Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Postarejte se, ať Šumava zůstane národním parkem, apeluje svět na Česko

Světový kongres Mezinárodní unie ochrany přírody (IUCN) přijal rezoluci, v níž vyzval Českou republiku k nápravě péče o Národní park Šumava. Kongres IUCN v rezoluci vyzval ke konkrétním krokům, které je třeba udělat, aby Šumava mohla zůstat národním parkem i podle mezinárodních kritérií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V32l74a28d78i20m31í72r 47K84r80o52u36p79a 8327568891232

Jediný, kdo je na Šumavě zdá se chráněný, je kůrovec a díky ekoteroristům bude zřejmě jeho ochrana stoupat...:-/

http://vladimirkroupa.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=285701

0/0
15.9.2016 13:12
Foto

P56e28t49r 41A49d75l77e64r 8743112216681

tak kdo apeluje? svet? nebo sdruzeni environmentalistu, ktere uz mnohokrat dokazalo, ze nema tuseni, o cem je vlastne rec?

+1/0
8.9.2016 21:00

M83i52c75h49a48l 74K85r97e24j14č53a 5628566206603

At to dopadne ja chce jedno demagogicke souslovi mi hodne pije krev - prirozeny vyvoj. Vy co to vyjadreni zastavate, co to je? Vam porad nedochazi, ze clovek je soucast prirody? Jeho vyvpj i to co dela JE totiz prirozeny vyvoj. K tomu patri i zmetreseni, sopky ap. kdy nasledne riroda pracuje s aktualnim stavem. A at je rozvoj civilizace mozno nazvat napr. katastrofou srovnatelnou se zemetresenimJE to prirozeny vyvoj. Ai kdyby planetu znicili - BYL by to prirozeny vyvoj!!! I To co pozaduji ekologove i ekoteroristi NENI priroze y vyvoj. Naopak jim jde o vyhlase i Statu Ouo na cast prirozeneho vyvoje.

0/−2
8.9.2016 16:26

P68a95v46e61l 74T93e56s61a52ř41í35k 6810973490235

Bych je poslal někam ať se starají o sebe, ti lidé co tam žijí těm je prd platné nějaké ohromné území, které se nesmí hospodářsky využívat, oni potřebují práci, jednak v lese, dřevozpracující průmysl, turistický průmysl, lyžařská střediska atd. My nejsme země tak velká a tak bohatá abychom z rozmaru nějakých kavárenských sluníček nechali ležet ladem a hnít takovéto velké území.

Pokud vím tak za bolševiků stačil prales Boubín a kdo se chtěl podívat na neudržovaný les, tak se tam mohl jet podívat, i jsem tam byl nic úžasného, co by stálo za to nechat celou Šumavu ležet ladem tam nebylo k vidění.Rv

+4/−6
7.9.2016 15:59

M44i30c61h77a10l 37Z75e86l40e57n70k90a 3975524739861

Jaké ohromné území zase ? Jde o pár bezzásahových lokalit z kterých vytěžením nikdo nezbohatne. Ty lunaparky a sjezdovky si můžete stavět na výsypkách nebo jinak již ohledně přírodně na stovky let zničených místech.

Na rekreaci zbude na Šumavě stále místa dost.

+5/−2
7.9.2016 16:16

P83a39v25e18l 67T38e49s45a74ř36í89k 6330183230915

O tomhle by rozhodně neměl nikdo rozhodovat v pražské kavárně, tohle si mají rozhodovat ti, co tam žijí. Na Šumavě také nikdo nekecá do toho co mají dělat v Praze. Z druhé strany rakouské Šumavy ty sjezdovky jsou a nikomu nepřekážejí. Ti lidé tam potřebují zdroje obživy a nikoliv nějakou náboženské budoucnost, že za 200 let tam budou mít něco zcela úžasného. Ono když si prosadí svoje kavárna, tak za 200 let tady budeme mít něco ohromně úžasného alá Irák, Sýrie, Afganistán, říznuté Afrikou, tedy zabíjení, válku, teror a ničení.

+4/−4
7.9.2016 17:26

M86i57c11h68a33l 10Z77e19l32e91n19k15a 3135144129581

O tom naštěstí žádná pražská kavárna nerozhoduje.

Smůla je, že ani ti kompetentní. Nechte Šumavu jak je.

Udělat z chráněného území zábavní centrum je prostě nesmysl a lidé zde snad hlady neumírají.

+4/−2
7.9.2016 17:31
Foto

V19l78a53d50a 52V82a40n54e16k 9793256134728

To se to rozumuje o cizím ,území,majetku ...Rv:-P

+1/−2
7.9.2016 19:59

V47i52k77t27o65r 82Š42e96d83i49v85ý 8156301910266

Pro přítomné evoluční biology-amatéry: Opravdu si myslíte, že když vyženete ze vsi několik stračen a voříšků, dočkáte se divokých praturů a vlčích smeček?

+2/0
7.9.2016 15:40

M57i32c45h41a71l 77Z80e53l63e71n49k14a 3275564619521

Jo vy jste ten lesní hopodář profesionál, který si neumí představit porost nestejného stáří a pravidelně nevyrovnaný v řadách po čtyřech metrech :-)?

Na každém pátem stromě koš na odpaky pro turisty a se stánky s buřtama ?

0/−2
7.9.2016 16:07

V83i74k45t84o48r 41Š87e47d30i69v60ý 8346381660446

Ale kdepak, já vysloveně nesnáším uklizené smrkové lesy bez podrostu. jenže zrovnatak, jako pro pokus o zabydlení krajiny tury nestačilo vystrčit ze chlíva pár stračen, ale bylo zapotřebí dost šlechtitelské práce na přípravě zvířete, nelze ani očekávat, že opuštěním "továrny na smrkové dřevo" vznikne něco, co bude aspoň připomínat les kdykoli před příchodem člověka.

+2/0
7.9.2016 16:56

M31i90c24h95a83l 44Z83e40l93e65n97k23a 3555254789251

A co myslíte, že se stane když necháte ta dotčená území bez té Vaší

péče ? Jak bude asi vypadat ?

0/−2
7.9.2016 17:21

M50i32c95h12a40l 83S16l76a26v44í96č20e12k 1279558242959

Šumava, vášně a pan Klostermann. Díl prvý.

Stojí za to si přečíst Klostermannovy romány ze Šumavy. Dozvíte se, že stará Šumava je mrtvá, ale i o kůrovcové kalamitě a s ní spojeném "zlatém období" pro místní.

Od 16.století začaly na Šumavě vznikat sklářské hutě. V nich se jako palivo používalo tvrdé dřevo, zejména bukové, kterého bylo všude dost. A samozřejmě kolem hutí vznikaly osady a krajina se počala měnit, sice pomalu ale přeci. Na kulturní krajinu. Jak mizely původní bučiny, začal být vysazován převážně smrk. A také těžen. Převážně jako palivové dříví, k tomu byly postaveny známé plavební kanály. Pro plavení dlouhého dřeva nebyly na Šumavě podmínky. K dispozici byla jen Otava asi od Sušice či Rejštejna. Protože obyvatelé museli být z něčeho živi, vznikalo i zemědělství a s ním spojený chov dobytka. Ve vyšších polohách oves a brambory, níže i další obiloviny. Dobytek se pásl na již vzniklých luzích, ale i v lese. Např. Volary měly právo lesní pastvy. Vznikaly hamry, pily atd. Spirála vývoje učinila další otáčku a krajina se stala opět kulturnější. Život zde byl ale stále tvrdý. Projděte si staré fotografie, mapy či turistické průvodce z 1. republiky. Tento pozvolný vývoj byl po 2. sv. válce uťat nejprve vysídlením zde žijících Němců a následným "dosídlením" Slováky, volyňskými Čechy a pod. Komunisté to pak dorazili vytvořením pohraničních pásem a opětným "vylidněním" Šumavy, ze které se stalo jedno jediné vojenské pásmo, odříznutého od zbytku státu. Paradoxně to částečně Šumavě pomohlo v jistém zakonzervování v nepřirozeném poválečném stavu. Ovšem na místní obyvatele se hledělo s jakýmsi despektem a podezřením. Takže sem byla "dosazena" část obyvatel se správným světovým názorem a páskou pomocníka PS. Pokud jsem měl na Šumavě v té době problém, nebylo to nikdy s hajnými či PS, ale právě s těmito bdělými a ostražitými kašpárky.

+3/0
7.9.2016 13:11

M36i27c22h12a59l 76S18l10a43v50í28č49e28k 1419328512539

Šumava, vášně a pan Klostermann. Díl druhý.

Podívejme se nyní na Šumavu dnešních dní, resp. červnových dní r. 2015, kdy jsem podnikl svou bohužel poslední šumavskou cestu.

Obrovským problémem je v podstatě neexistující nabídka práce. Zanikly skoro všechny pily a dřevozpracující závody. Stejný osud postihl sklárny. Totéž platí pro JZD a SS. Zůstala jen možnost práce v lese. Rozvinul se chov skotu pastevním způsobem, otázkou je, jak dlouho bude rentabilní. Další možností je turistický ruch. Šumava prokoukla, vzniklo mnoho penziónů a turistické zázemí je již skoro postačující. Překvapila mne kvalita komunikací včetně těch místních. Cyklostezek je dle mého mínění až příliš. A také se Šumava zkomercionalizovala, platí se téměř za vše. Ale dokáži to pochopit, z něčeho místní žít musí.

Otázkou je tedy, jak dále. Nejsem odborník, takže dále navrhuji jen své názory, popř. to, co funguje jinde. Šumava je již dávno kulturní krajinou a pokoušet se jí vrátit do stavu ranného středověku je nesmysl. Je v pořádku, mít na neosídlených místech přísné rezervace. NP v osídlené oblasti je věc velice ožehavá. Zde je nutno při jeho řízení mít cit pro krajinu i obyvatele. Rozhodnutí se nedají dělat od kancelářského stolu.Přesto jsou zde řešení. V existujícíh obcích mít kvalitní územní plán, zakázat rekreační výstavbu i výstavbu módních projektů (fotovoltaické farmy, vrtule). Pokud chce stavět místní, pak se závazkem na x let trvalého pobytu a nemožnosti odprodeje nemovitosti k rekreaci. Ve centrech při hlavních tazích vybudovat záchytná parkoviště s únosnou kapacitou a na místní komunikace dát zákaz vjezdu pro nerezidenty. Zárověň zajistit sezónní HD. Do nejcennějších partií NP zavést denní kvóty pro počet návštěvníků. Zrušit bezzásahové zóny v místech druhotných porostů do té doby, než bude jejich skladba odpovídat té původní (což je tak na 100 let). Posílit řady strážců parku, zdvořilých a zároveň nekompromisních.

+6/0
7.9.2016 13:12

V20i12k42t64o14r 46Š83e47d79i49v47ý 8726381760206

Takže se máme dostat sto let zpátky? Nebo dvě stovky, půl tisíciletí, na začátek letopočtu ...? Co je ten "správný původní les"?

-

Až se domluvíme, co je tedy správně divoké a nedotčené, potřebujeme tam dostat semena buků, jedlí, (původních) smrků a mnoha dalších stromů. Jo a zabránit těm dnešním smrkům, aby na nich rostly šišky.

Stromy máme?

Tak opustíme rostlinnou říši a jdeme vracet rysy, vlky, medvědy. Bez nich nám totiž přemnožená spárkatá zvěř ty jedle sežere.

A co velcí kopytníci, aby čistili prostor v podhůří?

Fajn, jednoduché věci máme zvládnuté.

Teď tedy věci maličko složitější ... co podnebí z té "správné doby"?

:-P

+4/0
7.9.2016 12:32

M83i26c28h97a65l 22Z89e54l87e12n95k43a 3875364979121

Myslíte z prvohor, nebo před 200 lety ?

0/0
7.9.2016 12:37

V74i68k57t16o53r 81Š41e31d79i37v64ý 8796371690376

Já nevím, ze kdy je ta "správná divočina", ve kterou se má hospodářský les přeměnit.

+2/0
7.9.2016 13:45

M15i72c18h65a11l 23Z33e84l40e30n56k53a 3625184139951

Vždyť Vám to tu (7.9.2016 12:37) píšu, jedná se řádově o stovky let.

0/−1
7.9.2016 13:52

V20i80k47t71o13r 80Š70e65d11i84v95ý 8276371570206

Jo před dvěma stovkami let.

Jasně.

Takže postavit sklárny, hamry a hurá s pilami do lesů.

+1/0
7.9.2016 14:52

M27i27c73h89a69l 78Z69e95l87e50n82k26a 3855964379771

Váš problém je, že chcete stále s něčím hospodařit :-).

0/−1
7.9.2016 15:56

V23i75k41t53o97r 88Š97e33d34i12v52ý 8636261260166

Vy se chcete vrátit o 200 let. A k tomu třeba ty sklárny a těžba pro ně patří.

+2/0
7.9.2016 16:51

M56i82c19h38a36l 87Z27e43l27e50n83k58a 3315294639841

Ty sklárny a těžbu vynechte, les se bez nich snadno obejde.

0/−1
7.9.2016 17:22

V67i73k16t82o50r 95Š14e22d38i29v50ý 8656661360156

Aha, takže se chcete v čase vrátit někam jinam, než na přelom osmnáctého a devatenáctého století?

+2/0
7.9.2016 17:29

M79i71c43h36a43l 75Z67e11l89e95n42k24a 3135234399751

Já jsem snad někde napsal že se chci v čase vrátit o několik století zpět ? Stačí do té podoby dostat lokalitu o což se les poškozený větrnou či kůrovcovou kalamitou bez zásahu postará za dalších 200 let sám a nebo v takovém stavu již je, a tu pak ponechat svému osudu. Buď nechápete, nebo nechcete.

0/−1
7.9.2016 17:48

P13e69t27r 83K89o19l43á64ř 8605781965101

Váš příspěvek je demagogie. Nikomu nejde o to stanovit na Šumavě nějaký ideální cílový ekosystém. Všechny ekosystémy se vyvíjí. Klíčové je jim k tomu nechat PROSTOR a ČAS, tedy vůbec umožnit to, aby přirozený vývoj nastal. To je totiž primární účel národních parků. Vy si to představujete jak složení pečiva - musí tam být tolik, mouky, tolik vody, tolik soli, tolik kvásku a bude z toho bochník chleba dle normy.

+2/−2
7.9.2016 12:44

P16e47t60r 76K89o44l14á86ř 8865921305181

A přirozenému vývoji ekosystému logicky příliš nepomáhá současná rozdrobenost I. zón, masivní zástavba v obcích, apod.

+1/−1
7.9.2016 12:48

M98i72c26h85a18l 81Z10e97l97e52n46k94a 3495514259701

S tím samozřejmě souhlasím.

0/0
7.9.2016 13:49
Foto

M38i77r75o64s78l67a93v 51S44t65e33i67n19e52r 1885205498183

Ze současného, z lesnického hlediska jistě velmi zanedbaného kulturního lesa vám sám od sebe ten původní Český les nevyroste. Zanedbávat i nadále vede k tomu, že se kůrovec teprve pořádně zahnízdí a rozšíří i jinam.

Co nejrychleji odstraňovat napadené dřevo a vysazovat odolnější druhy vede k rychlejšímu obnovení ekosystému. Líheň parazitů ohrožuje všechny okolní lesy.

+2/0
7.9.2016 20:42

M83i27c92h56a56l 77Z77e97l11e62n10k65a 3365484289421

Máte pravdu, i nové parkoviště na trvale zničené lokalitě časem proroste travou.

0/0
7.9.2016 12:58

M58i18c27h64a38l 41Z77e73l50e52n58k42a 3885554639361

Ale možná jsem Váš příspěvek pouze špatně pochopil.

0/0
7.9.2016 13:00

M54i40c66h97a77l 80S31l96a85v80í66č40e51k 1789388842489

Pan Šedivý má v podstatě pravdu, mýlíte se vy. Stabilní (vyvážený) ekologický systém se nevyvíjí, právě protože je stabilní. Samozřejmě se může časem změnit díky mnoha vlivům, včetně toho lidského. O "vývoji" můžeme mluvit z hlediska času geologického, nikoliv lidského. Tím, že necháte kulturní krajinu náhle bez hospodáře, se k původní krajině nedostanete. Klasický příklad můžete vidět na našich opuštěných polích. Velice rychle zarostou plevelem, později náletovými rychle rostoucími dřevinami (bříza, olše, trnky atd.) A tím "vývoj" končí, protože další druhy již nemají šanci, ekologická nika je zaplněna.

+1/0
7.9.2016 13:32

M75i93c79h91a83l 79Z52e48l28e16n14k29a 3455184559981

Tak mi ukažte kde něco takového tvrdím. Jde mi o uchování alespoň stávajíciho stavu a dejme tomu 200 let zpět, nikoli o návrat do prvohor jak záměrně přeháním a tím reaguji na citaci p.Šedivého "podnebí z té správné doby". Asi si nerozumíme.

+1/0
7.9.2016 13:42

V72i20k94t80o30r 64Š77e86d29i78v57ý 8746471320706

Stávající stav je stav zanedbaného hospodářského lesa o nevhodné skladbě. Dvě století zpátky to už také byl převážně hospodářský les, navíc krajina byla podstatně víc zalidněna, víc bylo obdělávané půdy, víc výroby.

Chceme-li stav posledních staletí zachovat, musíme v tom lese hospodařit.

+2/0
7.9.2016 13:54

M23i72c92h22a61l 83Z43e69l60e24n59k58a 3735274779501

A proč byste měl ? Podívejte se na některé samozotavené lokality Jizerek kde mimochodem z původní původní skladby převažovala obyčejná líska a dnes je to smrk ?

0/0
7.9.2016 14:02

M71i20c41h77a68l 42S14l28a20v25í92č72e15k 1319778102959

Cituji z vašeho příspěvku: "Všechny ekosystémy se vyvíjí. Klíčové je jim k tomu nechat PROSTOR a ČAS, tedy vůbec umožnit to, aby přirozený vývoj nastal." Jak to s tím "vývojem" vypadá, jsem popsal v předchozí replice. Navíc si protiřečíte. Chcete uchovat stávající stav, nebo se vrátit o 200 let zpět? Jedno nebo druhé, obojí nejde. A co uděláte s obyvateli?

Věci se mají řešit citlivě, leč s rozumem.

Příklad: http://www.bayerischer-wald.org/de/natur/naturpark/#/de/landkreis-cham/default/detail/Area/800A9B50BAC34E5BE2D2BD566E2A90E2/naturpark-oberer-bayerischer-wald

0/0
7.9.2016 14:01

P44e89t55r 52K94o93l25á39ř 8495441665691

Nevím, kde si protiřečím, protože netvrdím ani jedno z toho (stávající stav x 200 let zpátky). A ten Váš link na Bavorský les je trefný, tam by si naši regionální politici a starostové měli vzít příklad.

0/0
7.9.2016 14:09

M16i13c68h51a37l 84Z63e15l53e12n80k68a 3735124459891

To byla asi reakce na mne :-).

0/0
7.9.2016 14:11

P70e64t38r 45K58o62l39á36ř 8315971755261

Já myslím, že na mne (cituje můj text), ale ty otázky jsou úplně mimo kontext, tak nevím. Asi jsme byli spojeni do 1 osoby :-)

0/0
7.9.2016 14:18

M26i48c28h97a46l 57S14l22a33v30í76č46e24k 1949518412189

Omyl, ale fakt se vlákno blbě sleduje.

0/0
7.9.2016 16:26

M85i77c92h57a34l 67Z84e15l30e21n53k72a 3425294399181

Chci uchovat stávající stav na lokalitách které toho jsou schopny a odpovídají zhruba stavu před řádove stovkami let což je zhruba stávající stav. Nějaká kůrovcová kalamita jej není schopna dlouhodobě ohrozit.

Pochopte to konečně.

0/0
7.9.2016 14:10

M47i88c15h83a81l 31S25l96a33v65í50č86e91k 1319638202969

Zcela chápu vaše pohnutky i nadšení, leč je to nemožné. Stavu před stovkami let odpovídají tak geologické útvary, jako jsou např. jezerní stěny. Nikoliv současnost. Sama Lipenská přehrada změnila velkou část východní Šumavy i její mikroklima. Čtete pana Klostermanna a dozvíte se, co dokáže brouk. Tak jako se nedá postavit fotbalové hřiště na krejcárku,i bezzásahový NP vyžaduje svou rozlohu. Rozlohu bez lidských sídel atp. A tu Šumava, přes svou rozlehlost nemá. Chápu, že Šumavu milujete stejně jako já, ale buďte realista. Celý problém je v tom, že se Šumavou je třeba rozumně hospodařit. Čehož není stát ČR schopen.

0/0
7.9.2016 16:49

M28i44c29h82a67l 90Z79e43l92e26n46k60a 3485904109461

Pokud na chvíli vezmu Vaše tvrzení jako skutečnost, proč tedy situaci ještě zhoršovat ? Čeho tedy vlastně těžbou dřeva v chráněném území dosáhnete ? Myslíte, že místní bez provozu nových sjezdovek budou umírat hlady ?

0/0
7.9.2016 17:58

M37i76c15h46a57l 35S64l62a94v34í67č27e97k 1229978572429

To nejsou moje tvrzení, to je realita. Kdypak jste byl naposled na Šumavě a mluvil s místními usedlíky? Mluvíte o těžbě dřeva z chráněného území a sjezdovkách. Hospodářský les se pěstuje proto, aby se v patřičné době vytěžil. Je to stejně obnovitelný zdroj, jako velelány řepky. A to kůrovcové, to je dobré tak na palivo, nebo dřevotřísky. Největší podíl na vývozu dřeva, kulatiny, mají Lesy ČR. Ze svých lesů, nikoliv chráněných oblastí.Na Strážný valí dnes a denně desítky kamiónů kulatiny a zpět se vracejí buď prázdné, nebo s nákladem drahého řeziva. Že je to politika krátkozraká, to je již jiná písnička. Totéž platí o sjezdovkách. Zase nepodložený argument. Na sjezdovku potřebujete kopec. Zadov, Hojsova stráž, Železná Ruda. (Ve Volarech, Horní Vltavici či Lenoře jí nepostavíte.) Jenže to už byla a jsou místní střediska zimních sportů. Souhlasím s vámi v tom, že stavět na Lipně sjezdovky a olympijské centrum, či jak se ta věc jmenovala, je blbost. Jde jen o propagaci a zoufalý pokus, jak místním zajistit práci. A k vaší poslední větě - místní umírat hlady nebudou, jen prodají své nemovitosti rekreantům (lufťákům, chalupářům, Pražákům, náplavě a jak se jim všem říká) a odejdou za lepším. Šumava se vylidní podobně jako řada jihočeských či severočeských vesnic. Myslíte, že je to to pravé ořechové?

P.S.

Velice mne potěšilo, že zkrachovalo 99 % příhraničních bordelů i vietnamských tržnic. Nemám nic proti vietnamské komunitě, ani kněžkám lásky. Ale zcela sobecky mne to potěšilo. Život na Šumavě je stále tvrdý a prostitutky ani "moc proušky adidas" sem nepatří.

+1/0
7.9.2016 19:52

M74i23c84h20a35l 78S96l34a50v88í15č78e46k 1839748492499

Je to vlákno, nejsou příliš zřetelná. Tento příspěvek byl určen panu Kolářovi.

0/0
7.9.2016 16:17

M64i54c57h73a49l 91S79l66a86v43í33č62e44k 1799278872279

Samozřejmě že ne, protože nejde o váš příspěvek, ale o příspěvek pana Koláře.

0/0
7.9.2016 16:23

P72e76t25r 36K12o96l18á21ř 8175461585821

Absolvoval jsem přírodovědný studijní obor, v lese jsem každý den. Mýlíte se Vy, jste ve svém uvažování krátkozraký, porost z náletových dřevin v žádném případě neznamená klimaxový (finální) stav ekosystému. Možná na nějakých extrémních stanovištích typu rašelinišť, kde se nic kromě bříz a borovic blatek neuchytí. Jak byste vysvětlil tedy např. skladbu dřevin Boubínského pralesa, kde tam máte břízy a trnky? Vývoj nikdy nekončí, přírodní podmínky se neustále mění (klima, půdy, orografie), a tak i tzv. klimaxové stádium ekosystému není neměnnou entitou, zvláště když se dnes ony podmínky mění i v měřítku lidských životů, natož vývojových stádií ekosystémů..

0/−1
7.9.2016 13:54

M58i49c92h76a57l 57S53l10a68v35í31č14e53k 1479448732719

Napsal jste to hezky, se spoustou odborných termínů, ale uniklo vám to podstatné. Zřejmě úmyslně. Boubínský prales je rezervací od roku 1858 z rozhodnutí majitele Jana Schwarzenberga. Jako takový byl samozřejmě ustáleným biotopem, v němž neměly náletové dřeviny šanci.

Další část Vašeho příspěvku je pouze matení pojmů. Pletete dohromady čas geologický (klima, půdy, orografii) s časem lidským. Jestliže ponecháte kulturní krajinu bez hospodáře samovývoji, dostanete něco jako černou skládku. Pokud chcete krajinu vrátit k jakémukoli předchozímu stavu, vyžaduje to opět hospodářské zásahy.

P.S.

Pokud Vám to udělá radost, jsem absolventem Př. f. UK a syn je lesní inženýr.

+2/0
7.9.2016 16:11

V15i18k86t90o28r 21Š96e34d23i61v56ý 8486611410546

Takže nejde o žádnou Šumavu, jak bývala před x lety/staletími/tisíciletími, ale o pokus, co se stane, když se o hospodářský les přestaneme starat. :-/

To ovšem ve výsledku bude spíš připomínat příběh zarůstání hnědouhelných výsypek, než život starého pohraničního hvozdu.

+2/0
7.9.2016 13:49

M30i82c37h92a39l 85Z85e32l73e86n58k46a 3545204819631

Ten genofond je v těch původních malých semenáčcích a přeživších organismech, které na výsypkách jaksi chybí.

0/−1
7.9.2016 13:56

V61i43k49t12o38r 71Š91e40d38i94v52ý 8446941950606

Myslíte ty nepůvodní smrky, co jim šumavské klima příliš nevyhovuje?

A semenáčků buku nebo jedle také člověk moc nevidí.

-

Takže celý ten slavný nový šumavský divočinový les sestává z nevhodných smrků a náletových dřevin.

+2/0
7.9.2016 14:27





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.