Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot airbusu spletl jedno číslo, místo do Malajsie letěl do Melbourne

Jen jedna špatně zadaná jednička stála za tím, že letadlo malajsijské společnosti AirAsia ze Sydney namísto Kuala Lumpuru doletělo do Melbourne. Piloti, kteří spletli souřadnice, ještě měli několik šancí chybu napravit, ale ignorovali varovné signály. Incident se stal loni v březnu, letecká inspekce však výsledky vyšetřování zveřejnila až ve středu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M58i18c76h16a40l 31M32i80l46l63e89r 9326882719972

vysvetleni pro Vondracka, ktery nadale nechape oc jde, kdyz napsal "Pro mě je celkem nepochopitelné už to, že pilot jde do práce a neví, jestli poletí do Malajsie nebo do Melbourne. " a "Předpokládám, že piloti mají narozdíl ode mne povědomí o rovnoběžkách a polednících, takže seknout se o 5 a půl tisíce kilometrů a sedm letových hodin mi přijde malinko na palici. Vám ne, chápu. "XNe, Vondracku, nadale nechapes.

Podavam vysvetleni pro tebe co nejjednoduseji, s minimem technickych vyrazu.

1) piloti vedeli kam leti, nespletli si Kuala Lumpur s Melbourne

2) pri iniciaci pred odletem nezadali spatne souradnice cilove destinace ale DESTINACE ODKUD VYLETALI, tedy Sydney

3) jimi zadane souradnice byly o 11 tisic km vic na zapad, bei vocko na 15.18 poledniku E, nikoliv na 151.8 E.

4) navigacni system samozrejme rozpoznal ze se nenalezaji v souradnicich, jake piloti nastavili, tedy nekde nad Atlantikem na zapad od Kapskeho Mesta a vydal varovani. Kdyz to piloti ignorovali, system nakonec vpodstate zkolaboval.

5) Piloti presto vzletli, nabrali to doleva namisto doprava a teprve kdyz zjistili, ze jim v kokpitu vedle navigacniho systemu nefunguji dalsi systemy, zazadali o navrat zpet do Sydney.

6) Meli ale pouze vizualni kontrolu pro pristavani a vzhledem ke spatnemu pocasi nad Sydney nebylo mozne pristavat vizualne bez instrumentu. PROTO byli odkloneni na nejblizsi letiste, ktere je mohlo za danych podminek prijmout a kde meli dostatecnou techniku, ktera by jim systemy zprovoznila - tj Melbourne.

I tak meli s pristanim potize, museli dat "go-around", protoze na prvni pokus byli prilis vysoko a meli prilisnou rychlost.

Tak snad chapes, ze oni nemirili do Melbourne namisto do Kuala Lumpuru, protoze by nevedeli kam leti, ale ze tam byli za danych okolnosti preslani.!!

+1/0
8.9.2016 13:38

O30l37d62ř42i13c54h 35J41a67n26e94č68e82k 8899686143141

souhlas. snad až na jednu drobnost - já to pochopil tak (na australianaviation - odkaz níže), že doleva to po startu vzal (chybnými zadanými údaji zmatený) autopilot, nikoliv první důstojník na manuál. přeci jen, pilot velkého dopravního letadla asi ví, že když má po levé ruce paralelní runway, nemůže po startu točit doleva.

ano, takhle to bohužel vypadá, když novinář napíše nesmysl a diskutující to přesto berou jako svatou pravdu, aniž by si přečetli i jiné zdroje nebo již existující komentáře.

podobné to bylo předevčírem, když p. Sůra špatně přeložil článek o Gotthardském tunelu.

a ano i já jsem pár komentářů napsal jen na základě tohoto nesmyslného idnesího článku.

0/0
8.9.2016 13:49

M41i49c68h73a66l 54M93i39l46l14e21r 9116972609532

on jim ten autopilot take zkolaboval

0/0
8.9.2016 13:51

O10l46d22ř45i63c47h 50J30a32n76e19č88e44k 8629496893761

jo ten taky, ale podle australianaviation asi až o něco později. ono to totiž do sebe docela zapadá: letadlo odstartovalo z dráhy 16R, cca. z S 33° 57' E 151° 11' a mělo nejprve točit na radiomaják na S 34° 01' E 151° 10', což znamená lehce doprava v kurzu ca. 190°. ale pokud si autopilot myslel, že je na S 34° 01' E 015° 10' a přitom chtěl na S 34° 01' E 151° 10', tak to může odpovídat kurzu 132°, tedy mírné levé zatáčce, kterou letadlo po startu provedlo. ono se to na rovinné mapě těžko představuje, ale z Kapského Města do Sydney povede nejkratší cesta asi opravdu zhruba pod tímto azimutem. jak už jsem napsal, nevěřím tomu, že by piloti bývali udělali levou zatáčku manuláně - vědomě.

0/0
8.9.2016 14:18

M58i84c89h49a12l 34M62i81l68l12e66r 9496232399692

to jeste meli fungujiciho autopilota.

O/T:

Sydneyske letiste dobre znam, letam tam alespon 3x rocne. Minule jsme tam pobyvali v hotelu v Brighton-Le-Sands na pobrezi Botany Bay, kam vedou obe ranveje.

Z balkonu pokoje v 12.patre hotelu je krasny rozhled pres cele sydneyske letiste a pro fanouska letadel je zajimave pozorovat letecky provoz.

Pristani i odlet jsou zajimave pro ty, kdo nevedi, ze ranveje jsou postavene v zatoce a pohled ze startujiciho nebo pristavajiciho letadla, kdyz kolem je voda, je pro novacky trochu vynervujici.;-)

0/0
8.9.2016 14:29

M64i51c68h45a77l 33M49i66l90l28e45r 9956572649582

jinak ja jsem nadale presvedcen, ze Vondrackovy reakce byly zalozene na zaklade precteni titulku

+1/0
8.9.2016 13:52

O76l95d23ř43i52c22h 70J13a96n22e58č62e94k 8449826803191

já si vlastně vůbec netroufám hádat, co se p. Vondráčkovi honilo v hlavě, protože ani idnesí článek, ani titulek nevyznívají, jako kdyby pilot sedal do letadla, aniž by věděl, kam letí.

+1/0
8.9.2016 14:07

I47v48o 34J92a93n13á22č52e18k 8273973301662

Pro všechny, tento článek se nezakládá na pravdě a psala ho asi docela hloupá slečna nebo paní, která možná rozumí lakování nehtů, možná i celkem slušně píše česky, ale letadlo zná jen od pohledu.

Je to trapné a na hranici žaloby ze strany leteckého přepravce, kterého tímto tento článek značně očerňuje. Být nadřízeným pisatelky, tak za tento článek letí okamžitě na dlažbu.

RvRvRvRv

+2/0
8.9.2016 11:32

O38l15d26ř19i35c69h 35J78a85n56e92č47e70k 8339286703541

Obávám se, že to nadřízený neudělá, protože by pak asi brzo všechny články musel psát sám. Všichni, kdo technice aspoň trochu rozumí, zřejmě už mají lépe placená místa a redaktoři technetu se něčím takovým jako česky převyprávět anglicky psaný článek nebudou zatěžovat.

Btw. u toho článku chybí už jen "Hlasujte pro nás v křišťálové lupě!" :-P

+1/0
8.9.2016 12:35

J31a17n 47K36r57i18e40g65l82e92r 4111907435936

Koukam Air Asia zacina byti duveryhodnou aerolinkou...

0/0
8.9.2016 10:22

M72i82c39h83a53l 45M84i19l22l54e39r 9606912409542

je to asijska nizkonakladovka.

V Australii meli pred par lety potize s nizkonakladovkou patrici Singapore Airlines, Tiger Air. Prilis mnoho technickych problemu, nedostatecna kontrola, spatna udrzba. Nakonec jim australske aviacni urady zakazaly letat, dokud nebude radna naprava. Trvalo to nekolik mesicu

Nasi kluci s Tigerem nekolikra leteli v drivejsich letech, ale po tom, co v 2010 malem prisli o sestrencinu svatbu, na niz meli priletet o den drive a lety byly jeden za druhym zruseny, takze nakonec dorazili 10 minut pred zacatkem obradu nasledujici den, rekli, ze uz nikdy vice.

Air Asia si takhle koleduje o zastaveni pristupu do Australie.

0/0
8.9.2016 14:06

O32l78d92ř81i63c95h 89J81a40n79e95č85e53k 8519766333871

Milí reportéři, jakými ŽVÁSTY se nás to tady zase pokoušíte krmit? Co takhle si před vypuštěním článku ověřit aspoň základní fakta? ;-ORvRv

15° 19,8' východní délky rozhodně nejsou souřadnice Melbourne, a ani žádného jiného letiště v Austrálii, Oceánii či Asii - tuto východní délku má např. letiště JIČÍN ;-D

151° 9,8' v.d. má Sydney (údajné výchozí letiště), Kuala Lumpur má cca. 144° 50' v.d. - takže by mě fakt zajímalo, jak omyl vznikl?

0/0
8.9.2016 9:32

O52l61d30ř63i40c49h 74J34a68n21e93č91e95k 8969266983201

sorry, teď jsem to sám zmotal ;-(

151° 9,8' v.d. Sydney

144° 50' v.d. Melbourne

101° 40' v.d. Kuala Lumpur

takže Sydney a K.L. jsou podobné (151° vs. 101°), Melbourne o dost jiný.

0/0
8.9.2016 9:37

M59i24c17h18a79l 97M81i10l98l14e56r 9596402669452

prosim presti si avherald, tam je to vysvetleno velmi dobre. Clanek je trochu nejasny.

0/0
8.9.2016 13:07

O30l50d18ř39i20c90h 90J39a27n57e93č83e94k 8889436823791

ano, posléze jsem tak učinil. tedy ne avherald, ale australianaviation, odkaz je níže v diskuzi. tam je to jasné.

článek není "trochu nejasný" - je to snůška blábolů. i "přepsal z cedulky na okně kokpitu" je nesmysl - co by na okně dělala cedulka se souřadnicemi? ;-D souřadnice bývají napsané zvenku na nástupních 'prstech' (nevím, zda je to pravidlem, ale bývají tam), tak to asi chtěl opsat odtamtud.

mně šlo hlavně o to, že čísla (stupně) v článku jsou zcela nesmyslná - na 15° v.d. leží (mj.) ČR, nikoliv Austrálie nebo východní Asie, stejně tak mezi Melbourne a Kuala Lumpur není rozdíl 136° délky, protože to by musely být skoro na opačných stranách Země. a o to, že takovýhle nesmysl by nemohl napsat kdokoliv, kdo má aspoň špetku geografického povědomí.

0/0
8.9.2016 14:00

M85i43c91h61a26l 79M71i62l47l62e41r 9456282749372

vychozi pozice 151 8E a 15 18E (zaokrouhleno) ma stejne cislice, akorat je hlavni, kde je mezera a tedy zda se jedna o vychozi pozici v Sydney nebo nekde zapadne od Kapskeho Mesta.

Piloti pri iniciaci udelali chybu v zakodovani vychozi pozice, nikoliv konecne destinace. Take neudavali pozici Melbourne, protoze v te dobe nemohli vedet co se stane a ze budou do Melbourne pozdeji odkloneni..

0/0
8.9.2016 15:23

L53i57b70o55r 87M85o88z29i68s 4835895609851

..a pořád hledá Malajsie to ztracené letadlo? Že on se ten pilot taky překliknul?

+1/0
8.9.2016 8:44

V24e85r21o65n30i75k72a 96Š74k82v14á70r45o76v71á 5371590926986

Mě se již stalo, že v době horolezeckého festivalu v Teplicích nad Metují se mě dva mlaďoši před nádražím v Teplicích v Čechách zeptali: "Prosím Vás, jsme v Teplicích nad Metují, nebo v Teplicích v Čechách?"

+6/0
8.9.2016 8:06

O82l65d39ř46i27c86h 93J93a96n24e32č77e35k 8299856483611

Může se stát - když jsem za svých studentských let jezdil busem mezi Prahou a Jabloncem nad Nisou, pochopitelně jsem při koupi lístku u řidiče říkal vždy jen 'Jablonec'. Když jsem pak jednou jel domů z Vrchlabí, byl jsem překvapen dotazem řidiče 'a který?' - tam jich je holt cestou víc.

0/0
8.9.2016 9:35

I51v74a 24V52a11l40č78í74k65o84v52á 3180269909

Jablonec nad Nisou a Jablonec nad Jizerou. Jsou od sebe 30 km. A pak ještě jeden u Loun. To jsou věci...

0/0
8.9.2016 21:31

J19a89n 90S76k29u84l48a 4921773365802

ježiš a kdo se někdy nespletl!?!? ;-D

+1/−1
8.9.2016 7:57

O75l81d52ř15i78c50h 58J38a20n84e83č78e55k 8809346603711

je trochu rozdíl splést se a splést se a potom ignorovat čtyři výstrahy, které se mě na to snaží upozornit. zvlášť když řídím velké dopravní letadlo.

0/0
8.9.2016 9:40

J60i12ř51í 84V79o32n23d86r44á51č65e62k 5226584960864

Pro mě je celkem nepochopitelné už to, že pilot jde do práce a neví, jestli poletí do Malajsie nebo do Melbourne.

0/−1
8.9.2016 6:50

M70i34c58h35a68l 86M43i92l79l15e16r 9346212449942

tohle vypada, ze jsi necetl clanek, ani diskuzi a reagujes na titulek;-D

+3/0
8.9.2016 7:42

J94i34ř75í 41V75o84n95d94r58á38č28e43k 5986924740974

Četl. Millere. A vy? K omylu došlo při zadávání souřednic z věže do kokpitu letadla před samotným letem. Chcete mi říct, že až za kniplem se dozví pilot kom poletí? Jestli do Los Angeeles nebo do Bratislavy? Jste dnes nějak ve formě

0/−3
8.9.2016 8:20

K35a86t90e84ř55i75n34a 13V73a67š57á14k73o26v87á 5741102559705

To zrejme ne, ale pochybuju, ze zna nazpamet souradnice mesta, kam poleti. Ty se s dalsimi udaji zrejme dozvi z veze. Co je na tom nepochopitelneho?

Jinak podobnych omylu bylo uz nekolik zpracovano v serialu Letecke katastrofy - zadani referencniho bodu podle pismena, chyba v kg / librach pri pocitani paliva, desetinne carky. Nekdy fakt mala "blba" chyba, ktera ale muze stat spoustu lidi zivot

+1/0
8.9.2016 9:17

O38l45d27ř30i12c73h 39J98a96n49e53č44e98k 8159176793471

Vy když sedáte např. v Praze do auta, chcete jet do Hlinska a zadáváte to do GPSky, tak víte, jaké má Hlinsko GPS souřadnice? 8-o

0/0
8.9.2016 9:43

J29i58ř48í 28V10o72n67d18r36á90č30e42k 5506524420524

Předpokládám, že piloti mají narozdíl ode mne povědomí o rovnoběžkách a polednících, takže seknout se o 5 a půl tisíce kilometrů a sedm letových hodin mi přijde malinko na palici. Vám ne, chápu.

0/−1
8.9.2016 10:59

J31i46ř62í 18V65o88n20d26r75á36č62e29k 5326584980664

Měli se piloti jít zeptat cestujících, co je to za let. Ti to, narozdíl od pilotů, věděli ;-D

+1/−3
8.9.2016 8:22

O45l50d55ř51i16c51h 38J72a59n22e74č82e18k 8669566963211

Ano bezpochyby mezi cestujícími byl nějaký geocacher, který si po přistání na letišti v Kuala Lumpur chtěl odlovit tamní kešku a měl její souřadnice napsané na lístečku v peněžence.

Jinak totiž nevím, proč myslíte, že by cestující měli znát souřadnice cílového letiště.

+1/0
8.9.2016 9:45

J91i77ř68í 54V71o80n39d47r32á52č72e19k 5476844770914

Souřadnice ne, cíl ano.

0/−1
8.9.2016 10:59

O62l95d98ř95i89c45h 79J17a88n58e53č24e37k 8179196793651

Podle toho, jak to asi doopravdy bylo, a nikoliv podle toho, jak to zcela chybně převyprávěl idnes, pilot věděl, kam letí, a i to správně zadal (nikoliv souřadnicemi). Špatně zadal své výchozí souřadnice, čímž zmátl navigaci natolik, že přestala fungovat.

+1/0
8.9.2016 12:39

J17a40n 79K40r22i73e68g25l13e83r 4981657625216

me se taky stalo na letu ze Stuttgartu do Prahy - hlaseni kapitana: Vitam vas na palube linky XY na letu do Parize, ne omlouvam se do Bruselu. Obe letusky se na sebe podivali, jedna odesla dopredu a ozvalo se... aha, takze letime do Prahy... Lufthansa (nebo German Wings, coz je to samy, ale uz si to nepmatuju presne)

0/0
8.9.2016 10:26

P36a96t90r54i69k 56E10g30e55r 2968600649231

Tohle udělat brácha v autobuse tak určitě skončí. Třeba jedeme do Budějovic a tak ty České už zná, co takhle vyrazit do těch Moravských? Nebo strojvedoucí ve vlaku tak Třebová a která Česká nebo Moravská?

0/0
8.9.2016 5:23

D37a25d20a24k 42P91e53t40r 7541960604508

Školáci ve Šternberku marně čekali na na autobus. Do Šternberka dojel, ale do Českého.

+1/0
8.9.2016 5:33

O32l40d80ř86i61c80h 51J36a46n27e26č45e62k 8499336643861

Taky se mi stalo - jel jsem na Valašsko, kde to absolutně neznám, do obce Březová. Zadal jsem to do GPSky - ejhle, Březová existuje jak v okrese Zlín, tak v okrese Uherské Hradiště. Samozřejmě jsem zvolil tu špatnou, naštěstí jsem si toho ale včas všimnul.

0/0
8.9.2016 9:50

M83i82c78h57a60l 41M10i92l68l65e72r 9196802809982

no proste inicializovali pozici a namisto vychodni sirky odpovidajici letisti v Sydney udali pozici zapadne od Kapskeho Mesta, do Atlantickeho oceanu (stejna rovnobezka jako priblizne Veltruby u Kolina);-D

Neni divu, ze se system zblaznil, tim spis kdyz to nebyl nejnovejsi typ navigacniho systemu a tim spis, kdyz si piloti nevsimali varovnych signalu az kdyz bylo pozde.

Co hur, neprovedli potrebne predletove kontroly integrity dat (nebo to provedli v nespravnem nastaveni kontrolniho systemu).

Obraceni a navrat na letiste nebyl mozny vzhledem ke spatnemu pocasi nad Sydney, ktere nedovolovalo vizualni priblizeni bez funkcnich instrumentu.

Jestli Air Asia bude takhle pokracovat, dostanou zakaz letu do Australie dokud se jejich praktiky nezmeni.

+4/0
8.9.2016 4:32

M39i14c46h25a29l 43M93i26l18l37e75r 9196972739612

oprava: ne rovnobezka, ale stejny POLEDNIK jako priblizne Veltruby u Kolina

+2/0
8.9.2016 4:35

J92i67n87d53ř70i24c81h 92T71ů98m79a 1934912247788

Má to několik ale. Do navigačního systému se nezadávají souřadnice šířky a délky. ale kódy. . A GPS navigační systém není třeba k přistání za špatné viditelnosti. K tomu slouží ILS, který se souřadnicemi nemá nic společného.

0/0
8.9.2016 8:46

M27i65c45h27a16l 58M12i17l45l52e88r 9656702299832

tady nejde o rozhovor mezi odborniky, ale o to, ze ruzni zdejsi diskuteri maji potize chapat i jen ta nejzakladnejsi fakta a to je:

ze piloti spatne zadali vychozi destinaci, nikoliv cilovou a pak ignorovali varovani systemu, ze zkolabovaly dalsi systemy a ze se pri spatnem pocasi v Sydney nedalo pristavat bez instrumentu, proto museli byt odkloneni na jine letiste.

Zatezovat za danych okolnosti technickymi vyrazy je presprilis;-)

+2/0
8.9.2016 13:43

M31a11r28c17e72l14a 30Z36a20j83í57c20o74v26á 1482498120124

Autore, nemohl byste se pocvičit v sebereflexi? Pokud chcete psát technické články, chce to alespoň základní školní znalosti. Proboha alespoň si přečtěte, co je to zeměpisná délka a na mapě si ověřte, co jste napsal. Pak se podívejte do zrcadla...

+4/0
8.9.2016 4:24

J39a20n 19Z73e80m67a13n 6896597511101

Jednalo se o nouzové přistání z důvodu nefunkčnosti navigace, protože se projevila nepředvídatelná chyba v systému.. Že z toho dělají média senzaci je ovšem pro tuto dobu příznačné.

0/0
8.9.2016 3:10

M80i58c20h72a86l 76M78i74l83l50e73r 9956382349422

nepredvidatelna chyba, ale zavinena piloty v prvni rade!

+1/0
8.9.2016 4:01

Z57d47e36ň90k96a 13K86a62z40d19o74v56á 6302595143

No, tak hlavně že vůbec doletěli.

+2/0
7.9.2016 23:06

K82l53a77u36d39i35u46s 47V87y48s68o73u27š 6618651232795

Celej ten článek je divnej. Navigační údaje v Airbusu se určitě (běžně) nezadávají pomocí GPS souřadnic. Navíc letový plán dostanou uplinkem od svých aerolinek a vlastně ho tam vůbec nezadávají ručně.

Vůbec nevím, proč by jim mělo GPWS křičet "Země země", když to nemá s letovým plánem nic společnýho.

Nemluvě o nesmyslných údajích o východní délce.

+19/0
7.9.2016 22:47

K48l47a19u64d62i68u54s 95V92y94s79o63u22š 6308581242785

Aha, tak tady je to celkem dobře vysvětlený:

http://australianaviation.com.au/2016/09/airasia-x-flight-radar-vectored-to-melbourne-after-sydney-data-entry-error/

Samozřejmě nezadali špatně cíl letu, ale špatně inicializovali pozici letadla a tím totálně zmátli navigační systém (a zobrazování polohy letadla)

+9/0
7.9.2016 22:53

J67i29n27d12ř94i17c21h 98K48u52c37h38a69ř 4116743958

http://avherald.com/h?article=482f868f&opt=0

Stručně: Zadali špatně o 11 000km výchozí pozici letadla (letadlo nebylo vybaveno systémem, který by výchozí pozici ověřil)

Pak porušili několik závazných postupů, které by jim umožnili na chybu přijít

Do Melbourne neletěli kvůli špatné navigaci, ale protože to bylo nejbližší vhodné letiště pro přistání (v Sydney se zhoršilo počasí)

+15/0
7.9.2016 23:20

F93i18l81i49p 48K29ř84í33ž 9391451396668

Přesně tak, celý to nedávalo smysl, ať žije avherald :-)R^

+2/0
7.9.2016 23:26

A83d74a28m 20Ž58í47d93e45k 8945772535403

ten clanek je paskvil, a po prvnim odstavci je i mi jako lajkovi jasne, ze autor pise o necem, o cem nema ani paru a navic jeho znalosti anglictiny nejsou dostatecne na to, aby provedl prosty preklad puvodniho clanku

+1/0
8.9.2016 9:13

O97l65d24ř25i26c66h 33J93a15n67e28č21e75k 8739406473431

na idnesu bohužel běžný jev ;-(

když tady Sůra předevčírem (?) psal o Gotthardském tunelu, tak to taky byl jeden velký blábol. Sůra sice o železnici asi něco ví, ale přeložit anglický článek je zjevně nad jeho síly. o němčině, na kterou se sám odkazoval, a kde to přitom bylo vysvětleno naprosto jasně, vůbec nemluvě.

0/0
8.9.2016 9:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.