Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Maturita z matematiky není těžší než z jiných předmětů, brání se Cermat

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) odmítá, že by byl maturitní test z matematiky obtížnější než testy z jiných předmětů. Neřešenost úloh se pohybuje okolo jednoho procenta, testy byly expertními skupinami označeny za platné a v souladu s katalogy požadavků, sdělil ředitel Cermatu Jiří Zíka. Test kritizoval například matematik a odborník na tvorbu testů Oldřich Botlík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R72i76c30h32a92r80d 87N58o84v48a47k 8688116911502

maturitu z mathematiky maji predevsim vytvorit kantori mathematiky, nikoli nejaky obskurni spolek, vazeny cermate.

0/−1
21.5.2016 13:13

M51a10r67i39e 40Z45e22l17e17n45á 2184721499271

Teda nic proti ničemu, ale celkem dost mě pobavil výrok p. Oldřicha Botlíka (údajně matematika a odborníka na tvorbu testů), který prohlásil, že letošní maturanti byli při řešení matematických příkladů pod časovým tlakem. To jako že v jiných předmětech mají maturanti času kolik chtějí? Maturita z matematiky byla letos tak lehká, že jsme ji - mimochodem bohatě před časovým limitem - udělali já i 12-letý kamarád mého vnuka...;-)

+3/0
19.5.2016 15:50

R21i81c89h75a24r72d 49N52o70v36a82k 8618946441622

paklize tu maturitu doopravdy udelal 12lety kluk ue uakladky znamena to, ze takovato "maturita" nama smysl...

0/−1
21.5.2016 13:14

L17u71c85i49e 19H70o80r75á51k38o42v54á 3657489426267

Souhlasím s tím, že maturita z matematiky je lehká, ale zároveň těžká. Pro gympláky a ty, co myjí logické myšlení, je velmi lehká. Pro ostatní je záludná - a právě proto těžká. Kdo matematiku nechápe, může se ji nadrtit, to ano, nadřít jako řemeslo, ale jen do určité míry, když jsou příklady na "stejné brdo". Bohužel v maturitních testech se stále častěji vyskytují drobné chytáky, na které se právě tito studenti snadno nachytají. Nejsou to příklady podobné těm, které jsou ve sbírkách úloh. Vzhledem k tomu, že již několik let doučuji maturanty z matematiky, mohu to posoudit.

Matematiku člověk k životu potřebuje, ano, ale tu základní. Potřebuje také trochu logického myšlení, ke kterému matematika vede. K čemu však potřebuje např. zdravotní sestřička, sociální pracovník, elektrikář či umělecký truhlář umět počítat s logaritmy, s exponenciálními funkcemi, vektory, faktoriály, goniometrickými funkcemi či umět nakreslit graf funkce y=(2/X)na(-1)? Ti ať se učí jen to z matematiky, co budou potřebovat pro svou práci. To, že někdo zvládne maturitu z matematiky, ještě nezaručí, že z něj bude dobrá zdravotní sestra. A naopak.

Obtížnost maturity vede k tomu, že jsou studenti vystresovaní, a také k tomu, že se při maturitách bohužel podvádí. Když slyším, že učitel nechal žáky opisovat, velmi mě to naštve a pobouří. Ale na druhou stranu ho trochu chápu...

Nejsem pro zjednodušení maturity z matematiky, to jistě ne. Ať má maturita z matematiky svou úroveň a svůj kredit. Ale jsem zásadně pro to, aby kromě gymnázií nebyla povinná. !

+3/−2
19.5.2016 11:01
Foto

K65a24r19e42l 76C20a84c48h 8969164885924

R^Podpořila jste můj názor - děkuji. Matematika jako předmět mi nikdy k srdci nepřirostla. Když jsem však kupříkladu v pomaturitním specializačním studiu oboru vodní hospodářství dělal písemnou zkoušku z hydrauliky, což byl samý výpočet, vysloveně mě to bavilo. Počítal jsem totiž naprosto konkrétní věci s naprosto konkrétními čísly a konkrétním cílem a tomu technik snadno porozumí. Jakmile se však čísla nahradila abstraktními značkami, ztratil se mi jakýkoli smysl řešení takového příkladu.

+2/−2
19.5.2016 14:01

P94a52n 90K35r50a35t40z 8924795400943

Vzdyt stredoskolska matematika jsou jen osekane zaklady, na ktere nejake extra logicke mysleni neni potreba. :) Vetsina problemu se resi pomoci 'predpocitanych vzorcu' pro nejakou omezenou skupinu uloh.

0/0
27.5.2016 15:49

J61a71n 48B73l19a10n63a 3176745604

Po roce 1990 se změnilo kde co, no školství rozhodně ne k lepšímu, skldba občanstva je stejná a jestli tehdy odcházelo ze ZDŠ na střední školy cca 40% a znich ještě část neuspěla, tak je jasné , že při dnešních počtech na středních školách , šla úroveň rapidně dolů (ti co tam učí a tvrdí, že pokud by uplatňovali nároky, jaké byly na ně, tak bude na škole poloprázdno). A o VŠ je zbytečné vůbec psát, záplava soukromých VŠ , kde se tituly vlastně kupují.

+2/−2
19.5.2016 9:04

O51n44d64r88a 54Z69d21r29a94h23a68l 4445500825711

Náš matikář na gymplu v hodinách pro nematuranty říkal "Tohle není matematika, tohle je počítání."

+1/0
19.5.2016 8:56

A96l46e91n92a 10E67l16i65á60š12o66v26á 3684501822178

Maturita z matematiky je rok od roku lehčí spolu s tím, jak klesají vzdělatelnost a pracovitost našich studentů. Úspěšnost u státní maturity je závislá na schopnosti a chuti přemýšlet. Udělá ji kterýkoli lepší deváťák

+4/−1
19.5.2016 8:35

M60a29r80t75i56n 76N66e15m84e57r31á81d 5929120688715

Na stredni skole nam jeden stary a moudry ucitel vzdy rikal, matematika se neda naucit, tu musi clovek pochopit. To byl tehdy duvod, proc jsem maturoval z anglictiny, prislo mi to snadnejsi. Nehlede na to, ze anglictinu pouzivam kazdy den, matematiku pouze okrajove a nejvice pokud ji doma vysvetluji detem.

Matematika je bezpochyby dulezita vec, ale nee kazdy na ni ma, stejne jako na maturitu. Umet remeslo a byt v nem dobry je v dnesni dobe snad i lepsi, alespon co kolem sebe vidim.

+2/−1
19.5.2016 7:09

P79e66t53r 48V60o49n58d91r10a61c57e38k 7355871443710

Napsal jsi to hezky - pro tebe bylo jednodušší se obtížím vyhnout a tak máme kolem sebe spoustu lidí co sice žvatlá skvěle anglicky ale to je asi tak všechno - matematika není o tom že někdo něco spočítá - matematika je o logice a kombinatorice ...... mluvit se naučí klidně i papoušek ....

+5/0
19.5.2016 7:15

V28á55c62l59a91v 61K88o14v44á33ř 4310294111628

To je hroznej kec, že se matematika nedá naučit. I když nemáš "mozek na matiku" tak se naučit samozřejmě dá. Ale jenom tak, že si budeš pravidelně doma počítat a počítat ale to se nikomu nechce. Třeba nebudeš mít jedničky, ale horší dvojky nebo trojky z toho vytřískáš. Synův matikář zase říká: Kdo si počítá nemá problém.

+7/0
19.5.2016 7:32

Z26d98e61n17a 34S67v88o34b78o35d41o45v14á 2384306143556

- ano, ale jak srovnáte gymnazisty a průmyslováky, kteří se matiku učí víc jak o 1/2 času méně? Notabene, když další předmět bývá u gymnazistů 1 předmět, a u průmyslováků suma všech odborných předmětů?

0/−5
19.5.2016 8:00

A92l95e41n77a 57E77l47i52á78š14o36v48á 3974421342338

Víte, ti gymnazisté byli vždy lepšími žáky už na základce, a to jim zůstane po celý život. Jsem matematik a tvrdím, že úspěch v matematice je srovnatelný s úspěchem ve sportu. Záleží především na tréninku.

+4/0
19.5.2016 8:39

J21a36n 78B13l93a51n40a 3436965514

To je demagogie, před VŠ jsem absolvoval SPŠE a na VŠ, jsem měl 5 semestrů matiky a bez problému, no je to hodně let zpět, ve třetím ročníku průmky jsme končili dvojitým integrálem a ve čtvrtém byla matika jen nepovinný předmět (a tam jsem již nechodil).

+1/−2
19.5.2016 8:54

Z16d65e95n29a 21S55v65o85b77o49d95o35v76á 2114296823106

- takže ti lepší mají matiky ještě víc:) (jinak nechápu moc souvislost..)

- pamatuju, že na VUT Fast měli gymnazisté docela problém s použitím jednoduchých počtů do odborných předmětů (statika, ocelové a betonové konstrukce, pružnost), oproti průmyslovákům..

+1/0
19.5.2016 9:16

M55a61r55t74i40n 88K15r70a40l 7783970883957

Kdyby měl pán pravdu, nedala by se matematika studovat. On asi myslel, že se nedá nabiflovat.

No, vyšší matematika je opravdu jako hudba. Bez talentu člověk těžko vidí správnou cestu k řešení a jenom hrstka světových matematiků umí nalézat nové zákonitosti a hlavně je dokazovat (např. vztah mezi eliptickými křivkami a modulárními formami odolával 40 let). Ale maturitní matyka je jednoduchá.

+1/0
19.5.2016 10:21

R75a29d31e90k 91N68e13u82m78a58n47n 5782582348765

1) text kritizoval matematik a ředitel Cermatu kvičí, že to kritizují laici

2) nechápu, co myslí tím, že neřešenost příkladů je 1 % - příkladů bylo prý 25-30, 1 % by znamenalo, že max každý třetí nespočítá 1 příklad. Syn kvůli času nestačil 3 příklady a 4. nestačil napsat do výsledkové listiny. V jejich třídě nikdo nestihl spočítat vše. Gymnázium

+1/−1
19.5.2016 6:37

A58l80e13n71a 14E46l69i12á28š52o26v69á 3294981892638

Zkuste si ty příklady spočítat. Obtížný není ani jeden. Času na řešení bylo přiměřeně. Je logické, že vše bez chyby spočítá jen málo studentů. To je vždy účel jakehokoli testu, aby roztřídil absolventy podle jejich kvalit.

+4/−1
19.5.2016 8:47

R73a26d74e65k 27N75e39u32m69a58n32n 5962802518135

souhlasím s tebou až na to "času bylo přiměřeně"

očividně ho bylo málo, když s ním měl problém i učitel

+1/−2
19.5.2016 10:15

R36a52d44e67k 21N35e80u29m76a75n39n 5662272748935

Mám letošního maturanta.

Říká, že loňský test dělal už loni a zvládnul ho. Letos naostro přelezl o pouhé dva body. Bylo to výrazně těžší.

Na tři příklady nestačil ani sáhnout,čtvrtý nestačil zapsat do výsledkové listiny.

Nejsem si jistý, ale myslím, že na to měli jen 60 minut (článek píše 105)

Test si dal jejich učitel matematiky - zvládnul to 4 minuty před limitem, ale bez zapisování výsledků na extra papír!

To mi nepřijde jako normální.

Vzal si matiku dobrovolně a nakonec z ní měl největší bobky

+1/−4
19.5.2016 6:09

P46e65t12r 29V25o18n10d11r79a77c38e98k 7445611113110

Radku - brečíš sice hezky, ale nesmyslně - já jsem maturoval za komančů a tam jsme měli 15minut na přípravu a potom hned k tabuli a vše počítat - kdo nespočítal tak měl smůlu a věř že za komančů rozhodně všichni neodmaturovali .... vše je o přípravě a zvládnutí učiva ..... a synek nespočítal 3 příklady a odmaturoval ??

+1/−5
19.5.2016 6:19

R89a91d70e95k 91N52e69u32m46a97n32n 5382102248555

1) nebrečím, poněkud špatně chápeš psaný text

2) ano, synek odmaturoval, těch příkladů bylo totiž 25-30, komentuješ s údivem něco, o čem nemáš ani páru

+2/−4
19.5.2016 6:32

P23e23t68r 56V51o28n51d51r68a74c50e42k 7765291633840

O čem podle tebe nemám páru ?? Na netu byly vzorové příklady z matematiky, které se mi nezdály nijak obtížné a to jsem maturoval před cca 30ti lety - prostě běžné učivo na střední škole ......

+3/−1
19.5.2016 6:39

Z36d33e16n16a 30S29v52o65b45o50d55o16v12á 2484536593616

- ona bude asi jedna věc "se na to podívat" a jiná to stihnout v daném limitu.. 3-4 min. na příklad?

+1/−1
19.5.2016 7:48

R35a86d40e69k 20N67e34u70m37a85n68n 5682462628125

pokud se divíš, že kluk neudělal 3 příklady a přesto odmaturoval, tak ano, komentuješ něco, o čem nemáš páru

pokud učitel spočítá příklady a zůstane mu jen 4 min na kontrolu, tak ty příklady jsou prostě obtížné, resp jich je moc. Jestli budou příklady typu 27+49, tak to sice bude děsně lehké, ale když těch příkladů bude 1000, tak to nepůjde stihnout - přehnal jsem to, aby jsi to pochopil

+1/−4
19.5.2016 7:57

A27l54e66n91a 58E67l49i20á73š25o95v89á 3914641212978

Věřte, že letošní maturita byla opět lehčí, než ta minulá. Autoři příkladů počítají s rostoucí hloupostí studentů i s jejich klesající výdrží při řešení příkladů.

+1/−1
19.5.2016 8:43

A63l82e18n16a 90E77l25i67á86š52o14v13á 3734851722858

Zkusil jste si ji spočítat?

0/−1
19.5.2016 8:44

R81a16d94e37k 33N57e69u68m70a74n42n 5152372588285

syn - teď maturoval - říkal, že loňskou maturitu spočítal už loni bez problému

s letošní načisto měl problém

buď mu to extrémně nesedlo, nebo ta letošní byla obtížnější

jestli to někde najdu, zkusím to spočítat ;-)

+1/0
19.5.2016 10:17

P79e59t69r 10V80o92n58d98r52a68c92e15k 7755611533820

Maturita bývala dříve ,, zkouškou z dospělosti " ...... nikdo nezkoumal psychometrické parametry testů, jak požaduje pan Zíka ....... prostě je potřeba udělat konec rozdávání maturit za docházku a vrátit maturitám jejich význam ...... stejně tak by bylo dobré se podívat na tituly Mgr, Bc, Mba a jiné ........

+4/0
19.5.2016 3:16
Foto

M49i66l36a30n 31S88o77u92š36e33k 9896357411182

...a jen tak na okraj... redaktor asi nemá maturitu z češtiny a přesto tady píše své články. Nějak si netyká s oddělováním vět, s čárkami ve větě.... Nevadí mu to ani v titulku článku.

0/−1
19.5.2016 2:28
Foto

M24i85l92a92n 14S59o15u91š66e19k 9306617221872

"Maturita z matematiky není těžší než z jiných předmětů, brání se Cermat"

* * *

Tohle je naprostý nesmysl. Není možné srovnávat maturitu z matiky s maturitou z jiného předmětu - třeba španělština, zpěv, technický obor... Každé má svoje a každá škola je zaměřena na svůj obor, zejména technicky zaměřené SŠ. Pokud Cermat říká, že maturita z jednoho předmětu není těžší, než z jiného předmětu, potom říkají naprosté voloviny a jsou to jakési umělé argumenty.

Maturita z matiky stejná jako jiné předměty prostě není. A navíc není žádný důvod, aby maturita z jednoho předmětu byla na všech školách stejná. Na SŠ matematicky zaměřených bude asi úroveň maturity z matematiky zcela jiná, než třeba na jazykové střední. A není důvod to jakkoliv sjednocovat. VŠ jsou také různě zaměřené a přijmou toho, kdo prokáže příslušné znalosti. A třeba jazykově nadaný středoškolák dost těžko bude chtít na Matfyz. Asi bude chtít pokračovat na VŠ se zaměřením na jazyky. A na to ho jazyková SŠ připravuje. A matika tady prostě ani při přijímačkách žádná nebývá. Proč tedy znalosti z matiky sjednocovat? Vypadá to skoro nařízení z EU.....

Ten Cermat je třeba jako zcela zbytečnou organizaci zrušit, podobně jako Scio a jejich rádoby univerzální testy.

+5/−2
19.5.2016 2:25

R65a30d49e47k 80N96e48u77m13a67n91n 5482512548235

maturita by měla být celostátně ze stejných předmětů stejná

+1/−2
19.5.2016 6:10
Foto

P87a98v53l48a 47Z75a36n94d55l98o41v94á 7824465850822

Pak by ovšem neměly být žádné předměty povinné.

+1/−1
19.5.2016 7:28

M49a91r38t24i33n 64H97e86i88s62l10e97r 4924496652219

Scio je soukromá firma, docela by mě zajímalo, jak ji chcete zrušit.

0/−1
19.5.2016 22:31

R38i65c70h63a30r30d 27N14o29v43a65k 8968886671342

staci s nimi vypovedet statni smlouvu a nechat je soukromnicit.

0/0
21.5.2016 13:18

O54n47d69ř15e58j 87P53a25l93a59t87a 1363198206640

Matematika nejde těm lidem, kteří ji nenatrénují. Byl jsem jedním z nich na základce. Stačí spočítat 100 příkladů. Ale samozřejmě je jednodušší říct, že "já na tu matiku prostě nemám hlavu, mně jdou víc ty humanitní". Blbost. A ta dnešní maturita? Mně to přišlo jako přijímačky na gympl a ještě stačí 30 %. No asi ne každý patří na střední a dál...

+9/0
18.5.2016 23:41

M41i35c78h23a90l 63J12a30r85o60š 7344140692845

Testy zvýhodňují ty, kteří matematiku ovládají. To by se mělo nějak napravit.

+2/−6
18.5.2016 23:03

J94a92n 37N11o18v84á14k 7425604388127

ne, naopak, test zvýhodňuje ty co umí rychle a bez přemýšlení řešit standartizované úlohy. Naopak znevýhodňuje studenty co tomu rozumí ale přemýšlí nad tím. To je v matematice zcela špatný přístup.

+5/−1
18.5.2016 23:35

G28a11b38r38i51e16l 36H49o27r23t79e45n 9631629643684

Pracuje se na tom. Budou stanoveny koeficienty, které budou na známky aplikovat a které budou ovlivňovat výsledné hodnocení. Současná právní úprava už podobné věci řeší, ale bude potřeba jít dál a přinést do známkování kritéria, která budou povinná a zmíněnou diskriminaci odstraní.

První bude paušální znevýhodnění dětí s vysokou inteligencí a/nebo zjevnými vlohami pro určitý obor. Pak přijdou bonusy za příslušnost k menšinám, za fyzická postižení a nakonec za atypické sexuální orientace. Tím se konečně přesune účel škol od nesmyslného vzdělávání k výchově dětí v multikulturní panevropské společnosti a všechno bude krásné.

+5/0
18.5.2016 23:35

V52á76c76l57a78v 68J21e60b98a59v34ý 8890199353136

Možná bude problém v tom, že příliš lidí dnes dělá maturitu. Dříve měli maturitu jen ti chytřejší, gymnazisté a někteří středoškoláci. Dneska má maturitu i kuchař a s tím, jak více lidí jde na gymnázia, tak jejich úroveň je prostě horší.

To samé je na VŠ, kde kvůli tomu brutálně degradovali výuku a požadavky během jedné dekády asi tak na polovinu. A to nás má spasit, umělé zvýšení vzdělanosti obyvatelstva rozdáváním diplomů. :-P

+16/0
18.5.2016 22:55

R83a71d86k50a 45K87o49v49á96ř71o49v10á 2423273253796

Nemůže být problém tak vysoké neúspěšnosti například v tom, že si matematiku vybírá i relativně velké množství těch "hloupějších" studentů?

Studenti, kteří pořádně neovládají žádný cizí jazyk ani nerozumí matematice, si matematiku vyberou z důvodu menšího zla, protože vidí, že je nutné udělat pouze jeden didaktický test, navíc stačí 33%, narozdíl u jazyka, kdy je potřeba udělat 44%.

Pokud by si tito studenti vybrali místo toho cizí jazyk, taky by neuspěli.

Já sama jsem před několika lety pomáhala s přípravou na matematiku několika studentům, kteří s ní měli problémy. Když jsem se jich ptala, proč si raději nevybrali angličtinu, tak mi většinou řekli, že anglicky umí ještě hůře.

+11/0
18.5.2016 22:30

S31i49l73v52a 43N11o14v21á19k74o35v54á 8785294859

Mimochodem, najděte ve svém okolí pět letošních maturantů a dejte jim spočítat 2/3+3/2 (dvě třetiny plus tři poloviny) a hned budete jasno, v čem je zakopaný pes.;-)

+13/−1
18.5.2016 22:16

P14e39t72r 39M48a91c23h63á36l35e60k 7955356396936

Přesně.

+4/0
18.5.2016 22:34

M67i26c96h54a22l 80K43r10e58j14č52í 1116450161243

Matematika je v podstatě ultimátní intelektuální disciplína a tudíž je to strašně fascinující věc. Já se ale nedivím, že matematika je všeobecně neoblíbená. Ještě na SŠ jsem ji vnímal jen jako "počítání příkladů" a "učení se vzorečků a postupů nazpaměť". Axiomy, věty a důkazy jsme jen tak okrajově nakousli. Nelze se divit, že lidé považuji matematiku za otravnou, neužitečnou a od reality odtrženou věc.

Ale za neoblíbenost matematiky si mohou učítelé a matematici sami. Zatraceně chybí popularizace. A na školách chybí nějaký všeobecný, klidně i jen "kecací" předmět, který by dával přírodní vědy (a "reálný svět") srozumitelnou formou do souvislostí.

+11/−2
18.5.2016 21:47

D20a11n14i57e85l 73T16s65c28h53e91r55n16a35y 2455552919402

No jo ale to pani "odbornici" v Cermatu, Scio apod. zrejme netusi, neni dulezite co ucit, ale jak to ucit. A tady ma obecne skolstvi dost velke rezervy

+1/0
18.5.2016 21:54

J74a74n 75B49l35a28n49a 3976245624

matematiku nutno chápat, učit se dají kupecké počty

+2/−3
18.5.2016 22:47

P37e43t43r 36B88u29r68d41a 3510435829877

U maturit můžete mít tabulky a kalkulačky. Na 4 stačí umět počítat na prstech a mít znalosti že 6. třídy. Pokud nezvládají studenti tuto úroveň, byli by s důkazy vět, hlubší aplikaci logiky a čímkoli jiným hodnoceni ziskem bodů "limitně se blížícím nule". Vždyť je do matematiky nikdo nenutí, jazyk se dá tak trochu okecat, ale 1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/16 = 1/16 (postup řešení jednoho z maturitních příkladů před 2 roky) a ne 4.0, to se neokecá.

+5/−1
18.5.2016 22:43

V41á80c51l62a80v 16J68e33b19a78v34ý 8600469903616

Matematika rozvíjí logiku a racionální úsudek a to se projevuje každý den. Maturita z matematiky je několikrát důležitější než maturita z ČJ. ;-)

+3/−1
18.5.2016 22:57

S81i67l70v30a 95N54o47v34á76k20o18v67á 8735544939

Dokud neuděláte neci s tím, jak se učí matematika na základních školách, do té doby bude na středních školách s matematikou problém. A ne, inovativní vzdělávání opravdu není řešení. Matematika se totiž jaksi obkecat nedá.

PS: Ona i představa, že maturitu bude mít většina populace, je jaksi zcestná...

+11/0
18.5.2016 21:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.