Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Piloti letu MS804 před pádem hasili požár, ukázal záznam z kokpitu

Na palubě letadla společnosti EgyptAir, které se v květnu zřítilo do Středozemního moře, jeden z pilotů bojoval s požárem. Svědčí o tom zvukový záznam z kokpitu, který zkoumají vyšetřovatelé. Zatím není jasné, proč letadlo začalo hořet. Kouř na palubě před ztrátou spojení signalizoval i systém ACARS.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V44e37r68o90n45i55k82a 51E46x67n83e93r33o29v18á 2346191637529

Cigareta spadla pilotovi do klína, celkem běžná nehoda. Než uhasil kalhoty už to nestihl vyrovnat

0/−15
5.7.2016 23:59

J31a16k15u48b 80S76e97m62e87r56á65d 2987876631241

v soutezi o nejblbejsi a nevtipny prispevek jsi se umistila celkem vysoko

+15/0
6.7.2016 0:38

P97e76t58r 42M84i67c68h57a30l 2320974291292

Proboha, kdo je ten Filip Valder? Takovou snůšku nesmyslů jsem už dlouho nečetl. Kdyby platily jeho vývody, tak by všichni lidé žijící v horách dávno vymřeli. Jenže on se dá oheň zapálit i ve výškách nad 5 km.

+3/−1
5.7.2016 23:34

P51a38v70e87l 40F52o86l69t38á87n 4870232464

Tak jsem si ho na vaše doporučení našel – no to je teda dílo, chytrej jak rádio.

0/0
6.7.2016 1:10
Foto

J92i94ř94í 80D68v94o39ř19á31k 5415759750778

Jestli to není náhodou soudní znalec .

+1/0
6.7.2016 5:38

P83e62t58r 84M26i82c57h78a20l 2580844761672

Jo, od soudkyně Barbary. :-D

0/0
6.7.2016 14:12

O45s76k53a69r 87R69a29z47á73k 1739618497623

Jak s tím pravděpodobným požárem korespondují manévry letadla, odbočení 90 stupňů a pak otočka o 360?

+3/0
5.7.2016 21:44

R12o89m19a30n 96S94t22o62n67e34k 1219533719141

Typoval bych to na možne poškozeni elektroniky nebo jinych sistemu ktere ovladaji letadlo

+1/0
5.7.2016 21:47

J65i67r82i 45K19o13s11t59k62a 2658602526152

ty manevry jsou nepotvrzene. obe strany (egypt a recko) rikaji neco jineho. ceka se na cerne skrinky.

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-36365256

0/0
5.7.2016 23:07

L55u39b20o88š 95N44i62k79l66a69s 9881614891637

Současně tam bylo i sestoupání na hladinu, kde je tlak vhodný pro dýchání. němá smysl spekulovat, ale já bych řekl, že měli v kabině kouř, kterého se potřebovali zbavit a chystali se najít způsob, jak se z toho letadla dostat.

Kroužení se často používá v situaci (obecně), kdy na něco vyčkáváte. Umím si představit, že neměli jistotu, kterou alternativu dalšího letu zvolit.

Co mi připadá zvláštní je, že nekomunikovali. Takže ono to, tedy podle mého názoru, bude přece jen o něco složitější, než jen obyčejný požár.

+1/0
5.7.2016 23:45

M15i77c51h42a26l 26M65i63l79l90e37r 9526452619512

Pevna pravidla letectvi : 1)aviate - 2)navigate - 3)communicate

Zjednodusene: delej nejdriv co muzes abys letadlo udrzel v letuschopne situaci, ved let potrebnym smerem a pak teprve kecej.

Kdyz ma posadka plne ruce prace v emergencni situaci na palube, jako haseni pozaru a udrzovani letuschopnosti letadla, nema cas se vybavovat o krizi pres radio.

+3/0
6.7.2016 5:39

F37i53l68i54p 88G65a32l56a45š 2247187194338

Eeee... Víte co? Sedněte si do auta, polijte si podlahu benzínem, rozjeďte se tak na 100km/h a nakonec tu politou podlahu zapalte. Uvidíme jestli pojedete rovně nebo co to s váma bude dělat až zažijete pohřeb žehem naživo..

0/0
6.7.2016 12:39

I97r96e92n82a 28P48l94a81c20h33e44t35k49o91v58á 3284604520987

nekdo odpalil letadlo pomoci toaletniho papiru na wc. teroristi se uchyluji k stale zoufalejsim praktikam

0/−5
5.7.2016 21:39

P11a38v39e26l 30F17o11l97t81á30n 4150272174

Naopak, toto bych řadil mezi špičkové sofistikované, technicky překvapivé a nečekané metody :-)

+1/0
5.7.2016 21:56

M17a41r65t82i96n 54P34r95o65s69t26ý 9300343280499

navic vsichni vime, ze bioplyn je horlava (a ve velke koncentraci i vybusna) latka ;-D

+1/0
5.7.2016 23:08

P72a72v38e84l 70K19o18c94i68a80n 1722740276507

Nestrašte, ještě zakážou v letadlech papír.

0/0
6.7.2016 0:19

P23e60t15r 15Ž36á28k 1178362755309

Kdyz jsem tady od zacatku psal,ze to teroristi neudelali,ze by neposlali k zemi letadlo plny arabu,tak jsem byl oznacovan za blazna...

+1/−8
5.7.2016 20:21

P15a28v12e44l 67F22o94l95t88á60n 4340182914

Ale tím se tato možnost přece automaticky nevylučuje, klidně si buďte bláznem dál; takovejch nás je...

+4/−1
5.7.2016 20:26

J30a55k97u98b 45S95ú11k34e78n17í55k 3522186214247

Od počátku to na teroristy nevypadalo, ale úplně z jiných důvodů.

Nejvíc obětí IS je z řad muslimů a logicky tedy i Arabů. národnost IS fakt neřeší.

+4/0
5.7.2016 20:45

M96i98c41h46a96l 17C78h52a17l72u37p56a 6848750859653

Těm je to jedno, ti by snad odpálili i vlastní rodiče, kdyby jim to někdo zdůvodnil.

+6/−1
5.7.2016 21:33

P25a14v68e83l 58F38o29l71t39á74n 4940362214

Smutné je, že oni vlastně ani důvod nepotřebují – vidí bombu, tak jsou k neudržení.

0/0
5.7.2016 21:57

K55a91r58e10l 79N98o89v29o87t21n83y 2501135909350

Vzdyt znacna cast, ne-li vetsina, obeti muslimskych utoku jsou jini muslimove, tak proc by neposlali k zemi letadlo plne arabu?

+1/0
5.7.2016 23:37

L18u49b25o57š 91N50i39k47l48a36s 9651674781697

A kde jste v článku vyčetl, že to teroristický útok nebyl? Terorista nemůže zapálit letadlo? Když napříklat ta bomba nevybuchne a jen zhoří?

0/0
5.7.2016 23:51

M16i32c21h51a40l 60M80i77l55l14e76r 9956462379922

schvalne si spocitej obeti vsech tech bombovych utoku ve svete a asi bude pro tebe velkym prekvapenim, ze muslimove v nich nekolikanasobne prevysuji nemuslimy.!!

Ted dokonce zautocili na druhe nejsvetejsi misto muslimske viry v Medine!

+1/0
6.7.2016 5:43

M84a43r55t47i92n 62D89u58b47e43n 4695268534198

Od začátku mě pořád napadá verze - kuřák na toaletě a nedopalek do koše?

0/−2
5.7.2016 20:10

T73o24m40á20š 58Š80t88r72i97g71n39e54r 9391937200801

kos na toalete ma halonovy hasiaci system. Ak ma poruchu, toaleta je pre cestujucich uzavrena.

0/0
5.7.2016 20:14

M95i14c12h53a63l 92J20a30r84o16š 7264720732175

Do koše na papírové ručníky? Je to možné, ale čidlo reaguje už na kouř z cigarety, je to poměrně častá zpráva z Acars.

0/0
5.7.2016 20:15
Foto

V70o44j36t68ě81c89h 46P84a86v56l14í21k 5444821174488

To těžko vysvětlí kouř v pilotní kabině.

Navíc koše na záchodcích v letadlem mají automatické teplem aktivované hasicí systémy přímo v koši, povinně. A ještě k tomu hlásič kouře na toaletě reaguje okamžitě po zapálení cigarety - jsou tak citlivé, že někdy reagují i na e-cigarety.

Pravděpodobněji vidím požár vzniklý závadou na elektroinstalaci v pro posádku nepřístupném místě - takový je v téměř neuhasitelný.

+5/0
5.7.2016 20:16

L33u94b48o65š 47N65i24k10l55a79s 9141204341527

První detekce byla ale tuším právě z toalety, samozřejmě mohlo jít o závadu a zkrat mohl být i tam.

Každopádně mne ve spojení s touto událostí napadlo - detekovalo by nějaké bezpečnostní opatření fakt, že pasažér pašuje na palubu termit? Přece jen, hliník a oxid železitý nejsou zase až tak úplně snadno odlišitelné látky. A zapálit to, si myslím, že bych uměl. Hoří to i bez kyslíku, takže uhasit by to nebyla až zase tak úplně legrace. Propálilo by se to klidně i ven z letadla, když už na to přijde.

0/0
6.7.2016 0:00
Foto

V63o25j97t89ě11c94h 27P70a22v30l43í20k 5264541494518

A nebo prostě ventilace zavála dým na toaletu, kde je nejcitlivější detektor kouře.

Co se termitu týče, tak ano, je velmi dobře vidět na rentgenu, back-scatter X-ray i T-ray scannerech. Detektory kovů, které umí detekovat i neferomagnetické kovy (všechny novější) také spolehlivě spustí alarm.

Plynové chromatografy určené k detekci výbušnin ani nepípnou, ale to je asi jedno.

Samozřejmě je otázka, zda termit bezpečnostní kontrola na rentgenu rozezná, ale bude vypadat jako velký těžký kovový objekt, který na palubu stejně nesmí.

Zapálit termit není snadné, ale je fakt, že kdyby se ho někomu podařilo propašovat, asi dokáže propašovat i hořčíkový pásek, kterým už to jde docela dobře. Propanbutanové hořáky jsou ovšem zakázané, takže ten pásek bude taky kumšt zapálit obyčejným zapalovačem.

A ano, výsledek by byl díra v podlaze paluby, možná i v plášti, dekomprese, spuštění požárního poplachu, hasicího zařízení v nákladovém prostoru a nejspíš i pobíhající posádka s hasícími přístroji. Pád letadla by to způsobit mohlo, ale jistota to není.

Proto teroristé raději volí TATP, který je podobně snadno vyrobitelný, hůře detekovatelný, snadněji odpálitelný, a letadlo při dostatečném množství roztrhá s jistotou.

+1/0
6.7.2016 9:17
Foto

J58i36ř22í 46D82v30o34ř17á69k 5145309360228

Nejsem chemik , ale peroxid + aceton asi nebude zrovna chem . stálá sloučenina. Každopádně teroristický útok , na základě požáru na palubě letadla ???? Pravděpodobnost zkratu , zanedbané údržby , .. bude daleko větší . Prostě lidský faktor . Chyba , řetězec chyb .

0/0
6.7.2016 12:09
Foto

V11o84j36t60ě44c91h 87P22a53v80l22í30k 5614821284328

Však já také tvrdím, že nejpravděpodobnější je závada na elektroinstalaci či nějakém elektrickém zařízení. V mém příspěvku jsem pouze ukazoval na nepraktičnost použití termitu pro způsobení pádu letadla.

Jinak TATP je chemicky stabilní, nicméně velmi náchylný na výbuch při manipulaci. Což jej činí nepraktickým pro většinu normálních použití, ale teroristům to až tak moc nevadí.

0/0
6.7.2016 12:21
Foto

J36i48ř68í 59D13v31o76ř96á87k 5685439900908

Pardon , asi jsem se špatně vyjádřil . Ale jak jsem psal , nejsem chemik , možná jsem zaměnil termíny chemicky a mechanicky . Každopádně se asi shodneme na tom , že ten "sajrajt " není zrovna stabilní , bezpečný.Možná je lepší prohnat roztokem NaCl +N2O střídavý proud .

0/0
6.7.2016 13:00
Foto

V30o95j74t90ě57c20h 44P17a59v81l62í60k 5394141554108

Nějak mi uniká, co zajímavého by mělo z takové elektrolýzy vzniknout.

0/0
6.7.2016 13:26

P26e30t47r 16Č84e43j64k60a 7756195789182

Mám obavu, že se pravdu možná nikdy nedozvíme, protože u požáru je klíčové zjistit jeho začátek.... tady to může bejt nějakej nedopalek cigára neukázněnýho pasažéra, ale mnohem pravděpodobnější je zkrat někde ve vedení. Že se požár poprvé zjevně projevil na nějakém místě vůbec neznamená, že tam začal. :-/ Vybavuju si jeden díl Leteckých katastrof, kde to vypadalo taky na požár začínající na toaletách (i vypadl nějakej jistič v kokpitu související s toaletami), ale na skutečnou příčinu požáru se při vyšetřování nepřišlo. Několik okolností mi ale přijde přinejmenším pozoruhodných.

- nedočetl jsem se nikde odpověď na otázku, jestli je letadlo dopadlo na hladinu "vcelku" nebo se rozpadlo ve vzduchu,

- proč podle dosavadních zpráv černé skříňky přestaly nahrávat ještě v letové hladině - je to způsobeno požárem (což navádí k cestě odkud a kam ten požár postupoval), rozpadem letadla (ke kterýmu "běžnej požár" nemůže vést), úmyslným vypnutím jističů...?,

- podle chybových hlášení ACARS od prvního do posledního hlášení utekly 4 minuty. Je neobvyklé, aby se požár šířil takhle rychle, aby posádka nestihla ohlásit nic na zem....

+4/0
5.7.2016 20:05
Foto

V38o72j74t58ě96c31h 33P83a46v38l14í72k 5824241754668

Posádka má povinnost nejprve řešit situaci a potom hlásit. Pokud dojde k pádu letadla, znamená to, že řešili až do posledního okamžiku. Tak není až tak divné, že posádka nad mořem nic nehlásí, když navíc je zrovna mezi dvěma vzdušnými prostory.

+2/0
5.7.2016 20:19

L16u98b73o26š 31N96i71k48l94a84s 9161854411237

Posádka nemá žádnou povinnost, existuje pouze obecně uznávané pořadí úkonů dle priorit, jinak rozhoduje kapitán. Není tam pouze jeden člověk, takže určitě je prostor i na komunikaci, když chci (a mám čím) komunikovat. Nastavit alespoň squawk 7700 zabere jen několik sekund. Mám-li funkční vysílačku, stisknout tlačítko a ohlásit stav nouze je také pár sekund. Zejména, když vím, že mohu potřebovat pomoc. Ten letoun navíc manévroval, minimálně sestoupal na bezpečnou hladinu, takže rozhodně oba piloti v daném okamžiku jen nesypali pytle písku na hořící instalaci, ale věnovali se i pilotáži (i kdyby programovali autopilota), což je mimochodem ten první a nejdůležitější úkon.

Umím si představit, že mi v malém letounu začne hořet motor v půl kilometru nad rozsáhlým lesem, nebudu mít zrovna čas na nastavování transpondéru, ale i tam bych to tlačítko stisknul a řekl, že jdu dolů, aby věděli, kde mne hledat, resp. moje ostatky. Ale řekl bych, že pár kilometrů vysoko se strojem plným lidí, který možná budu muset zkusit položit na vodu už stojí za alespoň krátkou zmínku do rádia.

Proto si myslím, že už neměli jak komunikovat. Nebo byl ten požár doslova explozivní.

+1/0
6.7.2016 0:21

M24i47c40h36a77l 86C16h13a63l17u80p70a 6628860269743

Těch případů bylo víc i v tom seriálu a ono se to snad zjistilo. Jednou to byl nějaký problém na toaletě, kde něco fungovalo blbě a začalo se přehřívat, nakonec to chytilo. Ve druhém případě tam nainstalovali zábavní systém, který ale způsobil přehřátí elektroinstalace a ta začala hořet. Což je u letadla problém, do pár minut může být prakticky neovladatelné a není vidět na krok. Místo vzniku požáru určitě vyšetřovatelé poznají, horší bude najít všechny trosky, aby bylo co zkoumat.

0/0
5.7.2016 21:38

K32a69t66e97ř54i76n45a 62V85ý41b10o35r62n21á 6250469529

Tak bude mít asi nakonec pravdu ten z diskutujících, který tu v jedné diskuzi vyslovil hypotézu, že posádka hulila šíšu a přehnala to.Vycházel z tehdy dostupných informací, které černé skříňky potvrdily. :) Respect!

+12/−1
5.7.2016 19:29

M33a23r65t41i56n 46P87r59a12c45h65a45ř 9595439

I kdyby hulili co chtěli, tak jak mohlo kvůli tomu spadnout letadlo...? 8-o

0/0
5.7.2016 22:14

K83a32t30e61ř45i29n42a 67V47ý11b77o49r45n85á 6800509519

Tak to snad netřeba vysvětlovat...8-o

0/0
6.7.2016 6:29

M91a44r27e39k 72N59o42v75o32t77n47ý 5521411796278

Že by nějaký závislák nevydržel a chtěl si dát čouda na WC?

0/0
5.7.2016 19:17

I36r96e25n13a 41P59l78a26c19h64e75t63k62o16v10á 3124784600937

to si nedate. bo to cidlo hned pozna, z pristavu okamzite vyleti auto s tajnym agentem, kterej na miste zastreli prvniho zakaznika v trafice, kde vam prodali zapalovac

+3/0
5.7.2016 21:37

R72a10d41a14n 21K72u87b85a23n50t 1943250169310

;-D

0/0
5.7.2016 21:59

P60a23v47e69l 76S19o91b23o27t18k73a 5950944

"EgyptAir crash: ‘Fire started in toilet’ of doomed flight MS804

Nicole Morley for Metro.co.uk

Saturday 21 May 2016 9:08 am

Read more: http://metro.co.uk/2016/05/21/egyptair-crash-fire-started-in-toilet-of-doomed-flight-ms804-5896004/#ixzz4DYTQjpva"

0/0
5.7.2016 19:09

R78a68d32a75n 67K90u46b16a26n93t 1923140399530

květen

+1/0
5.7.2016 19:12

P72a65v74e24l 49S68o42b12o92t61k41a 5110514

jj, proto to sem dávám :-)

+1/0
5.7.2016 19:18

O12s59k81a33r 39R24a76z18á27k 1899748367333

Čidla to ohlásila z WC, ale kde požár začal to tak úplně neřeší.

0/0
5.7.2016 20:11

T68o24m43á28š 54Š65t47r64i28g57n52e93r 9341377620761

Ten clanok je dost obecny, v podstate len opakuje to co bolo zname z ACARS sprav :)

Na toalete nema moc co horiet, max odpadkovy kos a ten ma vlastny hasiaci system:

Waste bins are fitted with Halon fire-extinguishing bottles and "oxygen-smothering flapper lids", and the toilets equipped with smoke detectors.

To by tam niekto musel rozliat horlavinu, zapalit ju a branit posadke v uhaseni. Ale to by piloti zrejme nahlasili.

0/0
5.7.2016 20:12

E74d69a 44D66r49á44b56e44k 7699622883627

a teď se to potvrdiloR^

+2/0
5.7.2016 19:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.