Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Solární letoun na cestě kolem světa zdolal po 3 dnech ve vzduchu Pacifik

Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 úspěšně doletěl do Kalifornie, do oblasti kolem města San Francisco. Letoun tím dokončil devátou z třinácti etap při pokusu o oblet světa. Přistání komplikovaly povětrnostní podmínky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M11a70r79t79i34n 72N83o53v54o91t55n65ý 5901272336474

Úžasný technologický pokrok. Před pár desítkami let nemyslitelné. Určitě díky tomuto přeletu opět našli mnoho věcí, které se jim při zkouškách neukázaly a v příštích letech se tak můžeme těšit na slušné sci-fi. Nedávno přeci český vědec vynalezl způsob jak zmenšit baterie, při zachování jejich energie. Nemluvě o pořád se zvyšující účinnosti solárních panelů. Tudíž vývoj pokračuje na všech frontách. Jsem rád za dobu v jaké žiji. A jde to pořád rychleji a rychleji. (druhá věc je potom jak na tom tratíme, přeci jen pořád žije fáma, že energie potřebná na výrobu solárních panelů je daleko vyšší než pak panel dokáže za svojí životnost vyprodukovat.. nehledě na použité směsi kyselin v bateriích.. je třeba si zároveň pohlídat rozvoj v recyklaci :-))

+2/−1
24.4.2016 19:07

P59e24t40r 10H39a70r56i87p18r89a42s63a70d 44H33a24j56i54č 8183880324417

Úplně nevím, jestli tomu věříte nebo ne, a proto máte mínus. Je to mýtus, který už minimálně 10 let neplatí, ale pořád s tím někdo prudí. Skutečnost je taková, že se energie vložená do výroby FVE článků vrátí asi za 3 roky (při běžném provozu např. na střeše v naší zeměpisné šířce). Zbylých možných 32 let články jenom vyrábí. Postupně může výroba článků a i v mnoha jiných odvětvích přejít úplně na OZE bez náhrady. Zdá se, že nejslibnější cestou k tomu jsou právě baterie jako přiměřeně drahý způsob skladování energie.

Pokud sledujete současné trendy, tak se tenké FV články postupně dostaly ze 7% někam těsně pod 20%. Mohou docela dobře konkurovat už i polykrystalickým článkům za zlomek výrobní ceny (jak z hlediska materiálu, tak i energie). Dnes by to letadlo zřejmě se stejnými parametry už mohlo být mnohem menší. Jde ovšem jen o určitý pokus, tj. že je to možné. Budoucnost letecké dopravy se ale zřejmě bude ubírat cestou vodíkových elektrických hybridů.Částečně něco vyrobí FV články, zbytek zajistí palivové články na vodík napájené peletami ze kterých se vodík při termochemické chemické reakci (cca 100°C) uvolňuje. Technologie je už snad zvládnutá http://oenergetice.cz/elektrina/elektromobilita/zapomente-na-baterie-budoucnost-pohonu-dronu-je-ve-vodikovych-peletach/. Pokud ne, určite se objeví něco jiného, co se bude do letadel hodit (kyselina to zřejmě nebude, to by neprošlo).

0/0
24.4.2016 20:36

T77o65m51á92š 89Z52e84m67á17n48e90k 5550908736396

Pokud je pravda to co píšete, nebylo by potřeba solární byznys dotovat. Je to totiž o tom, co všechno započítáte do energetické bilance. Z dotovaných cen energie vychází návratnost kolem osmi let. Za tržní cenu je to tedy asi čtyřnásobek této doby, tedy vrátí se vložené prostředky.

Konstrukce jakékoli baterie je o molární hmotnosti prvků, které se podílejí na chemických reakcích(proto je olověná baterie těžká a málo výkonná a naopak lithiové baterie lehké a s velkou měrnou kapacitou. Takže podmínkou pro palivový článek je použití vzdušného kyslíku, coby "lapače elektronů" (vodík je zdroj). Pokud pelety dokáží zadržet například 10% hmotnosti vodíku, co samy váží, spolu s lepší účinností palivového článku a el. motoru (dohromady možná až 80%) by to bylo konkurenceschopné ve srovnání s použitím uhlovodíků, jako paliva pro spalovací motory.

0/0
24.4.2016 21:49

P29e78t71r 98H33a90r25i82p51r88a82s56a31d 51H44a72j24i58č 8363810614447

Solární byznys není potřeba dotovat už nějaký čas. Není to otázka ekonomie, ale politická. U FV se dostanete běžně na 30 centů/W. Ten Watt vyrobí za dobu své životnosti cca 25kWh. Musíte ale připočítat ještě poměrnou částku za instalaci, podpůrné konstrukce, měnič. To závisí od velikosti FVE, čím větší, tím je cena lepší. Na druhou stranu, jako malospotřebitel máte kWh dražší, než velká firma, takže se to přibližně vyrovnává.

U baterie je to opět o ceně. Pokud nakoupíte elektrickou energi za nízkou cenu a prodáte jí za vysokou (závisí to na denních odběrech a momentální poptávce), můžete vydělávat. Kvalifikovaným odhadem při současných cenách baterií potřebujete rozdíl za kWh asi 15 centů. Bude se to ale měnit a mění se to. Ceny bateriií klesají, roste kapacita a odolnost.

S těmi peletami zatím nic konkrétního nevím. Ta firma Cella Energy konkrétní parametry tají a buď jde o nedotaženou technologii, nebo si to potřebují patentovat. Nejspíš ale obojí. Zatím sázím tak 50/50, že z toho něco bude.

+1/0
24.4.2016 23:03

J86a77r66o44s33l31a34v 25M79o88u41č50k26a 3357397278329

Místo drahých, výrobně náročných solárů s výrobou omezenou na dobu deního světla, by se výzkum měl směrovat do vývoje malých lokálních zdrojů (klidně na bázi jedna budova - jeden zdroj, jedna fabrika - jeden zdroj), abychom osvobodili člověka od závislosti na centrálních zdrojích a zrušili tak vrcholně neefektivní dálkové rozvody, kde v každé měnírně, v každém trafu topíme pánubohu do oken.

Současní mocní výrobci ale právě tento decentralizační výzkum blokují (i za cenu vražd vynálezců), aby nepřišli o svou moc a raději financují nesmyslný výzkum solární energie.

0/−1
24.4.2016 13:38
Foto

R18u85d49o68l51f 10P69o37l46a65n13e28c40k41ý 3463564663445

Jen 3 dny a 3 noci? To by chtělo masivní využití, hromadnou přepravu...

0/0
24.4.2016 12:14

K83a31r65e56l 91P60o26d73h13o67r88s10k27y 3465833412145

Propagace solarni energie timto zpusobem mi prijde ponekud nestastna. Zatim ukazali, ze dostat jednoho cloveka kolem Zeme je potreba dele nez rok, coz je v porovnani s fosilnimi palivy zcela marne.

Kdyz vezmu v uvahu kolik km kvuli tomu nalital cely tym beznymi letadly, ze museli menit baterie (coz je samo o sobe dost neeko), ze to letadlo si neunese ani podvozek, tak tim rekli spis neco zcela opacneho nez chteli.

+1/−1
24.4.2016 11:36

V72l75a93s28t35i65m74i94l 84H68n21í60k 6576982131687

S tím podvozkem jsem to nepochopil. A s těmi námitkami by se nemohl člověk potopit na dno Mariánského příkopu, vylézt ne Everest, obletět zeměkouli v balónu, přistát na Měsíci... Jo, bezprostředně je to k ničemu, ale lidi plýtvají úsilím a prostředky na mnohem horší hovadiny.

+3/0
24.4.2016 11:42

K42a11r51e39l 57P17o35d36h65o69r56s64k85y 3815563102425

Letoun startuje a pristava tak, ze pod kazdym kridlem je cyklista ktery drzi balanc. Kdyby tam meli dat podvozek, tak by museli udelat pevnejsi kridlo, oboji zvysuje vahu atd.

Ja nerikam, ze to nemaji delat, nevadi mi ze je to bezprostredne k nicemu, jen rikam, ze to tezko muze byt brano jako propagace solarni energie. Spis nazorne ukazuji, jak ohromny je rozdil v porovnani s fosilnimi palivy, coz v dusledku muze byt uzitecne pro lidi, kteri si to neumi spocitat sami.

0/0
24.4.2016 12:02

V30l46a46s20t10i39m18i35l 38H13n34í78k 6116982691847

No ale tak nepište, že podvozek neunese. Je to prostě hovadina ho tam dávat, stejně jako se nedává u větroňů, kterým taky při startu musí někdo držet křídlo.

http://cestovani.idnes.cz/foto.aspx?r=po-cesku&c=A121109_143350_tipy-na-vylet_tom&foto=TOM471867_IMAG1230.jpg

SI2 má dostatek výkonu, aby stoupal a ještě dobíjel baterie. Nějaký podvozek by unesl, ale proč...

0/0
24.4.2016 12:50

J54i76ř15í 52M56o60r41s77e 7723239592665

Podvozek by unesl. Neunesl by pak ovšem už křídla, pokud by byla vyztužena, aby na nich ten podvozek mohl být připevněn. A na trup jej namontovat nemůžete, při tom absurdním rozpětí.

Fyzika. Celé je to o fyzice. Všechno jsou spojené nádoby.

Je to hezká hračka, fandím jim, jen by nemuseli říkat, že tím propagují "čisté technologie", protože právě tady dokázali jediné - že i přidělat si na křeslo pár meteorologických balónů a jít si s tím zalétat, by byla větší sranda a bylo by to na rozdíl od veškerých těch kompozitů, fotočlánků a akumulátorů, skutečně čisté.

+1/0
24.4.2016 13:10

K67a38r13e66l 11P39o62d54h13o54r93s68k72y 3705473522375

Predpokladam, ze kdyby s podvozkem nebyl problem, tak by ho tam dali. Je to prece jen jednodussi reseni, nez aby to drzeli cyklisti. Timpadem s tim nejspis bude problem a je otazka jake by to letadlo muselo mit parametry, aby bylo aspon v tomto ohledu samostatne.

0/0
24.4.2016 14:56

J72i18ř89í 36M71o11r43s31e 7963779882855

Ani jedna z věcí, kterou popisujete v druhém odstavci, nebyl technologický nesmysl. A zrealizovaly se přesně v okamžiku, kdy technika a technologie dospěly k bodu, kdy to bylo realizovatelné a únosné.

Tzv. "propagace solární energieL" je věc čistě politická a sociálně inženýrská a i tento tzv. "experiment" dokazuje, že v současné době a stavu našich znalostí je to nesmysl.

Netvrdím, že není v budoucnosti pohánět i letouny elektřinou. Ale rozhodně to nebude energie získaná fotovoltaikou a skladovaná v akumulátorech. Pokud tedy nedokážeme nějak obejít fyzikální zákony.

0/0
24.4.2016 12:38

J78i32ř66í 94M74o70r45s95e 7753439972395

Je tu někdo, komu by se chtělo počítat? Víme, kolik energie dnes potřebujeme, abychom poháněli použitelný letoun, rozumnou rychlostí, v rozumné výšce, s rozumnou nosností. Nebavme se teď o efektivitě (energetické i ekonomické) solárních článků, ale o něčem úplně jiném - uměl by někdo spočítat, jestli vůbec na články, které je ještě možné umístit na podobný letoun, dopadá dostatek energie v podobě slunečního záření? Protože pokud ne, pak je to celé nesmysl a žádné další vylepšování technologií prostě nemůže pomoci. Není šťáva, není pohon. A myslet si, že nějak výrazně vylepšíme samotnou konstrukci letounů, si myslím, že je úsměvná představa.

+2/0
24.4.2016 11:14

V32l31a51s31t20i82m83i88l 92H34n45í49k 6516752411657

Divně zadaná úloha. Co to je "dostatek energie"? Na přímém slunci se dá počítat cca 1kW na metr čtvereční. Nikdo netvrdí, že to bude použitelné jako dopravní prostředek. Když už, tak jako třeba bezpilotní retranslační stanice trvale ve vzduchu místo družice.

+2/0
24.4.2016 11:38

V12l33a78s42t83i65m26i75l 71H12n77í95k 6756172411967

Jo aha, Solar Impulse není podle vás použitelný letoun. To se dá bez počítání říct, že i články se 100% účinností by musely pokrývat nesmyslně velikou plochu, aby dodaly výkon používaný u dopravních letadel. Jak jsem psal, nikdo (doufám) netvrdí, že se tohle technologické dobrodružství nějak dotýká budoucnosti letecké dopravy. Je to prostě husarský kousek s použitím solární energie a překonání mnoha samoúčelných rekordů. Těch 5 dní ve vzduchu s letadlem těžším než vzduch například.

0/0
24.4.2016 12:39

J73i91ř95í 49M78o90r10s85e 7943159952855

Nikoli, je to zcela korektní a věcné zadání. Dokážeme přesně spočítat, jaký výkon potřebujeme k tomu, aby letoun dělal, co má. Jestliže zde někdo propaguje solární energii, měl by vždy být schopen prokázat i to, že s tím dokáže nahradit fosilní paliva. Tedy, víme, kolik výkonu potřebujeme u letounu. Máme teoreticky tolik příkonu na ploše, využitelné k umístní článků? U letounu, který má maximální vzletovou hmotnost 1200 kg a dopraví 4 osoby rychlostí 230 km/h na vzdálenost přes 1000 km, potřebujeme zhruba 120 kW, aby to ještě bylo schopno manévrovat atd.

Máte tohle k dispozici ve formě fotovoltaiky? Podívejte se, kolik váží Solar Impulse 2 a jak absurdní má konstrukci, aby se v tom mohl loudat jeden člověk a nechci ani domýšlet, jak blbě se to musí pilotovat.

0/0
24.4.2016 13:06

P96e30t54r 32H94a14r39i73p20r28a96s47a65d 35H55a48j79i15č 8913260264137

Ano, je to korektní zadání na pomezí mezi vědou a technologickými možnostmi. Jsme schopni postavit letadlo, které obletí celou planetu jen za využití solární energie? Jsme schopni postavit letadlo, které je schopné přeletět kanál La-Manche za využití jen lidské síly k pohonu? Jsme schopní zkonstruovat vrtulník na lidský pohon?

Něco, nebo možná hodně se z toho dá pak uplatnit i jinde, ale snad chápete ten rozdíl. Je to stejné, jako F1 a třeba Fabia. Společné body tam zajisté jsou, ale celkově je to od sebe vzdálené asi tak jako pterosaurus od netopýra.

0/0
24.4.2016 20:46

P52e77t83r 44H26a32r41i78p55r88a60s29a89d 73H80a33j73i80č 8133110334637

Ještě doplním, že spočítat se to samozřejmě dá. A Solar Empulse tyto parametry zcela jistě splňuje. Probém je nízká cestovní rychlost (spotřeba energie při rychlejším letu narůstá tuším kvadraticky s odporem vzduchu). Žádný podvod to není. Je to o poměru hmotnosti, vztlaku, pevnosti, rychlosti a spotřeby energie.

0/0
24.4.2016 20:52
Foto

V72l97a11s22t65a 54C47o24u98f14a68l 7797279129545

Když víme, jakou rychlost potřebujeme k udržení v přímočarém ustáleném letu, tak se to dá spočítat velice dobře.

Napřed vezměte rovnici vztlaku. Spočítejte, jakou vztlakovou sílu potřebuje letadlo, aby se udrželo ve vzduchu. Přepočítejte to na potenciální energii.

Zvolte rychlost a vyjděte ze vztahu E rovná se 1/2 m x v2. Dostanete kinetickou energii v Joulech.

0/0
24.4.2016 11:47

J21i68ř22í 50M77o49r50s58e 7153159642735

Jistě, ale mně šlo spíše o to, spočítat, kolik energie reálně dopadá na plochu letounu, kam lze instalovat fotovoltaické články a jestli to bude dostatek na to, aby i ve dni, kdy je zataženo, bylo vůbec možné tím dát tolik energie, aby to letělo, uneslo samo sebe, pilota + 3 pasažéry, nějaká ta zavazadla, mělo cestovní rychlost kolem 230 km/h, dolet přes 1000 km bez ohledu na to, jestli je den či noc atd. Klasickému letounu na to stačí motor s výkonem kolem 120 kW.

Máme na dané využitelné ploše k dispozici tolik energie? Plus rezervu na ukládání do akumulátorů? A unese to ty akumulátory, nebo potřebujeme ještě větší výkon a tím pádem více dostupné energie? A bude to při tom všem ještě pořád splňovat všechny směrnice, týkající se letounů?

0/0
24.4.2016 12:53

P98e81t28r 45H23a11r28i24p20r45a24s20a75d 34H18a73j60i25č 8313920634317

Tak ještě jednou. Na to tohle letadlo není. Chtějí prokázat, že letadlo na čistě solární pohon postavit lze a že unese lidskou posádku. Proč by se s tím jinak stavěli. Ten letoun je postavený jen a jen kvůli tomu, aby se prokázalo, že to, při optimálních podmínkách, lze. Další okolnosti, jako zataženo, vítr, užitečné zatížení a pod. neřešte. Na to tohle letadlo není. Protivítr ho zaručeně odvane (cestovní rychlost je nízká) a zataženo se řeší tak, že letíte jinam, nebo musíte nad oblačnost. Vaše další podmínky, užitečná zátěž ap. na to zapomeňte. To bude muset být jiný typ a technologie bude muset ještě pokročit. Ale vypadá to, že se bude bude létat na vodíkové pelety v kombinaci s palivovým clánkem. FV potah bude zřejmě jen podstatný doplněk na prodloužení letu. Hlavně to ale bude na elektriku, což je dobrá zpráva z hlediska hlučnosti a emisí.

0/0
24.4.2016 21:03

L28a69d43i88s82l84a33v 57S52a16u60e88r 8737251273844

Tolik práce a přitom taková blbost :-)

0/0
24.4.2016 11:11

J32i66ř25í 82M40o10r32s96e 7393119242425

Ale solárníci z toho mají orgasmus. O nic jiného tady nejde.

0/0
24.4.2016 11:21

J83a54n 88M43a79z44u60r10e75k 8785224457389

Čtu tady příspěvky a nestačím se divit... Kdo prosím Vás někde řekl, že popisovaný pokus je nějaká propagace využití solární energie? Předpokládám, že ani ti, kteří jsou za tímto projektem, o ničem takovém ani neuvažovali. Podle mého názoru jsou to lidé, kteří jen chtějí dokázat, že by to nějak šlo. A nic víc.

Jedno malé srovnání - jako kluk jsem sledoval projekty Gossamer Condor a Gossamer Albatros. Šlo tehdy o přelet jedné míle a kanálu La Manche pomocí letadla na lidský pohon. A jako kluk jsem si také říkal, že tak za 20 let budou letadlová kola, že přece když to už takhle dokázali, že se to bude vyvíjet, budou nové materiály... A ono prd. Po bezmála čtyřiceti letech to pěkně upadlo v zapomnění a pes po tom neštěk.

Stejné to bude po tomto pokusu. Stane se, všichni si o tom přečtou, řeknou si "Hmm, tak ono se to povedlo" ááááá bude zase normal svět na ropě.

Když bychom uvažovali nějaký progres v letecké dopravě, tak bych řekl, že velký potenciál by měly dopravní kluzáky, které by se vystřelily do hodně vysoké výšky a pak by plachtily až do místa určení. Myslím také, že doba na tuto konstrukci nazrála, protože největším problémem je zde nejistota toho plachtění - v dnešní době by se ale dal již let přepočítávat výkonnými počítači díky sledování atmosféry.

No uvidíme. Já se asi jiného cestování nad Zemí jiným způsobem, jak klasickými letadly, nedočkám.

0/−1
24.4.2016 11:01

J86i87ř71í 13M25o44r44s58e 7433409972365

Tak například to máte napsáno na konci článku...

+2/0
24.4.2016 11:05

V47á47c87l68a21v 90Č52e82r18m24á68k 4613710557924

Ono to bude tím, jak jsou ty "obnovitelné" zdroje obecně neskutečně protlačované a vnucované. A lidé na ně musí povinně platit, i když i průměrně inteligentní vídí, že je to většinou kravina k ničemu. Pak lidé reagují alergicky i na jinak neškodný výzkum pár nadšenců. Ze kterého může být i nějaký použitelný výstup, ale asi ne přímo pro leteckou dopravu.

0/0
24.4.2016 11:07

J79i65ř84í 55M86o12r47s11e 7223449352365

No a ten obrovský nápis: "Two pioneers flying around the world in a solar airplane, to promote clean technologies" na homepage projektu také poněkud popírá to, co tvrdíte na začátku příspěvku...

+2/0
24.4.2016 11:09

J85a78n 97M34a21z58u44r53e95k 8225214167679

Máte pravdu - nevšim jsem si toho...

0/0
24.4.2016 11:41

V31l91a54s77t72i13m51i53l 88H51n77í76k 6546522481447

Je vidět, že pořád uvažujete jako malý kluk. Gossamer Albatros mě jako kluka nadchl podobně jako Solar impulse, ale už tehdy mi bylo jasné, že je to jen kouzelná hračka, na které se nanejvýš trénují a propagují nové technické možnosti.

0/0
24.4.2016 11:47
Foto

V10l85a55s76t64a 26C96o38u26f43a50l 7237209489835

Vidím, že je to celé Garmin. Hezké. Bendix se snad už konečně zamyslí. Ikdyž v Olathe mu ti nejlepší inženýři přeběhli přes ulici do Garmina.

0/0
24.4.2016 10:55

J53i72ř48í 29M80o54r56s44e 7703319842425

Nejsou oni teď Honeywell?

0/0
24.4.2016 11:04
Foto

V89l56a56s43t13a 91C14o60u22f34a59l 7907659759575

Jsou. Ale značka Bendix/King zůstala jako obchodní značka. Celý svět létá na Bendixu.

0/0
24.4.2016 11:39

J49i56ř69í 10M40o78r12s93e 7333809132295

Jo, tuhle jsem si zrovna hledal manuály k nějaké avionice, zejména k jednomu jejich postaršímu transpondéru. Při tom jsem právě narazil na ten Honeywell.

0/0
24.4.2016 13:23

J63a54r39o21s15l42a41v 63M48o69u85č16k19a 3287437328409

Solární panely jsou jen slepá ulička lidského bádání, aby se zablokovaly finanční prostředky na výzkum smysluplnějších systémů výroby energie, které by osvobodily člověka od závislosti na centrálních zdrojích.

Tento stávající výzkum financují samotní vlastníci těch velkých zdrojů, protože vědí, že solární energie nikdy nebude schopna nahradit současné velké zdroje.

Zkrátka vyfukováním tabákového kouře do umyvadla s vodou zlato nevzniká.

0/−2
24.4.2016 10:41

R48a88d37o25v78a98n 93S23ý61k83o12r20a 6534615204310

Nesouhlasím. Je to jen otázka času, v podstatě je to jen o tom, kdy budou k dispozici kvalitativně lepší akumulátory.

0/0
24.4.2016 11:02

J84i96ř67í 94M47o84r32s44e 7923109862825

To ovšem není letoun na solární energii, ale letoun na baterky.

Nicméně souhlas - jakmile dokážeme porušit doposud známé fyzikální zákony, tak dokážeme vymyslet monočlánek s takovou kapacitou, že to na něj poletí hodinu...

(Mezi námi, miniaturizovaný zdroj elektrické energie, schopný tohle živit teoreticky myslitelný je, ale rozhodně to nebude akumulátor a zase to pojede na nějaké palivo).

0/0
24.4.2016 11:26

V93á30c59l68a71v 92Č42e24r90m48á75k 4403270907804

A ten smysluplnější zdroj bude atomový. Chemické reakce na to pracují s příliš malými energiemi.

Kdyby nebyl v tomto směru výzkum uměle zaražen protijadernou hysteríí, tak už nejspíš takové zdroje máme. V autech, rodinných domech atd.

Ale asi máte pravdu v tom, že se to nehodí mocným do krámu. Lidé by totiž byli svobodnější. Teď stačí vypnout elektřinu a lidé jsou nahraní.

Podobně proto existuje současné tažení proti individuální automobilové dopravě. Autem se člověk dopraví relativně rychle na relativně velkou vzdálenost a to kdy chce, jak chce a kudy chce. To se také nehodí. Chtějí mít ovce narvané do jimi kontrolované hromadné dopravy.

0/0
24.4.2016 11:05
Foto

P56a60v37e25l 33M95a87r39t58i34n71e53k 9505525911433

Zrovna ta propagace se jim moc nevyvedla. Prehrati baterii neni zadna sranda a uz vubec ne u takove kapacity a Lionek. Paradni big-kababum. Solary maji smysl se starymi louhovymy trakcaky. Neomezena trvanlivost, ale ta vaha. Takze do rodinnych domku, na transport se elektrika moc nehodi.

+1/0
24.4.2016 10:14

V93á36c78l89a81v 60P84a89v27l87í73k 9922580914644

Propagace solární energie vypadá takto:

1) Let Havaj - San Fr., který proudovému letadlu trvá 4 hodiny, trval solárovi 3 dny a 3 noci.

2) Tento 2.3t těžký letoun uveze 1 člověka (který se ani pořádně nevyspal), i obyčejný malý Boeing 737 uveze 180 lidí

3) Rozpětí křídel 72m (tedy více než B747 jumbo) a naprostá nestabilita letounu činí solára neskladným a náchylným k nehodám, o účinnosti 72m dlouhé řady fotočlánků (a dalších na ocase) nemluvě

Řekl bych, že i podobně "rychlé" transportní stroje jako Hindenburg a Titanik byly svojí efektivitou o 2 třídy výše než tahle solární sračka, která hezky ukázala velmi velmi nízké limity tohoto typu pohonu...

Tento stroj patří do kategorie kuriozity, nebo do kategorie technologie v plenkách stejně jako letadla v roce zhruba 1915... Třeba to za 20 let bude lepší, i když noční dálkové lety solárem asi nevyřešíme...

+7/−6
24.4.2016 10:10

V30l92a51d86i41m72i70r 58M96r41a30z 5194462307888

tak nějak argumentovali kdysi odborníci, že člověk nemůže přežít rychlost větší než 60 km/hod. :-) Ano, je to technologie v plenkách a někde se začít musí ..

+6/0
24.4.2016 10:17
Foto

P73a48v55e41l 34M32a64r11t66i78n76e40k 9435775981643

Na litani se nikdy hodit nebude. Je to doplnkovy zdroj a vzdycky bude. V noci slunce nesviti a tahat sebou zbytecnou zatez v podobe baterii je ekonomicky nesmysl. Nikdy nedokazou mit tolik energie o takove hustote, jako bezne palivo.

+2/−1
24.4.2016 10:21

V65á75c79l88a29v 59Č50e55r73m31á65k 4303910497394

Ono prostě na udržení se ve vzduchu je třeba nějaka energie, která se musí někde vzít. A to Slunce jí na m2 dává nějaké konkrétní množství a víc ani ťuk. Takže solární letadlo bude vždycky na svojí nosnost a výkony obrovské, zárověň musí být lehké. To už by mi větší smysl dávala vzducholoď se solárním pohonem. Ta aspoň nemusí řešit to udržení se ve vzduchu a velká je přirozeně.

+3/0
24.4.2016 10:23

V74l53a95d98i10m53i12r 59M39r96a38z 5494302627948

jasně .. navíc nemusí tolik řešit hmotnost baterií .. podle mě dobrý nápad :)

0/0
24.4.2016 11:55

V40á25c29l42a64v 53P69a49v10l53í88k 9152840604114

to jo ale když mi malá baterka utáhne dron s nosností 8kg, nevím, proč 10 let po boomu solárních elektráren potřebuji 72m jistě špičkových výkonných panelů pro převoz 1 člověka rychlostí 90km/h...

U letadel 15-20 let po vynálezu létaly bombardéry s tunou nákladu v 6km výšce. Fotočlánky jsou staré 50 let a výsledek je tohle...

+4/0
24.4.2016 10:24

K98a80r73e38l 46P64o89d80h10o63r21s73k29y 3585313312105

V tom vztahu vam chybi jeste jeden clen a to cas - zkuste si ve vzduchu tech 8kg udrzet 10 hodin, myslim ze to nepujde malou baterkou.

Zadny vyvoj solarnich panelu nezvysi hustotu slunecni energii, takze nema smysl argumentovat tim, jak dlouho se to vyviji...

+2/0
24.4.2016 11:23

J35a21r35o35s14l72a17v 73M31o82u55č98k55a 3647967738789

solární panely nikdy nebudou mít jiné smysluplné použití než pohánění izolovaných aplikací příliš vzdálených běžné síti, aby se daly ekonomicky smysluplně přitáhnout kabely.(např. blikající dopravní značení u opravovaného úseku silnice uprosřed ničeho.)

+1/0
24.4.2016 10:47

P95e39t67r 56M33a57r74š34o47u42n 5105418956306

+ propagace bod 4) přehřátí baterie :-)

0/0
24.4.2016 11:23

S50t32a67n14i59s48l75a72v 75R11o31s72e43c16k34ý 9105189561759

Jak slyším slovo solární, otevírá se mi kudla v kapse. Ročně zaplatím na poplatcích na OZE 2500,- Kč (RD bez plynu).

+4/0
24.4.2016 9:50

V54á78c35l91a41v 78Č87e76r59m79á35k 4743720887864

A bude hůř.

Jinak k tématu, nic proti panu Piccardovi, je to průkopník, ale i tohle letadlo demonstruje, jak to s těmi "obnovitelnými" zdroji a technologiemi je: obecně mizerný az nepoužitelný výkon, komplikované, drahé. Letadlo, které si neporadí s normálním větrem a profil letu musí uzpůsobovat tomu, aby mu vydržely baterky je prostě na prd. Krok zpět. Správně by byl naopak krok dopředu, tedy letadlo s porádným, tj. atomovým, zdrojem energie, neomezený dolet, velká nosnost.

0/0
24.4.2016 10:10





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.