Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Maturita z matematiky není těžší než z jiných předmětů, brání se Cermat

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) odmítá, že by byl maturitní test z matematiky obtížnější než testy z jiných předmětů. Neřešenost úloh se pohybuje okolo jednoho procenta, testy byly expertními skupinami označeny za platné a v souladu s katalogy požadavků, sdělil ředitel Cermatu Jiří Zíka. Test kritizoval například matematik a odborník na tvorbu testů Oldřich Botlík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R42i21c67h88a96r39d 93N12o71v77a83k 8438226121312

maturitu z mathematiky maji predevsim vytvorit kantori mathematiky, nikoli nejaky obskurni spolek, vazeny cermate.

0/−1
21.5.2016 13:13

M25a49r41i62e 72Z35e10l78e72n76á 2584711699401

Teda nic proti ničemu, ale celkem dost mě pobavil výrok p. Oldřicha Botlíka (údajně matematika a odborníka na tvorbu testů), který prohlásil, že letošní maturanti byli při řešení matematických příkladů pod časovým tlakem. To jako že v jiných předmětech mají maturanti času kolik chtějí? Maturita z matematiky byla letos tak lehká, že jsme ji - mimochodem bohatě před časovým limitem - udělali já i 12-letý kamarád mého vnuka...;-)

+3/0
19.5.2016 15:50

R55i56c86h37a13r26d 19N43o54v94a55k 8658536611602

paklize tu maturitu doopravdy udelal 12lety kluk ue uakladky znamena to, ze takovato "maturita" nama smysl...

0/−1
21.5.2016 13:14

L60u81c67i29e 73H19o38r53á77k13o48v69á 3857679196347

Souhlasím s tím, že maturita z matematiky je lehká, ale zároveň těžká. Pro gympláky a ty, co myjí logické myšlení, je velmi lehká. Pro ostatní je záludná - a právě proto těžká. Kdo matematiku nechápe, může se ji nadrtit, to ano, nadřít jako řemeslo, ale jen do určité míry, když jsou příklady na "stejné brdo". Bohužel v maturitních testech se stále častěji vyskytují drobné chytáky, na které se právě tito studenti snadno nachytají. Nejsou to příklady podobné těm, které jsou ve sbírkách úloh. Vzhledem k tomu, že již několik let doučuji maturanty z matematiky, mohu to posoudit.

Matematiku člověk k životu potřebuje, ano, ale tu základní. Potřebuje také trochu logického myšlení, ke kterému matematika vede. K čemu však potřebuje např. zdravotní sestřička, sociální pracovník, elektrikář či umělecký truhlář umět počítat s logaritmy, s exponenciálními funkcemi, vektory, faktoriály, goniometrickými funkcemi či umět nakreslit graf funkce y=(2/X)na(-1)? Ti ať se učí jen to z matematiky, co budou potřebovat pro svou práci. To, že někdo zvládne maturitu z matematiky, ještě nezaručí, že z něj bude dobrá zdravotní sestra. A naopak.

Obtížnost maturity vede k tomu, že jsou studenti vystresovaní, a také k tomu, že se při maturitách bohužel podvádí. Když slyším, že učitel nechal žáky opisovat, velmi mě to naštve a pobouří. Ale na druhou stranu ho trochu chápu...

Nejsem pro zjednodušení maturity z matematiky, to jistě ne. Ať má maturita z matematiky svou úroveň a svůj kredit. Ale jsem zásadně pro to, aby kromě gymnázií nebyla povinná. !

+3/−2
19.5.2016 11:01
Foto

K62a45r40e11l 46C37a86c35h 8749284975394

R^Podpořila jste můj názor - děkuji. Matematika jako předmět mi nikdy k srdci nepřirostla. Když jsem však kupříkladu v pomaturitním specializačním studiu oboru vodní hospodářství dělal písemnou zkoušku z hydrauliky, což byl samý výpočet, vysloveně mě to bavilo. Počítal jsem totiž naprosto konkrétní věci s naprosto konkrétními čísly a konkrétním cílem a tomu technik snadno porozumí. Jakmile se však čísla nahradila abstraktními značkami, ztratil se mi jakýkoli smysl řešení takového příkladu.

+2/−2
19.5.2016 14:01

P76a78n 43K34r20a26t96z 8884115210813

Vzdyt stredoskolska matematika jsou jen osekane zaklady, na ktere nejake extra logicke mysleni neni potreba. :) Vetsina problemu se resi pomoci 'predpocitanych vzorcu' pro nejakou omezenou skupinu uloh.

0/0
27.5.2016 15:49

J58a83n 35B23l70a73n68a 3376455414

Po roce 1990 se změnilo kde co, no školství rozhodně ne k lepšímu, skldba občanstva je stejná a jestli tehdy odcházelo ze ZDŠ na střední školy cca 40% a znich ještě část neuspěla, tak je jasné , že při dnešních počtech na středních školách , šla úroveň rapidně dolů (ti co tam učí a tvrdí, že pokud by uplatňovali nároky, jaké byly na ně, tak bude na škole poloprázdno). A o VŠ je zbytečné vůbec psát, záplava soukromých VŠ , kde se tituly vlastně kupují.

+2/−2
19.5.2016 9:04

O90n26d29r59a 44Z40d42r48a44h20a54l 4475150405911

Náš matikář na gymplu v hodinách pro nematuranty říkal "Tohle není matematika, tohle je počítání."

+1/0
19.5.2016 8:56

A16l34e84n23a 46E47l50i98á35š54o50v75á 3904911842688

Maturita z matematiky je rok od roku lehčí spolu s tím, jak klesají vzdělatelnost a pracovitost našich studentů. Úspěšnost u státní maturity je závislá na schopnosti a chuti přemýšlet. Udělá ji kterýkoli lepší deváťák

+4/−1
19.5.2016 8:35

M33a47r49t42i12n 42N93e95m47e54r70á77d 5439120478385

Na stredni skole nam jeden stary a moudry ucitel vzdy rikal, matematika se neda naucit, tu musi clovek pochopit. To byl tehdy duvod, proc jsem maturoval z anglictiny, prislo mi to snadnejsi. Nehlede na to, ze anglictinu pouzivam kazdy den, matematiku pouze okrajove a nejvice pokud ji doma vysvetluji detem.

Matematika je bezpochyby dulezita vec, ale nee kazdy na ni ma, stejne jako na maturitu. Umet remeslo a byt v nem dobry je v dnesni dobe snad i lepsi, alespon co kolem sebe vidim.

+2/−1
19.5.2016 7:09

P87e18t39r 80V62o13n60d27r54a77c78e59k 7195841903710

Napsal jsi to hezky - pro tebe bylo jednodušší se obtížím vyhnout a tak máme kolem sebe spoustu lidí co sice žvatlá skvěle anglicky ale to je asi tak všechno - matematika není o tom že někdo něco spočítá - matematika je o logice a kombinatorice ...... mluvit se naučí klidně i papoušek ....

+5/0
19.5.2016 7:15

V53á27c68l78a80v 91K52o72v32á51ř 4290504101958

To je hroznej kec, že se matematika nedá naučit. I když nemáš "mozek na matiku" tak se naučit samozřejmě dá. Ale jenom tak, že si budeš pravidelně doma počítat a počítat ale to se nikomu nechce. Třeba nebudeš mít jedničky, ale horší dvojky nebo trojky z toho vytřískáš. Synův matikář zase říká: Kdo si počítá nemá problém.

+7/0
19.5.2016 7:32

Z38d56e21n48a 38S61v14o76b38o52d84o46v81á 2844876263276

- ano, ale jak srovnáte gymnazisty a průmyslováky, kteří se matiku učí víc jak o 1/2 času méně? Notabene, když další předmět bývá u gymnazistů 1 předmět, a u průmyslováků suma všech odborných předmětů?

0/−5
19.5.2016 8:00

A87l44e84n86a 70E58l29i68á19š36o46v37á 3884801192978

Víte, ti gymnazisté byli vždy lepšími žáky už na základce, a to jim zůstane po celý život. Jsem matematik a tvrdím, že úspěch v matematice je srovnatelný s úspěchem ve sportu. Záleží především na tréninku.

+4/0
19.5.2016 8:39

J14a77n 81B30l61a73n52a 3436905234

To je demagogie, před VŠ jsem absolvoval SPŠE a na VŠ, jsem měl 5 semestrů matiky a bez problému, no je to hodně let zpět, ve třetím ročníku průmky jsme končili dvojitým integrálem a ve čtvrtém byla matika jen nepovinný předmět (a tam jsem již nechodil).

+1/−2
19.5.2016 8:54

Z91d49e38n17a 16S90v46o62b12o33d22o60v52á 2694496883186

- takže ti lepší mají matiky ještě víc:) (jinak nechápu moc souvislost..)

- pamatuju, že na VUT Fast měli gymnazisté docela problém s použitím jednoduchých počtů do odborných předmětů (statika, ocelové a betonové konstrukce, pružnost), oproti průmyslovákům..

+1/0
19.5.2016 9:16

M91a94r50t91i24n 95K64r72a86l 7833480443667

Kdyby měl pán pravdu, nedala by se matematika studovat. On asi myslel, že se nedá nabiflovat.

No, vyšší matematika je opravdu jako hudba. Bez talentu člověk těžko vidí správnou cestu k řešení a jenom hrstka světových matematiků umí nalézat nové zákonitosti a hlavně je dokazovat (např. vztah mezi eliptickými křivkami a modulárními formami odolával 40 let). Ale maturitní matyka je jednoduchá.

+1/0
19.5.2016 10:21

R82a21d43e37k 66N16e76u68m96a39n31n 5972432558945

1) text kritizoval matematik a ředitel Cermatu kvičí, že to kritizují laici

2) nechápu, co myslí tím, že neřešenost příkladů je 1 % - příkladů bylo prý 25-30, 1 % by znamenalo, že max každý třetí nespočítá 1 příklad. Syn kvůli času nestačil 3 příklady a 4. nestačil napsat do výsledkové listiny. V jejich třídě nikdo nestihl spočítat vše. Gymnázium

+1/−1
19.5.2016 6:37

A80l64e30n77a 90E33l62i34á98š27o51v57á 3244201502278

Zkuste si ty příklady spočítat. Obtížný není ani jeden. Času na řešení bylo přiměřeně. Je logické, že vše bez chyby spočítá jen málo studentů. To je vždy účel jakehokoli testu, aby roztřídil absolventy podle jejich kvalit.

+4/−1
19.5.2016 8:47

R59a78d62e87k 55N76e41u36m21a32n11n 5242352528615

souhlasím s tebou až na to "času bylo přiměřeně"

očividně ho bylo málo, když s ním měl problém i učitel

+1/−2
19.5.2016 10:15

R92a96d31e27k 90N13e82u23m87a91n86n 5792122668875

Mám letošního maturanta.

Říká, že loňský test dělal už loni a zvládnul ho. Letos naostro přelezl o pouhé dva body. Bylo to výrazně těžší.

Na tři příklady nestačil ani sáhnout,čtvrtý nestačil zapsat do výsledkové listiny.

Nejsem si jistý, ale myslím, že na to měli jen 60 minut (článek píše 105)

Test si dal jejich učitel matematiky - zvládnul to 4 minuty před limitem, ale bez zapisování výsledků na extra papír!

To mi nepřijde jako normální.

Vzal si matiku dobrovolně a nakonec z ní měl největší bobky

+1/−4
19.5.2016 6:09

P35e21t82r 28V79o79n82d76r41a91c19e53k 7455641223400

Radku - brečíš sice hezky, ale nesmyslně - já jsem maturoval za komančů a tam jsme měli 15minut na přípravu a potom hned k tabuli a vše počítat - kdo nespočítal tak měl smůlu a věř že za komančů rozhodně všichni neodmaturovali .... vše je o přípravě a zvládnutí učiva ..... a synek nespočítal 3 příklady a odmaturoval ??

+1/−5
19.5.2016 6:19

R33a83d90e97k 94N30e22u28m10a68n74n 5792742668845

1) nebrečím, poněkud špatně chápeš psaný text

2) ano, synek odmaturoval, těch příkladů bylo totiž 25-30, komentuješ s údivem něco, o čem nemáš ani páru

+2/−4
19.5.2016 6:32

P54e55t19r 64V23o88n24d68r42a22c27e48k 7495581203730

O čem podle tebe nemám páru ?? Na netu byly vzorové příklady z matematiky, které se mi nezdály nijak obtížné a to jsem maturoval před cca 30ti lety - prostě běžné učivo na střední škole ......

+3/−1
19.5.2016 6:39

Z69d52e37n74a 49S78v81o95b36o25d61o15v60á 2784246113616

- ona bude asi jedna věc "se na to podívat" a jiná to stihnout v daném limitu.. 3-4 min. na příklad?

+1/−1
19.5.2016 7:48

R27a52d67e89k 18N12e74u20m94a76n38n 5622182948795

pokud se divíš, že kluk neudělal 3 příklady a přesto odmaturoval, tak ano, komentuješ něco, o čem nemáš páru

pokud učitel spočítá příklady a zůstane mu jen 4 min na kontrolu, tak ty příklady jsou prostě obtížné, resp jich je moc. Jestli budou příklady typu 27+49, tak to sice bude děsně lehké, ale když těch příkladů bude 1000, tak to nepůjde stihnout - přehnal jsem to, aby jsi to pochopil

+1/−4
19.5.2016 7:57

A60l19e64n16a 14E23l57i79á16š39o82v26á 3614971172368

Věřte, že letošní maturita byla opět lehčí, než ta minulá. Autoři příkladů počítají s rostoucí hloupostí studentů i s jejich klesající výdrží při řešení příkladů.

+1/−1
19.5.2016 8:43

A60l48e34n48a 96E92l30i11á61š28o71v74á 3684861292968

Zkusil jste si ji spočítat?

0/−1
19.5.2016 8:44

R62a53d20e80k 28N14e46u55m23a38n20n 5202122728915

syn - teď maturoval - říkal, že loňskou maturitu spočítal už loni bez problému

s letošní načisto měl problém

buď mu to extrémně nesedlo, nebo ta letošní byla obtížnější

jestli to někde najdu, zkusím to spočítat ;-)

+1/0
19.5.2016 10:17

P92e42t78r 31V35o56n56d55r21a21c71e84k 7125601383180

Maturita bývala dříve ,, zkouškou z dospělosti " ...... nikdo nezkoumal psychometrické parametry testů, jak požaduje pan Zíka ....... prostě je potřeba udělat konec rozdávání maturit za docházku a vrátit maturitám jejich význam ...... stejně tak by bylo dobré se podívat na tituly Mgr, Bc, Mba a jiné ........

+4/0
19.5.2016 3:16
Foto

M40i70l94a95n 63S44o62u26š79e29k 9296127511792

...a jen tak na okraj... redaktor asi nemá maturitu z češtiny a přesto tady píše své články. Nějak si netyká s oddělováním vět, s čárkami ve větě.... Nevadí mu to ani v titulku článku.

0/−1
19.5.2016 2:28
Foto

M90i90l51a26n 98S82o74u53š49e74k 9376967631352

"Maturita z matematiky není těžší než z jiných předmětů, brání se Cermat"

* * *

Tohle je naprostý nesmysl. Není možné srovnávat maturitu z matiky s maturitou z jiného předmětu - třeba španělština, zpěv, technický obor... Každé má svoje a každá škola je zaměřena na svůj obor, zejména technicky zaměřené SŠ. Pokud Cermat říká, že maturita z jednoho předmětu není těžší, než z jiného předmětu, potom říkají naprosté voloviny a jsou to jakési umělé argumenty.

Maturita z matiky stejná jako jiné předměty prostě není. A navíc není žádný důvod, aby maturita z jednoho předmětu byla na všech školách stejná. Na SŠ matematicky zaměřených bude asi úroveň maturity z matematiky zcela jiná, než třeba na jazykové střední. A není důvod to jakkoliv sjednocovat. VŠ jsou také různě zaměřené a přijmou toho, kdo prokáže příslušné znalosti. A třeba jazykově nadaný středoškolák dost těžko bude chtít na Matfyz. Asi bude chtít pokračovat na VŠ se zaměřením na jazyky. A na to ho jazyková SŠ připravuje. A matika tady prostě ani při přijímačkách žádná nebývá. Proč tedy znalosti z matiky sjednocovat? Vypadá to skoro nařízení z EU.....

Ten Cermat je třeba jako zcela zbytečnou organizaci zrušit, podobně jako Scio a jejich rádoby univerzální testy.

+5/−2
19.5.2016 2:25

R16a92d74e70k 20N77e81u12m70a11n95n 5952772438685

maturita by měla být celostátně ze stejných předmětů stejná

+1/−2
19.5.2016 6:10
Foto

P18a75v36l35a 18Z69a90n92d21l19o21v18á 7574945500562

Pak by ovšem neměly být žádné předměty povinné.

+1/−1
19.5.2016 7:28

M88a17r64t61i54n 23H36e37i79s68l23e19r 4494556962869

Scio je soukromá firma, docela by mě zajímalo, jak ji chcete zrušit.

0/−1
19.5.2016 22:31

R77i75c16h16a28r31d 37N98o97v32a82k 8768976671692

staci s nimi vypovedet statni smlouvu a nechat je soukromnicit.

0/0
21.5.2016 13:18

O92n22d16ř54e49j 88P36a13l56a30t23a 1983808886320

Matematika nejde těm lidem, kteří ji nenatrénují. Byl jsem jedním z nich na základce. Stačí spočítat 100 příkladů. Ale samozřejmě je jednodušší říct, že "já na tu matiku prostě nemám hlavu, mně jdou víc ty humanitní". Blbost. A ta dnešní maturita? Mně to přišlo jako přijímačky na gympl a ještě stačí 30 %. No asi ne každý patří na střední a dál...

+9/0
18.5.2016 23:41

M79i12c68h64a21l 70J27a74r49o81š 7874430342555

Testy zvýhodňují ty, kteří matematiku ovládají. To by se mělo nějak napravit.

+2/−6
18.5.2016 23:03

J24a13n 54N13o69v54á48k 7565424908417

ne, naopak, test zvýhodňuje ty co umí rychle a bez přemýšlení řešit standartizované úlohy. Naopak znevýhodňuje studenty co tomu rozumí ale přemýšlí nad tím. To je v matematice zcela špatný přístup.

+5/−1
18.5.2016 23:35

G37a85b79r12i71e10l 24H98o26r42t59e96n 9951979153804

Pracuje se na tom. Budou stanoveny koeficienty, které budou na známky aplikovat a které budou ovlivňovat výsledné hodnocení. Současná právní úprava už podobné věci řeší, ale bude potřeba jít dál a přinést do známkování kritéria, která budou povinná a zmíněnou diskriminaci odstraní.

První bude paušální znevýhodnění dětí s vysokou inteligencí a/nebo zjevnými vlohami pro určitý obor. Pak přijdou bonusy za příslušnost k menšinám, za fyzická postižení a nakonec za atypické sexuální orientace. Tím se konečně přesune účel škol od nesmyslného vzdělávání k výchově dětí v multikulturní panevropské společnosti a všechno bude krásné.

+5/0
18.5.2016 23:35

V51á87c78l10a16v 47J69e31b74a97v94ý 8360859613346

Možná bude problém v tom, že příliš lidí dnes dělá maturitu. Dříve měli maturitu jen ti chytřejší, gymnazisté a někteří středoškoláci. Dneska má maturitu i kuchař a s tím, jak více lidí jde na gymnázia, tak jejich úroveň je prostě horší.

To samé je na VŠ, kde kvůli tomu brutálně degradovali výuku a požadavky během jedné dekády asi tak na polovinu. A to nás má spasit, umělé zvýšení vzdělanosti obyvatelstva rozdáváním diplomů. :-P

+16/0
18.5.2016 22:55

R62a22d32k30a 38K88o88v69á79ř26o43v20á 2553973693936

Nemůže být problém tak vysoké neúspěšnosti například v tom, že si matematiku vybírá i relativně velké množství těch "hloupějších" studentů?

Studenti, kteří pořádně neovládají žádný cizí jazyk ani nerozumí matematice, si matematiku vyberou z důvodu menšího zla, protože vidí, že je nutné udělat pouze jeden didaktický test, navíc stačí 33%, narozdíl u jazyka, kdy je potřeba udělat 44%.

Pokud by si tito studenti vybrali místo toho cizí jazyk, taky by neuspěli.

Já sama jsem před několika lety pomáhala s přípravou na matematiku několika studentům, kteří s ní měli problémy. Když jsem se jich ptala, proč si raději nevybrali angličtinu, tak mi většinou řekli, že anglicky umí ještě hůře.

+11/0
18.5.2016 22:30

S16i73l55v43a 74N89o12v62á37k78o41v42á 8495344269

Mimochodem, najděte ve svém okolí pět letošních maturantů a dejte jim spočítat 2/3+3/2 (dvě třetiny plus tři poloviny) a hned budete jasno, v čem je zakopaný pes.;-)

+13/−1
18.5.2016 22:16

P13e88t56r 97M72a42c84h81á60l22e98k 7895406366316

Přesně.

+4/0
18.5.2016 22:34

M36i21c29h98a34l 42K78r87e77j29č47í 1416270751613

Matematika je v podstatě ultimátní intelektuální disciplína a tudíž je to strašně fascinující věc. Já se ale nedivím, že matematika je všeobecně neoblíbená. Ještě na SŠ jsem ji vnímal jen jako "počítání příkladů" a "učení se vzorečků a postupů nazpaměť". Axiomy, věty a důkazy jsme jen tak okrajově nakousli. Nelze se divit, že lidé považuji matematiku za otravnou, neužitečnou a od reality odtrženou věc.

Ale za neoblíbenost matematiky si mohou učítelé a matematici sami. Zatraceně chybí popularizace. A na školách chybí nějaký všeobecný, klidně i jen "kecací" předmět, který by dával přírodní vědy (a "reálný svět") srozumitelnou formou do souvislostí.

+11/−2
18.5.2016 21:47

D19a37n47i75e18l 92T51s18c23h94e43r40n69a60y 2235772139712

No jo ale to pani "odbornici" v Cermatu, Scio apod. zrejme netusi, neni dulezite co ucit, ale jak to ucit. A tady ma obecne skolstvi dost velke rezervy

+1/0
18.5.2016 21:54

J95a52n 20B16l38a15n26a 3776565764

matematiku nutno chápat, učit se dají kupecké počty

+2/−3
18.5.2016 22:47

P20e93t23r 47B50u43r46d46a 3790135889557

U maturit můžete mít tabulky a kalkulačky. Na 4 stačí umět počítat na prstech a mít znalosti že 6. třídy. Pokud nezvládají studenti tuto úroveň, byli by s důkazy vět, hlubší aplikaci logiky a čímkoli jiným hodnoceni ziskem bodů "limitně se blížícím nule". Vždyť je do matematiky nikdo nenutí, jazyk se dá tak trochu okecat, ale 1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/16 = 1/16 (postup řešení jednoho z maturitních příkladů před 2 roky) a ne 4.0, to se neokecá.

+5/−1
18.5.2016 22:43

V27á27c76l89a21v 46J45e56b17a68v34ý 8630249133656

Matematika rozvíjí logiku a racionální úsudek a to se projevuje každý den. Maturita z matematiky je několikrát důležitější než maturita z ČJ. ;-)

+3/−1
18.5.2016 22:57

S66i26l41v46a 13N75o72v61á45k84o48v27á 8325204799

Dokud neuděláte neci s tím, jak se učí matematika na základních školách, do té doby bude na středních školách s matematikou problém. A ne, inovativní vzdělávání opravdu není řešení. Matematika se totiž jaksi obkecat nedá.

PS: Ona i představa, že maturitu bude mít většina populace, je jaksi zcestná...

+11/0
18.5.2016 21:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.