Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Maturanti zvládají dril, ale neumí matematicky přemýšlet, míní iniciativa

Studenti, kteří letos maturovali z matematiky, prokázali slušnou znalost některých naučených postupů. Selhávali ovšem v praktických úlohách, kde bylo třeba matematiku aplikovat na konkrétní problém. Vyplývá to z analýzy výsledků maturitních příkladů, kterou provedla iniciativa Maturitní data - odtajněno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P25a41v75e42l 44T75e41s97a28ř46í64k 6380683800805

Jsem opravdu překvapen, úloha s cenou knihy kterou vyřešilo jen 48 % maturantů to je přeci sestavení jednoduché rovnice pro základní školy, zrovna tak úloha další s čerpadly kterou nevyřešilo 84% maturantů, to je jednoduchá logická úvaha.

Já mám opravdu dojem že úroveň školství za posledních 25 let velmi a velmi poklesla a přitom v MF Dnes na stole vidím titulek Děti jsou chytřejší než před 20 lety, osobně to na svých potomcích jaksi nepozoruji.

0/0
2.6.2016 22:09

M34i31k71u76l91á66š 16L84é22v47y 5982585364651

„V matematickém testu je spousta úloh, kterým já říkám technický balast. To, co trénují, už umí každý trochu chytřejší mobil.

No tak toihle je typická ukázka degradace mladé populace. Je to děs a hnus!

0/0
2.6.2016 6:42

L82i98b83o61r 65P16o62l48á94k 9542379673593

Proboha! Co to je "matematicky" přemýšlet? - viz název článku. Kvůli tomu je příspěvek vrcholně škodlivý.

+1/0
1.6.2016 11:21

O17l94d24ř88i94c29h 58J47a82n89e75č69e50k 8649746283351

to jsou úlohy k maturitě? 8-o já bych tedy řekl, že je to tak 6. třída ZŠ ;-(

+2/0
1.6.2016 10:00

J15a55r27o41m26í82r 94K81r41á23l 4150189134179

Mimo asi dvou otázek bych to přirovnal k našim přijímačkám na průmyslovku.

0/0
1.6.2016 12:53

M98i16k45u20l32á93š 48L51é73v41y 5642555794161

Jo, je to tak! Tu maturitu by měl dát i mírně nadprůměrný absolvent ZŠ. My na střední jsme probírali i základy vš matiky, tedy, limity, derivace, vyšetřování funkcí, tedy lokální extrémy a pod a taky integrály. A tehdy společnost vůbec neřešila jak si s tím studenti poradí. Bralo se to tak, že středoškolák chodí do výběrové školy a zkrátka musí makat.

Řeknu to i jinak: Po převratu šlo mnoho věcí do kytek, mimo jiné i školství! Tohle jsem si vycinkali těmi klíčky, dobře nám tak!

0/0
2.6.2016 6:53

A19l72e12n67a 82E29l66i23á57š39o42v75á 3884821492128

Kdo zvládne dril, zvládne matematiku. Jenže dnešní studenti věnují matematice sotva desetinu času, který tento obor potřebuje. V tom je skutečně problém

+1/−2
1.6.2016 8:41

M27i30l98o94š 92D37v36o59ř66á24k 4273163496804

Takže maturita z matematiky je dobrovolná a nedá ji čtvrtina maturantů? A co až bude povinná? Tento stát zřejmě rezignuje na "produkci" zdravotních sester a učitelek v MŠ ;-D

0/−2
1.6.2016 8:24

R30o93s87t56i40s67l81a49v 61C33a10h89a 8425431520492

opravdu nechci, aby mi nejaky roztok, ktery mi pak vpichne, michala sestra, ktera nezvladne ani matiku zakladky. Protoze 0.5% roztok je precejenom neco jineho nez 0.05%

+4/0
1.6.2016 9:03

M74i80l37o26š 12D32v78o90ř33á69k 4703843466824

Ale já přece neříkám, že nemají umět matematiku. Já se jenom ptám, kolik těch holek a zdravce tu matematiku u maturity zvládne, když ji nedá 25% těch, co si ji teď dobrovolně berou. To je naprosto legitimní dotaz a musí si ho položit hlavně politici. V současnosti si totiž na zdravkách, konzervatořích, ekonomkách, středních pedagogických školách tu matematiku dobrovolně bere málokdo, což bude mít nějaký důvod.

0/0
1.6.2016 15:28

R34o73s84t30i78s75l61a70v 75C98a30h95a 8365201480622

a kde jste prisel na tuhle statistiku? Nenapadlo Vas, ze zrovna na techto skolach je nemalo tech, co proste neumi ani cizi jazyk? BTW konzervatore se maturita z matiky nebude tykat ani v budoucnu.

0/0
1.6.2016 18:04

O69l53d20ř14i90c26h 26J17a47n77e53č23e74k 8129506793261

pokud zdravotní sestry a učitelky v MŠ nezvládnou takovéhle úlohy (to nemá s maturitou nic společného, to je úroveň ZŠ!), tak snad raději abychom je importovali ze Sýrie...

0/0
1.6.2016 10:14

M81i41l76o29š 70D58v16o66ř50á17k 4513943326564

To vás nejspíše skutečně čeká.

0/0
1.6.2016 15:28

J27a29r56o69m49í87r 19K71r84á20l 4250759684709

A není lepší maturovat spíše z odborných předmětů ? Pokud sestra nezvládá základní matematiku, propadne třeba už ve druháku. Maturita není doklad o znalostech, tím jsou vysvědčení.

+1/0
1.6.2016 12:55

M69i53l59o91š 82D28v82o95ř72á60k 4293733926314

Také si myslím, že by měly maturovat z něčeho, co pak v životě využijí.

+1/0
1.6.2016 15:29

J58a49r95o45m88í71r 86K72r67á60l 4540579694649

Ano. Kdysi se dokonce nematurovalo z matematiky ani na elektro průmyslovce. Pokládali to za zbytečné, protože bez dobrých znalostí matematiky nebylo možné odmaturovat např. z VF techniky.

0/0
1.6.2016 18:11

M22i29k59u30l69á95š 93L64é95v36y 5282625844571

No, ano to je pravda. Elektro totiž nejde dát bez zjnalosti matiky. Třeba komplexní čísla atd...

0/0
2.6.2016 6:57

D74a95n76i66e69l 36S75c22a59r94d12o75n48i 6218148625554

My se na stredni ucili i derivace a integraly z toho jsem se klepal jen at si to nevytahnu, jestli pulka lidi nespocita ani tohle to je hodne ubohe...

+8/0
1.6.2016 7:27

J95a33n 14K98a73š26p33a66r 9461293460257

To už si opravdu děláte z lidí srandu, příklad „Petr s Radkem si chtějí koupit stejnou knihu.... " To má být příklad pro středoškoláka, to vypočítají i děti ze základky ...

+7/0
1.6.2016 6:38

J28a74r91o17s70l33a35v 93J83o16s47e33f 5812630100694

Obávám se, že dnes děti ze základky již takovéto "těžké" příklady nepočítají! Proto maturita vypadá a dopadá tak jak dopadá.

+5/0
1.6.2016 8:23

J26a86n 45F46r69i43d31r71i22c40h 6515178599303

Tohle jsem zažil ve fyzice na vysoke škole. Ze střední jsem nesl cekem obstojné známky, hned v prvním semestru mi bylo jasné že je něco špatně. zadání úloh bylo najednou bez různých pomůcek a dodaných hodnot a vše se řešilo v obecné rovině. Totálně jsem se v tom ztrácel a mnoho ostatních při zkouškách taky, soudě podle absurdního množství taháků, které si vyráběli.

+3/0
1.6.2016 6:22

O52l81d73ř84i26c40h 75J80a13n25e42č75e47k 8329486593981

no je fakt, že se zadáním "řešte nejprve obecně, pak s dosazením konkrétních hodnot" mělo ve fyzice dost spolužáků problém - a to i na gymplu před 20 lety...

0/0
1.6.2016 10:03

V95l64a61d28i15m73í64r 34M91o19r17a48v69e76c 3898600903863

A kde je problém? Ve studentech? nemyslím si, že by byli zásadně jiní. Já vidím problém ve vzdělávacím systému. pokud není pedagog, který umí žáky naučit matematicky přemýšlet, tak kde se to mají naučit?

+6/−2
1.6.2016 6:12

P38e75t44r 85V19o41n44d63r71a84c26e90k 7955401373350

Vladimíre - stěžovat si na kantory je nesmysl - prostě ne všichni lidé mohou získat maturitu ....... já maturoval cca před 30ti lety a třeba matiku jsem se učil tak , že jsem si během vyučování dělal poznámky a doma počítal - pochop, že když něco chceš musíš pro to něco udělat a neschvalovat vinu na všechny okolo !

+8/−1
1.6.2016 6:31

A73l83e82n62a 14E31l74i87á61š77o56v75á 3384601182828

To je ono. Matematika nepotřebuje žádné speciální myšlení. Potřebuje čas, ve kterém se věnuji počítání.

0/−1
1.6.2016 8:43

P38e24t98r 88H31e16l13l69e40r 5753976294484

No tak je to přesně naopak. Matematika je převod reality do systému, který se dá spočítat. A to počítání je už práce pro stroj.

Ale bez toho, aby člověk pochopil to počítání, nemůže matematiku správně používat.

+5/0
1.6.2016 9:37

J82a76r71o83m97í90r 72K69r94á55l 4110499704119

No právě. Musíte příklad umět spočítat zpaměti, nebo na papíře. A až pak si můžete urychlit práci kalkulačkou. Ne aby nahrazovala znalosti.

0/0
1.6.2016 13:00

T36o77m40á42š 95V96a64n22č48u64r97a 4748655110538

"nemyslím si, že by byli zásadně jiní" - To se ale dá říci i o učitelích. Učitel, který učí víc jak deset let, se také těžko změní. Takže co učil před deseti lety, učí stejně i dnes. A pokud stejný učitel učí stejným stylem, ale úroveň znalostí studentů se za tu dobu změnilo, na které straně je pak problém?

0/0
1.6.2016 9:34

J47a14r41o53m81í57r 17K26r10á40l 4400689984609

Problém je v tom, že kantor už nemá takové podmínky k výuce. Dříve platilo, že kdo na střední neuměl, musel odejít. Například dnes ví, že kvůli financování podle počtu studentů se bude škola snažit si studenta udržet.

+1/0
1.6.2016 12:58

P52e25t89r 40V43o43n74d83r73a57c58e46k 7555981413510

Maturanti musí pochopit význam maturity a že je konec rozdávání ......... v dalším kroku bych se zamyslel nad rychlokvašky typu Bc, Mgr , Mba a další nesmysly .......

+1/0
1.6.2016 4:46

D12a93n17i56e55l 90S12c74a15r10d82o40n36i 6108528245174

Staci omezit pocet studentu na humanitnich oborech, mcdonald uz ma stejne plno...

0/0
1.6.2016 7:29

A15l32e63n67a 44E95l11i91á94š88o50v22á 3484241412418

Ale absolventi humanitních oborů zvládnou i práci za kasou a doplňování zboží do regálů.

+1/0
1.6.2016 8:45
Foto

M35i82r80o32s53l61a21v 72O87l46š35á85k 4280921718816

Koukám, že tu diskutéři mají rádi logické úložky. Ne že by moc souvisely s článkem :-), ale tak taky přispěji tím, co znám. Taky je mám rád.

(je to vážně matematicky funkční, žádný chyták)

(1) Čtyři lidi stojí na jedné straně tunelu. Tunel projde jeden za 5, druhý 10, třetí 20, čtvrtý 25 minut. Tunelem smí jít vždy nejvýše dva, a jedině se svíčkou. Svíčka hoří hodinu. Jak dostat všechny čtyři na druhou stranu než dohoří svíčka?

(2) Stojí před vámi tři lidi -- poctivec, lhář a špeh. Poctivec mluví vždy pravdu, lhář vždy lže, špeh si může vybrat. Nevíte ale, kdo je kdo. Smíte postupně položit tři otázky, na které lze odpovědět ANO / NE (mohou se ptát na identitu jednotlivých lidí a používat logické spojky). U každé otázky si vyberete, komu ji adresujete. Můžete se tedy například jednoho zeptat dvakrát, jednoho jednou a jednoho vůbec. Jakým postupem je bezpečně identifikovat?

+1/0
1.6.2016 1:56

R53o46s72t68i14s51l59a78v 10C51a33h37a 8435391180972

ad 1) 5+10 ->, 5 <-, 20+25->, 10<-, 5+10 ->, celkovy cas 60 minut

0/0
1.6.2016 9:19

P89e44t47r 58H39e75l92l72e89r 5383846624724

Ta jednička je dost podivnej příklad a jednu z variant, jak je to myšleno, jssem pochopil jsem až z řešení.

Člověka totiž nejvíc zarazí, proč by tunelem mohli jít jen dva a spíš hledá situaci, ketrá by tomu odpovídala, než řešení.

0/0
1.6.2016 9:44

O57l39d83ř25i62c75h 22J37a23n48e63č10e37k 8859806923161

to je celkem standardní příklad, kdybych ho býval neznal, taky by mi asi nebylo moc jasné, jak je to myšleno, protože to pan Olšák poněkud vágně formuloval.

já znám 'smysluplnější' zadání: čtyři trestanci jsou na útěku z vězení, přišli k lávce, která unese vždy jen dva, a přitom je tma a oni mají jen jednu baterku, takže poté, co dva přejdou 'tam', jeden vždy musí donést baterku zpět. za 60 minut dorazí policie, když se jim do té doby podaří přejít, mohou lávku strhnout a jsou na svobodě.

0/0
1.6.2016 10:13

R31o37b66e35r43t 93L64a37u51e44r 5474810336660

Pro chronické řešivce, tady je jeden sice už fousatej, ale myslím, že přesto stále zajímavej:

Ze dvou míst proti sobě vyjíždějí dva cyklisti. Oba jedou rovnoměrnou rychlostí - jeden 25km/hod, druhý 15km/hod. Když jsou od sebe vzdáleni 40km, vyletí z řidítek jednoho cyklisty moucha a letí nad silnicí směrem přímo ke druhému cyklistovi rychlostí 15km/hod. Přiletí až k němu, obrátí se a stejnou rychlostí se vrací k prvnímu. Tímto způsobem létá sem a tam tak dlouho, až se cyklisté setkají. Kolik kilometrů během té doby moucha nalétá?

0/0
1.6.2016 1:34

L30a13d17i78s43l98a58v 75J44a50r59o60š 6314949630627

Musela by letět rychleji, jinak jí ten co jede 25km/h ujede. ;-) Taky není specifikováno, zda po dané silnici nejezdí motorkáři či automobily. V případě že jezdí může mouše už po pár metrech proletět hlavou zadeček, nebo může skončit v zubech motorkáře (to ovšem pouze v případě, že motorkář je veselý) :-D

+1/0
1.6.2016 5:48

R64o59b51e73r83t 35L86a76u46e76r 5934350186850

S tou rychlostí mouchy máte samozřejmě pravdu. Koukám, že psát podobné příklady o půl druhé v noci není zrovna dobrý nápad....

Moucha má teda rychlost 30km/hod. Je to fakt rychlá moucha.

Trasa mezi oběma cyklisty až do doby jejich setkání zůstává zcela volná.

+1/0
1.6.2016 6:45

O92t28a82k36a57r 91V48a97l69e48k 6386162635282

To je hodne kvalitne cvicena moucha. ;-)

0/0
1.6.2016 6:07

O60l65d77ř74i10c96h 31J71a45n96e66č49e51k 8299916343731

no když jsem tuhle úlohu poprvé někdy na základce slyšel, tak jsem se ji fakt pokoušel řešit jako součet geometrické řady ;-D jenže to jsem tehdy ještě neuměl :-/

0/0
1.6.2016 10:17

J50a57r72o23m82í36r 68K54r76á70l 4400679474369

:-) On je to spíše problém logický, než matematický.

0/0
1.6.2016 13:03

J17i87ř18í 37K21a72č80í87r33e85k 5470166196

A jde na tom akorát dobře vidět, jak jsou jednotne maturity nutné,

0/−1
1.6.2016 1:28

J95i92ř64í 21K91a67č27í46r70e67k 5270486726

Mam trochu pochybnosti jestli to je matematickym drilem, nebo jen tim, ze: Třetina obyvatel této země je slabá duchem. Každý sedmý občan je debilní nebo dementní nebo alkoholik. Zhruba polovina obyvatel této země má podprůměrný intelekt. ;-D

0/0
1.6.2016 1:20

J95a63n 89Č28e68š14k97a 7360590548512

Tak jednoduché příklady, asi se kouknu na zadání letošní maturity a zkusím si to udělat pro zábavu, tak jako někdo luští třeba křížovky. ;-D Maturoval jsem před 7 lety ještě postaru, tohle fakt podle mě není maturita, ale opakování základní školy. Pokud někdo nedokáže tyto příklady spočítat, neměl by maturitu mít, i když by třeba získal potřebný počet bodů, aby prošel. Kolikrát bývají i příklady na přijímačky na SŠ těžší než tato "maturita". A aby to nevypadalo, že tady kecám a vím o tom kulový, tak níže uvádím své řešení příkladů uvedených v článku:

Knihy:

x + 250 = 3x - 150, kde x jsou Kč, které má Petr

400 = 2x => x = 200 Kč

Výsledek: Petr má 200 Kč, Radim má 600 Kč, kniha stojí 450 Kč.

Proč tak jednoduchý příklad řešit soustavou rovnic? Ne, že by to nešlo, ale je to zbytečně složité...

Čerpadla:

x = 2/n (počet hodin závisí na počtu čerpadel, čím více čerpadel, tím kratší doba)

Výsledek: n = 2/x (vyjádření proměnné z předchozího vzorce, učivo 8. třídy ZŠ)

Pro kontrolu si můžeme dosadit za X konkrétní časové hodnoty - např. pro naplnění nádrže za 2 hodiny potřebujeme 1 čerpadlo, pro naplnění nádrže za 1 hodinu potřebujeme 2 čerpadla, pro naplnění nádrže za půl hodiny potřebujeme 4 čerpadla, pro naplnění nádrže za čtvrt hodiny potřebujeme 8 čerpadel...

+3/−4
31.5.2016 23:32

J56a20n 23Č63e97š53k46a 7360330878792

oprava překlepu: místo Radim má být Radek...

0/0
31.5.2016 23:37

J28i42ř81í 27O43u89k66r76o24p88e25c 5710738283709

Snažíte se nám tady ukázat, jak umíte hezky počítat, ale akorát poukazujete, jak je ten článek ohledně špatného porozumění textu pravdivý minimálně ve Vašem případě. Odkud víte, že jedno čerpadlo naplní nádrž za dvě hodiny? Nikde nic takového není řečeno ani žádná jiná výkonnost čerpadla. Jediné, co se ví, že jsou stejně výkonná. Raději si poctivě přečtěte znovu zadání ;)

Mimochodem správná odpověď je x/2n.

+1/−1
1.6.2016 0:32

G23a82b19r64i46e64l 94H13o39r82t46e53n 9971679863134

To si děláte legraci? Panu Češkovi vyčítáte, že nepochopil zadání, a sám ignorujete, že konkrétní čas v příkladu s pumpou označil jasně jako příklad pro kontrolu správnosti postupu...?

+4/0
1.6.2016 0:47

J89i13ř30í 82O46u65k69r27o35p37e24c 5370248603689

Až na to, že postup je chybný, kdybyste si to zkusil spočítat ;) Po vyřešení úlohy nejde v žádném případě určit konkrétní počet čerpadel na konkrétní počet hodin. To je stále proměnná, neboť na to známe málo parametrů ;)

Z příkladu je teoreticky možné, že jedno čerpadlo může naplnit nádrž klidně i za deset hodin.

Ale jen se ztrapňujte.

+1/−1
1.6.2016 0:56

A39l44e47š 29H75o69r31á93k 7285360402310

Pane Hortene, x v tom příkladu zůstane vždycky x. Pro řešení je naprosto irelevantní jeho hodnota. Nemáme ji ani jak zjistit. Takže jediné správné řešení je to, co napsal pan Oukropec, tedy že n čerpadel udělá práci za x/2n hodin.

+4/0
1.6.2016 0:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.