Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Diktování letopočtů nefunguje. Žáci si musí tvořit názor, říká historik

Smyslem dějepisu není objevovat „objektivní historickou pravdu“, ale spíše naučit děti „historicky myslet“ a vidět událost z více úhlů, domnívá se historik Ústavu pro studium totalitních režimů a bývalý učitel Jaroslav Pinkas. České učebnice podle něj nejsou ideální. Dějiny prý prezentují etnocentricky jako příběh české bílé majority, říká v rozhovoru pro iDNES.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M92a46r36i29e 12Z24e29l36e80n89á 2174171809211

Souhlasím, snad bych jen změnila v nadpisu nad článkem slovo "diktování" za "biflování".

0/0
26.9.2016 15:31

L94a21d15i84s14l58a47v 56P86í31s81a34ř60í80k 2951235708

Snad by bylo lepší více času věnovat světovému vývoji v minulém století s důrazem na vývoj naší republiky. A méně času venovat třeba bitvě u Thermopyl.

0/0
26.9.2016 7:42

I29r24e84n38a 38G76a89o 69L39o11j26k15á52s21k60o97v69á 1105554767456

Podle mě je jedním z "průšvihů" našeho vzdělávacího systému i to, že chybí kontext.

V dějepise - učíme se zvlášť "historii" jednotlivých zemí, aniž bychom mezi sebou dokázali lépe propojit, že zatímco se toto dělo v jedné zemi, něco jiného, se dělo v zemi jiné, a bylo to danou věcí ovlivněno. O mezipředmětovém provázání už nemluvím - nakolik jsou historickými událostmi ovlivněna díla spisovatelů, co způsobil který fyzikální objev na poli dějinném... Toto nikdo neumí.

(viz scéna z "Marečku, podejte mi pero" - 19. století se nazývá... stoletím páry!)

+1/0
26.9.2016 6:25

A94n78d52r80e40j 51B25o52n75d71y48s58z 6188820559106

Volně přeloženo: a teď si ty dějiny upravíme dle svého...Rv

0/−5
25.9.2016 19:57

E24v80z49e85n 70S28o30u19k79u96p 1617514326438

Dějiny lidstva jsou tak obsáhlé, že není v moci kohokoliv se je všechny naučit a ještě k tomu chápat souvislosti, co tehdy "kdo, kdy a proč"......

Z minulosti - historie je však třeba se poučit, abychom stejné chyby v budoucnu neopakovali.

A každý ve svém pracovním oboru by měl znát a nastudovat dokonale především historii v tom, v čem se hodlá realizovat ve své budoucnosti....

+2/0
25.9.2016 18:31

J74a53r12o20s31l53a83v 81H61o40l93e90č85e29k 7842639366671

znalost letopoctu bez chapani souvislosti nefunguje. vzdycky me dokazali pobavit spoluzaci,kteri meli slusne znamky,protoze se nabiflovali vetsinu dat presne. pokud jim ale nejake datum vypadlo,nebyli schopni ze souvislosti vyvodit pribliznou dobu a klidne dali napr VRSR par let pred 1. sv. valku,nebo nastup gotvalda nekam doprostred druhe svetove. to ale casto pri pisemkach bylo hodnoceno stejne, jako kdyz jsem ja tipnul datum do spravne doby a rezimu,ovsem o fous ☺vedle.

+3/0
25.9.2016 15:41
Foto

J83a35n31a 50B47í92l88k93o63v71á 1413541792957

Znalost souvislostí bez letopočtu také nefunguje. Příkladem budiž Korán, kde Mohamed zaměňuje Miriam, sestru Mojžíšovu, za matku Ježíšovu. Znát příběh ještě neznamená umět ho zasadit do historického rámce.

+2/−2
25.9.2016 16:16

J32a66r91o50s95l66a59v 21H35o70l78e39č64e26k 7432479566481

zamenil je proto, ze si pletl souvislosti. presne to co delali ti nemyslici sprti.

+1/0
25.9.2016 16:31

M12a70g64d12a 58K20a26t43z36o95v32á 9436441679518

Jenže když nedokáže student zařadit událost do správné doby (přesný rok to být nemusí, ale aspoň přibližně), tak těžko může chápat souvislosti, natož si udělat nějaký rozumný názor.

+2/0
25.9.2016 17:50

J98a36r24o87s39l83a40v 45H26o42l79e53č80e43k 7762689926921

O tom ale právě mluvím. Zařadit události do správné doby a souvisloví je něco úplně jiného než znát zpaměti stovky letopočtů.

0/0
25.9.2016 18:17

P12a88v62e61l 83M19o52r48a35v11e56c 3622249532448

Jenže co se zkouší ve škole? Správná doba (Hus byl upálen na zač.15.století když ...) anebo přesné datum?

Vážně by mi na písemce prošlo, kdybych napsal, že jánevím Napoleon prohárl u Waterloo poté, co narychlo zburcoval armádu po poslední bítvě kdy ..? Anebo bych měl šanci na dobrou známku jen odpapouškováním přesného data?

0/0
25.9.2016 20:39

I12r68e93n10a 13G88a96o 12L43o50j24k28á36s85k97o19v62á 1525884627336

To je přesně ten problém - záleží na kantorovi a na tom, co vyžaduje... Sama bych byla spíše pro správnou odpověď v kontextu a souvislostech, než když se člověk o pár dní či let splete.

(I když stalo se mi... doučovala jsem slečnu španělský jazyk k maturitě, probírali jsme maturitní otázky z jazyka... a byla mi schopná tvrdit, že Ameriku objevil Kolumbus... no šoupla to na začátek 20. století... to už je sek jak blázen)

0/0
26.9.2016 6:27

P73a40v43e30l 85M50o30r77a60v16e88c 3412289782868

Záleží na kantorovi - jen zčásti. Ona pak stačí inspekce která zjistí že se neprobraly celé osnovy s daty a je problém..

0/0
26.9.2016 11:57

K24a54t49e57ř98i30n68a 61V79ý29b55o45r90n59á 6410439879

Je prima, že si naši dělníci dovolí platit věci, jako jsou ústavy pro výzkum totalitních režimů. V opačném případě by tady Ukrajinci o práci nezavadili :)

+1/−10
25.9.2016 13:43

M66i46r92o15s51l21a50v 64P33a71v10e29l38k77a 5164186467121

Diktování letopočtů funguje. Děti musí mít ponětí o tom, kdy se co odehrálo. Bez toho to prostě nepůjde.

A mimochodem, neučí se dějiny jenom bílé rasy. I když ta se bere nejvíce, protože nejvíce ovlivnila naše dějiny. Učí se i např. žlutá - teda Japonsko a čína. U černé rasy se toho moc neučí, protože nepřinesla světu žádný pokrok a nebýt kolonizátorů, ještě teď po sobě hází oštěpy.

A ano, dejepis je více méně z mužské perspektivy. Protože až do druhé poloviny 20. století moc důležitých žen nebylo (až na vyjímky).

+9/−4
25.9.2016 13:33

I73v20a69n 83S46l58á84m92a 6716865291618

No nemyslím si, že by ta data byla tak důležitá, dle mého by místo

A - 2.7 1822

B - 20.12 1825

C - 7.4 1826

D - 15.8 1830

Stačilo říci: A->B->C->D 20. léta 19. stol (nebo 1. pol 19. stol)

+2/−1
25.9.2016 13:38

R26a79d86i43m 95S36v28o54b79o66d81a 9213169256262

vlastni nazor plebsu je absolutne nezadouci a v dnesni dobe se hlavne EU snazi tento jev potlacit vsema moznyma zpusobama od zesmesnovani az po kriminalizaci

+5/−5
25.9.2016 13:13

J49a39n 64N31o72v90á40k 6134644

Definujte prosím termín "vlastní názor plebsu". Děkuji.

+5/−2
25.9.2016 13:27

J81a57n 98N89o40v40á50k 6654284

Vidím zde dva problémy. 1) "vlastní"... všechno je ovlivněno naším sociálním prostředím. 2) "plebs" ... myslíte spodinu nebo naopak neposlušnou elitu?

+1/0
25.9.2016 13:35

V73á85c16l57a51v 57V53a91n66ě25k 2403243438641

To bych rád viděl kde jste na to přišel.

Pokud chcete abyste se nezesměšňoval, tak se musíte vyvarovat podobných příspěvků jako tento co jste sem napsal.

+5/−4
25.9.2016 13:28

R91a78d28i21m 60S79v14o44b75o49d32a 9213329456872

staci, kdyz ne jenom blbe koukate, ale take vidite.

jinak nemam pocit, ze bych se zesmesnoval

+1/−3
25.9.2016 13:33

P50a25v83e33l 21M25o83r85a98v72e45c 3572859832828

Ale houby. Tak jak se dějepis učí, to už tu máme desítky let. Naopak to co je článku popsáno je snaha nechat či dokonce naučit "plebs" mít na něco názor.

+1/0
25.9.2016 14:24

M61a16r37t65i41n 73H10a25l17á11š35e94k 2670942958704

Pán má svým způsobem pravdu. Beru to podle sebe. Jsem ročník 1964 ze silně antikomunistické rodiny. Mého děda , Josefa Haláška poslali jako Náčelníka Sokola Střešovice a majitele živnosti v Praze komunisti do koncentráku. Byl tam "pouhých" 5 let, kdy byl amnestován. Do ZDŠ jsem šel s vědomím, že nám tam budou lhát a bylo to tak. Dějepis mě natolik bavil a baví, že na Akademickém gymnáziu jsem toho kolikrát věděl více, než naše dějepisářka. Záleží proto hlavně na rodičích a ostatních příbuzných. Ne každý měl takové štěstí , jako já, aby hned od 1.třídy vědel, že TGM nenechal střílet do dělníků, že jsme okupováni euroasijaty, kdo byla Milada Horáková,

+7/−4
25.9.2016 13:10

P53a19v25e26l 92K28ř91í96ž 8757511620439

TGM nenechal střílet do dělníků? A to víte odkud?

+3/−7
25.9.2016 13:18

P86a48v64e30l 58M76o75r85a63v46e61c 3152879182568

A odkud víte, že nechal?

Ony ty dělnické nepokoje byly schválně provkovovány a eskalovány ze strany tehdejších komunistů. Davy lidí se hrnuly na četníky, ti na to nebyli trénovaní, nevěděli co dělat, báli se, tak začali střílet.

Jsou svědectví, že když se takové incidenty dozvěděl prezident, tak z toho byl pokaždé roztrpčen a smutný. Tedy naopak on se chtěl bez těchto incidentů obejít, ale nebylo jak jim předcházet.

(btw. Masaryk byl obecně tak velký humanista, že "nechat střílet do lidí" bylo v jeho světě nemyslitelné)

+7/−1
25.9.2016 14:27

P67a79v51e82l 69K90ř71í20ž 8627281870859

Já to vím od lidí, kteří v té době žili. A zase tak velký humanista nebyl. Když bylo potřeba byl prostě tvrdý... Idealizovat a glorifikovat osobnosti nemá smysl. Smysl má pravda v kontextech...

0/−4
25.9.2016 20:07

P90a62v27e50l 25M80o81r33a19v34e83c 3412339182578

Já si TGM nijak neglorifikuji. Vím, že měl např. tajný účet, z něhož platil spřátelené politiky. A že tahal za zákulisní nitky nad rámec svých pravomocí. Ale do dělníků fakt "nenechal střílet" - pokud tvrdíte opak, prokažte jej. Podobně jak když Zeman tvrdí, že Peroutka napsal jistý článek..

+2/0
25.9.2016 20:36

K16a33r60e47l 49D17r64d54a 6453705627549

Ehm, TGM při vojenském obsazení Československa nestřílel do českých Němců a dělníků? Situace stejná jako s "Duchcovem" později. Asi byste měl svá vysvědčení vrátit. ;-)

+1/−4
25.9.2016 13:21

H85o28n68z23a 46V87r84á14n75a 5111277724291

No, myslím že TGM skutečně nestřílel. Ano, střílelo se a někdo určitě rozkaz k střílení vydal, nicméně TGM asi přímý rozkaz nevydal že... Byla tu určitá (řekněme) posloupnost vedení. Avšak tu nejvyšší (minimálně) morální odpovědnost za ty střelby (ať už v pohraničí, nebo v tom Duchcově) TGM nesl určitě.

+3/0
25.9.2016 14:03

P96a54v39e27l 63K70ř11í45ž 8817471350309

Tak asi nikdo si nepředstavuje, že TGM mačkal kohoutek. Ale minimálně tichý souhlas tam být musel...

+1/−4
25.9.2016 14:09

H94o79n38z84a 38V66r12á74n72a 5261777724631

Proto píši o té odpovědnosti. Oni tu větu "Masaryk střílel do dělníků" bolševici vymysleli moc dobře a zůstala v lidech stále zakořeněná. Ale pravdivě postavená věta " v době, kdy byl prezident TGM, ozbrojené složky střílely do obyvatel ČR " by byla hůře zapamatovatelná.

+3/0
25.9.2016 14:17

M30a85r46t88i87n 92H85a71l61á45š41e63k 2360722518654

Zatímco za vlády komunistů, nevinní umírali v koncentračních táborech a byli popravováni.

+1/−1
25.9.2016 14:54

H98o56n11z14a 51V45r52á12n66a 5491797324921

To přeci nikdo nerozporuje... Jen rozebíráme význam věty " TGM střílel do dělníků " - což dle mého také patří do dějepisu (resp. to, jaký byl obraz TGM v které době lidem předkládán).

0/0
25.9.2016 15:05

K89a21r25e71l 24D88r96d83a 6673195827159

Koukám, že jste mi mstivě nasázel minusy u všech mých příspěvků, dokonce i u oprav. Vy tedy máte vychování. Vraťte vysvědčení, pokud tam nemáte dvojky a trojky z chování. Rv;-D

0/0
25.9.2016 15:40

K43a57t89e49ř91i52n94a 49D38r41a62h50o10k22o63u85p88i87l83o50v49á 9296581782903

Nejlepší je jeho reakce na rozvíjení vlastenectví u dětí. Dle něj ano, ale tak nějak jen obecnou úctu k lidem atp. neboli zkrátka věci co nejsou specifické jen pro naši vlast. Vsadím se, že cokoliv svázaného s hrdostí konkrétně na naší vlast je pro něj již "primitivní etnický nacionalismus". Co se týče Romů a reality, tak jemu a podobným lidem nikdy nedojde, že většina zkušeností je z reality navzdory podobným výchovám. Já také byla takhle vychována, ale realita mě již dávno velice rychle probudila z dětského pocitu, že všichni jsme stejně slušní.

+7/−2
25.9.2016 12:59

R83u14d78a 60S53l82a84v85í24k 5543618836921

Vám pohrdání nebo nenávist k jiným lidem, jen proto, že se nenarodili na určitém území, přijde v pořádku?

+1/−1
25.9.2016 19:50

K82a43r45e73l 12D50r29d72a 6763745607659

Jen aby žáci moderních dějepisářů jejich výuku jako Češi přežili.

Jsme malý národ bez silného národního cítění. V podstatě rekatolizovaný vykořeněný lidský materiál vhodný k euro asimilaci. Vykládat, jak je správné rozleptávat a zpochybňovat poslední kousky českého nacionalismu, je cestou do pekel z pohledu existence České republiky. Zhruba tam měl český národ zaniknout v rámci germanizace.

Rozpad českého státu, který jsme mnohokrát dopustili ve 20. století budiž důkazem, jak je nám naše existence zcela ukradená.

To co tady probíhá od sametu je přepisování historie a odstranění křečovitého "komunistického" nacionalismu, který je ale ve shodě s potřebou hájení existence české samostatnosti a svébytnosti. Tak spíš, aby odborník popovídal, jak má být současným dětem ještě víc ukradené, že umřou jako Američané, Britové nebo jako Němci. ;-D

+3/−3
25.9.2016 12:47

K30a26r18e70l 50D56r68d12a 6653505127749

Zhruba tak...

0/−1
25.9.2016 12:49

P89a58v49e78l 46K30o61l19á12č14e11k 9684944872441

Český stát se rozpadl? Já myslel že Československý.

+2/−1
25.9.2016 12:51

K65a95r56e47l 39D75r19d34a 6203175217639

Aha, pro vás Češi vznikli 1993. To bude také skvělý vlastenec. ;-D

+2/−3
25.9.2016 13:05

K88a40r67e83l 21D92r87d15a 6103835777709

To budete také skvělý vlastenec...

0/−1
25.9.2016 13:06

P11a84v11e25l 51K78o86l19á40č53e64k 9114964552231

Vy jste fakt tupci. Řeč nebyla o českém národě ale o státu.

0/0
25.9.2016 22:23

P40a34v62e91l 40M17o54r51a84v91e95c 3892149162578

Češi nevznikli roku 1993. Ale český stát ano. Předtím žili Češi ve federaci se Slováky v jednom státě. Nejmenoval se Česko ani Česká republika, takže Český stát se nerozpadl.

+1/0
25.9.2016 20:41

Z75d80e83n63ě58k 34G75l35a55s 7488158368625

http://www.liveleak.com/view?i=890_1367106116

se podívejte na tisíciletý vývoj, nejsme na tom tak špatně.

0/0
25.9.2016 12:53

J72a87n 88N96o12v61á43k 6504984

WAW ... Já myslím, že ostatní by se od nás měli učit.

+1/0
25.9.2016 12:58

K86a32r56e70l 59D48r33d20a 6713425677549

Hezký, ale má to plno chyb. Československo vzniká o 50 let dříve, chybí tam český stát, pořád jsme monarchií, nevidím naše výboje na Východ... ;-)

0/−1
25.9.2016 13:03

Z61d67e20n91ě49k 65G63l52a77s 7378818828775

Pravda, ale ten náš flek je pořád na místě.

+2/0
25.9.2016 13:06

Z26d39e52ň90k63a 51V42e68s86e83l81á 8119245827760

Ani nevím, co jsme se v dějepise učili na ZŠ jako poslední. Myslím ale, že jsme došli možná tak k první světové. A to mi přijde jako blbost. Strašnou spoustu hodin jsme se drtili letopočty někdy ze středověku, jeden ročník (tuším v 6. nebo 7. třídě) jsme tak těžce nestíhali, že nám vyučující dávala látku zrovna nakopírovanou, ani jsme ji v hodině nebrali. Byla bych pro zkrátit čas věnovaný období do cca 18. století, pak začínají významnější vynálezy a v 8. a 9. třídě by se měli věnovat 20. století.

+1/−1
25.9.2016 12:43

J47a32n 91N44o75v24á49k 6764264

"Nechtějí vstupovat do inovací, které jsou náročné na čas, nervy a často i na finance, protože řada učitelů jezdí na školení za své vlastní peníze."

Překvapilo mě to očekávání, že bude zaměstnavatel někomu jeho dovzdělání hradit. Chápu to u korporací, kdy to dají jako benefit a tím přilákají zajímavé zaměstnance. Ale pokud dělám nějakou práci a vidím, že se ten obor posouvá, tak se přeci musím chtít taky posunout... Nebo jsem naivní?

+1/−3
25.9.2016 12:34

M63a44g16d81a 81K87a94t82z90o16v16á 9696941389888

Tak pokud je učitel státní zaměstnanec, tak jeho zaměstnavatel stát by měl mít zájem na tom, aby jeho zaměstnanec vykonával svou práci- tedy výchovu příštích daňových poplatníků- dobře, ne?

+4/−1
25.9.2016 12:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.