Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Počítače a tablety zhoršují výsledky žáků, zjistila školní inspekce

Ve školách, kde se v rámci výuky méně používají tablety a počítače, mají děti lepší výsledky. A naopak tam, kde je výuka plná techniky, žáci spíš zaostávají. Vyplývá to z výzkumu České školní inspekce, který má exkluzivně k dispozici MF DNES. Ukazuje se tak, že škole s méně kvalitní výukou, technika příliš nepomůže.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J46a98n19e21k 11W94a79g67n82e12r 7679839394688

Česká školní inspekce pod vedením Zatloukala a Andryse produkuje jeden spekulativní výsledek za druhým. Nemá smysl to po nich papouškovat a ani o tom diskutovat.

0/−1
16.5.2016 21:29

M89a22r54t63i87n 84R18a14m 9461914161982

Oj, to je překvapení!;-D;-D;-D tedy hlavně pro toho, kdo si myslí, ze se nemusí učit a vše najde na webu.

+1/−1
16.5.2016 17:39

J36a20k77u87b 27F18e11i69f38a56r 7759459726259

No já jsem si taky nemohl nosit hračky do školy.

Tablety prostě rozptylují, žáci přemýšlí co všechno a jak by se na nich dalo dělat a ten primární účel asi zůstavá v pozadí.

+3/0
16.5.2016 17:22

T91o16m30á26š 27S64k51á27l41a 6478447

skutečný problém porovnání je ten, že se vůbec zkouší porovnávat stejná látka. S příchodem počítačů a informačního věku obecně by možná stálo za to se přestat soustředit na hlouposti, které se dnes na školách učí, ale opravdu začít využívat co máme a budovat na tom.

Věci jako učení se nazpaměť věcí, které se dají dohledat, a pak nezbude čas a kapacita ty věci pochopit v kontextu, tím trpělo vzdělání před 20 lety a dnes je to očividně pořád stejné.

My se učili kreslit technické výkresy perem, už v době AutoCADu. K čemu je zabít 6h děláním něčeho, co s výrobkem vůbec nesouvisí? Nikdy jsem to nepoužil a škola stejně nedá potřebnou praxi, aby to člověk uměl "nadosmrti se zavřenýma očima", takže až nebudou CAD, tak se rukama kreslit naučím stejně, ale ten čas na škole měl být věnován řešením konstrukčních problémů, které trvají dodnes, ne zbytečnou formou. A tohle máte ve většině předmětů.

Učíte se dějepis nazpaměť, abyste napsal zbytečnou písemku. Dnes z toho nevím nic, ale data si najdu na netu. Co mě škola v dějepise nikdy ani nezkoušela naučit je to, proč se ty věci děly a jak s pracovat s kontextovými historickými informacemi. Těch pár vybraných kapitol naučených nazpaměť bylo a je ztracený čas a úsilí.

Fyzika se svým Newtonem to samé. Tak moc vám do té hlavy zadrátují pojem "síla", že se ho pak už nadosmrti té zkreslené představy zbavit a Einsteinova relativita pak lidem připadá jako magie a pořád za vším zkouší vidět sílu.

Takže možná kdyby výuka s elektronickými pomůckami probíhala s jejich skutečným využíváním, tedy že data jsou k dispozici, je potřeba se soustředit na jejich pochopení a zpracování, tak by porovnání, kdo je na tom lépe mohlo vypadat jinak.

Srandovní jak málo lidí opravdu pochopilo, že slovník je u písemky z němčiny povolen, stejně jako skripta a knížky ke zkoušce z matematiky. Protože když látce nerozumíte, ani jedno vám nepomůže, ale nemá cenu ztrácet čas věcmi, které si dokážete vždy a rychle najít.

+4/−4
16.5.2016 17:45

T40o28m47á14š 41K62u27t14á12l67e69k 5894936848598

Vhodnou vizualizací lze při demonstraci téměř čehokoliv učinit daný problém podstatně zjevnější, ale tento potenciál se v podstatě nevyužívá...

+1/−1
16.5.2016 17:58

J82a68n 40H43l45a19v89á71č 4911119833

Na druhé straně abyste mohl stavět musíte mít z čeho. Je nutné vědět, že informaci mám hledat, protože existuje. Není nutné vědět, kdy padl Cařihrad, ale že padl je vědět dobré. Jenom hledání na internetu k tvoření nestačí.

+2/0
16.5.2016 22:54

L29u74d51v56í19k 77G40a52j85d88o62š65í96k 2935583404702

Ono je to trochu složitější. Snažit se soustředit na analýzu porblému bez základních informací není možné. V okamžiku, kdy takovou analýzu máte udělat je už pozdě na to shánět základní informace. Ty už v tu chvíli musíte mít. Krom toho získávání informací na internetu je nekomplexní, neúplné a mnohdy dokonce získáte informace nepravdivé. Takže spoléhat bezvýhradně na to, že věci nemusím vědět, protože si je snadno najdu je taky špatně.

.

Je to jako u počítače: Dostupnost dat v operační paměti je úplně na jiné úrovni, než dostupnost dat na CD. Problém spočívá v tom, že operační paměť je omezena a je třeba pečlivě volit, co do ní dáte a co necháte na CD. Ovšem pokud máte operační paměti dostatek, je jistě nejlepší řešení se na CD úplně vykašlat a vše mít rovnou v operační paměti. Tím dosáhnete nejlepší výkon. Opačně to ovšem nebude prakticky vůbec fungovat.

Z toho plyne, že máte 3 cesty.

1. Memorování - zvetšování operační paměti učením. To je klasika a pokud se to daří, je to zcela nejefektivnější. Na to musíte mít dobrý Hardware.

2. Optimalizace umístění dat. To je cesta, která vyžaduje neskutečně propracovaný systém ja toho dosáhnout. To je pro školství velmi náročný úkol.

3. Zrychlování přenosu dat z CD do operační pamětí. K tomu došlo s počítači a internetem, ale jsou tu fyzické limity, které je téměř nemožné překonat. Těm jsme dnes již velmi blízko.

+1/0
17.5.2016 10:58

M56a32r26c35e40l 66P80a81v85l96í11k 7351504558559

tak sa po pár rokoch líšime?

http://domov.sme.sk/c/20161871/pri-maturitach-boli-uspesnejsi-ziaci-ktori-zadania-vyplnali-elektronicky.html

alebo tí inšpektori musia dokázať zjavné nepravdy.

0/−3
16.5.2016 17:13

T12o56m42á51š 62S54k58á90l59a 6508987

hádám, že je rozdíl "se učit s počítačem" a "napsat test elektronicky". Ten rozdíl mi přijde minimální na to dělat jakékoliv závěry. Stejně jako třeba u anket na iDnes; chodí sem vybraná skupina lidí. Takže třeba to může být i tím, že elektronickou formu si zvolí lidé, kteří mají lepší schopnost se přizpůsobit, zatímco papírovou ti, co se počítačů "bojí" (což bývá spojené s horšími výsledky v přírodních vědách obecně).

+1/−1
16.5.2016 17:26

J69a30r13o43s49l85a77v 29R25y69c84h57t87á17ř 2694749329806

Jako by na základních školách nestačilo kouření a chlast, jako za našich časů.

Teď ještě nějaké tablety!

Kdo ví, co v nich je za svinstva, i když to dávají dětem ve školách

+4/0
16.5.2016 16:58
Foto

J38i27ř45í 43D17v63o49ř60á17k 5775259970408

Základy matematiky , logiky , analytického myšlení prostě musí být v hlavě . Názorný příklad je třeba pravoúhlý trojúhelník ( strany 3 , 4 , 5 ) . Pokud si toto pamatuji , dokáži sestrojit pravý úhel za pomoci provázku , usb kabelu , tabletu s vybitou baterií . A stačí jeden silný el.mag. výboj ze Slunce a tablety , počítače budou úplně na ( víte co ) .

+8/0
16.5.2016 16:47

F66i83l41i95p 60N78a52v57r24á56t30i40l 2847270983534

Přesně tak. Jedna věc jsou informace, druhá práce s nimi. Moderní technologie ale budí falešný dojem, že všechny odpovědi najdeme na netu.

To mě pak bude zajímat, kdo tam ty informace bude dávat, když všichni budou spoléhat na to, že budou na netu.

+5/0
16.5.2016 17:01

T43o91m79á35š 20S30k33á63l36a 6228487

upřímně, kdybychom nějakým podivným způsobem přišli o elektroniku, tak budete jako první řešit logistiku, protože nebudete mít co jíst, ne pravoúhlé trojúhelníky. Takže váš argument spíše říká, že místo matematiky by se na základce mělo učit zemědělství :)

Základy toho, co budete potřebovat vědět (učivo ZŠ a SŠ) se naučíte velmi rychle až to budete potřebovat.

Chápu co chcete říct, ale použil jste divný příklad :) Matematiku reálně nezvládá 90% populace, stačí jim základní počty. Logiku neumí používat ještě větší část, což je vidět i na zdejších diskuzích a analytické myšlení je už oborová znalost, o tu ostatní ani neusilují.

+3/−3
16.5.2016 17:14
Foto

J92i87ř78í 98D13v26o39ř27á72k 5555209190948

Logistiku ? Kolik aut , nákladních , dokáže jet bez řídících jednotek ? Jak chceš řešit logistiku bez počítačů , telefonů . Kde asi vezmeš el . energii ? P.S. Ten způsob není podivný , je velice reálný . Co takhle " Den trifidů " . Ne ten prapodivný film , ale knížka . Kolik hodin asi přežije město , které má deset miliónů obyvatel bez funkční kanalizace ?

0/0
16.5.2016 18:57

T78o32m24á70š 24S13k31á46l49a 6168727

to byste se asi divil, ale dost. A právě proto se v případě každé katastrofy jako první zajišťuje logistika. Dovoz vody a jídla, protože na tom záleží nejvíce. Pravoúhlé trojúhelníky z USB kabelu vám tak leda ukrátí chvíli :)

Nebojte, on by se svět nezhroutil až tak rychle (navíc zrovna sluneční erupce by jen rozbila kde co, nevyřadila všechno trvale, kritické systémy jsou stíněné už teď, ať už z důvodu nežádoucích interferencí, nebo právě z důvodů možného EM rušení). Navíc většina populace planety žije bez elektřiny pořád :)

A pokud si vzpomínám, tak ve Dni Trifidů svět zkolaboval protože naprostá většina populace oslepla, ne proto že přišli o vybavení a stroje.

0/0
16.5.2016 19:58
Foto

J85i44ř72í 29D45v60o77ř69á47k 5395589680448

Tak vzhledem k tomu , že ty náklaďáky už pár desítek let opravuji , tak mě udivte . A ten příklad s Dnem Trifidů nebyl ani tak o oslepnutí , ale o civilizaci , která měla na začátku všeho dost . Plné obchody , skladiště , auta ...... . Ale jak dlouho to vydrží ? A co bude dělat druhá , třetí generace ? P.S. Většina populace nemá možná doma zavedenou elektřinu , ale to neznamená , že na ní nejsou nějakým způsobem závislí .

0/0
16.5.2016 20:18

M56i27c23h55a98e35l 96F33l81e83n55d86r 1168622483335

To je zase blábol.

+1/−2
16.5.2016 16:47

R89a12d52i80m 16S23i67m53u19n80e22k 2770500706654

dnes forma jednoznačně vítězí nad obsahem.. celý systém spěje k tomu, že se to všechno za stálého optimismu a poplácávání na zádech a mluvení o nových výzvách, všechno sesype...

+7/0
16.5.2016 16:31

T29o62m78á23š 95V88e75s46e23l19ý 5484143603269

Ono to bude tím, že většina věcí, co se dělá přes počítač je naprosto k ničemu....

+1/−4
16.5.2016 16:29

M41i39c97h38a46e56l 37F15l87e37n43d58r 1698452283235

Zkuste to trochu rozvést... Díky. :-)

+1/−1
16.5.2016 16:47

M29a81r20c28e35l 34P36a48v51l43í24k 7651394718669

ťažko to napísať na pár riadkoch, ale ide zrejme o "konzumný prístup" - hraniesa, ...;

+1/0
16.5.2016 17:18

T18o17m37á77š 50V23e48s13e24l37ý 5234743513799

Vím, co jsme na počítačích dělali my ve škole. Prakticky k ničemu. Od Zeměpisu až po klasický CAD/AutoCAD. Většina učitelů neumí učit, natož ještě využívat nové technologie. Na vysoké už to bylo o něčem jiném, ale ZŠ a SŠ o ničem. Obzvlášt když na té ZŠ jsem uměl lépe programování než můj učitel.

+1/0
16.5.2016 19:18

A47n29t40o28n10í88n 66Z92e41l89e17n13ý 2584863121426

Ono je také nesmysl učit programování na ZŠ.

+1/−1
16.5.2016 20:05

T70o75m25á69š 34K50u42t66á76l98e80k 5774956898218

Pokud pak chcete spravovat auta, tak nejspíš jo (a kdo ví, jak dlouho to ještě bude platit ;-D ), pokud chcete programovat, není rozhodně od věci začít to rozvíjet včas, klidně na základní škole, rozvíjí to totiž logické myšlení stejně jako matematika, nebo řešení vhodně koncipovaných hádanek...

0/0
16.5.2016 20:32

T58o83m68á14š 24S82k46á38l82a 6108257

na střední jsem už za programování dostával víc peněz než plat mých učitelů. Programovat se musí začít už na ZŠ pokud to někdo myslí vážně. A upřímně znalost základní algoritmizace se hodí všude. Tím spíše v době programovatelných zařízení, počínaje televizí, mobilu.

Chce to léta praxe a když začnete až na VŠ tak máte 10 let deficit. A po 30 už technologiím přestanete stíhat a spíše je jen používáte. Takže máte celkem malé okno, kdy máte čas seznámit se s rozdílnými aspekty a získat širší rozhled, který pak budete po zbytek života používat.

A 10 nebo 20 let v mládí je rozdíl.

0/0
17.5.2016 13:13

K75a46r69e47l 64N61o11v80o66t47n59y 2801555969860

A to nekoho prekvapuje? My jsme meli pocitace jen na vypocetku, a i tam jsme vetsinu casu travili blbostma - a to tehdy internet teprve zacinal a ani po lokalni siti se toho moc hrat nedalo...

+1/0
16.5.2016 16:25

M72a50t10ě17j 87M96a50r77e58č28e89k 4813871590

Nic neříkající, málo relevantní článek... tak trošku klasika iDnes.

Každopádně... výpočetní technika může zlepšit kvalitu výuky. Pokud student umí opravdu pracovat například OneNote, tak si může dělat velice rychle poznámky, řadit si je, sdílet, vkládat si tam ilustrativní obrázky atd. Sám se teď učím na státnice a NB+tablet jsou věci, bez kterých bych se nehnul (pamatuji se, jak jsem si dělal poznámky k bakalářským státnicím na papír... to byl nářez, nikdy více).

Problém je podle mě v tom, že učitelé neví, jak využít tablety, projektory, atd. k tomu, aby zvýšili kvalitu výuky. Neznají totiž možnosti, které tyto věcičky nabízejí. Tak například, když se bere nějaká rovnice, tak je mnohem lepší použít počítač k tomu, aby se vykreslil její průběh, porovnal s 1. a 2. derivací atd. Vše je rychlé, přesné, interaktivní. Studenti mohou okamžitě vidět, jak se co změní se změnou parametrů atd. Bohužel, ještě jsem neviděl učitele, který by takovýmto způsobem výuku obohatil. Většinou se zmůžou na to, že použijí projektor jako promítačku slajdů a počítače u studentů preferují proto, aby po nich nemuseli luštit škrabopis.

Také by se ovšem měli edukovat studenti a mělo by se jim důkladně vysvětlit co jak používat a že ten tablet nemají k tomu, aby si brouzdali po FB, ale k tomu, aby jim pomohl s učením.

btw: Google Earth, mnohem lepší nástroj pro výuku zeměpisu než sto let stará mapa, kde je ještě zakresleno Československo a Sovětský svaz. R^

0/−2
16.5.2016 16:25

M33a46r42t69i18n 73A94x96m39a44n 1297760258334

Bavíme se o využití na ZŠ. Nebere se tam průběh 1. a 2. derivace funkcí. To jen pro upřesnění. Tablet pro každého žáka je individualizace, každý bude na jiné úrovni.

+3/0
16.5.2016 16:58

V73l98a13d23i17m37i19r 95H38r74u22b28e34c 3688210283730

Najdolezitejsia je posledna veta clanku, ktora hovori ze detom je treba vysvetlit NA CO A AKJI maju tablet, alebo pocitac pouzivat. Skolna inspekcia akurat zistila ze deti pouzivaju techniku skor na hranie nez vyuku. Nikto ma nepresvedci ze nosit 5 kg knih do skoly je MUDREJSIE nez jeden tablet ci PC... ;-D

+1/−1
16.5.2016 16:24

T78i22n31a 42M10a26l21á 5469325903754

Vážený pane, proč si myslíte, že je nutno nosit ranec knih??? Jste mimo. Dobrému učiteli stačí tabule, křída a jeho hlava, Žákům poté několik sešitů, slabikář a pastelky.

V současné době totiž děti spoléhají na kalkulačku tablet atd. Proto mají pocit, že se vlastně nic nemusí učit. Zkuste mi ale předvést, jak s tabletem v ruce pohovoříte cizím jazykem!!! Nic moc, že! Je to jen o lenosti se učit a o nedostatku schopných učitelů. Nic proti počítačové technice. Je fajn, ale na prvním stupni by měla opravdu stačit hlava. Třeba k tomu, aby se děti naučily se učit. To znamená, sledovat text a z něho pochopit podstatu problému a poté jej řešit. Ovšem, je to nepopulární. A jak se i na diskusích často přesvědčuji, i dospělí mají problémy přečíst článek s porozuměním a pochopit všechna fakta, která jsou uvedena a potom je použít. Kupte dětem místo tabletu raději slušnou řádku knih. Uděláte pro ně více! Minimálně ve vyšším věku nebudou bojovat se stařeckou demencí (Alzheimerem). Poslední výzkumy totiž potvrzují, že mozek potřebuje neustálé cvičení. A proč naši dědečkové a babičky na tom nebyli tak špatně - ve školách i v práci se museli daleko více spoléhat na paměť a tím svůj mozek neustále trénovat. Kromě toho častá práce s PC v předškolním a mladším školním věku narušuje schopnost rozvoje řeči i výslovnosti. Takže, pokud milujete své děti, tablet jim nechte až na pubertu a vysvětlete jim, že je lepší, když si bude povídat s vámi, než se strojem!

0/−2
16.5.2016 18:34

V21i64t 87O20t81a26h14a58l 5255760749604

Byla byste překvapená, ale s tabletem se cizí jazyk naučíte velmi dobře, vím z nejen vlastní zkušenosti. A to i náročné a výrazně odlišné jazyky jako třeba korejštinu nebo japonštinu. A to, podotýkám, slovem i písmem.

Navíc díky tabletu máte možnost učit se od rodilých mluvčích, aniž byste vy i oni museli opustit křeslo.

S tím zbytkem souhlasím - zejména s tím, že díky tomu může docházet k narušení tzv. "sociální inteligence". Na druhou stranu nákup knih je velmi neekonomický a neefektivní. Když zakoupím synovi knihu na tablet, je levnější, mám ji za pár vteřin bez běhání po knihkupectvích a můžu si ji přečíst i já (s drobnými písmenky v knize mám problém, na tabletu si zvětším kontrast a velikost písma a na dovolenou nemusím tahat 5 knížek, ale nahraji si je do tabletu nebo čtečky).

S každou technologií se to má tak, že je pouze tak užitečná, jak chytrý je její uživatel.

+1/0
16.5.2016 18:45

T49o37m18á66š 57S89k49á36l84a 6208707

upřímně, zrovna jazyk se na tabletu učí mnohem lépe. Máte nepřeberné množství "cvičení" a hlavně, to nejdůležitější, okamžitou zpětnou vazbu. Doplňovat do cvičebnic si můžete co chcete, ale když vám to někdo opraví až druhý den, už si to tak dobře nezapamatujete, jako když máte ještě v paměti, proč jste si myslela něco jiného, než správnou odpověď.

Základní počty mě na počítači také bavily mnohem více. Nekonečné příklady v náhodném pořadí (a také díky primitivnímu programu na PMD-85 dodnes umím odčítat normálně popředu jak vidím čísla a až ve třetí třídě jsem skoro pochopil, proč ostatní říkají "a jedna dál"). Proti hloupému papíru s malou násobilkou, kde čísla a výsledky byly pořád na stejném místě a já se naučil kde který výsledek je aniž bych si četl "zadání"... nic moc. Reálně jsem se to naučil až s rodiči, kteří mě "náhodně" zkoušeli, no. Počítač dělá to samé.

A program se slepou mapou také funguje lépe. Opět ze stejného důvodu, máte okamžitou zpětnou vazbu. S papírem se to jen naučíte nazpaměť, v pořadí jak to na té mapě je.

+1/0
16.5.2016 20:12

V49l63a93d90i73m81i90r 75H84r45u43b83e73c 3868110453180

Clanok a to zistenie inspekcie hovoria o studentoch gymnazia a nie zakladnej skoly. A to je velky rozdiel nemyslite ? A myslim ze tablet ci PC je pomocka pre vyuku a nie schopnost sa ucit. No ale kazdy asi svoju predstavu o tom co je pre neho lepsie .. verte ze k papieru sa pokojne mozeme vratit... :-)

0/0
16.5.2016 21:28
Foto

H63o61n13z96a 13P61r80o14v91a59z63n55í82k 8648891117937

No, osobně mi to přijde jako koupit si místo plynového sporáku elektrický a pak si stěžovat, že škrtáte sirkou a nic se neděje. Prostě nové věci se musí umět používat, zlepšení ani s nimi nepřijde samo od sebe.

+3/−1
16.5.2016 16:21

Z47b55y87n35ě39k 76D33v10o89ř25á15k 3539430781560

no to je překvapení. Co jste čekali vy, kteří jste to prosazovali?

0/−1
16.5.2016 16:11

F53i41l71i33p 17N72a46v12r22á86t81i31l 2377300113794

vůbec netuším, k čemu takový tablet může pomoct. Jestli si matematickou rovnici napíšu na papír nebo do tabletu je snad jedno. V dalších předmětech přece stačí promítnout látku na projektoru.

Ale jasně, doba je taková: informace se místo do hlavy uloží do tabletu. A tablet se vezme do tašky a jde se. Když budu informaci potřebovat, najdu ji v tabletu. Co na tom, že to bude trvat déle a ztrácím tím konkurenční výhodu (tu informaci si v tabletu umí najít každý)?

Různé informace či znalosti + schopnosti se při hledání řešení musí sejít v mozku, a v té chvíli je uložení informace v tabetu/mobilu k ničemu. To je právě ten problém moderních technologií.

+2/−1
16.5.2016 16:05

V53i81t 78O49t54a57h81a34l 5845780959234

Ne každý má jako vy edetickou paměť. Je spousta věcí, které jsem kdysi věděl, a někde v hlavě je mám, ale jejich vyhledání v paměti je rozhodně delší, než pár kliknutí. Dále je spousta informací, co nepotřebujete pravidelně. Vědět všechno "z hlavy" není reálné. V reálném světě nevíte, co se stane a kterou informaci budete potřebovat. Hned vedle vás se může stát dopravní nehoda a pak vám vaše znalost všech děl Shakespeara z paměti bude úplně k ničemu, ale v tu chvíli vám používání moderních technologií může pomoci někomu zachránit život.

+1/0
16.5.2016 16:18

F46i74l59i57p 79N17a11v51r92á66t92i30l 2117530743474

OK, a jaký je rozdíl mezi tím, že si poznámku napíšu do sešitu nebo uložím do tabletu?

Podle vaší logiky by internet a informace v něm obsažené mohly zcela nahradit školu, protože co potřebuju, to si najdu. Ve vaše příkladu nejspíš bude snazší vygooglit číslo na záchranku než si prostě pamatovat 112. O poskytnutí první pomoci nemluvě. To bude cool, až ji budete shánět na YT a jako první kliknete na video nějakého youtubera a jeho vlog parodující práci lékařů.

Mimochodem: o šprtání se věcí nazpaměť jsem nepsal.

+1/0
16.5.2016 17:00

V57i54t 95O79t87a44h61a70l 5645390119944

Pokud potřebujete za život jednu dvě informace, stačí vám malý bloček a poznamenat si je tam. Pokud jich potřebujete pár desítek tisíc, můžete na zádech nosit batoh se sešity a ve chvíli, kdy budete jednu z nich potřebovat, začít listovat.

V dnešní době dopředu nevíte, jakou informaci budete vzápětí potřebovat a jakou ne. Mozek vám jednoduše většinu věcí, co nepoužíváte často, proste zapomene. Na tomhle principu zkrátka dráhy mezi neurony v mozku fungují.

S vlogem parodujícím práci lékařů budete mít stejný problém, jako když váš mozek vám podá chybnou informaci, protože třeba při umělém dýchání a masáži srdce prohodí obě hodnoty.

Zásadní rozdíl je v tom, že pokud informaci v hlavě nemáte, nebo si nejste jist její relevantností, snadno si ji pomocí technologie najdete. Pokud s technologií umíte pracovat. A pokud s touto technologií pracujete často, tak i víte, kde najdete ty správné informace - a kde parodie na ně.

0/0
16.5.2016 17:14

F58i47l48i37p 76N32a65v47r36á33t51i30l 2297590863854

Všechny informace, které potřebuji k životu, stále zvládám nosit v hlavě. A že se jich tam ještě vejde.... Oproti životu člověka před dvaceti lety žádná změna. Tedy spíš změna k horšímu: dřív jsem znal telefonní čísla na svou rodinu a kamarády zpaměti, dneska nemusím při telefonování číslo vytáčet, takže se mi ztratily z paměti. Takže až se mi jednou telefon vybije nebo ho ztratím, nepomůže mi nabitý telefon kolemjdoucího.

Koukám, že vy budete moderní technologie obhajovat za každou cenu.

0/0
16.5.2016 17:19

V88i58t 48O10t82a43h75a39l 5825260349114

Chtěl bych mít váš život, kdy vždy přesně dopředu vím, které informace budu potřebovat a ještě jsem si je byl schopný všechny bezchybně pamatovat...

0/−1
16.5.2016 17:35

T22o87m92á50š 15K15u91t55á27l64e53k 5774866378218

Lol, před dvaceti lety občas měli pevnou linku sousedi, ne že by měl svůj telefon každý člen rodiny, bodejť by se ta čísla nedala zapamatovat ;-D Koukám, vy budete ty moderní technologie kritizovat i za cenu plácání nesmyslů :-P

0/0
16.5.2016 17:47

F33i13l74i59p 37N57a75v81r15á90t11i22l 2247700183544

Netuším, jak to chodilo u vás, ale přestože jsme doma měli jen jednu pevnou linku, tak jsem si musel pamatovat číslo k rodičům do práce. Což sice nebylo jejich osobní číslo, ale bylo to "jejich" číslo.

I kdyby, pořád jsem si pamatoval 6-12 čísel. Dnes si nepamatuju ani jedno.

Kdo chce psa bít, hůl si najde, že?

0/0
16.5.2016 18:33

T60o96m64á34š 47K40u10t24á23l67e40k 5674336158698

6-12 čísel si asi pamatuji i dnes, pevné linky přátel, které dnes už dávno neexistují bych si možná taky ještě vzpomněl, ale současný svůj telefonní seznam bych si nezapamatoval ani omylem... i přesto ale některá aktuální čísla lidí okolo sebe zpaměti znám, takže zas tak zlé to nebude... nejde o odpor z principu, ale absolutně se neztotožňuji s vaším přístupem a holt spoustě lidí nestačí nosit si věci v hlavě a nestačívávalo to ani před digitálním věkem, protože kdyby ano, nebyly by strojnické tabulky taková bichle..

0/0
16.5.2016 20:22

T23o55m32á51š 35S17k65á96l53a 6468167

no rozdíl je třeba ten, že zatímco s papírem si opravdu celej projektor opíšete do sešitu a během toho nedáváte moc pozor na výklad, tak s tabletem celou prezentaci dostanete tak jak byla na tom projektoru, v ideálním případě před přednáškou samotnou, aby v tom šlo listovat během výkladu.

Nebudu ani říkat, že příprava se na počítači dělá jednodušeji než na papíře a kdybychom se jednou úplně sešitů zbavili (opravdu nemá smysl, když celá třídá popíše 30 sešitů absolutně tím samým), tak se třeba i písemky budou učitelům opravovat podstatně lépe a jednodušeji.

0/0
16.5.2016 19:49

F86i58l14i91p 77N84a18v20r91á79t32i12l 2727920123604

Právě jste popsal jedničenost každého žáka a studenta, řekněmě posluchače. Do sešitu si každý napíše to, co uzná za vhodné. Chápu, že jsou mezi námi lidé, kteří si během výkladu píšou každé slovo (místo aby si vlastními slovy napsali obsah sdělení), aby si pak jedním zvýrazňovačem označili celé věty, dalším přímou řeč a třetím bůhvíco.

Každopádně prezentace tak jak ji znám já, jsou jen body, jakási osnova. Rozhodně bych powerpointovou prezentaci nebral jako studijní materiál, který se hromadným mailem rozešle všem posluchačům a tím je učení (přenos informace) hotové.

Netuším, jak je to s tím, že si celá třída 30x napíše to samé (o tom bych silně pochyboval, a pokud to tak je, není to chybou sešitů a tablety ten problém nevyřeší), ale pár učitelů znám, tak se jich mohu zeptat, zda se jim bude lépe opravovat dokument ve wordu, který se pak bude muset každému poslat extra na mail (nebo jinou schránku) nebo to bude složitější a časově náročnější než si sednout k 30ti papírům, červenou propiskou provést korekci a pak tu kupičku nechat jedno z žáků rozdat svým autorům.

Jen takový příklad, jak moderní technologie "pomáhají". Pracoval jsem na oddělení poptávek. Nákupčí z jedné firmy vzala náš katalog, vytvořila barevnou kopii stránky s produkty, které chtěla poptat, na této kopii fixem vyznačila položky, které poptávala.....tento dokument naskenovala a soubor pak přiložila do mailu, ve kterém napsala, že od označených položek v příloze chce 10 ks od první a 15 ks od druhé.

No, nemusím dodávat, jak dlouho jí ten proces trval, a že ostatní nákupčí během 20 sekund z katalogu opíšou cca osmimístný kód zboží (který ona paní/slečna tak krásně zakroužkovala fixem), zmáčnou mezerník, pomlčku, mezerník a napíšou 10 ks, enter, osmimístný kód zboží, mezerník, pomlčku, mezerník a 15 ks.

Prostě podobně jako v tom vtipu u ruské a americké propisce do vesmíru.

No jo, moderní technologie, bez nich to prostě nejde....

0/0
16.5.2016 20:05

T46o69m26á17š 58K10u30t86á66l90e28k 5824476938108

No to už by mělo i signifikantní ekologický dopad ;-) ;-D

0/0
16.5.2016 20:13

O21n86d41ř53e50j 20G30r88i55m 7591229227884

A vy se něčemu divíte? Dát dítěti do ruky počítač/tablet/mobil, to je jako mu říct "tady si sedni a hrej si"

0/0
16.5.2016 16:03

J89a52r59o58s32l56a29v 36P36e39l56d85a 1379264351857

Super! Pred rokem zde byla akce "Skola na dotek" alias "Tablety do skol". Skoly vyfasovaly spoustu techniky a ted se zjistilo, ze je to jen na obtiz ;-)

0/0
16.5.2016 16:01

E65l35i72š97k79a 21K25u40č49e60r49o25v79á 7699562453873

teď je otázka, nakolik je ten průzkum validní.

+2/0
16.5.2016 15:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.