Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Piloti letu MS804 před pádem hasili požár, ukázal záznam z kokpitu

Na palubě letadla společnosti EgyptAir, které se v květnu zřítilo do Středozemního moře, jeden z pilotů bojoval s požárem. Svědčí o tom zvukový záznam z kokpitu, který zkoumají vyšetřovatelé. Zatím není jasné, proč letadlo začalo hořet. Kouř na palubě před ztrátou spojení signalizoval i systém ACARS.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V88e40r89o79n65i41k90a 51E12x48n78e50r17o89v42á 2466161327599

Cigareta spadla pilotovi do klína, celkem běžná nehoda. Než uhasil kalhoty už to nestihl vyrovnat

0/−15
5.7.2016 23:59

J40a56k36u72b 30S23e52m65e82r54á22d 2367966381921

v soutezi o nejblbejsi a nevtipny prispevek jsi se umistila celkem vysoko

+15/0
6.7.2016 0:38

P37e54t93r 27M65i86c75h18a48l 2650534501152

Proboha, kdo je ten Filip Valder? Takovou snůšku nesmyslů jsem už dlouho nečetl. Kdyby platily jeho vývody, tak by všichni lidé žijící v horách dávno vymřeli. Jenže on se dá oheň zapálit i ve výškách nad 5 km.

+3/−1
5.7.2016 23:34

P83a10v80e52l 78F86o38l93t16á84n 4760522674

Tak jsem si ho na vaše doporučení našel – no to je teda dílo, chytrej jak rádio.

0/0
6.7.2016 1:10
Foto

J12i97ř23í 57D54v61o83ř29á23k 5345979490778

Jestli to není náhodou soudní znalec .

+1/0
6.7.2016 5:38

P18e35t71r 35M90i77c44h64a36l 2870484371592

Jo, od soudkyně Barbary. :-D

0/0
6.7.2016 14:12

O54s70k89a39r 40R45a72z14á12k 1559938247673

Jak s tím pravděpodobným požárem korespondují manévry letadla, odbočení 90 stupňů a pak otočka o 360?

+3/0
5.7.2016 21:44

R13o72m95a58n 38S54t60o10n52e73k 1669283459481

Typoval bych to na možne poškozeni elektroniky nebo jinych sistemu ktere ovladaji letadlo

+1/0
5.7.2016 21:47

J92i23r41i 17K83o27s18t87k79a 2278672396822

ty manevry jsou nepotvrzene. obe strany (egypt a recko) rikaji neco jineho. ceka se na cerne skrinky.

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-36365256

0/0
5.7.2016 23:07

L80u73b45o38š 22N96i45k26l43a21s 9621314291907

Současně tam bylo i sestoupání na hladinu, kde je tlak vhodný pro dýchání. němá smysl spekulovat, ale já bych řekl, že měli v kabině kouř, kterého se potřebovali zbavit a chystali se najít způsob, jak se z toho letadla dostat.

Kroužení se často používá v situaci (obecně), kdy na něco vyčkáváte. Umím si představit, že neměli jistotu, kterou alternativu dalšího letu zvolit.

Co mi připadá zvláštní je, že nekomunikovali. Takže ono to, tedy podle mého názoru, bude přece jen o něco složitější, než jen obyčejný požár.

+1/0
5.7.2016 23:45

M20i60c56h57a31l 55M28i63l25l32e38r 9366832849312

Pevna pravidla letectvi : 1)aviate - 2)navigate - 3)communicate

Zjednodusene: delej nejdriv co muzes abys letadlo udrzel v letuschopne situaci, ved let potrebnym smerem a pak teprve kecej.

Kdyz ma posadka plne ruce prace v emergencni situaci na palube, jako haseni pozaru a udrzovani letuschopnosti letadla, nema cas se vybavovat o krizi pres radio.

+3/0
6.7.2016 5:39

F97i59l30i26p 57G25a82l18a62š 2147967264568

Eeee... Víte co? Sedněte si do auta, polijte si podlahu benzínem, rozjeďte se tak na 100km/h a nakonec tu politou podlahu zapalte. Uvidíme jestli pojedete rovně nebo co to s váma bude dělat až zažijete pohřeb žehem naživo..

0/0
6.7.2016 12:39

I82r62e83n58a 61P70l89a34c64h93e38t12k97o95v51á 1476774916800

nekdo odpalil letadlo pomoci toaletniho papiru na wc. teroristi se uchyluji k stale zoufalejsim praktikam

0/−5
5.7.2016 21:39

P86a11v60e12l 98F26o32l74t62á76n 4930732724

Naopak, toto bych řadil mezi špičkové sofistikované, technicky překvapivé a nečekané metody :-)

+1/0
5.7.2016 21:56

M93a56r72t89i67n 43P96r81o85s35t55ý 9220513330769

navic vsichni vime, ze bioplyn je horlava (a ve velke koncentraci i vybusna) latka ;-D

+1/0
5.7.2016 23:08

P37a81v57e59l 14K79o92c81i29a84n 1892840886757

Nestrašte, ještě zakážou v letadlech papír.

0/0
6.7.2016 0:19

P42e60t73r 36Ž94á15k 1268202265919

Kdyz jsem tady od zacatku psal,ze to teroristi neudelali,ze by neposlali k zemi letadlo plny arabu,tak jsem byl oznacovan za blazna...

+1/−8
5.7.2016 20:21

P65a50v56e20l 72F77o54l49t22á52n 4810802564

Ale tím se tato možnost přece automaticky nevylučuje, klidně si buďte bláznem dál; takovejch nás je...

+4/−1
5.7.2016 20:26

J18a82k86u15b 80S40ú39k92e16n12í76k 3682246384307

Od počátku to na teroristy nevypadalo, ale úplně z jiných důvodů.

Nejvíc obětí IS je z řad muslimů a logicky tedy i Arabů. národnost IS fakt neřeší.

+4/0
5.7.2016 20:45

M82i30c26h18a78l 15C63h67a50l98u48p37a 6808120129703

Těm je to jedno, ti by snad odpálili i vlastní rodiče, kdyby jim to někdo zdůvodnil.

+6/−1
5.7.2016 21:33

P61a30v44e43l 87F12o49l50t12á62n 4450642724

Smutné je, že oni vlastně ani důvod nepotřebují – vidí bombu, tak jsou k neudržení.

0/0
5.7.2016 21:57

K89a56r69e74l 44N57o84v40o80t18n79y 2111835139190

Vzdyt znacna cast, ne-li vetsina, obeti muslimskych utoku jsou jini muslimove, tak proc by neposlali k zemi letadlo plne arabu?

+1/0
5.7.2016 23:37

L77u18b58o72š 23N73i29k72l35a66s 9481274561367

A kde jste v článku vyčetl, že to teroristický útok nebyl? Terorista nemůže zapálit letadlo? Když napříklat ta bomba nevybuchne a jen zhoří?

0/0
5.7.2016 23:51

M61i19c39h29a19l 65M67i66l29l10e10r 9276672519512

schvalne si spocitej obeti vsech tech bombovych utoku ve svete a asi bude pro tebe velkym prekvapenim, ze muslimove v nich nekolikanasobne prevysuji nemuslimy.!!

Ted dokonce zautocili na druhe nejsvetejsi misto muslimske viry v Medine!

+1/0
6.7.2016 5:43

M35a84r25t88i75n 31D38u36b78e26n 4545428294188

Od začátku mě pořád napadá verze - kuřák na toaletě a nedopalek do koše?

0/−2
5.7.2016 20:10

T65o14m37á74š 74Š22t50r60i10g83n85e51r 9351667320871

kos na toalete ma halonovy hasiaci system. Ak ma poruchu, toaleta je pre cestujucich uzavrena.

0/0
5.7.2016 20:14

M96i83c53h51a96l 39J69a11r11o92š 7414100722245

Do koše na papírové ručníky? Je to možné, ale čidlo reaguje už na kouř z cigarety, je to poměrně častá zpráva z Acars.

0/0
5.7.2016 20:15
Foto

V81o89j92t54ě77c49h 98P42a81v10l25í68k 5614371904908

To těžko vysvětlí kouř v pilotní kabině.

Navíc koše na záchodcích v letadlem mají automatické teplem aktivované hasicí systémy přímo v koši, povinně. A ještě k tomu hlásič kouře na toaletě reaguje okamžitě po zapálení cigarety - jsou tak citlivé, že někdy reagují i na e-cigarety.

Pravděpodobněji vidím požár vzniklý závadou na elektroinstalaci v pro posádku nepřístupném místě - takový je v téměř neuhasitelný.

+5/0
5.7.2016 20:16

L77u86b39o49š 55N53i41k36l76a64s 9401234921847

První detekce byla ale tuším právě z toalety, samozřejmě mohlo jít o závadu a zkrat mohl být i tam.

Každopádně mne ve spojení s touto událostí napadlo - detekovalo by nějaké bezpečnostní opatření fakt, že pasažér pašuje na palubu termit? Přece jen, hliník a oxid železitý nejsou zase až tak úplně snadno odlišitelné látky. A zapálit to, si myslím, že bych uměl. Hoří to i bez kyslíku, takže uhasit by to nebyla až zase tak úplně legrace. Propálilo by se to klidně i ven z letadla, když už na to přijde.

0/0
6.7.2016 0:00
Foto

V29o95j82t60ě83c52h 68P35a50v62l35í69k 5924621724198

A nebo prostě ventilace zavála dým na toaletu, kde je nejcitlivější detektor kouře.

Co se termitu týče, tak ano, je velmi dobře vidět na rentgenu, back-scatter X-ray i T-ray scannerech. Detektory kovů, které umí detekovat i neferomagnetické kovy (všechny novější) také spolehlivě spustí alarm.

Plynové chromatografy určené k detekci výbušnin ani nepípnou, ale to je asi jedno.

Samozřejmě je otázka, zda termit bezpečnostní kontrola na rentgenu rozezná, ale bude vypadat jako velký těžký kovový objekt, který na palubu stejně nesmí.

Zapálit termit není snadné, ale je fakt, že kdyby se ho někomu podařilo propašovat, asi dokáže propašovat i hořčíkový pásek, kterým už to jde docela dobře. Propanbutanové hořáky jsou ovšem zakázané, takže ten pásek bude taky kumšt zapálit obyčejným zapalovačem.

A ano, výsledek by byl díra v podlaze paluby, možná i v plášti, dekomprese, spuštění požárního poplachu, hasicího zařízení v nákladovém prostoru a nejspíš i pobíhající posádka s hasícími přístroji. Pád letadla by to způsobit mohlo, ale jistota to není.

Proto teroristé raději volí TATP, který je podobně snadno vyrobitelný, hůře detekovatelný, snadněji odpálitelný, a letadlo při dostatečném množství roztrhá s jistotou.

+1/0
6.7.2016 9:17
Foto

J98i29ř54í 57D60v14o33ř18á82k 5675969180348

Nejsem chemik , ale peroxid + aceton asi nebude zrovna chem . stálá sloučenina. Každopádně teroristický útok , na základě požáru na palubě letadla ???? Pravděpodobnost zkratu , zanedbané údržby , .. bude daleko větší . Prostě lidský faktor . Chyba , řetězec chyb .

0/0
6.7.2016 12:09
Foto

V81o65j47t57ě38c40h 89P28a97v11l31í96k 5254231304498

Však já také tvrdím, že nejpravděpodobnější je závada na elektroinstalaci či nějakém elektrickém zařízení. V mém příspěvku jsem pouze ukazoval na nepraktičnost použití termitu pro způsobení pádu letadla.

Jinak TATP je chemicky stabilní, nicméně velmi náchylný na výbuch při manipulaci. Což jej činí nepraktickým pro většinu normálních použití, ale teroristům to až tak moc nevadí.

0/0
6.7.2016 12:21
Foto

J35i97ř83í 74D71v41o32ř39á34k 5865219700108

Pardon , asi jsem se špatně vyjádřil . Ale jak jsem psal , nejsem chemik , možná jsem zaměnil termíny chemicky a mechanicky . Každopádně se asi shodneme na tom , že ten "sajrajt " není zrovna stabilní , bezpečný.Možná je lepší prohnat roztokem NaCl +N2O střídavý proud .

0/0
6.7.2016 13:00
Foto

V93o45j93t39ě93c60h 44P36a67v70l64í57k 5944781794288

Nějak mi uniká, co zajímavého by mělo z takové elektrolýzy vzniknout.

0/0
6.7.2016 13:26

P58e76t39r 60Č75e59j38k72a 7306235209652

Mám obavu, že se pravdu možná nikdy nedozvíme, protože u požáru je klíčové zjistit jeho začátek.... tady to může bejt nějakej nedopalek cigára neukázněnýho pasažéra, ale mnohem pravděpodobnější je zkrat někde ve vedení. Že se požár poprvé zjevně projevil na nějakém místě vůbec neznamená, že tam začal. :-/ Vybavuju si jeden díl Leteckých katastrof, kde to vypadalo taky na požár začínající na toaletách (i vypadl nějakej jistič v kokpitu související s toaletami), ale na skutečnou příčinu požáru se při vyšetřování nepřišlo. Několik okolností mi ale přijde přinejmenším pozoruhodných.

- nedočetl jsem se nikde odpověď na otázku, jestli je letadlo dopadlo na hladinu "vcelku" nebo se rozpadlo ve vzduchu,

- proč podle dosavadních zpráv černé skříňky přestaly nahrávat ještě v letové hladině - je to způsobeno požárem (což navádí k cestě odkud a kam ten požár postupoval), rozpadem letadla (ke kterýmu "běžnej požár" nemůže vést), úmyslným vypnutím jističů...?,

- podle chybových hlášení ACARS od prvního do posledního hlášení utekly 4 minuty. Je neobvyklé, aby se požár šířil takhle rychle, aby posádka nestihla ohlásit nic na zem....

+4/0
5.7.2016 20:05
Foto

V53o22j44t10ě95c66h 63P74a63v36l60í65k 5344701554798

Posádka má povinnost nejprve řešit situaci a potom hlásit. Pokud dojde k pádu letadla, znamená to, že řešili až do posledního okamžiku. Tak není až tak divné, že posádka nad mořem nic nehlásí, když navíc je zrovna mezi dvěma vzdušnými prostory.

+2/0
5.7.2016 20:19

L34u96b42o79š 56N78i94k24l90a57s 9891384911817

Posádka nemá žádnou povinnost, existuje pouze obecně uznávané pořadí úkonů dle priorit, jinak rozhoduje kapitán. Není tam pouze jeden člověk, takže určitě je prostor i na komunikaci, když chci (a mám čím) komunikovat. Nastavit alespoň squawk 7700 zabere jen několik sekund. Mám-li funkční vysílačku, stisknout tlačítko a ohlásit stav nouze je také pár sekund. Zejména, když vím, že mohu potřebovat pomoc. Ten letoun navíc manévroval, minimálně sestoupal na bezpečnou hladinu, takže rozhodně oba piloti v daném okamžiku jen nesypali pytle písku na hořící instalaci, ale věnovali se i pilotáži (i kdyby programovali autopilota), což je mimochodem ten první a nejdůležitější úkon.

Umím si představit, že mi v malém letounu začne hořet motor v půl kilometru nad rozsáhlým lesem, nebudu mít zrovna čas na nastavování transpondéru, ale i tam bych to tlačítko stisknul a řekl, že jdu dolů, aby věděli, kde mne hledat, resp. moje ostatky. Ale řekl bych, že pár kilometrů vysoko se strojem plným lidí, který možná budu muset zkusit položit na vodu už stojí za alespoň krátkou zmínku do rádia.

Proto si myslím, že už neměli jak komunikovat. Nebo byl ten požár doslova explozivní.

+1/0
6.7.2016 0:21

M94i92c64h76a72l 92C17h37a96l39u54p18a 6718780529413

Těch případů bylo víc i v tom seriálu a ono se to snad zjistilo. Jednou to byl nějaký problém na toaletě, kde něco fungovalo blbě a začalo se přehřívat, nakonec to chytilo. Ve druhém případě tam nainstalovali zábavní systém, který ale způsobil přehřátí elektroinstalace a ta začala hořet. Což je u letadla problém, do pár minut může být prakticky neovladatelné a není vidět na krok. Místo vzniku požáru určitě vyšetřovatelé poznají, horší bude najít všechny trosky, aby bylo co zkoumat.

0/0
5.7.2016 21:38

K28a95t13e59ř76i15n32a 62V74ý24b29o62r15n12á 6120859119

Tak bude mít asi nakonec pravdu ten z diskutujících, který tu v jedné diskuzi vyslovil hypotézu, že posádka hulila šíšu a přehnala to.Vycházel z tehdy dostupných informací, které černé skříňky potvrdily. :) Respect!

+12/−1
5.7.2016 19:29

M70a29r32t68i93n 26P46r17a55c54h10a60ř 9605749

I kdyby hulili co chtěli, tak jak mohlo kvůli tomu spadnout letadlo...? 8-o

0/0
5.7.2016 22:14

K45a47t84e35ř37i62n76a 61V42ý86b61o73r85n90á 6450189749

Tak to snad netřeba vysvětlovat...8-o

0/0
6.7.2016 6:29

M70a59r91e34k 70N96o86v27o44t52n83ý 5411671476378

Že by nějaký závislák nevydržel a chtěl si dát čouda na WC?

0/0
5.7.2016 19:17

I47r60e51n10a 72P24l50a21c25h79e82t23k92o33v65á 1546814836570

to si nedate. bo to cidlo hned pozna, z pristavu okamzite vyleti auto s tajnym agentem, kterej na miste zastreli prvniho zakaznika v trafice, kde vam prodali zapalovac

+3/0
5.7.2016 21:37

R23a43d26a32n 60K15u26b86a10n25t 1263200419240

;-D

0/0
5.7.2016 21:59

P46a33v73e75l 65S34o60b76o35t35k79a 5880224

"EgyptAir crash: ‘Fire started in toilet’ of doomed flight MS804

Nicole Morley for Metro.co.uk

Saturday 21 May 2016 9:08 am

Read more: http://metro.co.uk/2016/05/21/egyptair-crash-fire-started-in-toilet-of-doomed-flight-ms804-5896004/#ixzz4DYTQjpva"

0/0
5.7.2016 19:09

R39a14d10a36n 61K80u62b31a49n47t 1453350899400

květen

+1/0
5.7.2016 19:12

P10a13v87e50l 13S27o88b42o55t39k28a 5110944

jj, proto to sem dávám :-)

+1/0
5.7.2016 19:18

O83s39k25a94r 97R34a62z65á59k 1769798837513

Čidla to ohlásila z WC, ale kde požár začal to tak úplně neřeší.

0/0
5.7.2016 20:11

T82o46m29á85š 35Š61t17r70i43g78n95e61r 9861267930291

Ten clanok je dost obecny, v podstate len opakuje to co bolo zname z ACARS sprav :)

Na toalete nema moc co horiet, max odpadkovy kos a ten ma vlastny hasiaci system:

Waste bins are fitted with Halon fire-extinguishing bottles and "oxygen-smothering flapper lids", and the toilets equipped with smoke detectors.

To by tam niekto musel rozliat horlavinu, zapalit ju a branit posadke v uhaseni. Ale to by piloti zrejme nahlasili.

0/0
5.7.2016 20:12

E70d21a 65D81r37á67b82e86k 7689542153877

a teď se to potvrdiloR^

+2/0
5.7.2016 19:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.