Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Maturanti zvládají dril, ale neumí matematicky přemýšlet, míní iniciativa

Studenti, kteří letos maturovali z matematiky, prokázali slušnou znalost některých naučených postupů. Selhávali ovšem v praktických úlohách, kde bylo třeba matematiku aplikovat na konkrétní problém. Vyplývá to z analýzy výsledků maturitních příkladů, kterou provedla iniciativa Maturitní data - odtajněno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P56a81v38e50l 30T52e29s59a15ř80í17k 6570753190825

Jsem opravdu překvapen, úloha s cenou knihy kterou vyřešilo jen 48 % maturantů to je přeci sestavení jednoduché rovnice pro základní školy, zrovna tak úloha další s čerpadly kterou nevyřešilo 84% maturantů, to je jednoduchá logická úvaha.

Já mám opravdu dojem že úroveň školství za posledních 25 let velmi a velmi poklesla a přitom v MF Dnes na stole vidím titulek Děti jsou chytřejší než před 20 lety, osobně to na svých potomcích jaksi nepozoruji.

0/0
2.6.2016 22:09

M67i23k67u73l15á62š 98L58é45v57y 5502795464241

„V matematickém testu je spousta úloh, kterým já říkám technický balast. To, co trénují, už umí každý trochu chytřejší mobil.

No tak toihle je typická ukázka degradace mladé populace. Je to děs a hnus!

0/0
2.6.2016 6:42

L10i97b69o73r 82P53o72l48á76k 9142199273603

Proboha! Co to je "matematicky" přemýšlet? - viz název článku. Kvůli tomu je příspěvek vrcholně škodlivý.

+1/0
1.6.2016 11:21

O35l27d28ř62i74c19h 87J76a32n64e82č75e75k 8519716173711

to jsou úlohy k maturitě? 8-o já bych tedy řekl, že je to tak 6. třída ZŠ ;-(

+2/0
1.6.2016 10:00

J19a34r43o92m56í77r 48K19r61á38l 4750289464629

Mimo asi dvou otázek bych to přirovnal k našim přijímačkám na průmyslovku.

0/0
1.6.2016 12:53

M64i86k11u72l40á26š 93L75é70v58y 5462765434861

Jo, je to tak! Tu maturitu by měl dát i mírně nadprůměrný absolvent ZŠ. My na střední jsme probírali i základy vš matiky, tedy, limity, derivace, vyšetřování funkcí, tedy lokální extrémy a pod a taky integrály. A tehdy společnost vůbec neřešila jak si s tím studenti poradí. Bralo se to tak, že středoškolák chodí do výběrové školy a zkrátka musí makat.

Řeknu to i jinak: Po převratu šlo mnoho věcí do kytek, mimo jiné i školství! Tohle jsem si vycinkali těmi klíčky, dobře nám tak!

0/0
2.6.2016 6:53

A96l17e12n11a 40E15l94i83á83š67o77v48á 3794531232808

Kdo zvládne dril, zvládne matematiku. Jenže dnešní studenti věnují matematice sotva desetinu času, který tento obor potřebuje. V tom je skutečně problém

+1/−2
1.6.2016 8:41

M22i58l85o11š 28D87v73o77ř40á90k 4763423636844

Takže maturita z matematiky je dobrovolná a nedá ji čtvrtina maturantů? A co až bude povinná? Tento stát zřejmě rezignuje na "produkci" zdravotních sester a učitelek v MŠ ;-D

0/−2
1.6.2016 8:24

R55o79s44t61i21s53l35a74v 86C41a66h79a 6133437937901

opravdu nechci, aby mi nejaky roztok, ktery mi pak vpichne, michala sestra, ktera nezvladne ani matiku zakladky. Protoze 0.5% roztok je precejenom neco jineho nez 0.05%

+4/0
1.6.2016 9:03

M45i49l62o88š 45D87v90o41ř67á18k 4433333706494

Ale já přece neříkám, že nemají umět matematiku. Já se jenom ptám, kolik těch holek a zdravce tu matematiku u maturity zvládne, když ji nedá 25% těch, co si ji teď dobrovolně berou. To je naprosto legitimní dotaz a musí si ho položit hlavně politici. V současnosti si totiž na zdravkách, konzervatořích, ekonomkách, středních pedagogických školách tu matematiku dobrovolně bere málokdo, což bude mít nějaký důvod.

0/0
1.6.2016 15:28

R37o62s30t97i21s97l14a28v 41C68a54h46a 6703537447481

a kde jste prisel na tuhle statistiku? Nenapadlo Vas, ze zrovna na techto skolach je nemalo tech, co proste neumi ani cizi jazyk? BTW konzervatore se maturita z matiky nebude tykat ani v budoucnu.

0/0
1.6.2016 18:04

O84l39d82ř48i54c36h 79J73a48n67e87č13e92k 8139206123141

pokud zdravotní sestry a učitelky v MŠ nezvládnou takovéhle úlohy (to nemá s maturitou nic společného, to je úroveň ZŠ!), tak snad raději abychom je importovali ze Sýrie...

0/0
1.6.2016 10:14

M47i14l14o58š 15D32v94o86ř27á18k 4923433986274

To vás nejspíše skutečně čeká.

0/0
1.6.2016 15:28

J46a96r29o33m13í49r 31K94r11á82l 4550589524209

A není lepší maturovat spíše z odborných předmětů ? Pokud sestra nezvládá základní matematiku, propadne třeba už ve druháku. Maturita není doklad o znalostech, tím jsou vysvědčení.

+1/0
1.6.2016 12:55

M11i34l38o58š 52D42v33o49ř39á88k 4783173876614

Také si myslím, že by měly maturovat z něčeho, co pak v životě využijí.

+1/0
1.6.2016 15:29

J36a28r85o39m49í50r 51K15r73á79l 4170619814519

Ano. Kdysi se dokonce nematurovalo z matematiky ani na elektro průmyslovce. Pokládali to za zbytečné, protože bez dobrých znalostí matematiky nebylo možné odmaturovat např. z VF techniky.

0/0
1.6.2016 18:11

M13i31k13u56l78á84š 85L92é78v44y 5902655934961

No, ano to je pravda. Elektro totiž nejde dát bez zjnalosti matiky. Třeba komplexní čísla atd...

0/0
2.6.2016 6:57

D66a40n53i94e61l 69S67c81a95r25d18o12n67i 6948608585504

My se na stredni ucili i derivace a integraly z toho jsem se klepal jen at si to nevytahnu, jestli pulka lidi nespocita ani tohle to je hodne ubohe...

+8/0
1.6.2016 7:27

J90a60n 80K46a18š84p32a38r 9121743430487

To už si opravdu děláte z lidí srandu, příklad „Petr s Radkem si chtějí koupit stejnou knihu.... " To má být příklad pro středoškoláka, to vypočítají i děti ze základky ...

+7/0
1.6.2016 6:38

J50a48r83o56s54l48a42v 35J21o98s21e82f 5302340860474

Obávám se, že dnes děti ze základky již takovéto "těžké" příklady nepočítají! Proto maturita vypadá a dopadá tak jak dopadá.

+5/0
1.6.2016 8:23

J76a26n 89F41r30i93d10r15i22c59h 6575548319663

Tohle jsem zažil ve fyzice na vysoke škole. Ze střední jsem nesl cekem obstojné známky, hned v prvním semestru mi bylo jasné že je něco špatně. zadání úloh bylo najednou bez různých pomůcek a dodaných hodnot a vše se řešilo v obecné rovině. Totálně jsem se v tom ztrácel a mnoho ostatních při zkouškách taky, soudě podle absurdního množství taháků, které si vyráběli.

+3/0
1.6.2016 6:22

O59l93d34ř43i55c76h 34J55a23n55e28č32e39k 8909486963261

no je fakt, že se zadáním "řešte nejprve obecně, pak s dosazením konkrétních hodnot" mělo ve fyzice dost spolužáků problém - a to i na gymplu před 20 lety...

0/0
1.6.2016 10:03

V83l97a83d61i84m84í12r 28M56o47r78a43v93e89c 3868140533493

A kde je problém? Ve studentech? nemyslím si, že by byli zásadně jiní. Já vidím problém ve vzdělávacím systému. pokud není pedagog, který umí žáky naučit matematicky přemýšlet, tak kde se to mají naučit?

+6/−2
1.6.2016 6:12

P26e58t86r 77V19o23n30d13r43a23c96e63k 7195651253430

Vladimíre - stěžovat si na kantory je nesmysl - prostě ne všichni lidé mohou získat maturitu ....... já maturoval cca před 30ti lety a třeba matiku jsem se učil tak , že jsem si během vyučování dělal poznámky a doma počítal - pochop, že když něco chceš musíš pro to něco udělat a neschvalovat vinu na všechny okolo !

+8/−1
1.6.2016 6:31

A73l56e46n15a 73E19l32i25á98š38o54v22á 3294651402288

To je ono. Matematika nepotřebuje žádné speciální myšlení. Potřebuje čas, ve kterém se věnuji počítání.

0/−1
1.6.2016 8:43

P84e50t31r 47H38e15l87l70e40r 5813506874304

No tak je to přesně naopak. Matematika je převod reality do systému, který se dá spočítat. A to počítání je už práce pro stroj.

Ale bez toho, aby člověk pochopil to počítání, nemůže matematiku správně používat.

+5/0
1.6.2016 9:37

J91a38r22o27m60í26r 40K67r48á74l 4170369704789

No právě. Musíte příklad umět spočítat zpaměti, nebo na papíře. A až pak si můžete urychlit práci kalkulačkou. Ne aby nahrazovala znalosti.

0/0
1.6.2016 13:00

T80o67m18á83š 77V82a78n78č67u43r76a 4148675670748

"nemyslím si, že by byli zásadně jiní" - To se ale dá říci i o učitelích. Učitel, který učí víc jak deset let, se také těžko změní. Takže co učil před deseti lety, učí stejně i dnes. A pokud stejný učitel učí stejným stylem, ale úroveň znalostí studentů se za tu dobu změnilo, na které straně je pak problém?

0/0
1.6.2016 9:34

J74a91r68o43m93í16r 98K42r93á68l 4480989604469

Problém je v tom, že kantor už nemá takové podmínky k výuce. Dříve platilo, že kdo na střední neuměl, musel odejít. Například dnes ví, že kvůli financování podle počtu studentů se bude škola snažit si studenta udržet.

+1/0
1.6.2016 12:58

P75e24t21r 67V35o17n12d31r97a71c15e51k 7235701783500

Maturanti musí pochopit význam maturity a že je konec rozdávání ......... v dalším kroku bych se zamyslel nad rychlokvašky typu Bc, Mgr , Mba a další nesmysly .......

+1/0
1.6.2016 4:46

D55a57n71i91e73l 82S47c92a76r72d80o35n24i 6248388825284

Staci omezit pocet studentu na humanitnich oborech, mcdonald uz ma stejne plno...

0/0
1.6.2016 7:29

A42l90e28n65a 46E41l60i71á52š92o96v37á 3524921382628

Ale absolventi humanitních oborů zvládnou i práci za kasou a doplňování zboží do regálů.

+1/0
1.6.2016 8:45
Foto

M52i22r90o37s67l71a91v 76O27l89š62á35k 4760171828426

Koukám, že tu diskutéři mají rádi logické úložky. Ne že by moc souvisely s článkem :-), ale tak taky přispěji tím, co znám. Taky je mám rád.

(je to vážně matematicky funkční, žádný chyták)

(1) Čtyři lidi stojí na jedné straně tunelu. Tunel projde jeden za 5, druhý 10, třetí 20, čtvrtý 25 minut. Tunelem smí jít vždy nejvýše dva, a jedině se svíčkou. Svíčka hoří hodinu. Jak dostat všechny čtyři na druhou stranu než dohoří svíčka?

(2) Stojí před vámi tři lidi -- poctivec, lhář a špeh. Poctivec mluví vždy pravdu, lhář vždy lže, špeh si může vybrat. Nevíte ale, kdo je kdo. Smíte postupně položit tři otázky, na které lze odpovědět ANO / NE (mohou se ptát na identitu jednotlivých lidí a používat logické spojky). U každé otázky si vyberete, komu ji adresujete. Můžete se tedy například jednoho zeptat dvakrát, jednoho jednou a jednoho vůbec. Jakým postupem je bezpečně identifikovat?

+1/0
1.6.2016 1:56

R32o32s80t78i59s83l19a25v 20C30a31h88a 6493647337791

ad 1) 5+10 ->, 5 <-, 20+25->, 10<-, 5+10 ->, celkovy cas 60 minut

0/0
1.6.2016 9:19

P52e71t70r 12H47e54l59l69e98r 5513476554784

Ta jednička je dost podivnej příklad a jednu z variant, jak je to myšleno, jssem pochopil jsem až z řešení.

Člověka totiž nejvíc zarazí, proč by tunelem mohli jít jen dva a spíš hledá situaci, ketrá by tomu odpovídala, než řešení.

0/0
1.6.2016 9:44

O35l94d45ř20i63c15h 30J22a58n13e68č13e74k 8269476503121

to je celkem standardní příklad, kdybych ho býval neznal, taky by mi asi nebylo moc jasné, jak je to myšleno, protože to pan Olšák poněkud vágně formuloval.

já znám 'smysluplnější' zadání: čtyři trestanci jsou na útěku z vězení, přišli k lávce, která unese vždy jen dva, a přitom je tma a oni mají jen jednu baterku, takže poté, co dva přejdou 'tam', jeden vždy musí donést baterku zpět. za 60 minut dorazí policie, když se jim do té doby podaří přejít, mohou lávku strhnout a jsou na svobodě.

0/0
1.6.2016 10:13

R36o62b66e82r82t 14L45a80u93e76r 5724200796170

Pro chronické řešivce, tady je jeden sice už fousatej, ale myslím, že přesto stále zajímavej:

Ze dvou míst proti sobě vyjíždějí dva cyklisti. Oba jedou rovnoměrnou rychlostí - jeden 25km/hod, druhý 15km/hod. Když jsou od sebe vzdáleni 40km, vyletí z řidítek jednoho cyklisty moucha a letí nad silnicí směrem přímo ke druhému cyklistovi rychlostí 15km/hod. Přiletí až k němu, obrátí se a stejnou rychlostí se vrací k prvnímu. Tímto způsobem létá sem a tam tak dlouho, až se cyklisté setkají. Kolik kilometrů během té doby moucha nalétá?

0/0
1.6.2016 1:34

L46a62d46i84s34l84a78v 85J58a13r66o92š 6674129970717

Musela by letět rychleji, jinak jí ten co jede 25km/h ujede. ;-) Taky není specifikováno, zda po dané silnici nejezdí motorkáři či automobily. V případě že jezdí může mouše už po pár metrech proletět hlavou zadeček, nebo může skončit v zubech motorkáře (to ovšem pouze v případě, že motorkář je veselý) :-D

+1/0
1.6.2016 5:48

R37o22b28e95r24t 83L87a94u51e89r 5984380686380

S tou rychlostí mouchy máte samozřejmě pravdu. Koukám, že psát podobné příklady o půl druhé v noci není zrovna dobrý nápad....

Moucha má teda rychlost 30km/hod. Je to fakt rychlá moucha.

Trasa mezi oběma cyklisty až do doby jejich setkání zůstává zcela volná.

+1/0
1.6.2016 6:45

O56t11a78k95a31r 50V38a41l22e64k 6336502135632

To je hodne kvalitne cvicena moucha. ;-)

0/0
1.6.2016 6:07

O25l89d45ř43i81c32h 48J59a90n83e91č61e73k 8509436443851

no když jsem tuhle úlohu poprvé někdy na základce slyšel, tak jsem se ji fakt pokoušel řešit jako součet geometrické řady ;-D jenže to jsem tehdy ještě neuměl :-/

0/0
1.6.2016 10:17

J49a26r30o55m65í24r 71K79r57á43l 4950109634719

:-) On je to spíše problém logický, než matematický.

0/0
1.6.2016 13:03

J73i79ř34í 79K61a53č65í56r46e88k 5960206936

A jde na tom akorát dobře vidět, jak jsou jednotne maturity nutné,

0/−1
1.6.2016 1:28

J13i69ř75í 86K97a76č78í82r34e82k 5180596746

Mam trochu pochybnosti jestli to je matematickym drilem, nebo jen tim, ze: Třetina obyvatel této země je slabá duchem. Každý sedmý občan je debilní nebo dementní nebo alkoholik. Zhruba polovina obyvatel této země má podprůměrný intelekt. ;-D

0/0
1.6.2016 1:20

J73a62n 33Č87e51š59k37a 7210280808492

Tak jednoduché příklady, asi se kouknu na zadání letošní maturity a zkusím si to udělat pro zábavu, tak jako někdo luští třeba křížovky. ;-D Maturoval jsem před 7 lety ještě postaru, tohle fakt podle mě není maturita, ale opakování základní školy. Pokud někdo nedokáže tyto příklady spočítat, neměl by maturitu mít, i když by třeba získal potřebný počet bodů, aby prošel. Kolikrát bývají i příklady na přijímačky na SŠ těžší než tato "maturita". A aby to nevypadalo, že tady kecám a vím o tom kulový, tak níže uvádím své řešení příkladů uvedených v článku:

Knihy:

x + 250 = 3x - 150, kde x jsou Kč, které má Petr

400 = 2x => x = 200 Kč

Výsledek: Petr má 200 Kč, Radim má 600 Kč, kniha stojí 450 Kč.

Proč tak jednoduchý příklad řešit soustavou rovnic? Ne, že by to nešlo, ale je to zbytečně složité...

Čerpadla:

x = 2/n (počet hodin závisí na počtu čerpadel, čím více čerpadel, tím kratší doba)

Výsledek: n = 2/x (vyjádření proměnné z předchozího vzorce, učivo 8. třídy ZŠ)

Pro kontrolu si můžeme dosadit za X konkrétní časové hodnoty - např. pro naplnění nádrže za 2 hodiny potřebujeme 1 čerpadlo, pro naplnění nádrže za 1 hodinu potřebujeme 2 čerpadla, pro naplnění nádrže za půl hodiny potřebujeme 4 čerpadla, pro naplnění nádrže za čtvrt hodiny potřebujeme 8 čerpadel...

+3/−4
31.5.2016 23:32

J70a80n 90Č30e92š78k41a 7570550298682

oprava překlepu: místo Radim má být Radek...

0/0
31.5.2016 23:37

J20i81ř55í 97O32u84k87r49o96p25e29c 5850798123329

Snažíte se nám tady ukázat, jak umíte hezky počítat, ale akorát poukazujete, jak je ten článek ohledně špatného porozumění textu pravdivý minimálně ve Vašem případě. Odkud víte, že jedno čerpadlo naplní nádrž za dvě hodiny? Nikde nic takového není řečeno ani žádná jiná výkonnost čerpadla. Jediné, co se ví, že jsou stejně výkonná. Raději si poctivě přečtěte znovu zadání ;)

Mimochodem správná odpověď je x/2n.

+1/−1
1.6.2016 0:32

G57a46b46r81i81e84l 87H35o26r26t85e57n 9891559513594

To si děláte legraci? Panu Češkovi vyčítáte, že nepochopil zadání, a sám ignorujete, že konkrétní čas v příkladu s pumpou označil jasně jako příklad pro kontrolu správnosti postupu...?

+4/0
1.6.2016 0:47

J14i54ř15í 52O51u42k52r36o52p32e77c 5820348503949

Až na to, že postup je chybný, kdybyste si to zkusil spočítat ;) Po vyřešení úlohy nejde v žádném případě určit konkrétní počet čerpadel na konkrétní počet hodin. To je stále proměnná, neboť na to známe málo parametrů ;)

Z příkladu je teoreticky možné, že jedno čerpadlo může naplnit nádrž klidně i za deset hodin.

Ale jen se ztrapňujte.

+1/−1
1.6.2016 0:56

A21l27e69š 30H93o20r72á47k 7825310552390

Pane Hortene, x v tom příkladu zůstane vždycky x. Pro řešení je naprosto irelevantní jeho hodnota. Nemáme ji ani jak zjistit. Takže jediné správné řešení je to, co napsal pan Oukropec, tedy že n čerpadel udělá práci za x/2n hodin.

+4/0
1.6.2016 0:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.