Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Soutěživost je škodlivá a školní známky neúčinné, říká norský pedagog

V Norsku pracuje s dětmi, které vypadly ze školského systému, neboť nebyly schopné uspět v soutěživém prostředí. „Soutěživost je opakem tvořivosti. Škola budoucnosti musí být úplně jiná, musí to být místo podporující kreativitu,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz norský speciální pedagog Godi Keller, který v Česku o prázdninách přednášel učitelům lesních mateřských školek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V72l80a56d96o 87P80o43p72r54o54c16k14ý 6668421269695

O žalostném stavu našeho školství asi nejlépe vypovídají diskusní příspěvky pod článkem. Och, jaký to úctyhodný myšlenkový výkon, jenž vyvodí z nesoutěžení ztrátu cílevědomosti, pracovitosti nebo ctižádosti. To opravdu muselo dát práci, však to také náležitě "oplusovali" čtenáři obdobně zkratkovitého myšlení. Toto je názorný příklad deformace svobodného myšlení nadměrnou soutěživostí. Jeho cílem je zaujmutí vítězného postoje, vylučuje věcnou diskusi, utvrzuje je v jejich přesvědčení o převaze, nepřipouští rozvinutí jakékoliv myšlenky obsažené v článku a už vůbec se nezabývá hledáním pravdy nebo objektivitou, o korektnosti ani nemluvě.

Dále si většina přispívajících ani nevšimla, že článek nepsal norský pedagog, ale idnes.cz - takže opakované přečtení pouze přiblíží k náhledu pana reportéra.

Ve společnosti klesá schopnost se domluvit, roste agresivita a iracionalita. Tento článek ukázal jak, málo chtějí lidé o vzdělávání přemýšlet a jak rádi lpí na podsouvaných schematech, byť by vedli do pekla...

0/−2
9.10.2016 21:20

L78u22d41ě31k 87N40ě71m45e71c 5905801922334

Jako vždycky je pravda někde mezi, takže se stavíte na roveň Vámi kritizovaných přispěvatelů, jen v opačném gardu. Zdravá soutěživost je potřebná vždy. A tvářit se, že je špatná, je hodně nebezpečné, když se pak dostanete do konfrontace s iracionálním agresivním jedincem.

+1/0
24.10.2016 9:01

L12u88k82á40š 14B20e69n64d69a 4377123733722

Mně škola nikdy nepřišla moc soutěživá. Občas nějaká soutěž tam byla, ale obecně nic moc. Ty známky byly moje, nebyly nikoho jiného a jestli mají ostatní o stupeň lepší, nebo horší, sem nikdy moc neřešil.

Navíc o ženách se tvrdí, že jsou méně soutěživé než muži a přitom dosahují ve škole lepších výsledků. Z toho bych usuzoval, že to není soutěž, která je ve škole důležitou součástí.

To, že soutěž je opak kreativity, by vylučovalo slovní spojení: "Architektonická soutěž". Chudák Kaplický, co to vlastně vyhrál s chobotnicí?

Hodně věcí v tom článku jsou jenom otázky bez odpovědí, nebo témata, ne které si pan učitel myslí, že není dostatečně odpovězeno, ale sám neuvádí odpověď žádnou. A jiné jeho tvrzení jsou bláboly, skutečně není pravdou, že by čtvrtina dětí vypadla ze školního systému. Jsou tam všechny a povině, no a ty, které jsou v nějaké specializované škole, těch není čtvrtina. Navíc to neznamená, že vypadly ze systému, jsou v něm, jenom zvolili třeba Walfsdorskou cestu, kterou pan učitel razí.

Taky není pravdou to co tvrdí, že se škola změnila, že dříve vyhovovala zedníkům a dnes již jim nevyhovuje. K žádné takové zásadní změně nedošlo, škola nemá více teorie než před padesáti lety, spíše je tomu právě naopak.

PISA je jeden z ukazatelů, je to nástroj. Nemůže za to, že ukazuje některé znaky a jiné ne. A protože neukazuje to co by pan učitel chtěl, ještě neznamená, že je špatný. Auto taky nelétá i když by si to pan učitel přál.

Ale je to moderní ekologicy šetrný přístup. Nic nedělat nechat ať se všechno vyvíjí samo a živit se pránou.

+1/0
17.9.2016 16:32

K72a19r52e34l 41K68a52l13l55u47s 6877434217836

Typický propagátor walfdorfského bláznivého vzdělávacího modelu. Absolventi jsou z drtivé části v praxi a tvrdé realitě nepoužitelní.

0/0
12.9.2016 17:41

D50a84n60i25e89l 62V78o30ň51k27a 6311368381

Soutěživost není, v rozumné míře, škodlivá. Škodlivá je nucenost k průměrnosti.

Žák, který má čtyřky z matiky a dvojky z češtiny, je nucen mít z matiky trojky, ale aby byl vítečný a podporovaný v češtině, kde by mohl excelovat, nikoliv.

Je nucen k průměrnosti. Aby byl průměrně dobrý, jako většina.

0/−1
12.9.2016 13:37

V15a98š23e52k 13Ř28í24h66a 2973363288652

To je blbost. Zrovna matematika za posledních 10 let značně ustoupila z náročnosti tak, aby ji zvládl téměř každý. Důsledek pak vidím denně v práci.

0/0
12.9.2016 17:09

J48a34n79a 97M43u44s51i69l98o85v24á 4834753858839

čtěte nebe-lidem.cz a uvidíte, že tu není v pořádku nic. Lidé místo toho, aby se naučili ve škole spolupracovat a spolupodílet se na výzkumech i když na ně nejsou peníze, tak se tu učí fetovat, kouřit trávu a pijí alkohol. A soutěží mezi sebou o postavení v kolektivu. Všichni lidé si mají pomáhat. A ne zkoušet, co tato společnost vydrží.

+1/0
20.9.2016 14:58

V20a92š87e11k 17Ř20í41h24a 2963553348452

Není důležité to zda děti mezi sebou soutěží nebo nikoli. Podle mě je na školách daleko důležitější aby v základu 1.a 2. stupně prošli co největším počtem různorodých úkolů a předmětů tak aby si mohl každý najít to co je jeho silná stránka a v tom dále pokračovat. To že se dnes školy omezují jen na škatulky pár vyvolených předmětů, podle kterých dále velice brzy rozdělují děti na ty úspěšné (lépe úspěšně zaškatulkované) a neúspěšné (nedají se škatulkovat ) je asi největší problém.

Pokud k tomu přidáme fakt, že se v hodně školách dá koupit kladné hodnocení za peníze, je jasné proč jde od 90tých let naše školství od 10 k 5.

+3/−1
11.9.2016 21:29
Foto

M39i91r68o82s85l34a96v 33S23t54e49i52n82e85r 6838674163235

Soutěž, nebo konkurence? Samozřejmě chce každé dítě být vítězem. Pokud ovšem nezničíme nějak jeho motivaci, ta je tím základem.

Takže první podmínka- férové podmínky, nikdo není předem favorit. Dále i při neúspěchu je třeba analysovat i pozitivní stránky žáka, dodat mu odvahy do dalších kol. Neboť i praktický život sestává z utkání v ringu a mezi vítězstvími i porážkami bývá určitá rovnováha. Vytvořit na škole výhradně chráněnou oblast bez jakéhokoliv stresu znamená, špatně připravit žáka na jeho životní dráhu. Mnoho stresu však ničí motivaci- vše závisí na dávkování a individuálním přístupu k různým charakterům. Prakticky však pedagogům asi jejich čas na to množství problémů mnohdy nestačí. Navíc se na jejich doporučení, změnit směr školy, málokdy slyší. Nepochybně bude větší část současných gymnasiastů šťastnější v praktických povoláních, jako řemeslech nebo obchodu. Mnohdy jenom ztrácí čas tam, kde nic nezískají.

+5/0
11.9.2016 20:09

V98a67š37e42k 40Ř56í15h48a 2273573388912

Obchod bych do praktických povolání neřadil. To je teoretické jak nic jiného.

Jinak to nejsou špatné myšlenky.

0/0
11.9.2016 21:17

K65a11r87e20l 16K40ř16i27v40a97n 6510883595954

Soutěživost podporuje kreativitu.

+3/−1
11.9.2016 19:01

V48a48š57e33k 33Ř56í55h90a 2423343768122

Nepodporuje. A důvod je jednoduchý kreativita není měřitelná a proto se nedá spravedlivě ohodnotit.

+1/0
11.9.2016 21:19

P59a38v35e80l 85K78ř75í84ž 8617821510949

Ale podporuje. Nikdo netvrdí že se má soutěžit v kreativitě, takže není důvod ji měřit...

0/−1
12.9.2016 17:15

Š74t77e37f10a94n 67F69r85i53č80a 7602668983696

Vše vystihuje staré dobré pravidlo psychiatrů, také nazývané pravidlo číslo 1: "Každý je cvok. Jde jen o to, která je to diagnoza."

+1/0
11.9.2016 18:45

R33o14b45e19r19t 55P85r39a38ž55á88k 4158276655190

A dítě, které bude soutěživé převychová Barnevernet.

+3/0
11.9.2016 18:26

J83a21n 85K64r15u38p57k78a 9281894462657

Filozofií, která učinila západní civilizaci nadřazenou ostatním kulturním okruhům je utilitarismus a princip zásluhovosti, přičemž nikdy to nebylo jinak.

+4/−1
11.9.2016 17:19

J17o25s16e56f 74H23e85n19d51r79i26c41h 8490884476981

To bude paráda, ke každému cikánovi jednoho učitele. To bude inteligentů, vysokoškoláků.

+3/−1
11.9.2016 16:20

P54e16t62r 52H29a43r96i49p79r43a63s94a55d 65H90a29j18i29č 8323220494417

Moc pěkný článek. Škoda, že takových osvícených pedagogů jako je Godi Keller je pomálu.

Dodal bych, že by se děti ve škole měly učit hlavně spolupráci, etickému chování a pedagogové by měli v dětech pěstovat pozitivní vlastnosti. Příspěvky v diskuzi ke článku by pak vypadaly jinak. :-)V

+4/−7
11.9.2016 15:15

K39a13r78e98l 41K40ř69i90v73a88n 6670413285454

A kdo bude navrhovat domy, konstruovat letadla, operovat, ....? Waldorfské školy znám, sestřenice na jedné učila, v BW, je to pro děti příjemné, ale znalosti, ... to je slabší.

+5/−1
11.9.2016 18:59
Foto

P39a12v63e94l 71P59o35k43o52r55n56ý 2336594810222

"operovat" - VZP uhradí operaci v cizině, pokud jí nebude možné provést u nás.

0/0
24.10.2016 8:23

J40i69ř25í 86P15l74a32v48s50k43ý 9640186191519

nemam nic proti spolurpaci ... s lidmi, kteri maji v ramci te spoluprace co nabidnout. spolupracovat s nekym, kdo me bude akorat tak zdrzovat a pak bude chtit pulku odmeny je z meho pohledu neprijatelna, a to bez ohledu na to, jak moc druha strana potrebuje moje schopnosti a dovednosti. svet neni pohadkove misto, kde si vsichni vzajemne a nezistne pomahaji, v realnem svete vyhravaji ty nejvetsi svine ... a ja vyhravat chci.

0/0
24.10.2016 9:47

B89o16r87i34s 71Š83i78r26o67k26ý 4765806141699

Jsou to uměle vytvořené „problémy".

Ale co lidí se na tom přiživuje, je neuvěřitelné.

+4/0
11.9.2016 13:49

P36a53v84e17l 20K19ř61í57ž 8977251410409

Tak v prvé řadě opakem soutěživost není kreativita. A v druhé řadě všeho je potřeba s mírou... Zatím to vypadá "ode zdi ke zdi"...

+8/−1
11.9.2016 13:39

B64o79h24u54s38l94a27v 33K10r65á50l45í35k 2201370619526

Asi tak. Kolik tvořivosti bylo předvedeno na Jubilejní výstavě 1891, díky české nacionalistické soutěživosti. Pravda že občas v té době taky něco shořelo nebo někdo dostal šutrem, ale když se kácí les...

0/0
11.9.2016 13:54

P56e69t37r 92H28a78r23i89p79r10a98s42a37d 57H88a18j39i53č 8233460524717

Opakem soutěživosti je spolupráce a skutečná spolupráce kreativitu rozvíjí.

+4/−2
11.9.2016 15:19
Foto

J48a85r86o45s36l86a44v 71Z84a98v33i95a54č67i71č 3120716603458

Při dobrém vedení lze soutěživost a spolupráci skloubit ve prospěch kreativity.

+3/0
11.9.2016 16:15

R40o47b24e26r34t 66M37o91t55k26a 4796837479165

Spolupráce v týmu. Spolupráci všech účastníků trhu jsme měli možnost pocitit.

0/0
11.9.2016 19:45

J14i97ř88í 16P40l43a86v12s44k38ý 9240436141619

spoluprace je mozna pouze v pripade, ze si vsechny strany maji vzajemne co nabidnout ... pokud nekdo neni schopen ci ochoten nabidnout nic, co by ostatnim ucastnikum trhu stalo za zminku, pak s dotycnym holt nikdo spolupracovat nebude.

0/0
24.10.2016 9:49

J44i50ř67í 50K50l84e17j40n10a 2707708206687

a tím pilířem by mohla být palma a vy by jste na ní určitě dokázal vylézt jako první, v divoký přírodě, že jo - přeji hodně zdaru a s evolucí opatrně, pa

"Důvod smazání: Příspěvek nepatří do slušné a kultivované diskuse."

0/0
11.9.2016 13:08

J59i51ř25í 67K28l49e57j47n63a 2727228656307

nějak jsem diskutujícímu musel vysvětlit, že se nemá nic přehánět-páni cenzoři.

A jinak to vaše mazání příspěvků-no lepší je to ani nečíst

0/0
11.9.2016 13:18

M12i53c45h79a86l 20J33a33r40o21š 7754210422955

o máte pravdu. Já už dávno netuším, co mi mažou, prostě jsem přestal klikat na to místo vpravo nahoře. A jsem happy, píši, co chci.

+2/0
11.9.2016 13:22

M30a96g67d88a 44K69a32t27z51o92v23á 9556241649138

Já tam koukám, ale připadá mi to zmatečné. Příspěvky mizí a skóre je beze změn, nebo naopak tu najdu všechno a naskakují příspěvky smazané i mimo téma.

+1/0
11.9.2016 13:29

J95i85ř93í 38K84l64e14j85n63a 2907828106457

mě mažou někdy i skore, ale pokud by se člověk dopustil vysloveně nějakých hrubostí, ale když je to ku prospěchu věci, tak nevím. Stejně toho dotyčného ten jeho způsob myšlení dohoní a nebo možná to ani většina z nich tak nemyslí, jak se prezentují. ;-)???V

0/0
11.9.2016 15:06

M36a20g13d90a 17K16a60t26z65o15v33á 9306591789358

Za vyslovené hrubosti mazání beru. Za názor by se mazat nemělo. A často maže, bohužel.

0/0
11.9.2016 17:24

Š92t85e73f63a19n 68F37r25i88č27a 7142218653916

Občas použiji citát, který iDnes dokonce použila v titulku. Vzpomínám např. na jistý termín použitý knížetem. Smázli mi to. Nu, co je dovoleno koňovi není dovoleno volovi.

0/0
11.9.2016 18:50

J80a35k52u86b 32T81u25r81e19k 2632171571520

Evidentně Vám chybí vzdělání, když si vymýšlíte nesmyslný překlad latinského úsloví. Na Vás tedy asi článek míří.

+1/0
12.9.2016 1:06

V78e29r88o15n63i14k35a 60K69o14u18k45o35l67s82k87á 8123886112494

Soutěživost je samozřejmě přirozená. Ale nesmí se nezdravě podporovat. Děti pak ztrácejí vnitřní motivaci a učí se, jen aby zvítězily, ne aby se něco naučily. Rv

+2/−2
11.9.2016 13:05

J60o73s34e96f 77D72r56d52a 6760149642106

Řešení musíme hledat v přírodě, kde její nedílnou součástí je soutěživost! A to již miliony let. Samec si musí vysoutěžit, nebo jak chcete vybojovat své místo v tlupě. Samice naopak vybírá partnera, který má předpoklad předat to nejlepší možné další generaci. Nějak se to mnohdy u lidského druhu vytrácí...

+6/0
11.9.2016 11:39

V20e83r46o68n37i98k56a 60K66o29u64k48o77l86s55k57á 8973316612274

tak u lidí asi v životě nejde jen o tu reprodukci, že...

+3/0
11.9.2016 12:59

M55a12g27d55a 63K17a85t41z77o17v91á 9106531449348

Nejde JENOM o ni, ale taky o ni.

+2/0
11.9.2016 13:30

J56i97ř50í 42U61h12e92r98e17k 2148418397948

Jestli nebude "škodlivé" po dětech chtít se cokoliv učit!Rv

+5/0
11.9.2016 11:19

K68a95t29e15ř42i47n83a 63F81e28n23c73l91o69v29á 8873227728473

Osobně si myslím, že české školství (nyní mám na mysli pro normální děti) potřebuje naopak poněkud utáhnout - úroveň většiny škol jde rapidně dolů.

Děti se musí mj.naučit, že život je někdy tvrdý a nespravedlivý. Nesmí jít o extrémy, samozřejmě, zyput šikana atp.

Pokud jde o děti se speciálními potřebami a jejich začlenění - asi není nutné je separovat ve speciálních školách, stačily by speciální třídy ne? A např. výtvarnou výchovu nebo tělocvik by mohli mít všichni společně, dle možností (jasně, že slepé nebo postižené děti nebudou hrát vybíjenou s dravci z devítky)

+6/−1
11.9.2016 10:24

B34o51h31u10s10l79a29v 65K53r19á27l47í59k 2741560469196

Ten "zyput" se mi nepovedlo dešifrovat. Nepomohl ani Google, ani posuny prstokladu na klávesnici.

+1/0
11.9.2016 13:56

K20a72t93e20ř96i49n92a 26F32e28n86c20l32o79v29á 8913687908693

Zygput = typu

Omlouvám se

0/0
11.9.2016 14:45

L27u74k28á15š 62M27a27r19e71d10a 6741234267228

By me zajimalo co si od toho tento expert slibuje? Generace lidi neschopnych prezit bez socialni podpory...

+2/0
11.9.2016 10:07

L82u78k11á98š 53M23a53r80e17d82a 6561104777438

"Většina dětí si špatnou známku vyloží jako potvrzení, že něco nedokážou, a jenom tím klesá jejich sebevědomí"

Za nas jsme si spatnou znamku vykladali, jako potvrzeni, ze jsme se na to proste vykaslali...

+16/−1
11.9.2016 10:03

J86i47n28d67ř15i65c75h 90V45l54a87s57á78k 6310827545312

Zajímavá úvaha, něco na tom může být.R^

0/0
11.9.2016 9:47

K53a73r92e19l 95K50ř89i69v46a56n 6720923205324

Soutěživost je jednou ze základních vlastností a projevuje se u dětí v předškolním věku. Je hloupé ji vylučovat. Norský pedagog je ideologicky zatěmněný fanatik.

+13/−2
11.9.2016 9:30

J15i27n49d75ř84i62c55h 55V20l56a17s86á65k 6540647645742

A vy jste čím, že máte tak jasno?

+1/−8
11.9.2016 9:47

I58r33e38n35a 56P14l49a76c50h77e76t45k28o28v28á 1516434656510

25% vyloučených žáků? Jestli to náhodou nesouvisí s novou skladbou evropského obyvatelstva

+7/−2
11.9.2016 7:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.