Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Škola se má přizpůsobit dětem, ne naopak, říká učitelka oceněná za inkluzi

Pestrá škola, kde jsou žáci s různými handicapy i bez nich je podle ředitelky základní školy v ústeckých Trmicích pro vzdělávání dětí nejlepší. „Je špatně, pokud je chce škola pouze připravovat na další studium a na výkon profese. Má je připravovat na život,“ říká Marie Gottfriedová v rozhovoru pro iDNES.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P78e23t27r 75B63ü98r67g30e43r 4777376807980

Tak to je směr, kterým se zřejmě základní školství šine: "Jsou to děti velmi šikovné například v matematice. Snažíme se samozřejmě i těmto dětem věnovat svoji péči..." I těmto dětem? Hm, pro práci v německých montovnách netřeba příliš matematiky, že? Očekávaný směr tedy bude exkluzivní vzdělání na soukromých placených školách a pro ty ostatní ne vzdělávání, nýbrž "příprava na život" jak velice hezky řekla paní ředitelka.Rv

0/0
27.4.2016 16:45

M48a56r58i29e 67Z44e90l15e61n81á 2674431679511

Jasně, po jedné ráně nastaví učitel vlídně a s porozuměním druhou tvář...:-/

+2/0
26.4.2016 11:12
Foto

O98s87k86a57r 78Š11t86e76j61f64a 2683697317469

Jde to do kytek. Jsem moc rád že už několik let studuji na víceletém gymnáziu. Ještě neinkluzivní třída.

+1/0
26.4.2016 7:36

J37á61n 94L84o31s92k46o67t 7535389915218

"... Škola se má přizpůsobit dětem, ne naopak, říká učitelka oceněná za inkluzi ..." ;-D;-D;-D

0/0
25.4.2016 13:41

J90a60n 73F61r45o17l30í40k 6266310555894

Nic nového pod sluncem. Už v roce 1953 kdy jsem chodil do ZDŠ byla inkluze vyřešena. Třídy byly rozděleny od 5. ročníku na a,b,c a do céčka šli ti největší tupci. Áčko jako špička jelo v tempu a s náročností a také všichni šli z devítky na gympl nebo průmyslovky. Z béčka se tam dostali nejlepší a céčko produkovalo učně nebo nevyučené. Kdyby nebylo těch stupidních politických akcí řekl bych, že školství v té době bylo špičkové. A především záleželo na osobnosti kantorů.

+2/0
25.4.2016 16:08

T78o12m96á61š 78K95l63í98m74a 4694677333293

jj skola se prizpusobuje se rikalo pridame hodinu telocviku, a efekt je takovy ze rodice daji zakum prvni tridy omluvenku na posledni hodinu kdy je zrovna telocvik ....

tak pokud se tedy skola ma prizpusobit tak navrhuji individualni plan pro kazdeho zaka :D, ale nevim co tam budou 9 let ucit - cist a psat :D ostatni at se nauci v zamestnani ci na pracaku

0/−1
25.4.2016 11:46

V71l57a45d57i61m29í43r 29P85r88o94k26e86š 8127336620111

Když už to ta paní myslí vážně, tak by měla zdůraznit, že přizpůsobovat se možná ano, ale pouze dětem, kteří budou mít pro školu a vzdělávací proces nějaký přínos, ale ne těm problémovým, který je v poslední době stále více.

Jistě, mezi zdravými dětmi by se měly vzdělávat i děti s určitým zdravotním hedikepem, ale měla by být hranice, kdy je taková výuka ještě únosná a nenaruší výuku zdravých dětí.

Nechtěl bych učit ve třídě, kde by byl potřebný, třeba u pěti či šesti dětí, dospělý asistent, to už není výuka ale pouze nějaký experiment.

Rušit ty tzv. zvláštní školy je hloupost, neboť je stále bohužel dost dětí, kteří se bez speciální výuky a speciálního přístupu speciálně vzdělaných pedagogů neobejdou.

+6/−2
25.4.2016 9:53

M15i21c40h49a94l 51M89i48l16l73e41r 9386222269892

budes se asi divit, ale pritomnost takovych asistentu je normalni ve skolach ruznych civilizovanych zemi. Moje neter (vzdelanim PhDr v pedagogickem oboru a odbornice na vzdelavani deti se "specialnimi potrebami"), je krajovou instruktorkou a koordinarkou pripravy techto asistentu. Podobne jako jeji dalsi kolegove.

Role techto asistentu je u nas u protinozcu nesmirne dulezita, protoze nemame ve skolach jen deti ruzne postizene a deti ze socialne slabych skupin s nepravidelnou skolni dochazkou a pripravou ( a lajdackymi rodici), ale take deti pristehovalcu z mnoha zemi. Casto neumi anglicky, kdyz tu zacnou chodit do skoly a anglicky neumi ani jejich rodice a sourozenci, tkaze neni nikdo, kdo by jim pomohl. V ruznych pripadech byla i jejich predchozi skolni dochazka a dosazena uroven vselijaka.

Zdejsi ucitele kvuli nim samozrejme nemohou zastavit vyucovani a pockat na vsechny tyto deti az to dohoni, aby mohli pokracovat spolecne. Nelze zdsrzovat akademicky progres ostatnich studentu/zaku.

Od toho tedy maji asistenty, aby temto detem pomohli zvladat ucivo a dohanet co treba. Dokonce tu mame na zakladkach tzv. "ctouci maminky a babicky", dobrovolnice ktere pravidelne dochazeji do skol, sednou si oddelene s temito detmi a pomahaji jim se ctenim. (U nas je dobrovolna cinnost v mnoha ruznych odvetvich verejneho zivota velmi rozvinuta.)

Kdyz potom v kazdorocne uverejnenych vysledcich statnich maturit, kde se znamky nedaji fixlovat, vidime jmena deti pristehovalcu se skvelymi vysledky ( a cteme pribehy nekterych z nich), vime, ze nas vzdelavaci system funguje.

+2/−1
25.4.2016 10:38

P16e38t26r 44F71i93a67l68a 9363566593263

Tomu se tady nikdo divit nebude, asistenti jsou v českých školách již nyní, s handicapovanými dětmi anebo s autisty, ale pán píše o tom, bude-li v jedné třídě současně pět až šest asistentů, že to naruší výuku.

Tady částečná inkluze funguje, někdy dobře, někdy špatně, záleží na tom, o jaké děti se jedná. Jenže inkluze, která má vstoupit v platnost, má začlenit do běžných škol i děti se značně nízkým intelektem, s IQ 70 a snad ještě nižším! Zatím navštěvují tzv. praktické školy, kde je pedagogický personál se vzděláním ve speciální pedagogice, ve třídách je mnohem méně dětí, učitelé se jim mohou více věnovat, a velká část takových dětí se pak i vyučila nějakému řemeslu.

V diskuzi se vyjadřovali rodiče dětí s mentálním postižením a převážně se shodli v tom, že pro jejich děti byla praktická škola lepší.

U dětí s fyzickým handicapem je to rozdílné, někteří rodiče si chválí zařazení do běžné školy, jiní dávají přednost specializované.

Nejlepší zkušenosti jsou z velkých škol, kde byly běžné třídy, praktické třídy a třeba i třídy pro vyloženě nadané děti, a některé hodiny měly děti společné, také družinu, jídelnu a volitelné kroužky.

Nechápu, proč by se měl rapidně změnit školský systém jen kvůli tomu, že v praktických školách je poměrně dost cikánských dětí anebo proto, že na západě to funguje trochu jinak. Kolik takových asistentů bývá u vás současně v jedné třídě a kolik dětí je ve třídě celkem?

+4/0
25.4.2016 11:48

P18e65t62r 19O60b74r21l67í61k 2223875321623

Když jsem chodil do školy, tak si pamatuju, že pro ty žáky co nestíhali, fungovaly doučovací kroužky.

Chápu , že jsou děti slabší a taky hujeři. Bylo to a bude.

Taky jsem nebyl žádný lumen.O to víc jsem se musel učit a nemohl jsem se spoléhat na to , že mi třída tzv. přizpůsobí.

+4/0
25.4.2016 9:06

P93e66t22r 23O68b86r57l75í77k 2353805731173

Na život mají děti především připravit rodiče.

+1/0
25.4.2016 8:56

J28a38n 20C52h71o23b47o91t 5732404498211

A co, když to neudělají, uděláte z nich automaticky klienty sociálky? Výhrou pro společnost je, když se i děti, jejichž rodiče neuměli, nebo nechtěli, podaří co nejlépe vzdělat a udělat z nich schopné členy společnosti.

Vezměte si jen toho kluka z článku. Mohl hnít v ústavu. Takhle studuje a jednou vám může zachránit život.

0/0
25.4.2016 23:04

L31u76b47o14š 32M53a26r38u21š19k10e11v55i22č 1865718682

Měli by jsme všechny děti, které nevyhovují kritériím pracujícího a dělného lidu a z jejich pohledu to jsou mrzáci, zavřít do ústavů za dvojitý plot s ostnatým drátem pod napětím. Jen tak lze správně tyto děti a děti ve školách pro normální děti,8-o připravit správně na život v české společnosti.....Co ještě zkusit eugeniku , milí hodní slované...?

0/−4
25.4.2016 7:26

B41ř87e36t38i86s67l92a38v 51Š68í25m19a 9244111912

Luboš Maruškevič

Racte se vyjadrovat v duchu prísloví - kazdý cikán hádá dle své planety?Rv

+3/0
25.4.2016 9:52
Foto

K81a73r56e65l 79S38c73h13w37e57i78t16z29e19r 7514255100593

Paní, co dělá většinou s malými občánky druhé kategorie, nemůže svou vizi fungování školství vnucovat většině...

+7/0
25.4.2016 7:01

M29i15c98h61a83l 92M89i78l21l92e12r 9566222129932

inkluze ma sve vyhody protoze skutecne pripravuje na zivot.

Dulezite je ale mit k tomu prislusne kvalifikovane asistenty, protoze nelze podporovat inkluzi na ucet nadanych a pracovitych zaku, aby se jako nasledek zanedbavalo jejich vzdelani a snizoval jejich akademicky potencial.

Nelze take nasazovat vyucovaci uroven na nejnizsiho spolecneho jmenovatele jen aby "vsichni prosli rocnikem".

Ze vseho nejvic mi na reditelcine projevu vadi odstavec o tom, jak se nadanejsi deti venuji tem pomalym, vysvetluji jim latku a pomahaji jim. To neni role zaku, kteri tim ztraceji cas potrebny pro sve vlastni vzdelavani, ale kvalifikovaneho personalu - asistentu.

Pokud to delaji mimo skolu, napr. travi cas se slabsim kamaradem a venuji jeho cast domacim ukolum, to je uz trochu jina.

Sam jsem takhle v 7. -8.tride pomahal kamosovi -spoluzakovi. Ten extra cas, ktery jsem stravil s nim nad domacimi ukoly, byl pro mne pozitivni, ale abych to delal behem skolnich hodin, to nebylo mozne.

+4/0
25.4.2016 5:41

J97a18n 73C48h40o16b87o12t 5232334118381

Ti žáci tím nic neztrácejí, to je velmi omezený pohled. Učí se tím...mimo jiné i hlouběji rozumět přesně té látce, kterou vysvětlují. A také se tím učí lekce pro život. Jednou třeba budou shopnější a otevřenější, než nositelé takto úzkoprsých názorů.

0/0
25.4.2016 23:08

M88i86c19h41a26l 98M18i63l81l86e82r 9216722719882

zaci se uci hloubeji porozumet vysvetlovanim pokud to delaji ve svem vlastnim case, tj. teba v dobe domacich ukolu a domaciho studia.

Kdyz jsou ve skole, kazdy ze zaku ma poslouchat vyklad ucitele, venovat se soucasnemu zadani prace a ne se zabyvat tim, co dela nekdo jiny nebo kde ktera moucha lita.

Kdyz je jejich pozornost obracena na reseni problemu jineho zaka a ne na ucitele, je dost pravdepodobne, ze prijdou o cast vykladu. Nehlede ani na to, ze kdyz dostanou od ucitele zadani prace a ve tride se 30 zaky zacne 10 zaku vysvetlovat latku 10 zakum s pomalejsim vnimanim, bude tam dost hlasity bor.....verejny dum. Ucitelovy pripadne poznamky nebo instrukce nebude ani slyset a tech 10 zaku akademickou urovni uprostred, kteri potrebuji klid na soustredeni na vlastni praci, nebude mit prostredi, jake k ni potrebuji a jejich uroven take pujde dolu. Nehlede ani k tomu, ze kdyz se kazdy ve tride snizi vykonem prace na nejnizsiho spolecneho jmenovatele, tech 10 nejnadanejsich si sice porad povede dobre, ale budou tazeni dolu a nedosahnou sveho akademickeho potencialu.

Pokud tohle povazujes za uzkoprse, bud vubec nevis co mluvis, nebo mas tak pokrivene a vylozene nerealisticke predstavy, ze je mi te lito. Nebo mas dite, ktere potrebuje zvlastni peci a ocekavas nerealisticky od vsech, aby se kvuli nemu obraceli naruby at to stoji co to stoji.

Je nutne si uvedomit, ze ne kazde dite je akademicky nadane a prijmout, ze ne kazde ma potencial byt nuklearnim vedcem nebo mozkovym chirurgem. Kazde dite ma svuj vlastni talent, ktery by melo rozvijet, ne byt mermomoci strkano do stejne sablony na ukor jinych. Dokoncit jen zakladni vzdelani, vyucit se nejakemu remeslu nebo podle zajmu a predpokladu se zaucit v nekvalifikovane praci, mit praci a zit poctive je stejne tak chvalyhodne jako mit 5 titulu z VS.

+1/0
27.4.2016 6:05

F58r62a20n35t10i65š14e34k 21C43h51m61e29l22a26ř 6958470

Všechny cesty do pekla jsou dlážděny dobrými úmysly :-/

+9/0
24.4.2016 23:38

Z60d91e61n89ě33k 82P69a40v22l92í40k 7261304895361

Velmi oceňuji vše, co paní ředitelka Gottfriedová dělá a jaké má názory. Plně s nimi souhlasím a domnívám se, že je to jediná správná cesta přes časté výhrady proti společnému vzdělávání pokud možno všech dětí na prvním a možná i druhém stupni. Vím, jaká je v Ústí situace, že to není jednoduché. Pracoval jsem několik let na FSE UJEP a stále jsem s kolegy v kontaktu. Mám však jeden dotaz a to se týká romského jazyka. Umí někdo z asistentů romsky? Vím, že se jedná o složitou otázku, ale zároveň vím také, že rodný jazyk je něco víc než dorozumívací prostředek, neboť k němu má každý emocionální vztah. Je to také jediné, co je Romům vlastní a při jeho rozvíjení by se určitě zlepšila i znalost a výuka češtiny. Prosím o odpověď na email <pavlik@natur.cuni.cz>

0/−10
24.4.2016 23:12

K66a43r97e53l 60Z23a75v37ř32e81l 2837304820

Krásný příklad má pán v doporučovaných příspěvcích o fotbalové inkluzi. Paní učitelka je podle mě odvážná a silná žena. Učit bych tam nechtěl. Bohužel si myslím, že svůj um odvahu a nadšení investovala do života neschopného projektu.

+10/−2
24.4.2016 20:16

M57a56r43t68i69n 85J73e21s79e37n67s38k36ý 3648691533215

Chyba je ve výchově v rodině. U nás měl učitel autoritu. Když jsme něco vyvedli, dostali jsme ukazovátkem nebo rovnou pár facek a bylo to(je mi 50). Nedej bůh, abych si doma postěžoval. Táta by mě seřezal jak koně! Dnes pár grázlů ušikanuje učitelku k smrti! Jak je to vůbec možné?! A to se rodiče jednoho z těch darebáků ještě odvolávají!

+15/−2
24.4.2016 19:29

R93o93s22t60i34s61l78a27v 51C85a47h26a 8335671510982

Tak si bezte narezat. Nikde nebylo prokazano, ze pricinou smrti byla sikana.

+2/−17
24.4.2016 19:35

K49a56r64e45l 95Z56a60v13ř62e55l 2637694840

a taky k tomu vůůůůbec nepřispěla....že jo? A vůbec jak si mohou žáci DOVOLIT šikanovat učitele?

+14/−1
24.4.2016 19:53

R32o85s20t66i77s69l89a35v 69C95a32h81a 8895521440862

To tezko nekdo z nas muze vedet, nebot duvod smrti zverejnen nebyl, takze je zbytecne davat takovato kategoricka tvrzeni.

+2/−7
24.4.2016 19:59

M73a63r14t10i85n 37J24e23s88e74n97s46k61ý 3578711163245

Taky otec podobného dárečka?

+5/−1
24.4.2016 19:57

R56o66s63t60i15s65l88a80v 18C24a85h68a 8235231660182

Darecku, mate snad dukaz, ze ta sikana je pricinou smrti? Nemate! A navic jste uplne mimo tema clanku.

+2/−9
24.4.2016 20:00

B68ř74e81t10i65s84l46a58v 95Š53í88m94a 9914871182

Jak si dovolujte psát pánovi, aby se bezel narezat?Ani jeden to nemuzete vedet, ale jeho názor je logictejsí nez vás. Sikana paní velmi ublizila a mohla k smrti prispet.

Sikana ve skole ovlivnuje i zdraví malých skoláku, psychosomatická onemocnení jsou dost castá!

+9/0
24.4.2016 20:00

R48o59s74t74i94s76l33a22v 57C47a20h14a 8285101360302

Narezat by si mel za to, ze odsuzuje, aniz by mel uplne informace.

Pokud si pamatuji dobre, psalo se, ze pani ucitelka mela zdravotni problemy jiz pri nastupu na skolu. Dale se psalo, ze zaci se omluvili, donesli kytku, pani ucitelka se tesila, ze uz vse bude v poradku. A nasledne zkolabovala. Takze bez presnych informaci se daji delat tezko zavery. Navic je toto vlakno absolutne mimo tema clanku.

+1/−9
24.4.2016 20:05

B61ř83e79t53i87s96l34a24v 90Š81í27m12a 9194221102

Kdyz se vám nelíbí, ze je to mimo téma clánku, proc reagujete?

Ackoliv také nevím, o jakou diagnózu se jednalo, naprosto zodpovedne vám mohu ríct, ze jí ta sikana na zdraví nepridala .... a nejaká kytka a omluva to asi vylepsit nemohla, uz to bylo prílis dlouho....

+6/0
24.4.2016 20:13

M85i26r35o77s29l63a48v 90K22a91š50p68a51r 3282737411401

Četl jsem jen úvod a stačilo:-/ Na život mají děti především rodiče, ano společnost a škola by v tomto měla být nápomocná ale úkol školy je primárně vzdělávací.

+8/−1
24.4.2016 19:11

M95i27r68o42s17l18a63v 59K61a50š60p14a94r 3162207481341

děti připravit především rodiče...

+2/0
24.4.2016 19:11

D20a28v11i73d 57M10e97r45h88a40u94t 3564642723720

No tak to je jasný proč máme mladý takový dacny když to učí takovýhle pomatenci.Doufám že jí jednou nějkej ten madej ukáže jak se má přispůsobit.Paní je my z vás zle

+3/−2
24.4.2016 18:52

R17o84s71t22i94s40l53a18v 27C24a68h11a 8965401180952

No Ty seš taky případ. Kritizuješ učitelku a sám napíšeš "je MY z vás zle". Hned dvě chyby. Z kolikáté třídy jsi vyšel?

+2/−1
24.4.2016 19:15

K43a58r12e92l 62Z22a38v31ř68e68l 2447714280

Když chybí argumenty i gramatika se hodí, že?:-P

+2/−2
24.4.2016 19:55

R32o64s15t85i86s41l86a30v 47C35a39h79a 8745921560432

Dobra, argument: Vy muzete kritizovat bez omezeni, na Vas se vzdelavani moc nepodpsalo. Evidentne za to mohla ucitelka a ne Vy.

0/0
24.4.2016 20:01

R40o96s47t57i32s98l22a15v 69C78a54h72a 8425901350712

Tak jinak, nedival jsem se na autory. Kritizovat bez omezeni muze pan Merhaut. Vas se muj vypad netyka, omlouvam se.

0/0
24.4.2016 20:06

K18a45r97e90l 14Z94a20v52ř76e19l 2227204750

Buďte tak laskav a neurážejte mne. Urážím já Vás?

A když už ostatní kritizujete za gramatické chyby, co třeba používat diakritiku?

0/−1
24.4.2016 20:13

R62o82s47t45i74s35l37a46v 34C70a10h64a 8925791260612

asi 7 minut pred Vasim prispevkem jsem se Vam omluvil. Vite, jak slozite je psat s diakritikou na mobilu? A T9 je na nic, ta pak haze nesmyslna slova.

0/0
24.4.2016 20:50

K42a57r15e44l 13Z17a65v56ř57e52l 2357124360

Vaší omluvy jsem si nevšiml...promiňte...a diakritika? Odkud myslíte, že píšu já?

0/0
25.4.2016 6:40

P14a54v89e98l 93T93e26s71a34ř96í26k 6100433700215

Takže soudružka ředitelka tvrdí, že vlastně vyřešila romský problém, tvrdí že 30% žáků z vyloučených lokalit naprosto bez problémů opouští její základní školu s ukončeným základním vzděláním, žádní kriminálníci nebo násilníci to nejsou, a pokračují v učebních oborech, učebních oborech s maturitou nebo na středních školách a potom jako kvalifikovaní nastupují do zaměstnání. 8-o

Mě osobně tohle tvrzení připadá jako osvětimská lež, to je jako kdyby někdo tvrdil že se mu z olova podařilo vyrobit zlato 8-o?

Tohle pokud se tady předkládá veřejnosti k uvěření by se mělo opravdu doložit konkrétně, jak ti žáci z téhle školy statisticky dopadnou.

+6/−1
24.4.2016 18:31

E37m89a49n11u39e36l 25K75l63o15b41o58u74k 1802875266829

A co těch zbylých 70 % žáků z vyloučených lokalit?

0/0
24.4.2016 23:11

M12i44c96h65a55l 74H92i85r32k45a 4707326170273

Je špatně, pokud je chce škola pouze připravovat na další studium a na výkon profese. Má je připravovat na život ... už tahle věta o něčem vypovídá, možná z těch nadanějších budou dobří sociální pracovníci, ale to bude asi tak všechno, pokud rovnou neskončí na sociálních dávkách, neboť dle paní ředitelky profese není to v životě nejdůležitější ...na jednu stranu má pravdu, ale právě ten ŽIVOT se na to bude ptát stále častěji ...

+3/−1
24.4.2016 18:26

R13o72s93t44i30s61l85a10v 95C77a39h23a 8445881610662

Samozrejme, ze skola pripravuje na zivot. Proc se jinak ucite biologii, zemepis, zaklady prava v obcanske nauce, pokud to nechcete studovat na VS?

+1/0
24.4.2016 18:43

E95m53a19n98u27e41l 36K24l70o44b73o18u53k 1132795156419

Třeba pro to mít všeobecný přehled? A nebýt za blbce? Ale to není určitě ta příprava pro život, co myslí paní ředitelka a i další co propagují inkluzi.

+3/0
24.4.2016 23:14

R97o23s54t11i86s52l95a30v 25C44a10h87a 8255611570962

Tak snad pro posmrtny zivot?

0/0
24.4.2016 23:41

V70l77a73d78i96s27l85a41v 67G30r59y27c 9214904518732

Dopadne to jak v USA, Švýcarech či jinde. Inkluzi ochutná jen chudina.

+12/0
24.4.2016 17:23

R59o17s13t89i47s21l93a66v 65C13a96h25a 8905231810282

Zde je odborniku na vzdelavani..... Pak neni divu, ze neustale roste pocet deti, ktere maji odklad skolni dochazky, i kdyz psychlogove rikaji, ze takove pocty jsou neumerne a pro radu deti je odklad kontraproduktivni.

0/0
24.4.2016 17:18

H21a60n56s 42J11ü41r61g10e94n 68L69e28g32l45e12r 9141529576235

Ta paní učitelka sdílí podivné názory o dnešních všeobecně vzdělávacích školách.

Nznám její intelektuální zázemí, ale to by se mělo vyšetřit.

Já jsem chodil do první třídy od října 1948 a od prvního dne jsme praktikovali inkluzi fyzicky postižených, a to úspěšně. Můj spolužák Míla F. byl po obrně, my jsme mu pomáhali s mobilitou a on nám vysvětloval učební látku - dobrá symbióza. Mentálně postižení dostávali speciální intenzivní péči v jiných odborných školách.

Já jsem se v této škole naučil během 1 roku perfektně česky. Někdy s kopancem, ale budiž. Možná, že to inspirovalo.

V roce 1957 jsme dostali na OV KSČ stranický úkol, dostat cikánské děti do školy. Zde soudruzi zastávali rozumný názor - ze své sociální bídy se dostanou jenom přes vzdělání.

Úspěch do dneška téměř nulový, moje tehdejší spolužačka, která to brala nádherně vážně se nad tímto neúspěchem při raportu u soudruhů úpěnlivě rozplakala.

Během mého pracovního pobytu v ČR v roce 1997 jsem si od poslance NS Ščuky musel vyslechnout, že jsme chtěli poničit cikánskou kulturu čechizováním. Přitom se mi vybavily slzy mé bývalé spolužačky. Být poblíž onoho poslance, neváhal bych, a nasolil mu muhutný pohlavek.

+11/0
24.4.2016 17:03

Z65d54e53n16ě32k 65P78a22v41l24í88k 7251764175761

Vaše stranické vzdělání se nezapře, postačí Vaše názory, nemusíte se k němu tak hrdě hlásit. Situace Romů u nás je důsledkem toho, že je komunisté nutili k asimilaci a k opuštění jejich jazyka (který neuznávali přestože se vyučoval v jazykových školách i na univerzitě), zakazovali jim kočování a snažili se je rozptýlit do různých obcí. Tím se narušila jejich sociální struktura a rodinné zázemí které byla pro jejich kulturu a soudržnost důležité. Důsledky tohoto přístupu pociťujeme dodnes a ani dnes není současná koncepce řešení romské problematiky plně vyjasněná a dokonalá.

0/−4
24.4.2016 23:37





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.