Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Solární letoun na cestě kolem světa zdolal po 3 dnech ve vzduchu Pacifik

Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 úspěšně doletěl do Kalifornie, do oblasti kolem města San Francisco. Letoun tím dokončil devátou z třinácti etap při pokusu o oblet světa. Přistání komplikovaly povětrnostní podmínky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M17a66r15t33i15n 87N96o70v50o71t76n90ý 5401702836114

Úžasný technologický pokrok. Před pár desítkami let nemyslitelné. Určitě díky tomuto přeletu opět našli mnoho věcí, které se jim při zkouškách neukázaly a v příštích letech se tak můžeme těšit na slušné sci-fi. Nedávno přeci český vědec vynalezl způsob jak zmenšit baterie, při zachování jejich energie. Nemluvě o pořád se zvyšující účinnosti solárních panelů. Tudíž vývoj pokračuje na všech frontách. Jsem rád za dobu v jaké žiji. A jde to pořád rychleji a rychleji. (druhá věc je potom jak na tom tratíme, přeci jen pořád žije fáma, že energie potřebná na výrobu solárních panelů je daleko vyšší než pak panel dokáže za svojí životnost vyprodukovat.. nehledě na použité směsi kyselin v bateriích.. je třeba si zároveň pohlídat rozvoj v recyklaci :-))

+2/−1
24.4.2016 19:07

P98e86t74r 22H54a94r86i54p34r20a63s16a72d 17H30a47j23i88č 8133500594237

Úplně nevím, jestli tomu věříte nebo ne, a proto máte mínus. Je to mýtus, který už minimálně 10 let neplatí, ale pořád s tím někdo prudí. Skutečnost je taková, že se energie vložená do výroby FVE článků vrátí asi za 3 roky (při běžném provozu např. na střeše v naší zeměpisné šířce). Zbylých možných 32 let články jenom vyrábí. Postupně může výroba článků a i v mnoha jiných odvětvích přejít úplně na OZE bez náhrady. Zdá se, že nejslibnější cestou k tomu jsou právě baterie jako přiměřeně drahý způsob skladování energie.

Pokud sledujete současné trendy, tak se tenké FV články postupně dostaly ze 7% někam těsně pod 20%. Mohou docela dobře konkurovat už i polykrystalickým článkům za zlomek výrobní ceny (jak z hlediska materiálu, tak i energie). Dnes by to letadlo zřejmě se stejnými parametry už mohlo být mnohem menší. Jde ovšem jen o určitý pokus, tj. že je to možné. Budoucnost letecké dopravy se ale zřejmě bude ubírat cestou vodíkových elektrických hybridů.Částečně něco vyrobí FV články, zbytek zajistí palivové články na vodík napájené peletami ze kterých se vodík při termochemické chemické reakci (cca 100°C) uvolňuje. Technologie je už snad zvládnutá http://oenergetice.cz/elektrina/elektromobilita/zapomente-na-baterie-budoucnost-pohonu-dronu-je-ve-vodikovych-peletach/. Pokud ne, určite se objeví něco jiného, co se bude do letadel hodit (kyselina to zřejmě nebude, to by neprošlo).

0/0
24.4.2016 20:36

T54o21m52á40š 71Z30e40m98á32n46e61k 5210398676966

Pokud je pravda to co píšete, nebylo by potřeba solární byznys dotovat. Je to totiž o tom, co všechno započítáte do energetické bilance. Z dotovaných cen energie vychází návratnost kolem osmi let. Za tržní cenu je to tedy asi čtyřnásobek této doby, tedy vrátí se vložené prostředky.

Konstrukce jakékoli baterie je o molární hmotnosti prvků, které se podílejí na chemických reakcích(proto je olověná baterie těžká a málo výkonná a naopak lithiové baterie lehké a s velkou měrnou kapacitou. Takže podmínkou pro palivový článek je použití vzdušného kyslíku, coby "lapače elektronů" (vodík je zdroj). Pokud pelety dokáží zadržet například 10% hmotnosti vodíku, co samy váží, spolu s lepší účinností palivového článku a el. motoru (dohromady možná až 80%) by to bylo konkurenceschopné ve srovnání s použitím uhlovodíků, jako paliva pro spalovací motory.

0/0
24.4.2016 21:49

P85e49t22r 78H59a97r94i34p90r96a42s50a38d 76H51a66j43i50č 8843420624697

Solární byznys není potřeba dotovat už nějaký čas. Není to otázka ekonomie, ale politická. U FV se dostanete běžně na 30 centů/W. Ten Watt vyrobí za dobu své životnosti cca 25kWh. Musíte ale připočítat ještě poměrnou částku za instalaci, podpůrné konstrukce, měnič. To závisí od velikosti FVE, čím větší, tím je cena lepší. Na druhou stranu, jako malospotřebitel máte kWh dražší, než velká firma, takže se to přibližně vyrovnává.

U baterie je to opět o ceně. Pokud nakoupíte elektrickou energi za nízkou cenu a prodáte jí za vysokou (závisí to na denních odběrech a momentální poptávce), můžete vydělávat. Kvalifikovaným odhadem při současných cenách baterií potřebujete rozdíl za kWh asi 15 centů. Bude se to ale měnit a mění se to. Ceny bateriií klesají, roste kapacita a odolnost.

S těmi peletami zatím nic konkrétního nevím. Ta firma Cella Energy konkrétní parametry tají a buď jde o nedotaženou technologii, nebo si to potřebují patentovat. Nejspíš ale obojí. Zatím sázím tak 50/50, že z toho něco bude.

+1/0
24.4.2016 23:03

J23a32r65o24s35l86a26v 54M60o77u62č50k37a 3487907708989

Místo drahých, výrobně náročných solárů s výrobou omezenou na dobu deního světla, by se výzkum měl směrovat do vývoje malých lokálních zdrojů (klidně na bázi jedna budova - jeden zdroj, jedna fabrika - jeden zdroj), abychom osvobodili člověka od závislosti na centrálních zdrojích a zrušili tak vrcholně neefektivní dálkové rozvody, kde v každé měnírně, v každém trafu topíme pánubohu do oken.

Současní mocní výrobci ale právě tento decentralizační výzkum blokují (i za cenu vražd vynálezců), aby nepřišli o svou moc a raději financují nesmyslný výzkum solární energie.

0/−1
24.4.2016 13:38
Foto

R25u58d86o60l43f 39P78o11l31a80n78e28c69k53ý 3343434253355

Jen 3 dny a 3 noci? To by chtělo masivní využití, hromadnou přepravu...

0/0
24.4.2016 12:14

K88a23r45e72l 17P17o46d46h63o87r87s49k12y 3755713512695

Propagace solarni energie timto zpusobem mi prijde ponekud nestastna. Zatim ukazali, ze dostat jednoho cloveka kolem Zeme je potreba dele nez rok, coz je v porovnani s fosilnimi palivy zcela marne.

Kdyz vezmu v uvahu kolik km kvuli tomu nalital cely tym beznymi letadly, ze museli menit baterie (coz je samo o sobe dost neeko), ze to letadlo si neunese ani podvozek, tak tim rekli spis neco zcela opacneho nez chteli.

+1/−1
24.4.2016 11:36

V82l75a19s79t92i85m22i13l 16H46n35í89k 6336372171217

S tím podvozkem jsem to nepochopil. A s těmi námitkami by se nemohl člověk potopit na dno Mariánského příkopu, vylézt ne Everest, obletět zeměkouli v balónu, přistát na Měsíci... Jo, bezprostředně je to k ničemu, ale lidi plýtvají úsilím a prostředky na mnohem horší hovadiny.

+3/0
24.4.2016 11:42

K23a11r57e62l 51P50o78d24h95o74r90s23k81y 3785133552285

Letoun startuje a pristava tak, ze pod kazdym kridlem je cyklista ktery drzi balanc. Kdyby tam meli dat podvozek, tak by museli udelat pevnejsi kridlo, oboji zvysuje vahu atd.

Ja nerikam, ze to nemaji delat, nevadi mi ze je to bezprostredne k nicemu, jen rikam, ze to tezko muze byt brano jako propagace solarni energie. Spis nazorne ukazuji, jak ohromny je rozdil v porovnani s fosilnimi palivy, coz v dusledku muze byt uzitecne pro lidi, kteri si to neumi spocitat sami.

0/0
24.4.2016 12:02

V83l51a66s16t55i94m36i32l 68H11n70í20k 6556392591807

No ale tak nepište, že podvozek neunese. Je to prostě hovadina ho tam dávat, stejně jako se nedává u větroňů, kterým taky při startu musí někdo držet křídlo.

http://cestovani.idnes.cz/foto.aspx?r=po-cesku&c=A121109_143350_tipy-na-vylet_tom&foto=TOM471867_IMAG1230.jpg

SI2 má dostatek výkonu, aby stoupal a ještě dobíjel baterie. Nějaký podvozek by unesl, ale proč...

0/0
24.4.2016 12:50

J37i87ř73í 24M87o27r41s96e 7933829282935

Podvozek by unesl. Neunesl by pak ovšem už křídla, pokud by byla vyztužena, aby na nich ten podvozek mohl být připevněn. A na trup jej namontovat nemůžete, při tom absurdním rozpětí.

Fyzika. Celé je to o fyzice. Všechno jsou spojené nádoby.

Je to hezká hračka, fandím jim, jen by nemuseli říkat, že tím propagují "čisté technologie", protože právě tady dokázali jediné - že i přidělat si na křeslo pár meteorologických balónů a jít si s tím zalétat, by byla větší sranda a bylo by to na rozdíl od veškerých těch kompozitů, fotočlánků a akumulátorů, skutečně čisté.

+1/0
24.4.2016 13:10

K98a31r37e43l 79P71o48d85h49o14r67s16k30y 3405823482185

Predpokladam, ze kdyby s podvozkem nebyl problem, tak by ho tam dali. Je to prece jen jednodussi reseni, nez aby to drzeli cyklisti. Timpadem s tim nejspis bude problem a je otazka jake by to letadlo muselo mit parametry, aby bylo aspon v tomto ohledu samostatne.

0/0
24.4.2016 14:56

J14i50ř45í 41M42o53r89s38e 7413399662195

Ani jedna z věcí, kterou popisujete v druhém odstavci, nebyl technologický nesmysl. A zrealizovaly se přesně v okamžiku, kdy technika a technologie dospěly k bodu, kdy to bylo realizovatelné a únosné.

Tzv. "propagace solární energieL" je věc čistě politická a sociálně inženýrská a i tento tzv. "experiment" dokazuje, že v současné době a stavu našich znalostí je to nesmysl.

Netvrdím, že není v budoucnosti pohánět i letouny elektřinou. Ale rozhodně to nebude energie získaná fotovoltaikou a skladovaná v akumulátorech. Pokud tedy nedokážeme nějak obejít fyzikální zákony.

0/0
24.4.2016 12:38

J69i22ř71í 76M41o33r46s73e 7363399832895

Je tu někdo, komu by se chtělo počítat? Víme, kolik energie dnes potřebujeme, abychom poháněli použitelný letoun, rozumnou rychlostí, v rozumné výšce, s rozumnou nosností. Nebavme se teď o efektivitě (energetické i ekonomické) solárních článků, ale o něčem úplně jiném - uměl by někdo spočítat, jestli vůbec na články, které je ještě možné umístit na podobný letoun, dopadá dostatek energie v podobě slunečního záření? Protože pokud ne, pak je to celé nesmysl a žádné další vylepšování technologií prostě nemůže pomoci. Není šťáva, není pohon. A myslet si, že nějak výrazně vylepšíme samotnou konstrukci letounů, si myslím, že je úsměvná představa.

+2/0
24.4.2016 11:14

V72l40a32s30t67i92m57i44l 92H87n88í42k 6826622651777

Divně zadaná úloha. Co to je "dostatek energie"? Na přímém slunci se dá počítat cca 1kW na metr čtvereční. Nikdo netvrdí, že to bude použitelné jako dopravní prostředek. Když už, tak jako třeba bezpilotní retranslační stanice trvale ve vzduchu místo družice.

+2/0
24.4.2016 11:38

V47l15a47s41t81i75m78i91l 94H38n87í16k 6456742801737

Jo aha, Solar Impulse není podle vás použitelný letoun. To se dá bez počítání říct, že i články se 100% účinností by musely pokrývat nesmyslně velikou plochu, aby dodaly výkon používaný u dopravních letadel. Jak jsem psal, nikdo (doufám) netvrdí, že se tohle technologické dobrodružství nějak dotýká budoucnosti letecké dopravy. Je to prostě husarský kousek s použitím solární energie a překonání mnoha samoúčelných rekordů. Těch 5 dní ve vzduchu s letadlem těžším než vzduch například.

0/0
24.4.2016 12:39

J65i54ř67í 11M30o68r69s47e 7813329262805

Nikoli, je to zcela korektní a věcné zadání. Dokážeme přesně spočítat, jaký výkon potřebujeme k tomu, aby letoun dělal, co má. Jestliže zde někdo propaguje solární energii, měl by vždy být schopen prokázat i to, že s tím dokáže nahradit fosilní paliva. Tedy, víme, kolik výkonu potřebujeme u letounu. Máme teoreticky tolik příkonu na ploše, využitelné k umístní článků? U letounu, který má maximální vzletovou hmotnost 1200 kg a dopraví 4 osoby rychlostí 230 km/h na vzdálenost přes 1000 km, potřebujeme zhruba 120 kW, aby to ještě bylo schopno manévrovat atd.

Máte tohle k dispozici ve formě fotovoltaiky? Podívejte se, kolik váží Solar Impulse 2 a jak absurdní má konstrukci, aby se v tom mohl loudat jeden člověk a nechci ani domýšlet, jak blbě se to musí pilotovat.

0/0
24.4.2016 13:06

P32e39t93r 78H66a68r36i31p90r52a18s96a61d 40H35a39j15i51č 8983280174247

Ano, je to korektní zadání na pomezí mezi vědou a technologickými možnostmi. Jsme schopni postavit letadlo, které obletí celou planetu jen za využití solární energie? Jsme schopni postavit letadlo, které je schopné přeletět kanál La-Manche za využití jen lidské síly k pohonu? Jsme schopní zkonstruovat vrtulník na lidský pohon?

Něco, nebo možná hodně se z toho dá pak uplatnit i jinde, ale snad chápete ten rozdíl. Je to stejné, jako F1 a třeba Fabia. Společné body tam zajisté jsou, ale celkově je to od sebe vzdálené asi tak jako pterosaurus od netopýra.

0/0
24.4.2016 20:46

P75e37t93r 64H57a77r45i10p59r59a59s96a69d 64H43a18j48i75č 8473590814237

Ještě doplním, že spočítat se to samozřejmě dá. A Solar Empulse tyto parametry zcela jistě splňuje. Probém je nízká cestovní rychlost (spotřeba energie při rychlejším letu narůstá tuším kvadraticky s odporem vzduchu). Žádný podvod to není. Je to o poměru hmotnosti, vztlaku, pevnosti, rychlosti a spotřeby energie.

0/0
24.4.2016 20:52
Foto

V46l70a48s89t42a 39C42o40u32f97a73l 7177639669845

Když víme, jakou rychlost potřebujeme k udržení v přímočarém ustáleném letu, tak se to dá spočítat velice dobře.

Napřed vezměte rovnici vztlaku. Spočítejte, jakou vztlakovou sílu potřebuje letadlo, aby se udrželo ve vzduchu. Přepočítejte to na potenciální energii.

Zvolte rychlost a vyjděte ze vztahu E rovná se 1/2 m x v2. Dostanete kinetickou energii v Joulech.

0/0
24.4.2016 11:47

J12i21ř57í 84M90o91r57s46e 7643709702945

Jistě, ale mně šlo spíše o to, spočítat, kolik energie reálně dopadá na plochu letounu, kam lze instalovat fotovoltaické články a jestli to bude dostatek na to, aby i ve dni, kdy je zataženo, bylo vůbec možné tím dát tolik energie, aby to letělo, uneslo samo sebe, pilota + 3 pasažéry, nějaká ta zavazadla, mělo cestovní rychlost kolem 230 km/h, dolet přes 1000 km bez ohledu na to, jestli je den či noc atd. Klasickému letounu na to stačí motor s výkonem kolem 120 kW.

Máme na dané využitelné ploše k dispozici tolik energie? Plus rezervu na ukládání do akumulátorů? A unese to ty akumulátory, nebo potřebujeme ještě větší výkon a tím pádem více dostupné energie? A bude to při tom všem ještě pořád splňovat všechny směrnice, týkající se letounů?

0/0
24.4.2016 12:53

P95e12t32r 79H56a41r61i90p33r25a67s45a15d 67H29a36j61i32č 8613110764337

Tak ještě jednou. Na to tohle letadlo není. Chtějí prokázat, že letadlo na čistě solární pohon postavit lze a že unese lidskou posádku. Proč by se s tím jinak stavěli. Ten letoun je postavený jen a jen kvůli tomu, aby se prokázalo, že to, při optimálních podmínkách, lze. Další okolnosti, jako zataženo, vítr, užitečné zatížení a pod. neřešte. Na to tohle letadlo není. Protivítr ho zaručeně odvane (cestovní rychlost je nízká) a zataženo se řeší tak, že letíte jinam, nebo musíte nad oblačnost. Vaše další podmínky, užitečná zátěž ap. na to zapomeňte. To bude muset být jiný typ a technologie bude muset ještě pokročit. Ale vypadá to, že se bude bude létat na vodíkové pelety v kombinaci s palivovým clánkem. FV potah bude zřejmě jen podstatný doplněk na prodloužení letu. Hlavně to ale bude na elektriku, což je dobrá zpráva z hlediska hlučnosti a emisí.

0/0
24.4.2016 21:03

L45a64d88i73s90l30a87v 34S83a28u71e44r 8457371103274

Tolik práce a přitom taková blbost :-)

0/0
24.4.2016 11:11

J27i74ř11í 74M61o85r53s22e 7793339722315

Ale solárníci z toho mají orgasmus. O nic jiného tady nejde.

0/0
24.4.2016 11:21

J83a41n 18M69a27z71u65r67e89k 8815504407129

Čtu tady příspěvky a nestačím se divit... Kdo prosím Vás někde řekl, že popisovaný pokus je nějaká propagace využití solární energie? Předpokládám, že ani ti, kteří jsou za tímto projektem, o ničem takovém ani neuvažovali. Podle mého názoru jsou to lidé, kteří jen chtějí dokázat, že by to nějak šlo. A nic víc.

Jedno malé srovnání - jako kluk jsem sledoval projekty Gossamer Condor a Gossamer Albatros. Šlo tehdy o přelet jedné míle a kanálu La Manche pomocí letadla na lidský pohon. A jako kluk jsem si také říkal, že tak za 20 let budou letadlová kola, že přece když to už takhle dokázali, že se to bude vyvíjet, budou nové materiály... A ono prd. Po bezmála čtyřiceti letech to pěkně upadlo v zapomnění a pes po tom neštěk.

Stejné to bude po tomto pokusu. Stane se, všichni si o tom přečtou, řeknou si "Hmm, tak ono se to povedlo" ááááá bude zase normal svět na ropě.

Když bychom uvažovali nějaký progres v letecké dopravě, tak bych řekl, že velký potenciál by měly dopravní kluzáky, které by se vystřelily do hodně vysoké výšky a pak by plachtily až do místa určení. Myslím také, že doba na tuto konstrukci nazrála, protože největším problémem je zde nejistota toho plachtění - v dnešní době by se ale dal již let přepočítávat výkonnými počítači díky sledování atmosféry.

No uvidíme. Já se asi jiného cestování nad Zemí jiným způsobem, jak klasickými letadly, nedočkám.

0/−1
24.4.2016 11:01

J98i40ř48í 73M70o31r90s36e 7443159852985

Tak například to máte napsáno na konci článku...

+2/0
24.4.2016 11:05

V12á71c59l21a76v 93Č67e57r66m49á52k 4193120267724

Ono to bude tím, jak jsou ty "obnovitelné" zdroje obecně neskutečně protlačované a vnucované. A lidé na ně musí povinně platit, i když i průměrně inteligentní vídí, že je to většinou kravina k ničemu. Pak lidé reagují alergicky i na jinak neškodný výzkum pár nadšenců. Ze kterého může být i nějaký použitelný výstup, ale asi ne přímo pro leteckou dopravu.

0/0
24.4.2016 11:07

J71i42ř36í 44M34o69r71s61e 7553149472185

No a ten obrovský nápis: "Two pioneers flying around the world in a solar airplane, to promote clean technologies" na homepage projektu také poněkud popírá to, co tvrdíte na začátku příspěvku...

+2/0
24.4.2016 11:09

J11a81n 93M49a36z32u69r25e10k 8165554237869

Máte pravdu - nevšim jsem si toho...

0/0
24.4.2016 11:41

V82l82a45s58t87i38m71i53l 58H29n93í17k 6696602381397

Je vidět, že pořád uvažujete jako malý kluk. Gossamer Albatros mě jako kluka nadchl podobně jako Solar impulse, ale už tehdy mi bylo jasné, že je to jen kouzelná hračka, na které se nanejvýš trénují a propagují nové technické možnosti.

0/0
24.4.2016 11:47
Foto

V19l13a16s38t84a 66C75o71u98f26a86l 7417109729645

Vidím, že je to celé Garmin. Hezké. Bendix se snad už konečně zamyslí. Ikdyž v Olathe mu ti nejlepší inženýři přeběhli přes ulici do Garmina.

0/0
24.4.2016 10:55

J85i23ř56í 51M86o36r13s66e 7753759642525

Nejsou oni teď Honeywell?

0/0
24.4.2016 11:04
Foto

V61l10a42s65t70a 40C85o89u12f49a83l 7127269179735

Jsou. Ale značka Bendix/King zůstala jako obchodní značka. Celý svět létá na Bendixu.

0/0
24.4.2016 11:39

J59i71ř51í 39M53o84r64s17e 7933229192515

Jo, tuhle jsem si zrovna hledal manuály k nějaké avionice, zejména k jednomu jejich postaršímu transpondéru. Při tom jsem právě narazil na ten Honeywell.

0/0
24.4.2016 13:23

J13a16r45o39s61l30a23v 23M70o65u59č25k11a 3247817618459

Solární panely jsou jen slepá ulička lidského bádání, aby se zablokovaly finanční prostředky na výzkum smysluplnějších systémů výroby energie, které by osvobodily člověka od závislosti na centrálních zdrojích.

Tento stávající výzkum financují samotní vlastníci těch velkých zdrojů, protože vědí, že solární energie nikdy nebude schopna nahradit současné velké zdroje.

Zkrátka vyfukováním tabákového kouře do umyvadla s vodou zlato nevzniká.

0/−2
24.4.2016 10:41

R38a54d35o79v62a52n 94S34ý46k20o66r96a 6924485524610

Nesouhlasím. Je to jen otázka času, v podstatě je to jen o tom, kdy budou k dispozici kvalitativně lepší akumulátory.

0/0
24.4.2016 11:02

J88i82ř83í 65M19o31r80s12e 7933129922215

To ovšem není letoun na solární energii, ale letoun na baterky.

Nicméně souhlas - jakmile dokážeme porušit doposud známé fyzikální zákony, tak dokážeme vymyslet monočlánek s takovou kapacitou, že to na něj poletí hodinu...

(Mezi námi, miniaturizovaný zdroj elektrické energie, schopný tohle živit teoreticky myslitelný je, ale rozhodně to nebude akumulátor a zase to pojede na nějaké palivo).

0/0
24.4.2016 11:26

V35á38c39l13a12v 71Č64e67r83m71á49k 4623500157254

A ten smysluplnější zdroj bude atomový. Chemické reakce na to pracují s příliš malými energiemi.

Kdyby nebyl v tomto směru výzkum uměle zaražen protijadernou hysteríí, tak už nejspíš takové zdroje máme. V autech, rodinných domech atd.

Ale asi máte pravdu v tom, že se to nehodí mocným do krámu. Lidé by totiž byli svobodnější. Teď stačí vypnout elektřinu a lidé jsou nahraní.

Podobně proto existuje současné tažení proti individuální automobilové dopravě. Autem se člověk dopraví relativně rychle na relativně velkou vzdálenost a to kdy chce, jak chce a kudy chce. To se také nehodí. Chtějí mít ovce narvané do jimi kontrolované hromadné dopravy.

0/0
24.4.2016 11:05
Foto

P19a56v25e77l 27M16a62r21t40i97n94e35k 9165725331853

Zrovna ta propagace se jim moc nevyvedla. Prehrati baterii neni zadna sranda a uz vubec ne u takove kapacity a Lionek. Paradni big-kababum. Solary maji smysl se starymi louhovymy trakcaky. Neomezena trvanlivost, ale ta vaha. Takze do rodinnych domku, na transport se elektrika moc nehodi.

+1/0
24.4.2016 10:14

V59á59c82l97a17v 80P62a94v31l82í84k 9772270424304

Propagace solární energie vypadá takto:

1) Let Havaj - San Fr., který proudovému letadlu trvá 4 hodiny, trval solárovi 3 dny a 3 noci.

2) Tento 2.3t těžký letoun uveze 1 člověka (který se ani pořádně nevyspal), i obyčejný malý Boeing 737 uveze 180 lidí

3) Rozpětí křídel 72m (tedy více než B747 jumbo) a naprostá nestabilita letounu činí solára neskladným a náchylným k nehodám, o účinnosti 72m dlouhé řady fotočlánků (a dalších na ocase) nemluvě

Řekl bych, že i podobně "rychlé" transportní stroje jako Hindenburg a Titanik byly svojí efektivitou o 2 třídy výše než tahle solární sračka, která hezky ukázala velmi velmi nízké limity tohoto typu pohonu...

Tento stroj patří do kategorie kuriozity, nebo do kategorie technologie v plenkách stejně jako letadla v roce zhruba 1915... Třeba to za 20 let bude lepší, i když noční dálkové lety solárem asi nevyřešíme...

+7/−6
24.4.2016 10:10

V25l14a16d70i54m77i34r 74M15r71a26z 5974142167458

tak nějak argumentovali kdysi odborníci, že člověk nemůže přežít rychlost větší než 60 km/hod. :-) Ano, je to technologie v plenkách a někde se začít musí ..

+6/0
24.4.2016 10:17
Foto

P58a93v60e85l 89M13a66r16t18i38n92e30k 9565435301843

Na litani se nikdy hodit nebude. Je to doplnkovy zdroj a vzdycky bude. V noci slunce nesviti a tahat sebou zbytecnou zatez v podobe baterii je ekonomicky nesmysl. Nikdy nedokazou mit tolik energie o takove hustote, jako bezne palivo.

+2/−1
24.4.2016 10:21

V93á97c76l79a30v 10Č12e77r17m35á83k 4773350897824

Ono prostě na udržení se ve vzduchu je třeba nějaka energie, která se musí někde vzít. A to Slunce jí na m2 dává nějaké konkrétní množství a víc ani ťuk. Takže solární letadlo bude vždycky na svojí nosnost a výkony obrovské, zárověň musí být lehké. To už by mi větší smysl dávala vzducholoď se solárním pohonem. Ta aspoň nemusí řešit to udržení se ve vzduchu a velká je přirozeně.

+3/0
24.4.2016 10:23

V57l87a84d34i90m27i40r 52M27r58a97z 5964422607578

jasně .. navíc nemusí tolik řešit hmotnost baterií .. podle mě dobrý nápad :)

0/0
24.4.2016 11:55

V76á41c83l86a32v 98P37a36v24l58í90k 9812770634284

to jo ale když mi malá baterka utáhne dron s nosností 8kg, nevím, proč 10 let po boomu solárních elektráren potřebuji 72m jistě špičkových výkonných panelů pro převoz 1 člověka rychlostí 90km/h...

U letadel 15-20 let po vynálezu létaly bombardéry s tunou nákladu v 6km výšce. Fotočlánky jsou staré 50 let a výsledek je tohle...

+4/0
24.4.2016 10:24

K87a79r27e54l 44P41o70d19h38o67r62s55k58y 3315323122685

V tom vztahu vam chybi jeste jeden clen a to cas - zkuste si ve vzduchu tech 8kg udrzet 10 hodin, myslim ze to nepujde malou baterkou.

Zadny vyvoj solarnich panelu nezvysi hustotu slunecni energii, takze nema smysl argumentovat tim, jak dlouho se to vyviji...

+2/0
24.4.2016 11:23

J26a59r58o52s93l48a67v 83M30o61u69č75k10a 3447627878989

solární panely nikdy nebudou mít jiné smysluplné použití než pohánění izolovaných aplikací příliš vzdálených běžné síti, aby se daly ekonomicky smysluplně přitáhnout kabely.(např. blikající dopravní značení u opravovaného úseku silnice uprosřed ničeho.)

+1/0
24.4.2016 10:47

P69e27t79r 86M25a25r15š31o54u28n 5685538776146

+ propagace bod 4) přehřátí baterie :-)

0/0
24.4.2016 11:23

S91t55a32n64i27s15l74a93v 40R58o70s24e78c10k42ý 9385329101669

Jak slyším slovo solární, otevírá se mi kudla v kapse. Ročně zaplatím na poplatcích na OZE 2500,- Kč (RD bez plynu).

+4/0
24.4.2016 9:50

V59á60c14l31a80v 11Č43e52r30m48á29k 4983390527574

A bude hůř.

Jinak k tématu, nic proti panu Piccardovi, je to průkopník, ale i tohle letadlo demonstruje, jak to s těmi "obnovitelnými" zdroji a technologiemi je: obecně mizerný az nepoužitelný výkon, komplikované, drahé. Letadlo, které si neporadí s normálním větrem a profil letu musí uzpůsobovat tomu, aby mu vydržely baterky je prostě na prd. Krok zpět. Správně by byl naopak krok dopředu, tedy letadlo s porádným, tj. atomovým, zdrojem energie, neomezený dolet, velká nosnost.

0/0
24.4.2016 10:10





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.