Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot airbusu spletl jedno číslo, místo do Malajsie letěl do Melbourne

Jen jedna špatně zadaná jednička stála za tím, že letadlo malajsijské společnosti AirAsia ze Sydney namísto Kuala Lumpuru doletělo do Melbourne. Piloti, kteří spletli souřadnice, ještě měli několik šancí chybu napravit, ale ignorovali varovné signály. Incident se stal loni v březnu, letecká inspekce však výsledky vyšetřování zveřejnila až ve středu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M17i52c25h31a96l 23M25i80l25l58e88r 9866342499522

vysvetleni pro Vondracka, ktery nadale nechape oc jde, kdyz napsal "Pro mě je celkem nepochopitelné už to, že pilot jde do práce a neví, jestli poletí do Malajsie nebo do Melbourne. " a "Předpokládám, že piloti mají narozdíl ode mne povědomí o rovnoběžkách a polednících, takže seknout se o 5 a půl tisíce kilometrů a sedm letových hodin mi přijde malinko na palici. Vám ne, chápu. "XNe, Vondracku, nadale nechapes.

Podavam vysvetleni pro tebe co nejjednoduseji, s minimem technickych vyrazu.

1) piloti vedeli kam leti, nespletli si Kuala Lumpur s Melbourne

2) pri iniciaci pred odletem nezadali spatne souradnice cilove destinace ale DESTINACE ODKUD VYLETALI, tedy Sydney

3) jimi zadane souradnice byly o 11 tisic km vic na zapad, bei vocko na 15.18 poledniku E, nikoliv na 151.8 E.

4) navigacni system samozrejme rozpoznal ze se nenalezaji v souradnicich, jake piloti nastavili, tedy nekde nad Atlantikem na zapad od Kapskeho Mesta a vydal varovani. Kdyz to piloti ignorovali, system nakonec vpodstate zkolaboval.

5) Piloti presto vzletli, nabrali to doleva namisto doprava a teprve kdyz zjistili, ze jim v kokpitu vedle navigacniho systemu nefunguji dalsi systemy, zazadali o navrat zpet do Sydney.

6) Meli ale pouze vizualni kontrolu pro pristavani a vzhledem ke spatnemu pocasi nad Sydney nebylo mozne pristavat vizualne bez instrumentu. PROTO byli odkloneni na nejblizsi letiste, ktere je mohlo za danych podminek prijmout a kde meli dostatecnou techniku, ktera by jim systemy zprovoznila - tj Melbourne.

I tak meli s pristanim potize, museli dat "go-around", protoze na prvni pokus byli prilis vysoko a meli prilisnou rychlost.

Tak snad chapes, ze oni nemirili do Melbourne namisto do Kuala Lumpuru, protoze by nevedeli kam leti, ale ze tam byli za danych okolnosti preslani.!!

+1/0
8.9.2016 13:38

O83l12d47ř19i47c38h 64J16a80n22e81č74e82k 8779466533201

souhlas. snad až na jednu drobnost - já to pochopil tak (na australianaviation - odkaz níže), že doleva to po startu vzal (chybnými zadanými údaji zmatený) autopilot, nikoliv první důstojník na manuál. přeci jen, pilot velkého dopravního letadla asi ví, že když má po levé ruce paralelní runway, nemůže po startu točit doleva.

ano, takhle to bohužel vypadá, když novinář napíše nesmysl a diskutující to přesto berou jako svatou pravdu, aniž by si přečetli i jiné zdroje nebo již existující komentáře.

podobné to bylo předevčírem, když p. Sůra špatně přeložil článek o Gotthardském tunelu.

a ano i já jsem pár komentářů napsal jen na základě tohoto nesmyslného idnesího článku.

0/0
8.9.2016 13:49

M90i93c29h87a38l 48M95i29l81l19e45r 9296502429102

on jim ten autopilot take zkolaboval

0/0
8.9.2016 13:51

O66l31d91ř42i26c34h 90J74a34n76e41č52e59k 8699146883301

jo ten taky, ale podle australianaviation asi až o něco později. ono to totiž do sebe docela zapadá: letadlo odstartovalo z dráhy 16R, cca. z S 33° 57' E 151° 11' a mělo nejprve točit na radiomaják na S 34° 01' E 151° 10', což znamená lehce doprava v kurzu ca. 190°. ale pokud si autopilot myslel, že je na S 34° 01' E 015° 10' a přitom chtěl na S 34° 01' E 151° 10', tak to může odpovídat kurzu 132°, tedy mírné levé zatáčce, kterou letadlo po startu provedlo. ono se to na rovinné mapě těžko představuje, ale z Kapského Města do Sydney povede nejkratší cesta asi opravdu zhruba pod tímto azimutem. jak už jsem napsal, nevěřím tomu, že by piloti bývali udělali levou zatáčku manuláně - vědomě.

0/0
8.9.2016 14:18

M39i11c57h85a52l 33M11i92l11l88e96r 9946642499592

to jeste meli fungujiciho autopilota.

O/T:

Sydneyske letiste dobre znam, letam tam alespon 3x rocne. Minule jsme tam pobyvali v hotelu v Brighton-Le-Sands na pobrezi Botany Bay, kam vedou obe ranveje.

Z balkonu pokoje v 12.patre hotelu je krasny rozhled pres cele sydneyske letiste a pro fanouska letadel je zajimave pozorovat letecky provoz.

Pristani i odlet jsou zajimave pro ty, kdo nevedi, ze ranveje jsou postavene v zatoce a pohled ze startujiciho nebo pristavajiciho letadla, kdyz kolem je voda, je pro novacky trochu vynervujici.;-)

0/0
8.9.2016 14:29

M29i49c57h57a86l 70M28i43l58l51e68r 9276342589742

jinak ja jsem nadale presvedcen, ze Vondrackovy reakce byly zalozene na zaklade precteni titulku

+1/0
8.9.2016 13:52

O88l79d60ř59i76c26h 40J16a64n42e94č46e61k 8839416543841

já si vlastně vůbec netroufám hádat, co se p. Vondráčkovi honilo v hlavě, protože ani idnesí článek, ani titulek nevyznívají, jako kdyby pilot sedal do letadla, aniž by věděl, kam letí.

+1/0
8.9.2016 14:07

I29v83o 64J88a50n70á40č78e70k 8823333371762

Pro všechny, tento článek se nezakládá na pravdě a psala ho asi docela hloupá slečna nebo paní, která možná rozumí lakování nehtů, možná i celkem slušně píše česky, ale letadlo zná jen od pohledu.

Je to trapné a na hranici žaloby ze strany leteckého přepravce, kterého tímto tento článek značně očerňuje. Být nadřízeným pisatelky, tak za tento článek letí okamžitě na dlažbu.

RvRvRvRv

+2/0
8.9.2016 11:32

O43l30d42ř51i22c79h 64J57a83n26e33č12e94k 8729556253431

Obávám se, že to nadřízený neudělá, protože by pak asi brzo všechny články musel psát sám. Všichni, kdo technice aspoň trochu rozumí, zřejmě už mají lépe placená místa a redaktoři technetu se něčím takovým jako česky převyprávět anglicky psaný článek nebudou zatěžovat.

Btw. u toho článku chybí už jen "Hlasujte pro nás v křišťálové lupě!" :-P

+1/0
8.9.2016 12:35

J23a74n 86K78r76i63e28g95l27e95r 4371327985826

Koukam Air Asia zacina byti duveryhodnou aerolinkou...

0/0
8.9.2016 10:22

M19i73c22h29a25l 81M14i98l24l30e81r 9336202199722

je to asijska nizkonakladovka.

V Australii meli pred par lety potize s nizkonakladovkou patrici Singapore Airlines, Tiger Air. Prilis mnoho technickych problemu, nedostatecna kontrola, spatna udrzba. Nakonec jim australske aviacni urady zakazaly letat, dokud nebude radna naprava. Trvalo to nekolik mesicu

Nasi kluci s Tigerem nekolikra leteli v drivejsich letech, ale po tom, co v 2010 malem prisli o sestrencinu svatbu, na niz meli priletet o den drive a lety byly jeden za druhym zruseny, takze nakonec dorazili 10 minut pred zacatkem obradu nasledujici den, rekli, ze uz nikdy vice.

Air Asia si takhle koleduje o zastaveni pristupu do Australie.

0/0
8.9.2016 14:06

O16l56d64ř91i91c16h 69J18a80n25e34č14e29k 8239966543821

Milí reportéři, jakými ŽVÁSTY se nás to tady zase pokoušíte krmit? Co takhle si před vypuštěním článku ověřit aspoň základní fakta? ;-ORvRv

15° 19,8' východní délky rozhodně nejsou souřadnice Melbourne, a ani žádného jiného letiště v Austrálii, Oceánii či Asii - tuto východní délku má např. letiště JIČÍN ;-D

151° 9,8' v.d. má Sydney (údajné výchozí letiště), Kuala Lumpur má cca. 144° 50' v.d. - takže by mě fakt zajímalo, jak omyl vznikl?

0/0
8.9.2016 9:32

O71l96d18ř29i89c72h 40J94a60n89e63č76e16k 8709176623141

sorry, teď jsem to sám zmotal ;-(

151° 9,8' v.d. Sydney

144° 50' v.d. Melbourne

101° 40' v.d. Kuala Lumpur

takže Sydney a K.L. jsou podobné (151° vs. 101°), Melbourne o dost jiný.

0/0
8.9.2016 9:37

M35i89c67h23a28l 66M84i68l92l16e28r 9376312379272

prosim presti si avherald, tam je to vysvetleno velmi dobre. Clanek je trochu nejasny.

0/0
8.9.2016 13:07

O22l62d42ř47i77c77h 54J65a11n24e84č45e62k 8559756893431

ano, posléze jsem tak učinil. tedy ne avherald, ale australianaviation, odkaz je níže v diskuzi. tam je to jasné.

článek není "trochu nejasný" - je to snůška blábolů. i "přepsal z cedulky na okně kokpitu" je nesmysl - co by na okně dělala cedulka se souřadnicemi? ;-D souřadnice bývají napsané zvenku na nástupních 'prstech' (nevím, zda je to pravidlem, ale bývají tam), tak to asi chtěl opsat odtamtud.

mně šlo hlavně o to, že čísla (stupně) v článku jsou zcela nesmyslná - na 15° v.d. leží (mj.) ČR, nikoliv Austrálie nebo východní Asie, stejně tak mezi Melbourne a Kuala Lumpur není rozdíl 136° délky, protože to by musely být skoro na opačných stranách Země. a o to, že takovýhle nesmysl by nemohl napsat kdokoliv, kdo má aspoň špetku geografického povědomí.

0/0
8.9.2016 14:00

M46i16c93h40a68l 23M77i89l88l90e68r 9446232819972

vychozi pozice 151 8E a 15 18E (zaokrouhleno) ma stejne cislice, akorat je hlavni, kde je mezera a tedy zda se jedna o vychozi pozici v Sydney nebo nekde zapadne od Kapskeho Mesta.

Piloti pri iniciaci udelali chybu v zakodovani vychozi pozice, nikoliv konecne destinace. Take neudavali pozici Melbourne, protoze v te dobe nemohli vedet co se stane a ze budou do Melbourne pozdeji odkloneni..

0/0
8.9.2016 15:23

L56i26b98o37r 25M50o61z89i49s 4545155679511

..a pořád hledá Malajsie to ztracené letadlo? Že on se ten pilot taky překliknul?

+1/0
8.9.2016 8:44

V75e51r32o85n21i87k67a 18Š59k36v32á70r73o12v63á 5941560196846

Mě se již stalo, že v době horolezeckého festivalu v Teplicích nad Metují se mě dva mlaďoši před nádražím v Teplicích v Čechách zeptali: "Prosím Vás, jsme v Teplicích nad Metují, nebo v Teplicích v Čechách?"

+6/0
8.9.2016 8:06

O24l57d30ř21i92c84h 49J88a41n48e52č63e27k 8909906783111

Může se stát - když jsem za svých studentských let jezdil busem mezi Prahou a Jabloncem nad Nisou, pochopitelně jsem při koupi lístku u řidiče říkal vždy jen 'Jablonec'. Když jsem pak jednou jel domů z Vrchlabí, byl jsem překvapen dotazem řidiče 'a který?' - tam jich je holt cestou víc.

0/0
8.9.2016 9:35

I59v84a 86V59a36l81č23í44k42o67v40á 3760749919

Jablonec nad Nisou a Jablonec nad Jizerou. Jsou od sebe 30 km. A pak ještě jeden u Loun. To jsou věci...

0/0
8.9.2016 21:31

J34a92n 73S65k36u61l89a 4471683345502

ježiš a kdo se někdy nespletl!?!? ;-D

+1/−1
8.9.2016 7:57

O27l67d57ř30i47c24h 26J76a45n30e37č70e79k 8249626803261

je trochu rozdíl splést se a splést se a potom ignorovat čtyři výstrahy, které se mě na to snaží upozornit. zvlášť když řídím velké dopravní letadlo.

0/0
8.9.2016 9:40

J20i56ř64í 48V73o85n36d64r10á52č19e76k 5826424270384

Pro mě je celkem nepochopitelné už to, že pilot jde do práce a neví, jestli poletí do Malajsie nebo do Melbourne.

0/−1
8.9.2016 6:50

M38i87c67h96a67l 95M46i13l15l94e76r 9706212569552

tohle vypada, ze jsi necetl clanek, ani diskuzi a reagujes na titulek;-D

+3/0
8.9.2016 7:42

J78i96ř51í 73V82o96n84d26r24á48č53e64k 5806984470174

Četl. Millere. A vy? K omylu došlo při zadávání souřednic z věže do kokpitu letadla před samotným letem. Chcete mi říct, že až za kniplem se dozví pilot kom poletí? Jestli do Los Angeeles nebo do Bratislavy? Jste dnes nějak ve formě

0/−3
8.9.2016 8:20

K41a68t73e21ř28i25n76a 20V24a78š92á36k26o39v57á 5671582789355

To zrejme ne, ale pochybuju, ze zna nazpamet souradnice mesta, kam poleti. Ty se s dalsimi udaji zrejme dozvi z veze. Co je na tom nepochopitelneho?

Jinak podobnych omylu bylo uz nekolik zpracovano v serialu Letecke katastrofy - zadani referencniho bodu podle pismena, chyba v kg / librach pri pocitani paliva, desetinne carky. Nekdy fakt mala "blba" chyba, ktera ale muze stat spoustu lidi zivot

+1/0
8.9.2016 9:17

O79l96d25ř13i89c83h 33J85a97n29e88č14e43k 8419836583551

Vy když sedáte např. v Praze do auta, chcete jet do Hlinska a zadáváte to do GPSky, tak víte, jaké má Hlinsko GPS souřadnice? 8-o

0/0
8.9.2016 9:43

J44i46ř41í 98V14o24n56d52r48á27č67e44k 5226724660654

Předpokládám, že piloti mají narozdíl ode mne povědomí o rovnoběžkách a polednících, takže seknout se o 5 a půl tisíce kilometrů a sedm letových hodin mi přijde malinko na palici. Vám ne, chápu.

0/−1
8.9.2016 10:59

J95i56ř32í 17V82o75n90d39r20á42č77e40k 5306464910794

Měli se piloti jít zeptat cestujících, co je to za let. Ti to, narozdíl od pilotů, věděli ;-D

+1/−3
8.9.2016 8:22

O97l57d62ř43i32c82h 40J79a56n67e77č20e66k 8309116723651

Ano bezpochyby mezi cestujícími byl nějaký geocacher, který si po přistání na letišti v Kuala Lumpur chtěl odlovit tamní kešku a měl její souřadnice napsané na lístečku v peněžence.

Jinak totiž nevím, proč myslíte, že by cestující měli znát souřadnice cílového letiště.

+1/0
8.9.2016 9:45

J96i60ř65í 91V28o44n11d67r10á78č66e32k 5766544900634

Souřadnice ne, cíl ano.

0/−1
8.9.2016 10:59

O34l22d38ř42i85c18h 37J77a21n50e61č73e28k 8729236813211

Podle toho, jak to asi doopravdy bylo, a nikoliv podle toho, jak to zcela chybně převyprávěl idnes, pilot věděl, kam letí, a i to správně zadal (nikoliv souřadnicemi). Špatně zadal své výchozí souřadnice, čímž zmátl navigaci natolik, že přestala fungovat.

+1/0
8.9.2016 12:39

J48a11n 12K90r21i96e77g94l20e54r 4371497265326

me se taky stalo na letu ze Stuttgartu do Prahy - hlaseni kapitana: Vitam vas na palube linky XY na letu do Parize, ne omlouvam se do Bruselu. Obe letusky se na sebe podivali, jedna odesla dopredu a ozvalo se... aha, takze letime do Prahy... Lufthansa (nebo German Wings, coz je to samy, ale uz si to nepmatuju presne)

0/0
8.9.2016 10:26

P54a48t77r80i21k 73E93g53e56r 2978910729541

Tohle udělat brácha v autobuse tak určitě skončí. Třeba jedeme do Budějovic a tak ty České už zná, co takhle vyrazit do těch Moravských? Nebo strojvedoucí ve vlaku tak Třebová a která Česká nebo Moravská?

0/0
8.9.2016 5:23

D31a28d55a61k 76P64e41t64r 7561220674238

Školáci ve Šternberku marně čekali na na autobus. Do Šternberka dojel, ale do Českého.

+1/0
8.9.2016 5:33

O66l11d91ř69i85c81h 38J42a68n50e98č34e28k 8669826293741

Taky se mi stalo - jel jsem na Valašsko, kde to absolutně neznám, do obce Březová. Zadal jsem to do GPSky - ejhle, Březová existuje jak v okrese Zlín, tak v okrese Uherské Hradiště. Samozřejmě jsem zvolil tu špatnou, naštěstí jsem si toho ale včas všimnul.

0/0
8.9.2016 9:50

M55i79c71h64a45l 11M40i78l89l80e36r 9576192879472

no proste inicializovali pozici a namisto vychodni sirky odpovidajici letisti v Sydney udali pozici zapadne od Kapskeho Mesta, do Atlantickeho oceanu (stejna rovnobezka jako priblizne Veltruby u Kolina);-D

Neni divu, ze se system zblaznil, tim spis kdyz to nebyl nejnovejsi typ navigacniho systemu a tim spis, kdyz si piloti nevsimali varovnych signalu az kdyz bylo pozde.

Co hur, neprovedli potrebne predletove kontroly integrity dat (nebo to provedli v nespravnem nastaveni kontrolniho systemu).

Obraceni a navrat na letiste nebyl mozny vzhledem ke spatnemu pocasi nad Sydney, ktere nedovolovalo vizualni priblizeni bez funkcnich instrumentu.

Jestli Air Asia bude takhle pokracovat, dostanou zakaz letu do Australie dokud se jejich praktiky nezmeni.

+4/0
8.9.2016 4:32

M84i21c35h90a64l 21M86i57l91l48e36r 9646452369852

oprava: ne rovnobezka, ale stejny POLEDNIK jako priblizne Veltruby u Kolina

+2/0
8.9.2016 4:35

J30i83n69d98ř20i21c37h 44T76ů29m65a 1214762937908

Má to několik ale. Do navigačního systému se nezadávají souřadnice šířky a délky. ale kódy. . A GPS navigační systém není třeba k přistání za špatné viditelnosti. K tomu slouží ILS, který se souřadnicemi nemá nic společného.

0/0
8.9.2016 8:46

M56i57c24h17a68l 17M78i34l36l35e29r 9256352389582

tady nejde o rozhovor mezi odborniky, ale o to, ze ruzni zdejsi diskuteri maji potize chapat i jen ta nejzakladnejsi fakta a to je:

ze piloti spatne zadali vychozi destinaci, nikoliv cilovou a pak ignorovali varovani systemu, ze zkolabovaly dalsi systemy a ze se pri spatnem pocasi v Sydney nedalo pristavat bez instrumentu, proto museli byt odkloneni na jine letiste.

Zatezovat za danych okolnosti technickymi vyrazy je presprilis;-)

+2/0
8.9.2016 13:43

M79a55r18c89e69l25a 29Z74a21j28í29c98o58v96á 1732638380434

Autore, nemohl byste se pocvičit v sebereflexi? Pokud chcete psát technické články, chce to alespoň základní školní znalosti. Proboha alespoň si přečtěte, co je to zeměpisná délka a na mapě si ověřte, co jste napsal. Pak se podívejte do zrcadla...

+4/0
8.9.2016 4:24

J83a78n 28Z84e21m10a60n 6116687431701

Jednalo se o nouzové přistání z důvodu nefunkčnosti navigace, protože se projevila nepředvídatelná chyba v systému.. Že z toho dělají média senzaci je ovšem pro tuto dobu příznačné.

0/0
8.9.2016 3:10

M61i41c81h35a85l 58M50i91l11l81e71r 9376582659202

nepredvidatelna chyba, ale zavinena piloty v prvni rade!

+1/0
8.9.2016 4:01

Z94d53e50ň90k51a 55K11a40z24d37o97v77á 6862745283

No, tak hlavně že vůbec doletěli.

+2/0
7.9.2016 23:06

K18l83a47u49d34i68u78s 17V56y24s11o36u79š 6768731832745

Celej ten článek je divnej. Navigační údaje v Airbusu se určitě (běžně) nezadávají pomocí GPS souřadnic. Navíc letový plán dostanou uplinkem od svých aerolinek a vlastně ho tam vůbec nezadávají ručně.

Vůbec nevím, proč by jim mělo GPWS křičet "Země země", když to nemá s letovým plánem nic společnýho.

Nemluvě o nesmyslných údajích o východní délce.

+19/0
7.9.2016 22:47

K43l29a58u14d10i37u29s 43V62y62s93o60u66š 6498651532615

Aha, tak tady je to celkem dobře vysvětlený:

http://australianaviation.com.au/2016/09/airasia-x-flight-radar-vectored-to-melbourne-after-sydney-data-entry-error/

Samozřejmě nezadali špatně cíl letu, ale špatně inicializovali pozici letadla a tím totálně zmátli navigační systém (a zobrazování polohy letadla)

+9/0
7.9.2016 22:53

J56i12n57d51ř18i94c92h 27K70u23c76h71a35ř 4956933788

http://avherald.com/h?article=482f868f&opt=0

Stručně: Zadali špatně o 11 000km výchozí pozici letadla (letadlo nebylo vybaveno systémem, který by výchozí pozici ověřil)

Pak porušili několik závazných postupů, které by jim umožnili na chybu přijít

Do Melbourne neletěli kvůli špatné navigaci, ale protože to bylo nejbližší vhodné letiště pro přistání (v Sydney se zhoršilo počasí)

+15/0
7.9.2016 23:20

F77i58l54i84p 55K31ř53í87ž 9661281226628

Přesně tak, celý to nedávalo smysl, ať žije avherald :-)R^

+2/0
7.9.2016 23:26

A40d60a80m 12Ž73í68d57e21k 8985542505503

ten clanek je paskvil, a po prvnim odstavci je i mi jako lajkovi jasne, ze autor pise o necem, o cem nema ani paru a navic jeho znalosti anglictiny nejsou dostatecne na to, aby provedl prosty preklad puvodniho clanku

+1/0
8.9.2016 9:13

O39l40d80ř46i89c11h 13J90a34n57e91č25e68k 8389236153551

na idnesu bohužel běžný jev ;-(

když tady Sůra předevčírem (?) psal o Gotthardském tunelu, tak to taky byl jeden velký blábol. Sůra sice o železnici asi něco ví, ale přeložit anglický článek je zjevně nad jeho síly. o němčině, na kterou se sám odkazoval, a kde to přitom bylo vysvětleno naprosto jasně, vůbec nemluvě.

0/0
8.9.2016 9:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.