Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Velký návrat. Do Ostravy po čtvrtstoletí opět přiletí sovětský MiG-21

Po takřka čtvrtstoletí se na mošnovském letišti znovu objeví sovětská stíhačka MiG-21. Letoun rumunských vzdušných sil v modernizované verzi LanceR se poprvé předvede divákům ve vzduchu i na zemi během zářijových Dnů NATO v Ostravě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R83o49m83a98n 16H73r23o53n23z95a 5626231356818

Pěkný kus šrotu :-)

0/0
11.9.2016 14:44

J84o95s23e54f 28S29v70á67r74o41v78s10k95ý 3281196723825

Krásné letadlo a ve své době dost dobrý stroj, který budil respekt.

+4/−1
7.8.2016 0:21

R67a82d52e50k 74T61r75n 1486598508770

Jak může s tankem mířit na lidi??? Pokud vím, tak se žádnou střelnou zbraní (i vybitou) se NESMÍ na nikoho mířit!! Natož tak s tankem.....

+1/−8
6.8.2016 23:26

I47v15o 72H30a63d 3397801924927

Na mě rus mířil tankem i s nabitým kanónem starostlivý Trne;-€;-€;-€

+1/0
7.8.2016 14:19

M38a24r55t63i78n 26N34i74t93r23i56a93n85s88k40y 2665973208442

Kto to ma blízko na Slovensko tak môže navštíviť aj SIAF 2016. Ale tiež je to totálne natrieskané ľuďmi.

0/0
6.8.2016 17:12

B31o61r77i79s 69Š29i88r37o36k16ý 4785416871379

Škoda, že sem nejdou vkládat obrázky. Toto letadlo je velmi zajímavé.

0/0
6.8.2016 16:23

P78e89t39r 68P96r85a94c44h51a73r 3643375

Nejedu, nebyl jsem spokojen.

1) Parkoviště strašně daleko, policajtka mě přesměrovala na vzdálené parkoviště. Asi zapracovala pražská značka. Děti nebyly rády z několikakilometrového pochodu. Navíc dostat se na hlavní plochu znamenalo klapat okolo hrany přistávací plochy.

2) Arogantní ochranka, co si užívá lítat mezi návštěvníky na čtyřkolkách. Asie.

3) Program nic moc, ale za to už asi organizátoři nemohou.

Doporučuju raději CIAF v Hradci.

Jinak jednadvacítka super, nedá se zapomenout každotýdenní letecké dny, když nad námi, srovnány na přistání směrem na Mošnov, vytahovaly podvozek.

0/−5
6.8.2016 15:56

V30l52a28s82t89i95m41i70l 58T70e76n45c75e93r 4590360967480

Mohl jste si zaplatit Robinsona a přistát rovnou na RNW 04, aby vaše dítka nemusely šlapat několik kilometrů.

0/0
7.8.2016 12:38

T87o43m25á16š 58V19e50r37n38e23r 1575354267355

CIAF je už několik let o ničem...

+1/0
31.8.2016 5:17

M16a14r90t68i83n 17S32m88í44š55e66k 7302282620324

Na Idnes by se měli už probudit....na stránkách Dnů NATO je Mig-21 potvrzen už od 12.7.2016.;-D

+4/0
6.8.2016 15:26

I31v91a45n18a 54N35e76j93e15d46l69í73k49o68v12á 6568114443603

A přiletí i Jirka Macháček?

;-)

+3/0
6.8.2016 14:14

M19i68l88a67n 67H22e40j64n53a79l 8596900882317

Ne, ten se někde ožralej vloupává do hospody;-D

+8/0
6.8.2016 14:16

M74a16r91t65i89n 17N80i80t36r96i62a47n46s58k48y 2755533208292

Hmmm... spomenul som SU-34 a hneď som dostal mínusku. Prečo?

Mne je jedno kde je lietadlo vyrobené, či v USA alebo v Rusku. Ja som fanúšik letectva a tak to aj beriem. Kašlem na všetky tie politické hranice. Ďakujem.

+17/−2
6.8.2016 13:54
Foto

V82l11a22s61t12a 77C50o41u93f22a49l 7357859789835

Souhlasím. Je to hezké letadlo bez ohledu na to, kde bylo vyvinuto.

+10/0
6.8.2016 13:55

K27a93r95e64l 44L54a52n38g87r 2612697140748

Pro některé zde je všechno z dob SSSR nebo nyní Ruska jako rudý hadr na býka. Ti nikdy nepřiznají, že by se šli podívat na Striže nebo Víťjaze. Tady budou hájit ty svoje pruhované trenýrky.

+11/−2
6.8.2016 13:59

J93o16s15e14f 15V80o69s48i72c92k39y 4623217666483

Vzdyt ty Migy ale take byvaly pekne kramy! Tady jsou ocenovany pro svou krasu, ale vite co se nachazi v tom zvetsenem hrbu za kabinou ? Ne, neni to elektronika. Je to nadrz na palivo ! To same pod kridly - to nejsou bomby - to jsou zase same nadrze ! On ten kram ma totiz spotrebu 2.5x tolik, co Gripen a ty nadrze potrebuje, aby se vubec mohl vratit na letiste ! Palivo jeste byvalo ten nejmensi vydaj. Horsi to bylo s motorem - ten musel na GO po 400 h. Slovenske letectvo darovalo Cechum zanovni Mig-29 (pouze 230 h.) Cesi ani nepodekovali a rovnou jej soupli do muzea v Kbelich. Slovaci si ted mysli, ze budem chranit zdarma jejich vzdusny prostor !

+1/0
6.8.2016 17:39

K85a24r57e37l 60L67a73n30g80r 2572547830378

F-14A the TF-30 was removed for overhaul around every 700 hours.

Aha on ten motor v F-14 vydržel věky co? ;-D No moc ne jak je vidět.

______________

RD-33 z MiGu 29 má životnost cca 2000 hodin při používání forsáže ;-). A jeho životnost je fyzicky mnohem delší než je ta vámi udávaná hodnota a to 4000 hodin. 400 hodin možná měly první verze, ale ne ty posední co se montovaly.

________

Pro příklad jedna pro Vás možná neskousnutelná věc motor Walter M601E měl udávaný resurs 2000, firemní test Motorletu ho trošku vyždímal a v pohodě se udělalo 7000 hodin. Bohužel někdo z vedení profláknul tohle amíkům a tamní zemědělci ty motory pravidělně přelétávaly a falšovali motorové knihy. Na tom motoru se poznalo kolik měl za sebou podle opotřebení dílů.

+1/−1
6.8.2016 18:30

J58o83s72e49f 18V46o66s10i15c43k31y 4793977246783

Ten M601E > . . Nebyl to nahodou vrtulak ??

0/0
6.8.2016 22:29

K31a13r34e81l 43L85a88n12g47r 2222757240358

Nejde o to co je vrtule a co ne. Ale o výdrž motoru. Komponenty se dělaly v době nedávné z materiálů od stejného výrobce z východu. Od doby co se přešlo na západní materiály šla výdrž komponent do kopru. On rus má dobrou i materiálovou základnu pro motory, to že s nima neumí pak někdo zachzet je věc druhá

0/−1
6.8.2016 23:39

J41a83n 32L57u35k84á20š 7237183663232

Overhaul je generalni oprava, zivotnost, zejmena v letectvi je, ze uz se to opravit nesmi, obvykle z duvodu obav o starnuti materialu, takze srovnavate jabka s hruskama.

0/0
7.8.2016 9:46

K13a30r81e85l 18L23a16n79g68r 2592517590538

Vážený nesrovnávám. Je to životnost dílů. Na opravách motorů jsem pracoval takže vím dobře jak to chodí. Motor může mít třeba 5 generálek po 4000 hodinách. Kritické díly jsou buď vycyklovány nebo hodinově odlétány a vyřazují se. Někdy ani tolik nedosáhnou a vyhazují se jako šrot.

Jedna drobnost znám i ruskou metodiku pro letecké motory co byla praktikována. Odlétali motor a už nešel na GO, ale dal se za hangár na hromadu pod přístřešek a to jak civil tak vojenský. Proto rusové udávají životnost - nepočítali s pro ně drahou opravou v té době. V současné době jsou tyto motory dobrým zdrojem náhradních dílů pro generálky.

0/0
7.8.2016 21:41

I30v11o 93H72a93d 3707121944697

;-€Proč bych si měl připomínat dobu kdy mě v noci probudili přistávající ruské andule, bydlel jsem kousek od letiště v Brně a ráno potkával ruské okupanty v tancích a transportérech.Proto mě bude vše ruské odporné do smrti Kódl.;-€;-€

0/0
7.8.2016 14:17
Foto

M51i73c73h59a97l 32K71l38e67i17n 2939663688403

Já jsem na -teď 3.- stránce diskuse napsal, že bych na našem nebi rád viděl Su-34 nejlépe v našich barvách, a také jsem dostal mínusy... Vždyť Su-34 je letoun par excellence, v mnohém předčí západní letouny (ty určené k vývozu), a technika by se dala adaptovat na systémy NATO relativně brzy, a aspoň bychom získali experty kteří to umí, což by byla pro NATO ohromná výhoda. Ale asi se na to každý nekouká támhle způsobem, spíš vidí rudou hvězdu na křídle... :-/

+8/0
6.8.2016 14:05
Foto

V64l17a25s38t98a 68C44o65u81f42a71l 7147149829265

To neřešte, pane kolego. Ten, kdo do letectví plete ideologii, je hlupák.

+6/0
6.8.2016 14:09

J50i24ř95í 20V17a59n39č22u44r63a 7175572964308

Mnozí i naši představitelé,když slyši Rusko,tak je to jako na berana červený hadr.Bohužel dobré stíhačky SU29 jsme vyměnili za šrotové vrtulníky z Polska a pak máme půjčené za nehorázné peníze švédské gripeny.To jsou ty jejich výhodné kšefty.

+2/−4
6.8.2016 14:28
Foto

M82i52c59h62a42l 63K17l86e54i73n 2959103178173

Doufám, že si "naši představitelé" odskáčí alespoň ty CASA, ví bůh, že by si to zasloužili, a teď nemyslím zrovna Prakanovou, ale Barták a Staněk by fakt měli strávit zbytek života v pruhovaných teplácích ;-€

0/0
6.8.2016 14:42

J90a26n 36K28o67v54á51č 7652799705577

SU 29? To určitě ne.

+2/0
6.8.2016 15:03

M32i15l76a13n 92J45i61ř86i68k61o59v28s53k51ý 3500625426361

pan Kalousek jako náměstek ministra obrany na tomto kšeftu má svůj podíl....zdůvodňovalo se to vekou materiálovou náročností.....

0/0
6.8.2016 15:26

F50i46l20i58p 32J15o53s46e80f39i 9381740409853

Koukám,že tady se to odborníky na leteckou techniku jen hemží...Nikdy neexistující stíhačka Su 29 (MiG 29), úprava Su 34 na západní standardy je naprostý nesmysl...Než něco začnete psát, alespoň si o tom něco přečtěte...

+4/0
6.8.2016 16:14

P79e91t84r 40B11o20ž51e80k 1603482303472

Jenže se prakticky nikdy nedostal do hromadné výroby, takže je to prakticky pořád nevychytané letadlo, i když i mě se líbí. Rus nemá problém něco vymyslet, vynalézt a zkonstruovat, ale ufinancovat to je problém.

0/0
7.8.2016 17:41

J39a66k17u73b 26S14ú87k32e52n29í20k 1228560539

Všichni na Aeronetu mají rádi letadla;-D

+1/0
6.8.2016 14:47

J96o48s97e80f 57Z40a85v28ř42e73l 1582646327415

Aerostar Bacau, je rumunská firma, která provádí upgrade MIG 21 i pro armádu Egypta.

0/0
6.8.2016 13:44

J26i97ř65í 58T19o12m66e24š 5792720643222

Nevím, mně připadá po všech stránkách hezčí zrovna ta F16. Ostatně již za totality byla vidět ukořistěná ve Kbelích, jeden z důvodů se tam v té době podívat.

+4/0
6.8.2016 13:13
Foto

M70i51c62h36a71l 73K28l54e65i53n 2419623678713

F-16 je tak trochu vrchol této generace letounů, je to ikona. Nicméně dnes je překonána, a to třeba i "našimi" Gripeny ;-)

0/0
6.8.2016 13:18

L17u52k47á74š 98H66o49f65m90a35n 1303544622466

No a pokud si dobře pamatuju, tak v muzeu ve Kbelích je vystavený právě i Mig-21 české armády...společně tedy s celou řadou předcházejících Migů.

0/0
6.8.2016 13:22
Foto

M51i40c33h28a17l 91K27l25e75i78n 2479863898143

Někde mám fotku jak tam stojí pěkně pohromadě, od 15 do 21 :-)

0/0
6.8.2016 13:23
Foto

V85l60a54s33t95a 51C39o59u70f41a96l 7647559319855

To je F-5, která se do ČSSR dostala nikoli ukořistěná, ale už v době po válce, viz.: Letoun F-5 E, který se nyní nachází ve sbírkách VHÚ, byl vyroben na přelomu let 1973/74 pod sériovým číslem S/N 73-00878 a jihovietnamskou stranou nasazen od června 1974. K dubnu 1975, kdy se zřejmě stal kořistí severovietnamských vojáků, měl nalétáno 153 h 30 min. Poté byl delší dobu odstaven a intenzivněji provozován až od roku 1978. Někdy počátkem roku 1981 byly zbylé F-5 vietnamskou vládou nabízeny spřáteleným státům ke studijním účelům. Také československá vláda projevila zájem o jeden stroj, a tak byl 00878 přeletěn v dubnu 1981 na základnu Da Nang. Tam byl, zřejmě již za účasti čs. techniků rozebrán a v kontejnerech odeslán do Československa. V té době měl nalétáno pouhých 236 hodin a 20 minut. V Da Nang mu byly také zamalovány všechny výsostné znaky.

http://www.vhu.cz/exhibit/northrop-f-5-e-tiger-ii-usa-1974/

+7/0
6.8.2016 13:27
Foto

M71i10c50h29a64l 17K24l23e17i43n 2599793888373

F-5 byla levná varianta Northropů na které firma dostala právo na vývoz, jelikož o ně USAF projevila jenom "vlažný zájem", takže se rozvezly všude po světě, tak trochu jako ta MiG-21 :-)

0/0
6.8.2016 13:32
Foto

V70l95a61s79t58a 61C14o74u75f30a65l 7947219799625

Tak. Foto, co mám v profilu, pochází ze základny USMC Miramar. Letadlo je F-5E. Rok 1999.

0/0
6.8.2016 13:38

L85u19d36v71i92k 89S17p46i45n70k48a 1782457400255

zvláště izraelské IAF si tyhle kousky vychutnávalo v několika konfliktech až do dnes.

+3/−1
6.8.2016 13:09
Foto

M62i90c59h69a43l 70K11l12e74i71n 2339663348733

No jo, ale to s nimi létali egypťané, na naše kluky a holky by si nepřišli ;-)

0/−1
6.8.2016 13:13

L97u98d21v13i42k 54S57p49i52n27k43a 1792887250435

to ne. ti by to vzdali jako dvakrát předtím. nejvíc ale válčili s touto technikou syřané. desítky jich šly dolů , aniž by sestřelily jediného izraelce. není lepší důkaz o kvalitě zbraní než nasazení v boji a reálné výsledky. ostatní je irelevantní.

+4/−5
6.8.2016 13:25
Foto

M87i23c35h38a45l 15K13l14e60i20n 2289253188343

Já myslím, že naši by bojovali hrdinně, zrovna za Izrael... třeba dodnes izraelští výsadkáři skáčí na povel "skoč!" protože je v 50. letech cvičili naši. Stejně tak stíhače cvičili naši na Avia S-199, což byla Bf-109G-6 s motory Jumo 211 a upravenou vrtulí, a někteří naši létali s nimi.

+1/0
6.8.2016 13:37
Foto

M95i31c66h50a21l 70K72l48e66i42n 2969703148503

Nevím co myslíte tím "dvakrát předtím". Za druhé světové válčil Svoboda v Rusku, Klapálek v Africe, a 310., 312., 313. stíhací a 311. bombardovací byly plné čechoslováků kteří nic nevzdali a naopak bojovali co jim síly stačily, můj nejoblíbenější hrdina je Josef František, který létal a sestřeloval už ve Francii na Curtissu, a v Británii létal s polskou 303. stíhací, jelikož se pohádal s českým velitelem 310. který byl arogantní blbec.

+3/−1
6.8.2016 13:48

P17e51t98r 89L22u86k40e83š 6193401

Ludvíku: pokud jde o IAF, tak jde o něco jiného. Izraelské úspěchy mají původ v kvalitě létajícího personálu. Izraelští piloti byli více než dobří. Jejich filozofie se dá shrnout do věty: "Není důležitá technika, ale člověk který ji ovládá." Nic to nemění na tom, že MiG-21 byl respektovaným soupeřem. Pokud jde o naše piloty, tak teze o tom, že se vzdávali naráží na realitu (viz Michalův příspěvek, který by se dal o dost rozšířit) a hroby od Atlantiku po Rusko.

Michale: souhlas, jen drobnost. František a sestřely ve Francii - tradovalo se, legenda. Ten Františkův konflikt se odehrál, když se hlásil na čs. vojenské správě v Paříži. Neznámý důstojník mu začal nadávat, kde se flákal. Vzhledem k tomu, že se František zdržel válčením v Polsku, padla nějaká ostrá slova a František zůstal s Poláky. Pokud jde o velitele 310.sqdn, Angličan i Čech (na začátku veleli ve dvojici) byli gentlemani a jsou v tom nevinně:-) Mimochodem, ten český velitel je zase můj oblíbený hrdina:-)

+1/0
6.8.2016 15:11
Foto

M95i38c92h95a17l 51K32l35e41i41n 2289313228233

Já vím, že František nebyl týmový hráč, a raději ho nechali lovit sólo, protože jinak by ho museli zastřelit za nekázeň ;-D

0/0
6.8.2016 16:16

J47o13s72e25f 73B67a94b47k43a 3970629532677

Jsem rád, že naši Slovanští bratři budou na přehlídce zastoupení alespoň takto zprostředkovaně. Snad již příště přileti rovnou z Ruska a s moderními letadli

0/−13
6.8.2016 12:59

L29u35k94á46š 64H47o56f19m25a42n 1783524592906

už někteří naši obrozenci vzhlíželi k rusům a odkazovali na slovanskou vzájemnost. zbytek čechů jim říkal, že neblbnou, že i ta nejprotivnější rakouská vláda je lepší než samoděržaví. a historie jim dala plně za pravdu.

mimochodem, píše se "s letadly".

+17/−1
6.8.2016 13:07

J74i44r72i 19H87u30b86k75a 1733836674675

Ano, maturitní otázka číslo 8:" Myšlenka slovanské vzájemnosti v národním obrození ", na to nadosmrti nezapomenu. :)

0/0
7.8.2016 6:12

J44a71k10u90b 58S96ú54k96e63n16í16k 1468800659

Na dny NATO?;-D

Jinak my slované píšeme "letadly"...

+11/0
6.8.2016 13:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.