Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Pilot F-16 omdlel při přetížení, pád vybral antikolizní systém

Byl v bezvědomí a jeho stíhačka F-16 letěla prudce k zemi se zapnutým přídavným spalováním. Do nárazu chyběly sekundy, když se řízení letadla ujal automatický protikolizní systém. Odtajněné video ukázalo, jak pracuje „strážný anděl“, kterým americké F-16 vybavují od roku 2014.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J12a49n 65F74r93a30t15e26r 1811682388670

mozna ano, mozna ne. Ono to neni jen o zdravotni zpusobilosti, ale take o technice a zvyku. Piloti totiz musi pri techto manevrech spravne zpevnit svaly a dodrzet spravnou techniku dychani, aby udrzeli krev tam kde ma byt....

0/0
16.9.2016 3:29

M56i34c11h42a12l 63J29a77r57o13š 7304380852565

S tímhle se ale nikdy nedá přistát na zem.

0/0
15.9.2016 10:24

J44a42n 56Š40e72b77e79s98t89a 6587770310265

Pokud přistáváte čumákem k zemi rychlostí 1200km/h, tak opravdu ne....

0/0
16.9.2016 10:53

J25a80k87u83b 25M29a34š78e82k 6722666140947

nesmysl, objevila by se hlaska "program autopilot provedl neplatnou operaci, prejete si vyresit problem online?" ;-D

0/0
15.9.2016 9:37

M37a31r41e68k 46H11r54a25d72i12l 3942537812802

Pro netrénovaného ani nemusí být žádné extrémní přetížení, vytuhne i na pouťové atrakci. Třeba na slingshotu a je zajímavý že častěji chlapi, alespoň podle videí. https://www.youtube.com/watch?v=hjcROd5Aeck

Ženský tady ale zase často trpí orgasmem :-)

https://www.youtube.com/watch?v=F5xHicb8xEw

Ve stíhačce je ale asi nebezpečné obojí. :-)

+4/0
15.9.2016 0:00

P32a23v77e70l 69Z33a82j30í87č97e34k 8974220706740

staci trosku umet pracovat s brichem ;) ale priznam se ze jsem letel v extre a dostal jsem na chvili blackout

0/0
15.9.2016 10:17

L56u58d41v20í47k 98G95a35j32d53o82š93í93k 2825213504812

Jste poněkud najivní, pokud si myslíte, že se dá natrénovat neomdlení při velkém přetížení.

0/0
15.9.2016 10:50

L69u13k60á75š 86H29l83á32v71k23a 4520707987223

Pane Gajdošíku, ono se to ale skutečně ve výcvikových střediscích pilotů trénuje...

+4/0
15.9.2016 10:52

P28a34v37e74l 77Z96a40j21í15č74e64k 8464590316340

samozrejme ze da

+2/0
15.9.2016 11:54

V85á93c65l53a51v 14P27c86h63á15l75e70k 8166862321182

Mám pocit že Sully 2 na supersonicích skončil.. Zdravotně nezpůsobilý..

0/−6
14.9.2016 20:36

J16a47r31o20m79í51r 22K21r37á63l 4440759854979

Nejen na nich. V akrobatu by dopadl hůř. Tam není výjimkou i 12g. A bez kombinézy.

0/0
15.9.2016 7:52

P89a88v72e26l 95J58e15ř20á77b87e41k 7401702304367

Taj jsem si pročetl diskusi a mám štěstí, že zatím střemhlav jsem letěl ze dveří hospody, když jsem hospodskému řekl, že má slabé géčka..

Ale "G" bylo víc než deset. Tenkrát byla zima.

0/−1
14.9.2016 20:00

I91v22a33n51k69a 88P74o53s44p11í77š87i27l32o40v33á 8754748512777

Wirnitzer, voni se v HUDu vyznaj. Že voni lítaj Falcona nebo DCSko?;-)

0/0
14.9.2016 17:45

J22o36s39e10f 34V28o26s74i14c23k31y 4453127436483

Vzdyt tohle neni nic noveho ! Nazyva se to "Fly by wire" a stihacky to maji snad 20 let - tedy mimo tech ruskejch. Dostal to potom i Airbus A-320. Znamena to, ze kormidla jsou ovladana pocitaci, ktere nedovoli nebezpecny manevr, ktery by mohl pretizit kostru draku a ohnout kridla napr. Pilot je tak zbaven velke zodpovednosti. Autopilot ve sprezeni s FBW, dokaze potom vybrat vyvrtku lepe nezli pilot. Rusaci tohle resili tak, ze jejich letadla byla tezka a robustni, proto se nikdy nerozpadla.

+1/−15
14.9.2016 16:31

J32i14ř14í 65K71o96d75ý48d74e36k 7690400656433

Proboha, kdyz necemu nerozumim, tak o tom nepisu... FBW je o dost starsi, ma ho skoro kazde moderni letadlo. Ruske nevyjimaje. A jde o to, ze jsou nekdejsi mechanicka tahla ovladani nahrazeny elektronikou.

+14/0
14.9.2016 16:36

J86o63s51e53f 96V94o68s46i58c98k91y 4753487236433

To je vsechno experte ? Misto lanek draty?

0/−21
14.9.2016 17:11

L75u58k70á51š 27Z26a12c39h72o18v38a89l 4315352442625

Co takhle mu raděj řádně odpovědět, "experte"?

+7/0
14.9.2016 17:24

J30a50k36u39b 85N61o15v45á98k 9612674614601

Pletete si pojmy a dojmy. Fly-by-wire je počítačem kontrolované řízení ovládacích ploch, tzv. elektroimpulsni řízení. Pilot pohne kniplem a počítač vyšle povel servomotorum a hydraulice. U aerodynamicky záměrně nestabnich letadel (Gripen třeba) zasahuje pro optimální letové parametry. Tento systém NENI vybaven pro zabránění kolizi se zemí, tam se požívá jiný systém a jiná čidla

+6/0
14.9.2016 18:31

E67r75i38k 39L89e74v44i92n90s52k98ý 8211144803115

Na druhou stranu FBW je nutny, aby antikolizni system mohl manevrovat nezavisle na pilotovi - proste odpoji pilota a ridi pres FBW sam, dokud riziko kolize nepomine. Ale samotne FBW samozrejme nic neridi, jen posloucha pokyny pilota, autopilota nebo treba toho antikolizniho systemu.

+7/0
14.9.2016 18:37

J78a77k65u16b 85N89o62v85á26k 9862984234381

Vskutku

+2/0
14.9.2016 18:55

P30a25v87e40l 50Z34a36j18í76č31e69k 8744760856900

neni samozrejme to jde i na ciste hydraulice ale je to levnejsi a modernejsi s fbw... navic u letadel ktere jsou navrzeny jako nestabilni tak by to bylo pomerne problematicke.

0/0
15.9.2016 10:25

P20a45v63e50l 67R24e91z10n49i63c80e58k 3875974724332

jste mimo...fbw je tu mnohem dele... a naopak F16 byla prvnim seriovym letounem s FBW .. jiz od 70. let minuleho stoleti

+2/0
14.9.2016 22:27

J14a83r80o16m73í64r 10K96r75á60l 4850909474249

20 let ? Vážený, fly by wire měl už Concorde.

0/0
15.9.2016 7:56

L80u58d81v85í64k 56G22a31j37d46o19š78í33k 2885813204442

FBW není antikolizní systém, ale způsob ovládání letadla.

Měl byste raději mlčet.

0/0
15.9.2016 10:55

J18i36ř66í 87T25e88p87r 4287860415795

..........se dostal do silného přetížení 8,4g - téměř maxima toho, co F-16 dokáže

.......... displej totiž zaznamenal nárůst přetížení na 9,1g, přičemž automatika „pustí“ nanejvýš pětinásobné přetížení.

----------------------

Pilotoval Chuck Noris ?

+4/−2
14.9.2016 15:51

J68o60s49e36f 98Š52o87l30t72e95s 8594578510553

Zajímavé, že letecké závody, které nedávno proběhly i v TV mají limity na 10 G.

0/0
14.9.2016 21:22

P12a94v51e26l 51R78e69z38n50i16c66e57k 3415704234722

10G u akrobacie trva radove par milsekund, nanejvyse sekundu.. kdezto ve stihackach se dosahuji sice nizsi hodnoty G avsak na mnohem delsi dobu...

0/0
14.9.2016 22:30

J59i96ř67í 95N42o49v28o31t46n53ý 2298312695177

Kdyby pilotoval chuck, dostane se do bezvědomí antikolizní systém;-D;-D;-D

+8/0
14.9.2016 22:24

J19a82r78o67s52l91a37v 70P45o85r76t 7739197339835

Vše už tady bylo , tohle měl už Ju 88 za 2 ww .

0/−6
14.9.2016 15:35

P29e82t58r 78Ž65á39k 1117253808413

Až na to, že to nebyl Ju-88 a rozhodně neměl tohle ;-)

+6/0
14.9.2016 15:42

E39r44i54k 57L54e46v29i20n28s68k23ý 8381204103165

Ale je fakt, ze u Ju-87 bylo automaticke vybirani stremhlaveho letu zavedene prave kvuli caste chvilkove ztrate vedomi pilotu pri pretizeni. Jen na to tenkrat nepotrebovali tolik mikroprocesoru ani softwaru :-)

+2/0
14.9.2016 15:58

J62i75ř27í 10K53o49d22ý56d85e60k 7750550216463

Myslim, ze to mel i JU-88. Urcite mela velmi pokrokovy system pro stremhlave bombardovani, ale automaticke vybirani nevim. A bohuzel skvelou knihu od P.W. Stahla nemam momentalne po ruce :-(

0/0
14.9.2016 16:22

K32a88r10e30l 88L86a62n35g54r 2632547470398

Mam dojem, ze je tam zminka o tyhle mrse kdyz letal nad Maltu.

0/0
14.9.2016 17:03

K64a74r39e82l 62L48a59n96g25r 2722147800348

Mel automaticke vyrovnani stremhlaveho letu po odhozu bomb, stejne jako Ju-87 a prevdeni letounu do stoupaveho rezimu bez zasahu pilota.

0/0
14.9.2016 17:02

R76a67d36e57k 11B95a17r62t42o18š 7464829974626

No, když vám do řízení dneska může zasahovat elektronika v autě za půl mega, tak mě udivuje, že na F-16-kách to mají teprve 2 roky...

0/0
14.9.2016 15:14
Foto

V83l72a75s96t20a 66C85o85u12f32a15l 7387269569715

8,5g se dá v pohodě zvládnout.

+2/−2
14.9.2016 15:12
Foto

M92a15r46t81i38n 88K46l61u50m82p29a69r 5706378277374

Samozřejmě, úplně v pohodě:-) Ono také záleží, kterým směrem to přetížení působí, že... Vědomí ztratil při levotočivé zatáčce a klesání, jednalo se tedy s největší pravděpodoností o negativní přetížení. V článku je dost možná chyba, protože negativní přetížení způsobuje redout, tedy nahromadění krve v mozku. Obvyklá tolerance i u pilotů je kolem -2 až -3 g.

0/−4
14.9.2016 15:30
Foto

V86l55a84s27t87a 78C89o15u27f50a13l 7917389469445

Kolik máte nalétáno? V zatáčce se nedá klesat? Negativní přetížení? V takovém manévru? Jak?

+1/−1
14.9.2016 15:34
Foto

M19a30r60t20i12n 17K66l50u90m89p66a38r 5256808767494

Víte, vy jste jako ten četník, pokaždé napíšete něco v tom smyslu "sem se mi dívejte" a vytáhnete své létání. Nezpochybňuji, že máte nalétáno více než já, nicméně s tím jazykem českým to bude slabší. Zkuste si ještě jednou přečíst co jsem napsal, tedy vědomí ztratil při zatáčce a klesání". Opravdu nerozumím vaší poněkud zmatené reakci "V zatáčce se nedá klesat?". Chtělo by to více klidné hlavy na reagování. Jen a pouze jsem reagoval na váš nicneříkající výkřik do tmy, že se dá 8,5 g (píše se s mezerou, neboť je to jednotka), bez udání směru působení zrychlení, bez problému zvládnout. V některém směru se dá krátkodobě zvládnout i přes 10 g, v některých směrech je smrtící i podstatně méně. Toť vše.

+8/−1
14.9.2016 15:41
Foto

V33l60a48s84t67a 54C29o53u64f28a90l 7957219119675

Tak se podivejte na to video. Co ukazuje horizont? Ja tam vidim manevr s naklonem kolem 120st a klesani.

+4/0
14.9.2016 15:53
Foto

V71l44a65s78t66a 77C98o79u91f76a34l 7337179849715

A tedy kladne pretizeni.

+4/0
14.9.2016 15:57

J33a63r35o59m45í63r 23K64r67á69l 4960989704279

To mohlo být i po tom, co pilot ztratil vědomí.

0/0
15.9.2016 8:01

L48u21k31á46š 34Z48a46c29h69o74v81a61l 4265822162115

Vlasta je z Top Gunu, s tím nic nenaděláš :)

+1/−1
14.9.2016 17:27

P76a30v73e72l 50Z66a71j14í25č95e48k 8794390296300

pan Coufal ma pravdu pokud provedete odval tak dostavate kladne pretizeni, neco jineho by bylo kdyby jste provadel treba zatacku na zadech... tzn zatacku v zapornem pretizni, nebo kdyz zapocnete loping taktez na zadech

0/0
15.9.2016 10:32
Foto

V24l84a24s34t17a 36C34o45u67f32a21l 7427879349965

Pokud dělám obyčejný odval spojený se získáním rychlosti, tak přidám tah, dám náklon nad 90 stupňů a přitáhnu. Mám krásných kladných 8,5g a navíc zatáčím a klesám.

+4/0
14.9.2016 15:37

F26r93a94n91t87i45s81e87k 20K47u44b11i72k 9611965780564

kecas

0/0
14.9.2016 15:47

T65o59m84á22š 46M52o86r79a61v44č58í47k 3437396473675

No vidíte a někdo to prostě nedá. Viděl jsem dokument o přijímači k letectvu a mnozí skončili na té jejich centrifuze při menším zrychlení.

0/0
14.9.2016 15:44

F56r72a36n47t50i93s33e97k 90K29u42b29i90k 9511575560844

když nevim o cem je věc tak drzim hubu !!!!!!!!!!!!!!!!!!

+1/0
14.9.2016 15:47

R76a40d25a71n 98K46u46b38a41n12t 1323450459330

Vlasta? Si myslím, že tomu rozumí.

+3/0
14.9.2016 17:26

F66r81a66n24t24i63s49e19k 97K12u22b84i98k 9111915560634

omlouvam se to se smeklo se shora, nechtel jsem urazit sorry

0/0
15.9.2016 9:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.