Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Poučení z tureckého vývoje

Jak by se měla Evropa poučit z jednání s Tureckem? Nikdy nespěchat, trvat si na svém a vždy mít připravenu alespoň jednu náhradní variantu. S vědomím, že čas hraje spíše pro nás, píše ředitel zahraničního odboru Hradu Hynek Kmoníček.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B12r91a84n24i37s82l63a33v 25Z17o77c16h84a 7185679788461

A čo myslíte tou alternatívou? Kurdov? Dohodne sa EU s Kurdami, ktorí budú ochotní preberať naspäť utečencov? A za to EU poskytne finančné prostriedky, poprípade medzinárodné uznanie, resp. pomoc k vytvoreniu "samostatnejšieho" Kurdistanu v severnom Iraku.

Je asi tiež dobré zdôrazniť, že vzhľadom na demografický vývoj vo veľkej časti východného Turecka budú za 10-20 rokov prevládať Kurdi. A možno o 50 rokov samotné Turecko bude Kurdský štát. Tento trend treba brať do úvahy v zahraničnej politike EU.

0/0
7.6.2016 12:30

M52i90c86h49a64l 52S51l54a53v70í25č74e80k 1489718252549

Chytré a velmi dobře napsané. Místy příliš poetické, zato se správným "brnknutím" na strunu, rezonující s názory většiny občanů. Ale bohužel mainstream z toho vykukuje jako bolavý palec: "...Jediným zahraničněpolitickým úspěchem, kterým se tak Turecko může pochlubit, je dohoda s EU..." Tady už autor nenašel (či nesměl najít) odvahu, aby řekl dohoda Frau Merkel a jejích loutek z Evropské komise...

Další věcí je jeho citace sama sebe ohledně biometrických pasů. Vždyť je to jenom pohádka na uspání veřejnosti. V pasu bude fotka jako dosud a přibude otisk palce. Už vidím, jak při hraniční kontrole snímají každému otisk palce a porovnávají jej s otiskem v pasu. To budou fronty. Nebo nebudou?

Je mi líto, ale článek pro mne vyzněl jako pufr, pro techniky jako tlumič, pro hudebníky jako dusítko atp.

P.S

Je velmi zajímavé, že k tomuto tématu se již několikrát velmi precizně vyjádřil i Dr. Vondruška, historik a zároveň jeden z nejčtenějších současných autorů, ale jaksi mu nebylo dopřáno prostoru. Pročpak asi? A jakpak je to se článkem p. Peroutky o Hitlerovi co gentlemanu?

+3/−2
25.5.2016 1:06

B31o23h94u82m32i82l 20P59e97s70e41k 6885517393874

Hm. Vy moc často nelitate mimo EU, že? Na některých letištích proste přijdete k okynku úředníka a zatímco on vejra do vašeho pasu, vy prilozite palec na skener. Hotovo.

+1/0
7.6.2016 14:01

T85o26m55á16š 52H46r48d42ý 9688830229481

Moc dobrý článek. Naši politici se ve světě snaží, abychom byli spíše ještě menší, než ve skutečnosti jsme.

0/0
24.5.2016 22:07

L16e67o47p63o18l81d 50H72o21r42á23k 4902518929412

Lidské dějiny byly vždy plné válek a bojů o nadvládu, o moc, o životní prostor, o suroviny a tak různě. Kdo se trochu zajímá o historii, nediví se ničemu. To jen sluníčka a bezmezní naivisté nabyli přesvědčení, že po WW2 všichni záhadně zmoudřeli, všichni jsou hrozní kamarádi a čestní jako Mirek Dušín. Svět je bohužel stále stejný a je třeba vyměnit bezzubé a zoufalé politiky za realisty a pragmatiky.

0/0
14.5.2016 11:11
Foto

V80l62a91d55i78m38í48r 68H21r60u44b47e39š 9184451497168

velmi velmi dobrý text, Kmoníček R^

+3/0
14.5.2016 5:59

M46i63c97h65a50l 90S67l44a42v73í87č88e75k 1739378762599

Spíše chytrý. O tom, zda dobrý, o tom bych polemizoval.

0/0
25.5.2016 1:09
Foto

J67a66r20o96m28í33r 78P91r37a29u61s 9987237460486

KOMENTÁŘ: Poučení z tureckého vývoje ......

S Turkem se bratříčkovat nedá. Hofk!

0/0
12.5.2016 21:38

V96á74c92l53a47v 83Č65e38r41m36á86k 4833940207524

Pán je sice socan, ale píše docela rozumně. Zajimavý článek, vedle všech těch Palatů, Mánertů a podobné svoloče.

+1/0
12.5.2016 12:12

M83i48c71h94a16l 53M37i74l28l40e28r 9726232709152

Turkum neverit!

+1/0
12.5.2016 5:13

L45u28k36á48š 90P10a80v82l39á75s11e38k 8771699409481

Kmoníček vs. Palata = erudovaný odborník, který ví, o čem mluví, vs. prostoduchá hlásná trouba jedné scestné ideologie.

+3/0
11.5.2016 20:10

J83o80s83e45f 22S37u27k 4395940690104

děkuji za článek, sledovat všechny formy vystoupení pana Kmoníčka je radost

+5/0
11.5.2016 19:41

I74v23a28n 20D52ř67í36m90a67l 9577556292527

To je tedy elaborát !!A ta fakta a závěry? Erdogan by chtěl v Sýrii někoho jiného než Asada, nekoho "proturečtějšího" a proto rozpoutal tuto válku. Co slovo, to perla.

Nějak pisatel zapomíná, že válku v Sýrii vlastně rozpoutal sám Asad svým terorem a útlakem vlastního lidu po převzetí moci po svém otci a povstání bylo zahájeno právě jeho opozicí, kteří ho za vůdce Sýrie již nechtěli. Co v té době chtěl nebo nechtěl nějaký Erdogan bylo docela nepodstatné a nikoho to moc nezajímalo.

+2/−19
11.5.2016 14:23

R13a65d41e29k 15B25e58r14a86n91e43k 2908385344915

Samozřejmě Vám neberu názor, ale je zvláštní shoda okolností, že drtivá většina opozice vůči Asadovi se rekrutovala z řad přívrženců Islámského bratrstva, které je shodou okolností velmi blízké Erdoganovu režimu. Ale to je samozřejmě náhoda :-)

+24/0
11.5.2016 14:27

R18a11d96e53k 31B98e16r69a20n65e57k 2708515774715

Omlouvám se - Muslimksého bratrstva

+1/0
11.5.2016 14:28
Foto

R89a38d61e41k 41Š56t94e97n34c78l 2212950869316

Assad patří dlouhodobě k nejumírněnějším diktátorům arabského světa a je kontinuálně podporovatelem sekulární společnosti, což se o jiných říct nedá. Předpokládám, že pisatele neznáte. Je to odborník na zahraniční politiku, arabista (jeden z těch lepších u nás) a vy mu svým názorem nešaháte ani po paty. Pod pojmem teror si představujete co? To, že se snažil dlouhodobě udržovat radikály na uzdě?

+26/−2
11.5.2016 14:40

J83a28n 24N42o43v82a66k 6600128979

Sory missclick

0/0
11.5.2016 19:54

J52a96n 94B31a63b56i54č16k35a 9253119153397

Assádova rodina se udržela u moci, že právě nebyli umírnění.

0/0
12.5.2016 4:47

P95a92v44e23l 13K71u73l20i13č29k47a 3367469430375

Na rozpoutání války v Sýrii se vůbec významně nepodílela turecká tajná služba, ani trochu se v součinnosti s agenty Saudská Arábie nepodílela na atentátech proti demonstracím, které ten krvavý pes Asad způsobil tím, že prosadil hlupák demokratické reformy ... atd. např, zde: Vůbec NE !! :-P

http://www.zvedavec.org/komentare/2013/04/5443-syrie-demokracie-vs-zahranicni-invaze-kdo-je-bashar-al-assad.htm

+1/0
11.5.2016 17:38

J18a94n 15B39a35b63i87č44k60a 9723449763347

Jenže inteligentní člověk, nemůže dávat odkaz na zvědavce.

0/0
12.5.2016 4:45

L14u69k71á30š 77P88a27v49l97á69s62e87k 8371879499761

Až dětinsky naivní lpění na klišé, kterými se nás snažili léta krmit. Dřímejte dálRv

0/0
11.5.2016 20:09

J57a94n 26B22a26b97i40č19k70a 9783749183577

Turecko soutěží s Iránem o vliv v oblasti no a Assád je iránská loutka a tak by ji turci chteli vyměnit za tureckou loutku.

0/0
12.5.2016 4:43

R82o49s68t94i48s15l42a56v 27M57o57r26a87v19a 4340514517979

Asi máte rád pohádky. Asad je pro Sýrii asi to, co pro Evropu demokracie. Je špatný, ale zatím nikdo nic lepšího (pro tuto konkrétní zemi) nevymyslel.

Je to asi tak jak se dnešní blbečkové dívají na "křesťanské" križáky. Byli mezi nimi hrdlořezové a darebáci, ale to byli tehdy všichni a hlavně s křesťanstvím měli společný tak maximálně kříž na hrudi či korouhvi.

Je zajímavé že Asadův otec vládl desítky let a určitě ne mírumilovněji než syn ale špatné to začalo být teprve když přišlo "Arabské jaro".

A nic ve zlém, možná na počátku byli sami Syřané ale to co se děje dál je válka Iránců, Rusů, sunnitů z celého světa za podpory Turecka, USA....

+1/0
3.6.2016 13:54

R75a48d66e13k 77Š27í63b18l 8169399619585

Konečně rozumný komentář. Pánu Kmoníčkovi R^

+15/−2
11.5.2016 13:53

V97ě23r19a 90V24y30t93i91s87k81o16v30á 1390467686954

Všemocenské manýry jednotlivců, kteří zblbnou masy, většinou hladové, ideou země uzurpované .....je jednoduché. Vím co dokážou peníze a nevěřícně jsem se dívala, co kvůli nim lidé dokáží udělat.

Peníze patří do ruky jen rozumným lidem, kteří nechtějí pokrok jen ve svém vlastním zájmu. To je fantasmagorie, řekne většina.

Bude to znít cynicky, ale nejsme mravenci. Musíme regulovat produktivní a neproduktivní zdroje lidstva. Ty neproduktivní se dají přetvořit v uvědomění si vlastní kultury a jako přírodní bohatství obohatit tu přecivilizovanou část lidstva, která tvoří hodnoty.

Pokud ale narazíme na "smečku" šílenců, co jen chtějí brát, vraždit, podrobovat, zde se jedná o genocidu. Proti té je třeba tvrdě zasáhnout a v zájmu přežití lidstva i likvidovat. Přišel mi na mysl film planeta opic. Ty opice se samy živily a lidi brali jako exoty bez inteligence.

Takhle to ale dnes nesměřuje. Bílý je dělný otrok, který musí sloužit! Ne a ne.

0/0
11.5.2016 12:59

L38u87b15o66š 28R80y97c68h89n79a 1709508401401

Prosím Vás pane Kmoníček . S mnoha věcmi s Vámi souhlasím zejména nechoď s chlapci na led( rusa máme za sebou). Přidal bych k tomu i Číňana. Hlavně o tom nepřekračovat a nezveličovat se, prosím, jste tam na tom hradě, zařiďte to tam u toho pána, aby se choval taky tak jak říkáte. Děkuji[>-]

+3/0
11.5.2016 12:47

D98a13v94i68d 58N43e17b95e94s14k56ý 8587191939411

Spíše vyjímečně lze s Kmoníčkem souhlasit.

+1/0
11.5.2016 11:57

V46l73a40d58i67m78í27r 33K93o39l27á24ř 5497115448585

V čem například se s ním souhlasit nedá? Já bych teda řekl "jako obvykle" namísto "spíše vyjímečně".

+11/0
11.5.2016 12:00

I52v60a56n 81D13ř34í70m87a34l 9887416912117

Ani ne.

0/0
11.5.2016 14:24

D20a68r70j14a 37H53u15b40á91č72k60o81v79á 1104384415295

Opět skvělý Kmoníček.

+13/0
11.5.2016 11:40

J66u94r60a54j 13M96i62h21a38l21i13k 1527331779

Mgr. Jiří Kobza

Jiří Kobza, Mgr, nar. 1955 v Praze, vystudoval

Přírodovědeckou fakultu Karlovy university, obor geologie, poté 2 roky

postgraduál na VŠE Zahraniční obchod. Pracoval 12 let v PZO Strojexport v

oddělení vývozu geologických prací na Stř.Východ. Pracoval v Jemenu a

Egyptě, vedl pobočky Strojexportu pro geologické projekty v Jordánsku a v

Íránu. Po návratu do ČR pracoval pro české pobočky zahraničních firem a

podnikal. Od roku 2000 do 2004 pracoval jako diplomat (nejprve obchodní

rada, později jako Chargé d ́Affaires) na velvyslanectví ČR v Teheránu. Po

ukončení diplomatické mise v Íránu ještě tam, další 3 roky podnikal, pak se

přesunul do ČR, kde zřídil menší obchodní firmu, v oboru vína, kde podniká dosud. Rozvedený, dvě dospělé děti z prvního manželství, nyní žije s přítelkyní, se kterou má malou dceru. Ovládá angličtinu, němčinu, ruštinu, italštinu, perštinu. Zajímá se především o ekonomickou diplomacii a ekonomickou politiku, eurorealista. Ve volném čase se věnuje svým koním, hudbě a historii. Jiří Kobza, bývalý diplomat, který dlouhé roky působil v islámských zemích a skutečně ví o čem mluví, vzkazuje : Pro všechny, vás, humanistické, multikulturní, soucitné, solidární, korektní a různé jiné, pomáhající duše, co se mohou přetrhnout, aby se nějak zavděčily „uprchlíkům“, vzkazuji s plnou odpovědností : Uvědomte si prosím, že podle Koránu, jste pro "každého, i toho nejumírněnějšího muslima", jenom jejich služebníci a cokoliv pro ně uděláte, cokoliv jim dáte, je z jejich strany považováno a chápáno, ne jako pomoc bližnímu, ale za zcela normální povinnost otroka, vůči svému pánu! Samozřejmě, že to začnou dávat najevo, až jich tady, v Česku, bude ještě trochu více a až se tady "zahnízdí". V okolních zemích EU, kde láska místních občanů, uměle vyvolaná tamními politiky, již "sklízí" své první plody. A to si uvědomte, kolik jich v Evropě zatím je! Do roku 2020 počítají eurohujeři, že v Evropě bude cca. 60 000 000 těchto "dárečků"! Vaše soucitnost a milosrdenství vůči

+21/0
11.5.2016 11:22

J34a31n 83K69o55v19á22ř 8564381289607

Velmi dobře napsáno. Jen se obávám, že politická garnitura EU tomu rozumět nebude a nechce. Jejich politicky korektní vidění světa jim to jaksi neumožňuje.

+16/−2
11.5.2016 10:54

M62i50r93o41s91l47a63v 68M91a31r94e59š 5268842665944

Krásně napsané a pravdivé pane Kmoníček!

+22/0
11.5.2016 10:47

I72v29a27n 36D57ř61í49m76a79l 9857706662767

Co je na tom pravdivé? Vždyť válka v Sýrii vlastně ani nezačala podle jeho scénáře. Začalo to úplně jinak. Nebo tak brzy zapomínáte?

0/−7
11.5.2016 14:25
Foto

R30a45d66e48k 34Š13t69e24n13c52l 2322530439516

Přečtěte si to ještě jednou....

+3/0
11.5.2016 14:41

M26i98c22h95a79l 40S76l81a17v50í22č66e88k 1699938632649

Velice chytře napsané, to ano. V tom s vámi souhlasím. Jen jste si díky tomu nevšiml drobnosti. Že jde úplně o stejnou masáž, jakou nás dnes a denně zásobují kmenoví novináři iDnes. Jen v intelektuálnějším podání!

0/−1
25.5.2016 1:19

J87o44s25e67f 30T47r66ö97g66l 8639432836196

Turecko je na historickém rozcestí, zda se přikloní k sekulární demokracii nebo naopak k muslimskému státu. I sami Turci jsou v tomto směru dost rozděleni a to jak geograficky (Istanbul a okolí jsou spíše pro Evropu, asijská část spíše pro islám), tak generačně (mladá sekulární generace už nemá ve víře zdaleka takovou pevnost - Atatürkova westernizace se u ní celkem daří). Navíc je tu problematická osoba prezidenta Erdogana. Je to sice konzervativní muslim, nicméně se stále hlásí sekulární tradici Turecké republiky (i tady má kořeny rozkol s vlastním premiérem), horší ale je, že je to po moci bažící egoista snažící se zkoncentrovat moc ve svých rukou. To bych považoval za větší nebezpečí než případný příklon k islámu. Je také třeba vidět, že Erdoganova strana je sice konzervativně-muslimská, ale dokázala zrealizovat řadu proevropských reforem a k Evropskému pojetí demokracie a případnému vstupu do EU přiblížila Turecko více než jakákoliv vláda před ní.

Turecko je relativně demokratická země (zejména v porovnání s jinými zeměmi s většinou muslimského obyvatelstva), je ale třeba vidět, že sekularismus a demokracie všem muslimům nevoní a demokracie tady proto stojí na dost křehkých základech. sekulární základy Turecké republiky dosud zajišťovala hlavně armáda. Oslabení vlivu armády byl ale jedním z požadavků EU. I tím EU přijala v podstatě závazek za rozvoj a obranu turecké demokracie a měla by se podle toho chovat a pokračovat v přibližovacím procesu. Na Turecko je třeba tlačit, ale zároveň je třeba ukazovat dobrou vůli a dát naději, že do EU cesta vede, ale je v jejich rulou. Pokud se EU od Turecka odkloní, bude to řada moderních turků chápat jako zradu ideálů a přikloní se k islámskému pojetí státu. V extrémním případě bychom se mohli dočkat i vícestranné občanské války podobné Syrské a to by rozhodně nebylo ku prospěchu věci.

+35/−1
11.5.2016 10:27

J39a39n 35B74u41r38i36a93n 2163449674200

R^R^R^

Škoda, že mohu dát pouze jednou plus.

+1/0
11.5.2016 10:39

V15á37c47l44a63v 44V24a43n39ě42k 2323103288871

Souhlas.

0/0
11.5.2016 11:16

D16a24v26i55d 65N11e76b81e71s86k82ý 8407391179101

Erdogan není zrovna nejmladší. Větší riziko je islamizace Turecka ve fundamentalistickém duchu, která by byla trvalá, než Erdoganovy ambice.

+2/0
11.5.2016 11:59

M45i53c59h95a12l 66S53l59a50v16í91č50e72k 1289528972169

Dovolte mi pár poznámek. Sekulární stát neznamená, že jde o demokracii. Je to prostě oddělení jakékoliv církve od státu. (Britská královna má krom dalších titulů i titul "Ochránkyně víry", aniž by to v současnosti mělo jakýkoliv význam.) Spoustě Turků, zejména mladých a z měst, je Islám u zadní části těla asi stejně jako naší mládeži katolické či protestanské vyznání. Ale ještě před 2 sv. válkou tomu bylo jinak. Ostatně, moji rodiče byli věřící katolíci. A já sám byl pokřtěn, a mám na to papír, snad posledním feldkurátem armády ČSR. V roce 50. Když jsem dorostl školního věku, rodiče mne chtěli nechat vzdělávat i v náboženství. Ale na základě rady paní učitelky i svého pragmatismu od toho upustili. Takže sám nevím, co jsem. Já si o sobě myslím, že jsem bez vyznání, ale papírově asi nepraktikující katolík. Tedy díky rámci panujících politických poměrů odklon od víry v prvé nastupující generaci. Otázkou je, zda je toto zvratný proces opět v rámci jedné generace. Osobně si myslím, že ano. Teď ponechme náboženství stranou a věnujme se zeměpisu. Pouze 3 % rozlohy Turecka tvoří jeho evropská část. Je tedy státem evropským? Není. Nebo přejmenujme EU na EAU. Formálně to asi lze, jenže sama EU je kolos na hliněných nohou.

A už jen dodatek. Stát, jehož základem je armáda, není zemí demokratickou. Je to stejné jako s Ruskem. A je zajímavé, že oba státy jsou územně expanzivní. Turecko -Kypr, Rusko - Krym.

0/0
25.5.2016 2:37

J91a59n 40M98a87c15e56k 3764971642263

Hezky napsáno R^

0/0
11.5.2016 10:18

O21n91d41ř76e37j 31V30e20s24e64l79ý 7349427581539

Dobrý den, tak to zní moc dobře. Snad to čtou i byrokrati v EU, snad to ví Merkelová.

+1/0
11.5.2016 10:05

O65l48g79a 16P46a44v30l68í73k21o53v59á 6414968127272

Jo, dalo se to číst R^

+1/0
11.5.2016 10:04
Foto

J10a77r71o77s30l12a37v 70M57a83l35ý 5746101708403

Kmoníček je inteligentní, Blízký východ zná a navíc má doma převychovávanou muslimku ... takže tomu na rozdíl od Merkelové, Junckerů a spol rozumí

+13/0
11.5.2016 9:49

V28i88k75t94o11r 57S67o58u25č90e32k 67S64t 6829719873229

Je mi líto, ale pokud žije muslimka s nevěřícím autorem článku, je pro ostatní muslimy lehká žena a podle toho se k ní budou jednou chovat.

!

0/0
11.5.2016 11:04
Foto

J79i33ř63í 21Š19v57a61ř19í55č68e12k 3802355695

Já doufám, že to "jednou" v ČR nenastane.

+3/0
11.5.2016 11:38

V65l12a11d69i42m28i56r 86K96r44a71u86s 6851948224610

neuvěřitelné. po dlouhé době se na mainstreamu objevil článek, který se dal číst a dalo se s ním souhlasit a nešlo o zjevnou prouprchlickou a protiruskou propagandu. naštěstí takovéhle články každý den vycházejí na PL. a mainstream se diví, že jim ubývají čtenáři...

+26/0
11.5.2016 9:45

O62n91d83ř58e19j 51V40e89s48e20l96ý 7169447631659

No, protiruská propaganda není potřeba. Stačí sledovat, co se v Rusku děje, i si píší svou protiruskou propagandu sami.

+5/−6
11.5.2016 10:05

L83u57k12á32š 20A21d76a46m37e23c 3917363280487

No jasně, prázdné regály, lidi ohlodávají stromy a chystají se napadnout Pobaltí... Tomu už nevěří ani Votápek.

+5/0
11.5.2016 10:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.