Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Pilot F-16 omdlel při přetížení, pád vybral antikolizní systém

Byl v bezvědomí a jeho stíhačka F-16 letěla prudce k zemi se zapnutým přídavným spalováním. Do nárazu chyběly sekundy, když se řízení letadla ujal automatický protikolizní systém. Odtajněné video ukázalo, jak pracuje „strážný anděl“, kterým americké F-16 vybavují od roku 2014.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J50a96n 12F76r54a81t24e39r 1911282198190

mozna ano, mozna ne. Ono to neni jen o zdravotni zpusobilosti, ale take o technice a zvyku. Piloti totiz musi pri techto manevrech spravne zpevnit svaly a dodrzet spravnou techniku dychani, aby udrzeli krev tam kde ma byt....

0/0
16.9.2016 3:29

M11i18c92h82a64l 90J78a26r67o95š 7834790142345

S tímhle se ale nikdy nedá přistát na zem.

0/0
15.9.2016 10:24

J58a75n 82Š27e37b18e69s60t62a 6767660380515

Pokud přistáváte čumákem k zemi rychlostí 1200km/h, tak opravdu ne....

0/0
16.9.2016 10:53

J31a48k55u36b 75M96a94š74e30k 6672756950307

nesmysl, objevila by se hlaska "program autopilot provedl neplatnou operaci, prejete si vyresit problem online?" ;-D

0/0
15.9.2016 9:37

M14a71r34e65k 27H97r52a94d16i41l 3222647192482

Pro netrénovaného ani nemusí být žádné extrémní přetížení, vytuhne i na pouťové atrakci. Třeba na slingshotu a je zajímavý že častěji chlapi, alespoň podle videí. https://www.youtube.com/watch?v=hjcROd5Aeck

Ženský tady ale zase často trpí orgasmem :-)

https://www.youtube.com/watch?v=F5xHicb8xEw

Ve stíhačce je ale asi nebezpečné obojí. :-)

+4/0
15.9.2016 0:00

P58a47v41e36l 54Z22a69j39í70č41e30k 8864840396140

staci trosku umet pracovat s brichem ;) ale priznam se ze jsem letel v extre a dostal jsem na chvili blackout

0/0
15.9.2016 10:17

L90u98d85v96í33k 46G45a94j45d77o23š42í45k 2895353904262

Jste poněkud najivní, pokud si myslíte, že se dá natrénovat neomdlení při velkém přetížení.

0/0
15.9.2016 10:50

L37u48k56á42š 92H22l62á36v89k42a 4400147777423

Pane Gajdošíku, ono se to ale skutečně ve výcvikových střediscích pilotů trénuje...

+4/0
15.9.2016 10:52

P68a48v14e16l 54Z25a41j72í12č62e12k 8624220226760

samozrejme ze da

+2/0
15.9.2016 11:54

V79á14c78l24a91v 47P37c95h20á78l46e59k 8166892161412

Mám pocit že Sully 2 na supersonicích skončil.. Zdravotně nezpůsobilý..

0/−6
14.9.2016 20:36

J19a74r38o38m44í20r 59K53r35á84l 4540799794109

Nejen na nich. V akrobatu by dopadl hůř. Tam není výjimkou i 12g. A bez kombinézy.

0/0
15.9.2016 7:52

P85a55v85e62l 25J21e40ř14á72b37e34k 7691932184507

Taj jsem si pročetl diskusi a mám štěstí, že zatím střemhlav jsem letěl ze dveří hospody, když jsem hospodskému řekl, že má slabé géčka..

Ale "G" bylo víc než deset. Tenkrát byla zima.

0/−1
14.9.2016 20:00

I66v69a46n97k53a 47P82o47s44p92í29š70i66l61o81v25á 8394778592137

Wirnitzer, voni se v HUDu vyznaj. Že voni lítaj Falcona nebo DCSko?;-)

0/0
14.9.2016 17:45

J30o36s89e30f 85V97o45s47i13c68k50y 4113187856643

Vzdyt tohle neni nic noveho ! Nazyva se to "Fly by wire" a stihacky to maji snad 20 let - tedy mimo tech ruskejch. Dostal to potom i Airbus A-320. Znamena to, ze kormidla jsou ovladana pocitaci, ktere nedovoli nebezpecny manevr, ktery by mohl pretizit kostru draku a ohnout kridla napr. Pilot je tak zbaven velke zodpovednosti. Autopilot ve sprezeni s FBW, dokaze potom vybrat vyvrtku lepe nezli pilot. Rusaci tohle resili tak, ze jejich letadla byla tezka a robustni, proto se nikdy nerozpadla.

+1/−15
14.9.2016 16:31

J48i55ř35í 42K26o47d21ý91d43e54k 7540770326563

Proboha, kdyz necemu nerozumim, tak o tom nepisu... FBW je o dost starsi, ma ho skoro kazde moderni letadlo. Ruske nevyjimaje. A jde o to, ze jsou nekdejsi mechanicka tahla ovladani nahrazeny elektronikou.

+14/0
14.9.2016 16:36

J96o56s19e89f 87V24o76s49i59c10k17y 4983797786933

To je vsechno experte ? Misto lanek draty?

0/−21
14.9.2016 17:11

L91u20k83á12š 23Z35a89c96h61o22v91a37l 4925442742185

Co takhle mu raděj řádně odpovědět, "experte"?

+7/0
14.9.2016 17:24

J75a88k50u56b 58N59o23v93á19k 9242874554271

Pletete si pojmy a dojmy. Fly-by-wire je počítačem kontrolované řízení ovládacích ploch, tzv. elektroimpulsni řízení. Pilot pohne kniplem a počítač vyšle povel servomotorum a hydraulice. U aerodynamicky záměrně nestabnich letadel (Gripen třeba) zasahuje pro optimální letové parametry. Tento systém NENI vybaven pro zabránění kolizi se zemí, tam se požívá jiný systém a jiná čidla

+6/0
14.9.2016 18:31

E67r27i10k 32L70e52v64i95n65s10k93ý 8951974593315

Na druhou stranu FBW je nutny, aby antikolizni system mohl manevrovat nezavisle na pilotovi - proste odpoji pilota a ridi pres FBW sam, dokud riziko kolize nepomine. Ale samotne FBW samozrejme nic neridi, jen posloucha pokyny pilota, autopilota nebo treba toho antikolizniho systemu.

+7/0
14.9.2016 18:37

J41a73k51u33b 28N58o32v29á43k 9772254734861

Vskutku

+2/0
14.9.2016 18:55

P34a79v71e62l 24Z53a74j37í69č72e32k 8524790326490

neni samozrejme to jde i na ciste hydraulice ale je to levnejsi a modernejsi s fbw... navic u letadel ktere jsou navrzeny jako nestabilni tak by to bylo pomerne problematicke.

0/0
15.9.2016 10:25

P61a61v61e62l 72R76e50z45n31i98c83e24k 3475824314172

jste mimo...fbw je tu mnohem dele... a naopak F16 byla prvnim seriovym letounem s FBW .. jiz od 70. let minuleho stoleti

+2/0
14.9.2016 22:27

J95a64r39o26m93í46r 79K52r33á32l 4600689504979

20 let ? Vážený, fly by wire měl už Concorde.

0/0
15.9.2016 7:56

L53u95d18v69í67k 81G25a52j95d46o87š57í72k 2785103154902

FBW není antikolizní systém, ale způsob ovládání letadla.

Měl byste raději mlčet.

0/0
15.9.2016 10:55

J15i62ř75í 67T23e62p38r 4137810195385

..........se dostal do silného přetížení 8,4g - téměř maxima toho, co F-16 dokáže

.......... displej totiž zaznamenal nárůst přetížení na 9,1g, přičemž automatika „pustí“ nanejvýš pětinásobné přetížení.

----------------------

Pilotoval Chuck Noris ?

+4/−2
14.9.2016 15:51

J40o21s18e98f 46Š77o13l75t53e79s 8114168630103

Zajímavé, že letecké závody, které nedávno proběhly i v TV mají limity na 10 G.

0/0
14.9.2016 21:22

P28a51v68e30l 67R78e46z41n26i97c91e82k 3845894664142

10G u akrobacie trva radove par milsekund, nanejvyse sekundu.. kdezto ve stihackach se dosahuji sice nizsi hodnoty G avsak na mnohem delsi dobu...

0/0
14.9.2016 22:30

J86i57ř52í 83N40o87v46o50t78n69ý 2128552355897

Kdyby pilotoval chuck, dostane se do bezvědomí antikolizní systém;-D;-D;-D

+8/0
14.9.2016 22:24

J75a48r70o93s17l45a13v 72P95o24r22t 7269267619865

Vše už tady bylo , tohle měl už Ju 88 za 2 ww .

0/−6
14.9.2016 15:35

P45e70t66r 32Ž57á31k 1337213808103

Až na to, že to nebyl Ju-88 a rozhodně neměl tohle ;-)

+6/0
14.9.2016 15:42

E88r60i64k 33L20e50v27i10n25s43k24ý 8941594683835

Ale je fakt, ze u Ju-87 bylo automaticke vybirani stremhlaveho letu zavedene prave kvuli caste chvilkove ztrate vedomi pilotu pri pretizeni. Jen na to tenkrat nepotrebovali tolik mikroprocesoru ani softwaru :-)

+2/0
14.9.2016 15:58

J83i55ř69í 27K71o30d88ý90d34e41k 7880120426763

Myslim, ze to mel i JU-88. Urcite mela velmi pokrokovy system pro stremhlave bombardovani, ale automaticke vybirani nevim. A bohuzel skvelou knihu od P.W. Stahla nemam momentalne po ruce :-(

0/0
14.9.2016 16:22

K73a64r67e69l 15L55a80n79g61r 2552967220108

Mam dojem, ze je tam zminka o tyhle mrse kdyz letal nad Maltu.

0/0
14.9.2016 17:03

K81a46r91e84l 12L81a47n11g61r 2162497590218

Mel automaticke vyrovnani stremhlaveho letu po odhozu bomb, stejne jako Ju-87 a prevdeni letounu do stoupaveho rezimu bez zasahu pilota.

0/0
14.9.2016 17:02

R96a36d32e43k 18B18a49r36t60o75š 7534899134866

No, když vám do řízení dneska může zasahovat elektronika v autě za půl mega, tak mě udivuje, že na F-16-kách to mají teprve 2 roky...

0/0
14.9.2016 15:14
Foto

V14l31a10s72t15a 71C48o51u98f48a38l 7167639409245

8,5g se dá v pohodě zvládnout.

+2/−2
14.9.2016 15:12
Foto

M67a24r17t58i18n 29K57l45u53m46p56a84r 5486158927114

Samozřejmě, úplně v pohodě:-) Ono také záleží, kterým směrem to přetížení působí, že... Vědomí ztratil při levotočivé zatáčce a klesání, jednalo se tedy s největší pravděpodoností o negativní přetížení. V článku je dost možná chyba, protože negativní přetížení způsobuje redout, tedy nahromadění krve v mozku. Obvyklá tolerance i u pilotů je kolem -2 až -3 g.

0/−4
14.9.2016 15:30
Foto

V80l25a77s26t10a 88C10o77u21f69a96l 7877929369535

Kolik máte nalétáno? V zatáčce se nedá klesat? Negativní přetížení? V takovém manévru? Jak?

+1/−1
14.9.2016 15:34
Foto

M76a34r67t45i68n 94K80l83u38m67p77a63r 5256298327424

Víte, vy jste jako ten četník, pokaždé napíšete něco v tom smyslu "sem se mi dívejte" a vytáhnete své létání. Nezpochybňuji, že máte nalétáno více než já, nicméně s tím jazykem českým to bude slabší. Zkuste si ještě jednou přečíst co jsem napsal, tedy vědomí ztratil při zatáčce a klesání". Opravdu nerozumím vaší poněkud zmatené reakci "V zatáčce se nedá klesat?". Chtělo by to více klidné hlavy na reagování. Jen a pouze jsem reagoval na váš nicneříkající výkřik do tmy, že se dá 8,5 g (píše se s mezerou, neboť je to jednotka), bez udání směru působení zrychlení, bez problému zvládnout. V některém směru se dá krátkodobě zvládnout i přes 10 g, v některých směrech je smrtící i podstatně méně. Toť vše.

+8/−1
14.9.2016 15:41
Foto

V57l97a66s23t38a 47C40o35u66f46a94l 7887209419645

Tak se podivejte na to video. Co ukazuje horizont? Ja tam vidim manevr s naklonem kolem 120st a klesani.

+4/0
14.9.2016 15:53
Foto

V19l98a68s31t26a 12C46o97u29f95a85l 7197479459735

A tedy kladne pretizeni.

+4/0
14.9.2016 15:57

J80a54r78o21m98í30r 78K96r16á46l 4980119974729

To mohlo být i po tom, co pilot ztratil vědomí.

0/0
15.9.2016 8:01

L16u70k52á73š 58Z78a94c92h12o29v94a59l 4775702372295

Vlasta je z Top Gunu, s tím nic nenaděláš :)

+1/−1
14.9.2016 17:27

P10a93v60e85l 91Z26a76j21í20č84e21k 8924320316250

pan Coufal ma pravdu pokud provedete odval tak dostavate kladne pretizeni, neco jineho by bylo kdyby jste provadel treba zatacku na zadech... tzn zatacku v zapornem pretizni, nebo kdyz zapocnete loping taktez na zadech

0/0
15.9.2016 10:32
Foto

V13l73a90s58t52a 22C59o68u50f79a77l 7347829609315

Pokud dělám obyčejný odval spojený se získáním rychlosti, tak přidám tah, dám náklon nad 90 stupňů a přitáhnu. Mám krásných kladných 8,5g a navíc zatáčím a klesám.

+4/0
14.9.2016 15:37

F59r51a76n15t51i48s25e16k 56K38u58b41i88k 9471845720714

kecas

0/0
14.9.2016 15:47

T85o25m31á67š 28M27o24r69a41v53č80í17k 3667426263895

No vidíte a někdo to prostě nedá. Viděl jsem dokument o přijímači k letectvu a mnozí skončili na té jejich centrifuze při menším zrychlení.

0/0
14.9.2016 15:44

F60r42a43n86t79i82s10e96k 27K62u10b20i33k 9211825770184

když nevim o cem je věc tak drzim hubu !!!!!!!!!!!!!!!!!!

+1/0
14.9.2016 15:47

R91a18d61a91n 13K41u36b16a73n96t 1663170489230

Vlasta? Si myslím, že tomu rozumí.

+3/0
14.9.2016 17:26

F21r68a80n55t13i97s91e87k 85K28u14b15i27k 9161905580574

omlouvam se to se smeklo se shora, nechtel jsem urazit sorry

0/0
15.9.2016 9:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.