Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

U Jihlavy se zřítil paraglidista, na Olomoucku se srazily ultralighty

Muž s motorovým padákem se v neděli ráno zřítil u obce Rybné na Jihlavsku. Na místo vyjela záchranka, lékaři už ale jednačtyřicetiletému sportovci nedokázali pomoct. V Olomouckém kraji záchranáře v sobotu večer zaměstnala nehoda dvou ultralightů. Jeden pilot střet nepřežil, dva muži se vážně zranili.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O70l14d45ř50i83c21h 95J73a31n67e54č16e44k 8549876473661

vítr 5 až 6 m/s pro normální paraglide bez motoru problém rozhodně není, to nicméně většinou není ani turbulence, pokud ji nechytíte v malé výšce a nepraští s Vámi o zem. jak je to při létání s přídavným motorem netuším - ale vzhledem k tomu, že ten motor je dost těžká bedna, tak s ním zvládání nestandardních situací za letu asi bude o dost těžší. hádám, že s motorem se narozdíl od bezmotoru létá hlavně v klidných podmínkách.

+1/0
28.8.2016 12:55

L55a66d14a 84N50o63v74a52k 4902803417

to jako určitě, ale čím větší závaží pod vrchlíkem, tím je většinou křídlo stabilnější... a pro MPG to většinou tak je, že pod křídlem visí větší zátěž na plochu paraglideru, než u bezmotorového PG..

+1/0
28.8.2016 14:23

P75a53v50e27l 62V92i52l66d30o94m87e25c 2934372688730

Bude se jim tolerovat 0.8 promile, když spadnou na cyklostezku?

+1/−7
28.8.2016 12:49

R71a87d81e18k 90Č80e15r90v81e47n53k73a 5394241824382

na Olomoucku byl nějaký sraz veteránů? 60, 65, 68 let...

+1/−7
28.8.2016 12:35

J15a61n29a 43V29y87s60k76o49č13i96l13o79v24á 8237138199864

Kluci starý, co blbli? Bačkory, fajfku a houpací křeslo!

0/−2
28.8.2016 15:56

S31t11a72n28i47s33l85a30v 31R73o76s57e39c60k31ý 9265379211289

To je dnes ( podle představ vlády) normální produktivní věk.

0/0
28.8.2016 16:28

J77a91n 65K95o98ť70á47t16k75o 9765985182489

Nehody se stávají. Bohužel rekreačním pilotům se stávají docela často a nikdo se nad tím nějak výrazně nepozastavuje. Kdyby měli takovou nehodovost a mortalitu majitelé legálních zbraní, tak už by probíhala mediální kampaň za zákazy, povinné psychotesty a jiná omezení. Ten dvojí metr tady funguje na všechno. Tohle jsou prostě sportovci a ti jsou ze zásady dobří, zatímco zbraně jsou ze zásady špatné, takže jsou špatní, nebo aspoň podezřelí i jejich majitelé.

+3/−5
28.8.2016 12:15

O22l19d79ř63i50c53h 83J78a40n31e83č79e62k 8369986873251

je tady jeden zásadní rozdíl: pravděpodobnost, že paraglidista krom sebe ublíží někomu jinému, je minimální. a pokud se paraglide dostane do neoprávněných rukou, tak se nejspíš nestane vůbec nic, protože dotyčná neoprávněná osoba s tím vůbec nebude umět zacházet. se zbraněmi (ale i s motorovými vozidly) je situace diametrálně odlišná - s nimi lze na ostatních napáchat spoustu škody.

+3/0
28.8.2016 12:52
Foto

M58i22l49a84n 70K63o45m80e51r53s 3697741569680

Jako příklad dosti hloupé. Pochybuji, že bych s padákem či ultralightem vystřílel půl hospody, případně zastřelil nevěrnou manželku či jejího milence.8-o8-o

+3/0
28.8.2016 13:07

J10a57n 49K45o20ť82á39t59k41o 9215575392849

Bavíme se o nehodách a tam je pouze na náhodě, jestli s ultralightem praští do lesa nebo někomu do domečku. Kdyby Vám ten paraglide i s chlapem a motorem dopadl před jedoucí auto, ve kterém povezete manželku a dvě děti, tak se smíchy neudržíte na silnici.

0/0
28.8.2016 13:49

J89a28n 10K61o97ť93á65t95k44o 9675935382409

A ještě mne napadlo; nevím jestli by šlo ultralightem vymlátit hospodu, ale představa pomateného pilota, jak to pošle někam do davu je celkem reálná. Asi by tím laminátem nezbořil WTC ale takové hlediště hudebního festivalu by stačilo. Je to stejné jako s náklaďákem, sekerou, nožem, nebo dlažební kostkou. Zneužít se dá kde co. Já jsem pouze poukázal na dvojí metr, který se v Evropě všeobecně používá k šikanování legálních majitelů zbraní.

P.S. na manželku vezměte řemen z kalhot, jestli Vám zahejbá to bude stačit.

0/−1
28.8.2016 14:16

J49a41n65a 73V31y52s40k43o68č30i49l86o23v27á 8617238419974

To je ale hloupá úvaha i rada na závěr! Nejste muslim??

+2/0
28.8.2016 15:58

O41l10d87ř87i21c51h 95J30a38n45e84č69e96k 8189346613521

Ano zneužít se dá téměř všechno. Ale zatímco zbraně jsou konstruované pro zabíjení a k tragédii stačí, aby se zbraň dostala do špatných rukou, paraglide je konstruovaný pro létání a někomu tím ublížit je náročnější, než ublížit mu ze (zcela neregulovaného) jízdního kola. Ultralightem to půjde o něco lépe, ale rozdíl oproti zbrani je stále markantní. Chcete snad podmínky pro nabytí oprávnění provozovat jakýkoliv dopravní prostředek včetně jízdního kola zpřísnit na úroveň zbrojního průkazu? Anebo naopak zmírnit zbrojní průkaz na úroveň řidičáku na moped? Dost směšné, ten Váš údajný dvojí metr.

0/0
29.8.2016 8:41

J53i69n23d21ř95i41c90h 34T31ů64m93a 1144642357568

Hodně to zjednodušujete. Zatímco u majitelů zbraní se smrtelné nehody stávají téměř výlučně lidskou chybou a nedodržováním předpisů, u létání je to trochu jinak. Svou (podstatnou) roli tam hraje počasí (které je někdy i pro znalce nevyzpytatelné) a technické závady (které se u zbraní prakticky nevyskytují).

Ovšem je pravda, co napsal ve své knize Dick Francis (mimochodem majitel malé letecké společnosti). "když jsem nalétal 90 hodin, myslel jsem, že znám vše. Po sto hodinách jsem pochopil, že neznám nic." Není to zcela přesný citát, ale všeobecně platný.

0/0
28.8.2016 13:20

A13d11a29m 16P87u18r97k96r52t 1804649274257

Zrovna včera jsem nad údolím jednoho viděl a říkal si, jaký je to hazard... Chápu touhu létat, ovšem paraglide je z mého pohledu na pomezí adrenalinoveho sportu a ruské rulety. RIP...

+1/−10
28.8.2016 11:52

M17a17r18e88k 80K27o72d34y29m 4569451781

A na zaklade ceho mate tento nazor?

0/0
28.8.2016 11:58

A59d52a35m 80P97u22r14k82r42t 1254379934227

Statistiky bohužel hovoří poměrně jasnou řečí.

+2/−1
28.8.2016 12:04

O65l21d62ř45i90c55h 11J36a35n97e74č61e92k 8839576473471

a co říkáte třeba na motorkáře nebo cyklisty?

očividně s paraglidem nemáte žádné zkušenosti. víte, ono je to celkem stejné jako s jakoukoliv jinou lidskou činností, např. s cyklistikou: dá se to provozovat jak velmi bezpečně, tak velmi nebezpečně (a la ruská ruleta).

+2/0
28.8.2016 12:57

L15a13d76a 35N32o90v81a89k 4442723757

a jaké prosímtě statistiky...? Zkus si nějaké opravdu najít.. Podívej se kolik jakýchkoliv nehod se ročně šetří na počet startů... je to bezpečnější, než jízda na kole po cyklostezce...

+1/0
28.8.2016 14:20

L45a97d43a 82N87o42v45a47k 4232813937

5 - 6 m. je zcela normální vítr na létání PG... problém jsou turbulence a pokusy o akrobacii s motorovým PG..

+2/0
28.8.2016 11:39

K74a46r66e54l 68S92e64c70h27o90v27e30c 8625910134667

Je to jako na silnici, nehody se stávají...

+4/0
28.8.2016 11:23

J64i84n36d46ř26i93c18h 51T76ů60m37a 1564882177328

Stejně jako na silnici, většina nehod je zbytečná.

0/0
28.8.2016 13:33

R24a55d32o22s41l61a55v 54K82l55a61u83d43a 5984608304102

Vážně je nutné aby tzv. novinář fotil i rakev?

+5/−1
28.8.2016 10:58

L93u66k98a80s 67M23u10d20r75a 6486626502721

Je. Zvlaste pro "piloty" SLZ je to dulezita informace o tom, ze to jejich tzv. "letani" neni zadna pocitacova hra nebo jen odpoledni zabava pro chude, na kterou neni v zasade potreba "nic moc umet" a muze to provozovat "opravdu kazdy" - ale je to letani se vsim vsudy, tedy s velkou moznosti smrti.

Poznamka: Nechapu, jaktoze rogaliste nemaji stale jeste povinnou vysilacku, zvlaste pokud se pohybuji v prostoru regulerniho letiste...

0/0
28.8.2016 12:00

Z12d77e24n34ě62k 45T35r54u86t72n55o42v58s84k88ý 7463293446540

??? Nemusí nic umět???? Tohle není řidičák na auto, kdy to dají každýmu Jarinovi....

+2/0
28.8.2016 12:16

O45l80d33ř75i74c69h 67J11a49n66e78č77e22k 8549326343601

Na co by měli mít vysílačku? Víte, na to, kde musíte být ve spojení s ŘLP existují docela jasná pravidla. Vzdušný prostor se dělí na hlídaný a nehlídaný. V hlídaném (cca. nad 4000 m.n.m., v okolí velkých letišť a koridorů k nim i níže, případně až po zem) se létá bez podmínky přímé viditelnosti - na přístroje a v kontaktu s dispečerem. V nehlídaném se létá na přímou viditelnost, vysílačka by ničemu nepomohla. Předpokládám, že dotyčné letiště se nachází v nehlídaném prostoru a obecně se na něm nelétá podle přístrojů, jinak tam dotyčný pilot neměl co dělat.

0/−1
28.8.2016 13:03

J89i75n10d79ř61i86c92h 56T32ů41m15a 1714372177968

To jste trochu (hodně) popletl. Neexistuje hlídaný a nehlíaný prostor. Existuje řízený (obvykle nad 5000 ft, mimo speciální prostory, okolí letišť a v hornatém terénu)) a neřízený prostor pod touto hranicí. V neřízeném prostoru nemusíte mít vysílačku, ale je to risk, protože i v něm se pohybuje spousta letadel, balonů atd. a vždy je bezpečnější mít o jeich pohybu ve vašem okolí přehled. V obou prostorech můžete létat za podmínek VFR (přímá viditelnost země), v řízeném prostoru můžete letět za IFR (bez viditelnosti země) pomocí přístrojů. V tom případě, ale musí být letoun specielně vybavený pro IFR let a pilot mít IFR kvalifikaci. V řízeném prostoru musíte vždy být v kontaktu s ŘLP (řízení letového provozu).

0/−1
28.8.2016 13:32

O34l38d87ř37i75c32h 37J60a16n12e76č69e96k 8359356963141

Dobrá, tak se tady budeme hádat o nejlepším českém překladu slova 'controled'? Já českou terminologii neznám, tak jsem použil slovo 'hlídaný'.

Řízený v Alpách začíná standardně ve 13000 ft - je možné, že v ČR je to jinak. Ano v okolí letišť níže, případně již u země.

O.k. máte pravdu, v řízeném můžete letět i na VFR - ale zásadně a jedině v kontaktu s ŘLP.

V neřízeném se sice pohybuje leccos, ale jedině na VFR.

Ono dost záleží, s čím v tom neřízeném prostoru létáte. Pokud s paraglidem nebo rogalem, tak balony a ostatní bezmotorové stroje včas vidíte a před zákeřným motorovým letadlem Vám ta vysílačka moc nepomůže. V motorovém letadle ta vysílačka bude mít smysl i při letu na VFR, ale o balonech a rogalech se z ní stejně nedozvíte.

0/0
29.8.2016 8:54

J48i17n23d52ř69i83c77h 79T83ů19m94a 1914552557268

Ono to "slovíčkaření" není zcela bez významu. "Řízenou křižovatku" zná každý řidič, ale co je to "hlídaná křižovatka"?

O tom, že v horách je to jinak (nadmořská výška 5000 ft by tam byla v zemi :-) )jsem psal.

S těmi radioostanicemi se mýlíte. Je to zásadní omyl, že když něco nemusím, je to k ničemu. Většina méně zkušených pilotů si neuvědomuje, jak je důležitá kontrola okolního prostoru. Srážky obvykle nastávají právě tam, kde se "neobtěžují" komunikací s řídícícm (i AFIS) a mezi sebou. Ani na rogalu nevidíte nad sebe a za sebe a v letounu zase pod sebe. Nehledě na to, že většinou se piloti "kochají".

Před několika lety se mi při letu do Stuttgartu připletl do cesty balón. Protože je tam dráha prakticky v přímce ze směru od Prahy, řídící nás nechal klesat poměrně dlouho před letištěm. Byla mnohovrstevnatá oblačnost a ve výšce 10 000ft jsme koukali po průletu jednou vrstvou mraků přímo doprostřed balonu. Řídící vůbec netušil, že tam něco takového je (nebyli na příjmu). Ještě jsme to stihli, ale stačilo málo - další vrstvička oblačnosti, nebo se prostě v tu chvíli nedívat ven (což dopravní piloti při letu IFR pořád nedělají, mají jinou práci) a byli jsme v něm. O smrti pěti cestujících v balonu není třeba v takovém případě pochybovat, jak by to dopadlo pro sedmdesát lidí na palubě není vůbec jasné. A to jenom proto, že neměli či nepoužili vysílačku. Pradoxem je, že když se němečtí řídící vzpamatovali z šoku, tvrdili, že vše bylo v rámci předpisů. :-/

0/0
29.8.2016 16:16

M41i28r86e45k 54K51r71o73u95p29a 8776479567252

Ta obec se jmenuje RYBNÉ, nikoli Rybná, jak je chybně uvedeno. Díky za opravu

+2/0
28.8.2016 10:37

J65a48n 34Š17e75s82t10á41k 3748969769804

Tak to jedno písmeno je asi to poslední u této smutné události...

0/−1
28.8.2016 10:42





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.