Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Piloti airbusu se sekli o 16 kilometrů, přistáli na vojenské základně

Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě vyšetřuje případ letounu společnosti Delta Air Lines, který přistál na špatném letišti. Posádka stroje se 130 lidmi na palubě se spletla o šestnáct kilometrů a dosedla na vojenské základně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L68u94b62o88š 26S31e43d79l90á43č49e91k 8195588555654

je vidět že se s Američanů můžete posrat

0/−2
9.7.2016 21:35

J92a96n 95M87a88j32e64r 5727607

S kým?

+5/0
9.7.2016 22:27

P43a11v82e27l 79M56o75r17a23v44e71c 3332739422578

"Stroj však dosedl na Ellsworthově letecké základně, vzdálené zhruba 16 kilometrů jižně od cílového letiště."

Milá Lupo, zopakuj si zeměpis základní školy. Ellworthova letecká základna neleží jižně, ale severně od onoho letiště (to jako na mapě "nahoru", ne "dolu")

+2/0
9.7.2016 18:09

P27e47t87r 92Z26d21e73n12ě97k 2854699624

Nějak mě to v době GPS a spousty dalších vychytávek hlava jaksi nebere;-)

+2/0
9.7.2016 17:41

M84i55c23h78a72l 97P26o65h87o41ř96e72l63s91k26ý 1126450215925

a příště Groom Lake ?

0/0
9.7.2016 16:06

M69i32c63h40a71l 84P76o78h43o32ř36e79l29s92k86ý 1226310665315

............to by trefit mohly , mají 4km dlouhou runway

0/0
9.7.2016 16:21

L59u75b26o90š 39N15i89k29l62a28s 9571104611737

Ten NorthWest musel ale bývat fakt dobrej oddíl.

Vynechme fakt, že na té vojenské základně už jsou podruhé, už to udělali v roce 2004.

V roce 2009 přeletěli cílové letiště v Minneapolis o 150nm. Piloti se v té době věnovali diskutování a práci se svými osobními notebooky, zatímco řízení letového provozu se s nimi snažilo marně spojit, takže nakonec usoudilo, že let byl unesen (nebylo by to v historii společnosti zdaleka poprvé). Kapitán chybu zjistil poté, co se mu zavolala letuška a zeptala se ho, jak to vidí s časem přistání...

Ale tohle je ještě lepší - v roce 1995 omylem let s Detroitu do Frankfurtu přistál v Bruselu, tj. o 160nm jinde. Piloti byli asi jedinými lidmi na palubě, kteří to zjistili až v okamžiku, kdy se připravovali k přistání, protože pasažéři a zmatené letušky, to celou dobu pozorovali na mapě, na obrazovce v kabině. ;-D

+1/0
9.7.2016 15:36

M92a61r91t81i17n 86I30r46e32i65n 5150272530692

nm jako nanometry?

0/0
9.7.2016 15:57

R14a13d79e78k 89J10a19n56a46t48a 9415786854592

nm = nautical mile

0/0
9.7.2016 16:32

L80u13b78o78š 66N29i21k29l68a73s 9481854721547

Pro zajímavost:

http://avherald.com/img/delta_a320_n333nw_rapid_city_160707_map.jpg

+5/0
9.7.2016 14:37

A79n68d73r10e72a 75D91e24k53a30n82o83v75á 8833149556433

Ještě, že to kluci posadili na letiště, i když nesprávné, taky mohli rýt pole podvozkem.

+1/−1
9.7.2016 14:36

T74o17m43a86s 50H62a35c48e85k 6504927835217

Zkuste se podivat na mapku co poslal Lubos Niklas, ne ze bych tim piloty obhajoval, ale snad pochopite o cem to je.

0/0
9.7.2016 17:46

A51n24d45r12e66a 79D67e78k23a82n87o87v34á 8583839446443

Pane Hacku, myslela jsem to všeobecně. Stejně jsem tak jsem mohla napsat, že mohli přistát v oceánu, na dálnici a podobně. Můj komentář se týkal toho, že přistáli v pořádku, ať to bylo na jakémkoli letišti.

+1/0
9.7.2016 18:29

D45a63n28i14e20l 64K20r91o27n21e73r 7334894516307

Jo, tak to se mi stalo neco podobnyho...Jel jsem vlakem z Prahy do Ostravy a najednou se probudim a jsem v Bohumine...

+7/0
9.7.2016 14:26

L69u18b77o42š 61N47i12k87l63a16s 9381304141617

Vystihl jste to přesně, tohle bylo zřejmě také o nedostatku pozornosti. :-)

0/0
9.7.2016 14:40

V73á11c89l11a15v 57D47o56k85s46a13n80s90k74ý 3618566151884

Nabídla jim omluvu. Jak se nabízí omluva? Vy pisálci z idnes jste fakt ostuda žurnalistiky.

+6/0
9.7.2016 13:52

I91v46a 67V63a49l15č12í82k97o61v40á 3500149369

jj, jsou. Ti dobří prchli před tím, no však víte...

0/0
9.7.2016 17:10

V89á87c64l46a72v 43D87o45k72s32a61n91s94k58ý 3658206231124

Před Voldemortem

0/0
9.7.2016 17:47

M33a40r21t25i15n 46S49m95a13h73a 4496947553941

Stane se.

0/0
9.7.2016 13:49

J97i53n11d85ř95i19c41h 54T13ů11m94a 1414862227168

Je to trochu zvláštní. Mohli mít povoleno vizuální přiblížení a mohli si splést letiště. Ale pochybuji, že dostali povolení k přistání na vojenském letišti a přistát bez povolení....

0/0
9.7.2016 13:46

I34v41o 50H26a48d 3547131584757

No stát se to v rusku tak je zase potřeba 130 nových rakví

+1/−6
9.7.2016 13:49

I49v40o 36H92a91d 3427971814667

Ty mínusy jsou asi za to že jsem zapomněl připočítat posádku že soudruzi;-D;-D;-D;-D

+3/−2
9.7.2016 14:01

T46o98m59a21s 19H36a15c49e90k 6844177245207

Ty minusy mate za naprosto uchylny a infantilni prispevek.

Berte to jako zivotni lekci, jeste budete za ty minusy vdecny az se naucite mluvit rozumne a k veci - v mnohem Vam to zivot ulehci ba i zprijemni.

+1/0
9.7.2016 17:42

J14a62n 82V95o49j17í53ř 9381562537501

Životní lekce? To je ještě krutější nez negativní hodnocení porcelanovy vazy na Aukru:))

+1/0
9.7.2016 18:32

L51u19b56o77š 15N60i21k68l95a58s 9301744161747

Oni si mysleli, že ho dostali. Dostali povolení k přistání na konkrétní ranveji, viděli letiště, stejnou ranvej, šli na přistání.

Otázkou je, proč do toho nevstoupila věž toho vojenského letiště, ale když si představíte danou situaci (ono je to všechno velmi rychlé, rychlejší, než si lidé myslí), že řídíci vidí, jak mu najednou začne na dráhu přistávat nekomunikující (protože je na jiné frekvenci) dopravní letadlo, tak asi jediné, co udělá je, že udělá maximum proto, aby ta dráha byla volná. Ono to totiž docela klidně může být letadlo v nouzi, neschopné komunikovat.

+1/0
9.7.2016 13:56

J29i40n88d42ř14i22c72h 67T34ů30m31a 1404182457578

Povolení k přistání se obvykle nevydává letounu vzdálenému 16 km ale až na finále (na kterém zjevně nebyli).

0/0
9.7.2016 14:10

L74u22b18o52š 15N70i67k26l58a70s 9841334951557

Nemáte pravdu, povolení docela klidně můžete dostat daleko dříve, spolu s povolením k dlouhému finále. Zdaleka ne vždy se přistává z okruhu, také k tomu není důvod, když přilétáte zhruba ze správného směru a na letišti je volno. Takže na finále úplně klidně být mohli.

Skoro začínám mít chuť si to poslechnout.

0/0
9.7.2016 14:18

J23i54n42d17ř88i73c87h 23T48ů23m48a 1384772507318

Pravdu mám. Pokud jsou dráhy vzdáleny 16 km nemůžete být na finále (za bodem FAF a v ose dráhy) obou drah. To je nesmysl. Povolení sice můžete dostat i když nejste na finále, ale je to neprofesionální a končí to podobnými průšvihy.

0/0
9.7.2016 16:10

J57i83ř30í 12T32e48p83r 4177660635685

Někde sedli s velkým Boeingem na malé letiště. Vše dopadlo OK, jen ho odtamtud nemohli dostat.

http://zpravy.idnes.cz/obri-letadlo-omylem-pristalo-na-mini-letisti-f38-/zahranicni.aspx?c=A131121_154229_zahranicni_maq

0/0
9.7.2016 13:07

L58u72b71o83š 42N36i49k71l78a16s 9751974101557

To byla tehdy velká klika, že na té dráze něco nebylo, neopravovali ji a pod. Nejlepší je, že pilot, ani věž toho letiště, na které měl přistát, ještě po přistání nevěděli, kde vlastně je. Doporučuji poslechnout si komunikaci...

https://www.youtube.com/watch?v=2P6LV-DKMrc

0/0
9.7.2016 13:34

M39a65r41t88i74n 37S23m11a13h93a 4326747703341

Jojo, na to si pamatuju.

0/0
9.7.2016 13:49

P50e35t15r 38M49u75d39r16o12c38h 9781517512171

Nocni let nad USA. Bourka, pilotum vypadnou vsechny navigacni pristroje, a tak jen leti a leti. Najednou v dalce uvidi velky mrakodrap. Zamiri k nemu a kdyz se blizi, pilot otevre okynko a zavola: "Prosim vas, kde to jsme?" Z mrakodrapu se ozve: "V letadle." Pilot udela ostrou zatacku doleva a za par minut bravurne pristane.

Po pristani se ho novinari ptaji: "Jak jste za takove situace nasel letiste?"

"Vite, leteli jsme okolo mrakodrapu, vyklonil jsem se a zavolal 'Kde to jsme?' Odpoved byla 'V letadle.' Takhle blbou odpoved mi mohli dat jen lidi od Microsoftu, takze jsme museli byt v Redmontu a tam uz je letiste jen pat mil doleva od jejich sidla."

+20/0
9.7.2016 12:08

J32o11s75e64f 96Š18v96e34c 6125266824953

Chtěli letět na dovolenou vojenským letadlem (asi cvičit do Pobaltí) co je na tom divného?

+1/−7
9.7.2016 11:50

P55a29v35e45l 76M55o40r15a72v59e30c 3772579582918

To si pletete národy.

Na dovolenou v plné polní jezdí či létají Rusové.

+1/0
9.7.2016 18:11

T82o85m75á91š 12B94u21r12a 4592506554

Ve srovnání s letem VARIG 254 (Sao Paulo) - Marábá - Belém; 3. září 1989; Boeing 737-241; reg. zn.: PP-VMK (viz video https://www.youtube.com/watch?v=-SAXzEGaWlc&list=PL9cNoOIY0WYA1gMtUBumkPoji5ctJE5hJ&index=19) se v tomto případě jedná o prkotinu.

Tady šlo o odchylku okolo šestnácti kilometrů zakončenou standardním přistávacím manévrem, bez zranění. V mnou uvedeném případě těch kilometrů bylo 725. A to v přesně obráceném směru od proponované trasy letu. Oba piloti s dostatečným náletem, zkušení. A přesto místo aby měli za letu zapadající slunce po levé straně, letěli nejdříve do něho, poté od něj a nakonec to otočili na jih. Důsledek: spotřebované veškeré palivo z čehož rezultovalo vynucené nouzové přistání v pralese. Samotné přistání se odehrálo až na kopilota (težce raněn) beze ztrát na životech, pouze s lehkými zraněními. Následné dva dny v džungli ale přežila pouze čtyřicetjedna osoba z padesátičtyř.

Jak vidno, zakufrovat může i zkušený a pilot a nebude to zřejmě nic neobvyklého. Zvláště pak, když se letí naviguje "na oči" a nikoliv dle avioniky.

+5/0
9.7.2016 11:13

J48i58ř14í 34V51o85s32e10č69e57k 8410649830981

Tam šlo myslim o chybně zadaný kurz kvůli použití desetinné čárky, coz kapitan nevěděl, protože v době zavedení mel dovolenou a informace ho minula.

0/0
9.7.2016 13:22

L29u40b55o16š 29N74i45k91l23a26s 9731624671927

V tom posledním odstavci se velmi mýlíte a máte zde dost příkladů, kde došlo k havárii právě proto, že v extrémní situaci piloti nadále slepě věřili přístrojům, přestože už jim jinak muselo být jasné, že něco není v pořádku. Typicky například havárie letu AF447, kde piloti měli před sebou ukázkový příklad zamrznutí pitotovy trubice (zde trubic) a až do konce věřili tomu, co jim tvrdí počítač. Ano, není to z oblasti navigace, ale jde o stejný princip.

Let VARIG254 navíc havaroval z úplně jiného důvodu, než si myslíte - šlo o souhru různých faktorů, špatné přečtení kurzu z letového plánu kapitánem, fakt, že kopilot to od kapitána převzal, místo aby si údaj sám přečetl z FPL, to, že formát kurzu byl takto zapsán díky právě proběhlé standardizaci v rámci společnosti, to, že kapitán byl v dané době mimo firmu atd.

Piloti samozřejmě mohli a měli na chybu přijít, pokud by se ovšem právě věnovali i pozorování okolí a nespolehli slepě na přístroje, které letěly dle chybného zadání. Slunce je jen jedním příkladem, stejně tak měli zjistit, že nemají sílící signál cílového letiště, že se kolem nich nekomunikuje na očekávaných frekvencích atd.

Když ten letový plán posléze ukázali několik desítkám jiných pilotů, více než polovina z nich chybu zopakovala.

0/0
9.7.2016 13:51

J89i59n89d30ř51i10c34h 34T66ů48m75a 1594352437788

Chyba nebyla v tom, že věřili přístrojům (za špatného počasí ostatně ani nic jiného nezbývá) ale, že věřili jednomu! přístroji. Už pohled na kompas by jim musel říci, že něco není v pořádku.

0/0
9.7.2016 17:15
Foto

V22l37a44s36t28a 94C90o70u13f44a36l 7207139669905

Pitotova trubice nemá nic společného s navigací.

0/0
10.7.2016 9:26

J17a77r32o63s16l79a96v 51J44a41n98s94a 5167876670522

Takový omyl nad Ruskem končí ukončením letu.

+7/−9
9.7.2016 10:46

J25i19r57k43a 14N45o28v41á74k 6932685285279

no tak pokud se polský pilot na to vojenské letiště netrefí a nahroutí to do lesa, tak ano.

+10/−1
9.7.2016 10:49

L17a72d23i30s10l56a68v 80F12r79y71d41r40y92š91e85k 9943949648244

Kdy se tak stalo?

0/0
9.7.2016 10:56

T75o82m94á92š 19B56u12r42a 4142326414

Dovolím si vás upřesnit: dle vyjádření CCCP se nejednalo o "ukončení letu", nýbrž dle vyjádření těch vrahů o "pozastavení letu" (KAL 007; 1. září 1983; Boenig 747-230B; 269 osob mrtvých). Což v ruštině, kromě jiného, zřejmě může znamenat cílené usmrcení civilních osob vojenskou mašinérií.

+3/−1
9.7.2016 11:28

R85a38d32e26k 34J36a81n84a87t21a 9835436174762

U KAL007 byla ovšem o dost větší odchylka, navíc byl problém s identifikací letadla a v oblasti se pohybovaly i skutečné špionážní letouny stejného typu jako KAL007. A bylo to v noci ...

+2/−2
9.7.2016 13:40

I71v72o 15H35a48d 3877971724637

Komunistické keci;-€;-€

+1/−2
9.7.2016 13:52

L12u40b88o27š 37N89i98k65l48a97s 9571394551117

Nevím, proč sem všichni, počínaje panem Jansou, přes pana Buru až po vás taháte cosi, co s věcí vůbc nesouvisí, ale když už to berete tak osobně, zjistěte si něco například i o Iran Air Flight 655.

Sestřeleno americkým raketovým křižníkem USS Vincennes, který se navíc v té době protiprávně pohyboval ve výsostných vodách Íránu. 290 mrtvých civilistů. Pan Bura by jistě povykoval něco o "vrazích", "vojenské mašinerii" atd. USA se k tomu docela dlouhou dobu moc nehlásily, nikdy se oficiálně neomluvily a teprve po letech vyplatily odškodnění pozůstalým, ovšem tak, že neuznaly vinu a odškodnění bylo vyplaceno "dobrovolně", spíše jako gesto dobré vůle, protože "šlo o omyl".

+1/0
9.7.2016 14:10

T69o74m61á68š 23B78u36r64a 4982616854

Ale ano - celkem pasentní poznámka. Bylo by však od Vás zároveň korektní objasnit, za jakým účelem sem Vy "taháte" i kauzu Iran Air 655.

0/0
9.7.2016 15:20

T41o84m39á37š 78B82u52r86a 4642686244

Ano, šlo tam o zhruba pětisetkilometrovou odchylku od standardní trasy, čímž se tento civilní let dostal nad vojensky citlivou oblast CCCP. A podruhé ano, když se zmiňujete o přítomnosti US KC-135 "ve stínu" - to tam amíci dělali prý běžně. A samozřejmě byla noc, tudíž - krom jiného - vnitřní osvětlení KAL-007 bylo ztlumené a posádka relaxovala, pročež radiokomunikaci měli v omezeném režimu, takže výzvy nezaregistrovali. To všechno byla pravda.

Nicméně ani tyto fakty dle mne ale neospravedlňují tak razantní vojenský zásah proti civilnímu éru. A že velení bolševického vojenského letectva o civilním charakteru podezřele se chovajícího letadla vědělo, posléze připustilo samo. Vyslaný stíhač tak měl dostat rozkaz přinutit letadlo manévrováním přistát a věc měla být následně řešena na zemi. Takhle to byla prachsprostá hromadná vražda.

0/0
9.7.2016 15:06

J92i46n63d57ř96i21c28h 93T18ů29m41a 1264132647728

Správně. Pozastavení letu. Po prohledání trosek letounu a nenalezení špionážních přístrojů nikdo letounu nebránil v cestě do cílové destinace.:-/

+2/0
9.7.2016 13:51

R36o39m59a83n 74V75e89s65e50l58ý 2243359210290

.. a co na to počítač? že mlčí ??

+4/0
9.7.2016 10:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.