Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Diktování letopočtů nefunguje. Žáci si musí tvořit názor, říká historik

Smyslem dějepisu není objevovat „objektivní historickou pravdu“, ale spíše naučit děti „historicky myslet“ a vidět událost z více úhlů, domnívá se historik Ústavu pro studium totalitních režimů a bývalý učitel Jaroslav Pinkas. České učebnice podle něj nejsou ideální. Dějiny prý prezentují etnocentricky jako příběh české bílé majority, říká v rozhovoru pro iDNES.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M76a72r22i63e 39Z54e23l20e51n25á 2514211339241

Souhlasím, snad bych jen změnila v nadpisu nad článkem slovo "diktování" za "biflování".

0/0
26.9.2016 15:31

L35a17d88i68s75l76a54v 27P61í19s69a33ř72í21k 2471285148

Snad by bylo lepší více času věnovat světovému vývoji v minulém století s důrazem na vývoj naší republiky. A méně času venovat třeba bitvě u Thermopyl.

0/0
26.9.2016 7:42

I13r94e78n17a 92G42a78o 38L15o66j28k54á54s92k61o41v84á 1765794447436

Podle mě je jedním z "průšvihů" našeho vzdělávacího systému i to, že chybí kontext.

V dějepise - učíme se zvlášť "historii" jednotlivých zemí, aniž bychom mezi sebou dokázali lépe propojit, že zatímco se toto dělo v jedné zemi, něco jiného, se dělo v zemi jiné, a bylo to danou věcí ovlivněno. O mezipředmětovém provázání už nemluvím - nakolik jsou historickými událostmi ovlivněna díla spisovatelů, co způsobil který fyzikální objev na poli dějinném... Toto nikdo neumí.

(viz scéna z "Marečku, podejte mi pero" - 19. století se nazývá... stoletím páry!)

+1/0
26.9.2016 6:25

A90n70d58r59e20j 12B93o16n80d12y72s33z 6208480269546

Volně přeloženo: a teď si ty dějiny upravíme dle svého...Rv

0/−5
25.9.2016 19:57

E17v42z74e20n 40S70o20u36k71u17p 1267174906878

Dějiny lidstva jsou tak obsáhlé, že není v moci kohokoliv se je všechny naučit a ještě k tomu chápat souvislosti, co tehdy "kdo, kdy a proč"......

Z minulosti - historie je však třeba se poučit, abychom stejné chyby v budoucnu neopakovali.

A každý ve svém pracovním oboru by měl znát a nastudovat dokonale především historii v tom, v čem se hodlá realizovat ve své budoucnosti....

+2/0
25.9.2016 18:31

J43a66r82o70s22l34a29v 57H81o39l83e31č34e63k 7552309436531

znalost letopoctu bez chapani souvislosti nefunguje. vzdycky me dokazali pobavit spoluzaci,kteri meli slusne znamky,protoze se nabiflovali vetsinu dat presne. pokud jim ale nejake datum vypadlo,nebyli schopni ze souvislosti vyvodit pribliznou dobu a klidne dali napr VRSR par let pred 1. sv. valku,nebo nastup gotvalda nekam doprostred druhe svetove. to ale casto pri pisemkach bylo hodnoceno stejne, jako kdyz jsem ja tipnul datum do spravne doby a rezimu,ovsem o fous ☺vedle.

+3/0
25.9.2016 15:41
Foto

J45a86n77a 44B15í34l12k30o59v32á 1863131852867

Znalost souvislostí bez letopočtu také nefunguje. Příkladem budiž Korán, kde Mohamed zaměňuje Miriam, sestru Mojžíšovu, za matku Ježíšovu. Znát příběh ještě neznamená umět ho zasadit do historického rámce.

+2/−2
25.9.2016 16:16

J24a92r67o15s50l49a36v 91H34o58l59e44č36e18k 7462569796511

zamenil je proto, ze si pletl souvislosti. presne to co delali ti nemyslici sprti.

+1/0
25.9.2016 16:31

M73a71g70d14a 20K98a61t58z67o90v73á 9956701789538

Jenže když nedokáže student zařadit událost do správné doby (přesný rok to být nemusí, ale aspoň přibližně), tak těžko může chápat souvislosti, natož si udělat nějaký rozumný názor.

+2/0
25.9.2016 17:50

J96a17r40o94s49l79a92v 27H53o61l28e83č69e96k 7932829136521

O tom ale právě mluvím. Zařadit události do správné doby a souvisloví je něco úplně jiného než znát zpaměti stovky letopočtů.

0/0
25.9.2016 18:17

P44a39v23e25l 19M82o68r52a90v81e44c 3272389872808

Jenže co se zkouší ve škole? Správná doba (Hus byl upálen na zač.15.století když ...) anebo přesné datum?

Vážně by mi na písemce prošlo, kdybych napsal, že jánevím Napoleon prohárl u Waterloo poté, co narychlo zburcoval armádu po poslední bítvě kdy ..? Anebo bych měl šanci na dobrou známku jen odpapouškováním přesného data?

0/0
25.9.2016 20:39

I89r38e10n15a 60G39a70o 79L53o27j52k90á24s91k60o72v18á 1705534357496

To je přesně ten problém - záleží na kantorovi a na tom, co vyžaduje... Sama bych byla spíše pro správnou odpověď v kontextu a souvislostech, než když se člověk o pár dní či let splete.

(I když stalo se mi... doučovala jsem slečnu španělský jazyk k maturitě, probírali jsme maturitní otázky z jazyka... a byla mi schopná tvrdit, že Ameriku objevil Kolumbus... no šoupla to na začátek 20. století... to už je sek jak blázen)

0/0
26.9.2016 6:27

P39a80v96e57l 35M96o88r20a82v35e33c 3392139782688

Záleží na kantorovi - jen zčásti. Ona pak stačí inspekce která zjistí že se neprobraly celé osnovy s daty a je problém..

0/0
26.9.2016 11:57

K92a77t51e22ř73i58n69a 97V66ý90b54o60r40n18á 6360569839

Je prima, že si naši dělníci dovolí platit věci, jako jsou ústavy pro výzkum totalitních režimů. V opačném případě by tady Ukrajinci o práci nezavadili :)

+1/−10
25.9.2016 13:43

M62i40r60o57s13l57a34v 42P80a69v70e90l29k61a 5204226917781

Diktování letopočtů funguje. Děti musí mít ponětí o tom, kdy se co odehrálo. Bez toho to prostě nepůjde.

A mimochodem, neučí se dějiny jenom bílé rasy. I když ta se bere nejvíce, protože nejvíce ovlivnila naše dějiny. Učí se i např. žlutá - teda Japonsko a čína. U černé rasy se toho moc neučí, protože nepřinesla světu žádný pokrok a nebýt kolonizátorů, ještě teď po sobě hází oštěpy.

A ano, dejepis je více méně z mužské perspektivy. Protože až do druhé poloviny 20. století moc důležitých žen nebylo (až na vyjímky).

+9/−4
25.9.2016 13:33

I39v28a41n 60S89l69á82m39a 6666805451588

No nemyslím si, že by ta data byla tak důležitá, dle mého by místo

A - 2.7 1822

B - 20.12 1825

C - 7.4 1826

D - 15.8 1830

Stačilo říci: A->B->C->D 20. léta 19. stol (nebo 1. pol 19. stol)

+2/−1
25.9.2016 13:38

R11a56d78i48m 76S71v28o21b89o30d26a 9783919886972

vlastni nazor plebsu je absolutne nezadouci a v dnesni dobe se hlavne EU snazi tento jev potlacit vsema moznyma zpusobama od zesmesnovani az po kriminalizaci

+5/−5
25.9.2016 13:13

J16a47n 39N44o47v47á39k 6954374

Definujte prosím termín "vlastní názor plebsu". Děkuji.

+5/−2
25.9.2016 13:27

J52a11n 50N89o73v73á90k 6534954

Vidím zde dva problémy. 1) "vlastní"... všechno je ovlivněno naším sociálním prostředím. 2) "plebs" ... myslíte spodinu nebo naopak neposlušnou elitu?

+1/0
25.9.2016 13:35

V32á67c23l22a79v 83V47a93n80ě88k 2193113618671

To bych rád viděl kde jste na to přišel.

Pokud chcete abyste se nezesměšňoval, tak se musíte vyvarovat podobných příspěvků jako tento co jste sem napsal.

+5/−4
25.9.2016 13:28

R83a93d67i54m 95S53v66o49b86o36d90a 9433489296962

staci, kdyz ne jenom blbe koukate, ale take vidite.

jinak nemam pocit, ze bych se zesmesnoval

+1/−3
25.9.2016 13:33

P63a17v97e22l 94M63o70r83a19v25e65c 3432729792388

Ale houby. Tak jak se dějepis učí, to už tu máme desítky let. Naopak to co je článku popsáno je snaha nechat či dokonce naučit "plebs" mít na něco názor.

+1/0
25.9.2016 14:24

M78a97r79t85i81n 33H81a49l53á52š32e72k 2240142418824

Pán má svým způsobem pravdu. Beru to podle sebe. Jsem ročník 1964 ze silně antikomunistické rodiny. Mého děda , Josefa Haláška poslali jako Náčelníka Sokola Střešovice a majitele živnosti v Praze komunisti do koncentráku. Byl tam "pouhých" 5 let, kdy byl amnestován. Do ZDŠ jsem šel s vědomím, že nám tam budou lhát a bylo to tak. Dějepis mě natolik bavil a baví, že na Akademickém gymnáziu jsem toho kolikrát věděl více, než naše dějepisářka. Záleží proto hlavně na rodičích a ostatních příbuzných. Ne každý měl takové štěstí , jako já, aby hned od 1.třídy vědel, že TGM nenechal střílet do dělníků, že jsme okupováni euroasijaty, kdo byla Milada Horáková,

+7/−4
25.9.2016 13:10

P18a48v43e74l 65K83ř56í35ž 8307321820449

TGM nenechal střílet do dělníků? A to víte odkud?

+3/−7
25.9.2016 13:18

P80a86v33e75l 17M96o22r44a67v42e25c 3572809662538

A odkud víte, že nechal?

Ony ty dělnické nepokoje byly schválně provkovovány a eskalovány ze strany tehdejších komunistů. Davy lidí se hrnuly na četníky, ti na to nebyli trénovaní, nevěděli co dělat, báli se, tak začali střílet.

Jsou svědectví, že když se takové incidenty dozvěděl prezident, tak z toho byl pokaždé roztrpčen a smutný. Tedy naopak on se chtěl bez těchto incidentů obejít, ale nebylo jak jim předcházet.

(btw. Masaryk byl obecně tak velký humanista, že "nechat střílet do lidí" bylo v jeho světě nemyslitelné)

+7/−1
25.9.2016 14:27

P69a71v89e56l 79K77ř41í57ž 8937391140729

Já to vím od lidí, kteří v té době žili. A zase tak velký humanista nebyl. Když bylo potřeba byl prostě tvrdý... Idealizovat a glorifikovat osobnosti nemá smysl. Smysl má pravda v kontextech...

0/−4
25.9.2016 20:07

P93a51v54e64l 58M50o46r68a65v29e56c 3652269912958

Já si TGM nijak neglorifikuji. Vím, že měl např. tajný účet, z něhož platil spřátelené politiky. A že tahal za zákulisní nitky nad rámec svých pravomocí. Ale do dělníků fakt "nenechal střílet" - pokud tvrdíte opak, prokažte jej. Podobně jak když Zeman tvrdí, že Peroutka napsal jistý článek..

+2/0
25.9.2016 20:36

K25a74r33e85l 93D97r39d85a 6623405757129

Ehm, TGM při vojenském obsazení Československa nestřílel do českých Němců a dělníků? Situace stejná jako s "Duchcovem" později. Asi byste měl svá vysvědčení vrátit. ;-)

+1/−4
25.9.2016 13:21

H66o48n38z38a 45V12r34á27n92a 5221767664171

No, myslím že TGM skutečně nestřílel. Ano, střílelo se a někdo určitě rozkaz k střílení vydal, nicméně TGM asi přímý rozkaz nevydal že... Byla tu určitá (řekněme) posloupnost vedení. Avšak tu nejvyšší (minimálně) morální odpovědnost za ty střelby (ať už v pohraničí, nebo v tom Duchcově) TGM nesl určitě.

+3/0
25.9.2016 14:03

P43a96v87e50l 25K33ř39í87ž 8817261820709

Tak asi nikdo si nepředstavuje, že TGM mačkal kohoutek. Ale minimálně tichý souhlas tam být musel...

+1/−4
25.9.2016 14:09

H53o19n73z63a 64V91r34á81n47a 5791307374901

Proto píši o té odpovědnosti. Oni tu větu "Masaryk střílel do dělníků" bolševici vymysleli moc dobře a zůstala v lidech stále zakořeněná. Ale pravdivě postavená věta " v době, kdy byl prezident TGM, ozbrojené složky střílely do obyvatel ČR " by byla hůře zapamatovatelná.

+3/0
25.9.2016 14:17

M20a62r91t73i12n 12H96a66l77á59š11e51k 2450462168464

Zatímco za vlády komunistů, nevinní umírali v koncentračních táborech a byli popravováni.

+1/−1
25.9.2016 14:54

H24o83n31z55a 66V91r91á60n62a 5381307524831

To přeci nikdo nerozporuje... Jen rozebíráme význam věty " TGM střílel do dělníků " - což dle mého také patří do dějepisu (resp. to, jaký byl obraz TGM v které době lidem předkládán).

0/0
25.9.2016 15:05

K68a62r75e60l 59D15r70d47a 6233785237849

Koukám, že jste mi mstivě nasázel minusy u všech mých příspěvků, dokonce i u oprav. Vy tedy máte vychování. Vraťte vysvědčení, pokud tam nemáte dvojky a trojky z chování. Rv;-D

0/0
25.9.2016 15:40

K14a74t59e71ř22i28n54a 27D45r32a95h98o80k33o27u69p40i20l73o81v54á 9816191952343

Nejlepší je jeho reakce na rozvíjení vlastenectví u dětí. Dle něj ano, ale tak nějak jen obecnou úctu k lidem atp. neboli zkrátka věci co nejsou specifické jen pro naši vlast. Vsadím se, že cokoliv svázaného s hrdostí konkrétně na naší vlast je pro něj již "primitivní etnický nacionalismus". Co se týče Romů a reality, tak jemu a podobným lidem nikdy nedojde, že většina zkušeností je z reality navzdory podobným výchovám. Já také byla takhle vychována, ale realita mě již dávno velice rychle probudila z dětského pocitu, že všichni jsme stejně slušní.

+7/−2
25.9.2016 12:59

R90u85d41a 45S97l11a15v17í69k 5613278426871

Vám pohrdání nebo nenávist k jiným lidem, jen proto, že se nenarodili na určitém území, přijde v pořádku?

+1/−1
25.9.2016 19:50

K50a19r74e34l 47D45r66d76a 6783355867109

Jen aby žáci moderních dějepisářů jejich výuku jako Češi přežili.

Jsme malý národ bez silného národního cítění. V podstatě rekatolizovaný vykořeněný lidský materiál vhodný k euro asimilaci. Vykládat, jak je správné rozleptávat a zpochybňovat poslední kousky českého nacionalismu, je cestou do pekel z pohledu existence České republiky. Zhruba tam měl český národ zaniknout v rámci germanizace.

Rozpad českého státu, který jsme mnohokrát dopustili ve 20. století budiž důkazem, jak je nám naše existence zcela ukradená.

To co tady probíhá od sametu je přepisování historie a odstranění křečovitého "komunistického" nacionalismu, který je ale ve shodě s potřebou hájení existence české samostatnosti a svébytnosti. Tak spíš, aby odborník popovídal, jak má být současným dětem ještě víc ukradené, že umřou jako Američané, Britové nebo jako Němci. ;-D

+3/−3
25.9.2016 12:47

K16a13r14e41l 40D32r65d63a 6473305427239

Zhruba tak...

0/−1
25.9.2016 12:49

P81a47v31e89l 90K21o71l10á37č52e69k 9644174302441

Český stát se rozpadl? Já myslel že Československý.

+2/−1
25.9.2016 12:51

K72a38r56e21l 60D54r44d91a 6963105757399

Aha, pro vás Češi vznikli 1993. To bude také skvělý vlastenec. ;-D

+2/−3
25.9.2016 13:05

K39a61r78e50l 29D75r60d51a 6103235757859

To budete také skvělý vlastenec...

0/−1
25.9.2016 13:06

P67a63v85e72l 62K42o49l33á20č87e91k 9344894192811

Vy jste fakt tupci. Řeč nebyla o českém národě ale o státu.

0/0
25.9.2016 22:23

P68a47v54e33l 89M24o81r41a48v58e12c 3492889552778

Češi nevznikli roku 1993. Ale český stát ano. Předtím žili Češi ve federaci se Slováky v jednom státě. Nejmenoval se Česko ani Česká republika, takže Český stát se nerozpadl.

+1/0
25.9.2016 20:41

Z43d58e61n70ě53k 95G67l71a38s 7648598518285

http://www.liveleak.com/view?i=890_1367106116

se podívejte na tisíciletý vývoj, nejsme na tom tak špatně.

0/0
25.9.2016 12:53

J51a68n 53N59o20v92á91k 6144544

WAW ... Já myslím, že ostatní by se od nás měli učit.

+1/0
25.9.2016 12:58

K89a85r70e85l 31D46r23d60a 6923605777419

Hezký, ale má to plno chyb. Československo vzniká o 50 let dříve, chybí tam český stát, pořád jsme monarchií, nevidím naše výboje na Východ... ;-)

0/−1
25.9.2016 13:03

Z53d42e72n29ě64k 84G10l74a25s 7688408728625

Pravda, ale ten náš flek je pořád na místě.

+2/0
25.9.2016 13:06

Z89d79e14ň51k38a 94V62e73s87e68l75á 8989675747310

Ani nevím, co jsme se v dějepise učili na ZŠ jako poslední. Myslím ale, že jsme došli možná tak k první světové. A to mi přijde jako blbost. Strašnou spoustu hodin jsme se drtili letopočty někdy ze středověku, jeden ročník (tuším v 6. nebo 7. třídě) jsme tak těžce nestíhali, že nám vyučující dávala látku zrovna nakopírovanou, ani jsme ji v hodině nebrali. Byla bych pro zkrátit čas věnovaný období do cca 18. století, pak začínají významnější vynálezy a v 8. a 9. třídě by se měli věnovat 20. století.

+1/−1
25.9.2016 12:43

J57a76n 70N98o72v86á97k 6354804

"Nechtějí vstupovat do inovací, které jsou náročné na čas, nervy a často i na finance, protože řada učitelů jezdí na školení za své vlastní peníze."

Překvapilo mě to očekávání, že bude zaměstnavatel někomu jeho dovzdělání hradit. Chápu to u korporací, kdy to dají jako benefit a tím přilákají zajímavé zaměstnance. Ale pokud dělám nějakou práci a vidím, že se ten obor posouvá, tak se přeci musím chtít taky posunout... Nebo jsem naivní?

+1/−3
25.9.2016 12:34

M40a55g18d91a 38K39a30t55z97o33v41á 9666191199638

Tak pokud je učitel státní zaměstnanec, tak jeho zaměstnavatel stát by měl mít zájem na tom, aby jeho zaměstnanec vykonával svou práci- tedy výchovu příštích daňových poplatníků- dobře, ne?

+4/−1
25.9.2016 12:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.