Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pilot airbusu spletl jedno číslo, místo do Malajsie letěl do Melbourne

Jen jedna špatně zadaná jednička stála za tím, že letadlo malajsijské společnosti AirAsia ze Sydney namísto Kuala Lumpuru doletělo do Melbourne. Piloti, kteří spletli souřadnice, ještě měli několik šancí chybu napravit, ale ignorovali varovné signály. Incident se stal loni v březnu, letecká inspekce však výsledky vyšetřování zveřejnila až ve středu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M83i16c72h76a43l 65M73i55l74l53e23r 9936772519672

vysvetleni pro Vondracka, ktery nadale nechape oc jde, kdyz napsal "Pro mě je celkem nepochopitelné už to, že pilot jde do práce a neví, jestli poletí do Malajsie nebo do Melbourne. " a "Předpokládám, že piloti mají narozdíl ode mne povědomí o rovnoběžkách a polednících, takže seknout se o 5 a půl tisíce kilometrů a sedm letových hodin mi přijde malinko na palici. Vám ne, chápu. "XNe, Vondracku, nadale nechapes.

Podavam vysvetleni pro tebe co nejjednoduseji, s minimem technickych vyrazu.

1) piloti vedeli kam leti, nespletli si Kuala Lumpur s Melbourne

2) pri iniciaci pred odletem nezadali spatne souradnice cilove destinace ale DESTINACE ODKUD VYLETALI, tedy Sydney

3) jimi zadane souradnice byly o 11 tisic km vic na zapad, bei vocko na 15.18 poledniku E, nikoliv na 151.8 E.

4) navigacni system samozrejme rozpoznal ze se nenalezaji v souradnicich, jake piloti nastavili, tedy nekde nad Atlantikem na zapad od Kapskeho Mesta a vydal varovani. Kdyz to piloti ignorovali, system nakonec vpodstate zkolaboval.

5) Piloti presto vzletli, nabrali to doleva namisto doprava a teprve kdyz zjistili, ze jim v kokpitu vedle navigacniho systemu nefunguji dalsi systemy, zazadali o navrat zpet do Sydney.

6) Meli ale pouze vizualni kontrolu pro pristavani a vzhledem ke spatnemu pocasi nad Sydney nebylo mozne pristavat vizualne bez instrumentu. PROTO byli odkloneni na nejblizsi letiste, ktere je mohlo za danych podminek prijmout a kde meli dostatecnou techniku, ktera by jim systemy zprovoznila - tj Melbourne.

I tak meli s pristanim potize, museli dat "go-around", protoze na prvni pokus byli prilis vysoko a meli prilisnou rychlost.

Tak snad chapes, ze oni nemirili do Melbourne namisto do Kuala Lumpuru, protoze by nevedeli kam leti, ale ze tam byli za danych okolnosti preslani.!!

+1/0
8.9.2016 13:38

O92l80d29ř23i30c76h 42J94a70n38e86č44e40k 8819356783421

souhlas. snad až na jednu drobnost - já to pochopil tak (na australianaviation - odkaz níže), že doleva to po startu vzal (chybnými zadanými údaji zmatený) autopilot, nikoliv první důstojník na manuál. přeci jen, pilot velkého dopravního letadla asi ví, že když má po levé ruce paralelní runway, nemůže po startu točit doleva.

ano, takhle to bohužel vypadá, když novinář napíše nesmysl a diskutující to přesto berou jako svatou pravdu, aniž by si přečetli i jiné zdroje nebo již existující komentáře.

podobné to bylo předevčírem, když p. Sůra špatně přeložil článek o Gotthardském tunelu.

a ano i já jsem pár komentářů napsal jen na základě tohoto nesmyslného idnesího článku.

0/0
8.9.2016 13:49

M43i16c17h40a85l 26M27i43l49l78e83r 9826542619842

on jim ten autopilot take zkolaboval

0/0
8.9.2016 13:51

O73l23d30ř75i27c69h 57J55a51n21e12č47e56k 8309436733491

jo ten taky, ale podle australianaviation asi až o něco později. ono to totiž do sebe docela zapadá: letadlo odstartovalo z dráhy 16R, cca. z S 33° 57' E 151° 11' a mělo nejprve točit na radiomaják na S 34° 01' E 151° 10', což znamená lehce doprava v kurzu ca. 190°. ale pokud si autopilot myslel, že je na S 34° 01' E 015° 10' a přitom chtěl na S 34° 01' E 151° 10', tak to může odpovídat kurzu 132°, tedy mírné levé zatáčce, kterou letadlo po startu provedlo. ono se to na rovinné mapě těžko představuje, ale z Kapského Města do Sydney povede nejkratší cesta asi opravdu zhruba pod tímto azimutem. jak už jsem napsal, nevěřím tomu, že by piloti bývali udělali levou zatáčku manuláně - vědomě.

0/0
8.9.2016 14:18

M74i79c60h71a44l 37M17i63l11l79e79r 9966582229252

to jeste meli fungujiciho autopilota.

O/T:

Sydneyske letiste dobre znam, letam tam alespon 3x rocne. Minule jsme tam pobyvali v hotelu v Brighton-Le-Sands na pobrezi Botany Bay, kam vedou obe ranveje.

Z balkonu pokoje v 12.patre hotelu je krasny rozhled pres cele sydneyske letiste a pro fanouska letadel je zajimave pozorovat letecky provoz.

Pristani i odlet jsou zajimave pro ty, kdo nevedi, ze ranveje jsou postavene v zatoce a pohled ze startujiciho nebo pristavajiciho letadla, kdyz kolem je voda, je pro novacky trochu vynervujici.;-)

0/0
8.9.2016 14:29

M76i12c69h26a60l 59M61i72l84l59e64r 9296832779702

jinak ja jsem nadale presvedcen, ze Vondrackovy reakce byly zalozene na zaklade precteni titulku

+1/0
8.9.2016 13:52

O22l15d14ř43i18c73h 10J22a39n85e23č21e25k 8889766583921

já si vlastně vůbec netroufám hádat, co se p. Vondráčkovi honilo v hlavě, protože ani idnesí článek, ani titulek nevyznívají, jako kdyby pilot sedal do letadla, aniž by věděl, kam letí.

+1/0
8.9.2016 14:07

I98v85o 70J53a59n26á23č89e22k 8173743221782

Pro všechny, tento článek se nezakládá na pravdě a psala ho asi docela hloupá slečna nebo paní, která možná rozumí lakování nehtů, možná i celkem slušně píše česky, ale letadlo zná jen od pohledu.

Je to trapné a na hranici žaloby ze strany leteckého přepravce, kterého tímto tento článek značně očerňuje. Být nadřízeným pisatelky, tak za tento článek letí okamžitě na dlažbu.

RvRvRvRv

+2/0
8.9.2016 11:32

O18l32d85ř39i67c73h 92J24a13n50e75č88e40k 8409466483461

Obávám se, že to nadřízený neudělá, protože by pak asi brzo všechny články musel psát sám. Všichni, kdo technice aspoň trochu rozumí, zřejmě už mají lépe placená místa a redaktoři technetu se něčím takovým jako česky převyprávět anglicky psaný článek nebudou zatěžovat.

Btw. u toho článku chybí už jen "Hlasujte pro nás v křišťálové lupě!" :-P

+1/0
8.9.2016 12:35

J29a96n 17K27r61i87e90g53l94e66r 4341107595766

Koukam Air Asia zacina byti duveryhodnou aerolinkou...

0/0
8.9.2016 10:22

M35i78c22h15a84l 11M70i18l83l51e87r 9806622559232

je to asijska nizkonakladovka.

V Australii meli pred par lety potize s nizkonakladovkou patrici Singapore Airlines, Tiger Air. Prilis mnoho technickych problemu, nedostatecna kontrola, spatna udrzba. Nakonec jim australske aviacni urady zakazaly letat, dokud nebude radna naprava. Trvalo to nekolik mesicu

Nasi kluci s Tigerem nekolikra leteli v drivejsich letech, ale po tom, co v 2010 malem prisli o sestrencinu svatbu, na niz meli priletet o den drive a lety byly jeden za druhym zruseny, takze nakonec dorazili 10 minut pred zacatkem obradu nasledujici den, rekli, ze uz nikdy vice.

Air Asia si takhle koleduje o zastaveni pristupu do Australie.

0/0
8.9.2016 14:06

O61l61d14ř44i91c34h 61J22a61n42e12č25e12k 8289426663881

Milí reportéři, jakými ŽVÁSTY se nás to tady zase pokoušíte krmit? Co takhle si před vypuštěním článku ověřit aspoň základní fakta? ;-ORvRv

15° 19,8' východní délky rozhodně nejsou souřadnice Melbourne, a ani žádného jiného letiště v Austrálii, Oceánii či Asii - tuto východní délku má např. letiště JIČÍN ;-D

151° 9,8' v.d. má Sydney (údajné výchozí letiště), Kuala Lumpur má cca. 144° 50' v.d. - takže by mě fakt zajímalo, jak omyl vznikl?

0/0
8.9.2016 9:32

O51l88d64ř55i71c26h 27J63a17n85e60č52e75k 8489326293371

sorry, teď jsem to sám zmotal ;-(

151° 9,8' v.d. Sydney

144° 50' v.d. Melbourne

101° 40' v.d. Kuala Lumpur

takže Sydney a K.L. jsou podobné (151° vs. 101°), Melbourne o dost jiný.

0/0
8.9.2016 9:37

M24i71c63h75a25l 62M72i65l60l71e82r 9856672889502

prosim presti si avherald, tam je to vysvetleno velmi dobre. Clanek je trochu nejasny.

0/0
8.9.2016 13:07

O83l98d39ř73i90c67h 88J44a86n80e83č48e10k 8699846933791

ano, posléze jsem tak učinil. tedy ne avherald, ale australianaviation, odkaz je níže v diskuzi. tam je to jasné.

článek není "trochu nejasný" - je to snůška blábolů. i "přepsal z cedulky na okně kokpitu" je nesmysl - co by na okně dělala cedulka se souřadnicemi? ;-D souřadnice bývají napsané zvenku na nástupních 'prstech' (nevím, zda je to pravidlem, ale bývají tam), tak to asi chtěl opsat odtamtud.

mně šlo hlavně o to, že čísla (stupně) v článku jsou zcela nesmyslná - na 15° v.d. leží (mj.) ČR, nikoliv Austrálie nebo východní Asie, stejně tak mezi Melbourne a Kuala Lumpur není rozdíl 136° délky, protože to by musely být skoro na opačných stranách Země. a o to, že takovýhle nesmysl by nemohl napsat kdokoliv, kdo má aspoň špetku geografického povědomí.

0/0
8.9.2016 14:00

M94i74c14h70a13l 22M35i35l90l88e21r 9536442779482

vychozi pozice 151 8E a 15 18E (zaokrouhleno) ma stejne cislice, akorat je hlavni, kde je mezera a tedy zda se jedna o vychozi pozici v Sydney nebo nekde zapadne od Kapskeho Mesta.

Piloti pri iniciaci udelali chybu v zakodovani vychozi pozice, nikoliv konecne destinace. Take neudavali pozici Melbourne, protoze v te dobe nemohli vedet co se stane a ze budou do Melbourne pozdeji odkloneni..

0/0
8.9.2016 15:23

L95i20b67o76r 19M58o37z68i34s 4375765949401

..a pořád hledá Malajsie to ztracené letadlo? Že on se ten pilot taky překliknul?

+1/0
8.9.2016 8:44

V24e72r95o74n77i13k89a 92Š83k79v80á85r13o47v10á 5781770896516

Mě se již stalo, že v době horolezeckého festivalu v Teplicích nad Metují se mě dva mlaďoši před nádražím v Teplicích v Čechách zeptali: "Prosím Vás, jsme v Teplicích nad Metují, nebo v Teplicích v Čechách?"

+6/0
8.9.2016 8:06

O13l44d51ř89i12c18h 84J31a67n15e79č43e35k 8279936213281

Může se stát - když jsem za svých studentských let jezdil busem mezi Prahou a Jabloncem nad Nisou, pochopitelně jsem při koupi lístku u řidiče říkal vždy jen 'Jablonec'. Když jsem pak jednou jel domů z Vrchlabí, byl jsem překvapen dotazem řidiče 'a který?' - tam jich je holt cestou víc.

0/0
8.9.2016 9:35

I91v46a 75V40a86l55č22í40k85o90v15á 3200379889

Jablonec nad Nisou a Jablonec nad Jizerou. Jsou od sebe 30 km. A pak ještě jeden u Loun. To jsou věci...

0/0
8.9.2016 21:31

J55a46n 34S91k95u71l82a 4931663915812

ježiš a kdo se někdy nespletl!?!? ;-D

+1/−1
8.9.2016 7:57

O32l86d14ř46i54c67h 19J35a81n85e41č23e21k 8259886393581

je trochu rozdíl splést se a splést se a potom ignorovat čtyři výstrahy, které se mě na to snaží upozornit. zvlášť když řídím velké dopravní letadlo.

0/0
8.9.2016 9:40

J25i26ř79í 20V39o26n33d95r11á35č97e48k 5446974790834

Pro mě je celkem nepochopitelné už to, že pilot jde do práce a neví, jestli poletí do Malajsie nebo do Melbourne.

0/−1
8.9.2016 6:50

M58i64c67h17a93l 40M33i94l83l55e12r 9246322229752

tohle vypada, ze jsi necetl clanek, ani diskuzi a reagujes na titulek;-D

+3/0
8.9.2016 7:42

J16i42ř33í 77V49o22n70d92r70á79č49e53k 5416214860464

Četl. Millere. A vy? K omylu došlo při zadávání souřednic z věže do kokpitu letadla před samotným letem. Chcete mi říct, že až za kniplem se dozví pilot kom poletí? Jestli do Los Angeeles nebo do Bratislavy? Jste dnes nějak ve formě

0/−3
8.9.2016 8:20

K39a61t59e30ř31i64n84a 92V83a35š82á23k19o72v87á 5581902169215

To zrejme ne, ale pochybuju, ze zna nazpamet souradnice mesta, kam poleti. Ty se s dalsimi udaji zrejme dozvi z veze. Co je na tom nepochopitelneho?

Jinak podobnych omylu bylo uz nekolik zpracovano v serialu Letecke katastrofy - zadani referencniho bodu podle pismena, chyba v kg / librach pri pocitani paliva, desetinne carky. Nekdy fakt mala "blba" chyba, ktera ale muze stat spoustu lidi zivot

+1/0
8.9.2016 9:17

O92l56d37ř44i19c57h 69J75a64n81e29č79e34k 8689316673731

Vy když sedáte např. v Praze do auta, chcete jet do Hlinska a zadáváte to do GPSky, tak víte, jaké má Hlinsko GPS souřadnice? 8-o

0/0
8.9.2016 9:43

J87i33ř93í 21V96o11n10d38r73á97č57e79k 5376424150944

Předpokládám, že piloti mají narozdíl ode mne povědomí o rovnoběžkách a polednících, takže seknout se o 5 a půl tisíce kilometrů a sedm letových hodin mi přijde malinko na palici. Vám ne, chápu.

0/−1
8.9.2016 10:59

J53i35ř82í 43V51o62n48d66r76á32č18e63k 5266834550394

Měli se piloti jít zeptat cestujících, co je to za let. Ti to, narozdíl od pilotů, věděli ;-D

+1/−3
8.9.2016 8:22

O35l85d37ř61i26c56h 94J54a37n16e44č58e22k 8959366483241

Ano bezpochyby mezi cestujícími byl nějaký geocacher, který si po přistání na letišti v Kuala Lumpur chtěl odlovit tamní kešku a měl její souřadnice napsané na lístečku v peněžence.

Jinak totiž nevím, proč myslíte, že by cestující měli znát souřadnice cílového letiště.

+1/0
8.9.2016 9:45

J84i80ř42í 48V33o31n35d83r36á43č74e91k 5456214890524

Souřadnice ne, cíl ano.

0/−1
8.9.2016 10:59

O27l53d51ř15i53c78h 95J40a38n15e45č27e89k 8549796943691

Podle toho, jak to asi doopravdy bylo, a nikoliv podle toho, jak to zcela chybně převyprávěl idnes, pilot věděl, kam letí, a i to správně zadal (nikoliv souřadnicemi). Špatně zadal své výchozí souřadnice, čímž zmátl navigaci natolik, že přestala fungovat.

+1/0
8.9.2016 12:39

J49a41n 12K22r90i11e63g11l76e88r 4221297615906

me se taky stalo na letu ze Stuttgartu do Prahy - hlaseni kapitana: Vitam vas na palube linky XY na letu do Parize, ne omlouvam se do Bruselu. Obe letusky se na sebe podivali, jedna odesla dopredu a ozvalo se... aha, takze letime do Prahy... Lufthansa (nebo German Wings, coz je to samy, ale uz si to nepmatuju presne)

0/0
8.9.2016 10:26

P93a53t15r93i52k 84E43g69e15r 2838120209281

Tohle udělat brácha v autobuse tak určitě skončí. Třeba jedeme do Budějovic a tak ty České už zná, co takhle vyrazit do těch Moravských? Nebo strojvedoucí ve vlaku tak Třebová a která Česká nebo Moravská?

0/0
8.9.2016 5:23

D85a17d93a81k 63P79e32t95r 7781860404368

Školáci ve Šternberku marně čekali na na autobus. Do Šternberka dojel, ale do Českého.

+1/0
8.9.2016 5:33

O52l86d13ř76i88c83h 20J76a23n50e73č84e59k 8379196363781

Taky se mi stalo - jel jsem na Valašsko, kde to absolutně neznám, do obce Březová. Zadal jsem to do GPSky - ejhle, Březová existuje jak v okrese Zlín, tak v okrese Uherské Hradiště. Samozřejmě jsem zvolil tu špatnou, naštěstí jsem si toho ale včas všimnul.

0/0
8.9.2016 9:50

M35i27c20h80a82l 77M93i82l17l58e49r 9386942249662

no proste inicializovali pozici a namisto vychodni sirky odpovidajici letisti v Sydney udali pozici zapadne od Kapskeho Mesta, do Atlantickeho oceanu (stejna rovnobezka jako priblizne Veltruby u Kolina);-D

Neni divu, ze se system zblaznil, tim spis kdyz to nebyl nejnovejsi typ navigacniho systemu a tim spis, kdyz si piloti nevsimali varovnych signalu az kdyz bylo pozde.

Co hur, neprovedli potrebne predletove kontroly integrity dat (nebo to provedli v nespravnem nastaveni kontrolniho systemu).

Obraceni a navrat na letiste nebyl mozny vzhledem ke spatnemu pocasi nad Sydney, ktere nedovolovalo vizualni priblizeni bez funkcnich instrumentu.

Jestli Air Asia bude takhle pokracovat, dostanou zakaz letu do Australie dokud se jejich praktiky nezmeni.

+4/0
8.9.2016 4:32

M74i67c98h97a39l 92M26i10l90l43e14r 9446432199312

oprava: ne rovnobezka, ale stejny POLEDNIK jako priblizne Veltruby u Kolina

+2/0
8.9.2016 4:35

J35i69n95d26ř53i68c29h 55T69ů18m19a 1934812357708

Má to několik ale. Do navigačního systému se nezadávají souřadnice šířky a délky. ale kódy. . A GPS navigační systém není třeba k přistání za špatné viditelnosti. K tomu slouží ILS, který se souřadnicemi nemá nic společného.

0/0
8.9.2016 8:46

M47i28c35h17a19l 90M38i21l95l85e19r 9276282469772

tady nejde o rozhovor mezi odborniky, ale o to, ze ruzni zdejsi diskuteri maji potize chapat i jen ta nejzakladnejsi fakta a to je:

ze piloti spatne zadali vychozi destinaci, nikoliv cilovou a pak ignorovali varovani systemu, ze zkolabovaly dalsi systemy a ze se pri spatnem pocasi v Sydney nedalo pristavat bez instrumentu, proto museli byt odkloneni na jine letiste.

Zatezovat za danych okolnosti technickymi vyrazy je presprilis;-)

+2/0
8.9.2016 13:43

M42a60r73c84e32l78a 41Z78a70j96í54c22o39v88á 1292988440744

Autore, nemohl byste se pocvičit v sebereflexi? Pokud chcete psát technické články, chce to alespoň základní školní znalosti. Proboha alespoň si přečtěte, co je to zeměpisná délka a na mapě si ověřte, co jste napsal. Pak se podívejte do zrcadla...

+4/0
8.9.2016 4:24

J30a94n 84Z18e36m98a40n 6966587981391

Jednalo se o nouzové přistání z důvodu nefunkčnosti navigace, protože se projevila nepředvídatelná chyba v systému.. Že z toho dělají média senzaci je ovšem pro tuto dobu příznačné.

0/0
8.9.2016 3:10

M43i51c10h18a90l 75M58i29l95l12e91r 9156492649192

nepredvidatelna chyba, ale zavinena piloty v prvni rade!

+1/0
8.9.2016 4:01

Z64d78e97ň31k75a 86K74a52z97d51o91v34á 6342735543

No, tak hlavně že vůbec doletěli.

+2/0
7.9.2016 23:06

K34l29a41u48d37i55u53s 14V47y23s70o78u47š 6718381882455

Celej ten článek je divnej. Navigační údaje v Airbusu se určitě (běžně) nezadávají pomocí GPS souřadnic. Navíc letový plán dostanou uplinkem od svých aerolinek a vlastně ho tam vůbec nezadávají ručně.

Vůbec nevím, proč by jim mělo GPWS křičet "Země země", když to nemá s letovým plánem nic společnýho.

Nemluvě o nesmyslných údajích o východní délce.

+19/0
7.9.2016 22:47

K53l26a43u61d97i36u32s 51V68y97s12o65u97š 6518341542515

Aha, tak tady je to celkem dobře vysvětlený:

http://australianaviation.com.au/2016/09/airasia-x-flight-radar-vectored-to-melbourne-after-sydney-data-entry-error/

Samozřejmě nezadali špatně cíl letu, ale špatně inicializovali pozici letadla a tím totálně zmátli navigační systém (a zobrazování polohy letadla)

+9/0
7.9.2016 22:53

J76i71n72d10ř36i63c20h 73K60u18c14h18a36ř 4806693628

http://avherald.com/h?article=482f868f&opt=0

Stručně: Zadali špatně o 11 000km výchozí pozici letadla (letadlo nebylo vybaveno systémem, který by výchozí pozici ověřil)

Pak porušili několik závazných postupů, které by jim umožnili na chybu přijít

Do Melbourne neletěli kvůli špatné navigaci, ale protože to bylo nejbližší vhodné letiště pro přistání (v Sydney se zhoršilo počasí)

+15/0
7.9.2016 23:20

F56i79l17i40p 92K36ř92í19ž 9951681566518

Přesně tak, celý to nedávalo smysl, ať žije avherald :-)R^

+2/0
7.9.2016 23:26

A47d48a71m 46Ž33í95d93e66k 8255442265613

ten clanek je paskvil, a po prvnim odstavci je i mi jako lajkovi jasne, ze autor pise o necem, o cem nema ani paru a navic jeho znalosti anglictiny nejsou dostatecne na to, aby provedl prosty preklad puvodniho clanku

+1/0
8.9.2016 9:13

O32l86d47ř28i28c43h 41J27a41n13e51č70e26k 8249586503771

na idnesu bohužel běžný jev ;-(

když tady Sůra předevčírem (?) psal o Gotthardském tunelu, tak to taky byl jeden velký blábol. Sůra sice o železnici asi něco ví, ale přeložit anglický článek je zjevně nad jeho síly. o němčině, na kterou se sám odkazoval, a kde to přitom bylo vysvětleno naprosto jasně, vůbec nemluvě.

0/0
8.9.2016 9:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.