Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na jihu Itálie se čelně srazily vlaky, zemřelo nejméně 23 lidí

Nejméně 23 a přes padesát zraněných si vyžádala srážka vlaků nedaleko italského letoviska Bari. Čtyřvozové soupravy do sebe čelně narazily ve venkovské oblasti mezi městy Ruvo di Puglia a Corato, polovina vagonů je zcela zničená. Jeden z vlaků zřejmě ve stanici nepočkal na křižování a vjel na obsazenou trať.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z59d93e72n39ě32k 52H47r84u67b92ý 5805258281516

Když vidím tu fotku z vrtulníku (č. 5) a na ní stěží 4,5 vagónu a uvědomím si, že těch vagónů bylo původně 8... fuj. Zbylých 3,5 vagónu je ta jedna velká hromada šrotu.

0/0
13.7.2016 11:42

M65i88l58o67š 67Ř28e69h75á68k 8846528917375

Štěstí, že mezi mrtvými nebyli Moraváci.

0/0
12.7.2016 22:14

J83o22s39e81f 30P49a65l57a32t32a 1353942711655

neexisuje snad nějaká krabička co by tomu zabránila? a když ne tak proč ne?

letadla mají TCAS, vlaky mají většinou spoustu zabezpečovacích zařízení, někde se asi stala chyba..škoda že zrovna za tuhle chybu zaplatila spousta nevinných lidí životem nebo nohama :-(

0/0
12.7.2016 21:45

J41a94k30u66b 26Ř50í37h23a 4345349402671

Ale o tom zde již dobrou čtvrthodinu hovoříme, Mlho!

+5/0
12.7.2016 21:56

A70n38t82o35n87í85n 40S25á62d71l38í21k 7608749623923

Také je mě divné,proč není vymyšleno elektronické zařízení,které by v takové extrémní situaci upozornilo oba strojvůdce,že je něco špatně a mají třeba zastavit a nebo snížit podstatně rychlost.Spousta tratí je již elektrifikována,tak nějaký ten vodič navíc by konstrukce zřejmě unesla,nebo vysílačky a strojvůdci i s dispečery by se mohli domlouvat!

0/0
12.7.2016 23:11

M43a66r32t71i95n 61K37o80ž47í28n 1365506981690

Vše je vymyšleno, ale je to otázka peněz.

0/0
12.7.2016 23:19

T86o14m50á62š 78D36u74š96e43k 1497646552137

Divím se, že ještě nikoho nenapadlo (po vzoru odminovacích tanků) před lokomotivu nebo první vagon se strojvůdcem zapojit dva speciálně upravené vagony s nízkou stavbou, aby přes ně bylo vidět, a upravené tak, aby byly schopny pohltit náraz, tj. s deformačními zónami. V našich podmínkách by tyto vagony sloužily i k odstraňování polských kamionů z kolejišť, případně spadlých mostních konstrukcí. Následky nehod by pak byly rozhodně méně tragické.

0/−2
12.7.2016 20:40

M68a66r19t15i50n 87K44o79ž67í12n 1675706181100

Kdyby se do těch vašich vagonů z každé strany opřela osmdesátitunová lokomotiva vedoucí pětisettunový vlak rychlostí sto km/h, tak ty vagony odletí padesát metrů daleko od trati. Takovou energii není možno absorbovat a to se nebavíme o násobně těžších nákladních vlacích.

+3/0
12.7.2016 20:58

I12v87a68n 58H89o25l91a84s 5337697978957

Patrně ti, které to třeba napadlo, měli alespoň natolik elementární základy fyziky, aby takový nesmysl nikde veřejně nepsali.

+3/0
12.7.2016 21:33

Z28d45e32n82ě17k 50Z58a68b24a37v22a 1852624646894

pamatuju na nějaké rytiny z dětské knížky o technice (což je tak úroveň, kterou patrně nepojmou ani někteří místní "experti"), že v 19. století se pasažérům ve vlaku doporučovalo cestovat obalený peřinami - právě pro případ srážky.

Nemám čas to číst všechno - navrhl už zde někdo z diskutujících exprtů ;-) třeba airbagy do každého kupé? ;-D

0/0
13.7.2016 5:47

J29o12s81e90f 69P36a71l19a73t90a 1733392201835

;-D

0/0
12.7.2016 21:48

J42a49n 17L54i61b25i44c44h 9292608305593

Nedávno se u nás srazily dva vlaky taky a tehdá jsem psal, že u nás už to není nic zvláštního, že je to týdenní tradice a teď koukám, že si ji vzali za svou i v Itálii. Tradice jsou fajn, ale některé je lepší oželet, mrtví za to nestojí. Přesto se i nadále budou vypravovat a vjíždět vlaky na stejnou kolej proti sobě ve stejnou dobu. Lidi jsou totiž chybující a nepoučitelní.

0/0
12.7.2016 20:25

J41a87k59u56b 72S37e60m12e64r31á86d 2167356981561

da se rict, ze kdyby te poslouchali, predesli by nestesti

+2/0
12.7.2016 20:35

M36i57c90h42a20l 47B83e80n87e14š 6409108482546

Neřešil bych teď ty technické vymoženosti, které jsou možné, ale které tam prostě nejsou, stejně jako nejsou na většině dalších podobných tratí. Spíš mi je záhadou, že je to až takový masakr. Ta trať je tam docela rovná a přehledná, žádný z vlaků tam nevyjel někde ze zatáčky z lesa, resp. nenašel jsem žádnou fotografii, která by ukazovala, že tam je někde ostrá zatáčka, neviděl jsem ji pak ani na mapě. Je tu spousta odborníků, kteří mi to rychle vyvrátí a řeknou, že ty vlaky nemohly ani přibrzdit, ale stejně mi to nedá. Asi to ukáže vyšetřování, ale nezdá se mi, že by oba vlaky před nehodou brzdily, jakože brzdit měly.

0/−2
12.7.2016 20:23

M84a82r31t70i20n 94Č82a58p27e28k 6460781187284

Systém, který tu mnozí navrhují, tedy sledovat vlaky přes GPS a podobně, se už vyvíjí. Je to ETCS Level 3, který bude pracovat s tzv. plovoucími oddíly, tedy vlaky pojedou na zábrzdnou vzdálenost. Problém ovšem je v tom, jak kontrolovat jestli je vlak celý.

0/0
12.7.2016 19:01

J20a62n 11B28a62r68t17u85š37k28a 7206211561163

Proti lidskému faktoru je jakékoli zabezpečovací zařízení téměř bezbranné.

A ke všem, kteří tady v diskusi lkají nad tím proč se to stalo i přes veškeré elektronické a jiné bezpečnostní zařízení mám jednu otázku: vy jste nikdy nejeli či nešli na červenou? Opravdu, ruku na srdce! A to je křižovatka také zabezpečena, že? :-P

+4/−1
12.7.2016 18:17

M71i52c41h36a21l 56C79h48a65l45u25p14a 6728760409723

Tak u vlaku jsou prostředky, které jej mohou zastavit, pokud třeba překročí rychlost nebo projede "na červenou", tím se lidská chyba eliminuje. Ale holt to není všude.

0/−1
12.7.2016 19:52

P94e40t39r 65K70l35a13u22d47a 5798470974540

Řada diskutujících se tu diví, proč v 21. století dochází k takovýmto nehodám, proč když se dneska dají zaměřit vozidla na metry, tak přesto dojde k srážce s tragickými následky. Na to odpoví až vyšetřování. Ale, jak u nedávné nehody v Bavorsku, tak v Praze na Masarykově nádraží zabezpečení bylo, ale vždy ho někdo vypnul. A pak, když dojde k chybě obsluhy, tak prostě takováhle nehoda je nevyhnutelná. A taky ještě záleží, jestli zejména regionální dopravci dbají vždy na bezpečnost a instalují a udržují zabezpečovací systémy v provozu. Zase příklad z Velké Británie, kde došlo po masové privatizaci železnic k několika smrtelným nehodám, právě proto, že soukromník bral zabezpečení na lehkou váhu.

0/0
12.7.2016 18:07

M13a60r97t47i75n 86Č73a85p20e66k 6600481717954

Ty nehody v Británi po privatizaci byly v podstatě dědictvím po státních BR. Strojvedoucí byli naučení ofenzivnímu způsobu jízdy, což na tratích řízených počítačem za nižšího provozu v dobách BR "nevadilo" - počítač na poslední chvíli ten provoz zorganizoval. Po privatizaci počet vlaků stoupnul a počítač už nestačil včas stavět vlakové cesty, ale strojvedoucí dál jezdili plnou rychlostí proti stůj.

Jedinná velká nehoda která má původ v privatizaci je vykolejení v Hatfieldu, z důvodu nedostatečné údržby trati ze strany Railtracku (tehdejší obdoba SŽDC), který byl vytvořen jako a.s.

+1/0
12.7.2016 18:50

J65a13k58u95b 39Ř54í63h32a 4785819902451

Tedy nerozumím jedné věci. Existují systémy na průběžné snímání polohy věci na trati. A je jedno jestli jde o výrobek v továrně na pásu, nebo vlak na trati. V podstatě odpovídač na vlaku a "skenovací" zařízení na koleji. Jaký je problém toto nainstalovat vždy kolem návěstí? Návěstí jsou snad co kilometr. je snad jednoznačné, že po projetí výhybkou už vlak nemůže nikam odbočit, a tak pokud projede skenerem, ten ho přesně určí na kolej. A pak dát pokyn do protisměru na návěstí stop. Jakmile by přesto do protisměru vjel vlak, dá stop i prvnímu. Případně, pokud už mezi vlaky není další skener, tak dá vlakům pokyn zastavit i bez zásahu strojvedoucího. V čem je takový problém toto nainstalovat i na starší tratě? Pokud se nepletu, takové systémy běžně existují.

+1/−3
12.7.2016 17:41

L46i48b29o88r 41V19e80s92e62l83ý 2279656952892

A co když jej ten váš skener nepřečte?

0/0
12.7.2016 17:46

J65a86k84u72b 77Ř26í97h38a 4475199872831

Nejsem technik pracující s takovou technologií. Vím, že existuje, ale neznám její možnosti, proto se ptám. Nevím, možná jde jen o frekvenci, jak často skener skenuje, nebo odpovídač odpovídá. Pokud jedno z těch zařízení nefunguje, holt nezbývá než zálohovat stejně jako jakékoli jiné zabezpečovací zařízení.

0/0
12.7.2016 17:53

L17i53b90o79r 81V25e55s40e50l34ý 2669306352512

Ono by to hlavně mělo být bezpečné a ne jen spolehlivé.

+2/0
12.7.2016 17:55

J67a77k43u80b 85Ř91í98h49a 4875769472151

Co šifrování přenosů? Opět, nejsem IT technik, ale tohle by mělo dost vyřešit. Nesmí to být wifi a její zabezpečení, to je jasné.

0/0
12.7.2016 18:10

L13i73b47o17r 11V19e10s57e11l37ý 2129816122112

Šifrování je fajn, ale co když to z té mašiny například prostě jen upadne nebo bude něčím zatlumeno? Nebude mít co odpovídat. To není jen o IT a s podobnými faktory je potřeba uvažovat.

0/0
12.7.2016 18:16

J19a65k48u41b 29Ř63í47h36a 4585309932661

To je už konstrukční problém. Montáž i zatlumení. Pokud bude zvládnuté spolehlivé spojení ve vysoké rychlosti, pak krabičku na lokomotivu přimontovat už je jen malý konstrukční problém. Určitě neupadne. protože, co kdyby upadlo kolo? Jak často se to stává? U nových lokomotiv by zařízení ani nemuselo být vně, ale může být uvnitř lokomotivy. "Stejně" jako jsou krabičky na mýtné u kamionů. "Jen" s vyšším výkonem.

0/−1
12.7.2016 21:21

L32i95b83o66r 64V24e42s75e21l81ý 2929426332562

No to právě není jen konstrukční problém, ale zařízení se při poruše musí zachovat bezpečným způsobem.

+2/0
12.7.2016 21:54

M29i77c49h39a75l 61R77e83j82z43e11k 5566567825661

Technicky to problem jiste neni. Je to ovsem asi dost drahe. To nejde tak, ze Franta nekam povesi nejaky skener. To musi mit koncepci a to je pak drahe.

+1/0
12.7.2016 17:47

J76a25k26u23b 44Ř85í14h72a 4445719862491

Tak samozřejmě, že nečekám, že to bdue řešení za 1000 jak už tu někdo v minulých příspěvcích psal. I když v principu cena samotných krabiček nemůže být za statisíce. Cena materiálu, práce. Horší je to s vývojem. Ale i kdyby vývoj (HW a SW) stál miliardu, dvě, a ta se rozpočetla do počtu zařízení, tak to cenu zařízení nezvedne nějak zásadně. Ono těch krabiček by bylo třeba opravdu hodně.Kolik stojí vývoj napříkad windows? tedy mnohonásobně složitějšího software? Řekněme desítky miliard korun? Kolik stál vývoj Opencard? Miliardu a byla totálně předražená. Z toho mne vyplývá, že cena za vývoj bude někde mezi. Řekněme 10 miliard? V každé lokomotivě dvě krabičky (druhá jako záloha). Kolik lokomotiv (včetně řídících vozů souprav) mají ČD? A ostatní dopravci? Řekněme 1000? Kolik jich je v Evropě? 100 000? To máme 200 000 zařízení, které musí zaplatit vývoj. K tomu řekněmě po kilometru dvě krabičky na každou kolej. U nás je cca 9500km kolejí. Některé jednokolejné, jiné více kolejné, řekněme, že je to 20 000km (na nádražích a výhybkách by jich bylo třeba více). To máme cca 40 000 krabiček jen v ČR. Kolik v celé Evropě? Kdyby 200 000. To už máme cca 400 000 krabiček na náklady 10 mld na vývoj. Po rozpočítání cca 25 000 na krabičku. To už není tak strašná cena za bezpečnost. Dobrá něco bude stát instalace, něco výroba HW. Krabička snad nemůže překročit 100 000.

Jasně nejsem IT technik, ani se nezabývám technickou proveditelností, ale velmi hrubě mne cena nepřipadá příliš vysoká. I kdyby to bylo 10x tolik, pořád to není moc. Na nově stavěných, nebo rekonstruovaných úsecích to stavbu prodraží řádově v milionech, při celkové ceně v řádech miliard.

+2/−2
12.7.2016 18:08

M35a88r37t72i16n 18K72o43ž68í85n 1285536421870

Jedna "krabička" ETCS pro jednu lokomotivu stojí cca 10 milionů Kč. Jen ČD mají cca 1000 lokomotiv. K tomu přičtěte ČD Cargo a další dopravce a dostáváte se do brutálních čísel.

+2/0
12.7.2016 18:54

J48a23k49u65b 18S66e58m19e44r65á75d 2297876691251

me teda uz zarazily ty pocty... 40t. u nas a pak tedy 200t. v Evrope... asi sem. v. zemepisu chybel a jsme sakra. velky stat

0/0
12.7.2016 20:50

J14a15k67u87b 21Ř52í94h54a 4705949482831

Pokud se nepletu, tak železniční síť v ČR je možná nejhustší na světě. USA mají cca 200k km, my 9500. Tedy 20x méně. Rozlohou jsou USA ale mnohem větší než jen dvacetinásobně. Nechtělo se mi hledat celoevropskou síť, tak jsem tam dal jen nějaký menší násobek. Pravda možná že starý kontinent má hustší síť než USA. Ono to bude možná dvakrát, možná třikrát tak velké. Pak by ale cena vycházela ještě mnohem přiznivěji. O to hůř, že nic takového ještě hromadně neexistuje (za předpokladu technické proveditelnosti)

0/0
12.7.2016 21:18

M48a96r89t95i72n 80K56o47ž90í33n 1775636301890

Ale vždyť vám píšu, že ty krabičky už existují. Akorát že jedna stojí deset mega a to nepočítám další infrastrukturu k tomu.

0/0
12.7.2016 21:24

J26a54k70u96b 86Ř29í12h28a 4645809602651

A to mne právě zaráží. Neodkážu si představit co na tom stojí 10M. Nevím co všechno to umí. Jetsli jen zabezpečení a případně šlápne na brzdu, nebo i nějaké vedení vlaku akceleraci, přibržďování apod. Strašně drahé. Kdyby to měly mít všechny stroje Evropy, to je pro výrobce na tržbách.... ani nechci počítat. To se pak nedivím, že se nikomu nechche do budování infrastruktury. Nejsem zastánce přílišné regulace, ale zrovna v bezpečnosti by nějaká centrální regulace být měla. A do budoucna povinnost k nové lokomotivě koupit i toto zařízení stejně, jak je v autě povinnost ABS, lékárnička a náhradní kolo.

0/0
12.7.2016 21:34

M30a44r52t67i78n 70K68o82ž20í21n 1535686121470

Dělá se to v malých sériích, superspolehlivé, certifikované ve většině evropských zemích u všech správců tratí, prošlo to dlouhým vývojem a stále se to testuje. Mám pocit, že brzy to bude u nás na koridorech povinné a dopravcům jde hlava kolem z toho, že na třicet let starou mašinu budou muset namontovat krabici za deset milionů. Nová lokomotiva to již má v ceně, i tak to tvoří 10% její ceny, což je brutus.

0/0
12.7.2016 21:56

J41a31k33u80b 36Ř13í67h30a 4355509822731

To jsem jedině rád. Faktem ale je, že by to mělo zlevnit. na druhou stranu, když si vezmu náklady na přízení vlaku, tak to jsou tak veliká čísla, že těch 10M dopravce mít musí. Stejně jako provozovatelé jiných věcí. Bezpečnost se zvyšuje všude a kdo to chce provozovat, musí to akceptovat. Kdo to neakceptuje nedostane licenci. jednoduché. Pokud nemám na STK, taky nebudu jezdit tímhle autem, nebo můžu čekat trest.

0/0
12.7.2016 22:05

M18a28r81t30i42n 19K45o16ž59í21n 1945336541170

Berte to z té strany, že takových 80% lokomotiv u nás má stáří třicet a více let. A vy na takovou starou mašinu, jejíž zůstatková hodnota je kolikrát menší než půl milionu namontujete "krabičku" dvacetkrát dražší. Pokud budete nucen to udělat, budete muset promítnout cenu do jízdného. Jen v případě ČD, které mají něco kolem tisíce lokomotiv by to byla investice ve výši deset miliard jestli dobře počítám.

0/0
12.7.2016 22:28

J93a47k79u15b 11S12e93m48e87r79á93d 2837536561971

vidite a u aut vam staci abs, lekarnicka a nahradni kola, coz vzhledem k nehodovosti asi nijak zasadne nepomaha a chcete mnohem drazsi zarizeni do vlaku, kde ta statistika nehod je nekde uplne jinde

0/0
12.7.2016 21:58

M98a19r12t84i14n 62K49o11ž89í77n 1435326951870

Jenže u aut se to jednak dělá v sériích o milionech kusů ročně, druhak tam není tak brutální rušení jako na vozidle s elektrickou trakcí, každé auto je autonomní, nekomunikuje přes kolejnici, málo kdy se pohybuje 200km/h+, má úplně někde jinde brzdnou dráhu, může uhnout. A hlavně málo kdy vydrží v provozu desítky let s nájezdem v řádech milionů kilometrů. Taky jsou mnohem menší požadavky na spolehlivost, mírnější certifikace atd.

+1/0
12.7.2016 22:04

J29a36k10u36b 28S19e29m50e30r49á80d 2797686401111

tak piseme o CR a Evrope a vy zacnete psat o USA.... kazdopadne se musite smirit s tim, ze vsechno je o penezich....

0/0
12.7.2016 21:56

J35a58k64u88b 18Ř59í12h91a 4475499542541

Pravda, napsal jsem to lehce kostrbatě. Jen jsem na tom chtěl ukázat, že ČR má hodně hustou síť i proti světově slušně rozvinutým zemím. ČR a USA zhruba znám, celou Evropu ne.

0/0
12.7.2016 22:16

M46a89t36ú66š 78B96e59n67a53k 9938564342463

Exitstujú v podstate 2 spôsoby snímania koľajových vozdidiel na trati, poznám X prípadov pri oboch typoch kedy došlo k smrtelnej nehode. Navyše je problém že oba typy občas riadne blbnú a snímajú chybné údaje, potom k nim obsluhe nemá dôveru.

Navyše porovnávať tovar idúci po páse rýchlostou do 10 km za hodinu a vozidlá idúce rýchlostou 120km/h a viac je trochu zcestné.

Dalšia vec vlak idúci okolo návestidla zvyčajne odbočuje na inú koľaj. Navyše navestidlá sú od seba viac ako kilometer.

V podstate tomu zodpovedá systém ETCS, ale má jeden háčik jeho cena sa pohybuje okolo 350-500 tisíc € na vozidlo. U trate je to ešte omnoho viac. Na to aby naplno fungoval by ho muselo mať každé vozidlo vstupujúce na trať, čo je len v ČR okolo tisíc vozidiel. Ono sa k tomu raz dospeje, ale nebude to ani dnes ani zajtra. Podla plánov do 10 rokov na hlavných tratiach, vedlajšie sú vo hviezdach.... V minulosti sa v ČR presadzoval systém LS, ktorý však dodnes nieje na všetkých tratiach a vozidlách.

+3/0
12.7.2016 18:28

J77i58ř87í 62K13o34c92u19r98e63k 6295784425868

Problém je v základní myšlence, že stačí hlídat, jestli vlak projel kolem stůj. V případě problému máme chybně pozitivní stav (hlásíme volno, ikdyž není). A ikdyž to zafunguje bez chyby, tak může být pozdě.

Lepší by bylo, kdyby zabezpečovač hlídal zábrzdnou vzdálenost k cíli a nedovolil překročit jistý limit daný ... mimo jiné sklonem trati. Což je ETCS.

0/0
12.7.2016 19:47

I37v27a44n 61H85o73l64a82s 5597927818117

německé Indusi (a to zabezpečovač už docela letitý) pochopitelně nehlídá až průjezd kolem "stůj", ale "šanci zastavit" (tzn. max. rychlost na úrovni předvěsti a tuším 200 m přes "stůj" lze jet maximálně 30 km/hod., jinak elektromagnet natvrdo otevře brzdové potrubí.

0/0
12.7.2016 21:40

J81a18k71u57b 41Ř11í39h52a 4395119232391

Ano to přesně mám na mysli.

0/0
12.7.2016 21:48

L44i25b60o44r 46V35e17s87e45l19ý 2329496192412

Akorát vám z trati nikdo nesmí ukrást "magnet", jinak byste mohl návěstidlo projet i traťovou rychlostí.

0/0
12.7.2016 22:08

I70v60a81n 93H97o94l79a11s 5517837468517

Jistě, na to by Němci sami nepřišli a nijak neřešili. Snad až si to přečtou na této diskusi, tak konečně pochopí a učiní nějaká opatření :-D :-D.

0/0
12.7.2016 22:33

L32i27b48o89r 56V36e14s14e27l70ý 2229296462342

Ne, jen konstatuji, že to je zařízení poplatné době vzniku a z hlediska dnešních požadavků by už neobstálo.

0/0
12.7.2016 22:40

I85v93a65n 71H85o32l48a10s 5407787698457

Z hlediska dnešních požadavků je stále v provozu a patří právě i díky své jednoduchosti a spolehlivosti k velmi užitečným systémům. V kolika dalších státech je takové procento sítě pokryto alespoň tak dobrým zařízením, jakým je Indusi?

0/0
12.7.2016 23:01

L12i28b58o42r 72V76e97s93e13l88ý 2489546622942

Ale nově u nás nikdo instalaci neschválí, mimo interoperabilních instalací v rámci příhraničního provozu.

0/0
12.7.2016 23:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.