Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boeingu se za letu urvala lopatka motoru a prorazila díru do trupu

Letadlo americké společnosti Southwest Airlines muselo na konci srpna nouzově přistát poté, co se uvolnila část jeho levého motoru a poničila trup letadla. Výsledky vyšetřování nyní ukázaly, že se při letu oddělila lopatka dmychadla motoru, která následně narazila do letounu. Podle vyšetřovatelů je za poruchou zřejmě únava materiálu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J11o32s71e53f 41P33o51l25í45v82k70a 1382187376509

No, je jednou fajn číst o selhání letadla, kde to všichni přežili R^

(ale ani tak bych tam nechtěl být ;-) )

+1/0
13.9.2016 22:25

P14e59t10r 88K88a57r95a64f18i33á75t 3830277166380

Akorát že to není lopatka "dmychadla", ale kompresoru spalovacího vzduchu plynové spalovací turbíny - proudového motoru.

0/−5
13.9.2016 15:09

V68o57j91t13ě98c34h 75H75o93r48s68k31ý 7647927291382

Lopatka dmychadla to je. Dal máte nízkotlaký kompresor, vysokotlaký kompresor, spalovací komoru, vysokotlakou turbínu a nizkotlakou turbínu...

+4/0
13.9.2016 15:48

P26e96t76r 77M75i40c38h63a53l 2360164451172

Docela se divím, že to plášť neudržel.

0/0
13.9.2016 15:03

P56a66v97e39l 54N11e79d25ě33l50a 5276370834161

Tyto stroje používá tuším Ryan Air.

+1/−2
13.9.2016 14:03

I49v30o 35J40a71n87á94č58e85k 8503383611372

Co tím pan jako chtěl říct?

+6/0
13.9.2016 14:19

M29a38r59t72i27n 40P67l46o80c70e91k 8201904492226

To kdyby věděl.....

0/0
13.9.2016 14:27
Foto

J92i56r58i 49B91i33l87i42n27a 5948440567

737 je v soucasne dobe nejrozsirenejsi letadlo na svete.

+2/0
13.9.2016 14:44

M22a97r79t56i11n 91K73a60r86á73s77e98k 9968253698678

Tyto stroje pouziva tusim vetsina aerolinek na svete....

Mimochodem ryanair pouziva jiny 737 a to verzi 737-800 a obejdnanem ma 737 MAX 200....

0/0
13.9.2016 15:02

R59a43d30i80m 48P81o65l39á91š87e69k 9136403959429

Myslím, že měl na mysli motor, ne letadlo.

0/0
13.9.2016 15:50

M76i82r82c55o 47J11a24n89s27k26y 7871354289772

Z Pensacoly do Orlanda , zhruba 2 hod letu? Leda tak mozna na rogalu. Normalnim letadlem, mozna hodka max.

+1/−1
13.9.2016 13:40

Š58t52ě76p62á30n 82F82r73a63n18c40l 8414499644230

Á, promluvil znalec...

https://www.kayak.com/flights/PNS-MCO/2016-09-20

;-D

+1/−2
13.9.2016 13:54

M31i69r29c89o 40J10a26n23s68k31y 7661454529132

Nejdriv si zjisti, o jake letadlo slo. Normalnim letadlem B737 to trva mozna hodku.Ten Saab 340 na ktereho tu odkazujes leti v prumeru o polovinu pomaleji nez normalni B737

0/0
13.9.2016 14:04

Š63t59ě55p46á60n 42F45r92a49n20c22l 8584129284730

Až na to, že přímý let z PNS do MCO žádný B737 nelítá. Lítá tam akorát ten Saab v barvách Silver Airways. A nějak nemám ten dojem, že by to vypadalo jako rogalo. Odborníku. ;-D

https://www.google.cz/search?q=silver+airways+Saab+340/340B&tbm=isch

0/−2
13.9.2016 14:21

M25i16r60c58o 76J94a55n67s45k87y 7771424389172

Odbornik jsem na rozdil od tebe, akorat podle kayaku coz tady dal za odkaz, tak to je pouze orientacni doba letu. Realna doba letu je podstane nizsi. Navic z toho New Orleans letel B737, ktere bezne pouziva Southwest a ne Saab 340, odborniku;-D

0/0
13.9.2016 15:14

Š41t62ě47p40á70n 98F58r83a93n88c32l 8764389304190

Jenže ten zase nelítá tu trasu Pensacola-Orlando, že? A i podle Silver Airways ten let trvá 1:54. A ti to asi taky odhadují, že? Komiku. ;-D

Končím.

0/−1
13.9.2016 15:19

M77i81r96c96o 49J52a25n16s85k75y 7171174909202

Koncit muzes, ale od pocatku se tady pise o B737 a ne o nejakem Saabu 340. Napriklad 2 hodiny letu od Orlanda je napriklad Houston a ten je podstatne dale nez Pensacola. To jsi rovnou mohl napsat,ze z Pensacoly zajdes pesky do Orlanda za 2 dny...Od pocatku se psalo o B737, tak si neplet letadla, pokud jsi ve skutecnosti nejake videl...;-D

0/0
13.9.2016 15:45

I58v82o 98J17a85n18á56č74e28k 8403283251402

Je to 45 minut letu, ale tady se to neřeší, dvě hodiny zní tak nějak víc akčněji.

+1/0
13.9.2016 14:21

K22a71r36e10l 66L35a58n67g15r 2792447880638

S jednim motorem leteli ;-). Takze hodka a neco urcite vzhledem k tomu, ze musel klesat po vetsim radiusu nez normalne.

0/0
13.9.2016 14:48

I25v56o 60J63a63n91á66č73e44k 8153323691522

Ale no tak, tady jde o vzdálenost mezi těmito dvěma místy udaná délkou letu. Nikoliv vztaženo k dané situaci. Nikdo normální by to s jedním motorem a v tomto stavu letadla neletěl.

+2/0
13.9.2016 15:22

J21i61ř12í 63E65n77g33l22i13š 1445589755491

Tohle by se u motorů Rolls Royce asi nestalo! Mají mnohem lepší ochranný prstenec!

0/−2
13.9.2016 13:29

I80v41o 51J53a12n64á27č31e91k 8103233631762

Stává se to zcela běžně u všech motorů.

+1/−1
13.9.2016 14:22

K36a57r65e76l 65L14a39n24g24r 2962647510238

No to teda nestava!

+2/0
13.9.2016 14:48

I65v64o 51J22a21n12á87č23e20k 8343313901122

Letos už pátý případ, loni 4 případy, v roce 2013 celkem 5 případů, v roce 2012 celkem 9 případů, v roce 2011 celkem 7 případů a v roce 2010 celkem 12 případů.

Navíc poměrně velmi vážný a medializovaný případ právě motoru Rolls Royce byl u Qantasu s A388 a každý ví že to už moc sranda nebyla.

Jinými slovy pan Jiří Engliš neví co píše...

0/0
13.9.2016 15:28

K67a51r30e28l 60L87a98n88g51r 2742557350788

Z kolika spusteni motoru? A pocitate tam lopatky utrzene vlivem ptaku? Nebo jen unavou materialu?

+1/0
13.9.2016 15:47

I54v45o 34J66a44n86á11č88e97k 8623793781882

Přečtěte si v klidu prosím znova vše od prvního příspěvku a poté se zamyslete. Pro jistotu, speciálně pro vás, dodám, že slovy u všech motorů bylo myšleno u všech motorů různých výrobců. Má reakce je primárně zaměřena proti tvrzení, že u RR se to stát nemůže což je nebetyčný nesmysl.

0/0
13.9.2016 15:51

K21a75r62e25l 32L44a84n62g46r 2872937940458

Utrzena lopatka fakt neni bezny jev. Je to nestandartni jev. Pokud by dle vas byl bezny tak jsou tech pripadu stovky mesicne...

+1/0
13.9.2016 15:56

I75v51o 34J24a88n95á85č42e57k 8513883531892

Pokud se něco stává několikrát ročně, pak je to běžný problém. Navíc uváděné případy jsou pouze ty, kde došlo k poškození pláště motoru. Ulomených lopatek je mnohem více. Nevím o co vám jde, ale pokud se něco stává jednou za jeden až dva měsíce, pak je to poměrně častý problém. Navíc je to jev docela nebezpečný a o to hůř.

0/0
13.9.2016 16:02

K44a88r23e68l 87L50a48n71g76r 2332367350528

Pokud řeknete vyšetřovateli, že je to běžný problém. Tak máte problém vy jako výrobce, prostě jednoduše firmu nechají zavřít a všechna letadla uzemnit na vaše náklady.

0/0
13.9.2016 17:05

I21v50o 25J17a57n40á70č97e20k 8583643831722

Já píšu o reálné situaci, která tady je. Vy o tom, že se to nestává a tudíž by toto byl první případ, ale tak tomu není. Ano, stávat by se to nemělo, ale bohužel se to stává i přesto, že se motory testují právě pro tento případ.

0/0
13.9.2016 17:29

J82i92ř56í 62E33n73g71l42i98š 1945499765981

Vy si zase pro změnu přečtěte co píšu. Ochranné prstence motorů RR jsou testovány tak, že kdyby došlo k defektu lopatky, nesmí proniknout do trupu letadla.

0/0
13.9.2016 16:14

I52v55o 73J98a28n97á87č46e84k 8453273491932

Proč tedy tyto vaše ochranné prstence v praxi dovolí to o čem píšete, že dovolit nemají? Prosím o jasné vysvětlení. Děkuji.

0/0
13.9.2016 16:15

K57a81r90e34l 39L58a84n25g66r 2552257230988

Ochranný prstenec nedovolí odletět lopatce jejím směrem pohybu! A to ani v praxi! Docela by mě zajímala vaše profese, protože to co tu předvádíte nemá s letectvím co dělat, to je představení teoretika a ještě k tomu amatéra.

0/0
13.9.2016 16:51

I61v62o 19J21a54n75á39č57e86k 8243343211402

Je vidět, že jste zcela mimo. Jakékoli argumenty ignorujete a píšete si to svoje. Pokud byste měl pravdu, nestávaly by se poruchy, kdy lopatka/ky opustí prostor motoru.

Na rozdíl od vás jsem uvedl nejznámější případ nehody, kdy k tomu došlo a navíc u motoru RR. Z vaší strany bez reakce, protože se vám to nehodí. Co k tomu dodat?

0/0
13.9.2016 17:27

K65a94r35e97l 56L39a23n39g26r 2892517730648

Koukám na fotky a žádná z lopatek neopustila motor ve směru rotace, tj kolmým na trup letadla. To stále nedokážete pochopit, že? To je jedna funkce ochranného kruhu, druhá je nedovolit utržené turbíně opustit prostor motoru. To že utržené lopatky vyletí směrem dozadu je jev běžný a dokonce i žádaný, napáchají tak nejméně škody.

0/0
13.9.2016 17:48

I89v91o 83J85a10n58á84č29e45k 8343373721892

To nemá cenu, podívejte se na http://www.avherald.com/h?article=43309c6d/0032&opt=0. Díry v trupu, v křídle, přetržené kabely, poškozené křídlo, hydraulika, ovládání motoru a to vše motor RR.

Pokud jste si stále ještě nevšiml, reagoval jsem na příspěvek pana Jiřího Engliše: Tohle by se u motorů Rolls Royce asi nestalo! Mají mnohem lepší ochranný prstenec!

Nyní mi, prosím, k tomu něco napište, že se to nestává.

0/0
13.9.2016 17:56

K50a19r46e69l 66L66a22n98g91r 2882887670988

Vy tu napíšete, že se to stává běžně... A čekáte, že vám to každý sežere, že je to běžný jev... Přitom je to jev zaviněný x faktory. A pak tu začnete tahat další králíky z klobouku. Fakt tam nevidím nikde u té 388 vylétlou lopatku směrem do trupu v ose rotace, tj v pozici kdy má největší kynetickou sílu.

Vytáhnete Qantas, který je úplně jiný případ, kde neulétla lopatka fanu, ale začalo to olejovou soustavou... Když už srovnávat tak stejnou závadu ;-)

0/−1
13.9.2016 18:05

I85v10o 68J45a72n67á46č89e84k 8473733111242

Desítky případů za posledních pár let znamená, že se nejedná o nic výjimečného.

Pokud vám jde o hnidopišský přístup, pak se dá říct, že každá závada je zcela jedinečná a žádná závada se neopakuje.

Pletete tady jedno přes druhé, najednou tady řešíte příčinu závady. Původní význam mé reakce trvá, motorům RR se tyto typy závad (uncontained engine failure) prostě stávají také a není pravda, že by RR byl něčím výjimečným.

Přeji hezký zbytek dne.

+1/−1
13.9.2016 18:14

M36a20r30t69i97n 35R66a87y13m92a55n 4322838613648

Jojo .. tuhle zpravu jsem si cetl par dnu predtim nez mi pri dalsim letu Southwest airlines prerusili start v pulce, protoze nam usla predni guma. Zajimavy pocit. :-D

0/0
13.9.2016 13:23

I97v13o 93J27a10n72á83č59e98k 8613683351102

No a podařilo se ji probudit nebo ne?

+5/0
13.9.2016 14:23

M65i71l72a67n 52N90o85v88o70t28n90ý 2420421961955

Únava materiálu je vždycky problém.

0/0
13.9.2016 14:25

O75n89d49r82e84j 34P86a43t78e83k 5230110519591

Za války se bombardéry vraceli v klidu i na jeden motor ze dvou....

Pokud nedojde k nějaké fatální vadě, stroj doletí.

+4/−3
13.9.2016 13:06

J30á18n 38K98o65t31ú41č 2306864798916

Lenže toto je civilné letectvo. :) Snáď nechcete tvrdiť, že let mal v pohode pokračovať až do cieľa...

+2/0
13.9.2016 13:09

P74e75t36r 83M13u83n67z74a87r 1835191229856

Navíc ta utržená lopatka mohla poničit řízení. A s tím by se pak špatně letělo.

0/0
13.9.2016 13:12

O49n74d78r37e92j 83P38a89t44e38k 5500200619421

Ale já Vám to nevyvracím, ba co víc máte pravdu! Jen jsem napsal, že v nozi pokud to nepoškodí něco zásadního třeba trup ve velké výšce, táhla řízení atd..., že by to dali i na jeden motor. Nic víc.

0/0
13.9.2016 14:27

K75a75r64e55l 12L68a89n20g57r 2592587740988

Jaka tahla rizeni? Tohle ma FBW

0/−1
13.9.2016 14:51

M55a36r63t75i21n 95K52a59r89á51s13e36k 9128513128398

Boeing?

+1/0
13.9.2016 15:08

J47i85r73k51a 51S91v98e32j38k17o52v94s38k27ý 2299786281843

B737 taky dokáže s prstem v nose letět i přistát s jedním motorem (taky doletěl a přistál). Jenomže tohle není válečný stav a nikdo nestojí o rizika, která poničený motor přináší. Takže šupem na nejbližší letiště. Přistává se i kvůli prkotinám.

+6/0
13.9.2016 13:20

P82e62t80r 61P38r24u19s 7827845339612

Jenze tu a tam nektery nedoletel. ;-D

0/0
13.9.2016 13:43

P28a98v27e87l 79L20a73š83t33o57v62k36a 4408479146523

Puchmajer: Motor je čtyřtakt,dvanáctiválec, větrem chlazenej, spodem sťouchanej. Takže válcůmáme dost, čili kdyby jeden kiksnul, tak to prakticky nepoznáme, protožeto klidně pobězí na jedenáct válců. Můžousamozřejmě kiksnout i dva, pak by to běželo na deset válců.Můžou kiksnout i tři, a můžou kiksonout i čtyři....

Žába: A tak dále, Bohoušku...

Puchmajer: Ovšem upozorňuju, že kdybyjich kikslo jedenáct, tak - to ať se na mě nikdo nezlobí - to tenjeden válec prostě neutáhne.

Žába: (chlácholivě) Nosamozřejmě, to nikdo přece.....

0/0
14.9.2016 8:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.