Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Piloti airbusu se sekli o 16 kilometrů, přistáli na vojenské základně

Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě vyšetřuje případ letounu společnosti Delta Air Lines, který přistál na špatném letišti. Posádka stroje se 130 lidmi na palubě se spletla o šestnáct kilometrů a dosedla na vojenské základně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L90u54b41o32š 82S20e97d32l87á70č43e42k 8505648525874

je vidět že se s Američanů můžete posrat

0/−2
9.7.2016 21:35

J24a37n 67M68a11j70e91r 5337127

S kým?

+5/0
9.7.2016 22:27

P58a37v57e44l 25M54o66r88a13v35e84c 3852209162748

"Stroj však dosedl na Ellsworthově letecké základně, vzdálené zhruba 16 kilometrů jižně od cílového letiště."

Milá Lupo, zopakuj si zeměpis základní školy. Ellworthova letecká základna neleží jižně, ale severně od onoho letiště (to jako na mapě "nahoru", ne "dolu")

+2/0
9.7.2016 18:09

P53e11t90r 38Z23d39e15n73ě67k 2294109324

Nějak mě to v době GPS a spousty dalších vychytávek hlava jaksi nebere;-)

+2/0
9.7.2016 17:41

M45i49c77h29a61l 18P29o33h82o49ř87e71l25s75k52ý 1466380665115

a příště Groom Lake ?

0/0
9.7.2016 16:06

M13i31c91h25a10l 78P62o19h72o53ř63e89l25s24k32ý 1306490355155

............to by trefit mohly , mají 4km dlouhou runway

0/0
9.7.2016 16:21

L32u77b89o81š 91N13i22k29l23a47s 9851684441117

Ten NorthWest musel ale bývat fakt dobrej oddíl.

Vynechme fakt, že na té vojenské základně už jsou podruhé, už to udělali v roce 2004.

V roce 2009 přeletěli cílové letiště v Minneapolis o 150nm. Piloti se v té době věnovali diskutování a práci se svými osobními notebooky, zatímco řízení letového provozu se s nimi snažilo marně spojit, takže nakonec usoudilo, že let byl unesen (nebylo by to v historii společnosti zdaleka poprvé). Kapitán chybu zjistil poté, co se mu zavolala letuška a zeptala se ho, jak to vidí s časem přistání...

Ale tohle je ještě lepší - v roce 1995 omylem let s Detroitu do Frankfurtu přistál v Bruselu, tj. o 160nm jinde. Piloti byli asi jedinými lidmi na palubě, kteří to zjistili až v okamžiku, kdy se připravovali k přistání, protože pasažéři a zmatené letušky, to celou dobu pozorovali na mapě, na obrazovce v kabině. ;-D

+1/0
9.7.2016 15:36

M96a11r52t33i76n 50I98r97e56i79n 5280592720562

nm jako nanometry?

0/0
9.7.2016 15:57

R92a54d13e20k 33J43a32n23a48t10a 9225866594492

nm = nautical mile

0/0
9.7.2016 16:32

L71u85b84o28š 87N96i27k31l76a25s 9581644331797

Pro zajímavost:

http://avherald.com/img/delta_a320_n333nw_rapid_city_160707_map.jpg

+5/0
9.7.2016 14:37

A42n11d72r52e49a 71D29e91k81a57n21o66v94á 8823619526213

Ještě, že to kluci posadili na letiště, i když nesprávné, taky mohli rýt pole podvozkem.

+1/−1
9.7.2016 14:36

T89o58m36a69s 94H10a71c74e39k 6714777875617

Zkuste se podivat na mapku co poslal Lubos Niklas, ne ze bych tim piloty obhajoval, ale snad pochopite o cem to je.

0/0
9.7.2016 17:46

A67n20d52r79e47a 37D68e47k87a29n78o14v36á 8163319126433

Pane Hacku, myslela jsem to všeobecně. Stejně jsem tak jsem mohla napsat, že mohli přistát v oceánu, na dálnici a podobně. Můj komentář se týkal toho, že přistáli v pořádku, ať to bylo na jakémkoli letišti.

+1/0
9.7.2016 18:29

D69a34n13i68e74l 73K52r72o15n71e80r 7734414576247

Jo, tak to se mi stalo neco podobnyho...Jel jsem vlakem z Prahy do Ostravy a najednou se probudim a jsem v Bohumine...

+7/0
9.7.2016 14:26

L93u94b53o55š 51N13i23k25l52a51s 9121384561657

Vystihl jste to přesně, tohle bylo zřejmě také o nedostatku pozornosti. :-)

0/0
9.7.2016 14:40

V67á92c50l72a94v 12D52o83k92s92a46n98s16k42ý 3648876721554

Nabídla jim omluvu. Jak se nabízí omluva? Vy pisálci z idnes jste fakt ostuda žurnalistiky.

+6/0
9.7.2016 13:52

I71v64a 19V41a62l74č59í40k55o19v60á 3260729449

jj, jsou. Ti dobří prchli před tím, no však víte...

0/0
9.7.2016 17:10

V95á16c46l77a40v 10D46o55k70s19a11n59s19k52ý 3958806591644

Před Voldemortem

0/0
9.7.2016 17:47

M78a55r66t91i55n 35S40m74a23h64a 4556437333761

Stane se.

0/0
9.7.2016 13:49

J30i12n13d10ř94i85c56h 71T18ů26m92a 1984402127648

Je to trochu zvláštní. Mohli mít povoleno vizuální přiblížení a mohli si splést letiště. Ale pochybuji, že dostali povolení k přistání na vojenském letišti a přistát bez povolení....

0/0
9.7.2016 13:46

I16v43o 73H58a94d 3477261774137

No stát se to v rusku tak je zase potřeba 130 nových rakví

+1/−6
9.7.2016 13:49

I16v30o 80H83a38d 3387131344987

Ty mínusy jsou asi za to že jsem zapomněl připočítat posádku že soudruzi;-D;-D;-D;-D

+3/−2
9.7.2016 14:01

T25o19m54a79s 60H27a52c56e94k 6364817495567

Ty minusy mate za naprosto uchylny a infantilni prispevek.

Berte to jako zivotni lekci, jeste budete za ty minusy vdecny az se naucite mluvit rozumne a k veci - v mnohem Vam to zivot ulehci ba i zprijemni.

+1/0
9.7.2016 17:42

J12a33n 25V31o19j32í43ř 9421882647601

Životní lekce? To je ještě krutější nez negativní hodnocení porcelanovy vazy na Aukru:))

+1/0
9.7.2016 18:32

L48u82b92o97š 50N97i33k95l94a44s 9671384461147

Oni si mysleli, že ho dostali. Dostali povolení k přistání na konkrétní ranveji, viděli letiště, stejnou ranvej, šli na přistání.

Otázkou je, proč do toho nevstoupila věž toho vojenského letiště, ale když si představíte danou situaci (ono je to všechno velmi rychlé, rychlejší, než si lidé myslí), že řídíci vidí, jak mu najednou začne na dráhu přistávat nekomunikující (protože je na jiné frekvenci) dopravní letadlo, tak asi jediné, co udělá je, že udělá maximum proto, aby ta dráha byla volná. Ono to totiž docela klidně může být letadlo v nouzi, neschopné komunikovat.

+1/0
9.7.2016 13:56

J75i98n21d66ř20i45c75h 27T89ů85m61a 1714182697158

Povolení k přistání se obvykle nevydává letounu vzdálenému 16 km ale až na finále (na kterém zjevně nebyli).

0/0
9.7.2016 14:10

L69u70b35o54š 92N40i76k34l54a16s 9961124851537

Nemáte pravdu, povolení docela klidně můžete dostat daleko dříve, spolu s povolením k dlouhému finále. Zdaleka ne vždy se přistává z okruhu, také k tomu není důvod, když přilétáte zhruba ze správného směru a na letišti je volno. Takže na finále úplně klidně být mohli.

Skoro začínám mít chuť si to poslechnout.

0/0
9.7.2016 14:18

J21i43n93d78ř27i43c32h 31T75ů78m28a 1844312927168

Pravdu mám. Pokud jsou dráhy vzdáleny 16 km nemůžete být na finále (za bodem FAF a v ose dráhy) obou drah. To je nesmysl. Povolení sice můžete dostat i když nejste na finále, ale je to neprofesionální a končí to podobnými průšvihy.

0/0
9.7.2016 16:10

J46i78ř88í 63T90e34p72r 4427830525725

Někde sedli s velkým Boeingem na malé letiště. Vše dopadlo OK, jen ho odtamtud nemohli dostat.

http://zpravy.idnes.cz/obri-letadlo-omylem-pristalo-na-mini-letisti-f38-/zahranicni.aspx?c=A131121_154229_zahranicni_maq

0/0
9.7.2016 13:07

L97u74b66o59š 22N43i88k73l77a51s 9661914901357

To byla tehdy velká klika, že na té dráze něco nebylo, neopravovali ji a pod. Nejlepší je, že pilot, ani věž toho letiště, na které měl přistát, ještě po přistání nevěděli, kde vlastně je. Doporučuji poslechnout si komunikaci...

https://www.youtube.com/watch?v=2P6LV-DKMrc

0/0
9.7.2016 13:34

M82a48r94t55i35n 18S19m83a27h18a 4376187483931

Jojo, na to si pamatuju.

0/0
9.7.2016 13:49

P28e47t11r 20M35u53d45r56o64c25h 9661847942561

Nocni let nad USA. Bourka, pilotum vypadnou vsechny navigacni pristroje, a tak jen leti a leti. Najednou v dalce uvidi velky mrakodrap. Zamiri k nemu a kdyz se blizi, pilot otevre okynko a zavola: "Prosim vas, kde to jsme?" Z mrakodrapu se ozve: "V letadle." Pilot udela ostrou zatacku doleva a za par minut bravurne pristane.

Po pristani se ho novinari ptaji: "Jak jste za takove situace nasel letiste?"

"Vite, leteli jsme okolo mrakodrapu, vyklonil jsem se a zavolal 'Kde to jsme?' Odpoved byla 'V letadle.' Takhle blbou odpoved mi mohli dat jen lidi od Microsoftu, takze jsme museli byt v Redmontu a tam uz je letiste jen pat mil doleva od jejich sidla."

+20/0
9.7.2016 12:08

J24o63s79e85f 96Š38v18e85c 6775856584443

Chtěli letět na dovolenou vojenským letadlem (asi cvičit do Pobaltí) co je na tom divného?

+1/−7
9.7.2016 11:50

P63a23v57e58l 32M14o94r94a54v40e50c 3562669472898

To si pletete národy.

Na dovolenou v plné polní jezdí či létají Rusové.

+1/0
9.7.2016 18:11

T82o79m88á49š 22B62u69r62a 4382516204

Ve srovnání s letem VARIG 254 (Sao Paulo) - Marábá - Belém; 3. září 1989; Boeing 737-241; reg. zn.: PP-VMK (viz video https://www.youtube.com/watch?v=-SAXzEGaWlc&list=PL9cNoOIY0WYA1gMtUBumkPoji5ctJE5hJ&index=19) se v tomto případě jedná o prkotinu.

Tady šlo o odchylku okolo šestnácti kilometrů zakončenou standardním přistávacím manévrem, bez zranění. V mnou uvedeném případě těch kilometrů bylo 725. A to v přesně obráceném směru od proponované trasy letu. Oba piloti s dostatečným náletem, zkušení. A přesto místo aby měli za letu zapadající slunce po levé straně, letěli nejdříve do něho, poté od něj a nakonec to otočili na jih. Důsledek: spotřebované veškeré palivo z čehož rezultovalo vynucené nouzové přistání v pralese. Samotné přistání se odehrálo až na kopilota (težce raněn) beze ztrát na životech, pouze s lehkými zraněními. Následné dva dny v džungli ale přežila pouze čtyřicetjedna osoba z padesátičtyř.

Jak vidno, zakufrovat může i zkušený a pilot a nebude to zřejmě nic neobvyklého. Zvláště pak, když se letí naviguje "na oči" a nikoliv dle avioniky.

+5/0
9.7.2016 11:13

J20i85ř42í 69V24o60s89e89č31e98k 8160929610891

Tam šlo myslim o chybně zadaný kurz kvůli použití desetinné čárky, coz kapitan nevěděl, protože v době zavedení mel dovolenou a informace ho minula.

0/0
9.7.2016 13:22

L10u12b82o22š 32N28i59k48l81a12s 9961954181327

V tom posledním odstavci se velmi mýlíte a máte zde dost příkladů, kde došlo k havárii právě proto, že v extrémní situaci piloti nadále slepě věřili přístrojům, přestože už jim jinak muselo být jasné, že něco není v pořádku. Typicky například havárie letu AF447, kde piloti měli před sebou ukázkový příklad zamrznutí pitotovy trubice (zde trubic) a až do konce věřili tomu, co jim tvrdí počítač. Ano, není to z oblasti navigace, ale jde o stejný princip.

Let VARIG254 navíc havaroval z úplně jiného důvodu, než si myslíte - šlo o souhru různých faktorů, špatné přečtení kurzu z letového plánu kapitánem, fakt, že kopilot to od kapitána převzal, místo aby si údaj sám přečetl z FPL, to, že formát kurzu byl takto zapsán díky právě proběhlé standardizaci v rámci společnosti, to, že kapitán byl v dané době mimo firmu atd.

Piloti samozřejmě mohli a měli na chybu přijít, pokud by se ovšem právě věnovali i pozorování okolí a nespolehli slepě na přístroje, které letěly dle chybného zadání. Slunce je jen jedním příkladem, stejně tak měli zjistit, že nemají sílící signál cílového letiště, že se kolem nich nekomunikuje na očekávaných frekvencích atd.

Když ten letový plán posléze ukázali několik desítkám jiných pilotů, více než polovina z nich chybu zopakovala.

0/0
9.7.2016 13:51

J11i52n93d29ř79i93c84h 18T22ů69m36a 1944752567678

Chyba nebyla v tom, že věřili přístrojům (za špatného počasí ostatně ani nic jiného nezbývá) ale, že věřili jednomu! přístroji. Už pohled na kompas by jim musel říci, že něco není v pořádku.

0/0
9.7.2016 17:15
Foto

V35l76a86s37t59a 21C59o86u49f15a32l 7597709139395

Pitotova trubice nemá nic společného s navigací.

0/0
10.7.2016 9:26

J72a27r51o67s88l78a14v 85J22a67n15s90a 5887236850372

Takový omyl nad Ruskem končí ukončením letu.

+7/−9
9.7.2016 10:46

J52i12r79k56a 34N20o68v58á20k 6502655535249

no tak pokud se polský pilot na to vojenské letiště netrefí a nahroutí to do lesa, tak ano.

+10/−1
9.7.2016 10:49

L57a43d23i15s81l96a18v 52F17r67y87d30r90y73š68e53k 9293709728634

Kdy se tak stalo?

0/0
9.7.2016 10:56

T76o79m57á90š 56B14u61r57a 4922576484

Dovolím si vás upřesnit: dle vyjádření CCCP se nejednalo o "ukončení letu", nýbrž dle vyjádření těch vrahů o "pozastavení letu" (KAL 007; 1. září 1983; Boenig 747-230B; 269 osob mrtvých). Což v ruštině, kromě jiného, zřejmě může znamenat cílené usmrcení civilních osob vojenskou mašinérií.

+3/−1
9.7.2016 11:28

R22a60d70e63k 34J91a85n17a25t76a 9835446444912

U KAL007 byla ovšem o dost větší odchylka, navíc byl problém s identifikací letadla a v oblasti se pohybovaly i skutečné špionážní letouny stejného typu jako KAL007. A bylo to v noci ...

+2/−2
9.7.2016 13:40

I35v43o 45H10a14d 3897781914897

Komunistické keci;-€;-€

+1/−2
9.7.2016 13:52

L46u77b85o31š 57N76i45k59l59a59s 9291754691297

Nevím, proč sem všichni, počínaje panem Jansou, přes pana Buru až po vás taháte cosi, co s věcí vůbc nesouvisí, ale když už to berete tak osobně, zjistěte si něco například i o Iran Air Flight 655.

Sestřeleno americkým raketovým křižníkem USS Vincennes, který se navíc v té době protiprávně pohyboval ve výsostných vodách Íránu. 290 mrtvých civilistů. Pan Bura by jistě povykoval něco o "vrazích", "vojenské mašinerii" atd. USA se k tomu docela dlouhou dobu moc nehlásily, nikdy se oficiálně neomluvily a teprve po letech vyplatily odškodnění pozůstalým, ovšem tak, že neuznaly vinu a odškodnění bylo vyplaceno "dobrovolně", spíše jako gesto dobré vůle, protože "šlo o omyl".

+1/0
9.7.2016 14:10

T19o44m61á42š 62B57u85r92a 4442236984

Ale ano - celkem pasentní poznámka. Bylo by však od Vás zároveň korektní objasnit, za jakým účelem sem Vy "taháte" i kauzu Iran Air 655.

0/0
9.7.2016 15:20

T31o70m26á57š 87B66u68r29a 4692346854

Ano, šlo tam o zhruba pětisetkilometrovou odchylku od standardní trasy, čímž se tento civilní let dostal nad vojensky citlivou oblast CCCP. A podruhé ano, když se zmiňujete o přítomnosti US KC-135 "ve stínu" - to tam amíci dělali prý běžně. A samozřejmě byla noc, tudíž - krom jiného - vnitřní osvětlení KAL-007 bylo ztlumené a posádka relaxovala, pročež radiokomunikaci měli v omezeném režimu, takže výzvy nezaregistrovali. To všechno byla pravda.

Nicméně ani tyto fakty dle mne ale neospravedlňují tak razantní vojenský zásah proti civilnímu éru. A že velení bolševického vojenského letectva o civilním charakteru podezřele se chovajícího letadla vědělo, posléze připustilo samo. Vyslaný stíhač tak měl dostat rozkaz přinutit letadlo manévrováním přistát a věc měla být následně řešena na zemi. Takhle to byla prachsprostá hromadná vražda.

0/0
9.7.2016 15:06

J47i69n38d39ř79i26c34h 83T24ů25m64a 1244352657528

Správně. Pozastavení letu. Po prohledání trosek letounu a nenalezení špionážních přístrojů nikdo letounu nebránil v cestě do cílové destinace.:-/

+2/0
9.7.2016 13:51

R56o26m44a14n 53V42e72s32e36l16ý 2283129700910

.. a co na to počítač? že mlčí ??

+4/0
9.7.2016 10:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.