Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na jihu Itálie se čelně srazily vlaky, zemřelo nejméně 23 lidí

Nejméně 23 a přes padesát zraněných si vyžádala srážka vlaků nedaleko italského letoviska Bari. Čtyřvozové soupravy do sebe čelně narazily ve venkovské oblasti mezi městy Ruvo di Puglia a Corato, polovina vagonů je zcela zničená. Jeden z vlaků zřejmě ve stanici nepočkal na křižování a vjel na obsazenou trať.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z80d91e78n89ě83k 45H88r56u98b19ý 5465288511846

Když vidím tu fotku z vrtulníku (č. 5) a na ní stěží 4,5 vagónu a uvědomím si, že těch vagónů bylo původně 8... fuj. Zbylých 3,5 vagónu je ta jedna velká hromada šrotu.

0/0
13.7.2016 11:42

M60i76l42o82š 82Ř59e14h69á72k 8256488597235

Štěstí, že mezi mrtvými nebyli Moraváci.

0/0
12.7.2016 22:14

J58o66s35e65f 98P91a85l46a61t97a 1283942231405

neexisuje snad nějaká krabička co by tomu zabránila? a když ne tak proč ne?

letadla mají TCAS, vlaky mají většinou spoustu zabezpečovacích zařízení, někde se asi stala chyba..škoda že zrovna za tuhle chybu zaplatila spousta nevinných lidí životem nebo nohama :-(

0/0
12.7.2016 21:45

J13a88k57u24b 87Ř91í52h85a 4625419832331

Ale o tom zde již dobrou čtvrthodinu hovoříme, Mlho!

+5/0
12.7.2016 21:56

A54n86t20o28n62í50n 33S31á40d88l72í52k 7478359653483

Také je mě divné,proč není vymyšleno elektronické zařízení,které by v takové extrémní situaci upozornilo oba strojvůdce,že je něco špatně a mají třeba zastavit a nebo snížit podstatně rychlost.Spousta tratí je již elektrifikována,tak nějaký ten vodič navíc by konstrukce zřejmě unesla,nebo vysílačky a strojvůdci i s dispečery by se mohli domlouvat!

0/0
12.7.2016 23:11

M97a77r24t87i68n 28K10o80ž25í10n 1605666701710

Vše je vymyšleno, ale je to otázka peněz.

0/0
12.7.2016 23:19

T14o93m81á74š 47D97u35š43e44k 1777706902107

Divím se, že ještě nikoho nenapadlo (po vzoru odminovacích tanků) před lokomotivu nebo první vagon se strojvůdcem zapojit dva speciálně upravené vagony s nízkou stavbou, aby přes ně bylo vidět, a upravené tak, aby byly schopny pohltit náraz, tj. s deformačními zónami. V našich podmínkách by tyto vagony sloužily i k odstraňování polských kamionů z kolejišť, případně spadlých mostních konstrukcí. Následky nehod by pak byly rozhodně méně tragické.

0/−2
12.7.2016 20:40

M23a25r14t76i62n 36K13o87ž83í27n 1945636351850

Kdyby se do těch vašich vagonů z každé strany opřela osmdesátitunová lokomotiva vedoucí pětisettunový vlak rychlostí sto km/h, tak ty vagony odletí padesát metrů daleko od trati. Takovou energii není možno absorbovat a to se nebavíme o násobně těžších nákladních vlacích.

+3/0
12.7.2016 20:58

I38v13a61n 89H65o60l67a84s 5787707718867

Patrně ti, které to třeba napadlo, měli alespoň natolik elementární základy fyziky, aby takový nesmysl nikde veřejně nepsali.

+3/0
12.7.2016 21:33

Z66d22e64n42ě46k 26Z76a28b86a64v20a 1332964406664

pamatuju na nějaké rytiny z dětské knížky o technice (což je tak úroveň, kterou patrně nepojmou ani někteří místní "experti"), že v 19. století se pasažérům ve vlaku doporučovalo cestovat obalený peřinami - právě pro případ srážky.

Nemám čas to číst všechno - navrhl už zde někdo z diskutujících exprtů ;-) třeba airbagy do každého kupé? ;-D

0/0
13.7.2016 5:47

J29o75s85e20f 22P22a96l40a82t86a 1143402411375

;-D

0/0
12.7.2016 21:48

J46a43n 14L75i68b89i32c51h 9802788865163

Nedávno se u nás srazily dva vlaky taky a tehdá jsem psal, že u nás už to není nic zvláštního, že je to týdenní tradice a teď koukám, že si ji vzali za svou i v Itálii. Tradice jsou fajn, ale některé je lepší oželet, mrtví za to nestojí. Přesto se i nadále budou vypravovat a vjíždět vlaky na stejnou kolej proti sobě ve stejnou dobu. Lidi jsou totiž chybující a nepoučitelní.

0/0
12.7.2016 20:25

J91a38k91u35b 92S82e65m12e83r60á73d 2547256341591

da se rict, ze kdyby te poslouchali, predesli by nestesti

+2/0
12.7.2016 20:35

M58i21c46h86a58l 28B75e28n31e70š 6759608762946

Neřešil bych teď ty technické vymoženosti, které jsou možné, ale které tam prostě nejsou, stejně jako nejsou na většině dalších podobných tratí. Spíš mi je záhadou, že je to až takový masakr. Ta trať je tam docela rovná a přehledná, žádný z vlaků tam nevyjel někde ze zatáčky z lesa, resp. nenašel jsem žádnou fotografii, která by ukazovala, že tam je někde ostrá zatáčka, neviděl jsem ji pak ani na mapě. Je tu spousta odborníků, kteří mi to rychle vyvrátí a řeknou, že ty vlaky nemohly ani přibrzdit, ale stejně mi to nedá. Asi to ukáže vyšetřování, ale nezdá se mi, že by oba vlaky před nehodou brzdily, jakože brzdit měly.

0/−2
12.7.2016 20:23

M67a49r29t49i54n 25Č20a69p64e27k 6310871167764

Systém, který tu mnozí navrhují, tedy sledovat vlaky přes GPS a podobně, se už vyvíjí. Je to ETCS Level 3, který bude pracovat s tzv. plovoucími oddíly, tedy vlaky pojedou na zábrzdnou vzdálenost. Problém ovšem je v tom, jak kontrolovat jestli je vlak celý.

0/0
12.7.2016 19:01

J36a67n 40B91a85r16t63u42š98k38a 7866831261743

Proti lidskému faktoru je jakékoli zabezpečovací zařízení téměř bezbranné.

A ke všem, kteří tady v diskusi lkají nad tím proč se to stalo i přes veškeré elektronické a jiné bezpečnostní zařízení mám jednu otázku: vy jste nikdy nejeli či nešli na červenou? Opravdu, ruku na srdce! A to je křižovatka také zabezpečena, že? :-P

+4/−1
12.7.2016 18:17

M30i55c11h62a85l 72C48h83a86l73u77p31a 6438340239293

Tak u vlaku jsou prostředky, které jej mohou zastavit, pokud třeba překročí rychlost nebo projede "na červenou", tím se lidská chyba eliminuje. Ale holt to není všude.

0/−1
12.7.2016 19:52

P36e82t36r 81K25l43a82u81d21a 5838670344490

Řada diskutujících se tu diví, proč v 21. století dochází k takovýmto nehodám, proč když se dneska dají zaměřit vozidla na metry, tak přesto dojde k srážce s tragickými následky. Na to odpoví až vyšetřování. Ale, jak u nedávné nehody v Bavorsku, tak v Praze na Masarykově nádraží zabezpečení bylo, ale vždy ho někdo vypnul. A pak, když dojde k chybě obsluhy, tak prostě takováhle nehoda je nevyhnutelná. A taky ještě záleží, jestli zejména regionální dopravci dbají vždy na bezpečnost a instalují a udržují zabezpečovací systémy v provozu. Zase příklad z Velké Británie, kde došlo po masové privatizaci železnic k několika smrtelným nehodám, právě proto, že soukromník bral zabezpečení na lehkou váhu.

0/0
12.7.2016 18:07

M89a61r70t97i44n 49Č19a25p68e11k 6430381527794

Ty nehody v Británi po privatizaci byly v podstatě dědictvím po státních BR. Strojvedoucí byli naučení ofenzivnímu způsobu jízdy, což na tratích řízených počítačem za nižšího provozu v dobách BR "nevadilo" - počítač na poslední chvíli ten provoz zorganizoval. Po privatizaci počet vlaků stoupnul a počítač už nestačil včas stavět vlakové cesty, ale strojvedoucí dál jezdili plnou rychlostí proti stůj.

Jedinná velká nehoda která má původ v privatizaci je vykolejení v Hatfieldu, z důvodu nedostatečné údržby trati ze strany Railtracku (tehdejší obdoba SŽDC), který byl vytvořen jako a.s.

+1/0
12.7.2016 18:50

J66a24k64u72b 39Ř28í79h11a 4135569442581

Tedy nerozumím jedné věci. Existují systémy na průběžné snímání polohy věci na trati. A je jedno jestli jde o výrobek v továrně na pásu, nebo vlak na trati. V podstatě odpovídač na vlaku a "skenovací" zařízení na koleji. Jaký je problém toto nainstalovat vždy kolem návěstí? Návěstí jsou snad co kilometr. je snad jednoznačné, že po projetí výhybkou už vlak nemůže nikam odbočit, a tak pokud projede skenerem, ten ho přesně určí na kolej. A pak dát pokyn do protisměru na návěstí stop. Jakmile by přesto do protisměru vjel vlak, dá stop i prvnímu. Případně, pokud už mezi vlaky není další skener, tak dá vlakům pokyn zastavit i bez zásahu strojvedoucího. V čem je takový problém toto nainstalovat i na starší tratě? Pokud se nepletu, takové systémy běžně existují.

+1/−3
12.7.2016 17:41

L85i71b29o50r 12V15e23s43e95l21ý 2179326972832

A co když jej ten váš skener nepřečte?

0/0
12.7.2016 17:46

J14a13k66u80b 92Ř52í72h62a 4255669552211

Nejsem technik pracující s takovou technologií. Vím, že existuje, ale neznám její možnosti, proto se ptám. Nevím, možná jde jen o frekvenci, jak často skener skenuje, nebo odpovídač odpovídá. Pokud jedno z těch zařízení nefunguje, holt nezbývá než zálohovat stejně jako jakékoli jiné zabezpečovací zařízení.

0/0
12.7.2016 17:53

L37i15b68o87r 57V23e62s85e62l46ý 2959276982372

Ono by to hlavně mělo být bezpečné a ne jen spolehlivé.

+2/0
12.7.2016 17:55

J25a18k83u55b 17Ř42í73h55a 4245769442321

Co šifrování přenosů? Opět, nejsem IT technik, ale tohle by mělo dost vyřešit. Nesmí to být wifi a její zabezpečení, to je jasné.

0/0
12.7.2016 18:10

L63i91b85o33r 55V61e93s89e76l17ý 2739176622922

Šifrování je fajn, ale co když to z té mašiny například prostě jen upadne nebo bude něčím zatlumeno? Nebude mít co odpovídat. To není jen o IT a s podobnými faktory je potřeba uvažovat.

0/0
12.7.2016 18:16

J68a22k30u66b 17Ř49í81h65a 4375639782691

To je už konstrukční problém. Montáž i zatlumení. Pokud bude zvládnuté spolehlivé spojení ve vysoké rychlosti, pak krabičku na lokomotivu přimontovat už je jen malý konstrukční problém. Určitě neupadne. protože, co kdyby upadlo kolo? Jak často se to stává? U nových lokomotiv by zařízení ani nemuselo být vně, ale může být uvnitř lokomotivy. "Stejně" jako jsou krabičky na mýtné u kamionů. "Jen" s vyšším výkonem.

0/−1
12.7.2016 21:21

L59i23b47o81r 90V91e53s35e59l70ý 2989396892432

No to právě není jen konstrukční problém, ale zařízení se při poruše musí zachovat bezpečným způsobem.

+2/0
12.7.2016 21:54

M32i19c59h17a44l 75R91e23j72z60e34k 5566697935501

Technicky to problem jiste neni. Je to ovsem asi dost drahe. To nejde tak, ze Franta nekam povesi nejaky skener. To musi mit koncepci a to je pak drahe.

+1/0
12.7.2016 17:47

J96a63k31u54b 85Ř12í79h52a 4945269812621

Tak samozřejmě, že nečekám, že to bdue řešení za 1000 jak už tu někdo v minulých příspěvcích psal. I když v principu cena samotných krabiček nemůže být za statisíce. Cena materiálu, práce. Horší je to s vývojem. Ale i kdyby vývoj (HW a SW) stál miliardu, dvě, a ta se rozpočetla do počtu zařízení, tak to cenu zařízení nezvedne nějak zásadně. Ono těch krabiček by bylo třeba opravdu hodně.Kolik stojí vývoj napříkad windows? tedy mnohonásobně složitějšího software? Řekněme desítky miliard korun? Kolik stál vývoj Opencard? Miliardu a byla totálně předražená. Z toho mne vyplývá, že cena za vývoj bude někde mezi. Řekněme 10 miliard? V každé lokomotivě dvě krabičky (druhá jako záloha). Kolik lokomotiv (včetně řídících vozů souprav) mají ČD? A ostatní dopravci? Řekněme 1000? Kolik jich je v Evropě? 100 000? To máme 200 000 zařízení, které musí zaplatit vývoj. K tomu řekněmě po kilometru dvě krabičky na každou kolej. U nás je cca 9500km kolejí. Některé jednokolejné, jiné více kolejné, řekněme, že je to 20 000km (na nádražích a výhybkách by jich bylo třeba více). To máme cca 40 000 krabiček jen v ČR. Kolik v celé Evropě? Kdyby 200 000. To už máme cca 400 000 krabiček na náklady 10 mld na vývoj. Po rozpočítání cca 25 000 na krabičku. To už není tak strašná cena za bezpečnost. Dobrá něco bude stát instalace, něco výroba HW. Krabička snad nemůže překročit 100 000.

Jasně nejsem IT technik, ani se nezabývám technickou proveditelností, ale velmi hrubě mne cena nepřipadá příliš vysoká. I kdyby to bylo 10x tolik, pořád to není moc. Na nově stavěných, nebo rekonstruovaných úsecích to stavbu prodraží řádově v milionech, při celkové ceně v řádech miliard.

+2/−2
12.7.2016 18:08

M37a43r96t22i90n 76K72o26ž71í15n 1295296121760

Jedna "krabička" ETCS pro jednu lokomotivu stojí cca 10 milionů Kč. Jen ČD mají cca 1000 lokomotiv. K tomu přičtěte ČD Cargo a další dopravce a dostáváte se do brutálních čísel.

+2/0
12.7.2016 18:54

J45a50k85u56b 43S32e58m84e61r16á77d 2847146411521

me teda uz zarazily ty pocty... 40t. u nas a pak tedy 200t. v Evrope... asi sem. v. zemepisu chybel a jsme sakra. velky stat

0/0
12.7.2016 20:50

J65a64k90u61b 23Ř64í78h74a 4485439792951

Pokud se nepletu, tak železniční síť v ČR je možná nejhustší na světě. USA mají cca 200k km, my 9500. Tedy 20x méně. Rozlohou jsou USA ale mnohem větší než jen dvacetinásobně. Nechtělo se mi hledat celoevropskou síť, tak jsem tam dal jen nějaký menší násobek. Pravda možná že starý kontinent má hustší síť než USA. Ono to bude možná dvakrát, možná třikrát tak velké. Pak by ale cena vycházela ještě mnohem přiznivěji. O to hůř, že nic takového ještě hromadně neexistuje (za předpokladu technické proveditelnosti)

0/0
12.7.2016 21:18

M77a77r90t43i12n 52K18o65ž39í65n 1475816581130

Ale vždyť vám píšu, že ty krabičky už existují. Akorát že jedna stojí deset mega a to nepočítám další infrastrukturu k tomu.

0/0
12.7.2016 21:24

J51a81k90u44b 15Ř72í41h73a 4155509382661

A to mne právě zaráží. Neodkážu si představit co na tom stojí 10M. Nevím co všechno to umí. Jetsli jen zabezpečení a případně šlápne na brzdu, nebo i nějaké vedení vlaku akceleraci, přibržďování apod. Strašně drahé. Kdyby to měly mít všechny stroje Evropy, to je pro výrobce na tržbách.... ani nechci počítat. To se pak nedivím, že se nikomu nechche do budování infrastruktury. Nejsem zastánce přílišné regulace, ale zrovna v bezpečnosti by nějaká centrální regulace být měla. A do budoucna povinnost k nové lokomotivě koupit i toto zařízení stejně, jak je v autě povinnost ABS, lékárnička a náhradní kolo.

0/0
12.7.2016 21:34

M87a22r65t74i47n 23K62o36ž80í17n 1695716751420

Dělá se to v malých sériích, superspolehlivé, certifikované ve většině evropských zemích u všech správců tratí, prošlo to dlouhým vývojem a stále se to testuje. Mám pocit, že brzy to bude u nás na koridorech povinné a dopravcům jde hlava kolem z toho, že na třicet let starou mašinu budou muset namontovat krabici za deset milionů. Nová lokomotiva to již má v ceně, i tak to tvoří 10% její ceny, což je brutus.

0/0
12.7.2016 21:56

J94a74k22u10b 27Ř18í12h19a 4225969832131

To jsem jedině rád. Faktem ale je, že by to mělo zlevnit. na druhou stranu, když si vezmu náklady na přízení vlaku, tak to jsou tak veliká čísla, že těch 10M dopravce mít musí. Stejně jako provozovatelé jiných věcí. Bezpečnost se zvyšuje všude a kdo to chce provozovat, musí to akceptovat. Kdo to neakceptuje nedostane licenci. jednoduché. Pokud nemám na STK, taky nebudu jezdit tímhle autem, nebo můžu čekat trest.

0/0
12.7.2016 22:05

M37a17r64t14i71n 50K15o44ž63í94n 1105646281330

Berte to z té strany, že takových 80% lokomotiv u nás má stáří třicet a více let. A vy na takovou starou mašinu, jejíž zůstatková hodnota je kolikrát menší než půl milionu namontujete "krabičku" dvacetkrát dražší. Pokud budete nucen to udělat, budete muset promítnout cenu do jízdného. Jen v případě ČD, které mají něco kolem tisíce lokomotiv by to byla investice ve výši deset miliard jestli dobře počítám.

0/0
12.7.2016 22:28

J28a32k32u44b 21S28e68m72e76r65á60d 2157336301631

vidite a u aut vam staci abs, lekarnicka a nahradni kola, coz vzhledem k nehodovosti asi nijak zasadne nepomaha a chcete mnohem drazsi zarizeni do vlaku, kde ta statistika nehod je nekde uplne jinde

0/0
12.7.2016 21:58

M77a10r68t89i43n 84K55o70ž75í45n 1295666401770

Jenže u aut se to jednak dělá v sériích o milionech kusů ročně, druhak tam není tak brutální rušení jako na vozidle s elektrickou trakcí, každé auto je autonomní, nekomunikuje přes kolejnici, málo kdy se pohybuje 200km/h+, má úplně někde jinde brzdnou dráhu, může uhnout. A hlavně málo kdy vydrží v provozu desítky let s nájezdem v řádech milionů kilometrů. Taky jsou mnohem menší požadavky na spolehlivost, mírnější certifikace atd.

+1/0
12.7.2016 22:04

J98a74k56u80b 92S88e79m86e76r84á65d 2447646391971

tak piseme o CR a Evrope a vy zacnete psat o USA.... kazdopadne se musite smirit s tim, ze vsechno je o penezich....

0/0
12.7.2016 21:56

J52a65k26u84b 79Ř84í94h41a 4745849482721

Pravda, napsal jsem to lehce kostrbatě. Jen jsem na tom chtěl ukázat, že ČR má hodně hustou síť i proti světově slušně rozvinutým zemím. ČR a USA zhruba znám, celou Evropu ne.

0/0
12.7.2016 22:16

M60a56t98ú91š 60B37e93n77a90k 9148344402403

Exitstujú v podstate 2 spôsoby snímania koľajových vozdidiel na trati, poznám X prípadov pri oboch typoch kedy došlo k smrtelnej nehode. Navyše je problém že oba typy občas riadne blbnú a snímajú chybné údaje, potom k nim obsluhe nemá dôveru.

Navyše porovnávať tovar idúci po páse rýchlostou do 10 km za hodinu a vozidlá idúce rýchlostou 120km/h a viac je trochu zcestné.

Dalšia vec vlak idúci okolo návestidla zvyčajne odbočuje na inú koľaj. Navyše navestidlá sú od seba viac ako kilometer.

V podstate tomu zodpovedá systém ETCS, ale má jeden háčik jeho cena sa pohybuje okolo 350-500 tisíc € na vozidlo. U trate je to ešte omnoho viac. Na to aby naplno fungoval by ho muselo mať každé vozidlo vstupujúce na trať, čo je len v ČR okolo tisíc vozidiel. Ono sa k tomu raz dospeje, ale nebude to ani dnes ani zajtra. Podla plánov do 10 rokov na hlavných tratiach, vedlajšie sú vo hviezdach.... V minulosti sa v ČR presadzoval systém LS, ktorý však dodnes nieje na všetkých tratiach a vozidlách.

+3/0
12.7.2016 18:28

J83i90ř32í 82K33o98c30u26r72e32k 6795124815608

Problém je v základní myšlence, že stačí hlídat, jestli vlak projel kolem stůj. V případě problému máme chybně pozitivní stav (hlásíme volno, ikdyž není). A ikdyž to zafunguje bez chyby, tak může být pozdě.

Lepší by bylo, kdyby zabezpečovač hlídal zábrzdnou vzdálenost k cíli a nedovolil překročit jistý limit daný ... mimo jiné sklonem trati. Což je ETCS.

0/0
12.7.2016 19:47

I92v14a43n 81H95o54l26a28s 5407777918157

německé Indusi (a to zabezpečovač už docela letitý) pochopitelně nehlídá až průjezd kolem "stůj", ale "šanci zastavit" (tzn. max. rychlost na úrovni předvěsti a tuším 200 m přes "stůj" lze jet maximálně 30 km/hod., jinak elektromagnet natvrdo otevře brzdové potrubí.

0/0
12.7.2016 21:40

J16a69k61u17b 48Ř40í85h53a 4945929722571

Ano to přesně mám na mysli.

0/0
12.7.2016 21:48

L50i85b27o55r 87V33e29s89e77l76ý 2119726572322

Akorát vám z trati nikdo nesmí ukrást "magnet", jinak byste mohl návěstidlo projet i traťovou rychlostí.

0/0
12.7.2016 22:08

I38v85a23n 65H60o53l89a28s 5917597638657

Jistě, na to by Němci sami nepřišli a nijak neřešili. Snad až si to přečtou na této diskusi, tak konečně pochopí a učiní nějaká opatření :-D :-D.

0/0
12.7.2016 22:33

L83i48b25o37r 64V98e40s84e40l20ý 2369696392162

Ne, jen konstatuji, že to je zařízení poplatné době vzniku a z hlediska dnešních požadavků by už neobstálo.

0/0
12.7.2016 22:40

I58v12a36n 39H68o87l58a26s 5127107408387

Z hlediska dnešních požadavků je stále v provozu a patří právě i díky své jednoduchosti a spolehlivosti k velmi užitečným systémům. V kolika dalších státech je takové procento sítě pokryto alespoň tak dobrým zařízením, jakým je Indusi?

0/0
12.7.2016 23:01

L42i28b66o32r 92V66e91s31e49l79ý 2739506212112

Ale nově u nás nikdo instalaci neschválí, mimo interoperabilních instalací v rámci příhraničního provozu.

0/0
12.7.2016 23:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.