Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sněmovna přehlasovala veto prezidenta, školský zákon vejde v platnost

Sněmovna v úterý i přes výtky prezidenta Miloše Zemana schválila novelu školského zákona. Zeman ji vetoval na začátku května, poslanci ho však 106 hlasy přehlasovali. Prezident vetem vyhověl Svazu měst a obcí, který napadal zejména vysoké finanční nároky na splnění podmínek, které novela stanovuje, zejména pak nárok na umístění v mateřské škole už pro dvouleté děti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A58r39n98o20š72t 52M50á28č38e 9632732385636

Pokud povinná maturita z matematiky, tak zrušit státní maturity a s nima i CERMAT, zbytečná organizace. A jednotné přijímací zkoušky? Proč jsou např. kosmetičky maturitní obor, proboha? K čemu v takovém případě budou jednotné přijímací zkoušky z matematiky a češtiny? Valachová je ministryní, která vůbec nemá přehled a neví, která bije...

0/0
25.5.2016 9:15
Foto

J61a56n12a 23B92í97l23k43o48v31á 1533801132877

Tak kosmetičku nepolíbenou chemií bych opravdu nechtěla, tam je studium opravdu nutné.

0/0
25.5.2016 17:44

J82a92n 63N34o40v60á49k 7985774778857

pak vůbec nechápu porč by kuchař nebo kadeřnice se měli zatěžovat s maturitou. Pokud to chápu tak maturita je důkazem o aspoň minimálních všeobecných znalostech absolventa.

+3/0
24.5.2016 23:59
Foto

P59a66v81e58l 42F52r15u28m95e70r57t 5287164197198

Tak povinná maturita z matematiky měla být minimálně na gymnáziích už dávno.R^Ano, zní to možná trošku sobecky od někoho, kdo se středoškolskou matikou problém neměl, ale za stejně sobecký (či diskriminační) by se dal považovat i současný stav, kdy je zase vnucována povinná maturita z ČJ a cizího jazyka. Ikdyž chápu, že jazyk by měl jakž takž umět používat každý a jestli někdo neumí spočítat třeba 20 procent ze sta, tak to není až taková tragédie.

Ale tak ať je maturta složena výhradně jen z volitelných předmětů a nebo ať jsou tedy povinné předměty z obou stran barikády (humanitní versus exaktní vědy ;-D). Takže této změně nemůžu jinak než zatleskat.

+6/−2
24.5.2016 22:14

J74a44r20o18s55l38a68v 63P66o34l73e39n43s77k23y 5626784339

Jestli spravne chapu tak tleskate pro to at maj vopruz vsichni, kdyz uz je cestina povinna. Ja osobne povazuju za spatne i povinnou cestinu. Dost dobre si ale nedokazu prestavit jak chtej sjednotit maturitu pro elitni gymnazia a pro zemedelky z dolni horni. To bud devadesat procent lidi na zemedelce neudela maturitu nebo se ti na gymnaziu budou u matiky stourat v nose.

0/−2
24.5.2016 23:01

R37o43s40t40i84s16l77a47v 62C17a26h35a 8745561240302

Od toho ma maturita dve casti: spolecnou a skolni

+4/0
24.5.2016 23:18

A85r14n88o68š31t 57M89á13č25e 9342672235716

Jakou školní? Z matematiky je pouze státní maturita...

0/−1
25.5.2016 9:12

R50o81s18t77i93s78l74a77v 43C59a14h40a 8185751610472

:) Samozrejme ze muze byt i ve skolni casti, pro by nemohla? Napriklad ve skole, kde studuje muj syn je anglictina povinna ve skolni casti, ackoliv ve spolecne casti si ji nemusi vubec zvolit.

0/0
25.5.2016 9:23

S40t58a26n24i22s91l18a73v 20K12r78e53j37c25a60r 6477646743214

Ano za našeho mládí byla povinná ruština plošně, a při maturitách jste si také mohl vybrat mezi matematikou a ruštinou. Vnučka před lety maturovala z němčiny, s tím, že angličtinu měla druhý hlavní předmět k maturitě volitelným. Ale z odborných profesních předmětů včetně matematiky si vybírat nemohla ty byly dané. A jak se ukázalo bylo to skvělé řešení.

0/0
25.5.2016 11:04

J34a18n56a 79K77u49b51o51v54á 6839382238810

Dcera maturovala jak ze státní, tak ze školní matiky.

0/0
25.5.2016 10:04

M37i65c83h74a51l 98M58i58l72l44e67r 9916982319502

kazdy civilizovany stat ma u maturity nebo jejiho ekvivalentu (napr International Baccalaureate -IB), jako povinny predmet matersky jazyk/ uredni jazyk statu.

Neni treba zvlast chytrych mozkovych bunek pochopit proc.

+1/−1
25.5.2016 8:29

R27o97s65t74i42s63l36a38v 82C77a48h74a 8705491620882

a co USA, je to civilizovany stat? Ja jen ze anglictina NENI v USA oficialne uredni jazyk.

A nevim, proc mluvite o materskem jazyku, vite co to je? Maturuji snad u nas Vietnamci z vietnamstiny?

+2/−3
25.5.2016 9:25

S80t88a96n25i71s41l85a95v 65K25r62e60j72c88a87r 6777286113334

Oč je dnes ČR ve vzdělávání dále! Kolik z nás uplatnilo znalost ruštiny jež jsme se musely učit od 4.třídy ZDŠ, na studiích v SSSR? Dnes vnoučata si mohou vyšší odborné vzdělání zvolit kdekoli ve Světě, a ti jež na to mají nejen peníze to i využívají. Asiaté žijící a studující v ČR opravdu nematurují ze svých mateřských jazyků. Stejně jako čeští a moravští studenti maturující v Izraeli , Japonsku nebo Brazilii v češtině. Plekancovi potomci také budou skládat maturitu v angličtině a nikoli v češtině když žijí s rodiči v USA!!

0/0
25.5.2016 11:15

R55o28s62t79i27s11l36a10v 95C13a34h87a 8185201550852

takze jinymi slovy - nema to s materskym jazykem NIC spolecneho

0/0
25.5.2016 11:40

M13i12c15h77a85l 22M69i19l26l10e74r 9646932899692

pokud nechapes "matersky jazyk/ uredni jazyk statu"

FYI: znamena to, ze kdo tam je narozen, je to jeho materska zeme a maturuje ze sveho materskeho jazyka, ktery je urednim jazykem statu a tudiz urednim jazykem pro pristehovalce.

Je ponekud hloupe predstirat ze nerozumis a schvalne to kroutit ad absurdum.

Nebo proste nemas dostatecne znalosti materstiny / uredniho jazyka v CR.;-)

0/0
25.5.2016 11:50

J55a68r25o17s70l28a18v 78P24o45l40e88n92s41k37y 5536504279

V UK take neni povinna anglictina u A-level coz je vekove ekvivalent nasi maturity. A IB sem neplette to je pecial ktery je vzacny stejne u nas jako i v Evrope.

0/0
25.5.2016 11:55

M12i84c75h22a32l 46M43i57l52l62e27r 9356702159162

Sjednoceni maturit pro ruzne urovne studentu je mozne udelat nabidkou vetsiho mnozstvi volitelnych predmetu - klasickych ( prirodni vedy, zemepis, dejepis, IT), ze specializovanych oboru (prumyslovky, zdravotni skoly) i prakticky zalozenych (predmety z ucnaku) a 2 ci 3 odlisnych stupnu obtiznosti matematiky.

Potom vysoke skoly stejne jako potencialni zamestnavatele maji uz podle vyberu predmetu jasno, jakou uroven ma konecna zkouska studenta nebo zamestnance a zda jeji rozsah vyhovuje jejich pozadavkum.

Matematika rozdelena na 3 obtiznostni stupne je normalkou v nekolika zemich uz desitky let. Kdo chce studovat matiku, mat/fyz, inzenyrske obory ten musi mit nejen Mat (a nekde i Mat 2, ktery je jiny obor matematiky), ale take pozadovanou uroven vysledku. Kdo chce prirodni vedy, ekonomiku atd potrebuje alespon Mat 2 na pozadovane urovni.

+1/0
25.5.2016 8:38

M42i77c28h92a13l 84M67i93l32l90e42r 9556332769772

doplnek: Kdo chce studovat matiku, mat/fyz, inzenyrske obory ten musi mit nejen Mat 3 - nejvyssi (a nekde i Mat 2, ktery je jiny obor matematiky)...

0/0
25.5.2016 8:40

M88i55l34o47š 91D14v93o43ř45á77k 4723223746544

Jenom jestli to není krok zpět. Nevím k čemu se budou zdravotní sestry, budoucí učitelky v MŠ nebo studenti na konzervatořích učit matematiku k maturitě, když jim to nikdy k ničemu nebude. To už je daleko větší pravděpodobnost, že budou potřebovat ten cizí jazyk. Měl by to být volitelný předmět pro ty, kteří se jí chtějí dále věnovat, popř. ji budou na VŠ potřebovat.

0/0
24.5.2016 23:50

D61a87v73i34d 81P59e63t18r 7600476420445

Proč si myslíte, že jsou na medicínu přijímací zkoušky z fyziky? (podle Vás asi jen pro srandu). U zdravotních sester (ne těch co sedí v ordinaci a vytahují karty) je matematika velmi důležitá, stejně jako u učitelek a to i v MŠ, u těch konzervatoří ji nejsem tak jist, ale nemusí být přece nutně zakončeny maturitou (a pokud ji studenti chtějí, tak by tam maturita z matematiky být měla).

+3/0
25.5.2016 4:52

M89i53l31o89š 90D19v80o74ř73á70k 4113333236114

;-D

0/0
25.5.2016 8:18

M48i43c81h24a39l 71H92a48u70f 4128679315501

Jasně, zdravotní sestry denně počítají rovnice o dvou neznámých a ve volném čase si pro zábavu studují kuželosečky...

+2/−1
25.5.2016 8:34

M26i24l80o94š 85D14v57o23ř49á22k 4553863626414

Já za tím bojem starších ročníků za matematiku vidím to samé jako u starších pánů v případě povinné vojenské služby - "my jsme museli tou pakárnou projít, tak ať tím mladí projdou také." Žádný logický důvod se tam totiž nenabízí.

0/−1
25.5.2016 8:39
Foto

J98a80n89a 86B50í20l79k21o29v35á 1453181692517

Nikdy nevíte, kdy se vám bude prostorová představivost hodit. U zdravotníka si dovedu takovou situaci představit - např. když vám fixují zlomenou nohu. Kuželosečky - krásný příklad, jak donutit mozek zabrat tímto směrem.

0/0
25.5.2016 17:46

M51a81g28d31a 69K68a63t60z92o75v24á 9286651869978

Matematiku jsem ráda neměla a málem mi zkazila u maturity vyznamenání- tu dvojku jsem myslím dostala z milosti- ale uznávám, že matematika pomáhá logicky myslet a součástí maturit by být měla, protože maturita znamemná potvrzení o určité úrovni vzdělání člověka- tedy znamenala- když si každý může zvolit jen to, co ho baví, tak úroveň dostává na frak.

+2/0
25.5.2016 5:51

M31i36l37o75š 40D92v67o79ř24á27k 4203693146934

Otázkou je, zda by u maturity nemělo být především to, co se bude studentům nějak v dalším životě hodit. Co z té matematiky kromě procent, která jsou učivem ZŠ, v každodenním životě používáte? Kdy jste naposledy dělala nějaké funkce nebo matice? Pokud bychom měli být praktičtí, mělo by se povinně maturovat z výpočetní techniky, bez které dnes nejde dělat pomalu ani popeláře a z cizího jazyka. Když už matematika, tak alespoň finanční.

0/−1
25.5.2016 8:22

R54o58s77t43i16s71l67a92v 33C26a93h76a 8475871240722

prafrazuji: vse, co se bude studentum v pristim zivote hodit, se naucili v ZS. Takze zrusit maturitu?

+3/0
25.5.2016 9:30

L31a53d91i23s96l97a18v42a 39S57t82r12n14a14d58o97v58a 3658474261462

zklamání, co jsme si zvolili to máme ..bože ty to vidíš...Takové joudoviny projdou

0/0
24.5.2016 22:02

P84a59v25e40l 38R13i20e80d63l 4544797651519

Před jakýmkoliv zásahem do školství je potřeba mít na paměti tyto skutečnosti:

1. jen 15% toho, co je ve školních osnovách budeme potřebovat v praktickém životě

2. učit se má smysl jen u těch nejlepších, třeba Khan academy, MOOC, TEDx, ...

3. učit mohou jen pedagogicky vzdělaní lidé, což v Česku znamená (čest výjimkám), intelektuální odpad, který se nedostal jinam a pedagigiku měl často až na 4. místě

4. škola umí perfektně demotivovat studenty (před vstupem do 1. třidy je 95% žáků tvůrčích, na konci prvního stupně jen 15% a po dokončení základní školy už jen 5%)

5. škola a vzdělání jsou dvě různé věci

Téma k zamyšlení: zkuste si představit, jak by vypadala výuka jízdy na kole, pokud by to měla pod palcem škola. Myslíte, že by šláply do pedálů už v druhém pololetí? (klíčová slova: typy, historie, konstrukce, pravidla)

Tož tak :-/

+6/−2
24.5.2016 21:31

L95u65k76á90š 96V55e50s45e14l57ý 7884643875293

No a vo to vlastne jde.. Donutit pedagogy naucit je ucit. Ale na druhou stranu.. rakoska by se alespon na zakladce hodila..

0/0
24.5.2016 22:36

A67n94t27o81n49i96n 35N46e93m76e81c 7688943961600

Za komunistu bylo skolek dost, kampak se ztratily, nezozkradli je nahodou poslanci ve mestech, jmenovite ODS

0/0
24.5.2016 21:11

R13a13d46e61k 17Š92t30e66n68c90l 2742110799126

Z vás to jen tryská. Kolik to stojí a kde se to dá koupit? Vzal bych tak kilo.

+1/−1
24.5.2016 21:39

M49a82g52d85a 45K72a40t67z25o59v71á 9106191379608

Tak mi odpovězte vy- kam se ty školky poděly? V naší obci byly tři, teď jedna, která praská ve švech. Druhé dvě se prodaly soukromým zájemcům.

0/0
25.5.2016 5:53

M53i83l38o54š 85D28v36o22ř73á74k 4593223576314

ODSáci je rozkradli a postavili si tam své luxusní podnikatelské vily, kde vykořisťují služebnictvo. To jste chtěla slyšet? U vás v obci vládne nepřetržitě 25 let ODS a má celou dobu většinu v zastupitelstvu?

0/0
25.5.2016 8:32

M34a65g90d50a 16K28a22t53z74o39v39á 9726771459568

Vládla v době, kdy se ty školky zrušily. Z jedné byla nějakou dobu jakási provozovna, která taky skončila, pak to někdo koupil a předělal na soukromý barák. Ta druhá ani nevím, nějakou dobu chátrala, teď to tam má někdo opravovat, ale protože jsem se odtamtud odstěhovala, tak nevím co se tam teď děje.

0/0
25.5.2016 11:07

R30a30d57e41k 40T31o26m50a57s49e56k 5233700778215

Jsou lidé ducha mdlého, kteří se alespoň nevyjadřují, když o něčem nemají tušení. Bohužel to není Váš případ. Zkuste si nastudovat demografický vývoj ČR a až poté vypouštět nějaká "moudra".

0/0
25.5.2016 12:17

E85m60i81l 45P90r93c79h58a12l 5190480988194

Bez matematiky nema nikdo na VS co delat.

+4/−4
24.5.2016 20:45

M98i24l22o50š 89D64v52o53ř12á80k 4273983176244

Přesně. I pediatr, právník, klavírista nebo učitel angličtiny si může ve volném čase počítat matice a hrát si s integrály. Váš blábol mi připomíná slavnou citaci z neméně slavného filmu: "I skladník ve šroubárně si může přečíst Vergilia v originále." Jsou prostě VŠ obory, kde matematika potřebná je a pak jsou zase takové, kde až tak moc potřebná není.

0/−1
24.5.2016 23:48
Foto

J43a11n59a 14B50í74l63k53o78v89á 1413531622507

Ano. A pak narazíte v novinách na text: Matematiku nezvládlo 23% maturantů, což představuje asi 4 000 lidí z celkových 70 000. Nebo v rakousku po volbách zjistíte, že v okrsku měli volební účast kolem 150%. A těm lidem, co to zadávají, to přijde normální.

0/0
25.5.2016 17:51

V71e55n31d91u32l16a 51S42z36l15a33u16e35r66o83v79á 7642456837788

V každé diskusi se zmínkou o maturitě z matiky je to samé. Ne, ne, ne a ještě tisíckrát ne, nemáte pravdu Vy, co píšete:

za a) Kdo se dostal k maturitě snadné počty (procenta, logika, rce, fce) přeci ovládá. Jinak by ho nepustili..

Ne, to absolutně není pravda! To je ten mor v českém školství. Nezdráhám se říct, že přímo tunel. Jsou poctivé školy. A pak jsou školy, které chrlí "maturanty", kteří neumí zhola nic. Nezvládnou ani lehkou práci, jediné co trochu umí, je mluvit. Nezřídka dnes pokračují na VŠ. Ale za tohle MY VŠICHNI dnes platíme. Jsou to peníze které ČR nutně potřebuje na VZDĚLÁNÍ občanů a vydává je zlodějům. Nevidím žádný rozdíl mezi předraženou zakázkou na stavbu mostu a placením za takového maturanta.

za b) Kdo nejde na technické obory, to, co se učí v hodinách matematiky, nebude v životě potřebovat.

Tak předně, každý, kdo jde na VŠ, tak přeci předpokládá, že bude psát věděckou práci a studovat odborné publikace. Takže vysokoškoláci musí bezpodmínečně takto nastavenou maturitu zvládnout.

A u ostatních tu vidím problém v chápání matematiky. Je mi smutno z toho, kolik lidí dnes chápe matematiku jako příklady, které se řeší, tak, že se někdo našprtá vzorečky a aplikuje správné postupy. Kdo se učil matematiku správně, tak to, co tímto studiem získal, používá každý den. Kolikrát za den musíte něco vyřešit? Kolikrát musíte vymyslet řešení, které jste ještě nepoužili? Kolikrát se musíte rozhodnout mezi několika způsoby řešení? Schopnost, dělat tyto úkony efektivně, ovlivňuje prakticky jen inteligence (což je patrné z definice), znalosti a dovenosti a problémy, které jsme řešili v minulosti a způsoby, jak jsme to dělali. A to poslední ve škole zastupuje hlavně matematika.

+14/−3
24.5.2016 20:08

A46n57n51a 15Č96e33r55m54á45k32o18v45á 1115125806554

nesouhlasím s Vámi. Inteligence řešit problém s matematikou nemusí vůbec souviset! Víte kolik znám lidí, kteří jsou na matematiku fakt bedny, ale v podstatě si nezvládnou ani nic vyřídit, či poslat složenku? To si opravdu myslíte, že všichni, kterým matematika moc nešla jsou bl.ci? Souhlasím jenom s tím, že dnešní úroveň školství dost poklesla. A to včetně maturit. Upřímně nevím, co na nich dnes je. Vycházím z toho, jaká byla situace před 20 lety. Je pravda, že dnes když potkám maturanta, tak se kolikrát nestačím divit jak moc je bl.ej, ale to opravdu není jenom matematikou.

+8/−1
24.5.2016 20:16

L58u34k76á11š 71V11e73s53e80l44ý 7494953695973

Matika je o logickem uvazovani. O donuceni mozek premyslet. Ne se jen tupe biflovat.

+5/0
24.5.2016 20:20

K35a94t69e83ř14i24n13a 26V93a97š59á96k95o14v96á 5861142329855

mozek muzete naucit premyslet na cemkoliv, zdaleka ne jen na matice. A uz vubec ne na matice, jak se uci tady. Na to jsou daleko lepsi projetky, nez matematika, sorry.

0/0
24.5.2016 23:07

K37a30t39e68ř82i16n44a 82V96a33š62á82k59o84v46á 5961232749265

projekty, pardon. Na projektove vyuce se naucite reseni ( a globalnimu) daleko vic - vcetne te kreativity.

0/0
24.5.2016 23:07

V97e66n52d42u40l77a 50S74z14l68a56u92e39r27o19v42á 7772946367868

Nechcete být konkrétnější?

0/0
25.5.2016 0:25

V77e68n40d15u91l40a 25S10z22l58a17u82e22r86o33v29á 7832876987898

"Inteligence řešit problém s matematikou nemusí vůbec souviset."

?? Nerozumím Vám. Co touto větou chcete říci? Můžete ji napsat ještě jenou srozumitelněji?

Jedna z definic inteligence je, že je to schopnost řešit problémy. Jak tedy může inteligence nesouviset se schopností řešit problémy?

+3/0
24.5.2016 20:29

J41i40ř39í 24P49r40o33c64h49á51z68k12a 1867872486394

Tak očividně Vám matematika příliš nepomohla, když Vám hapruje i celkem elementární logika. To, že obsahem všech matematických příkladů je řešení problémů, přece neznamená, že řešení všech problémů obsahuje matematiku. Aneb jednoduchý logický příklad všechny kočky jsou zvířata nerovná se, že všechny zvířata jsou kočky. Však se stačí podívat na nějaké testy studijních předpokladů a na to jak jsou rozloženy, máte tam analytickou část, verbální část, numerickou, prostorovou a sem tam ještě nějaké další. Matematika se úzce týká především numerické, geometrie prostorové, ale opět, matematika a geometrie učené typem "podívej se a našprtej" zlepší přinejlepším pouze schopnost krátkodobé paměti, nic víc ...

+2/−5
24.5.2016 20:48

V35e46n49d98u62l50a 62S54z61l73a80u51e93r89o57v88á 7942456547468

Umíte vůbec číst? Můžete zkopírovat větu, kde jsem napsala, že řešení všech problémů obsahuje matematiku?

+2/0
24.5.2016 21:02

J38i26ř64í 60P17r59o59c69h89á15z95k33a 1477932926464

Tak si opět přečtěte Váš příspěvek na "inteligence řešit problém s matematikou nemusí vůbec souviset" reagujete "jak může inteligence nesouviset se schopností řešit problémy".

Což je z Vaší strany naprosto nesmyslná dedukce, která dává smysl jedině ve chvíli, když ztotožním schopnost řešit problémy se schopností řešit matematické problémy, nijak jinak to smysluplně interpretovat nelze ...

0/−1
24.5.2016 21:16

V47e10n37d90u77l84a 61S75z59l80a70u58e92r78o16v50á 7422126107188

Nevím, jestli to z Vaší strany není nějaký sofistikovaný vtip. Zkusím předstírat, že mám reagovat vážně. Paní napsala: "Inteligence řešit problém s matematikou nemusí vůbec souviset." - to je naprosto nesmyslná věta. Pracuje zřejmě s nějakým pojmem "inteligence řešit problém". Na její nesmyslnost jsem upozornila.

Na konci jsem (nejspíš, jak Vás všechny čtu, neopatrně) předpokládala, že paní můj příspěvek řádně přečetla a nějak se přepsala. Jediné co vyplývá z mého původního příspěvku (proti kterému jsem se domnívala, že diskutérka argumentuje) a uměla jsem s onou divnou větou spojit je, že schopnost řešit problémy souvisí s inteligencí. Na to jsem pak zareagovala. Omlouvám se tímto, že jsem od začátku nepředpokládala, že se to někdo ani nebude obtěžovat přečíst a rovnou si začne vymýšlet blbosti, které bude vydávat za mé argumenty a ostentativně je vyvracet.

+3/0
24.5.2016 21:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.