Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boeingu se za letu urvala lopatka motoru a prorazila díru do trupu

Letadlo americké společnosti Southwest Airlines muselo na konci srpna nouzově přistát poté, co se uvolnila část jeho levého motoru a poničila trup letadla. Výsledky vyšetřování nyní ukázaly, že se při letu oddělila lopatka dmychadla motoru, která následně narazila do letounu. Podle vyšetřovatelů je za poruchou zřejmě únava materiálu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J91o66s15e56f 51P69o42l11í96v24k93a 1392157916399

No, je jednou fajn číst o selhání letadla, kde to všichni přežili R^

(ale ani tak bych tam nechtěl být ;-) )

+1/0
13.9.2016 22:25

P81e66t30r 23K25a34r52a46f87i72á17t 3370327566910

Akorát že to není lopatka "dmychadla", ale kompresoru spalovacího vzduchu plynové spalovací turbíny - proudového motoru.

0/−5
13.9.2016 15:09

V82o71j21t54ě63c40h 78H97o10r80s18k69ý 7927897611292

Lopatka dmychadla to je. Dal máte nízkotlaký kompresor, vysokotlaký kompresor, spalovací komoru, vysokotlakou turbínu a nizkotlakou turbínu...

+4/0
13.9.2016 15:48

P51e38t65r 34M29i66c16h67a53l 2830384821982

Docela se divím, že to plášť neudržel.

0/0
13.9.2016 15:03

P59a85v69e89l 51N60e63d59ě17l91a 5586730964361

Tyto stroje používá tuším Ryan Air.

+1/−2
13.9.2016 14:03

I33v62o 15J10a17n32á48č87e70k 8263883471982

Co tím pan jako chtěl říct?

+6/0
13.9.2016 14:19

M42a38r54t14i53n 18P18l57o30c54e20k 8851974132556

To kdyby věděl.....

0/0
13.9.2016 14:27
Foto

J54i11r41i 70B24i65l97i44n14a 5948670657

737 je v soucasne dobe nejrozsirenejsi letadlo na svete.

+2/0
13.9.2016 14:44

M20a21r86t37i60n 95K56a20r50á97s43e38k 9288863508358

Tyto stroje pouziva tusim vetsina aerolinek na svete....

Mimochodem ryanair pouziva jiny 737 a to verzi 737-800 a obejdnanem ma 737 MAX 200....

0/0
13.9.2016 15:02

R59a58d55i15m 89P77o72l15á27š53e43k 9136743719449

Myslím, že měl na mysli motor, ne letadlo.

0/0
13.9.2016 15:50

M92i66r80c56o 60J72a44n68s86k63y 7741364679602

Z Pensacoly do Orlanda , zhruba 2 hod letu? Leda tak mozna na rogalu. Normalnim letadlem, mozna hodka max.

+1/−1
13.9.2016 13:40

Š16t21ě64p20á91n 54F36r32a62n47c65l 8774829624880

Á, promluvil znalec...

https://www.kayak.com/flights/PNS-MCO/2016-09-20

;-D

+1/−2
13.9.2016 13:54

M60i63r52c69o 51J82a64n83s27k63y 7711834329862

Nejdriv si zjisti, o jake letadlo slo. Normalnim letadlem B737 to trva mozna hodku.Ten Saab 340 na ktereho tu odkazujes leti v prumeru o polovinu pomaleji nez normalni B737

0/0
13.9.2016 14:04

Š54t83ě66p18á93n 35F98r16a80n22c33l 8784249824280

Až na to, že přímý let z PNS do MCO žádný B737 nelítá. Lítá tam akorát ten Saab v barvách Silver Airways. A nějak nemám ten dojem, že by to vypadalo jako rogalo. Odborníku. ;-D

https://www.google.cz/search?q=silver+airways+Saab+340/340B&tbm=isch

0/−2
13.9.2016 14:21

M67i98r19c90o 98J44a79n20s51k50y 7951434369422

Odbornik jsem na rozdil od tebe, akorat podle kayaku coz tady dal za odkaz, tak to je pouze orientacni doba letu. Realna doba letu je podstane nizsi. Navic z toho New Orleans letel B737, ktere bezne pouziva Southwest a ne Saab 340, odborniku;-D

0/0
13.9.2016 15:14

Š32t47ě70p69á24n 67F22r65a70n11c49l 8644819484690

Jenže ten zase nelítá tu trasu Pensacola-Orlando, že? A i podle Silver Airways ten let trvá 1:54. A ti to asi taky odhadují, že? Komiku. ;-D

Končím.

0/−1
13.9.2016 15:19

M50i82r82c55o 92J28a28n90s73k79y 7461574499392

Koncit muzes, ale od pocatku se tady pise o B737 a ne o nejakem Saabu 340. Napriklad 2 hodiny letu od Orlanda je napriklad Houston a ten je podstatne dale nez Pensacola. To jsi rovnou mohl napsat,ze z Pensacoly zajdes pesky do Orlanda za 2 dny...Od pocatku se psalo o B737, tak si neplet letadla, pokud jsi ve skutecnosti nejake videl...;-D

0/0
13.9.2016 15:45

I74v71o 87J38a45n66á54č20e22k 8533813771132

Je to 45 minut letu, ale tady se to neřeší, dvě hodiny zní tak nějak víc akčněji.

+1/0
13.9.2016 14:21

K27a69r30e57l 61L96a63n58g31r 2772527620618

S jednim motorem leteli ;-). Takze hodka a neco urcite vzhledem k tomu, ze musel klesat po vetsim radiusu nez normalne.

0/0
13.9.2016 14:48

I84v88o 31J39a48n94á34č37e34k 8433943531682

Ale no tak, tady jde o vzdálenost mezi těmito dvěma místy udaná délkou letu. Nikoliv vztaženo k dané situaci. Nikdo normální by to s jedním motorem a v tomto stavu letadla neletěl.

+2/0
13.9.2016 15:22

J94i87ř72í 79E65n84g71l69i66š 1935199315241

Tohle by se u motorů Rolls Royce asi nestalo! Mají mnohem lepší ochranný prstenec!

0/−2
13.9.2016 13:29

I79v95o 76J22a86n97á16č15e28k 8583853831282

Stává se to zcela běžně u všech motorů.

+1/−1
13.9.2016 14:22

K47a81r59e57l 74L42a84n81g41r 2782857610218

No to teda nestava!

+2/0
13.9.2016 14:48

I58v52o 39J69a18n34á62č35e18k 8353303291252

Letos už pátý případ, loni 4 případy, v roce 2013 celkem 5 případů, v roce 2012 celkem 9 případů, v roce 2011 celkem 7 případů a v roce 2010 celkem 12 případů.

Navíc poměrně velmi vážný a medializovaný případ právě motoru Rolls Royce byl u Qantasu s A388 a každý ví že to už moc sranda nebyla.

Jinými slovy pan Jiří Engliš neví co píše...

0/0
13.9.2016 15:28

K46a67r83e75l 50L89a30n17g20r 2382847830628

Z kolika spusteni motoru? A pocitate tam lopatky utrzene vlivem ptaku? Nebo jen unavou materialu?

+1/0
13.9.2016 15:47

I40v45o 62J68a47n33á81č26e89k 8813523911492

Přečtěte si v klidu prosím znova vše od prvního příspěvku a poté se zamyslete. Pro jistotu, speciálně pro vás, dodám, že slovy u všech motorů bylo myšleno u všech motorů různých výrobců. Má reakce je primárně zaměřena proti tvrzení, že u RR se to stát nemůže což je nebetyčný nesmysl.

0/0
13.9.2016 15:51

K59a62r98e31l 45L90a73n97g91r 2932617340688

Utrzena lopatka fakt neni bezny jev. Je to nestandartni jev. Pokud by dle vas byl bezny tak jsou tech pripadu stovky mesicne...

+1/0
13.9.2016 15:56

I56v75o 36J95a21n93á16č49e85k 8383523911452

Pokud se něco stává několikrát ročně, pak je to běžný problém. Navíc uváděné případy jsou pouze ty, kde došlo k poškození pláště motoru. Ulomených lopatek je mnohem více. Nevím o co vám jde, ale pokud se něco stává jednou za jeden až dva měsíce, pak je to poměrně častý problém. Navíc je to jev docela nebezpečný a o to hůř.

0/0
13.9.2016 16:02

K48a75r32e95l 17L30a76n28g53r 2382437210468

Pokud řeknete vyšetřovateli, že je to běžný problém. Tak máte problém vy jako výrobce, prostě jednoduše firmu nechají zavřít a všechna letadla uzemnit na vaše náklady.

0/0
13.9.2016 17:05

I90v32o 38J71a87n86á41č51e22k 8873193501942

Já píšu o reálné situaci, která tady je. Vy o tom, že se to nestává a tudíž by toto byl první případ, ale tak tomu není. Ano, stávat by se to nemělo, ale bohužel se to stává i přesto, že se motory testují právě pro tento případ.

0/0
13.9.2016 17:29

J23i49ř57í 24E24n32g97l49i83š 1525319735501

Vy si zase pro změnu přečtěte co píšu. Ochranné prstence motorů RR jsou testovány tak, že kdyby došlo k defektu lopatky, nesmí proniknout do trupu letadla.

0/0
13.9.2016 16:14

I33v89o 56J20a84n13á67č49e16k 8283173441262

Proč tedy tyto vaše ochranné prstence v praxi dovolí to o čem píšete, že dovolit nemají? Prosím o jasné vysvětlení. Děkuji.

0/0
13.9.2016 16:15

K64a81r94e52l 62L82a47n92g16r 2532307130538

Ochranný prstenec nedovolí odletět lopatce jejím směrem pohybu! A to ani v praxi! Docela by mě zajímala vaše profese, protože to co tu předvádíte nemá s letectvím co dělat, to je představení teoretika a ještě k tomu amatéra.

0/0
13.9.2016 16:51

I89v88o 71J49a98n47á24č76e12k 8373833721802

Je vidět, že jste zcela mimo. Jakékoli argumenty ignorujete a píšete si to svoje. Pokud byste měl pravdu, nestávaly by se poruchy, kdy lopatka/ky opustí prostor motoru.

Na rozdíl od vás jsem uvedl nejznámější případ nehody, kdy k tomu došlo a navíc u motoru RR. Z vaší strany bez reakce, protože se vám to nehodí. Co k tomu dodat?

0/0
13.9.2016 17:27

K90a42r60e96l 83L75a28n70g69r 2242127890458

Koukám na fotky a žádná z lopatek neopustila motor ve směru rotace, tj kolmým na trup letadla. To stále nedokážete pochopit, že? To je jedna funkce ochranného kruhu, druhá je nedovolit utržené turbíně opustit prostor motoru. To že utržené lopatky vyletí směrem dozadu je jev běžný a dokonce i žádaný, napáchají tak nejméně škody.

0/0
13.9.2016 17:48

I76v53o 46J78a10n67á47č44e14k 8293343381262

To nemá cenu, podívejte se na http://www.avherald.com/h?article=43309c6d/0032&opt=0. Díry v trupu, v křídle, přetržené kabely, poškozené křídlo, hydraulika, ovládání motoru a to vše motor RR.

Pokud jste si stále ještě nevšiml, reagoval jsem na příspěvek pana Jiřího Engliše: Tohle by se u motorů Rolls Royce asi nestalo! Mají mnohem lepší ochranný prstenec!

Nyní mi, prosím, k tomu něco napište, že se to nestává.

0/0
13.9.2016 17:56

K78a60r53e82l 90L61a91n64g97r 2702737440838

Vy tu napíšete, že se to stává běžně... A čekáte, že vám to každý sežere, že je to běžný jev... Přitom je to jev zaviněný x faktory. A pak tu začnete tahat další králíky z klobouku. Fakt tam nevidím nikde u té 388 vylétlou lopatku směrem do trupu v ose rotace, tj v pozici kdy má největší kynetickou sílu.

Vytáhnete Qantas, který je úplně jiný případ, kde neulétla lopatka fanu, ale začalo to olejovou soustavou... Když už srovnávat tak stejnou závadu ;-)

0/−1
13.9.2016 18:05

I15v11o 62J54a21n28á13č29e47k 8563393671332

Desítky případů za posledních pár let znamená, že se nejedná o nic výjimečného.

Pokud vám jde o hnidopišský přístup, pak se dá říct, že každá závada je zcela jedinečná a žádná závada se neopakuje.

Pletete tady jedno přes druhé, najednou tady řešíte příčinu závady. Původní význam mé reakce trvá, motorům RR se tyto typy závad (uncontained engine failure) prostě stávají také a není pravda, že by RR byl něčím výjimečným.

Přeji hezký zbytek dne.

+1/−1
13.9.2016 18:14

M63a47r52t73i63n 10R53a11y84m66a78n 4142268403268

Jojo .. tuhle zpravu jsem si cetl par dnu predtim nez mi pri dalsim letu Southwest airlines prerusili start v pulce, protoze nam usla predni guma. Zajimavy pocit. :-D

0/0
13.9.2016 13:23

I10v92o 47J44a25n54á55č28e40k 8833813771982

No a podařilo se ji probudit nebo ne?

+5/0
13.9.2016 14:23

M57i54l95a15n 40N26o96v91o21t96n85ý 2170651781875

Únava materiálu je vždycky problém.

0/0
13.9.2016 14:25

O69n46d53r27e79j 67P14a91t10e20k 5360480809691

Za války se bombardéry vraceli v klidu i na jeden motor ze dvou....

Pokud nedojde k nějaké fatální vadě, stroj doletí.

+4/−3
13.9.2016 13:06

J52á25n 18K13o47t70ú68č 2696854918286

Lenže toto je civilné letectvo. :) Snáď nechcete tvrdiť, že let mal v pohode pokračovať až do cieľa...

+2/0
13.9.2016 13:09

P54e19t44r 24M59u73n78z10a37r 1475711799896

Navíc ta utržená lopatka mohla poničit řízení. A s tím by se pak špatně letělo.

0/0
13.9.2016 13:12

O77n87d31r16e25j 45P86a10t87e88k 5730360279461

Ale já Vám to nevyvracím, ba co víc máte pravdu! Jen jsem napsal, že v nozi pokud to nepoškodí něco zásadního třeba trup ve velké výšce, táhla řízení atd..., že by to dali i na jeden motor. Nic víc.

0/0
13.9.2016 14:27

K78a85r68e25l 37L19a13n30g92r 2352907710718

Jaka tahla rizeni? Tohle ma FBW

0/−1
13.9.2016 14:51

M63a67r90t91i63n 93K12a86r12á83s67e80k 9968283918378

Boeing?

+1/0
13.9.2016 15:08

J71i64r37k89a 58S51v90e34j27k77o54v97s15k26ý 2669476341533

B737 taky dokáže s prstem v nose letět i přistát s jedním motorem (taky doletěl a přistál). Jenomže tohle není válečný stav a nikdo nestojí o rizika, která poničený motor přináší. Takže šupem na nejbližší letiště. Přistává se i kvůli prkotinám.

+6/0
13.9.2016 13:20

P32e15t85r 11P71r51u58s 7657815669762

Jenze tu a tam nektery nedoletel. ;-D

0/0
13.9.2016 13:43

P86a64v54e74l 40L44a83š10t47o54v85k23a 4918859476373

Puchmajer: Motor je čtyřtakt,dvanáctiválec, větrem chlazenej, spodem sťouchanej. Takže válcůmáme dost, čili kdyby jeden kiksnul, tak to prakticky nepoznáme, protožeto klidně pobězí na jedenáct válců. Můžousamozřejmě kiksnout i dva, pak by to běželo na deset válců.Můžou kiksnout i tři, a můžou kiksonout i čtyři....

Žába: A tak dále, Bohoušku...

Puchmajer: Ovšem upozorňuju, že kdybyjich kikslo jedenáct, tak - to ať se na mě nikdo nezlobí - to tenjeden válec prostě neutáhne.

Žába: (chlácholivě) Nosamozřejmě, to nikdo přece.....

0/0
14.9.2016 8:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.