Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Herman vystoupil na sudetoněmeckém sjezdu. Milí krajané, pozdravil hosty

Ministr kultury Daniel Herman vystoupil v Norimberku jako historicky první člen české vlády na sudetoněmeckém sjezdu. Jeho přítomnost ocenily potleskem tisíce lidí. Hlavní den 67. sjezdu zahájil dopoledne průvod sudetských Němců v krojích a historických zástavách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J56i19ř28í 77V60e96s55e28l51ý 3400352980280

Ano záslužný krok p. Hermana do mozaiky spolužití všech národů v Evropě. Jen bolševik a Ovčáček jsou proti.

0/−1
16.5.2016 20:47

V13á83c11l81a73v 57C64h20a88d56t 6936574306

Jenom bych se chtěl zeptat, jestli nemáte někdo odkaz na nějaký článek o účasti člena vlády SRN na výroční schůzi ČSBS a nějakém jeho projevu, včetně omluvy za Mnichov 1938. Za odkaz děkuji.

0/0
16.5.2016 19:44

F63r55a26n33t28i30š52e64k 60C69h14m11e49l65a18ř 6888540

Prezident Edvard Beneš v roce 1947:

Vážení spoluobčané

V nedávné době jsem podepsal historicky významné dokumenty pro naši Československou republiku, tj dekrety presidenta ČSR.

Tyto dokumenty nám dávají naději, že se již nebudou opakovat tragické události let 1938-39.

Vědom si neblahých zkušeností našeho národa, zejména z druhé světové války, zanechávám Vám odkaz, ve kterém Vás varuji před možnými pozdějšími požadavky na znovu osídlení našeho pohraničí sudetskými Němci, kteří byli po právu, na základě mých dekretů z naší republiky odsunuti.

Může se stát, že mé dekrety, vydané z rozhodnutí vítězných mocností druhé světové války, budou postupem času prohlašovány za neplatné. Může se stát, tak jako v minulosti, že se najdou „takzvaní čeští vlastenci“, kteří se budou sudetským Němcům za jejich odsun omlouvat a že budou nakloněni otázce jejich návratu. Nenechte se oklamat a návratu nedopusťte. Hitlerové odcházejí, avšak snaha o ovládnutí Evropy Německem zůstává. Mohou se najít vlastizrádci, kteří budou opět usilovat i o odtržení Slovenska od České republiky. Bylo by to pošlapání odkazu našeho prvního presidenta ČSR T. G. Masaryka a jeho spoluzakladatele M. R.Štefánika.Vedlo by to k zániku obou našich národů.

Nezapomeňte, že mé dekrety se týkají i potrestání vlastizrádců a že mají trvalou platnost a potrestejte všechny vlastizrádce, ať je to kdokoliv a v kterékoliv době.

Dr. Edvard Beneš, Praha, Květen, 1947

+2/0
16.5.2016 12:17

R62o91s81t19i76s65l36a88v 29Š49t51ě17p10á25n69í56k 4956504380942

Vždy se ptejme:CUI BONO ? „Komu (to) prospívá?“,

zpravy.aktualne.cz~i:article:520979/

www.parlamentnilisty.cz

0/0
16.5.2016 14:06

F32r20a81n43t66i43š78e10k 42C18h48m74e64l36a63ř 6218470

Paranoia některých zde diskutujících je nebetyčná :-(

0/0
16.5.2016 15:08

P53e97t29r 37H14o77r77a 2458642454985

Dekrety prezidenta Beneše nejsou ničím čím by se on i naše země měla nějak "chlubit". Ponechme dekrety týkající se Němců a Maďarů, stačí znárodňovací dekrety, podle kterých byl ukraden obrovský majetek svým vlastníkům bez ohledu na jejich národnost.

+1/−1
16.5.2016 14:35

R57o15s97t36i23s66l44a79v 58Š24t75ě97p65á93n79í79k 4746864790452

Intenzivní brutalita divokých odsunů, kdy v několika poválečných měsících se 3,1 mil československým občanům, především ženám, dětem a starým lidem s německým občanstvím, dostalo odplaty za 6 let okupace a příkoří, určitě není hezkou součástí naší historie, ale toto se dělo a děje v každé válce a těsně po jejím ukončení a je to asi smutnou součástí našeho lidství.

Definitivní pravda a spravedlnost v tomto případě nebude nikdy jasně nalezena a je to to úkol pro všechny další generace, aby našly cestu především ke vzájemnému smíření, které je jediným možným a správným ukončením této celé vzájemné tragédie.

Pravdou ale zůstává, že 3,1 mil odsunutých Němců mělo převážně českoslovesnké občanství a jejich pojmenování krajany je správné. Ať si každý protiněmecky laděný občan projde svůj rodokmend do 7-9 generace dozadu a mnozí z nich zjistí, že měli Němce v rodině.....

0/0
16.5.2016 11:32

P13a31v13e96l 30D11u90p54a42č 2459781318439

To,čeho se dopustili Češi na Němcích,není ani jedno promile toho,čeho se dopustili Němci na Češích. Toť vše a není se tudíž za co omlouvat.Nehledě na to,že Německo nám ještě dluží válečné repalace,vyrovnalo se pouze s Polskem.

+3/−4
16.5.2016 10:26

J31a94n 43D80l34o18u29h56ý 8156960703550

Ale Sudety byly České a ne Německé... ;-)

0/0
16.5.2016 10:51

R42o35s56t33i13s89l65a28v 41Š76t53ě17p77á35n32í21k 4126434790912

Omlouvat se nemá již více smysl, ale jinak vaše 1 promile je zcela mimo realitu, jenom počet obětí vězněných Němců těsně po válce se podle Wiki uvádí mezi 25.000-40.000 a 100.000 nezvěstných a to ještě nepočítáme obětí odsunů...

Některé prameny uvádí nebo odhadují počet obětí tohoto poválečného odsunu až na 230.000 celkem.

cs.wikipedia.org

Po celém území Československa zavedla vláda pro Němce systém lágrů, který sestával z 1 215 internačních táborů, 846 pracovních táborů a 215 speciálních vězeňských zařízení, z nichž některé byly zřízeny v objektech bývalých nacistických koncentračních táborů.[123][3] Před odsunem zde bylo internováno 350 000 Němců za účelem výkonu nucených prací.[124] Např. podle magisterské práce Jiřího Padalíka panovaly ve znojemských pracovních a záchytných táborech úděsné podmínky, s internovanými se zacházelo na stejné úrovni, jako v německých koncentračních táborech: dostávali absolutně nedostatečnou stravu, byli vražděni a mučeni,[125] ženy byly znásilňovány, malé děti umíraly hlady či na nedostatečnou péči.[126] Od května 1945 do roku 1946 se počet obětí v táborech odhaduje mezi 24 000 až 40 000. Podle Německého červeného kříže se z těchto lágrů pohřešuje stále 100 000 lidí. V roce 1950 pracovalo nuceně v lágrech ještě 5 000 Němců a teprve v roce 1955 byli Němci propuštěni.[127]

0/0
16.5.2016 11:48

S42t75a70n60i98s55l66a66v 33Č40e16š60k57a 8647946535669

Ne vždy je pravda to, co se píše na Wikipedii. Třeba je zde uvedena řada nesmyslů ohledně tzv. "brněnského pochodu smrti". Je zde třeba uvedeno: "Obětem brněnského pochodu smrti je věnován památník nedaleko Pohořelic v místě hromadného hrobu s nápisem: 'Po ukončení II. světové války v roce 1945 přišlo o svůj život mnoho německy mluvících obyvatel z Brna a okolí. Je zde pohřbeno 890 obětí.' "

Pokud vím, jezdily sem poutní autobusy a kladly se kytičky. Dokud se ovšem neudělaly zkušební sondy a nezjistilo se, že tu žádné stovky mrtvých nejsou pohřbeny.

Stejně tak jsou nesmyslné údaje o tisících mrtvých. Historik V. Žampach si dal tu práci a dopočítal se asi 650 mrtvých, kteří zemřeli na úplavici a tyfus po požití závadné vody. Tato infekce (mimochodem i Brno samotné nebylo ušetřeno podobných poválečných problémů) byla zlikvidována velkým úsilím českých lékařů. Zastřeleni byli, a to ještě nešťastnou náhodou celkem tři lidé (dva během pochodu a jeden ruským vojákem u Mušova).

Podobně zavádějící je hovořit o "sběrném táboře v Pohořelicích". Ty lidi tam nikdo nedržel. Řada z nich se třeba rozptýlila po okolních rolnických usedlostech, kde pracovali až do odsunu. Ti, kdo měli zájem, mohli dokonce dostat lístek na autobus do Znojma, aby mohli přejít do Rakouska, kde ovšem nebyli vítaní kvůli nedostatku potravin.

A pokud jde o zadržené Němce na Znojemsku, šlo, pokud vím, především o gestapáky a jim podobné. Pokud se někdo neprotivil nové, poválečné moci a nedopustil se válečných zločinů, neocitl se tu.

0/0
16.5.2016 12:10

R51o51s79t59i88s66l77a86v 64Š55t12ě95p27á22n34í14k 4386784710742

Čtěte a studujte, pokud Vás historie opravdu zajímá... Ale máte pravdu, je to Vaše právo, jak ji budete dále vykládat...:-(

0/0
16.5.2016 14:10

P57a77v45e33l 41S87v35a26t94o52š 2826803646691

Jen by mě zajímalo, jak by se tu psalo po alternativním vývoji poválečných událostí: Válku vyhráli spojenci a dohodli se na rozdělení Evropy. Rusku připadla půlka Německa, kus Polska, a CSR, že kterého byli odsunutí Němci, Slovaci i Češi coby pomahači 3.říše a jejich zbrojní výroba byla prokazatelnou vinou. ......... Jak by se Vám dnes z Německa nebo jižní Ameriky psalo?

0/−2
16.5.2016 10:21

S60t63a30n13i74s96l82a94v 52Č53e70š49k21a 8157116315779

Vaše názory jsou pozoruhodné. Zřejmě si myslíte, že pouze továrny bývalého Československa sloužily hospodářským potřebám Třetí říše. Takové, co já vím, francouzské nebo belgické továrny "pomahači" nebyly. A jinak, dějiny neznají žádné kdyby. A navíc, pravidla po válce určují vítězové. Německo mezi nimi nebylo, ČSR však ano.

0/0
16.5.2016 11:13

J91i29ř94í 88V15a28n47č70u62r49a 7815442814738

K návštěvě sudeťáckého sjezdu "ministra Hermana se vyjádřil pouze předseda KSČM.Kdepak máte vyjádření dalších politiků Fiala,Stanjura,Laudát-ODS,Kalousek Swarzenberk-TOP,Langšádlová a další,kteři mají vždy komentář,ovšem pokud se týče jen činnosti pana prezidenta?

+4/0
16.5.2016 10:04

S46t35a66n58i14s11l62a81v 88Č79e14š33k73a 8827306825339

Téměř dvacet let jsem pracoval u velkého německého koncernu ve Vídni, se svými kolegy z Rakouska i z Německa jsem měl ty nejlepší vztahy a mám velice rád obě tyto země i kulturu z německé jazykové oblasti.

To ovšem neznamená, že zapomenu na vyprávění svého otce o ostudném a povýšeném chování německých spoluobčanů po roce 1935 na brněnské ulici, kde vyrůstal. Na to, jak okamžitě po maturitě v roce 1944 byl nasazený a na jeho slova o tom, že po válce bylo další soužití s německými sousedy prostě nemožné. Což ovšem neznamenalo, že by otec k Němcům léta po válce cítil nenávist, čehož bylo důkazem, že mě naopak vedl už od ZDŠ ke studiu němčiny.

Takže mě nyní rozhodně nedojímají dnes populární a popularizované romány, jako je ten, kde se třeba dojemně líčí utrpení odsunuté brněnské Němky, a které dnes mnozí bohužel používají místo učebnice dějepisu. Na druhé straně ovšem také tvrdím a řídím se tím, že je třeba nezapomínat, ovšem žijeme tady a dnes a žít bychom s Němci měli ve vzájemném porozumění, s čímž jsem neměl a nemám nejmenší problém. I když jsem se se svými kolegy ve Vídni mnohokrát otevřeně bavil o odsunu a také třeba o Temelínu. Dobrými kolegy a přáteli jsme byli stále.

Ovšem pokud premiér posílá svého ministra na sraz občanského sdružení, které není ochotno uznat výsledky 2. sv. války - tedy Postupimskou dohodu definující odsun a Pařížskou dohodu z roku 1945 o reparacích, která mimo jiné říká, že "veškerý německý majetek na neněmeckých územích podléhá reparacím" je, s prominutím, dost velká zhůvěřilost. Až spolek Sudetských Němců tyto dvě dohody přijme za své, nastane, alespoň podle mě doba k tomu, aby na takovém shromáždění promlouvali členové české vlády.

+5/−1
16.5.2016 9:29
Foto

A94n26t59o62n84í75n 64B42r25z58o49b35o24h47a22t78ý 9165453829615

Někteří nepříliš úspěšní politici si z česko-německého smíření dělají téma. Ale smíření není třeba, my už jsme smíření. A to, co se dělo v historii je tak strašné, že se to nedá odpustit. Můžeme se jen tvářit, jako že to nebylo.

0/0
16.5.2016 9:22
Foto

J10a10n 67C95i13b49u90l64k40a 9442278870399

Herman... Hermann! ...začíná to dávat smysl.

Tak jsme prohráli boj o labskou vodu, Turek už to má také slíbený a teď abychom si připravili peníze na odškodnění Sudeťákům.

Paráda.

Kdo ho volil!?

+4/−2
16.5.2016 8:47

I54v65a83n 29D87ř69í70m34a43l 9557606372667

Neboť touha po pomstě a po odplatě za tyto válečné zločiny na sebe vzala hrůznou podobu ve zločinech ze strany části českého obyvatelstva vůči německy mluvícím spoluobčanům na sklonku války,“ řekl Herman.

----------------

Jenže milý Německý spoluobčan Herman nějak pozapomněl, že tito tkzv. "spoluobčané" se také podíleli na násilí oproti svým českým spoluobčanům v době války, a to přes to že spolu dlouhá léta žili bok po boku ve shodě. Zdravý rozum nabízí, že vysídlení způsobilo možná mnohem méně utrpení než pokud by tito "sousedé" dále žili vedle sebe. Nakonec by to dopadlo jako v Jugoslávii neustálým obviňováním a nenávistí jedněch proti druhým, až by to skončilo krvavou genocidou. Takto se to sice dá považovat za odplatu za válečná utrpení, ale žádná smrtící genocida se v dalších letech nekonala. Možná to bylo nejlepší možné řešení v té době. Ale to ať posoudí jiní, je to pouze můj názor.

+4/−1
16.5.2016 8:35

P50e66t35r 26H38o10r67a 2818332374305

Nemám tento názor, že vyhnání jakéhokoliv etnika, tedy nejen německého, z míst kde po generace žijí je správné. Je to jeden z nejnecitlivějších činů, který se většinou nedá odčinit a bude navěky bolestivou vzpomínkou. Pokud to neodsoudím, může se to v budoucnosti v nějaké formě opakovat.

+3/−3
16.5.2016 9:44

J56a22n 93D20l33o96u96h70ý 8206790583620

Souhlas. Byl to sporný akt. Na druhou stranu si to vybrali sami, když se chtěli před válkou připojit k Německu. ;-) Jinak soužití Němců a Čechů nebylo úplně vždy ideální.

0/0
16.5.2016 10:56

P91e89t46r 74H58o28r54a 2488392394615

Projevy politiků o připojení k Německu nemohou přece ospravedlnit vyhnání prakticky všech občanů německé národnosti, jakýpak výběr, vždyť nakonec to rozhodli velmoci v Mnichově a ne Němci v Sudetech. Soužití Čechů s Němci samozřejmě nebylo ideální jako soužití mnoha jiných národů jinde, to ovšem neznamená prostě jeden z národů z území vyhnat. Velice nebezpečný precedent pro budoucnost kdekoliv na světě.

0/0
16.5.2016 11:16

J81a64n 47D11l44o58u15h15ý 8276440373170

Já s Vámi souhlasím. Jen poznámku k tomu připojení. Ve volbách před válkou občané v Sudetech hlasovali o připojení k Říši, nebyly to jen projevy politiků.

0/0
16.5.2016 12:35

J92a59r46o36s45l83a50v 56Š17k86o74d44a 6794638509491

Melo to pozitivni neoddiskutovatelny efekt, stejne jako by se dnes odsunuli romove, nebo z nemecka muslimove.

+1/0
16.5.2016 8:29

J37a83r96o89s94l39a38v 71Š31k62o48d65a 6144628239351

Porad se zamlčuje, ze jedine odsun bylo reseni na porad! Jak je muzete litovat, a plivat na oběti.

+6/−1
16.5.2016 8:26

J84a96r85o37s31l82a69v 97M81a31r73t17í30n66e47k 8921199765310

O odsunu obyvatel německé národnosti z ČSR a Polska rozhodly vítězné mocnosti na konferenci v Postupimi v r. 1945. Benešovy dekrety navazovaly na toto rozhodnutí. Nevím, proč je Sudeťáci neustále napadají. Bez souhlasu okupačních mocností, které si rozdělily Německo a Rakousko po skončené válce (a někteří ho okupují dosud a to zřejmě Posseltovi a spol. nevadí) by se mohl Beneš "upsat" a ani jednoho Němce by neodsunul. Zajímavé je, že odsunutí Němci z polského teritoria nejsou slyšet. Ti byli odsunuti na území ruské okupační zóny (NDR) a ty Rusové a němečtí komunisté (genossin Merkel a genosse Ulbricht) asi za 44 let socializmu, (než z NDR bez jakýchkoli podmínek Rusové odešli), převychovali.

Na nynějším sjezdu bylo ze strany Němců řečeno, že Hermann je oficiální vládní delegace. Než tam jel, tak se říkalo, že tam byl soukromě pozván a žádal Sobotku na vládě o souhlas, který dostal. Tak z nás zase soudruzi novináři i politici dělají blbce, jak je u nás běžné. Zajímavé bude, až vyleze to, co tajně Posselt s našimi zrádci domluvil za našimi zády.

+10/−3
16.5.2016 2:08

P29e54t42r 76N63o86v25á73k 1955277462935

K vyhánění obývatel německé národnosti (tzv. divokému odsunu) docházelo dávno před Postupimskou konferencí. Z území dnešního Polska byli odsunuti Němci z důvodu posunutí státních hranic směrem na západ.

+5/−2
16.5.2016 6:06

P92e61t88r 47H92o36r29a 2658662854245

Samozřejmě, kdyby se vítězné mocnosti postavily proti odsunu, tak by žádný nebyl. Na druhou stranu, kdyby Češi nechtěli Němce vyhnat, tak by jim to mocnosti nenařídily stejně jako to nenařídily západoevropským zemím, kde byla německá menšina . Tam potrestali jen prokazatelné konkrétní zločiny a ostatní němečtí občané mohli v klidu žít a žijí tam stále a k žádné genocidě či jiným negativním činům nedošlo a nedochází.

0/−1
16.5.2016 9:30

S67t30a32n18i14s83l69a39v 88Č81e42š68k92a 8187426985229

K odsunu Němců nedošlo samozřejmě pouze od nás. Konal se z více zemí Evropy (třeba také z Alsaska-Lotrinska ve Francii). Jenže pouze my, tedy naše některé "intelektuální elity" trpí flagelantstvím a snahou se omlouvat. Přičemž ti, kteří tak činí snad ještě něco vědí o Postupimské dohodě, ovšem už nemají tušení o Pařížské dohodě o reparacích z roku 1945 (podle ní veškerý německý majetek na neněmeckých územích spadal pod reparace, tudíž jsou nesmyslem nářky o "okradení" Sudetských Němců). A už vůbec takoví rozumbradové netuší, že v roce 1973 podepsala ČSSR a Rakouskem dohodu o sumě 1,5 miliardy zlatých šilinků jako odškodnění pro Starorakušany, tedy ty, kteří na území Československa žili ještě za Rakouska-Uherska a byli posléze odsunuti. Holt mezery ve vzdělání jsou dnes čím dál větší a povědomost o tehdejších událostech čím dál menší. Takže takoví, jako jsou třeba někteří čeští návštěvníci sudetoněmeckých srazů (letos ministr české vlády, dříve třeba církevní potentáti) mohou pracovat na přelakovávání společných dějin.

+2/0
16.5.2016 10:12

P57e85t51r 60H87o38r22a 2288812734215

Vámi uváděný odsun byl velice selektivní a ne tak masový jako u nás. Problém reparací je otázka majetku jednoho státu (na příklad v tomto případě chemická fabrika patřící německému koncernu na neněmeckém území) odevzdaného do vlastnictví jiného státu. Jakápak reparace, když nějaký chalupník Hans z Podkrušnohoří přijde o všechen skromný soukromý majetek a ten si přivlastní v rámci rabování pohraničí nějaký Pepek z Prahy.

0/0
16.5.2016 11:29

S73t52a19n45i14s85l21a54v 55Č81e40š14k66a 8387636605339

Ve vší úctě se poněkud mýlíte. Podívejte se třeba na: " klempera.tripod.com;. V článku 6 tam stojí: "A. Každá signatární vláda si ponechá formou, již si sama zvolí, německý nepřátelský majetek v její pravomoci, nebo bude jím disponovati takovým způsobem, aby se nemohl vrátiti do německého vlastnictví neb pod německou kontrolu, a odečte tento majetek od svého podílu na reparacích (a to čistou hodnotou bez dlužných daní, břemen a správních výloh, jiných věcných břemen váznoucích na určitých kusech majetku a zákonitých smluvních nároků proti bývalým německým vlastníkům tohoto majetku). "

Jinými slovy, "Každá signatární vláda " mohla klidně zabavit i onen "skromný chalupníkův majetek". Mimochodem, jak byste určil, co je ještě onen "skromný majetek" a co je navíc?

Ale hlavně, bylo to Německo, které rozpoutalo nejničivější válku v dějinách a hlavně - prohrálo ji. Pravidla po válce určují vítězové, nikoliv poražení. A nemůžeme tehdejší dobu hodnotit dnešním pohledem z pohodlného křesla u počítače.

A jen tak mimochodem - myslíte, že pokud by Německo se spojenci válku vyhrálo, bylo by také tak mírné, jako jsme byli my a naši spojenci?

0/0
16.5.2016 11:42

P67e80t14r 93H23o70r79a 2258342364395

Oko za oko, zub za zub ? O nacistických zločinech, stejně jako o bolševických nikdo přece nepochybuje. Jsou produktem totalitních režimů. Bylo by snad správné dělat to samé v bledě modrém v rámci pomsty ? Zatracovat a trestat celý německý či ruský národ ? V případě našich Němců to tak přece bylo a proto ty neutuchající diskuze.

0/0
16.5.2016 12:55

S17t13a35n40i72s95l86a78v 46Č38e82š80k63a 8867266805539

Já vím, říká se, že kolektivní vina je nepřípustná. Jenže:

- v roce 1938, tuším v dubnu, při posledních (obecních) volbách v tehdejší ČSR volilo Henleinovu Sudetoněmeckou stranu přes 90 procent našich tehdejších německých spoluobčanů;

- v létě 1938 bylo členy této strany zhruba 1,75 mil. sudetských Němců. Celkem jich bylo něco přes 3 mil., jinými slovy jasně nadpoloviční většina dospělých byla členy této strany, jejímž jasně deklarovaným cílem bylo rozbití republiky;

- v roce 1941 se Henlein při projevu před Hitlerem chlubil tím, že bez masového nasazení sudetských Němců by ČSR tak úspěšně rozbita nebyla;

- v roce (asi) 2005 mi jedna bývalá rakouská kolegyně řekla: "Ale má babička (z jižní Moravy) pro Hitlera nebyla."

No, to poslední byla možná pravda. Jenže před válkou se skoro všichni Němci hlásili k Hitlerovi (ač u nás rozhodně nemuseli, byla to jejich svobodbná volba) a chtěli "Heim ins Reich". Po válce se zase ze všech zázračně stali odpůrci nacismu. A hlavně i ten poválený odsun striktně neuplatňoval princip kolektivní viny - antifašisté tu mohli zůstat.

A jen tak mimochodem - i mně vodila maminka kolem roku 1960 ke známému brněnskému německému dětskému lékaři doktoru Leimbachovi. Ten byl zrovna jedním z německých antifašistů, který v Brně po válce zůstal a nikdo jej nevyháněl. Takže jaké "oko za oko..."?

0/0
16.5.2016 13:22

M29a22r95t37i14n 53S47y76k78o96r12a 5729935209776

K Vašemu příspěvku mám poznámku. V oněch volbách na jaře 38, se nezmiňovala možnost odtržení od ČSR. Ta byla zmíněna až koncem srpna po tzv. osmi Karlovarských bodech. Což znamená že voliči SDP hlasovali pro program který nic takového neuváděl. To dost zásadně mění význam Vašeho příspěvku. Zmínka o odtržení je datována cca 1.měsíc před odtržením Sudet.

+1/0
16.5.2016 13:57

S56t14a50n29i50s67l18a78v 58Č27e32š50k86a 8267276765429

To máte pravdu, jenže já jsem psal o rozbití republiky. A stupňující se požadavky SdP snad jasně k tomuto rozbití směřovaly. Ani by nemuselo dojít k vámi zmiňovanému odtržení, stačila by autonomie zpočátku Henleinem požadovaná. A pokud vám k vyjádření mínění většiny čsl. Němců nestačí volby v dubnu 1938, jejich masové členství v SdP je snad dostatečně vypovídající. Nebo si snad myslíte, že ještě třeba začátkem roku 1938 si přáli funkční ČSR?

Můj tatínek vzpomínal na soužití se třemi německými rodinami na brněnské ulici, kde vyrůstal (asi 50 rodinných domů). Do roky 1935 bylo soužití bezproblémové, Pak se začali Němci svých českých sousedů štítit a v roce 1938 pouze děda jedné z rodin přišel za mým dědou, tedy tátovým otcem, s omluvou za Hitlera. Ovšem v nejvyšším utajení, protože by se svou rodinou nevydržel.

A jen tak mimochodem byli to "Němci jak poleno", kteří při tom ani neuměli pořádně německy. Tatínek vzpomínal třeba na to, jak se jedna taková "německé honorace" vypravovala do lesa na klestí. Manžel zavelel: "Lotte, komm do lesa." On totiž neuměl německy to "in den Wald".

Tolik k tomu "významu mého příspěvku" a možná k iluzím, které máte o soužití Němců s Čechy v ČSR v druhé polovině 30. let.

0/0
16.5.2016 14:58

M27a59r12t37i97n 34S63y65k57o61r74a 5929245849356

Víte, nejde o mé dojmy a iluze, ale o časovou posloupnost. Vy zde tvrdíte, že volby z roku 38 jasně deklarovaly snahu i rozbití ČSR. A to prostě není pravda. Chování některých Něnců jistě nebylo dobré, ale to lze říci jitě i o Češích (později). Faktum je, že SDP nic o rozbití republiky v programu neměla, a vinit voliče z toho že měli předjímat je zvláštní. Vlna protičeské hysterie teprve přicházela.

+1/0
16.5.2016 15:07

S59t36a76n22i66s75l22a45v 50Č63e78š15k63a 8667306595119

Milý pane, kdo volil na jaře 1938 SdP, ten zřejmě podle vašeho objevného názoru volil upevnění demokratické struktury a státnosti tehdejší ČSR.

Konrad Henlein použil "slavné" heslo "Heim ins Reich" například (jistě nejen tehdy) už před posledními volbami, 15. března 1938 v jednom ze svých provolání, které zakončil slovy: „Wir wollen als freie deutsche Menschen leben! Wir wollen wieder Frieden und Arbeit in unserer Heimat! Wir wollen heim ins Reich! Gott segne uns und unseren gerechten Kampf.“ Pokud byste neuměl německy, dovolím si to přeložit: "Chceme žít jako svobodní lidé! Chceme opět mír a práci v našem domově! Chceme domů do Řiše! Bůh žehnej nám a našemu spravedlivému boji."

Tato Henleinova slova nepochybně svědčí o jeho vřelém vztahu k republice, v níž žil a vůbec nemohou vzbuzovat dojmy o jeho neloajalitě k této republice a iluze o tom, že by ji snad chtěl zlikvidovat. Toť samozřejmě ironie. Hodně hořká ironie.

Takže dojmy a iluzemi trpíte spíš vy. Bohužel. A co bylo napsáno přímo ve volebním programu SdP tak důležité ani nebylo. Ostatně ty volby v dubnu byly obecní ne parlamentní. Podstatné bylo, co strana ústy svým předáků požadovala. A to bylo jasné, neustálé stupňování svých národnostních požadavků.

0/0
16.5.2016 15:43

M64a83r22t90i82n 78S31y49k84o70r88a 5929245649736

Bez urážky, ale to je poněkud demagogické. Jako kdybych napsal že heslo Drang nach Osten, známé od 18. století bylo jasnou předzvěstí Hitlerova vpádu do Ruska 1941. Ano, Němci se snažili o určitou formu autonomie, a roce 38. byla stupňována protičeská hysterie, ale o odtržení se prostě hovoří až od cca konce Srpna. Všechny Vaše argumenty jsou spíše Vaším výkladem, nikoliv skutečným stavem.

+1/0
16.5.2016 17:09

S91t71a24n20i14s60l11a29v 81Č19e48š58k92a 8707966455979

Já se neurážím, jen si myslím, že březnová!!! slova Konráda Henleina jsou naprosto jasná. Vy byste možná pochopil, kdybyste v té době žil. Možná. Se mnou se alespoň podělil o své vzpomínky na konec třicátých let a protektorát tatínek.

Vaše eufemistická věta, že "Němci se snažili o určitou formu autonomie" by v tehdejší republice, zvlášť v jejích pohraničních oblastech podél německých a posléze i rakouských hranic nepochybně vzbudila úsměvy. Tedy spíš hořká ušklíbnutí.

0/0
16.5.2016 17:30

M59a20r18t11i92n 52S79y14k36o37r94a 5859295309846

Tak, Němcům byla autonomie přislíbena již na konferenci ve Versailles, kdy dr. Beneš hovořil o kantonálním uspořádání nové republiky. K něčemu podobnému nikdy nedošlo. Nechám stranou některé téměř diskriminační zákony ČSR, možná že být větší vstřícnost vůči menšinám, k Mnichovu nemuselo dojít. A nebo by nebyli Čeští Němci tak snadno zneužiti coby pátá kolona. Jinak, samozřejmě nepochybuji o snaze K. Henleina o rozbití země a připojení k říši. To bylo jasné. Jen chci říci, že od vedení SDP byla snaha toto příliš nezveřejňovat a volební úspěch poté zneužít právě k tomuto kroku. Jen je potřeba mít na paměti, že Němci v těchto posledních volbách nevolili (!) rozpad země a připojení jejich částí k říši.

0/0
16.5.2016 18:38

S88t86a42n48i55s25l97a10v 44Č12e13š52k33a 8857606525489

A ještě snad maličkost. Jak uvádí třeba Wikipedie:

" cs.wikipedia.org;

heslo "Heim ins Reich" bylo politickým heslem německých menšin už od roku 1920.

Myslíte si snad, že ti, kteří tohle heslo vykřikovali, měli na mysli, že se chtějí do Německa vystěhovat z území, kde žili, nebo chtěli k Německu toto území připojit?

Odpověď nechán na vás, mně však je jasná.

0/0
16.5.2016 15:04

P72e38t81r 15H63o79r49a 2918192824755

Zda někdo byl antifašista se zase nijak moc objektivně neprošetřovalo. Jsou známy případy odsunu Němců, kteří se vrátili z německých koncentráků. Nejčastější důvod ponechání směšně malé hrstky Němců byl důvod ekonomický. I když zletilý občan hlasoval pro nějakou extrémní stranu přece neznamená mu zabavit majetek, vyhnat celou rodinu a dětem upřít budoucnost v místě jejich předků. Trochu mi to připomíná komunistický postoj k tak zvaným vykořisťovatelským třídám.

0/0
16.5.2016 14:48

P64a24v98e60l 33N58o71v59o31t50n29y 2983593753169

Obe strany se za zlociny, ktere spachali ne ony, ale predkove omluvily a to je, myslim dobre. Nemuzeme do nekonecna byt zodpovedni za hrichy nasich dedu. Je treba se prez to preklenout, poucit se a myslet do budoucna.

+2/−3
15.5.2016 23:47

M96i50c28h93a53l 82M87a32c57h 7472249317197

No Němci se omluvili, že by zazněla omluva z ust představitelů sudetaku to ani náhodou. A přitom by stačilo, zradili jsme republiku, svou vlast, a omlouváme se za to a za divoký odsun čechů v roce 38.

+8/0
15.5.2016 23:49

P46e50t39r 72H48o43r84a 2448502784935

Když vám někdo v hospodě dá nespravedlivě pár facek, tak přece hned nepoběžíte k němu domů, aby jste zmlátil jeho ženu, děti a staré rodiče. Vyřídíte si to jen s ním. Bohužel tato krevní msta mi trochu připomíná postoje některých mých krajanů, kteří schvalují vyhnání celých německých rodin z míst, kde po staletí žili a zabavení jejich majetku zděděného po předcích a nevratnou ztrátu vlasti i pro jejich narozené i ještě nenarozené děti.

+2/−11
15.5.2016 23:29

M61i35c38h12a29l 72M78a16c98h 7652399317967

A jak jste to tehdy chtěl řešit a to ne jen u nás? Jak jste chtěl oddělit ty co nevolili SDP od těch co nezradili? Což bylo hodně malé procento voličů v volbách 38? Jak by jste chtěl přesvědčit mou babičku jejiž manžel padl v září 38 za vlast rukou sudetaka aby se vrátila do pohraničí odkud ji vyhnali, kdo jiný než sudetaci? A aby se na ně smála?!!

+9/0
15.5.2016 23:39

P65e98t87r 42H66o61r45a 2128482344195

Přece by jste nechtěl trestat kolektivně voliče za jejich volbu v oficielních volbách. Jak by jste trestal , na příklad všechny Čechy, že volili komunisty ? Váš dědeček byl zavražděn konkrétním vrahem či konkrétními vrahy a ti měli být tvrdě potrestány. Trestat za to prakticky téměř všechny Němce je trochu hloupé.

0/−1
16.5.2016 9:22

M91i77c79h65a73l 40M64a27c55h 7652679257807

Do roku 43 to byli vzorní občané říše, po Stalingradi z nich byli najednou vzorní občané CSR.

+5/0
15.5.2016 23:41

J68a58r77o40s25l64a79v 25M52a73r72t60í11n28e81k 8141769545370

Propadnutí jejich majetku bylo součástí válečných reparací, které mělo Německo naší republice zaplatit. Bohužel, dosud nám kromě majetku Sudeťáků nedalo ani fenik, stejně tak, jako ostatním zemím. Ty reperace a odsun byly na základě Postupimské konference a to si neurčila ČSR ani žádný Beneš. To určili USA,VB a SSSR. Tak nechť si stěžují na patřičných místech a nás nechají na pokoji. A totéž náhradu za propdlý majetek. Okupanty USA a VB mají dosud na svém území, na rozdíl od SSSR, který je naivně bez písemných záruk opustil a USA toho dnes proti RF sprostě zneužívá.

+3/−1
16.5.2016 2:17

V25á46c33l48a17v 14C74i44b47u82l64k39a 9505282281825

a je to tu zas

vítězství zdar !

+1/−1
15.5.2016 22:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.