Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Velký návrat. Do Ostravy po čtvrtstoletí opět přiletí sovětský MiG-21

Po takřka čtvrtstoletí se na mošnovském letišti znovu objeví sovětská stíhačka MiG-21. Letoun rumunských vzdušných sil v modernizované verzi LanceR se poprvé předvede divákům ve vzduchu i na zemi během zářijových Dnů NATO v Ostravě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R51o68m60a35n 41H54r73o74n16z95a 5526671226828

Pěkný kus šrotu :-)

0/0
11.9.2016 14:44

J27o19s95e40f 61S73v45á37r70o66v64s22k83ý 3511466393765

Krásné letadlo a ve své době dost dobrý stroj, který budil respekt.

+4/−1
7.8.2016 0:21

R40a24d14e10k 10T15r71n 1546968218520

Jak může s tankem mířit na lidi??? Pokud vím, tak se žádnou střelnou zbraní (i vybitou) se NESMÍ na nikoho mířit!! Natož tak s tankem.....

+1/−8
6.8.2016 23:26

I29v23o 62H34a78d 3897401464347

Na mě rus mířil tankem i s nabitým kanónem starostlivý Trne;-€;-€;-€

+1/0
7.8.2016 14:19

M93a59r53t62i85n 55N76i82t93r25i96a43n90s91k52y 2665163218722

Kto to ma blízko na Slovensko tak môže navštíviť aj SIAF 2016. Ale tiež je to totálne natrieskané ľuďmi.

0/0
6.8.2016 17:12

B21o84r87i42s 59Š81i12r91o76k34ý 4745596571859

Škoda, že sem nejdou vkládat obrázky. Toto letadlo je velmi zajímavé.

0/0
6.8.2016 16:23

P84e24t54r 68P37r26a16c88h73a20r 3153295

Nejedu, nebyl jsem spokojen.

1) Parkoviště strašně daleko, policajtka mě přesměrovala na vzdálené parkoviště. Asi zapracovala pražská značka. Děti nebyly rády z několikakilometrového pochodu. Navíc dostat se na hlavní plochu znamenalo klapat okolo hrany přistávací plochy.

2) Arogantní ochranka, co si užívá lítat mezi návštěvníky na čtyřkolkách. Asie.

3) Program nic moc, ale za to už asi organizátoři nemohou.

Doporučuju raději CIAF v Hradci.

Jinak jednadvacítka super, nedá se zapomenout každotýdenní letecké dny, když nad námi, srovnány na přistání směrem na Mošnov, vytahovaly podvozek.

0/−5
6.8.2016 15:56

V10l62a16s50t61i66m15i52l 14T73e21n57c60e84r 4610790267350

Mohl jste si zaplatit Robinsona a přistát rovnou na RNW 04, aby vaše dítka nemusely šlapat několik kilometrů.

0/0
7.8.2016 12:38

T17o40m82á87š 32V64e35r60n26e46r 1615164657865

CIAF je už několik let o ničem...

+1/0
31.8.2016 5:17

M79a53r40t49i35n 71S80m70í85š45e38k 7342382920874

Na Idnes by se měli už probudit....na stránkách Dnů NATO je Mig-21 potvrzen už od 12.7.2016.;-D

+4/0
6.8.2016 15:26

I20v90a97n58a 90N32e82j63e74d12l89í14k10o59v48á 6658344303793

A přiletí i Jirka Macháček?

;-)

+3/0
6.8.2016 14:14

M17i34l22a79n 19H40e89j78n16a53l 8946430532437

Ne, ten se někde ožralej vloupává do hospody;-D

+8/0
6.8.2016 14:16

M61a66r55t38i33n 11N21i77t62r36i49a75n32s25k46y 2655643318982

Hmmm... spomenul som SU-34 a hneď som dostal mínusku. Prečo?

Mne je jedno kde je lietadlo vyrobené, či v USA alebo v Rusku. Ja som fanúšik letectva a tak to aj beriem. Kašlem na všetky tie politické hranice. Ďakujem.

+17/−2
6.8.2016 13:54
Foto

V25l22a78s79t10a 29C52o47u37f48a20l 7407499329575

Souhlasím. Je to hezké letadlo bez ohledu na to, kde bylo vyvinuto.

+10/0
6.8.2016 13:55

K70a36r47e53l 55L66a52n66g58r 2892647710738

Pro některé zde je všechno z dob SSSR nebo nyní Ruska jako rudý hadr na býka. Ti nikdy nepřiznají, že by se šli podívat na Striže nebo Víťjaze. Tady budou hájit ty svoje pruhované trenýrky.

+11/−2
6.8.2016 13:59

J34o56s17e37f 81V63o73s42i42c24k17y 4113837896803

Vzdyt ty Migy ale take byvaly pekne kramy! Tady jsou ocenovany pro svou krasu, ale vite co se nachazi v tom zvetsenem hrbu za kabinou ? Ne, neni to elektronika. Je to nadrz na palivo ! To same pod kridly - to nejsou bomby - to jsou zase same nadrze ! On ten kram ma totiz spotrebu 2.5x tolik, co Gripen a ty nadrze potrebuje, aby se vubec mohl vratit na letiste ! Palivo jeste byvalo ten nejmensi vydaj. Horsi to bylo s motorem - ten musel na GO po 400 h. Slovenske letectvo darovalo Cechum zanovni Mig-29 (pouze 230 h.) Cesi ani nepodekovali a rovnou jej soupli do muzea v Kbelich. Slovaci si ted mysli, ze budem chranit zdarma jejich vzdusny prostor !

+1/0
6.8.2016 17:39

K37a40r78e77l 48L84a71n89g98r 2212637490358

F-14A the TF-30 was removed for overhaul around every 700 hours.

Aha on ten motor v F-14 vydržel věky co? ;-D No moc ne jak je vidět.

______________

RD-33 z MiGu 29 má životnost cca 2000 hodin při používání forsáže ;-). A jeho životnost je fyzicky mnohem delší než je ta vámi udávaná hodnota a to 4000 hodin. 400 hodin možná měly první verze, ale ne ty posední co se montovaly.

________

Pro příklad jedna pro Vás možná neskousnutelná věc motor Walter M601E měl udávaný resurs 2000, firemní test Motorletu ho trošku vyždímal a v pohodě se udělalo 7000 hodin. Bohužel někdo z vedení profláknul tohle amíkům a tamní zemědělci ty motory pravidělně přelétávaly a falšovali motorové knihy. Na tom motoru se poznalo kolik měl za sebou podle opotřebení dílů.

+1/−1
6.8.2016 18:30

J57o17s15e75f 71V45o19s54i84c46k96y 4173187496693

Ten M601E > . . Nebyl to nahodou vrtulak ??

0/0
6.8.2016 22:29

K51a56r71e28l 36L73a88n20g14r 2922817740228

Nejde o to co je vrtule a co ne. Ale o výdrž motoru. Komponenty se dělaly v době nedávné z materiálů od stejného výrobce z východu. Od doby co se přešlo na západní materiály šla výdrž komponent do kopru. On rus má dobrou i materiálovou základnu pro motory, to že s nima neumí pak někdo zachzet je věc druhá

0/−1
6.8.2016 23:39

J92a66n 12L34u56k67á66š 7707773973562

Overhaul je generalni oprava, zivotnost, zejmena v letectvi je, ze uz se to opravit nesmi, obvykle z duvodu obav o starnuti materialu, takze srovnavate jabka s hruskama.

0/0
7.8.2016 9:46

K98a53r82e30l 31L38a18n95g37r 2982717710468

Vážený nesrovnávám. Je to životnost dílů. Na opravách motorů jsem pracoval takže vím dobře jak to chodí. Motor může mít třeba 5 generálek po 4000 hodinách. Kritické díly jsou buď vycyklovány nebo hodinově odlétány a vyřazují se. Někdy ani tolik nedosáhnou a vyhazují se jako šrot.

Jedna drobnost znám i ruskou metodiku pro letecké motory co byla praktikována. Odlétali motor a už nešel na GO, ale dal se za hangár na hromadu pod přístřešek a to jak civil tak vojenský. Proto rusové udávají životnost - nepočítali s pro ně drahou opravou v té době. V současné době jsou tyto motory dobrým zdrojem náhradních dílů pro generálky.

0/0
7.8.2016 21:41

I73v39o 30H64a34d 3407621774777

;-€Proč bych si měl připomínat dobu kdy mě v noci probudili přistávající ruské andule, bydlel jsem kousek od letiště v Brně a ráno potkával ruské okupanty v tancích a transportérech.Proto mě bude vše ruské odporné do smrti Kódl.;-€;-€

0/0
7.8.2016 14:17
Foto

M17i30c37h78a40l 45K39l51e22i52n 2139883968143

Já jsem na -teď 3.- stránce diskuse napsal, že bych na našem nebi rád viděl Su-34 nejlépe v našich barvách, a také jsem dostal mínusy... Vždyť Su-34 je letoun par excellence, v mnohém předčí západní letouny (ty určené k vývozu), a technika by se dala adaptovat na systémy NATO relativně brzy, a aspoň bychom získali experty kteří to umí, což by byla pro NATO ohromná výhoda. Ale asi se na to každý nekouká támhle způsobem, spíš vidí rudou hvězdu na křídle... :-/

+8/0
6.8.2016 14:05
Foto

V45l79a23s76t92a 20C12o74u28f37a80l 7687319379135

To neřešte, pane kolego. Ten, kdo do letectví plete ideologii, je hlupák.

+6/0
6.8.2016 14:09

J91i98ř89í 35V70a74n52č83u90r85a 7945532344198

Mnozí i naši představitelé,když slyši Rusko,tak je to jako na berana červený hadr.Bohužel dobré stíhačky SU29 jsme vyměnili za šrotové vrtulníky z Polska a pak máme půjčené za nehorázné peníze švédské gripeny.To jsou ty jejich výhodné kšefty.

+2/−4
6.8.2016 14:28
Foto

M73i67c11h93a25l 53K70l24e37i86n 2589503368613

Doufám, že si "naši představitelé" odskáčí alespoň ty CASA, ví bůh, že by si to zasloužili, a teď nemyslím zrovna Prakanovou, ale Barták a Staněk by fakt měli strávit zbytek života v pruhovaných teplácích ;-€

0/0
6.8.2016 14:42

J15a51n 36K53o40v60á86č 7802379465227

SU 29? To určitě ne.

+2/0
6.8.2016 15:03

M23i59l84a69n 52J82i45ř44i73k34o21v36s96k17ý 3980255436581

pan Kalousek jako náměstek ministra obrany na tomto kšeftu má svůj podíl....zdůvodňovalo se to vekou materiálovou náročností.....

0/0
6.8.2016 15:26

F63i73l65i33p 25J40o60s34e18f71i 9951720609543

Koukám,že tady se to odborníky na leteckou techniku jen hemží...Nikdy neexistující stíhačka Su 29 (MiG 29), úprava Su 34 na západní standardy je naprostý nesmysl...Než něco začnete psát, alespoň si o tom něco přečtěte...

+4/0
6.8.2016 16:14

P51e18t55r 11B87o78ž91e23k 1333382983632

Jenže se prakticky nikdy nedostal do hromadné výroby, takže je to prakticky pořád nevychytané letadlo, i když i mě se líbí. Rus nemá problém něco vymyslet, vynalézt a zkonstruovat, ale ufinancovat to je problém.

0/0
7.8.2016 17:41

J97a51k20u19b 80S96ú22k25e14n30í81k 1618340769

Všichni na Aeronetu mají rádi letadla;-D

+1/0
6.8.2016 14:47

J96o55s20e83f 89Z32a26v64ř35e19l 1372166127195

Aerostar Bacau, je rumunská firma, která provádí upgrade MIG 21 i pro armádu Egypta.

0/0
6.8.2016 13:44

J29i64ř20í 66T80o14m30e78š 5372940553902

Nevím, mně připadá po všech stránkách hezčí zrovna ta F16. Ostatně již za totality byla vidět ukořistěná ve Kbelích, jeden z důvodů se tam v té době podívat.

+4/0
6.8.2016 13:13
Foto

M52i78c91h26a41l 57K54l77e93i12n 2899173728723

F-16 je tak trochu vrchol této generace letounů, je to ikona. Nicméně dnes je překonána, a to třeba i "našimi" Gripeny ;-)

0/0
6.8.2016 13:18

L69u44k18á10š 60H42o12f57m32a25n 1603824952816

No a pokud si dobře pamatuju, tak v muzeu ve Kbelích je vystavený právě i Mig-21 české armády...společně tedy s celou řadou předcházejících Migů.

0/0
6.8.2016 13:22
Foto

M51i63c66h15a97l 15K83l17e80i41n 2439143218113

Někde mám fotku jak tam stojí pěkně pohromadě, od 15 do 21 :-)

0/0
6.8.2016 13:23
Foto

V56l90a65s96t46a 95C30o27u94f91a97l 7677369289195

To je F-5, která se do ČSSR dostala nikoli ukořistěná, ale už v době po válce, viz.: Letoun F-5 E, který se nyní nachází ve sbírkách VHÚ, byl vyroben na přelomu let 1973/74 pod sériovým číslem S/N 73-00878 a jihovietnamskou stranou nasazen od června 1974. K dubnu 1975, kdy se zřejmě stal kořistí severovietnamských vojáků, měl nalétáno 153 h 30 min. Poté byl delší dobu odstaven a intenzivněji provozován až od roku 1978. Někdy počátkem roku 1981 byly zbylé F-5 vietnamskou vládou nabízeny spřáteleným státům ke studijním účelům. Také československá vláda projevila zájem o jeden stroj, a tak byl 00878 přeletěn v dubnu 1981 na základnu Da Nang. Tam byl, zřejmě již za účasti čs. techniků rozebrán a v kontejnerech odeslán do Československa. V té době měl nalétáno pouhých 236 hodin a 20 minut. V Da Nang mu byly také zamalovány všechny výsostné znaky.

http://www.vhu.cz/exhibit/northrop-f-5-e-tiger-ii-usa-1974/

+7/0
6.8.2016 13:27
Foto

M29i59c16h89a20l 88K14l84e33i65n 2919213358403

F-5 byla levná varianta Northropů na které firma dostala právo na vývoz, jelikož o ně USAF projevila jenom "vlažný zájem", takže se rozvezly všude po světě, tak trochu jako ta MiG-21 :-)

0/0
6.8.2016 13:32
Foto

V95l98a14s50t46a 60C85o28u40f64a11l 7887529959405

Tak. Foto, co mám v profilu, pochází ze základny USMC Miramar. Letadlo je F-5E. Rok 1999.

0/0
6.8.2016 13:38

L85u88d84v34i10k 89S31p54i10n36k77a 1892987530705

zvláště izraelské IAF si tyhle kousky vychutnávalo v několika konfliktech až do dnes.

+3/−1
6.8.2016 13:09
Foto

M16i10c30h22a53l 55K46l80e17i87n 2539283698623

No jo, ale to s nimi létali egypťané, na naše kluky a holky by si nepřišli ;-)

0/−1
6.8.2016 13:13

L93u78d13v25i98k 97S64p11i89n80k39a 1692317240515

to ne. ti by to vzdali jako dvakrát předtím. nejvíc ale válčili s touto technikou syřané. desítky jich šly dolů , aniž by sestřelily jediného izraelce. není lepší důkaz o kvalitě zbraní než nasazení v boji a reálné výsledky. ostatní je irelevantní.

+4/−5
6.8.2016 13:25
Foto

M91i88c79h28a19l 52K56l42e16i24n 2329963448663

Já myslím, že naši by bojovali hrdinně, zrovna za Izrael... třeba dodnes izraelští výsadkáři skáčí na povel "skoč!" protože je v 50. letech cvičili naši. Stejně tak stíhače cvičili naši na Avia S-199, což byla Bf-109G-6 s motory Jumo 211 a upravenou vrtulí, a někteří naši létali s nimi.

+1/0
6.8.2016 13:37
Foto

M63i47c95h51a51l 84K36l78e34i96n 2639883758403

Nevím co myslíte tím "dvakrát předtím". Za druhé světové válčil Svoboda v Rusku, Klapálek v Africe, a 310., 312., 313. stíhací a 311. bombardovací byly plné čechoslováků kteří nic nevzdali a naopak bojovali co jim síly stačily, můj nejoblíbenější hrdina je Josef František, který létal a sestřeloval už ve Francii na Curtissu, a v Británii létal s polskou 303. stíhací, jelikož se pohádal s českým velitelem 310. který byl arogantní blbec.

+3/−1
6.8.2016 13:48

P97e97t12r 63L56u11k88e77š 6113701

Ludvíku: pokud jde o IAF, tak jde o něco jiného. Izraelské úspěchy mají původ v kvalitě létajícího personálu. Izraelští piloti byli více než dobří. Jejich filozofie se dá shrnout do věty: "Není důležitá technika, ale člověk který ji ovládá." Nic to nemění na tom, že MiG-21 byl respektovaným soupeřem. Pokud jde o naše piloty, tak teze o tom, že se vzdávali naráží na realitu (viz Michalův příspěvek, který by se dal o dost rozšířit) a hroby od Atlantiku po Rusko.

Michale: souhlas, jen drobnost. František a sestřely ve Francii - tradovalo se, legenda. Ten Františkův konflikt se odehrál, když se hlásil na čs. vojenské správě v Paříži. Neznámý důstojník mu začal nadávat, kde se flákal. Vzhledem k tomu, že se František zdržel válčením v Polsku, padla nějaká ostrá slova a František zůstal s Poláky. Pokud jde o velitele 310.sqdn, Angličan i Čech (na začátku veleli ve dvojici) byli gentlemani a jsou v tom nevinně:-) Mimochodem, ten český velitel je zase můj oblíbený hrdina:-)

+1/0
6.8.2016 15:11
Foto

M37i56c79h55a15l 79K42l44e27i15n 2479393548423

Já vím, že František nebyl týmový hráč, a raději ho nechali lovit sólo, protože jinak by ho museli zastřelit za nekázeň ;-D

0/0
6.8.2016 16:16

J52o88s54e38f 10B14a86b20k53a 3540789582237

Jsem rád, že naši Slovanští bratři budou na přehlídce zastoupení alespoň takto zprostředkovaně. Snad již příště přileti rovnou z Ruska a s moderními letadli

0/−13
6.8.2016 12:59

L43u29k43á94š 36H89o25f95m45a14n 1923444172906

už někteří naši obrozenci vzhlíželi k rusům a odkazovali na slovanskou vzájemnost. zbytek čechů jim říkal, že neblbnou, že i ta nejprotivnější rakouská vláda je lepší než samoděržaví. a historie jim dala plně za pravdu.

mimochodem, píše se "s letadly".

+17/−1
6.8.2016 13:07

J25i58r31i 96H55u18b57k34a 1563956114675

Ano, maturitní otázka číslo 8:" Myšlenka slovanské vzájemnosti v národním obrození ", na to nadosmrti nezapomenu. :)

0/0
7.8.2016 6:12

J56a25k57u97b 65S22ú85k46e46n17í36k 1888510929

Na dny NATO?;-D

Jinak my slované píšeme "letadly"...

+11/0
6.8.2016 13:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.