Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Piloti letu MS804 před pádem hasili požár, ukázal záznam z kokpitu

Na palubě letadla společnosti EgyptAir, které se v květnu zřítilo do Středozemního moře, jeden z pilotů bojoval s požárem. Svědčí o tom zvukový záznam z kokpitu, který zkoumají vyšetřovatelé. Zatím není jasné, proč letadlo začalo hořet. Kouř na palubě před ztrátou spojení signalizoval i systém ACARS.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V63e50r83o55n50i48k50a 70E41x32n28e96r60o90v72á 2446821617939

Cigareta spadla pilotovi do klína, celkem běžná nehoda. Než uhasil kalhoty už to nestihl vyrovnat

0/−15
5.7.2016 23:59

J79a16k87u43b 59S70e79m13e71r50á15d 2967406541951

v soutezi o nejblbejsi a nevtipny prispevek jsi se umistila celkem vysoko

+15/0
6.7.2016 0:38

P49e50t32r 57M25i72c65h40a86l 2720604951482

Proboha, kdo je ten Filip Valder? Takovou snůšku nesmyslů jsem už dlouho nečetl. Kdyby platily jeho vývody, tak by všichni lidé žijící v horách dávno vymřeli. Jenže on se dá oheň zapálit i ve výškách nad 5 km.

+3/−1
5.7.2016 23:34

P14a20v62e56l 62F14o48l41t75á16n 4330842704

Tak jsem si ho na vaše doporučení našel – no to je teda dílo, chytrej jak rádio.

0/0
6.7.2016 1:10
Foto

J45i77ř29í 36D34v86o52ř63á50k 5315219350458

Jestli to není náhodou soudní znalec .

+1/0
6.7.2016 5:38

P30e23t75r 11M69i98c74h41a97l 2610874571442

Jo, od soudkyně Barbary. :-D

0/0
6.7.2016 14:12

O35s15k64a72r 43R97a71z53á37k 1879208597483

Jak s tím pravděpodobným požárem korespondují manévry letadla, odbočení 90 stupňů a pak otočka o 360?

+3/0
5.7.2016 21:44

R72o52m83a62n 87S50t30o26n82e34k 1649743459341

Typoval bych to na možne poškozeni elektroniky nebo jinych sistemu ktere ovladaji letadlo

+1/0
5.7.2016 21:47

J20i39r46i 26K40o78s89t61k46a 2988772866232

ty manevry jsou nepotvrzene. obe strany (egypt a recko) rikaji neco jineho. ceka se na cerne skrinky.

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-36365256

0/0
5.7.2016 23:07

L62u90b92o35š 64N50i31k35l31a57s 9441724471377

Současně tam bylo i sestoupání na hladinu, kde je tlak vhodný pro dýchání. němá smysl spekulovat, ale já bych řekl, že měli v kabině kouř, kterého se potřebovali zbavit a chystali se najít způsob, jak se z toho letadla dostat.

Kroužení se často používá v situaci (obecně), kdy na něco vyčkáváte. Umím si představit, že neměli jistotu, kterou alternativu dalšího letu zvolit.

Co mi připadá zvláštní je, že nekomunikovali. Takže ono to, tedy podle mého názoru, bude přece jen o něco složitější, než jen obyčejný požár.

+1/0
5.7.2016 23:45

M27i52c80h98a97l 97M72i61l24l89e70r 9786802579212

Pevna pravidla letectvi : 1)aviate - 2)navigate - 3)communicate

Zjednodusene: delej nejdriv co muzes abys letadlo udrzel v letuschopne situaci, ved let potrebnym smerem a pak teprve kecej.

Kdyz ma posadka plne ruce prace v emergencni situaci na palube, jako haseni pozaru a udrzovani letuschopnosti letadla, nema cas se vybavovat o krizi pres radio.

+3/0
6.7.2016 5:39

F16i83l84i10p 36G66a34l89a97š 2107337244978

Eeee... Víte co? Sedněte si do auta, polijte si podlahu benzínem, rozjeďte se tak na 100km/h a nakonec tu politou podlahu zapalte. Uvidíme jestli pojedete rovně nebo co to s váma bude dělat až zažijete pohřeb žehem naživo..

0/0
6.7.2016 12:39

I88r80e11n52a 92P51l71a18c65h10e78t88k49o11v76á 3124634850697

nekdo odpalil letadlo pomoci toaletniho papiru na wc. teroristi se uchyluji k stale zoufalejsim praktikam

0/−5
5.7.2016 21:39

P73a23v24e72l 59F71o21l69t91á62n 4810982734

Naopak, toto bych řadil mezi špičkové sofistikované, technicky překvapivé a nečekané metody :-)

+1/0
5.7.2016 21:56

M82a74r72t42i88n 28P85r39o84s12t50ý 9830153200859

navic vsichni vime, ze bioplyn je horlava (a ve velke koncentraci i vybusna) latka ;-D

+1/0
5.7.2016 23:08

P65a57v86e44l 23K63o49c84i73a18n 1512790806807

Nestrašte, ještě zakážou v letadlech papír.

0/0
6.7.2016 0:19

P79e55t82r 10Ž15á16k 1748382435239

Kdyz jsem tady od zacatku psal,ze to teroristi neudelali,ze by neposlali k zemi letadlo plny arabu,tak jsem byl oznacovan za blazna...

+1/−8
5.7.2016 20:21

P45a98v40e87l 20F72o88l53t61á34n 4130432744

Ale tím se tato možnost přece automaticky nevylučuje, klidně si buďte bláznem dál; takovejch nás je...

+4/−1
5.7.2016 20:26

J47a84k20u42b 89S97ú34k46e47n14í57k 3152566664827

Od počátku to na teroristy nevypadalo, ale úplně z jiných důvodů.

Nejvíc obětí IS je z řad muslimů a logicky tedy i Arabů. národnost IS fakt neřeší.

+4/0
5.7.2016 20:45

M10i14c21h37a24l 72C97h24a32l61u73p10a 6288970289563

Těm je to jedno, ti by snad odpálili i vlastní rodiče, kdyby jim to někdo zdůvodnil.

+6/−1
5.7.2016 21:33

P77a45v80e45l 25F94o72l84t39á18n 4750972934

Smutné je, že oni vlastně ani důvod nepotřebují – vidí bombu, tak jsou k neudržení.

0/0
5.7.2016 21:57

K82a82r63e16l 15N52o56v23o75t28n11y 2481705869800

Vzdyt znacna cast, ne-li vetsina, obeti muslimskych utoku jsou jini muslimove, tak proc by neposlali k zemi letadlo plne arabu?

+1/0
5.7.2016 23:37

L25u96b16o48š 28N57i78k68l74a30s 9671154411357

A kde jste v článku vyčetl, že to teroristický útok nebyl? Terorista nemůže zapálit letadlo? Když napříklat ta bomba nevybuchne a jen zhoří?

0/0
5.7.2016 23:51

M96i16c95h98a29l 49M78i19l93l23e54r 9716432129262

schvalne si spocitej obeti vsech tech bombovych utoku ve svete a asi bude pro tebe velkym prekvapenim, ze muslimove v nich nekolikanasobne prevysuji nemuslimy.!!

Ted dokonce zautocili na druhe nejsvetejsi misto muslimske viry v Medine!

+1/0
6.7.2016 5:43

M78a95r54t17i90n 68D42u12b37e78n 4465138234888

Od začátku mě pořád napadá verze - kuřák na toaletě a nedopalek do koše?

0/−2
5.7.2016 20:10

T84o47m47á24š 86Š77t22r14i49g50n46e12r 9161137920931

kos na toalete ma halonovy hasiaci system. Ak ma poruchu, toaleta je pre cestujucich uzavrena.

0/0
5.7.2016 20:14

M56i24c76h52a95l 34J23a96r50o66š 7644140682295

Do koše na papírové ručníky? Je to možné, ale čidlo reaguje už na kouř z cigarety, je to poměrně častá zpráva z Acars.

0/0
5.7.2016 20:15
Foto

V82o46j65t30ě18c74h 17P56a56v34l14í73k 5564131704888

To těžko vysvětlí kouř v pilotní kabině.

Navíc koše na záchodcích v letadlem mají automatické teplem aktivované hasicí systémy přímo v koši, povinně. A ještě k tomu hlásič kouře na toaletě reaguje okamžitě po zapálení cigarety - jsou tak citlivé, že někdy reagují i na e-cigarety.

Pravděpodobněji vidím požár vzniklý závadou na elektroinstalaci v pro posádku nepřístupném místě - takový je v téměř neuhasitelný.

+5/0
5.7.2016 20:16

L62u39b19o42š 32N32i36k69l91a60s 9341494731297

První detekce byla ale tuším právě z toalety, samozřejmě mohlo jít o závadu a zkrat mohl být i tam.

Každopádně mne ve spojení s touto událostí napadlo - detekovalo by nějaké bezpečnostní opatření fakt, že pasažér pašuje na palubu termit? Přece jen, hliník a oxid železitý nejsou zase až tak úplně snadno odlišitelné látky. A zapálit to, si myslím, že bych uměl. Hoří to i bez kyslíku, takže uhasit by to nebyla až zase tak úplně legrace. Propálilo by se to klidně i ven z letadla, když už na to přijde.

0/0
6.7.2016 0:00
Foto

V22o17j45t29ě67c10h 45P85a93v27l86í98k 5664521474318

A nebo prostě ventilace zavála dým na toaletu, kde je nejcitlivější detektor kouře.

Co se termitu týče, tak ano, je velmi dobře vidět na rentgenu, back-scatter X-ray i T-ray scannerech. Detektory kovů, které umí detekovat i neferomagnetické kovy (všechny novější) také spolehlivě spustí alarm.

Plynové chromatografy určené k detekci výbušnin ani nepípnou, ale to je asi jedno.

Samozřejmě je otázka, zda termit bezpečnostní kontrola na rentgenu rozezná, ale bude vypadat jako velký těžký kovový objekt, který na palubu stejně nesmí.

Zapálit termit není snadné, ale je fakt, že kdyby se ho někomu podařilo propašovat, asi dokáže propašovat i hořčíkový pásek, kterým už to jde docela dobře. Propanbutanové hořáky jsou ovšem zakázané, takže ten pásek bude taky kumšt zapálit obyčejným zapalovačem.

A ano, výsledek by byl díra v podlaze paluby, možná i v plášti, dekomprese, spuštění požárního poplachu, hasicího zařízení v nákladovém prostoru a nejspíš i pobíhající posádka s hasícími přístroji. Pád letadla by to způsobit mohlo, ale jistota to není.

Proto teroristé raději volí TATP, který je podobně snadno vyrobitelný, hůře detekovatelný, snadněji odpálitelný, a letadlo při dostatečném množství roztrhá s jistotou.

+1/0
6.7.2016 9:17
Foto

J76i19ř36í 60D14v35o94ř35á95k 5605209940378

Nejsem chemik , ale peroxid + aceton asi nebude zrovna chem . stálá sloučenina. Každopádně teroristický útok , na základě požáru na palubě letadla ???? Pravděpodobnost zkratu , zanedbané údržby , .. bude daleko větší . Prostě lidský faktor . Chyba , řetězec chyb .

0/0
6.7.2016 12:09
Foto

V57o50j66t81ě36c21h 95P38a36v45l69í52k 5764441904558

Však já také tvrdím, že nejpravděpodobnější je závada na elektroinstalaci či nějakém elektrickém zařízení. V mém příspěvku jsem pouze ukazoval na nepraktičnost použití termitu pro způsobení pádu letadla.

Jinak TATP je chemicky stabilní, nicméně velmi náchylný na výbuch při manipulaci. Což jej činí nepraktickým pro většinu normálních použití, ale teroristům to až tak moc nevadí.

0/0
6.7.2016 12:21
Foto

J33i64ř82í 32D69v82o24ř23á23k 5255869220198

Pardon , asi jsem se špatně vyjádřil . Ale jak jsem psal , nejsem chemik , možná jsem zaměnil termíny chemicky a mechanicky . Každopádně se asi shodneme na tom , že ten "sajrajt " není zrovna stabilní , bezpečný.Možná je lepší prohnat roztokem NaCl +N2O střídavý proud .

0/0
6.7.2016 13:00
Foto

V32o17j89t50ě57c45h 75P30a26v40l41í50k 5924491734658

Nějak mi uniká, co zajímavého by mělo z takové elektrolýzy vzniknout.

0/0
6.7.2016 13:26

P18e36t89r 13Č79e72j95k36a 7716665739362

Mám obavu, že se pravdu možná nikdy nedozvíme, protože u požáru je klíčové zjistit jeho začátek.... tady to může bejt nějakej nedopalek cigára neukázněnýho pasažéra, ale mnohem pravděpodobnější je zkrat někde ve vedení. Že se požár poprvé zjevně projevil na nějakém místě vůbec neznamená, že tam začal. :-/ Vybavuju si jeden díl Leteckých katastrof, kde to vypadalo taky na požár začínající na toaletách (i vypadl nějakej jistič v kokpitu související s toaletami), ale na skutečnou příčinu požáru se při vyšetřování nepřišlo. Několik okolností mi ale přijde přinejmenším pozoruhodných.

- nedočetl jsem se nikde odpověď na otázku, jestli je letadlo dopadlo na hladinu "vcelku" nebo se rozpadlo ve vzduchu,

- proč podle dosavadních zpráv černé skříňky přestaly nahrávat ještě v letové hladině - je to způsobeno požárem (což navádí k cestě odkud a kam ten požár postupoval), rozpadem letadla (ke kterýmu "běžnej požár" nemůže vést), úmyslným vypnutím jističů...?,

- podle chybových hlášení ACARS od prvního do posledního hlášení utekly 4 minuty. Je neobvyklé, aby se požár šířil takhle rychle, aby posádka nestihla ohlásit nic na zem....

+4/0
5.7.2016 20:05
Foto

V52o68j20t34ě83c28h 14P37a78v11l28í97k 5244351164338

Posádka má povinnost nejprve řešit situaci a potom hlásit. Pokud dojde k pádu letadla, znamená to, že řešili až do posledního okamžiku. Tak není až tak divné, že posádka nad mořem nic nehlásí, když navíc je zrovna mezi dvěma vzdušnými prostory.

+2/0
5.7.2016 20:19

L51u80b76o43š 50N57i14k87l95a18s 9391594211637

Posádka nemá žádnou povinnost, existuje pouze obecně uznávané pořadí úkonů dle priorit, jinak rozhoduje kapitán. Není tam pouze jeden člověk, takže určitě je prostor i na komunikaci, když chci (a mám čím) komunikovat. Nastavit alespoň squawk 7700 zabere jen několik sekund. Mám-li funkční vysílačku, stisknout tlačítko a ohlásit stav nouze je také pár sekund. Zejména, když vím, že mohu potřebovat pomoc. Ten letoun navíc manévroval, minimálně sestoupal na bezpečnou hladinu, takže rozhodně oba piloti v daném okamžiku jen nesypali pytle písku na hořící instalaci, ale věnovali se i pilotáži (i kdyby programovali autopilota), což je mimochodem ten první a nejdůležitější úkon.

Umím si představit, že mi v malém letounu začne hořet motor v půl kilometru nad rozsáhlým lesem, nebudu mít zrovna čas na nastavování transpondéru, ale i tam bych to tlačítko stisknul a řekl, že jdu dolů, aby věděli, kde mne hledat, resp. moje ostatky. Ale řekl bych, že pár kilometrů vysoko se strojem plným lidí, který možná budu muset zkusit položit na vodu už stojí za alespoň krátkou zmínku do rádia.

Proto si myslím, že už neměli jak komunikovat. Nebo byl ten požár doslova explozivní.

+1/0
6.7.2016 0:21

M77i89c71h49a76l 56C30h16a66l73u45p45a 6858160189903

Těch případů bylo víc i v tom seriálu a ono se to snad zjistilo. Jednou to byl nějaký problém na toaletě, kde něco fungovalo blbě a začalo se přehřívat, nakonec to chytilo. Ve druhém případě tam nainstalovali zábavní systém, který ale způsobil přehřátí elektroinstalace a ta začala hořet. Což je u letadla problém, do pár minut může být prakticky neovladatelné a není vidět na krok. Místo vzniku požáru určitě vyšetřovatelé poznají, horší bude najít všechny trosky, aby bylo co zkoumat.

0/0
5.7.2016 21:38

K88a53t65e71ř83i90n89a 40V84ý93b63o31r37n75á 6880539269

Tak bude mít asi nakonec pravdu ten z diskutujících, který tu v jedné diskuzi vyslovil hypotézu, že posádka hulila šíšu a přehnala to.Vycházel z tehdy dostupných informací, které černé skříňky potvrdily. :) Respect!

+12/−1
5.7.2016 19:29

M25a33r38t36i73n 57P58r13a44c23h12a96ř 9145709

I kdyby hulili co chtěli, tak jak mohlo kvůli tomu spadnout letadlo...? 8-o

0/0
5.7.2016 22:14

K97a79t14e29ř84i92n48a 78V86ý98b41o63r82n91á 6970789909

Tak to snad netřeba vysvětlovat...8-o

0/0
6.7.2016 6:29

M83a90r28e69k 81N78o64v24o95t17n68ý 5491761876428

Že by nějaký závislák nevydržel a chtěl si dát čouda na WC?

0/0
5.7.2016 19:17

I80r33e65n50a 33P55l14a60c77h46e46t38k93o20v74á 3654154650327

to si nedate. bo to cidlo hned pozna, z pristavu okamzite vyleti auto s tajnym agentem, kterej na miste zastreli prvniho zakaznika v trafice, kde vam prodali zapalovac

+3/0
5.7.2016 21:37

R27a15d84a10n 25K11u48b15a87n85t 1793390199210

;-D

0/0
5.7.2016 21:59

P97a82v59e36l 56S54o44b79o40t50k33a 5450504

"EgyptAir crash: ‘Fire started in toilet’ of doomed flight MS804

Nicole Morley for Metro.co.uk

Saturday 21 May 2016 9:08 am

Read more: http://metro.co.uk/2016/05/21/egyptair-crash-fire-started-in-toilet-of-doomed-flight-ms804-5896004/#ixzz4DYTQjpva"

0/0
5.7.2016 19:09

R70a14d31a50n 63K82u54b69a37n94t 1323490499830

květen

+1/0
5.7.2016 19:12

P50a25v73e96l 16S36o26b94o36t25k39a 5570204

jj, proto to sem dávám :-)

+1/0
5.7.2016 19:18

O86s47k73a44r 76R78a59z77á10k 1669458267553

Čidla to ohlásila z WC, ale kde požár začal to tak úplně neřeší.

0/0
5.7.2016 20:11

T64o51m70á86š 37Š86t17r70i93g63n65e53r 9271197330741

Ten clanok je dost obecny, v podstate len opakuje to co bolo zname z ACARS sprav :)

Na toalete nema moc co horiet, max odpadkovy kos a ten ma vlastny hasiaci system:

Waste bins are fitted with Halon fire-extinguishing bottles and "oxygen-smothering flapper lids", and the toilets equipped with smoke detectors.

To by tam niekto musel rozliat horlavinu, zapalit ju a branit posadke v uhaseni. Ale to by piloti zrejme nahlasili.

0/0
5.7.2016 20:12

E76d16a 21D15r72á66b31e62k 7609542693887

a teď se to potvrdiloR^

+2/0
5.7.2016 19:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.