Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Více Gripen! Švédi odhalili novou stíhačku, už si ji objednala Brazílie

Švédský výrobce Saab v přímém přenosu odhalil novou generaci nadzvukových letounů Gripen. Na první testovací stroj s označením E netrpělivě čeká několik zemí, které po letounech pro své vzdušné síly pokukují a pak především Brazílie, která už si objednala 36 těchto nových stíhaček.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A32n48t58o44n72í16n 74K68o12u54d47e64l10k25a 1955775576442

Kolik stojí v Eleganci??

+1/−1
19.5.2016 13:30

J31a26r53o71s72l85a90v 21N38o21v92á90k 5935389754682

Novou stíhačku? Vždyť je to pořád ten samý drak, jen upgradovali avioniku a dali nový motor. Takových mezigeneračních změn prodělala např. taková F-16 několik. A pochybuju, že by kolem toho dělali takový humbuk.

0/−2
19.5.2016 11:45

J76o31z55e64f 26B41e16n35c69e89l 1741586523680

Gripen je naozaj ideálny stroj pre také štáty ako Česko, Maďarsko a Slovensko, z hľadiska vojenskej sily bezvýznamné. Čo sa týka najlepšej stíhačky na svete zo vzájomných porovnaní vychádza asi najlepšie Su 30 MKI. Zhruba pred tromi rokmi sa na Aliaške porovnávali nemecké Typhoony s F 22 Raptor. Zviťazi pomerne presvedčivo Typhoon. Minulý rok taketo porovnanie uskutočnili Typhoony Británie a Su 30 MKI v rukách indických letcov. Vysledok bol šokujúci, Su 30 doslova deklasoval Typhoony. To síce niečo naznačuje ale zároveň to nie je určujúce. Iné je takéto cvičenie a iné skutočný boj.

Čo sa týka chytrosti medzi všetkými uvedenými strojmi nie je veľký rozdiel. Gripen však zaostáva za uvedenými strojmi v jednej dôležitej oblasti a to je pomer ťah motora ku hmotnosti. Gripen ju má na úrovni 0,96 ostatné uvedené stroje 1,1 a viac. V tomto majú navrch aj staršie stroje ako sú F 15, F16, Su 27 či MiG 29.

Pre úlohy ktoré plní letectvo ČR, Maďarska a Slovenska, Gripen absolútne postačuje. V tomto roku sa aj Slovensko asi dočká Gripenov a môže poslať do dôchodku staré ale ešte vyhovujúce Migy.

+3/−7
19.5.2016 9:24

R21a44d37e86k 86U57r33b77a76n 4849570804937

Jasně. Ale vůbec nejlepší je L-159, protože ve stejných cvičeních deklasovala všechny ostatní ;-D V tomhle vidím dost silnou propagandu, která se snaží zdůrazňovat "výhody" jejich strojů, které jsou dnes v reálném konfliktu zcela bezvýznamné.

Klíčovým faktorem je "viditelnost", respektive zaměřitelnost radarem a raketami. Tam zcela jednoznačně vládnou letouny páté generace, tedy F-22 a F35. Z letadel 4,5 generace je na tom nejlépe právě Gripen, s menším odstupem modernizované F-16 a F-18 (super hornet). Naopak Ruská letadla jsou na tom z tohoto pohledu suveréně nejhůře, což je dáno především velikostí a výkonem letadel.

+3/0
19.5.2016 11:29

J46a57n 18V62á53c36l33a56v28í56k 3112786141849

Jo, indicke Su jsou bezkonkurencni, jen se nesmí zapnout radary.

+3/0
19.5.2016 11:33

A46n46t13o95n26í62n 85K52o80u55d66e50l88k20a 1535525786782

Klasický hoax těmi indickými Su 30. Tu zprávu rozšířili sami indičtí piloti a je to pěkná kravina. Lidi jenom papuškují to, co viděli na internetu a rozumí tomu jako koza petželi, že pane Bencele?!

+4/0
19.5.2016 13:29

T68o59m22á87š 22P80e21t14r25o45v64i26č 7793850179529

Nie je to hoax, ale výsledok skutočného "súboja" indických a britských letcov.

(Nie je to tak, že indický veliteľ sa zrazu postavil pred publikum a začal klamať. 12:0 pre indických letcov proti britským - to bol reálny výsledok.)

0/0
20.5.2016 18:20

M47a40r39t81i60n 64S41v60o14b37o17d86a 7859437462735

Ruské nesmysly.

0/−1
19.5.2016 15:46

J14i31ř10í 45T34i34n57t89ě25r14a 6570699173250

Vážený pane Bencele,

vaše tvrzení považuji za neprůkazné, protože se zde oháníte prohlášením velitele indické letky, který po návratu z cvičení Indradhanush 2015 před indickými novináři a politiky "dělal ramena". Pokud je mi známo, tak Briti jeho chování diplomaticky označili za výrok určený "pro domácí publikum".:-)

+1/−1
19.5.2016 19:04

J39o85z64e81f 66B15e21n48c95e17l 1941806373170

Chcel by som upozorniť na to, že žiadná neviditeľnosť neexistuje. Správne by sa tomu malo hovoriť obtiažná zistiteľnosť. Kým USA išli týmto smerom, Rusko opačným, niekoľkonásobne finančne nenáročnym rozvojom systémov rádio-elektronického boja (REB). A v tomto sú mimoriadne úspešní. V praxi to znamená, že F 22 a F35 budú mať podstatne obmedzenú alebo stratia možnosť odpalovať PLRS na veľkú vzdialenosť čo je ich jediná výhoda. Od vzdialenosti 50 km a blížšie ich zachytia Opto-elektronické systémy (OES) známe slenené gule pred kabínami ruských strojov.

Vysvetlím čo to znamená pomer ťah/hmotnosť. 0,96 Gripenu a príklad 1,2 starého slovenského MiGu 29. V praxi to znamená, že Gripen po pár utiahnutých bojových zatačkách musí podstatne zväčšiť ich polomer pre stratu rýchlosti, pričom MiG v tých istých podmienkách stále drží vo vzduchu prebytok výkonu motorov čo je v boji absolútne rozhodujúce.

+1/0
20.5.2016 13:30

J52o14z27e39f 11B28e51n75c63e16l 1171226163810

Ako mám potom chápať reakciu birtského veliteľa bojových letiek na tomto cvičení, že výsledky (pomer víťaztiev Indov 12:0) mali zostať neverejné. na druhej strane, ako mali zakryť tú obrovskú hambu? Zároveň chápem nadšenie inických letcov, lebo práve zúčastnené Typhoony prešli aerodynamickými úpravami pre zlepšenie manavrovateľnosti.:-P

+1/0
20.5.2016 13:42

J90i44ř59í 82T89i96n21t76ě10r31a 6600789683910

;-(

0/0
20.5.2016 14:59
Foto

V82l13a37s39t53a 30C82o72u98f39a40l 7157969869195

To, že Brazílie chce systém Gripen, není nic nového. Nechápu článek.

+1/0
18.5.2016 19:11

M11a74r58e91k 15N66o14v71o44t96n46ý 5201401376278

Jedná se spíš o to, že představili ten nový model.

+2/0
18.5.2016 19:48

I18v50a48n 82M82a80r13e78k 6824618612

Na naše poměry by nám bohatě vystačili AN-2 či Polikarpov U-2 R^

+1/−11
18.5.2016 19:04

J18a71n 59K52a59r91e24l 89N89o29v84a29k 5756864258976

RvRv

0/0
18.5.2016 19:25
Foto

Š64t93ě55p82á72n 41B71i22n31k64o 3576144363306

Je to hezký letadlo, pro stát jako ČR ideální. Relativně levné proti konkurenci, nízké náklady na provoz a údržbu, dostatečně flexibilní co do použití a dodavatelem je neutrální země schopná při koupi nabídnout zajímavé offsetové programy pro kupující zemi. A přitom jde o jedno z nejmodernějších letadel v aktuální nabídce. Jsem rád, že je máme ;-). Byť z čistě estetického hlediska na Su 27 (a modernizované verze) podle mě nic nemá ;-D;-).

+7/0
18.5.2016 18:48

V71á79c19l52a14v 95L98a83d54a 6852273264463

Z čistě estetického hlediska se mi víc líbí F-22

+2/0
18.5.2016 21:19

R36o87b64e28r17t 95P64a14c23i87n16a 7784459405871

F-14, Su-27, F-15

Prostě nádhera

+1/0
19.5.2016 10:21

J40i38ř37í 65T84i63n98t22ě49r65a 6430219123650

Vážený pane Binko,

pokud je mi známo, tak švédský SAAB Group není švédský, ale vlastní jej nadnárodní koncern BAe.:-/

0/0
19.5.2016 19:17

M19a10r95e54k 25N34o84v43o98t39n95ý 5391651676658

Gripen je super!! Velmi elegantní stroj. Mám pro něj slabost. Ještě hornet a su-27.

+1/0
18.5.2016 18:32

P30e46t35r 59F68r95ý24d57e89k 7599601719873

Je to fakt krasne letadlo. Navic je tato kategorie stihacich letounu vhodna v nasich podminkach, byla to dobra koupe (pronajem).

+13/0
18.5.2016 17:20

L51a78d50a 61N53o11v57a78k 4152813907

za ty prachy a při těch podmínkách k nezaplacení....R^

+2/0
18.5.2016 17:44

M25a62r54t93i37n 36Š88i33m43e54k 4830454968845

Doslova :-)

0/0
19.5.2016 8:36

V52á95c23l85a48v 63L64a72d22a 6542563594553

Jen ten počet letadel je k smíchu, když si vezmu, že stejně lidnaté Švédsko má letadel 12x víc

+1/0
18.5.2016 21:47

R77i22c66h17a51r40d 53A68u52b42r69e62c62h33t 1712481536960

Ale taky si musí vše zajišťovat samo. My máme spojenecké smlouvy.

+1/0
19.5.2016 12:03

M93a15r63e67k 58P60r64o28v42a36z59n88í41k 2487792751429

Neutralita je holt draha, protoze to neni o tom, ze ji vyhlasis a vsichni se z toho podelaji a obloukem se ti vyhnou, ale musis si ji taky umet uhajit (zeptejte se treba v Belgii, k cemu jim jejich neutralita sveho casu byla).

To si malokdo, kdo vola po neutralite Ceska po vzoru Svycarska nebo Svedska, uvedomuje...

+4/0
19.5.2016 12:26

L55a31d87a 75N93o66v40a83k 4522793267

tak bysme si jich pár kousků taky mohli objednat, ne....?

+7/0
18.5.2016 17:09

M84i11c41h11a73l 10P58o65h50o23ř53e17l55s85k21ý 1206410925535

a proč když nejí zapalacené co mame tedˇ

0/0
18.5.2016 17:12

P38e23t81r 56N38o91w32a19k 2277212960365

?? kdo nejí gripeny???

+3/0
18.5.2016 17:47

M74a18r84e12k 57N35o28v87o66t48n31ý 5201911426778

Třeba já. Ale taky s mým žaludkem... Stěží zvládnu kuře.

0/0
18.5.2016 18:37

M79i30l17a54n 30M51r59k35á86č70e29k 9830718811778

Já Gripeny žeru:-)

+4/0
18.5.2016 19:08

R49a47d39e25k 26U42r47b11a18n 4629150734647

Gripeny jsou velmi chytrá letada a v součastnosti po F-22 asi vůbec nejlepší. Jsem rád, že je má ve výzbroji naše letectvo R^

+4/−2
18.5.2016 17:01

M71i74c60h45a46l 58P53o39h96o13ř51e16l32s57k58ý 1246850165435

no ale kvůli logistice můžou létat akorát se švédy , brazilci a JAR a těma co je mají

0/−1
18.5.2016 17:11

R26a83d69e80k 72U62r26b60a46n 4819160454667

Však Gripeny určitě půjdou i do výzbroje dalších států. Zvlášť když se problémy s F-35 budou prodlužovat.

+1/0
18.5.2016 17:16

M46i85c70h25a94l 68P48o35h32o33ř19e49l35s72k19ý 1196890515925

bez uplatku to nepůde ve vyštřování byla nebo ještě je právě brazílie a v JAR pár lidí už sedí v base , pak máš předražené američany a rusové drží ceny SU a MIG kolem 40mil USD za letadlo , to je polovina ceny američanů a o nějakých levnější 20mil USD za JAS39

0/0
18.5.2016 17:25

R75a98d39e48k 86U15r78b72a82n 4419920914247

Však ať se vyšetřuje, nejsme v Rusku kde to zcela nezaujatě šetří Putin osobně ;-D

Rusové jsou skutečně o něco levnější. Problém je, že kvalita strojů často neodpovídá tomu, co o nich oligarchističtí výrobci tvrdí. Navíc je tu už hodně diskutovaná typová nevhodnost pro moderní bojiště. Když jsem označil Gripeny za chytré, SU-35 je pravý opak. Tam je vidět, že výrobci chtěli pouze splnit parametry, ale vůbec nepřemýšleli nad nějakou fylosofií stroje. V tom naopak Gripeny vynikají.

0/0
18.5.2016 17:37

K95a15r48e85l 71L87a98n90g46r 2942897600458

Ono u ruských mašin jde o praktičnost. Mají za ta léta spočítánu životnost v boji a tak se nedělá vše hi-tech. Navíc naučit se lítat na manuál bez počítače je docela důležité. Bojové mašiny ovládané jen počítačem jsou problém v případě zásahu. Závada počítače = katapult.

0/0
18.5.2016 17:57

J70i32ř37í 53K50o37d91ý64d52e90k 7460550316383

Zadna nova ruska masina neleta bez fly-by-wire...

+1/0
18.5.2016 18:04

K89a89r74e51l 90L40a27n35g39r 2662707330278

Ono je něco jiného řídit přes drát (náhrada za lanka a táhla) a něco jiného když počítač kecá do vyrovnávání a stability - F-16 a B-2 jsou toho zářné příklady.

0/0
18.5.2016 18:22

J63a93n 84V61e44l57i36k68ý 4175499558875

V tom naopak byli Rusové průkopníci. Žádné západní letadlo není natolik nestabilní aby mohlo dělat manévry typu kobra. Reakce západních odborníků na su-27 https://www.youtube.com/watch?v=kHaz9iO3Gb4 v 80-tých letech.

0/0
18.5.2016 18:45

J51o64s31e41f 62N57o48v25á65k 2692102565304

F22 kobru umí.

Jinak v boji to není až zas tak užitečný manévr - dochází k velké ztrátě energie.

+4/0
18.5.2016 19:06

J47a69n 15V53e96l96i85k79ý 4135739108575

f-22 to umí jen díky vektorování tahu. O praktičnosti toho manévru jsem nic nepsal. Reagoval jsem na nestabilitu.

0/0
18.5.2016 19:23

J16o84s21e72f 11N31o81v34á95k 2122882625134

Ani s tou nestabilitou IMHO nemáte pravdu. Aby šlo letadlo do kobry dostat nestabilitu potřebujete. Ale v okamžiku provádění manévru jsou proudnice od křídel odtržené a (ne)stabilita éra vůbec roli nehraje.

0/0
18.5.2016 21:14

J96a13n 23V83e12l96i33k83ý 4145249198655

Je to možné. Nejsem odborník na aerodynamiku. Vycházím z toho, co říká ten pán ve videu. Říká, že je to umožněno velmi pokročilým FBW systémem. Je možné, že západní letadla by toho byla schopna, ale jejich FBW systém jim to nedovolí. Pěkný dokument o SU-27 je také https://www.youtube.com/watch?v=yZvMljUNCeU . Tam se říká, že ten manévr je umožněn nestabilitou. V čase 1:08:00 je to vysvětleno.

0/0
19.5.2016 0:47

M62i62l52a57n 12M70r60k57á40č15e50k 9630148911678

Což sice vypadá efektně na leteckých show a reklamních videích, ale v boji je to k ničemu.

+1/0
18.5.2016 19:07

P77e73t94r 51N66o26v90ý 9931103818

Je a není. Různé manévry jsou účinné při obraně před raketami.

0/0
18.5.2016 19:40

M66i28l71a13n 33M31r79k96á63č45e67k 9290818481108

To vůbec. Manévry jsou užitečné jen při kanonovém dogfightu a k tomu na moderním bojišti dojde jen při mimořádné náhodě.

+1/0
18.5.2016 19:59

P27e11t55r 65N97o71v30ý 9961143648

Například tady máte celkem obsáhle popsáno :

http://www.atmonline.cz/analyzy/superman/superman.htm

0/0
18.5.2016 20:10

M15i39l28a67n 98M46r71k57á56č29e14k 9420848371818

V tomto článku se o tom dokonce píše - manévrovatelnost využijete při souboji zblízka (tedy dogfight).

0/0
18.5.2016 20:23





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.