Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Soutěživost je škodlivá a školní známky neúčinné, říká norský pedagog

V Norsku pracuje s dětmi, které vypadly ze školského systému, neboť nebyly schopné uspět v soutěživém prostředí. „Soutěživost je opakem tvořivosti. Škola budoucnosti musí být úplně jiná, musí to být místo podporující kreativitu,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz norský speciální pedagog Godi Keller, který v Česku o prázdninách přednášel učitelům lesních mateřských školek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V43l14a83d24o 98P56o98p30r77o60c98k92ý 6198891869295

O žalostném stavu našeho školství asi nejlépe vypovídají diskusní příspěvky pod článkem. Och, jaký to úctyhodný myšlenkový výkon, jenž vyvodí z nesoutěžení ztrátu cílevědomosti, pracovitosti nebo ctižádosti. To opravdu muselo dát práci, však to také náležitě "oplusovali" čtenáři obdobně zkratkovitého myšlení. Toto je názorný příklad deformace svobodného myšlení nadměrnou soutěživostí. Jeho cílem je zaujmutí vítězného postoje, vylučuje věcnou diskusi, utvrzuje je v jejich přesvědčení o převaze, nepřipouští rozvinutí jakékoliv myšlenky obsažené v článku a už vůbec se nezabývá hledáním pravdy nebo objektivitou, o korektnosti ani nemluvě.

Dále si většina přispívajících ani nevšimla, že článek nepsal norský pedagog, ale idnes.cz - takže opakované přečtení pouze přiblíží k náhledu pana reportéra.

Ve společnosti klesá schopnost se domluvit, roste agresivita a iracionalita. Tento článek ukázal jak, málo chtějí lidé o vzdělávání přemýšlet a jak rádi lpí na podsouvaných schematech, byť by vedli do pekla...

0/−2
9.10.2016 21:20

L16u81d88ě66k 32N26ě43m86e93c 5305781562944

Jako vždycky je pravda někde mezi, takže se stavíte na roveň Vámi kritizovaných přispěvatelů, jen v opačném gardu. Zdravá soutěživost je potřebná vždy. A tvářit se, že je špatná, je hodně nebezpečné, když se pak dostanete do konfrontace s iracionálním agresivním jedincem.

+1/0
24.10.2016 9:01

L94u79k52á96š 54B26e92n83d39a 4447973553972

Mně škola nikdy nepřišla moc soutěživá. Občas nějaká soutěž tam byla, ale obecně nic moc. Ty známky byly moje, nebyly nikoho jiného a jestli mají ostatní o stupeň lepší, nebo horší, sem nikdy moc neřešil.

Navíc o ženách se tvrdí, že jsou méně soutěživé než muži a přitom dosahují ve škole lepších výsledků. Z toho bych usuzoval, že to není soutěž, která je ve škole důležitou součástí.

To, že soutěž je opak kreativity, by vylučovalo slovní spojení: "Architektonická soutěž". Chudák Kaplický, co to vlastně vyhrál s chobotnicí?

Hodně věcí v tom článku jsou jenom otázky bez odpovědí, nebo témata, ne které si pan učitel myslí, že není dostatečně odpovězeno, ale sám neuvádí odpověď žádnou. A jiné jeho tvrzení jsou bláboly, skutečně není pravdou, že by čtvrtina dětí vypadla ze školního systému. Jsou tam všechny a povině, no a ty, které jsou v nějaké specializované škole, těch není čtvrtina. Navíc to neznamená, že vypadly ze systému, jsou v něm, jenom zvolili třeba Walfsdorskou cestu, kterou pan učitel razí.

Taky není pravdou to co tvrdí, že se škola změnila, že dříve vyhovovala zedníkům a dnes již jim nevyhovuje. K žádné takové zásadní změně nedošlo, škola nemá více teorie než před padesáti lety, spíše je tomu právě naopak.

PISA je jeden z ukazatelů, je to nástroj. Nemůže za to, že ukazuje některé znaky a jiné ne. A protože neukazuje to co by pan učitel chtěl, ještě neznamená, že je špatný. Auto taky nelétá i když by si to pan učitel přál.

Ale je to moderní ekologicy šetrný přístup. Nic nedělat nechat ať se všechno vyvíjí samo a živit se pránou.

+1/0
17.9.2016 16:32

K30a68r14e75l 95K74a34l11l47u40s 6857334377326

Typický propagátor walfdorfského bláznivého vzdělávacího modelu. Absolventi jsou z drtivé části v praxi a tvrdé realitě nepoužitelní.

0/0
12.9.2016 17:41

D93a56n76i39e65l 42V83o40ň30k46a 6231938171

Soutěživost není, v rozumné míře, škodlivá. Škodlivá je nucenost k průměrnosti.

Žák, který má čtyřky z matiky a dvojky z češtiny, je nucen mít z matiky trojky, ale aby byl vítečný a podporovaný v češtině, kde by mohl excelovat, nikoliv.

Je nucen k průměrnosti. Aby byl průměrně dobrý, jako většina.

0/−1
12.9.2016 13:37

V75a47š61e64k 94Ř81í92h81a 2443413958982

To je blbost. Zrovna matematika za posledních 10 let značně ustoupila z náročnosti tak, aby ji zvládl téměř každý. Důsledek pak vidím denně v práci.

0/0
12.9.2016 17:09

J19a51n28a 98M15u28s94i16l84o16v60á 4124213138979

čtěte nebe-lidem.cz a uvidíte, že tu není v pořádku nic. Lidé místo toho, aby se naučili ve škole spolupracovat a spolupodílet se na výzkumech i když na ně nejsou peníze, tak se tu učí fetovat, kouřit trávu a pijí alkohol. A soutěží mezi sebou o postavení v kolektivu. Všichni lidé si mají pomáhat. A ne zkoušet, co tato společnost vydrží.

+1/0
20.9.2016 14:58

V30a89š12e71k 91Ř64í53h87a 2873533338202

Není důležité to zda děti mezi sebou soutěží nebo nikoli. Podle mě je na školách daleko důležitější aby v základu 1.a 2. stupně prošli co největším počtem různorodých úkolů a předmětů tak aby si mohl každý najít to co je jeho silná stránka a v tom dále pokračovat. To že se dnes školy omezují jen na škatulky pár vyvolených předmětů, podle kterých dále velice brzy rozdělují děti na ty úspěšné (lépe úspěšně zaškatulkované) a neúspěšné (nedají se škatulkovat ) je asi největší problém.

Pokud k tomu přidáme fakt, že se v hodně školách dá koupit kladné hodnocení za peníze, je jasné proč jde od 90tých let naše školství od 10 k 5.

+3/−1
11.9.2016 21:29
Foto

M84i75r67o98s74l83a57v 30S10t86e41i21n93e94r 6938124573515

Soutěž, nebo konkurence? Samozřejmě chce každé dítě být vítězem. Pokud ovšem nezničíme nějak jeho motivaci, ta je tím základem.

Takže první podmínka- férové podmínky, nikdo není předem favorit. Dále i při neúspěchu je třeba analysovat i pozitivní stránky žáka, dodat mu odvahy do dalších kol. Neboť i praktický život sestává z utkání v ringu a mezi vítězstvími i porážkami bývá určitá rovnováha. Vytvořit na škole výhradně chráněnou oblast bez jakéhokoliv stresu znamená, špatně připravit žáka na jeho životní dráhu. Mnoho stresu však ničí motivaci- vše závisí na dávkování a individuálním přístupu k různým charakterům. Prakticky však pedagogům asi jejich čas na to množství problémů mnohdy nestačí. Navíc se na jejich doporučení, změnit směr školy, málokdy slyší. Nepochybně bude větší část současných gymnasiastů šťastnější v praktických povoláních, jako řemeslech nebo obchodu. Mnohdy jenom ztrácí čas tam, kde nic nezískají.

+5/0
11.9.2016 20:09

V54a78š87e31k 89Ř70í41h43a 2743183168782

Obchod bych do praktických povolání neřadil. To je teoretické jak nic jiného.

Jinak to nejsou špatné myšlenky.

0/0
11.9.2016 21:17

K35a44r60e39l 17K62ř61i95v74a36n 6530143325464

Soutěživost podporuje kreativitu.

+3/−1
11.9.2016 19:01

V42a80š70e15k 32Ř42í92h91a 2583303618432

Nepodporuje. A důvod je jednoduchý kreativita není měřitelná a proto se nedá spravedlivě ohodnotit.

+1/0
11.9.2016 21:19

P30a88v20e53l 92K86ř88í66ž 8227331140259

Ale podporuje. Nikdo netvrdí že se má soutěžit v kreativitě, takže není důvod ji měřit...

0/−1
12.9.2016 17:15

Š68t59e51f27a43n 91F26r91i55č63a 7262378203376

Vše vystihuje staré dobré pravidlo psychiatrů, také nazývané pravidlo číslo 1: "Každý je cvok. Jde jen o to, která je to diagnoza."

+1/0
11.9.2016 18:45

R74o34b18e30r21t 27P46r24a13ž41á43k 4408156635920

A dítě, které bude soutěživé převychová Barnevernet.

+3/0
11.9.2016 18:26

J78a52n 55K91r13u91p98k38a 9771334982787

Filozofií, která učinila západní civilizaci nadřazenou ostatním kulturním okruhům je utilitarismus a princip zásluhovosti, přičemž nikdy to nebylo jinak.

+4/−1
11.9.2016 17:19

J44o98s37e72f 27H96e38n69d60r56i83c57h 8780164476471

To bude paráda, ke každému cikánovi jednoho učitele. To bude inteligentů, vysokoškoláků.

+3/−1
11.9.2016 16:20

P33e79t29r 88H83a57r24i58p62r43a40s84a29d 41H14a37j21i88č 8683900134627

Moc pěkný článek. Škoda, že takových osvícených pedagogů jako je Godi Keller je pomálu.

Dodal bych, že by se děti ve škole měly učit hlavně spolupráci, etickému chování a pedagogové by měli v dětech pěstovat pozitivní vlastnosti. Příspěvky v diskuzi ke článku by pak vypadaly jinak. :-)V

+4/−7
11.9.2016 15:15

K98a41r76e90l 75K80ř23i84v41a55n 6180513585704

A kdo bude navrhovat domy, konstruovat letadla, operovat, ....? Waldorfské školy znám, sestřenice na jedné učila, v BW, je to pro děti příjemné, ale znalosti, ... to je slabší.

+5/−1
11.9.2016 18:59
Foto

P84a60v54e63l 79P48o87k69o81r79n17ý 2266254980372

"operovat" - VZP uhradí operaci v cizině, pokud jí nebude možné provést u nás.

0/0
24.10.2016 8:23

J47i11ř19í 36P43l21a38v84s31k58ý 9820806701679

nemam nic proti spolurpaci ... s lidmi, kteri maji v ramci te spoluprace co nabidnout. spolupracovat s nekym, kdo me bude akorat tak zdrzovat a pak bude chtit pulku odmeny je z meho pohledu neprijatelna, a to bez ohledu na to, jak moc druha strana potrebuje moje schopnosti a dovednosti. svet neni pohadkove misto, kde si vsichni vzajemne a nezistne pomahaji, v realnem svete vyhravaji ty nejvetsi svine ... a ja vyhravat chci.

0/0
24.10.2016 9:47

B59o70r43i10s 57Š29i69r40o96k15ý 4525176441619

Jsou to uměle vytvořené „problémy".

Ale co lidí se na tom přiživuje, je neuvěřitelné.

+4/0
11.9.2016 13:49

P37a13v16e97l 43K77ř24í39ž 8187231210689

Tak v prvé řadě opakem soutěživost není kreativita. A v druhé řadě všeho je potřeba s mírou... Zatím to vypadá "ode zdi ke zdi"...

+8/−1
11.9.2016 13:39

B74o34h21u51s51l63a65v 20K98r98á46l57í65k 2381920469526

Asi tak. Kolik tvořivosti bylo předvedeno na Jubilejní výstavě 1891, díky české nacionalistické soutěživosti. Pravda že občas v té době taky něco shořelo nebo někdo dostal šutrem, ale když se kácí les...

0/0
11.9.2016 13:54

P89e65t12r 24H32a42r24i24p30r52a66s61a60d 36H65a84j28i21č 8553290374397

Opakem soutěživosti je spolupráce a skutečná spolupráce kreativitu rozvíjí.

+4/−2
11.9.2016 15:19
Foto

J27a94r91o20s73l47a94v 98Z43a41v65i73a79č29i73č 3250846673188

Při dobrém vedení lze soutěživost a spolupráci skloubit ve prospěch kreativity.

+3/0
11.9.2016 16:15

R37o28b31e51r95t 77M55o78t95k15a 4116377609345

Spolupráce v týmu. Spolupráci všech účastníků trhu jsme měli možnost pocitit.

0/0
11.9.2016 19:45

J78i20ř82í 85P91l24a28v31s20k78ý 9290656611929

spoluprace je mozna pouze v pripade, ze si vsechny strany maji vzajemne co nabidnout ... pokud nekdo neni schopen ci ochoten nabidnout nic, co by ostatnim ucastnikum trhu stalo za zminku, pak s dotycnym holt nikdo spolupracovat nebude.

0/0
24.10.2016 9:49

J34i29ř54í 40K36l54e21j54n59a 2867638906517

a tím pilířem by mohla být palma a vy by jste na ní určitě dokázal vylézt jako první, v divoký přírodě, že jo - přeji hodně zdaru a s evolucí opatrně, pa

"Důvod smazání: Příspěvek nepatří do slušné a kultivované diskuse."

0/0
11.9.2016 13:08

J95i98ř30í 86K61l69e67j78n91a 2227908166577

nějak jsem diskutujícímu musel vysvětlit, že se nemá nic přehánět-páni cenzoři.

A jinak to vaše mazání příspěvků-no lepší je to ani nečíst

0/0
11.9.2016 13:18

M34i51c35h17a32l 73J67a76r58o39š 7534180122415

o máte pravdu. Já už dávno netuším, co mi mažou, prostě jsem přestal klikat na to místo vpravo nahoře. A jsem happy, píši, co chci.

+2/0
11.9.2016 13:22

M79a47g82d38a 73K47a64t41z66o28v36á 9336661419158

Já tam koukám, ale připadá mi to zmatečné. Příspěvky mizí a skóre je beze změn, nebo naopak tu najdu všechno a naskakují příspěvky smazané i mimo téma.

+1/0
11.9.2016 13:29

J71i58ř85í 61K43l41e30j47n11a 2617228656447

mě mažou někdy i skore, ale pokud by se člověk dopustil vysloveně nějakých hrubostí, ale když je to ku prospěchu věci, tak nevím. Stejně toho dotyčného ten jeho způsob myšlení dohoní a nebo možná to ani většina z nich tak nemyslí, jak se prezentují. ;-)???V

0/0
11.9.2016 15:06

M72a34g61d20a 13K40a24t69z88o80v20á 9686731959778

Za vyslovené hrubosti mazání beru. Za názor by se mazat nemělo. A často maže, bohužel.

0/0
11.9.2016 17:24

Š87t51e89f17a49n 50F35r71i21č12a 7402828933846

Občas použiji citát, který iDnes dokonce použila v titulku. Vzpomínám např. na jistý termín použitý knížetem. Smázli mi to. Nu, co je dovoleno koňovi není dovoleno volovi.

0/0
11.9.2016 18:50

J49a95k52u98b 62T79u54r62e90k 2592411781940

Evidentně Vám chybí vzdělání, když si vymýšlíte nesmyslný překlad latinského úsloví. Na Vás tedy asi článek míří.

+1/0
12.9.2016 1:06

V68e28r70o90n54i60k20a 78K37o64u44k76o92l81s27k22á 8683766672124

Soutěživost je samozřejmě přirozená. Ale nesmí se nezdravě podporovat. Děti pak ztrácejí vnitřní motivaci a učí se, jen aby zvítězily, ne aby se něco naučily. Rv

+2/−2
11.9.2016 13:05

J67o57s97e26f 82D34r10d34a 6880889202626

Řešení musíme hledat v přírodě, kde její nedílnou součástí je soutěživost! A to již miliony let. Samec si musí vysoutěžit, nebo jak chcete vybojovat své místo v tlupě. Samice naopak vybírá partnera, který má předpoklad předat to nejlepší možné další generaci. Nějak se to mnohdy u lidského druhu vytrácí...

+6/0
11.9.2016 11:39

V85e58r74o40n41i17k71a 63K32o93u93k44o42l29s35k24á 8203846972764

tak u lidí asi v životě nejde jen o tu reprodukci, že...

+3/0
11.9.2016 12:59

M24a66g35d90a 60K67a33t95z62o93v95á 9126631199878

Nejde JENOM o ni, ale taky o ni.

+2/0
11.9.2016 13:30

J13i71ř64í 35U20h11e37r69e59k 2858438927888

Jestli nebude "škodlivé" po dětech chtít se cokoliv učit!Rv

+5/0
11.9.2016 11:19

K40a64t91e68ř63i94n52a 10F60e97n25c74l81o79v13á 8633697968813

Osobně si myslím, že české školství (nyní mám na mysli pro normální děti) potřebuje naopak poněkud utáhnout - úroveň většiny škol jde rapidně dolů.

Děti se musí mj.naučit, že život je někdy tvrdý a nespravedlivý. Nesmí jít o extrémy, samozřejmě, zyput šikana atp.

Pokud jde o děti se speciálními potřebami a jejich začlenění - asi není nutné je separovat ve speciálních školách, stačily by speciální třídy ne? A např. výtvarnou výchovu nebo tělocvik by mohli mít všichni společně, dle možností (jasně, že slepé nebo postižené děti nebudou hrát vybíjenou s dravci z devítky)

+6/−1
11.9.2016 10:24

B48o32h32u59s10l96a93v 15K59r40á25l88í32k 2971720209286

Ten "zyput" se mi nepovedlo dešifrovat. Nepomohl ani Google, ani posuny prstokladu na klávesnici.

+1/0
11.9.2016 13:56

K10a17t71e98ř27i28n49a 75F22e34n59c13l21o94v77á 8153407398283

Zygput = typu

Omlouvám se

0/0
11.9.2016 14:45

L42u81k52á45š 40M44a51r13e65d91a 6651434657908

By me zajimalo co si od toho tento expert slibuje? Generace lidi neschopnych prezit bez socialni podpory...

+2/0
11.9.2016 10:07

L79u65k95á85š 63M47a25r59e60d82a 6771544397478

"Většina dětí si špatnou známku vyloží jako potvrzení, že něco nedokážou, a jenom tím klesá jejich sebevědomí"

Za nas jsme si spatnou znamku vykladali, jako potvrzeni, ze jsme se na to proste vykaslali...

+16/−1
11.9.2016 10:03

J16i65n85d21ř12i94c15h 87V70l88a39s26á73k 6810187405692

Zajímavá úvaha, něco na tom může být.R^

0/0
11.9.2016 9:47

K31a92r20e55l 60K21ř23i59v72a31n 6550283145304

Soutěživost je jednou ze základních vlastností a projevuje se u dětí v předškolním věku. Je hloupé ji vylučovat. Norský pedagog je ideologicky zatěmněný fanatik.

+13/−2
11.9.2016 9:30

J80i83n68d34ř21i62c27h 37V10l15a68s62á11k 6800747765362

A vy jste čím, že máte tak jasno?

+1/−8
11.9.2016 9:47

I30r44e18n95a 45P97l76a83c71h74e64t50k82o90v38á 3964664820967

25% vyloučených žáků? Jestli to náhodou nesouvisí s novou skladbou evropského obyvatelstva

+7/−2
11.9.2016 7:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.