Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot airbusu spletl jedno číslo, místo do Malajsie letěl do Melbourne

Jen jedna špatně zadaná jednička stála za tím, že letadlo malajsijské společnosti AirAsia ze Sydney namísto Kuala Lumpuru doletělo do Melbourne. Piloti, kteří spletli souřadnice, ještě měli několik šancí chybu napravit, ale ignorovali varovné signály. Incident se stal loni v březnu, letecká inspekce však výsledky vyšetřování zveřejnila až ve středu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M40i12c51h68a14l 31M37i56l30l78e23r 9916382699272

vysvetleni pro Vondracka, ktery nadale nechape oc jde, kdyz napsal "Pro mě je celkem nepochopitelné už to, že pilot jde do práce a neví, jestli poletí do Malajsie nebo do Melbourne. " a "Předpokládám, že piloti mají narozdíl ode mne povědomí o rovnoběžkách a polednících, takže seknout se o 5 a půl tisíce kilometrů a sedm letových hodin mi přijde malinko na palici. Vám ne, chápu. "XNe, Vondracku, nadale nechapes.

Podavam vysvetleni pro tebe co nejjednoduseji, s minimem technickych vyrazu.

1) piloti vedeli kam leti, nespletli si Kuala Lumpur s Melbourne

2) pri iniciaci pred odletem nezadali spatne souradnice cilove destinace ale DESTINACE ODKUD VYLETALI, tedy Sydney

3) jimi zadane souradnice byly o 11 tisic km vic na zapad, bei vocko na 15.18 poledniku E, nikoliv na 151.8 E.

4) navigacni system samozrejme rozpoznal ze se nenalezaji v souradnicich, jake piloti nastavili, tedy nekde nad Atlantikem na zapad od Kapskeho Mesta a vydal varovani. Kdyz to piloti ignorovali, system nakonec vpodstate zkolaboval.

5) Piloti presto vzletli, nabrali to doleva namisto doprava a teprve kdyz zjistili, ze jim v kokpitu vedle navigacniho systemu nefunguji dalsi systemy, zazadali o navrat zpet do Sydney.

6) Meli ale pouze vizualni kontrolu pro pristavani a vzhledem ke spatnemu pocasi nad Sydney nebylo mozne pristavat vizualne bez instrumentu. PROTO byli odkloneni na nejblizsi letiste, ktere je mohlo za danych podminek prijmout a kde meli dostatecnou techniku, ktera by jim systemy zprovoznila - tj Melbourne.

I tak meli s pristanim potize, museli dat "go-around", protoze na prvni pokus byli prilis vysoko a meli prilisnou rychlost.

Tak snad chapes, ze oni nemirili do Melbourne namisto do Kuala Lumpuru, protoze by nevedeli kam leti, ale ze tam byli za danych okolnosti preslani.!!

+1/0
8.9.2016 13:38

O57l70d65ř55i74c58h 71J28a10n29e33č53e68k 8409576433511

souhlas. snad až na jednu drobnost - já to pochopil tak (na australianaviation - odkaz níže), že doleva to po startu vzal (chybnými zadanými údaji zmatený) autopilot, nikoliv první důstojník na manuál. přeci jen, pilot velkého dopravního letadla asi ví, že když má po levé ruce paralelní runway, nemůže po startu točit doleva.

ano, takhle to bohužel vypadá, když novinář napíše nesmysl a diskutující to přesto berou jako svatou pravdu, aniž by si přečetli i jiné zdroje nebo již existující komentáře.

podobné to bylo předevčírem, když p. Sůra špatně přeložil článek o Gotthardském tunelu.

a ano i já jsem pár komentářů napsal jen na základě tohoto nesmyslného idnesího článku.

0/0
8.9.2016 13:49

M58i74c35h46a27l 87M43i93l64l79e53r 9476712449222

on jim ten autopilot take zkolaboval

0/0
8.9.2016 13:51

O43l63d14ř28i23c89h 60J59a68n82e50č48e79k 8779676263721

jo ten taky, ale podle australianaviation asi až o něco později. ono to totiž do sebe docela zapadá: letadlo odstartovalo z dráhy 16R, cca. z S 33° 57' E 151° 11' a mělo nejprve točit na radiomaják na S 34° 01' E 151° 10', což znamená lehce doprava v kurzu ca. 190°. ale pokud si autopilot myslel, že je na S 34° 01' E 015° 10' a přitom chtěl na S 34° 01' E 151° 10', tak to může odpovídat kurzu 132°, tedy mírné levé zatáčce, kterou letadlo po startu provedlo. ono se to na rovinné mapě těžko představuje, ale z Kapského Města do Sydney povede nejkratší cesta asi opravdu zhruba pod tímto azimutem. jak už jsem napsal, nevěřím tomu, že by piloti bývali udělali levou zatáčku manuláně - vědomě.

0/0
8.9.2016 14:18

M44i71c42h62a43l 80M40i82l32l61e20r 9776272799382

to jeste meli fungujiciho autopilota.

O/T:

Sydneyske letiste dobre znam, letam tam alespon 3x rocne. Minule jsme tam pobyvali v hotelu v Brighton-Le-Sands na pobrezi Botany Bay, kam vedou obe ranveje.

Z balkonu pokoje v 12.patre hotelu je krasny rozhled pres cele sydneyske letiste a pro fanouska letadel je zajimave pozorovat letecky provoz.

Pristani i odlet jsou zajimave pro ty, kdo nevedi, ze ranveje jsou postavene v zatoce a pohled ze startujiciho nebo pristavajiciho letadla, kdyz kolem je voda, je pro novacky trochu vynervujici.;-)

0/0
8.9.2016 14:29

M83i21c19h14a36l 38M30i60l96l25e66r 9626762489622

jinak ja jsem nadale presvedcen, ze Vondrackovy reakce byly zalozene na zaklade precteni titulku

+1/0
8.9.2016 13:52

O26l95d63ř80i13c10h 11J58a98n82e72č44e90k 8389506803501

já si vlastně vůbec netroufám hádat, co se p. Vondráčkovi honilo v hlavě, protože ani idnesí článek, ani titulek nevyznívají, jako kdyby pilot sedal do letadla, aniž by věděl, kam letí.

+1/0
8.9.2016 14:07

I13v22o 64J68a67n62á89č43e24k 8213453471762

Pro všechny, tento článek se nezakládá na pravdě a psala ho asi docela hloupá slečna nebo paní, která možná rozumí lakování nehtů, možná i celkem slušně píše česky, ale letadlo zná jen od pohledu.

Je to trapné a na hranici žaloby ze strany leteckého přepravce, kterého tímto tento článek značně očerňuje. Být nadřízeným pisatelky, tak za tento článek letí okamžitě na dlažbu.

RvRvRvRv

+2/0
8.9.2016 11:32

O27l62d43ř68i44c23h 24J46a76n37e81č61e20k 8319626933381

Obávám se, že to nadřízený neudělá, protože by pak asi brzo všechny články musel psát sám. Všichni, kdo technice aspoň trochu rozumí, zřejmě už mají lépe placená místa a redaktoři technetu se něčím takovým jako česky převyprávět anglicky psaný článek nebudou zatěžovat.

Btw. u toho článku chybí už jen "Hlasujte pro nás v křišťálové lupě!" :-P

+1/0
8.9.2016 12:35

J31a55n 43K25r59i63e83g93l57e43r 4721467885886

Koukam Air Asia zacina byti duveryhodnou aerolinkou...

0/0
8.9.2016 10:22

M65i21c32h64a19l 11M32i92l37l66e14r 9356832819172

je to asijska nizkonakladovka.

V Australii meli pred par lety potize s nizkonakladovkou patrici Singapore Airlines, Tiger Air. Prilis mnoho technickych problemu, nedostatecna kontrola, spatna udrzba. Nakonec jim australske aviacni urady zakazaly letat, dokud nebude radna naprava. Trvalo to nekolik mesicu

Nasi kluci s Tigerem nekolikra leteli v drivejsich letech, ale po tom, co v 2010 malem prisli o sestrencinu svatbu, na niz meli priletet o den drive a lety byly jeden za druhym zruseny, takze nakonec dorazili 10 minut pred zacatkem obradu nasledujici den, rekli, ze uz nikdy vice.

Air Asia si takhle koleduje o zastaveni pristupu do Australie.

0/0
8.9.2016 14:06

O57l41d36ř49i84c88h 88J14a61n67e98č59e73k 8859796503101

Milí reportéři, jakými ŽVÁSTY se nás to tady zase pokoušíte krmit? Co takhle si před vypuštěním článku ověřit aspoň základní fakta? ;-ORvRv

15° 19,8' východní délky rozhodně nejsou souřadnice Melbourne, a ani žádného jiného letiště v Austrálii, Oceánii či Asii - tuto východní délku má např. letiště JIČÍN ;-D

151° 9,8' v.d. má Sydney (údajné výchozí letiště), Kuala Lumpur má cca. 144° 50' v.d. - takže by mě fakt zajímalo, jak omyl vznikl?

0/0
8.9.2016 9:32

O87l48d25ř50i87c65h 52J91a16n37e28č75e21k 8339786113861

sorry, teď jsem to sám zmotal ;-(

151° 9,8' v.d. Sydney

144° 50' v.d. Melbourne

101° 40' v.d. Kuala Lumpur

takže Sydney a K.L. jsou podobné (151° vs. 101°), Melbourne o dost jiný.

0/0
8.9.2016 9:37

M10i11c46h95a13l 98M76i16l69l96e20r 9506572169572

prosim presti si avherald, tam je to vysvetleno velmi dobre. Clanek je trochu nejasny.

0/0
8.9.2016 13:07

O26l14d47ř45i65c66h 69J74a82n56e78č61e70k 8379496433291

ano, posléze jsem tak učinil. tedy ne avherald, ale australianaviation, odkaz je níže v diskuzi. tam je to jasné.

článek není "trochu nejasný" - je to snůška blábolů. i "přepsal z cedulky na okně kokpitu" je nesmysl - co by na okně dělala cedulka se souřadnicemi? ;-D souřadnice bývají napsané zvenku na nástupních 'prstech' (nevím, zda je to pravidlem, ale bývají tam), tak to asi chtěl opsat odtamtud.

mně šlo hlavně o to, že čísla (stupně) v článku jsou zcela nesmyslná - na 15° v.d. leží (mj.) ČR, nikoliv Austrálie nebo východní Asie, stejně tak mezi Melbourne a Kuala Lumpur není rozdíl 136° délky, protože to by musely být skoro na opačných stranách Země. a o to, že takovýhle nesmysl by nemohl napsat kdokoliv, kdo má aspoň špetku geografického povědomí.

0/0
8.9.2016 14:00

M58i86c85h77a14l 13M83i48l48l43e27r 9686422519582

vychozi pozice 151 8E a 15 18E (zaokrouhleno) ma stejne cislice, akorat je hlavni, kde je mezera a tedy zda se jedna o vychozi pozici v Sydney nebo nekde zapadne od Kapskeho Mesta.

Piloti pri iniciaci udelali chybu v zakodovani vychozi pozice, nikoliv konecne destinace. Take neudavali pozici Melbourne, protoze v te dobe nemohli vedet co se stane a ze budou do Melbourne pozdeji odkloneni..

0/0
8.9.2016 15:23

L30i69b59o16r 85M43o44z29i40s 4355625489341

..a pořád hledá Malajsie to ztracené letadlo? Že on se ten pilot taky překliknul?

+1/0
8.9.2016 8:44

V47e16r78o30n62i90k91a 69Š30k78v22á10r62o95v27á 5321520166506

Mě se již stalo, že v době horolezeckého festivalu v Teplicích nad Metují se mě dva mlaďoši před nádražím v Teplicích v Čechách zeptali: "Prosím Vás, jsme v Teplicích nad Metují, nebo v Teplicích v Čechách?"

+6/0
8.9.2016 8:06

O15l30d40ř10i76c43h 57J85a24n67e54č51e50k 8639596113411

Může se stát - když jsem za svých studentských let jezdil busem mezi Prahou a Jabloncem nad Nisou, pochopitelně jsem při koupi lístku u řidiče říkal vždy jen 'Jablonec'. Když jsem pak jednou jel domů z Vrchlabí, byl jsem překvapen dotazem řidiče 'a který?' - tam jich je holt cestou víc.

0/0
8.9.2016 9:35

I63v96a 15V51a59l87č98í89k47o15v32á 3460269959

Jablonec nad Nisou a Jablonec nad Jizerou. Jsou od sebe 30 km. A pak ještě jeden u Loun. To jsou věci...

0/0
8.9.2016 21:31

J87a29n 21S43k14u16l16a 4121853155142

ježiš a kdo se někdy nespletl!?!? ;-D

+1/−1
8.9.2016 7:57

O76l12d74ř37i70c46h 13J94a84n68e55č11e98k 8559416403191

je trochu rozdíl splést se a splést se a potom ignorovat čtyři výstrahy, které se mě na to snaží upozornit. zvlášť když řídím velké dopravní letadlo.

0/0
8.9.2016 9:40

J39i37ř34í 49V96o70n66d32r39á30č55e94k 5356614200984

Pro mě je celkem nepochopitelné už to, že pilot jde do práce a neví, jestli poletí do Malajsie nebo do Melbourne.

0/−1
8.9.2016 6:50

M46i81c85h34a62l 75M68i29l50l40e37r 9416272219862

tohle vypada, ze jsi necetl clanek, ani diskuzi a reagujes na titulek;-D

+3/0
8.9.2016 7:42

J71i74ř95í 71V58o79n64d79r41á17č14e41k 5256574100584

Četl. Millere. A vy? K omylu došlo při zadávání souřednic z věže do kokpitu letadla před samotným letem. Chcete mi říct, že až za kniplem se dozví pilot kom poletí? Jestli do Los Angeeles nebo do Bratislavy? Jste dnes nějak ve formě

0/−3
8.9.2016 8:20

K16a45t11e62ř73i55n16a 55V62a67š15á97k65o42v35á 5141272429825

To zrejme ne, ale pochybuju, ze zna nazpamet souradnice mesta, kam poleti. Ty se s dalsimi udaji zrejme dozvi z veze. Co je na tom nepochopitelneho?

Jinak podobnych omylu bylo uz nekolik zpracovano v serialu Letecke katastrofy - zadani referencniho bodu podle pismena, chyba v kg / librach pri pocitani paliva, desetinne carky. Nekdy fakt mala "blba" chyba, ktera ale muze stat spoustu lidi zivot

+1/0
8.9.2016 9:17

O30l38d88ř60i29c81h 12J53a26n58e44č52e70k 8509806303951

Vy když sedáte např. v Praze do auta, chcete jet do Hlinska a zadáváte to do GPSky, tak víte, jaké má Hlinsko GPS souřadnice? 8-o

0/0
8.9.2016 9:43

J26i58ř23í 26V67o50n19d89r74á65č23e97k 5816984240814

Předpokládám, že piloti mají narozdíl ode mne povědomí o rovnoběžkách a polednících, takže seknout se o 5 a půl tisíce kilometrů a sedm letových hodin mi přijde malinko na palici. Vám ne, chápu.

0/−1
8.9.2016 10:59

J73i78ř30í 27V83o81n79d70r11á89č96e28k 5256434570834

Měli se piloti jít zeptat cestujících, co je to za let. Ti to, narozdíl od pilotů, věděli ;-D

+1/−3
8.9.2016 8:22

O21l38d87ř67i29c65h 61J87a79n69e53č25e88k 8549436583291

Ano bezpochyby mezi cestujícími byl nějaký geocacher, který si po přistání na letišti v Kuala Lumpur chtěl odlovit tamní kešku a měl její souřadnice napsané na lístečku v peněžence.

Jinak totiž nevím, proč myslíte, že by cestující měli znát souřadnice cílového letiště.

+1/0
8.9.2016 9:45

J69i95ř70í 60V13o21n44d77r51á24č77e52k 5906744400184

Souřadnice ne, cíl ano.

0/−1
8.9.2016 10:59

O38l85d53ř21i56c62h 18J27a41n47e24č37e64k 8819556553471

Podle toho, jak to asi doopravdy bylo, a nikoliv podle toho, jak to zcela chybně převyprávěl idnes, pilot věděl, kam letí, a i to správně zadal (nikoliv souřadnicemi). Špatně zadal své výchozí souřadnice, čímž zmátl navigaci natolik, že přestala fungovat.

+1/0
8.9.2016 12:39

J97a54n 46K85r32i18e26g53l88e76r 4511827445876

me se taky stalo na letu ze Stuttgartu do Prahy - hlaseni kapitana: Vitam vas na palube linky XY na letu do Parize, ne omlouvam se do Bruselu. Obe letusky se na sebe podivali, jedna odesla dopredu a ozvalo se... aha, takze letime do Prahy... Lufthansa (nebo German Wings, coz je to samy, ale uz si to nepmatuju presne)

0/0
8.9.2016 10:26

P93a23t17r59i67k 89E47g72e17r 2878530299651

Tohle udělat brácha v autobuse tak určitě skončí. Třeba jedeme do Budějovic a tak ty České už zná, co takhle vyrazit do těch Moravských? Nebo strojvedoucí ve vlaku tak Třebová a která Česká nebo Moravská?

0/0
8.9.2016 5:23

D96a16d23a69k 67P32e15t92r 7301920314158

Školáci ve Šternberku marně čekali na na autobus. Do Šternberka dojel, ale do Českého.

+1/0
8.9.2016 5:33

O77l36d66ř66i85c66h 43J95a58n29e23č56e31k 8869646983341

Taky se mi stalo - jel jsem na Valašsko, kde to absolutně neznám, do obce Březová. Zadal jsem to do GPSky - ejhle, Březová existuje jak v okrese Zlín, tak v okrese Uherské Hradiště. Samozřejmě jsem zvolil tu špatnou, naštěstí jsem si toho ale včas všimnul.

0/0
8.9.2016 9:50

M47i58c42h13a52l 28M46i75l16l82e60r 9396942739302

no proste inicializovali pozici a namisto vychodni sirky odpovidajici letisti v Sydney udali pozici zapadne od Kapskeho Mesta, do Atlantickeho oceanu (stejna rovnobezka jako priblizne Veltruby u Kolina);-D

Neni divu, ze se system zblaznil, tim spis kdyz to nebyl nejnovejsi typ navigacniho systemu a tim spis, kdyz si piloti nevsimali varovnych signalu az kdyz bylo pozde.

Co hur, neprovedli potrebne predletove kontroly integrity dat (nebo to provedli v nespravnem nastaveni kontrolniho systemu).

Obraceni a navrat na letiste nebyl mozny vzhledem ke spatnemu pocasi nad Sydney, ktere nedovolovalo vizualni priblizeni bez funkcnich instrumentu.

Jestli Air Asia bude takhle pokracovat, dostanou zakaz letu do Australie dokud se jejich praktiky nezmeni.

+4/0
8.9.2016 4:32

M84i54c89h62a79l 16M30i31l19l32e16r 9776922659482

oprava: ne rovnobezka, ale stejny POLEDNIK jako priblizne Veltruby u Kolina

+2/0
8.9.2016 4:35

J80i66n15d67ř81i44c88h 11T34ů18m30a 1894782837818

Má to několik ale. Do navigačního systému se nezadávají souřadnice šířky a délky. ale kódy. . A GPS navigační systém není třeba k přistání za špatné viditelnosti. K tomu slouží ILS, který se souřadnicemi nemá nic společného.

0/0
8.9.2016 8:46

M65i63c54h92a70l 76M96i12l29l27e26r 9366322799462

tady nejde o rozhovor mezi odborniky, ale o to, ze ruzni zdejsi diskuteri maji potize chapat i jen ta nejzakladnejsi fakta a to je:

ze piloti spatne zadali vychozi destinaci, nikoliv cilovou a pak ignorovali varovani systemu, ze zkolabovaly dalsi systemy a ze se pri spatnem pocasi v Sydney nedalo pristavat bez instrumentu, proto museli byt odkloneni na jine letiste.

Zatezovat za danych okolnosti technickymi vyrazy je presprilis;-)

+2/0
8.9.2016 13:43

M50a53r19c67e11l93a 34Z36a91j85í95c52o64v54á 1592258510474

Autore, nemohl byste se pocvičit v sebereflexi? Pokud chcete psát technické články, chce to alespoň základní školní znalosti. Proboha alespoň si přečtěte, co je to zeměpisná délka a na mapě si ověřte, co jste napsal. Pak se podívejte do zrcadla...

+4/0
8.9.2016 4:24

J36a66n 51Z32e10m93a71n 6826647841491

Jednalo se o nouzové přistání z důvodu nefunkčnosti navigace, protože se projevila nepředvídatelná chyba v systému.. Že z toho dělají média senzaci je ovšem pro tuto dobu příznačné.

0/0
8.9.2016 3:10

M65i17c65h31a87l 66M76i80l20l81e87r 9416372629162

nepredvidatelna chyba, ale zavinena piloty v prvni rade!

+1/0
8.9.2016 4:01

Z74d33e41ň56k69a 12K73a87z95d23o93v27á 6532245953

No, tak hlavně že vůbec doletěli.

+2/0
7.9.2016 23:06

K28l39a48u85d36i77u39s 31V76y86s81o44u41š 6658481342245

Celej ten článek je divnej. Navigační údaje v Airbusu se určitě (běžně) nezadávají pomocí GPS souřadnic. Navíc letový plán dostanou uplinkem od svých aerolinek a vlastně ho tam vůbec nezadávají ručně.

Vůbec nevím, proč by jim mělo GPWS křičet "Země země", když to nemá s letovým plánem nic společnýho.

Nemluvě o nesmyslných údajích o východní délce.

+19/0
7.9.2016 22:47

K69l92a29u47d50i17u25s 47V90y28s69o17u93š 6498321652235

Aha, tak tady je to celkem dobře vysvětlený:

http://australianaviation.com.au/2016/09/airasia-x-flight-radar-vectored-to-melbourne-after-sydney-data-entry-error/

Samozřejmě nezadali špatně cíl letu, ale špatně inicializovali pozici letadla a tím totálně zmátli navigační systém (a zobrazování polohy letadla)

+9/0
7.9.2016 22:53

J62i57n92d50ř36i37c44h 12K64u68c86h66a42ř 4326563878

http://avherald.com/h?article=482f868f&opt=0

Stručně: Zadali špatně o 11 000km výchozí pozici letadla (letadlo nebylo vybaveno systémem, který by výchozí pozici ověřil)

Pak porušili několik závazných postupů, které by jim umožnili na chybu přijít

Do Melbourne neletěli kvůli špatné navigaci, ale protože to bylo nejbližší vhodné letiště pro přistání (v Sydney se zhoršilo počasí)

+15/0
7.9.2016 23:20

F79i56l59i94p 58K76ř31í32ž 9471441586698

Přesně tak, celý to nedávalo smysl, ať žije avherald :-)R^

+2/0
7.9.2016 23:26

A23d81a47m 59Ž77í27d12e89k 8415722435643

ten clanek je paskvil, a po prvnim odstavci je i mi jako lajkovi jasne, ze autor pise o necem, o cem nema ani paru a navic jeho znalosti anglictiny nejsou dostatecne na to, aby provedl prosty preklad puvodniho clanku

+1/0
8.9.2016 9:13

O83l45d85ř48i38c80h 57J95a22n28e24č91e71k 8709646853361

na idnesu bohužel běžný jev ;-(

když tady Sůra předevčírem (?) psal o Gotthardském tunelu, tak to taky byl jeden velký blábol. Sůra sice o železnici asi něco ví, ale přeložit anglický článek je zjevně nad jeho síly. o němčině, na kterou se sám odkazoval, a kde to přitom bylo vysvětleno naprosto jasně, vůbec nemluvě.

0/0
8.9.2016 9:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.