Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Maturita z matematiky není těžší než z jiných předmětů, brání se Cermat

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) odmítá, že by byl maturitní test z matematiky obtížnější než testy z jiných předmětů. Neřešenost úloh se pohybuje okolo jednoho procenta, testy byly expertními skupinami označeny za platné a v souladu s katalogy požadavků, sdělil ředitel Cermatu Jiří Zíka. Test kritizoval například matematik a odborník na tvorbu testů Oldřich Botlík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R44i60c44h86a30r63d 73N49o18v45a27k 8508646301272

maturitu z mathematiky maji predevsim vytvorit kantori mathematiky, nikoli nejaky obskurni spolek, vazeny cermate.

0/−1
21.5.2016 13:13

M43a11r29i37e 42Z72e26l96e42n87á 2384461129801

Teda nic proti ničemu, ale celkem dost mě pobavil výrok p. Oldřicha Botlíka (údajně matematika a odborníka na tvorbu testů), který prohlásil, že letošní maturanti byli při řešení matematických příkladů pod časovým tlakem. To jako že v jiných předmětech mají maturanti času kolik chtějí? Maturita z matematiky byla letos tak lehká, že jsme ji - mimochodem bohatě před časovým limitem - udělali já i 12-letý kamarád mého vnuka...;-)

+3/0
19.5.2016 15:50

R52i61c53h26a51r83d 72N55o85v26a97k 8428676491452

paklize tu maturitu doopravdy udelal 12lety kluk ue uakladky znamena to, ze takovato "maturita" nama smysl...

0/−1
21.5.2016 13:14

L36u87c77i56e 13H31o72r53á30k15o76v70á 3217369506137

Souhlasím s tím, že maturita z matematiky je lehká, ale zároveň těžká. Pro gympláky a ty, co myjí logické myšlení, je velmi lehká. Pro ostatní je záludná - a právě proto těžká. Kdo matematiku nechápe, může se ji nadrtit, to ano, nadřít jako řemeslo, ale jen do určité míry, když jsou příklady na "stejné brdo". Bohužel v maturitních testech se stále častěji vyskytují drobné chytáky, na které se právě tito studenti snadno nachytají. Nejsou to příklady podobné těm, které jsou ve sbírkách úloh. Vzhledem k tomu, že již několik let doučuji maturanty z matematiky, mohu to posoudit.

Matematiku člověk k životu potřebuje, ano, ale tu základní. Potřebuje také trochu logického myšlení, ke kterému matematika vede. K čemu však potřebuje např. zdravotní sestřička, sociální pracovník, elektrikář či umělecký truhlář umět počítat s logaritmy, s exponenciálními funkcemi, vektory, faktoriály, goniometrickými funkcemi či umět nakreslit graf funkce y=(2/X)na(-1)? Ti ať se učí jen to z matematiky, co budou potřebovat pro svou práci. To, že někdo zvládne maturitu z matematiky, ještě nezaručí, že z něj bude dobrá zdravotní sestra. A naopak.

Obtížnost maturity vede k tomu, že jsou studenti vystresovaní, a také k tomu, že se při maturitách bohužel podvádí. Když slyším, že učitel nechal žáky opisovat, velmi mě to naštve a pobouří. Ale na druhou stranu ho trochu chápu...

Nejsem pro zjednodušení maturity z matematiky, to jistě ne. Ať má maturita z matematiky svou úroveň a svůj kredit. Ale jsem zásadně pro to, aby kromě gymnázií nebyla povinná. !

+3/−2
19.5.2016 11:01
Foto

K23a19r29e90l 11C26a31c36h 8869544275134

R^Podpořila jste můj názor - děkuji. Matematika jako předmět mi nikdy k srdci nepřirostla. Když jsem však kupříkladu v pomaturitním specializačním studiu oboru vodní hospodářství dělal písemnou zkoušku z hydrauliky, což byl samý výpočet, vysloveně mě to bavilo. Počítal jsem totiž naprosto konkrétní věci s naprosto konkrétními čísly a konkrétním cílem a tomu technik snadno porozumí. Jakmile se však čísla nahradila abstraktními značkami, ztratil se mi jakýkoli smysl řešení takového příkladu.

+2/−2
19.5.2016 14:01

P85a49n 14K36r24a25t89z 8354835290603

Vzdyt stredoskolska matematika jsou jen osekane zaklady, na ktere nejake extra logicke mysleni neni potreba. :) Vetsina problemu se resi pomoci 'predpocitanych vzorcu' pro nejakou omezenou skupinu uloh.

0/0
27.5.2016 15:49

J96a78n 16B67l10a52n50a 3156165494

Po roce 1990 se změnilo kde co, no školství rozhodně ne k lepšímu, skldba občanstva je stejná a jestli tehdy odcházelo ze ZDŠ na střední školy cca 40% a znich ještě část neuspěla, tak je jasné , že při dnešních počtech na středních školách , šla úroveň rapidně dolů (ti co tam učí a tvrdí, že pokud by uplatňovali nároky, jaké byly na ně, tak bude na škole poloprázdno). A o VŠ je zbytečné vůbec psát, záplava soukromých VŠ , kde se tituly vlastně kupují.

+2/−2
19.5.2016 9:04

O89n20d63r21a 45Z24d63r43a57h50a36l 4595600275781

Náš matikář na gymplu v hodinách pro nematuranty říkal "Tohle není matematika, tohle je počítání."

+1/0
19.5.2016 8:56

A12l63e61n91a 44E49l85i90á81š41o46v83á 3224451862828

Maturita z matematiky je rok od roku lehčí spolu s tím, jak klesají vzdělatelnost a pracovitost našich studentů. Úspěšnost u státní maturity je závislá na schopnosti a chuti přemýšlet. Udělá ji kterýkoli lepší deváťák

+4/−1
19.5.2016 8:35

M27a13r87t94i24n 29N17e62m28e20r28á26d 5289170558735

Na stredni skole nam jeden stary a moudry ucitel vzdy rikal, matematika se neda naucit, tu musi clovek pochopit. To byl tehdy duvod, proc jsem maturoval z anglictiny, prislo mi to snadnejsi. Nehlede na to, ze anglictinu pouzivam kazdy den, matematiku pouze okrajove a nejvice pokud ji doma vysvetluji detem.

Matematika je bezpochyby dulezita vec, ale nee kazdy na ni ma, stejne jako na maturitu. Umet remeslo a byt v nem dobry je v dnesni dobe snad i lepsi, alespon co kolem sebe vidim.

+2/−1
19.5.2016 7:09

P10e27t20r 42V86o92n70d34r35a75c15e69k 7185631123260

Napsal jsi to hezky - pro tebe bylo jednodušší se obtížím vyhnout a tak máme kolem sebe spoustu lidí co sice žvatlá skvěle anglicky ale to je asi tak všechno - matematika není o tom že někdo něco spočítá - matematika je o logice a kombinatorice ...... mluvit se naučí klidně i papoušek ....

+5/0
19.5.2016 7:15

V78á48c72l97a68v 81K39o25v71á79ř 4590974641738

To je hroznej kec, že se matematika nedá naučit. I když nemáš "mozek na matiku" tak se naučit samozřejmě dá. Ale jenom tak, že si budeš pravidelně doma počítat a počítat ale to se nikomu nechce. Třeba nebudeš mít jedničky, ale horší dvojky nebo trojky z toho vytřískáš. Synův matikář zase říká: Kdo si počítá nemá problém.

+7/0
19.5.2016 7:32

Z55d93e58n28a 80S34v49o72b62o20d49o69v84á 2944126873546

- ano, ale jak srovnáte gymnazisty a průmyslováky, kteří se matiku učí víc jak o 1/2 času méně? Notabene, když další předmět bývá u gymnazistů 1 předmět, a u průmyslováků suma všech odborných předmětů?

0/−5
19.5.2016 8:00

A71l45e28n98a 18E74l68i80á39š91o83v66á 3804331612698

Víte, ti gymnazisté byli vždy lepšími žáky už na základce, a to jim zůstane po celý život. Jsem matematik a tvrdím, že úspěch v matematice je srovnatelný s úspěchem ve sportu. Záleží především na tréninku.

+4/0
19.5.2016 8:39

J33a58n 36B31l44a65n42a 3436495324

To je demagogie, před VŠ jsem absolvoval SPŠE a na VŠ, jsem měl 5 semestrů matiky a bez problému, no je to hodně let zpět, ve třetím ročníku průmky jsme končili dvojitým integrálem a ve čtvrtém byla matika jen nepovinný předmět (a tam jsem již nechodil).

+1/−2
19.5.2016 8:54

Z11d27e18n82a 73S51v26o84b11o79d82o49v16á 2314946173416

- takže ti lepší mají matiky ještě víc:) (jinak nechápu moc souvislost..)

- pamatuju, že na VUT Fast měli gymnazisté docela problém s použitím jednoduchých počtů do odborných předmětů (statika, ocelové a betonové konstrukce, pružnost), oproti průmyslovákům..

+1/0
19.5.2016 9:16

M63a63r77t60i32n 93K96r49a75l 7133780793137

Kdyby měl pán pravdu, nedala by se matematika studovat. On asi myslel, že se nedá nabiflovat.

No, vyšší matematika je opravdu jako hudba. Bez talentu člověk těžko vidí správnou cestu k řešení a jenom hrstka světových matematiků umí nalézat nové zákonitosti a hlavně je dokazovat (např. vztah mezi eliptickými křivkami a modulárními formami odolával 40 let). Ale maturitní matyka je jednoduchá.

+1/0
19.5.2016 10:21

R64a88d16e34k 18N86e57u76m31a59n17n 5542112278145

1) text kritizoval matematik a ředitel Cermatu kvičí, že to kritizují laici

2) nechápu, co myslí tím, že neřešenost příkladů je 1 % - příkladů bylo prý 25-30, 1 % by znamenalo, že max každý třetí nespočítá 1 příklad. Syn kvůli času nestačil 3 příklady a 4. nestačil napsat do výsledkové listiny. V jejich třídě nikdo nestihl spočítat vše. Gymnázium

+1/−1
19.5.2016 6:37

A89l24e86n97a 43E47l33i60á74š80o84v42á 3174131892128

Zkuste si ty příklady spočítat. Obtížný není ani jeden. Času na řešení bylo přiměřeně. Je logické, že vše bez chyby spočítá jen málo studentů. To je vždy účel jakehokoli testu, aby roztřídil absolventy podle jejich kvalit.

+4/−1
19.5.2016 8:47

R19a63d16e71k 51N84e51u52m44a84n47n 5662242118565

souhlasím s tebou až na to "času bylo přiměřeně"

očividně ho bylo málo, když s ním měl problém i učitel

+1/−2
19.5.2016 10:15

R52a23d93e84k 86N96e54u70m26a17n22n 5832732118425

Mám letošního maturanta.

Říká, že loňský test dělal už loni a zvládnul ho. Letos naostro přelezl o pouhé dva body. Bylo to výrazně těžší.

Na tři příklady nestačil ani sáhnout,čtvrtý nestačil zapsat do výsledkové listiny.

Nejsem si jistý, ale myslím, že na to měli jen 60 minut (článek píše 105)

Test si dal jejich učitel matematiky - zvládnul to 4 minuty před limitem, ale bez zapisování výsledků na extra papír!

To mi nepřijde jako normální.

Vzal si matiku dobrovolně a nakonec z ní měl největší bobky

+1/−4
19.5.2016 6:09

P55e59t27r 69V91o66n13d82r65a65c63e21k 7275581153260

Radku - brečíš sice hezky, ale nesmyslně - já jsem maturoval za komančů a tam jsme měli 15minut na přípravu a potom hned k tabuli a vše počítat - kdo nespočítal tak měl smůlu a věř že za komančů rozhodně všichni neodmaturovali .... vše je o přípravě a zvládnutí učiva ..... a synek nespočítal 3 příklady a odmaturoval ??

+1/−5
19.5.2016 6:19

R56a83d77e74k 77N10e40u48m26a67n20n 5712862148285

1) nebrečím, poněkud špatně chápeš psaný text

2) ano, synek odmaturoval, těch příkladů bylo totiž 25-30, komentuješ s údivem něco, o čem nemáš ani páru

+2/−4
19.5.2016 6:32

P37e51t86r 41V33o71n38d23r58a97c51e77k 7775741233790

O čem podle tebe nemám páru ?? Na netu byly vzorové příklady z matematiky, které se mi nezdály nijak obtížné a to jsem maturoval před cca 30ti lety - prostě běžné učivo na střední škole ......

+3/−1
19.5.2016 6:39

Z69d82e61n61a 65S14v18o74b51o75d60o13v37á 2554856343606

- ona bude asi jedna věc "se na to podívat" a jiná to stihnout v daném limitu.. 3-4 min. na příklad?

+1/−1
19.5.2016 7:48

R49a16d37e48k 82N36e25u26m45a61n17n 5672382538435

pokud se divíš, že kluk neudělal 3 příklady a přesto odmaturoval, tak ano, komentuješ něco, o čem nemáš páru

pokud učitel spočítá příklady a zůstane mu jen 4 min na kontrolu, tak ty příklady jsou prostě obtížné, resp jich je moc. Jestli budou příklady typu 27+49, tak to sice bude děsně lehké, ale když těch příkladů bude 1000, tak to nepůjde stihnout - přehnal jsem to, aby jsi to pochopil

+1/−4
19.5.2016 7:57

A97l39e67n83a 54E80l55i97á38š37o43v80á 3934601472458

Věřte, že letošní maturita byla opět lehčí, než ta minulá. Autoři příkladů počítají s rostoucí hloupostí studentů i s jejich klesající výdrží při řešení příkladů.

+1/−1
19.5.2016 8:43

A27l81e93n26a 22E56l75i61á18š19o85v15á 3114791282658

Zkusil jste si ji spočítat?

0/−1
19.5.2016 8:44

R50a10d62e30k 28N46e50u34m33a89n90n 5862752678865

syn - teď maturoval - říkal, že loňskou maturitu spočítal už loni bez problému

s letošní načisto měl problém

buď mu to extrémně nesedlo, nebo ta letošní byla obtížnější

jestli to někde najdu, zkusím to spočítat ;-)

+1/0
19.5.2016 10:17

P72e11t62r 76V98o54n97d62r52a41c39e55k 7205981603460

Maturita bývala dříve ,, zkouškou z dospělosti " ...... nikdo nezkoumal psychometrické parametry testů, jak požaduje pan Zíka ....... prostě je potřeba udělat konec rozdávání maturit za docházku a vrátit maturitám jejich význam ...... stejně tak by bylo dobré se podívat na tituly Mgr, Bc, Mba a jiné ........

+4/0
19.5.2016 3:16
Foto

M89i90l25a98n 10S44o35u88š51e29k 9856167351502

...a jen tak na okraj... redaktor asi nemá maturitu z češtiny a přesto tady píše své články. Nějak si netyká s oddělováním vět, s čárkami ve větě.... Nevadí mu to ani v titulku článku.

0/−1
19.5.2016 2:28
Foto

M74i80l88a53n 44S15o47u58š10e28k 9106747391402

"Maturita z matematiky není těžší než z jiných předmětů, brání se Cermat"

* * *

Tohle je naprostý nesmysl. Není možné srovnávat maturitu z matiky s maturitou z jiného předmětu - třeba španělština, zpěv, technický obor... Každé má svoje a každá škola je zaměřena na svůj obor, zejména technicky zaměřené SŠ. Pokud Cermat říká, že maturita z jednoho předmětu není těžší, než z jiného předmětu, potom říkají naprosté voloviny a jsou to jakési umělé argumenty.

Maturita z matiky stejná jako jiné předměty prostě není. A navíc není žádný důvod, aby maturita z jednoho předmětu byla na všech školách stejná. Na SŠ matematicky zaměřených bude asi úroveň maturity z matematiky zcela jiná, než třeba na jazykové střední. A není důvod to jakkoliv sjednocovat. VŠ jsou také různě zaměřené a přijmou toho, kdo prokáže příslušné znalosti. A třeba jazykově nadaný středoškolák dost těžko bude chtít na Matfyz. Asi bude chtít pokračovat na VŠ se zaměřením na jazyky. A na to ho jazyková SŠ připravuje. A matika tady prostě ani při přijímačkách žádná nebývá. Proč tedy znalosti z matiky sjednocovat? Vypadá to skoro nařízení z EU.....

Ten Cermat je třeba jako zcela zbytečnou organizaci zrušit, podobně jako Scio a jejich rádoby univerzální testy.

+5/−2
19.5.2016 2:25

R36a59d73e65k 45N27e89u33m98a67n42n 5732482208455

maturita by měla být celostátně ze stejných předmětů stejná

+1/−2
19.5.2016 6:10
Foto

P69a97v87l62a 90Z93a48n64d94l10o60v12á 7644125730782

Pak by ovšem neměly být žádné předměty povinné.

+1/−1
19.5.2016 7:28

M24a37r98t47i76n 47H95e62i90s45l36e32r 4874346442399

Scio je soukromá firma, docela by mě zajímalo, jak ji chcete zrušit.

0/−1
19.5.2016 22:31

R17i28c73h68a35r19d 92N22o46v35a74k 8968136531512

staci s nimi vypovedet statni smlouvu a nechat je soukromnicit.

0/0
21.5.2016 13:18

O23n63d97ř44e85j 84P28a51l30a43t92a 1613408906830

Matematika nejde těm lidem, kteří ji nenatrénují. Byl jsem jedním z nich na základce. Stačí spočítat 100 příkladů. Ale samozřejmě je jednodušší říct, že "já na tu matiku prostě nemám hlavu, mně jdou víc ty humanitní". Blbost. A ta dnešní maturita? Mně to přišlo jako přijímačky na gympl a ještě stačí 30 %. No asi ne každý patří na střední a dál...

+9/0
18.5.2016 23:41

M61i30c31h46a73l 64J63a96r40o27š 7744180112495

Testy zvýhodňují ty, kteří matematiku ovládají. To by se mělo nějak napravit.

+2/−6
18.5.2016 23:03

J25a18n 38N55o16v28á13k 7245654198297

ne, naopak, test zvýhodňuje ty co umí rychle a bez přemýšlení řešit standartizované úlohy. Naopak znevýhodňuje studenty co tomu rozumí ale přemýšlí nad tím. To je v matematice zcela špatný přístup.

+5/−1
18.5.2016 23:35

G23a15b36r42i59e22l 89H68o94r21t21e98n 9681679653944

Pracuje se na tom. Budou stanoveny koeficienty, které budou na známky aplikovat a které budou ovlivňovat výsledné hodnocení. Současná právní úprava už podobné věci řeší, ale bude potřeba jít dál a přinést do známkování kritéria, která budou povinná a zmíněnou diskriminaci odstraní.

První bude paušální znevýhodnění dětí s vysokou inteligencí a/nebo zjevnými vlohami pro určitý obor. Pak přijdou bonusy za příslušnost k menšinám, za fyzická postižení a nakonec za atypické sexuální orientace. Tím se konečně přesune účel škol od nesmyslného vzdělávání k výchově dětí v multikulturní panevropské společnosti a všechno bude krásné.

+5/0
18.5.2016 23:35

V21á76c10l92a32v 87J59e45b80a71v40ý 8920279293976

Možná bude problém v tom, že příliš lidí dnes dělá maturitu. Dříve měli maturitu jen ti chytřejší, gymnazisté a někteří středoškoláci. Dneska má maturitu i kuchař a s tím, jak více lidí jde na gymnázia, tak jejich úroveň je prostě horší.

To samé je na VŠ, kde kvůli tomu brutálně degradovali výuku a požadavky během jedné dekády asi tak na polovinu. A to nás má spasit, umělé zvýšení vzdělanosti obyvatelstva rozdáváním diplomů. :-P

+16/0
18.5.2016 22:55

R32a89d29k98a 56K61o57v24á19ř46o62v94á 2303223923726

Nemůže být problém tak vysoké neúspěšnosti například v tom, že si matematiku vybírá i relativně velké množství těch "hloupějších" studentů?

Studenti, kteří pořádně neovládají žádný cizí jazyk ani nerozumí matematice, si matematiku vyberou z důvodu menšího zla, protože vidí, že je nutné udělat pouze jeden didaktický test, navíc stačí 33%, narozdíl u jazyka, kdy je potřeba udělat 44%.

Pokud by si tito studenti vybrali místo toho cizí jazyk, taky by neuspěli.

Já sama jsem před několika lety pomáhala s přípravou na matematiku několika studentům, kteří s ní měli problémy. Když jsem se jich ptala, proč si raději nevybrali angličtinu, tak mi většinou řekli, že anglicky umí ještě hůře.

+11/0
18.5.2016 22:30

S45i86l15v97a 86N32o59v17á33k45o41v31á 8485234309

Mimochodem, najděte ve svém okolí pět letošních maturantů a dejte jim spočítat 2/3+3/2 (dvě třetiny plus tři poloviny) a hned budete jasno, v čem je zakopaný pes.;-)

+13/−1
18.5.2016 22:16

P11e38t26r 98M31a67c74h42á17l61e41k 7295306916936

Přesně.

+4/0
18.5.2016 22:34

M42i26c81h48a49l 73K28r71e46j74č74í 1196620931663

Matematika je v podstatě ultimátní intelektuální disciplína a tudíž je to strašně fascinující věc. Já se ale nedivím, že matematika je všeobecně neoblíbená. Ještě na SŠ jsem ji vnímal jen jako "počítání příkladů" a "učení se vzorečků a postupů nazpaměť". Axiomy, věty a důkazy jsme jen tak okrajově nakousli. Nelze se divit, že lidé považuji matematiku za otravnou, neužitečnou a od reality odtrženou věc.

Ale za neoblíbenost matematiky si mohou učítelé a matematici sami. Zatraceně chybí popularizace. A na školách chybí nějaký všeobecný, klidně i jen "kecací" předmět, který by dával přírodní vědy (a "reálný svět") srozumitelnou formou do souvislostí.

+11/−2
18.5.2016 21:47

D36a12n25i72e26l 17T25s24c15h50e85r79n80a61y 2555112209932

No jo ale to pani "odbornici" v Cermatu, Scio apod. zrejme netusi, neni dulezite co ucit, ale jak to ucit. A tady ma obecne skolstvi dost velke rezervy

+1/0
18.5.2016 21:54

J12a44n 12B14l48a90n62a 3366955194

matematiku nutno chápat, učit se dají kupecké počty

+2/−3
18.5.2016 22:47

P47e89t47r 53B50u22r28d24a 3470805519297

U maturit můžete mít tabulky a kalkulačky. Na 4 stačí umět počítat na prstech a mít znalosti že 6. třídy. Pokud nezvládají studenti tuto úroveň, byli by s důkazy vět, hlubší aplikaci logiky a čímkoli jiným hodnoceni ziskem bodů "limitně se blížícím nule". Vždyť je do matematiky nikdo nenutí, jazyk se dá tak trochu okecat, ale 1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/16 = 1/16 (postup řešení jednoho z maturitních příkladů před 2 roky) a ne 4.0, to se neokecá.

+5/−1
18.5.2016 22:43

V24á53c45l72a74v 64J64e77b79a48v72ý 8920889763586

Matematika rozvíjí logiku a racionální úsudek a to se projevuje každý den. Maturita z matematiky je několikrát důležitější než maturita z ČJ. ;-)

+3/−1
18.5.2016 22:57

S21i87l20v32a 39N37o43v61á59k49o74v84á 8775274539

Dokud neuděláte neci s tím, jak se učí matematika na základních školách, do té doby bude na středních školách s matematikou problém. A ne, inovativní vzdělávání opravdu není řešení. Matematika se totiž jaksi obkecat nedá.

PS: Ona i představa, že maturitu bude mít většina populace, je jaksi zcestná...

+11/0
18.5.2016 21:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.