Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Maturita z matematiky není těžší než z jiných předmětů, brání se Cermat

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) odmítá, že by byl maturitní test z matematiky obtížnější než testy z jiných předmětů. Neřešenost úloh se pohybuje okolo jednoho procenta, testy byly expertními skupinami označeny za platné a v souladu s katalogy požadavků, sdělil ředitel Cermatu Jiří Zíka. Test kritizoval například matematik a odborník na tvorbu testů Oldřich Botlík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R78i42c35h61a46r12d 87N40o27v83a29k 8698186681272

maturitu z mathematiky maji predevsim vytvorit kantori mathematiky, nikoli nejaky obskurni spolek, vazeny cermate.

0/−1
21.5.2016 13:13

M84a22r82i55e 64Z24e59l16e77n21á 2234131899501

Teda nic proti ničemu, ale celkem dost mě pobavil výrok p. Oldřicha Botlíka (údajně matematika a odborníka na tvorbu testů), který prohlásil, že letošní maturanti byli při řešení matematických příkladů pod časovým tlakem. To jako že v jiných předmětech mají maturanti času kolik chtějí? Maturita z matematiky byla letos tak lehká, že jsme ji - mimochodem bohatě před časovým limitem - udělali já i 12-letý kamarád mého vnuka...;-)

+3/0
19.5.2016 15:50

R87i50c21h20a46r71d 66N49o88v90a72k 8678556831212

paklize tu maturitu doopravdy udelal 12lety kluk ue uakladky znamena to, ze takovato "maturita" nama smysl...

0/−1
21.5.2016 13:14

L51u56c30i92e 96H20o13r65á85k35o55v64á 3827289826347

Souhlasím s tím, že maturita z matematiky je lehká, ale zároveň těžká. Pro gympláky a ty, co myjí logické myšlení, je velmi lehká. Pro ostatní je záludná - a právě proto těžká. Kdo matematiku nechápe, může se ji nadrtit, to ano, nadřít jako řemeslo, ale jen do určité míry, když jsou příklady na "stejné brdo". Bohužel v maturitních testech se stále častěji vyskytují drobné chytáky, na které se právě tito studenti snadno nachytají. Nejsou to příklady podobné těm, které jsou ve sbírkách úloh. Vzhledem k tomu, že již několik let doučuji maturanty z matematiky, mohu to posoudit.

Matematiku člověk k životu potřebuje, ano, ale tu základní. Potřebuje také trochu logického myšlení, ke kterému matematika vede. K čemu však potřebuje např. zdravotní sestřička, sociální pracovník, elektrikář či umělecký truhlář umět počítat s logaritmy, s exponenciálními funkcemi, vektory, faktoriály, goniometrickými funkcemi či umět nakreslit graf funkce y=(2/X)na(-1)? Ti ať se učí jen to z matematiky, co budou potřebovat pro svou práci. To, že někdo zvládne maturitu z matematiky, ještě nezaručí, že z něj bude dobrá zdravotní sestra. A naopak.

Obtížnost maturity vede k tomu, že jsou studenti vystresovaní, a také k tomu, že se při maturitách bohužel podvádí. Když slyším, že učitel nechal žáky opisovat, velmi mě to naštve a pobouří. Ale na druhou stranu ho trochu chápu...

Nejsem pro zjednodušení maturity z matematiky, to jistě ne. Ať má maturita z matematiky svou úroveň a svůj kredit. Ale jsem zásadně pro to, aby kromě gymnázií nebyla povinná. !

+3/−2
19.5.2016 11:01
Foto

K88a83r49e75l 94C77a57c96h 8329554275724

R^Podpořila jste můj názor - děkuji. Matematika jako předmět mi nikdy k srdci nepřirostla. Když jsem však kupříkladu v pomaturitním specializačním studiu oboru vodní hospodářství dělal písemnou zkoušku z hydrauliky, což byl samý výpočet, vysloveně mě to bavilo. Počítal jsem totiž naprosto konkrétní věci s naprosto konkrétními čísly a konkrétním cílem a tomu technik snadno porozumí. Jakmile se však čísla nahradila abstraktními značkami, ztratil se mi jakýkoli smysl řešení takového příkladu.

+2/−2
19.5.2016 14:01

P92a63n 91K55r14a31t66z 8684655820963

Vzdyt stredoskolska matematika jsou jen osekane zaklady, na ktere nejake extra logicke mysleni neni potreba. :) Vetsina problemu se resi pomoci 'predpocitanych vzorcu' pro nejakou omezenou skupinu uloh.

0/0
27.5.2016 15:49

J53a77n 46B54l34a20n25a 3126655694

Po roce 1990 se změnilo kde co, no školství rozhodně ne k lepšímu, skldba občanstva je stejná a jestli tehdy odcházelo ze ZDŠ na střední školy cca 40% a znich ještě část neuspěla, tak je jasné , že při dnešních počtech na středních školách , šla úroveň rapidně dolů (ti co tam učí a tvrdí, že pokud by uplatňovali nároky, jaké byly na ně, tak bude na škole poloprázdno). A o VŠ je zbytečné vůbec psát, záplava soukromých VŠ , kde se tituly vlastně kupují.

+2/−2
19.5.2016 9:04

O18n47d78r70a 44Z45d55r77a71h95a74l 4635840925911

Náš matikář na gymplu v hodinách pro nematuranty říkal "Tohle není matematika, tohle je počítání."

+1/0
19.5.2016 8:56

A71l63e18n78a 95E26l64i33á11š52o32v27á 3414131712218

Maturita z matematiky je rok od roku lehčí spolu s tím, jak klesají vzdělatelnost a pracovitost našich studentů. Úspěšnost u státní maturity je závislá na schopnosti a chuti přemýšlet. Udělá ji kterýkoli lepší deváťák

+4/−1
19.5.2016 8:35

M40a25r16t33i55n 53N75e42m86e30r23á86d 5219110788235

Na stredni skole nam jeden stary a moudry ucitel vzdy rikal, matematika se neda naucit, tu musi clovek pochopit. To byl tehdy duvod, proc jsem maturoval z anglictiny, prislo mi to snadnejsi. Nehlede na to, ze anglictinu pouzivam kazdy den, matematiku pouze okrajove a nejvice pokud ji doma vysvetluji detem.

Matematika je bezpochyby dulezita vec, ale nee kazdy na ni ma, stejne jako na maturitu. Umet remeslo a byt v nem dobry je v dnesni dobe snad i lepsi, alespon co kolem sebe vidim.

+2/−1
19.5.2016 7:09

P61e61t41r 48V60o92n86d72r91a81c55e68k 7905231373460

Napsal jsi to hezky - pro tebe bylo jednodušší se obtížím vyhnout a tak máme kolem sebe spoustu lidí co sice žvatlá skvěle anglicky ale to je asi tak všechno - matematika není o tom že někdo něco spočítá - matematika je o logice a kombinatorice ...... mluvit se naučí klidně i papoušek ....

+5/0
19.5.2016 7:15

V68á33c62l33a69v 85K68o25v19á41ř 4450194941518

To je hroznej kec, že se matematika nedá naučit. I když nemáš "mozek na matiku" tak se naučit samozřejmě dá. Ale jenom tak, že si budeš pravidelně doma počítat a počítat ale to se nikomu nechce. Třeba nebudeš mít jedničky, ale horší dvojky nebo trojky z toho vytřískáš. Synův matikář zase říká: Kdo si počítá nemá problém.

+7/0
19.5.2016 7:32

Z45d88e51n52a 14S78v50o39b72o78d31o29v59á 2624706303736

- ano, ale jak srovnáte gymnazisty a průmyslováky, kteří se matiku učí víc jak o 1/2 času méně? Notabene, když další předmět bývá u gymnazistů 1 předmět, a u průmyslováků suma všech odborných předmětů?

0/−5
19.5.2016 8:00

A95l17e84n50a 52E76l26i88á91š75o72v32á 3504601502638

Víte, ti gymnazisté byli vždy lepšími žáky už na základce, a to jim zůstane po celý život. Jsem matematik a tvrdím, že úspěch v matematice je srovnatelný s úspěchem ve sportu. Záleží především na tréninku.

+4/0
19.5.2016 8:39

J96a39n 19B78l49a69n33a 3666275924

To je demagogie, před VŠ jsem absolvoval SPŠE a na VŠ, jsem měl 5 semestrů matiky a bez problému, no je to hodně let zpět, ve třetím ročníku průmky jsme končili dvojitým integrálem a ve čtvrtém byla matika jen nepovinný předmět (a tam jsem již nechodil).

+1/−2
19.5.2016 8:54

Z88d53e47n66a 19S61v48o21b71o23d86o66v94á 2464736363246

- takže ti lepší mají matiky ještě víc:) (jinak nechápu moc souvislost..)

- pamatuju, že na VUT Fast měli gymnazisté docela problém s použitím jednoduchých počtů do odborných předmětů (statika, ocelové a betonové konstrukce, pružnost), oproti průmyslovákům..

+1/0
19.5.2016 9:16

M86a73r66t49i38n 70K77r94a65l 7403210933557

Kdyby měl pán pravdu, nedala by se matematika studovat. On asi myslel, že se nedá nabiflovat.

No, vyšší matematika je opravdu jako hudba. Bez talentu člověk těžko vidí správnou cestu k řešení a jenom hrstka světových matematiků umí nalézat nové zákonitosti a hlavně je dokazovat (např. vztah mezi eliptickými křivkami a modulárními formami odolával 40 let). Ale maturitní matyka je jednoduchá.

+1/0
19.5.2016 10:21

R47a60d82e34k 83N36e45u53m19a62n69n 5122492788505

1) text kritizoval matematik a ředitel Cermatu kvičí, že to kritizují laici

2) nechápu, co myslí tím, že neřešenost příkladů je 1 % - příkladů bylo prý 25-30, 1 % by znamenalo, že max každý třetí nespočítá 1 příklad. Syn kvůli času nestačil 3 příklady a 4. nestačil napsat do výsledkové listiny. V jejich třídě nikdo nestihl spočítat vše. Gymnázium

+1/−1
19.5.2016 6:37

A19l72e24n42a 74E43l18i78á53š35o48v25á 3764871242958

Zkuste si ty příklady spočítat. Obtížný není ani jeden. Času na řešení bylo přiměřeně. Je logické, že vše bez chyby spočítá jen málo studentů. To je vždy účel jakehokoli testu, aby roztřídil absolventy podle jejich kvalit.

+4/−1
19.5.2016 8:47

R17a10d77e66k 49N15e22u22m88a98n78n 5432642138795

souhlasím s tebou až na to "času bylo přiměřeně"

očividně ho bylo málo, když s ním měl problém i učitel

+1/−2
19.5.2016 10:15

R35a30d98e53k 56N67e95u60m80a13n52n 5132802578865

Mám letošního maturanta.

Říká, že loňský test dělal už loni a zvládnul ho. Letos naostro přelezl o pouhé dva body. Bylo to výrazně těžší.

Na tři příklady nestačil ani sáhnout,čtvrtý nestačil zapsat do výsledkové listiny.

Nejsem si jistý, ale myslím, že na to měli jen 60 minut (článek píše 105)

Test si dal jejich učitel matematiky - zvládnul to 4 minuty před limitem, ale bez zapisování výsledků na extra papír!

To mi nepřijde jako normální.

Vzal si matiku dobrovolně a nakonec z ní měl největší bobky

+1/−4
19.5.2016 6:09

P30e76t31r 48V73o94n49d11r83a68c66e12k 7305841433390

Radku - brečíš sice hezky, ale nesmyslně - já jsem maturoval za komančů a tam jsme měli 15minut na přípravu a potom hned k tabuli a vše počítat - kdo nespočítal tak měl smůlu a věř že za komančů rozhodně všichni neodmaturovali .... vše je o přípravě a zvládnutí učiva ..... a synek nespočítal 3 příklady a odmaturoval ??

+1/−5
19.5.2016 6:19

R45a87d32e68k 88N55e87u69m48a48n13n 5262842458625

1) nebrečím, poněkud špatně chápeš psaný text

2) ano, synek odmaturoval, těch příkladů bylo totiž 25-30, komentuješ s údivem něco, o čem nemáš ani páru

+2/−4
19.5.2016 6:32

P18e40t41r 21V57o65n43d63r16a40c80e97k 7695861103930

O čem podle tebe nemám páru ?? Na netu byly vzorové příklady z matematiky, které se mi nezdály nijak obtížné a to jsem maturoval před cca 30ti lety - prostě běžné učivo na střední škole ......

+3/−1
19.5.2016 6:39

Z40d94e69n23a 66S91v35o28b41o30d42o78v34á 2554466843976

- ona bude asi jedna věc "se na to podívat" a jiná to stihnout v daném limitu.. 3-4 min. na příklad?

+1/−1
19.5.2016 7:48

R32a14d92e88k 53N31e80u78m54a67n62n 5572742898105

pokud se divíš, že kluk neudělal 3 příklady a přesto odmaturoval, tak ano, komentuješ něco, o čem nemáš páru

pokud učitel spočítá příklady a zůstane mu jen 4 min na kontrolu, tak ty příklady jsou prostě obtížné, resp jich je moc. Jestli budou příklady typu 27+49, tak to sice bude děsně lehké, ale když těch příkladů bude 1000, tak to nepůjde stihnout - přehnal jsem to, aby jsi to pochopil

+1/−4
19.5.2016 7:57

A60l47e18n84a 89E75l48i50á47š16o92v26á 3444111842808

Věřte, že letošní maturita byla opět lehčí, než ta minulá. Autoři příkladů počítají s rostoucí hloupostí studentů i s jejich klesající výdrží při řešení příkladů.

+1/−1
19.5.2016 8:43

A83l43e23n70a 64E95l11i50á50š47o41v86á 3474661652828

Zkusil jste si ji spočítat?

0/−1
19.5.2016 8:44

R54a52d78e72k 18N38e98u17m55a64n51n 5512472388635

syn - teď maturoval - říkal, že loňskou maturitu spočítal už loni bez problému

s letošní načisto měl problém

buď mu to extrémně nesedlo, nebo ta letošní byla obtížnější

jestli to někde najdu, zkusím to spočítat ;-)

+1/0
19.5.2016 10:17

P44e53t82r 80V72o41n75d38r95a51c16e43k 7485381163620

Maturita bývala dříve ,, zkouškou z dospělosti " ...... nikdo nezkoumal psychometrické parametry testů, jak požaduje pan Zíka ....... prostě je potřeba udělat konec rozdávání maturit za docházku a vrátit maturitám jejich význam ...... stejně tak by bylo dobré se podívat na tituly Mgr, Bc, Mba a jiné ........

+4/0
19.5.2016 3:16
Foto

M98i48l36a42n 88S57o15u17š75e15k 9236627181402

...a jen tak na okraj... redaktor asi nemá maturitu z češtiny a přesto tady píše své články. Nějak si netyká s oddělováním vět, s čárkami ve větě.... Nevadí mu to ani v titulku článku.

0/−1
19.5.2016 2:28
Foto

M58i98l13a18n 76S52o93u83š83e19k 9236757491762

"Maturita z matematiky není těžší než z jiných předmětů, brání se Cermat"

* * *

Tohle je naprostý nesmysl. Není možné srovnávat maturitu z matiky s maturitou z jiného předmětu - třeba španělština, zpěv, technický obor... Každé má svoje a každá škola je zaměřena na svůj obor, zejména technicky zaměřené SŠ. Pokud Cermat říká, že maturita z jednoho předmětu není těžší, než z jiného předmětu, potom říkají naprosté voloviny a jsou to jakési umělé argumenty.

Maturita z matiky stejná jako jiné předměty prostě není. A navíc není žádný důvod, aby maturita z jednoho předmětu byla na všech školách stejná. Na SŠ matematicky zaměřených bude asi úroveň maturity z matematiky zcela jiná, než třeba na jazykové střední. A není důvod to jakkoliv sjednocovat. VŠ jsou také různě zaměřené a přijmou toho, kdo prokáže příslušné znalosti. A třeba jazykově nadaný středoškolák dost těžko bude chtít na Matfyz. Asi bude chtít pokračovat na VŠ se zaměřením na jazyky. A na to ho jazyková SŠ připravuje. A matika tady prostě ani při přijímačkách žádná nebývá. Proč tedy znalosti z matiky sjednocovat? Vypadá to skoro nařízení z EU.....

Ten Cermat je třeba jako zcela zbytečnou organizaci zrušit, podobně jako Scio a jejich rádoby univerzální testy.

+5/−2
19.5.2016 2:25

R66a31d64e67k 27N57e88u51m97a11n31n 5542942768725

maturita by měla být celostátně ze stejných předmětů stejná

+1/−2
19.5.2016 6:10
Foto

P96a35v61l75a 87Z20a57n43d45l29o39v19á 7154645520332

Pak by ovšem neměly být žádné předměty povinné.

+1/−1
19.5.2016 7:28

M75a81r65t40i19n 83H58e93i89s82l69e57r 4144176552979

Scio je soukromá firma, docela by mě zajímalo, jak ji chcete zrušit.

0/−1
19.5.2016 22:31

R98i16c20h22a87r23d 73N87o55v73a31k 8328976281782

staci s nimi vypovedet statni smlouvu a nechat je soukromnicit.

0/0
21.5.2016 13:18

O46n43d58ř97e78j 22P21a41l86a51t13a 1803968376860

Matematika nejde těm lidem, kteří ji nenatrénují. Byl jsem jedním z nich na základce. Stačí spočítat 100 příkladů. Ale samozřejmě je jednodušší říct, že "já na tu matiku prostě nemám hlavu, mně jdou víc ty humanitní". Blbost. A ta dnešní maturita? Mně to přišlo jako přijímačky na gympl a ještě stačí 30 %. No asi ne každý patří na střední a dál...

+9/0
18.5.2016 23:41

M85i40c22h82a21l 15J57a41r20o86š 7684900522625

Testy zvýhodňují ty, kteří matematiku ovládají. To by se mělo nějak napravit.

+2/−6
18.5.2016 23:03

J20a37n 71N90o63v89á21k 7705574578297

ne, naopak, test zvýhodňuje ty co umí rychle a bez přemýšlení řešit standartizované úlohy. Naopak znevýhodňuje studenty co tomu rozumí ale přemýšlí nad tím. To je v matematice zcela špatný přístup.

+5/−1
18.5.2016 23:35

G85a94b78r35i46e19l 92H90o28r85t44e90n 9851459673404

Pracuje se na tom. Budou stanoveny koeficienty, které budou na známky aplikovat a které budou ovlivňovat výsledné hodnocení. Současná právní úprava už podobné věci řeší, ale bude potřeba jít dál a přinést do známkování kritéria, která budou povinná a zmíněnou diskriminaci odstraní.

První bude paušální znevýhodnění dětí s vysokou inteligencí a/nebo zjevnými vlohami pro určitý obor. Pak přijdou bonusy za příslušnost k menšinám, za fyzická postižení a nakonec za atypické sexuální orientace. Tím se konečně přesune účel škol od nesmyslného vzdělávání k výchově dětí v multikulturní panevropské společnosti a všechno bude krásné.

+5/0
18.5.2016 23:35

V84á26c86l90a53v 29J88e33b41a75v18ý 8150729963736

Možná bude problém v tom, že příliš lidí dnes dělá maturitu. Dříve měli maturitu jen ti chytřejší, gymnazisté a někteří středoškoláci. Dneska má maturitu i kuchař a s tím, jak více lidí jde na gymnázia, tak jejich úroveň je prostě horší.

To samé je na VŠ, kde kvůli tomu brutálně degradovali výuku a požadavky během jedné dekády asi tak na polovinu. A to nás má spasit, umělé zvýšení vzdělanosti obyvatelstva rozdáváním diplomů. :-P

+16/0
18.5.2016 22:55

R69a63d34k90a 28K62o62v84á50ř58o97v61á 2443343913796

Nemůže být problém tak vysoké neúspěšnosti například v tom, že si matematiku vybírá i relativně velké množství těch "hloupějších" studentů?

Studenti, kteří pořádně neovládají žádný cizí jazyk ani nerozumí matematice, si matematiku vyberou z důvodu menšího zla, protože vidí, že je nutné udělat pouze jeden didaktický test, navíc stačí 33%, narozdíl u jazyka, kdy je potřeba udělat 44%.

Pokud by si tito studenti vybrali místo toho cizí jazyk, taky by neuspěli.

Já sama jsem před několika lety pomáhala s přípravou na matematiku několika studentům, kteří s ní měli problémy. Když jsem se jich ptala, proč si raději nevybrali angličtinu, tak mi většinou řekli, že anglicky umí ještě hůře.

+11/0
18.5.2016 22:30

S15i28l32v79a 85N40o70v38á42k75o88v11á 8145424839

Mimochodem, najděte ve svém okolí pět letošních maturantů a dejte jim spočítat 2/3+3/2 (dvě třetiny plus tři poloviny) a hned budete jasno, v čem je zakopaný pes.;-)

+13/−1
18.5.2016 22:16

P84e55t88r 70M31a32c20h75á22l31e63k 7125496936306

Přesně.

+4/0
18.5.2016 22:34

M37i88c17h83a37l 10K54r73e92j82č32í 1636620841863

Matematika je v podstatě ultimátní intelektuální disciplína a tudíž je to strašně fascinující věc. Já se ale nedivím, že matematika je všeobecně neoblíbená. Ještě na SŠ jsem ji vnímal jen jako "počítání příkladů" a "učení se vzorečků a postupů nazpaměť". Axiomy, věty a důkazy jsme jen tak okrajově nakousli. Nelze se divit, že lidé považuji matematiku za otravnou, neužitečnou a od reality odtrženou věc.

Ale za neoblíbenost matematiky si mohou učítelé a matematici sami. Zatraceně chybí popularizace. A na školách chybí nějaký všeobecný, klidně i jen "kecací" předmět, který by dával přírodní vědy (a "reálný svět") srozumitelnou formou do souvislostí.

+11/−2
18.5.2016 21:47

D72a83n45i25e23l 75T87s45c30h58e82r17n55a67y 2635762679872

No jo ale to pani "odbornici" v Cermatu, Scio apod. zrejme netusi, neni dulezite co ucit, ale jak to ucit. A tady ma obecne skolstvi dost velke rezervy

+1/0
18.5.2016 21:54

J47a54n 61B21l96a58n55a 3836115244

matematiku nutno chápat, učit se dají kupecké počty

+2/−3
18.5.2016 22:47

P76e47t98r 56B23u36r44d89a 3280145779177

U maturit můžete mít tabulky a kalkulačky. Na 4 stačí umět počítat na prstech a mít znalosti že 6. třídy. Pokud nezvládají studenti tuto úroveň, byli by s důkazy vět, hlubší aplikaci logiky a čímkoli jiným hodnoceni ziskem bodů "limitně se blížícím nule". Vždyť je do matematiky nikdo nenutí, jazyk se dá tak trochu okecat, ale 1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/16 = 1/16 (postup řešení jednoho z maturitních příkladů před 2 roky) a ne 4.0, to se neokecá.

+5/−1
18.5.2016 22:43

V60á10c71l62a78v 27J46e27b35a29v55ý 8940749473416

Matematika rozvíjí logiku a racionální úsudek a to se projevuje každý den. Maturita z matematiky je několikrát důležitější než maturita z ČJ. ;-)

+3/−1
18.5.2016 22:57

S21i71l47v66a 66N90o86v30á53k21o82v60á 8425414289

Dokud neuděláte neci s tím, jak se učí matematika na základních školách, do té doby bude na středních školách s matematikou problém. A ne, inovativní vzdělávání opravdu není řešení. Matematika se totiž jaksi obkecat nedá.

PS: Ona i představa, že maturitu bude mít většina populace, je jaksi zcestná...

+11/0
18.5.2016 21:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.