Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Německo nemůže být arabské, míní dalajláma. Běžencům by však pomáhal

Tibetský duchovní vůdce dalajláma se ocitl v centru pozornosti odpůrců imigrace a kritiků islámu. Po internetu se šíří jeho věty, že běženců je v Evropě příliš a že se Německo nemůže stát arabskou zemí. V rozhovoru pro FAZ dalajláma nicméně hovořil i o potřebě pomáhat lidem na útěku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L62u23k71á91š 59P36a40v30l42á30s12e25k 8471139159491

Tak přesně za taková slova jsou někteří vybraní jedinci označovaní za xenofoby...

0/0
3.6.2016 8:47

R50a10d80e32k 20S28ý67k36o71r91a 9837511359921

Včetně samotného dalajlámy, za xenofoba ho už v Německu označili, tedy ta hrstka vítacích maniaků :-)

0/0
3.6.2016 10:04

M72i39c86h58a72l 62H86r79o44n84e37c 8127376796834

Si trochu protireci ten dalajmáma

0/0
3.6.2016 8:25

D68a31n65a 34K35o92c60i91á15n22o59v18á 2313518589548

Kdy se budou v Praze pálit tibetské vlajky? Dalajláma překvapil?

+1/0
2.6.2016 23:23
Foto

J17a19n 23W62i75r52n54i29t63z24e56r 8378514457600

Zcela upřímně, žádnou rozzuřenou a šokovanou reakci od lidí na straně, od níž byste očekávala pálení vlajek, jsem nezaznamenal. Řekl bych, že dalajlámova slova jim nijak moc nevadí, ostatně mnozí neříkají nic jiného...

0/0
3.6.2016 6:23

J54i14ř49í 90R57y97s 3234327646924

Tak to se "kavárně" nebude líbit,Havlův oblíbenec a "nacista".Udělal mě radost.:-)

+1/0
2.6.2016 21:50

J55o27s37e17f 38P60o86l82á92š32e88k 8771707617266

masážka mladé fronty...Rv

0/0
2.6.2016 21:38

S71t21a27n25i79s97l26a61v 67J40a54h17o94d30a 3135701570675

Pane Wirnitzere, chci se vás zeptat, zda a popřípadě kdy, opustíte neomarxistickou politicko-korektní terminologii a přestanete individua masově proudící z muslimských zemí do Evropy nazývat "uprchlíky" či "běženci".

Předpokládám, že vám je známá trivialita, že velká část těchto jedinců přichází ze zemí, kde válečný konflikt není, a také, že uprchlík, který nepožádá o azyl v první bezpečné zemi ale bez povolení úřadů vstupuje na území suverenních států se stává nelegálním migrantem.

Pokud jsou vám známa výše uvedená fakta a přesto používáte termíny jako "běženci" nebo "uprchlíci", pak se dopouštíte systematického lhaní a manipulace. Což je u novináře věc morálně i lidsky odpudivá. .

+6/−2
2.6.2016 21:36

K58a35r60e96l 30N49e90č91a44s 5943279330470

Možná zaměňujete ,jak je zvykem neomarxismus s tzn.Franfurtskou školou /Adorno etc./?? Jinak,pane Jahodo-jaký termín pro ty lidi navrhujete?;-D

0/0
2.6.2016 22:00

I74v87a 14D73o15l90a42n86s31k93á 2113646950210

Ja bych zde rada pomohla. Spravny nazev pro migranty bez politickeho naroku nebo povoleni zeme do ktere se stehuji je "okupanti".

0/0
3.6.2016 0:40
Foto

J44a17n 84W76i69r31n46i26t53z31e50r 8178554677210

Vážený pane Jahodo,

to, že část cizinců přicházejících do Evropy s úmyslem žádat o azyl na azyl nemá nárok, je mi známo dobře. Opakovaně (a nejméně jednou velmi důkladně) jsem to popisoval ve článcích. Ostatně i v tomto článku jsem použil výraz "uprchlická a migrační krize".

Předpokládám též, že jste si všiml, že článek je monitoringem rozhovoru, který dalajláma poskytl FAZ. Tento list v citacích dalajlámy uvádí výraz Flüchtlinge a to se překládá jako uprchlíci. Kdyby použil Migranten, napsal bych migranti. Jistě jako člověk, který zde poučuje, co je u novinářů morálně a lidsky odpudivé, budete souhlasit, že překládat citace je třeba přesně.

Krátce řečeno, vadí-li Vám dalajlamova terminologie, obviňujte jeho, ne mě, já nemohu za to, co říká.

Nelegální migrant je termín vycházející - soudím - ze striktního právního výkladu implementovaných dublinských dohod a čl. 2 Ženevské konvence o uprchlících (té konvence, která váže smluvní státy dělat spoustu věcí, co striktně právně vzato nedělají, a která sama o sobě neříká nic o první bezpečné zemi). Text na iDNES.cz ale není striktně právnický rozbor. Je účelnější používat termíny, které namísto populistického buzení negativních nálad poukazují na to, že ti lidé asi měli nějaký důvod odejít z domova - protože jedině nezavíráním očí nad důvody lze hledat správnou cestu, jak uprchlickou vlnu utlumit. (A s ní i vlnu migrační, protože se ekonomičtí migranti nebudou mít za koho schovávat/vydávat, když do Evropy nepůjdou váleční uprchlíci).

+10/−1
2.6.2016 22:39
Foto

O48n89d10ř69e19j 14T25y12l85e17č52e34k 2298839472568

Mrzí mě, že mohu udělit jen jedno plus.

0/0
2.6.2016 23:03
Foto

J32a25n 58W58i15r23n11i26t68z51e62r 8538964887370

Nevadí, vážím si toho. :-)

0/0
2.6.2016 23:09

D30a20n49a 14K49o79c23i87á65n76o94v45á 2863698609368

Já mohu udělit jen jedno minus. Novinář má buď napsat, že jde o překlad, nebo o vlastní názor. U překladu bych nevolila překlad google, ale překladatele.

0/−4
2.6.2016 23:18
Foto

J21a37n 28W64i10r12n43i91t64z52e53r 8478934557660

Nevěřím, že tuto "argumentaci" myslíte vážně.

+3/0
3.6.2016 6:36

S96t71a16n36i64s77l30a92v 58J43a86h37o47d64a 3195601460545

Pane Wirnitzere,

oceňuji, že jste odpověděl.Tím však moje ocenění končí. Vaše odpověď totiž není ničím jiným, než zdůvodněním, proč používat politicko-korektní popis situace.

Namísto pojmů, které správně a pravdivě popisují situaci ("nelegální migranti" či "ekonomičtí migranti") prosazujete zavádějící termíny, které obraz situace pokřivují ("uprchlíci", "běženci"). Že tento postup zdůvodňujte jakousi snahou zabránit "populistickému buzení negativních nálad" je příznačné: pravda musí být upravena tak, aby obraz migrantů byl pozitivní. Implicitně naznačujete, že pravdivý, faktický a věrný popis situace (nelegálnost, ekonomický účel migrace) je třeba představovat jako něco zavrženíhodného ("populistické buzení negativních nálad").

Rovněž vaše úsilí popisovat právní terminologii stanovenou mezinárodním právem jako nevhodnou pro daný případ ("striktní výklad") je pouhou snahou vyhnout se termínům, které jsou sice správné a pravdivé, ale zobrazující migranty v negativní světle (čemuž je třeba v rámci politické korektnosti zabrátnit). Proti užítí těchto termínů je také nesmyslné námítat, že jsou smluvní státy dané smlouvy často porušují. Nezákonnost postupu signatářského státu nedělá z nelegálního migranta legálního, ale je pouze znakem porušení mezinárodní smlouvy.

Politická korektnost je forma manipulace a lhaní s politickými motivy. Vaším příspěvkem jste jen potvrdil, že tato metoda patří k vaší žurnalistické práci.

+2/0
2.6.2016 23:26
Foto

J62a96n 75W12i52r50n60i58t22z91e21r 8608574877620

Ještě jeden pokus:

1. Výrazy typu uprchlíci nebo běženci používá celý civilizovaný svět, mj. i ruská státní média. Umanuté výkřiky "nejsou to uprchlíci", tak časté na českých konspiračních webech, jsou mi lhostejné a jejich křičení hlasitěji není silnějším argumentem.

2. Jestli máte pocit, že se nechám vydírat stylem "buď uznáte, že to jsou nelegální migranti, nebo vás označím za lháře a manipulátora", tak Vám napovím: nenechám, snažíte se zbytečně.

3. Nikde nezpochybňuji, že s uprchlíky přicházejí i ekonomičtí migranti. Jsou to dvě kategorie téhož problému (zdroj: data Eurostat & UNHCR, z nichž jasně plyne, že mnozí lidé azyl dostanou a mnozí lidé na něj nemají nárok). Když hovořím o uprchlících, mám na mysli tu první skupinu.

4. Ano, označovat všechny ty lidi, jak uprchlíky, tak ekonomické migranty, plošně (tzn. všechny) výrazem "nelegální migranti" je buzení negativních nálad (protože ten výraz má podtón "je to všechno banda šmejdů", ale nijak nenese informaci, proč ti lidé prchají. Označovat ekonomické migranty výrazem uprchlíci je rovněž špatně.

5. Lidem, co přicházejí do Evropy, je upřímně jedno, jak si je v titulku označíme. Pokud se shodujeme v tom, že by bylo záhodno, aby jich tolik do Evropy nepřicházelo, je třeba řešit jejich motivaci. Rozstřílené domovy jsou motivací docela výraznou - a mnohem výraznější než "hej, pojďme nelegálně migrovat, je to cool".

6. A jak už jsem napsal - podaří-li se snížit množství přicházejících válečných uprchlíků, nebudou se mít ekonomičtí migranti za koho vydávat.

+4/0
3.6.2016 7:20

P43e13t79r 44B25í23l42e65k 7703307929925

německo může být arabské a to během krátké doby.. co je to 30 - 40 let...

+1/0
2.6.2016 21:20
Foto

J75a77n 23W44i58r94n13i16t28z29e41r 8628544897200

Dobrý večer, pane Václave Červinko,

pokud se Vám ulevilo tím, že jste mi mechanicky omínusoval všechny příspěvky v diskusi (které v ní v tu chvíli byly), jsem rád, jestli je Vám lépe. Možná by na tom šlo založit nějakou terapii - guru Jára měl odháčkování, tohle by se mohlo jmenovat třeba odmínusování. :-)

Pokud máte jakékoliv výhrady k mé práci, neváhejte mi je sdělit zde nebo mailem (formát jmeno.prijmeni@idnes.cz), rád Vám odpovím.

Jsem také rád, že zde plusujete názory, že má dalajláma stran běženců rozum.

Já si totiž myslím to samé.

+4/−5
2.6.2016 19:37

M25i32c26h55a90l 45K75u87c52h26t49a 6843954734442

Drzoun Červinka si dovolil nesouhlasit s jedině správnými názory pana redaktora? To snad ne! Okamžitě prověřit, zda tím neporušil pravidla slušné a kultivované diskuse...;-)

+6/−2
2.6.2016 20:37
Foto

J42a98n 71W16i45r45n78i36t50z40e64r 8938854647880

Nesouhlas s názory je přirozená věc. Tam je mínus úplně v pohodě - nesouhlasí, nemá čas nebo chuť argumentovat, dá mínus. Žádný problém, od toho ty mínusy koneckonců jsou.

To, že mechanicky omínusuje cokoliv včetně upozornění "JXD vložil do dalajlámovy citace něco, co dalajláma neřekl" ale nemá nic do činění s vyjádřením nesouhlasu s mým názorem.

Ostatně pokud jde o názor, pan Červinka tu plusuje příspěvky říkající, že dalajláma má rozum, já zde veřejně napsal, že s dalajlamou také souhlasím. V něčem se tedy zjevně shodneme.

+3/0
2.6.2016 22:56

M45i84l30a20n 35V46a50l87á39š48e85k 5673962211410

Zbyněk Passer. V rozhovoru pro ParlamentníListy.

Putina by si liberálové museli vymyslet, kdyby neexistoval. Spolu s Trumpem, Strachem, Le Penovou, domnělou krajní pravicí a nacionalismem. Strašení a demagogie se vrátily do médií hlavního proudu. Nerozhodují fakta, ale emoce. Ruský vojenský rozpočet proti tomu americkému připomíná kapesné spolužáka ze sociálně vyloučené rodiny, ale je to Rusko, které představuje hrozbu. Mapa aliančních (tedy de facto amerických) vojenských základen podél severní, západní a jižní hranice Ruska připomíná obklíčení, ale řinčení aliančními zbraněmi na ruské hranici je zřejmě taky ruská agrese. Ruská armáda zasahuje bez mandátu OSN mimo hranice svého území až na výjimky v blízkém příhraničí, kde žijí početné ruské menšiny. Je to špatně. Americká armáda šíří bez mandátu mezinárodního společenství demokracii a lidská práva až na výjimky tam, kde ze země teče ropa.

Ruské vojenské intervence odtrhávají bez mandátu OSN a za cenu nuly (Krym) životů enklávy z autonomních sousedních států, což je odsouzeníhodné. Americké vojenské intervence mění bez mandátu OSN a často proti vůli místních obyvatel celé vlády a režimy a srovnávají infrastrukturu cílových států se zemí, zanechávají za sebou milion mrtvých (Irák) což je chvályhodné a zaslouží si Nobelovu cenu za mír. Na americké imperiální politice se musí podílet vazalské státy finančně, nebo aspoň symbolickou vojenskou účastí, aby snížily náklady světového policisty na změnu daného režimu, ruská imperiální politika si za totéž zaslouží oprávněné sankce.

+3/−3
2.6.2016 19:27
Foto

J48a22n 70W51i40r88n46i15t15z23e50r 8878834567280

Americké základny na severních hranicích Ruska? Nebývalo tam moře?

0/0
2.6.2016 19:47

K39a40r52e72l 89J97e53ř41á78b57e76k 4190353306247

Snad hranice teritoriálních vod, Jane?

0/0
2.6.2016 20:40
Foto

J34a53n 88W98i52r35n55i10t96z91e34r 8538814967640

Ty mají asi 22 kilometrů, v této vzdálenosti (a notně daleko za ní) od severních hranic Ruska je Severní ledový oceán.

0/0
2.6.2016 23:08

M20i98c92h43a79l 54K56u32c57h90t93a 6403214874252

Z tónu článku a naléhavé potřeby "uvádět sdělení na pravou míru" soudím, že sluníčkáři jsou skutečně poněkud zaskočeni.:-P

+1/0
2.6.2016 19:11

M55a16r60e81k 70H40a16l47í91k 7183258278294

Nečekaný přírůstek do skupiny populistů a pravicových extrémistů.

+5/0
2.6.2016 18:56

M10i97c11h15a33l 56K79u27c11h76t42a 6373874934882

R^;-D

0/0
2.6.2016 19:03

M52i42l22o30š 52V44o11n94d89r13u33š82k32a 5835461367284

Koukám, že Dalajláma má víc rozumu než papež...

+4/−1
2.6.2016 18:47

R72i84c91h50a53r11d 32N94o69v94a54k 8178596751472

dalajlamo rudi uz tebe jeste udelaji rasistu, ze jsi nabozensky fanatik atrokar to uz o tobe rikaji davno.

cest vam, vase svatostiR^R^R^V

+2/−1
2.6.2016 18:25

M82a36r30i89e 40M82a89l41a 8165194576724

Zajímavý komentář. Takový červený.:-P

+1/−1
2.6.2016 18:30

K21a36r36e81l 10N80e51č34a63s 5203669680940

Německo není arabské nýbrž turecké. Ale hospodářství má svoje.:-)

+2/0
2.6.2016 18:11

J84o11s79e59f 18P54o46l11á11š86e61k 8871907287686

hospodářství?made in germany-a pod tím made in china-fujRv

0/0
2.6.2016 21:42

J95a47n 18S24e32m21i90k 4224797632489

"Hrad označil ústy mluvčího Jiřího Ovčáčka slova tibetského duchovního vůdce za nůž do zad pražské kavárny."

Ovcacek je genius;-DV

+4/0
2.6.2016 17:52

M97a11r12i35e 56M98a47l89a 8595404656764

Německo, že nemůže být Arabské? 8-o A všiml si vůbec dalajláma, že v případě Německa platí biblické rčení, nic není nemožné? Německo totiž již z velké části arabské je a to především díky migrační politice Angeli Merkel :-P

+4/0
2.6.2016 17:43

M94a52r88t76i35n 35S56v31o90b36o14d32a 2616328140792

Jaký je rozdíl mezi okupací Tibetu Číňany a okupací Evropy Muslimy? Žádný, jen jedni útočníci použili zbraně a obránci se mohli bránit. Ti druzí používají lsti, sází na naší solidaritu při které k nám poslali trojského koně. Výsledek bude bohužel stejný OKUPACE !!

+5/0
2.6.2016 17:40

O14n65d41r82e22j 98F40l23i89d20r 3745810348527

Nejak nechapu kde v tom vyjadreni vidite podporu antiimigrantu. Ja tam vidim "Evropa by mela pomoct, ale ne trvale zivit." Tedy prijmout vsechny na nezbytne nutnou dobu a pak maji na vyber - bud se zacleni do evropske spolecnosti (jako napr. u nas vietnamci) nebo sup zpatky.

+3/0
2.6.2016 17:21

J30a66n 92K21o61t24a84s 9319410802246

Tady nikdo nikoho zpatky posilat nebude - v multikulturalistickem pojeti, kteremu podlehl Brusel a politicke spicky zapadu, se mluvi o nove Evrope, nutnem a potrebnem zhnednuti Evropanu (kdo o tom pochybuje, je samozrejme rasista). Kdepak, ti uz tady zustanou na porad...

+4/0
2.6.2016 17:36

J85o52s54e22f 34P98o31l52á25š97e33k 8351427247726

mudrcu-Araba už od soc.dávek !Rvnedostaneš

0/0
2.6.2016 21:43

Ř47e18h72o69ř 92V72l19a90s94á89k 2424514571316

Zásadní problém je, že ti lidé nestojí o žádné stavění na nohy, ale o bezpracný život v luxusu. Že jim část lidí vytrvale lživě říká uprchlíci, jako by je snad někdo pronásledoval přes půl světa a to je zbavovalo všech povinností, to na věci nic nemění.

+5/0
2.6.2016 17:15

F55r61a44n73t88i10s47e26k 38K67u78b92i67k 9481985740544

Nejsi v obraze: V nemecku dostanou jidlo, bydli v kontaynerech, a kapesne dospely 110, druhy 100, deti po 80 € vetsina z nich co jsou u nas -asi 2000 uprchliku prevazne syrie, maji vlastni penize. Teprve potmom co dostanou asyl asi po roce jsou zarazeni do harz4 a povinnost hledat praci.

0/−1
2.6.2016 20:02

M68a22r40i70e 68J32a17h55n80o70v79á 5162143614395

Jak říkal Steven Weinberg, držitel Nobelovy ceny za teoretickou fyziku:

„Náboženství je urážka lidské důstojnosti. Bez něj i s ním zlí lidé dělají špatné věci a dobří dobré. Aby i dobří lidé činili zlo, k tomu je třeba náboženství.“

+10/−2
2.6.2016 17:10

R37i78c15h16a37r44d 98N72o25v26a61k 8218346281832

podivej se na vase dejiny, pani atheistko, na vase gilotiny, golodomory, gulagy, potraty, euthanasi, konfiskace, kolektivisace, ideologisace skolstvi a vedy.

ma na svedomi vice lidsky zivotu, nez vsechna nabozenstvi sveta dohromady. a za pohych 200 let.

+3/−5
2.6.2016 18:27

M19a53r78i61e 73J72a63h63n17o61v68á 5292303874175

Kdybyste se místo toho vztekání nad obsahem těch slov zamyslel, uděláte líp.

+7/−1
2.6.2016 18:30

J54a69n 45B70a47b85i76č29k67a 9493169823127

Spíše jste se nezamyslela vy. Celé 20 tě století máte příklady, že aby dobří lidé konali zlo, na to nepotřebují náboženství,

+3/0
2.6.2016 19:14

M91a62r26i79e 20J81a97h64n89o51v49á 5142183944955

A jste si jistý, že to byli dobří lidé?

+5/0
2.6.2016 19:25

K61a57r82e34l 98J60e61ř54á59b64e98k 4630313466347

Marie pan Novák to napsal výborně a hlavně pravdivě, což je podstatné.TO co jste napsala Vy,tím jste si jen "naběhla". :-)

0/0
2.6.2016 20:54

M91a38r11i26e 76J39a42h10n78o23v14á 5142623164285

Já citovala Stevena Weinberga, můj názor zase je, že má pravdu on. Osobně bych diskutovala s panem Babičkou na dané téma. Možná bychom se nakonec pochopili, ale s panem Novákem o tom vážně pochybuji.

0/0
2.6.2016 21:15

V89í37t 14K77u64r77k97a 3668776926

Vítej mezi pravicovými extrémixty, dalajlámo.

+8/0
2.6.2016 17:10

I96v66a 63D32o36l56a97n13s38k95á 2893486190400

A proc ne pravicovymi aktivisty? Nebo je slovo aktivista vyhrazeno jen pro levicaky?

0/0
3.6.2016 0:45





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.