Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Výjimečný chlapík, ten Hitler. Heidegger diktátora obdivoval, ukazují dopisy

Německý filozof Martin Heidegger byl přesvědčeným nacistou. Ukazují to jeho dopisy, které posílal svému bratrovi a které Heideggerovi dědicové dosud skrývali. Z korespondence ve středu poprvé citoval server Die Zeit, podle kterého je „případ Heidegger intelektuální i morální katastrofou německé intelektuální historie“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J21i91n46d93ř79i38c15h 94V81á65g40n75e88r 9151196406501

Jde to k lepšímu. V třicátých letech byl kdekdo přesvědčený nácek, v padesátých letech byl kdekdo přesvědčený komunista a teď je kdekdo z přesvědčení zloděj.

+1/0
13.10.2016 11:46

J73o25s47e26f 38P72r89a96š75e62k 4225410334342

Copak Babišův plátek už nemá o čem psát?

0/0
13.10.2016 9:14

J22a57n 60Z53e41m26a85n 1876255744456

Po válce se zase stal Židem, že má na té fotce z roku 1950 šábesdekl?

0/0
13.10.2016 8:31
Foto

J83i20ř13í 56H54a37v98e80l54k74a 3919953340304

Stačí si uvědomit hospodářský stav evropy po válce a po amerických ekonomických experimentech.

Pokud čtete noviny z té doby ta beznaděj nechuť cokoliv zkusit a do toho přijde politik s programem růstu a prosazuje jej, zajišťuje sociální minima rovnost a oživuje nejenm ekonomik v Německu dává zakázky celé Evropě.

Pořád srovnávejme počátky jeho éry a co na začátku představoval pro oživení v Evropě pak jej pochopíme a pochopíme i ty co ho obdivovali. To kam to až došlo je jiný stinný okamžik této doby.

+3/−1
13.10.2016 7:35

M94i70l40a66n 95Š81e69l68i17g78a 7311564873333

Spousta lidi ted obdivuje Trumpa nebo Merkelku. A to byl Hitler rozhodne schopnejsi politik.

+3/−3
13.10.2016 7:24

M52a35r97e78k 63T16u35r25n45o68v75e81c 7675652410376

Tak třeba zase takový antisemita nebyl, když měl za milenku Židovku...

Jo a ještě mě napadlo - nenepsal v některém z těch dopisů také třeba to, že byl Hitler gentleman?

+3/0
13.10.2016 6:29

M86a37r65t81i10n 58N88o16v54ý 3162388148870

To bude nový seriál? Každý den o jednom stoupenci Hitlera? To se konce nedožijeme...

+3/0
13.10.2016 6:27

S55l67á30v84e72k 82F74o21l84t70ý18n 7848353944582

No to by mě zajímala reakce některých nesnesitelných Haidegrovskych stoupenců na katedře filosofie VŠE, kdyz se jejich modla náhle tak trochu morálně hroutí

+1/−3
13.10.2016 5:01

O98n39d49ř41e80j 79K22r49y56š39t43o45f 6803911

Heidegger byl ve své době jistě uznávaný a uctívaný myslitel - je s podivem,že pro nás dnes tak zřejmá věc - jako nacismus -pro něj nebyl odsouzeníhodnou ideologií - nýbrž ji naopak glorifikoval. Jen si kladu otázku - co asi přehlédli dnešní ,,myslitelé" a vůdci tohoto světa - jaké to bude mít následky a jak dnešní dění budou soudit generace následující.:-/:-/

+3/−1
13.10.2016 4:32

M50i58l27a78n 57Š24v82a12g98r91o54v55s65k78ý 9522399865508

Moje řeč.

0/0
13.10.2016 8:23

J59a59n 65B23a34b58i90č48k98a 9383869483917

Mnohokrát jsem zdůraznil, že civilizace na ideovémzákladě komunismu je možná. Jsem pro Stalina. (George Bernard Shaw)

Vůdce sám a jediný je ztělesněním současné i budoucí skutečnosti a jejímzákonem. (Martin Heidegger o Hitlerovi)

+2/0
13.10.2016 4:15

H89o33n61z66a 91V60r69á51n91a 5591167834931

Ano, prostě je to tak. Nemůžeme dnes zazlívat něčí obdiv k jakémukoliv stoupenci zrůdných ideologií, pokud nejsme (a to opravdu nejsme) štonc vidět danou situaci jejich očima v jejich době. Dneska se to cintá všem co mají přístu díky informačním technologiím k informacím různého druhu a různých stran.

+3/0
13.10.2016 6:53
Foto

J74i12ř37í 81H61a16v78e83l79k67a 3679913670784

I dnes prd víme co se skutečně děje a hodnotit dnešek s odstupem půjde nejdříve za padesát let a Hitler a to období je totéž. V době po krizi z dvacátých elt byl on jedním z mála evropských leadrů kdo měl technický a ekonomicky proveditelný program.

+1/0
13.10.2016 7:38

H78o29n37z44a 19V18r67á92n87a 5731277814871

A tak o tom žádná. Hodnotit dnešní dobu alespoň trochu objektivně budou moct naši vnuci (možná spíš pravnuci). Nicméně stále si myslím, že v dnešní době máme díky informacím (byť mnohdy filtrovaným a řízeným) máme oproti (např.) dvacátým letům trochu navrch.

+1/0
13.10.2016 8:15

M93a89r53t74i71n 47P31e30t18v85a92d 4580129687342

Není to žádná překvapivá novinka: Heidegger byl v letech 1933 až 1945 aktivním členem Hitlerovy NSDAP, což nikdy nikdo neskrýval. Po roce 1945 v rámci denacifikace mu z popudu Karla Jasperse zakázali univerzitní přednášky (zákaz zrušen v roce 1950).

To všechno ovšem nic nemění na tom, že byl jedním z nejvýznamnějších světových filozofů 20. století a dovršitelem Husserlovy fenomenologie: za jeho žáka se sám označoval i náš Jan Patočka.

+8/0
13.10.2016 1:45

R31o41b93e87r22t 40M42á17s82l50o 1471901157117

No to je objev. Před válkou 90% "německých intelektuálních elit" obdivovalo Hitlera. Po válce velká část "intelektuálních elit" celé Evropy obdivovala Stalina a dnes tyto "elity" stojí za Merkelovou.

+10/−4
13.10.2016 1:32

A83n54t93o67n25í35n 18S18v29o45b70o58d91a 7850694348

Tak pokud by to byla pravda, tak by to byl progres.

+1/−2
13.10.2016 1:35

R74o84b85e36r98t 10M60á86s48l79o 1211481157837

Není v tom žádný progres je to pořád stejné - "my Vám tu naší ideální společnost vnutíme ať chcete nebo ne".

+5/−2
13.10.2016 1:44

M66i45r47e74k 24P28r76a33ž92s60k14ý 7853692450949

Určitě o něm Zeman taky najde nějaký článek "vlevo dole". :-)

+3/−1
13.10.2016 1:32

S35t70a17n41i96s64l21a90v 14N50ý96v16l24t 2554755293

Dneska se najdou tací oranzovy politici co obdivujou Merkel.

Švarcnberk si tim dokonce dal vlastňák a nikdo ho nevolil.

+4/−1
13.10.2016 0:57

V34á51c83l97a94v 44C73a19p46o40u24š79e10k 2658631159349

Jen mi stále není jasné, proč Havel tak často citoval Heidegera?

+1/−6
13.10.2016 0:25

M25a40r47t23i83n 93P91e61t94v49a68d 4980719117132

Především proto, že to byl jeden z největších filozofů minulého století. Zřejmě ho k němu přivedl Jan Patočka, který byl Heideggerovým žákem.

Heideggerův vztah k nacismu se v jeho filozofickém díle nikdy neodrazil, takže s ním nemůže souviset ani jakákoliv citace. Jelikož je zatím posledním z řady velkých západních filozofů, cituje z něj kdekdo i dnes.

+10/0
13.10.2016 1:55

V68á19c30l86a73v 10C31a26p34o76u27š26e63k 2548371979269

Já upřednostňuji Nietzscheho.

0/0
13.10.2016 13:03

V74á75c41l90a35v 41C88a88p57o36u44š11e17k 2428711159599

Jenže on ho citoval aniž by uvedl autora, a vydával je za svoje myšlenky.

0/0
13.10.2016 13:05

F22r90a62n83t17i90š63e30k 95N30o48v63o63t78n67ý 4930337409197

Dnes je obdivovaný u nás komunista Babiš. Myslím, že to je stejné svinstvo.

+9/−5
12.10.2016 23:47

P76e36t29r41a 39M47a65l29a19k90o15v21a 1668500620744

babiš i zeman jsou populisté, jedinou přednostní babiše je, že trochu rozčeřil stojaté vody české korupce a k určité obměně ve státní správě došlo, což neznamená, že nově příchozí jsou nutně lepší...

+2/0
13.10.2016 0:09

S24t18a89n20i55s45l70a85v 77N35ý20v88l41t 2214705963

je to parta karieristu bez jednotne ideje.

0/0
13.10.2016 1:09

M64a44r84t28i82n 53P95e63t97v10a58d 4180399797842

Myslíte, že je to stejné svinstvo, ale bohužel to nevypadá, že byste opravdu myslel: spíš jen tak plácáte hospodské nesmysly o věcech, o kterých vůbec nic nevíte.

0/0
13.10.2016 1:58
Foto

B88o48h69u77m83i76l 93P48r90o58c93h31á49z15k54a 9582219354690

Velmi objevný a z hlediska historického bádání přínosný článek. Možná by postoupil do dalšího kola Středoškolské Odborné Činnosti, jestli to ještě existuje.

+4/0
12.10.2016 23:44

V35l48a66ď19k77a 59Č20e88r60n46a15j90o11v87á 2858499203571

Za chvíli "objeví", že Marx měl cosi společného s komunismem.

+6/0
12.10.2016 23:53

J43a75n 58C73i84h89e96l43n47a 2510151851738

http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Zjistili-jsme-Peroutkova-vnucka-Kaslova-valcici-se-Zemanem-je-i-vnuckou-protektoratniho-premiera-odsouzeneho-za-kolaboraci-Nemuze-za-sve-predky-rika-historik-ale-456965

0/0
12.10.2016 23:43

P88e81t89r22a 75M20a88l58a88k32o40v87a 1578890690184

ano, komunistická a proruská propaganda jede na plné obrátky, ať již děláním z komára velblouda, selektivním výběrem faktů, manipulací faktů či jejich falsifikací...nic nového pod sluncem, snad jen není jasné, proč kremlu, zemanovi a ruským fašistům leží v žaludku právě peroutka...

+4/−3
13.10.2016 0:05

O80t38o 57J21u81r62n60e83č45k51a 2333710361543

Podstatné je pouze je li výrok pravdivý nebo není. Pravda nikdy nesmrdí.

+1/0
13.10.2016 3:33

J34i24n71d64ř25i77c34h 77M96i90t31t35e13r 6864105831256

Jeden z největších myslitelů a ani tomu to nedošlo, kam to povede. Oni ti filosofové jsou vesměs mimo. U nás máme Bělohradského. Nevím, nějak tomu nerozumím, ale zdá se mi, že se filisofie přeceňuje. Matematika, fyzika, chemie, medicína to k něčemu je, ale neznám nikoho, kdo by si zavolal soukromého filosofa, aby mu pomohl vyřešit nějaký problém.

+11/−6
12.10.2016 23:34

V81l26a15ď88k39a 32Č33e23r14n46a48j88o13v82á 2448349733591

Filozofujete pokaždé, když nad něčím přemýšlíte. Jestli máte s někým strávit život vám nerozhodne medicína. Jak se vyrovnat se smrtí někoho blízkého vám matematika nespočítá. Filozofie je láska k moudrosti. Naznačí vám směry, kterými se dá ubírat, ukáže vám, že co si v životě řešíte vy, nad tím se zamýšleli lidi i před vámi... a řešení si zvolíte sám.

+8/0
12.10.2016 23:47

J75i72n78d64ř91i21c88h 16M32i17t94t61e76r 6684625351276

Dobrá , ale na to přemýšlení mám přece vlastní hlavu. Přece se nebudu s někým radit jak si vybrat partnera na celý život. Přijde mi to jako bych chtěl aby za mě někdo chodil. Není třeba mám vlastní nohy a nemyslím si, že by věci , které uvádíte někdo rozhodl za mě lépe. Přijde mi to jako obrovské podcenění vlastních intelektuálních schopností myslet si, že ty zásadní životní otázky za mě vyřeší někdo lépe než tak mohu učinit sám. Láska k moudrosti, ano to beru a protože mám moudrost rád tak ji použiji a nejlépe moudrost vlastní. Pokud jde o matematiku, či jiné vědy, tam bych si poradit nechal, nejsem v tom tak dobrej, ale ve věcech, které jste uvedla si raději poradím sám.

+1/0
12.10.2016 23:57

V81l95a31ď10k11a 67Č27e75r88n31a93j62o65v57á 2748379233301

Filozofie za vás nic nevyřeší, může vám ukázat směry, kterými se ve stejné otázce ubírali jiní "moudří", a třeba vám to pomůže najít vlastní cestu. Nic za vás "sama" nerozhodne. Dává více otázek než odpovědí. ALe člověk obvykle uvažuje v nějakých mantinelech, do kterých byl osekán výchovou, vzděláním, společností... a když zjistíte, jak určité situace řešili jiní, může vám to rozšířit vlastní obzory a nabídnout možnosti, které by vás třeba nenapadly.

+3/0
13.10.2016 0:03

J29i33n70d36ř97i66c32h 37M71i45t45t83e23r 6704305861226

No když poslouchám pana Bělohradského, ten opravdu rozšiřuje obzory a říká věci, které by mě ani nenapadly to máte pravdu. To by kolikrát blbej nevymyslel ani kdyby ho mlátili. Nesmíte se nechtat omezovat nějakými mantinely. Člověk je svobodný tvor a jeho myšlení má být taky svobodné. Co si myslí jiní, to je jejich věc mě to příliš nezajímá. Každý je natolik specifický, že jisté věci jsou nepřenositelné a nějak mě nezajímá co si o tom myslel třeba Heidegger. Navíc bych názory těchto moudrých mohl vnímat jako nějaké dogma a bylo by to více omezením a mantinely než přínosem.

+1/−2
13.10.2016 0:11

M34a71r91t57i96n 89P42e96t57v33a58d 4570799807402

Trochu to svědčí o tom, že nevíte, co je to filozofie, pane Mittere. Filozof není ani politik, ani poradce. Nezabývá se řešením praktických problémů každodenního života, nevytváří žádné návody ani předpisy. Název napovídá, že je to věda o moudrosti. Jejím úhlavním zájmem je lidské myšlení a jeho vztah k objektivně existujícímu světu. Praktický význam je v tom, že učí člověka kriticky myslet, a odkrývá neznámé souvislosti, které se pak odrážejí i v tvorbě subjektivních názorů a hodnocení v jakémkoliv oboru lidské činnosti. To, že se filozofických závěrů občas zmocní i grázlové a dobrodruzi, aby se jimi inspirovali ve své deviantní kreativitě (Hitler - Schopenhauer a Nietzche, Lenin - Marx), není žádný důvod ke zpochybňování jejich nejširšího obecného významu.

+3/0
13.10.2016 2:34

J56i44n90d97ř29i25c73h 93M38i64t31t43e62r 6284105171496

Nezastírám, že filosofií tak trochu pohrdám. považuji to za takový obchod s deštěm. Umožní to filosofům pohodlný život někde na universitách, kde si plácají ty svoje nesmysly a nemusí předvést žádné výsledky. Právě kritické myšlení mi umožňuje se nad filosofií a jejím významem zamyslet a filosofy nijak neadorovat. Vždyť i ten článek naznačuje, že slovutný Martin Heidegger byl nácek jak poleno a vůbec neměl potuchy, kam tak politika Hitlera povede. Právě tady v kritickém myšlení velice selhal. Můžete pak takového myslitele brát vážně ? A neznámé souvislosti odkrývá především věda, ta přináší reálné výsledky do života. Nějak mi ten nejširší význam filosofie stále uniká.

0/0
13.10.2016 10:34

V41l84a81ď78k26a 40Č85e35r22n13a49j19o51v55á 2408889103911

No vidíte, čili jste skeptik a pragmatik. Dva filozofické směry. Jeden s původem v antice a druhý v Americe.

0/0
13.10.2016 12:15

J24i50n15d22ř28i94c17h 70M24i43t71t41e88r 6184905731746

Vídíte a k tomuto životnímu postoji jsem došel sám a bez filosofie. Pragmatik určitě , skeptik nevím, jak kdy. V něčem optimista, v jiném cynik, občas pesimista či skeptik.

0/0
13.10.2016 13:39

V10l64a10ď69k19a 78Č94e79r15n31a47j96o75v31á 2508479763941

Jako byste řekl, že na výpočet obsahu kruhu jste přišel sám, bez toho, aby vám někdo předtím objevil konstantu 3,14.... Skepticismus a pragmatismus jsou stovky let staré filozofické směry. Ani netušíte jak vzniklo, že se teď, o 2300 let později, někdo zve skeptikem.

0/0
13.10.2016 17:07

J94i30n45d76ř21i64c81h 68M54i45t14t21e74r 6434505901406

Tak to se mýlíte skeptikem mohu být a ani o tom nevím. Jsem filosofií naprosto nepoznamenán a klidně mohu být skeptik. Pokud budu nepoznamenán matematikou nic nespočítám. A klidně mohu být stejně kvalitní filosof jako Heidegger, nedá se to exaktně posoudit, filosof je v podstatě každý, jen se tím málokdo dokáže uživit. To považuji za naprosto geniální, já bych za ty kecy nedal ani šesták.

0/0
13.10.2016 20:43

F28r90a23n28t70i98s89e80k 96M40i48k72e94s 8933467930862

NA VS jsem delal nejakou zkousku z filozofie(v me dobe marxisticke ) a to je jedina "velmi dobre" co jsem mel. Vsechny ostatni zkousky "vyborne". Ta filozofie mi nic nerika at marxisticka nebo jina. Jsou na nic!!

0/−2
13.10.2016 0:43

M54a95r63t45i81n 40P25e72t73v82a14d 4700809557662

Filozofie je na nic pro každého, komu nic neříká. Smysl má jen pro toho, komu něco říká.

Ani mně se nevyhnula zkouška z marxismu-leninismu, takže vím, že ve skutečnosti tehdy o žádnou filozofii nešlo: byl to jen takový komunistický filozofický katechismus. Když jsem měl čas, chodil jsem ve stejné době na filozofickou fakultu poslouchat Patočkovy přednášky o Heideggerovi a spol. Tam to bylo o něčem.

+4/0
13.10.2016 2:52

V56l39a37ď29k15a 95Č14e49r47n45a71j90o85v73á 2178519263661

A přesto jste minimálně pragmatik. Pragmatismus je filozofický směr pocházející z Ameriky. Základní ideou pragmatismu je schopnost a ochota těžit zvlastní zkušenosti a orientovat se na praktickou využitelnost.

0/0
13.10.2016 9:59

S77t79a15n19i98s12l28a48v 44N65ý37v19l34t 2404825193

divil byste se kolik lidi si nechava vybirat partnera. Dokonce to dela software.

0/0
13.10.2016 1:10

V44l75a88ď50k89a 47Č16e59r91n54a94j66o17v30á 2578269363901

To snad nejsou ani nové, ani neznámé informace. Ani není třeba hledat žádné neexistující články.

+3/0
12.10.2016 23:29

Š75t46ě67p54á21n 88V83a48n67ě94k 3253179617617

Připomenout Němcům nacismus...brilantní načasování...hlavně přijímat bez rozdílu rasy, protože byli nacisté. Tohle je fakt plán jak vyplenit Evropu. Nic jiného.

+6/−2
12.10.2016 23:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.