Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Na jihu Itálie se čelně srazily vlaky, zemřelo nejméně 23 lidí

Nejméně 23 a přes padesát zraněných si vyžádala srážka vlaků nedaleko italského letoviska Bari. Čtyřvozové soupravy do sebe čelně narazily ve venkovské oblasti mezi městy Ruvo di Puglia a Corato, polovina vagonů je zcela zničená. Jeden z vlaků zřejmě ve stanici nepočkal na křižování a vjel na obsazenou trať.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z36d57e80n47ě20k 61H45r58u20b12ý 5785678191816

Když vidím tu fotku z vrtulníku (č. 5) a na ní stěží 4,5 vagónu a uvědomím si, že těch vagónů bylo původně 8... fuj. Zbylých 3,5 vagónu je ta jedna velká hromada šrotu.

0/0
13.7.2016 11:42

M64i29l70o85š 47Ř37e82h37á43k 8646638557425

Štěstí, že mezi mrtvými nebyli Moraváci.

0/0
12.7.2016 22:14

J52o24s94e43f 10P22a20l97a15t82a 1113502471375

neexisuje snad nějaká krabička co by tomu zabránila? a když ne tak proč ne?

letadla mají TCAS, vlaky mají většinou spoustu zabezpečovacích zařízení, někde se asi stala chyba..škoda že zrovna za tuhle chybu zaplatila spousta nevinných lidí životem nebo nohama :-(

0/0
12.7.2016 21:45

J89a87k94u21b 44Ř61í40h94a 4895469962891

Ale o tom zde již dobrou čtvrthodinu hovoříme, Mlho!

+5/0
12.7.2016 21:56

A78n48t49o20n53í64n 82S28á79d93l63í69k 7358539233473

Také je mě divné,proč není vymyšleno elektronické zařízení,které by v takové extrémní situaci upozornilo oba strojvůdce,že je něco špatně a mají třeba zastavit a nebo snížit podstatně rychlost.Spousta tratí je již elektrifikována,tak nějaký ten vodič navíc by konstrukce zřejmě unesla,nebo vysílačky a strojvůdci i s dispečery by se mohli domlouvat!

0/0
12.7.2016 23:11

M64a16r60t87i41n 54K80o85ž94í37n 1735666471410

Vše je vymyšleno, ale je to otázka peněz.

0/0
12.7.2016 23:19

T78o42m13á14š 32D72u10š25e13k 1627106372837

Divím se, že ještě nikoho nenapadlo (po vzoru odminovacích tanků) před lokomotivu nebo první vagon se strojvůdcem zapojit dva speciálně upravené vagony s nízkou stavbou, aby přes ně bylo vidět, a upravené tak, aby byly schopny pohltit náraz, tj. s deformačními zónami. V našich podmínkách by tyto vagony sloužily i k odstraňování polských kamionů z kolejišť, případně spadlých mostních konstrukcí. Následky nehod by pak byly rozhodně méně tragické.

0/−2
12.7.2016 20:40

M34a15r76t40i50n 96K70o69ž46í32n 1595356711860

Kdyby se do těch vašich vagonů z každé strany opřela osmdesátitunová lokomotiva vedoucí pětisettunový vlak rychlostí sto km/h, tak ty vagony odletí padesát metrů daleko od trati. Takovou energii není možno absorbovat a to se nebavíme o násobně těžších nákladních vlacích.

+3/0
12.7.2016 20:58

I61v77a97n 82H95o32l52a30s 5957327938747

Patrně ti, které to třeba napadlo, měli alespoň natolik elementární základy fyziky, aby takový nesmysl nikde veřejně nepsali.

+3/0
12.7.2016 21:33

Z80d44e59n83ě86k 86Z26a51b27a84v67a 1532484616694

pamatuju na nějaké rytiny z dětské knížky o technice (což je tak úroveň, kterou patrně nepojmou ani někteří místní "experti"), že v 19. století se pasažérům ve vlaku doporučovalo cestovat obalený peřinami - právě pro případ srážky.

Nemám čas to číst všechno - navrhl už zde někdo z diskutujících exprtů ;-) třeba airbagy do každého kupé? ;-D

0/0
13.7.2016 5:47

J10o37s44e41f 44P85a49l50a88t40a 1753482581845

;-D

0/0
12.7.2016 21:48

J51a18n 53L87i30b10i48c75h 9702518245743

Nedávno se u nás srazily dva vlaky taky a tehdá jsem psal, že u nás už to není nic zvláštního, že je to týdenní tradice a teď koukám, že si ji vzali za svou i v Itálii. Tradice jsou fajn, ale některé je lepší oželet, mrtví za to nestojí. Přesto se i nadále budou vypravovat a vjíždět vlaky na stejnou kolej proti sobě ve stejnou dobu. Lidi jsou totiž chybující a nepoučitelní.

0/0
12.7.2016 20:25

J87a10k74u60b 55S64e21m64e98r80á44d 2617936461451

da se rict, ze kdyby te poslouchali, predesli by nestesti

+2/0
12.7.2016 20:35

M12i25c96h47a45l 36B21e51n46e18š 6679968532266

Neřešil bych teď ty technické vymoženosti, které jsou možné, ale které tam prostě nejsou, stejně jako nejsou na většině dalších podobných tratí. Spíš mi je záhadou, že je to až takový masakr. Ta trať je tam docela rovná a přehledná, žádný z vlaků tam nevyjel někde ze zatáčky z lesa, resp. nenašel jsem žádnou fotografii, která by ukazovala, že tam je někde ostrá zatáčka, neviděl jsem ji pak ani na mapě. Je tu spousta odborníků, kteří mi to rychle vyvrátí a řeknou, že ty vlaky nemohly ani přibrzdit, ale stejně mi to nedá. Asi to ukáže vyšetřování, ale nezdá se mi, že by oba vlaky před nehodou brzdily, jakože brzdit měly.

0/−2
12.7.2016 20:23

M21a17r43t92i68n 24Č96a36p24e51k 6740721977384

Systém, který tu mnozí navrhují, tedy sledovat vlaky přes GPS a podobně, se už vyvíjí. Je to ETCS Level 3, který bude pracovat s tzv. plovoucími oddíly, tedy vlaky pojedou na zábrzdnou vzdálenost. Problém ovšem je v tom, jak kontrolovat jestli je vlak celý.

0/0
12.7.2016 19:01

J85a96n 88B88a48r65t86u80š34k15a 7216581891623

Proti lidskému faktoru je jakékoli zabezpečovací zařízení téměř bezbranné.

A ke všem, kteří tady v diskusi lkají nad tím proč se to stalo i přes veškeré elektronické a jiné bezpečnostní zařízení mám jednu otázku: vy jste nikdy nejeli či nešli na červenou? Opravdu, ruku na srdce! A to je křižovatka také zabezpečena, že? :-P

+4/−1
12.7.2016 18:17

M38i34c44h23a73l 55C40h83a90l44u81p39a 6118190569823

Tak u vlaku jsou prostředky, které jej mohou zastavit, pokud třeba překročí rychlost nebo projede "na červenou", tím se lidská chyba eliminuje. Ale holt to není všude.

0/−1
12.7.2016 19:52

P49e19t21r 68K75l73a20u39d20a 5568370324670

Řada diskutujících se tu diví, proč v 21. století dochází k takovýmto nehodám, proč když se dneska dají zaměřit vozidla na metry, tak přesto dojde k srážce s tragickými následky. Na to odpoví až vyšetřování. Ale, jak u nedávné nehody v Bavorsku, tak v Praze na Masarykově nádraží zabezpečení bylo, ale vždy ho někdo vypnul. A pak, když dojde k chybě obsluhy, tak prostě takováhle nehoda je nevyhnutelná. A taky ještě záleží, jestli zejména regionální dopravci dbají vždy na bezpečnost a instalují a udržují zabezpečovací systémy v provozu. Zase příklad z Velké Británie, kde došlo po masové privatizaci železnic k několika smrtelným nehodám, právě proto, že soukromník bral zabezpečení na lehkou váhu.

0/0
12.7.2016 18:07

M77a15r86t88i91n 24Č65a61p22e44k 6730931727324

Ty nehody v Británi po privatizaci byly v podstatě dědictvím po státních BR. Strojvedoucí byli naučení ofenzivnímu způsobu jízdy, což na tratích řízených počítačem za nižšího provozu v dobách BR "nevadilo" - počítač na poslední chvíli ten provoz zorganizoval. Po privatizaci počet vlaků stoupnul a počítač už nestačil včas stavět vlakové cesty, ale strojvedoucí dál jezdili plnou rychlostí proti stůj.

Jedinná velká nehoda která má původ v privatizaci je vykolejení v Hatfieldu, z důvodu nedostatečné údržby trati ze strany Railtracku (tehdejší obdoba SŽDC), který byl vytvořen jako a.s.

+1/0
12.7.2016 18:50

J42a57k64u74b 51Ř98í94h13a 4115119172221

Tedy nerozumím jedné věci. Existují systémy na průběžné snímání polohy věci na trati. A je jedno jestli jde o výrobek v továrně na pásu, nebo vlak na trati. V podstatě odpovídač na vlaku a "skenovací" zařízení na koleji. Jaký je problém toto nainstalovat vždy kolem návěstí? Návěstí jsou snad co kilometr. je snad jednoznačné, že po projetí výhybkou už vlak nemůže nikam odbočit, a tak pokud projede skenerem, ten ho přesně určí na kolej. A pak dát pokyn do protisměru na návěstí stop. Jakmile by přesto do protisměru vjel vlak, dá stop i prvnímu. Případně, pokud už mezi vlaky není další skener, tak dá vlakům pokyn zastavit i bez zásahu strojvedoucího. V čem je takový problém toto nainstalovat i na starší tratě? Pokud se nepletu, takové systémy běžně existují.

+1/−3
12.7.2016 17:41

L29i22b75o46r 10V45e11s72e43l17ý 2589706332142

A co když jej ten váš skener nepřečte?

0/0
12.7.2016 17:46

J69a92k57u93b 55Ř17í62h38a 4465459472331

Nejsem technik pracující s takovou technologií. Vím, že existuje, ale neznám její možnosti, proto se ptám. Nevím, možná jde jen o frekvenci, jak často skener skenuje, nebo odpovídač odpovídá. Pokud jedno z těch zařízení nefunguje, holt nezbývá než zálohovat stejně jako jakékoli jiné zabezpečovací zařízení.

0/0
12.7.2016 17:53

L93i73b12o12r 62V86e93s87e22l63ý 2549986242602

Ono by to hlavně mělo být bezpečné a ne jen spolehlivé.

+2/0
12.7.2016 17:55

J27a35k32u95b 56Ř91í40h44a 4505339792961

Co šifrování přenosů? Opět, nejsem IT technik, ale tohle by mělo dost vyřešit. Nesmí to být wifi a její zabezpečení, to je jasné.

0/0
12.7.2016 18:10

L41i23b64o34r 65V67e82s70e98l65ý 2359206232832

Šifrování je fajn, ale co když to z té mašiny například prostě jen upadne nebo bude něčím zatlumeno? Nebude mít co odpovídat. To není jen o IT a s podobnými faktory je potřeba uvažovat.

0/0
12.7.2016 18:16

J67a30k50u81b 98Ř68í80h91a 4625629242841

To je už konstrukční problém. Montáž i zatlumení. Pokud bude zvládnuté spolehlivé spojení ve vysoké rychlosti, pak krabičku na lokomotivu přimontovat už je jen malý konstrukční problém. Určitě neupadne. protože, co kdyby upadlo kolo? Jak často se to stává? U nových lokomotiv by zařízení ani nemuselo být vně, ale může být uvnitř lokomotivy. "Stejně" jako jsou krabičky na mýtné u kamionů. "Jen" s vyšším výkonem.

0/−1
12.7.2016 21:21

L27i21b10o96r 26V20e71s28e46l69ý 2179256312402

No to právě není jen konstrukční problém, ale zařízení se při poruše musí zachovat bezpečným způsobem.

+2/0
12.7.2016 21:54

M44i89c94h58a51l 61R96e90j65z29e31k 5656647585561

Technicky to problem jiste neni. Je to ovsem asi dost drahe. To nejde tak, ze Franta nekam povesi nejaky skener. To musi mit koncepci a to je pak drahe.

+1/0
12.7.2016 17:47

J58a24k94u52b 73Ř15í29h56a 4235489232191

Tak samozřejmě, že nečekám, že to bdue řešení za 1000 jak už tu někdo v minulých příspěvcích psal. I když v principu cena samotných krabiček nemůže být za statisíce. Cena materiálu, práce. Horší je to s vývojem. Ale i kdyby vývoj (HW a SW) stál miliardu, dvě, a ta se rozpočetla do počtu zařízení, tak to cenu zařízení nezvedne nějak zásadně. Ono těch krabiček by bylo třeba opravdu hodně.Kolik stojí vývoj napříkad windows? tedy mnohonásobně složitějšího software? Řekněme desítky miliard korun? Kolik stál vývoj Opencard? Miliardu a byla totálně předražená. Z toho mne vyplývá, že cena za vývoj bude někde mezi. Řekněme 10 miliard? V každé lokomotivě dvě krabičky (druhá jako záloha). Kolik lokomotiv (včetně řídících vozů souprav) mají ČD? A ostatní dopravci? Řekněme 1000? Kolik jich je v Evropě? 100 000? To máme 200 000 zařízení, které musí zaplatit vývoj. K tomu řekněmě po kilometru dvě krabičky na každou kolej. U nás je cca 9500km kolejí. Některé jednokolejné, jiné více kolejné, řekněme, že je to 20 000km (na nádražích a výhybkách by jich bylo třeba více). To máme cca 40 000 krabiček jen v ČR. Kolik v celé Evropě? Kdyby 200 000. To už máme cca 400 000 krabiček na náklady 10 mld na vývoj. Po rozpočítání cca 25 000 na krabičku. To už není tak strašná cena za bezpečnost. Dobrá něco bude stát instalace, něco výroba HW. Krabička snad nemůže překročit 100 000.

Jasně nejsem IT technik, ani se nezabývám technickou proveditelností, ale velmi hrubě mne cena nepřipadá příliš vysoká. I kdyby to bylo 10x tolik, pořád to není moc. Na nově stavěných, nebo rekonstruovaných úsecích to stavbu prodraží řádově v milionech, při celkové ceně v řádech miliard.

+2/−2
12.7.2016 18:08

M25a66r57t58i31n 45K38o61ž65í69n 1315286331890

Jedna "krabička" ETCS pro jednu lokomotivu stojí cca 10 milionů Kč. Jen ČD mají cca 1000 lokomotiv. K tomu přičtěte ČD Cargo a další dopravce a dostáváte se do brutálních čísel.

+2/0
12.7.2016 18:54

J20a15k97u17b 10S34e23m84e43r85á13d 2837116331331

me teda uz zarazily ty pocty... 40t. u nas a pak tedy 200t. v Evrope... asi sem. v. zemepisu chybel a jsme sakra. velky stat

0/0
12.7.2016 20:50

J79a53k69u25b 41Ř13í16h34a 4645339122961

Pokud se nepletu, tak železniční síť v ČR je možná nejhustší na světě. USA mají cca 200k km, my 9500. Tedy 20x méně. Rozlohou jsou USA ale mnohem větší než jen dvacetinásobně. Nechtělo se mi hledat celoevropskou síť, tak jsem tam dal jen nějaký menší násobek. Pravda možná že starý kontinent má hustší síť než USA. Ono to bude možná dvakrát, možná třikrát tak velké. Pak by ale cena vycházela ještě mnohem přiznivěji. O to hůř, že nic takového ještě hromadně neexistuje (za předpokladu technické proveditelnosti)

0/0
12.7.2016 21:18

M96a15r79t84i68n 24K47o44ž26í82n 1115416901800

Ale vždyť vám píšu, že ty krabičky už existují. Akorát že jedna stojí deset mega a to nepočítám další infrastrukturu k tomu.

0/0
12.7.2016 21:24

J95a57k43u58b 40Ř14í61h26a 4695309802591

A to mne právě zaráží. Neodkážu si představit co na tom stojí 10M. Nevím co všechno to umí. Jetsli jen zabezpečení a případně šlápne na brzdu, nebo i nějaké vedení vlaku akceleraci, přibržďování apod. Strašně drahé. Kdyby to měly mít všechny stroje Evropy, to je pro výrobce na tržbách.... ani nechci počítat. To se pak nedivím, že se nikomu nechche do budování infrastruktury. Nejsem zastánce přílišné regulace, ale zrovna v bezpečnosti by nějaká centrální regulace být měla. A do budoucna povinnost k nové lokomotivě koupit i toto zařízení stejně, jak je v autě povinnost ABS, lékárnička a náhradní kolo.

0/0
12.7.2016 21:34

M71a98r49t89i66n 14K92o10ž57í60n 1405876161770

Dělá se to v malých sériích, superspolehlivé, certifikované ve většině evropských zemích u všech správců tratí, prošlo to dlouhým vývojem a stále se to testuje. Mám pocit, že brzy to bude u nás na koridorech povinné a dopravcům jde hlava kolem z toho, že na třicet let starou mašinu budou muset namontovat krabici za deset milionů. Nová lokomotiva to již má v ceně, i tak to tvoří 10% její ceny, což je brutus.

0/0
12.7.2016 21:56

J30a47k64u65b 15Ř35í98h57a 4115749422821

To jsem jedině rád. Faktem ale je, že by to mělo zlevnit. na druhou stranu, když si vezmu náklady na přízení vlaku, tak to jsou tak veliká čísla, že těch 10M dopravce mít musí. Stejně jako provozovatelé jiných věcí. Bezpečnost se zvyšuje všude a kdo to chce provozovat, musí to akceptovat. Kdo to neakceptuje nedostane licenci. jednoduché. Pokud nemám na STK, taky nebudu jezdit tímhle autem, nebo můžu čekat trest.

0/0
12.7.2016 22:05

M37a54r63t48i74n 75K33o51ž54í26n 1625656201110

Berte to z té strany, že takových 80% lokomotiv u nás má stáří třicet a více let. A vy na takovou starou mašinu, jejíž zůstatková hodnota je kolikrát menší než půl milionu namontujete "krabičku" dvacetkrát dražší. Pokud budete nucen to udělat, budete muset promítnout cenu do jízdného. Jen v případě ČD, které mají něco kolem tisíce lokomotiv by to byla investice ve výši deset miliard jestli dobře počítám.

0/0
12.7.2016 22:28

J91a11k24u91b 64S42e11m78e72r72á20d 2907106421941

vidite a u aut vam staci abs, lekarnicka a nahradni kola, coz vzhledem k nehodovosti asi nijak zasadne nepomaha a chcete mnohem drazsi zarizeni do vlaku, kde ta statistika nehod je nekde uplne jinde

0/0
12.7.2016 21:58

M16a92r23t90i18n 12K27o67ž73í33n 1855346671130

Jenže u aut se to jednak dělá v sériích o milionech kusů ročně, druhak tam není tak brutální rušení jako na vozidle s elektrickou trakcí, každé auto je autonomní, nekomunikuje přes kolejnici, málo kdy se pohybuje 200km/h+, má úplně někde jinde brzdnou dráhu, může uhnout. A hlavně málo kdy vydrží v provozu desítky let s nájezdem v řádech milionů kilometrů. Taky jsou mnohem menší požadavky na spolehlivost, mírnější certifikace atd.

+1/0
12.7.2016 22:04

J54a24k22u21b 87S72e42m47e10r82á41d 2687446881301

tak piseme o CR a Evrope a vy zacnete psat o USA.... kazdopadne se musite smirit s tim, ze vsechno je o penezich....

0/0
12.7.2016 21:56

J46a94k13u59b 40Ř62í26h30a 4705149172781

Pravda, napsal jsem to lehce kostrbatě. Jen jsem na tom chtěl ukázat, že ČR má hodně hustou síť i proti světově slušně rozvinutým zemím. ČR a USA zhruba znám, celou Evropu ne.

0/0
12.7.2016 22:16

M20a15t88ú46š 74B36e54n85a47k 9528874542283

Exitstujú v podstate 2 spôsoby snímania koľajových vozdidiel na trati, poznám X prípadov pri oboch typoch kedy došlo k smrtelnej nehode. Navyše je problém že oba typy občas riadne blbnú a snímajú chybné údaje, potom k nim obsluhe nemá dôveru.

Navyše porovnávať tovar idúci po páse rýchlostou do 10 km za hodinu a vozidlá idúce rýchlostou 120km/h a viac je trochu zcestné.

Dalšia vec vlak idúci okolo návestidla zvyčajne odbočuje na inú koľaj. Navyše navestidlá sú od seba viac ako kilometer.

V podstate tomu zodpovedá systém ETCS, ale má jeden háčik jeho cena sa pohybuje okolo 350-500 tisíc € na vozidlo. U trate je to ešte omnoho viac. Na to aby naplno fungoval by ho muselo mať každé vozidlo vstupujúce na trať, čo je len v ČR okolo tisíc vozidiel. Ono sa k tomu raz dospeje, ale nebude to ani dnes ani zajtra. Podla plánov do 10 rokov na hlavných tratiach, vedlajšie sú vo hviezdach.... V minulosti sa v ČR presadzoval systém LS, ktorý však dodnes nieje na všetkých tratiach a vozidlách.

+3/0
12.7.2016 18:28

J81i94ř14í 50K57o70c12u44r36e14k 6875954135308

Problém je v základní myšlence, že stačí hlídat, jestli vlak projel kolem stůj. V případě problému máme chybně pozitivní stav (hlásíme volno, ikdyž není). A ikdyž to zafunguje bez chyby, tak může být pozdě.

Lepší by bylo, kdyby zabezpečovač hlídal zábrzdnou vzdálenost k cíli a nedovolil překročit jistý limit daný ... mimo jiné sklonem trati. Což je ETCS.

0/0
12.7.2016 19:47

I17v51a63n 80H57o71l51a70s 5437917138307

německé Indusi (a to zabezpečovač už docela letitý) pochopitelně nehlídá až průjezd kolem "stůj", ale "šanci zastavit" (tzn. max. rychlost na úrovni předvěsti a tuším 200 m přes "stůj" lze jet maximálně 30 km/hod., jinak elektromagnet natvrdo otevře brzdové potrubí.

0/0
12.7.2016 21:40

J62a55k52u55b 20Ř50í26h22a 4875749702121

Ano to přesně mám na mysli.

0/0
12.7.2016 21:48

L88i18b13o37r 61V44e85s11e48l31ý 2659886442322

Akorát vám z trati nikdo nesmí ukrást "magnet", jinak byste mohl návěstidlo projet i traťovou rychlostí.

0/0
12.7.2016 22:08

I79v13a63n 10H46o42l97a86s 5367207408157

Jistě, na to by Němci sami nepřišli a nijak neřešili. Snad až si to přečtou na této diskusi, tak konečně pochopí a učiní nějaká opatření :-D :-D.

0/0
12.7.2016 22:33

L51i42b53o56r 19V66e34s51e92l81ý 2109496812342

Ne, jen konstatuji, že to je zařízení poplatné době vzniku a z hlediska dnešních požadavků by už neobstálo.

0/0
12.7.2016 22:40

I88v75a68n 28H69o50l17a87s 5837367768657

Z hlediska dnešních požadavků je stále v provozu a patří právě i díky své jednoduchosti a spolehlivosti k velmi užitečným systémům. V kolika dalších státech je takové procento sítě pokryto alespoň tak dobrým zařízením, jakým je Indusi?

0/0
12.7.2016 23:01

L94i66b47o87r 70V69e39s74e17l74ý 2699426792332

Ale nově u nás nikdo instalaci neschválí, mimo interoperabilních instalací v rámci příhraničního provozu.

0/0
12.7.2016 23:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.