Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Piloti airbusu se sekli o 16 kilometrů, přistáli na vojenské základně

Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě vyšetřuje případ letounu společnosti Delta Air Lines, který přistál na špatném letišti. Posádka stroje se 130 lidmi na palubě se spletla o šestnáct kilometrů a dosedla na vojenské základně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L57u67b83o47š 42S63e64d12l59á35č33e46k 8875418775834

je vidět že se s Američanů můžete posrat

0/−2
9.7.2016 21:35

J64a75n 52M30a74j68e78r 5747357

S kým?

+5/0
9.7.2016 22:27

P22a44v32e40l 80M49o50r96a25v40e35c 3292139242788

"Stroj však dosedl na Ellsworthově letecké základně, vzdálené zhruba 16 kilometrů jižně od cílového letiště."

Milá Lupo, zopakuj si zeměpis základní školy. Ellworthova letecká základna neleží jižně, ale severně od onoho letiště (to jako na mapě "nahoru", ne "dolu")

+2/0
9.7.2016 18:09

P89e52t86r 90Z44d95e15n13ě26k 2704939104

Nějak mě to v době GPS a spousty dalších vychytávek hlava jaksi nebere;-)

+2/0
9.7.2016 17:41

M10i65c61h87a87l 18P21o30h28o42ř71e77l84s81k49ý 1716110515635

a příště Groom Lake ?

0/0
9.7.2016 16:06

M61i61c73h40a32l 81P87o39h38o17ř40e15l68s86k49ý 1496400635515

............to by trefit mohly , mají 4km dlouhou runway

0/0
9.7.2016 16:21

L46u20b91o92š 60N57i80k18l16a61s 9561424121737

Ten NorthWest musel ale bývat fakt dobrej oddíl.

Vynechme fakt, že na té vojenské základně už jsou podruhé, už to udělali v roce 2004.

V roce 2009 přeletěli cílové letiště v Minneapolis o 150nm. Piloti se v té době věnovali diskutování a práci se svými osobními notebooky, zatímco řízení letového provozu se s nimi snažilo marně spojit, takže nakonec usoudilo, že let byl unesen (nebylo by to v historii společnosti zdaleka poprvé). Kapitán chybu zjistil poté, co se mu zavolala letuška a zeptala se ho, jak to vidí s časem přistání...

Ale tohle je ještě lepší - v roce 1995 omylem let s Detroitu do Frankfurtu přistál v Bruselu, tj. o 160nm jinde. Piloti byli asi jedinými lidmi na palubě, kteří to zjistili až v okamžiku, kdy se připravovali k přistání, protože pasažéři a zmatené letušky, to celou dobu pozorovali na mapě, na obrazovce v kabině. ;-D

+1/0
9.7.2016 15:36

M16a42r48t36i35n 38I16r10e78i81n 5230862360122

nm jako nanometry?

0/0
9.7.2016 15:57

R90a45d41e18k 18J59a15n52a68t67a 9225816504722

nm = nautical mile

0/0
9.7.2016 16:32

L81u76b81o73š 38N40i61k54l10a23s 9151344451457

Pro zajímavost:

http://avherald.com/img/delta_a320_n333nw_rapid_city_160707_map.jpg

+5/0
9.7.2016 14:37

A41n19d79r72e30a 77D27e69k30a48n33o51v68á 8633729796233

Ještě, že to kluci posadili na letiště, i když nesprávné, taky mohli rýt pole podvozkem.

+1/−1
9.7.2016 14:36

T53o86m42a28s 11H10a48c58e94k 6494467455287

Zkuste se podivat na mapku co poslal Lubos Niklas, ne ze bych tim piloty obhajoval, ale snad pochopite o cem to je.

0/0
9.7.2016 17:46

A12n82d23r68e20a 59D87e49k60a72n54o21v56á 8423499856713

Pane Hacku, myslela jsem to všeobecně. Stejně jsem tak jsem mohla napsat, že mohli přistát v oceánu, na dálnici a podobně. Můj komentář se týkal toho, že přistáli v pořádku, ať to bylo na jakémkoli letišti.

+1/0
9.7.2016 18:29

D97a80n29i10e61l 46K12r26o40n18e40r 7244344386807

Jo, tak to se mi stalo neco podobnyho...Jel jsem vlakem z Prahy do Ostravy a najednou se probudim a jsem v Bohumine...

+7/0
9.7.2016 14:26

L34u11b45o49š 38N98i52k22l91a73s 9911244861177

Vystihl jste to přesně, tohle bylo zřejmě také o nedostatku pozornosti. :-)

0/0
9.7.2016 14:40

V53á66c97l71a33v 50D64o25k28s50a46n21s52k79ý 3508566351354

Nabídla jim omluvu. Jak se nabízí omluva? Vy pisálci z idnes jste fakt ostuda žurnalistiky.

+6/0
9.7.2016 13:52

I43v73a 86V54a95l10č57í71k55o68v37á 3350689319

jj, jsou. Ti dobří prchli před tím, no však víte...

0/0
9.7.2016 17:10

V24á19c86l50a41v 51D11o86k25s19a82n94s13k26ý 3568716711444

Před Voldemortem

0/0
9.7.2016 17:47
Foto

M48a65r80t23i29n 97S70m97a24h61a 4946957863911

Stane se.

0/0
9.7.2016 13:49

J80i24n96d42ř92i98c24h 82T34ů55m57a 1774712117958

Je to trochu zvláštní. Mohli mít povoleno vizuální přiblížení a mohli si splést letiště. Ale pochybuji, že dostali povolení k přistání na vojenském letišti a přistát bez povolení....

0/0
9.7.2016 13:46

I41v24o 82H95a91d 3867121504117

No stát se to v rusku tak je zase potřeba 130 nových rakví

+1/−6
9.7.2016 13:49

I88v87o 79H43a37d 3487911294317

Ty mínusy jsou asi za to že jsem zapomněl připočítat posádku že soudruzi;-D;-D;-D;-D

+3/−2
9.7.2016 14:01

T90o23m88a29s 23H78a71c30e64k 6414347645517

Ty minusy mate za naprosto uchylny a infantilni prispevek.

Berte to jako zivotni lekci, jeste budete za ty minusy vdecny az se naucite mluvit rozumne a k veci - v mnohem Vam to zivot ulehci ba i zprijemni.

+1/0
9.7.2016 17:42

J36a68n 12V81o46j21í98ř 9941142777721

Životní lekce? To je ještě krutější nez negativní hodnocení porcelanovy vazy na Aukru:))

+1/0
9.7.2016 18:32

L94u53b14o28š 80N54i84k63l38a55s 9801874171217

Oni si mysleli, že ho dostali. Dostali povolení k přistání na konkrétní ranveji, viděli letiště, stejnou ranvej, šli na přistání.

Otázkou je, proč do toho nevstoupila věž toho vojenského letiště, ale když si představíte danou situaci (ono je to všechno velmi rychlé, rychlejší, než si lidé myslí), že řídíci vidí, jak mu najednou začne na dráhu přistávat nekomunikující (protože je na jiné frekvenci) dopravní letadlo, tak asi jediné, co udělá je, že udělá maximum proto, aby ta dráha byla volná. Ono to totiž docela klidně může být letadlo v nouzi, neschopné komunikovat.

+1/0
9.7.2016 13:56

J10i14n34d71ř32i70c26h 45T46ů61m21a 1404542127808

Povolení k přistání se obvykle nevydává letounu vzdálenému 16 km ale až na finále (na kterém zjevně nebyli).

0/0
9.7.2016 14:10

L30u36b85o44š 25N33i69k73l52a48s 9191554691367

Nemáte pravdu, povolení docela klidně můžete dostat daleko dříve, spolu s povolením k dlouhému finále. Zdaleka ne vždy se přistává z okruhu, také k tomu není důvod, když přilétáte zhruba ze správného směru a na letišti je volno. Takže na finále úplně klidně být mohli.

Skoro začínám mít chuť si to poslechnout.

0/0
9.7.2016 14:18

J94i54n79d94ř70i45c16h 74T32ů81m17a 1564592167528

Pravdu mám. Pokud jsou dráhy vzdáleny 16 km nemůžete být na finále (za bodem FAF a v ose dráhy) obou drah. To je nesmysl. Povolení sice můžete dostat i když nejste na finále, ale je to neprofesionální a končí to podobnými průšvihy.

0/0
9.7.2016 16:10

J17i49ř10í 82T81e18p29r 4947530905875

Někde sedli s velkým Boeingem na malé letiště. Vše dopadlo OK, jen ho odtamtud nemohli dostat.

http://zpravy.idnes.cz/obri-letadlo-omylem-pristalo-na-mini-letisti-f38-/zahranicni.aspx?c=A131121_154229_zahranicni_maq

0/0
9.7.2016 13:07

L40u39b80o33š 22N25i55k19l50a16s 9401454831657

To byla tehdy velká klika, že na té dráze něco nebylo, neopravovali ji a pod. Nejlepší je, že pilot, ani věž toho letiště, na které měl přistát, ještě po přistání nevěděli, kde vlastně je. Doporučuji poslechnout si komunikaci...

https://www.youtube.com/watch?v=2P6LV-DKMrc

0/0
9.7.2016 13:34
Foto

M73a54r13t13i37n 68S72m62a31h45a 4986197713871

Jojo, na to si pamatuju.

0/0
9.7.2016 13:49

P28e75t59r 36M13u81d14r75o93c98h 9691907112491

Nocni let nad USA. Bourka, pilotum vypadnou vsechny navigacni pristroje, a tak jen leti a leti. Najednou v dalce uvidi velky mrakodrap. Zamiri k nemu a kdyz se blizi, pilot otevre okynko a zavola: "Prosim vas, kde to jsme?" Z mrakodrapu se ozve: "V letadle." Pilot udela ostrou zatacku doleva a za par minut bravurne pristane.

Po pristani se ho novinari ptaji: "Jak jste za takove situace nasel letiste?"

"Vite, leteli jsme okolo mrakodrapu, vyklonil jsem se a zavolal 'Kde to jsme?' Odpoved byla 'V letadle.' Takhle blbou odpoved mi mohli dat jen lidi od Microsoftu, takze jsme museli byt v Redmontu a tam uz je letiste jen pat mil doleva od jejich sidla."

+20/0
9.7.2016 12:08

J64o45s76e13f 25Š27v17e62c 6255906264323

Chtěli letět na dovolenou vojenským letadlem (asi cvičit do Pobaltí) co je na tom divného?

+1/−7
9.7.2016 11:50

P24a77v18e44l 33M13o53r67a90v74e56c 3132419122608

To si pletete národy.

Na dovolenou v plné polní jezdí či létají Rusové.

+1/0
9.7.2016 18:11

T96o60m14á43š 45B66u32r96a 1849686

Ve srovnání s letem VARIG 254 (Sao Paulo) - Marábá - Belém; 3. září 1989; Boeing 737-241; reg. zn.: PP-VMK (viz video https://www.youtube.com/watch?v=-SAXzEGaWlc&list=PL9cNoOIY0WYA1gMtUBumkPoji5ctJE5hJ&index=19) se v tomto případě jedná o prkotinu.

Tady šlo o odchylku okolo šestnácti kilometrů zakončenou standardním přistávacím manévrem, bez zranění. V mnou uvedeném případě těch kilometrů bylo 725. A to v přesně obráceném směru od proponované trasy letu. Oba piloti s dostatečným náletem, zkušení. A přesto místo aby měli za letu zapadající slunce po levé straně, letěli nejdříve do něho, poté od něj a nakonec to otočili na jih. Důsledek: spotřebované veškeré palivo z čehož rezultovalo vynucené nouzové přistání v pralese. Samotné přistání se odehrálo až na kopilota (težce raněn) beze ztrát na životech, pouze s lehkými zraněními. Následné dva dny v džungli ale přežila pouze čtyřicetjedna osoba z padesátičtyř.

Jak vidno, zakufrovat může i zkušený a pilot a nebude to zřejmě nic neobvyklého. Zvláště pak, když se letí naviguje "na oči" a nikoliv dle avioniky.

+5/0
9.7.2016 11:13

J94i92ř53í 79V64o59s68e20č80e66k 8360679580741

Tam šlo myslim o chybně zadaný kurz kvůli použití desetinné čárky, coz kapitan nevěděl, protože v době zavedení mel dovolenou a informace ho minula.

0/0
9.7.2016 13:22

L65u47b42o58š 89N88i72k70l23a66s 9201124211567

V tom posledním odstavci se velmi mýlíte a máte zde dost příkladů, kde došlo k havárii právě proto, že v extrémní situaci piloti nadále slepě věřili přístrojům, přestože už jim jinak muselo být jasné, že něco není v pořádku. Typicky například havárie letu AF447, kde piloti měli před sebou ukázkový příklad zamrznutí pitotovy trubice (zde trubic) a až do konce věřili tomu, co jim tvrdí počítač. Ano, není to z oblasti navigace, ale jde o stejný princip.

Let VARIG254 navíc havaroval z úplně jiného důvodu, než si myslíte - šlo o souhru různých faktorů, špatné přečtení kurzu z letového plánu kapitánem, fakt, že kopilot to od kapitána převzal, místo aby si údaj sám přečetl z FPL, to, že formát kurzu byl takto zapsán díky právě proběhlé standardizaci v rámci společnosti, to, že kapitán byl v dané době mimo firmu atd.

Piloti samozřejmě mohli a měli na chybu přijít, pokud by se ovšem právě věnovali i pozorování okolí a nespolehli slepě na přístroje, které letěly dle chybného zadání. Slunce je jen jedním příkladem, stejně tak měli zjistit, že nemají sílící signál cílového letiště, že se kolem nich nekomunikuje na očekávaných frekvencích atd.

Když ten letový plán posléze ukázali několik desítkám jiných pilotů, více než polovina z nich chybu zopakovala.

0/0
9.7.2016 13:51

J79i64n90d79ř33i75c38h 19T98ů86m35a 1254862917608

Chyba nebyla v tom, že věřili přístrojům (za špatného počasí ostatně ani nic jiného nezbývá) ale, že věřili jednomu! přístroji. Už pohled na kompas by jim musel říci, že něco není v pořádku.

0/0
9.7.2016 17:15
Foto

V44l33a39s11t38a 76C97o33u73f17a94l 7947339789865

Pitotova trubice nemá nic společného s navigací.

0/0
10.7.2016 9:26
Foto

J69a62r48o21s40l25a74v 55J43a82n45s56a 5477556330742

Takový omyl nad Ruskem končí ukončením letu.

+7/−9
9.7.2016 10:46

J12i79r20k78a 42N79o11v81á78k 6812405275729

no tak pokud se polský pilot na to vojenské letiště netrefí a nahroutí to do lesa, tak ano.

+10/−1
9.7.2016 10:49

L38a79d14i40s21l27a72v 76F74r61y45d68r76y95š28e91k 9303599778494

Kdy se tak stalo?

0/0
9.7.2016 10:56

T41o91m25á23š 10B54u88r60a 1659426

Dovolím si vás upřesnit: dle vyjádření CCCP se nejednalo o "ukončení letu", nýbrž dle vyjádření těch vrahů o "pozastavení letu" (KAL 007; 1. září 1983; Boenig 747-230B; 269 osob mrtvých). Což v ruštině, kromě jiného, zřejmě může znamenat cílené usmrcení civilních osob vojenskou mašinérií.

+3/−1
9.7.2016 11:28

R57a83d57e82k 14J12a40n25a35t37a 9605966364272

U KAL007 byla ovšem o dost větší odchylka, navíc byl problém s identifikací letadla a v oblasti se pohybovaly i skutečné špionážní letouny stejného typu jako KAL007. A bylo to v noci ...

+2/−2
9.7.2016 13:40

I73v19o 64H83a81d 3887571314617

Komunistické keci;-€;-€

+1/−2
9.7.2016 13:52

L77u40b45o64š 90N40i66k38l21a20s 9421134601217

Nevím, proč sem všichni, počínaje panem Jansou, přes pana Buru až po vás taháte cosi, co s věcí vůbc nesouvisí, ale když už to berete tak osobně, zjistěte si něco například i o Iran Air Flight 655.

Sestřeleno americkým raketovým křižníkem USS Vincennes, který se navíc v té době protiprávně pohyboval ve výsostných vodách Íránu. 290 mrtvých civilistů. Pan Bura by jistě povykoval něco o "vrazích", "vojenské mašinerii" atd. USA se k tomu docela dlouhou dobu moc nehlásily, nikdy se oficiálně neomluvily a teprve po letech vyplatily odškodnění pozůstalým, ovšem tak, že neuznaly vinu a odškodnění bylo vyplaceno "dobrovolně", spíše jako gesto dobré vůle, protože "šlo o omyl".

+1/0
9.7.2016 14:10

T93o90m25á60š 15B33u50r87a 1439656

Ale ano - celkem pasentní poznámka. Bylo by však od Vás zároveň korektní objasnit, za jakým účelem sem Vy "taháte" i kauzu Iran Air 655.

0/0
9.7.2016 15:20

T96o48m89á88š 15B78u76r83a 1369316

Ano, šlo tam o zhruba pětisetkilometrovou odchylku od standardní trasy, čímž se tento civilní let dostal nad vojensky citlivou oblast CCCP. A podruhé ano, když se zmiňujete o přítomnosti US KC-135 "ve stínu" - to tam amíci dělali prý běžně. A samozřejmě byla noc, tudíž - krom jiného - vnitřní osvětlení KAL-007 bylo ztlumené a posádka relaxovala, pročež radiokomunikaci měli v omezeném režimu, takže výzvy nezaregistrovali. To všechno byla pravda.

Nicméně ani tyto fakty dle mne ale neospravedlňují tak razantní vojenský zásah proti civilnímu éru. A že velení bolševického vojenského letectva o civilním charakteru podezřele se chovajícího letadla vědělo, posléze připustilo samo. Vyslaný stíhač tak měl dostat rozkaz přinutit letadlo manévrováním přistát a věc měla být následně řešena na zemi. Takhle to byla prachsprostá hromadná vražda.

0/0
9.7.2016 15:06

J78i51n68d47ř49i84c68h 98T49ů86m92a 1234232967708

Správně. Pozastavení letu. Po prohledání trosek letounu a nenalezení špionážních přístrojů nikdo letounu nebránil v cestě do cílové destinace.:-/

+2/0
9.7.2016 13:51

R91o66m37a52n 97V21e88s95e78l66ý 2523499770320

.. a co na to počítač? že mlčí ??

+4/0
9.7.2016 10:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.