Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Solární letoun na cestě kolem světa zdolal po 3 dnech ve vzduchu Pacifik

Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 úspěšně doletěl do Kalifornie, do oblasti kolem města San Francisco. Letoun tím dokončil devátou z třinácti etap při pokusu o oblet světa. Přistání komplikovaly povětrnostní podmínky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M37a96r24t25i54n 56N57o83v28o19t55n51ý 5751752606294

Úžasný technologický pokrok. Před pár desítkami let nemyslitelné. Určitě díky tomuto přeletu opět našli mnoho věcí, které se jim při zkouškách neukázaly a v příštích letech se tak můžeme těšit na slušné sci-fi. Nedávno přeci český vědec vynalezl způsob jak zmenšit baterie, při zachování jejich energie. Nemluvě o pořád se zvyšující účinnosti solárních panelů. Tudíž vývoj pokračuje na všech frontách. Jsem rád za dobu v jaké žiji. A jde to pořád rychleji a rychleji. (druhá věc je potom jak na tom tratíme, přeci jen pořád žije fáma, že energie potřebná na výrobu solárních panelů je daleko vyšší než pak panel dokáže za svojí životnost vyprodukovat.. nehledě na použité směsi kyselin v bateriích.. je třeba si zároveň pohlídat rozvoj v recyklaci :-))

+2/−1
24.4.2016 19:07

P34e21t56r 29H47a22j32i19č 1520719798578

Úplně nevím, jestli tomu věříte nebo ne, a proto máte mínus. Je to mýtus, který už minimálně 10 let neplatí, ale pořád s tím někdo prudí. Skutečnost je taková, že se energie vložená do výroby FVE článků vrátí asi za 3 roky (při běžném provozu např. na střeše v naší zeměpisné šířce). Zbylých možných 32 let články jenom vyrábí. Postupně může výroba článků a i v mnoha jiných odvětvích přejít úplně na OZE bez náhrady. Zdá se, že nejslibnější cestou k tomu jsou právě baterie jako přiměřeně drahý způsob skladování energie.

Pokud sledujete současné trendy, tak se tenké FV články postupně dostaly ze 7% někam těsně pod 20%. Mohou docela dobře konkurovat už i polykrystalickým článkům za zlomek výrobní ceny (jak z hlediska materiálu, tak i energie). Dnes by to letadlo zřejmě se stejnými parametry už mohlo být mnohem menší. Jde ovšem jen o určitý pokus, tj. že je to možné. Budoucnost letecké dopravy se ale zřejmě bude ubírat cestou vodíkových elektrických hybridů.Částečně něco vyrobí FV články, zbytek zajistí palivové články na vodík napájené peletami ze kterých se vodík při termochemické chemické reakci (cca 100°C) uvolňuje. Technologie je už snad zvládnutá http://oenergetice.cz/elektrina/elektromobilita/zapomente-na-baterie-budoucnost-pohonu-dronu-je-ve-vodikovych-peletach/. Pokud ne, určite se objeví něco jiného, co se bude do letadel hodit (kyselina to zřejmě nebude, to by neprošlo).

0/0
24.4.2016 20:36

T70o41m11á93š 72Z75e84m18á52n30e43k 5720828206526

Pokud je pravda to co píšete, nebylo by potřeba solární byznys dotovat. Je to totiž o tom, co všechno započítáte do energetické bilance. Z dotovaných cen energie vychází návratnost kolem osmi let. Za tržní cenu je to tedy asi čtyřnásobek této doby, tedy vrátí se vložené prostředky.

Konstrukce jakékoli baterie je o molární hmotnosti prvků, které se podílejí na chemických reakcích(proto je olověná baterie těžká a málo výkonná a naopak lithiové baterie lehké a s velkou měrnou kapacitou. Takže podmínkou pro palivový článek je použití vzdušného kyslíku, coby "lapače elektronů" (vodík je zdroj). Pokud pelety dokáží zadržet například 10% hmotnosti vodíku, co samy váží, spolu s lepší účinností palivového článku a el. motoru (dohromady možná až 80%) by to bylo konkurenceschopné ve srovnání s použitím uhlovodíků, jako paliva pro spalovací motory.

0/0
24.4.2016 21:49

P80e80t13r 35H74a22j94i38č 1250199538788

Solární byznys není potřeba dotovat už nějaký čas. Není to otázka ekonomie, ale politická. U FV se dostanete běžně na 30 centů/W. Ten Watt vyrobí za dobu své životnosti cca 25kWh. Musíte ale připočítat ještě poměrnou částku za instalaci, podpůrné konstrukce, měnič. To závisí od velikosti FVE, čím větší, tím je cena lepší. Na druhou stranu, jako malospotřebitel máte kWh dražší, než velká firma, takže se to přibližně vyrovnává.

U baterie je to opět o ceně. Pokud nakoupíte elektrickou energi za nízkou cenu a prodáte jí za vysokou (závisí to na denních odběrech a momentální poptávce), můžete vydělávat. Kvalifikovaným odhadem při současných cenách baterií potřebujete rozdíl za kWh asi 15 centů. Bude se to ale měnit a mění se to. Ceny bateriií klesají, roste kapacita a odolnost.

S těmi peletami zatím nic konkrétního nevím. Ta firma Cella Energy konkrétní parametry tají a buď jde o nedotaženou technologii, nebo si to potřebují patentovat. Nejspíš ale obojí. Zatím sázím tak 50/50, že z toho něco bude.

+1/0
24.4.2016 23:03

J25a73r15o71s81l75a10v 23M85o18u61č77k98a 3897517768139

Místo drahých, výrobně náročných solárů s výrobou omezenou na dobu deního světla, by se výzkum měl směrovat do vývoje malých lokálních zdrojů (klidně na bázi jedna budova - jeden zdroj, jedna fabrika - jeden zdroj), abychom osvobodili člověka od závislosti na centrálních zdrojích a zrušili tak vrcholně neefektivní dálkové rozvody, kde v každé měnírně, v každém trafu topíme pánubohu do oken.

Současní mocní výrobci ale právě tento decentralizační výzkum blokují (i za cenu vražd vynálezců), aby nepřišli o svou moc a raději financují nesmyslný výzkum solární energie.

0/−1
24.4.2016 13:38
Foto

R77u83d45o37l68f 51P37o49l45a14n44e75c13k84ý 3833294963695

Jen 3 dny a 3 noci? To by chtělo masivní využití, hromadnou přepravu...

0/0
24.4.2016 12:14

K44a47r57e60l 95P82o95d65h71o29r34s36k84y 3695273342465

Propagace solarni energie timto zpusobem mi prijde ponekud nestastna. Zatim ukazali, ze dostat jednoho cloveka kolem Zeme je potreba dele nez rok, coz je v porovnani s fosilnimi palivy zcela marne.

Kdyz vezmu v uvahu kolik km kvuli tomu nalital cely tym beznymi letadly, ze museli menit baterie (coz je samo o sobe dost neeko), ze to letadlo si neunese ani podvozek, tak tim rekli spis neco zcela opacneho nez chteli.

+1/−1
24.4.2016 11:36

V35l17a51s55t31i76m32i46l 71H64n47í82k 6326762581127

S tím podvozkem jsem to nepochopil. A s těmi námitkami by se nemohl člověk potopit na dno Mariánského příkopu, vylézt ne Everest, obletět zeměkouli v balónu, přistát na Měsíci... Jo, bezprostředně je to k ničemu, ale lidi plýtvají úsilím a prostředky na mnohem horší hovadiny.

+3/0
24.4.2016 11:42

K30a17r38e54l 27P86o62d40h13o78r18s25k19y 3295743572775

Letoun startuje a pristava tak, ze pod kazdym kridlem je cyklista ktery drzi balanc. Kdyby tam meli dat podvozek, tak by museli udelat pevnejsi kridlo, oboji zvysuje vahu atd.

Ja nerikam, ze to nemaji delat, nevadi mi ze je to bezprostredne k nicemu, jen rikam, ze to tezko muze byt brano jako propagace solarni energie. Spis nazorne ukazuji, jak ohromny je rozdil v porovnani s fosilnimi palivy, coz v dusledku muze byt uzitecne pro lidi, kteri si to neumi spocitat sami.

0/0
24.4.2016 12:02

V47l58a22s54t24i22m70i35l 23H34n27í58k 6826482521757

No ale tak nepište, že podvozek neunese. Je to prostě hovadina ho tam dávat, stejně jako se nedává u větroňů, kterým taky při startu musí někdo držet křídlo.

http://cestovani.idnes.cz/foto.aspx?r=po-cesku&c=A121109_143350_tipy-na-vylet_tom&foto=TOM471867_IMAG1230.jpg

SI2 má dostatek výkonu, aby stoupal a ještě dobíjel baterie. Nějaký podvozek by unesl, ale proč...

0/0
24.4.2016 12:50

J33i63ř62í 88M78o29r47s53e 7213519522675

Podvozek by unesl. Neunesl by pak ovšem už křídla, pokud by byla vyztužena, aby na nich ten podvozek mohl být připevněn. A na trup jej namontovat nemůžete, při tom absurdním rozpětí.

Fyzika. Celé je to o fyzice. Všechno jsou spojené nádoby.

Je to hezká hračka, fandím jim, jen by nemuseli říkat, že tím propagují "čisté technologie", protože právě tady dokázali jediné - že i přidělat si na křeslo pár meteorologických balónů a jít si s tím zalétat, by byla větší sranda a bylo by to na rozdíl od veškerých těch kompozitů, fotočlánků a akumulátorů, skutečně čisté.

+1/0
24.4.2016 13:10

K17a36r52e89l 88P14o84d27h45o57r16s93k67y 3295133622445

Predpokladam, ze kdyby s podvozkem nebyl problem, tak by ho tam dali. Je to prece jen jednodussi reseni, nez aby to drzeli cyklisti. Timpadem s tim nejspis bude problem a je otazka jake by to letadlo muselo mit parametry, aby bylo aspon v tomto ohledu samostatne.

0/0
24.4.2016 14:56

J80i30ř39í 65M48o85r64s21e 7683989272215

Ani jedna z věcí, kterou popisujete v druhém odstavci, nebyl technologický nesmysl. A zrealizovaly se přesně v okamžiku, kdy technika a technologie dospěly k bodu, kdy to bylo realizovatelné a únosné.

Tzv. "propagace solární energieL" je věc čistě politická a sociálně inženýrská a i tento tzv. "experiment" dokazuje, že v současné době a stavu našich znalostí je to nesmysl.

Netvrdím, že není v budoucnosti pohánět i letouny elektřinou. Ale rozhodně to nebude energie získaná fotovoltaikou a skladovaná v akumulátorech. Pokud tedy nedokážeme nějak obejít fyzikální zákony.

0/0
24.4.2016 12:38

J67i43ř71í 69M12o28r86s81e 7373689772635

Je tu někdo, komu by se chtělo počítat? Víme, kolik energie dnes potřebujeme, abychom poháněli použitelný letoun, rozumnou rychlostí, v rozumné výšce, s rozumnou nosností. Nebavme se teď o efektivitě (energetické i ekonomické) solárních článků, ale o něčem úplně jiném - uměl by někdo spočítat, jestli vůbec na články, které je ještě možné umístit na podobný letoun, dopadá dostatek energie v podobě slunečního záření? Protože pokud ne, pak je to celé nesmysl a žádné další vylepšování technologií prostě nemůže pomoci. Není šťáva, není pohon. A myslet si, že nějak výrazně vylepšíme samotnou konstrukci letounů, si myslím, že je úsměvná představa.

+2/0
24.4.2016 11:14

V34l39a74s57t67i30m59i26l 83H18n39í31k 6226122671507

Divně zadaná úloha. Co to je "dostatek energie"? Na přímém slunci se dá počítat cca 1kW na metr čtvereční. Nikdo netvrdí, že to bude použitelné jako dopravní prostředek. Když už, tak jako třeba bezpilotní retranslační stanice trvale ve vzduchu místo družice.

+2/0
24.4.2016 11:38

V86l77a30s15t66i15m77i24l 43H33n65í11k 6256802161217

Jo aha, Solar Impulse není podle vás použitelný letoun. To se dá bez počítání říct, že i články se 100% účinností by musely pokrývat nesmyslně velikou plochu, aby dodaly výkon používaný u dopravních letadel. Jak jsem psal, nikdo (doufám) netvrdí, že se tohle technologické dobrodružství nějak dotýká budoucnosti letecké dopravy. Je to prostě husarský kousek s použitím solární energie a překonání mnoha samoúčelných rekordů. Těch 5 dní ve vzduchu s letadlem těžším než vzduch například.

0/0
24.4.2016 12:39

J51i75ř40í 19M20o16r53s47e 7493109362585

Nikoli, je to zcela korektní a věcné zadání. Dokážeme přesně spočítat, jaký výkon potřebujeme k tomu, aby letoun dělal, co má. Jestliže zde někdo propaguje solární energii, měl by vždy být schopen prokázat i to, že s tím dokáže nahradit fosilní paliva. Tedy, víme, kolik výkonu potřebujeme u letounu. Máme teoreticky tolik příkonu na ploše, využitelné k umístní článků? U letounu, který má maximální vzletovou hmotnost 1200 kg a dopraví 4 osoby rychlostí 230 km/h na vzdálenost přes 1000 km, potřebujeme zhruba 120 kW, aby to ještě bylo schopno manévrovat atd.

Máte tohle k dispozici ve formě fotovoltaiky? Podívejte se, kolik váží Solar Impulse 2 a jak absurdní má konstrukci, aby se v tom mohl loudat jeden člověk a nechci ani domýšlet, jak blbě se to musí pilotovat.

0/0
24.4.2016 13:06

P13e49t57r 10H60a45j93i59č 1480729958288

Ano, je to korektní zadání na pomezí mezi vědou a technologickými možnostmi. Jsme schopni postavit letadlo, které obletí celou planetu jen za využití solární energie? Jsme schopni postavit letadlo, které je schopné přeletět kanál La-Manche za využití jen lidské síly k pohonu? Jsme schopní zkonstruovat vrtulník na lidský pohon?

Něco, nebo možná hodně se z toho dá pak uplatnit i jinde, ale snad chápete ten rozdíl. Je to stejné, jako F1 a třeba Fabia. Společné body tam zajisté jsou, ale celkově je to od sebe vzdálené asi tak jako pterosaurus od netopýra.

0/0
24.4.2016 20:46

P61e60t23r 44H64a58j10i13č 1120279798468

Ještě doplním, že spočítat se to samozřejmě dá. A Solar Empulse tyto parametry zcela jistě splňuje. Probém je nízká cestovní rychlost (spotřeba energie při rychlejším letu narůstá tuším kvadraticky s odporem vzduchu). Žádný podvod to není. Je to o poměru hmotnosti, vztlaku, pevnosti, rychlosti a spotřeby energie.

0/0
24.4.2016 20:52
Foto

V70l57a40s79t34a 81C64o65u78f28a21l 7937759659495

Když víme, jakou rychlost potřebujeme k udržení v přímočarém ustáleném letu, tak se to dá spočítat velice dobře.

Napřed vezměte rovnici vztlaku. Spočítejte, jakou vztlakovou sílu potřebuje letadlo, aby se udrželo ve vzduchu. Přepočítejte to na potenciální energii.

Zvolte rychlost a vyjděte ze vztahu E rovná se 1/2 m x v2. Dostanete kinetickou energii v Joulech.

0/0
24.4.2016 11:47

J79i85ř56í 72M77o78r21s56e 7583919182825

Jistě, ale mně šlo spíše o to, spočítat, kolik energie reálně dopadá na plochu letounu, kam lze instalovat fotovoltaické články a jestli to bude dostatek na to, aby i ve dni, kdy je zataženo, bylo vůbec možné tím dát tolik energie, aby to letělo, uneslo samo sebe, pilota + 3 pasažéry, nějaká ta zavazadla, mělo cestovní rychlost kolem 230 km/h, dolet přes 1000 km bez ohledu na to, jestli je den či noc atd. Klasickému letounu na to stačí motor s výkonem kolem 120 kW.

Máme na dané využitelné ploše k dispozici tolik energie? Plus rezervu na ukládání do akumulátorů? A unese to ty akumulátory, nebo potřebujeme ještě větší výkon a tím pádem více dostupné energie? A bude to při tom všem ještě pořád splňovat všechny směrnice, týkající se letounů?

0/0
24.4.2016 12:53

P89e98t33r 56H84a69j21i38č 1120159238358

Tak ještě jednou. Na to tohle letadlo není. Chtějí prokázat, že letadlo na čistě solární pohon postavit lze a že unese lidskou posádku. Proč by se s tím jinak stavěli. Ten letoun je postavený jen a jen kvůli tomu, aby se prokázalo, že to, při optimálních podmínkách, lze. Další okolnosti, jako zataženo, vítr, užitečné zatížení a pod. neřešte. Na to tohle letadlo není. Protivítr ho zaručeně odvane (cestovní rychlost je nízká) a zataženo se řeší tak, že letíte jinam, nebo musíte nad oblačnost. Vaše další podmínky, užitečná zátěž ap. na to zapomeňte. To bude muset být jiný typ a technologie bude muset ještě pokročit. Ale vypadá to, že se bude bude létat na vodíkové pelety v kombinaci s palivovým clánkem. FV potah bude zřejmě jen podstatný doplněk na prodloužení letu. Hlavně to ale bude na elektriku, což je dobrá zpráva z hlediska hlučnosti a emisí.

0/0
24.4.2016 21:03

L65a17d39i49s42l49a29v 68S97a18u30e26r 8547541113664

Tolik práce a přitom taková blbost :-)

0/0
24.4.2016 11:11

J58i10ř80í 86M25o97r74s66e 7543709352345

Ale solárníci z toho mají orgasmus. O nic jiného tady nejde.

0/0
24.4.2016 11:21

J64a37n 47M74a72z30u17r69e48k 8715234187729

Čtu tady příspěvky a nestačím se divit... Kdo prosím Vás někde řekl, že popisovaný pokus je nějaká propagace využití solární energie? Předpokládám, že ani ti, kteří jsou za tímto projektem, o ničem takovém ani neuvažovali. Podle mého názoru jsou to lidé, kteří jen chtějí dokázat, že by to nějak šlo. A nic víc.

Jedno malé srovnání - jako kluk jsem sledoval projekty Gossamer Condor a Gossamer Albatros. Šlo tehdy o přelet jedné míle a kanálu La Manche pomocí letadla na lidský pohon. A jako kluk jsem si také říkal, že tak za 20 let budou letadlová kola, že přece když to už takhle dokázali, že se to bude vyvíjet, budou nové materiály... A ono prd. Po bezmála čtyřiceti letech to pěkně upadlo v zapomnění a pes po tom neštěk.

Stejné to bude po tomto pokusu. Stane se, všichni si o tom přečtou, řeknou si "Hmm, tak ono se to povedlo" ááááá bude zase normal svět na ropě.

Když bychom uvažovali nějaký progres v letecké dopravě, tak bych řekl, že velký potenciál by měly dopravní kluzáky, které by se vystřelily do hodně vysoké výšky a pak by plachtily až do místa určení. Myslím také, že doba na tuto konstrukci nazrála, protože největším problémem je zde nejistota toho plachtění - v dnešní době by se ale dal již let přepočítávat výkonnými počítači díky sledování atmosféry.

No uvidíme. Já se asi jiného cestování nad Zemí jiným způsobem, jak klasickými letadly, nedočkám.

0/−1
24.4.2016 11:01

J49i84ř81í 78M16o11r40s67e 7533789112335

Tak například to máte napsáno na konci článku...

+2/0
24.4.2016 11:05

V35á20c66l42a72v 93Č71e23r93m13á70k 4693540537344

Ono to bude tím, jak jsou ty "obnovitelné" zdroje obecně neskutečně protlačované a vnucované. A lidé na ně musí povinně platit, i když i průměrně inteligentní vídí, že je to většinou kravina k ničemu. Pak lidé reagují alergicky i na jinak neškodný výzkum pár nadšenců. Ze kterého může být i nějaký použitelný výstup, ale asi ne přímo pro leteckou dopravu.

0/0
24.4.2016 11:07

J46i40ř28í 86M85o71r24s74e 7233919862485

No a ten obrovský nápis: "Two pioneers flying around the world in a solar airplane, to promote clean technologies" na homepage projektu také poněkud popírá to, co tvrdíte na začátku příspěvku...

+2/0
24.4.2016 11:09

J68a94n 66M20a57z46u51r46e20k 8495374747769

Máte pravdu - nevšim jsem si toho...

0/0
24.4.2016 11:41

V51l94a78s45t23i21m33i62l 76H92n36í35k 6906242601217

Je vidět, že pořád uvažujete jako malý kluk. Gossamer Albatros mě jako kluka nadchl podobně jako Solar impulse, ale už tehdy mi bylo jasné, že je to jen kouzelná hračka, na které se nanejvýš trénují a propagují nové technické možnosti.

0/0
24.4.2016 11:47
Foto

V44l52a50s84t55a 12C28o37u92f22a33l 7137169249955

Vidím, že je to celé Garmin. Hezké. Bendix se snad už konečně zamyslí. Ikdyž v Olathe mu ti nejlepší inženýři přeběhli přes ulici do Garmina.

0/0
24.4.2016 10:55

J13i52ř20í 44M76o45r38s10e 7793639842915

Nejsou oni teď Honeywell?

0/0
24.4.2016 11:04
Foto

V12l39a84s66t31a 89C35o74u96f85a89l 7317499759505

Jsou. Ale značka Bendix/King zůstala jako obchodní značka. Celý svět létá na Bendixu.

0/0
24.4.2016 11:39

J52i10ř87í 29M56o62r95s33e 7813809792825

Jo, tuhle jsem si zrovna hledal manuály k nějaké avionice, zejména k jednomu jejich postaršímu transpondéru. Při tom jsem právě narazil na ten Honeywell.

0/0
24.4.2016 13:23

J75a15r52o69s31l69a19v 25M96o17u55č12k23a 3807487988269

Solární panely jsou jen slepá ulička lidského bádání, aby se zablokovaly finanční prostředky na výzkum smysluplnějších systémů výroby energie, které by osvobodily člověka od závislosti na centrálních zdrojích.

Tento stávající výzkum financují samotní vlastníci těch velkých zdrojů, protože vědí, že solární energie nikdy nebude schopna nahradit současné velké zdroje.

Zkrátka vyfukováním tabákového kouře do umyvadla s vodou zlato nevzniká.

0/−2
24.4.2016 10:41

R62a88d93o10v93a85n 98S91ý43k38o39r15a 6164125844510

Nesouhlasím. Je to jen otázka času, v podstatě je to jen o tom, kdy budou k dispozici kvalitativně lepší akumulátory.

0/0
24.4.2016 11:02

J16i58ř68í 53M25o67r60s39e 7593539442535

To ovšem není letoun na solární energii, ale letoun na baterky.

Nicméně souhlas - jakmile dokážeme porušit doposud známé fyzikální zákony, tak dokážeme vymyslet monočlánek s takovou kapacitou, že to na něj poletí hodinu...

(Mezi námi, miniaturizovaný zdroj elektrické energie, schopný tohle živit teoreticky myslitelný je, ale rozhodně to nebude akumulátor a zase to pojede na nějaké palivo).

0/0
24.4.2016 11:26

V85á16c75l23a96v 16Č29e91r84m82á81k 4293530777864

A ten smysluplnější zdroj bude atomový. Chemické reakce na to pracují s příliš malými energiemi.

Kdyby nebyl v tomto směru výzkum uměle zaražen protijadernou hysteríí, tak už nejspíš takové zdroje máme. V autech, rodinných domech atd.

Ale asi máte pravdu v tom, že se to nehodí mocným do krámu. Lidé by totiž byli svobodnější. Teď stačí vypnout elektřinu a lidé jsou nahraní.

Podobně proto existuje současné tažení proti individuální automobilové dopravě. Autem se člověk dopraví relativně rychle na relativně velkou vzdálenost a to kdy chce, jak chce a kudy chce. To se také nehodí. Chtějí mít ovce narvané do jimi kontrolované hromadné dopravy.

0/0
24.4.2016 11:05
Foto

P41a79v20e90l 14M69a60r16t31i79n55e11k 9935375631493

Zrovna ta propagace se jim moc nevyvedla. Prehrati baterii neni zadna sranda a uz vubec ne u takove kapacity a Lionek. Paradni big-kababum. Solary maji smysl se starymi louhovymy trakcaky. Neomezena trvanlivost, ale ta vaha. Takze do rodinnych domku, na transport se elektrika moc nehodi.

+1/0
24.4.2016 10:14

V50á50c54l16a37v 62P26a18v10l82í92k 9652330764484

Propagace solární energie vypadá takto:

1) Let Havaj - San Fr., který proudovému letadlu trvá 4 hodiny, trval solárovi 3 dny a 3 noci.

2) Tento 2.3t těžký letoun uveze 1 člověka (který se ani pořádně nevyspal), i obyčejný malý Boeing 737 uveze 180 lidí

3) Rozpětí křídel 72m (tedy více než B747 jumbo) a naprostá nestabilita letounu činí solára neskladným a náchylným k nehodám, o účinnosti 72m dlouhé řady fotočlánků (a dalších na ocase) nemluvě

Řekl bych, že i podobně "rychlé" transportní stroje jako Hindenburg a Titanik byly svojí efektivitou o 2 třídy výše než tahle solární sračka, která hezky ukázala velmi velmi nízké limity tohoto typu pohonu...

Tento stroj patří do kategorie kuriozity, nebo do kategorie technologie v plenkách stejně jako letadla v roce zhruba 1915... Třeba to za 20 let bude lepší, i když noční dálkové lety solárem asi nevyřešíme...

+7/−6
24.4.2016 10:10

V98l47a79d28i59m49i61r 40M82r35a98z 5534422507158

tak nějak argumentovali kdysi odborníci, že člověk nemůže přežít rychlost větší než 60 km/hod. :-) Ano, je to technologie v plenkách a někde se začít musí ..

+6/0
24.4.2016 10:17
Foto

P35a63v31e42l 41M78a97r71t59i78n63e11k 9905315761933

Na litani se nikdy hodit nebude. Je to doplnkovy zdroj a vzdycky bude. V noci slunce nesviti a tahat sebou zbytecnou zatez v podobe baterii je ekonomicky nesmysl. Nikdy nedokazou mit tolik energie o takove hustote, jako bezne palivo.

+2/−1
24.4.2016 10:21

V82á53c40l55a63v 23Č19e14r10m87á20k 4703800387184

Ono prostě na udržení se ve vzduchu je třeba nějaka energie, která se musí někde vzít. A to Slunce jí na m2 dává nějaké konkrétní množství a víc ani ťuk. Takže solární letadlo bude vždycky na svojí nosnost a výkony obrovské, zárověň musí být lehké. To už by mi větší smysl dávala vzducholoď se solárním pohonem. Ta aspoň nemusí řešit to udržení se ve vzduchu a velká je přirozeně.

+3/0
24.4.2016 10:23

V82l66a93d57i39m44i89r 45M69r10a74z 5304482957478

jasně .. navíc nemusí tolik řešit hmotnost baterií .. podle mě dobrý nápad :)

0/0
24.4.2016 11:55

V70á18c16l40a25v 10P12a93v51l21í53k 9272420524674

to jo ale když mi malá baterka utáhne dron s nosností 8kg, nevím, proč 10 let po boomu solárních elektráren potřebuji 72m jistě špičkových výkonných panelů pro převoz 1 člověka rychlostí 90km/h...

U letadel 15-20 let po vynálezu létaly bombardéry s tunou nákladu v 6km výšce. Fotočlánky jsou staré 50 let a výsledek je tohle...

+4/0
24.4.2016 10:24

K37a90r31e70l 80P44o95d73h46o59r92s17k70y 3555873922695

V tom vztahu vam chybi jeste jeden clen a to cas - zkuste si ve vzduchu tech 8kg udrzet 10 hodin, myslim ze to nepujde malou baterkou.

Zadny vyvoj solarnich panelu nezvysi hustotu slunecni energii, takze nema smysl argumentovat tim, jak dlouho se to vyviji...

+2/0
24.4.2016 11:23

J17a61r27o11s63l49a22v 17M79o71u52č45k84a 3267577928119

solární panely nikdy nebudou mít jiné smysluplné použití než pohánění izolovaných aplikací příliš vzdálených běžné síti, aby se daly ekonomicky smysluplně přitáhnout kabely.(např. blikající dopravní značení u opravovaného úseku silnice uprosřed ničeho.)

+1/0
24.4.2016 10:47

P72e83t98r 77M25a13r73š44o68u79n 5325918416486

+ propagace bod 4) přehřátí baterie :-)

0/0
24.4.2016 11:23

S62t27a83n19i79s35l66a72v 50R18o62s10e71c52k37ý 9615429441249

Jak slyším slovo solární, otevírá se mi kudla v kapse. Ročně zaplatím na poplatcích na OZE 2500,- Kč (RD bez plynu).

+4/0
24.4.2016 9:50

V68á81c14l93a91v 91Č58e52r66m94á69k 4893240487334

A bude hůř.

Jinak k tématu, nic proti panu Piccardovi, je to průkopník, ale i tohle letadlo demonstruje, jak to s těmi "obnovitelnými" zdroji a technologiemi je: obecně mizerný az nepoužitelný výkon, komplikované, drahé. Letadlo, které si neporadí s normálním větrem a profil letu musí uzpůsobovat tomu, aby mu vydržely baterky je prostě na prd. Krok zpět. Správně by byl naopak krok dopředu, tedy letadlo s porádným, tj. atomovým, zdrojem energie, neomezený dolet, velká nosnost.

0/0
24.4.2016 10:10





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.