Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na letišti v Nymburku se zřítil ze 30 metrů ultralight. Dva lidé zemřeli

Během Leteckého dne v Nymburku v sobotu zahynuli dva muži, když spadli v ultralightu z třicetimetrové výšky. Podle pořadatelů se nehoda nestala při akrobacii, zřejmě ji zavinila chybná práce pilota při přistávacím manévru. Příčina pádu se však nadále vyšetřuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P37e91t34r 13V48a38c85e73n88o98v66s58k32ý 5664230297555

Po shlédnutí videa se dopustím názoru - zase jedna zbytečná smrt, kdy pilot při snaze předvést svoje letadlo před diváky zašel nejdříve za limity své a v důsledku nezvládnutí situace i za limity letadla, které po utažené zatáčce na malé rychlosti padlo na ztrátu vztlaku odtržením proudnic - laicky spadlo vývrtky. Na záznamu není patrná změna chodu motoru (a i kdyby byla a motor vysadil, pilot je na takové situace cvičen). S úctou k posádce, to video by se mělo stát mementem a součástí každoročního rozboru leteckých nehod, každý pilot by ho měl minimálně jedno za rok vidět.

+1/0
6.6.2016 7:17

P60a40v95e59l 88K90r45o67n75i19k54a 7512655921

Počkejte si na vyjádření ÚZPLV.

0/0
5.6.2016 16:29

V25a54l50o65u61c62h 68Z43d82e21n22ě40k 2967655887701

Létáme,abysme si občas rozbili hubu... .

0/0
5.6.2016 8:27

L74u30k23a83s 38M87u71d63r46a 6556666372391

Pratele, vim ze umreli lide, a tak jdou nektere veci stranou, ale ... kdyz uz se radne publicite dostane take informace, ze "ultralight" neni "typ letadla", ale stroj spadajici do kategorie SLZ, se vsim, co k tomu nalezi - a tedy "pilot ultralightu" neni totez co "pilot letadla". Jako drzitel CPL a pravidelny pilot mam trosku problem s tim, ze i nas verejnost ma tendence hodnotit a hazet do stejne skatulky jako amatery na SLZ, kteri pro svou licenci nemusi ani zdaleka splnovat totez co my - a bohuzel je pravidlem, ze o letani toho nevedi casto ani zlomek toho co musime vedet a znat my....

+3/−16
4.6.2016 19:46

J83a44k17u94b 83R22ý18d66l 1145602595210

No a amatéři na ULL snad létají jako obchodní piloti? Řidičáky na auto vás také neopravňují k řízení autobusu...

+1/0
4.6.2016 19:51

L77u28k82a29s 91M34u56d95r10a 6876406672371

Nikoliv, me pouze vadi, kdyz se u techto nehod pise a mluvi o "pilotech" a "letadlech", uz i proto, ze tragickych nehod tech skutecnych pilotu oproti temto je naprosty zlomek (a ted mam na mysli kolegy s PPL, kteri letaji tez vicemene jako konicek pro zabavu), a to i pri prepoctu na pocet vzletu a pristani, abychom byli objektivni.

Mimochodem, vas primer by byl mnohem presnejsi a realny rozdil popisujici jako "ridicak na moped vas take neopravnuje k rizeni kamionu" :-)

+1/−8
4.6.2016 20:24

J15a52k90u13b 19R94ý34d38l 1585472145260

sorry, létají ve vzduchu - jsou to piloti... jsou ve vzduchu šťastní, občas se stane kraksna.. ULL nepadají denně, jde o pár ks/desítek ks nehod ročně... v počtu nalétaných hodin je to zlomek... gratuluju, že už jste CPL, nejspíš to dotáhnete i na ATPL... jednou budete létat jak Eso Rimmer třeba...

+7/0
4.6.2016 20:46

R56o83b57e31r66t 24F70ü11r15s19t 9144515714222

Lukáši, ne každý má povědomost o pojmech jako je SLZ a LAA. Nicméně jako "pilota" bych je označil rovněž, i když - pravda - statistiky hovoří jednoznačně v neprospěch těchto SLZ a tím i pilotů pod LAA. Nicméně je to i tím, že spousta z nich podcení meteorologickou situaci a dospělé letadlo "ustojí" přeci jen trochu víc.... Ale souhlasím, že byť by měl podle mne být výcvik velmi podobný, u LAA tomu s ohledem na statistiky zřejmě tak není...:-( Taky si nejsem jistý, jestli u LAA probíhá každoroční školení a přezkoušení a jestli, tak na jaké úrovni..:-(

0/0
4.6.2016 20:50

V97l69a36d51o 52Č76e79r89m40á31k 8142561195358

Lukáši, a vám to vadí?

0/0
4.6.2016 20:25

R31o62m40a24n 66K72r17a75t35o39c85h26v39í61l 6276107106294

Princip létání a pilotáže je ale u onou dvou stejný.

+7/0
4.6.2016 20:38

J90a20n 35L96u85k16á69š 7337353253622

A nektera letadla jsou si i velmi podobna, napr. Tecnam P92Echo - SLZ a Tecnam P92JS - certifikovane letadlo. Zvenku je od sebe odlisite akorat dle registracniho cisla.

+1/0
5.6.2016 13:16

V53á74c57l87a49v 48J74o94n47á78š 8632453722393

Lítá to? Je to letadlo....

0/0
4.6.2016 20:44

M50i34r23o24s62l89a39v 11H22e45s 9823375440559

Pane Mudro, vy jste fakt chudak. Na premerovani pindoura jste si nezvolil to prave misto.

+6/−1
4.6.2016 21:31

J69a89n 40N56o53v32á59k 9817962767907

Taky o řidičích formule se mluví jako o pilotech a ti přitom (až na výjimečné případy) nelítají vůbec. Dolážete s tím žít? ;-D

+7/0
4.6.2016 21:46

H86e32l62e31n64a 55Č47í94ž56k61o91v54á 9701451842608

SLZ je právní (resp. "úřední") kategorie. Zatímco označení "letadlo" je kategorie věcná. To není nic proti ničemu.

+4/0
4.6.2016 21:52

J40i38r73i 60H14u91b15k14a 1163316194225

Lukáši, promiňte, ale Váš problém je asi někde jinde.

Opíráte se tady do pilotů ULL, tvrdíte že to vlastně nejsou piloti protože shodou administrativních okolností nejsou pod UCL, že držitelé PPL+ mají jen zlomek smrtelných nehod..a pak pohledem do statistiky UZPLN zjistíme že za rok 2015 je statistika vyrovnaná 2:2 na úmrtí a cca 1:2 na celkový počet LN.

Takže minimálně v tomto neříkáte pravdu, což vaše obecná tvrzení o zlomku procent posunuje do polohy žvatlání letištních povalečů večer před hangárem.

A druhak, nerozumím Vašemu povýšeneckému postoji k pilotům ULL.

I vy jste byl elév s 35h a mokrými papíry, i vy jste někde hobloval nějaké levné letadlo abyste se dostal na nálet nutný k CPL a jsem si jistý, že jste se musel dostat do situace, která mohla skončit nehodou.

Kde berete tu nadřazenost vůči lidem, co prostě z logiky věci nemohou mít takový nálet jako pan Lukáš.

A ano, letám na ULL a občas se nestačím divit co kluci a holky na Cessnách vyvádějí. A také kvůli tomu negeneralizuju.

Letu zdar.

+9/−1
4.6.2016 22:01

Z22b57y52n56ě31k 37H40l37á18s46n66ý 3974877795829

Sorry, mělo být plus:-)

0/0
5.6.2016 19:51

K63a24r28e94l 70K91ř91i31v18a46n 6720973815274

Zenair CH-601XL je hezká mašinka, s tím, jak vypadaly ultralighty na začátku, nemá nic společného.

0/0
5.6.2016 0:05

V55á98c54l42a34v 46J14o14n69á27š 8402183762243

Mudruješ....

0/0
5.6.2016 9:29

M72i39r84o79s31l38a89v 84Š20u59r27g30o90t 6499158830332

Piloti ultralightů i piloti "velkých" letadel čtou naprosto stejné webové stránky o letectví a lítání, protože to je jejich koníček. Takže je z Vaší strany silně někorektní (jemně řečeno, aby admin nesmazal příspěvek) psát na webu pro neleteckou širokou veřejnost, že Vy jste pilot, zatímco "my" "ultralajťáci" jsme banda blbců, nemající nárok na "hrdý" titul pilot a že se zabíjíme podstatně častěji, než vy "velcí". A proč nekorektní? Protože se obě skupiny pilotů každým rokem dočtou, kolik nehod spáchali jedni nebo druzí, kolik našich kolegů odejde navždy "na obláčky". Kolik chybných rozhodnutí udělají obě skupiny při létání, která naštěstí nekončí tak fatálně, jako v tomto případě v Nymburce. Taky se dočítáme, společně, kolik je nekázně u obou skupin a snad denně to vidíme na letištích... A to, co čtu já, když bych to vzal sportovní hantýrkou, je v poslední době "plichta"...

Když to pak obrátím do absurdna, měl by jste napsat velmi negativní reakci na všechny novináře. Jak totiž včera poznamenal jeden kolega : "že spadlo jedno letadlo za měsíc, toho budou plné noviny 14 dní, ale že se za každý letní víkend zabije několik motorkářů, to se přejde dvěma větami".

+4/0
5.6.2016 11:39

P55a22v80e19l 90K33r73o50n75i77k92a 7962875861

Hlavně když mu souhlasí počet startů a přistání.

0/0
5.6.2016 16:37

P93e77t28r 90V32a66c50e69n90o42v44s48k37ý 5224430967975

Pane držiteli CPL, aerodynamika funguje pro SLZ i GA naprosto stejně a v těchto základech je výcvik v obou kategoriích srovnatelný.

0/0
6.6.2016 7:19

F29r46a70n28t36i66š32e49k 65C43h13m52e45l92a96ř 6338650

Neštěstí nechdí po horách, ale po lidech...;-(

+1/0
4.6.2016 18:51

P48e12t98r 26M48i43c62h64a79l 2450694631212

Škoda dvou životů.

+8/0
4.6.2016 18:47

J39a53n 77B57u55d35í68n 6591377543782

Všechny přispěvatele, kteří k té nehodě mohou podat relevantní svědectví Letecké Inspekci nebo policii prosím, aby tak učinili. Pokud šlo o bílý Zenair CH-601XL s imatrikulací OK-OUL46, tak to byl bohužel můj kamarád. A protože vím jak pečlivý pilot i mechanik byl, byl bych rád, aby se nehoda řádně vyšetřila. Děkuji moc.

+13/−1
4.6.2016 18:17

H35e88l63e96n34a 96Č44í21ž82k87o19v44á 9801581852838

Ono to určitě řádně vyšetřeno bude, ale Váš apel na svědky je každopádně zcela namístě. Bohužel se stává, že i piloti, kteří létají tzv. nábožensky (tj. velmi zodpovědně), takto skončí. Znala jsem takových několik...

+3/0
4.6.2016 18:28
Foto

O16t48a90k95a68r 37Z35a89t34ř93e89p67á37l72e37k 2937321725

jak jsem psal před tím, nevíme zda šel na přistání nebo přistával. pokud přistával tak se mohl leknout pobíhajících lidí na ploše a zazmatkoval. protože když šel letoun nahoru bylo jasně vidět že najednou ztratil rychlost, pilot se to snažil stočit doprava aby jí nabral ale výška byla malá aby letoun dostal dostatečný prostor a pak se jen otočil a šel střemhlav dolů:( Je to hrozně smutné a vidět že život může skončit během chvilky je hrozný zážitek. Pokud je znáte tak upřímnou soustrast. P.s. ze strany organizátoru opravdu návštěvník měl pocit že si letadla lítají jak chtějí. Např. když měl startovat model nadzvukového modelu kde chtěl majitel ukázat jak zní motor, organizátoři nechávají spustit motor rudého barona, pak se dohadují jak na matějské pouti kdo bude dřív. Tohle riziko s dítětem už příště nepodstoupíme. Je jasné že může selhat technika ale organizátoři ne. Poprvé a první pocit, amatérismus a pivo. Naprostá netolerance bezpečnosti. Absence záchranky.... Viděl jsem pád a bylo jasné že to bohužel nemohou zvládnout ale pokud by pád byl v jiném úhlu tak za smrt nesou vinou organizátoři protože na místě nebyl záchranná služba. Každý dětský den ve školce musí mít ošetřené předpisy a na takové akci chybí záchranka? to je už trestně odpovědné pro organizátory. na letecký den jsem se s rodinou těšil ale průběh akce kde hlavní bylo prodat párky, modely letadel, zmrzliny a absence záchranných složek byla trestuhodná. Již nikdy více.

+7/0
4.6.2016 18:41

H36e84l45e38n66a 44Č33í86ž74k11o94v72á 9291711702288

Jak vyplývá z Vašich příspěvků, postřehl jste toho opravdu hodně. Proto, mohu-li Vás poprosit, vyslyšte výše uvedený apel p. Budína a skutečně kontaktuje ÚCL. Nepochybně byste tím (třeba jen maličko, ale přece) přispěl k budoucí větší bezpečnosti podobných akcí (třeba i tím, že upozorníte na chyby organizátorů, které by se již příště neměly opakovat).

+6/0
4.6.2016 18:52

H30a68n40u85š 50H98o98r38á12k 9441394166473

UZPLN, UCL uz s tim nema nic spolecnyho. Ale to je detail.

+1/0
4.6.2016 20:56

S54t93a85n70i53s73l50a55v 49S13t66u19p92k35a 6401275155320

ad svědectví) viz. též Jan Kupecký, citace:

"V clanku se nemluvi o dalsi mozne pricine. Na letove draze panoval celkem slusny chaos, ve stejnem okamziku kdy pristalavali parasutisti v jeji blizkosti startovala dalsi letadla. Ve chvili kdy havaroval tento letoun v prostoru drahy predvadel svoje akrobaticke cislo dalkove ovladany model pana Marhoula. Ridici z letove veze v te same chvili nesledoval provoz a hovoril paradoxne pro divaky jak zajistuji bezpecnost. Nelze vyloucit, ze pilot se leknul modelu, ktery se mu dostal do letove drahy a manevrem ktery mel za nasledek pad se mu snazil instinktivne vyhnout. Uvedeny model ve stejny okamzik se totiz vymknul rizeni a rovnez havaroval v poli..."

+1/0
4.6.2016 21:23

R28o49m17a14n 96K18r81a73t37o56c42h92v36í37l 6856427806254

Prej šel najednou přimo k zemi, proč neplachtil?

0/0
4.6.2016 17:33

T33o28m54á30š 25Z77e27m12á31n92e25k 5670818326796

Ztráta rychlosti a prosednutí, podle destrukce letounu to tak vypadá. Jelikož byl v malé výšce, nemohl s tím už nic dělat. Většinou se to ale stává při startu, když selže motor.

+1/0
4.6.2016 18:34

R25o89m98a43n 56K84r14a96t25o27c18h61v22í74l 6806767216204

šlo by přejít do plachtění?

0/0
4.6.2016 20:36

R16o97b59e11r12t 70F88ü11r75s25t 9654155554332

30m nad zemí s nataženým letadlem nikoliv.... Nabrat dopřednou rychlost potřebnou pro vztlak by časově i výškově potřeboval podstatně víc... :-(

+1/0
4.6.2016 20:54

K62a76r46e38l 51K84ř94i20v36a13n 6370223625644

A proto když se letadlo odlepi, tak nejdřív nabrat rychlost a pak teprv výšku. Když máte určitou rychlost, (závisí od typu) tak letadlo stoupá a rychlost si přesto drží.

Tu "dopřednou rychlost potřebnou pro vztlak" tu má, když se mašina odlepí. Jenže je to ta minimální.

0/0
4.6.2016 23:47

T52o31m54á80š 15Z60e82m71á77n22e28k 5200428806696

Pro tyto nehody se dělají záchranné systémy (padák vystřelený pomocí rakety) i ty však potřebují výšku minimálně 50 m.

0/0
4.6.2016 21:19

R48o90m69a92n 54K83r75a45t38o90c25h10v79í94l 6326887496154

Jasně, prostě se to stalo nízko.

0/0
4.6.2016 21:44
Foto

O46t79a31k43a60r 53Z71a60t84ř63e27p27á19l13e35k 2707441425

nejhorší byl ale ten pořadatel co to moderoval " a jedou hasiči, a to nechtěli přijmout pozvánku" "teď už asi o vyhlídkové lety nebude zájem" apod. děs běs.

Byly jsme cca 200 metrů od místa dopadu, sledujeme jak prolétá letadlo, nabírá výšku, jde do pravo točivé otáčky cca ve 30 metrech a pak šlo střemhlav dolů. Jakoby mu došla rychlost a motor to stáhl po přesné přímce k zemi. Byly jsme fakt kousek od toho a bylo jasně vidět jak tam sedí, děsivý. Proto bylo jasné že to nešlo přežít. Hrůza pak byla ale neschopnost pořadatelů a vtipkování toho hlavního blba do mikrofonu.

To co píšou na idnesu není zas tak pravda. ten model stíhačky padnul do pole asi 10 minut před tím, takže pilota nikdo neohrožoval, byl v tu dobu na dráze a vletovém prostoru na letišti jediný ve vzduchu.

Možná vyšetřování ukáže na fakt, který tam viděl každý že kolem ranveje pobíhají lidé hledající tu stíhačku v poli. Možná se pilot při přistání lekl a odvolal přistání a pokusil se to zvednout a nestihl dostat motor do otáček. Byl tam opravdu zmatek.

v každém případě, nikdo z organizátorů v podstatě nevěděl co se přesně děje, vypadalo to že nemají absolutní přehled kde je které letadlo.

Byla to taková hurá akce amatérů. A to potvrzuje fakt že ačkoliv měla každý vysílačku, informace o pádu letadla se asi donesla na hlavního organizátora až šeptandou od lidí. Nikdy jsem neviděl takový amatérismus při takové akci. Nechci domýšlet co by se stalo při pádu letadla do lidí.

Absence sanitky, nekomunikace organizátorů mezi sebou, vtipkování... již více ne Letecký den Nymburk:(

+14/−1
4.6.2016 17:22

R43o66m77a88n 16K91r62a65t15o80c87h49v87í72l 6236727616594

hm, tak nakonec se ukázal problém lajdáctví organizátora

0/0
4.6.2016 17:31

K36a87r47e96l 42K69ř29i58v28a29n 6870893385454

Po startu ? Že by přetáh ? Já po odlepení vždy potlačím, a až naberu pořádnou rychlost tak pomaloučku přitahuji. Ultralight není žádný Eurofighter, který můžete hned po startu postavit na ocas.

0/0
4.6.2016 17:10

T61o87m31á70š 26Z39e86m68á76n54e72k 5830208956906

Mohl mít problémy s motorem.

0/0
4.6.2016 18:35

K14a54r56e53l 97K82ř96i45v11a96n 6580403875724

Ano, a právě kvůli té možnosti letím vždy tak, abych měl dostatečnou rychlost na přistání bez motoru. V malé výšce. Když mám pod zadkem pár set metrů, tak není problém "vyměnit " výšku za rychlost. A rychlost znamená vztlak na křídlech.

Ztráta rychlosti v malé výšce, to je průser. Smrtelný průser.

0/0
4.6.2016 23:23

J75a75n 44K36u61p66e12c95k42ý 9734891581428

V clanku se nemluvi o dalsi mozne pricine. Na letove draze panoval celkem slusny chaos, ve stejnem okamziku kdy pristalavali parasutisti v jeji blizkosti startovala dalsi letadla. Ve chvili kdy havaroval tento letoun v prostoru drahy predvadel svoje akrobaticke cislo dalkove ovladany model pana Marhoula. Ridici z letove veze v te same chvili nesledoval provoz a hovoril paradoxne pro divaky jak zajistuji bezpecnost. Nelze vyloucit, ze pilot se leknul modelu, ktery se mu dostal do letove drahy a manevrem ktery mel za nasledek pad se mu snazil instinktivne vyhnout. Uvedeny model ve stejny okamzik se totiz vymknul rizeni a rovnez havaroval v poli...

+10/0
4.6.2016 16:00
Foto

J73i23ř31í 73D38v53o72ř71á43k 5905549480268

Tak podle trosek to vypadá na pád ze ztráty rychlosti . Ale samozřejmě vyšetřování nějakou dobu potrvá .

0/0
4.6.2016 15:55

V85á34c22l85a51v 24J93o11n77á37š 8572583382873

Ale tu vertikální naopak nabral....

0/0
4.6.2016 15:59
Foto

J17i21ř82í 62D48v50o32ř31á78k 5335299850248

Bohužel .

0/0
4.6.2016 16:19

P10e40t83r 31B95a19č74a42v89č20í90k 3593958561639

1.My jsme byli v Nymburce. Nymburek je kde?

2. Ultralighty provádí akrobacii? Já myslel, že na to nejsou stavěné a ani povolené.:-/

+2/−7
4.6.2016 15:43

V45á65c72l44a50v 46J61o88n79á51š 8142253932173

A byl jsi taky v Hamburce?

+1/0
4.6.2016 15:48

V10á92c98l37a23v 63J27o56n41á47š 8822953972953

Kde je Nymburka?

+1/0
4.6.2016 15:50

P29e33t66r 91T85. 85D65v15o87ř77á48k 4614218593

Bačavčík nezní moc česky a to tě omlouvá.

+2/−1
4.6.2016 16:05





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.