Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Maturanti zvládají dril, ale neumí matematicky přemýšlet, míní iniciativa

Studenti, kteří letos maturovali z matematiky, prokázali slušnou znalost některých naučených postupů. Selhávali ovšem v praktických úlohách, kde bylo třeba matematiku aplikovat na konkrétní problém. Vyplývá to z analýzy výsledků maturitních příkladů, kterou provedla iniciativa Maturitní data - odtajněno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P38a32v84e94l 30T90e35s76a88ř38í58k 6490453280975

Jsem opravdu překvapen, úloha s cenou knihy kterou vyřešilo jen 48 % maturantů to je přeci sestavení jednoduché rovnice pro základní školy, zrovna tak úloha další s čerpadly kterou nevyřešilo 84% maturantů, to je jednoduchá logická úvaha.

Já mám opravdu dojem že úroveň školství za posledních 25 let velmi a velmi poklesla a přitom v MF Dnes na stole vidím titulek Děti jsou chytřejší než před 20 lety, osobně to na svých potomcích jaksi nepozoruji.

0/0
2.6.2016 22:09

M83i64k34u79l64á53š 21L67é43v54y 5162535534901

„V matematickém testu je spousta úloh, kterým já říkám technický balast. To, co trénují, už umí každý trochu chytřejší mobil.

No tak toihle je typická ukázka degradace mladé populace. Je to děs a hnus!

0/0
2.6.2016 6:42

L36i14b63o19r 86P44o97l74á66k 9782119213963

Proboha! Co to je "matematicky" přemýšlet? - viz název článku. Kvůli tomu je příspěvek vrcholně škodlivý.

+1/0
1.6.2016 11:21

O52l61d30ř28i16c39h 47J10a62n81e73č43e67k 8269636503501

to jsou úlohy k maturitě? 8-o já bych tedy řekl, že je to tak 6. třída ZŠ ;-(

+2/0
1.6.2016 10:00

J24a46r81o84m62í33r 94K39r58á83l 4980189974559

Mimo asi dvou otázek bych to přirovnal k našim přijímačkám na průmyslovku.

0/0
1.6.2016 12:53

M77i53k55u68l16á23š 36L98é23v15y 5902735324891

Jo, je to tak! Tu maturitu by měl dát i mírně nadprůměrný absolvent ZŠ. My na střední jsme probírali i základy vš matiky, tedy, limity, derivace, vyšetřování funkcí, tedy lokální extrémy a pod a taky integrály. A tehdy společnost vůbec neřešila jak si s tím studenti poradí. Bralo se to tak, že středoškolák chodí do výběrové školy a zkrátka musí makat.

Řeknu to i jinak: Po převratu šlo mnoho věcí do kytek, mimo jiné i školství! Tohle jsem si vycinkali těmi klíčky, dobře nám tak!

0/0
2.6.2016 6:53

A75l29e27n44a 33E25l63i63á38š22o88v37á 3354871572558

Kdo zvládne dril, zvládne matematiku. Jenže dnešní studenti věnují matematice sotva desetinu času, který tento obor potřebuje. V tom je skutečně problém

+1/−2
1.6.2016 8:41

M47i90l64o36š 94D88v21o56ř57á37k 4233243336754

Takže maturita z matematiky je dobrovolná a nedá ji čtvrtina maturantů? A co až bude povinná? Tento stát zřejmě rezignuje na "produkci" zdravotních sester a učitelek v MŠ ;-D

0/−2
1.6.2016 8:24

R92o87s11t15i63s38l65a64v 83C81a90h24a 8245431780772

opravdu nechci, aby mi nejaky roztok, ktery mi pak vpichne, michala sestra, ktera nezvladne ani matiku zakladky. Protoze 0.5% roztok je precejenom neco jineho nez 0.05%

+4/0
1.6.2016 9:03

M87i47l50o66š 67D10v19o95ř93á85k 4173693866954

Ale já přece neříkám, že nemají umět matematiku. Já se jenom ptám, kolik těch holek a zdravce tu matematiku u maturity zvládne, když ji nedá 25% těch, co si ji teď dobrovolně berou. To je naprosto legitimní dotaz a musí si ho položit hlavně politici. V současnosti si totiž na zdravkách, konzervatořích, ekonomkách, středních pedagogických školách tu matematiku dobrovolně bere málokdo, což bude mít nějaký důvod.

0/0
1.6.2016 15:28

R12o49s39t61i28s11l36a30v 34C28a89h82a 8165811440792

a kde jste prisel na tuhle statistiku? Nenapadlo Vas, ze zrovna na techto skolach je nemalo tech, co proste neumi ani cizi jazyk? BTW konzervatore se maturita z matiky nebude tykat ani v budoucnu.

0/0
1.6.2016 18:04

O74l77d76ř78i48c74h 72J66a18n92e78č15e20k 8769316943771

pokud zdravotní sestry a učitelky v MŠ nezvládnou takovéhle úlohy (to nemá s maturitou nic společného, to je úroveň ZŠ!), tak snad raději abychom je importovali ze Sýrie...

0/0
1.6.2016 10:14

M79i51l83o62š 24D77v50o67ř23á32k 4753833936364

To vás nejspíše skutečně čeká.

0/0
1.6.2016 15:28

J60a24r21o39m91í17r 56K36r75á72l 4520359314319

A není lepší maturovat spíše z odborných předmětů ? Pokud sestra nezvládá základní matematiku, propadne třeba už ve druháku. Maturita není doklad o znalostech, tím jsou vysvědčení.

+1/0
1.6.2016 12:55

M20i57l96o93š 15D28v12o92ř95á21k 4623983376804

Také si myslím, že by měly maturovat z něčeho, co pak v životě využijí.

+1/0
1.6.2016 15:29

J61a50r89o33m98í51r 53K95r64á90l 4120699404529

Ano. Kdysi se dokonce nematurovalo z matematiky ani na elektro průmyslovce. Pokládali to za zbytečné, protože bez dobrých znalostí matematiky nebylo možné odmaturovat např. z VF techniky.

0/0
1.6.2016 18:11

M74i21k19u88l56á29š 56L65é34v81y 5782745344661

No, ano to je pravda. Elektro totiž nejde dát bez zjnalosti matiky. Třeba komplexní čísla atd...

0/0
2.6.2016 6:57

D27a98n76i92e78l 74S74c34a81r28d36o78n76i 6248918155914

My se na stredni ucili i derivace a integraly z toho jsem se klepal jen at si to nevytahnu, jestli pulka lidi nespocita ani tohle to je hodne ubohe...

+8/0
1.6.2016 7:27

J44a87n 58K28a83š12p73a51r 9181333940257

To už si opravdu děláte z lidí srandu, příklad „Petr s Radkem si chtějí koupit stejnou knihu.... " To má být příklad pro středoškoláka, to vypočítají i děti ze základky ...

+7/0
1.6.2016 6:38

J18a54r33o27s86l77a64v 24J18o89s64e76f 5502380900624

Obávám se, že dnes děti ze základky již takovéto "těžké" příklady nepočítají! Proto maturita vypadá a dopadá tak jak dopadá.

+5/0
1.6.2016 8:23

J76a51n 42F73r29i88d44r86i74c48h 6435968139513

Tohle jsem zažil ve fyzice na vysoke škole. Ze střední jsem nesl cekem obstojné známky, hned v prvním semestru mi bylo jasné že je něco špatně. zadání úloh bylo najednou bez různých pomůcek a dodaných hodnot a vše se řešilo v obecné rovině. Totálně jsem se v tom ztrácel a mnoho ostatních při zkouškách taky, soudě podle absurdního množství taháků, které si vyráběli.

+3/0
1.6.2016 6:22

O70l51d79ř18i72c73h 12J61a89n45e36č89e82k 8539326813761

no je fakt, že se zadáním "řešte nejprve obecně, pak s dosazením konkrétních hodnot" mělo ve fyzice dost spolužáků problém - a to i na gymplu před 20 lety...

0/0
1.6.2016 10:03

V55l20a20d73i65m90í31r 95M28o19r45a52v47e44c 3678210663293

A kde je problém? Ve studentech? nemyslím si, že by byli zásadně jiní. Já vidím problém ve vzdělávacím systému. pokud není pedagog, který umí žáky naučit matematicky přemýšlet, tak kde se to mají naučit?

+6/−2
1.6.2016 6:12

P23e96t41r 64V26o59n25d60r96a46c38e16k 7895631923700

Vladimíre - stěžovat si na kantory je nesmysl - prostě ne všichni lidé mohou získat maturitu ....... já maturoval cca před 30ti lety a třeba matiku jsem se učil tak , že jsem si během vyučování dělal poznámky a doma počítal - pochop, že když něco chceš musíš pro to něco udělat a neschvalovat vinu na všechny okolo !

+8/−1
1.6.2016 6:31

A87l85e91n76a 15E60l58i21á54š64o65v19á 3524111682788

To je ono. Matematika nepotřebuje žádné speciální myšlení. Potřebuje čas, ve kterém se věnuji počítání.

0/−1
1.6.2016 8:43

P25e34t19r 83H45e89l93l60e58r 5143926834674

No tak je to přesně naopak. Matematika je převod reality do systému, který se dá spočítat. A to počítání je už práce pro stroj.

Ale bez toho, aby člověk pochopil to počítání, nemůže matematiku správně používat.

+5/0
1.6.2016 9:37

J22a28r81o58m76í56r 80K29r89á23l 4620489294209

No právě. Musíte příklad umět spočítat zpaměti, nebo na papíře. A až pak si můžete urychlit práci kalkulačkou. Ne aby nahrazovala znalosti.

0/0
1.6.2016 13:00

T61o92m16á18š 94V77a59n90č65u53r18a 4358965910408

"nemyslím si, že by byli zásadně jiní" - To se ale dá říci i o učitelích. Učitel, který učí víc jak deset let, se také těžko změní. Takže co učil před deseti lety, učí stejně i dnes. A pokud stejný učitel učí stejným stylem, ale úroveň znalostí studentů se za tu dobu změnilo, na které straně je pak problém?

0/0
1.6.2016 9:34

J28a10r66o73m53í42r 45K83r59á75l 4540879584359

Problém je v tom, že kantor už nemá takové podmínky k výuce. Dříve platilo, že kdo na střední neuměl, musel odejít. Například dnes ví, že kvůli financování podle počtu studentů se bude škola snažit si studenta udržet.

+1/0
1.6.2016 12:58

P20e56t45r 25V78o42n67d51r94a97c15e18k 7315621373500

Maturanti musí pochopit význam maturity a že je konec rozdávání ......... v dalším kroku bych se zamyslel nad rychlokvašky typu Bc, Mgr , Mba a další nesmysly .......

+1/0
1.6.2016 4:46

D50a58n88i88e71l 23S95c73a75r77d25o18n56i 6428498895104

Staci omezit pocet studentu na humanitnich oborech, mcdonald uz ma stejne plno...

0/0
1.6.2016 7:29

A64l54e96n72a 19E28l59i72á75š15o67v67á 3454211822568

Ale absolventi humanitních oborů zvládnou i práci za kasou a doplňování zboží do regálů.

+1/0
1.6.2016 8:45
Foto

M18i34r95o97s69l63a96v 60O70l48š11á26k 4580941618576

Koukám, že tu diskutéři mají rádi logické úložky. Ne že by moc souvisely s článkem :-), ale tak taky přispěji tím, co znám. Taky je mám rád.

(je to vážně matematicky funkční, žádný chyták)

(1) Čtyři lidi stojí na jedné straně tunelu. Tunel projde jeden za 5, druhý 10, třetí 20, čtvrtý 25 minut. Tunelem smí jít vždy nejvýše dva, a jedině se svíčkou. Svíčka hoří hodinu. Jak dostat všechny čtyři na druhou stranu než dohoří svíčka?

(2) Stojí před vámi tři lidi -- poctivec, lhář a špeh. Poctivec mluví vždy pravdu, lhář vždy lže, špeh si může vybrat. Nevíte ale, kdo je kdo. Smíte postupně položit tři otázky, na které lze odpovědět ANO / NE (mohou se ptát na identitu jednotlivých lidí a používat logické spojky). U každé otázky si vyberete, komu ji adresujete. Můžete se tedy například jednoho zeptat dvakrát, jednoho jednou a jednoho vůbec. Jakým postupem je bezpečně identifikovat?

+1/0
1.6.2016 1:56

R25o17s65t17i40s77l40a40v 38C25a94h17a 8375161400662

ad 1) 5+10 ->, 5 <-, 20+25->, 10<-, 5+10 ->, celkovy cas 60 minut

0/0
1.6.2016 9:19

P42e61t47r 18H53e90l40l11e57r 5453116694264

Ta jednička je dost podivnej příklad a jednu z variant, jak je to myšleno, jssem pochopil jsem až z řešení.

Člověka totiž nejvíc zarazí, proč by tunelem mohli jít jen dva a spíš hledá situaci, ketrá by tomu odpovídala, než řešení.

0/0
1.6.2016 9:44

O42l24d80ř52i20c52h 37J54a74n26e40č92e65k 8699536673881

to je celkem standardní příklad, kdybych ho býval neznal, taky by mi asi nebylo moc jasné, jak je to myšleno, protože to pan Olšák poněkud vágně formuloval.

já znám 'smysluplnější' zadání: čtyři trestanci jsou na útěku z vězení, přišli k lávce, která unese vždy jen dva, a přitom je tma a oni mají jen jednu baterku, takže poté, co dva přejdou 'tam', jeden vždy musí donést baterku zpět. za 60 minut dorazí policie, když se jim do té doby podaří přejít, mohou lávku strhnout a jsou na svobodě.

0/0
1.6.2016 10:13

R33o64b18e44r82t 95L56a53u13e34r 5764640596930

Pro chronické řešivce, tady je jeden sice už fousatej, ale myslím, že přesto stále zajímavej:

Ze dvou míst proti sobě vyjíždějí dva cyklisti. Oba jedou rovnoměrnou rychlostí - jeden 25km/hod, druhý 15km/hod. Když jsou od sebe vzdáleni 40km, vyletí z řidítek jednoho cyklisty moucha a letí nad silnicí směrem přímo ke druhému cyklistovi rychlostí 15km/hod. Přiletí až k němu, obrátí se a stejnou rychlostí se vrací k prvnímu. Tímto způsobem létá sem a tam tak dlouho, až se cyklisté setkají. Kolik kilometrů během té doby moucha nalétá?

0/0
1.6.2016 1:34

L75a69d23i95s11l23a64v 27J62a12r21o67š 6454169240877

Musela by letět rychleji, jinak jí ten co jede 25km/h ujede. ;-) Taky není specifikováno, zda po dané silnici nejezdí motorkáři či automobily. V případě že jezdí může mouše už po pár metrech proletět hlavou zadeček, nebo může skončit v zubech motorkáře (to ovšem pouze v případě, že motorkář je veselý) :-D

+1/0
1.6.2016 5:48

R31o85b42e67r22t 45L61a81u59e27r 5344970166270

S tou rychlostí mouchy máte samozřejmě pravdu. Koukám, že psát podobné příklady o půl druhé v noci není zrovna dobrý nápad....

Moucha má teda rychlost 30km/hod. Je to fakt rychlá moucha.

Trasa mezi oběma cyklisty až do doby jejich setkání zůstává zcela volná.

+1/0
1.6.2016 6:45

O60t89a25k31a63r 33V51a72l51e54k 6346152115152

To je hodne kvalitne cvicena moucha. ;-)

0/0
1.6.2016 6:07

O33l25d59ř49i39c25h 12J89a31n90e81č40e18k 8419456823881

no když jsem tuhle úlohu poprvé někdy na základce slyšel, tak jsem se ji fakt pokoušel řešit jako součet geometrické řady ;-D jenže to jsem tehdy ještě neuměl :-/

0/0
1.6.2016 10:17

J65a21r45o51m30í52r 24K51r90á46l 4570449864439

:-) On je to spíše problém logický, než matematický.

0/0
1.6.2016 13:03

J16i44ř55í 57K44a67č83í68r89e25k 5690676336

A jde na tom akorát dobře vidět, jak jsou jednotne maturity nutné,

0/−1
1.6.2016 1:28

J49i33ř24í 19K37a67č64í67r93e65k 5620126716

Mam trochu pochybnosti jestli to je matematickym drilem, nebo jen tim, ze: Třetina obyvatel této země je slabá duchem. Každý sedmý občan je debilní nebo dementní nebo alkoholik. Zhruba polovina obyvatel této země má podprůměrný intelekt. ;-D

0/0
1.6.2016 1:20

J45a96n 48Č78e54š55k43a 7570740958612

Tak jednoduché příklady, asi se kouknu na zadání letošní maturity a zkusím si to udělat pro zábavu, tak jako někdo luští třeba křížovky. ;-D Maturoval jsem před 7 lety ještě postaru, tohle fakt podle mě není maturita, ale opakování základní školy. Pokud někdo nedokáže tyto příklady spočítat, neměl by maturitu mít, i když by třeba získal potřebný počet bodů, aby prošel. Kolikrát bývají i příklady na přijímačky na SŠ těžší než tato "maturita". A aby to nevypadalo, že tady kecám a vím o tom kulový, tak níže uvádím své řešení příkladů uvedených v článku:

Knihy:

x + 250 = 3x - 150, kde x jsou Kč, které má Petr

400 = 2x => x = 200 Kč

Výsledek: Petr má 200 Kč, Radim má 600 Kč, kniha stojí 450 Kč.

Proč tak jednoduchý příklad řešit soustavou rovnic? Ne, že by to nešlo, ale je to zbytečně složité...

Čerpadla:

x = 2/n (počet hodin závisí na počtu čerpadel, čím více čerpadel, tím kratší doba)

Výsledek: n = 2/x (vyjádření proměnné z předchozího vzorce, učivo 8. třídy ZŠ)

Pro kontrolu si můžeme dosadit za X konkrétní časové hodnoty - např. pro naplnění nádrže za 2 hodiny potřebujeme 1 čerpadlo, pro naplnění nádrže za 1 hodinu potřebujeme 2 čerpadla, pro naplnění nádrže za půl hodiny potřebujeme 4 čerpadla, pro naplnění nádrže za čtvrt hodiny potřebujeme 8 čerpadel...

+3/−4
31.5.2016 23:32

J11a25n 14Č96e30š29k81a 7610280748282

oprava překlepu: místo Radim má být Radek...

0/0
31.5.2016 23:37

J75i36ř30í 75O31u75k21r77o91p54e71c 5310858303219

Snažíte se nám tady ukázat, jak umíte hezky počítat, ale akorát poukazujete, jak je ten článek ohledně špatného porozumění textu pravdivý minimálně ve Vašem případě. Odkud víte, že jedno čerpadlo naplní nádrž za dvě hodiny? Nikde nic takového není řečeno ani žádná jiná výkonnost čerpadla. Jediné, co se ví, že jsou stejně výkonná. Raději si poctivě přečtěte znovu zadání ;)

Mimochodem správná odpověď je x/2n.

+1/−1
1.6.2016 0:32

G70a24b34r75i73e37l 62H36o36r51t59e69n 9731459803504

To si děláte legraci? Panu Češkovi vyčítáte, že nepochopil zadání, a sám ignorujete, že konkrétní čas v příkladu s pumpou označil jasně jako příklad pro kontrolu správnosti postupu...?

+4/0
1.6.2016 0:47

J53i70ř78í 71O51u33k79r21o80p63e27c 5680378383939

Až na to, že postup je chybný, kdybyste si to zkusil spočítat ;) Po vyřešení úlohy nejde v žádném případě určit konkrétní počet čerpadel na konkrétní počet hodin. To je stále proměnná, neboť na to známe málo parametrů ;)

Z příkladu je teoreticky možné, že jedno čerpadlo může naplnit nádrž klidně i za deset hodin.

Ale jen se ztrapňujte.

+1/−1
1.6.2016 0:56

A28l76e18š 58H66o37r52á10k 7895230102930

Pane Hortene, x v tom příkladu zůstane vždycky x. Pro řešení je naprosto irelevantní jeho hodnota. Nemáme ji ani jak zjistit. Takže jediné správné řešení je to, co napsal pan Oukropec, tedy že n čerpadel udělá práci za x/2n hodin.

+4/0
1.6.2016 0:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.