Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

100 POHLEDŮ NA ČESKO: Kovboj pod mohutnou zříceninou Landštejna

V posledních 150 letech toho Česko zažilo hodně. Dvě velké světové války, průmyslový rozmach, hospodářské krize i obrovské přesuny obyvatelstva. To všechno mělo vliv na podobu měst i krajiny. Seriál iDNES.cz vám ukáže méně známé pohledy na některá místa v Čechách, na Moravě i Slezsku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J31o23s25e44f 75H78l36i25n91o50m17a95z 3890914143548

Ta fotka není obrácená. Obrácený byl fotograf a sice zády.

0/0
23.8.2016 19:09

V91l70a14d86i25s55l26a76v 75Ž97i78d86e57k 3658770600

Tak jsem to místo původní fotografie poznal na Mapách.cz přesně. Dnes tam stojí dům a most.

0/0
23.8.2016 13:03

P98a96v90l76a 98K48u60č76e82r10o57v24á 5697731923

nějak nechápu, proč byla tato fotka použita, když se vědělo předem, že nejde dodržet ten srovnávací systém - převrácená fotka, nemožnost fotit ze stejného místa. přitom lze určitě vybrat mnoho jiných fotek. škoda to takhle kazit.

+1/0
23.8.2016 11:46

P45e92t32r 97M47a39l12ý 6889521364678

Aspoň to byla zajímavější detektivka, dopátrat se, kde to vlastně je.

+1/0
23.8.2016 12:26

L77u96d28ě36k 27N11ě72m18e57c 5385241302534

To je naopak dobře, protože je mnoho typických fotografií Landštejna a bylo by to lehké. Z téhle strany jsem ho nikdy neviděl a našel jsem jen jednu fotografii, která této aspoň nějak odpovídala. Z mých fotek bych ho netipoval ani náhodou.

+2/0
23.8.2016 14:35

P43e56t44r 22M32u19n33z53a76r 1595481849676

Ta fotka ale není převrácená.

+3/0
23.8.2016 17:20

M23a51r91t31i10n 71V49o80j47á86č68e34k 9713437921256

jen takový nápad pro autora článku a pana Beneše ....co takhle udělat nějaké "aprílové vydání" třeba v září a do popisku druhý den zakomponovat popis místa pana Beneše a uvidíme jak si budou čtenáři jistí svým dojmem ??;-D

0/0
23.8.2016 10:11

P40e45t10r 80M10u87n24z85a34r 1385131509986

Škoda, že je ta nová fotka z úplně jiného místa.

+1/0
23.8.2016 10:00

J63a54n 36S14t27o38d33o36l20a 7501540953810

V článku to zdůvodňují.

0/0
24.8.2016 10:13

Z98o63r28a 80N85a18v51r53á88t44i62l59o39v19á 9116918673546

Nevím, nejsem si jistá. Na Landštejn jsem lezla od malička - bez vstupného, na tu velkou zřícku zarostlou břízama a jiným náletem. Jenže jsem na něj nikdy moc nekoukala zdáli. Ani nevím, z kterého směru by to mělo být foceno. Jen si myslím, že hranaté věže jsou tam dvě - jedna pravda menší a nemusí být odevšad vidět. No prostě je-li to krásně opravený Landštejn, nemám ho tak nakoukanej zvenku. Ale rozhled je odtud prostě nááááááááádha.

0/0
22.8.2016 21:44
Foto

P44e44t62r 18P63r41o24c30h88á96z42k40a 3812816102234

Nejsem tak dobrý abych to poznal a rád se poučím. Já totiž nenašel na obrázku ani toho kovboje, jen nějakého dělníka.... :-)

+3/−1
22.8.2016 19:12

J78a72n 41S45t92o50d89o69l53a 7531440463710

A co byl kovboj? Pastevec, ale také čeledín pro všechnu práci kolem hospodářství. Romantické poflakování kovbojů po prérii/poušti/Sieře je jen literatura. Tenhle kovboj třeba zrovna pomáhal při kování. Nebo to klidně dělník být může, ale daleko víc připomíná pomocníka kováře, tudíž to kovboj být mohl.

0/0
24.8.2016 10:17
Foto

P93e87t73r 12P85r22o80c61h20á66z84k49a 3132366502394

Nemáte pravdu. Kovboj je honec dobytka. Není to rolník ani kovář a i když jeho oblečení se jen málo podobalo tomu westernovému přeci jen vypadalo jinak. I když to autor myslel nadsazeně přeci jen to malinko přehnal. Navíc kovbojové, tedy ti skuteční se vyskytují pouze v Severní Americe, jinde se nazývají jinak.

0/0
24.8.2016 18:17

J19a71n 30S24t45o67d20o31l24a 7111100973890

Houby. Kovboj dělal úplně všechno. Jasně, že třeba na našem území se používal jiný termín (už si nepamatuji, co jsem měl ve smlouvě), ale práce byla stejná. Ještě v posledních letech ČSSR jsem to dělal jako letní brigádu. Na pastvě jsme se střídali. Ve dnech, kdy jsem neměl volno a zároveň nepásl (bylo to kovbojské, na koních, v rozsáhlé oblasti, jen ne krávy ale stohlavé stádo mladých koní pro práci v lese, včetně přesunů stáda na cca 15 km, neustálého objíždění stáda, zda některý kus nechybí), tak se sušilo/ukládalo seno, pomáhalo kováři, opravovaly se stroje, čistily se pastviny (kácení náletových dřevin). V USA jsem sice jako kovboj přímo nepracoval, ale byl jsem se na jejich práci podívat a nějakou dobu pobyl, takže o kovbojském životě mám dost dobrou představu.

Jo, a hadry, ty nosil každý podle chuti (u nás), nebo podle místních předpisů a vlastní invence (USA). Rozhodně neexistují žádné standardní šaty, které dělají kovboje.

0/0
24.8.2016 18:55
Foto

P24e75t67r 22P43r75o25c80h30á25z95k59a 3202526312114

Ač jsem v USA nikdy nebyl, tak se zabývám léta historií která je nazývaná divokým západem a speciálně obdobím osídlování krajiny až po industrializaci a konec volného práva. Označení kovboj patří opravdu jen ta, V doslovném překladu je to chlapec od krav. To, že si tak říká spousta lidí u nás či jinde je věc druhá. Některé prvky oblečení jsou pro danou profesi charakteristické, stejně jako vybavení. To co se u nás, ale v podstatě dnes už všude ve světě pokládá za klasické kovbojské oblečení to vzniklo s příchodem westernů. Také ho občas nosím, ale spíše se snažím přiblížit opravdu dané době a to například při westernové střelbě a soutěžích. Určitě se však oba shodneme na tom, že ten u vody je možná vorař, dřevař nebo nějaký jiný dělník, ale rozhodně ne kovboj.

+1/0
24.8.2016 19:32

J35a31n 30S75t34o84d43o22l32a 7701920883820

Zástěra vypadá na kovářskou.

0/0
24.8.2016 19:40
Foto

P86e20t53r 68P28r43o51c14h29á87z39k90a 3292666502294

Také bych řekl.

0/0
24.8.2016 20:29
Foto

J87a24n 47M43a96c38k 5677872752295

Jsem rad ze tu a tam zavadim o kus civilizovane diskuze mezi lidmi kteri vedi o cem mluvi. Prijemna zmena R^

0/0
1.9.2016 9:39

V30l86a83s34t32a 32B55e62n85e73š 1911403316228

Hezký den všem. Můj dnešní příspěvek do diskuse pod seriálem 100 POHLEDŮ NA ČESKO, byl jubilejní padesátý. Zpočátku se jednalo jen o několik vět, postupně jsem se ale malinko odvázal. Moc dobře vím, že to nikdy nebylo ideální a silnější okamžiky se střídaly se slabšími. Přesto se mi od vás dostávalo několikanásobně víc pozitivních hodnocení, než těch negativních. Za to chci vám všem, kteří jste reagovali kladným příspěvkem, či můj výtvor ohodnotili plusem, moc poděkovat. Těm, jejichž jména se pod plusy objevovala opakovaně, obzvlášt'. Kvůli vám, které to moje psaní trochu bavilo, to mělo smysl. Oceňuji i ty, které to nebavilo a přestali to číst a řešit. Vámi bylo nejlépe ohodnoceno Znojmo, mně samotnému připadá vcelku povedená i Kroměříž.

+73/0
22.8.2016 18:38

J40i80r68i 79R11u87s19n46o98k 4245922137153

U me naprosto s prehledem na plne care vyhrava Hluboka. Ale i Znojmo bylo hodne dobre.

0/0
22.8.2016 21:25

T23o63m66a33s 69C44e94n21e94k 6507424240463

Není nad to, když se umělec dojme sám nad sebou. Dávám plus.

+2/0
22.8.2016 22:06

T59o97m54á20š 47J29o43h46á55n86e90k 6678734812263

Že by opět Most? Ne teď vážně, viděl bych to na Landštejn.

0/0
22.8.2016 14:38

J25i72ř30í 67K98l61i21m66e74š 9771511964179

To se sem docela hodí :

http://usti.idnes.cz/specialni-mapa-v-moste-vraci-do-starych-ulic-fza-/usti-zpravy.aspx?c=A160822_2267991_usti-zpravy_vac2

To by teprve byly parádní komentáře od Vlasty :-)

+1/0
22.8.2016 14:22

I74v79a82n23a 69N62e67j75e10d53l36í12k45o41v41á 6468504593483

Vlasto, co vy na to?

0/0
22.8.2016 14:41

V76l94a58s82t82a 67B45e94n62e90š 1781403646158

Ivanko a Jirko, už se oblíkám a jdu na ně. :-)

0/0
22.8.2016 14:52

J72a83n86a 21E90l23i46á79š80o83v41á 1823268493232

Třeba Vám tam zřídí soukromou sekci;-) byste si tam mohl třeba zřídit informační okénko:-)

Jinak Vám gratuluji k 50. článku a doufám, že vydržíte až do konce. Jistě některé byly slabší, ale spoustu jich bylo velmi podařenýchR^

Takže práci zdar;-)

0/0
23.8.2016 13:23

K44a71r25e94l 67D38r70d79a 6263905447399

Nový pohled na "poklidnou pozvanou kolonizaci" našeho území Sudeťáky. Hrad na obranu před Sudeťáky kolonisty, to si nechám líbit. ;-D

A to mě k tomu fascinuje německý Cheb, kde se to rozhodovalo. Když se Cheb stal český, tak už i Habsburkové museli řešit 1723 sudetoněmeckou otázku v Chebu. ;-D

+1/−4
22.8.2016 14:15

H96o62n13z25a 66D25v20o31ř93á60k 1654665273645

Kdybych nevěděl, že je to Most, kde jsem včera byl, tak bych byl v.... háji.

0/0
22.8.2016 13:25

V59l55a45s47t21a 52B50e37n33e29š 1971233726698

Na snímku z přelomu 19. a 20. století vidíme část obce Souš u Mostu. Mládenec na zachycený na snímku a překonávající rozvodněnou Řeku Bílinu je ševcovský tovaryš Klaczek. Zda je zachycen na cestě do práce, či jen tak zapózoval na druhém břehu stojícímu fotografovi, lze už jen ztěží určit. Možná že obojí. Hrad na snímku je sice Hněvín, ovšem je to jen jeden z návrhů, který výběrovým řízením neprošel. Ten vítězný stojí na kopci na městem dodnes. V místech kde byla fotografie pořízena je v současnosti autodrom. Dlouhá léta před tím se však automobilové a motocyklové závody jezdily v ulicích města. Mostecké závody byly hodně populární u našich přátel z NDR. Nejspíš proto, že je taky skoro nikam jinam nepustili. Přehoupnout se přes Krušné hory po tzv. "Trabantstrasse" pro ně nebyl žádný problém. A tehdy jsem se já, v době hluboké totality, rozhodl uskutečnit svůj první podnikatelský záměr. V papírnictví jsem po dvaceti korunách nakoupil plakáty s vozy Formule 1 a srolované jsem se je vydal v den konání závodů nabízet příznivcům automobilismu z východního Německa. "Když je po třiceti korunách prodám, nějakou tu pětku to hodí," přemítal jsem nahlas. Jenže když jsem se vmísil do davu přihlížejících, dostal jsem strach. Co když mě u toho chytí někdo od SNB? To by byl malér. Nebo dokonce od STB? Určitě jich tu bude v civilu plno. Nakonec mně představa zmařené investice dodala odvahy a já rozbalil plakáty v klubku pivem rozjařených Němců. Ti začali nadšeně hulákat a svolávat své krajany ze širokého okolí. V tu chvíli už skoro nikdo nesledoval dění na závodní dráze, zatímco já už jsem se viděl za katrem. A tak na otázku "ví fíl króne", jsem vyhrkl "cén króne". Plakáty zmizely rychlostí blesku a já skoro stejně rychle po nich. Nakonec jsme byli spokojeni všichni. Němci nakoupili levně plakáty a mě nezavřeli za nedovolené podnikání.

+99/0
22.8.2016 13:23

R43a85d33i17m 74V55e31n68g58l89a79ř 3272597311579

Pane Beneši, něco pro Vás:

http://usti.idnes.cz/specialni-mapa-v-moste-vraci-do-starych-ulic-fza-/usti-zpravy.aspx?c=A160822_2267991_usti-zpra

+3/0
22.8.2016 14:16

V84l26a78s56t56a 85B30e52n91e71š 1451253336918

Děkuji za informaci. Určitě se tam půjdu podívat a když bude třeba, tak jim poradit a případně odstranit některé nepřesnosti.;-) Určitě i tam už o mně slyšeli. :-)

+10/0
22.8.2016 14:50

J68i39ř43í 17K45l75i72m90e17š 9761461474109

Správně, je potřeba se k nejasnostem postavit čelem a uvést vše na pravou míru. Těším se až zajedu do Mostu ;-DR^

+3/0
22.8.2016 17:07
Foto

L33u87b62o93m72í92r 79S47l97o55b30o11d33a 9275614403475

Hned na první pohled - Landstejn.

Obdobna mohutna a dispozicne podobna silueta v zemích ceskych neni.

+3/0
22.8.2016 12:27

J45a22r23d33a 81C27h88o20v81a83n19e83c 6911895923619

No to tedy nemáte pravdu. Stejnou, či snad ještě "hradnější" siluetu má Karlskrone na Radyni u Staré Plzně. Ale ta na to snímku není, je nepatrně odlišná (např. vyšší věž, rovnější zdi).

+2/0
22.8.2016 16:21
Foto

L22u37b71o54m72í89r 93S32l68o51b76o12d68a 9985634583675

Nechci Vas nikterak urazet, ale srovnavat Karlskrone a Landstejn, no nevim nevim.

Radyne je znatelne mladsiho data a je stavena najednou v jedne dominantni diagonale, která je dodnes zachovana (obdobne jako na Kasperku).

Puvodni romanske jadro Landstejna, byt v obdobne dispozici (obdelnikovy palac mezi dvemi obytnymi vezemi) je obestaveno pozdejsimi gotickymi palaci, na uzavrenem lichobeznikovem zaklade a renesancnim opevnenim, ma siluetu jinou ... na rozdil od mohutne syrovosti Landstejna pusobi o poznani gracielne.

0/0
23.8.2016 15:40

L34u59d57ě37k 27N49ě78m78e12c 5825101282344

Pokud mluvíte o leteckém pohledu, tak máte pravdu. Pokud mluvíme o fotografii, podle které se hledalo, tak jste docela vedle. Té podoby si všimlo více diskutujících.

+1/0
23.8.2016 18:29

B70o82r74i37s 43Š32i39r71o95k67ý 4195546331289

Hrad Kost.

0/−5
22.8.2016 12:27

J47i40ř71í 41K53l14i43m15e90š 9361511934239

N a kopci ? ;-D;-D

+4/0
22.8.2016 13:03

M96i22r58e70k 85P68r94a43ž40s55k35ý 7363132430469

Nebudu vůbec hádat, počkám si na Vlastu Beneše, ten odhalí tu správnou

destinaci. :-)

+14/0
22.8.2016 11:10

M76a30r78e81k 91K73r63a86t79i41n97a 3389718384234

Poznámka mírně mimo dnešní téma - Lanštejn.

Je škoda, že v rámci tohoto moc příjemného seriálu končí Česko (až na několik málo výjimek) někde za Litomyšlí. Na Moravu a Slezsko asi fotografové Čech vyráželi je výjimečně a vlastní tam neměli.

+4/−1
22.8.2016 10:48

M11i10c67h50a83l 34J67a75r72o69š 7974250132925

V poslední době toho moc nebylo, ale rozhodně z tama bylo obrázků docela hodně. Ale když si vezmete, že většina fotek je ze Sudet, tak by mohli být zklamaní i Češi.

+1/0
22.8.2016 10:51

K93a20r74e31l 50K40o36n49e71č62n25ý 9677503294566

Myslel jsem, ze vsechny fotky jsou z Mostu!

+6/0
22.8.2016 11:09

J83a68n36a 92M56a31l66á 5594399737478

taky že jo,nechápu proč tady všichni úporně vykřikují jména úplně jiných zřícenin

+5/0
22.8.2016 11:13

M61i27r84e86k 81P98r42a46ž48s15k58ý 7663182230559

Jednoduché počty: Dosud bylo zveřejněno 65 pohledů a z toho jen 13 z Moravy a Slezska. :-/

+1/−1
22.8.2016 11:15

M59i79r21e65k 24P96r74a29ž51s12k48ý 7843392540429

Radovan Táborský (24139) má asi jiné školy jako já, že si nedovede spočítat, kolik je těch pohledů dohromady a kolik z toho je z Moravy a Slezska. Pokud se o to pokusíte, tady máte odkaz na všechny "pohledy" a za pomoci počtuznalé osoby si to přepočítejte a potom mně můžete dát další mínus. :-)

http://zpravy.idnes.cz/sto-pohledu-na-cesko.aspx

0/0
22.8.2016 12:58

J92a88n 44S68t41o93d13o32l57a 7651110413160

Otázkou je, proč. Redakce v Praze, tudíž snazší dostupnost fotoarchivů z okolí Prahy? Méně starých fotografií zachovaných z Moravy a Slezska? Myslím, že důvod bude asi ten první. Vymyslel to někdo v Praze, a tak je tam víc míst, které má třeba prochozené. Určitě bych v tom nehledal záměr. Kdo ví, ale třeba v poslední třetině roku začnou padat fotky z východu země a poměr rozlohy cca 3:2 tento seriál ještě dožene.

0/0
22.8.2016 15:31

O11l34d87ř25i36c41h 33J91a39n87e70č98e76k 8879406543881

Cože? Vždyť z Moravy a Slezska tady neustále něco bylo a je - nepočítal jsem to, ale třeba Znojmo, Starý Jičín, Luhačovice, Olomouc, ...

0/0
22.8.2016 13:17

V19l96a76d17i20s54l44a60v 56Ž53i27d73e20k 3418360800

Zrovna toto je českomoravské pomezí.

+1/0
22.8.2016 13:25

V47l87a27d19i18s96l67a54v 64Ž15i58d89e78k 3318950350

Slavonice jsou už na Moravě.

0/0
22.8.2016 13:28

J24i46ř21í 65N80e58u56m16e23i15s94t14e52r 2542515693601

To je ovšem předmětem nekonečných dohadů a hádek. ;-)

+2/0
22.8.2016 15:12





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.