Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

U Jihlavy se zřítil paraglidista, na Olomoucku se srazily ultralighty

Muž s motorovým padákem se v neděli ráno zřítil u obce Rybné na Jihlavsku. Na místo vyjela záchranka, lékaři už ale jednačtyřicetiletému sportovci nedokázali pomoct. V Olomouckém kraji záchranáře v sobotu večer zaměstnala nehoda dvou ultralightů. Jeden pilot střet nepřežil, dva muži se vážně zranili.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O30l74d26ř10i62c87h 76J19a13n36e47č29e68k 8149686273321

vítr 5 až 6 m/s pro normální paraglide bez motoru problém rozhodně není, to nicméně většinou není ani turbulence, pokud ji nechytíte v malé výšce a nepraští s Vámi o zem. jak je to při létání s přídavným motorem netuším - ale vzhledem k tomu, že ten motor je dost těžká bedna, tak s ním zvládání nestandardních situací za letu asi bude o dost těžší. hádám, že s motorem se narozdíl od bezmotoru létá hlavně v klidných podmínkách.

+1/0
28.8.2016 12:55

L53a60d97a 88N25o37v23a93k 4732653757

to jako určitě, ale čím větší závaží pod vrchlíkem, tím je většinou křídlo stabilnější... a pro MPG to většinou tak je, že pod křídlem visí větší zátěž na plochu paraglideru, než u bezmotorového PG..

+1/0
28.8.2016 14:23

P80a64v90e17l 20V43i71l50d45o52m16e53c 2164662128710

Bude se jim tolerovat 0.8 promile, když spadnou na cyklostezku?

+1/−7
28.8.2016 12:49

R80a61d44e38k 77Č21e74r68v41e98n63k68a 5764371844352

na Olomoucku byl nějaký sraz veteránů? 60, 65, 68 let...

+1/−7
28.8.2016 12:35

J74a82n45a 46V60y65s64k77o96č57i83l59o12v25á 8557818719304

Kluci starý, co blbli? Bačkory, fajfku a houpací křeslo!

0/−2
28.8.2016 15:56

S55t91a11n84i23s46l35a22v 95R45o73s40e51c81k82ý 9395269311419

To je dnes ( podle představ vlády) normální produktivní věk.

0/0
28.8.2016 16:28

J36a88n 45K24o83ť71á23t42k77o 9205575482609

Nehody se stávají. Bohužel rekreačním pilotům se stávají docela často a nikdo se nad tím nějak výrazně nepozastavuje. Kdyby měli takovou nehodovost a mortalitu majitelé legálních zbraní, tak už by probíhala mediální kampaň za zákazy, povinné psychotesty a jiná omezení. Ten dvojí metr tady funguje na všechno. Tohle jsou prostě sportovci a ti jsou ze zásady dobří, zatímco zbraně jsou ze zásady špatné, takže jsou špatní, nebo aspoň podezřelí i jejich majitelé.

+3/−5
28.8.2016 12:15

O53l31d54ř22i14c28h 89J43a61n46e29č38e65k 8109226193291

je tady jeden zásadní rozdíl: pravděpodobnost, že paraglidista krom sebe ublíží někomu jinému, je minimální. a pokud se paraglide dostane do neoprávněných rukou, tak se nejspíš nestane vůbec nic, protože dotyčná neoprávněná osoba s tím vůbec nebude umět zacházet. se zbraněmi (ale i s motorovými vozidly) je situace diametrálně odlišná - s nimi lze na ostatních napáchat spoustu škody.

+3/0
28.8.2016 12:52
Foto

M60i42l71a52n 55K98o24m64e21r48s 3987611629970

Jako příklad dosti hloupé. Pochybuji, že bych s padákem či ultralightem vystřílel půl hospody, případně zastřelil nevěrnou manželku či jejího milence.8-o8-o

+3/0
28.8.2016 13:07

J62a66n 63K81o13ť30á38t18k70o 9185375182979

Bavíme se o nehodách a tam je pouze na náhodě, jestli s ultralightem praští do lesa nebo někomu do domečku. Kdyby Vám ten paraglide i s chlapem a motorem dopadl před jedoucí auto, ve kterém povezete manželku a dvě děti, tak se smíchy neudržíte na silnici.

0/0
28.8.2016 13:49

J11a62n 47K52o84ť76á77t96k48o 9295105202589

A ještě mne napadlo; nevím jestli by šlo ultralightem vymlátit hospodu, ale představa pomateného pilota, jak to pošle někam do davu je celkem reálná. Asi by tím laminátem nezbořil WTC ale takové hlediště hudebního festivalu by stačilo. Je to stejné jako s náklaďákem, sekerou, nožem, nebo dlažební kostkou. Zneužít se dá kde co. Já jsem pouze poukázal na dvojí metr, který se v Evropě všeobecně používá k šikanování legálních majitelů zbraní.

P.S. na manželku vezměte řemen z kalhot, jestli Vám zahejbá to bude stačit.

0/−1
28.8.2016 14:16

J11a66n14a 14V35y31s22k47o66č74i66l46o55v55á 8467578229424

To je ale hloupá úvaha i rada na závěr! Nejste muslim??

+2/0
28.8.2016 15:58

O44l83d90ř86i56c23h 47J45a24n20e23č84e88k 8659436823301

Ano zneužít se dá téměř všechno. Ale zatímco zbraně jsou konstruované pro zabíjení a k tragédii stačí, aby se zbraň dostala do špatných rukou, paraglide je konstruovaný pro létání a někomu tím ublížit je náročnější, než ublížit mu ze (zcela neregulovaného) jízdního kola. Ultralightem to půjde o něco lépe, ale rozdíl oproti zbrani je stále markantní. Chcete snad podmínky pro nabytí oprávnění provozovat jakýkoliv dopravní prostředek včetně jízdního kola zpřísnit na úroveň zbrojního průkazu? Anebo naopak zmírnit zbrojní průkaz na úroveň řidičáku na moped? Dost směšné, ten Váš údajný dvojí metr.

0/0
29.8.2016 8:41

J27i58n69d51ř32i14c72h 78T49ů98m84a 1194202407508

Hodně to zjednodušujete. Zatímco u majitelů zbraní se smrtelné nehody stávají téměř výlučně lidskou chybou a nedodržováním předpisů, u létání je to trochu jinak. Svou (podstatnou) roli tam hraje počasí (které je někdy i pro znalce nevyzpytatelné) a technické závady (které se u zbraní prakticky nevyskytují).

Ovšem je pravda, co napsal ve své knize Dick Francis (mimochodem majitel malé letecké společnosti). "když jsem nalétal 90 hodin, myslel jsem, že znám vše. Po sto hodinách jsem pochopil, že neznám nic." Není to zcela přesný citát, ale všeobecně platný.

0/0
28.8.2016 13:20

A91d81a52m 97P25u66r81k23r26t 1784189744117

Zrovna včera jsem nad údolím jednoho viděl a říkal si, jaký je to hazard... Chápu touhu létat, ovšem paraglide je z mého pohledu na pomezí adrenalinoveho sportu a ruské rulety. RIP...

+1/−10
28.8.2016 11:52

M52a63r53e61k 66K88o13d73y90m 4249841241

A na zaklade ceho mate tento nazor?

0/0
28.8.2016 11:58

A48d63a52m 50P67u95r25k35r13t 1744579244507

Statistiky bohužel hovoří poměrně jasnou řečí.

+2/−1
28.8.2016 12:04

O11l77d29ř43i12c68h 19J86a92n70e74č97e42k 8559666783831

a co říkáte třeba na motorkáře nebo cyklisty?

očividně s paraglidem nemáte žádné zkušenosti. víte, ono je to celkem stejné jako s jakoukoliv jinou lidskou činností, např. s cyklistikou: dá se to provozovat jak velmi bezpečně, tak velmi nebezpečně (a la ruská ruleta).

+2/0
28.8.2016 12:57

L12a78d77a 16N10o81v67a73k 4622363677

a jaké prosímtě statistiky...? Zkus si nějaké opravdu najít.. Podívej se kolik jakýchkoliv nehod se ročně šetří na počet startů... je to bezpečnější, než jízda na kole po cyklostezce...

+1/0
28.8.2016 14:20

L17a15d37a 38N49o85v19a74k 4612713237

5 - 6 m. je zcela normální vítr na létání PG... problém jsou turbulence a pokusy o akrobacii s motorovým PG..

+2/0
28.8.2016 11:39

K94a51r21e79l 54S64e56c96h31o26v91e57c 8175780404487

Je to jako na silnici, nehody se stávají...

+4/0
28.8.2016 11:23

J93i18n70d21ř20i82c20h 45T91ů77m39a 1434232487248

Stejně jako na silnici, většina nehod je zbytečná.

0/0
28.8.2016 13:33

R18a90d78o19s41l88a93v 63K33l86a41u90d86a 5654208154912

Vážně je nutné aby tzv. novinář fotil i rakev?

+5/−1
28.8.2016 10:58

L29u37k89a54s 50M25u95d90r56a 6196936792341

Je. Zvlaste pro "piloty" SLZ je to dulezita informace o tom, ze to jejich tzv. "letani" neni zadna pocitacova hra nebo jen odpoledni zabava pro chude, na kterou neni v zasade potreba "nic moc umet" a muze to provozovat "opravdu kazdy" - ale je to letani se vsim vsudy, tedy s velkou moznosti smrti.

Poznamka: Nechapu, jaktoze rogaliste nemaji stale jeste povinnou vysilacku, zvlaste pokud se pohybuji v prostoru regulerniho letiste...

0/0
28.8.2016 12:00

Z23d44e93n13ě66k 77T32r31u64t24n97o39v32s25k29ý 7863573596860

??? Nemusí nic umět???? Tohle není řidičák na auto, kdy to dají každýmu Jarinovi....

+2/0
28.8.2016 12:16

O52l76d12ř43i31c62h 80J10a33n68e25č91e13k 8169236913601

Na co by měli mít vysílačku? Víte, na to, kde musíte být ve spojení s ŘLP existují docela jasná pravidla. Vzdušný prostor se dělí na hlídaný a nehlídaný. V hlídaném (cca. nad 4000 m.n.m., v okolí velkých letišť a koridorů k nim i níže, případně až po zem) se létá bez podmínky přímé viditelnosti - na přístroje a v kontaktu s dispečerem. V nehlídaném se létá na přímou viditelnost, vysílačka by ničemu nepomohla. Předpokládám, že dotyčné letiště se nachází v nehlídaném prostoru a obecně se na něm nelétá podle přístrojů, jinak tam dotyčný pilot neměl co dělat.

0/−1
28.8.2016 13:03

J65i72n31d25ř12i35c51h 14T68ů89m35a 1274662677418

To jste trochu (hodně) popletl. Neexistuje hlídaný a nehlíaný prostor. Existuje řízený (obvykle nad 5000 ft, mimo speciální prostory, okolí letišť a v hornatém terénu)) a neřízený prostor pod touto hranicí. V neřízeném prostoru nemusíte mít vysílačku, ale je to risk, protože i v něm se pohybuje spousta letadel, balonů atd. a vždy je bezpečnější mít o jeich pohybu ve vašem okolí přehled. V obou prostorech můžete létat za podmínek VFR (přímá viditelnost země), v řízeném prostoru můžete letět za IFR (bez viditelnosti země) pomocí přístrojů. V tom případě, ale musí být letoun specielně vybavený pro IFR let a pilot mít IFR kvalifikaci. V řízeném prostoru musíte vždy být v kontaktu s ŘLP (řízení letového provozu).

0/−1
28.8.2016 13:32

O88l17d31ř73i35c90h 26J10a33n55e69č49e63k 8899396233391

Dobrá, tak se tady budeme hádat o nejlepším českém překladu slova 'controled'? Já českou terminologii neznám, tak jsem použil slovo 'hlídaný'.

Řízený v Alpách začíná standardně ve 13000 ft - je možné, že v ČR je to jinak. Ano v okolí letišť níže, případně již u země.

O.k. máte pravdu, v řízeném můžete letět i na VFR - ale zásadně a jedině v kontaktu s ŘLP.

V neřízeném se sice pohybuje leccos, ale jedině na VFR.

Ono dost záleží, s čím v tom neřízeném prostoru létáte. Pokud s paraglidem nebo rogalem, tak balony a ostatní bezmotorové stroje včas vidíte a před zákeřným motorovým letadlem Vám ta vysílačka moc nepomůže. V motorovém letadle ta vysílačka bude mít smysl i při letu na VFR, ale o balonech a rogalech se z ní stejně nedozvíte.

0/0
29.8.2016 8:54

J22i23n72d65ř98i31c79h 55T86ů40m95a 1204752417438

Ono to "slovíčkaření" není zcela bez významu. "Řízenou křižovatku" zná každý řidič, ale co je to "hlídaná křižovatka"?

O tom, že v horách je to jinak (nadmořská výška 5000 ft by tam byla v zemi :-) )jsem psal.

S těmi radioostanicemi se mýlíte. Je to zásadní omyl, že když něco nemusím, je to k ničemu. Většina méně zkušených pilotů si neuvědomuje, jak je důležitá kontrola okolního prostoru. Srážky obvykle nastávají právě tam, kde se "neobtěžují" komunikací s řídícícm (i AFIS) a mezi sebou. Ani na rogalu nevidíte nad sebe a za sebe a v letounu zase pod sebe. Nehledě na to, že většinou se piloti "kochají".

Před několika lety se mi při letu do Stuttgartu připletl do cesty balón. Protože je tam dráha prakticky v přímce ze směru od Prahy, řídící nás nechal klesat poměrně dlouho před letištěm. Byla mnohovrstevnatá oblačnost a ve výšce 10 000ft jsme koukali po průletu jednou vrstvou mraků přímo doprostřed balonu. Řídící vůbec netušil, že tam něco takového je (nebyli na příjmu). Ještě jsme to stihli, ale stačilo málo - další vrstvička oblačnosti, nebo se prostě v tu chvíli nedívat ven (což dopravní piloti při letu IFR pořád nedělají, mají jinou práci) a byli jsme v něm. O smrti pěti cestujících v balonu není třeba v takovém případě pochybovat, jak by to dopadlo pro sedmdesát lidí na palubě není vůbec jasné. A to jenom proto, že neměli či nepoužili vysílačku. Pradoxem je, že když se němečtí řídící vzpamatovali z šoku, tvrdili, že vše bylo v rámci předpisů. :-/

0/0
29.8.2016 16:16

M42i97r34e44k 73K34r84o38u90p47a 8396979117112

Ta obec se jmenuje RYBNÉ, nikoli Rybná, jak je chybně uvedeno. Díky za opravu

+2/0
28.8.2016 10:37

J95a44n 28Š35e44s86t53á38k 3288749449654

Tak to jedno písmeno je asi to poslední u této smutné události...

0/−1
28.8.2016 10:42





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.