Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Maturanti zvládají dril, ale neumí matematicky přemýšlet, míní iniciativa

Studenti, kteří letos maturovali z matematiky, prokázali slušnou znalost některých naučených postupů. Selhávali ovšem v praktických úlohách, kde bylo třeba matematiku aplikovat na konkrétní problém. Vyplývá to z analýzy výsledků maturitních příkladů, kterou provedla iniciativa Maturitní data - odtajněno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P20a91v71e13l 21T27e17s92a84ř17í57k 6580973750335

Jsem opravdu překvapen, úloha s cenou knihy kterou vyřešilo jen 48 % maturantů to je přeci sestavení jednoduché rovnice pro základní školy, zrovna tak úloha další s čerpadly kterou nevyřešilo 84% maturantů, to je jednoduchá logická úvaha.

Já mám opravdu dojem že úroveň školství za posledních 25 let velmi a velmi poklesla a přitom v MF Dnes na stole vidím titulek Děti jsou chytřejší než před 20 lety, osobně to na svých potomcích jaksi nepozoruji.

0/0
2.6.2016 22:09

M41i37k66u48l17á21š 62L97é49v13y 5662395274861

„V matematickém testu je spousta úloh, kterým já říkám technický balast. To, co trénují, už umí každý trochu chytřejší mobil.

No tak toihle je typická ukázka degradace mladé populace. Je to děs a hnus!

0/0
2.6.2016 6:42

L77i92b23o88r 42P57o17l89á98k 9912219223283

Proboha! Co to je "matematicky" přemýšlet? - viz název článku. Kvůli tomu je příspěvek vrcholně škodlivý.

+1/0
1.6.2016 11:21

O32l74d71ř30i54c45h 34J97a87n11e29č50e33k 8989386723631

to jsou úlohy k maturitě? 8-o já bych tedy řekl, že je to tak 6. třída ZŠ ;-(

+2/0
1.6.2016 10:00

J17a60r77o75m97í38r 63K45r19á42l 4740349464669

Mimo asi dvou otázek bych to přirovnal k našim přijímačkám na průmyslovku.

0/0
1.6.2016 12:53

M55i95k98u43l74á74š 41L46é83v80y 5612795144211

Jo, je to tak! Tu maturitu by měl dát i mírně nadprůměrný absolvent ZŠ. My na střední jsme probírali i základy vš matiky, tedy, limity, derivace, vyšetřování funkcí, tedy lokální extrémy a pod a taky integrály. A tehdy společnost vůbec neřešila jak si s tím studenti poradí. Bralo se to tak, že středoškolák chodí do výběrové školy a zkrátka musí makat.

Řeknu to i jinak: Po převratu šlo mnoho věcí do kytek, mimo jiné i školství! Tohle jsem si vycinkali těmi klíčky, dobře nám tak!

0/0
2.6.2016 6:53

A69l91e33n17a 60E35l38i13á61š50o56v75á 3424651192358

Kdo zvládne dril, zvládne matematiku. Jenže dnešní studenti věnují matematice sotva desetinu času, který tento obor potřebuje. V tom je skutečně problém

+1/−2
1.6.2016 8:41

M90i32l63o63š 61D93v37o10ř94á97k 4873753236924

Takže maturita z matematiky je dobrovolná a nedá ji čtvrtina maturantů? A co až bude povinná? Tento stát zřejmě rezignuje na "produkci" zdravotních sester a učitelek v MŠ ;-D

0/−2
1.6.2016 8:24

R93o46s58t58i33s49l50a50v 26C84a40h26a 8915461920282

opravdu nechci, aby mi nejaky roztok, ktery mi pak vpichne, michala sestra, ktera nezvladne ani matiku zakladky. Protoze 0.5% roztok je precejenom neco jineho nez 0.05%

+4/0
1.6.2016 9:03

M97i97l79o74š 54D69v56o50ř56á17k 4963953176654

Ale já přece neříkám, že nemají umět matematiku. Já se jenom ptám, kolik těch holek a zdravce tu matematiku u maturity zvládne, když ji nedá 25% těch, co si ji teď dobrovolně berou. To je naprosto legitimní dotaz a musí si ho položit hlavně politici. V současnosti si totiž na zdravkách, konzervatořích, ekonomkách, středních pedagogických školách tu matematiku dobrovolně bere málokdo, což bude mít nějaký důvod.

0/0
1.6.2016 15:28

R37o50s37t47i57s61l38a82v 17C84a85h49a 8805471780302

a kde jste prisel na tuhle statistiku? Nenapadlo Vas, ze zrovna na techto skolach je nemalo tech, co proste neumi ani cizi jazyk? BTW konzervatore se maturita z matiky nebude tykat ani v budoucnu.

0/0
1.6.2016 18:04

O76l44d62ř11i78c88h 76J43a27n49e76č12e18k 8759426533541

pokud zdravotní sestry a učitelky v MŠ nezvládnou takovéhle úlohy (to nemá s maturitou nic společného, to je úroveň ZŠ!), tak snad raději abychom je importovali ze Sýrie...

0/0
1.6.2016 10:14

M18i29l13o75š 64D98v45o66ř68á24k 4723883686294

To vás nejspíše skutečně čeká.

0/0
1.6.2016 15:28

J74a12r77o86m29í61r 53K64r58á60l 4590149394219

A není lepší maturovat spíše z odborných předmětů ? Pokud sestra nezvládá základní matematiku, propadne třeba už ve druháku. Maturita není doklad o znalostech, tím jsou vysvědčení.

+1/0
1.6.2016 12:55

M80i97l19o53š 95D36v38o59ř27á11k 4793633646224

Také si myslím, že by měly maturovat z něčeho, co pak v životě využijí.

+1/0
1.6.2016 15:29

J29a62r69o37m80í56r 36K15r97á55l 4340929644639

Ano. Kdysi se dokonce nematurovalo z matematiky ani na elektro průmyslovce. Pokládali to za zbytečné, protože bez dobrých znalostí matematiky nebylo možné odmaturovat např. z VF techniky.

0/0
1.6.2016 18:11

M53i25k14u93l15á54š 17L43é73v79y 5252335484731

No, ano to je pravda. Elektro totiž nejde dát bez zjnalosti matiky. Třeba komplexní čísla atd...

0/0
2.6.2016 6:57

D28a68n28i80e89l 98S46c40a96r43d11o40n15i 6538918215974

My se na stredni ucili i derivace a integraly z toho jsem se klepal jen at si to nevytahnu, jestli pulka lidi nespocita ani tohle to je hodne ubohe...

+8/0
1.6.2016 7:27

J71a43n 73K94a72š84p74a68r 9581663220297

To už si opravdu děláte z lidí srandu, příklad „Petr s Radkem si chtějí koupit stejnou knihu.... " To má být příklad pro středoškoláka, to vypočítají i děti ze základky ...

+7/0
1.6.2016 6:38

J95a57r65o33s87l41a78v 85J15o21s73e64f 5172840170604

Obávám se, že dnes děti ze základky již takovéto "těžké" příklady nepočítají! Proto maturita vypadá a dopadá tak jak dopadá.

+5/0
1.6.2016 8:23

J14a24n 11F88r80i68d27r61i14c98h 6335948429153

Tohle jsem zažil ve fyzice na vysoke škole. Ze střední jsem nesl cekem obstojné známky, hned v prvním semestru mi bylo jasné že je něco špatně. zadání úloh bylo najednou bez různých pomůcek a dodaných hodnot a vše se řešilo v obecné rovině. Totálně jsem se v tom ztrácel a mnoho ostatních při zkouškách taky, soudě podle absurdního množství taháků, které si vyráběli.

+3/0
1.6.2016 6:22

O31l49d78ř27i77c47h 53J74a81n65e60č41e21k 8659316983401

no je fakt, že se zadáním "řešte nejprve obecně, pak s dosazením konkrétních hodnot" mělo ve fyzice dost spolužáků problém - a to i na gymplu před 20 lety...

0/0
1.6.2016 10:03

V65l10a67d18i54m52í21r 40M24o87r47a70v82e41c 3558890723153

A kde je problém? Ve studentech? nemyslím si, že by byli zásadně jiní. Já vidím problém ve vzdělávacím systému. pokud není pedagog, který umí žáky naučit matematicky přemýšlet, tak kde se to mají naučit?

+6/−2
1.6.2016 6:12

P52e24t37r 66V38o23n59d48r29a32c30e37k 7155951813980

Vladimíre - stěžovat si na kantory je nesmysl - prostě ne všichni lidé mohou získat maturitu ....... já maturoval cca před 30ti lety a třeba matiku jsem se učil tak , že jsem si během vyučování dělal poznámky a doma počítal - pochop, že když něco chceš musíš pro to něco udělat a neschvalovat vinu na všechny okolo !

+8/−1
1.6.2016 6:31

A91l39e42n47a 22E93l36i16á47š32o65v36á 3204811282858

To je ono. Matematika nepotřebuje žádné speciální myšlení. Potřebuje čas, ve kterém se věnuji počítání.

0/−1
1.6.2016 8:43

P31e92t26r 56H25e37l42l39e94r 5943136914174

No tak je to přesně naopak. Matematika je převod reality do systému, který se dá spočítat. A to počítání je už práce pro stroj.

Ale bez toho, aby člověk pochopil to počítání, nemůže matematiku správně používat.

+5/0
1.6.2016 9:37

J93a60r42o74m11í41r 62K59r39á67l 4390299114609

No právě. Musíte příklad umět spočítat zpaměti, nebo na papíře. A až pak si můžete urychlit práci kalkulačkou. Ne aby nahrazovala znalosti.

0/0
1.6.2016 13:00

T90o89m93á22š 18V50a11n51č83u12r65a 4528765120988

"nemyslím si, že by byli zásadně jiní" - To se ale dá říci i o učitelích. Učitel, který učí víc jak deset let, se také těžko změní. Takže co učil před deseti lety, učí stejně i dnes. A pokud stejný učitel učí stejným stylem, ale úroveň znalostí studentů se za tu dobu změnilo, na které straně je pak problém?

0/0
1.6.2016 9:34

J18a27r98o32m24í40r 38K15r92á44l 4800869324709

Problém je v tom, že kantor už nemá takové podmínky k výuce. Dříve platilo, že kdo na střední neuměl, musel odejít. Například dnes ví, že kvůli financování podle počtu studentů se bude škola snažit si studenta udržet.

+1/0
1.6.2016 12:58

P62e57t27r 94V35o81n48d14r10a90c82e66k 7915191583710

Maturanti musí pochopit význam maturity a že je konec rozdávání ......... v dalším kroku bych se zamyslel nad rychlokvašky typu Bc, Mgr , Mba a další nesmysly .......

+1/0
1.6.2016 4:46

D44a88n85i57e40l 59S21c30a78r46d59o60n88i 6288738685244

Staci omezit pocet studentu na humanitnich oborech, mcdonald uz ma stejne plno...

0/0
1.6.2016 7:29

A28l23e49n17a 34E80l75i26á68š23o97v40á 3404731462958

Ale absolventi humanitních oborů zvládnou i práci za kasou a doplňování zboží do regálů.

+1/0
1.6.2016 8:45
Foto

M44i71r45o96s46l22a32v 97O16l74š55á45k 4870521218726

Koukám, že tu diskutéři mají rádi logické úložky. Ne že by moc souvisely s článkem :-), ale tak taky přispěji tím, co znám. Taky je mám rád.

(je to vážně matematicky funkční, žádný chyták)

(1) Čtyři lidi stojí na jedné straně tunelu. Tunel projde jeden za 5, druhý 10, třetí 20, čtvrtý 25 minut. Tunelem smí jít vždy nejvýše dva, a jedině se svíčkou. Svíčka hoří hodinu. Jak dostat všechny čtyři na druhou stranu než dohoří svíčka?

(2) Stojí před vámi tři lidi -- poctivec, lhář a špeh. Poctivec mluví vždy pravdu, lhář vždy lže, špeh si může vybrat. Nevíte ale, kdo je kdo. Smíte postupně položit tři otázky, na které lze odpovědět ANO / NE (mohou se ptát na identitu jednotlivých lidí a používat logické spojky). U každé otázky si vyberete, komu ji adresujete. Můžete se tedy například jednoho zeptat dvakrát, jednoho jednou a jednoho vůbec. Jakým postupem je bezpečně identifikovat?

+1/0
1.6.2016 1:56

R18o96s76t89i45s32l37a63v 14C81a23h89a 8975311480152

ad 1) 5+10 ->, 5 <-, 20+25->, 10<-, 5+10 ->, celkovy cas 60 minut

0/0
1.6.2016 9:19

P85e24t92r 82H11e33l26l81e10r 5273196284164

Ta jednička je dost podivnej příklad a jednu z variant, jak je to myšleno, jssem pochopil jsem až z řešení.

Člověka totiž nejvíc zarazí, proč by tunelem mohli jít jen dva a spíš hledá situaci, ketrá by tomu odpovídala, než řešení.

0/0
1.6.2016 9:44

O30l80d80ř69i85c67h 32J75a68n15e98č49e18k 8429416403191

to je celkem standardní příklad, kdybych ho býval neznal, taky by mi asi nebylo moc jasné, jak je to myšleno, protože to pan Olšák poněkud vágně formuloval.

já znám 'smysluplnější' zadání: čtyři trestanci jsou na útěku z vězení, přišli k lávce, která unese vždy jen dva, a přitom je tma a oni mají jen jednu baterku, takže poté, co dva přejdou 'tam', jeden vždy musí donést baterku zpět. za 60 minut dorazí policie, když se jim do té doby podaří přejít, mohou lávku strhnout a jsou na svobodě.

0/0
1.6.2016 10:13

R17o17b52e17r40t 11L38a28u88e16r 5724590186440

Pro chronické řešivce, tady je jeden sice už fousatej, ale myslím, že přesto stále zajímavej:

Ze dvou míst proti sobě vyjíždějí dva cyklisti. Oba jedou rovnoměrnou rychlostí - jeden 25km/hod, druhý 15km/hod. Když jsou od sebe vzdáleni 40km, vyletí z řidítek jednoho cyklisty moucha a letí nad silnicí směrem přímo ke druhému cyklistovi rychlostí 15km/hod. Přiletí až k němu, obrátí se a stejnou rychlostí se vrací k prvnímu. Tímto způsobem létá sem a tam tak dlouho, až se cyklisté setkají. Kolik kilometrů během té doby moucha nalétá?

0/0
1.6.2016 1:34

L15a27d45i97s60l41a18v 38J44a79r82o19š 6544869830617

Musela by letět rychleji, jinak jí ten co jede 25km/h ujede. ;-) Taky není specifikováno, zda po dané silnici nejezdí motorkáři či automobily. V případě že jezdí může mouše už po pár metrech proletět hlavou zadeček, nebo může skončit v zubech motorkáře (to ovšem pouze v případě, že motorkář je veselý) :-D

+1/0
1.6.2016 5:48

R24o83b49e69r17t 11L20a62u22e50r 5784400676770

S tou rychlostí mouchy máte samozřejmě pravdu. Koukám, že psát podobné příklady o půl druhé v noci není zrovna dobrý nápad....

Moucha má teda rychlost 30km/hod. Je to fakt rychlá moucha.

Trasa mezi oběma cyklisty až do doby jejich setkání zůstává zcela volná.

+1/0
1.6.2016 6:45

O25t13a18k96a64r 43V89a96l43e78k 6766982785172

To je hodne kvalitne cvicena moucha. ;-)

0/0
1.6.2016 6:07

O36l57d90ř82i41c15h 54J57a75n67e74č96e26k 8359446483901

no když jsem tuhle úlohu poprvé někdy na základce slyšel, tak jsem se ji fakt pokoušel řešit jako součet geometrické řady ;-D jenže to jsem tehdy ještě neuměl :-/

0/0
1.6.2016 10:17

J38a96r76o11m66í16r 46K89r29á28l 4340859164899

:-) On je to spíše problém logický, než matematický.

0/0
1.6.2016 13:03

J40i12ř40í 54K84a91č87í57r35e72k 5700546426

A jde na tom akorát dobře vidět, jak jsou jednotne maturity nutné,

0/−1
1.6.2016 1:28

J38i88ř46í 73K71a97č39í84r69e80k 5400356896

Mam trochu pochybnosti jestli to je matematickym drilem, nebo jen tim, ze: Třetina obyvatel této země je slabá duchem. Každý sedmý občan je debilní nebo dementní nebo alkoholik. Zhruba polovina obyvatel této země má podprůměrný intelekt. ;-D

0/0
1.6.2016 1:20

J84a46n 50Č85e35š33k88a 7610830658242

Tak jednoduché příklady, asi se kouknu na zadání letošní maturity a zkusím si to udělat pro zábavu, tak jako někdo luští třeba křížovky. ;-D Maturoval jsem před 7 lety ještě postaru, tohle fakt podle mě není maturita, ale opakování základní školy. Pokud někdo nedokáže tyto příklady spočítat, neměl by maturitu mít, i když by třeba získal potřebný počet bodů, aby prošel. Kolikrát bývají i příklady na přijímačky na SŠ těžší než tato "maturita". A aby to nevypadalo, že tady kecám a vím o tom kulový, tak níže uvádím své řešení příkladů uvedených v článku:

Knihy:

x + 250 = 3x - 150, kde x jsou Kč, které má Petr

400 = 2x => x = 200 Kč

Výsledek: Petr má 200 Kč, Radim má 600 Kč, kniha stojí 450 Kč.

Proč tak jednoduchý příklad řešit soustavou rovnic? Ne, že by to nešlo, ale je to zbytečně složité...

Čerpadla:

x = 2/n (počet hodin závisí na počtu čerpadel, čím více čerpadel, tím kratší doba)

Výsledek: n = 2/x (vyjádření proměnné z předchozího vzorce, učivo 8. třídy ZŠ)

Pro kontrolu si můžeme dosadit za X konkrétní časové hodnoty - např. pro naplnění nádrže za 2 hodiny potřebujeme 1 čerpadlo, pro naplnění nádrže za 1 hodinu potřebujeme 2 čerpadla, pro naplnění nádrže za půl hodiny potřebujeme 4 čerpadla, pro naplnění nádrže za čtvrt hodiny potřebujeme 8 čerpadel...

+3/−4
31.5.2016 23:32

J93a88n 62Č98e50š49k50a 7380950618132

oprava překlepu: místo Radim má být Radek...

0/0
31.5.2016 23:37

J61i39ř80í 60O24u17k59r55o41p58e24c 5590128123209

Snažíte se nám tady ukázat, jak umíte hezky počítat, ale akorát poukazujete, jak je ten článek ohledně špatného porozumění textu pravdivý minimálně ve Vašem případě. Odkud víte, že jedno čerpadlo naplní nádrž za dvě hodiny? Nikde nic takového není řečeno ani žádná jiná výkonnost čerpadla. Jediné, co se ví, že jsou stejně výkonná. Raději si poctivě přečtěte znovu zadání ;)

Mimochodem správná odpověď je x/2n.

+1/−1
1.6.2016 0:32

G84a86b44r30i52e75l 15H79o58r76t19e75n 9851289413884

To si děláte legraci? Panu Češkovi vyčítáte, že nepochopil zadání, a sám ignorujete, že konkrétní čas v příkladu s pumpou označil jasně jako příklad pro kontrolu správnosti postupu...?

+4/0
1.6.2016 0:47

J95i92ř33í 42O88u55k53r72o74p54e33c 5200818443749

Až na to, že postup je chybný, kdybyste si to zkusil spočítat ;) Po vyřešení úlohy nejde v žádném případě určit konkrétní počet čerpadel na konkrétní počet hodin. To je stále proměnná, neboť na to známe málo parametrů ;)

Z příkladu je teoreticky možné, že jedno čerpadlo může naplnit nádrž klidně i za deset hodin.

Ale jen se ztrapňujte.

+1/−1
1.6.2016 0:56

A13l95e47š 38H65o50r61á40k 7605840342110

Pane Hortene, x v tom příkladu zůstane vždycky x. Pro řešení je naprosto irelevantní jeho hodnota. Nemáme ji ani jak zjistit. Takže jediné správné řešení je to, co napsal pan Oukropec, tedy že n čerpadel udělá práci za x/2n hodin.

+4/0
1.6.2016 0:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.