Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Boeingu se za letu urvala lopatka motoru a prorazila díru do trupu

Letadlo americké společnosti Southwest Airlines muselo na konci srpna nouzově přistát poté, co se uvolnila část jeho levého motoru a poničila trup letadla. Výsledky vyšetřování nyní ukázaly, že se při letu oddělila lopatka dmychadla motoru, která následně narazila do letounu. Podle vyšetřovatelů je za poruchou zřejmě únava materiálu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J57o85s54e64f 59P14o65l71í10v87k78a 1472637106369

No, je jednou fajn číst o selhání letadla, kde to všichni přežili R^

(ale ani tak bych tam nechtěl být ;-) )

+1/0
13.9.2016 22:25

P60e74t38r 94K48a66r61a63f91i52á21t 3900257266750

Akorát že to není lopatka "dmychadla", ale kompresoru spalovacího vzduchu plynové spalovací turbíny - proudového motoru.

0/−5
13.9.2016 15:09

V96o54j81t66ě50c77h 52H68o97r25s15k20ý 7847167431512

Lopatka dmychadla to je. Dal máte nízkotlaký kompresor, vysokotlaký kompresor, spalovací komoru, vysokotlakou turbínu a nizkotlakou turbínu...

+4/0
13.9.2016 15:48

P24e53t37r 14M82i84c74h29a65l 2950314621222

Docela se divím, že to plášť neudržel.

0/0
13.9.2016 15:03

P47a23v50e54l 33N89e33d65ě96l58a 5586180164391

Tyto stroje používá tuším Ryan Air.

+1/−2
13.9.2016 14:03

I79v43o 56J76a56n57á11č95e47k 8863223911212

Co tím pan jako chtěl říct?

+6/0
13.9.2016 14:19

M79a62r11t54i55n 88P56l59o12c63e64k 8601254202846

To kdyby věděl.....

0/0
13.9.2016 14:27
Foto

J27i93r78i 95B76i54l93i85n18a 5288730147

737 je v soucasne dobe nejrozsirenejsi letadlo na svete.

+2/0
13.9.2016 14:44

M20a51r74t63i42n 41K78a53r12á94s14e12k 9288583798778

Tyto stroje pouziva tusim vetsina aerolinek na svete....

Mimochodem ryanair pouziva jiny 737 a to verzi 737-800 a obejdnanem ma 737 MAX 200....

0/0
13.9.2016 15:02

R78a90d26i41m 47P25o77l52á17š25e24k 9656843769919

Myslím, že měl na mysli motor, ne letadlo.

0/0
13.9.2016 15:50

M35i80r84c46o 18J36a10n31s28k46y 7661824319892

Z Pensacoly do Orlanda , zhruba 2 hod letu? Leda tak mozna na rogalu. Normalnim letadlem, mozna hodka max.

+1/−1
13.9.2016 13:40

Š75t77ě28p74á25n 16F27r12a42n66c93l 8724319554260

Á, promluvil znalec...

https://www.kayak.com/flights/PNS-MCO/2016-09-20

;-D

+1/−2
13.9.2016 13:54

M26i22r67c35o 13J77a31n42s22k70y 7511774699962

Nejdriv si zjisti, o jake letadlo slo. Normalnim letadlem B737 to trva mozna hodku.Ten Saab 340 na ktereho tu odkazujes leti v prumeru o polovinu pomaleji nez normalni B737

0/0
13.9.2016 14:04

Š94t80ě42p55á62n 40F47r95a89n68c69l 8744329474280

Až na to, že přímý let z PNS do MCO žádný B737 nelítá. Lítá tam akorát ten Saab v barvách Silver Airways. A nějak nemám ten dojem, že by to vypadalo jako rogalo. Odborníku. ;-D

https://www.google.cz/search?q=silver+airways+Saab+340/340B&tbm=isch

0/−2
13.9.2016 14:21

M51i44r15c53o 14J12a33n97s57k28y 7211544449152

Odbornik jsem na rozdil od tebe, akorat podle kayaku coz tady dal za odkaz, tak to je pouze orientacni doba letu. Realna doba letu je podstane nizsi. Navic z toho New Orleans letel B737, ktere bezne pouziva Southwest a ne Saab 340, odborniku;-D

0/0
13.9.2016 15:14

Š13t73ě38p56á15n 47F84r61a27n67c25l 8774299314970

Jenže ten zase nelítá tu trasu Pensacola-Orlando, že? A i podle Silver Airways ten let trvá 1:54. A ti to asi taky odhadují, že? Komiku. ;-D

Končím.

0/−1
13.9.2016 15:19

M64i37r55c82o 24J70a36n45s33k64y 7941714819842

Koncit muzes, ale od pocatku se tady pise o B737 a ne o nejakem Saabu 340. Napriklad 2 hodiny letu od Orlanda je napriklad Houston a ten je podstatne dale nez Pensacola. To jsi rovnou mohl napsat,ze z Pensacoly zajdes pesky do Orlanda za 2 dny...Od pocatku se psalo o B737, tak si neplet letadla, pokud jsi ve skutecnosti nejake videl...;-D

0/0
13.9.2016 15:45

I36v51o 85J13a89n85á94č41e27k 8273103421882

Je to 45 minut letu, ale tady se to neřeší, dvě hodiny zní tak nějak víc akčněji.

+1/0
13.9.2016 14:21

K27a46r38e36l 81L11a10n91g90r 2652717290448

S jednim motorem leteli ;-). Takze hodka a neco urcite vzhledem k tomu, ze musel klesat po vetsim radiusu nez normalne.

0/0
13.9.2016 14:48

I76v37o 14J91a20n74á13č76e89k 8263383741392

Ale no tak, tady jde o vzdálenost mezi těmito dvěma místy udaná délkou letu. Nikoliv vztaženo k dané situaci. Nikdo normální by to s jedním motorem a v tomto stavu letadla neletěl.

+2/0
13.9.2016 15:22

J44i13ř33í 19E37n81g81l80i19š 1985949385221

Tohle by se u motorů Rolls Royce asi nestalo! Mají mnohem lepší ochranný prstenec!

0/−2
13.9.2016 13:29

I69v80o 92J45a85n24á82č54e19k 8663363341172

Stává se to zcela běžně u všech motorů.

+1/−1
13.9.2016 14:22

K34a38r22e36l 30L98a60n52g65r 2962677800378

No to teda nestava!

+2/0
13.9.2016 14:48

I88v47o 63J66a38n18á63č96e15k 8323833531392

Letos už pátý případ, loni 4 případy, v roce 2013 celkem 5 případů, v roce 2012 celkem 9 případů, v roce 2011 celkem 7 případů a v roce 2010 celkem 12 případů.

Navíc poměrně velmi vážný a medializovaný případ právě motoru Rolls Royce byl u Qantasu s A388 a každý ví že to už moc sranda nebyla.

Jinými slovy pan Jiří Engliš neví co píše...

0/0
13.9.2016 15:28

K24a90r83e35l 46L95a83n29g56r 2522677810788

Z kolika spusteni motoru? A pocitate tam lopatky utrzene vlivem ptaku? Nebo jen unavou materialu?

+1/0
13.9.2016 15:47

I94v76o 69J14a83n34á64č57e34k 8453903511372

Přečtěte si v klidu prosím znova vše od prvního příspěvku a poté se zamyslete. Pro jistotu, speciálně pro vás, dodám, že slovy u všech motorů bylo myšleno u všech motorů různých výrobců. Má reakce je primárně zaměřena proti tvrzení, že u RR se to stát nemůže což je nebetyčný nesmysl.

0/0
13.9.2016 15:51

K27a70r20e29l 16L38a82n89g84r 2692677390608

Utrzena lopatka fakt neni bezny jev. Je to nestandartni jev. Pokud by dle vas byl bezny tak jsou tech pripadu stovky mesicne...

+1/0
13.9.2016 15:56

I70v95o 17J41a93n94á84č59e23k 8853363101472

Pokud se něco stává několikrát ročně, pak je to běžný problém. Navíc uváděné případy jsou pouze ty, kde došlo k poškození pláště motoru. Ulomených lopatek je mnohem více. Nevím o co vám jde, ale pokud se něco stává jednou za jeden až dva měsíce, pak je to poměrně častý problém. Navíc je to jev docela nebezpečný a o to hůř.

0/0
13.9.2016 16:02

K58a87r81e88l 54L92a82n18g77r 2232197370468

Pokud řeknete vyšetřovateli, že je to běžný problém. Tak máte problém vy jako výrobce, prostě jednoduše firmu nechají zavřít a všechna letadla uzemnit na vaše náklady.

0/0
13.9.2016 17:05

I39v97o 87J20a16n11á73č33e62k 8683493921502

Já píšu o reálné situaci, která tady je. Vy o tom, že se to nestává a tudíž by toto byl první případ, ale tak tomu není. Ano, stávat by se to nemělo, ale bohužel se to stává i přesto, že se motory testují právě pro tento případ.

0/0
13.9.2016 17:29

J94i66ř77í 14E83n82g29l67i78š 1935179945241

Vy si zase pro změnu přečtěte co píšu. Ochranné prstence motorů RR jsou testovány tak, že kdyby došlo k defektu lopatky, nesmí proniknout do trupu letadla.

0/0
13.9.2016 16:14

I74v56o 51J91a81n97á14č57e65k 8853703121792

Proč tedy tyto vaše ochranné prstence v praxi dovolí to o čem píšete, že dovolit nemají? Prosím o jasné vysvětlení. Děkuji.

0/0
13.9.2016 16:15

K34a36r24e95l 29L42a95n14g96r 2262397730388

Ochranný prstenec nedovolí odletět lopatce jejím směrem pohybu! A to ani v praxi! Docela by mě zajímala vaše profese, protože to co tu předvádíte nemá s letectvím co dělat, to je představení teoretika a ještě k tomu amatéra.

0/0
13.9.2016 16:51

I36v18o 77J59a14n80á25č91e35k 8273803691852

Je vidět, že jste zcela mimo. Jakékoli argumenty ignorujete a píšete si to svoje. Pokud byste měl pravdu, nestávaly by se poruchy, kdy lopatka/ky opustí prostor motoru.

Na rozdíl od vás jsem uvedl nejznámější případ nehody, kdy k tomu došlo a navíc u motoru RR. Z vaší strany bez reakce, protože se vám to nehodí. Co k tomu dodat?

0/0
13.9.2016 17:27

K51a88r92e39l 79L17a12n14g57r 2912537820748

Koukám na fotky a žádná z lopatek neopustila motor ve směru rotace, tj kolmým na trup letadla. To stále nedokážete pochopit, že? To je jedna funkce ochranného kruhu, druhá je nedovolit utržené turbíně opustit prostor motoru. To že utržené lopatky vyletí směrem dozadu je jev běžný a dokonce i žádaný, napáchají tak nejméně škody.

0/0
13.9.2016 17:48

I74v98o 20J77a39n21á28č52e70k 8943793151812

To nemá cenu, podívejte se na http://www.avherald.com/h?article=43309c6d/0032&opt=0. Díry v trupu, v křídle, přetržené kabely, poškozené křídlo, hydraulika, ovládání motoru a to vše motor RR.

Pokud jste si stále ještě nevšiml, reagoval jsem na příspěvek pana Jiřího Engliše: Tohle by se u motorů Rolls Royce asi nestalo! Mají mnohem lepší ochranný prstenec!

Nyní mi, prosím, k tomu něco napište, že se to nestává.

0/0
13.9.2016 17:56

K89a86r86e98l 18L42a35n43g89r 2162207670468

Vy tu napíšete, že se to stává běžně... A čekáte, že vám to každý sežere, že je to běžný jev... Přitom je to jev zaviněný x faktory. A pak tu začnete tahat další králíky z klobouku. Fakt tam nevidím nikde u té 388 vylétlou lopatku směrem do trupu v ose rotace, tj v pozici kdy má největší kynetickou sílu.

Vytáhnete Qantas, který je úplně jiný případ, kde neulétla lopatka fanu, ale začalo to olejovou soustavou... Když už srovnávat tak stejnou závadu ;-)

0/−1
13.9.2016 18:05

I32v70o 34J77a25n33á75č39e15k 8253803571862

Desítky případů za posledních pár let znamená, že se nejedná o nic výjimečného.

Pokud vám jde o hnidopišský přístup, pak se dá říct, že každá závada je zcela jedinečná a žádná závada se neopakuje.

Pletete tady jedno přes druhé, najednou tady řešíte příčinu závady. Původní význam mé reakce trvá, motorům RR se tyto typy závad (uncontained engine failure) prostě stávají také a není pravda, že by RR byl něčím výjimečným.

Přeji hezký zbytek dne.

+1/−1
13.9.2016 18:14

M69a50r42t79i92n 23R33a96y27m25a26n 4582838213568

Jojo .. tuhle zpravu jsem si cetl par dnu predtim nez mi pri dalsim letu Southwest airlines prerusili start v pulce, protoze nam usla predni guma. Zajimavy pocit. :-D

0/0
13.9.2016 13:23

I41v84o 92J98a20n92á87č57e28k 8923793551392

No a podařilo se ji probudit nebo ne?

+5/0
13.9.2016 14:23

M52i83l70a16n 50N31o71v84o10t20n22ý 2960431481155

Únava materiálu je vždycky problém.

0/0
13.9.2016 14:25

O55n17d29r41e22j 28P97a30t32e80k 5470930809921

Za války se bombardéry vraceli v klidu i na jeden motor ze dvou....

Pokud nedojde k nějaké fatální vadě, stroj doletí.

+4/−3
13.9.2016 13:06

J23á86n 23K66o93t54ú42č 2546204178626

Lenže toto je civilné letectvo. :) Snáď nechcete tvrdiť, že let mal v pohode pokračovať až do cieľa...

+2/0
13.9.2016 13:09

P48e71t40r 73M79u12n75z53a82r 1115201739486

Navíc ta utržená lopatka mohla poničit řízení. A s tím by se pak špatně letělo.

0/0
13.9.2016 13:12

O43n20d54r62e47j 34P13a36t90e90k 5850320979391

Ale já Vám to nevyvracím, ba co víc máte pravdu! Jen jsem napsal, že v nozi pokud to nepoškodí něco zásadního třeba trup ve velké výšce, táhla řízení atd..., že by to dali i na jeden motor. Nic víc.

0/0
13.9.2016 14:27

K49a92r71e11l 96L21a78n72g55r 2662557520788

Jaka tahla rizeni? Tohle ma FBW

0/−1
13.9.2016 14:51

M70a49r97t90i13n 23K74a33r82á10s78e16k 9848143358578

Boeing?

+1/0
13.9.2016 15:08

J80i53r51k80a 71S35v59e20j10k22o61v68s69k63ý 2869176931553

B737 taky dokáže s prstem v nose letět i přistát s jedním motorem (taky doletěl a přistál). Jenomže tohle není válečný stav a nikdo nestojí o rizika, která poničený motor přináší. Takže šupem na nejbližší letiště. Přistává se i kvůli prkotinám.

+6/0
13.9.2016 13:20

P41e85t92r 98P82r19u33s 7167655929912

Jenze tu a tam nektery nedoletel. ;-D

0/0
13.9.2016 13:43

P93a22v16e52l 25L74a22š14t70o17v45k88a 4868909896603

Puchmajer: Motor je čtyřtakt,dvanáctiválec, větrem chlazenej, spodem sťouchanej. Takže válcůmáme dost, čili kdyby jeden kiksnul, tak to prakticky nepoznáme, protožeto klidně pobězí na jedenáct válců. Můžousamozřejmě kiksnout i dva, pak by to běželo na deset válců.Můžou kiksnout i tři, a můžou kiksonout i čtyři....

Žába: A tak dále, Bohoušku...

Puchmajer: Ovšem upozorňuju, že kdybyjich kikslo jedenáct, tak - to ať se na mě nikdo nezlobí - to tenjeden válec prostě neutáhne.

Žába: (chlácholivě) Nosamozřejmě, to nikdo přece.....

0/0
14.9.2016 8:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.