Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Na letišti v Nymburku se zřítil ze 30 metrů ultralight. Dva lidé zemřeli

Během Leteckého dne v Nymburku v sobotu zahynuli dva muži, když spadli v ultralightu z třicetimetrové výšky. Podle pořadatelů se nehoda nestala při akrobacii, zřejmě ji zavinila chybná práce pilota při přistávacím manévru. Příčina pádu se však nadále vyšetřuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P64e31t94r 62V96a94c95e80n67o46v59s41k98ý 5714230937435

Po shlédnutí videa se dopustím názoru - zase jedna zbytečná smrt, kdy pilot při snaze předvést svoje letadlo před diváky zašel nejdříve za limity své a v důsledku nezvládnutí situace i za limity letadla, které po utažené zatáčce na malé rychlosti padlo na ztrátu vztlaku odtržením proudnic - laicky spadlo vývrtky. Na záznamu není patrná změna chodu motoru (a i kdyby byla a motor vysadil, pilot je na takové situace cvičen). S úctou k posádce, to video by se mělo stát mementem a součástí každoročního rozboru leteckých nehod, každý pilot by ho měl minimálně jedno za rok vidět.

+1/0
6.6.2016 7:17

P91a72v75e49l 40K95r86o27n93i19k13a 7702335551

Počkejte si na vyjádření ÚZPLV.

0/0
5.6.2016 16:29

V36a85l12o92u12c68h 61Z31d88e78n88ě59k 2167875977631

Létáme,abysme si občas rozbili hubu... .

0/0
5.6.2016 8:27

L40u76k24a15s 62M68u77d96r34a 6346186452121

Pratele, vim ze umreli lide, a tak jdou nektere veci stranou, ale ... kdyz uz se radne publicite dostane take informace, ze "ultralight" neni "typ letadla", ale stroj spadajici do kategorie SLZ, se vsim, co k tomu nalezi - a tedy "pilot ultralightu" neni totez co "pilot letadla". Jako drzitel CPL a pravidelny pilot mam trosku problem s tim, ze i nas verejnost ma tendence hodnotit a hazet do stejne skatulky jako amatery na SLZ, kteri pro svou licenci nemusi ani zdaleka splnovat totez co my - a bohuzel je pravidlem, ze o letani toho nevedi casto ani zlomek toho co musime vedet a znat my....

+3/−16
4.6.2016 19:46

J84a91k20u43b 90R32ý54d96l 1785212345810

No a amatéři na ULL snad létají jako obchodní piloti? Řidičáky na auto vás také neopravňují k řízení autobusu...

+1/0
4.6.2016 19:51

L70u83k96a59s 79M88u98d29r39a 6776356552281

Nikoliv, me pouze vadi, kdyz se u techto nehod pise a mluvi o "pilotech" a "letadlech", uz i proto, ze tragickych nehod tech skutecnych pilotu oproti temto je naprosty zlomek (a ted mam na mysli kolegy s PPL, kteri letaji tez vicemene jako konicek pro zabavu), a to i pri prepoctu na pocet vzletu a pristani, abychom byli objektivni.

Mimochodem, vas primer by byl mnohem presnejsi a realny rozdil popisujici jako "ridicak na moped vas take neopravnuje k rizeni kamionu" :-)

+1/−8
4.6.2016 20:24

J92a66k17u15b 68R76ý59d25l 1285132855780

sorry, létají ve vzduchu - jsou to piloti... jsou ve vzduchu šťastní, občas se stane kraksna.. ULL nepadají denně, jde o pár ks/desítek ks nehod ročně... v počtu nalétaných hodin je to zlomek... gratuluju, že už jste CPL, nejspíš to dotáhnete i na ATPL... jednou budete létat jak Eso Rimmer třeba...

+7/0
4.6.2016 20:46

R25o25b64e52r66t 61F65ü88r32s91t 9844805464532

Lukáši, ne každý má povědomost o pojmech jako je SLZ a LAA. Nicméně jako "pilota" bych je označil rovněž, i když - pravda - statistiky hovoří jednoznačně v neprospěch těchto SLZ a tím i pilotů pod LAA. Nicméně je to i tím, že spousta z nich podcení meteorologickou situaci a dospělé letadlo "ustojí" přeci jen trochu víc.... Ale souhlasím, že byť by měl podle mne být výcvik velmi podobný, u LAA tomu s ohledem na statistiky zřejmě tak není...:-( Taky si nejsem jistý, jestli u LAA probíhá každoroční školení a přezkoušení a jestli, tak na jaké úrovni..:-(

0/0
4.6.2016 20:50

V44l19a26d71o 16Č66e63r24m96á65k 8472901195438

Lukáši, a vám to vadí?

0/0
4.6.2016 20:25

R73o65m51a79n 20K79r64a72t43o75c71h25v69í66l 6946117806364

Princip létání a pilotáže je ale u onou dvou stejný.

+7/0
4.6.2016 20:38

J67a24n 42L50u97k55á95š 7297253103282

A nektera letadla jsou si i velmi podobna, napr. Tecnam P92Echo - SLZ a Tecnam P92JS - certifikovane letadlo. Zvenku je od sebe odlisite akorat dle registracniho cisla.

+1/0
5.6.2016 13:16

V97á15c74l52a32v 25J66o49n14á70š 8662883702743

Lítá to? Je to letadlo....

0/0
4.6.2016 20:44

M50i10r90o96s96l29a95v 83H21e33s 9933115330679

Pane Mudro, vy jste fakt chudak. Na premerovani pindoura jste si nezvolil to prave misto.

+6/−1
4.6.2016 21:31

J94a83n 89N64o63v54á45k 9707952727467

Taky o řidičích formule se mluví jako o pilotech a ti přitom (až na výjimečné případy) nelítají vůbec. Dolážete s tím žít? ;-D

+7/0
4.6.2016 21:46

H51e38l60e76n64a 11Č35í70ž74k57o55v15á 9321281802328

SLZ je právní (resp. "úřední") kategorie. Zatímco označení "letadlo" je kategorie věcná. To není nic proti ničemu.

+4/0
4.6.2016 21:52

J24i93r51i 57H31u90b97k54a 1303796114345

Lukáši, promiňte, ale Váš problém je asi někde jinde.

Opíráte se tady do pilotů ULL, tvrdíte že to vlastně nejsou piloti protože shodou administrativních okolností nejsou pod UCL, že držitelé PPL+ mají jen zlomek smrtelných nehod..a pak pohledem do statistiky UZPLN zjistíme že za rok 2015 je statistika vyrovnaná 2:2 na úmrtí a cca 1:2 na celkový počet LN.

Takže minimálně v tomto neříkáte pravdu, což vaše obecná tvrzení o zlomku procent posunuje do polohy žvatlání letištních povalečů večer před hangárem.

A druhak, nerozumím Vašemu povýšeneckému postoji k pilotům ULL.

I vy jste byl elév s 35h a mokrými papíry, i vy jste někde hobloval nějaké levné letadlo abyste se dostal na nálet nutný k CPL a jsem si jistý, že jste se musel dostat do situace, která mohla skončit nehodou.

Kde berete tu nadřazenost vůči lidem, co prostě z logiky věci nemohou mít takový nálet jako pan Lukáš.

A ano, letám na ULL a občas se nestačím divit co kluci a holky na Cessnách vyvádějí. A také kvůli tomu negeneralizuju.

Letu zdar.

+9/−1
4.6.2016 22:01

Z26b39y78n13ě27k 59H54l89á44s17n55ý 3314677395579

Sorry, mělo být plus:-)

0/0
5.6.2016 19:51

K19a48r77e67l 45K81ř32i30v76a54n 6240253595394

Zenair CH-601XL je hezká mašinka, s tím, jak vypadaly ultralighty na začátku, nemá nic společného.

0/0
5.6.2016 0:05

V16á55c84l98a11v 54J44o77n52á87š 8712723902863

Mudruješ....

0/0
5.6.2016 9:29

M16i47r30o88s90l42a88v 15Š51u22r65g51o92t 6189128570122

Piloti ultralightů i piloti "velkých" letadel čtou naprosto stejné webové stránky o letectví a lítání, protože to je jejich koníček. Takže je z Vaší strany silně někorektní (jemně řečeno, aby admin nesmazal příspěvek) psát na webu pro neleteckou širokou veřejnost, že Vy jste pilot, zatímco "my" "ultralajťáci" jsme banda blbců, nemající nárok na "hrdý" titul pilot a že se zabíjíme podstatně častěji, než vy "velcí". A proč nekorektní? Protože se obě skupiny pilotů každým rokem dočtou, kolik nehod spáchali jedni nebo druzí, kolik našich kolegů odejde navždy "na obláčky". Kolik chybných rozhodnutí udělají obě skupiny při létání, která naštěstí nekončí tak fatálně, jako v tomto případě v Nymburce. Taky se dočítáme, společně, kolik je nekázně u obou skupin a snad denně to vidíme na letištích... A to, co čtu já, když bych to vzal sportovní hantýrkou, je v poslední době "plichta"...

Když to pak obrátím do absurdna, měl by jste napsat velmi negativní reakci na všechny novináře. Jak totiž včera poznamenal jeden kolega : "že spadlo jedno letadlo za měsíc, toho budou plné noviny 14 dní, ale že se za každý letní víkend zabije několik motorkářů, to se přejde dvěma větami".

+4/0
5.6.2016 11:39

P44a94v59e38l 60K70r31o66n84i23k40a 7942895941

Hlavně když mu souhlasí počet startů a přistání.

0/0
5.6.2016 16:37

P71e90t45r 23V38a34c35e33n27o50v10s13k72ý 5434580607355

Pane držiteli CPL, aerodynamika funguje pro SLZ i GA naprosto stejně a v těchto základech je výcvik v obou kategoriích srovnatelný.

0/0
6.6.2016 7:19

F75r93a84n37t77i41š57e55k 76C97h31m15e29l57a19ř 6618260

Neštěstí nechdí po horách, ale po lidech...;-(

+1/0
4.6.2016 18:51

P92e60t56r 93M73i33c76h20a77l 2180374561972

Škoda dvou životů.

+8/0
4.6.2016 18:47

J87a18n 34B86u64d10í15n 6671937593862

Všechny přispěvatele, kteří k té nehodě mohou podat relevantní svědectví Letecké Inspekci nebo policii prosím, aby tak učinili. Pokud šlo o bílý Zenair CH-601XL s imatrikulací OK-OUL46, tak to byl bohužel můj kamarád. A protože vím jak pečlivý pilot i mechanik byl, byl bych rád, aby se nehoda řádně vyšetřila. Děkuji moc.

+13/−1
4.6.2016 18:17

H67e60l35e13n28a 96Č91í89ž51k55o49v96á 9131411122708

Ono to určitě řádně vyšetřeno bude, ale Váš apel na svědky je každopádně zcela namístě. Bohužel se stává, že i piloti, kteří létají tzv. nábožensky (tj. velmi zodpovědně), takto skončí. Znala jsem takových několik...

+3/0
4.6.2016 18:28
Foto

O17t26a10k32a30r 97Z78a19t23ř80e42p92á18l55e58k 2987111695

jak jsem psal před tím, nevíme zda šel na přistání nebo přistával. pokud přistával tak se mohl leknout pobíhajících lidí na ploše a zazmatkoval. protože když šel letoun nahoru bylo jasně vidět že najednou ztratil rychlost, pilot se to snažil stočit doprava aby jí nabral ale výška byla malá aby letoun dostal dostatečný prostor a pak se jen otočil a šel střemhlav dolů:( Je to hrozně smutné a vidět že život může skončit během chvilky je hrozný zážitek. Pokud je znáte tak upřímnou soustrast. P.s. ze strany organizátoru opravdu návštěvník měl pocit že si letadla lítají jak chtějí. Např. když měl startovat model nadzvukového modelu kde chtěl majitel ukázat jak zní motor, organizátoři nechávají spustit motor rudého barona, pak se dohadují jak na matějské pouti kdo bude dřív. Tohle riziko s dítětem už příště nepodstoupíme. Je jasné že může selhat technika ale organizátoři ne. Poprvé a první pocit, amatérismus a pivo. Naprostá netolerance bezpečnosti. Absence záchranky.... Viděl jsem pád a bylo jasné že to bohužel nemohou zvládnout ale pokud by pád byl v jiném úhlu tak za smrt nesou vinou organizátoři protože na místě nebyl záchranná služba. Každý dětský den ve školce musí mít ošetřené předpisy a na takové akci chybí záchranka? to je už trestně odpovědné pro organizátory. na letecký den jsem se s rodinou těšil ale průběh akce kde hlavní bylo prodat párky, modely letadel, zmrzliny a absence záchranných složek byla trestuhodná. Již nikdy více.

+7/0
4.6.2016 18:41

H35e22l96e73n91a 79Č26í47ž15k51o48v20á 9301551612398

Jak vyplývá z Vašich příspěvků, postřehl jste toho opravdu hodně. Proto, mohu-li Vás poprosit, vyslyšte výše uvedený apel p. Budína a skutečně kontaktuje ÚCL. Nepochybně byste tím (třeba jen maličko, ale přece) přispěl k budoucí větší bezpečnosti podobných akcí (třeba i tím, že upozorníte na chyby organizátorů, které by se již příště neměly opakovat).

+6/0
4.6.2016 18:52

H96a50n93u36š 66H69o80r26á88k 9471644976803

UZPLN, UCL uz s tim nema nic spolecnyho. Ale to je detail.

+1/0
4.6.2016 20:56

S94t95a50n95i43s15l88a72v 43S34t29u16p82k91a 6371705125590

ad svědectví) viz. též Jan Kupecký, citace:

"V clanku se nemluvi o dalsi mozne pricine. Na letove draze panoval celkem slusny chaos, ve stejnem okamziku kdy pristalavali parasutisti v jeji blizkosti startovala dalsi letadla. Ve chvili kdy havaroval tento letoun v prostoru drahy predvadel svoje akrobaticke cislo dalkove ovladany model pana Marhoula. Ridici z letove veze v te same chvili nesledoval provoz a hovoril paradoxne pro divaky jak zajistuji bezpecnost. Nelze vyloucit, ze pilot se leknul modelu, ktery se mu dostal do letove drahy a manevrem ktery mel za nasledek pad se mu snazil instinktivne vyhnout. Uvedeny model ve stejny okamzik se totiz vymknul rizeni a rovnez havaroval v poli..."

+1/0
4.6.2016 21:23

R86o41m78a58n 17K14r73a13t65o40c80h83v54í25l 6276657196544

Prej šel najednou přimo k zemi, proč neplachtil?

0/0
4.6.2016 17:33

T96o23m86á50š 71Z66e63m26á74n30e83k 5760538546856

Ztráta rychlosti a prosednutí, podle destrukce letounu to tak vypadá. Jelikož byl v malé výšce, nemohl s tím už nic dělat. Většinou se to ale stává při startu, když selže motor.

+1/0
4.6.2016 18:34

R86o77m66a12n 46K88r46a32t39o48c57h90v58í78l 6146877266824

šlo by přejít do plachtění?

0/0
4.6.2016 20:36

R81o73b88e72r46t 68F21ü93r90s39t 9524285874862

30m nad zemí s nataženým letadlem nikoliv.... Nabrat dopřednou rychlost potřebnou pro vztlak by časově i výškově potřeboval podstatně víc... :-(

+1/0
4.6.2016 20:54

K36a97r66e47l 60K62ř71i65v60a89n 6560113245744

A proto když se letadlo odlepi, tak nejdřív nabrat rychlost a pak teprv výšku. Když máte určitou rychlost, (závisí od typu) tak letadlo stoupá a rychlost si přesto drží.

Tu "dopřednou rychlost potřebnou pro vztlak" tu má, když se mašina odlepí. Jenže je to ta minimální.

0/0
4.6.2016 23:47

T14o47m70á42š 66Z93e70m80á96n24e41k 5970898516976

Pro tyto nehody se dělají záchranné systémy (padák vystřelený pomocí rakety) i ty však potřebují výšku minimálně 50 m.

0/0
4.6.2016 21:19

R16o79m21a60n 70K64r60a21t65o37c63h20v26í22l 6976257446544

Jasně, prostě se to stalo nízko.

0/0
4.6.2016 21:44
Foto

O46t88a53k68a20r 61Z93a25t54ř10e52p15á61l71e29k 2677531205

nejhorší byl ale ten pořadatel co to moderoval " a jedou hasiči, a to nechtěli přijmout pozvánku" "teď už asi o vyhlídkové lety nebude zájem" apod. děs běs.

Byly jsme cca 200 metrů od místa dopadu, sledujeme jak prolétá letadlo, nabírá výšku, jde do pravo točivé otáčky cca ve 30 metrech a pak šlo střemhlav dolů. Jakoby mu došla rychlost a motor to stáhl po přesné přímce k zemi. Byly jsme fakt kousek od toho a bylo jasně vidět jak tam sedí, děsivý. Proto bylo jasné že to nešlo přežít. Hrůza pak byla ale neschopnost pořadatelů a vtipkování toho hlavního blba do mikrofonu.

To co píšou na idnesu není zas tak pravda. ten model stíhačky padnul do pole asi 10 minut před tím, takže pilota nikdo neohrožoval, byl v tu dobu na dráze a vletovém prostoru na letišti jediný ve vzduchu.

Možná vyšetřování ukáže na fakt, který tam viděl každý že kolem ranveje pobíhají lidé hledající tu stíhačku v poli. Možná se pilot při přistání lekl a odvolal přistání a pokusil se to zvednout a nestihl dostat motor do otáček. Byl tam opravdu zmatek.

v každém případě, nikdo z organizátorů v podstatě nevěděl co se přesně děje, vypadalo to že nemají absolutní přehled kde je které letadlo.

Byla to taková hurá akce amatérů. A to potvrzuje fakt že ačkoliv měla každý vysílačku, informace o pádu letadla se asi donesla na hlavního organizátora až šeptandou od lidí. Nikdy jsem neviděl takový amatérismus při takové akci. Nechci domýšlet co by se stalo při pádu letadla do lidí.

Absence sanitky, nekomunikace organizátorů mezi sebou, vtipkování... již více ne Letecký den Nymburk:(

+14/−1
4.6.2016 17:22

R45o49m52a20n 53K35r14a14t12o82c54h67v98í97l 6956527536614

hm, tak nakonec se ukázal problém lajdáctví organizátora

0/0
4.6.2016 17:31

K54a47r69e58l 66K54ř19i59v68a59n 6740903905584

Po startu ? Že by přetáh ? Já po odlepení vždy potlačím, a až naberu pořádnou rychlost tak pomaloučku přitahuji. Ultralight není žádný Eurofighter, který můžete hned po startu postavit na ocas.

0/0
4.6.2016 17:10

T67o86m79á94š 11Z36e45m27á64n15e58k 5200708856116

Mohl mít problémy s motorem.

0/0
4.6.2016 18:35

K53a19r19e28l 66K23ř16i50v85a81n 6970103925664

Ano, a právě kvůli té možnosti letím vždy tak, abych měl dostatečnou rychlost na přistání bez motoru. V malé výšce. Když mám pod zadkem pár set metrů, tak není problém "vyměnit " výšku za rychlost. A rychlost znamená vztlak na křídlech.

Ztráta rychlosti v malé výšce, to je průser. Smrtelný průser.

0/0
4.6.2016 23:23

J53a38n 21K91u95p10e21c28k10ý 9514271261368

V clanku se nemluvi o dalsi mozne pricine. Na letove draze panoval celkem slusny chaos, ve stejnem okamziku kdy pristalavali parasutisti v jeji blizkosti startovala dalsi letadla. Ve chvili kdy havaroval tento letoun v prostoru drahy predvadel svoje akrobaticke cislo dalkove ovladany model pana Marhoula. Ridici z letove veze v te same chvili nesledoval provoz a hovoril paradoxne pro divaky jak zajistuji bezpecnost. Nelze vyloucit, ze pilot se leknul modelu, ktery se mu dostal do letove drahy a manevrem ktery mel za nasledek pad se mu snazil instinktivne vyhnout. Uvedeny model ve stejny okamzik se totiz vymknul rizeni a rovnez havaroval v poli...

+10/0
4.6.2016 16:00
Foto

J81i63ř10í 55D83v32o58ř24á50k 5655729330448

Tak podle trosek to vypadá na pád ze ztráty rychlosti . Ale samozřejmě vyšetřování nějakou dobu potrvá .

0/0
4.6.2016 15:55

V60á46c92l22a13v 35J51o60n21á76š 8472283732853

Ale tu vertikální naopak nabral....

0/0
4.6.2016 15:59
Foto

J88i35ř18í 66D10v50o85ř33á86k 5855369230768

Bohužel .

0/0
4.6.2016 16:19

P44e52t12r 71B47a68č60a48v73č35í87k 3483908731759

1.My jsme byli v Nymburce. Nymburek je kde?

2. Ultralighty provádí akrobacii? Já myslel, že na to nejsou stavěné a ani povolené.:-/

+2/−7
4.6.2016 15:43

V70á85c61l37a19v 46J68o88n41á98š 8712813582363

A byl jsi taky v Hamburce?

+1/0
4.6.2016 15:48

V59á16c85l88a57v 17J18o18n14á98š 8592233472243

Kde je Nymburka?

+1/0
4.6.2016 15:50

P10e30t28r 19T75. 20D62v10o33ř97á14k 4404748633

Bačavčík nezní moc česky a to tě omlouvá.

+2/−1
4.6.2016 16:05





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.