Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Pilot F-16 omdlel při přetížení, pád vybral antikolizní systém

Byl v bezvědomí a jeho stíhačka F-16 letěla prudce k zemi se zapnutým přídavným spalováním. Do nárazu chyběly sekundy, když se řízení letadla ujal automatický protikolizní systém. Odtajněné video ukázalo, jak pracuje „strážný anděl“, kterým americké F-16 vybavují od roku 2014.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J50a55n 86F40r94a32t66e88r 1701932428680

mozna ano, mozna ne. Ono to neni jen o zdravotni zpusobilosti, ale take o technice a zvyku. Piloti totiz musi pri techto manevrech spravne zpevnit svaly a dodrzet spravnou techniku dychani, aby udrzeli krev tam kde ma byt....

0/0
16.9.2016 3:29

M53i30c76h38a28l 94J28a34r36o33š 7494770922455

S tímhle se ale nikdy nedá přistát na zem.

0/0
15.9.2016 10:24

J68a73n 55Š40e32b94e74s11t51a 6167640430415

Pokud přistáváte čumákem k zemi rychlostí 1200km/h, tak opravdu ne....

0/0
16.9.2016 10:53

J17a39k38u64b 74M93a38š26e51k 6662696170657

nesmysl, objevila by se hlaska "program autopilot provedl neplatnou operaci, prejete si vyresit problem online?" ;-D

0/0
15.9.2016 9:37

M71a43r56e26k 16H18r46a58d62i91l 3422407702462

Pro netrénovaného ani nemusí být žádné extrémní přetížení, vytuhne i na pouťové atrakci. Třeba na slingshotu a je zajímavý že častěji chlapi, alespoň podle videí. https://www.youtube.com/watch?v=hjcROd5Aeck

Ženský tady ale zase často trpí orgasmem :-)

https://www.youtube.com/watch?v=F5xHicb8xEw

Ve stíhačce je ale asi nebezpečné obojí. :-)

+4/0
15.9.2016 0:00

P92a51v77e70l 73Z84a62j20í93č97e67k 8734830636290

staci trosku umet pracovat s brichem ;) ale priznam se ze jsem letel v extre a dostal jsem na chvili blackout

0/0
15.9.2016 10:17

L27u17d85v33í66k 33G41a54j35d98o56š95í81k 2545473944342

Jste poněkud najivní, pokud si myslíte, že se dá natrénovat neomdlení při velkém přetížení.

0/0
15.9.2016 10:50

L14u56k45á73š 72H95l95á31v13k60a 4480587587413

Pane Gajdošíku, ono se to ale skutečně ve výcvikových střediscích pilotů trénuje...

+4/0
15.9.2016 10:52

P33a81v39e45l 83Z55a17j14í22č61e96k 8524700266880

samozrejme ze da

+2/0
15.9.2016 11:54

V79á65c56l12a43v 69P37c28h55á53l21e89k 8116622721922

Mám pocit že Sully 2 na supersonicích skončil.. Zdravotně nezpůsobilý..

0/−6
14.9.2016 20:36

J94a76r67o32m23í52r 18K62r48á26l 4100449824759

Nejen na nich. V akrobatu by dopadl hůř. Tam není výjimkou i 12g. A bez kombinézy.

0/0
15.9.2016 7:52

P30a34v78e42l 32J93e91ř55á24b71e95k 7631832914727

Taj jsem si pročetl diskusi a mám štěstí, že zatím střemhlav jsem letěl ze dveří hospody, když jsem hospodskému řekl, že má slabé géčka..

Ale "G" bylo víc než deset. Tenkrát byla zima.

0/−1
14.9.2016 20:00

I65v15a50n49k68a 12P75o13s92p74í37š57i92l62o26v68á 8924448782327

Wirnitzer, voni se v HUDu vyznaj. Že voni lítaj Falcona nebo DCSko?;-)

0/0
14.9.2016 17:45

J85o21s68e40f 77V10o48s61i94c36k59y 4683257896823

Vzdyt tohle neni nic noveho ! Nazyva se to "Fly by wire" a stihacky to maji snad 20 let - tedy mimo tech ruskejch. Dostal to potom i Airbus A-320. Znamena to, ze kormidla jsou ovladana pocitaci, ktere nedovoli nebezpecny manevr, ktery by mohl pretizit kostru draku a ohnout kridla napr. Pilot je tak zbaven velke zodpovednosti. Autopilot ve sprezeni s FBW, dokaze potom vybrat vyvrtku lepe nezli pilot. Rusaci tohle resili tak, ze jejich letadla byla tezka a robustni, proto se nikdy nerozpadla.

+1/−15
14.9.2016 16:31

J21i59ř93í 24K72o53d31ý84d67e93k 7460970926973

Proboha, kdyz necemu nerozumim, tak o tom nepisu... FBW je o dost starsi, ma ho skoro kazde moderni letadlo. Ruske nevyjimaje. A jde o to, ze jsou nekdejsi mechanicka tahla ovladani nahrazeny elektronikou.

+14/0
14.9.2016 16:36

J13o13s28e14f 68V85o54s46i19c70k67y 4623247176663

To je vsechno experte ? Misto lanek draty?

0/−21
14.9.2016 17:11

L25u68k41á13š 79Z15a19c97h29o16v78a63l 4355112462415

Co takhle mu raděj řádně odpovědět, "experte"?

+7/0
14.9.2016 17:24

J12a55k63u91b 32N40o63v55á13k 9382734494331

Pletete si pojmy a dojmy. Fly-by-wire je počítačem kontrolované řízení ovládacích ploch, tzv. elektroimpulsni řízení. Pilot pohne kniplem a počítač vyšle povel servomotorum a hydraulice. U aerodynamicky záměrně nestabnich letadel (Gripen třeba) zasahuje pro optimální letové parametry. Tento systém NENI vybaven pro zabránění kolizi se zemí, tam se požívá jiný systém a jiná čidla

+6/0
14.9.2016 18:31

E56r20i39k 24L28e51v34i14n93s22k91ý 8921154973975

Na druhou stranu FBW je nutny, aby antikolizni system mohl manevrovat nezavisle na pilotovi - proste odpoji pilota a ridi pres FBW sam, dokud riziko kolize nepomine. Ale samotne FBW samozrejme nic neridi, jen posloucha pokyny pilota, autopilota nebo treba toho antikolizniho systemu.

+7/0
14.9.2016 18:37

J89a31k29u45b 72N38o64v17á60k 9242434834141

Vskutku

+2/0
14.9.2016 18:55

P85a10v51e40l 68Z73a72j94í48č49e16k 8584210376170

neni samozrejme to jde i na ciste hydraulice ale je to levnejsi a modernejsi s fbw... navic u letadel ktere jsou navrzeny jako nestabilni tak by to bylo pomerne problematicke.

0/0
15.9.2016 10:25

P42a70v97e27l 42R65e64z80n18i38c76e93k 3915124784982

jste mimo...fbw je tu mnohem dele... a naopak F16 byla prvnim seriovym letounem s FBW .. jiz od 70. let minuleho stoleti

+2/0
14.9.2016 22:27

J84a67r29o28m93í70r 61K34r40á35l 4120509814229

20 let ? Vážený, fly by wire měl už Concorde.

0/0
15.9.2016 7:56

L86u61d11v56í73k 89G25a25j51d48o30š28í42k 2125913784792

FBW není antikolizní systém, ale způsob ovládání letadla.

Měl byste raději mlčet.

0/0
15.9.2016 10:55

J91i69ř50í 31T89e90p19r 4227700195735

..........se dostal do silného přetížení 8,4g - téměř maxima toho, co F-16 dokáže

.......... displej totiž zaznamenal nárůst přetížení na 9,1g, přičemž automatika „pustí“ nanejvýš pětinásobné přetížení.

----------------------

Pilotoval Chuck Noris ?

+4/−2
14.9.2016 15:51

J86o16s63e23f 98Š95o50l25t92e44s 8384888820683

Zajímavé, že letecké závody, které nedávno proběhly i v TV mají limity na 10 G.

0/0
14.9.2016 21:22

P26a80v96e75l 38R58e42z60n54i19c80e41k 3905954704902

10G u akrobacie trva radove par milsekund, nanejvyse sekundu.. kdezto ve stihackach se dosahuji sice nizsi hodnoty G avsak na mnohem delsi dobu...

0/0
14.9.2016 22:30

J43i12ř79í 51N38o44v83o16t28n45ý 2608752845457

Kdyby pilotoval chuck, dostane se do bezvědomí antikolizní systém;-D;-D;-D

+8/0
14.9.2016 22:24

J63a80r66o61s73l19a21v 46P42o59r41t 7359607549425

Vše už tady bylo , tohle měl už Ju 88 za 2 ww .

0/−6
14.9.2016 15:35

P67e14t54r 54Ž11á10k 1357183418403

Až na to, že to nebyl Ju-88 a rozhodně neměl tohle ;-)

+6/0
14.9.2016 15:42

E80r96i90k 56L91e96v65i74n19s54k98ý 8731394323605

Ale je fakt, ze u Ju-87 bylo automaticke vybirani stremhlaveho letu zavedene prave kvuli caste chvilkove ztrate vedomi pilotu pri pretizeni. Jen na to tenkrat nepotrebovali tolik mikroprocesoru ani softwaru :-)

+2/0
14.9.2016 15:58

J79i96ř69í 30K19o12d82ý39d72e60k 7410160316833

Myslim, ze to mel i JU-88. Urcite mela velmi pokrokovy system pro stremhlave bombardovani, ale automaticke vybirani nevim. A bohuzel skvelou knihu od P.W. Stahla nemam momentalne po ruce :-(

0/0
14.9.2016 16:22

K44a38r72e34l 30L91a22n29g88r 2492617750598

Mam dojem, ze je tam zminka o tyhle mrse kdyz letal nad Maltu.

0/0
14.9.2016 17:03

K51a98r42e92l 74L32a92n31g12r 2642867320378

Mel automaticke vyrovnani stremhlaveho letu po odhozu bomb, stejne jako Ju-87 a prevdeni letounu do stoupaveho rezimu bez zasahu pilota.

0/0
14.9.2016 17:02

R97a66d28e95k 60B90a43r90t73o26š 7364499184396

No, když vám do řízení dneska může zasahovat elektronika v autě za půl mega, tak mě udivuje, že na F-16-kách to mají teprve 2 roky...

0/0
14.9.2016 15:14
Foto

V48l60a18s30t67a 43C51o40u40f39a66l 7657829379615

8,5g se dá v pohodě zvládnout.

+2/−2
14.9.2016 15:12
Foto

M41a72r84t12i92n 93K54l11u91m87p69a41r 5686778827164

Samozřejmě, úplně v pohodě:-) Ono také záleží, kterým směrem to přetížení působí, že... Vědomí ztratil při levotočivé zatáčce a klesání, jednalo se tedy s největší pravděpodoností o negativní přetížení. V článku je dost možná chyba, protože negativní přetížení způsobuje redout, tedy nahromadění krve v mozku. Obvyklá tolerance i u pilotů je kolem -2 až -3 g.

0/−4
14.9.2016 15:30
Foto

V53l66a91s54t69a 93C44o28u87f85a66l 7367879399945

Kolik máte nalétáno? V zatáčce se nedá klesat? Negativní přetížení? V takovém manévru? Jak?

+1/−1
14.9.2016 15:34
Foto

M17a15r38t41i52n 50K46l25u45m92p58a25r 5416968117824

Víte, vy jste jako ten četník, pokaždé napíšete něco v tom smyslu "sem se mi dívejte" a vytáhnete své létání. Nezpochybňuji, že máte nalétáno více než já, nicméně s tím jazykem českým to bude slabší. Zkuste si ještě jednou přečíst co jsem napsal, tedy vědomí ztratil při zatáčce a klesání". Opravdu nerozumím vaší poněkud zmatené reakci "V zatáčce se nedá klesat?". Chtělo by to více klidné hlavy na reagování. Jen a pouze jsem reagoval na váš nicneříkající výkřik do tmy, že se dá 8,5 g (píše se s mezerou, neboť je to jednotka), bez udání směru působení zrychlení, bez problému zvládnout. V některém směru se dá krátkodobě zvládnout i přes 10 g, v některých směrech je smrtící i podstatně méně. Toť vše.

+8/−1
14.9.2016 15:41
Foto

V62l56a33s22t97a 90C82o91u47f38a65l 7237169369285

Tak se podivejte na to video. Co ukazuje horizont? Ja tam vidim manevr s naklonem kolem 120st a klesani.

+4/0
14.9.2016 15:53
Foto

V23l62a92s62t35a 39C45o40u64f16a51l 7557609219775

A tedy kladne pretizeni.

+4/0
14.9.2016 15:57

J13a30r85o12m13í78r 63K26r95á26l 4320469934239

To mohlo být i po tom, co pilot ztratil vědomí.

0/0
15.9.2016 8:01

L83u33k18á19š 73Z45a62c47h44o75v53a27l 4265672162565

Vlasta je z Top Gunu, s tím nic nenaděláš :)

+1/−1
14.9.2016 17:27

P44a31v79e68l 35Z44a36j14í32č49e58k 8454960456130

pan Coufal ma pravdu pokud provedete odval tak dostavate kladne pretizeni, neco jineho by bylo kdyby jste provadel treba zatacku na zadech... tzn zatacku v zapornem pretizni, nebo kdyz zapocnete loping taktez na zadech

0/0
15.9.2016 10:32
Foto

V51l26a79s81t43a 46C86o74u25f64a85l 7207579859615

Pokud dělám obyčejný odval spojený se získáním rychlosti, tak přidám tah, dám náklon nad 90 stupňů a přitáhnu. Mám krásných kladných 8,5g a navíc zatáčím a klesám.

+4/0
14.9.2016 15:37

F95r19a49n80t10i65s34e87k 48K95u13b85i34k 9861275500974

kecas

0/0
14.9.2016 15:47

T72o61m74á10š 86M33o22r97a44v15č53í69k 3587266553465

No vidíte a někdo to prostě nedá. Viděl jsem dokument o přijímači k letectvu a mnozí skončili na té jejich centrifuze při menším zrychlení.

0/0
14.9.2016 15:44

F86r62a35n56t64i12s35e26k 37K41u85b39i60k 9621875970244

když nevim o cem je věc tak drzim hubu !!!!!!!!!!!!!!!!!!

+1/0
14.9.2016 15:47

R86a46d95a20n 61K18u85b36a82n65t 1603800289890

Vlasta? Si myslím, že tomu rozumí.

+3/0
14.9.2016 17:26

F79r56a49n46t33i90s92e43k 70K35u57b71i55k 9471815460814

omlouvam se to se smeklo se shora, nechtel jsem urazit sorry

0/0
15.9.2016 9:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.