Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Velký návrat. Do Ostravy po čtvrtstoletí opět přiletí sovětský MiG-21

Po takřka čtvrtstoletí se na mošnovském letišti znovu objeví sovětská stíhačka MiG-21. Letoun rumunských vzdušných sil v modernizované verzi LanceR se poprvé předvede divákům ve vzduchu i na zemi během zářijových Dnů NATO v Ostravě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R55o80m60a93n 10H92r73o92n96z48a 5646831636358

Pěkný kus šrotu :-)

0/0
11.9.2016 14:44

J37o86s78e10f 57S83v32á80r81o49v70s67k79ý 3551526463205

Krásné letadlo a ve své době dost dobrý stroj, který budil respekt.

+4/−1
7.8.2016 0:21

R31a14d70e96k 96T78r96n 1346508658430

Jak může s tankem mířit na lidi??? Pokud vím, tak se žádnou střelnou zbraní (i vybitou) se NESMÍ na nikoho mířit!! Natož tak s tankem.....

+1/−8
6.8.2016 23:26

I67v66o 69H30a17d 3217131964247

Na mě rus mířil tankem i s nabitým kanónem starostlivý Trne;-€;-€;-€

+1/0
7.8.2016 14:19

M74a52r37t97i91n 55N33i17t30r91i25a19n73s67k81y 2435913668572

Kto to ma blízko na Slovensko tak môže navštíviť aj SIAF 2016. Ale tiež je to totálne natrieskané ľuďmi.

0/0
6.8.2016 17:12

B40o35r63i46s 61Š27i20r84o52k91ý 4705546141869

Škoda, že sem nejdou vkládat obrázky. Toto letadlo je velmi zajímavé.

0/0
6.8.2016 16:23

P12e52t63r 44P49r88a84c75h98a20r 3753235

Nejedu, nebyl jsem spokojen.

1) Parkoviště strašně daleko, policajtka mě přesměrovala na vzdálené parkoviště. Asi zapracovala pražská značka. Děti nebyly rády z několikakilometrového pochodu. Navíc dostat se na hlavní plochu znamenalo klapat okolo hrany přistávací plochy.

2) Arogantní ochranka, co si užívá lítat mezi návštěvníky na čtyřkolkách. Asie.

3) Program nic moc, ale za to už asi organizátoři nemohou.

Doporučuju raději CIAF v Hradci.

Jinak jednadvacítka super, nedá se zapomenout každotýdenní letecké dny, když nad námi, srovnány na přistání směrem na Mošnov, vytahovaly podvozek.

0/−5
6.8.2016 15:56

V16l68a74s23t96i10m90i20l 80T15e10n83c54e63r 4980870747750

Mohl jste si zaplatit Robinsona a přistát rovnou na RNW 04, aby vaše dítka nemusely šlapat několik kilometrů.

0/0
7.8.2016 12:38

T94o38m78á56š 56V57e96r90n98e95r 1135364487615

CIAF je už několik let o ničem...

+1/0
31.8.2016 5:17

M92a96r81t69i94n 66S26m70í43š38e72k 7952832870304

Na Idnes by se měli už probudit....na stránkách Dnů NATO je Mig-21 potvrzen už od 12.7.2016.;-D

+4/0
6.8.2016 15:26

I88v93a64n27a 15N74e38j60e15d75l35í32k34o95v80á 6128574533363

A přiletí i Jirka Macháček?

;-)

+3/0
6.8.2016 14:14

M57i71l10a91n 71H48e55j76n84a59l 8736860122347

Ne, ten se někde ožralej vloupává do hospody;-D

+8/0
6.8.2016 14:16

M82a34r68t96i74n 65N19i18t60r28i15a71n60s53k38y 2625443458772

Hmmm... spomenul som SU-34 a hneď som dostal mínusku. Prečo?

Mne je jedno kde je lietadlo vyrobené, či v USA alebo v Rusku. Ja som fanúšik letectva a tak to aj beriem. Kašlem na všetky tie politické hranice. Ďakujem.

+17/−2
6.8.2016 13:54
Foto

V22l94a29s64t97a 82C24o57u31f12a12l 7427759429595

Souhlasím. Je to hezké letadlo bez ohledu na to, kde bylo vyvinuto.

+10/0
6.8.2016 13:55

K84a49r14e27l 96L78a48n54g46r 2262677130518

Pro některé zde je všechno z dob SSSR nebo nyní Ruska jako rudý hadr na býka. Ti nikdy nepřiznají, že by se šli podívat na Striže nebo Víťjaze. Tady budou hájit ty svoje pruhované trenýrky.

+11/−2
6.8.2016 13:59

J79o20s74e50f 22V68o95s61i31c80k39y 4443407306413

Vzdyt ty Migy ale take byvaly pekne kramy! Tady jsou ocenovany pro svou krasu, ale vite co se nachazi v tom zvetsenem hrbu za kabinou ? Ne, neni to elektronika. Je to nadrz na palivo ! To same pod kridly - to nejsou bomby - to jsou zase same nadrze ! On ten kram ma totiz spotrebu 2.5x tolik, co Gripen a ty nadrze potrebuje, aby se vubec mohl vratit na letiste ! Palivo jeste byvalo ten nejmensi vydaj. Horsi to bylo s motorem - ten musel na GO po 400 h. Slovenske letectvo darovalo Cechum zanovni Mig-29 (pouze 230 h.) Cesi ani nepodekovali a rovnou jej soupli do muzea v Kbelich. Slovaci si ted mysli, ze budem chranit zdarma jejich vzdusny prostor !

+1/0
6.8.2016 17:39

K94a65r97e50l 73L76a38n80g41r 2412427440468

F-14A the TF-30 was removed for overhaul around every 700 hours.

Aha on ten motor v F-14 vydržel věky co? ;-D No moc ne jak je vidět.

______________

RD-33 z MiGu 29 má životnost cca 2000 hodin při používání forsáže ;-). A jeho životnost je fyzicky mnohem delší než je ta vámi udávaná hodnota a to 4000 hodin. 400 hodin možná měly první verze, ale ne ty posední co se montovaly.

________

Pro příklad jedna pro Vás možná neskousnutelná věc motor Walter M601E měl udávaný resurs 2000, firemní test Motorletu ho trošku vyždímal a v pohodě se udělalo 7000 hodin. Bohužel někdo z vedení profláknul tohle amíkům a tamní zemědělci ty motory pravidělně přelétávaly a falšovali motorové knihy. Na tom motoru se poznalo kolik měl za sebou podle opotřebení dílů.

+1/−1
6.8.2016 18:30

J61o69s79e58f 77V96o59s52i63c56k94y 4583747556433

Ten M601E > . . Nebyl to nahodou vrtulak ??

0/0
6.8.2016 22:29

K68a93r52e55l 65L79a58n84g94r 2862737160498

Nejde o to co je vrtule a co ne. Ale o výdrž motoru. Komponenty se dělaly v době nedávné z materiálů od stejného výrobce z východu. Od doby co se přešlo na západní materiály šla výdrž komponent do kopru. On rus má dobrou i materiálovou základnu pro motory, to že s nima neumí pak někdo zachzet je věc druhá

0/−1
6.8.2016 23:39

J89a42n 55L56u69k55á87š 7537513573122

Overhaul je generalni oprava, zivotnost, zejmena v letectvi je, ze uz se to opravit nesmi, obvykle z duvodu obav o starnuti materialu, takze srovnavate jabka s hruskama.

0/0
7.8.2016 9:46

K97a86r95e58l 13L38a70n25g98r 2412317880778

Vážený nesrovnávám. Je to životnost dílů. Na opravách motorů jsem pracoval takže vím dobře jak to chodí. Motor může mít třeba 5 generálek po 4000 hodinách. Kritické díly jsou buď vycyklovány nebo hodinově odlétány a vyřazují se. Někdy ani tolik nedosáhnou a vyhazují se jako šrot.

Jedna drobnost znám i ruskou metodiku pro letecké motory co byla praktikována. Odlétali motor a už nešel na GO, ale dal se za hangár na hromadu pod přístřešek a to jak civil tak vojenský. Proto rusové udávají životnost - nepočítali s pro ně drahou opravou v té době. V současné době jsou tyto motory dobrým zdrojem náhradních dílů pro generálky.

0/0
7.8.2016 21:41

I84v48o 87H86a23d 3457881834537

;-€Proč bych si měl připomínat dobu kdy mě v noci probudili přistávající ruské andule, bydlel jsem kousek od letiště v Brně a ráno potkával ruské okupanty v tancích a transportérech.Proto mě bude vše ruské odporné do smrti Kódl.;-€;-€

0/0
7.8.2016 14:17
Foto

M13i85c82h97a20l 62K87l81e36i29n 2139193108183

Já jsem na -teď 3.- stránce diskuse napsal, že bych na našem nebi rád viděl Su-34 nejlépe v našich barvách, a také jsem dostal mínusy... Vždyť Su-34 je letoun par excellence, v mnohém předčí západní letouny (ty určené k vývozu), a technika by se dala adaptovat na systémy NATO relativně brzy, a aspoň bychom získali experty kteří to umí, což by byla pro NATO ohromná výhoda. Ale asi se na to každý nekouká támhle způsobem, spíš vidí rudou hvězdu na křídle... :-/

+8/0
6.8.2016 14:05
Foto

V19l12a95s51t44a 25C13o50u12f46a96l 7537419839725

To neřešte, pane kolego. Ten, kdo do letectví plete ideologii, je hlupák.

+6/0
6.8.2016 14:09

J54i20ř36í 23V30a12n56č69u25r25a 7345352244868

Mnozí i naši představitelé,když slyši Rusko,tak je to jako na berana červený hadr.Bohužel dobré stíhačky SU29 jsme vyměnili za šrotové vrtulníky z Polska a pak máme půjčené za nehorázné peníze švédské gripeny.To jsou ty jejich výhodné kšefty.

+2/−4
6.8.2016 14:28
Foto

M28i12c93h85a38l 34K97l40e19i69n 2809443128763

Doufám, že si "naši představitelé" odskáčí alespoň ty CASA, ví bůh, že by si to zasloužili, a teď nemyslím zrovna Prakanovou, ale Barták a Staněk by fakt měli strávit zbytek života v pruhovaných teplácích ;-€

0/0
6.8.2016 14:42

J21a53n 66K32o77v10á71č 7132649775277

SU 29? To určitě ne.

+2/0
6.8.2016 15:03

M33i96l34a88n 88J30i98ř89i36k37o25v59s46k40ý 3320185216351

pan Kalousek jako náměstek ministra obrany na tomto kšeftu má svůj podíl....zdůvodňovalo se to vekou materiálovou náročností.....

0/0
6.8.2016 15:26

F26i28l44i27p 83J25o65s42e52f25i 9341300899233

Koukám,že tady se to odborníky na leteckou techniku jen hemží...Nikdy neexistující stíhačka Su 29 (MiG 29), úprava Su 34 na západní standardy je naprostý nesmysl...Než něco začnete psát, alespoň si o tom něco přečtěte...

+4/0
6.8.2016 16:14

P23e54t73r 85B90o79ž71e98k 1223952773892

Jenže se prakticky nikdy nedostal do hromadné výroby, takže je to prakticky pořád nevychytané letadlo, i když i mě se líbí. Rus nemá problém něco vymyslet, vynalézt a zkonstruovat, ale ufinancovat to je problém.

0/0
7.8.2016 17:41

J24a29k77u42b 57S11ú81k75e36n61í67k 1868650119

Všichni na Aeronetu mají rádi letadla;-D

+1/0
6.8.2016 14:47

J79o77s93e82f 70Z90a20v41ř44e79l 1962796917855

Aerostar Bacau, je rumunská firma, která provádí upgrade MIG 21 i pro armádu Egypta.

0/0
6.8.2016 13:44

J15i36ř14í 31T71o20m38e74š 5622800263222

Nevím, mně připadá po všech stránkách hezčí zrovna ta F16. Ostatně již za totality byla vidět ukořistěná ve Kbelích, jeden z důvodů se tam v té době podívat.

+4/0
6.8.2016 13:13
Foto

M33i22c32h98a35l 94K53l42e78i88n 2329853448193

F-16 je tak trochu vrchol této generace letounů, je to ikona. Nicméně dnes je překonána, a to třeba i "našimi" Gripeny ;-)

0/0
6.8.2016 13:18

L13u57k28á96š 63H63o27f21m84a25n 1293334162686

No a pokud si dobře pamatuju, tak v muzeu ve Kbelích je vystavený právě i Mig-21 české armády...společně tedy s celou řadou předcházejících Migů.

0/0
6.8.2016 13:22
Foto

M30i87c91h88a56l 66K69l47e30i15n 2149443988753

Někde mám fotku jak tam stojí pěkně pohromadě, od 15 do 21 :-)

0/0
6.8.2016 13:23
Foto

V73l80a23s80t32a 46C24o84u42f83a90l 7927359889125

To je F-5, která se do ČSSR dostala nikoli ukořistěná, ale už v době po válce, viz.: Letoun F-5 E, který se nyní nachází ve sbírkách VHÚ, byl vyroben na přelomu let 1973/74 pod sériovým číslem S/N 73-00878 a jihovietnamskou stranou nasazen od června 1974. K dubnu 1975, kdy se zřejmě stal kořistí severovietnamských vojáků, měl nalétáno 153 h 30 min. Poté byl delší dobu odstaven a intenzivněji provozován až od roku 1978. Někdy počátkem roku 1981 byly zbylé F-5 vietnamskou vládou nabízeny spřáteleným státům ke studijním účelům. Také československá vláda projevila zájem o jeden stroj, a tak byl 00878 přeletěn v dubnu 1981 na základnu Da Nang. Tam byl, zřejmě již za účasti čs. techniků rozebrán a v kontejnerech odeslán do Československa. V té době měl nalétáno pouhých 236 hodin a 20 minut. V Da Nang mu byly také zamalovány všechny výsostné znaky.

http://www.vhu.cz/exhibit/northrop-f-5-e-tiger-ii-usa-1974/

+7/0
6.8.2016 13:27
Foto

M29i50c17h97a88l 78K60l77e46i69n 2249843968873

F-5 byla levná varianta Northropů na které firma dostala právo na vývoz, jelikož o ně USAF projevila jenom "vlažný zájem", takže se rozvezly všude po světě, tak trochu jako ta MiG-21 :-)

0/0
6.8.2016 13:32
Foto

V96l19a71s73t70a 53C25o76u98f27a11l 7347319219285

Tak. Foto, co mám v profilu, pochází ze základny USMC Miramar. Letadlo je F-5E. Rok 1999.

0/0
6.8.2016 13:38

L17u42d84v47i11k 15S30p71i59n17k81a 1472917200615

zvláště izraelské IAF si tyhle kousky vychutnávalo v několika konfliktech až do dnes.

+3/−1
6.8.2016 13:09
Foto

M80i39c26h95a63l 32K23l56e65i74n 2269323618193

No jo, ale to s nimi létali egypťané, na naše kluky a holky by si nepřišli ;-)

0/−1
6.8.2016 13:13

L87u26d14v89i33k 31S92p24i67n94k63a 1742967530665

to ne. ti by to vzdali jako dvakrát předtím. nejvíc ale válčili s touto technikou syřané. desítky jich šly dolů , aniž by sestřelily jediného izraelce. není lepší důkaz o kvalitě zbraní než nasazení v boji a reálné výsledky. ostatní je irelevantní.

+4/−5
6.8.2016 13:25
Foto

M37i68c76h75a92l 95K39l73e23i39n 2799253318323

Já myslím, že naši by bojovali hrdinně, zrovna za Izrael... třeba dodnes izraelští výsadkáři skáčí na povel "skoč!" protože je v 50. letech cvičili naši. Stejně tak stíhače cvičili naši na Avia S-199, což byla Bf-109G-6 s motory Jumo 211 a upravenou vrtulí, a někteří naši létali s nimi.

+1/0
6.8.2016 13:37
Foto

M65i70c88h34a18l 37K92l35e81i26n 2939393288293

Nevím co myslíte tím "dvakrát předtím". Za druhé světové válčil Svoboda v Rusku, Klapálek v Africe, a 310., 312., 313. stíhací a 311. bombardovací byly plné čechoslováků kteří nic nevzdali a naopak bojovali co jim síly stačily, můj nejoblíbenější hrdina je Josef František, který létal a sestřeloval už ve Francii na Curtissu, a v Británii létal s polskou 303. stíhací, jelikož se pohádal s českým velitelem 310. který byl arogantní blbec.

+3/−1
6.8.2016 13:48

P37e78t58r 41L89u34k72e59š 6583361

Ludvíku: pokud jde o IAF, tak jde o něco jiného. Izraelské úspěchy mají původ v kvalitě létajícího personálu. Izraelští piloti byli více než dobří. Jejich filozofie se dá shrnout do věty: "Není důležitá technika, ale člověk který ji ovládá." Nic to nemění na tom, že MiG-21 byl respektovaným soupeřem. Pokud jde o naše piloty, tak teze o tom, že se vzdávali naráží na realitu (viz Michalův příspěvek, který by se dal o dost rozšířit) a hroby od Atlantiku po Rusko.

Michale: souhlas, jen drobnost. František a sestřely ve Francii - tradovalo se, legenda. Ten Františkův konflikt se odehrál, když se hlásil na čs. vojenské správě v Paříži. Neznámý důstojník mu začal nadávat, kde se flákal. Vzhledem k tomu, že se František zdržel válčením v Polsku, padla nějaká ostrá slova a František zůstal s Poláky. Pokud jde o velitele 310.sqdn, Angličan i Čech (na začátku veleli ve dvojici) byli gentlemani a jsou v tom nevinně:-) Mimochodem, ten český velitel je zase můj oblíbený hrdina:-)

+1/0
6.8.2016 15:11
Foto

M97i43c90h71a47l 61K63l54e26i31n 2709653898603

Já vím, že František nebyl týmový hráč, a raději ho nechali lovit sólo, protože jinak by ho museli zastřelit za nekázeň ;-D

0/0
6.8.2016 16:16

J67o72s50e16f 45B20a14b14k71a 3300459302137

Jsem rád, že naši Slovanští bratři budou na přehlídce zastoupení alespoň takto zprostředkovaně. Snad již příště přileti rovnou z Ruska a s moderními letadli

0/−13
6.8.2016 12:59

L97u97k37á92š 47H50o60f54m58a94n 1133114182666

už někteří naši obrozenci vzhlíželi k rusům a odkazovali na slovanskou vzájemnost. zbytek čechů jim říkal, že neblbnou, že i ta nejprotivnější rakouská vláda je lepší než samoděržaví. a historie jim dala plně za pravdu.

mimochodem, píše se "s letadly".

+17/−1
6.8.2016 13:07

J44i12r30i 85H46u17b21k79a 1353796554375

Ano, maturitní otázka číslo 8:" Myšlenka slovanské vzájemnosti v národním obrození ", na to nadosmrti nezapomenu. :)

0/0
7.8.2016 6:12

J87a70k18u81b 33S97ú95k55e28n43í22k 1278970449

Na dny NATO?;-D

Jinak my slované píšeme "letadly"...

+11/0
6.8.2016 13:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.