Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nechte mě zabít se. Důstojnou smrtí má být hlavně asistovaná sebevražda

Důstojná smrt, ale za přísných podmínek. Zákon navržený skupinou poslanců zavádí nejen eutanazii, ale i asistovanou sebevraždu. Rozdíl je jen v tom, kdo akt vedoucí k ukončení života vykoná: zda lékař, nebo sám pacient. Pro oba případy norma stanovuje přísné podmínky. Určuje i to, kdo má provedené zákroky kontrolovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V47á15c97l58a93v 26P96o26l33á82š33e34k 9506590101397

Žádná sebevražda nemůže být "důstojnou smrtí". Je smutnou skutečností, že člověk sebevraždou překryje všechno dobré, co v životě udělal. Když si na něj v budoucnu kdokoliv z příbuzných nebo známých vzpomene, vybaví se mu jen ta sebevražda a na všechno ostatní si již nevzpomene. Kdo chce, aby po něm zůstala dobrá vzpomínka, nemůže spáchat sebevraždu, ale musí si ten konec protrpět.

A rozhodně bych do eutanázie nebo asistované sebevraždy nezatahoval lékaře. Úkolem lékařů je lečit a ne zabíjet. Nemohl bych mít důvěru v lékaře, jenž dopoledne léčí a odpoledne zabíjí. Měl bych obavu, že ho to zabíjení uvnitř změní tak,že nebude brát životy svých pacientů dost vážně. Že si třeba řekne "Tebe, dědku, bych raději zabil než léčil." Musí-li již někdo zabíjet, ať to není lékař, ale specializovaný ras.

+3/−6
6.6.2016 9:05

S87i32m42o58n57a 41B92ě56l31á51k95o89v20á 2850141249753

ano, viděla jsem, jak se můj děda svíjel v bolestech, jak prosil, že už chce zemřít, jak si sám nedošel ani na wc... to jsou opravdu krásné vzpomínky... RvRv

+3/−1
6.6.2016 9:17

S98i61m93o35n19a 85B54ě21l58á29k21o90v49á 2310171159453

a jestli lékař někdy někomu pomohl, to se nedozvíte...

+1/−1
6.6.2016 9:19

Z84d32e88n42ě40k 15T22r51u36t51n29o17v16s46k78ý 7183583516960

Tak to je morbidní názor :"Kdo chce, aby po něm zůstala dobrá vzpomínka, nemůže spáchat sebevraždu, ale musí si ten konec protrpět."

+7/0
6.6.2016 10:09

Z15d13e77n45ě86k 47T98r22u81t64n81o30v87s83k74ý 7103803356430

Pokud je na člověka vzpomínka jen jak odešel z tohoto světa, nebo tato vzpomínka je nejsilnější,a nic jiného, vedl tento člověk poněkud zbytečný život..

+3/−1
6.6.2016 10:11

S67i56m81o83n82a 44B35ě14l51á81k41o82v89á 2790201109413

pan Polášek si asi myslí, že to, jak člověk zemřel, je ta nejdůležitější věc... způsob smrti určitě nepřebije vzpomínky na mého dědu, ale kdyby zemřel s pomocí a bezbolestně, bylo by to lepší pro všechny, hlavně pro babičku, které se dodnes vrací ta bezmoc, když ho tak viděla....

+1/−1
6.6.2016 10:27

Z17d85e11n93ě40k 91T40r85u54t30n41o32v40s46k96ý 7823253826490

:D Ježíše Krista taky vlastně lidi znají jen proto, že zemřel na kříži... :D

+2/−1
6.6.2016 11:57

K33a29r94e11l 61D43r56d40a 6494812907

Tady jsme měli příklad umírajícího muže v domácnosti a pečující manželky, co se z toho jeho drastického umírání složila.

Stále mám pocit, že tišící prostředky jsou v nemocnici lépe aplikovatelné než v domácnosti. Čekal bych, že lze "fyzického utrpení" v nemocnici lépe tlumit. A podle mě dokonce tak dobře, že to by neměl být důvod k eutanazii.

A pak, jak by asi rozhodovala žena o smrti svého manžela? Jenže je to dost virtuální otázka. Běžně přece pacienti vědí, že odchází do nemocnice zemřít a rodina to zařizuje a souhlasí s takovým postupem. Je to v podstatě stejné jak při eutanazii. Nejbližší akceptují, že někdo z blízkých umírá. Dnes akorát zabouchnou dveře bytu a čekají na telefon.

Trochu se motám kolem vozíčkářů. Dalo to měsíce trénování než jsem se naučil někoho zvedat, přenášet, ukládat, polohovat... Je třeba vědět jak neublížit. Trochu něco vím o proleženinách. Apod. Pokud si chci vzít domů umírajícího ve špatném zdravotním stavu a zajistit mu dobrou péči, je to zralé na školení a trénink přímo s pacienty. Jinak je to nad síly a znalosti laika.

To samé eutanazie. Pokud by se měl laik rozhodovat správně, měl by projít školením, poučením. V Griffin a Phoenixová (1976) probíhá široké poučení jak se postavit ke smrtelné nemoci. Jak je tomu u nás?

Ale pokud bych čekal, že se má laik rozhodnout, neměl by to být až tak úplný laik, jinak to rozhodování bude nesmyslné. Neznalost a hloupost přece nedávají svobodu rozhodování.

+4/0
6.6.2016 2:04

K50a77r83e43l 92N94e33č48a36s 5633509960380

Skupina státních úředníků v produktivním věku bude rozhodovat o tom,zda se bude moci člověk nechat utratit.Místo aby spíše dělala vše pro důstojnou péči o přestárlé,invalidy etc.jako je tomu třeba v sousedním Rakousku aj.Děkujeme profesoru Zlatuškovi za jeho péči.:-/:-/

+11/−7
5.6.2016 22:06

L23i93b80o21r 45H44l98u74b95u69č76e21k 4220840497607

... tak nevím, ale asi máte vážný problém s pochopením psaného textu.... ale nebojte se, to mezi důvody k "utracení" zatím nepatří...

+5/−3
5.6.2016 23:13

K83a61r90e13l 62N78e62č48a96s 5523129580760

S psaným textem,milý Hlubučku mám problém pouze v případě,když je stupidní. Myslím,že zrovna ve Vašem případě jde o zdařilou ukázku.:-)

+1/−1
6.6.2016 8:55

L55u84d81v32í65k 86R67a61k 8445941144824

Souhlas se sterilizací jsem podepsala na sále a v bolestech, říká žena.

CO SI MÁM MYSLET O iDNES? PROČ NENÍ DISKUSE K TOMUTO ČLÁNKU? ;-ORv

+4/−2
5.6.2016 21:18

J25i53r17i 17D31o80m19i83n86i52k 1121598931740

Jste hodně OT. Stěžujte si. Ale jste na soukromém pozemku, o tom, jak se na něm budete chovat rozhoduje jeho majitel.

+1/0
5.6.2016 21:22

S44i40m41o24n91a 42B50ě97l50á83k93o88v55á 2970801989483

byla k němu diskuze cca půl hodiny. Pak slečna Trachtová zjistila, že to, co je popisováno v rozhovoru, bylo tehdy zcela normální a běžné u všech žen rodících opakovaně císařským řezem, přičemž tyto ženy nepožadují po tolika letech finanční odškodnění jako dotyčná paní, tudíž příspěvky byly asi 100:3 v neprospěch té paní, tak diskuzi pod svým článkem jaksi zrušila...

+8/0
5.6.2016 21:23

K65a85r30e47l 34N55e41č74a71s 5913739880120

Pane Raku,protože je celku předvídatelná její úroveň vzhledem k tématu.

Nešlo by o diskusi,ale o výtrusy.;-D

+1/−2
5.6.2016 21:57

D82a31n38a 90T52e36n29z30l12e71r 5420272135323

Ta diskuze byla naprosto slušná a věcná. Šlo tam hlavně o to, že při tehdy prováděních CŘ hrozilo velkému procentu žen, které absolvovaly hned dva císařské řezy za sebou, že při třetím těhotenství zemřou na komplikace. Ta operace nebyla tak vyladěná jako dnes, zásah byl intenzivnější. Proto se hned při druhém CŘ ženy sterilizovaly, aby nemusely na další náročnou "velkou" operaci.

Paní podepsala, že s tím souhlasí, dnes ale tvrdí něco o diskriminaci a chce peníze, místo co by byla ráda, že jí dvakrát zachránili život a nečekali, až při třetím těhotenství umře.

Když by jí tehdy tu sterilizaci neudělali, soudí se dnes kvůli zanedbané péči. :-)

To je zhruba obsah té diskuze. V tom momentě musela zmizet.

+6/0
5.6.2016 22:17

K22a42r34e21l 12D87r13d45a 6734722377

Jste zbytečně brutus a lžete. V článku je to přece pěkně popsáno. Šlo jen o to vědět o co jde a mít možnost se rozhodnout. Ostatně, je uváděna lékařka, která si myslí, že v tom poučení pochybila.

Podle mě, tak jednají lékaři u nás často. Poučení pacienta vynechají jako zbytečné.

A i ta diskriminace je v článku. Poškozené Češky se nechtějí dát do spolku s Romkami. Jinak na tom byly stejně.

+1/−5
6.6.2016 1:32

S19i84m10o48n29a 50B75ě18l47á11k72o60v63á 2540541789273

tvrdí, že nevěděla, co je to sterilizace. Zatímco pojem interupce jí cizí nebyl. Podepsala to? Podepsala... A jestli nevěděla, co podepisuje, je to její blbost. Když dnes podepíšete smlouvu s Providentem, Home Crediteem a pod., a za čas zjistíte, jak moc nevýhodné to je a zažalujete je, že jste smlouvu s nimi podepsal pod nátlakem a v tísni, tak se vám taky každý vysměje....

+2/0
6.6.2016 7:13

J63i24r87i 29D31o32m29i42n46i79k 1711118981460

Umírejte si svobodně kdy chcete a jak chcete. Ale netahejte do vašeho rozhodnutí zemřít jiné, aby vám "pomáhali", defakto, aby vás na vaše přání zabili.

A už vůbec neberte do svých rukou jakési příbuzenské právo rozhodovat o smrti svých blízkých, kteří se nemohou bránit a nebo komunikovat . Pak mu právě vy sami berete jeho svobodné rozhodnutí, o které se tady tolik perete.

+4/−7
5.6.2016 21:16

S56i64m63o42n51a 29B81ě81l30á65k18o64v31á 2480801709653

ještě že nám poradíte, bez vás bychom vůbec nevěděli, co si počít...

+4/0
5.6.2016 21:17

P57e18t84e81r 59B83a17k87i62č 1799159825700

Trafil klinček po hlavičke.

0/0
7.6.2016 8:54

J14a17k48u63b 25S94ú10k22e12n58í45k 3802926314217

Pokud nám pomoci chtějí, proč bychom je do toho netahali? Nutit je k tomu nikdo nebude.

+2/0
5.6.2016 22:14

P66e10t79e60r 75B23a23k91i23č 1649969795550

Teraz, v budúcnosti sa to môže zmeniť.

V Holandsku už sa o tom vedie debata asi aj preto vydala nazvyme to holandská lekárska komora vyhlásenie kde Holandskí lekári si musia zachovať právo odmietnuť pomôcť svojim pacientom dobrovoľne ukončiť svoj život.

http://svet.sme.sk/c/20070522/holandski-lekari-maju-pravo-odmietnut-pacientom-pomoc-pri-eutanazii.html

+1/0
7.6.2016 9:11

J54a88n 48H76l98a59v61á10č 4251669333

Pane Dominiku z vašich příspěvků jednoznačně vyplývá, že jste podobnou situaci nezažil ba ani se neoctnul poblíž. Problém mudrlantů, kteří nevědomě pod historickým vlivem církve odmítají asistovanou sebevraždu nebo usmrcení trpícího je jejich nezkušenost s touto problematikou. Přeji vám, abyste byl ušetřen podobných zkušeností, neboť nic nebolí tak, jako právě bezmocnost u trpícího, který vás prosí o smrt.

+5/0
5.6.2016 23:28

A85n69n53a 55G59r49e11g65o62r94o31v61á 9101535178573

Znám paní, co se celý život musí starat o svého mentálně postiženého syna. Ten syn může mít tak 55. S věkem se to jen zhoršuje. Každý den musí pod ním čtyřikrát měnit prostěradla. A někdy to nedělá jenom do prostěradla, ale hází to po stěně.

+1/0
6.6.2016 17:02

S89i25m35o98n27a 25B53ě67l23á19k68o80v43á 2680201509433

a co jako?

0/0
6.6.2016 19:40

A56n74n15a 68G67r42e73g62o41r27o59v33á 9371485328913

Já jsem myslela, že mě ohromíte když navrhnete nějaké vyhovující řešení. No nic, nevadí.

0/0
6.6.2016 21:41

S11i71m84o89n66a 15B69ě25l84á42k49o80v29á 2320921849793

já jsem zase čekala, že tím chcete něco říct... .

+1/0
7.6.2016 18:33

A27n52n78a 11G87r32e82g61o46r85o96v93á 9441845708463

Chtěla jsem říct, že eutanazie nemusí skončit tak jak to slibují oficiálně, ale že můžou být v ohrožení další "zbyteční jedlíci".

0/0
8.6.2016 17:47

A88n41n96a 35G60r76e51g14o89r82o35v91á 9911425198333

Asi nemáte dost citu, co byste jí poradila?

0/0
6.6.2016 21:46

S74i52m19o95n52a 89B23ě48l12á38k29o28v72á 2310501569783

v tomto případě se nedá poradit vůbec nic, protože to "vyhovující řešení" prostě nemá. Paní musí být velmi silná, že to zvládá. Ono jí asi ani nic jiného nezbývá, pokud nechce dát syna někam do ústavu. A to by určitě nechtěl nikdo a každý by se to snažil zvládnout vlastními silami...

+1/−1
7.6.2016 18:36

A44n40n89a 95G58r29e50g11o73r21o14v96á 9891685138763

No oni už o tom uvažují, ale v ústavu by chtěli raději lehčí pacienty.

0/0
8.6.2016 17:49

A72n28n90a 74G73r92e97g28o57r32o31v56á 9321415678423

Oni nebyl na začátku až tak na tom špatně. Teď už se ho bojí i zubař ošetřit, v ústavu taky by chtěli někoho lehčího.

0/0
8.6.2016 18:11

K77a23m57i11l28a 37J25a32n68í94k77o78v18á 6514228683267

Souhlasím s vámi. Je to šílená situace, nekonečná.... tohle nikdo nemůže pochopit do nejmenšího detailu - kdo si to neprožil.. Je mi té paní neskutečně líto. Bohužel, největší průšvih dnes je, že těch ústavů je hodně málo na to, jaká je skutečná potřeba..

Dokonce je jich moc málo i na to, když jsou ti "potenciální chovanci" postiženi méně, fyzicky jsou zdraví, jen ta mentální způsobilost je bídná.. Mám takovou dceru, 48 let, a není šance ji někam umístit..

0/0
9.6.2016 17:30

J51a98n 12F58r80o14l50í42k 6716470365964

Přísně důsledná asistovaná sebevražda po Česku. První jde Rittig pak Nagyová a sestra smrt dostane na starost důchodce s vyššími příjmy.;-)

+1/−4
5.6.2016 21:04

J92a77r42o52m71í28r 75K20r12á57l 4450129684159

Proč se musíte tak hloupě vyjadřovat k něčemu, co jste vůbec nepochopil ? Ale mohu Vás uklidnit - nejste sám.

+4/−1
5.6.2016 21:11

J78i24r28i 19D15o20m62i40n79i42k 1651828951180

Pan Trutnovský píše - cituji : "každý jeden bude mít možnost sepsat, za jakých okolností jeho život ukončit...." Už dnes máte možnost při plném vědomí, například po diagnostikování rakoviny a nebo jiné neléčitelné nemoci, sepsat u notáře a zanést do zdravotní dokumentace, že si nepřejete v případě nutnosti léčbu.

A i když to lékaři nemusí respektovat, tak to zpravidla respektují a řeší jen bolesti, případně člověka ve velkých bolestech uvedou do úmělého spánku a čekají, až odejdou sami a v klidu. Tu možnost tedy náte. Ale jakmile například příbuzní získají možnost u svého příbuzného rozhodovat bapř. o odpojení od přístrojů, ať už z jakýchkoliv důvodů, tak je to obyčejné úmyslné zabití. Lidé nejsou zvířata a lékaři nejsou veterináři. Že to mnozí NECHTĚJÍ chápat vypovídá mnohé o jejich intelektu a o úctě k jiným lidem.

+2/−4
5.6.2016 21:04

J17a67r56o89m88í35r 74K26r45á35l 4460329454589

Takže vlastně máte volbu pouze mezi delším a kratším utrpením. To mi v 21. století připadá poněkud barbarské.

+5/0
5.6.2016 21:06

J24i92r63i 98D89o74m34i35n24i61k 1411258441620

Život si nikdo nenalinkuje, stejně, jako smrt.

0/−2
5.6.2016 21:08

J96a10r86o88m32í66r 13K43r11á54l 4230439404629

Až něco podobného zažijete třeba v rodině, možná se Vám rozsvítí v hlavě.

+5/0
5.6.2016 21:13

J78i91r72i 81D73o13m26i85n77i65k 1911308821800

Zažil jsem to, a ne jednou...

0/0
5.6.2016 21:18

S53i93m57o73n89a 22B28ě45l48á57k10o77v54á 2790911189853

a asi se vám to hrozně líbilo, když to necháte podstupovat i své další příbuzné a nedáte jim možnost volby, jak z tohoto světa bezbolestně a důstojně odejíjt... Rv

+5/0
5.6.2016 21:25

J56i44r71i 56D31o88m58i50n40i46k 1201318311950

Tu volbu CHCETE VY a ne ti vaši příbuzní. Ti se často nemají ani schopnost nika vyjádřit.

+3/−3
5.6.2016 21:28

S11i82m31o88n16a 96B49ě52l28á43k43o53v24á 2810951579453

ano, tu volbu chci já, abych mohla rozhodovat O SOBĚ!! NE O NIKOM JINÉM, JEN A POUZE SAMA O SOBĚ!!!!

+3/0
5.6.2016 21:30

S93i69m78o45n85a 21B33ě31l14á97k32o58v74á 2170231269603

a vaší příbuzní by třeba taky chtěli rozhodnout sami o sobě a vy jim tu možnost berete.

+3/−1
5.6.2016 21:31

S90i85m21o46n13a 26B37ě23l76á73k76o54v82á 2110261619513

a opravdu nevíte, že se současnou právní úpravou můžou vaši příbuzní rozhodnout o tom, abyste byl odpojen od přístrojů?

+3/0
5.6.2016 21:32

J60a25r71o96m66í11r 97K26r93á52l 4360299374629

Ano jsem to já a moji příbuzní to budou respektovat. Stejně, jako já respektuji jejich rozhodnutí.

+1/0
5.6.2016 22:28

Z81d11e34n54ě17k 58T42r41u68t82n20o54v39s31k77ý 7753723896610

právě že člověk, za kterého se také považujete se snaží svůj nalinkovaný život ovlivnit, aby mu byl co nejpohodlnější. To jen slaboši sedí,čekají a lamentují na zlý osud

+1/−1
5.6.2016 21:14

J73i10r83i 32D35o33m83i22n30i19k 1721118921490

Nepovažuji se, JSEM člověk, a rozhoduji se zcela svobodně. A když budu cítit, že je čas a budu ještě při smyslech, rozhodnu se včas i o svém konci sám, bez pomoci jiných. Třeba i díky úctě a ohleduplnosti k těm jiným.

+1/−4
5.6.2016 21:26

S20i93m52o57n56a 19B12ě19l28á55k88o86v22á 2700761489283

ano, rozhodnete se sám bez pomoci jiných. Takže se zastřelíte, oběsíte, nebo skočíte z výšky. To ale není důstojná smrt. Pokud takto chcete zemřít vy, prosím. Většina lidí to nechce.

+3/−1
5.6.2016 21:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.