Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Turci ruší zimní čas. Ekonomický hazard a další islamizace, burcují kritici

Podle vlády delší dny i v zimě a úspora energie, podle kritiků další odklon od Evropy a postupující islamizace. Turecko se na konci října nevrátí zpět k zimnímu času a natrvalo si nechá ten letní. Obchodníci jsou zděšení problémy, které jim změna způsobí na světovém trhu, imámové však mají důvod k radosti - Ankara si srovná hodinky s posvátnou Mekkou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J56a74n 72N48o37v50á62k 7280295696356

Naprosto v pořádku s časem, ale s ostatním je to o něčem jiném.

0/−1
29.10.2016 17:16

P75e41t12r 44V54y78c42p84á57l64e78k 6946648180644

Zimní čas? To existuje jinde než v literatuře? Pokud vím, je čas středoevropský (atd podle pásem) nebo čas letní. Nic jiného...

0/−1
23.9.2016 15:10

M78a42r31t18i79n 34R31a13m 9811354911832

O důvod víc, proč je nebrat do EU!

+2/0
22.9.2016 15:47

K90a70r31e87l 90V58o14m37á92č74k30a 4801652948643

oni se tam už moc nehrnou, nedávno stáhlo přihlíšku i Švýcarsko a Island.

+3/0
22.9.2016 15:50

M12a61r76t79i17n 40R72a70m 9301964211882

Hlavně, že chtějí bezvízový styk! :-/

+2/0
22.9.2016 16:04

M10i54l38o30š 18K62r93u51m23p 2364767874

Až na to, že změna času nemá na čas modliteb vůbec žádný vliv, ten se určuje astronomicky. Ale dát do titulku slovo islamizace přece musíme, viď Lupo.

+4/−1
22.9.2016 14:53

K45a60r79e70l 13V21o49m52á83č69k29a 4501142548833

habibi, la ilaha illalah, walakun muhammad lays rasulullah :-P

0/0
22.9.2016 15:38

E53d27a 10D10r90á79b69e13k 7829642543217

čas bude stejný i v číselném vyjádření :-P

0/−1
22.9.2016 21:30

K27a70r53e51l 74V84o88m43á56č59k11a 4661182568673

Tak nám před chvílí odbila dvanácta hodina UTC, neboli jedna hodina odpolední středoevropská - na orloji správně, leč jinde se stále ještě používá tzv letní čas (14h SELČ).

0/0
22.9.2016 14:14

P14a40v34e86l 25H63o77r49á33k 8231353855172

Ještě loni, když Turci sestřelili ruskou stíhačku, by jejich rozhodnutí o tom, co si udělají s časem, nikoho nezaujalo a v novinách by ani nebylo. Ale protože už najednou nejsou nepřáteli Ruska, tak tu živě diskutujeme.

0/−3
22.9.2016 13:55

M75i56l96u16š58e 10K32o80h40o28u53t64k25o20v37á 3936268420917

Jsem pro zrušení letního času. Věřím, že spoustě lidem ale i zvířatům to narušuje biologický rytmus.

+7/−3
22.9.2016 13:42

M43i21r64a 71J57a76n39í57k 5483304295375

myslite doufam jen domaci mazlicky:)

0/0
22.9.2016 16:29

M49a98r80e67k 98V61e94s18e17l34ý 1857738220804

Kdyby se nechaval u nas jen jeden cas, tak jsem pro letni. Bohuzel jsem asi v mensine jak tak pozoruji. Muze mne nekdo vysvetlit, proc mu pripada lepsi zimni cas, kdy je brzo tma? Ze rano lidi vstavaji do tmy je prece fuk. Premistuji se akorat do prace a do skoly. Zda je to za sera ci tmy je jedno. Zabava zacina odpoledne a je nestastne, ze tma zacina uz v 16:30.

+3/−2
22.9.2016 13:28

P31a10v52e50l 55H17o80r43á51k 8951213835492

Je samozřejmě hodně lidí, kteří když dojdou z práce domů, tak už je jim dost jedno, jaké je venku světlo.Na sport nebo práci venku jim moc sil nezbývá. Natož v zimě. Přitom úplně každý se cítí lépe, když jde do práce za světla než potmě. Navíc alespoň dopoledne tu byli zejména příznivci zachování pouze letního času.

+1/−2
22.9.2016 13:47

M38i29r51a 82J60a20n89í14k 5653434525375

pokud nekdo chce sportovat tak sportuje a pokud ne, tqk se na unavu z prace jen vymlouva.

+2/−1
22.9.2016 16:32

P41a30v34e83l 19R34e89z59n75i54c39e15k 3975734224562

protoze zimni cas je ten prirozeny, tedy slunce je v nadhavniku v poledne (12:00). Kdezto v letnim cas to je v 13:00.

+4/−1
22.9.2016 13:48

M15a57r84e55k 25V22e65s87e65l50ý 1357638320764

Clovek je vzhuru asi 16 hodin. Kdyby mel byt prostredek dne opravdu v poledne, tak by mel chodit spat ve 20:00 a vstavat ve 4:00. Takhle to vsak nechodilo nikdy. Kdyz chodi do prace nekdo na 6, tak vstava nejdriv v 5. A firem, kde se dela od 6 ubyva. Takze OK, nejdriv zmenme chod cele spolecnosti a vsechny cinnosti posunme aspon o 2 hodiny dozadu a az pak muzeme zacit resit, kde je ve 12h slunce a zda ho mame presne nad hlavou.

+3/−2
22.9.2016 13:56

K65a65r98e22l 24V85o56m58á41č70k30a 4341722838893

Oddělil bych chod společnosti od měření času. Nikde není psáno a dáno, že se musí obědvat v polovině astronomického dne.

+2/0
22.9.2016 14:21

P46a84v85e96l 43R97e18z58n95i22c28e64k 3455284684982

to mate pravdu, jen jsme to asi vsichni prijali za urcity uzus :)

precijen kdyz to vezmete z hlediska prace, ci skoly, je to defacto polovina pracovniho dne (za predpokladu ze zacinate kokolo 8h rano)

+1/0
22.9.2016 15:11

B36o37h98u88s72l15a84v 59K36r10á56l25í23k 2351890499816

Pokud chcete ráno začít pracovat od 6 hodin místo od 8 hodin, tak si to tak ve své firmě uspořádejte. Ale nemusíte kvůli tomu prznit hodiny.

0/0
23.9.2016 0:18

M97a28r64t48i65n 88S77v57o16b12o98d94a 4308203408724

Další odborník s nadhlavnikem. Nepiš, o čem vis prd. Nadhlavnik u nás není nikdy. Ani v poledne, ani JINDY. Přirozeny není žádný čas. Ani SEČ, ani SELČ . Oba jsou uměle .

+1/−3
22.9.2016 14:19

P71a93v96e72l 93R26e40z10n36i70c42e51k 3915454704312

Laskave mi netykejte, kozy jsme spolu nepasli.

Pokud lidska spolecnost prijala rozdeleni dne na 24 stejnych useku nazvanych hodina a obdobne jsme rozdelili mapu sveta na 24 casovych pasem (aby v kazdem takovem pasmu nastalo poledne v 12h) a shodli jsme se na urceni ze referencni casove pasmo bude to britske (Greenwhichske) od nejz pote ostatni pasma odvozujeme, pak SEC (cili stredoevropsky cas) je pro nasi geografickou polohu tim spravnym a pro me jako stredoevropana prirozenym.

Vzhledem k tomu ze vyspele civilizace toto rozlozeni pouzivaji, je to pro ne prirozene a tedy muzeme ten cas (pro nas konkretne SEC) nazyvat prirozenym, protoze nejblize odpovida poloze slunce na obloze.

Pak se daly dohromady chytre hlavy a spocetly, ze pokud v letnich mesicich cas posuneme, usetri se neco za energie a tak se postupne drtiva vetsina vyspelych statu pripojila k myslence takzvaneho Daylight Saving Time (u nas laicky nazyvaneho letniho casu), jez je oproti beznemu casu posunut o hodinu smerem vpred, tedy misto 12h nastane prave poledne ve 13h... Netvrdim ze jsem toho fanouskem a ono usetreni za energie je dnes jiz take diskutovatelne, ale tim se clanek ani muj komentar nezabyvaji

Vysvetlete mi proc je dle vas SEC umely.

Nejste vy nahodou nejaky jeskynni muz, ze pro vas neni prirozeny zadny cas???

+4/0
22.9.2016 15:09

K78a82r46e10l 14V59o70m48á30č40k66a 4121842638153

.. třeba není z jeskyně ale pobývá na kosmické lodi a používá stardate

+2/0
22.9.2016 15:26

P88a25v52e50l 40R92e75z86n81i86c63e22k 3935554364642

krasna reakce, diky za udrzeni si nadhledu ;)

+2/0
22.9.2016 15:35

M70a41r77t26i47n 73S40v68o22b32o57d52a 4638593388244

Tak kozy jsme spolu opravdu nepásli, kolik jich paseš? Já čoveče žádný,ale chápu, někdo to dělat musí. :-)

Ale k věci: Chytré hlavy toho v lidské historii vymyslely už hodně. Třeba atomovou zbraň, nebo beton, nebo asfalt. Vše je tak nějak přirozerné, asi stejně, jako ten čas, o kterém píšeš, jak je přirozený. V jeskyni nebydlím a časem sociálního inženýrství se řídím. Popravdě, je mi úplně fuk, jestli je slunce v poledne "v nadhlavníku", nebo ne. (mimochodem, to nezakecáš, s tím nadhlavníkem je to renonc a z toho se nevykroutíš):-)

Pokud je v letě světlo od 3 do 20 hod. (dle SEČ), tak jsem prostě pro SELČ, kdy bude světlo od 4 do 21 hod. To je pro mne důležité. A proto jsem pro zachování střídání času. A co se týče tykání, jsme na internetové diskusi, pokud ti tykání vadí, takse mnou nekomunikuj. Nikdo tě nenutí. Čau.

0/−1
22.9.2016 16:40

E71d65a 53D35r49á93b39e37k 7129942643227

tebe taky snad nikdo nenutí psát tu bláboly, což ti ale nebrání to dělat;-DRv

0/0
22.9.2016 21:35

M49a47r75t91i93n 75S95v70o17b47o66d24a 4848833388184

A argument by nebyl, Edíku? Docela rád bych, kdyby jsi mi nějaký ten "blábol" prokázal. Ale prokázal, ne přebíjel vlastními bláboly. Děkuji, hezký den.

0/0
23.9.2016 7:23

M45i33c33h32a58l 48C49h38a12l11u24p75a 6118490249513

Většině lidí je to myslím celkem ukradené, obzvlášť když sedí v kanclech. A i kdyby, tak se to týká jenom části lidí, ta časová pásma jsou široká, takže někdo má slunce v nadhlavníku v poledne, někdo až v půl jedné a jiný už v půl dvanácté...

0/0
22.9.2016 19:50

P19a27v28e73l 55R65e58z86n62i66c17e34k 3975384494652

jo to s vami souhlasim. je i to casove pasmo to cele nema uplne stejne. precijen zasahuje vzdusnou carou nejakych 1500 km na zapad i na vychod

0/0
23.9.2016 9:11

K64a31m91i77l 71Š41t63ě10p97á47n89e91k 9606299693

A jak jste na to přišel?

0/0
23.9.2016 0:38

I66r33e24n15a 67V64r63á61n78o74v45á 5682912415244

Vstávám v 5:20, a to chodím do práce na 8:00. V létě je to defacto 4:20 středoevropského času. Ve chvíli, kdy začnu na jaře chodit na autobus za světla, změní se čas a musím zas jak dlouho chodit za tmy. Večer si na zábavu klidně posvítím.

+1/0
22.9.2016 15:57

M40a73r60e57k 20V78e56s45e79l76ý 1637288750184

Rano vetsina lidi chodi na autobus par minut, tem kteri jezdi autem to muze byt uplne jedno. Odpoledne se naopak svetlo hodi na tisic jinych ruznych cinnosti, ktere clovek dela dobrovolne, narozdil od prepravy do zamestnani, kdy jedinym cilem cesty je preprava na stale stejne trase a ne zabava. Decka muzou byt dele venku, po praci vezmu bezky a jdu do lesa, o vikendu jedu nekam na vylet ...

+1/0
22.9.2016 16:03

M75a65r36c43e95l 49P11a82v32l81í11k 7111684228139

k tomu rozdielu oproti španielsku - ak sa niekto pozriete na ranné tv vysielanie (astra 19.2°), možno ste si všimli, rozdiel v "svetle" - tuná slnko vychádza, v belgii je úplná tma a vidno akurát tak rozvoz tovaru. svieti iba pár okien ranných vtáčat, väčšina ľudí spí.

0/0
22.9.2016 12:50

J36i72ř70í 68K82o16c25u41r12e18k 6895204865448

Košice - Santiago je rozdíl téměř 2 hodiny.

0/0
22.9.2016 12:51

D38a13n46i86e53l13a 19U18r35b94a90n23o57v51á 2784560195206

Nevím jak moc je tohle politická záležitost, zavedení zimního času v Evropě.původně to zaveld za války pkud si vybavuju Hitler pak se to znovu vrátilo někdy v 70 letech kvůli úsporám energie. V dnešní době nicméně mám za to je problém s energiemi a tedy i důvod pro zimní čas překonán a reálně ho z tohoto důvodu už není potřeba.. v Evropě se každý rok hovoří o tom jestli ho nezrušit...a rozhodně to není z důvodů srovnat si čas s Mekou....

+3/−4
22.9.2016 12:41

P43a42v53e13l 91R59e92z11n59i33c33e34k 3165394234472

trochu vas poupravim. zimni cas je ten prirozene spravny a naopak letni byl umele zaveden...

+9/0
22.9.2016 12:42

M93i77c63h23a25l 19C92h27a47l75u76p68a 6588730619543

Máte to taky blbě, zimní čas byl u nás zaveden jenom jednou a nepoužívá se :-). Jinak je stejně blbý jako ten letní, taky o hodinu posunutý, ale na druhou stranu.

"Přirozeně správný" není ani ten SEČ u nás. Aby měli lidi v poledne Slunce víceméně nad sebou, tak by těch pásem muselo být víc.

+1/0
22.9.2016 19:57

L98a79d75i54s90l34a20v 86F93r51y53d84r83y10š88e61k 9103199568104

V diskuzi byl několikrát uveden zimní čas.Zimní čas v posledních desetiletích?

12:00 hod zimního času(celou zimu) se rovná 12:00 SEČ.

A jeto.;-D;-D;-D

+5/0
22.9.2016 12:35

M91a95r93c34e48l 36P65a26v81l34í52k 7841704788359

pre trenčín - 48.9043N 18.0055E platí (dnes) - 05:44 - dawn; 06:16 - východ slnka; 12:47 - solárne poludnie; 19:17 - západ slnka; 19:49 - súmrak

to je LETNÝ, o hodinu plus je STREDOEURÓPSKY a o ďalšiu hodinu plus je ZIMNÝ, ktorý sa desaťročia NEPOUŽÍVA!

0/0
22.9.2016 12:47

D35a63l67i56b68o66r 76K29u73r64b18e42l 8472855256689

Tleskám Turkům! Poslední dobou to opravdu vypadá, že jsou Turci nejrozumnější národ na světě, který si nenechá do ničeho kafrat. A to jen díky prezidentu Erdoganovi. Kéž by i my měli takového státníka.

0/−12
22.9.2016 12:01

K48a26r61e62l 13V85o50m16á63č68k93a 4141682978673

No, desítky tisíc slušných příslušníků tohoto národa byly tímto státníkem šmahem označeny za členy teroristické organice a vyhozeny z práce. Nemluvě o tom, že by se od sekularismu rád vrátil k islamismu.

+3/0
22.9.2016 12:11

D23a15n73i63e97l41a 62U87r43b24a76n29o69v39á 2924270405666

dle čeho soudíte že jasou Turci poslední dobou nejrozumější národ na světě? To že dělají čistky plošně vyhazují lidi kteřé nejsou příznivci Eedoganova režimu a pozavírali desetitíse lidí jen tak preventivně, to je rozumný národ? To je spíš dobře rozvinutá strategie muže co si připravuje půdui pro svůj budoucí totalitní režim........nějaký posun času je proti tomu jen úsměvná nic neznamenající událost.

+2/0
22.9.2016 12:35

M65i13c67h19a25l 32C49h22a61l91u10p72a 6718590749953

V tom případě vám bude vyhovovat severní Korea, Pašík si taky nenechá do ničeho kecat.

+1/0
22.9.2016 19:58

J94a36n 72V32a27l36a85l38í28k 6476369650806

Bych si přál SEČ a nikoliv SELČ

+3/−2
22.9.2016 11:56

B75o70h50u63s47l13a94v 10K13r88á51l24í84k 2791690869696

SELČ je beztak jen "korektní" přezdívka pro východoevropský čas.

0/0
23.9.2016 0:20

J52a26r53o72s44l66a54v 17S48i38r26o38k90y 7770953824404

posouvani casu je naprosto rozumna vec, je skvele mit dlouhe letni vecery a nechodit v zime do prace a skoly potme R^

+2/−4
22.9.2016 11:44

K84a31r59e19l 34V55o79m95á90č46k30a 4181412558263

a nebylo by rozumější posunout začátek vyučování dejme tomu v zimě, o hodinu později?

+2/0
22.9.2016 11:46

P51e57t94r 19N22o17v41o13t94n55y 1981730771

A všechny návaznosti - dojíždění, zaměstnání rodičů, atd. ?

0/−2
22.9.2016 11:49

K70a21r20e55l 40V53o94m47á37č60k27a 4701732768523

ano, to by bylo ideální, kdyby se posunuly všechny pracovní doby i vyučovací hodiny. A pokud někomu dělá brzké stmívání opravdu zle, může se přestěhovat blíže k rovníku.

+1/0
22.9.2016 11:57

P29e33t98r 17N82o10v86o43t82n86y 1691330521

Ano, několikrát do roka, geniální. O kolik snadnější je hnout ručičkama hodin.

0/0
22.9.2016 13:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.