Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Piloti letu MS804 před pádem hasili požár, ukázal záznam z kokpitu

Na palubě letadla společnosti EgyptAir, které se v květnu zřítilo do Středozemního moře, jeden z pilotů bojoval s požárem. Svědčí o tom zvukový záznam z kokpitu, který zkoumají vyšetřovatelé. Zatím není jasné, proč letadlo začalo hořet. Kouř na palubě před ztrátou spojení signalizoval i systém ACARS.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V39e72r67o75n50i54k91a 85E73x94n79e38r59o98v21á 2106811977989

Cigareta spadla pilotovi do klína, celkem běžná nehoda. Než uhasil kalhoty už to nestihl vyrovnat

0/−15
5.7.2016 23:59

J41a54k23u44b 15S10e21m54e51r97á83d 2397576181151

v soutezi o nejblbejsi a nevtipny prispevek jsi se umistila celkem vysoko

+15/0
6.7.2016 0:38

P84e95t15r 83M51i12c78h85a38l 2220684171862

Proboha, kdo je ten Filip Valder? Takovou snůšku nesmyslů jsem už dlouho nečetl. Kdyby platily jeho vývody, tak by všichni lidé žijící v horách dávno vymřeli. Jenže on se dá oheň zapálit i ve výškách nad 5 km.

+3/−1
5.7.2016 23:34

P58a62v43e27l 28F66o16l47t28á27n 4250762654

Tak jsem si ho na vaše doporučení našel – no to je teda dílo, chytrej jak rádio.

0/0
6.7.2016 1:10
Foto

J25i43ř77í 68D20v82o33ř75á57k 5195319940688

Jestli to není náhodou soudní znalec .

+1/0
6.7.2016 5:38

P86e72t46r 35M84i51c65h92a35l 2840914461212

Jo, od soudkyně Barbary. :-D

0/0
6.7.2016 14:12

O39s91k37a29r 80R70a15z81á90k 1949628617633

Jak s tím pravděpodobným požárem korespondují manévry letadla, odbočení 90 stupňů a pak otočka o 360?

+3/0
5.7.2016 21:44

R58o84m91a88n 75S70t79o92n80e63k 1809343919401

Typoval bych to na možne poškozeni elektroniky nebo jinych sistemu ktere ovladaji letadlo

+1/0
5.7.2016 21:47

J83i29r14i 13K84o41s90t12k61a 2698742276352

ty manevry jsou nepotvrzene. obe strany (egypt a recko) rikaji neco jineho. ceka se na cerne skrinky.

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-36365256

0/0
5.7.2016 23:07

L42u17b32o23š 61N43i95k74l93a22s 9421134381647

Současně tam bylo i sestoupání na hladinu, kde je tlak vhodný pro dýchání. němá smysl spekulovat, ale já bych řekl, že měli v kabině kouř, kterého se potřebovali zbavit a chystali se najít způsob, jak se z toho letadla dostat.

Kroužení se často používá v situaci (obecně), kdy na něco vyčkáváte. Umím si představit, že neměli jistotu, kterou alternativu dalšího letu zvolit.

Co mi připadá zvláštní je, že nekomunikovali. Takže ono to, tedy podle mého názoru, bude přece jen o něco složitější, než jen obyčejný požár.

+1/0
5.7.2016 23:45

M85i47c60h52a10l 76M67i30l50l10e92r 9106902889412

Pevna pravidla letectvi : 1)aviate - 2)navigate - 3)communicate

Zjednodusene: delej nejdriv co muzes abys letadlo udrzel v letuschopne situaci, ved let potrebnym smerem a pak teprve kecej.

Kdyz ma posadka plne ruce prace v emergencni situaci na palube, jako haseni pozaru a udrzovani letuschopnosti letadla, nema cas se vybavovat o krizi pres radio.

+3/0
6.7.2016 5:39

F59i58l81i52p 56G28a58l84a87š 2857217594368

Eeee... Víte co? Sedněte si do auta, polijte si podlahu benzínem, rozjeďte se tak na 100km/h a nakonec tu politou podlahu zapalte. Uvidíme jestli pojedete rovně nebo co to s váma bude dělat až zažijete pohřeb žehem naživo..

0/0
6.7.2016 12:39

I55r63e27n65a 34P87l89a34c93h49e33t26k41o42v25á 1436814116830

nekdo odpalil letadlo pomoci toaletniho papiru na wc. teroristi se uchyluji k stale zoufalejsim praktikam

0/−5
5.7.2016 21:39

P24a31v46e92l 82F28o49l77t74á87n 4340962454

Naopak, toto bych řadil mezi špičkové sofistikované, technicky překvapivé a nečekané metody :-)

+1/0
5.7.2016 21:56

M59a12r95t62i19n 68P16r50o64s24t27ý 9260653190749

navic vsichni vime, ze bioplyn je horlava (a ve velke koncentraci i vybusna) latka ;-D

+1/0
5.7.2016 23:08

P27a74v69e65l 49K27o75c17i15a84n 1522760986907

Nestrašte, ještě zakážou v letadlech papír.

0/0
6.7.2016 0:19

P54e74t90r 53Ž70á16k 1728352745789

Kdyz jsem tady od zacatku psal,ze to teroristi neudelali,ze by neposlali k zemi letadlo plny arabu,tak jsem byl oznacovan za blazna...

+1/−8
5.7.2016 20:21

P66a82v67e58l 22F71o75l18t57á82n 4380562214

Ale tím se tato možnost přece automaticky nevylučuje, klidně si buďte bláznem dál; takovejch nás je...

+4/−1
5.7.2016 20:26

J26a90k60u17b 34S95ú71k64e93n24í96k 3922186544907

Od počátku to na teroristy nevypadalo, ale úplně z jiných důvodů.

Nejvíc obětí IS je z řad muslimů a logicky tedy i Arabů. národnost IS fakt neřeší.

+4/0
5.7.2016 20:45

M89i40c18h43a16l 21C53h76a51l67u59p32a 6558940649823

Těm je to jedno, ti by snad odpálili i vlastní rodiče, kdyby jim to někdo zdůvodnil.

+6/−1
5.7.2016 21:33

P92a67v66e57l 98F50o77l20t77á84n 4570372764

Smutné je, že oni vlastně ani důvod nepotřebují – vidí bombu, tak jsou k neudržení.

0/0
5.7.2016 21:57

K67a80r62e41l 11N45o39v60o14t53n65y 2681145219680

Vzdyt znacna cast, ne-li vetsina, obeti muslimskych utoku jsou jini muslimove, tak proc by neposlali k zemi letadlo plne arabu?

+1/0
5.7.2016 23:37

L22u71b70o36š 57N48i93k66l76a79s 9221554591167

A kde jste v článku vyčetl, že to teroristický útok nebyl? Terorista nemůže zapálit letadlo? Když napříklat ta bomba nevybuchne a jen zhoří?

0/0
5.7.2016 23:51

M39i53c71h24a19l 65M23i92l93l90e21r 9266402889552

schvalne si spocitej obeti vsech tech bombovych utoku ve svete a asi bude pro tebe velkym prekvapenim, ze muslimove v nich nekolikanasobne prevysuji nemuslimy.!!

Ted dokonce zautocili na druhe nejsvetejsi misto muslimske viry v Medine!

+1/0
6.7.2016 5:43

M96a45r37t78i51n 61D38u89b90e60n 4955548354128

Od začátku mě pořád napadá verze - kuřák na toaletě a nedopalek do koše?

0/−2
5.7.2016 20:10

T35o71m90á66š 46Š94t87r52i75g20n30e57r 9941407810791

kos na toalete ma halonovy hasiaci system. Ak ma poruchu, toaleta je pre cestujucich uzavrena.

0/0
5.7.2016 20:14

M60i13c66h86a34l 27J83a64r68o54š 7424980462215

Do koše na papírové ručníky? Je to možné, ale čidlo reaguje už na kouř z cigarety, je to poměrně častá zpráva z Acars.

0/0
5.7.2016 20:15
Foto

V82o93j31t35ě57c94h 32P73a64v78l35í48k 5494951964708

To těžko vysvětlí kouř v pilotní kabině.

Navíc koše na záchodcích v letadlem mají automatické teplem aktivované hasicí systémy přímo v koši, povinně. A ještě k tomu hlásič kouře na toaletě reaguje okamžitě po zapálení cigarety - jsou tak citlivé, že někdy reagují i na e-cigarety.

Pravděpodobněji vidím požár vzniklý závadou na elektroinstalaci v pro posádku nepřístupném místě - takový je v téměř neuhasitelný.

+5/0
5.7.2016 20:16

L11u35b33o13š 35N78i70k70l43a80s 9381914301357

První detekce byla ale tuším právě z toalety, samozřejmě mohlo jít o závadu a zkrat mohl být i tam.

Každopádně mne ve spojení s touto událostí napadlo - detekovalo by nějaké bezpečnostní opatření fakt, že pasažér pašuje na palubu termit? Přece jen, hliník a oxid železitý nejsou zase až tak úplně snadno odlišitelné látky. A zapálit to, si myslím, že bych uměl. Hoří to i bez kyslíku, takže uhasit by to nebyla až zase tak úplně legrace. Propálilo by se to klidně i ven z letadla, když už na to přijde.

0/0
6.7.2016 0:00
Foto

V21o93j30t49ě62c34h 34P31a75v13l53í21k 5624691894628

A nebo prostě ventilace zavála dým na toaletu, kde je nejcitlivější detektor kouře.

Co se termitu týče, tak ano, je velmi dobře vidět na rentgenu, back-scatter X-ray i T-ray scannerech. Detektory kovů, které umí detekovat i neferomagnetické kovy (všechny novější) také spolehlivě spustí alarm.

Plynové chromatografy určené k detekci výbušnin ani nepípnou, ale to je asi jedno.

Samozřejmě je otázka, zda termit bezpečnostní kontrola na rentgenu rozezná, ale bude vypadat jako velký těžký kovový objekt, který na palubu stejně nesmí.

Zapálit termit není snadné, ale je fakt, že kdyby se ho někomu podařilo propašovat, asi dokáže propašovat i hořčíkový pásek, kterým už to jde docela dobře. Propanbutanové hořáky jsou ovšem zakázané, takže ten pásek bude taky kumšt zapálit obyčejným zapalovačem.

A ano, výsledek by byl díra v podlaze paluby, možná i v plášti, dekomprese, spuštění požárního poplachu, hasicího zařízení v nákladovém prostoru a nejspíš i pobíhající posádka s hasícími přístroji. Pád letadla by to způsobit mohlo, ale jistota to není.

Proto teroristé raději volí TATP, který je podobně snadno vyrobitelný, hůře detekovatelný, snadněji odpálitelný, a letadlo při dostatečném množství roztrhá s jistotou.

+1/0
6.7.2016 9:17
Foto

J26i57ř41í 64D28v63o38ř74á76k 5125649390158

Nejsem chemik , ale peroxid + aceton asi nebude zrovna chem . stálá sloučenina. Každopádně teroristický útok , na základě požáru na palubě letadla ???? Pravděpodobnost zkratu , zanedbané údržby , .. bude daleko větší . Prostě lidský faktor . Chyba , řetězec chyb .

0/0
6.7.2016 12:09
Foto

V31o83j38t52ě24c26h 11P23a28v30l92í27k 5884711624238

Však já také tvrdím, že nejpravděpodobnější je závada na elektroinstalaci či nějakém elektrickém zařízení. V mém příspěvku jsem pouze ukazoval na nepraktičnost použití termitu pro způsobení pádu letadla.

Jinak TATP je chemicky stabilní, nicméně velmi náchylný na výbuch při manipulaci. Což jej činí nepraktickým pro většinu normálních použití, ale teroristům to až tak moc nevadí.

0/0
6.7.2016 12:21
Foto

J72i61ř22í 39D78v61o74ř62á54k 5575189390908

Pardon , asi jsem se špatně vyjádřil . Ale jak jsem psal , nejsem chemik , možná jsem zaměnil termíny chemicky a mechanicky . Každopádně se asi shodneme na tom , že ten "sajrajt " není zrovna stabilní , bezpečný.Možná je lepší prohnat roztokem NaCl +N2O střídavý proud .

0/0
6.7.2016 13:00
Foto

V44o40j49t95ě77c60h 86P52a97v44l49í95k 5454371854778

Nějak mi uniká, co zajímavého by mělo z takové elektrolýzy vzniknout.

0/0
6.7.2016 13:26

P50e55t11r 26Č45e96j49k88a 7766595729752

Mám obavu, že se pravdu možná nikdy nedozvíme, protože u požáru je klíčové zjistit jeho začátek.... tady to může bejt nějakej nedopalek cigára neukázněnýho pasažéra, ale mnohem pravděpodobnější je zkrat někde ve vedení. Že se požár poprvé zjevně projevil na nějakém místě vůbec neznamená, že tam začal. :-/ Vybavuju si jeden díl Leteckých katastrof, kde to vypadalo taky na požár začínající na toaletách (i vypadl nějakej jistič v kokpitu související s toaletami), ale na skutečnou příčinu požáru se při vyšetřování nepřišlo. Několik okolností mi ale přijde přinejmenším pozoruhodných.

- nedočetl jsem se nikde odpověď na otázku, jestli je letadlo dopadlo na hladinu "vcelku" nebo se rozpadlo ve vzduchu,

- proč podle dosavadních zpráv černé skříňky přestaly nahrávat ještě v letové hladině - je to způsobeno požárem (což navádí k cestě odkud a kam ten požár postupoval), rozpadem letadla (ke kterýmu "běžnej požár" nemůže vést), úmyslným vypnutím jističů...?,

- podle chybových hlášení ACARS od prvního do posledního hlášení utekly 4 minuty. Je neobvyklé, aby se požár šířil takhle rychle, aby posádka nestihla ohlásit nic na zem....

+4/0
5.7.2016 20:05
Foto

V98o61j79t84ě61c27h 49P69a16v74l90í37k 5234271364348

Posádka má povinnost nejprve řešit situaci a potom hlásit. Pokud dojde k pádu letadla, znamená to, že řešili až do posledního okamžiku. Tak není až tak divné, že posádka nad mořem nic nehlásí, když navíc je zrovna mezi dvěma vzdušnými prostory.

+2/0
5.7.2016 20:19

L36u60b38o16š 72N46i18k60l67a49s 9231834661737

Posádka nemá žádnou povinnost, existuje pouze obecně uznávané pořadí úkonů dle priorit, jinak rozhoduje kapitán. Není tam pouze jeden člověk, takže určitě je prostor i na komunikaci, když chci (a mám čím) komunikovat. Nastavit alespoň squawk 7700 zabere jen několik sekund. Mám-li funkční vysílačku, stisknout tlačítko a ohlásit stav nouze je také pár sekund. Zejména, když vím, že mohu potřebovat pomoc. Ten letoun navíc manévroval, minimálně sestoupal na bezpečnou hladinu, takže rozhodně oba piloti v daném okamžiku jen nesypali pytle písku na hořící instalaci, ale věnovali se i pilotáži (i kdyby programovali autopilota), což je mimochodem ten první a nejdůležitější úkon.

Umím si představit, že mi v malém letounu začne hořet motor v půl kilometru nad rozsáhlým lesem, nebudu mít zrovna čas na nastavování transpondéru, ale i tam bych to tlačítko stisknul a řekl, že jdu dolů, aby věděli, kde mne hledat, resp. moje ostatky. Ale řekl bych, že pár kilometrů vysoko se strojem plným lidí, který možná budu muset zkusit položit na vodu už stojí za alespoň krátkou zmínku do rádia.

Proto si myslím, že už neměli jak komunikovat. Nebo byl ten požár doslova explozivní.

+1/0
6.7.2016 0:21

M95i26c79h11a89l 79C93h78a89l70u45p57a 6638330289763

Těch případů bylo víc i v tom seriálu a ono se to snad zjistilo. Jednou to byl nějaký problém na toaletě, kde něco fungovalo blbě a začalo se přehřívat, nakonec to chytilo. Ve druhém případě tam nainstalovali zábavní systém, který ale způsobil přehřátí elektroinstalace a ta začala hořet. Což je u letadla problém, do pár minut může být prakticky neovladatelné a není vidět na krok. Místo vzniku požáru určitě vyšetřovatelé poznají, horší bude najít všechny trosky, aby bylo co zkoumat.

0/0
5.7.2016 21:38

K89a83t68e42ř25i40n51a 22V17ý59b47o94r28n87á 6300339889

Tak bude mít asi nakonec pravdu ten z diskutujících, který tu v jedné diskuzi vyslovil hypotézu, že posádka hulila šíšu a přehnala to.Vycházel z tehdy dostupných informací, které černé skříňky potvrdily. :) Respect!

+12/−1
5.7.2016 19:29

M14a83r20t42i43n 36P65r87a77c96h15a87ř 9955569

I kdyby hulili co chtěli, tak jak mohlo kvůli tomu spadnout letadlo...? 8-o

0/0
5.7.2016 22:14

K33a91t34e33ř82i42n53a 65V46ý77b84o82r12n58á 6700899859

Tak to snad netřeba vysvětlovat...8-o

0/0
6.7.2016 6:29

M85a35r25e29k 95N61o87v21o86t63n54ý 5291821276308

Že by nějaký závislák nevydržel a chtěl si dát čouda na WC?

0/0
5.7.2016 19:17

I81r35e64n61a 73P31l83a55c14h31e81t60k71o53v50á 1796624616770

to si nedate. bo to cidlo hned pozna, z pristavu okamzite vyleti auto s tajnym agentem, kterej na miste zastreli prvniho zakaznika v trafice, kde vam prodali zapalovac

+3/0
5.7.2016 21:37

R18a36d18a44n 46K38u79b14a98n25t 1333830219230

;-D

0/0
5.7.2016 21:59

P32a18v79e74l 25S85o63b14o73t53k74a 5550814

"EgyptAir crash: ‘Fire started in toilet’ of doomed flight MS804

Nicole Morley for Metro.co.uk

Saturday 21 May 2016 9:08 am

Read more: http://metro.co.uk/2016/05/21/egyptair-crash-fire-started-in-toilet-of-doomed-flight-ms804-5896004/#ixzz4DYTQjpva"

0/0
5.7.2016 19:09

R35a58d19a54n 28K21u48b80a91n11t 1303640469500

květen

+1/0
5.7.2016 19:12

P47a72v41e80l 22S11o85b55o67t85k74a 5880184

jj, proto to sem dávám :-)

+1/0
5.7.2016 19:18

O12s61k53a81r 84R36a82z61á92k 1609438417813

Čidla to ohlásila z WC, ale kde požár začal to tak úplně neřeší.

0/0
5.7.2016 20:11

T90o57m85á67š 42Š12t82r14i51g12n86e96r 9171687160451

Ten clanok je dost obecny, v podstate len opakuje to co bolo zname z ACARS sprav :)

Na toalete nema moc co horiet, max odpadkovy kos a ten ma vlastny hasiaci system:

Waste bins are fitted with Halon fire-extinguishing bottles and "oxygen-smothering flapper lids", and the toilets equipped with smoke detectors.

To by tam niekto musel rozliat horlavinu, zapalit ju a branit posadke v uhaseni. Ale to by piloti zrejme nahlasili.

0/0
5.7.2016 20:12

E50d17a 91D73r38á63b53e19k 7499362143127

a teď se to potvrdiloR^

+2/0
5.7.2016 19:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.