Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Velký návrat. Do Ostravy po čtvrtstoletí opět přiletí sovětský MiG-21

Po takřka čtvrtstoletí se na mošnovském letišti znovu objeví sovětská stíhačka MiG-21. Letoun rumunských vzdušných sil v modernizované verzi LanceR se poprvé předvede divákům ve vzduchu i na zemi během zářijových Dnů NATO v Ostravě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R53o18m50a39n 67H19r57o87n86z19a 5426631116758

Pěkný kus šrotu :-)

0/0
11.9.2016 14:44

J32o16s98e97f 15S81v78á14r90o10v75s95k93ý 3491416793795

Krásné letadlo a ve své době dost dobrý stroj, který budil respekt.

+4/−1
7.8.2016 0:21

R16a57d61e61k 36T38r89n 1286178418830

Jak může s tankem mířit na lidi??? Pokud vím, tak se žádnou střelnou zbraní (i vybitou) se NESMÍ na nikoho mířit!! Natož tak s tankem.....

+1/−8
6.8.2016 23:26

I32v66o 64H78a39d 3747491624597

Na mě rus mířil tankem i s nabitým kanónem starostlivý Trne;-€;-€;-€

+1/0
7.8.2016 14:19

M55a62r62t17i73n 14N59i39t90r23i62a48n54s39k61y 2565533248702

Kto to ma blízko na Slovensko tak môže navštíviť aj SIAF 2016. Ale tiež je to totálne natrieskané ľuďmi.

0/0
6.8.2016 17:12

B78o69r17i85s 73Š47i30r67o42k21ý 4265636741919

Škoda, že sem nejdou vkládat obrázky. Toto letadlo je velmi zajímavé.

0/0
6.8.2016 16:23

P26e30t60r 93P98r54a62c34h40a88r 3253275

Nejedu, nebyl jsem spokojen.

1) Parkoviště strašně daleko, policajtka mě přesměrovala na vzdálené parkoviště. Asi zapracovala pražská značka. Děti nebyly rády z několikakilometrového pochodu. Navíc dostat se na hlavní plochu znamenalo klapat okolo hrany přistávací plochy.

2) Arogantní ochranka, co si užívá lítat mezi návštěvníky na čtyřkolkách. Asie.

3) Program nic moc, ale za to už asi organizátoři nemohou.

Doporučuju raději CIAF v Hradci.

Jinak jednadvacítka super, nedá se zapomenout každotýdenní letecké dny, když nad námi, srovnány na přistání směrem na Mošnov, vytahovaly podvozek.

0/−5
6.8.2016 15:56

V30l83a21s35t27i82m30i35l 91T80e84n55c75e42r 4360830907960

Mohl jste si zaplatit Robinsona a přistát rovnou na RNW 04, aby vaše dítka nemusely šlapat několik kilometrů.

0/0
7.8.2016 12:38

T79o96m97á73š 62V22e40r95n59e24r 1265254457755

CIAF je už několik let o ničem...

+1/0
31.8.2016 5:17

M96a57r29t98i83n 30S85m97í80š53e66k 7342492740484

Na Idnes by se měli už probudit....na stránkách Dnů NATO je Mig-21 potvrzen už od 12.7.2016.;-D

+4/0
6.8.2016 15:26

I32v22a36n50a 49N90e45j30e31d19l58í22k86o85v70á 6208754643483

A přiletí i Jirka Macháček?

;-)

+3/0
6.8.2016 14:14

M78i78l83a16n 83H16e75j92n97a26l 8296940872897

Ne, ten se někde ožralej vloupává do hospody;-D

+8/0
6.8.2016 14:16

M30a20r90t14i88n 94N36i15t22r98i76a73n70s72k21y 2945823558582

Hmmm... spomenul som SU-34 a hneď som dostal mínusku. Prečo?

Mne je jedno kde je lietadlo vyrobené, či v USA alebo v Rusku. Ja som fanúšik letectva a tak to aj beriem. Kašlem na všetky tie politické hranice. Ďakujem.

+17/−2
6.8.2016 13:54
Foto

V84l36a68s53t37a 29C65o42u25f52a31l 7147899629345

Souhlasím. Je to hezké letadlo bez ohledu na to, kde bylo vyvinuto.

+10/0
6.8.2016 13:55

K95a64r59e29l 71L75a53n52g73r 2712177160418

Pro některé zde je všechno z dob SSSR nebo nyní Ruska jako rudý hadr na býka. Ti nikdy nepřiznají, že by se šli podívat na Striže nebo Víťjaze. Tady budou hájit ty svoje pruhované trenýrky.

+11/−2
6.8.2016 13:59

J15o29s86e31f 45V49o38s15i93c50k47y 4753687396923

Vzdyt ty Migy ale take byvaly pekne kramy! Tady jsou ocenovany pro svou krasu, ale vite co se nachazi v tom zvetsenem hrbu za kabinou ? Ne, neni to elektronika. Je to nadrz na palivo ! To same pod kridly - to nejsou bomby - to jsou zase same nadrze ! On ten kram ma totiz spotrebu 2.5x tolik, co Gripen a ty nadrze potrebuje, aby se vubec mohl vratit na letiste ! Palivo jeste byvalo ten nejmensi vydaj. Horsi to bylo s motorem - ten musel na GO po 400 h. Slovenske letectvo darovalo Cechum zanovni Mig-29 (pouze 230 h.) Cesi ani nepodekovali a rovnou jej soupli do muzea v Kbelich. Slovaci si ted mysli, ze budem chranit zdarma jejich vzdusny prostor !

+1/0
6.8.2016 17:39

K89a68r76e71l 83L18a47n24g39r 2322367850198

F-14A the TF-30 was removed for overhaul around every 700 hours.

Aha on ten motor v F-14 vydržel věky co? ;-D No moc ne jak je vidět.

______________

RD-33 z MiGu 29 má životnost cca 2000 hodin při používání forsáže ;-). A jeho životnost je fyzicky mnohem delší než je ta vámi udávaná hodnota a to 4000 hodin. 400 hodin možná měly první verze, ale ne ty posední co se montovaly.

________

Pro příklad jedna pro Vás možná neskousnutelná věc motor Walter M601E měl udávaný resurs 2000, firemní test Motorletu ho trošku vyždímal a v pohodě se udělalo 7000 hodin. Bohužel někdo z vedení profláknul tohle amíkům a tamní zemědělci ty motory pravidělně přelétávaly a falšovali motorové knihy. Na tom motoru se poznalo kolik měl za sebou podle opotřebení dílů.

+1/−1
6.8.2016 18:30

J81o26s78e65f 22V58o10s19i32c43k81y 4533237946893

Ten M601E > . . Nebyl to nahodou vrtulak ??

0/0
6.8.2016 22:29

K70a18r80e94l 16L24a58n83g12r 2392447570968

Nejde o to co je vrtule a co ne. Ale o výdrž motoru. Komponenty se dělaly v době nedávné z materiálů od stejného výrobce z východu. Od doby co se přešlo na západní materiály šla výdrž komponent do kopru. On rus má dobrou i materiálovou základnu pro motory, to že s nima neumí pak někdo zachzet je věc druhá

0/−1
6.8.2016 23:39

J81a71n 91L23u22k52á95š 7217343673202

Overhaul je generalni oprava, zivotnost, zejmena v letectvi je, ze uz se to opravit nesmi, obvykle z duvodu obav o starnuti materialu, takze srovnavate jabka s hruskama.

0/0
7.8.2016 9:46

K56a79r91e79l 46L42a88n39g93r 2522347670238

Vážený nesrovnávám. Je to životnost dílů. Na opravách motorů jsem pracoval takže vím dobře jak to chodí. Motor může mít třeba 5 generálek po 4000 hodinách. Kritické díly jsou buď vycyklovány nebo hodinově odlétány a vyřazují se. Někdy ani tolik nedosáhnou a vyhazují se jako šrot.

Jedna drobnost znám i ruskou metodiku pro letecké motory co byla praktikována. Odlétali motor a už nešel na GO, ale dal se za hangár na hromadu pod přístřešek a to jak civil tak vojenský. Proto rusové udávají životnost - nepočítali s pro ně drahou opravou v té době. V současné době jsou tyto motory dobrým zdrojem náhradních dílů pro generálky.

0/0
7.8.2016 21:41

I54v90o 12H67a66d 3947621824247

;-€Proč bych si měl připomínat dobu kdy mě v noci probudili přistávající ruské andule, bydlel jsem kousek od letiště v Brně a ráno potkával ruské okupanty v tancích a transportérech.Proto mě bude vše ruské odporné do smrti Kódl.;-€;-€

0/0
7.8.2016 14:17
Foto

M52i22c50h71a89l 40K11l52e92i58n 2839233848593

Já jsem na -teď 3.- stránce diskuse napsal, že bych na našem nebi rád viděl Su-34 nejlépe v našich barvách, a také jsem dostal mínusy... Vždyť Su-34 je letoun par excellence, v mnohém předčí západní letouny (ty určené k vývozu), a technika by se dala adaptovat na systémy NATO relativně brzy, a aspoň bychom získali experty kteří to umí, což by byla pro NATO ohromná výhoda. Ale asi se na to každý nekouká támhle způsobem, spíš vidí rudou hvězdu na křídle... :-/

+8/0
6.8.2016 14:05
Foto

V43l66a14s65t95a 54C27o12u38f46a34l 7987669609935

To neřešte, pane kolego. Ten, kdo do letectví plete ideologii, je hlupák.

+6/0
6.8.2016 14:09

J53i66ř71í 56V72a65n49č66u95r70a 7985982914988

Mnozí i naši představitelé,když slyši Rusko,tak je to jako na berana červený hadr.Bohužel dobré stíhačky SU29 jsme vyměnili za šrotové vrtulníky z Polska a pak máme půjčené za nehorázné peníze švédské gripeny.To jsou ty jejich výhodné kšefty.

+2/−4
6.8.2016 14:28
Foto

M41i18c39h41a15l 52K33l10e90i96n 2859693348203

Doufám, že si "naši představitelé" odskáčí alespoň ty CASA, ví bůh, že by si to zasloužili, a teď nemyslím zrovna Prakanovou, ale Barták a Staněk by fakt měli strávit zbytek života v pruhovaných teplácích ;-€

0/0
6.8.2016 14:42

J21a34n 64K41o43v90á98č 7142269505387

SU 29? To určitě ne.

+2/0
6.8.2016 15:03

M85i77l26a46n 68J34i54ř28i19k39o15v25s69k35ý 3550515306661

pan Kalousek jako náměstek ministra obrany na tomto kšeftu má svůj podíl....zdůvodňovalo se to vekou materiálovou náročností.....

0/0
6.8.2016 15:26

F80i58l85i95p 25J56o83s46e44f67i 9571170419133

Koukám,že tady se to odborníky na leteckou techniku jen hemží...Nikdy neexistující stíhačka Su 29 (MiG 29), úprava Su 34 na západní standardy je naprostý nesmysl...Než něco začnete psát, alespoň si o tom něco přečtěte...

+4/0
6.8.2016 16:14

P22e89t76r 65B55o82ž53e37k 1613242163102

Jenže se prakticky nikdy nedostal do hromadné výroby, takže je to prakticky pořád nevychytané letadlo, i když i mě se líbí. Rus nemá problém něco vymyslet, vynalézt a zkonstruovat, ale ufinancovat to je problém.

0/0
7.8.2016 17:41

J81a28k49u71b 18S45ú56k83e59n69í78k 1988810119

Všichni na Aeronetu mají rádi letadla;-D

+1/0
6.8.2016 14:47

J89o84s87e20f 59Z60a31v72ř21e56l 1442776847745

Aerostar Bacau, je rumunská firma, která provádí upgrade MIG 21 i pro armádu Egypta.

0/0
6.8.2016 13:44

J82i36ř31í 34T80o18m56e12š 5272930953492

Nevím, mně připadá po všech stránkách hezčí zrovna ta F16. Ostatně již za totality byla vidět ukořistěná ve Kbelích, jeden z důvodů se tam v té době podívat.

+4/0
6.8.2016 13:13
Foto

M71i84c29h62a30l 97K65l72e81i63n 2529723148553

F-16 je tak trochu vrchol této generace letounů, je to ikona. Nicméně dnes je překonána, a to třeba i "našimi" Gripeny ;-)

0/0
6.8.2016 13:18

L48u59k54á38š 24H73o67f71m19a75n 1423564742116

No a pokud si dobře pamatuju, tak v muzeu ve Kbelích je vystavený právě i Mig-21 české armády...společně tedy s celou řadou předcházejících Migů.

0/0
6.8.2016 13:22
Foto

M91i43c81h70a25l 63K21l59e87i91n 2939243798293

Někde mám fotku jak tam stojí pěkně pohromadě, od 15 do 21 :-)

0/0
6.8.2016 13:23
Foto

V11l10a72s77t61a 75C61o17u51f71a65l 7817749149225

To je F-5, která se do ČSSR dostala nikoli ukořistěná, ale už v době po válce, viz.: Letoun F-5 E, který se nyní nachází ve sbírkách VHÚ, byl vyroben na přelomu let 1973/74 pod sériovým číslem S/N 73-00878 a jihovietnamskou stranou nasazen od června 1974. K dubnu 1975, kdy se zřejmě stal kořistí severovietnamských vojáků, měl nalétáno 153 h 30 min. Poté byl delší dobu odstaven a intenzivněji provozován až od roku 1978. Někdy počátkem roku 1981 byly zbylé F-5 vietnamskou vládou nabízeny spřáteleným státům ke studijním účelům. Také československá vláda projevila zájem o jeden stroj, a tak byl 00878 přeletěn v dubnu 1981 na základnu Da Nang. Tam byl, zřejmě již za účasti čs. techniků rozebrán a v kontejnerech odeslán do Československa. V té době měl nalétáno pouhých 236 hodin a 20 minut. V Da Nang mu byly také zamalovány všechny výsostné znaky.

http://www.vhu.cz/exhibit/northrop-f-5-e-tiger-ii-usa-1974/

+7/0
6.8.2016 13:27
Foto

M19i85c86h50a90l 71K89l30e69i11n 2879913368103

F-5 byla levná varianta Northropů na které firma dostala právo na vývoz, jelikož o ně USAF projevila jenom "vlažný zájem", takže se rozvezly všude po světě, tak trochu jako ta MiG-21 :-)

0/0
6.8.2016 13:32
Foto

V66l46a29s59t86a 51C18o74u69f78a22l 7347399359395

Tak. Foto, co mám v profilu, pochází ze základny USMC Miramar. Letadlo je F-5E. Rok 1999.

0/0
6.8.2016 13:38

L98u59d80v45i55k 74S81p18i36n38k38a 1382207520185

zvláště izraelské IAF si tyhle kousky vychutnávalo v několika konfliktech až do dnes.

+3/−1
6.8.2016 13:09
Foto

M59i86c69h80a51l 15K29l61e25i26n 2709103208273

No jo, ale to s nimi létali egypťané, na naše kluky a holky by si nepřišli ;-)

0/−1
6.8.2016 13:13

L71u77d47v59i93k 39S12p38i20n89k53a 1902637210325

to ne. ti by to vzdali jako dvakrát předtím. nejvíc ale válčili s touto technikou syřané. desítky jich šly dolů , aniž by sestřelily jediného izraelce. není lepší důkaz o kvalitě zbraní než nasazení v boji a reálné výsledky. ostatní je irelevantní.

+4/−5
6.8.2016 13:25
Foto

M57i23c78h64a26l 69K61l46e69i53n 2879923408293

Já myslím, že naši by bojovali hrdinně, zrovna za Izrael... třeba dodnes izraelští výsadkáři skáčí na povel "skoč!" protože je v 50. letech cvičili naši. Stejně tak stíhače cvičili naši na Avia S-199, což byla Bf-109G-6 s motory Jumo 211 a upravenou vrtulí, a někteří naši létali s nimi.

+1/0
6.8.2016 13:37
Foto

M30i38c14h80a97l 19K66l59e90i60n 2579773578583

Nevím co myslíte tím "dvakrát předtím". Za druhé světové válčil Svoboda v Rusku, Klapálek v Africe, a 310., 312., 313. stíhací a 311. bombardovací byly plné čechoslováků kteří nic nevzdali a naopak bojovali co jim síly stačily, můj nejoblíbenější hrdina je Josef František, který létal a sestřeloval už ve Francii na Curtissu, a v Británii létal s polskou 303. stíhací, jelikož se pohádal s českým velitelem 310. který byl arogantní blbec.

+3/−1
6.8.2016 13:48

P58e89t96r 23L64u49k92e67š 6563301

Ludvíku: pokud jde o IAF, tak jde o něco jiného. Izraelské úspěchy mají původ v kvalitě létajícího personálu. Izraelští piloti byli více než dobří. Jejich filozofie se dá shrnout do věty: "Není důležitá technika, ale člověk který ji ovládá." Nic to nemění na tom, že MiG-21 byl respektovaným soupeřem. Pokud jde o naše piloty, tak teze o tom, že se vzdávali naráží na realitu (viz Michalův příspěvek, který by se dal o dost rozšířit) a hroby od Atlantiku po Rusko.

Michale: souhlas, jen drobnost. František a sestřely ve Francii - tradovalo se, legenda. Ten Františkův konflikt se odehrál, když se hlásil na čs. vojenské správě v Paříži. Neznámý důstojník mu začal nadávat, kde se flákal. Vzhledem k tomu, že se František zdržel válčením v Polsku, padla nějaká ostrá slova a František zůstal s Poláky. Pokud jde o velitele 310.sqdn, Angličan i Čech (na začátku veleli ve dvojici) byli gentlemani a jsou v tom nevinně:-) Mimochodem, ten český velitel je zase můj oblíbený hrdina:-)

+1/0
6.8.2016 15:11
Foto

M55i10c11h25a10l 89K49l51e18i96n 2909693258853

Já vím, že František nebyl týmový hráč, a raději ho nechali lovit sólo, protože jinak by ho museli zastřelit za nekázeň ;-D

0/0
6.8.2016 16:16

J81o23s23e90f 63B87a14b68k90a 3140869212637

Jsem rád, že naši Slovanští bratři budou na přehlídce zastoupení alespoň takto zprostředkovaně. Snad již příště přileti rovnou z Ruska a s moderními letadli

0/−13
6.8.2016 12:59

L89u78k74á78š 36H70o56f59m51a18n 1653434892696

už někteří naši obrozenci vzhlíželi k rusům a odkazovali na slovanskou vzájemnost. zbytek čechů jim říkal, že neblbnou, že i ta nejprotivnější rakouská vláda je lepší než samoděržaví. a historie jim dala plně za pravdu.

mimochodem, píše se "s letadly".

+17/−1
6.8.2016 13:07

J17i36r48i 60H66u29b81k37a 1823366784765

Ano, maturitní otázka číslo 8:" Myšlenka slovanské vzájemnosti v národním obrození ", na to nadosmrti nezapomenu. :)

0/0
7.8.2016 6:12

J42a50k41u19b 21S22ú77k85e60n38í32k 1218430539

Na dny NATO?;-D

Jinak my slované píšeme "letadly"...

+11/0
6.8.2016 13:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.