Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Diktování letopočtů nefunguje. Žáci si musí tvořit názor, říká historik

Smyslem dějepisu není objevovat „objektivní historickou pravdu“, ale spíše naučit děti „historicky myslet“ a vidět událost z více úhlů, domnívá se historik Ústavu pro studium totalitních režimů a bývalý učitel Jaroslav Pinkas. České učebnice podle něj nejsou ideální. Dějiny prý prezentují etnocentricky jako příběh české bílé majority, říká v rozhovoru pro iDNES.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M40a19r64i10e 57Z49e90l38e76n59á 2124241539601

Souhlasím, snad bych jen změnila v nadpisu nad článkem slovo "diktování" za "biflování".

0/0
26.9.2016 15:31

L85a13d73i36s35l62a51v 22P24í37s56a45ř76í69k 2191605628

Snad by bylo lepší více času věnovat světovému vývoji v minulém století s důrazem na vývoj naší republiky. A méně času venovat třeba bitvě u Thermopyl.

0/0
26.9.2016 7:42

I67r80e51n14a 70G67a59o 71L97o67j49k47á38s72k22o29v27á 1185714817706

Podle mě je jedním z "průšvihů" našeho vzdělávacího systému i to, že chybí kontext.

V dějepise - učíme se zvlášť "historii" jednotlivých zemí, aniž bychom mezi sebou dokázali lépe propojit, že zatímco se toto dělo v jedné zemi, něco jiného, se dělo v zemi jiné, a bylo to danou věcí ovlivněno. O mezipředmětovém provázání už nemluvím - nakolik jsou historickými událostmi ovlivněna díla spisovatelů, co způsobil který fyzikální objev na poli dějinném... Toto nikdo neumí.

(viz scéna z "Marečku, podejte mi pero" - 19. století se nazývá... stoletím páry!)

+1/0
26.9.2016 6:25

A42n58d28r15e55j 23B86o43n21d44y91s10z 6888910639906

Volně přeloženo: a teď si ty dějiny upravíme dle svého...Rv

0/−5
25.9.2016 19:57

E92v15z61e69n 64S66o13u78k24u55p 1867184176138

Dějiny lidstva jsou tak obsáhlé, že není v moci kohokoliv se je všechny naučit a ještě k tomu chápat souvislosti, co tehdy "kdo, kdy a proč"......

Z minulosti - historie je však třeba se poučit, abychom stejné chyby v budoucnu neopakovali.

A každý ve svém pracovním oboru by měl znát a nastudovat dokonale především historii v tom, v čem se hodlá realizovat ve své budoucnosti....

+2/0
25.9.2016 18:31

J57a89r42o53s94l97a79v 70H22o49l53e26č84e79k 7162369926801

znalost letopoctu bez chapani souvislosti nefunguje. vzdycky me dokazali pobavit spoluzaci,kteri meli slusne znamky,protoze se nabiflovali vetsinu dat presne. pokud jim ale nejake datum vypadlo,nebyli schopni ze souvislosti vyvodit pribliznou dobu a klidne dali napr VRSR par let pred 1. sv. valku,nebo nastup gotvalda nekam doprostred druhe svetove. to ale casto pri pisemkach bylo hodnoceno stejne, jako kdyz jsem ja tipnul datum do spravne doby a rezimu,ovsem o fous ☺vedle.

+3/0
25.9.2016 15:41
Foto

J21a39n34a 54B79í88l65k80o87v62á 1483511432727

Znalost souvislostí bez letopočtu také nefunguje. Příkladem budiž Korán, kde Mohamed zaměňuje Miriam, sestru Mojžíšovu, za matku Ježíšovu. Znát příběh ještě neznamená umět ho zasadit do historického rámce.

+2/−2
25.9.2016 16:16

J86a33r36o83s95l41a12v 30H47o96l17e80č98e52k 7272599626391

zamenil je proto, ze si pletl souvislosti. presne to co delali ti nemyslici sprti.

+1/0
25.9.2016 16:31

M74a80g81d24a 32K45a59t18z97o25v18á 9246891349858

Jenže když nedokáže student zařadit událost do správné doby (přesný rok to být nemusí, ale aspoň přibližně), tak těžko může chápat souvislosti, natož si udělat nějaký rozumný názor.

+2/0
25.9.2016 17:50

J15a73r50o17s28l12a66v 96H25o97l32e34č42e91k 7582989886201

O tom ale právě mluvím. Zařadit události do správné doby a souvisloví je něco úplně jiného než znát zpaměti stovky letopočtů.

0/0
25.9.2016 18:17

P30a91v80e42l 21M52o53r68a72v95e52c 3222489812978

Jenže co se zkouší ve škole? Správná doba (Hus byl upálen na zač.15.století když ...) anebo přesné datum?

Vážně by mi na písemce prošlo, kdybych napsal, že jánevím Napoleon prohárl u Waterloo poté, co narychlo zburcoval armádu po poslední bítvě kdy ..? Anebo bych měl šanci na dobrou známku jen odpapouškováním přesného data?

0/0
25.9.2016 20:39

I65r18e28n40a 53G87a87o 67L61o79j56k35á29s60k84o73v82á 1255654897446

To je přesně ten problém - záleží na kantorovi a na tom, co vyžaduje... Sama bych byla spíše pro správnou odpověď v kontextu a souvislostech, než když se člověk o pár dní či let splete.

(I když stalo se mi... doučovala jsem slečnu španělský jazyk k maturitě, probírali jsme maturitní otázky z jazyka... a byla mi schopná tvrdit, že Ameriku objevil Kolumbus... no šoupla to na začátek 20. století... to už je sek jak blázen)

0/0
26.9.2016 6:27

P75a83v81e69l 74M17o58r22a37v51e11c 3782229922208

Záleží na kantorovi - jen zčásti. Ona pak stačí inspekce která zjistí že se neprobraly celé osnovy s daty a je problém..

0/0
26.9.2016 11:57

K59a42t79e90ř88i47n91a 53V53ý89b73o22r47n75á 6900369749

Je prima, že si naši dělníci dovolí platit věci, jako jsou ústavy pro výzkum totalitních režimů. V opačném případě by tady Ukrajinci o práci nezavadili :)

+1/−10
25.9.2016 13:43

M97i81r10o27s82l64a68v 16P28a92v54e30l44k97a 5774596167601

Diktování letopočtů funguje. Děti musí mít ponětí o tom, kdy se co odehrálo. Bez toho to prostě nepůjde.

A mimochodem, neučí se dějiny jenom bílé rasy. I když ta se bere nejvíce, protože nejvíce ovlivnila naše dějiny. Učí se i např. žlutá - teda Japonsko a čína. U černé rasy se toho moc neučí, protože nepřinesla světu žádný pokrok a nebýt kolonizátorů, ještě teď po sobě hází oštěpy.

A ano, dejepis je více méně z mužské perspektivy. Protože až do druhé poloviny 20. století moc důležitých žen nebylo (až na vyjímky).

+9/−4
25.9.2016 13:33

I88v15a15n 56S63l83á94m43a 6766305631688

No nemyslím si, že by ta data byla tak důležitá, dle mého by místo

A - 2.7 1822

B - 20.12 1825

C - 7.4 1826

D - 15.8 1830

Stačilo říci: A->B->C->D 20. léta 19. stol (nebo 1. pol 19. stol)

+2/−1
25.9.2016 13:38

R48a24d13i35m 86S85v28o21b76o42d61a 9183349776852

vlastni nazor plebsu je absolutne nezadouci a v dnesni dobe se hlavne EU snazi tento jev potlacit vsema moznyma zpusobama od zesmesnovani az po kriminalizaci

+5/−5
25.9.2016 13:13

J35a59n 45N52o77v48á96k 6414294

Definujte prosím termín "vlastní názor plebsu". Děkuji.

+5/−2
25.9.2016 13:27

J23a19n 76N93o70v28á79k 6734714

Vidím zde dva problémy. 1) "vlastní"... všechno je ovlivněno naším sociálním prostředím. 2) "plebs" ... myslíte spodinu nebo naopak neposlušnou elitu?

+1/0
25.9.2016 13:35

V50á71c90l61a94v 82V73a33n28ě74k 2693933378241

To bych rád viděl kde jste na to přišel.

Pokud chcete abyste se nezesměšňoval, tak se musíte vyvarovat podobných příspěvků jako tento co jste sem napsal.

+5/−4
25.9.2016 13:28

R11a75d69i64m 90S93v13o33b94o46d64a 9373559656152

staci, kdyz ne jenom blbe koukate, ale take vidite.

jinak nemam pocit, ze bych se zesmesnoval

+1/−3
25.9.2016 13:33

P11a10v47e90l 88M53o14r24a84v86e53c 3902819652338

Ale houby. Tak jak se dějepis učí, to už tu máme desítky let. Naopak to co je článku popsáno je snaha nechat či dokonce naučit "plebs" mít na něco názor.

+1/0
25.9.2016 14:24

M17a10r47t48i82n 65H55a26l14á13š16e59k 2770872378104

Pán má svým způsobem pravdu. Beru to podle sebe. Jsem ročník 1964 ze silně antikomunistické rodiny. Mého děda , Josefa Haláška poslali jako Náčelníka Sokola Střešovice a majitele živnosti v Praze komunisti do koncentráku. Byl tam "pouhých" 5 let, kdy byl amnestován. Do ZDŠ jsem šel s vědomím, že nám tam budou lhát a bylo to tak. Dějepis mě natolik bavil a baví, že na Akademickém gymnáziu jsem toho kolikrát věděl více, než naše dějepisářka. Záleží proto hlavně na rodičích a ostatních příbuzných. Ne každý měl takové štěstí , jako já, aby hned od 1.třídy vědel, že TGM nenechal střílet do dělníků, že jsme okupováni euroasijaty, kdo byla Milada Horáková,

+7/−4
25.9.2016 13:10

P45a19v95e72l 18K64ř91í37ž 8757201850269

TGM nenechal střílet do dělníků? A to víte odkud?

+3/−7
25.9.2016 13:18

P60a76v19e25l 78M13o64r97a13v47e64c 3662629272808

A odkud víte, že nechal?

Ony ty dělnické nepokoje byly schválně provkovovány a eskalovány ze strany tehdejších komunistů. Davy lidí se hrnuly na četníky, ti na to nebyli trénovaní, nevěděli co dělat, báli se, tak začali střílet.

Jsou svědectví, že když se takové incidenty dozvěděl prezident, tak z toho byl pokaždé roztrpčen a smutný. Tedy naopak on se chtěl bez těchto incidentů obejít, ale nebylo jak jim předcházet.

(btw. Masaryk byl obecně tak velký humanista, že "nechat střílet do lidí" bylo v jeho světě nemyslitelné)

+7/−1
25.9.2016 14:27

P44a71v48e10l 17K35ř19í65ž 8627811290239

Já to vím od lidí, kteří v té době žili. A zase tak velký humanista nebyl. Když bylo potřeba byl prostě tvrdý... Idealizovat a glorifikovat osobnosti nemá smysl. Smysl má pravda v kontextech...

0/−4
25.9.2016 20:07

P20a37v38e83l 90M38o79r16a27v86e55c 3812679722588

Já si TGM nijak neglorifikuji. Vím, že měl např. tajný účet, z něhož platil spřátelené politiky. A že tahal za zákulisní nitky nad rámec svých pravomocí. Ale do dělníků fakt "nenechal střílet" - pokud tvrdíte opak, prokažte jej. Podobně jak když Zeman tvrdí, že Peroutka napsal jistý článek..

+2/0
25.9.2016 20:36

K95a80r20e91l 34D52r96d38a 6203945747239

Ehm, TGM při vojenském obsazení Československa nestřílel do českých Němců a dělníků? Situace stejná jako s "Duchcovem" později. Asi byste měl svá vysvědčení vrátit. ;-)

+1/−4
25.9.2016 13:21

H76o60n68z83a 15V23r49á82n77a 5881377374381

No, myslím že TGM skutečně nestřílel. Ano, střílelo se a někdo určitě rozkaz k střílení vydal, nicméně TGM asi přímý rozkaz nevydal že... Byla tu určitá (řekněme) posloupnost vedení. Avšak tu nejvyšší (minimálně) morální odpovědnost za ty střelby (ať už v pohraničí, nebo v tom Duchcově) TGM nesl určitě.

+3/0
25.9.2016 14:03

P78a36v52e64l 65K30ř22í60ž 8527511920149

Tak asi nikdo si nepředstavuje, že TGM mačkal kohoutek. Ale minimálně tichý souhlas tam být musel...

+1/−4
25.9.2016 14:09

H84o48n13z27a 13V85r85á61n28a 5841417144191

Proto píši o té odpovědnosti. Oni tu větu "Masaryk střílel do dělníků" bolševici vymysleli moc dobře a zůstala v lidech stále zakořeněná. Ale pravdivě postavená věta " v době, kdy byl prezident TGM, ozbrojené složky střílely do obyvatel ČR " by byla hůře zapamatovatelná.

+3/0
25.9.2016 14:17

M93a22r82t66i45n 55H96a41l13á96š25e68k 2590832528194

Zatímco za vlády komunistů, nevinní umírali v koncentračních táborech a byli popravováni.

+1/−1
25.9.2016 14:54

H57o55n47z18a 41V62r29á45n96a 5391857194331

To přeci nikdo nerozporuje... Jen rozebíráme význam věty " TGM střílel do dělníků " - což dle mého také patří do dějepisu (resp. to, jaký byl obraz TGM v které době lidem předkládán).

0/0
25.9.2016 15:05

K51a91r73e33l 79D33r26d12a 6653395677359

Koukám, že jste mi mstivě nasázel minusy u všech mých příspěvků, dokonce i u oprav. Vy tedy máte vychování. Vraťte vysvědčení, pokud tam nemáte dvojky a trojky z chování. Rv;-D

0/0
25.9.2016 15:40

K68a38t51e70ř24i16n69a 27D12r44a41h31o55k63o56u14p51i14l25o20v98á 9126261862903

Nejlepší je jeho reakce na rozvíjení vlastenectví u dětí. Dle něj ano, ale tak nějak jen obecnou úctu k lidem atp. neboli zkrátka věci co nejsou specifické jen pro naši vlast. Vsadím se, že cokoliv svázaného s hrdostí konkrétně na naší vlast je pro něj již "primitivní etnický nacionalismus". Co se týče Romů a reality, tak jemu a podobným lidem nikdy nedojde, že většina zkušeností je z reality navzdory podobným výchovám. Já také byla takhle vychována, ale realita mě již dávno velice rychle probudila z dětského pocitu, že všichni jsme stejně slušní.

+7/−2
25.9.2016 12:59

R19u28d39a 33S38l45a51v11í93k 5933758676871

Vám pohrdání nebo nenávist k jiným lidem, jen proto, že se nenarodili na určitém území, přijde v pořádku?

+1/−1
25.9.2016 19:50

K77a10r44e34l 23D91r31d34a 6213625497199

Jen aby žáci moderních dějepisářů jejich výuku jako Češi přežili.

Jsme malý národ bez silného národního cítění. V podstatě rekatolizovaný vykořeněný lidský materiál vhodný k euro asimilaci. Vykládat, jak je správné rozleptávat a zpochybňovat poslední kousky českého nacionalismu, je cestou do pekel z pohledu existence České republiky. Zhruba tam měl český národ zaniknout v rámci germanizace.

Rozpad českého státu, který jsme mnohokrát dopustili ve 20. století budiž důkazem, jak je nám naše existence zcela ukradená.

To co tady probíhá od sametu je přepisování historie a odstranění křečovitého "komunistického" nacionalismu, který je ale ve shodě s potřebou hájení existence české samostatnosti a svébytnosti. Tak spíš, aby odborník popovídal, jak má být současným dětem ještě víc ukradené, že umřou jako Američané, Britové nebo jako Němci. ;-D

+3/−3
25.9.2016 12:47

K30a44r40e24l 10D91r73d43a 6913465397909

Zhruba tak...

0/−1
25.9.2016 12:49

P31a67v95e41l 76K77o72l32á49č45e57k 9954974142731

Český stát se rozpadl? Já myslel že Československý.

+2/−1
25.9.2016 12:51

K37a63r34e19l 49D24r97d70a 6763215327839

Aha, pro vás Češi vznikli 1993. To bude také skvělý vlastenec. ;-D

+2/−3
25.9.2016 13:05

K20a52r96e36l 13D65r51d87a 6833115987659

To budete také skvělý vlastenec...

0/−1
25.9.2016 13:06

P24a30v71e41l 57K21o90l78á52č94e75k 9394284192741

Vy jste fakt tupci. Řeč nebyla o českém národě ale o státu.

0/0
25.9.2016 22:23

P65a22v28e80l 43M15o11r60a98v65e35c 3142989712108

Češi nevznikli roku 1993. Ale český stát ano. Předtím žili Češi ve federaci se Slováky v jednom státě. Nejmenoval se Česko ani Česká republika, takže Český stát se nerozpadl.

+1/0
25.9.2016 20:41

Z17d84e75n50ě18k 49G57l82a50s 7148798748715

http://www.liveleak.com/view?i=890_1367106116

se podívejte na tisíciletý vývoj, nejsme na tom tak špatně.

0/0
25.9.2016 12:53

J29a73n 53N40o37v35á33k 6774184

WAW ... Já myslím, že ostatní by se od nás měli učit.

+1/0
25.9.2016 12:58

K44a86r47e43l 86D66r40d95a 6223345527489

Hezký, ale má to plno chyb. Československo vzniká o 50 let dříve, chybí tam český stát, pořád jsme monarchií, nevidím naše výboje na Východ... ;-)

0/−1
25.9.2016 13:03

Z95d14e39n20ě33k 98G25l14a77s 7338598648955

Pravda, ale ten náš flek je pořád na místě.

+2/0
25.9.2016 13:06

Z80d33e93ň15k39a 55V40e72s80e61l96á 8429725617200

Ani nevím, co jsme se v dějepise učili na ZŠ jako poslední. Myslím ale, že jsme došli možná tak k první světové. A to mi přijde jako blbost. Strašnou spoustu hodin jsme se drtili letopočty někdy ze středověku, jeden ročník (tuším v 6. nebo 7. třídě) jsme tak těžce nestíhali, že nám vyučující dávala látku zrovna nakopírovanou, ani jsme ji v hodině nebrali. Byla bych pro zkrátit čas věnovaný období do cca 18. století, pak začínají významnější vynálezy a v 8. a 9. třídě by se měli věnovat 20. století.

+1/−1
25.9.2016 12:43

J49a62n 46N48o77v58á94k 6304154

"Nechtějí vstupovat do inovací, které jsou náročné na čas, nervy a často i na finance, protože řada učitelů jezdí na školení za své vlastní peníze."

Překvapilo mě to očekávání, že bude zaměstnavatel někomu jeho dovzdělání hradit. Chápu to u korporací, kdy to dají jako benefit a tím přilákají zajímavé zaměstnance. Ale pokud dělám nějakou práci a vidím, že se ten obor posouvá, tak se přeci musím chtít taky posunout... Nebo jsem naivní?

+1/−3
25.9.2016 12:34

M44a33g95d22a 54K18a29t82z68o20v36á 9116431259878

Tak pokud je učitel státní zaměstnanec, tak jeho zaměstnavatel stát by měl mít zájem na tom, aby jeho zaměstnanec vykonával svou práci- tedy výchovu příštích daňových poplatníků- dobře, ne?

+4/−1
25.9.2016 12:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.