Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Znásilnění i kastrace. Keňané vzpomínají na „péči“ britských kolonizátorů

Obyvatelstvo Keni si v 50. letech prošlo drastickým mučením z rukou britské koloniální správy. Přeživší nyní popsali zvěrstva z detenčních táborů, jejich výpovědi přinesl web al-Džazíra. Londýn před třemi lety pochybení přiznal a oběti mučení odškodnil.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J55a81r26o63m58í49r 89P16r76a34u23s 9707307930696

Vždyť to byla západní DEMOKRACIE, proč se nad tím pozastavit? Rv

0/0
26.5.2016 19:58

L25u90b70o18m57í80r 46S29a41z24e53č10e72k 1541593380934

Obávám se, že se zde mnozí pletou. V Africe byla naprosto běžná migrace nejen zvířat, ale i lidí. To bylo hodně omezeno po Berlínské konferenci v 1885. Do té doby nebyly nijak hranice jednotlivých států vymezeny a ani Afričané většinou nevnímali nějakou příslušnost vůči jednotlivým (současným) státům. Až teprve Evropané začali do všeho zanášet systém, jistě, že se to nemuselo všem líbit. Po určité době mnozí z Afričanů kteří díky tzv. kolonizaci získali vzdělání (poznali hodnotu peněz a pod.) došli z závěru, že by měli mít i podobné majetky jako běloši. Začali vyvolávat rozbroje které byly kruté ke všem, nejen místním. Vše dopadlo tou mizérií, která tam nyní v dříve bohatých státech vládne. Proto stále platí Churchillovo - "Nezávislost, bylo to největší příkoří, které jsme na koloniích vykonali"!

+2/0
26.5.2016 9:49

P40e78t46r 46F70r46i18c 5951708862936

je to možná klšé,ale kdo seje vítr,sklízí bouři! howgh

0/0
26.5.2016 9:07

J52i75ř75í 79V30o66n51d48r67á45č87e39k 5196624840494

Bylo by odvážné napsat, že takovýchto zvěrstev, jakých se dopouštěla v padesátých letech armáda demokratické Británie se nedopouštěl ani bolševik ? ;-)

0/0
26.5.2016 7:20

R14a48d26o61s27l94a28v 40K50l57a33u53d53a 5614228854922

Ani ne tak odvážné, jako nepravdivé. Neměli si co vyčítat. Rozdíl byl jen v tom, že bolševik se takových zvěrstvech dopouštěl na vlastním národě.

+2/−1
26.5.2016 7:26

J52i75ř64í 48V72o79n16d12r20á70č58e51k 5486374830854

Opravdu kastrovali kleštěmi a zaráželi do vagíny lahve?

+2/−1
26.5.2016 7:58

R96a13d56o53s35l75a57v 57K44l38a71u42d97a 5934158334112

Opravdu musí dělat přesně to samé, aby se to dalo nazvat takovým zvěrstvem?

+1/−1
26.5.2016 8:03

J46i66ř85í 29V10o41n68d20r58á16č34e69k 5876124300494

Ano.

+1/−1
26.5.2016 8:18

K67a56r58e64l 42H66a76u28p17t13v44o18g73e14l 3263642354494

Bičování přes chodidla a mučení elektrickým proudem na genitálie nestačí?

+4/0
26.5.2016 9:55

K12a70r96e65l 95H71a87u43p75t68v32o86g56e36l 3513922394474

V Africe se páchala zvěrstva a kvetlo otrokářství dávno před příchodem kolonizátorů. Navíc, naše republika nikdy žádné kolonie neměla. Pokud má tedy tento článek vyvolat jakýsi soucit s mladými Afričany, kteří se mermomocí snaží vetřít se do Evropy a parazitovat na sociálních systémech, pak je jaksi dost mimo.

+2/−1
26.5.2016 6:45

R56a67d68e78k 88P67a22s96t95o60r 3456545896693

Čtu správně že když už tedy Keňané páchali zvěrstva tak si to Britové vysvětlili tak že můžou taky. Holt západní intervence v plné parádě. Vůčí zemím G7 má ten svůj "Mnichov" tak nějak celý zbytek planety.

0/0
26.5.2016 6:31

J44a48k98u59b 51Z12e59m85á76n97e89k 2184943291568

Nevysvětlili. Ale když se snažíte najít lidi, kteří upálili všechny obyvatele vedlejší vesnice, fakt z jejich případných přívrženců nedostanete informací tím, že je hezky poprosíte. Že je to nelidské zvěrstvo je pravda, lidi jsou zkrátka mnohdy nelidští.

0/0
26.5.2016 9:24

V18á65c79l73a78v 17P66o80l32í80v38k53a 9988743371968

Tomu říkám kulturní obohacení xD

0/−1
26.5.2016 5:51

P62a52v17e36l 91N50o37v86o69t90n69y 2873803713919

Tam kde byli Britove do dnes panuje celkem poradek. Na rozdil od zemi kde vladli Francouzi a nebo treba i Belgicane. Tam to je opravdu anarchie.

+2/−1
26.5.2016 3:53

M87i93c65h80a21l 61D76i66v75i77š 3231578603211

Asi by sme taky mohli chtit nejaky odskodneni od Rima ci od Francie za Napoleon, atd. Tak to si aspon namastime kapsu :)

+2/−2
26.5.2016 1:05

R49a11d68o39s42l75a48v 80K72l38a46u90d47a 5754208444982

Není to tak dávno, kdy německá vláda odškodňovala nuceně nasazené...

0/0
26.5.2016 5:21

J65a60n 58V85o42j40t50í66š10e74k 6492591235376

Nevim, kdy jsme měli naposledy nějakej konflikt se Římem. Skoro bych řek, že jsme kromě světovejch válek nikdy žádnej neměli. Za Napoleona jsme odškodnění dostali.

0/0
26.5.2016 13:06

T78o36m58á51š 68K29r51m39í26č11e17k 1313378431298

Al-Dzazira a Idnes, obdobne verohodne zdroje. Pochopil tady nekdo, proc je na titl.strane clanek o 60 let starych udalostech, navic opsany z Al-Dzaziry? To vypracovala autorka jako domaci ukol prekladu z arabstiny do cestiny?

+9/−1
26.5.2016 0:35

V24i11k56t41o78r 56S96o11u34č16e69k 28S71t 6419109973309

Okomentuji jak znegovaný sluníčkář. To byli jen někteří Britové, nemůžete všechny Brity strkat do jednoho pytle. Za své dědy Britové nemůžou....Jste proti Britů xenofóbní...

;-D;-D;-D;-D

+15/0
26.5.2016 0:14

D58a11n66i63e87l 34R51e25i57c35h43e56l 8789219133

Kde konkrétně hází tento článek Brity do jednoho pytle?

+1/0
26.5.2016 0:34

E16v46ž85e73n 92P27o44l79á80k 3348338441973

Kde konkrétně někdo hází muslimy do jednoho pytle?

+3/0
26.5.2016 1:19

D10a78n96i25e12l 85R71e35i75c65h35e76l 8149269303

Zajímavý článek o zvěrstvech Britů v africké kolonii. Ale vztahovačný Čech, který byl v životě nejdál na Lipně, to vztáhne na uprchlickou krizi.

Jo, dneska se už o černoších musí psát výhradně jako o zákeřných vrazích, jinak se totiž samozřejmě jedná o propagandu.

+3/−8
25.5.2016 23:56

E30v62ž54e55n 94P65o22l35á55k 3368158121243

A jak to tedy máme vztáhnout? Jako kolektivní dědičnou "ostudu nás bělochů"?

+3/0
26.5.2016 1:20

J30a85n 38V64o88j52t24í78š37e28k 6532911495766

Já osobně to beru jako zajímavou informaci z historie. Zkuste to taky.

0/0
26.5.2016 13:08

J39a80n 59U95l88r11i23c58h 9279796779484

Podstata konfliktu: Bílí osadníci si pochopitelně přivlastnili podstatnou část úrodné půdy v Keni. Kikujové na statcích pracovali za mzdu jako zemědělští dělníci ( viz znýmý film Vzpomínky na Afriku ). Jejich postavení je frustrovalo a toužili po vlastnictví půdy. Domnívali se, že na ni mají právo na základě komunistické myšlenky vyjádřené kdysi Leninem, totiž že "půda patří těm, kdo na ní pracují". Nakonec v úmyslu zmocnit se půdy násilím proti Britům povstali.

Násilí ze strany koloniální správy: Britové nasadili proti povstalcům armádu. Povstalci poté přešli na partyzánský způsob boje. Nastala principálně podobná situace, jakou prožívaly západní armády v Iráku a Afghánistánu. Povstalci byli všude a nikde. Útočili ze zálohy. Britové na to reagovali plošnými kontrolami a selekcí černošského obyvatelstva. Podezřelí z příslušnosti k povstalcům byli za velmi tvrdých podmínek vězněni v internačních táborech.

Zvěrstva: Ano, Britové při výsleších mučili některé zajatce a dva povstalci byli prokazatelně vykastrováni. Na jádro pravdivých informací o zločinech koloniální armády se ovšem nabalila silná vrstva přehnaných báchorek a lží. Nebyly prokázány žádné případy znásilňování kukijských žen Brity ani zabíjení dětí.

+7/−1
25.5.2016 23:42

F42r87a53n51t87i96š83e57k 15M89a36t70ě86j60č12e51k 7913442103621

Podstatné, ale je že Britové tam nebyli doma!!!

+3/−3
26.5.2016 0:20

J55a87n 81U53l95r40i26c11h 9109706679574

Doma je člověk tam, kde z vlastní vůle trvale žije. Pokud máte na mysli, že by měl žít každý na území svého etnika ( kmene ), tak tento přístup mi připadá iracionální a potenciálně nebezpečný pro svobodu a přirozená práva.

+4/−3
26.5.2016 0:46

M86a50r20t36i34n 85H39o56u18b91a 6713481549888

Tedy když se já nastehuju do tvého bytu, taj jsem tam doma. Bez ohledu na to, zda s tím souhlasis.

+1/0
26.5.2016 6:14

M18a37g97d70a65l82e79n24a 92M53a15c98h54o57v80á 2813565436328

Nebyli, máte pravdu. Už od pohledu tam nepatřili. Bílý Keňan je stejně divný jako černý Švéd

+2/0
26.5.2016 6:30

R77a82d46o50s75l26a16v 15K52l54a63u26d42a 5974178314882

Hele Lenine, jak ti Britové k té půdě přišli? Máš snad pocit že než přišli do Keni, tak nikomu nepatřila? A to není případ jen Afriky. Stejné to bylo v Americe, v Austrálii....

+3/−1
26.5.2016 5:19

V12i38l14i83a77m 71N56o66v30a35k 7404807740359

Vlastnictvi zeme spociva v tom ze se te zeme nekto zmocni. Nevim jak vypadal katastr nemovitosti v Keni pred prichodem Britu, ale v samotne CR se vlastnicke vztahy menili nekolikrat a treba takova pozemkova reforma je pouze jinak pojmenovane dobyti pudy. Nemyslis?

+1/0
26.5.2016 5:38

R44a37d25o76s15l71a85v 32K54l59a77u36d69a 5394368714102

A jaká je pointa?8-o Britové se v Keni zmocnili půdy Keňanů a po čase si Keňané tu půdu vzali zpět. Britové na to měli právo, zatímco Keňané jsou kvůli tomu komunisti?

+1/0
26.5.2016 5:45

R47a36d91o79s28l38a48v 10K21l89a83u54d90a 5744338774282

Pane Pospíchale, copak se vám na tom nezdá? Kam vstoupila noha Anglána, tam to prohlásila za území britské koruny. Co na tom že tam někdo už stovky, nebo tisíce let žije a obdělává půdu. Takže podle mě bylo naprosto logické, že se místní proti okupantům zbouřili.

0/0
26.5.2016 6:10

L28u87k27á31š 12P59a12v78l83á54s16e50k 8121279399571

My jsme kolonie neměli, takže by nás nikdo neměl nutit do nějakých kvót. Souhlasím, že ta imigrace je tak trochu daň za koloniální minulost, ale ať si ji platí ti, co měli z kolonií zisk - pokud jim to ten jejich pocit viny diktuje.

+8/0
25.5.2016 23:31

F34e92r54e81n55c 26L98o76v76a93s80z 9123777628834

Také krutosti nečinili ani Stalinisti !

+1/−3
25.5.2016 23:30

M54a58r50t21i48n54a 77Š45i75r89i10l43l83o42v58á 7185713537

Urcite? Teda aztak sa nevyznam ale uz Leninova tajna policia bola dost slavna svojou krutostou, pokial viem

+5/−1
25.5.2016 23:41

V96á66c81l78a94v 71S12v88o49b54o18d77a 5986118319

Víte houby,co se dělo za Stalina v Ljubljance!

+8/0
25.5.2016 23:42

P69a60v90o60l 16K90u12b55r56a77n 6919540810242

Hm ... lenže vy taktiež nie ;-D

0/−1
26.5.2016 7:23

V44á27c84l19a58v 79S95v12o74b63o77d19a 5586158339

Ale ano,kdysi jsem četl knihu od A.Solženicina "Souostroví Gulag",kde bylo vše do podrobna ukázáno.

0/0
26.5.2016 15:09

R37o97b89e98r22t 23M80á66s56l65o 1611931207347

K nám se chovali stejně. Koneckonců, německy se řekne Slovan "Slawe" a otrok "sklave", francouzsky je to "slave" a "esclave", a anglicky "Slav" a "slave". Ve všech těchto řečech je to takto odvozeno.

Nicméně i přesto si nemyslím, že by nám to nyní dávalo právo, abychom se všichni sebrali a odešli do Anglie, Německa, atd... pro dávky. A pokud autorka chtěla docílit, abychom se cítili vinni za činy Anglánů kdesi v Africe tak dosáhla pravého opaku.

+9/−1
25.5.2016 23:18

V11á12c27l29a73v 15V37a32n68ě50k 2303343678851

Anglicky se taky ty vaše výplody mohou nazvat - twisted semantics .

0/−6
25.5.2016 23:31

M37a81r96t42i96n32a 29Š78i11r55i68l11l63o59v38á 7525953857

Je to od slova "slovo", lenze Rimania si to pozicali na oznacovanie zotrocenych zajatcov. A od nich potom vyssie spominane narody

slave:

Middle English: shortening of Old French esclave, equivalent of medieval Latin sclava (feminine) ‘Slavonic (captive)’: the Slavonic peoples had been reduced to a servile state by conquest in the 9th century.

+1/0
25.5.2016 23:56

R84o76b73e60r60t 88M83á98s95l14o 1391491787867

A jéjej zase trapný a lživý Vaněk. No zkroucenou sémantiku máte tak akorát Vy. Zdrojů o tom je samozřejmě všude plno, stačilo před tím Vaším nesmyslným příspěvkem trochu zagooglit. Tady máte citaci přímo z oxfordského slovníku:

Middle English: shortening of Old French esclave, equivalent of medieval Latin sclava (feminine) 'Slavonic (captive)': the Slavonic peoples had been reduced to a servile state by conquest in the 9th century.

http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/slave

+4/0
25.5.2016 23:57

M55a94r39t73i68n29a 95Š87i15r31i10l71l59o72v51á 7765933257

;-D

+2/0
25.5.2016 23:58

R53o43b48e89r21t 75M31á17s57l96o 1361241497617

jj byla jste rychlejší :-). Jsem už takovýchto nesmyslů od p. Vaňka viděl spoustu, tak mi to nedalo a musel jsem mu tam dopsat něco osobního..

+1/0
26.5.2016 0:05

M76a80r54t67i30n63a 82Š75i89r96i71l52l59o88v38á 7205573287

Ja s tym osobnym odkazom bohuzial vrelo suhlasim. :)

+1/0
26.5.2016 0:07

J20a23k94u44b 48Z65e82m62á52n61e71k 2974603891818

No... Je to skutečně odvozeno od slovanů braných do otroctví, ovšem dělo se tak v dobách Byzantské říše, jen velice divokým výkladem demografie by se dalo tvrdit, že se to dělo "nám" a slované, kterých se to týkalo, rozhodně nezůstali nikomu nic dlužní.

Nicméně, my slované jsme k etymologii příslušného slůvka žádný jiný národ do řetězů brát nemuseli, zkrátka kultivovaná společnost ;-D

+1/0
25.5.2016 23:55

R48o94b77e28r82t 56M40á42s77l53o 1511281687267

I nám, otroctví byl jeden z motorů pokřesťaňštění Čech. Byl totiž velký odpor k prodeji křesťanských otroků, což samozřejmě lidé věděli a proto konvertovali. Praha byla dlouho velkým tržištěm s otroky, zpočátku vlastních, později z východu (kde ještě křesťanství nebylo a lov otroků "nebyl nemorální")

Něco o tom je zde: http://www.scienceworld.cz/clovek/pocatky-ceskeho-statu-obchod-s-otroky-820/ něco zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDid%C3%A9_v_%C4%8Desk%C3%BDch_zem%C3%ADch_za_vl%C3%A1dy_P%C5%99emyslovc%C5%AF (konflikt mezi Vojtěchem a Boleslavem II) něco je jen v papírové formě. Ve škole se to kupodivu moc neučí :-)

+4/0
26.5.2016 0:49

M42a77r46t49i17n14a 36Š65i41r42i88l84l66o21v31á 7145903457

8-o nemala som potuchy

0/0
26.5.2016 6:34

J80a69k21u93b 59Z91e74m71á79n79e27k 2894953471248

Já ale neřekl, že jsme nepraktikovali otroctví. Jen že slovo, které ho označuje, není odvozeno od pojmenování nějakého národa.

0/0
26.5.2016 9:27





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.