Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Soutěživost je škodlivá a školní známky neúčinné, říká norský pedagog

V Norsku pracuje s dětmi, které vypadly ze školského systému, neboť nebyly schopné uspět v soutěživém prostředí. „Soutěživost je opakem tvořivosti. Škola budoucnosti musí být úplně jiná, musí to být místo podporující kreativitu,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz norský speciální pedagog Godi Keller, který v Česku o prázdninách přednášel učitelům lesních mateřských školek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V80l92a64d46o 95P94o74p90r83o48c96k22ý 6318451839695

O žalostném stavu našeho školství asi nejlépe vypovídají diskusní příspěvky pod článkem. Och, jaký to úctyhodný myšlenkový výkon, jenž vyvodí z nesoutěžení ztrátu cílevědomosti, pracovitosti nebo ctižádosti. To opravdu muselo dát práci, však to také náležitě "oplusovali" čtenáři obdobně zkratkovitého myšlení. Toto je názorný příklad deformace svobodného myšlení nadměrnou soutěživostí. Jeho cílem je zaujmutí vítězného postoje, vylučuje věcnou diskusi, utvrzuje je v jejich přesvědčení o převaze, nepřipouští rozvinutí jakékoliv myšlenky obsažené v článku a už vůbec se nezabývá hledáním pravdy nebo objektivitou, o korektnosti ani nemluvě.

Dále si většina přispívajících ani nevšimla, že článek nepsal norský pedagog, ale idnes.cz - takže opakované přečtení pouze přiblíží k náhledu pana reportéra.

Ve společnosti klesá schopnost se domluvit, roste agresivita a iracionalita. Tento článek ukázal jak, málo chtějí lidé o vzdělávání přemýšlet a jak rádi lpí na podsouvaných schematech, byť by vedli do pekla...

0/−2
9.10.2016 21:20

L16u18d35ě50k 66N88ě11m14e48c 5915641842474

Jako vždycky je pravda někde mezi, takže se stavíte na roveň Vámi kritizovaných přispěvatelů, jen v opačném gardu. Zdravá soutěživost je potřebná vždy. A tvářit se, že je špatná, je hodně nebezpečné, když se pak dostanete do konfrontace s iracionálním agresivním jedincem.

+1/0
24.10.2016 9:01

L11u61k94á63š 94B25e75n55d50a 4867133603802

Mně škola nikdy nepřišla moc soutěživá. Občas nějaká soutěž tam byla, ale obecně nic moc. Ty známky byly moje, nebyly nikoho jiného a jestli mají ostatní o stupeň lepší, nebo horší, sem nikdy moc neřešil.

Navíc o ženách se tvrdí, že jsou méně soutěživé než muži a přitom dosahují ve škole lepších výsledků. Z toho bych usuzoval, že to není soutěž, která je ve škole důležitou součástí.

To, že soutěž je opak kreativity, by vylučovalo slovní spojení: "Architektonická soutěž". Chudák Kaplický, co to vlastně vyhrál s chobotnicí?

Hodně věcí v tom článku jsou jenom otázky bez odpovědí, nebo témata, ne které si pan učitel myslí, že není dostatečně odpovězeno, ale sám neuvádí odpověď žádnou. A jiné jeho tvrzení jsou bláboly, skutečně není pravdou, že by čtvrtina dětí vypadla ze školního systému. Jsou tam všechny a povině, no a ty, které jsou v nějaké specializované škole, těch není čtvrtina. Navíc to neznamená, že vypadly ze systému, jsou v něm, jenom zvolili třeba Walfsdorskou cestu, kterou pan učitel razí.

Taky není pravdou to co tvrdí, že se škola změnila, že dříve vyhovovala zedníkům a dnes již jim nevyhovuje. K žádné takové zásadní změně nedošlo, škola nemá více teorie než před padesáti lety, spíše je tomu právě naopak.

PISA je jeden z ukazatelů, je to nástroj. Nemůže za to, že ukazuje některé znaky a jiné ne. A protože neukazuje to co by pan učitel chtěl, ještě neznamená, že je špatný. Auto taky nelétá i když by si to pan učitel přál.

Ale je to moderní ekologicy šetrný přístup. Nic nedělat nechat ať se všechno vyvíjí samo a živit se pránou.

+1/0
17.9.2016 16:32

K22a54r67e93l 83K15a71l79l74u45s 6917944537906

Typický propagátor walfdorfského bláznivého vzdělávacího modelu. Absolventi jsou z drtivé části v praxi a tvrdé realitě nepoužitelní.

0/0
12.9.2016 17:41

D90a60n97i14e40l 88V52o82ň85k11a 6581368301

Soutěživost není, v rozumné míře, škodlivá. Škodlivá je nucenost k průměrnosti.

Žák, který má čtyřky z matiky a dvojky z češtiny, je nucen mít z matiky trojky, ale aby byl vítečný a podporovaný v češtině, kde by mohl excelovat, nikoliv.

Je nucen k průměrnosti. Aby byl průměrně dobrý, jako většina.

0/−1
12.9.2016 13:37

V18a24š64e30k 31Ř89í85h76a 2553463548172

To je blbost. Zrovna matematika za posledních 10 let značně ustoupila z náročnosti tak, aby ji zvládl téměř každý. Důsledek pak vidím denně v práci.

0/0
12.9.2016 17:09

J58a23n66a 35M26u13s67i50l33o83v94á 4524823728709

čtěte nebe-lidem.cz a uvidíte, že tu není v pořádku nic. Lidé místo toho, aby se naučili ve škole spolupracovat a spolupodílet se na výzkumech i když na ně nejsou peníze, tak se tu učí fetovat, kouřit trávu a pijí alkohol. A soutěží mezi sebou o postavení v kolektivu. Všichni lidé si mají pomáhat. A ne zkoušet, co tato společnost vydrží.

+1/0
20.9.2016 14:58

V37a38š68e65k 45Ř57í83h62a 2653203248692

Není důležité to zda děti mezi sebou soutěží nebo nikoli. Podle mě je na školách daleko důležitější aby v základu 1.a 2. stupně prošli co největším počtem různorodých úkolů a předmětů tak aby si mohl každý najít to co je jeho silná stránka a v tom dále pokračovat. To že se dnes školy omezují jen na škatulky pár vyvolených předmětů, podle kterých dále velice brzy rozdělují děti na ty úspěšné (lépe úspěšně zaškatulkované) a neúspěšné (nedají se škatulkovat ) je asi největší problém.

Pokud k tomu přidáme fakt, že se v hodně školách dá koupit kladné hodnocení za peníze, je jasné proč jde od 90tých let naše školství od 10 k 5.

+3/−1
11.9.2016 21:29
Foto

M15i66r23o45s24l53a95v 80S75t85e56i68n96e89r 1845965348283

Soutěž, nebo konkurence? Samozřejmě chce každé dítě být vítězem. Pokud ovšem nezničíme nějak jeho motivaci, ta je tím základem.

Takže první podmínka- férové podmínky, nikdo není předem favorit. Dále i při neúspěchu je třeba analysovat i pozitivní stránky žáka, dodat mu odvahy do dalších kol. Neboť i praktický život sestává z utkání v ringu a mezi vítězstvími i porážkami bývá určitá rovnováha. Vytvořit na škole výhradně chráněnou oblast bez jakéhokoliv stresu znamená, špatně připravit žáka na jeho životní dráhu. Mnoho stresu však ničí motivaci- vše závisí na dávkování a individuálním přístupu k různým charakterům. Prakticky však pedagogům asi jejich čas na to množství problémů mnohdy nestačí. Navíc se na jejich doporučení, změnit směr školy, málokdy slyší. Nepochybně bude větší část současných gymnasiastů šťastnější v praktických povoláních, jako řemeslech nebo obchodu. Mnohdy jenom ztrácí čas tam, kde nic nezískají.

+5/0
11.9.2016 20:09

V22a47š58e29k 57Ř48í86h79a 2183583748592

Obchod bych do praktických povolání neřadil. To je teoretické jak nic jiného.

Jinak to nejsou špatné myšlenky.

0/0
11.9.2016 21:17

K11a25r12e43l 61K83ř19i47v80a98n 6850903935514

Soutěživost podporuje kreativitu.

+3/−1
11.9.2016 19:01

V98a67š54e72k 86Ř38í46h97a 2753203858192

Nepodporuje. A důvod je jednoduchý kreativita není měřitelná a proto se nedá spravedlivě ohodnotit.

+1/0
11.9.2016 21:19

P74a57v43e44l 47K16ř26í84ž 8417651630389

Ale podporuje. Nikdo netvrdí že se má soutěžit v kreativitě, takže není důvod ji měřit...

0/−1
12.9.2016 17:15

Š11t86e85f47a22n 60F67r35i15č66a 7862218633846

Vše vystihuje staré dobré pravidlo psychiatrů, také nazývané pravidlo číslo 1: "Každý je cvok. Jde jen o to, která je to diagnoza."

+1/0
11.9.2016 18:45

R86o30b63e27r35t 32P75r73a44ž89á46k 4648486835760

A dítě, které bude soutěživé převychová Barnevernet.

+3/0
11.9.2016 18:26

J66a49n 42K14r26u71p98k52a 9981844252527

Filozofií, která učinila západní civilizaci nadřazenou ostatním kulturním okruhům je utilitarismus a princip zásluhovosti, přičemž nikdy to nebylo jinak.

+4/−1
11.9.2016 17:19

J60o13s18e69f 31H79e61n28d95r30i24c40h 8400614366521

To bude paráda, ke každému cikánovi jednoho učitele. To bude inteligentů, vysokoškoláků.

+3/−1
11.9.2016 16:20

P95e10t57r 21H82a57j48i27č 2542179474235

Moc pěkný článek. Škoda, že takových osvícených pedagogů jako je Godi Keller je pomálu.

Dodal bych, že by se děti ve škole měly učit hlavně spolupráci, etickému chování a pedagogové by měli v dětech pěstovat pozitivní vlastnosti. Příspěvky v diskuzi ke článku by pak vypadaly jinak. :-)V

+4/−7
11.9.2016 15:15

K87a77r64e42l 20K78ř25i69v35a29n 6250833865654

A kdo bude navrhovat domy, konstruovat letadla, operovat, ....? Waldorfské školy znám, sestřenice na jedné učila, v BW, je to pro děti příjemné, ale znalosti, ... to je slabší.

+5/−1
11.9.2016 18:59
Foto

P80a45v35e12l 72P63o44k56o55r97n36ý 2136694120632

"operovat" - VZP uhradí operaci v cizině, pokud jí nebude možné provést u nás.

0/0
24.10.2016 8:23

J90i25ř24í 41P47l40a27v65s80k29ý 9610466661269

nemam nic proti spolurpaci ... s lidmi, kteri maji v ramci te spoluprace co nabidnout. spolupracovat s nekym, kdo me bude akorat tak zdrzovat a pak bude chtit pulku odmeny je z meho pohledu neprijatelna, a to bez ohledu na to, jak moc druha strana potrebuje moje schopnosti a dovednosti. svet neni pohadkove misto, kde si vsichni vzajemne a nezistne pomahaji, v realnem svete vyhravaji ty nejvetsi svine ... a ja vyhravat chci.

0/0
24.10.2016 9:47

B76o84r73i34s 27Š76i13r90o51k43ý 4825776401329

Jsou to uměle vytvořené „problémy".

Ale co lidí se na tom přiživuje, je neuvěřitelné.

+4/0
11.9.2016 13:49

P66a15v16e19l 22K15ř44í13ž 8107511480349

Tak v prvé řadě opakem soutěživost není kreativita. A v druhé řadě všeho je potřeba s mírou... Zatím to vypadá "ode zdi ke zdi"...

+8/−1
11.9.2016 13:39

B62o79h53u81s21l26a77v 39K78r22á61l78í51k 2341600989726

Asi tak. Kolik tvořivosti bylo předvedeno na Jubilejní výstavě 1891, díky české nacionalistické soutěživosti. Pravda že občas v té době taky něco shořelo nebo někdo dostal šutrem, ale když se kácí les...

0/0
11.9.2016 13:54

P80e57t69r 98H94a98j74i22č 2512349604805

Opakem soutěživosti je spolupráce a skutečná spolupráce kreativitu rozvíjí.

+4/−2
11.9.2016 15:19
Foto

J72a84r31o84s91l24a33v 47Z68a32v66i10a10č52i53č 3520376663868

Při dobrém vedení lze soutěživost a spolupráci skloubit ve prospěch kreativity.

+3/0
11.9.2016 16:15

R54o45b40e29r92t 78M35o66t79k77a 4696697919265

Spolupráce v týmu. Spolupráci všech účastníků trhu jsme měli možnost pocitit.

0/0
11.9.2016 19:45

J58i16ř37í 40P92l59a20v36s60k13ý 9570906691979

spoluprace je mozna pouze v pripade, ze si vsechny strany maji vzajemne co nabidnout ... pokud nekdo neni schopen ci ochoten nabidnout nic, co by ostatnim ucastnikum trhu stalo za zminku, pak s dotycnym holt nikdo spolupracovat nebude.

0/0
24.10.2016 9:49

J52i54ř31í 84K83l46e16j45n42a 2647388166657

a tím pilířem by mohla být palma a vy by jste na ní určitě dokázal vylézt jako první, v divoký přírodě, že jo - přeji hodně zdaru a s evolucí opatrně, pa

"Důvod smazání: Příspěvek nepatří do slušné a kultivované diskuse."

0/0
11.9.2016 13:08

J56i52ř68í 98K62l73e82j51n46a 2257228446177

nějak jsem diskutujícímu musel vysvětlit, že se nemá nic přehánět-páni cenzoři.

A jinak to vaše mazání příspěvků-no lepší je to ani nečíst

0/0
11.9.2016 13:18

M75i27c83h36a70l 11J18a37r24o34š 7554840842545

o máte pravdu. Já už dávno netuším, co mi mažou, prostě jsem přestal klikat na to místo vpravo nahoře. A jsem happy, píši, co chci.

+2/0
11.9.2016 13:22

M19a23g72d71a 11K85a92t63z83o91v14á 9946271859558

Já tam koukám, ale připadá mi to zmatečné. Příspěvky mizí a skóre je beze změn, nebo naopak tu najdu všechno a naskakují příspěvky smazané i mimo téma.

+1/0
11.9.2016 13:29

J15i39ř19í 49K76l70e88j60n15a 2937368966387

mě mažou někdy i skore, ale pokud by se člověk dopustil vysloveně nějakých hrubostí, ale když je to ku prospěchu věci, tak nevím. Stejně toho dotyčného ten jeho způsob myšlení dohoní a nebo možná to ani většina z nich tak nemyslí, jak se prezentují. ;-)???V

0/0
11.9.2016 15:06

M41a27g23d24a 76K28a72t38z72o52v20á 9586231229428

Za vyslovené hrubosti mazání beru. Za názor by se mazat nemělo. A často maže, bohužel.

0/0
11.9.2016 17:24

Š91t32e74f83a32n 80F19r94i46č44a 7182838303616

Občas použiji citát, který iDnes dokonce použila v titulku. Vzpomínám např. na jistý termín použitý knížetem. Smázli mi to. Nu, co je dovoleno koňovi není dovoleno volovi.

0/0
11.9.2016 18:50

J67a77k74u87b 64T31u65r78e88k 2282971231270

Evidentně Vám chybí vzdělání, když si vymýšlíte nesmyslný překlad latinského úsloví. Na Vás tedy asi článek míří.

+1/0
12.9.2016 1:06

V41e86r97o90n62i57k55a 68K82o28u52k74o57l32s32k75á 8793676432524

Soutěživost je samozřejmě přirozená. Ale nesmí se nezdravě podporovat. Děti pak ztrácejí vnitřní motivaci a učí se, jen aby zvítězily, ne aby se něco naučily. Rv

+2/−2
11.9.2016 13:05

J75o15s73e45f 69D58r90d76a 6230439562846

Řešení musíme hledat v přírodě, kde její nedílnou součástí je soutěživost! A to již miliony let. Samec si musí vysoutěžit, nebo jak chcete vybojovat své místo v tlupě. Samice naopak vybírá partnera, který má předpoklad předat to nejlepší možné další generaci. Nějak se to mnohdy u lidského druhu vytrácí...

+6/0
11.9.2016 11:39

V59e64r70o50n36i22k61a 30K14o66u78k55o49l70s66k66á 8933556242364

tak u lidí asi v životě nejde jen o tu reprodukci, že...

+3/0
11.9.2016 12:59

M35a23g17d77a 82K30a24t23z56o51v91á 9436201339968

Nejde JENOM o ni, ale taky o ni.

+2/0
11.9.2016 13:30

J29i47ř22í 50U94h86e32r50e68k 2948478447888

Jestli nebude "škodlivé" po dětech chtít se cokoliv učit!Rv

+5/0
11.9.2016 11:19

K64a55t22e52ř28i75n82a 46F57e92n66c15l97o48v72á 8623747448453

Osobně si myslím, že české školství (nyní mám na mysli pro normální děti) potřebuje naopak poněkud utáhnout - úroveň většiny škol jde rapidně dolů.

Děti se musí mj.naučit, že život je někdy tvrdý a nespravedlivý. Nesmí jít o extrémy, samozřejmě, zyput šikana atp.

Pokud jde o děti se speciálními potřebami a jejich začlenění - asi není nutné je separovat ve speciálních školách, stačily by speciální třídy ne? A např. výtvarnou výchovu nebo tělocvik by mohli mít všichni společně, dle možností (jasně, že slepé nebo postižené děti nebudou hrát vybíjenou s dravci z devítky)

+6/−1
11.9.2016 10:24

B25o73h46u28s80l14a28v 49K12r71á47l81í45k 2851350579116

Ten "zyput" se mi nepovedlo dešifrovat. Nepomohl ani Google, ani posuny prstokladu na klávesnici.

+1/0
11.9.2016 13:56

K38a48t24e43ř49i59n71a 54F55e44n96c47l59o86v93á 8593127298243

Zygput = typu

Omlouvám se

0/0
11.9.2016 14:45

L27u36k41á48š 10M35a80r73e20d20a 6311294727898

By me zajimalo co si od toho tento expert slibuje? Generace lidi neschopnych prezit bez socialni podpory...

+2/0
11.9.2016 10:07

L71u33k36á29š 11M74a23r74e73d35a 6681314117528

"Většina dětí si špatnou známku vyloží jako potvrzení, že něco nedokážou, a jenom tím klesá jejich sebevědomí"

Za nas jsme si spatnou znamku vykladali, jako potvrzeni, ze jsme se na to proste vykaslali...

+16/−1
11.9.2016 10:03

J83i52n31d42ř65i20c39h 73V95l10a24s18á68k 6850617435332

Zajímavá úvaha, něco na tom může být.R^

0/0
11.9.2016 9:47

K25a33r56e86l 63K67ř40i10v53a11n 6520623165784

Soutěživost je jednou ze základních vlastností a projevuje se u dětí v předškolním věku. Je hloupé ji vylučovat. Norský pedagog je ideologicky zatěmněný fanatik.

+13/−2
11.9.2016 9:30

J77i33n37d88ř66i87c87h 62V62l59a97s36á35k 6140927155362

A vy jste čím, že máte tak jasno?

+1/−8
11.9.2016 9:47

I22r40e11n53a 96P53l64a30c84h90e41t22k19o86v21á 3894304460837

25% vyloučených žáků? Jestli to náhodou nesouvisí s novou skladbou evropského obyvatelstva

+7/−2
11.9.2016 7:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.