Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Pilot F-16 omdlel při přetížení, pád vybral antikolizní systém

Byl v bezvědomí a jeho stíhačka F-16 letěla prudce k zemi se zapnutým přídavným spalováním. Do nárazu chyběly sekundy, když se řízení letadla ujal automatický protikolizní systém. Odtajněné video ukázalo, jak pracuje „strážný anděl“, kterým americké F-16 vybavují od roku 2014.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J78a89n 82F32r25a79t47e18r 1471802438240

mozna ano, mozna ne. Ono to neni jen o zdravotni zpusobilosti, ale take o technice a zvyku. Piloti totiz musi pri techto manevrech spravne zpevnit svaly a dodrzet spravnou techniku dychani, aby udrzeli krev tam kde ma byt....

0/0
16.9.2016 3:29

M17i96c43h38a68l 96J23a89r31o66š 7834730362965

S tímhle se ale nikdy nedá přistát na zem.

0/0
15.9.2016 10:24

J38a16n 13Š32e96b93e32s33t56a 6897260360365

Pokud přistáváte čumákem k zemi rychlostí 1200km/h, tak opravdu ne....

0/0
16.9.2016 10:53

J70a61k82u85b 25M17a86š61e69k 6902946580677

nesmysl, objevila by se hlaska "program autopilot provedl neplatnou operaci, prejete si vyresit problem online?" ;-D

0/0
15.9.2016 9:37

M62a26r73e22k 15H19r95a27d51i41l 3142247832482

Pro netrénovaného ani nemusí být žádné extrémní přetížení, vytuhne i na pouťové atrakci. Třeba na slingshotu a je zajímavý že častěji chlapi, alespoň podle videí. https://www.youtube.com/watch?v=hjcROd5Aeck

Ženský tady ale zase často trpí orgasmem :-)

https://www.youtube.com/watch?v=F5xHicb8xEw

Ve stíhačce je ale asi nebezpečné obojí. :-)

+4/0
15.9.2016 0:00

P90a83v50e53l 21Z41a69j52í38č48e79k 8684650486450

staci trosku umet pracovat s brichem ;) ale priznam se ze jsem letel v extre a dostal jsem na chvili blackout

0/0
15.9.2016 10:17

L68u24d17v73í38k 40G16a58j43d84o17š40í18k 2295303774702

Jste poněkud najivní, pokud si myslíte, že se dá natrénovat neomdlení při velkém přetížení.

0/0
15.9.2016 10:50

L41u67k95á77š 28H47l83á26v97k20a 4870347417453

Pane Gajdošíku, ono se to ale skutečně ve výcvikových střediscích pilotů trénuje...

+4/0
15.9.2016 10:52

P52a56v81e82l 26Z95a50j54í18č84e34k 8174670146100

samozrejme ze da

+2/0
15.9.2016 11:54

V60á32c17l70a19v 37P96c52h67á49l76e33k 8566402291282

Mám pocit že Sully 2 na supersonicích skončil.. Zdravotně nezpůsobilý..

0/−6
14.9.2016 20:36

J33a11r48o63m82í36r 46K14r80á29l 4850599214529

Nejen na nich. V akrobatu by dopadl hůř. Tam není výjimkou i 12g. A bez kombinézy.

0/0
15.9.2016 7:52

P21a78v79e25l 46J87e79ř63á32b18e54k 7141242424497

Taj jsem si pročetl diskusi a mám štěstí, že zatím střemhlav jsem letěl ze dveří hospody, když jsem hospodskému řekl, že má slabé géčka..

Ale "G" bylo víc než deset. Tenkrát byla zima.

0/−1
14.9.2016 20:00

I72v93a24n87k66a 10P15o29s49p27í34š85i13l89o88v50á 8474408242387

Wirnitzer, voni se v HUDu vyznaj. Že voni lítaj Falcona nebo DCSko?;-)

0/0
14.9.2016 17:45

J96o53s40e92f 41V47o69s78i39c18k78y 4213147636183

Vzdyt tohle neni nic noveho ! Nazyva se to "Fly by wire" a stihacky to maji snad 20 let - tedy mimo tech ruskejch. Dostal to potom i Airbus A-320. Znamena to, ze kormidla jsou ovladana pocitaci, ktere nedovoli nebezpecny manevr, ktery by mohl pretizit kostru draku a ohnout kridla napr. Pilot je tak zbaven velke zodpovednosti. Autopilot ve sprezeni s FBW, dokaze potom vybrat vyvrtku lepe nezli pilot. Rusaci tohle resili tak, ze jejich letadla byla tezka a robustni, proto se nikdy nerozpadla.

+1/−15
14.9.2016 16:31

J70i70ř54í 51K15o58d39ý97d21e11k 7750720436663

Proboha, kdyz necemu nerozumim, tak o tom nepisu... FBW je o dost starsi, ma ho skoro kazde moderni letadlo. Ruske nevyjimaje. A jde o to, ze jsou nekdejsi mechanicka tahla ovladani nahrazeny elektronikou.

+14/0
14.9.2016 16:36

J17o72s98e13f 51V28o62s31i55c28k40y 4353887406473

To je vsechno experte ? Misto lanek draty?

0/−21
14.9.2016 17:11

L23u81k48á81š 62Z79a76c85h71o32v47a23l 4415812402705

Co takhle mu raděj řádně odpovědět, "experte"?

+7/0
14.9.2016 17:24

J95a45k72u11b 15N21o10v22á88k 9712494244351

Pletete si pojmy a dojmy. Fly-by-wire je počítačem kontrolované řízení ovládacích ploch, tzv. elektroimpulsni řízení. Pilot pohne kniplem a počítač vyšle povel servomotorum a hydraulice. U aerodynamicky záměrně nestabnich letadel (Gripen třeba) zasahuje pro optimální letové parametry. Tento systém NENI vybaven pro zabránění kolizi se zemí, tam se požívá jiný systém a jiná čidla

+6/0
14.9.2016 18:31

E21r78i69k 98L60e97v29i37n90s79k86ý 8391864363795

Na druhou stranu FBW je nutny, aby antikolizni system mohl manevrovat nezavisle na pilotovi - proste odpoji pilota a ridi pres FBW sam, dokud riziko kolize nepomine. Ale samotne FBW samozrejme nic neridi, jen posloucha pokyny pilota, autopilota nebo treba toho antikolizniho systemu.

+7/0
14.9.2016 18:37

J14a14k31u49b 25N56o43v89á26k 9382424114801

Vskutku

+2/0
14.9.2016 18:55

P36a91v89e39l 61Z59a60j52í77č24e80k 8824200436150

neni samozrejme to jde i na ciste hydraulice ale je to levnejsi a modernejsi s fbw... navic u letadel ktere jsou navrzeny jako nestabilni tak by to bylo pomerne problematicke.

0/0
15.9.2016 10:25

P64a84v70e28l 83R30e18z84n50i10c97e78k 3775884524692

jste mimo...fbw je tu mnohem dele... a naopak F16 byla prvnim seriovym letounem s FBW .. jiz od 70. let minuleho stoleti

+2/0
14.9.2016 22:27

J28a95r48o10m98í88r 56K77r36á75l 4360359884509

20 let ? Vážený, fly by wire měl už Concorde.

0/0
15.9.2016 7:56

L65u15d22v38í34k 41G66a23j26d60o28š17í49k 2395633804822

FBW není antikolizní systém, ale způsob ovládání letadla.

Měl byste raději mlčet.

0/0
15.9.2016 10:55

J63i35ř54í 62T85e71p43r 4157750375925

..........se dostal do silného přetížení 8,4g - téměř maxima toho, co F-16 dokáže

.......... displej totiž zaznamenal nárůst přetížení na 9,1g, přičemž automatika „pustí“ nanejvýš pětinásobné přetížení.

----------------------

Pilotoval Chuck Noris ?

+4/−2
14.9.2016 15:51

J90o18s92e81f 94Š10o43l92t65e48s 8634208120143

Zajímavé, že letecké závody, které nedávno proběhly i v TV mají limity na 10 G.

0/0
14.9.2016 21:22

P78a87v81e91l 49R27e23z55n92i72c10e44k 3865784434782

10G u akrobacie trva radove par milsekund, nanejvyse sekundu.. kdezto ve stihackach se dosahuji sice nizsi hodnoty G avsak na mnohem delsi dobu...

0/0
14.9.2016 22:30

J32i58ř13í 73N32o18v66o45t21n49ý 2948702245437

Kdyby pilotoval chuck, dostane se do bezvědomí antikolizní systém;-D;-D;-D

+8/0
14.9.2016 22:24

J10a24r51o57s17l83a61v 23P36o19r78t 7449247309815

Vše už tady bylo , tohle měl už Ju 88 za 2 ww .

0/−6
14.9.2016 15:35

P60e22t64r 58Ž85á26k 1147173388813

Až na to, že to nebyl Ju-88 a rozhodně neměl tohle ;-)

+6/0
14.9.2016 15:42

E70r30i45k 79L98e32v52i41n59s71k84ý 8911384713595

Ale je fakt, ze u Ju-87 bylo automaticke vybirani stremhlaveho letu zavedene prave kvuli caste chvilkove ztrate vedomi pilotu pri pretizeni. Jen na to tenkrat nepotrebovali tolik mikroprocesoru ani softwaru :-)

+2/0
14.9.2016 15:58

J27i18ř32í 92K93o86d92ý46d63e60k 7360390216373

Myslim, ze to mel i JU-88. Urcite mela velmi pokrokovy system pro stremhlave bombardovani, ale automaticke vybirani nevim. A bohuzel skvelou knihu od P.W. Stahla nemam momentalne po ruce :-(

0/0
14.9.2016 16:22

K27a94r17e23l 75L45a62n25g43r 2362867350138

Mam dojem, ze je tam zminka o tyhle mrse kdyz letal nad Maltu.

0/0
14.9.2016 17:03

K64a57r95e67l 82L91a98n68g17r 2802237430948

Mel automaticke vyrovnani stremhlaveho letu po odhozu bomb, stejne jako Ju-87 a prevdeni letounu do stoupaveho rezimu bez zasahu pilota.

0/0
14.9.2016 17:02

R76a82d81e29k 72B91a41r13t41o76š 7774779624356

No, když vám do řízení dneska může zasahovat elektronika v autě za půl mega, tak mě udivuje, že na F-16-kách to mají teprve 2 roky...

0/0
14.9.2016 15:14
Foto

V95l11a74s95t16a 67C82o37u88f66a91l 7537469219685

8,5g se dá v pohodě zvládnout.

+2/−2
14.9.2016 15:12
Foto

M19a24r92t78i80n 68K78l42u24m63p93a93r 5106328807274

Samozřejmě, úplně v pohodě:-) Ono také záleží, kterým směrem to přetížení působí, že... Vědomí ztratil při levotočivé zatáčce a klesání, jednalo se tedy s největší pravděpodoností o negativní přetížení. V článku je dost možná chyba, protože negativní přetížení způsobuje redout, tedy nahromadění krve v mozku. Obvyklá tolerance i u pilotů je kolem -2 až -3 g.

0/−4
14.9.2016 15:30
Foto

V88l30a66s13t66a 41C83o17u75f21a48l 7937259369285

Kolik máte nalétáno? V zatáčce se nedá klesat? Negativní přetížení? V takovém manévru? Jak?

+1/−1
14.9.2016 15:34
Foto

M54a30r44t32i61n 84K98l80u66m26p67a60r 5426218737824

Víte, vy jste jako ten četník, pokaždé napíšete něco v tom smyslu "sem se mi dívejte" a vytáhnete své létání. Nezpochybňuji, že máte nalétáno více než já, nicméně s tím jazykem českým to bude slabší. Zkuste si ještě jednou přečíst co jsem napsal, tedy vědomí ztratil při zatáčce a klesání". Opravdu nerozumím vaší poněkud zmatené reakci "V zatáčce se nedá klesat?". Chtělo by to více klidné hlavy na reagování. Jen a pouze jsem reagoval na váš nicneříkající výkřik do tmy, že se dá 8,5 g (píše se s mezerou, neboť je to jednotka), bez udání směru působení zrychlení, bez problému zvládnout. V některém směru se dá krátkodobě zvládnout i přes 10 g, v některých směrech je smrtící i podstatně méně. Toť vše.

+8/−1
14.9.2016 15:41
Foto

V14l18a48s12t33a 79C17o11u77f39a85l 7137689299835

Tak se podivejte na to video. Co ukazuje horizont? Ja tam vidim manevr s naklonem kolem 120st a klesani.

+4/0
14.9.2016 15:53
Foto

V27l86a44s48t72a 64C10o28u42f89a48l 7107859979805

A tedy kladne pretizeni.

+4/0
14.9.2016 15:57

J51a94r11o38m43í85r 75K33r94á74l 4220429544329

To mohlo být i po tom, co pilot ztratil vědomí.

0/0
15.9.2016 8:01

L97u94k22á46š 41Z50a72c97h71o10v27a14l 4885152212835

Vlasta je z Top Gunu, s tím nic nenaděláš :)

+1/−1
14.9.2016 17:27

P79a31v12e95l 86Z89a12j39í84č97e51k 8624480736600

pan Coufal ma pravdu pokud provedete odval tak dostavate kladne pretizeni, neco jineho by bylo kdyby jste provadel treba zatacku na zadech... tzn zatacku v zapornem pretizni, nebo kdyz zapocnete loping taktez na zadech

0/0
15.9.2016 10:32
Foto

V32l55a94s43t94a 35C62o54u57f17a52l 7327109219395

Pokud dělám obyčejný odval spojený se získáním rychlosti, tak přidám tah, dám náklon nad 90 stupňů a přitáhnu. Mám krásných kladných 8,5g a navíc zatáčím a klesám.

+4/0
14.9.2016 15:37

F95r69a21n20t93i90s40e57k 44K18u91b81i60k 9431975190584

kecas

0/0
14.9.2016 15:47

T96o48m93á57š 93M71o26r58a26v76č54í88k 3447666113285

No vidíte a někdo to prostě nedá. Viděl jsem dokument o přijímači k letectvu a mnozí skončili na té jejich centrifuze při menším zrychlení.

0/0
14.9.2016 15:44

F54r11a80n51t37i78s69e90k 96K60u35b12i53k 9111205580964

když nevim o cem je věc tak drzim hubu !!!!!!!!!!!!!!!!!!

+1/0
14.9.2016 15:47

R93a35d60a26n 81K12u97b94a61n77t 1233840689100

Vlasta? Si myslím, že tomu rozumí.

+3/0
14.9.2016 17:26

F50r90a63n15t41i27s67e30k 28K78u13b59i43k 9451235140244

omlouvam se to se smeklo se shora, nechtel jsem urazit sorry

0/0
15.9.2016 9:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.