Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

U Jihlavy se zřítil paraglidista, na Olomoucku se srazily ultralighty

Muž s motorovým padákem se v neděli ráno zřítil u obce Rybné na Jihlavsku. Na místo vyjela záchranka, lékaři už ale jednačtyřicetiletému sportovci nedokázali pomoct. V Olomouckém kraji záchranáře v sobotu večer zaměstnala nehoda dvou ultralightů. Jeden pilot střet nepřežil, dva muži se vážně zranili.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O14l42d44ř73i94c27h 77J73a55n90e39č31e61k 8849416233781

vítr 5 až 6 m/s pro normální paraglide bez motoru problém rozhodně není, to nicméně většinou není ani turbulence, pokud ji nechytíte v malé výšce a nepraští s Vámi o zem. jak je to při létání s přídavným motorem netuším - ale vzhledem k tomu, že ten motor je dost těžká bedna, tak s ním zvládání nestandardních situací za letu asi bude o dost těžší. hádám, že s motorem se narozdíl od bezmotoru létá hlavně v klidných podmínkách.

+1/0
28.8.2016 12:55

L81a27d44a 22N31o79v13a96k 4772663287

to jako určitě, ale čím větší závaží pod vrchlíkem, tím je většinou křídlo stabilnější... a pro MPG to většinou tak je, že pod křídlem visí větší zátěž na plochu paraglideru, než u bezmotorového PG..

+1/0
28.8.2016 14:23

P27a88v98e29l 34V68i45l72d72o65m12e89c 2524522228540

Bude se jim tolerovat 0.8 promile, když spadnou na cyklostezku?

+1/−7
28.8.2016 12:49

R44a48d57e70k 35Č94e85r45v85e49n88k91a 5204641694972

na Olomoucku byl nějaký sraz veteránů? 60, 65, 68 let...

+1/−7
28.8.2016 12:35

J48a20n55a 38V11y40s12k37o25č94i49l16o25v25á 8547688789674

Kluci starý, co blbli? Bačkory, fajfku a houpací křeslo!

0/−2
28.8.2016 15:56

S58t61a39n19i56s90l92a22v 83R47o29s56e80c61k11ý 9415909131429

To je dnes ( podle představ vlády) normální produktivní věk.

0/0
28.8.2016 16:28

J65a25n 42K18o54ť43á19t10k46o 9385695342449

Nehody se stávají. Bohužel rekreačním pilotům se stávají docela často a nikdo se nad tím nějak výrazně nepozastavuje. Kdyby měli takovou nehodovost a mortalitu majitelé legálních zbraní, tak už by probíhala mediální kampaň za zákazy, povinné psychotesty a jiná omezení. Ten dvojí metr tady funguje na všechno. Tohle jsou prostě sportovci a ti jsou ze zásady dobří, zatímco zbraně jsou ze zásady špatné, takže jsou špatní, nebo aspoň podezřelí i jejich majitelé.

+3/−5
28.8.2016 12:15

O32l41d96ř21i46c19h 11J98a46n18e27č28e88k 8959486673541

je tady jeden zásadní rozdíl: pravděpodobnost, že paraglidista krom sebe ublíží někomu jinému, je minimální. a pokud se paraglide dostane do neoprávněných rukou, tak se nejspíš nestane vůbec nic, protože dotyčná neoprávněná osoba s tím vůbec nebude umět zacházet. se zbraněmi (ale i s motorovými vozidly) je situace diametrálně odlišná - s nimi lze na ostatních napáchat spoustu škody.

+3/0
28.8.2016 12:52
Foto

M24i82l62a65n 45K11o42m28e31r64s 3237801929750

Jako příklad dosti hloupé. Pochybuji, že bych s padákem či ultralightem vystřílel půl hospody, případně zastřelil nevěrnou manželku či jejího milence.8-o8-o

+3/0
28.8.2016 13:07

J54a76n 94K21o58ť29á14t30k53o 9935415662789

Bavíme se o nehodách a tam je pouze na náhodě, jestli s ultralightem praští do lesa nebo někomu do domečku. Kdyby Vám ten paraglide i s chlapem a motorem dopadl před jedoucí auto, ve kterém povezete manželku a dvě děti, tak se smíchy neudržíte na silnici.

0/0
28.8.2016 13:49

J34a90n 36K53o23ť60á77t82k54o 9505805662949

A ještě mne napadlo; nevím jestli by šlo ultralightem vymlátit hospodu, ale představa pomateného pilota, jak to pošle někam do davu je celkem reálná. Asi by tím laminátem nezbořil WTC ale takové hlediště hudebního festivalu by stačilo. Je to stejné jako s náklaďákem, sekerou, nožem, nebo dlažební kostkou. Zneužít se dá kde co. Já jsem pouze poukázal na dvojí metr, který se v Evropě všeobecně používá k šikanování legálních majitelů zbraní.

P.S. na manželku vezměte řemen z kalhot, jestli Vám zahejbá to bude stačit.

0/−1
28.8.2016 14:16

J94a77n28a 87V45y84s64k25o50č72i21l11o36v19á 8357208629194

To je ale hloupá úvaha i rada na závěr! Nejste muslim??

+2/0
28.8.2016 15:58

O70l14d43ř62i92c40h 37J69a67n41e97č71e31k 8539396913331

Ano zneužít se dá téměř všechno. Ale zatímco zbraně jsou konstruované pro zabíjení a k tragédii stačí, aby se zbraň dostala do špatných rukou, paraglide je konstruovaný pro létání a někomu tím ublížit je náročnější, než ublížit mu ze (zcela neregulovaného) jízdního kola. Ultralightem to půjde o něco lépe, ale rozdíl oproti zbrani je stále markantní. Chcete snad podmínky pro nabytí oprávnění provozovat jakýkoliv dopravní prostředek včetně jízdního kola zpřísnit na úroveň zbrojního průkazu? Anebo naopak zmírnit zbrojní průkaz na úroveň řidičáku na moped? Dost směšné, ten Váš údajný dvojí metr.

0/0
29.8.2016 8:41

J18i51n35d15ř94i80c23h 19T49ů62m41a 1214332687578

Hodně to zjednodušujete. Zatímco u majitelů zbraní se smrtelné nehody stávají téměř výlučně lidskou chybou a nedodržováním předpisů, u létání je to trochu jinak. Svou (podstatnou) roli tam hraje počasí (které je někdy i pro znalce nevyzpytatelné) a technické závady (které se u zbraní prakticky nevyskytují).

Ovšem je pravda, co napsal ve své knize Dick Francis (mimochodem majitel malé letecké společnosti). "když jsem nalétal 90 hodin, myslel jsem, že znám vše. Po sto hodinách jsem pochopil, že neznám nic." Není to zcela přesný citát, ale všeobecně platný.

0/0
28.8.2016 13:20

A44d86a71m 94P90u60r25k34r57t 1184259964827

Zrovna včera jsem nad údolím jednoho viděl a říkal si, jaký je to hazard... Chápu touhu létat, ovšem paraglide je z mého pohledu na pomezí adrenalinoveho sportu a ruské rulety. RIP...

+1/−10
28.8.2016 11:52

M52a11r88e56k 96K27o12d12y20m 4829651191

A na zaklade ceho mate tento nazor?

0/0
28.8.2016 11:58

A62d48a83m 89P74u37r55k17r39t 1244869654667

Statistiky bohužel hovoří poměrně jasnou řečí.

+2/−1
28.8.2016 12:04

O96l42d56ř36i10c57h 85J65a26n35e95č61e51k 8639366503541

a co říkáte třeba na motorkáře nebo cyklisty?

očividně s paraglidem nemáte žádné zkušenosti. víte, ono je to celkem stejné jako s jakoukoliv jinou lidskou činností, např. s cyklistikou: dá se to provozovat jak velmi bezpečně, tak velmi nebezpečně (a la ruská ruleta).

+2/0
28.8.2016 12:57

L42a76d87a 39N80o97v75a50k 4662433867

a jaké prosímtě statistiky...? Zkus si nějaké opravdu najít.. Podívej se kolik jakýchkoliv nehod se ročně šetří na počet startů... je to bezpečnější, než jízda na kole po cyklostezce...

+1/0
28.8.2016 14:20

L50a75d23a 85N12o89v39a30k 4682543837

5 - 6 m. je zcela normální vítr na létání PG... problém jsou turbulence a pokusy o akrobacii s motorovým PG..

+2/0
28.8.2016 11:39

K82a17r32e95l 32S57e92c22h85o90v79e87c 8685540884787

Je to jako na silnici, nehody se stávají...

+4/0
28.8.2016 11:23

J67i60n58d60ř59i90c52h 77T75ů59m82a 1744492727958

Stejně jako na silnici, většina nehod je zbytečná.

0/0
28.8.2016 13:33

R30a84d86o91s15l31a57v 12K53l91a72u30d11a 5584948354272

Vážně je nutné aby tzv. novinář fotil i rakev?

+5/−1
28.8.2016 10:58

L62u18k95a33s 32M25u78d27r55a 6966206462451

Je. Zvlaste pro "piloty" SLZ je to dulezita informace o tom, ze to jejich tzv. "letani" neni zadna pocitacova hra nebo jen odpoledni zabava pro chude, na kterou neni v zasade potreba "nic moc umet" a muze to provozovat "opravdu kazdy" - ale je to letani se vsim vsudy, tedy s velkou moznosti smrti.

Poznamka: Nechapu, jaktoze rogaliste nemaji stale jeste povinnou vysilacku, zvlaste pokud se pohybuji v prostoru regulerniho letiste...

0/0
28.8.2016 12:00

Z28d83e67n82ě66k 96T72r45u12t55n16o66v27s32k75ý 7273633576570

??? Nemusí nic umět???? Tohle není řidičák na auto, kdy to dají každýmu Jarinovi....

+2/0
28.8.2016 12:16

O91l71d45ř67i76c90h 68J82a16n78e83č96e93k 8619836653401

Na co by měli mít vysílačku? Víte, na to, kde musíte být ve spojení s ŘLP existují docela jasná pravidla. Vzdušný prostor se dělí na hlídaný a nehlídaný. V hlídaném (cca. nad 4000 m.n.m., v okolí velkých letišť a koridorů k nim i níže, případně až po zem) se létá bez podmínky přímé viditelnosti - na přístroje a v kontaktu s dispečerem. V nehlídaném se létá na přímou viditelnost, vysílačka by ničemu nepomohla. Předpokládám, že dotyčné letiště se nachází v nehlídaném prostoru a obecně se na něm nelétá podle přístrojů, jinak tam dotyčný pilot neměl co dělat.

0/−1
28.8.2016 13:03

J21i67n43d88ř14i87c27h 15T49ů26m64a 1964562507378

To jste trochu (hodně) popletl. Neexistuje hlídaný a nehlíaný prostor. Existuje řízený (obvykle nad 5000 ft, mimo speciální prostory, okolí letišť a v hornatém terénu)) a neřízený prostor pod touto hranicí. V neřízeném prostoru nemusíte mít vysílačku, ale je to risk, protože i v něm se pohybuje spousta letadel, balonů atd. a vždy je bezpečnější mít o jeich pohybu ve vašem okolí přehled. V obou prostorech můžete létat za podmínek VFR (přímá viditelnost země), v řízeném prostoru můžete letět za IFR (bez viditelnosti země) pomocí přístrojů. V tom případě, ale musí být letoun specielně vybavený pro IFR let a pilot mít IFR kvalifikaci. V řízeném prostoru musíte vždy být v kontaktu s ŘLP (řízení letového provozu).

0/−1
28.8.2016 13:32

O42l62d87ř52i55c47h 98J15a75n37e89č39e33k 8719196713651

Dobrá, tak se tady budeme hádat o nejlepším českém překladu slova 'controled'? Já českou terminologii neznám, tak jsem použil slovo 'hlídaný'.

Řízený v Alpách začíná standardně ve 13000 ft - je možné, že v ČR je to jinak. Ano v okolí letišť níže, případně již u země.

O.k. máte pravdu, v řízeném můžete letět i na VFR - ale zásadně a jedině v kontaktu s ŘLP.

V neřízeném se sice pohybuje leccos, ale jedině na VFR.

Ono dost záleží, s čím v tom neřízeném prostoru létáte. Pokud s paraglidem nebo rogalem, tak balony a ostatní bezmotorové stroje včas vidíte a před zákeřným motorovým letadlem Vám ta vysílačka moc nepomůže. V motorovém letadle ta vysílačka bude mít smysl i při letu na VFR, ale o balonech a rogalech se z ní stejně nedozvíte.

0/0
29.8.2016 8:54

J47i20n86d52ř88i23c13h 67T56ů50m71a 1514522277188

Ono to "slovíčkaření" není zcela bez významu. "Řízenou křižovatku" zná každý řidič, ale co je to "hlídaná křižovatka"?

O tom, že v horách je to jinak (nadmořská výška 5000 ft by tam byla v zemi :-) )jsem psal.

S těmi radioostanicemi se mýlíte. Je to zásadní omyl, že když něco nemusím, je to k ničemu. Většina méně zkušených pilotů si neuvědomuje, jak je důležitá kontrola okolního prostoru. Srážky obvykle nastávají právě tam, kde se "neobtěžují" komunikací s řídícícm (i AFIS) a mezi sebou. Ani na rogalu nevidíte nad sebe a za sebe a v letounu zase pod sebe. Nehledě na to, že většinou se piloti "kochají".

Před několika lety se mi při letu do Stuttgartu připletl do cesty balón. Protože je tam dráha prakticky v přímce ze směru od Prahy, řídící nás nechal klesat poměrně dlouho před letištěm. Byla mnohovrstevnatá oblačnost a ve výšce 10 000ft jsme koukali po průletu jednou vrstvou mraků přímo doprostřed balonu. Řídící vůbec netušil, že tam něco takového je (nebyli na příjmu). Ještě jsme to stihli, ale stačilo málo - další vrstvička oblačnosti, nebo se prostě v tu chvíli nedívat ven (což dopravní piloti při letu IFR pořád nedělají, mají jinou práci) a byli jsme v něm. O smrti pěti cestujících v balonu není třeba v takovém případě pochybovat, jak by to dopadlo pro sedmdesát lidí na palubě není vůbec jasné. A to jenom proto, že neměli či nepoužili vysílačku. Pradoxem je, že když se němečtí řídící vzpamatovali z šoku, tvrdili, že vše bylo v rámci předpisů. :-/

0/0
29.8.2016 16:16

M31i42r68e60k 98K94r22o83u72p67a 8376239757962

Ta obec se jmenuje RYBNÉ, nikoli Rybná, jak je chybně uvedeno. Díky za opravu

+2/0
28.8.2016 10:37

J86a80n 76Š17e92s41t18á39k 3508899729734

Tak to jedno písmeno je asi to poslední u této smutné události...

0/−1
28.8.2016 10:42





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.