Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ve Vysokých Tatrách zemřel český turista, zřítil se z výšky 200 metrů

Z výšky 200 metrů se v sobotu ve slovenských Vysokých Tatrách zřítil český turista v sedle Váhy nedaleko vrcholu Rysy. Čech byl na nosítkách přepraven na Popradské pleso, zraněním ale podlehl. V neděli to oznámila na svém webu slovenská Horská záchranná služba.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D66a74v93i28d 91C22e81c35h 6873527860884

Uprimnu sustrast....

Jednoznacne najhorsie podmienky v horach : mixtura kamena a ladu na "obycajnom" turistickom chodniku, uplne to staci na zabitie sa aj na par metroch ...

0/0
14.11.2016 10:45

B38l51a52n94k32a 57D76u25ž25í53k43o64v61á 4904218348721

Rodině upřímnou soustrast.... Pan byl buď blázen nebo machr, to však nevíme..... A k těm vysokohorským průvodcům...ať byznys nebo ne, raději bych si zaplatila zkušeného vůdce v místec, která neznám, než aby při mé záchraně nim.10 lidí riskovalo svoje životy....

+2/0
13.11.2016 16:05

J75a48k54u20b 98F91e70i97f34a40r 7989619486269

Asi komentujete něco, o čem, moc nevíte. Je tam normální značená cesta, místy lehce exponovaná a na tu fakt vůdce nepotřebujete.

Spíše se jedná o podcenění objektivního nebezpečí, v tomto případě špatného počasí.

+2/0
13.11.2016 16:39

B90l14a25n64k90a 77D31u17ž11í87k73o67v73á 4134948938601

Já psala o vůdcích obecně, ne přímo k trase neboštíka.

0/0
13.11.2016 16:46

R23o30m86a70n 60S82m73a72t60a74n73a 6245562887518

V zime sú turistické chodníky na slovenskej strane Tatier kvôli ochrane fauny a rizikám zimy uzatvorené! To vie takmer každý. A ten, čo to nevie, si to môže prečítať na začiatku každej uzávery. Pokiaľ to turista nerešpektoval, nielenže hazardoval so svojim životom a so životom záchranárov, ale je aj neslušný hulvát nerešpektujúci podmienky NP (podobne ako tí českí exoti pred pár mesiacmi, čo si napriek prísnemu zákazu postavili stan v mieste, kde sa každú noc kŕmi maco pred zimným spánkom a takmer im kvôli vôni salámy a párkov odhryzol kus rite). Iná vec by bola, pokiaľ sa jedná nie o turistu, ale o organizovaného horolezca. Pre tých uzávery neplatia. Tam sa ale predpokladajú znalosti veľhôr a dobré vybavenie + absencia smoly. Ľudia, rešpektujte pravidlá. !!

0/0
14.11.2016 9:58

J56a78n 39Š68i67ř39i97n14a 5845145

Nechci vám brát iluze, ale ten Čech mohl klidně vystoupit na Rysy z polské strany a nouzově sestupoval na slovenskou lehčí stranu. Určitě se proti pravidlům provinil méně než ten slovenský geroj, kterého v ten samý den při výstupu ze Skalnatého plesa na Lomničák (tam se nyní nesmí ani s vůdcem ani registrovaní horolezci) smetla lavina.

0/0
14.11.2016 18:49

R86o71m46a36n 41S95m33a20t83a20n19a 6905472607448

To, že by sa tam objavil z Poľska sa nikde v spravodajstve neobjavilo. Ale to je jedno - za svoju hlúposť zaplatil vlastným životom. To, čo vyšlo ostatným, tomuto smoliarovi nevyšlo.

0/0
15.11.2016 11:32

J56i35ř92í 73E45n13g23l26i36š 1415429175711

Věřím že měl možnost se alespoň před pádem pokochat takovým nádherným pohledem na Tatry. Jinak nechápu co mu stálo za to, aby v takové psotě lezl na Rysy.

+4/−3
13.11.2016 13:25

A82n76d12r20e95j 33K98r47á26l 7465666105385

Diky za ilustracni foto.. Vubec bych si Tatry nedokazal predstavit.. R^

+5/0
13.11.2016 13:08

P21e42t71r 24V25i46n32t96r84l62í94k 3926884791

Se a i nedivím slovákům, že jsou naštvaní na české turisty, blb si myslel že zvládne vše a zaplatil za to svým životem... a penězi slovenských poplatníků...

0/−11
13.11.2016 12:36

R87o33m29a88n 74M94a94r98t50í48n94e74k 3113380470718

s těmi penězi mu možná křivdíte, měl by být komerčně pojištěný

0/0
13.11.2016 12:42

R79o55m32a34n 92S16t51o67n21e76k 1839353639251

při smrtelném úrazu HZS nevymáhá náklady na záchranou akci

0/0
13.11.2016 17:30

L30u32b70o10š 54U73l68r30i81c87h 5181780178724

Nie všetci českí turisti podceňujú Tatry ako pán Šiřina, ktorý pred pár dňami podceňuje vo svojom príspevku Tatry:

Jan Šiřina 555

Asi to netušíte, ale šéf HZS Vysoké Tatry Jozef Janiga je zároveň i horským vůdcem, který vodí na Gerlach za ty přemrštěné ceny. A např. ve srovnání s Orlí Perčí je klasická trasa na Gerlach, Lomničák či Vysokou (3 nejžádanější a nejvýnosnější vrcholy pro horské vůdce, všude se ale chodí ve velkém pololegálně (registrovaní horolezci klasickými cestami) či úplně nelegálně, doslova pohodová procházka s troškou lehčího lezení, jediný možný problém na Gerlachu je možnost horší orientace při zhoršeném počasí. Jen na okraj - v návrhu nového návštěvního pořádku je výstup na Gerlach i pár dalších vrcholů legální i bez vůdce. Nepřístupnost Gerlachu je jen a pouze kvůli byznysu, totéž platí i o Lomničáku (na oba vrcholy kdysi vedly značené cesty!).

http://cestovani.idnes.cz/diskuse.aspx?iddiskuse=A161104_084605_kolem-sveta_hig

+4/−1
13.11.2016 12:57

S78v20a29t10a37v41a 77D67u57r27a32n74o24v15á 3739229204421

to, ze lezt v takove slote na jakykoliv vrchol v Tatrach je cira pitomost je neodiskutovatelne. To, ze se pruvodcovstvi na Gerlach stal vynosnym byznysem je take pravda. A bohuzel je pravda, ze na Lomnicak byla znacena trasa je taky pravda.

Bohuzel lidska blbost a nesoudnost v "dobyvani" vrsku hor za kazdeho pocasi je bezmezna, ale nejen u Cechu ci Slovaku, ale i jinych narodnosti.

+5/0
13.11.2016 13:56

R69o86m11a32n 27S27t70o44n65e11k 1869743179691

i když pana Šiřinu nemám rád tak s ním souhlasím, Gerlach je pro ti mnohým alpským tůrám jenom blbý choďák a horští vůdci tam mají jenom dobře placený byznys který jim kryje stát. Kdyby to bylo v alpách tak už tam davno vede via ferrata !!!!

0/−1
13.11.2016 17:36

J41a37k61u46b 63T72u91r92e37k 2292101521820

No tak blbý choďák to z žádné strany na Gerlach není, ale to neznamená, že by si tam člověk musel povinně najímat horského vůdce. Normální cesta nahoru a dolů vypadá z pohledu normálního turisty takto: www.horydoly.cz/horolezci/gerlach-na-tatransky-dotek.html

0/0
13.11.2016 18:03

R82o38m13a29n 93S22t10o18n74e45k 1269723659361

já to neporvávám z beskydskými kopci ale třeba z tímto http://www.bergsteigen.com/klettersteig/steiermark/hochschwab-gruppe/kaiser-franz-joseph-klettersteig-seemauer nebo http://www.bergsteigen.com/klettersteig/oberoesterreich/salzkammergut-berge/attersee-klettersteig nebo http://www.bergsteigen.com/klettersteig/trentino-suedtirol/dolomiten/via-ferrata-marino-bianchi-cristallo všechny tyto ferraty jsem prošel a nikdo po mně nepožadoval horské vůdce a podle mně jsou daleko obtížnější než normálka na Gerlach, a toho horského vůdce pokud chcete dodržet návštěvnický pořádek TANAPu opravdu musíte mít :-) jinak maximální pokuta kterou vám můžou udělit na místě je 66 € :-)

0/0
13.11.2016 18:24

J44a47k50u48b 56T73u49r90e84k 2112541271960

On je dost rozdíl mezi ferátou a opravdovým lezením. Zatímco Vaše feráty znamenají jediné - šplháte se po nataženém drátu, tak na Batizovské i Velické próbě musíte řešit bezpečný pohyb, případně vlastní jištění, orientaci, podmínky ve stěně a také musíte myslet na poměrně komplikovaný sestup.

Z Jezerní stěny prostě dojdete po pohodlné cestě na některou chatu pod Dachsteinem nebo až dolů do města. Z Cristala také vede staré vojenská cesta poměrně jednoduše dolů.

Samozřejmě je ovšem nesmysl, aby byl povolen vstup na Gerlach jen s horským vůdcem nebo bez něj pouze po trase těžší než 2+ UIAA (což přísně vzato nedosahuje po zřícení věžičky ani hřebenovka z Tetmajerova sedla).

0/0
13.11.2016 19:27

R42o61m22a64n 15S53t61o44n10e27k 1599483289431

nevidím jediný rozumný důvod proč by nemohl být Gerlach zajištěný ferratou, a u obtížnějších ferrat (D,E,F) přesahuje obtížnost lezení 2 UIAA

0/0
13.11.2016 19:35

R30o49m51a59n 91S46m74a59t41a25n63a 6935972307488

Jeden dôvod by sa našiel. A tým je ochrana prírody a regulácia počtu turistov na Gerlachu. Kto bude ťahať odtiaľ turistov, ktorí to nezvládnu, alebo sa zmení počasie? Nestačili 3 spadnuté záchranárske vrtuľníky a niekoľko mŕtvych ľudí za posledné 4 roky? Uvedomte si, že Tatry sú síce rozlohou malé, ale veľhory s najvyšším stupňom ochrany! Niektorí by tam najradšej vysekali schody a postavili poštový úrad a bufet, ako na Snežke.

0/0
14.11.2016 10:06

R38o84m68a55n 93S66t86o35n93e65k 1809283609841

omlouvám se ten příspěvek jsem trochu špatně napsal takže ještě jednou. u lehčích ferrata (B,C) se opravdu jedná o "lezení po laně" u těžších ferrat (D,E,F) už potřebujete zkušenosti samozřejmě pro horolezce nepředstavuji problém ale pro normálního turistu ano. s tím sestupem máte pravdu 99% procent ferrat nemusíte sestupovat taky dolu. Gerlach je evropský unikát,je to jediný nejvyšší vrchol v Evropě na který je zakázaný vstup a není k tomu ani jediný rozumný důvod, proto by tam měla vést ferrata buď v trase normálky a nebo vybudovat úplně novou trasu samozřejmě po domluvě s horolezci,hzs,.ochranáři atd... bohužel toto asi není reálné protože nějaký důvod proč to zakázat se vždy najde a horští vůdci v Tatrách mají hodně silné loby

0/0
13.11.2016 19:56

J15a35k84u61b 74T28u52r56e26k 2852711131750

Obvykle je to tak, že čím obtížnější feráta, tím více je to "hasičské cvičení" ve šplhání po lanech a tím méně je tam míst, kde se turista pohybuje po skále bez lana.

Zákaz vstupu na Gerlach bez vůdce má jediný důvod - vykřičeli si to horští vůdci a maskují se za ochranářské důvody. Na Gerlach při tom dříve vedla značená cesta. Samozřejmě byla náročná a v zimě dostupná jen s horolezeckým vybavením, mnoho lidí se tam zabilo, zabloudilo, umrzlo, zřítilo se.... To ovšem na všech kopcích, kam lidé chodí.

Proti výstavbě feráty na Gerlach bych se já osobně ovšem velmi stavěl, protože kdo chce dolézt na jakýkoliv vrchol, měl by to udělat férovými prostředky, tedy bez berličky v podobě ocelového lana, které ničí krásu samotné hory. V podstatě tam už ale byla vybudovaná právě horskými vůdci, když tam měli vyrazit prezidenti Visegrádu. Jenže pak se akce neuskutečnila a "někdo" lana ukradl. Pak se našla pod šutry v dolině. Mluví se o tom, že to byla akce Pavola Rajtára, tehdejšího šéfa slovenských horských vůdců. Je to ovšem neověřená informace, protože ji nikdo nikdy nedementoval ani neverifikoval.

0/0
13.11.2016 21:29

J73a85n 69Š49i72ř42i82n25a 5215345

On je Gerlach víceméně choďák i proti Orlej Perći - tam pro někoho lítá vrtulník přes léto několikrát za týden, ročně tam bývá několik smrtelných pádů a přesto je ta trasa přístupná všem a když si tu trasu před pár lety chtěli zprivatizovat polští horští vůdci (argumentace stejná jako na Gerlachu - moc nebezpečná trasa, hodně úmrtí), tak jim to neprošlo, neboť se proti tomu vzedmula obrovská vlna odporu.

0/0
14.11.2016 18:55

R63o65m67a11n 96S93t43o16n73e71k 1839673389921

bohužel řetěz je méně bezpečný než ferratové lano

0/0
16.11.2016 10:11

S54v35a87t65a22v72a 44D91u37r97a84n37o10v31á 3749549884101

Pohadka o ceskych turistech jako nejvetsich zakaznicich HS na Slovensku potazmo v Tatrach je neustale omilana. Statistiky ukazuji uplne neco jineho, ale pro slovensky bulvar je to hodne velke sousto a tim i pro cesky.

+8/−1
13.11.2016 13:57

R47o96m90a16n 48S40m85a43t52a50n79a 6745762877588

Ono ako sa tá štatistika vezme. V absolútnych číslach tesne vedú Slováci (tvoria tak okolo 75% turistov - a to sa nerátajú jednodňoví batôžkári, ale ubytovaní). Ale keď sa to prepočíta pomerovo, tak Česi zaručene vedú v tesnom závese s Maďarmi a Poliakmi. Takže áno, najviac v slovenských horách zahynie Slovákov. Ale pohybuje sa ich tam nepomerne viac, ako ostatných národností. A správy o takýchto zbytočných úmrtiach sú prospešné kvôli prevencii a informovanosti verejnosti. Mnohí to potom nepodcenia a tak vylepšujú štatistiky ne-úmrtí.

0/0
15.11.2016 11:40

M69a27r97e87k 92F24l73e36k71a58č 1286705214598

Radši v tatrách než na LDN nebo být sražen vožralým šoférek

+3/−3
13.11.2016 11:58

R90o64m93a96n 16K78r78a33t37o37c10h71v97í98l 6176297786784

Hm, div že nebyl mrtvý na místě.

Ta záchraná operace musela být opravdu náročná.

0/0
13.11.2016 11:55

R23o26m49a40n 19M59a91r93t67í27n67e78k 3213390240458

5km tahat nositka v zimnich tatrach, to muselo byt peklo..

+6/0
13.11.2016 11:53

P52e43t59r 95S97c73h42w29a85r87z 2371118299166

oni vydržej mnohem víc..

+4/0
13.11.2016 11:59

S19o14n79a 17M41o95t24u47s30o43v10á 5182140467130

Ako to povedal Laco Novomesky: "Človek patrí do kaviarne. Do prírody patrí zver!"

+13/−1
13.11.2016 11:50

M50a49r72t69i77n 91H96o24l97c71a81t 7295351918889

Skoda zivota kazdeho milovnika hor :-/

+11/0
13.11.2016 11:31

D25a90v85i62d 80N63o37v71a66k 9538675591450

:-/ Slováci chodí do Česka pracovat, Češi na Slovensko umírat...

+4/−10
13.11.2016 11:29

L44u96b35o91š 22U92l92r98i21c20h 5431530388504

http://www.mcroygroup.com/cze/c/novinky/trend_se_otocil_cesi_jezdi_pracovat_na_slovensko

+1/−3
13.11.2016 11:53

Z51d44e73n51ě56k 86P83o97l13á81š22e33k 1198565493601

Tak si zjisti, v kolik ti jede RegioJet na Slovensko a jeď tam umřít, mudrlante...

+2/0
13.11.2016 12:52
Foto

J58a44n48a 68B73í55l36k18o77v78á 1153141272867

Ta příroda je nádherná.

+9/0
13.11.2016 11:22





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.