Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sněmovna přehlasovala veto prezidenta, školský zákon vejde v platnost

Sněmovna v úterý i přes výtky prezidenta Miloše Zemana schválila novelu školského zákona. Zeman ji vetoval na začátku května, poslanci ho však 106 hlasy přehlasovali. Prezident vetem vyhověl Svazu měst a obcí, který napadal zejména vysoké finanční nároky na splnění podmínek, které novela stanovuje, zejména pak nárok na umístění v mateřské škole už pro dvouleté děti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A84r91n15o77š74t 40M19á43č44e 9972512155266

Pokud povinná maturita z matematiky, tak zrušit státní maturity a s nima i CERMAT, zbytečná organizace. A jednotné přijímací zkoušky? Proč jsou např. kosmetičky maturitní obor, proboha? K čemu v takovém případě budou jednotné přijímací zkoušky z matematiky a češtiny? Valachová je ministryní, která vůbec nemá přehled a neví, která bije...

0/0
25.5.2016 9:15
Foto

J13a30n43a 62B42í11l63k88o37v52á 1873261912357

Tak kosmetičku nepolíbenou chemií bych opravdu nechtěla, tam je studium opravdu nutné.

0/0
25.5.2016 17:44

J35a10n 68N64o27v58á56k 7975954578177

pak vůbec nechápu porč by kuchař nebo kadeřnice se měli zatěžovat s maturitou. Pokud to chápu tak maturita je důkazem o aspoň minimálních všeobecných znalostech absolventa.

+3/0
24.5.2016 23:59
Foto

P10a74v81e60l 61F74r42u35m86e50r47t 5497554897628

Tak povinná maturita z matematiky měla být minimálně na gymnáziích už dávno.R^Ano, zní to možná trošku sobecky od někoho, kdo se středoškolskou matikou problém neměl, ale za stejně sobecký (či diskriminační) by se dal považovat i současný stav, kdy je zase vnucována povinná maturita z ČJ a cizího jazyka. Ikdyž chápu, že jazyk by měl jakž takž umět používat každý a jestli někdo neumí spočítat třeba 20 procent ze sta, tak to není až taková tragédie.

Ale tak ať je maturta složena výhradně jen z volitelných předmětů a nebo ať jsou tedy povinné předměty z obou stran barikády (humanitní versus exaktní vědy ;-D). Takže této změně nemůžu jinak než zatleskat.

+6/−2
24.5.2016 22:14

J22a56r83o37s26l49a32v 52P92o50l19e71n50s46k60y 5846704869

Jestli spravne chapu tak tleskate pro to at maj vopruz vsichni, kdyz uz je cestina povinna. Ja osobne povazuju za spatne i povinnou cestinu. Dost dobre si ale nedokazu prestavit jak chtej sjednotit maturitu pro elitni gymnazia a pro zemedelky z dolni horni. To bud devadesat procent lidi na zemedelce neudela maturitu nebo se ti na gymnaziu budou u matiky stourat v nose.

0/−2
24.5.2016 23:01

R63o45s53t55i87s62l69a37v 63C26a92h98a 6223287277761

Od toho ma maturita dve casti: spolecnou a skolni

+4/0
24.5.2016 23:18

A13r65n45o83š11t 33M71á58č42e 9372182815906

Jakou školní? Z matematiky je pouze státní maturita...

0/−1
25.5.2016 9:12

R26o25s98t10i88s69l29a75v 57C20a40h80a 6373867627241

:) Samozrejme ze muze byt i ve skolni casti, pro by nemohla? Napriklad ve skole, kde studuje muj syn je anglictina povinna ve skolni casti, ackoliv ve spolecne casti si ji nemusi vubec zvolit.

0/0
25.5.2016 9:23

S38t33a26n71i37s28l43a18v 67K31r28e60j51c32a26r 6137376103554

Ano za našeho mládí byla povinná ruština plošně, a při maturitách jste si také mohl vybrat mezi matematikou a ruštinou. Vnučka před lety maturovala z němčiny, s tím, že angličtinu měla druhý hlavní předmět k maturitě volitelným. Ale z odborných profesních předmětů včetně matematiky si vybírat nemohla ty byly dané. A jak se ukázalo bylo to skvělé řešení.

0/0
25.5.2016 11:04

J44a11n82a 96K28u26b87o42v45á 6689352898920

Dcera maturovala jak ze státní, tak ze školní matiky.

0/0
25.5.2016 10:04

M89i31c55h74a92l 52M66i98l52l71e81r 9546612609542

kazdy civilizovany stat ma u maturity nebo jejiho ekvivalentu (napr International Baccalaureate -IB), jako povinny predmet matersky jazyk/ uredni jazyk statu.

Neni treba zvlast chytrych mozkovych bunek pochopit proc.

+1/−1
25.5.2016 8:29

R39o58s87t58i20s82l35a24v 82C87a25h88a 6393987267291

a co USA, je to civilizovany stat? Ja jen ze anglictina NENI v USA oficialne uredni jazyk.

A nevim, proc mluvite o materskem jazyku, vite co to je? Maturuji snad u nas Vietnamci z vietnamstiny?

+2/−3
25.5.2016 9:25

S35t84a59n35i61s39l35a81v 80K35r61e91j43c82a54r 6567446423804

Oč je dnes ČR ve vzdělávání dále! Kolik z nás uplatnilo znalost ruštiny jež jsme se musely učit od 4.třídy ZDŠ, na studiích v SSSR? Dnes vnoučata si mohou vyšší odborné vzdělání zvolit kdekoli ve Světě, a ti jež na to mají nejen peníze to i využívají. Asiaté žijící a studující v ČR opravdu nematurují ze svých mateřských jazyků. Stejně jako čeští a moravští studenti maturující v Izraeli , Japonsku nebo Brazilii v češtině. Plekancovi potomci také budou skládat maturitu v angličtině a nikoli v češtině když žijí s rodiči v USA!!

0/0
25.5.2016 11:15

R84o23s95t40i14s41l20a72v 48C77a69h77a 6833627417821

takze jinymi slovy - nema to s materskym jazykem NIC spolecneho

0/0
25.5.2016 11:40

M38i42c34h69a79l 33M35i28l83l10e53r 9886302959802

pokud nechapes "matersky jazyk/ uredni jazyk statu"

FYI: znamena to, ze kdo tam je narozen, je to jeho materska zeme a maturuje ze sveho materskeho jazyka, ktery je urednim jazykem statu a tudiz urednim jazykem pro pristehovalce.

Je ponekud hloupe predstirat ze nerozumis a schvalne to kroutit ad absurdum.

Nebo proste nemas dostatecne znalosti materstiny / uredniho jazyka v CR.;-)

0/0
25.5.2016 11:50

J15a83r52o81s85l54a98v 45P38o31l34e93n71s18k85y 5826324649

V UK take neni povinna anglictina u A-level coz je vekove ekvivalent nasi maturity. A IB sem neplette to je pecial ktery je vzacny stejne u nas jako i v Evrope.

0/0
25.5.2016 11:55

M98i91c24h61a14l 48M60i53l26l16e77r 9226352719942

Sjednoceni maturit pro ruzne urovne studentu je mozne udelat nabidkou vetsiho mnozstvi volitelnych predmetu - klasickych ( prirodni vedy, zemepis, dejepis, IT), ze specializovanych oboru (prumyslovky, zdravotni skoly) i prakticky zalozenych (predmety z ucnaku) a 2 ci 3 odlisnych stupnu obtiznosti matematiky.

Potom vysoke skoly stejne jako potencialni zamestnavatele maji uz podle vyberu predmetu jasno, jakou uroven ma konecna zkouska studenta nebo zamestnance a zda jeji rozsah vyhovuje jejich pozadavkum.

Matematika rozdelena na 3 obtiznostni stupne je normalkou v nekolika zemich uz desitky let. Kdo chce studovat matiku, mat/fyz, inzenyrske obory ten musi mit nejen Mat (a nekde i Mat 2, ktery je jiny obor matematiky), ale take pozadovanou uroven vysledku. Kdo chce prirodni vedy, ekonomiku atd potrebuje alespon Mat 2 na pozadovane urovni.

+1/0
25.5.2016 8:38

M88i48c81h13a56l 56M39i56l55l79e70r 9436932149932

doplnek: Kdo chce studovat matiku, mat/fyz, inzenyrske obory ten musi mit nejen Mat 3 - nejvyssi (a nekde i Mat 2, ktery je jiny obor matematiky)...

0/0
25.5.2016 8:40

M89i38l44o13š 47D73v25o16ř91á38k 4293803166484

Jenom jestli to není krok zpět. Nevím k čemu se budou zdravotní sestry, budoucí učitelky v MŠ nebo studenti na konzervatořích učit matematiku k maturitě, když jim to nikdy k ničemu nebude. To už je daleko větší pravděpodobnost, že budou potřebovat ten cizí jazyk. Měl by to být volitelný předmět pro ty, kteří se jí chtějí dále věnovat, popř. ji budou na VŠ potřebovat.

0/0
24.5.2016 23:50

D91a22v24i55d 80P45e46t89r 7930836820945

Proč si myslíte, že jsou na medicínu přijímací zkoušky z fyziky? (podle Vás asi jen pro srandu). U zdravotních sester (ne těch co sedí v ordinaci a vytahují karty) je matematika velmi důležitá, stejně jako u učitelek a to i v MŠ, u těch konzervatoří ji nejsem tak jist, ale nemusí být přece nutně zakončeny maturitou (a pokud ji studenti chtějí, tak by tam maturita z matematiky být měla).

+3/0
25.5.2016 4:52

M44i66l31o57š 91D79v81o81ř21á73k 4283453436604

;-D

0/0
25.5.2016 8:18

M84i10c18h86a50l 64H11a36u73f 4738329515811

Jasně, zdravotní sestry denně počítají rovnice o dvou neznámých a ve volném čase si pro zábavu studují kuželosečky...

+2/−1
25.5.2016 8:34

M89i47l18o91š 97D23v53o88ř42á20k 4573703976334

Já za tím bojem starších ročníků za matematiku vidím to samé jako u starších pánů v případě povinné vojenské služby - "my jsme museli tou pakárnou projít, tak ať tím mladí projdou také." Žádný logický důvod se tam totiž nenabízí.

0/−1
25.5.2016 8:39
Foto

J23a67n19a 40B12í81l62k10o12v39á 1183821742187

Nikdy nevíte, kdy se vám bude prostorová představivost hodit. U zdravotníka si dovedu takovou situaci představit - např. když vám fixují zlomenou nohu. Kuželosečky - krásný příklad, jak donutit mozek zabrat tímto směrem.

0/0
25.5.2016 17:46

M92a12g30d30a 27K15a59t39z39o83v79á 9366501619718

Matematiku jsem ráda neměla a málem mi zkazila u maturity vyznamenání- tu dvojku jsem myslím dostala z milosti- ale uznávám, že matematika pomáhá logicky myslet a součástí maturit by být měla, protože maturita znamemná potvrzení o určité úrovni vzdělání člověka- tedy znamenala- když si každý může zvolit jen to, co ho baví, tak úroveň dostává na frak.

+2/0
25.5.2016 5:51

M56i28l53o39š 16D40v38o50ř59á63k 4423503866654

Otázkou je, zda by u maturity nemělo být především to, co se bude studentům nějak v dalším životě hodit. Co z té matematiky kromě procent, která jsou učivem ZŠ, v každodenním životě používáte? Kdy jste naposledy dělala nějaké funkce nebo matice? Pokud bychom měli být praktičtí, mělo by se povinně maturovat z výpočetní techniky, bez které dnes nejde dělat pomalu ani popeláře a z cizího jazyka. Když už matematika, tak alespoň finanční.

0/−1
25.5.2016 8:22

R55o91s94t82i44s16l67a12v 63C67a76h12a 6953617587101

prafrazuji: vse, co se bude studentum v pristim zivote hodit, se naucili v ZS. Takze zrusit maturitu?

+3/0
25.5.2016 9:30

L71a96d81i73s61l76a46v36a 55S63t63r94n89a91d76o55v95a 3968884951242

zklamání, co jsme si zvolili to máme ..bože ty to vidíš...Takové joudoviny projdou

0/0
24.5.2016 22:02

P80a58v65e87l 22R21i85e36d51l 4714607471639

Před jakýmkoliv zásahem do školství je potřeba mít na paměti tyto skutečnosti:

1. jen 15% toho, co je ve školních osnovách budeme potřebovat v praktickém životě

2. učit se má smysl jen u těch nejlepších, třeba Khan academy, MOOC, TEDx, ...

3. učit mohou jen pedagogicky vzdělaní lidé, což v Česku znamená (čest výjimkám), intelektuální odpad, který se nedostal jinam a pedagigiku měl často až na 4. místě

4. škola umí perfektně demotivovat studenty (před vstupem do 1. třidy je 95% žáků tvůrčích, na konci prvního stupně jen 15% a po dokončení základní školy už jen 5%)

5. škola a vzdělání jsou dvě různé věci

Téma k zamyšlení: zkuste si představit, jak by vypadala výuka jízdy na kole, pokud by to měla pod palcem škola. Myslíte, že by šláply do pedálů už v druhém pololetí? (klíčová slova: typy, historie, konstrukce, pravidla)

Tož tak :-/

+6/−2
24.5.2016 21:31

L11u82k50á24š 67V72e28s43e15l97ý 7794213485103

No a vo to vlastne jde.. Donutit pedagogy naucit je ucit. Ale na druhou stranu.. rakoska by se alespon na zakladce hodila..

0/0
24.5.2016 22:36

A71n86t20o28n16i62n 12N82e10m67e92c 7128213571240

Za komunistu bylo skolek dost, kampak se ztratily, nezozkradli je nahodou poslanci ve mestech, jmenovite ODS

0/0
24.5.2016 21:11

R43a76d36e53k 28Š41t38e90n94c23l 2472810559176

Z vás to jen tryská. Kolik to stojí a kde se to dá koupit? Vzal bych tak kilo.

+1/−1
24.5.2016 21:39

M40a32g81d23a 41K73a87t51z98o72v37á 9456931309478

Tak mi odpovězte vy- kam se ty školky poděly? V naší obci byly tři, teď jedna, která praská ve švech. Druhé dvě se prodaly soukromým zájemcům.

0/0
25.5.2016 5:53

M41i66l14o35š 40D93v49o65ř76á70k 4723283686774

ODSáci je rozkradli a postavili si tam své luxusní podnikatelské vily, kde vykořisťují služebnictvo. To jste chtěla slyšet? U vás v obci vládne nepřetržitě 25 let ODS a má celou dobu většinu v zastupitelstvu?

0/0
25.5.2016 8:32

M88a25g67d88a 44K28a22t84z71o88v74á 9106121129478

Vládla v době, kdy se ty školky zrušily. Z jedné byla nějakou dobu jakási provozovna, která taky skončila, pak to někdo koupil a předělal na soukromý barák. Ta druhá ani nevím, nějakou dobu chátrala, teď to tam má někdo opravovat, ale protože jsem se odtamtud odstěhovala, tak nevím co se tam teď děje.

0/0
25.5.2016 11:07

R11a28d67e11k 55T10o91m10a49s87e13k 5143900878725

Jsou lidé ducha mdlého, kteří se alespoň nevyjadřují, když o něčem nemají tušení. Bohužel to není Váš případ. Zkuste si nastudovat demografický vývoj ČR a až poté vypouštět nějaká "moudra".

0/0
25.5.2016 12:17

E75m96i27l 77P79r13c58h55a78l 5620580958474

Bez matematiky nema nikdo na VS co delat.

+4/−4
24.5.2016 20:45

M90i49l67o15š 74D64v74o67ř34á27k 4493193876694

Přesně. I pediatr, právník, klavírista nebo učitel angličtiny si může ve volném čase počítat matice a hrát si s integrály. Váš blábol mi připomíná slavnou citaci z neméně slavného filmu: "I skladník ve šroubárně si může přečíst Vergilia v originále." Jsou prostě VŠ obory, kde matematika potřebná je a pak jsou zase takové, kde až tak moc potřebná není.

0/−1
24.5.2016 23:48
Foto

J66a95n44a 78B34í80l66k96o86v36á 1353151302327

Ano. A pak narazíte v novinách na text: Matematiku nezvládlo 23% maturantů, což představuje asi 4 000 lidí z celkových 70 000. Nebo v rakousku po volbách zjistíte, že v okrsku měli volební účast kolem 150%. A těm lidem, co to zadávají, to přijde normální.

0/0
25.5.2016 17:51

V48e63n51d98u31l39a 51S53z49l21a63u32e81r97o20v32á 7582536627628

V každé diskusi se zmínkou o maturitě z matiky je to samé. Ne, ne, ne a ještě tisíckrát ne, nemáte pravdu Vy, co píšete:

za a) Kdo se dostal k maturitě snadné počty (procenta, logika, rce, fce) přeci ovládá. Jinak by ho nepustili..

Ne, to absolutně není pravda! To je ten mor v českém školství. Nezdráhám se říct, že přímo tunel. Jsou poctivé školy. A pak jsou školy, které chrlí "maturanty", kteří neumí zhola nic. Nezvládnou ani lehkou práci, jediné co trochu umí, je mluvit. Nezřídka dnes pokračují na VŠ. Ale za tohle MY VŠICHNI dnes platíme. Jsou to peníze které ČR nutně potřebuje na VZDĚLÁNÍ občanů a vydává je zlodějům. Nevidím žádný rozdíl mezi předraženou zakázkou na stavbu mostu a placením za takového maturanta.

za b) Kdo nejde na technické obory, to, co se učí v hodinách matematiky, nebude v životě potřebovat.

Tak předně, každý, kdo jde na VŠ, tak přeci předpokládá, že bude psát věděckou práci a studovat odborné publikace. Takže vysokoškoláci musí bezpodmínečně takto nastavenou maturitu zvládnout.

A u ostatních tu vidím problém v chápání matematiky. Je mi smutno z toho, kolik lidí dnes chápe matematiku jako příklady, které se řeší, tak, že se někdo našprtá vzorečky a aplikuje správné postupy. Kdo se učil matematiku správně, tak to, co tímto studiem získal, používá každý den. Kolikrát za den musíte něco vyřešit? Kolikrát musíte vymyslet řešení, které jste ještě nepoužili? Kolikrát se musíte rozhodnout mezi několika způsoby řešení? Schopnost, dělat tyto úkony efektivně, ovlivňuje prakticky jen inteligence (což je patrné z definice), znalosti a dovenosti a problémy, které jsme řešili v minulosti a způsoby, jak jsme to dělali. A to poslední ve škole zastupuje hlavně matematika.

+14/−3
24.5.2016 20:08

A49n66n18a 95Č61e60r68m66á68k11o17v86á 1385485626144

nesouhlasím s Vámi. Inteligence řešit problém s matematikou nemusí vůbec souviset! Víte kolik znám lidí, kteří jsou na matematiku fakt bedny, ale v podstatě si nezvládnou ani nic vyřídit, či poslat složenku? To si opravdu myslíte, že všichni, kterým matematika moc nešla jsou bl.ci? Souhlasím jenom s tím, že dnešní úroveň školství dost poklesla. A to včetně maturit. Upřímně nevím, co na nich dnes je. Vycházím z toho, jaká byla situace před 20 lety. Je pravda, že dnes když potkám maturanta, tak se kolikrát nestačím divit jak moc je bl.ej, ale to opravdu není jenom matematikou.

+8/−1
24.5.2016 20:16

L93u11k55á46š 69V45e66s92e34l83ý 7684123745143

Matika je o logickem uvazovani. O donuceni mozek premyslet. Ne se jen tupe biflovat.

+5/0
24.5.2016 20:20

K37a25t82e70ř78i84n10a 12V42a22š42á88k92o79v54á 5941312739205

mozek muzete naucit premyslet na cemkoliv, zdaleka ne jen na matice. A uz vubec ne na matice, jak se uci tady. Na to jsou daleko lepsi projetky, nez matematika, sorry.

0/0
24.5.2016 23:07

K80a82t95e49ř68i61n93a 30V48a59š93á66k44o82v98á 5971422819105

projekty, pardon. Na projektove vyuce se naucite reseni ( a globalnimu) daleko vic - vcetne te kreativity.

0/0
24.5.2016 23:07

V32e78n42d24u26l54a 44S36z32l33a14u41e13r24o17v53á 7402276437988

Nechcete být konkrétnější?

0/0
25.5.2016 0:25

V73e39n26d48u18l22a 73S82z93l35a45u71e95r32o41v37á 7792596277168

"Inteligence řešit problém s matematikou nemusí vůbec souviset."

?? Nerozumím Vám. Co touto větou chcete říci? Můžete ji napsat ještě jenou srozumitelněji?

Jedna z definic inteligence je, že je to schopnost řešit problémy. Jak tedy může inteligence nesouviset se schopností řešit problémy?

+3/0
24.5.2016 20:29

J53i45ř48í 84P21r36o70c62h12á78z83k90a 1877512826874

Tak očividně Vám matematika příliš nepomohla, když Vám hapruje i celkem elementární logika. To, že obsahem všech matematických příkladů je řešení problémů, přece neznamená, že řešení všech problémů obsahuje matematiku. Aneb jednoduchý logický příklad všechny kočky jsou zvířata nerovná se, že všechny zvířata jsou kočky. Však se stačí podívat na nějaké testy studijních předpokladů a na to jak jsou rozloženy, máte tam analytickou část, verbální část, numerickou, prostorovou a sem tam ještě nějaké další. Matematika se úzce týká především numerické, geometrie prostorové, ale opět, matematika a geometrie učené typem "podívej se a našprtej" zlepší přinejlepším pouze schopnost krátkodobé paměti, nic víc ...

+2/−5
24.5.2016 20:48

V78e67n84d98u15l36a 24S58z50l19a15u66e52r20o30v97á 7882626487568

Umíte vůbec číst? Můžete zkopírovat větu, kde jsem napsala, že řešení všech problémů obsahuje matematiku?

+2/0
24.5.2016 21:02

J32i71ř13í 68P36r61o55c33h72á43z91k22a 1417532846964

Tak si opět přečtěte Váš příspěvek na "inteligence řešit problém s matematikou nemusí vůbec souviset" reagujete "jak může inteligence nesouviset se schopností řešit problémy".

Což je z Vaší strany naprosto nesmyslná dedukce, která dává smysl jedině ve chvíli, když ztotožním schopnost řešit problémy se schopností řešit matematické problémy, nijak jinak to smysluplně interpretovat nelze ...

0/−1
24.5.2016 21:16

V71e47n48d68u45l43a 58S95z77l29a52u95e21r40o79v66á 7532936347408

Nevím, jestli to z Vaší strany není nějaký sofistikovaný vtip. Zkusím předstírat, že mám reagovat vážně. Paní napsala: "Inteligence řešit problém s matematikou nemusí vůbec souviset." - to je naprosto nesmyslná věta. Pracuje zřejmě s nějakým pojmem "inteligence řešit problém". Na její nesmyslnost jsem upozornila.

Na konci jsem (nejspíš, jak Vás všechny čtu, neopatrně) předpokládala, že paní můj příspěvek řádně přečetla a nějak se přepsala. Jediné co vyplývá z mého původního příspěvku (proti kterému jsem se domnívala, že diskutérka argumentuje) a uměla jsem s onou divnou větou spojit je, že schopnost řešit problémy souvisí s inteligencí. Na to jsem pak zareagovala. Omlouvám se tímto, že jsem od začátku nepředpokládala, že se to někdo ani nebude obtěžovat přečíst a rovnou si začne vymýšlet blbosti, které bude vydávat za mé argumenty a ostentativně je vyvracet.

+3/0
24.5.2016 21:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.