Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na jihu Itálie se čelně srazily vlaky, zemřelo nejméně 23 lidí

Nejméně 23 a přes padesát zraněných si vyžádala srážka vlaků nedaleko italského letoviska Bari. Čtyřvozové soupravy do sebe čelně narazily ve venkovské oblasti mezi městy Ruvo di Puglia a Corato, polovina vagonů je zcela zničená. Jeden z vlaků zřejmě ve stanici nepočkal na křižování a vjel na obsazenou trať.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z18d54e58n49ě97k 82H67r19u44b48ý 5645838141626

Když vidím tu fotku z vrtulníku (č. 5) a na ní stěží 4,5 vagónu a uvědomím si, že těch vagónů bylo původně 8... fuj. Zbylých 3,5 vagónu je ta jedna velká hromada šrotu.

0/0
13.7.2016 11:42

M26i45l89o96š 21Ř71e44h14á57k 8136108267805

Štěstí, že mezi mrtvými nebyli Moraváci.

0/0
12.7.2016 22:14

J34o90s60e64f 63P64a44l73a80t58a 1333172911355

neexisuje snad nějaká krabička co by tomu zabránila? a když ne tak proč ne?

letadla mají TCAS, vlaky mají většinou spoustu zabezpečovacích zařízení, někde se asi stala chyba..škoda že zrovna za tuhle chybu zaplatila spousta nevinných lidí životem nebo nohama :-(

0/0
12.7.2016 21:45

J59a39k62u80b 47Ř12í41h93a 4835609232451

Ale o tom zde již dobrou čtvrthodinu hovoříme, Mlho!

+5/0
12.7.2016 21:56

A73n94t72o49n10í45n 97S65á86d84l53í86k 7108309493283

Také je mě divné,proč není vymyšleno elektronické zařízení,které by v takové extrémní situaci upozornilo oba strojvůdce,že je něco špatně a mají třeba zastavit a nebo snížit podstatně rychlost.Spousta tratí je již elektrifikována,tak nějaký ten vodič navíc by konstrukce zřejmě unesla,nebo vysílačky a strojvůdci i s dispečery by se mohli domlouvat!

0/0
12.7.2016 23:11

M52a64r41t73i13n 78K19o54ž28í50n 1295776781920

Vše je vymyšleno, ale je to otázka peněz.

0/0
12.7.2016 23:19

T95o76m14á50š 28D69u77š17e18k 1337706932687

Divím se, že ještě nikoho nenapadlo (po vzoru odminovacích tanků) před lokomotivu nebo první vagon se strojvůdcem zapojit dva speciálně upravené vagony s nízkou stavbou, aby přes ně bylo vidět, a upravené tak, aby byly schopny pohltit náraz, tj. s deformačními zónami. V našich podmínkách by tyto vagony sloužily i k odstraňování polských kamionů z kolejišť, případně spadlých mostních konstrukcí. Následky nehod by pak byly rozhodně méně tragické.

0/−2
12.7.2016 20:40

M71a54r18t93i47n 80K91o74ž41í94n 1805716691250

Kdyby se do těch vašich vagonů z každé strany opřela osmdesátitunová lokomotiva vedoucí pětisettunový vlak rychlostí sto km/h, tak ty vagony odletí padesát metrů daleko od trati. Takovou energii není možno absorbovat a to se nebavíme o násobně těžších nákladních vlacích.

+3/0
12.7.2016 20:58

I63v93a81n 94H77o87l18a90s 5567207948797

Patrně ti, které to třeba napadlo, měli alespoň natolik elementární základy fyziky, aby takový nesmysl nikde veřejně nepsali.

+3/0
12.7.2016 21:33

Z30d58e73n56ě32k 49Z42a84b49a81v73a 1412354396964

pamatuju na nějaké rytiny z dětské knížky o technice (což je tak úroveň, kterou patrně nepojmou ani někteří místní "experti"), že v 19. století se pasažérům ve vlaku doporučovalo cestovat obalený peřinami - právě pro případ srážky.

Nemám čas to číst všechno - navrhl už zde někdo z diskutujících exprtů ;-) třeba airbagy do každého kupé? ;-D

0/0
13.7.2016 5:47

J44o18s68e56f 98P61a53l23a50t75a 1253802631625

;-D

0/0
12.7.2016 21:48

J61a82n 52L11i70b26i66c48h 9582318375403

Nedávno se u nás srazily dva vlaky taky a tehdá jsem psal, že u nás už to není nic zvláštního, že je to týdenní tradice a teď koukám, že si ji vzali za svou i v Itálii. Tradice jsou fajn, ale některé je lepší oželet, mrtví za to nestojí. Přesto se i nadále budou vypravovat a vjíždět vlaky na stejnou kolej proti sobě ve stejnou dobu. Lidi jsou totiž chybující a nepoučitelní.

0/0
12.7.2016 20:25

J23a21k18u62b 52S57e20m89e35r74á86d 2217736591211

da se rict, ze kdyby te poslouchali, predesli by nestesti

+2/0
12.7.2016 20:35

M13i18c98h66a69l 68B28e21n79e51š 6869958392146

Neřešil bych teď ty technické vymoženosti, které jsou možné, ale které tam prostě nejsou, stejně jako nejsou na většině dalších podobných tratí. Spíš mi je záhadou, že je to až takový masakr. Ta trať je tam docela rovná a přehledná, žádný z vlaků tam nevyjel někde ze zatáčky z lesa, resp. nenašel jsem žádnou fotografii, která by ukazovala, že tam je někde ostrá zatáčka, neviděl jsem ji pak ani na mapě. Je tu spousta odborníků, kteří mi to rychle vyvrátí a řeknou, že ty vlaky nemohly ani přibrzdit, ale stejně mi to nedá. Asi to ukáže vyšetřování, ale nezdá se mi, že by oba vlaky před nehodou brzdily, jakože brzdit měly.

0/−2
12.7.2016 20:23

M76a69r19t34i71n 31Č39a11p42e23k 6710321537714

Systém, který tu mnozí navrhují, tedy sledovat vlaky přes GPS a podobně, se už vyvíjí. Je to ETCS Level 3, který bude pracovat s tzv. plovoucími oddíly, tedy vlaky pojedou na zábrzdnou vzdálenost. Problém ovšem je v tom, jak kontrolovat jestli je vlak celý.

0/0
12.7.2016 19:01

J35a18n 65B88a96r66t54u44š50k31a 7706691541923

Proti lidskému faktoru je jakékoli zabezpečovací zařízení téměř bezbranné.

A ke všem, kteří tady v diskusi lkají nad tím proč se to stalo i přes veškeré elektronické a jiné bezpečnostní zařízení mám jednu otázku: vy jste nikdy nejeli či nešli na červenou? Opravdu, ruku na srdce! A to je křižovatka také zabezpečena, že? :-P

+4/−1
12.7.2016 18:17

M96i81c10h70a24l 60C31h96a26l12u48p87a 6898720169663

Tak u vlaku jsou prostředky, které jej mohou zastavit, pokud třeba překročí rychlost nebo projede "na červenou", tím se lidská chyba eliminuje. Ale holt to není všude.

0/−1
12.7.2016 19:52

P53e96t45r 73K48l53a43u31d16a 5418470324340

Řada diskutujících se tu diví, proč v 21. století dochází k takovýmto nehodám, proč když se dneska dají zaměřit vozidla na metry, tak přesto dojde k srážce s tragickými následky. Na to odpoví až vyšetřování. Ale, jak u nedávné nehody v Bavorsku, tak v Praze na Masarykově nádraží zabezpečení bylo, ale vždy ho někdo vypnul. A pak, když dojde k chybě obsluhy, tak prostě takováhle nehoda je nevyhnutelná. A taky ještě záleží, jestli zejména regionální dopravci dbají vždy na bezpečnost a instalují a udržují zabezpečovací systémy v provozu. Zase příklad z Velké Británie, kde došlo po masové privatizaci železnic k několika smrtelným nehodám, právě proto, že soukromník bral zabezpečení na lehkou váhu.

0/0
12.7.2016 18:07

M68a13r11t60i84n 18Č44a40p70e61k 6390201147204

Ty nehody v Británi po privatizaci byly v podstatě dědictvím po státních BR. Strojvedoucí byli naučení ofenzivnímu způsobu jízdy, což na tratích řízených počítačem za nižšího provozu v dobách BR "nevadilo" - počítač na poslední chvíli ten provoz zorganizoval. Po privatizaci počet vlaků stoupnul a počítač už nestačil včas stavět vlakové cesty, ale strojvedoucí dál jezdili plnou rychlostí proti stůj.

Jedinná velká nehoda která má původ v privatizaci je vykolejení v Hatfieldu, z důvodu nedostatečné údržby trati ze strany Railtracku (tehdejší obdoba SŽDC), který byl vytvořen jako a.s.

+1/0
12.7.2016 18:50

J48a86k58u78b 64Ř71í43h64a 4265729182281

Tedy nerozumím jedné věci. Existují systémy na průběžné snímání polohy věci na trati. A je jedno jestli jde o výrobek v továrně na pásu, nebo vlak na trati. V podstatě odpovídač na vlaku a "skenovací" zařízení na koleji. Jaký je problém toto nainstalovat vždy kolem návěstí? Návěstí jsou snad co kilometr. je snad jednoznačné, že po projetí výhybkou už vlak nemůže nikam odbočit, a tak pokud projede skenerem, ten ho přesně určí na kolej. A pak dát pokyn do protisměru na návěstí stop. Jakmile by přesto do protisměru vjel vlak, dá stop i prvnímu. Případně, pokud už mezi vlaky není další skener, tak dá vlakům pokyn zastavit i bez zásahu strojvedoucího. V čem je takový problém toto nainstalovat i na starší tratě? Pokud se nepletu, takové systémy běžně existují.

+1/−3
12.7.2016 17:41

L57i37b66o48r 17V28e83s74e91l42ý 2459866382872

A co když jej ten váš skener nepřečte?

0/0
12.7.2016 17:46

J97a31k22u35b 83Ř44í38h49a 4325829292821

Nejsem technik pracující s takovou technologií. Vím, že existuje, ale neznám její možnosti, proto se ptám. Nevím, možná jde jen o frekvenci, jak často skener skenuje, nebo odpovídač odpovídá. Pokud jedno z těch zařízení nefunguje, holt nezbývá než zálohovat stejně jako jakékoli jiné zabezpečovací zařízení.

0/0
12.7.2016 17:53

L68i66b62o34r 47V83e87s75e88l86ý 2129146222312

Ono by to hlavně mělo být bezpečné a ne jen spolehlivé.

+2/0
12.7.2016 17:55

J91a30k45u55b 53Ř23í91h35a 4825449422131

Co šifrování přenosů? Opět, nejsem IT technik, ale tohle by mělo dost vyřešit. Nesmí to být wifi a její zabezpečení, to je jasné.

0/0
12.7.2016 18:10

L46i34b83o29r 87V44e65s87e44l25ý 2179396182962

Šifrování je fajn, ale co když to z té mašiny například prostě jen upadne nebo bude něčím zatlumeno? Nebude mít co odpovídat. To není jen o IT a s podobnými faktory je potřeba uvažovat.

0/0
12.7.2016 18:16

J12a50k21u19b 44Ř20í31h70a 4235469292861

To je už konstrukční problém. Montáž i zatlumení. Pokud bude zvládnuté spolehlivé spojení ve vysoké rychlosti, pak krabičku na lokomotivu přimontovat už je jen malý konstrukční problém. Určitě neupadne. protože, co kdyby upadlo kolo? Jak často se to stává? U nových lokomotiv by zařízení ani nemuselo být vně, ale může být uvnitř lokomotivy. "Stejně" jako jsou krabičky na mýtné u kamionů. "Jen" s vyšším výkonem.

0/−1
12.7.2016 21:21

L36i74b69o75r 41V78e88s14e79l51ý 2519156672232

No to právě není jen konstrukční problém, ale zařízení se při poruše musí zachovat bezpečným způsobem.

+2/0
12.7.2016 21:54

M69i56c43h56a15l 37R26e45j25z88e84k 5706357975921

Technicky to problem jiste neni. Je to ovsem asi dost drahe. To nejde tak, ze Franta nekam povesi nejaky skener. To musi mit koncepci a to je pak drahe.

+1/0
12.7.2016 17:47

J24a62k69u81b 68Ř56í38h22a 4745489752601

Tak samozřejmě, že nečekám, že to bdue řešení za 1000 jak už tu někdo v minulých příspěvcích psal. I když v principu cena samotných krabiček nemůže být za statisíce. Cena materiálu, práce. Horší je to s vývojem. Ale i kdyby vývoj (HW a SW) stál miliardu, dvě, a ta se rozpočetla do počtu zařízení, tak to cenu zařízení nezvedne nějak zásadně. Ono těch krabiček by bylo třeba opravdu hodně.Kolik stojí vývoj napříkad windows? tedy mnohonásobně složitějšího software? Řekněme desítky miliard korun? Kolik stál vývoj Opencard? Miliardu a byla totálně předražená. Z toho mne vyplývá, že cena za vývoj bude někde mezi. Řekněme 10 miliard? V každé lokomotivě dvě krabičky (druhá jako záloha). Kolik lokomotiv (včetně řídících vozů souprav) mají ČD? A ostatní dopravci? Řekněme 1000? Kolik jich je v Evropě? 100 000? To máme 200 000 zařízení, které musí zaplatit vývoj. K tomu řekněmě po kilometru dvě krabičky na každou kolej. U nás je cca 9500km kolejí. Některé jednokolejné, jiné více kolejné, řekněme, že je to 20 000km (na nádražích a výhybkách by jich bylo třeba více). To máme cca 40 000 krabiček jen v ČR. Kolik v celé Evropě? Kdyby 200 000. To už máme cca 400 000 krabiček na náklady 10 mld na vývoj. Po rozpočítání cca 25 000 na krabičku. To už není tak strašná cena za bezpečnost. Dobrá něco bude stát instalace, něco výroba HW. Krabička snad nemůže překročit 100 000.

Jasně nejsem IT technik, ani se nezabývám technickou proveditelností, ale velmi hrubě mne cena nepřipadá příliš vysoká. I kdyby to bylo 10x tolik, pořád to není moc. Na nově stavěných, nebo rekonstruovaných úsecích to stavbu prodraží řádově v milionech, při celkové ceně v řádech miliard.

+2/−2
12.7.2016 18:08

M28a91r32t97i69n 14K76o95ž61í23n 1795896231590

Jedna "krabička" ETCS pro jednu lokomotivu stojí cca 10 milionů Kč. Jen ČD mají cca 1000 lokomotiv. K tomu přičtěte ČD Cargo a další dopravce a dostáváte se do brutálních čísel.

+2/0
12.7.2016 18:54

J20a39k53u86b 55S17e63m16e86r36á87d 2447846541221

me teda uz zarazily ty pocty... 40t. u nas a pak tedy 200t. v Evrope... asi sem. v. zemepisu chybel a jsme sakra. velky stat

0/0
12.7.2016 20:50

J28a30k80u66b 60Ř64í26h33a 4665859112311

Pokud se nepletu, tak železniční síť v ČR je možná nejhustší na světě. USA mají cca 200k km, my 9500. Tedy 20x méně. Rozlohou jsou USA ale mnohem větší než jen dvacetinásobně. Nechtělo se mi hledat celoevropskou síť, tak jsem tam dal jen nějaký menší násobek. Pravda možná že starý kontinent má hustší síť než USA. Ono to bude možná dvakrát, možná třikrát tak velké. Pak by ale cena vycházela ještě mnohem přiznivěji. O to hůř, že nic takového ještě hromadně neexistuje (za předpokladu technické proveditelnosti)

0/0
12.7.2016 21:18

M31a95r62t49i89n 91K54o96ž27í82n 1305606301520

Ale vždyť vám píšu, že ty krabičky už existují. Akorát že jedna stojí deset mega a to nepočítám další infrastrukturu k tomu.

0/0
12.7.2016 21:24

J64a84k45u71b 81Ř69í90h50a 4485949582181

A to mne právě zaráží. Neodkážu si představit co na tom stojí 10M. Nevím co všechno to umí. Jetsli jen zabezpečení a případně šlápne na brzdu, nebo i nějaké vedení vlaku akceleraci, přibržďování apod. Strašně drahé. Kdyby to měly mít všechny stroje Evropy, to je pro výrobce na tržbách.... ani nechci počítat. To se pak nedivím, že se nikomu nechche do budování infrastruktury. Nejsem zastánce přílišné regulace, ale zrovna v bezpečnosti by nějaká centrální regulace být měla. A do budoucna povinnost k nové lokomotivě koupit i toto zařízení stejně, jak je v autě povinnost ABS, lékárnička a náhradní kolo.

0/0
12.7.2016 21:34

M56a97r54t22i30n 30K68o16ž42í84n 1895726481530

Dělá se to v malých sériích, superspolehlivé, certifikované ve většině evropských zemích u všech správců tratí, prošlo to dlouhým vývojem a stále se to testuje. Mám pocit, že brzy to bude u nás na koridorech povinné a dopravcům jde hlava kolem z toho, že na třicet let starou mašinu budou muset namontovat krabici za deset milionů. Nová lokomotiva to již má v ceně, i tak to tvoří 10% její ceny, což je brutus.

0/0
12.7.2016 21:56

J91a10k25u11b 46Ř60í15h40a 4225619472311

To jsem jedině rád. Faktem ale je, že by to mělo zlevnit. na druhou stranu, když si vezmu náklady na přízení vlaku, tak to jsou tak veliká čísla, že těch 10M dopravce mít musí. Stejně jako provozovatelé jiných věcí. Bezpečnost se zvyšuje všude a kdo to chce provozovat, musí to akceptovat. Kdo to neakceptuje nedostane licenci. jednoduché. Pokud nemám na STK, taky nebudu jezdit tímhle autem, nebo můžu čekat trest.

0/0
12.7.2016 22:05

M23a28r61t39i54n 23K54o41ž83í96n 1975716701980

Berte to z té strany, že takových 80% lokomotiv u nás má stáří třicet a více let. A vy na takovou starou mašinu, jejíž zůstatková hodnota je kolikrát menší než půl milionu namontujete "krabičku" dvacetkrát dražší. Pokud budete nucen to udělat, budete muset promítnout cenu do jízdného. Jen v případě ČD, které mají něco kolem tisíce lokomotiv by to byla investice ve výši deset miliard jestli dobře počítám.

0/0
12.7.2016 22:28

J40a60k46u32b 10S54e98m43e25r97á50d 2337926221561

vidite a u aut vam staci abs, lekarnicka a nahradni kola, coz vzhledem k nehodovosti asi nijak zasadne nepomaha a chcete mnohem drazsi zarizeni do vlaku, kde ta statistika nehod je nekde uplne jinde

0/0
12.7.2016 21:58

M51a67r42t59i82n 98K54o86ž79í55n 1445596921220

Jenže u aut se to jednak dělá v sériích o milionech kusů ročně, druhak tam není tak brutální rušení jako na vozidle s elektrickou trakcí, každé auto je autonomní, nekomunikuje přes kolejnici, málo kdy se pohybuje 200km/h+, má úplně někde jinde brzdnou dráhu, může uhnout. A hlavně málo kdy vydrží v provozu desítky let s nájezdem v řádech milionů kilometrů. Taky jsou mnohem menší požadavky na spolehlivost, mírnější certifikace atd.

+1/0
12.7.2016 22:04

J18a12k27u38b 74S60e73m78e74r39á47d 2757246841451

tak piseme o CR a Evrope a vy zacnete psat o USA.... kazdopadne se musite smirit s tim, ze vsechno je o penezich....

0/0
12.7.2016 21:56

J40a13k88u60b 28Ř36í55h39a 4385219262411

Pravda, napsal jsem to lehce kostrbatě. Jen jsem na tom chtěl ukázat, že ČR má hodně hustou síť i proti světově slušně rozvinutým zemím. ČR a USA zhruba znám, celou Evropu ne.

0/0
12.7.2016 22:16

M15a58t51ú54š 19B48e49n13a89k 9488164642463

Exitstujú v podstate 2 spôsoby snímania koľajových vozdidiel na trati, poznám X prípadov pri oboch typoch kedy došlo k smrtelnej nehode. Navyše je problém že oba typy občas riadne blbnú a snímajú chybné údaje, potom k nim obsluhe nemá dôveru.

Navyše porovnávať tovar idúci po páse rýchlostou do 10 km za hodinu a vozidlá idúce rýchlostou 120km/h a viac je trochu zcestné.

Dalšia vec vlak idúci okolo návestidla zvyčajne odbočuje na inú koľaj. Navyše navestidlá sú od seba viac ako kilometer.

V podstate tomu zodpovedá systém ETCS, ale má jeden háčik jeho cena sa pohybuje okolo 350-500 tisíc € na vozidlo. U trate je to ešte omnoho viac. Na to aby naplno fungoval by ho muselo mať každé vozidlo vstupujúce na trať, čo je len v ČR okolo tisíc vozidiel. Ono sa k tomu raz dospeje, ale nebude to ani dnes ani zajtra. Podla plánov do 10 rokov na hlavných tratiach, vedlajšie sú vo hviezdach.... V minulosti sa v ČR presadzoval systém LS, ktorý však dodnes nieje na všetkých tratiach a vozidlách.

+3/0
12.7.2016 18:28

J95i77ř87í 66K30o45c32u40r12e44k 6245404695428

Problém je v základní myšlence, že stačí hlídat, jestli vlak projel kolem stůj. V případě problému máme chybně pozitivní stav (hlásíme volno, ikdyž není). A ikdyž to zafunguje bez chyby, tak může být pozdě.

Lepší by bylo, kdyby zabezpečovač hlídal zábrzdnou vzdálenost k cíli a nedovolil překročit jistý limit daný ... mimo jiné sklonem trati. Což je ETCS.

0/0
12.7.2016 19:47

I92v81a56n 86H10o63l44a42s 5737267878927

německé Indusi (a to zabezpečovač už docela letitý) pochopitelně nehlídá až průjezd kolem "stůj", ale "šanci zastavit" (tzn. max. rychlost na úrovni předvěsti a tuším 200 m přes "stůj" lze jet maximálně 30 km/hod., jinak elektromagnet natvrdo otevře brzdové potrubí.

0/0
12.7.2016 21:40

J65a74k45u42b 50Ř64í82h95a 4815399762511

Ano to přesně mám na mysli.

0/0
12.7.2016 21:48

L70i89b80o18r 74V56e16s39e77l78ý 2169196182902

Akorát vám z trati nikdo nesmí ukrást "magnet", jinak byste mohl návěstidlo projet i traťovou rychlostí.

0/0
12.7.2016 22:08

I28v64a81n 61H44o24l50a41s 5527667648657

Jistě, na to by Němci sami nepřišli a nijak neřešili. Snad až si to přečtou na této diskusi, tak konečně pochopí a učiní nějaká opatření :-D :-D.

0/0
12.7.2016 22:33

L11i73b75o85r 46V21e51s78e45l38ý 2729626332982

Ne, jen konstatuji, že to je zařízení poplatné době vzniku a z hlediska dnešních požadavků by už neobstálo.

0/0
12.7.2016 22:40

I69v80a62n 86H95o38l32a42s 5727647418107

Z hlediska dnešních požadavků je stále v provozu a patří právě i díky své jednoduchosti a spolehlivosti k velmi užitečným systémům. V kolika dalších státech je takové procento sítě pokryto alespoň tak dobrým zařízením, jakým je Indusi?

0/0
12.7.2016 23:01

L77i41b37o30r 58V38e51s19e89l14ý 2649126912692

Ale nově u nás nikdo instalaci neschválí, mimo interoperabilních instalací v rámci příhraničního provozu.

0/0
12.7.2016 23:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.