Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Solární letoun na cestě kolem světa zdolal po 3 dnech ve vzduchu Pacifik

Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 úspěšně doletěl do Kalifornie, do oblasti kolem města San Francisco. Letoun tím dokončil devátou z třinácti etap při pokusu o oblet světa. Přistání komplikovaly povětrnostní podmínky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M49a53r40t70i74n 53N62o14v85o78t39n50ý 5711952636624

Úžasný technologický pokrok. Před pár desítkami let nemyslitelné. Určitě díky tomuto přeletu opět našli mnoho věcí, které se jim při zkouškách neukázaly a v příštích letech se tak můžeme těšit na slušné sci-fi. Nedávno přeci český vědec vynalezl způsob jak zmenšit baterie, při zachování jejich energie. Nemluvě o pořád se zvyšující účinnosti solárních panelů. Tudíž vývoj pokračuje na všech frontách. Jsem rád za dobu v jaké žiji. A jde to pořád rychleji a rychleji. (druhá věc je potom jak na tom tratíme, přeci jen pořád žije fáma, že energie potřebná na výrobu solárních panelů je daleko vyšší než pak panel dokáže za svojí životnost vyprodukovat.. nehledě na použité směsi kyselin v bateriích.. je třeba si zároveň pohlídat rozvoj v recyklaci :-))

+2/−1
24.4.2016 19:07

P30e51t74r 85H93a54r96i11p85r48a46s47a68d 33H27a74j78i31č 8563590774647

Úplně nevím, jestli tomu věříte nebo ne, a proto máte mínus. Je to mýtus, který už minimálně 10 let neplatí, ale pořád s tím někdo prudí. Skutečnost je taková, že se energie vložená do výroby FVE článků vrátí asi za 3 roky (při běžném provozu např. na střeše v naší zeměpisné šířce). Zbylých možných 32 let články jenom vyrábí. Postupně může výroba článků a i v mnoha jiných odvětvích přejít úplně na OZE bez náhrady. Zdá se, že nejslibnější cestou k tomu jsou právě baterie jako přiměřeně drahý způsob skladování energie.

Pokud sledujete současné trendy, tak se tenké FV články postupně dostaly ze 7% někam těsně pod 20%. Mohou docela dobře konkurovat už i polykrystalickým článkům za zlomek výrobní ceny (jak z hlediska materiálu, tak i energie). Dnes by to letadlo zřejmě se stejnými parametry už mohlo být mnohem menší. Jde ovšem jen o určitý pokus, tj. že je to možné. Budoucnost letecké dopravy se ale zřejmě bude ubírat cestou vodíkových elektrických hybridů.Částečně něco vyrobí FV články, zbytek zajistí palivové články na vodík napájené peletami ze kterých se vodík při termochemické chemické reakci (cca 100°C) uvolňuje. Technologie je už snad zvládnutá http://oenergetice.cz/elektrina/elektromobilita/zapomente-na-baterie-budoucnost-pohonu-dronu-je-ve-vodikovych-peletach/. Pokud ne, určite se objeví něco jiného, co se bude do letadel hodit (kyselina to zřejmě nebude, to by neprošlo).

0/0
24.4.2016 20:36

T97o58m82á95š 81Z95e28m60á50n79e21k 5900758366286

Pokud je pravda to co píšete, nebylo by potřeba solární byznys dotovat. Je to totiž o tom, co všechno započítáte do energetické bilance. Z dotovaných cen energie vychází návratnost kolem osmi let. Za tržní cenu je to tedy asi čtyřnásobek této doby, tedy vrátí se vložené prostředky.

Konstrukce jakékoli baterie je o molární hmotnosti prvků, které se podílejí na chemických reakcích(proto je olověná baterie těžká a málo výkonná a naopak lithiové baterie lehké a s velkou měrnou kapacitou. Takže podmínkou pro palivový článek je použití vzdušného kyslíku, coby "lapače elektronů" (vodík je zdroj). Pokud pelety dokáží zadržet například 10% hmotnosti vodíku, co samy váží, spolu s lepší účinností palivového článku a el. motoru (dohromady možná až 80%) by to bylo konkurenceschopné ve srovnání s použitím uhlovodíků, jako paliva pro spalovací motory.

0/0
24.4.2016 21:49

P90e74t93r 55H39a84r36i17p25r44a62s61a64d 71H50a48j13i83č 8643530254127

Solární byznys není potřeba dotovat už nějaký čas. Není to otázka ekonomie, ale politická. U FV se dostanete běžně na 30 centů/W. Ten Watt vyrobí za dobu své životnosti cca 25kWh. Musíte ale připočítat ještě poměrnou částku za instalaci, podpůrné konstrukce, měnič. To závisí od velikosti FVE, čím větší, tím je cena lepší. Na druhou stranu, jako malospotřebitel máte kWh dražší, než velká firma, takže se to přibližně vyrovnává.

U baterie je to opět o ceně. Pokud nakoupíte elektrickou energi za nízkou cenu a prodáte jí za vysokou (závisí to na denních odběrech a momentální poptávce), můžete vydělávat. Kvalifikovaným odhadem při současných cenách baterií potřebujete rozdíl za kWh asi 15 centů. Bude se to ale měnit a mění se to. Ceny bateriií klesají, roste kapacita a odolnost.

S těmi peletami zatím nic konkrétního nevím. Ta firma Cella Energy konkrétní parametry tají a buď jde o nedotaženou technologii, nebo si to potřebují patentovat. Nejspíš ale obojí. Zatím sázím tak 50/50, že z toho něco bude.

+1/0
24.4.2016 23:03

J96a72r11o82s34l96a65v 35M76o56u90č56k86a 3557617148489

Místo drahých, výrobně náročných solárů s výrobou omezenou na dobu deního světla, by se výzkum měl směrovat do vývoje malých lokálních zdrojů (klidně na bázi jedna budova - jeden zdroj, jedna fabrika - jeden zdroj), abychom osvobodili člověka od závislosti na centrálních zdrojích a zrušili tak vrcholně neefektivní dálkové rozvody, kde v každé měnírně, v každém trafu topíme pánubohu do oken.

Současní mocní výrobci ale právě tento decentralizační výzkum blokují (i za cenu vražd vynálezců), aby nepřišli o svou moc a raději financují nesmyslný výzkum solární energie.

0/−1
24.4.2016 13:38
Foto

R79u70d51o67l61f 28P44o62l88a10n41e17c16k21ý 3823124873775

Jen 3 dny a 3 noci? To by chtělo masivní využití, hromadnou přepravu...

0/0
24.4.2016 12:14

K31a53r56e59l 39P51o88d67h15o69r17s83k94y 3865983452845

Propagace solarni energie timto zpusobem mi prijde ponekud nestastna. Zatim ukazali, ze dostat jednoho cloveka kolem Zeme je potreba dele nez rok, coz je v porovnani s fosilnimi palivy zcela marne.

Kdyz vezmu v uvahu kolik km kvuli tomu nalital cely tym beznymi letadly, ze museli menit baterie (coz je samo o sobe dost neeko), ze to letadlo si neunese ani podvozek, tak tim rekli spis neco zcela opacneho nez chteli.

+1/−1
24.4.2016 11:36

V81l73a44s45t53i66m29i45l 96H33n28í70k 6456182541987

S tím podvozkem jsem to nepochopil. A s těmi námitkami by se nemohl člověk potopit na dno Mariánského příkopu, vylézt ne Everest, obletět zeměkouli v balónu, přistát na Měsíci... Jo, bezprostředně je to k ničemu, ale lidi plýtvají úsilím a prostředky na mnohem horší hovadiny.

+3/0
24.4.2016 11:42

K76a40r59e91l 29P41o98d77h92o23r73s55k14y 3145543172705

Letoun startuje a pristava tak, ze pod kazdym kridlem je cyklista ktery drzi balanc. Kdyby tam meli dat podvozek, tak by museli udelat pevnejsi kridlo, oboji zvysuje vahu atd.

Ja nerikam, ze to nemaji delat, nevadi mi ze je to bezprostredne k nicemu, jen rikam, ze to tezko muze byt brano jako propagace solarni energie. Spis nazorne ukazuji, jak ohromny je rozdil v porovnani s fosilnimi palivy, coz v dusledku muze byt uzitecne pro lidi, kteri si to neumi spocitat sami.

0/0
24.4.2016 12:02

V35l10a37s52t42i77m86i37l 24H42n27í69k 6956682611627

No ale tak nepište, že podvozek neunese. Je to prostě hovadina ho tam dávat, stejně jako se nedává u větroňů, kterým taky při startu musí někdo držet křídlo.

http://cestovani.idnes.cz/foto.aspx?r=po-cesku&c=A121109_143350_tipy-na-vylet_tom&foto=TOM471867_IMAG1230.jpg

SI2 má dostatek výkonu, aby stoupal a ještě dobíjel baterie. Nějaký podvozek by unesl, ale proč...

0/0
24.4.2016 12:50

J84i28ř55í 49M52o64r49s74e 7663519402925

Podvozek by unesl. Neunesl by pak ovšem už křídla, pokud by byla vyztužena, aby na nich ten podvozek mohl být připevněn. A na trup jej namontovat nemůžete, při tom absurdním rozpětí.

Fyzika. Celé je to o fyzice. Všechno jsou spojené nádoby.

Je to hezká hračka, fandím jim, jen by nemuseli říkat, že tím propagují "čisté technologie", protože právě tady dokázali jediné - že i přidělat si na křeslo pár meteorologických balónů a jít si s tím zalétat, by byla větší sranda a bylo by to na rozdíl od veškerých těch kompozitů, fotočlánků a akumulátorů, skutečně čisté.

+1/0
24.4.2016 13:10

K73a40r91e78l 21P10o20d17h26o55r43s61k72y 3645153982815

Predpokladam, ze kdyby s podvozkem nebyl problem, tak by ho tam dali. Je to prece jen jednodussi reseni, nez aby to drzeli cyklisti. Timpadem s tim nejspis bude problem a je otazka jake by to letadlo muselo mit parametry, aby bylo aspon v tomto ohledu samostatne.

0/0
24.4.2016 14:56

J17i96ř53í 21M91o29r85s97e 7673279702605

Ani jedna z věcí, kterou popisujete v druhém odstavci, nebyl technologický nesmysl. A zrealizovaly se přesně v okamžiku, kdy technika a technologie dospěly k bodu, kdy to bylo realizovatelné a únosné.

Tzv. "propagace solární energieL" je věc čistě politická a sociálně inženýrská a i tento tzv. "experiment" dokazuje, že v současné době a stavu našich znalostí je to nesmysl.

Netvrdím, že není v budoucnosti pohánět i letouny elektřinou. Ale rozhodně to nebude energie získaná fotovoltaikou a skladovaná v akumulátorech. Pokud tedy nedokážeme nějak obejít fyzikální zákony.

0/0
24.4.2016 12:38

J62i85ř90í 47M93o63r83s50e 7473589952585

Je tu někdo, komu by se chtělo počítat? Víme, kolik energie dnes potřebujeme, abychom poháněli použitelný letoun, rozumnou rychlostí, v rozumné výšce, s rozumnou nosností. Nebavme se teď o efektivitě (energetické i ekonomické) solárních článků, ale o něčem úplně jiném - uměl by někdo spočítat, jestli vůbec na články, které je ještě možné umístit na podobný letoun, dopadá dostatek energie v podobě slunečního záření? Protože pokud ne, pak je to celé nesmysl a žádné další vylepšování technologií prostě nemůže pomoci. Není šťáva, není pohon. A myslet si, že nějak výrazně vylepšíme samotnou konstrukci letounů, si myslím, že je úsměvná představa.

+2/0
24.4.2016 11:14

V54l45a38s83t93i76m87i59l 50H92n58í53k 6856802801207

Divně zadaná úloha. Co to je "dostatek energie"? Na přímém slunci se dá počítat cca 1kW na metr čtvereční. Nikdo netvrdí, že to bude použitelné jako dopravní prostředek. Když už, tak jako třeba bezpilotní retranslační stanice trvale ve vzduchu místo družice.

+2/0
24.4.2016 11:38

V15l80a53s81t48i55m63i69l 52H24n78í11k 6316582431577

Jo aha, Solar Impulse není podle vás použitelný letoun. To se dá bez počítání říct, že i články se 100% účinností by musely pokrývat nesmyslně velikou plochu, aby dodaly výkon používaný u dopravních letadel. Jak jsem psal, nikdo (doufám) netvrdí, že se tohle technologické dobrodružství nějak dotýká budoucnosti letecké dopravy. Je to prostě husarský kousek s použitím solární energie a překonání mnoha samoúčelných rekordů. Těch 5 dní ve vzduchu s letadlem těžším než vzduch například.

0/0
24.4.2016 12:39

J10i94ř66í 55M90o12r14s89e 7393209202695

Nikoli, je to zcela korektní a věcné zadání. Dokážeme přesně spočítat, jaký výkon potřebujeme k tomu, aby letoun dělal, co má. Jestliže zde někdo propaguje solární energii, měl by vždy být schopen prokázat i to, že s tím dokáže nahradit fosilní paliva. Tedy, víme, kolik výkonu potřebujeme u letounu. Máme teoreticky tolik příkonu na ploše, využitelné k umístní článků? U letounu, který má maximální vzletovou hmotnost 1200 kg a dopraví 4 osoby rychlostí 230 km/h na vzdálenost přes 1000 km, potřebujeme zhruba 120 kW, aby to ještě bylo schopno manévrovat atd.

Máte tohle k dispozici ve formě fotovoltaiky? Podívejte se, kolik váží Solar Impulse 2 a jak absurdní má konstrukci, aby se v tom mohl loudat jeden člověk a nechci ani domýšlet, jak blbě se to musí pilotovat.

0/0
24.4.2016 13:06

P36e46t61r 22H81a72r44i66p15r24a19s97a80d 67H40a78j97i85č 8383900584117

Ano, je to korektní zadání na pomezí mezi vědou a technologickými možnostmi. Jsme schopni postavit letadlo, které obletí celou planetu jen za využití solární energie? Jsme schopni postavit letadlo, které je schopné přeletět kanál La-Manche za využití jen lidské síly k pohonu? Jsme schopní zkonstruovat vrtulník na lidský pohon?

Něco, nebo možná hodně se z toho dá pak uplatnit i jinde, ale snad chápete ten rozdíl. Je to stejné, jako F1 a třeba Fabia. Společné body tam zajisté jsou, ale celkově je to od sebe vzdálené asi tak jako pterosaurus od netopýra.

0/0
24.4.2016 20:46

P52e89t23r 34H29a13r76i62p51r37a45s93a43d 16H62a65j28i57č 8233750524857

Ještě doplním, že spočítat se to samozřejmě dá. A Solar Empulse tyto parametry zcela jistě splňuje. Probém je nízká cestovní rychlost (spotřeba energie při rychlejším letu narůstá tuším kvadraticky s odporem vzduchu). Žádný podvod to není. Je to o poměru hmotnosti, vztlaku, pevnosti, rychlosti a spotřeby energie.

0/0
24.4.2016 20:52
Foto

V84l68a74s32t70a 34C91o52u81f28a20l 7347929709975

Když víme, jakou rychlost potřebujeme k udržení v přímočarém ustáleném letu, tak se to dá spočítat velice dobře.

Napřed vezměte rovnici vztlaku. Spočítejte, jakou vztlakovou sílu potřebuje letadlo, aby se udrželo ve vzduchu. Přepočítejte to na potenciální energii.

Zvolte rychlost a vyjděte ze vztahu E rovná se 1/2 m x v2. Dostanete kinetickou energii v Joulech.

0/0
24.4.2016 11:47

J57i53ř41í 89M52o71r80s61e 7863349342255

Jistě, ale mně šlo spíše o to, spočítat, kolik energie reálně dopadá na plochu letounu, kam lze instalovat fotovoltaické články a jestli to bude dostatek na to, aby i ve dni, kdy je zataženo, bylo vůbec možné tím dát tolik energie, aby to letělo, uneslo samo sebe, pilota + 3 pasažéry, nějaká ta zavazadla, mělo cestovní rychlost kolem 230 km/h, dolet přes 1000 km bez ohledu na to, jestli je den či noc atd. Klasickému letounu na to stačí motor s výkonem kolem 120 kW.

Máme na dané využitelné ploše k dispozici tolik energie? Plus rezervu na ukládání do akumulátorů? A unese to ty akumulátory, nebo potřebujeme ještě větší výkon a tím pádem více dostupné energie? A bude to při tom všem ještě pořád splňovat všechny směrnice, týkající se letounů?

0/0
24.4.2016 12:53

P41e66t79r 77H82a58r66i14p54r59a95s41a51d 70H97a55j27i83č 8183220904667

Tak ještě jednou. Na to tohle letadlo není. Chtějí prokázat, že letadlo na čistě solární pohon postavit lze a že unese lidskou posádku. Proč by se s tím jinak stavěli. Ten letoun je postavený jen a jen kvůli tomu, aby se prokázalo, že to, při optimálních podmínkách, lze. Další okolnosti, jako zataženo, vítr, užitečné zatížení a pod. neřešte. Na to tohle letadlo není. Protivítr ho zaručeně odvane (cestovní rychlost je nízká) a zataženo se řeší tak, že letíte jinam, nebo musíte nad oblačnost. Vaše další podmínky, užitečná zátěž ap. na to zapomeňte. To bude muset být jiný typ a technologie bude muset ještě pokročit. Ale vypadá to, že se bude bude létat na vodíkové pelety v kombinaci s palivovým clánkem. FV potah bude zřejmě jen podstatný doplněk na prodloužení letu. Hlavně to ale bude na elektriku, což je dobrá zpráva z hlediska hlučnosti a emisí.

0/0
24.4.2016 21:03

L13a81d85i98s24l13a16v 86S97a45u19e59r 8857111503374

Tolik práce a přitom taková blbost :-)

0/0
24.4.2016 11:11

J75i36ř66í 53M96o57r98s47e 7813729352445

Ale solárníci z toho mají orgasmus. O nic jiného tady nejde.

0/0
24.4.2016 11:21

J12a25n 22M33a74z95u75r94e95k 8585514107479

Čtu tady příspěvky a nestačím se divit... Kdo prosím Vás někde řekl, že popisovaný pokus je nějaká propagace využití solární energie? Předpokládám, že ani ti, kteří jsou za tímto projektem, o ničem takovém ani neuvažovali. Podle mého názoru jsou to lidé, kteří jen chtějí dokázat, že by to nějak šlo. A nic víc.

Jedno malé srovnání - jako kluk jsem sledoval projekty Gossamer Condor a Gossamer Albatros. Šlo tehdy o přelet jedné míle a kanálu La Manche pomocí letadla na lidský pohon. A jako kluk jsem si také říkal, že tak za 20 let budou letadlová kola, že přece když to už takhle dokázali, že se to bude vyvíjet, budou nové materiály... A ono prd. Po bezmála čtyřiceti letech to pěkně upadlo v zapomnění a pes po tom neštěk.

Stejné to bude po tomto pokusu. Stane se, všichni si o tom přečtou, řeknou si "Hmm, tak ono se to povedlo" ááááá bude zase normal svět na ropě.

Když bychom uvažovali nějaký progres v letecké dopravě, tak bych řekl, že velký potenciál by měly dopravní kluzáky, které by se vystřelily do hodně vysoké výšky a pak by plachtily až do místa určení. Myslím také, že doba na tuto konstrukci nazrála, protože největším problémem je zde nejistota toho plachtění - v dnešní době by se ale dal již let přepočítávat výkonnými počítači díky sledování atmosféry.

No uvidíme. Já se asi jiného cestování nad Zemí jiným způsobem, jak klasickými letadly, nedočkám.

0/−1
24.4.2016 11:01

J71i96ř95í 41M20o22r53s76e 7563419852345

Tak například to máte napsáno na konci článku...

+2/0
24.4.2016 11:05

V22á72c55l82a48v 27Č50e77r71m84á82k 4333840837894

Ono to bude tím, jak jsou ty "obnovitelné" zdroje obecně neskutečně protlačované a vnucované. A lidé na ně musí povinně platit, i když i průměrně inteligentní vídí, že je to většinou kravina k ničemu. Pak lidé reagují alergicky i na jinak neškodný výzkum pár nadšenců. Ze kterého může být i nějaký použitelný výstup, ale asi ne přímo pro leteckou dopravu.

0/0
24.4.2016 11:07

J34i54ř40í 27M83o65r16s35e 7593129152705

No a ten obrovský nápis: "Two pioneers flying around the world in a solar airplane, to promote clean technologies" na homepage projektu také poněkud popírá to, co tvrdíte na začátku příspěvku...

+2/0
24.4.2016 11:09

J60a81n 66M55a82z36u97r61e32k 8305214567409

Máte pravdu - nevšim jsem si toho...

0/0
24.4.2016 11:41

V11l32a74s86t24i72m56i35l 32H28n31í25k 6246112681167

Je vidět, že pořád uvažujete jako malý kluk. Gossamer Albatros mě jako kluka nadchl podobně jako Solar impulse, ale už tehdy mi bylo jasné, že je to jen kouzelná hračka, na které se nanejvýš trénují a propagují nové technické možnosti.

0/0
24.4.2016 11:47
Foto

V47l94a79s42t55a 89C94o15u38f10a95l 7867329669145

Vidím, že je to celé Garmin. Hezké. Bendix se snad už konečně zamyslí. Ikdyž v Olathe mu ti nejlepší inženýři přeběhli přes ulici do Garmina.

0/0
24.4.2016 10:55

J43i82ř85í 82M42o40r47s45e 7393589452375

Nejsou oni teď Honeywell?

0/0
24.4.2016 11:04
Foto

V62l45a39s67t34a 38C55o84u34f40a24l 7837209369695

Jsou. Ale značka Bendix/King zůstala jako obchodní značka. Celý svět létá na Bendixu.

0/0
24.4.2016 11:39

J57i24ř75í 69M13o65r24s87e 7413389282365

Jo, tuhle jsem si zrovna hledal manuály k nějaké avionice, zejména k jednomu jejich postaršímu transpondéru. Při tom jsem právě narazil na ten Honeywell.

0/0
24.4.2016 13:23

J74a98r59o49s82l20a62v 42M68o98u41č70k57a 3767817788129

Solární panely jsou jen slepá ulička lidského bádání, aby se zablokovaly finanční prostředky na výzkum smysluplnějších systémů výroby energie, které by osvobodily člověka od závislosti na centrálních zdrojích.

Tento stávající výzkum financují samotní vlastníci těch velkých zdrojů, protože vědí, že solární energie nikdy nebude schopna nahradit současné velké zdroje.

Zkrátka vyfukováním tabákového kouře do umyvadla s vodou zlato nevzniká.

0/−2
24.4.2016 10:41

R68a11d71o15v70a89n 31S63ý88k41o71r47a 6564975394160

Nesouhlasím. Je to jen otázka času, v podstatě je to jen o tom, kdy budou k dispozici kvalitativně lepší akumulátory.

0/0
24.4.2016 11:02

J12i79ř84í 74M90o41r73s57e 7933109582815

To ovšem není letoun na solární energii, ale letoun na baterky.

Nicméně souhlas - jakmile dokážeme porušit doposud známé fyzikální zákony, tak dokážeme vymyslet monočlánek s takovou kapacitou, že to na něj poletí hodinu...

(Mezi námi, miniaturizovaný zdroj elektrické energie, schopný tohle živit teoreticky myslitelný je, ale rozhodně to nebude akumulátor a zase to pojede na nějaké palivo).

0/0
24.4.2016 11:26

V14á22c35l82a44v 85Č72e36r55m30á14k 4193370847934

A ten smysluplnější zdroj bude atomový. Chemické reakce na to pracují s příliš malými energiemi.

Kdyby nebyl v tomto směru výzkum uměle zaražen protijadernou hysteríí, tak už nejspíš takové zdroje máme. V autech, rodinných domech atd.

Ale asi máte pravdu v tom, že se to nehodí mocným do krámu. Lidé by totiž byli svobodnější. Teď stačí vypnout elektřinu a lidé jsou nahraní.

Podobně proto existuje současné tažení proti individuální automobilové dopravě. Autem se člověk dopraví relativně rychle na relativně velkou vzdálenost a to kdy chce, jak chce a kudy chce. To se také nehodí. Chtějí mít ovce narvané do jimi kontrolované hromadné dopravy.

0/0
24.4.2016 11:05
Foto

P77a89v93e21l 10M11a63r54t95i95n14e20k 9375375241213

Zrovna ta propagace se jim moc nevyvedla. Prehrati baterii neni zadna sranda a uz vubec ne u takove kapacity a Lionek. Paradni big-kababum. Solary maji smysl se starymi louhovymy trakcaky. Neomezena trvanlivost, ale ta vaha. Takze do rodinnych domku, na transport se elektrika moc nehodi.

+1/0
24.4.2016 10:14

V69á40c49l59a76v 15P87a12v70l34í12k 9602810754754

Propagace solární energie vypadá takto:

1) Let Havaj - San Fr., který proudovému letadlu trvá 4 hodiny, trval solárovi 3 dny a 3 noci.

2) Tento 2.3t těžký letoun uveze 1 člověka (který se ani pořádně nevyspal), i obyčejný malý Boeing 737 uveze 180 lidí

3) Rozpětí křídel 72m (tedy více než B747 jumbo) a naprostá nestabilita letounu činí solára neskladným a náchylným k nehodám, o účinnosti 72m dlouhé řady fotočlánků (a dalších na ocase) nemluvě

Řekl bych, že i podobně "rychlé" transportní stroje jako Hindenburg a Titanik byly svojí efektivitou o 2 třídy výše než tahle solární sračka, která hezky ukázala velmi velmi nízké limity tohoto typu pohonu...

Tento stroj patří do kategorie kuriozity, nebo do kategorie technologie v plenkách stejně jako letadla v roce zhruba 1915... Třeba to za 20 let bude lepší, i když noční dálkové lety solárem asi nevyřešíme...

+7/−6
24.4.2016 10:10

V47l15a46d94i66m98i87r 57M79r49a66z 5394852407748

tak nějak argumentovali kdysi odborníci, že člověk nemůže přežít rychlost větší než 60 km/hod. :-) Ano, je to technologie v plenkách a někde se začít musí ..

+6/0
24.4.2016 10:17
Foto

P45a98v41e19l 43M77a87r35t26i72n11e90k 9495755981133

Na litani se nikdy hodit nebude. Je to doplnkovy zdroj a vzdycky bude. V noci slunce nesviti a tahat sebou zbytecnou zatez v podobe baterii je ekonomicky nesmysl. Nikdy nedokazou mit tolik energie o takove hustote, jako bezne palivo.

+2/−1
24.4.2016 10:21

V72á30c30l66a15v 89Č42e56r21m80á81k 4683190197754

Ono prostě na udržení se ve vzduchu je třeba nějaka energie, která se musí někde vzít. A to Slunce jí na m2 dává nějaké konkrétní množství a víc ani ťuk. Takže solární letadlo bude vždycky na svojí nosnost a výkony obrovské, zárověň musí být lehké. To už by mi větší smysl dávala vzducholoď se solárním pohonem. Ta aspoň nemusí řešit to udržení se ve vzduchu a velká je přirozeně.

+3/0
24.4.2016 10:23

V12l71a95d88i13m29i71r 41M96r58a78z 5304312657178

jasně .. navíc nemusí tolik řešit hmotnost baterií .. podle mě dobrý nápad :)

0/0
24.4.2016 11:55

V47á81c80l46a93v 18P65a73v68l54í65k 9842960614944

to jo ale když mi malá baterka utáhne dron s nosností 8kg, nevím, proč 10 let po boomu solárních elektráren potřebuji 72m jistě špičkových výkonných panelů pro převoz 1 člověka rychlostí 90km/h...

U letadel 15-20 let po vynálezu létaly bombardéry s tunou nákladu v 6km výšce. Fotočlánky jsou staré 50 let a výsledek je tohle...

+4/0
24.4.2016 10:24

K28a25r16e95l 98P29o53d85h94o83r10s87k32y 3175353692205

V tom vztahu vam chybi jeste jeden clen a to cas - zkuste si ve vzduchu tech 8kg udrzet 10 hodin, myslim ze to nepujde malou baterkou.

Zadny vyvoj solarnich panelu nezvysi hustotu slunecni energii, takze nema smysl argumentovat tim, jak dlouho se to vyviji...

+2/0
24.4.2016 11:23

J89a14r43o10s86l72a25v 66M45o97u37č44k46a 3447737798129

solární panely nikdy nebudou mít jiné smysluplné použití než pohánění izolovaných aplikací příliš vzdálených běžné síti, aby se daly ekonomicky smysluplně přitáhnout kabely.(např. blikající dopravní značení u opravovaného úseku silnice uprosřed ničeho.)

+1/0
24.4.2016 10:47

P40e62t23r 35M65a87r93š95o84u62n 5935308426656

+ propagace bod 4) přehřátí baterie :-)

0/0
24.4.2016 11:23

S42t84a55n93i92s28l94a40v 52R90o38s62e31c26k51ý 9585489351179

Jak slyším slovo solární, otevírá se mi kudla v kapse. Ročně zaplatím na poplatcích na OZE 2500,- Kč (RD bez plynu).

+4/0
24.4.2016 9:50

V30á76c71l55a83v 34Č25e48r13m12á20k 4313460137414

A bude hůř.

Jinak k tématu, nic proti panu Piccardovi, je to průkopník, ale i tohle letadlo demonstruje, jak to s těmi "obnovitelnými" zdroji a technologiemi je: obecně mizerný az nepoužitelný výkon, komplikované, drahé. Letadlo, které si neporadí s normálním větrem a profil letu musí uzpůsobovat tomu, aby mu vydržely baterky je prostě na prd. Krok zpět. Správně by byl naopak krok dopředu, tedy letadlo s porádným, tj. atomovým, zdrojem energie, neomezený dolet, velká nosnost.

0/0
24.4.2016 10:10





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.