Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Diktování letopočtů nefunguje. Žáci si musí tvořit názor, říká historik

Smyslem dějepisu není objevovat „objektivní historickou pravdu“, ale spíše naučit děti „historicky myslet“ a vidět událost z více úhlů, domnívá se historik Ústavu pro studium totalitních režimů a bývalý učitel Jaroslav Pinkas. České učebnice podle něj nejsou ideální. Dějiny prý prezentují etnocentricky jako příběh české bílé majority, říká v rozhovoru pro iDNES.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M42a59r46i45e 61Z38e48l40e19n85á 2254681859881

Souhlasím, snad bych jen změnila v nadpisu nad článkem slovo "diktování" za "biflování".

0/0
26.9.2016 15:31

L13a19d29i11s72l79a86v 90P42í59s94a61ř13í25k 2361825478

Snad by bylo lepší více času věnovat světovému vývoji v minulém století s důrazem na vývoj naší republiky. A méně času venovat třeba bitvě u Thermopyl.

0/0
26.9.2016 7:42

I86r76e48n82a 26G66a73o 83L17o40j23k71á69s53k27o45v66á 1695474847706

Podle mě je jedním z "průšvihů" našeho vzdělávacího systému i to, že chybí kontext.

V dějepise - učíme se zvlášť "historii" jednotlivých zemí, aniž bychom mezi sebou dokázali lépe propojit, že zatímco se toto dělo v jedné zemi, něco jiného, se dělo v zemi jiné, a bylo to danou věcí ovlivněno. O mezipředmětovém provázání už nemluvím - nakolik jsou historickými událostmi ovlivněna díla spisovatelů, co způsobil který fyzikální objev na poli dějinném... Toto nikdo neumí.

(viz scéna z "Marečku, podejte mi pero" - 19. století se nazývá... stoletím páry!)

+1/0
26.9.2016 6:25

A38n18d21r55e44j 76B58o71n34d39y20s17z 6238450819936

Volně přeloženo: a teď si ty dějiny upravíme dle svého...Rv

0/−5
25.9.2016 19:57

E55v53z23e66n 96S56o52u14k52u54p 1827564786858

Dějiny lidstva jsou tak obsáhlé, že není v moci kohokoliv se je všechny naučit a ještě k tomu chápat souvislosti, co tehdy "kdo, kdy a proč"......

Z minulosti - historie je však třeba se poučit, abychom stejné chyby v budoucnu neopakovali.

A každý ve svém pracovním oboru by měl znát a nastudovat dokonale především historii v tom, v čem se hodlá realizovat ve své budoucnosti....

+2/0
25.9.2016 18:31

J58a62r97o40s55l62a75v 22H71o49l38e27č47e92k 7382119416451

znalost letopoctu bez chapani souvislosti nefunguje. vzdycky me dokazali pobavit spoluzaci,kteri meli slusne znamky,protoze se nabiflovali vetsinu dat presne. pokud jim ale nejake datum vypadlo,nebyli schopni ze souvislosti vyvodit pribliznou dobu a klidne dali napr VRSR par let pred 1. sv. valku,nebo nastup gotvalda nekam doprostred druhe svetove. to ale casto pri pisemkach bylo hodnoceno stejne, jako kdyz jsem ja tipnul datum do spravne doby a rezimu,ovsem o fous ☺vedle.

+3/0
25.9.2016 15:41
Foto

J15a88n32a 91B87í22l45k97o96v14á 1423971942637

Znalost souvislostí bez letopočtu také nefunguje. Příkladem budiž Korán, kde Mohamed zaměňuje Miriam, sestru Mojžíšovu, za matku Ježíšovu. Znát příběh ještě neznamená umět ho zasadit do historického rámce.

+2/−2
25.9.2016 16:16

J25a80r25o52s19l65a91v 77H50o10l69e66č87e21k 7972899156221

zamenil je proto, ze si pletl souvislosti. presne to co delali ti nemyslici sprti.

+1/0
25.9.2016 16:31

M97a29g79d65a 23K18a33t79z92o62v34á 9746801359438

Jenže když nedokáže student zařadit událost do správné doby (přesný rok to být nemusí, ale aspoň přibližně), tak těžko může chápat souvislosti, natož si udělat nějaký rozumný názor.

+2/0
25.9.2016 17:50

J48a94r54o14s25l65a42v 48H11o56l33e96č33e95k 7632819536931

O tom ale právě mluvím. Zařadit události do správné doby a souvisloví je něco úplně jiného než znát zpaměti stovky letopočtů.

0/0
25.9.2016 18:17

P75a15v26e23l 24M20o58r64a97v67e12c 3712389122498

Jenže co se zkouší ve škole? Správná doba (Hus byl upálen na zač.15.století když ...) anebo přesné datum?

Vážně by mi na písemce prošlo, kdybych napsal, že jánevím Napoleon prohárl u Waterloo poté, co narychlo zburcoval armádu po poslední bítvě kdy ..? Anebo bych měl šanci na dobrou známku jen odpapouškováním přesného data?

0/0
25.9.2016 20:39

I86r32e96n88a 65G34a29o 45L94o14j83k87á74s83k84o47v57á 1185184477866

To je přesně ten problém - záleží na kantorovi a na tom, co vyžaduje... Sama bych byla spíše pro správnou odpověď v kontextu a souvislostech, než když se člověk o pár dní či let splete.

(I když stalo se mi... doučovala jsem slečnu španělský jazyk k maturitě, probírali jsme maturitní otázky z jazyka... a byla mi schopná tvrdit, že Ameriku objevil Kolumbus... no šoupla to na začátek 20. století... to už je sek jak blázen)

0/0
26.9.2016 6:27

P42a91v70e57l 80M28o12r59a94v17e79c 3272799202818

Záleží na kantorovi - jen zčásti. Ona pak stačí inspekce která zjistí že se neprobraly celé osnovy s daty a je problém..

0/0
26.9.2016 11:57

K52a33t88e94ř18i13n54a 83V22ý70b70o42r11n77á 6450469199

Je prima, že si naši dělníci dovolí platit věci, jako jsou ústavy pro výzkum totalitních režimů. V opačném případě by tady Ukrajinci o práci nezavadili :)

+1/−10
25.9.2016 13:43

M65i54r81o47s19l24a81v 49P81a87v85e95l45k10a 5424906237881

Diktování letopočtů funguje. Děti musí mít ponětí o tom, kdy se co odehrálo. Bez toho to prostě nepůjde.

A mimochodem, neučí se dějiny jenom bílé rasy. I když ta se bere nejvíce, protože nejvíce ovlivnila naše dějiny. Učí se i např. žlutá - teda Japonsko a čína. U černé rasy se toho moc neučí, protože nepřinesla světu žádný pokrok a nebýt kolonizátorů, ještě teď po sobě hází oštěpy.

A ano, dejepis je více méně z mužské perspektivy. Protože až do druhé poloviny 20. století moc důležitých žen nebylo (až na vyjímky).

+9/−4
25.9.2016 13:33

I76v89a16n 87S91l34á22m52a 6776695461598

No nemyslím si, že by ta data byla tak důležitá, dle mého by místo

A - 2.7 1822

B - 20.12 1825

C - 7.4 1826

D - 15.8 1830

Stačilo říci: A->B->C->D 20. léta 19. stol (nebo 1. pol 19. stol)

+2/−1
25.9.2016 13:38

R35a16d21i71m 24S34v35o68b81o62d55a 9933409666172

vlastni nazor plebsu je absolutne nezadouci a v dnesni dobe se hlavne EU snazi tento jev potlacit vsema moznyma zpusobama od zesmesnovani az po kriminalizaci

+5/−5
25.9.2016 13:13

J74a56n 25N87o93v91á62k 6634964

Definujte prosím termín "vlastní názor plebsu". Děkuji.

+5/−2
25.9.2016 13:27

J37a76n 67N85o11v18á81k 6894354

Vidím zde dva problémy. 1) "vlastní"... všechno je ovlivněno naším sociálním prostředím. 2) "plebs" ... myslíte spodinu nebo naopak neposlušnou elitu?

+1/0
25.9.2016 13:35

V91á21c95l88a57v 18V17a78n69ě20k 2163523568611

To bych rád viděl kde jste na to přišel.

Pokud chcete abyste se nezesměšňoval, tak se musíte vyvarovat podobných příspěvků jako tento co jste sem napsal.

+5/−4
25.9.2016 13:28

R84a23d49i38m 52S43v77o76b72o59d27a 9403569276602

staci, kdyz ne jenom blbe koukate, ale take vidite.

jinak nemam pocit, ze bych se zesmesnoval

+1/−3
25.9.2016 13:33

P21a65v73e61l 11M76o13r19a47v78e57c 3122929832808

Ale houby. Tak jak se dějepis učí, to už tu máme desítky let. Naopak to co je článku popsáno je snaha nechat či dokonce naučit "plebs" mít na něco názor.

+1/0
25.9.2016 14:24

M72a71r44t65i70n 95H52a98l73á20š64e80k 2150532428954

Pán má svým způsobem pravdu. Beru to podle sebe. Jsem ročník 1964 ze silně antikomunistické rodiny. Mého děda , Josefa Haláška poslali jako Náčelníka Sokola Střešovice a majitele živnosti v Praze komunisti do koncentráku. Byl tam "pouhých" 5 let, kdy byl amnestován. Do ZDŠ jsem šel s vědomím, že nám tam budou lhát a bylo to tak. Dějepis mě natolik bavil a baví, že na Akademickém gymnáziu jsem toho kolikrát věděl více, než naše dějepisářka. Záleží proto hlavně na rodičích a ostatních příbuzných. Ne každý měl takové štěstí , jako já, aby hned od 1.třídy vědel, že TGM nenechal střílet do dělníků, že jsme okupováni euroasijaty, kdo byla Milada Horáková,

+7/−4
25.9.2016 13:10

P32a92v39e41l 66K71ř74í78ž 8877351950199

TGM nenechal střílet do dělníků? A to víte odkud?

+3/−7
25.9.2016 13:18

P80a35v82e65l 21M98o97r25a63v52e17c 3222429172718

A odkud víte, že nechal?

Ony ty dělnické nepokoje byly schválně provkovovány a eskalovány ze strany tehdejších komunistů. Davy lidí se hrnuly na četníky, ti na to nebyli trénovaní, nevěděli co dělat, báli se, tak začali střílet.

Jsou svědectví, že když se takové incidenty dozvěděl prezident, tak z toho byl pokaždé roztrpčen a smutný. Tedy naopak on se chtěl bez těchto incidentů obejít, ale nebylo jak jim předcházet.

(btw. Masaryk byl obecně tak velký humanista, že "nechat střílet do lidí" bylo v jeho světě nemyslitelné)

+7/−1
25.9.2016 14:27

P68a27v94e40l 47K12ř22í86ž 8157491830169

Já to vím od lidí, kteří v té době žili. A zase tak velký humanista nebyl. Když bylo potřeba byl prostě tvrdý... Idealizovat a glorifikovat osobnosti nemá smysl. Smysl má pravda v kontextech...

0/−4
25.9.2016 20:07

P62a17v62e60l 27M62o55r75a80v80e32c 3242429772638

Já si TGM nijak neglorifikuji. Vím, že měl např. tajný účet, z něhož platil spřátelené politiky. A že tahal za zákulisní nitky nad rámec svých pravomocí. Ale do dělníků fakt "nenechal střílet" - pokud tvrdíte opak, prokažte jej. Podobně jak když Zeman tvrdí, že Peroutka napsal jistý článek..

+2/0
25.9.2016 20:36

K18a95r96e29l 59D40r88d19a 6673885377799

Ehm, TGM při vojenském obsazení Československa nestřílel do českých Němců a dělníků? Situace stejná jako s "Duchcovem" později. Asi byste měl svá vysvědčení vrátit. ;-)

+1/−4
25.9.2016 13:21

H54o37n28z69a 32V13r36á38n97a 5671227694201

No, myslím že TGM skutečně nestřílel. Ano, střílelo se a někdo určitě rozkaz k střílení vydal, nicméně TGM asi přímý rozkaz nevydal že... Byla tu určitá (řekněme) posloupnost vedení. Avšak tu nejvyšší (minimálně) morální odpovědnost za ty střelby (ať už v pohraničí, nebo v tom Duchcově) TGM nesl určitě.

+3/0
25.9.2016 14:03

P29a30v65e28l 42K88ř77í39ž 8497611680519

Tak asi nikdo si nepředstavuje, že TGM mačkal kohoutek. Ale minimálně tichý souhlas tam být musel...

+1/−4
25.9.2016 14:09

H92o17n35z80a 83V48r28á48n98a 5471797824601

Proto píši o té odpovědnosti. Oni tu větu "Masaryk střílel do dělníků" bolševici vymysleli moc dobře a zůstala v lidech stále zakořeněná. Ale pravdivě postavená věta " v době, kdy byl prezident TGM, ozbrojené složky střílely do obyvatel ČR " by byla hůře zapamatovatelná.

+3/0
25.9.2016 14:17

M71a82r53t68i95n 28H68a27l74á31š22e28k 2850632618974

Zatímco za vlády komunistů, nevinní umírali v koncentračních táborech a byli popravováni.

+1/−1
25.9.2016 14:54

H81o85n25z57a 59V12r81á70n20a 5641787444391

To přeci nikdo nerozporuje... Jen rozebíráme význam věty " TGM střílel do dělníků " - což dle mého také patří do dějepisu (resp. to, jaký byl obraz TGM v které době lidem předkládán).

0/0
25.9.2016 15:05

K69a67r60e23l 34D35r62d95a 6543115437309

Koukám, že jste mi mstivě nasázel minusy u všech mých příspěvků, dokonce i u oprav. Vy tedy máte vychování. Vraťte vysvědčení, pokud tam nemáte dvojky a trojky z chování. Rv;-D

0/0
25.9.2016 15:40

K52a54t37e52ř29i21n64a 73D79r13a29h20o64k84o50u69p34i81l41o66v69á 9456871162633

Nejlepší je jeho reakce na rozvíjení vlastenectví u dětí. Dle něj ano, ale tak nějak jen obecnou úctu k lidem atp. neboli zkrátka věci co nejsou specifické jen pro naši vlast. Vsadím se, že cokoliv svázaného s hrdostí konkrétně na naší vlast je pro něj již "primitivní etnický nacionalismus". Co se týče Romů a reality, tak jemu a podobným lidem nikdy nedojde, že většina zkušeností je z reality navzdory podobným výchovám. Já také byla takhle vychována, ale realita mě již dávno velice rychle probudila z dětského pocitu, že všichni jsme stejně slušní.

+7/−2
25.9.2016 12:59

R68u82d80a 90S87l26a17v80í28k 5883448316561

Vám pohrdání nebo nenávist k jiným lidem, jen proto, že se nenarodili na určitém území, přijde v pořádku?

+1/−1
25.9.2016 19:50

K84a39r25e47l 83D68r34d40a 6693795967209

Jen aby žáci moderních dějepisářů jejich výuku jako Češi přežili.

Jsme malý národ bez silného národního cítění. V podstatě rekatolizovaný vykořeněný lidský materiál vhodný k euro asimilaci. Vykládat, jak je správné rozleptávat a zpochybňovat poslední kousky českého nacionalismu, je cestou do pekel z pohledu existence České republiky. Zhruba tam měl český národ zaniknout v rámci germanizace.

Rozpad českého státu, který jsme mnohokrát dopustili ve 20. století budiž důkazem, jak je nám naše existence zcela ukradená.

To co tady probíhá od sametu je přepisování historie a odstranění křečovitého "komunistického" nacionalismu, který je ale ve shodě s potřebou hájení existence české samostatnosti a svébytnosti. Tak spíš, aby odborník popovídal, jak má být současným dětem ještě víc ukradené, že umřou jako Američané, Britové nebo jako Němci. ;-D

+3/−3
25.9.2016 12:47

K75a42r45e68l 50D49r35d26a 6873445707949

Zhruba tak...

0/−1
25.9.2016 12:49

P48a96v70e62l 50K28o96l43á16č65e98k 9604744812291

Český stát se rozpadl? Já myslel že Československý.

+2/−1
25.9.2016 12:51

K80a35r45e78l 48D59r43d12a 6863905427439

Aha, pro vás Češi vznikli 1993. To bude také skvělý vlastenec. ;-D

+2/−3
25.9.2016 13:05

K30a20r90e85l 15D41r15d70a 6513325647889

To budete také skvělý vlastenec...

0/−1
25.9.2016 13:06

P30a53v79e32l 41K71o50l29á53č78e72k 9754684462361

Vy jste fakt tupci. Řeč nebyla o českém národě ale o státu.

0/0
25.9.2016 22:23

P88a82v97e19l 86M68o98r25a18v69e86c 3592119412788

Češi nevznikli roku 1993. Ale český stát ano. Předtím žili Češi ve federaci se Slováky v jednom státě. Nejmenoval se Česko ani Česká republika, takže Český stát se nerozpadl.

+1/0
25.9.2016 20:41

Z42d89e91n12ě57k 38G68l56a96s 7548848718915

http://www.liveleak.com/view?i=890_1367106116

se podívejte na tisíciletý vývoj, nejsme na tom tak špatně.

0/0
25.9.2016 12:53

J96a54n 11N65o60v61á82k 6384794

WAW ... Já myslím, že ostatní by se od nás měli učit.

+1/0
25.9.2016 12:58

K81a45r45e50l 80D14r62d93a 6443615467559

Hezký, ale má to plno chyb. Československo vzniká o 50 let dříve, chybí tam český stát, pořád jsme monarchií, nevidím naše výboje na Východ... ;-)

0/−1
25.9.2016 13:03

Z68d85e17n68ě31k 28G28l95a47s 7188548888665

Pravda, ale ten náš flek je pořád na místě.

+2/0
25.9.2016 13:06

Z34d26e67ň38k31a 41V83e80s86e14l30á 8209605827660

Ani nevím, co jsme se v dějepise učili na ZŠ jako poslední. Myslím ale, že jsme došli možná tak k první světové. A to mi přijde jako blbost. Strašnou spoustu hodin jsme se drtili letopočty někdy ze středověku, jeden ročník (tuším v 6. nebo 7. třídě) jsme tak těžce nestíhali, že nám vyučující dávala látku zrovna nakopírovanou, ani jsme ji v hodině nebrali. Byla bych pro zkrátit čas věnovaný období do cca 18. století, pak začínají významnější vynálezy a v 8. a 9. třídě by se měli věnovat 20. století.

+1/−1
25.9.2016 12:43

J90a45n 91N12o42v22á24k 6194644

"Nechtějí vstupovat do inovací, které jsou náročné na čas, nervy a často i na finance, protože řada učitelů jezdí na školení za své vlastní peníze."

Překvapilo mě to očekávání, že bude zaměstnavatel někomu jeho dovzdělání hradit. Chápu to u korporací, kdy to dají jako benefit a tím přilákají zajímavé zaměstnance. Ale pokud dělám nějakou práci a vidím, že se ten obor posouvá, tak se přeci musím chtít taky posunout... Nebo jsem naivní?

+1/−3
25.9.2016 12:34

M24a79g57d29a 44K44a30t98z89o81v94á 9956931729268

Tak pokud je učitel státní zaměstnanec, tak jeho zaměstnavatel stát by měl mít zájem na tom, aby jeho zaměstnanec vykonával svou práci- tedy výchovu příštích daňových poplatníků- dobře, ne?

+4/−1
25.9.2016 12:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.