Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Soutěživost je škodlivá a školní známky neúčinné, říká norský pedagog

V Norsku pracuje s dětmi, které vypadly ze školského systému, neboť nebyly schopné uspět v soutěživém prostředí. „Soutěživost je opakem tvořivosti. Škola budoucnosti musí být úplně jiná, musí to být místo podporující kreativitu,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz norský speciální pedagog Godi Keller, který v Česku o prázdninách přednášel učitelům lesních mateřských školek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V51l11a73d56o 42P24o28p31r55o23c70k28ý 6618801989355

O žalostném stavu našeho školství asi nejlépe vypovídají diskusní příspěvky pod článkem. Och, jaký to úctyhodný myšlenkový výkon, jenž vyvodí z nesoutěžení ztrátu cílevědomosti, pracovitosti nebo ctižádosti. To opravdu muselo dát práci, však to také náležitě "oplusovali" čtenáři obdobně zkratkovitého myšlení. Toto je názorný příklad deformace svobodného myšlení nadměrnou soutěživostí. Jeho cílem je zaujmutí vítězného postoje, vylučuje věcnou diskusi, utvrzuje je v jejich přesvědčení o převaze, nepřipouští rozvinutí jakékoliv myšlenky obsažené v článku a už vůbec se nezabývá hledáním pravdy nebo objektivitou, o korektnosti ani nemluvě.

Dále si většina přispívajících ani nevšimla, že článek nepsal norský pedagog, ale idnes.cz - takže opakované přečtení pouze přiblíží k náhledu pana reportéra.

Ve společnosti klesá schopnost se domluvit, roste agresivita a iracionalita. Tento článek ukázal jak, málo chtějí lidé o vzdělávání přemýšlet a jak rádi lpí na podsouvaných schematech, byť by vedli do pekla...

0/−2
9.10.2016 21:20

L27u29d98ě50k 35N75ě17m15e55c 5115901622664

Jako vždycky je pravda někde mezi, takže se stavíte na roveň Vámi kritizovaných přispěvatelů, jen v opačném gardu. Zdravá soutěživost je potřebná vždy. A tvářit se, že je špatná, je hodně nebezpečné, když se pak dostanete do konfrontace s iracionálním agresivním jedincem.

+1/0
24.10.2016 9:01

L85u72k17á33š 44B48e63n49d64a 4947553333552

Mně škola nikdy nepřišla moc soutěživá. Občas nějaká soutěž tam byla, ale obecně nic moc. Ty známky byly moje, nebyly nikoho jiného a jestli mají ostatní o stupeň lepší, nebo horší, sem nikdy moc neřešil.

Navíc o ženách se tvrdí, že jsou méně soutěživé než muži a přitom dosahují ve škole lepších výsledků. Z toho bych usuzoval, že to není soutěž, která je ve škole důležitou součástí.

To, že soutěž je opak kreativity, by vylučovalo slovní spojení: "Architektonická soutěž". Chudák Kaplický, co to vlastně vyhrál s chobotnicí?

Hodně věcí v tom článku jsou jenom otázky bez odpovědí, nebo témata, ne které si pan učitel myslí, že není dostatečně odpovězeno, ale sám neuvádí odpověď žádnou. A jiné jeho tvrzení jsou bláboly, skutečně není pravdou, že by čtvrtina dětí vypadla ze školního systému. Jsou tam všechny a povině, no a ty, které jsou v nějaké specializované škole, těch není čtvrtina. Navíc to neznamená, že vypadly ze systému, jsou v něm, jenom zvolili třeba Walfsdorskou cestu, kterou pan učitel razí.

Taky není pravdou to co tvrdí, že se škola změnila, že dříve vyhovovala zedníkům a dnes již jim nevyhovuje. K žádné takové zásadní změně nedošlo, škola nemá více teorie než před padesáti lety, spíše je tomu právě naopak.

PISA je jeden z ukazatelů, je to nástroj. Nemůže za to, že ukazuje některé znaky a jiné ne. A protože neukazuje to co by pan učitel chtěl, ještě neznamená, že je špatný. Auto taky nelétá i když by si to pan učitel přál.

Ale je to moderní ekologicy šetrný přístup. Nic nedělat nechat ať se všechno vyvíjí samo a živit se pránou.

+1/0
17.9.2016 16:32

K70a40r77e53l 97K22a33l34l66u26s 6757304157756

Typický propagátor walfdorfského bláznivého vzdělávacího modelu. Absolventi jsou z drtivé části v praxi a tvrdé realitě nepoužitelní.

0/0
12.9.2016 17:41

D93a67n11i41e32l 64V64o69ň49k63a 6931268411

Soutěživost není, v rozumné míře, škodlivá. Škodlivá je nucenost k průměrnosti.

Žák, který má čtyřky z matiky a dvojky z češtiny, je nucen mít z matiky trojky, ale aby byl vítečný a podporovaný v češtině, kde by mohl excelovat, nikoliv.

Je nucen k průměrnosti. Aby byl průměrně dobrý, jako většina.

0/−1
12.9.2016 13:37

V44a85š62e33k 53Ř26í79h14a 2753373118122

To je blbost. Zrovna matematika za posledních 10 let značně ustoupila z náročnosti tak, aby ji zvládl téměř každý. Důsledek pak vidím denně v práci.

0/0
12.9.2016 17:09

J78a39n41a 28M56u40s13i39l72o69v80á 4624633328689

čtěte nebe-lidem.cz a uvidíte, že tu není v pořádku nic. Lidé místo toho, aby se naučili ve škole spolupracovat a spolupodílet se na výzkumech i když na ně nejsou peníze, tak se tu učí fetovat, kouřit trávu a pijí alkohol. A soutěží mezi sebou o postavení v kolektivu. Všichni lidé si mají pomáhat. A ne zkoušet, co tato společnost vydrží.

+1/0
20.9.2016 14:58

V89a11š90e23k 58Ř80í79h87a 2483143928322

Není důležité to zda děti mezi sebou soutěží nebo nikoli. Podle mě je na školách daleko důležitější aby v základu 1.a 2. stupně prošli co největším počtem různorodých úkolů a předmětů tak aby si mohl každý najít to co je jeho silná stránka a v tom dále pokračovat. To že se dnes školy omezují jen na škatulky pár vyvolených předmětů, podle kterých dále velice brzy rozdělují děti na ty úspěšné (lépe úspěšně zaškatulkované) a neúspěšné (nedají se škatulkovat ) je asi největší problém.

Pokud k tomu přidáme fakt, že se v hodně školách dá koupit kladné hodnocení za peníze, je jasné proč jde od 90tých let naše školství od 10 k 5.

+3/−1
11.9.2016 21:29
Foto

M13i34r71o27s39l10a38v 53S35t32e50i91n33e89r 6868684743145

Soutěž, nebo konkurence? Samozřejmě chce každé dítě být vítězem. Pokud ovšem nezničíme nějak jeho motivaci, ta je tím základem.

Takže první podmínka- férové podmínky, nikdo není předem favorit. Dále i při neúspěchu je třeba analysovat i pozitivní stránky žáka, dodat mu odvahy do dalších kol. Neboť i praktický život sestává z utkání v ringu a mezi vítězstvími i porážkami bývá určitá rovnováha. Vytvořit na škole výhradně chráněnou oblast bez jakéhokoliv stresu znamená, špatně připravit žáka na jeho životní dráhu. Mnoho stresu však ničí motivaci- vše závisí na dávkování a individuálním přístupu k různým charakterům. Prakticky však pedagogům asi jejich čas na to množství problémů mnohdy nestačí. Navíc se na jejich doporučení, změnit směr školy, málokdy slyší. Nepochybně bude větší část současných gymnasiastů šťastnější v praktických povoláních, jako řemeslech nebo obchodu. Mnohdy jenom ztrácí čas tam, kde nic nezískají.

+5/0
11.9.2016 20:09

V98a68š30e57k 88Ř12í84h24a 2513313978502

Obchod bych do praktických povolání neřadil. To je teoretické jak nic jiného.

Jinak to nejsou špatné myšlenky.

0/0
11.9.2016 21:17

K91a24r63e17l 98K14ř10i51v50a62n 6350773425664

Soutěživost podporuje kreativitu.

+3/−1
11.9.2016 19:01

V60a97š88e68k 92Ř21í23h44a 2143333118552

Nepodporuje. A důvod je jednoduchý kreativita není měřitelná a proto se nedá spravedlivě ohodnotit.

+1/0
11.9.2016 21:19

P44a68v41e25l 57K17ř55í83ž 8397351380269

Ale podporuje. Nikdo netvrdí že se má soutěžit v kreativitě, takže není důvod ji měřit...

0/−1
12.9.2016 17:15

Š89t82e67f33a62n 46F43r52i24č32a 7512868343826

Vše vystihuje staré dobré pravidlo psychiatrů, také nazývané pravidlo číslo 1: "Každý je cvok. Jde jen o to, která je to diagnoza."

+1/0
11.9.2016 18:45

R37o85b37e57r19t 39P16r53a69ž40á19k 4358146275320

A dítě, které bude soutěživé převychová Barnevernet.

+3/0
11.9.2016 18:26

J57a36n 34K68r72u77p20k53a 9891814672897

Filozofií, která učinila západní civilizaci nadřazenou ostatním kulturním okruhům je utilitarismus a princip zásluhovosti, přičemž nikdy to nebylo jinak.

+4/−1
11.9.2016 17:19

J58o41s22e27f 53H89e73n79d68r56i81c25h 8980194466231

To bude paráda, ke každému cikánovi jednoho učitele. To bude inteligentů, vysokoškoláků.

+3/−1
11.9.2016 16:20

P37e23t36r 41H25a29r65i94p26r28a61s15a26d 42H47a75j51i48č 8563220564227

Moc pěkný článek. Škoda, že takových osvícených pedagogů jako je Godi Keller je pomálu.

Dodal bych, že by se děti ve škole měly učit hlavně spolupráci, etickému chování a pedagogové by měli v dětech pěstovat pozitivní vlastnosti. Příspěvky v diskuzi ke článku by pak vypadaly jinak. :-)V

+4/−7
11.9.2016 15:15

K64a44r39e47l 62K11ř54i18v68a62n 6400963255754

A kdo bude navrhovat domy, konstruovat letadla, operovat, ....? Waldorfské školy znám, sestřenice na jedné učila, v BW, je to pro děti příjemné, ale znalosti, ... to je slabší.

+5/−1
11.9.2016 18:59
Foto

P54a36v74e38l 74P27o10k35o38r68n62ý 2366184160732

"operovat" - VZP uhradí operaci v cizině, pokud jí nebude možné provést u nás.

0/0
24.10.2016 8:23

J59i62ř34í 65P24l57a91v11s76k65ý 9630496181589

nemam nic proti spolurpaci ... s lidmi, kteri maji v ramci te spoluprace co nabidnout. spolupracovat s nekym, kdo me bude akorat tak zdrzovat a pak bude chtit pulku odmeny je z meho pohledu neprijatelna, a to bez ohledu na to, jak moc druha strana potrebuje moje schopnosti a dovednosti. svet neni pohadkove misto, kde si vsichni vzajemne a nezistne pomahaji, v realnem svete vyhravaji ty nejvetsi svine ... a ja vyhravat chci.

0/0
24.10.2016 9:47

B97o73r28i26s 70Š31i24r73o27k46ý 4395226391169

Jsou to uměle vytvořené „problémy".

Ale co lidí se na tom přiživuje, je neuvěřitelné.

+4/0
11.9.2016 13:49

P70a83v36e92l 47K43ř19í10ž 8167411110289

Tak v prvé řadě opakem soutěživost není kreativita. A v druhé řadě všeho je potřeba s mírou... Zatím to vypadá "ode zdi ke zdi"...

+8/−1
11.9.2016 13:39

B34o96h72u21s76l91a75v 39K93r44á19l47í84k 2581840449876

Asi tak. Kolik tvořivosti bylo předvedeno na Jubilejní výstavě 1891, díky české nacionalistické soutěživosti. Pravda že občas v té době taky něco shořelo nebo někdo dostal šutrem, ale když se kácí les...

0/0
11.9.2016 13:54

P36e11t28r 84H40a91r39i70p12r73a49s96a67d 86H24a52j67i89č 8753540344617

Opakem soutěživosti je spolupráce a skutečná spolupráce kreativitu rozvíjí.

+4/−2
11.9.2016 15:19
Foto

J62a75r75o49s26l54a62v 83Z33a65v27i14a10č10i76č 3930156423498

Při dobrém vedení lze soutěživost a spolupráci skloubit ve prospěch kreativity.

+3/0
11.9.2016 16:15

R74o27b36e42r35t 56M93o93t26k68a 4196887629735

Spolupráce v týmu. Spolupráci všech účastníků trhu jsme měli možnost pocitit.

0/0
11.9.2016 19:45

J80i64ř18í 63P52l22a25v48s88k25ý 9410506821249

spoluprace je mozna pouze v pripade, ze si vsechny strany maji vzajemne co nabidnout ... pokud nekdo neni schopen ci ochoten nabidnout nic, co by ostatnim ucastnikum trhu stalo za zminku, pak s dotycnym holt nikdo spolupracovat nebude.

0/0
24.10.2016 9:49

J52i90ř94í 70K22l84e86j12n36a 2437508926327

a tím pilířem by mohla být palma a vy by jste na ní určitě dokázal vylézt jako první, v divoký přírodě, že jo - přeji hodně zdaru a s evolucí opatrně, pa

"Důvod smazání: Příspěvek nepatří do slušné a kultivované diskuse."

0/0
11.9.2016 13:08

J60i45ř25í 24K75l64e39j28n44a 2677408616307

nějak jsem diskutujícímu musel vysvětlit, že se nemá nic přehánět-páni cenzoři.

A jinak to vaše mazání příspěvků-no lepší je to ani nečíst

0/0
11.9.2016 13:18

M33i35c37h21a10l 84J73a79r51o35š 7724470762765

o máte pravdu. Já už dávno netuším, co mi mažou, prostě jsem přestal klikat na to místo vpravo nahoře. A jsem happy, píši, co chci.

+2/0
11.9.2016 13:22

M86a77g38d74a 22K58a89t64z12o73v11á 9646851529958

Já tam koukám, ale připadá mi to zmatečné. Příspěvky mizí a skóre je beze změn, nebo naopak tu najdu všechno a naskakují příspěvky smazané i mimo téma.

+1/0
11.9.2016 13:29

J17i32ř64í 18K90l60e60j74n25a 2437658296517

mě mažou někdy i skore, ale pokud by se člověk dopustil vysloveně nějakých hrubostí, ale když je to ku prospěchu věci, tak nevím. Stejně toho dotyčného ten jeho způsob myšlení dohoní a nebo možná to ani většina z nich tak nemyslí, jak se prezentují. ;-)???V

0/0
11.9.2016 15:06

M18a20g51d76a 98K86a51t50z16o92v27á 9126391689338

Za vyslovené hrubosti mazání beru. Za názor by se mazat nemělo. A často maže, bohužel.

0/0
11.9.2016 17:24

Š62t19e44f98a30n 82F44r12i18č38a 7842268363126

Občas použiji citát, který iDnes dokonce použila v titulku. Vzpomínám např. na jistý termín použitý knížetem. Smázli mi to. Nu, co je dovoleno koňovi není dovoleno volovi.

0/0
11.9.2016 18:50

J23a41k56u39b 47T55u91r32e33k 2652971101550

Evidentně Vám chybí vzdělání, když si vymýšlíte nesmyslný překlad latinského úsloví. Na Vás tedy asi článek míří.

+1/0
12.9.2016 1:06

V10e39r46o15n60i91k37a 22K15o97u66k97o68l73s18k43á 8473236692254

Soutěživost je samozřejmě přirozená. Ale nesmí se nezdravě podporovat. Děti pak ztrácejí vnitřní motivaci a učí se, jen aby zvítězily, ne aby se něco naučily. Rv

+2/−2
11.9.2016 13:05

J47o92s61e70f 72D91r22d40a 6400849782106

Řešení musíme hledat v přírodě, kde její nedílnou součástí je soutěživost! A to již miliony let. Samec si musí vysoutěžit, nebo jak chcete vybojovat své místo v tlupě. Samice naopak vybírá partnera, který má předpoklad předat to nejlepší možné další generaci. Nějak se to mnohdy u lidského druhu vytrácí...

+6/0
11.9.2016 11:39

V30e37r44o71n70i32k33a 34K98o89u17k42o89l41s78k81á 8823876852514

tak u lidí asi v životě nejde jen o tu reprodukci, že...

+3/0
11.9.2016 12:59

M37a84g17d16a 77K75a42t68z78o95v80á 9296291659778

Nejde JENOM o ni, ale taky o ni.

+2/0
11.9.2016 13:30

J40i38ř45í 71U25h88e45r25e56k 2848288797408

Jestli nebude "škodlivé" po dětech chtít se cokoliv učit!Rv

+5/0
11.9.2016 11:19

K23a40t57e51ř98i36n71a 44F29e37n93c93l88o64v54á 8133187878233

Osobně si myslím, že české školství (nyní mám na mysli pro normální děti) potřebuje naopak poněkud utáhnout - úroveň většiny škol jde rapidně dolů.

Děti se musí mj.naučit, že život je někdy tvrdý a nespravedlivý. Nesmí jít o extrémy, samozřejmě, zyput šikana atp.

Pokud jde o děti se speciálními potřebami a jejich začlenění - asi není nutné je separovat ve speciálních školách, stačily by speciální třídy ne? A např. výtvarnou výchovu nebo tělocvik by mohli mít všichni společně, dle možností (jasně, že slepé nebo postižené děti nebudou hrát vybíjenou s dravci z devítky)

+6/−1
11.9.2016 10:24

B33o63h48u52s47l26a70v 61K91r68á60l30í58k 2941120559486

Ten "zyput" se mi nepovedlo dešifrovat. Nepomohl ani Google, ani posuny prstokladu na klávesnici.

+1/0
11.9.2016 13:56

K48a39t29e91ř93i42n20a 11F51e76n35c34l90o22v47á 8963157568763

Zygput = typu

Omlouvám se

0/0
11.9.2016 14:45

L73u86k20á35š 38M74a79r75e68d16a 6441984867198

By me zajimalo co si od toho tento expert slibuje? Generace lidi neschopnych prezit bez socialni podpory...

+2/0
11.9.2016 10:07

L16u64k78á68š 30M39a30r37e51d94a 6481444377118

"Většina dětí si špatnou známku vyloží jako potvrzení, že něco nedokážou, a jenom tím klesá jejich sebevědomí"

Za nas jsme si spatnou znamku vykladali, jako potvrzeni, ze jsme se na to proste vykaslali...

+16/−1
11.9.2016 10:03

J55i22n33d53ř48i34c80h 61V38l13a90s27á24k 6660517935162

Zajímavá úvaha, něco na tom může být.R^

0/0
11.9.2016 9:47

K77a48r25e83l 57K68ř38i84v27a56n 6460453245864

Soutěživost je jednou ze základních vlastností a projevuje se u dětí v předškolním věku. Je hloupé ji vylučovat. Norský pedagog je ideologicky zatěmněný fanatik.

+13/−2
11.9.2016 9:30

J92i46n77d29ř56i82c90h 59V61l37a54s36á74k 6760127245632

A vy jste čím, že máte tak jasno?

+1/−8
11.9.2016 9:47

I85r56e88n69a 95P21l26a97c53h94e67t31k77o43v25á 1236264966790

25% vyloučených žáků? Jestli to náhodou nesouvisí s novou skladbou evropského obyvatelstva

+7/−2
11.9.2016 7:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.