Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Pilot F-16 omdlel při přetížení, pád vybral antikolizní systém

Byl v bezvědomí a jeho stíhačka F-16 letěla prudce k zemi se zapnutým přídavným spalováním. Do nárazu chyběly sekundy, když se řízení letadla ujal automatický protikolizní systém. Odtajněné video ukázalo, jak pracuje „strážný anděl“, kterým americké F-16 vybavují od roku 2014.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J79a96n 89F49r60a50t78e81r 1641432688890

mozna ano, mozna ne. Ono to neni jen o zdravotni zpusobilosti, ale take o technice a zvyku. Piloti totiz musi pri techto manevrech spravne zpevnit svaly a dodrzet spravnou techniku dychani, aby udrzeli krev tam kde ma byt....

0/0
16.9.2016 3:29

M98i87c12h23a68l 73J56a98r66o98š 7404250962555

S tímhle se ale nikdy nedá přistát na zem.

0/0
15.9.2016 10:24

J78a86n 55Š86e45b86e31s66t84a 6377670520215

Pokud přistáváte čumákem k zemi rychlostí 1200km/h, tak opravdu ne....

0/0
16.9.2016 10:53

J23a80k87u14b 94M25a54š83e58k 6372966470927

nesmysl, objevila by se hlaska "program autopilot provedl neplatnou operaci, prejete si vyresit problem online?" ;-D

0/0
15.9.2016 9:37

M75a44r11e80k 66H73r52a15d71i90l 3352767962812

Pro netrénovaného ani nemusí být žádné extrémní přetížení, vytuhne i na pouťové atrakci. Třeba na slingshotu a je zajímavý že častěji chlapi, alespoň podle videí. https://www.youtube.com/watch?v=hjcROd5Aeck

Ženský tady ale zase často trpí orgasmem :-)

https://www.youtube.com/watch?v=F5xHicb8xEw

Ve stíhačce je ale asi nebezpečné obojí. :-)

+4/0
15.9.2016 0:00

P68a41v12e73l 55Z26a62j43í27č77e93k 8444100526700

staci trosku umet pracovat s brichem ;) ale priznam se ze jsem letel v extre a dostal jsem na chvili blackout

0/0
15.9.2016 10:17

L29u59d57v49í52k 21G85a64j14d70o93š98í16k 2505893624372

Jste poněkud najivní, pokud si myslíte, že se dá natrénovat neomdlení při velkém přetížení.

0/0
15.9.2016 10:50

L96u42k84á51š 56H62l51á30v40k41a 4260337857313

Pane Gajdošíku, ono se to ale skutečně ve výcvikových střediscích pilotů trénuje...

+4/0
15.9.2016 10:52

P73a10v43e52l 41Z76a37j54í70č81e76k 8974130616270

samozrejme ze da

+2/0
15.9.2016 11:54

V55á91c37l25a66v 46P66c66h28á72l96e16k 8286212781692

Mám pocit že Sully 2 na supersonicích skončil.. Zdravotně nezpůsobilý..

0/−6
14.9.2016 20:36

J41a27r48o30m97í71r 97K57r84á98l 4520719134749

Nejen na nich. V akrobatu by dopadl hůř. Tam není výjimkou i 12g. A bez kombinézy.

0/0
15.9.2016 7:52

P57a58v89e13l 83J48e87ř17á29b84e16k 7431242794447

Taj jsem si pročetl diskusi a mám štěstí, že zatím střemhlav jsem letěl ze dveří hospody, když jsem hospodskému řekl, že má slabé géčka..

Ale "G" bylo víc než deset. Tenkrát byla zima.

0/−1
14.9.2016 20:00

I70v18a42n91k22a 44P80o64s41p28í82š92i78l39o66v93á 8944638532247

Wirnitzer, voni se v HUDu vyznaj. Že voni lítaj Falcona nebo DCSko?;-)

0/0
14.9.2016 17:45

J47o25s25e37f 39V80o34s97i62c23k64y 4573287236243

Vzdyt tohle neni nic noveho ! Nazyva se to "Fly by wire" a stihacky to maji snad 20 let - tedy mimo tech ruskejch. Dostal to potom i Airbus A-320. Znamena to, ze kormidla jsou ovladana pocitaci, ktere nedovoli nebezpecny manevr, ktery by mohl pretizit kostru draku a ohnout kridla napr. Pilot je tak zbaven velke zodpovednosti. Autopilot ve sprezeni s FBW, dokaze potom vybrat vyvrtku lepe nezli pilot. Rusaci tohle resili tak, ze jejich letadla byla tezka a robustni, proto se nikdy nerozpadla.

+1/−15
14.9.2016 16:31

J90i19ř79í 89K40o76d93ý58d84e10k 7540180766613

Proboha, kdyz necemu nerozumim, tak o tom nepisu... FBW je o dost starsi, ma ho skoro kazde moderni letadlo. Ruske nevyjimaje. A jde o to, ze jsou nekdejsi mechanicka tahla ovladani nahrazeny elektronikou.

+14/0
14.9.2016 16:36

J90o20s78e70f 64V96o54s92i15c61k40y 4203817116273

To je vsechno experte ? Misto lanek draty?

0/−21
14.9.2016 17:11

L62u35k74á65š 25Z75a83c25h72o22v46a52l 4665392362835

Co takhle mu raděj řádně odpovědět, "experte"?

+7/0
14.9.2016 17:24

J71a56k45u71b 12N84o85v63á26k 9682974134271

Pletete si pojmy a dojmy. Fly-by-wire je počítačem kontrolované řízení ovládacích ploch, tzv. elektroimpulsni řízení. Pilot pohne kniplem a počítač vyšle povel servomotorum a hydraulice. U aerodynamicky záměrně nestabnich letadel (Gripen třeba) zasahuje pro optimální letové parametry. Tento systém NENI vybaven pro zabránění kolizi se zemí, tam se požívá jiný systém a jiná čidla

+6/0
14.9.2016 18:31

E58r30i93k 91L40e31v73i79n52s61k85ý 8161944163575

Na druhou stranu FBW je nutny, aby antikolizni system mohl manevrovat nezavisle na pilotovi - proste odpoji pilota a ridi pres FBW sam, dokud riziko kolize nepomine. Ale samotne FBW samozrejme nic neridi, jen posloucha pokyny pilota, autopilota nebo treba toho antikolizniho systemu.

+7/0
14.9.2016 18:37

J27a53k87u62b 78N77o68v62á45k 9382244774491

Vskutku

+2/0
14.9.2016 18:55

P21a48v56e76l 80Z96a23j91í52č59e35k 8184610136290

neni samozrejme to jde i na ciste hydraulice ale je to levnejsi a modernejsi s fbw... navic u letadel ktere jsou navrzeny jako nestabilni tak by to bylo pomerne problematicke.

0/0
15.9.2016 10:25

P94a59v65e16l 78R37e45z72n79i45c34e49k 3895664574632

jste mimo...fbw je tu mnohem dele... a naopak F16 byla prvnim seriovym letounem s FBW .. jiz od 70. let minuleho stoleti

+2/0
14.9.2016 22:27

J26a53r34o68m13í14r 18K34r96á91l 4650749924629

20 let ? Vážený, fly by wire měl už Concorde.

0/0
15.9.2016 7:56

L54u26d73v49í67k 85G71a17j97d21o74š75í75k 2415553574332

FBW není antikolizní systém, ale způsob ovládání letadla.

Měl byste raději mlčet.

0/0
15.9.2016 10:55

J35i93ř95í 19T63e37p44r 4257890505405

..........se dostal do silného přetížení 8,4g - téměř maxima toho, co F-16 dokáže

.......... displej totiž zaznamenal nárůst přetížení na 9,1g, přičemž automatika „pustí“ nanejvýš pětinásobné přetížení.

----------------------

Pilotoval Chuck Noris ?

+4/−2
14.9.2016 15:51

J19o85s71e70f 78Š27o90l18t74e50s 8974718900183

Zajímavé, že letecké závody, které nedávno proběhly i v TV mají limity na 10 G.

0/0
14.9.2016 21:22

P54a23v92e37l 38R76e78z48n67i39c79e95k 3535894884382

10G u akrobacie trva radove par milsekund, nanejvyse sekundu.. kdezto ve stihackach se dosahuji sice nizsi hodnoty G avsak na mnohem delsi dobu...

0/0
14.9.2016 22:30

J33i77ř45í 41N97o21v48o14t95n58ý 2508472815827

Kdyby pilotoval chuck, dostane se do bezvědomí antikolizní systém;-D;-D;-D

+8/0
14.9.2016 22:24

J36a32r15o10s18l23a50v 87P61o73r61t 7699287419895

Vše už tady bylo , tohle měl už Ju 88 za 2 ww .

0/−6
14.9.2016 15:35

P82e73t10r 28Ž46á26k 1307363598193

Až na to, že to nebyl Ju-88 a rozhodně neměl tohle ;-)

+6/0
14.9.2016 15:42

E42r73i87k 40L79e35v40i66n84s13k57ý 8891524803745

Ale je fakt, ze u Ju-87 bylo automaticke vybirani stremhlaveho letu zavedene prave kvuli caste chvilkove ztrate vedomi pilotu pri pretizeni. Jen na to tenkrat nepotrebovali tolik mikroprocesoru ani softwaru :-)

+2/0
14.9.2016 15:58

J86i45ř25í 70K78o38d92ý17d24e23k 7830490286453

Myslim, ze to mel i JU-88. Urcite mela velmi pokrokovy system pro stremhlave bombardovani, ale automaticke vybirani nevim. A bohuzel skvelou knihu od P.W. Stahla nemam momentalne po ruce :-(

0/0
14.9.2016 16:22

K66a16r95e55l 90L74a49n62g56r 2812477300138

Mam dojem, ze je tam zminka o tyhle mrse kdyz letal nad Maltu.

0/0
14.9.2016 17:03

K42a38r41e91l 30L29a53n58g79r 2142647790808

Mel automaticke vyrovnani stremhlaveho letu po odhozu bomb, stejne jako Ju-87 a prevdeni letounu do stoupaveho rezimu bez zasahu pilota.

0/0
14.9.2016 17:02

R49a66d73e27k 94B85a22r30t28o95š 7604439614156

No, když vám do řízení dneska může zasahovat elektronika v autě za půl mega, tak mě udivuje, že na F-16-kách to mají teprve 2 roky...

0/0
14.9.2016 15:14
Foto

V34l34a88s43t33a 57C34o60u77f81a30l 7627309739855

8,5g se dá v pohodě zvládnout.

+2/−2
14.9.2016 15:12
Foto

M85a11r41t75i19n 35K82l87u39m86p60a18r 5816248417804

Samozřejmě, úplně v pohodě:-) Ono také záleží, kterým směrem to přetížení působí, že... Vědomí ztratil při levotočivé zatáčce a klesání, jednalo se tedy s největší pravděpodoností o negativní přetížení. V článku je dost možná chyba, protože negativní přetížení způsobuje redout, tedy nahromadění krve v mozku. Obvyklá tolerance i u pilotů je kolem -2 až -3 g.

0/−4
14.9.2016 15:30
Foto

V58l68a23s29t33a 90C70o40u31f56a88l 7877909959415

Kolik máte nalétáno? V zatáčce se nedá klesat? Negativní přetížení? V takovém manévru? Jak?

+1/−1
14.9.2016 15:34
Foto

M64a47r43t41i93n 29K67l51u78m50p45a59r 5566718497514

Víte, vy jste jako ten četník, pokaždé napíšete něco v tom smyslu "sem se mi dívejte" a vytáhnete své létání. Nezpochybňuji, že máte nalétáno více než já, nicméně s tím jazykem českým to bude slabší. Zkuste si ještě jednou přečíst co jsem napsal, tedy vědomí ztratil při zatáčce a klesání". Opravdu nerozumím vaší poněkud zmatené reakci "V zatáčce se nedá klesat?". Chtělo by to více klidné hlavy na reagování. Jen a pouze jsem reagoval na váš nicneříkající výkřik do tmy, že se dá 8,5 g (píše se s mezerou, neboť je to jednotka), bez udání směru působení zrychlení, bez problému zvládnout. V některém směru se dá krátkodobě zvládnout i přes 10 g, v některých směrech je smrtící i podstatně méně. Toť vše.

+8/−1
14.9.2016 15:41
Foto

V45l45a11s71t93a 16C54o61u94f40a11l 7537629469945

Tak se podivejte na to video. Co ukazuje horizont? Ja tam vidim manevr s naklonem kolem 120st a klesani.

+4/0
14.9.2016 15:53
Foto

V96l42a54s95t70a 48C81o47u60f89a27l 7437779879415

A tedy kladne pretizeni.

+4/0
14.9.2016 15:57

J23a67r81o14m52í51r 89K34r47á57l 4910809464639

To mohlo být i po tom, co pilot ztratil vědomí.

0/0
15.9.2016 8:01

L28u23k88á42š 55Z48a26c11h75o78v13a63l 4975502802765

Vlasta je z Top Gunu, s tím nic nenaděláš :)

+1/−1
14.9.2016 17:27

P71a76v73e62l 26Z42a70j58í93č52e16k 8174170476770

pan Coufal ma pravdu pokud provedete odval tak dostavate kladne pretizeni, neco jineho by bylo kdyby jste provadel treba zatacku na zadech... tzn zatacku v zapornem pretizni, nebo kdyz zapocnete loping taktez na zadech

0/0
15.9.2016 10:32
Foto

V66l44a82s42t75a 37C11o31u48f24a22l 7907139109875

Pokud dělám obyčejný odval spojený se získáním rychlosti, tak přidám tah, dám náklon nad 90 stupňů a přitáhnu. Mám krásných kladných 8,5g a navíc zatáčím a klesám.

+4/0
14.9.2016 15:37

F52r49a52n69t84i25s16e82k 46K84u52b39i48k 9131415180934

kecas

0/0
14.9.2016 15:47

T38o10m45á29š 24M18o15r48a70v55č34í48k 3147506673575

No vidíte a někdo to prostě nedá. Viděl jsem dokument o přijímači k letectvu a mnozí skončili na té jejich centrifuze při menším zrychlení.

0/0
14.9.2016 15:44

F15r98a66n64t46i61s62e59k 60K46u56b33i97k 9621275170154

když nevim o cem je věc tak drzim hubu !!!!!!!!!!!!!!!!!!

+1/0
14.9.2016 15:47

R27a62d13a63n 68K38u41b47a31n24t 1693810449410

Vlasta? Si myslím, že tomu rozumí.

+3/0
14.9.2016 17:26

F44r83a81n42t13i73s53e56k 75K47u85b67i77k 9601805500184

omlouvam se to se smeklo se shora, nechtel jsem urazit sorry

0/0
15.9.2016 9:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.