Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Češi recyklují 35 procent baterií. Část z nich končí v tavicí peci na olovo

V Česku postupně roste počet baterií, které se dostanou do recyklace. Zatím 35 procent z nich končí ve sběrných boxech a jejich další osud už není příliš známý. Redakce iDNES.cz se proto vypravila do dvou firem prozkoumat následující recyklační proces.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M18i37c75h59a70l 32J26a98r55o81š 7974400442915

Stejně nerozumím, jak pohledem rozpoznají lithiové knoflíky od stříbrných a lithiové AA od alkalických.

+1/0
18.6.2016 21:13

K70a97r35e76l 90D36r48d70a 6104892157

Na Wikipedii mají, že se z toho dělá pervitin. Patrně se použité lithiové články platí zlatem a recyklují se zcela jinou cestou. ;-D

Nebo ten kdo sedí na lince, má z bedlivého vyhledání právě lithiových článků dva platy navíc. ;-D

0/0
18.6.2016 21:28

K82a27r57e76l 56D33r62d44a 6634622617

Při hledání na mě vypadl nějaký graf. V Česku se v roce 2014 prodalo 1200 tun akumulátorů a 2300 tun baterek. Ten poměr je stabilní, spotřeba stoupá.

Jestli spíš tohle není obrázek jak se v Česku na ekologii kašle a jak konzum a spotřeba vítězí nad životním prostředím. S pohledem na mé domácnosti, běžné baterky jsme z používání téměř vytěsnili. Tak jak může v Česku jejich spotřeba stále stoupat? To mi rozum nebere.

Zrovna mají v LIDLu zase dost slušné "eco" NiMH akumulátory po 100 Kč a nabíječku za 450 Kč. (Už je to tam 14 dní. Tak to v neděli stáhnou.) Výhodou je, že se "eco" NiMH samovolně vybíjí velmi pomalu. Klidně mohou třeba do ovladačů TV. A za tu cenu mají slušné kapacity. Podle mě je to na známku "nejlepší koupě" v poměru cena/výkon. Tady bych LIDL vřele doporučil.

(Jinak mají jinou řadu obyčejných NiMH za stejnou cenu a ta je příšerná. Tak jestli se plno zákazníků nenechalo napálit na mizerné akumulátory s pocitem, nikdy více?)

+7/−2
18.6.2016 19:52

M10i30c43h36a54l 47J50a71r29o19š 7474860332315

Pokud je řeč o monočláncích, tak tam asi těžiště akumulátorů není.

0/0
18.6.2016 21:16

K38a91r41e94l 72D46r37d85a 6534862147

Monočlánek tam má autor jen jako botu. A při akumulátorech ve výpočetní technice a jejich tonáži, by mě zajímalo, zda recyklační statistika počítá i s nimi. To netuším.

0/0
18.6.2016 21:22

P68a32v98e57l 45N95o80v38á19k 7971146429633

Viděl bych to spíš tak že baterka v ovladači vydrží rok dva? A než se mi ta nabíjecí zaplatí spolu s nabijeckou bude ti trvat 10let?

+4/0
18.6.2016 21:45

K81a11r30e37l 69D95r45d40a 6344542277

4 klávesnice, 2 myši, 2 touchpady, 3 hodiny, teploměr, scanner, starý foťák, telefon, baterky na svícení, 2 domovní zvonky, světlo nad vchodem, světlo na hřbitově, 5 dálkových ovladačů, 2 metronomy, klávesy, dětské hračky, modely na dálkové ovládání, 2 váhy, měřáky, nějaké to audio, záměrně jsem koupil 3x přenosné repro na NiMH... 10 let?

Spíš, NiMH jsou za zenitem a výrobci je opustili. Tak se začínají nevyplácet, protože je nové přístroje už nepodporují. Ale to se týká i baterií.

+1/−2
18.6.2016 23:57

P41e30t49r 89P26a34v24l75a56t31a 7856250507231

NiMH, a akumulátory obecně se do určitých zařízená vůbec nehodí - zařízení pro dlouhý provoz s malou spotřebou - typicky právě ty dálkáče, kvalitní počítačové myši a klávesnice, zvonky... Samovybíjení totiž dalece převyšuje spotřebu zařízení a tam, kde kvalitní primární článek vydrží půl roku-rok, tak aby jste nabíjel co čtrnáct dní.

0/0
19.6.2016 1:25

K83a23r65e57l 24D33r33d58a 6774222717

To je pravěk. Třeba u Panasonic Eneloop slibuje výrobce samovybíjení na 90% kapacity po 12 měsících a 75% kapacity po 60 měsících. Nějakých 1800 cyklů. "Baterie na celý život."

Samozřejmě používám i klasické NiMH. Samovybíjení je u nich o nutnosti nabíjet 2-4x za rok. Nebo je mít v přístrojích, které dobíjí.

Zůstává jediný problém, přístroje, které vyžadují 1,5 V. Občas si výrobce vyhrazuje, že se nesmí užít NiMH. Podle mých zkušeností, často zbytečně a NiMH lze bez problémů použít.

+1/0
19.6.2016 9:43

J25a98n 25K57o50ř73á43n 7767808258256

Tak tak, mám eneloopy prakticky všude, odhaduji ze v domácnosti se pohybuje asi 50 kusu. A kvalitní nabijecka voltcraft. V dalkaci vydrží asi rok.

+1/0
19.6.2016 10:40

J56a89k22u84b 82Š37a85f41a94n84d79a 7245857811781

Alkalickou tužkovku koupíte za kolik? 10Kč? Nabíjecí článek s malým samovybíjením za 100Kč. Takže pokud mi v ovladači vydrží baterie 1rok tak se mi to zaplatí (jen články) za 10 let. Obvykle mi tam ta tužkovka vydrží déle.

0/0
19.6.2016 7:48

K81a19r31e93l 82D51r36d27a 6104342977

Tu cenu mám nahoře. V LIDLu eco NiMH v sadě po 4 ks (AA, AAA) za nějakých cca 90 Kč. Tedy jeden kvalitní článek za 22-25 Kč. (V Německu chválen v testech. Mám odzkoušeno, doporučuji.) Značkové Eneloopy se dají koupit za cca 60 Kč článek nebo GP ReCyko+ za 60-70 Kč článek.

Vlastnosti podobné jako alkalické baterie. A osobně mě nebavilo pořád baterie kupovat, zvlášť, když kvalitní GP za normální cenu v žádném nespecializovaném obchodě nekoupíte a hypermarkety mě tlačí do nákupu předražených šuntů. ;-)

0/0
19.6.2016 9:31

K27a15r57e51l 47D68r97d67a 6664752457

Chtěl bych vidět ten "monočlánek z 80. let". Autor patrně netuší, že existuje nějaká plochá baterka. Rv

0/0
18.6.2016 19:35

O39l49d94ř72i46c27h 85M45o84u38r75e70k 1911347554866

špatně přečtený článek. jinak takovou baterii jsem při úklidu před půl rokem odnesl na sběrné místo. teď mě to mrzí, taková starožitnost. napětí neměla ale promokvaná také nebyla.. Takže pane Drdo, když se ozvete, pan Petr Kratochvíl by vám ten kousek z 80. let mohl případně ukázat. Pravda je to nebyl monočlánek, ale 3 krát monočlánek. Někteří lidé prostě rádi chytají za slovo.

0/0
18.6.2016 20:51

K42a72r30e71l 22D59r83d20a 6794832537

Dobře přečtený článek. Autor patrně komentuje fotku a špatně, což by Vás jako majitele této baterie mohlo mrzet. ;-D Je to dost hloupé psát k tématu, kterému autor nerozumí. Nejde mi o slovíčko, ale fakticky o neužitečnost celého textu.

Monočlánek je výraz výhradně pro velikost článku D. Plochá baterie nejsou tři monočlánky.

+2/0
18.6.2016 21:17

J47a20k26u27b 25Š13a46f79a80n97d19a 7155187411631

Jak jste přišel na to, že výraz monočlánek je jen pro článek typu D?

0/0
19.6.2016 7:50

K49a69r51e43l 64D27r91d81a 6644942467

Pak že slovíčkařím já. Rv Jde o hovorové označení pro baterie D. Je to tak roky zvykem v češtině, podobné je to v němčině i jiných jazycích.

0/0
19.6.2016 9:59

O13l33d78ř64i84c91h 62H73o48r35á68k 2204609671555

Monočlánek je v překladu jeden článek, libovolno jaký. Baterie je soubor monočlánků spojený v "nerozborný" balíček. Takže baterie je třeba ta plochá baterie, nebo 9V baterie.

Třeba baterka do auta je správně spíše akumulátorová baterie, tedy soubor akumulátorových článků.

0/0
19.6.2016 9:05

K53a73r88e32l 66D21r40d57a 6194242677

Až na ty monočlánky souhlas. Podle mě máte pravdu a nemáte. Mohl by to být libovolný "jeden článek", ale výraz se tak většinou nepoužívá protože ho vytěsnilo rozšířenější označení výhradně pro velikost článku D. Pokud by se takto označoval obecně jakýkoliv článek, lidé by si nerozuměli třeba v obchodě. Hádat se ale o to můžeme roky.

Každopádně je v článku hloupost. Nelze popisovat plochou baterii jako monočlánek.

0/0
19.6.2016 10:14

E46d28a 35D54r37á60b32e78k 7989222113257

Pokud se k nám výjimečně dostanou vybité, zásadně je necháváme v

původních obalech, aby nedošlo k jejich zkratování.

.

.Pokud se k nám výjimečně dostanou NAbité, zásadně je necháváme v původních obalech, aby nedošlo k jejich zkratování.

+9/0
18.6.2016 19:30

K22a27r52e44l 91D37r80d58a 6904752197

Čtu to popáté, no to je ale slátanina. Jak takový článek můžete chválit?

Dá se z toho pochopit proč má smysl recyklovat drobné baterky a co se s nimi pak děje? Podle mě se pracně třídí a pak se 95 procent pošle někam dál. Víc netušíme. O jejich využití článek mlčí. Proč je máme tedy řešit?

Pokud akumulátory dělají problém, tak by bylo dobré vědět, které baterky do recyklace patří a které se mají hodit do spalovny. Pokud tedy smyslem článku není sdělit, že žádná recyklace vlastně neexistuje a sběr baterek v sámoškách je nesmysl.

Baterky olovo neobsahují. Tak nás článek zcela nesmyslně provede zpracováním autobaterek s informací, jak zpracovatelům teče kyselina pod nohy. Aby té ekologie tady nebylo zase příliš. Rv:-P

Zjišťuji, že s tím tříděním je plno práce a zmatků. Nikdo tomu nerozumí. Třídí se špatně. Pokyny jsou tak složité a schované, že je nikdo nezná. A čím přesnější pokyny, tím větší pitomost, která se dodržovat nedá. Služba na draka.

Čekal bych, že média by v tom mohla udělat kapku pořádek. Ale takto asi ne. Rv;-)

+2/−2
18.6.2016 19:29

P73a28v92e41l 37S34o72b74o68t50k26a 5550434

Dost dobré.

Jen nechápu, proč Češi dávají lithiové, niklové a kadmiové baterie do taicích pecí na olovo.

To nějak souvisí s českou národní povahou?

0/−9
18.6.2016 18:30

T47o93m97á17š 87Z80e68m42á52n57e75k 5150248756476

Je to v článku napsáno.

0/0
18.6.2016 18:41

P30a38v65e76l 70S18o61b36o44t28k94a 5530364

jj, Češi jsou zkrátka takoví.

Jen by mne zajímalo, jak je tomu na Moravě??

+4/−4
18.6.2016 18:46

O47l41d74ř95i70c18h 95M97o39u72r70e19k 1161767314696

Sobotka, nejsou voni Příbuznej?

+1/0
18.6.2016 20:52

P26a36v23e58l 34S53o40b83o48t84k35a 5850664

I kdepak.

s Přemyslem Sobotkou, členem ODS a absolventem komunistického VUML, nemám naprosto nic společného. ;-D;-D;-D

+1/0
19.6.2016 11:40

P62e87t92r 37K41e93j20l 4823785433154

Zajímavý článek, díky

+19/0
18.6.2016 17:50

M78a48r90e64k 94S67a63j41d40a 2655270916808

Dobra a zajimava reportaz R^

+14/0
18.6.2016 17:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.