Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Tonoucí sevře velkou silou, utopí i trénovaného, varuje vodní záchranář

Situace, kdy tonoucí stáhne pod vodu svého zachránce, nejsou ojedinělé. Právě to mohlo být důvodem srpnové smrti dvou kamarádů v malém koupališti na Šumavě. „Tonoucí vás chytí a nepustí, vysmeknout se je velmi těžké,“ říká v rozhovoru Ondřej Brunn z týmu brněnských vodních záchranářů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K57a40r44e74l 85D98r22d55a 6803595297949

Chybí mi tady, kdy ten tonoucí vlastně sevře velkou silou a zda před tím není fáze, kdy ještě jedná rozumě? A dá se to poznat?

Pár lidí jsme tahali z vody, párkrát jsem se topil a šlo vždy o normální poskytnutí pomoci. Nikdo u toho přehnaně nejančil. A prodlení s nějakými obavami by to celé jen zhoršilo. Co třeba přívoz na Živohošti? 50 lidí v hluboké vodě. Klidně se dají označit také jako tonoucí. Je patrně rozdíl mezi tonoucím a tonoucím. Článek by neměl vyznít jako vzkaz, že neposkytovat pomoc je vlastně oprávněné. ;-)

Co mě v Česku štve jsou neudržovaná koupaliště. Letos jsem se na Lhotě zase motal v trávě uprostřed jezera. Hlavně že si provozovatel kasíruje vstupné a postaví na břehu novou nálevnu. A to tady mají šlapadla. Do té trávy se dá skočit omylem šipkou. A při tom čepovaném pivu na břehu... Shodou okolností, máti se motala v trávě kdysi na Mácháči. Tedy, v Česku je to trvalý problém.

Posledně, když jsem se "topil", jsem neodhadl koncem léta teplotu vody a chytla mě ve studené vodě křeč. Nějaké to lítko umím zvládnout běžně, ale tady mě chytla křeč 2/3 těla. Naštěstí klidná voda a koneckonců i lidské tělo je z plovoucího materiálu. Doplácal jsem to jednou rukou na mělčinu. Mám pocit, že by nějaké chytání případného zachránce ani nešlo. ;-D

Očividně znám i jiné formy "topení", než záchranáři. ;-)

+1/0
22.8.2016 6:31

V84l34a61d27i74s50l35a11v 98Ž12i20d40e64k 3118760330

Taková fáze, kdy tonoucí se chová rozmně, v případech neplavců a asi i pádů do vody, není. Alespoň z mé zkušenosti. Jsem neplavec a málem jsem utopil pár lidí, co se mně snažilo naučit plavat.

0/0
22.8.2016 13:03

Z51u60z84a70n27a 10H66a21i58d60e14r 5356176422643

NIkdy v podobných článcích není napsáno, so dělat, když se vás topící chytne. Ptala jsem se manžela, který byl profesionální plavčík na moři a řekl mi, že musí se připlavat k topívímu se zezadu a chytit mu hlavu a držet mu hlavu nadnad vodou, aby dýchal. Klidně ho i uhodit, aby vás nechal na pokoji. Pokud by vás přeci jen chytil a začali jste se spolu topit, tak ho stáhnout pod vodu a on se pustí.

Opět k němu připlavat zezadu a postup opakovat.

Vytáhne te ho ven, když ho držíte zezadu za hlavu a topící je otočený na záda. Je to velká dřina, takže i šťastný chlap se může při záchraně utopit. Vždy si radši Vemte sebou, čeho se i vy můžete chytit, abyste měli oporu. Bez opory ho těžko vytáhnete. ...snad to někomu pomůže.

+3/0
21.8.2016 22:03

K14a26r43e28l 11D79r14d55a 6923725937429

V článku to zhruba je. S tím, že netrénovaný laik ponoření a vysmeknutí nezvládne.

0/0
22.8.2016 5:45

J54o29s13e20f 84S31t87e14f30l 5734587773840

Pekny clanek a pekny prispevky.Vzdycky jsem slysel,ze voda je horsi nez ohen.

I sam jsem to poznal.Nejlepsi plavec nejsem,ale dokazal jsem plavat kraulem pres kilometr a pod vodou tak tricet metru.Nezapomenu na zazitek na Kanarskych ostrovech.Troufal jsem si trosku dal nez tech par lidi,co se drzelo ve vode tak po pas.Byl jsem asi 2 metry od mista,kde jsem jeste vystacil,a najednou me chytl proud,ze jsem mel co delat,abych se zase dostal na bezpecne misto.Bojoval jsem vlastne o zivot,protoze chybelo malo a proud by me tahl,cim dal vic od brehu,a ja uz takovou kondici nemel,abych ty vlny a proud prekonal.Taky jsem uz nikdy nebyl tak lehkomyslny,a vzdycky se ridil podle mistnich.Jakmile na me ukazali,zustal jsem stat.

+3/0
21.8.2016 20:14

D67a49l67i24b45o98r 93R65o47z15s24y30p82a74l 7530463146919

Tohle jsem bohužel zažil na ZŠ při plaveckém výcviku. Spolužák neplavec se omylem dostal z úseku pro neplavce do plaveckého úseku s větší hloubkou. Když zjistil, že nemá pod nohama dno, začal se topit a v panice se chytil nejbližšího člověka, tedy mě. Zůstal jsem pod ním a nemohl jsem absolutně nic dělat . Naštestí byl bazén rozdělem plaveckými dráhami a on se jedné z nich chytil a mě pustil. Kousek dál chodili učitelé a instruktor a vůbec si nás nevšimli.

+7/0
21.8.2016 20:05

M96i32l66a22n 90N55o49v29o13t28n38y 4436397674657

Co takhle ho nějak šikovné trefit do hlavy, aby ztratil vedomi?

+1/0
21.8.2016 19:36

J39o45s41e56f 72P98e75t16k24a 7887893128566

No táááák!!! Pane Novotný: Přeci ho nebudete zachraňovat před utonutím a dorazíte ho klackem do hlavy. To asi ne. (Berte to jako černý humor ;-D - nic ve zlém.) I když myšlenku chápu - topící se člověk má prý neuvěřitelnou křečovou sílu - jak i píše odborná literatura a vyplývá z článku.

+1/0
21.8.2016 19:53

D44a66l26i81b60o55r 28R54o58z22s74y26p94a75l 7370143756559

Budete se divit, ale tohle se kdysi skutečně doporučovalo.

0/0
21.8.2016 20:09

M49i41l23a10n 72N45o34v32o89t15n76y 4656597274567

A uz to neplatí?

0/0
21.8.2016 20:23

M82i70c26h57a17l 19R24e87j80z33e66k 5406777335481

Samozrejme je to hloupost. To jen tehdy pokud jde o zivot. Kazdopadne funguje se potopit. To jste si to nikdo fakt nevyzkousel s deckama? Ty se chytnou jak kliste, kdyz se s nima potopite, hned se pusti a kopou se nad hladinu.

0/0
21.8.2016 21:19

D11a47l43i34b61o24r 30R65o53z46s35y32p37a49l 7800563246989

O život tam jde vždy.

0/0
21.8.2016 21:27

D47a91l65i86b28o47r 54R35o53z42s76y15p14a56l 7980513136389

To nevím.

0/0
21.8.2016 21:26

M31i34l64a42n 62N15o72v20o80t85n85y 4486987754517

Nevím, podle me lepsi otřes mozku a bezvědomí nez byt mrtvy a vzit s sebou ještě dalšího člověka:)

0/0
21.8.2016 20:22

M41i39c40h81a24l 29R95e78j35z70e86k 5886477415781

A ty vis presne jak to udelat? Asi ve vode nemas moc zkusenosti. V realne situaci prakticky neproveditelne.

0/0
21.8.2016 21:21

J33a85n 45D52o35b88r43o15v39o60l24n17ý 1650673492146

Víc takovýchto poučných příspěvků.

+1/0
21.8.2016 18:46

J43o10s63e72f 26P67e68t88k19a 7357553388716

Dobrej a pravdivej článek. Prostě a jednoduše, každý si musí uvědomit své limity, možnosti a schopnosti. Je přenádherný pocit člověka, který zachránil jiného v nouzi, ale špatná volba toho, kdo zachránit chtěl a jaksi se nepovedlo a zůstal tam také - jeho pocity se už nikdo nedozví. Jak níže uvádí pan Novák: Je to v očích nestranného pozorovatele skutečně hrdinství pro někoho skočit a to ještě do vody, kterou nezná. Sám jsem měl (kdysi, to mi bylo asi 19 let) možnost si to vyzkoušet "na vlastní oči" na vltavském jezu pod Boršovem nad ČeBu. Kamarád - oba jsme byli dobří plavci - sjel po zadku vorovou šlajsnu a jaksi se delší dobu nevynořoval. Tak jsem se pustil za ním. Že bych bral v potaz nějaká možná nebezpečí - ani náhodou. Dole byla hloubka a děsné vířivé proudy, takové, že jsem si ani nebyl schopen uvědomit, kterým směrem je hladina. Asi si to málokdo dokáže představit, ale je to neskutečný hukot a rychlost. Nějakým desátým smyslem s roztaženýma rukama se mi jej podařilo chytit za vlasy (asi to nejlepší, co mi náhoda přihrála - on měl tehdy vlasy do půl zad), vůbec jsem se nesnažil někam plavat, chvíli to s námi mlelo, a za chvíli mi proud velikou rychlostí mrsknul na balvany na břehu tak, že jsme byli dost potlučený. Parta ho vytáhla na břeh a holky mu daly umělý dech. Já, s mokrými prsty, jsem si dal mokré cigáro a dobře půl hodiny se mnou klepaly nervy, zatímco on už na břehu šprýmoval a vyzýval nás k rundě panáků. Po tom všem jsem se zařekl, že už nikdy pro nikoho neskočím - nikdy neříkej "nikdy" - asi před 5 lety jsem znova skákal do rybníka, kde se topilo malý tele (tím myslím kus hovězího), kterému se do předních nohou zamotal zbytek pásu z ohradníku a spadlo z hráze do vody. To šlo z vody téměř samo.

Já to nikdy jako hrdinství nebral - ono by to mělo být mezi lidmi automatický pomoci jinému - ale, jak říkají policejní příručky - zákrok můžeš provést pouze tehdy, pokud jsi si jistý, že jej zvládneš. Mně zcela jistě v prvém případě pomohla náhoda.

+14/0
21.8.2016 17:42

V74l25a35d78i12m62í98r 13N56o50v61á96k 3332104306101

U Boršova to trochu znám,jestl-li to byl ten jez u toho velkého mlýna,tak to bylo opravdu štěstí.Člověk v určitých chvílích opravdu nepřemýšlí a jedná podle pudu a nemusí záležet na věku.

Jsou ovšem otrlí jedinci,kteří buď jdou dál,nevšímají si ničeho,ale ještě jsou horší ti pardálové,kteří přihlížejí a nevolají alespoň o pomoc,zmatkařům ovšem budiž odpuštěno.

Některé věci dopadnou dobře,jiné katastroficky,vše záleží na tom štěstí.

+2/0
21.8.2016 18:09

J21o39s20e85f 65P53e87t82k67a 7617653268556

Ano, je to on. Již tehdy mu tam říkali "Smrťák". Špatně jsem uvedl, že je "pod" Boršovem, on je vlastně nad touto obcí, a ve směru řeky asi 200 metrů pod jezem je po pravé straně veliký strojní mlýn - tu míru berte s rezervou, už jsem tam 40 let nebyl. Původně měl vodní pohon, ale teď už by to nestačilo, tak melou na elektriku ze sítě. Za časů, které popisuji - začátek 70. let - byl ve zchátralém stavu, ale teď to prý nějaká firma - díky Bohu - dala do kupy a snad se tam znovu mele.

Vy to asi znáte (a já díky zkušenosti také), ale pro ostatní čtenáře upřesním:

Voda pod těmito vysokými jezy, kde jsou vymletá hluboká , popř. vodníky, ale tím, že značně do sebe nabere vzduch ve formě bublin. Někde jsem četl, že až do 50% se provzdušní a v takto "naředěné" vodě, která má až pouhých 500 kg/m3 se prostě plavat nedá - lidské tělo je na tuto hustotu vody moc těžké a plavání nepomůže.

My tam, jako študáci, jezdili za holkama, tehdy tam byla selanka, krásná příroda a klídek; člověk na špatné věci rychle zapomene a přežívá jen to pěkné.

Zdravím, a všem vodákům a plavcům přeji, byť ke konci sezony, šťastný návrat domů z vodního živlu.

+1/0
21.8.2016 18:32

J42o10s43e14f 43P64e44t87k37a 7637153498116

Ňák se mi to na klávesnici zamotalo, ale snad lze z textu pochopit myšlenku. Omlouvám se.

0/0
21.8.2016 18:34

V85l59a11d75i91m67í48r 88N96o94v44á52k 3152304376511

Normální lydé pochopý.

+1/0
21.8.2016 20:24

J21a49n 95D82o56b23r50o28v91o89l44n84ý 1210833752146

Rada do života. Když budete dávat za čárku mezeru, bude text hezčí a čtivější. Zkuste si to ;-)

0/0
21.8.2016 18:49

V46l64a66d37i80m91í68r 97N77o66v44á14k 3982614376431

Na gramatyku a správné psaný se neohlížejme,je to hnydopystvý,důležtý je ta myslenka.

0/0
21.8.2016 20:23

P17a46v26e23l 18T65o53m72š19í82k 1828122323626

Také jsem zachraňoval topící se manželku a ačkoli jsem potápěč, věděl jsem k čemu může dojít tak mě nekompromisně stáhla pod vodu. Bylo to opravdu o chlup!

+7/0
21.8.2016 17:33

J76a23n 29D39o16b49r63o10v69o28l79n97ý 1150893772456

Ty jo. Hlavně že to dobře dopadlo.

0/0
21.8.2016 18:50

J29o40s61e11f 77P74e66t61k95a 7797203938276

Potápěči, když to umí, nenadělají moc keců kolem (ony pod vodou ani nejsou dost možné), a hlavně pod vodou musí rychle a bezpečně jednat a reagovat na nenadálá nebezpečí. Vyprávěl mi známý amatér potápěč, co třeba na Orlíku dokáží udělat utrhané rybářské vlasce namotané na tělo. Ono taky 30 metrů pod vodou někde v mořské jeskyni to ani jinak nejde. Tam se chyba udělá než jednou. Tam jde především o velikou osobní odpovědnost nejenom za sebe, ale i za druhé. Klobouk dolů! Stejně tak hasiči, doktoři po haváriích na kudle - těch profesí by se našlo víc - buďme rádi, že je máme, byť to dělají někdy pouze pro zábavu.

0/0
21.8.2016 19:41

V97l19a66d74i24m88í31r 84N68o55v87á79k 3162754966431

Tohle bych potvrdil,včetně komentáře J.Lukáška.

Ze života.V šedesátých letech jsem byl na třídním čtyřdenním výletě v sedmé třídě na Sázavě.Hned po příjezdu,aniž učitelka o tom věděla se holky z naší třídy vrhly do vody.Řeka nebyla moc hluboká,zato velice prudká,pod splavem.A teprve,když ty holky byly ve vodě,tak zjistily,že neumí pořádně plavat.A volaly o pomoc.

Tři,čtyři,kluci,co plavat uměli velice dobře,skočili do vody a plavali jim na pomoc.Onehdá jsem závodně plaval a skákal i šipky ze sedmi metrů do vody.Ale bylo mi to houby platné,obě holky,které jsem vytahoval z vody,se mě v pudu sebezáchovy snažily utopit,stahovaly mě pod vodu.Nějakým zázrakem se mi podařilo dostat na hladinu,obě čapnout za nohy a ruce,a vytáhnout za pomoci ostatních kluků na břeh.Spolkl jsem přitom několik andělíčků,takž ostatní kluci mě bouchali do zad a dělalo jim to velké potěšení.Sprďana od učitelek dostaly nejen ty holky,ale i já a ostatní kluci,co zachraňovali.

Ale vážně,ano, tonoucí se stébla chytá a jakékoliv pitomé narážky na toto téma jsou ubohé.

+24/0
21.8.2016 16:45

J20i60ř62í 93L72u63k51á49š31e83k 5120551660433

ja si vzpomínám, ze nejdřív topil on me, potom ja jeho, lezli jsme po sobě a snažili se dostat nad hladinu. Nakonec jsem dohrabal čubu na hranu bazénu. A taky si vzpomínám na tu chvíli, kdy mi došlo, ze mi jde o zivot. V tu chvíli jsem měl v hlavě úplně jasno a chtěl žít!

+2/0
21.8.2016 19:33

V36l39a68d81i71m19í22r 32N89o11v56á60k 3592844736301

Jasně,normální reakce děcka,i když poněkud v podání poněkud dospělého člověka, protože větu "V tu chvíli jsem měl v hlavě úplně jasno a chtěl žít! " byste tenkrát nemohl napsat,to až když jste dospěl.Ale to je v pořádku,nechci Vás tímto urážet a zlehčovat,určitě tak jako já jste byl rád,že to máte za sebou,tak jako já.

Ale abych to trochu odlehčil,tak dopovím celý příběh.Ty holky mi tenkrát šly nejen po tom krku,ale i po trenýrkách (nestačil jsem se převlíknout do plavek) a žmoulaly na co přišly.O trenýrky jsem v té Sázavě přišel,to by nebylo tak hrozné,ale byl jsem nejen modrej z toho,jak mi docházel ten dech,ale i z té bolesti....A navíc,ti kluci,jak nenechali ujít to bouchání do zad,tak se mi hrozně smáli.A holky?Místo aby projevily nějakou věčnost,tak měly oči navrch hlavy.

+1/0
21.8.2016 20:38

K71a97r68e28l 84K28r57p10a54t43a 5664276538405

Když jsem tady minule napsal, že to byla absolutní hloupost od toho druhého, vlastně sebevražda, příspěvek jste mi smazali.

Netrvalo dlouho, a stal se podobný případ.

Lidi zabíjí nejen neznalost, ale i ta vaše korektnost za každou cenu !!

+32/−2
21.8.2016 15:56

I85n74a 27B35a29l57l21i34u 1138868306865

Omlouvám se, mělo to být plus :) Souhlasím s Vámi.

+2/0
21.8.2016 16:20

J70i61ř46i22n14a 66B74r10a22d13á85č48o57v17á 2802670379379

Po přečtení článku by jeden dostal strach zachraňovat tonoucího.Vždy jsem si myslela,že bych dokázala pro tonoucího skočit a pomoci mu na břeh,ale vidím,že teda asi opravdu ne,zřejmě bych na to neměla sílu.

+1/0
21.8.2016 15:54

M52a94r77e59k 24Š80i42m34o65n 2254187468948

Stačí sebou mít tu pomůcku a nacpat jí tomu tonoucímu do pracek první.

+12/0
21.8.2016 16:22

J80o96s97e57f 95P62o41l39í98v51k53a 1282827886789

Ale je dobré to vědět. Mně by to nenapadlo. Teď ještě aby si člověk vzpomněl, když by k něčemu došlo.

+7/0
21.8.2016 16:52

V76a21c76l52a96v 75P44e34r18o20u46t65k79a 6788117584901

tedy noste pomůcky vždy k vodě ..

+2/0
21.8.2016 17:14

A74d18a14m 50H59o59u84b15a94ř 2979528535347

Takže je asi lepsi topenému napálit aby sebou nemlátil a az pak ho tahat ke břehu :-)

+19/0
21.8.2016 15:44

M41i41c91h63a56l 53R48e65j49z29e46k 5726887465591

Napalit a co? Asi moc ctes Majovky.

0/−5
21.8.2016 15:45

J96a61r59o97s91l61a52v 73D83u37n27d61a 1903472116760

To je jedna z technik, kterou lze použít, jen se o tom nemluví.

+8/0
21.8.2016 16:37

M90i80c82h78a14l 73R26e32j56z20e35k 5346887675771

Je to hloupost. nevim, kdo dokaze ranou nekoho uspat a eventualne nezabit. Ale tady je kazdy nejvetsi odbornik. Zvlast ti, co se namoci maximalne po kolena.

0/0
21.8.2016 21:16

J69i22ř35í 17L43u48k53á60š72e87k 5660171350393

One sranda někoho zachraňovat. Ve druhe třídě na ZŠ na plavání me malem utopil kluk, co mu uplavala destička. Pamatuju si, ze byl opravdu "bez sebe" a stáhnul me pod vodu. Naštěstí jsem byl silnější, vysmekl se a doplaval k hraně bazénu. Jeho pak vytáhli dospěli. Uz jsem ale chvíli taky "lapal andelicky"

+19/0
21.8.2016 15:20

A90n56d28r48e51a 54D90e16k66a54n33o44v37á 8513819366283

Tak to je dobrý článek, hlavně informace v něm..:-)

+32/0
21.8.2016 15:15

K84a26r59e56l 49N64o39v66o37t47n30ý 4206900465655

Zajímavý, fundovaný a poučný rozhovor, dík:-)

+52/0
21.8.2016 14:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.