Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na letišti v Nymburku se zřítil ze 30 metrů ultralight. Dva lidé zemřeli

Během Leteckého dne v Nymburku v sobotu zahynuli dva muži, když spadli v ultralightu z třicetimetrové výšky. Podle pořadatelů se nehoda nestala při akrobacii, zřejmě ji zavinila chybná práce pilota při přistávacím manévru. Příčina pádu se však nadále vyšetřuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P78e13t90r 65V93a63c38e16n42o64v95s78k41ý 5514440537505

Po shlédnutí videa se dopustím názoru - zase jedna zbytečná smrt, kdy pilot při snaze předvést svoje letadlo před diváky zašel nejdříve za limity své a v důsledku nezvládnutí situace i za limity letadla, které po utažené zatáčce na malé rychlosti padlo na ztrátu vztlaku odtržením proudnic - laicky spadlo vývrtky. Na záznamu není patrná změna chodu motoru (a i kdyby byla a motor vysadil, pilot je na takové situace cvičen). S úctou k posádce, to video by se mělo stát mementem a součástí každoročního rozboru leteckých nehod, každý pilot by ho měl minimálně jedno za rok vidět.

+1/0
6.6.2016 7:17

P71a38v12e73l 57K41r39o60n89i26k56a 7902385401

Počkejte si na vyjádření ÚZPLV.

0/0
5.6.2016 16:29

V35a71l91o34u56c44h 48Z28d56e79n98ě36k 2737335427521

Létáme,abysme si občas rozbili hubu... .

0/0
5.6.2016 8:27

L65u78k63a50s 68M39u22d68r30a 6706616142131

Pratele, vim ze umreli lide, a tak jdou nektere veci stranou, ale ... kdyz uz se radne publicite dostane take informace, ze "ultralight" neni "typ letadla", ale stroj spadajici do kategorie SLZ, se vsim, co k tomu nalezi - a tedy "pilot ultralightu" neni totez co "pilot letadla". Jako drzitel CPL a pravidelny pilot mam trosku problem s tim, ze i nas verejnost ma tendence hodnotit a hazet do stejne skatulky jako amatery na SLZ, kteri pro svou licenci nemusi ani zdaleka splnovat totez co my - a bohuzel je pravidlem, ze o letani toho nevedi casto ani zlomek toho co musime vedet a znat my....

+3/−16
4.6.2016 19:46

J47a81k25u14b 33R69ý16d49l 1275862195120

No a amatéři na ULL snad létají jako obchodní piloti? Řidičáky na auto vás také neopravňují k řízení autobusu...

+1/0
4.6.2016 19:51

L53u81k32a74s 31M67u15d28r47a 6596776372861

Nikoliv, me pouze vadi, kdyz se u techto nehod pise a mluvi o "pilotech" a "letadlech", uz i proto, ze tragickych nehod tech skutecnych pilotu oproti temto je naprosty zlomek (a ted mam na mysli kolegy s PPL, kteri letaji tez vicemene jako konicek pro zabavu), a to i pri prepoctu na pocet vzletu a pristani, abychom byli objektivni.

Mimochodem, vas primer by byl mnohem presnejsi a realny rozdil popisujici jako "ridicak na moped vas take neopravnuje k rizeni kamionu" :-)

+1/−8
4.6.2016 20:24

J71a94k59u32b 14R85ý82d43l 1255182975820

sorry, létají ve vzduchu - jsou to piloti... jsou ve vzduchu šťastní, občas se stane kraksna.. ULL nepadají denně, jde o pár ks/desítek ks nehod ročně... v počtu nalétaných hodin je to zlomek... gratuluju, že už jste CPL, nejspíš to dotáhnete i na ATPL... jednou budete létat jak Eso Rimmer třeba...

+7/0
4.6.2016 20:46

R32o49b62e35r13t 48F90ü53r48s24t 9574895934972

Lukáši, ne každý má povědomost o pojmech jako je SLZ a LAA. Nicméně jako "pilota" bych je označil rovněž, i když - pravda - statistiky hovoří jednoznačně v neprospěch těchto SLZ a tím i pilotů pod LAA. Nicméně je to i tím, že spousta z nich podcení meteorologickou situaci a dospělé letadlo "ustojí" přeci jen trochu víc.... Ale souhlasím, že byť by měl podle mne být výcvik velmi podobný, u LAA tomu s ohledem na statistiky zřejmě tak není...:-( Taky si nejsem jistý, jestli u LAA probíhá každoroční školení a přezkoušení a jestli, tak na jaké úrovni..:-(

0/0
4.6.2016 20:50

V13l55a85d65o 86Č13e86r26m60á74k 8562261235118

Lukáši, a vám to vadí?

0/0
4.6.2016 20:25

R36o67m38a73n 33K90r98a27t51o91c43h20v85í82l 6486567476684

Princip létání a pilotáže je ale u onou dvou stejný.

+7/0
4.6.2016 20:38

J38a15n 82L36u57k59á30š 7937953153882

A nektera letadla jsou si i velmi podobna, napr. Tecnam P92Echo - SLZ a Tecnam P92JS - certifikovane letadlo. Zvenku je od sebe odlisite akorat dle registracniho cisla.

+1/0
5.6.2016 13:16

V87á78c86l35a89v 27J80o85n83á65š 8122983842143

Lítá to? Je to letadlo....

0/0
4.6.2016 20:44

M92i31r75o27s14l77a14v 37H86e86s 9173275100199

Pane Mudro, vy jste fakt chudak. Na premerovani pindoura jste si nezvolil to prave misto.

+6/−1
4.6.2016 21:31

J78a52n 39N94o93v38á63k 9237552847957

Taky o řidičích formule se mluví jako o pilotech a ti přitom (až na výjimečné případy) nelítají vůbec. Dolážete s tím žít? ;-D

+7/0
4.6.2016 21:46

H64e67l69e63n12a 35Č16í96ž32k64o37v53á 9761901372848

SLZ je právní (resp. "úřední") kategorie. Zatímco označení "letadlo" je kategorie věcná. To není nic proti ničemu.

+4/0
4.6.2016 21:52

J60i90r98i 27H71u27b70k17a 1403366164155

Lukáši, promiňte, ale Váš problém je asi někde jinde.

Opíráte se tady do pilotů ULL, tvrdíte že to vlastně nejsou piloti protože shodou administrativních okolností nejsou pod UCL, že držitelé PPL+ mají jen zlomek smrtelných nehod..a pak pohledem do statistiky UZPLN zjistíme že za rok 2015 je statistika vyrovnaná 2:2 na úmrtí a cca 1:2 na celkový počet LN.

Takže minimálně v tomto neříkáte pravdu, což vaše obecná tvrzení o zlomku procent posunuje do polohy žvatlání letištních povalečů večer před hangárem.

A druhak, nerozumím Vašemu povýšeneckému postoji k pilotům ULL.

I vy jste byl elév s 35h a mokrými papíry, i vy jste někde hobloval nějaké levné letadlo abyste se dostal na nálet nutný k CPL a jsem si jistý, že jste se musel dostat do situace, která mohla skončit nehodou.

Kde berete tu nadřazenost vůči lidem, co prostě z logiky věci nemohou mít takový nálet jako pan Lukáš.

A ano, letám na ULL a občas se nestačím divit co kluci a holky na Cessnách vyvádějí. A také kvůli tomu negeneralizuju.

Letu zdar.

+9/−1
4.6.2016 22:01

Z56b49y78n75ě90k 30H49l19á43s72n83ý 3604117305769

Sorry, mělo být plus:-)

0/0
5.6.2016 19:51

K53a51r97e62l 14K65ř53i13v31a55n 6660333465954

Zenair CH-601XL je hezká mašinka, s tím, jak vypadaly ultralighty na začátku, nemá nic společného.

0/0
5.6.2016 0:05

V62á32c75l29a11v 50J81o85n60á62š 8552513272503

Mudruješ....

0/0
5.6.2016 9:29

M86i16r47o26s51l49a27v 65Š42u72r12g48o13t 6469568290332

Piloti ultralightů i piloti "velkých" letadel čtou naprosto stejné webové stránky o letectví a lítání, protože to je jejich koníček. Takže je z Vaší strany silně někorektní (jemně řečeno, aby admin nesmazal příspěvek) psát na webu pro neleteckou širokou veřejnost, že Vy jste pilot, zatímco "my" "ultralajťáci" jsme banda blbců, nemající nárok na "hrdý" titul pilot a že se zabíjíme podstatně častěji, než vy "velcí". A proč nekorektní? Protože se obě skupiny pilotů každým rokem dočtou, kolik nehod spáchali jedni nebo druzí, kolik našich kolegů odejde navždy "na obláčky". Kolik chybných rozhodnutí udělají obě skupiny při létání, která naštěstí nekončí tak fatálně, jako v tomto případě v Nymburce. Taky se dočítáme, společně, kolik je nekázně u obou skupin a snad denně to vidíme na letištích... A to, co čtu já, když bych to vzal sportovní hantýrkou, je v poslední době "plichta"...

Když to pak obrátím do absurdna, měl by jste napsat velmi negativní reakci na všechny novináře. Jak totiž včera poznamenal jeden kolega : "že spadlo jedno letadlo za měsíc, toho budou plné noviny 14 dní, ale že se za každý letní víkend zabije několik motorkářů, to se přejde dvěma větami".

+4/0
5.6.2016 11:39

P95a12v23e79l 50K17r41o10n79i94k67a 7892445161

Hlavně když mu souhlasí počet startů a přistání.

0/0
5.6.2016 16:37

P62e48t12r 25V25a17c50e81n96o77v96s88k13ý 5264610467445

Pane držiteli CPL, aerodynamika funguje pro SLZ i GA naprosto stejně a v těchto základech je výcvik v obou kategoriích srovnatelný.

0/0
6.6.2016 7:19

F38r40a39n58t48i14š70e45k 97C15h25m71e54l59a74ř 6968660

Neštěstí nechdí po horách, ale po lidech...;-(

+1/0
4.6.2016 18:51

P49e10t10r 30M41i21c81h24a15l 2440824601142

Škoda dvou životů.

+8/0
4.6.2016 18:47

J25a47n 42B59u38d58í15n 6561237443412

Všechny přispěvatele, kteří k té nehodě mohou podat relevantní svědectví Letecké Inspekci nebo policii prosím, aby tak učinili. Pokud šlo o bílý Zenair CH-601XL s imatrikulací OK-OUL46, tak to byl bohužel můj kamarád. A protože vím jak pečlivý pilot i mechanik byl, byl bych rád, aby se nehoda řádně vyšetřila. Děkuji moc.

+13/−1
4.6.2016 18:17

H79e26l12e35n20a 51Č28í32ž90k46o76v61á 9451231962298

Ono to určitě řádně vyšetřeno bude, ale Váš apel na svědky je každopádně zcela namístě. Bohužel se stává, že i piloti, kteří létají tzv. nábožensky (tj. velmi zodpovědně), takto skončí. Znala jsem takových několik...

+3/0
4.6.2016 18:28
Foto

O56t44a43k68a87r 83Z93a89t76ř38e93p31á25l91e19k 2357651685

jak jsem psal před tím, nevíme zda šel na přistání nebo přistával. pokud přistával tak se mohl leknout pobíhajících lidí na ploše a zazmatkoval. protože když šel letoun nahoru bylo jasně vidět že najednou ztratil rychlost, pilot se to snažil stočit doprava aby jí nabral ale výška byla malá aby letoun dostal dostatečný prostor a pak se jen otočil a šel střemhlav dolů:( Je to hrozně smutné a vidět že život může skončit během chvilky je hrozný zážitek. Pokud je znáte tak upřímnou soustrast. P.s. ze strany organizátoru opravdu návštěvník měl pocit že si letadla lítají jak chtějí. Např. když měl startovat model nadzvukového modelu kde chtěl majitel ukázat jak zní motor, organizátoři nechávají spustit motor rudého barona, pak se dohadují jak na matějské pouti kdo bude dřív. Tohle riziko s dítětem už příště nepodstoupíme. Je jasné že může selhat technika ale organizátoři ne. Poprvé a první pocit, amatérismus a pivo. Naprostá netolerance bezpečnosti. Absence záchranky.... Viděl jsem pád a bylo jasné že to bohužel nemohou zvládnout ale pokud by pád byl v jiném úhlu tak za smrt nesou vinou organizátoři protože na místě nebyl záchranná služba. Každý dětský den ve školce musí mít ošetřené předpisy a na takové akci chybí záchranka? to je už trestně odpovědné pro organizátory. na letecký den jsem se s rodinou těšil ale průběh akce kde hlavní bylo prodat párky, modely letadel, zmrzliny a absence záchranných složek byla trestuhodná. Již nikdy více.

+7/0
4.6.2016 18:41

H50e25l19e56n13a 62Č26í60ž68k67o48v85á 9951461412398

Jak vyplývá z Vašich příspěvků, postřehl jste toho opravdu hodně. Proto, mohu-li Vás poprosit, vyslyšte výše uvedený apel p. Budína a skutečně kontaktuje ÚCL. Nepochybně byste tím (třeba jen maličko, ale přece) přispěl k budoucí větší bezpečnosti podobných akcí (třeba i tím, že upozorníte na chyby organizátorů, které by se již příště neměly opakovat).

+6/0
4.6.2016 18:52

H57a22n79u74š 53H94o32r21á57k 9801574966163

UZPLN, UCL uz s tim nema nic spolecnyho. Ale to je detail.

+1/0
4.6.2016 20:56

S98t37a50n95i76s72l80a19v 10S40t79u52p37k24a 6351515905420

ad svědectví) viz. též Jan Kupecký, citace:

"V clanku se nemluvi o dalsi mozne pricine. Na letove draze panoval celkem slusny chaos, ve stejnem okamziku kdy pristalavali parasutisti v jeji blizkosti startovala dalsi letadla. Ve chvili kdy havaroval tento letoun v prostoru drahy predvadel svoje akrobaticke cislo dalkove ovladany model pana Marhoula. Ridici z letove veze v te same chvili nesledoval provoz a hovoril paradoxne pro divaky jak zajistuji bezpecnost. Nelze vyloucit, ze pilot se leknul modelu, ktery se mu dostal do letove drahy a manevrem ktery mel za nasledek pad se mu snazil instinktivne vyhnout. Uvedeny model ve stejny okamzik se totiz vymknul rizeni a rovnez havaroval v poli..."

+1/0
4.6.2016 21:23

R57o88m85a44n 95K54r89a25t55o92c97h98v32í14l 6286537696404

Prej šel najednou přimo k zemi, proč neplachtil?

0/0
4.6.2016 17:33

T96o89m28á72š 59Z29e57m80á98n32e26k 5790958696656

Ztráta rychlosti a prosednutí, podle destrukce letounu to tak vypadá. Jelikož byl v malé výšce, nemohl s tím už nic dělat. Většinou se to ale stává při startu, když selže motor.

+1/0
4.6.2016 18:34

R47o10m17a29n 63K40r94a15t60o26c87h21v10í18l 6756337826544

šlo by přejít do plachtění?

0/0
4.6.2016 20:36

R93o53b11e23r83t 39F65ü85r24s55t 9674985744952

30m nad zemí s nataženým letadlem nikoliv.... Nabrat dopřednou rychlost potřebnou pro vztlak by časově i výškově potřeboval podstatně víc... :-(

+1/0
4.6.2016 20:54

K37a42r83e14l 21K34ř15i10v11a83n 6670553705184

A proto když se letadlo odlepi, tak nejdřív nabrat rychlost a pak teprv výšku. Když máte určitou rychlost, (závisí od typu) tak letadlo stoupá a rychlost si přesto drží.

Tu "dopřednou rychlost potřebnou pro vztlak" tu má, když se mašina odlepí. Jenže je to ta minimální.

0/0
4.6.2016 23:47

T56o72m33á97š 42Z35e11m25á64n33e26k 5760628766256

Pro tyto nehody se dělají záchranné systémy (padák vystřelený pomocí rakety) i ty však potřebují výšku minimálně 50 m.

0/0
4.6.2016 21:19

R49o47m61a51n 91K82r66a33t71o21c57h48v93í52l 6276557376674

Jasně, prostě se to stalo nízko.

0/0
4.6.2016 21:44
Foto

O57t39a50k32a68r 65Z49a93t22ř77e59p86á44l70e38k 2837611455

nejhorší byl ale ten pořadatel co to moderoval " a jedou hasiči, a to nechtěli přijmout pozvánku" "teď už asi o vyhlídkové lety nebude zájem" apod. děs běs.

Byly jsme cca 200 metrů od místa dopadu, sledujeme jak prolétá letadlo, nabírá výšku, jde do pravo točivé otáčky cca ve 30 metrech a pak šlo střemhlav dolů. Jakoby mu došla rychlost a motor to stáhl po přesné přímce k zemi. Byly jsme fakt kousek od toho a bylo jasně vidět jak tam sedí, děsivý. Proto bylo jasné že to nešlo přežít. Hrůza pak byla ale neschopnost pořadatelů a vtipkování toho hlavního blba do mikrofonu.

To co píšou na idnesu není zas tak pravda. ten model stíhačky padnul do pole asi 10 minut před tím, takže pilota nikdo neohrožoval, byl v tu dobu na dráze a vletovém prostoru na letišti jediný ve vzduchu.

Možná vyšetřování ukáže na fakt, který tam viděl každý že kolem ranveje pobíhají lidé hledající tu stíhačku v poli. Možná se pilot při přistání lekl a odvolal přistání a pokusil se to zvednout a nestihl dostat motor do otáček. Byl tam opravdu zmatek.

v každém případě, nikdo z organizátorů v podstatě nevěděl co se přesně děje, vypadalo to že nemají absolutní přehled kde je které letadlo.

Byla to taková hurá akce amatérů. A to potvrzuje fakt že ačkoliv měla každý vysílačku, informace o pádu letadla se asi donesla na hlavního organizátora až šeptandou od lidí. Nikdy jsem neviděl takový amatérismus při takové akci. Nechci domýšlet co by se stalo při pádu letadla do lidí.

Absence sanitky, nekomunikace organizátorů mezi sebou, vtipkování... již více ne Letecký den Nymburk:(

+14/−1
4.6.2016 17:22

R16o14m78a34n 88K49r60a85t84o86c16h71v46í77l 6876187146474

hm, tak nakonec se ukázal problém lajdáctví organizátora

0/0
4.6.2016 17:31

K74a26r77e94l 11K96ř70i87v72a83n 6760853205204

Po startu ? Že by přetáh ? Já po odlepení vždy potlačím, a až naberu pořádnou rychlost tak pomaloučku přitahuji. Ultralight není žádný Eurofighter, který můžete hned po startu postavit na ocas.

0/0
4.6.2016 17:10

T90o80m49á32š 88Z33e49m11á70n81e80k 5620868496406

Mohl mít problémy s motorem.

0/0
4.6.2016 18:35

K81a98r35e66l 89K18ř44i67v20a13n 6810623115754

Ano, a právě kvůli té možnosti letím vždy tak, abych měl dostatečnou rychlost na přistání bez motoru. V malé výšce. Když mám pod zadkem pár set metrů, tak není problém "vyměnit " výšku za rychlost. A rychlost znamená vztlak na křídlech.

Ztráta rychlosti v malé výšce, to je průser. Smrtelný průser.

0/0
4.6.2016 23:23

J76a18n 97K76u95p80e65c38k65ý 9294801971728

V clanku se nemluvi o dalsi mozne pricine. Na letove draze panoval celkem slusny chaos, ve stejnem okamziku kdy pristalavali parasutisti v jeji blizkosti startovala dalsi letadla. Ve chvili kdy havaroval tento letoun v prostoru drahy predvadel svoje akrobaticke cislo dalkove ovladany model pana Marhoula. Ridici z letove veze v te same chvili nesledoval provoz a hovoril paradoxne pro divaky jak zajistuji bezpecnost. Nelze vyloucit, ze pilot se leknul modelu, ktery se mu dostal do letove drahy a manevrem ktery mel za nasledek pad se mu snazil instinktivne vyhnout. Uvedeny model ve stejny okamzik se totiz vymknul rizeni a rovnez havaroval v poli...

+10/0
4.6.2016 16:00
Foto

J55i94ř24í 48D19v31o57ř89á84k 5515299290118

Tak podle trosek to vypadá na pád ze ztráty rychlosti . Ale samozřejmě vyšetřování nějakou dobu potrvá .

0/0
4.6.2016 15:55

V56á23c38l29a16v 70J48o34n93á72š 8812843902673

Ale tu vertikální naopak nabral....

0/0
4.6.2016 15:59
Foto

J74i53ř43í 15D85v90o44ř88á71k 5955639710418

Bohužel .

0/0
4.6.2016 16:19

P53e85t91r 66B78a56č93a34v52č98í45k 3223198591489

1.My jsme byli v Nymburce. Nymburek je kde?

2. Ultralighty provádí akrobacii? Já myslel, že na to nejsou stavěné a ani povolené.:-/

+2/−7
4.6.2016 15:43

V61á32c41l62a28v 62J81o46n50á45š 8432373652673

A byl jsi taky v Hamburce?

+1/0
4.6.2016 15:48

V51á41c65l44a39v 94J48o11n16á13š 8382953432323

Kde je Nymburka?

+1/0
4.6.2016 15:50

P53e96t92r 75T41. 95D37v49o63ř10á53k 4774708483

Bačavčík nezní moc česky a to tě omlouvá.

+2/−1
4.6.2016 16:05





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.