Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

U Jihlavy se zřítil paraglidista, na Olomoucku se srazily ultralighty

Muž s motorovým padákem se v neděli ráno zřítil u obce Rybné na Jihlavsku. Na místo vyjela záchranka, lékaři už ale jednačtyřicetiletému sportovci nedokázali pomoct. V Olomouckém kraji záchranáře v sobotu večer zaměstnala nehoda dvou ultralightů. Jeden pilot střet nepřežil, dva muži se vážně zranili.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O34l21d84ř55i57c48h 46J39a55n37e50č37e32k 8159816403941

vítr 5 až 6 m/s pro normální paraglide bez motoru problém rozhodně není, to nicméně většinou není ani turbulence, pokud ji nechytíte v malé výšce a nepraští s Vámi o zem. jak je to při létání s přídavným motorem netuším - ale vzhledem k tomu, že ten motor je dost těžká bedna, tak s ním zvládání nestandardních situací za letu asi bude o dost těžší. hádám, že s motorem se narozdíl od bezmotoru létá hlavně v klidných podmínkách.

+1/0
28.8.2016 12:55

L34a80d76a 48N70o37v84a80k 4442753657

to jako určitě, ale čím větší závaží pod vrchlíkem, tím je většinou křídlo stabilnější... a pro MPG to většinou tak je, že pod křídlem visí větší zátěž na plochu paraglideru, než u bezmotorového PG..

+1/0
28.8.2016 14:23

P47a15v74e80l 16V92i20l10d95o46m11e30c 2584422758360

Bude se jim tolerovat 0.8 promile, když spadnou na cyklostezku?

+1/−7
28.8.2016 12:49

R62a56d27e63k 73Č74e58r74v55e75n62k88a 5454281184512

na Olomoucku byl nějaký sraz veteránů? 60, 65, 68 let...

+1/−7
28.8.2016 12:35

J72a64n32a 61V26y49s41k85o13č61i80l62o58v54á 8237918539734

Kluci starý, co blbli? Bačkory, fajfku a houpací křeslo!

0/−2
28.8.2016 15:56

S20t16a85n10i20s71l51a84v 45R87o83s68e37c40k24ý 9495139181109

To je dnes ( podle představ vlády) normální produktivní věk.

0/0
28.8.2016 16:28

J88a32n 11K74o64ť14á29t60k65o 9315805642569

Nehody se stávají. Bohužel rekreačním pilotům se stávají docela často a nikdo se nad tím nějak výrazně nepozastavuje. Kdyby měli takovou nehodovost a mortalitu majitelé legálních zbraní, tak už by probíhala mediální kampaň za zákazy, povinné psychotesty a jiná omezení. Ten dvojí metr tady funguje na všechno. Tohle jsou prostě sportovci a ti jsou ze zásady dobří, zatímco zbraně jsou ze zásady špatné, takže jsou špatní, nebo aspoň podezřelí i jejich majitelé.

+3/−5
28.8.2016 12:15

O13l44d18ř46i10c86h 29J43a76n57e22č11e70k 8639576713611

je tady jeden zásadní rozdíl: pravděpodobnost, že paraglidista krom sebe ublíží někomu jinému, je minimální. a pokud se paraglide dostane do neoprávněných rukou, tak se nejspíš nestane vůbec nic, protože dotyčná neoprávněná osoba s tím vůbec nebude umět zacházet. se zbraněmi (ale i s motorovými vozidly) je situace diametrálně odlišná - s nimi lze na ostatních napáchat spoustu škody.

+3/0
28.8.2016 12:52
Foto

M68i31l22a26n 87K68o90m55e29r78s 3387171949810

Jako příklad dosti hloupé. Pochybuji, že bych s padákem či ultralightem vystřílel půl hospody, případně zastřelil nevěrnou manželku či jejího milence.8-o8-o

+3/0
28.8.2016 13:07

J10a78n 47K68o49ť20á79t71k55o 9955985282689

Bavíme se o nehodách a tam je pouze na náhodě, jestli s ultralightem praští do lesa nebo někomu do domečku. Kdyby Vám ten paraglide i s chlapem a motorem dopadl před jedoucí auto, ve kterém povezete manželku a dvě děti, tak se smíchy neudržíte na silnici.

0/0
28.8.2016 13:49

J52a13n 12K45o96ť47á49t42k21o 9725105822659

A ještě mne napadlo; nevím jestli by šlo ultralightem vymlátit hospodu, ale představa pomateného pilota, jak to pošle někam do davu je celkem reálná. Asi by tím laminátem nezbořil WTC ale takové hlediště hudebního festivalu by stačilo. Je to stejné jako s náklaďákem, sekerou, nožem, nebo dlažební kostkou. Zneužít se dá kde co. Já jsem pouze poukázal na dvojí metr, který se v Evropě všeobecně používá k šikanování legálních majitelů zbraní.

P.S. na manželku vezměte řemen z kalhot, jestli Vám zahejbá to bude stačit.

0/−1
28.8.2016 14:16

J78a39n14a 15V29y64s39k88o72č89i90l90o12v75á 8627508619684

To je ale hloupá úvaha i rada na závěr! Nejste muslim??

+2/0
28.8.2016 15:58

O22l85d33ř92i17c79h 45J26a43n93e98č43e98k 8189636443901

Ano zneužít se dá téměř všechno. Ale zatímco zbraně jsou konstruované pro zabíjení a k tragédii stačí, aby se zbraň dostala do špatných rukou, paraglide je konstruovaný pro létání a někomu tím ublížit je náročnější, než ublížit mu ze (zcela neregulovaného) jízdního kola. Ultralightem to půjde o něco lépe, ale rozdíl oproti zbrani je stále markantní. Chcete snad podmínky pro nabytí oprávnění provozovat jakýkoliv dopravní prostředek včetně jízdního kola zpřísnit na úroveň zbrojního průkazu? Anebo naopak zmírnit zbrojní průkaz na úroveň řidičáku na moped? Dost směšné, ten Váš údajný dvojí metr.

0/0
29.8.2016 8:41

J25i42n65d32ř18i36c76h 50T37ů49m94a 1454782367568

Hodně to zjednodušujete. Zatímco u majitelů zbraní se smrtelné nehody stávají téměř výlučně lidskou chybou a nedodržováním předpisů, u létání je to trochu jinak. Svou (podstatnou) roli tam hraje počasí (které je někdy i pro znalce nevyzpytatelné) a technické závady (které se u zbraní prakticky nevyskytují).

Ovšem je pravda, co napsal ve své knize Dick Francis (mimochodem majitel malé letecké společnosti). "když jsem nalétal 90 hodin, myslel jsem, že znám vše. Po sto hodinách jsem pochopil, že neznám nic." Není to zcela přesný citát, ale všeobecně platný.

0/0
28.8.2016 13:20

A87d79a92m 12P30u62r94k19r15t 1844649304347

Zrovna včera jsem nad údolím jednoho viděl a říkal si, jaký je to hazard... Chápu touhu létat, ovšem paraglide je z mého pohledu na pomezí adrenalinoveho sportu a ruské rulety. RIP...

+1/−10
28.8.2016 11:52

M97a75r58e45k 52K53o23d84y28m 4849451381

A na zaklade ceho mate tento nazor?

0/0
28.8.2016 11:58

A57d38a52m 88P38u62r11k96r23t 1464229544387

Statistiky bohužel hovoří poměrně jasnou řečí.

+2/−1
28.8.2016 12:04

O16l59d21ř41i92c20h 60J27a14n83e94č81e59k 8599516203591

a co říkáte třeba na motorkáře nebo cyklisty?

očividně s paraglidem nemáte žádné zkušenosti. víte, ono je to celkem stejné jako s jakoukoliv jinou lidskou činností, např. s cyklistikou: dá se to provozovat jak velmi bezpečně, tak velmi nebezpečně (a la ruská ruleta).

+2/0
28.8.2016 12:57

L32a64d59a 40N34o42v18a18k 4712273187

a jaké prosímtě statistiky...? Zkus si nějaké opravdu najít.. Podívej se kolik jakýchkoliv nehod se ročně šetří na počet startů... je to bezpečnější, než jízda na kole po cyklostezce...

+1/0
28.8.2016 14:20

L79a10d91a 25N47o14v58a43k 4612663247

5 - 6 m. je zcela normální vítr na létání PG... problém jsou turbulence a pokusy o akrobacii s motorovým PG..

+2/0
28.8.2016 11:39

K10a50r55e96l 77S10e78c77h40o45v46e81c 8225790454307

Je to jako na silnici, nehody se stávají...

+4/0
28.8.2016 11:23

J44i42n13d60ř92i27c45h 79T98ů35m60a 1304922447518

Stejně jako na silnici, většina nehod je zbytečná.

0/0
28.8.2016 13:33

R68a13d34o86s58l61a55v 11K71l70a88u15d37a 5434798574822

Vážně je nutné aby tzv. novinář fotil i rakev?

+5/−1
28.8.2016 10:58

L44u52k65a25s 25M85u25d74r88a 6356136422581

Je. Zvlaste pro "piloty" SLZ je to dulezita informace o tom, ze to jejich tzv. "letani" neni zadna pocitacova hra nebo jen odpoledni zabava pro chude, na kterou neni v zasade potreba "nic moc umet" a muze to provozovat "opravdu kazdy" - ale je to letani se vsim vsudy, tedy s velkou moznosti smrti.

Poznamka: Nechapu, jaktoze rogaliste nemaji stale jeste povinnou vysilacku, zvlaste pokud se pohybuji v prostoru regulerniho letiste...

0/0
28.8.2016 12:00

Z19d74e15n58ě87k 29T65r78u73t58n54o36v74s27k23ý 7693623456550

??? Nemusí nic umět???? Tohle není řidičák na auto, kdy to dají každýmu Jarinovi....

+2/0
28.8.2016 12:16

O69l44d14ř16i29c76h 79J76a30n53e98č52e80k 8949236813681

Na co by měli mít vysílačku? Víte, na to, kde musíte být ve spojení s ŘLP existují docela jasná pravidla. Vzdušný prostor se dělí na hlídaný a nehlídaný. V hlídaném (cca. nad 4000 m.n.m., v okolí velkých letišť a koridorů k nim i níže, případně až po zem) se létá bez podmínky přímé viditelnosti - na přístroje a v kontaktu s dispečerem. V nehlídaném se létá na přímou viditelnost, vysílačka by ničemu nepomohla. Předpokládám, že dotyčné letiště se nachází v nehlídaném prostoru a obecně se na něm nelétá podle přístrojů, jinak tam dotyčný pilot neměl co dělat.

0/−1
28.8.2016 13:03

J48i58n69d30ř12i55c68h 35T51ů55m62a 1504692157538

To jste trochu (hodně) popletl. Neexistuje hlídaný a nehlíaný prostor. Existuje řízený (obvykle nad 5000 ft, mimo speciální prostory, okolí letišť a v hornatém terénu)) a neřízený prostor pod touto hranicí. V neřízeném prostoru nemusíte mít vysílačku, ale je to risk, protože i v něm se pohybuje spousta letadel, balonů atd. a vždy je bezpečnější mít o jeich pohybu ve vašem okolí přehled. V obou prostorech můžete létat za podmínek VFR (přímá viditelnost země), v řízeném prostoru můžete letět za IFR (bez viditelnosti země) pomocí přístrojů. V tom případě, ale musí být letoun specielně vybavený pro IFR let a pilot mít IFR kvalifikaci. V řízeném prostoru musíte vždy být v kontaktu s ŘLP (řízení letového provozu).

0/−1
28.8.2016 13:32

O31l96d23ř80i39c96h 84J14a87n76e84č82e59k 8759846863261

Dobrá, tak se tady budeme hádat o nejlepším českém překladu slova 'controled'? Já českou terminologii neznám, tak jsem použil slovo 'hlídaný'.

Řízený v Alpách začíná standardně ve 13000 ft - je možné, že v ČR je to jinak. Ano v okolí letišť níže, případně již u země.

O.k. máte pravdu, v řízeném můžete letět i na VFR - ale zásadně a jedině v kontaktu s ŘLP.

V neřízeném se sice pohybuje leccos, ale jedině na VFR.

Ono dost záleží, s čím v tom neřízeném prostoru létáte. Pokud s paraglidem nebo rogalem, tak balony a ostatní bezmotorové stroje včas vidíte a před zákeřným motorovým letadlem Vám ta vysílačka moc nepomůže. V motorovém letadle ta vysílačka bude mít smysl i při letu na VFR, ale o balonech a rogalech se z ní stejně nedozvíte.

0/0
29.8.2016 8:54

J57i92n66d17ř75i30c27h 88T51ů64m59a 1714352547338

Ono to "slovíčkaření" není zcela bez významu. "Řízenou křižovatku" zná každý řidič, ale co je to "hlídaná křižovatka"?

O tom, že v horách je to jinak (nadmořská výška 5000 ft by tam byla v zemi :-) )jsem psal.

S těmi radioostanicemi se mýlíte. Je to zásadní omyl, že když něco nemusím, je to k ničemu. Většina méně zkušených pilotů si neuvědomuje, jak je důležitá kontrola okolního prostoru. Srážky obvykle nastávají právě tam, kde se "neobtěžují" komunikací s řídícícm (i AFIS) a mezi sebou. Ani na rogalu nevidíte nad sebe a za sebe a v letounu zase pod sebe. Nehledě na to, že většinou se piloti "kochají".

Před několika lety se mi při letu do Stuttgartu připletl do cesty balón. Protože je tam dráha prakticky v přímce ze směru od Prahy, řídící nás nechal klesat poměrně dlouho před letištěm. Byla mnohovrstevnatá oblačnost a ve výšce 10 000ft jsme koukali po průletu jednou vrstvou mraků přímo doprostřed balonu. Řídící vůbec netušil, že tam něco takového je (nebyli na příjmu). Ještě jsme to stihli, ale stačilo málo - další vrstvička oblačnosti, nebo se prostě v tu chvíli nedívat ven (což dopravní piloti při letu IFR pořád nedělají, mají jinou práci) a byli jsme v něm. O smrti pěti cestujících v balonu není třeba v takovém případě pochybovat, jak by to dopadlo pro sedmdesát lidí na palubě není vůbec jasné. A to jenom proto, že neměli či nepoužili vysílačku. Pradoxem je, že když se němečtí řídící vzpamatovali z šoku, tvrdili, že vše bylo v rámci předpisů. :-/

0/0
29.8.2016 16:16

M40i28r23e82k 20K18r92o91u63p74a 8196539277672

Ta obec se jmenuje RYBNÉ, nikoli Rybná, jak je chybně uvedeno. Díky za opravu

+2/0
28.8.2016 10:37

J52a76n 58Š87e55s74t48á86k 3648799419634

Tak to jedno písmeno je asi to poslední u této smutné události...

0/−1
28.8.2016 10:42





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.