Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Školy už nemají být financované podle počtu žáků. Neosvědčilo se to

Vláda se pokouší změnit financování školství. Školy už nemají dostávat peníze podle počtu žáků, ale podle počtu odučených hodin, který vyžaduje daný vzdělávací program. „Financování na žáka se neosvědčilo a nezajišťuje lepší vzdělávání,“ řekla po jednání vlády ministryně školství Kateřina Valachová z ČSSD.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V93l25a94d15i52m31í91r 95P57r24o78k89e81š 8587826610441

Nejen že se to paní ministryně Valachová neosvědčilo, ono to financování škol podle počtu žáků celou výuku neskutečně destruovalo. Hlavně tím, že všichni ředitelé škol se snažili naplnit školy, a to za každou cenu, což mělo za následek, že všichni vyučující byli řediteli instruování, aby nikdo nepropadal, aby u maturit pokud možno všichni zdárně absolvovali, aby se v příštím roce dělal lépe nábor nových studentů atp. Soukromé střední školy, rovněž ve snaze získat co nejvíce studentů, slibovaly při svých náborech na ZŠ, možnost studia a vykonání maturity i žákům s průměrem horším než 3,0, což neskutečně poškodilo kvalitu absolventů těchto škol. Máme nyní sice spoustu "vzdělanců" s maturitou, jejichž vědomosti jsou rozporuplné, ale zase chybí ve firmách pomalu ve všech oborech absolventi SOU.

Říká se, že by školy byly dotovány státem podle množství odučených hodin, ale nejsem si jist, že to bude lepší, neboť se v tomto dá hodně podvádět, na př. dělením tříd na méně žáků či studentů atp.

0/0
17.6.2016 9:23

F76r45a53n86t84i98š97e82k 63P86a17t75z20e48l 7444356439958

Také by se měla více kontrolovat pracovní doba učitelů. Když vidím jak jde učitelka v půl osmé s dětmi do školy a po jedné už ji vidím chodit se psem, tak to se mi zdá velice krátká pracovní doba, k tomu jarní prázdniny a v létě dva měsíce a k tomu ještě ty ředitelská volna. Zkuste přijít kdykoli o prázdninách do školy, tak najdete akorát školníka a to by jim chtěli ještě přidávat.

0/0
16.6.2016 6:59

A96l66e94n85a 19E15l44i85á11š38o61v15á 3634131732138

Probůh, tento fakt byl známý od počátku,kdy takto začaly být školy tak stupidně financovány . Zřejmě někdo objevil Ameriku

+1/0
15.6.2016 20:53

M52i65l91o80š 18K25o96l31m88a44n 6846303477752

Zase změna, ale nedokončená. Děti by měli chodit do školy tam, kde mají bydliště a do které obce patří. Pokud ale dítě bydlí 50 metrů od školy a dojíždí 8 kilometrů jinam, tak by peníze na žáka měly přijít do místa bydliště a tam kam dojíždí, by za žáka platili rodiče.

0/−2
15.6.2016 20:15

M44a63r48t62i84n 93S48v90o35b47o51d98a 7979687302575

Školství by nejvíce prospělo, kdyby soucasna ministryně a celé ministerstvo odjelo na dalekou a dlouhou dovolenou a přestalo vymýšlet nesmysly.

0/0
15.6.2016 19:15

P32e14t12r 16H94e78s43s 9617877816693

No konečně je jeden problém v českém školství vyřešen, ale co ty ostatní? Kvalita učitelů a jejich hodnocení. Jak se pozná dobrý a špatný učitel? Budeme stále memorovat fakta, nebo učit děti myslet. A co platy učitelů, stále budou pod prumernou mzdou? Budeme nutit děti a rodiče, aby si vybrali profesi už v patnácti letech?

0/−1
15.6.2016 17:56

O73l96g74a 29P24a48v34l93í96k66o11v27á 6784638617392

Blázni byli, kordy měli. Samozřejmě, že od teď začnou školy vykazovat obrovský nárůst odučených hodin, ale prachy nebudou a Babiš nedá. Takovéhle ženské mají být v politice a má jich tam být 40%? To nezvládneme

Každá škola snad má nějaké mandatorní výdaje a výdaje na platy zaměstnanců a toto jí stát musí pokrýt. Ty náklady mohou být i plovoucí, když bude třeba mírná zima. Hurvínek by si věděl rady určitě líp než tato Milkuška

0/−2
15.6.2016 16:46

K53a38r19e26l 37Z11a40v21ř79e28l 2407794640

Takže změna. Pokud to přeženu tak dosud bylo výhodné mít ve třídě 300 žáků, za něž škola dostávala peníze. Od teď bude ve třídě pouze jeden žák, ale ten bude mít vyučováni 25-26 hodin denně, aby škola dostala více peněz.

+1/−2
15.6.2016 15:27

L30a85d73i13s33l74a92v 59C28h37a59l72o73u33p90k31a 3861325525433

Pro státní školy stanovit jednotná a velmi přísná pravidla pro přijetí uchazečů a stanovit také maximální počty jejich absoventů (ne přijímaných.) Vyučování na těchto školách plně hrazeno ze státního rozpočtu.

Soukromé školy zcela bez příspěvků, pouze s jimi stanoveným školným - právo na život tak zůstane jen těm, jejichž absolventi získají prestižní zaměstnání. Výše školného se odvine právě od toho.

Tím se sníží nároky na státní rozpočet, zvýší se efektivnost vynaložených prostředků, zvýší se zájem o učńovské obory, ukončí se produkce nezaměstnatelných příživníků za státní peníze.

0/−2
15.6.2016 14:38

K48a89t32e78ř65i42n72a 66V62ý49b95o17r54n38á 6760809369

Tohle už funguje na vysokých školách a je to podle mě pěkná pitomost .

0/0
15.6.2016 14:42

L23a54d88i68s78l35a11v 58C52h62a76l48o89u92p94k87a 3461265405623

Děkuji vám za podnětný příspevek :-/

0/0
15.6.2016 14:46

K94a47t90e12ř35i96n78a 41V52ý28b44o55r20n93á 6720769639

Zavést školné, rodičům studujících dětí zvýšit přídavky a snížit daně.

+3/−1
15.6.2016 14:36

A74d68a63m 31M29a22l78ý 4940277722551

Financování podle počtu žáků zachovat. Lépe definovat maximální počet žáků ve třídě.

Teď dostane teprve ten rozvrat školství správnou rychlost.

0/−3
15.6.2016 14:28

P10ř28e18m22e46k 27P40a75v63k85a 8428812568681

Jé, na to přišli brzo. Když vidím celé roky a destiletí úroveň některých studentů VŠ, co lezou ven, které se nikdo neodvážil vyhodit, protože by přišla škola o peníze ...

+7/0
15.6.2016 14:02

R15o33m27a31n 38P94o30l28á34č71e56k 5756409745

VŠ se to netýká ;-D

+1/0
15.6.2016 14:02

J34a22k17u18b 33K32a41m34e19n32i18c91k62ý 4969232767426

ale smysl to ma jenom pro VS a SS ne?

0/0
15.6.2016 14:07

R85o17m61a23n 88P60o72l88á76č35e80k 5926469645

Ano :-).

0/0
15.6.2016 15:06
Foto

K70a85r65e50l 51C77a33c57h 8339374805234

Neumím poradit, jak změnit k lepšímu financování škol. Jestliže však škola, která vyhodí žáka pro neprospěch, nebo pro hrubý prohřešek, současně s tím přijde o nějaké peníze, nutí to ředitele školy nad takovými studenty přimhouřit oko a to rozhodně není dobře. Neschopného studenta tak udrží až do maturity a tam ten dotyčný třeba již neprojde. Přitom se už za tu dobu mohl vyučit nějakému užitečnému řemeslu. Ve školství je nutné zachovat nějakou kvalitu.

+16/0
15.6.2016 13:56

R94o22m45a42n 32P15o57l38á70č68e77k 5616459605

Na SŠ se s tím dá souhlasit. Ale na ZŠ?

+3/0
15.6.2016 13:57

P44e29t56r 96V59o40s72t66r47ý 3168960553716

Pokud má být výuka na ZŠ efektivní, tak nemůže být ve třídě více než 20 žáků. Nyní je běžná praxe přes 30 žáků ve třídě. A je to dáno z velké části tím, že škola dostává dotace na žáka. Je pak pro ni výhodné seskupit žáky do co nejmenšího počtu tříd....

+2/−1
15.6.2016 14:02

R97o18m37a82n 34P41o74l65á59č52e44k 5126759455

To sice ano, ale máme kapacity ve všech směrech?

0/0
15.6.2016 14:06

K17a93t12e17ř13i14n89a 43V14ý11b35o77r50n50á 6370749399

Nevzpomínám si, že by nás na ZDŠ bylo někdy méně než 20. Spíše přes 30. A přesto jsem tam něco občas pochytila.

+5/0
15.6.2016 14:39

J44a75n43a 58M30á42š84o53v29á 9701941831752

Ano, vytvořit na př. 3 první třídy po 20 žácích, ve druhé třídě spojit do dvou tříd po 30 a ušetříme plat jednoho učitele.

0/0
15.6.2016 15:21

J22a94k82u93b 64K72a45m97e92n50i80c63k13ý 4369562567906

jenze problem je uz, ze jej dosavad vzali kvuli prispevku i kdyz treba nemel dostatecne predpoklady pro studium na dane skole, takze tim, ze jej ani neprijmou se predejde vasi obave ;-)

+1/0
15.6.2016 13:59

H33e37r84b23e98r35t 42M86a85c60h26á62n83ě 1434940596

Ta holka na co šáhne, tam tráva 10 let neroste.

Inu, nekecá a maká... Grrr

+5/−1
15.6.2016 13:48

R38o88m40a93n 55Z84i64e39g40l50e35r 4617938261160

Než budete psát zbytečně rozčílené komentáře - samozřejmě existují předpisy, které stanovují minimální a maximální počty žáků na jednotlivých druzích škol, takže ono to zase natolik odlišné nebude. Co je důležité - ředitel bude moci vytvořit 3 třídy pro 20 žácích, ne 2 třídy po 30 žácích, což je rozhodně dobře. Ve finále je tu ještě mnoho dalších faktorů (spádové oblasti školy, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami...). Ono se to opravdu nedá vtěsnat do stručné zprávy na iDnes (ostatně koho by to bavilo číst).

+7/0
15.6.2016 13:47

R37o96m38a46n 66P98o62l22á69č50e17k 5776219285

A kolik je minimální počet? :-)

0/0
15.6.2016 14:02

R44o19m17a84n 14Z74i46e26g61l44e48r 4717548811580

17 v případě ZŠ a SŠ, u MŠ je to trochu komplikovanější, ale nejčastěji 24 dětí.

0/0
15.6.2016 14:17

R10o79m91a69n 54P88o65l54á96č38e60k 5746759705

Takže vyčůraný ředitel z toho může vytřískat docela dost :-P

0/−2
15.6.2016 15:07

J53i48r16i 53J21a95v40u27r76e89k 7506682212456

Vyčůraný ředitel z toho, na rozdíl od současného stavu, moc nevytříská, protože bude muset zaplatit tomu učiteli, co tam bude učit.

0/0
15.6.2016 16:20

M93a97r93e53k 79G63a69j69d25a 4183654386782

Kdo bude stanovovat kolik smí daná škola odučit hodin?? Vidím zde velký prostor pro úplatky. U peněz na žáka to nešlo, co? ;-O;-O;-O;-O

+2/−2
15.6.2016 13:47

J63i19r56i 53J98a70v55u18r95e41k 7286432852276

Počet hodin je dán studijním plánem akreditovaným u MŠMT. Vzhledem k tomu, že odučenou hodinu musíte zaplatit tomu učiteli, co tam bude učit, tak moc nechápu, co byste chtěl podplácet.

+2/0
15.6.2016 16:28

T81o12m12á28š 85V77a30l60s 7984438163943

Neustálé snahy o sociální inženýrství ze strany bolševické teoretičky Valachové, která má rozum na permanentní dovolené jsou už k smíchu. S tím už neudělá nic ani psychiatr...

+11/−1
15.6.2016 13:47

J22a11n 82Ř32e96z86n81í27č76e17k 3301451513970

"Neosvědčilo se to." To je objev. Po 25 letech.

+4/0
15.6.2016 13:46

M64a36r96e65k 75G19a93j46d86a 4663224896792

Ale osvědčilo, stačí jen zregulovat počet škol, Tak aby na okrese nebyly 4 gymnázia a jedna technická škola, ale naopak.

0/0
15.6.2016 13:48

J60a58n 13Ř20e23z47n14í57č54e34k 3721431413610

No jo, jenže tím omrzíte pestrost oborů, což je špatně. A k technickým školám - teď je hlad po technicích, ale vy víte, jak to bude za 20 let? Já maturoval před skoro 20 lety a víte,co byla nejprestižnější škola? Obchodní akademie! A dnes? Dnes tam jdou holky, které jsou rády, že umí číst (pardon, čest výjimkám).

+4/0
15.6.2016 13:52

M67a50r73e81k 66G76a87j22d92a 4623424666952

Dobře tak dvě gymnázia a tři odborné školy, jste spokojen? ;-D

0/0
15.6.2016 13:54

J10a74n 23Ř25e20z17n16í30č67e72k 3961171973460

To by šlo :-)

0/0
15.6.2016 13:55

P49e20t12r 34V31o44s57t35r95ý 3228830553236

Co to je za blbost?

0/0
15.6.2016 14:07

M91a48r65e49k 76V55o50k14á81l 1406184625369

byl jste rychlejší. I průměrně inteligentnímu člověku muselo být jasné, že je to cesta do pekel ....čím víc žáků tím víc peněz .. to si přímo říká o udržení každého blba na škole co nejdéle ... Rv

+3/0
15.6.2016 13:50

J34i40ř98í 76T76i74c67h39o47š11l89á38p21e32k 3485731789106

Zatímco počet žáků je jednoznačně měřitelná veličina,odučená hodina je pouze údaj na formuláři.Kvalita výuky se tím,myslím nezvýší....

+2/−4
15.6.2016 13:42

J40a63n 93Ř24e81z12n33í29č61e56k 3421661783920

Zvýší, jelikož při klesajícím počtu populačních ročníků se nebudou muset školy podbízet, jen aby naplnily stavy. Podbízení nese ruku v ruce s sebou snížení požadavků.

+1/−1
15.6.2016 13:48

M70a94r19e26k 36G29a45j19d87a 4823534466742

Hlavně na základních školách. ;-D;-D;-D

+1/0
15.6.2016 13:50

P20e65t32r 12V39o13s40t76r97ý 3428200583966

Naše základní školství (státní) je téměř tragické. Třídy po 30ti žácích, pěstování průměrnosti, memorování, atd. To se pak bohužel s dětmi táhne i na vyšší stupně vzdělávání.

0/−1
15.6.2016 13:58

J53a57n 23Ř20e96z80n32í96č66e26k 3231311473590

Ano, i na základních školách. Budete se divit. Kromě spádovosti si dnes i základky přetahují žáky. A ředitel si setsakra rozmyslí, jestli toho sígra ze 7.B nechá poslat do zvláštní školy, když mu třeba na něm visí finance na 1 kantora, kterého by musel propustit. Tato situace není zdaleka tak ojedinělá. S pozdravem bývalý učitel.

+3/0
15.6.2016 13:59

R64o31m75a20n 69P44o37l22á62č38e54k 5126639485

To mi trochu postrádá smysl. Např. Základní škola s 10 žáky na ročník dostane stejně jako velká škola co má třídu o 30 žácích? To asi trochu nesedí ne? A nebo bude ředitel té velké těžce vyčůraný a udělá si tři třídy po 10 ;-D;-D;-D.

Proč se mi zdá, že po inkluzi další nápad od této šikovné ministryně jak rozložit naše fungující školství? Neříkám, že je dokonalé, ale rozhodně ne špatné...

+3/−4
15.6.2016 13:39

P25e71t61r 98V66o38s74t86r94ý 3768850723246

Co vám na tom nesedí proboha? Co je lepší? Třída o 30ti žácích nebo o 10ti? Tragédie našeho školství jsou právě přeplněné třídy.

+1/−2
15.6.2016 13:46

M77a53r48e19k 80G91a52j75d55a 4323314496232

Možná tak někdeu Prahy, zbytek škol trápí nedostatek žáků.

+1/0
15.6.2016 13:50

M68a40r93e83k 65G94a27j82d80a 4933634236632

U nás máme 2 školy a v obou chybí po 100-150 žácích, dříve v nich bývalo 2x tolik. Nyní synovi budou třídy slučovat, ze tří na dvě.

0/0
15.6.2016 13:52

P18e83t76r 35V98o34s96t30r59ý 3688240293736

A kolik pak v těch sloučených třídách bude žáků?

0/0
15.6.2016 13:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.