Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Piloti airbusu se sekli o 16 kilometrů, přistáli na vojenské základně

Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě vyšetřuje případ letounu společnosti Delta Air Lines, který přistál na špatném letišti. Posádka stroje se 130 lidmi na palubě se spletla o šestnáct kilometrů a dosedla na vojenské základně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L31u68b21o16š 83S37e84d69l31á60č35e79k 8935888145744

je vidět že se s Američanů můžete posrat

0/−2
9.7.2016 21:35

J53a78n 60M90a74j17e55r 5127807

S kým?

+5/0
9.7.2016 22:27

P96a12v28e87l 42M22o51r48a85v73e60c 3842939162478

"Stroj však dosedl na Ellsworthově letecké základně, vzdálené zhruba 16 kilometrů jižně od cílového letiště."

Milá Lupo, zopakuj si zeměpis základní školy. Ellworthova letecká základna neleží jižně, ale severně od onoho letiště (to jako na mapě "nahoru", ne "dolu")

+2/0
9.7.2016 18:09

P95e62t17r 45Z46d52e45n96ě42k 2484799634

Nějak mě to v době GPS a spousty dalších vychytávek hlava jaksi nebere;-)

+2/0
9.7.2016 17:41

M24i80c28h29a86l 23P14o65h49o52ř57e79l22s49k16ý 1436130195675

a příště Groom Lake ?

0/0
9.7.2016 16:06

M16i81c96h82a39l 70P13o66h83o64ř63e47l33s27k41ý 1336280975595

............to by trefit mohly , mají 4km dlouhou runway

0/0
9.7.2016 16:21

L55u29b53o63š 88N26i50k67l38a13s 9481354381367

Ten NorthWest musel ale bývat fakt dobrej oddíl.

Vynechme fakt, že na té vojenské základně už jsou podruhé, už to udělali v roce 2004.

V roce 2009 přeletěli cílové letiště v Minneapolis o 150nm. Piloti se v té době věnovali diskutování a práci se svými osobními notebooky, zatímco řízení letového provozu se s nimi snažilo marně spojit, takže nakonec usoudilo, že let byl unesen (nebylo by to v historii společnosti zdaleka poprvé). Kapitán chybu zjistil poté, co se mu zavolala letuška a zeptala se ho, jak to vidí s časem přistání...

Ale tohle je ještě lepší - v roce 1995 omylem let s Detroitu do Frankfurtu přistál v Bruselu, tj. o 160nm jinde. Piloti byli asi jedinými lidmi na palubě, kteří to zjistili až v okamžiku, kdy se připravovali k přistání, protože pasažéři a zmatené letušky, to celou dobu pozorovali na mapě, na obrazovce v kabině. ;-D

+1/0
9.7.2016 15:36

M65a82r79t83i20n 24I62r13e58i50n 5270252340252

nm jako nanometry?

0/0
9.7.2016 15:57

R56a92d50e55k 86J83a65n14a26t65a 9555256104662

nm = nautical mile

0/0
9.7.2016 16:32

L63u40b55o38š 96N64i53k42l31a18s 9651944111157

Pro zajímavost:

http://avherald.com/img/delta_a320_n333nw_rapid_city_160707_map.jpg

+5/0
9.7.2016 14:37

A11n37d38r73e69a 56D26e82k26a64n69o33v19á 8103369646833

Ještě, že to kluci posadili na letiště, i když nesprávné, taky mohli rýt pole podvozkem.

+1/−1
9.7.2016 14:36

T52o60m31a56s 30H52a62c71e90k 6934477375557

Zkuste se podivat na mapku co poslal Lubos Niklas, ne ze bych tim piloty obhajoval, ale snad pochopite o cem to je.

0/0
9.7.2016 17:46

A53n80d82r37e74a 52D94e97k97a27n50o98v70á 8313289966373

Pane Hacku, myslela jsem to všeobecně. Stejně jsem tak jsem mohla napsat, že mohli přistát v oceánu, na dálnici a podobně. Můj komentář se týkal toho, že přistáli v pořádku, ať to bylo na jakémkoli letišti.

+1/0
9.7.2016 18:29

D87a58n77i56e43l 47K80r62o47n65e47r 7784314296697

Jo, tak to se mi stalo neco podobnyho...Jel jsem vlakem z Prahy do Ostravy a najednou se probudim a jsem v Bohumine...

+7/0
9.7.2016 14:26

L38u44b81o42š 58N65i14k37l65a65s 9121614591357

Vystihl jste to přesně, tohle bylo zřejmě také o nedostatku pozornosti. :-)

0/0
9.7.2016 14:40

V11á55c34l82a41v 25D89o92k18s72a27n44s70k37ý 3728736781384

Nabídla jim omluvu. Jak se nabízí omluva? Vy pisálci z idnes jste fakt ostuda žurnalistiky.

+6/0
9.7.2016 13:52

I87v15a 27V38a71l62č91í98k32o91v75á 3940839219

jj, jsou. Ti dobří prchli před tím, no však víte...

0/0
9.7.2016 17:10

V79á17c23l81a15v 63D40o36k60s65a26n46s70k31ý 3918406581374

Před Voldemortem

0/0
9.7.2016 17:47
Foto

M77a95r44t31i62n 48S62m34a60h49a 4486947193961

Stane se.

0/0
9.7.2016 13:49

J92i20n30d88ř31i19c42h 52T76ů32m87a 1794672507698

Je to trochu zvláštní. Mohli mít povoleno vizuální přiblížení a mohli si splést letiště. Ale pochybuji, že dostali povolení k přistání na vojenském letišti a přistát bez povolení....

0/0
9.7.2016 13:46

I61v50o 94H24a79d 3597611574407

No stát se to v rusku tak je zase potřeba 130 nových rakví

+1/−6
9.7.2016 13:49

I53v87o 30H65a24d 3457261634727

Ty mínusy jsou asi za to že jsem zapomněl připočítat posádku že soudruzi;-D;-D;-D;-D

+3/−2
9.7.2016 14:01

T16o25m80a98s 82H97a16c59e54k 6184647625217

Ty minusy mate za naprosto uchylny a infantilni prispevek.

Berte to jako zivotni lekci, jeste budete za ty minusy vdecny az se naucite mluvit rozumne a k veci - v mnohem Vam to zivot ulehci ba i zprijemni.

+1/0
9.7.2016 17:42

J78a11n 83V65o34j68í45ř 9561482617661

Životní lekce? To je ještě krutější nez negativní hodnocení porcelanovy vazy na Aukru:))

+1/0
9.7.2016 18:32

L42u68b65o94š 96N35i23k59l81a63s 9861514861637

Oni si mysleli, že ho dostali. Dostali povolení k přistání na konkrétní ranveji, viděli letiště, stejnou ranvej, šli na přistání.

Otázkou je, proč do toho nevstoupila věž toho vojenského letiště, ale když si představíte danou situaci (ono je to všechno velmi rychlé, rychlejší, než si lidé myslí), že řídíci vidí, jak mu najednou začne na dráhu přistávat nekomunikující (protože je na jiné frekvenci) dopravní letadlo, tak asi jediné, co udělá je, že udělá maximum proto, aby ta dráha byla volná. Ono to totiž docela klidně může být letadlo v nouzi, neschopné komunikovat.

+1/0
9.7.2016 13:56

J43i44n68d71ř94i97c46h 61T51ů14m63a 1414542987698

Povolení k přistání se obvykle nevydává letounu vzdálenému 16 km ale až na finále (na kterém zjevně nebyli).

0/0
9.7.2016 14:10

L24u20b48o82š 21N42i86k11l80a45s 9941354101757

Nemáte pravdu, povolení docela klidně můžete dostat daleko dříve, spolu s povolením k dlouhému finále. Zdaleka ne vždy se přistává z okruhu, také k tomu není důvod, když přilétáte zhruba ze správného směru a na letišti je volno. Takže na finále úplně klidně být mohli.

Skoro začínám mít chuť si to poslechnout.

0/0
9.7.2016 14:18

J69i91n47d49ř30i64c96h 50T57ů12m98a 1244382147348

Pravdu mám. Pokud jsou dráhy vzdáleny 16 km nemůžete být na finále (za bodem FAF a v ose dráhy) obou drah. To je nesmysl. Povolení sice můžete dostat i když nejste na finále, ale je to neprofesionální a končí to podobnými průšvihy.

0/0
9.7.2016 16:10

J50i96ř64í 97T48e43p80r 4747180985615

Někde sedli s velkým Boeingem na malé letiště. Vše dopadlo OK, jen ho odtamtud nemohli dostat.

http://zpravy.idnes.cz/obri-letadlo-omylem-pristalo-na-mini-letisti-f38-/zahranicni.aspx?c=A131121_154229_zahranicni_maq

0/0
9.7.2016 13:07

L62u97b72o45š 93N32i75k69l14a63s 9421754561587

To byla tehdy velká klika, že na té dráze něco nebylo, neopravovali ji a pod. Nejlepší je, že pilot, ani věž toho letiště, na které měl přistát, ještě po přistání nevěděli, kde vlastně je. Doporučuji poslechnout si komunikaci...

https://www.youtube.com/watch?v=2P6LV-DKMrc

0/0
9.7.2016 13:34
Foto

M21a22r20t33i54n 17S18m46a13h25a 4476567913291

Jojo, na to si pamatuju.

0/0
9.7.2016 13:49

P11e61t91r 84M85u32d90r61o55c35h 9351397202731

Nocni let nad USA. Bourka, pilotum vypadnou vsechny navigacni pristroje, a tak jen leti a leti. Najednou v dalce uvidi velky mrakodrap. Zamiri k nemu a kdyz se blizi, pilot otevre okynko a zavola: "Prosim vas, kde to jsme?" Z mrakodrapu se ozve: "V letadle." Pilot udela ostrou zatacku doleva a za par minut bravurne pristane.

Po pristani se ho novinari ptaji: "Jak jste za takove situace nasel letiste?"

"Vite, leteli jsme okolo mrakodrapu, vyklonil jsem se a zavolal 'Kde to jsme?' Odpoved byla 'V letadle.' Takhle blbou odpoved mi mohli dat jen lidi od Microsoftu, takze jsme museli byt v Redmontu a tam uz je letiste jen pat mil doleva od jejich sidla."

+20/0
9.7.2016 12:08

J70o58s92e47f 52Š85v37e19c 6365666104613

Chtěli letět na dovolenou vojenským letadlem (asi cvičit do Pobaltí) co je na tom divného?

+1/−7
9.7.2016 11:50

P57a46v60e26l 53M73o31r24a76v28e76c 3202839942138

To si pletete národy.

Na dovolenou v plné polní jezdí či létají Rusové.

+1/0
9.7.2016 18:11

T85o85m80á23š 79B45u59r53a 4652726604

Ve srovnání s letem VARIG 254 (Sao Paulo) - Marábá - Belém; 3. září 1989; Boeing 737-241; reg. zn.: PP-VMK (viz video https://www.youtube.com/watch?v=-SAXzEGaWlc&list=PL9cNoOIY0WYA1gMtUBumkPoji5ctJE5hJ&index=19) se v tomto případě jedná o prkotinu.

Tady šlo o odchylku okolo šestnácti kilometrů zakončenou standardním přistávacím manévrem, bez zranění. V mnou uvedeném případě těch kilometrů bylo 725. A to v přesně obráceném směru od proponované trasy letu. Oba piloti s dostatečným náletem, zkušení. A přesto místo aby měli za letu zapadající slunce po levé straně, letěli nejdříve do něho, poté od něj a nakonec to otočili na jih. Důsledek: spotřebované veškeré palivo z čehož rezultovalo vynucené nouzové přistání v pralese. Samotné přistání se odehrálo až na kopilota (težce raněn) beze ztrát na životech, pouze s lehkými zraněními. Následné dva dny v džungli ale přežila pouze čtyřicetjedna osoba z padesátičtyř.

Jak vidno, zakufrovat může i zkušený a pilot a nebude to zřejmě nic neobvyklého. Zvláště pak, když se letí naviguje "na oči" a nikoliv dle avioniky.

+5/0
9.7.2016 11:13

J29i82ř92í 43V61o39s36e49č70e74k 8170809130211

Tam šlo myslim o chybně zadaný kurz kvůli použití desetinné čárky, coz kapitan nevěděl, protože v době zavedení mel dovolenou a informace ho minula.

0/0
9.7.2016 13:22

L61u90b95o59š 73N96i44k65l98a55s 9941554301497

V tom posledním odstavci se velmi mýlíte a máte zde dost příkladů, kde došlo k havárii právě proto, že v extrémní situaci piloti nadále slepě věřili přístrojům, přestože už jim jinak muselo být jasné, že něco není v pořádku. Typicky například havárie letu AF447, kde piloti měli před sebou ukázkový příklad zamrznutí pitotovy trubice (zde trubic) a až do konce věřili tomu, co jim tvrdí počítač. Ano, není to z oblasti navigace, ale jde o stejný princip.

Let VARIG254 navíc havaroval z úplně jiného důvodu, než si myslíte - šlo o souhru různých faktorů, špatné přečtení kurzu z letového plánu kapitánem, fakt, že kopilot to od kapitána převzal, místo aby si údaj sám přečetl z FPL, to, že formát kurzu byl takto zapsán díky právě proběhlé standardizaci v rámci společnosti, to, že kapitán byl v dané době mimo firmu atd.

Piloti samozřejmě mohli a měli na chybu přijít, pokud by se ovšem právě věnovali i pozorování okolí a nespolehli slepě na přístroje, které letěly dle chybného zadání. Slunce je jen jedním příkladem, stejně tak měli zjistit, že nemají sílící signál cílového letiště, že se kolem nich nekomunikuje na očekávaných frekvencích atd.

Když ten letový plán posléze ukázali několik desítkám jiných pilotů, více než polovina z nich chybu zopakovala.

0/0
9.7.2016 13:51

J18i91n73d98ř96i70c80h 86T62ů46m91a 1374482197868

Chyba nebyla v tom, že věřili přístrojům (za špatného počasí ostatně ani nic jiného nezbývá) ale, že věřili jednomu! přístroji. Už pohled na kompas by jim musel říci, že něco není v pořádku.

0/0
9.7.2016 17:15
Foto

V31l82a73s29t31a 82C85o85u55f31a16l 7617729869465

Pitotova trubice nemá nic společného s navigací.

0/0
10.7.2016 9:26
Foto

J22a21r31o44s74l71a77v 46J10a26n58s24a 5987686210632

Takový omyl nad Ruskem končí ukončením letu.

+7/−9
9.7.2016 10:46

J19i23r82k34a 36N73o71v44á63k 6622705675479

no tak pokud se polský pilot na to vojenské letiště netrefí a nahroutí to do lesa, tak ano.

+10/−1
9.7.2016 10:49

L33a82d43i73s51l25a56v 62F76r41y50d30r65y25š14e32k 9243749318454

Kdy se tak stalo?

0/0
9.7.2016 10:56

T17o32m36á46š 23B73u77r56a 4672726174

Dovolím si vás upřesnit: dle vyjádření CCCP se nejednalo o "ukončení letu", nýbrž dle vyjádření těch vrahů o "pozastavení letu" (KAL 007; 1. září 1983; Boenig 747-230B; 269 osob mrtvých). Což v ruštině, kromě jiného, zřejmě může znamenat cílené usmrcení civilních osob vojenskou mašinérií.

+3/−1
9.7.2016 11:28

R34a53d62e66k 51J17a97n51a15t43a 9325686914262

U KAL007 byla ovšem o dost větší odchylka, navíc byl problém s identifikací letadla a v oblasti se pohybovaly i skutečné špionážní letouny stejného typu jako KAL007. A bylo to v noci ...

+2/−2
9.7.2016 13:40

I19v31o 50H57a69d 3427261624447

Komunistické keci;-€;-€

+1/−2
9.7.2016 13:52

L20u86b69o68š 95N93i57k83l54a52s 9861864631247

Nevím, proč sem všichni, počínaje panem Jansou, přes pana Buru až po vás taháte cosi, co s věcí vůbc nesouvisí, ale když už to berete tak osobně, zjistěte si něco například i o Iran Air Flight 655.

Sestřeleno americkým raketovým křižníkem USS Vincennes, který se navíc v té době protiprávně pohyboval ve výsostných vodách Íránu. 290 mrtvých civilistů. Pan Bura by jistě povykoval něco o "vrazích", "vojenské mašinerii" atd. USA se k tomu docela dlouhou dobu moc nehlásily, nikdy se oficiálně neomluvily a teprve po letech vyplatily odškodnění pozůstalým, ovšem tak, že neuznaly vinu a odškodnění bylo vyplaceno "dobrovolně", spíše jako gesto dobré vůle, protože "šlo o omyl".

+1/0
9.7.2016 14:10

T18o16m79á18š 40B97u76r25a 4152276244

Ale ano - celkem pasentní poznámka. Bylo by však od Vás zároveň korektní objasnit, za jakým účelem sem Vy "taháte" i kauzu Iran Air 655.

0/0
9.7.2016 15:20

T71o26m17á23š 51B20u72r23a 4652916964

Ano, šlo tam o zhruba pětisetkilometrovou odchylku od standardní trasy, čímž se tento civilní let dostal nad vojensky citlivou oblast CCCP. A podruhé ano, když se zmiňujete o přítomnosti US KC-135 "ve stínu" - to tam amíci dělali prý běžně. A samozřejmě byla noc, tudíž - krom jiného - vnitřní osvětlení KAL-007 bylo ztlumené a posádka relaxovala, pročež radiokomunikaci měli v omezeném režimu, takže výzvy nezaregistrovali. To všechno byla pravda.

Nicméně ani tyto fakty dle mne ale neospravedlňují tak razantní vojenský zásah proti civilnímu éru. A že velení bolševického vojenského letectva o civilním charakteru podezřele se chovajícího letadla vědělo, posléze připustilo samo. Vyslaný stíhač tak měl dostat rozkaz přinutit letadlo manévrováním přistát a věc měla být následně řešena na zemi. Takhle to byla prachsprostá hromadná vražda.

0/0
9.7.2016 15:06

J54i22n50d67ř60i90c44h 81T38ů12m10a 1254702487398

Správně. Pozastavení letu. Po prohledání trosek letounu a nenalezení špionážních přístrojů nikdo letounu nebránil v cestě do cílové destinace.:-/

+2/0
9.7.2016 13:51

R44o49m46a38n 92V72e97s51e87l80ý 2153729810380

.. a co na to počítač? že mlčí ??

+4/0
9.7.2016 10:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.