Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Škola se má přizpůsobit dětem, ne naopak, říká učitelka oceněná za inkluzi

Pestrá škola, kde jsou žáci s různými handicapy i bez nich je podle ředitelky základní školy v ústeckých Trmicích pro vzdělávání dětí nejlepší. „Je špatně, pokud je chce škola pouze připravovat na další studium a na výkon profese. Má je připravovat na život,“ říká Marie Gottfriedová v rozhovoru pro iDNES.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P56e30t76r 21B80ü87r71g25e94r 4647556207810

Tak to je směr, kterým se zřejmě základní školství šine: "Jsou to děti velmi šikovné například v matematice. Snažíme se samozřejmě i těmto dětem věnovat svoji péči..." I těmto dětem? Hm, pro práci v německých montovnách netřeba příliš matematiky, že? Očekávaný směr tedy bude exkluzivní vzdělání na soukromých placených školách a pro ty ostatní ne vzdělávání, nýbrž "příprava na život" jak velice hezky řekla paní ředitelka.Rv

0/0
27.4.2016 16:45

M76a61r39i23e 58Z59e67l39e23n56á 2254211309841

Jasně, po jedné ráně nastaví učitel vlídně a s porozuměním druhou tvář...:-/

+2/0
26.4.2016 11:12
Foto

O76s17k93a60r 12Š38t33e31j35f55a 2483927467689

Jde to do kytek. Jsem moc rád že už několik let studuji na víceletém gymnáziu. Ještě neinkluzivní třída.

+1/0
26.4.2016 7:36

J77á14n 95L55o97s18k84o27t 7365769535398

"... Škola se má přizpůsobit dětem, ne naopak, říká učitelka oceněná za inkluzi ..." ;-D;-D;-D

0/0
25.4.2016 13:41

J88a57n 27F17r30o94l69í66k 6866470865704

Nic nového pod sluncem. Už v roce 1953 kdy jsem chodil do ZDŠ byla inkluze vyřešena. Třídy byly rozděleny od 5. ročníku na a,b,c a do céčka šli ti největší tupci. Áčko jako špička jelo v tempu a s náročností a také všichni šli z devítky na gympl nebo průmyslovky. Z béčka se tam dostali nejlepší a céčko produkovalo učně nebo nevyučené. Kdyby nebylo těch stupidních politických akcí řekl bych, že školství v té době bylo špičkové. A především záleželo na osobnosti kantorů.

+2/0
25.4.2016 16:08

T93o18m52á52š 40K13l66í20m65a 4314707443523

jj skola se prizpusobuje se rikalo pridame hodinu telocviku, a efekt je takovy ze rodice daji zakum prvni tridy omluvenku na posledni hodinu kdy je zrovna telocvik ....

tak pokud se tedy skola ma prizpusobit tak navrhuji individualni plan pro kazdeho zaka :D, ale nevim co tam budou 9 let ucit - cist a psat :D ostatni at se nauci v zamestnani ci na pracaku

0/−1
25.4.2016 11:46

V29l64a32d76i91m89í66r 82P57r98o44k72e18š 8487276970751

Když už to ta paní myslí vážně, tak by měla zdůraznit, že přizpůsobovat se možná ano, ale pouze dětem, kteří budou mít pro školu a vzdělávací proces nějaký přínos, ale ne těm problémovým, který je v poslední době stále více.

Jistě, mezi zdravými dětmi by se měly vzdělávat i děti s určitým zdravotním hedikepem, ale měla by být hranice, kdy je taková výuka ještě únosná a nenaruší výuku zdravých dětí.

Nechtěl bych učit ve třídě, kde by byl potřebný, třeba u pěti či šesti dětí, dospělý asistent, to už není výuka ale pouze nějaký experiment.

Rušit ty tzv. zvláštní školy je hloupost, neboť je stále bohužel dost dětí, kteří se bez speciální výuky a speciálního přístupu speciálně vzdělaných pedagogů neobejdou.

+6/−2
25.4.2016 9:53

M11i90c65h18a83l 13M10i41l73l95e73r 9866292339362

budes se asi divit, ale pritomnost takovych asistentu je normalni ve skolach ruznych civilizovanych zemi. Moje neter (vzdelanim PhDr v pedagogickem oboru a odbornice na vzdelavani deti se "specialnimi potrebami"), je krajovou instruktorkou a koordinarkou pripravy techto asistentu. Podobne jako jeji dalsi kolegove.

Role techto asistentu je u nas u protinozcu nesmirne dulezita, protoze nemame ve skolach jen deti ruzne postizene a deti ze socialne slabych skupin s nepravidelnou skolni dochazkou a pripravou ( a lajdackymi rodici), ale take deti pristehovalcu z mnoha zemi. Casto neumi anglicky, kdyz tu zacnou chodit do skoly a anglicky neumi ani jejich rodice a sourozenci, tkaze neni nikdo, kdo by jim pomohl. V ruznych pripadech byla i jejich predchozi skolni dochazka a dosazena uroven vselijaka.

Zdejsi ucitele kvuli nim samozrejme nemohou zastavit vyucovani a pockat na vsechny tyto deti az to dohoni, aby mohli pokracovat spolecne. Nelze zdsrzovat akademicky progres ostatnich studentu/zaku.

Od toho tedy maji asistenty, aby temto detem pomohli zvladat ucivo a dohanet co treba. Dokonce tu mame na zakladkach tzv. "ctouci maminky a babicky", dobrovolnice ktere pravidelne dochazeji do skol, sednou si oddelene s temito detmi a pomahaji jim se ctenim. (U nas je dobrovolna cinnost v mnoha ruznych odvetvich verejneho zivota velmi rozvinuta.)

Kdyz potom v kazdorocne uverejnenych vysledcich statnich maturit, kde se znamky nedaji fixlovat, vidime jmena deti pristehovalcu se skvelymi vysledky ( a cteme pribehy nekterych z nich), vime, ze nas vzdelavaci system funguje.

+2/−1
25.4.2016 10:38

P56e71t77r 75F14i44a20l55a 9953146203593

Tomu se tady nikdo divit nebude, asistenti jsou v českých školách již nyní, s handicapovanými dětmi anebo s autisty, ale pán píše o tom, bude-li v jedné třídě současně pět až šest asistentů, že to naruší výuku.

Tady částečná inkluze funguje, někdy dobře, někdy špatně, záleží na tom, o jaké děti se jedná. Jenže inkluze, která má vstoupit v platnost, má začlenit do běžných škol i děti se značně nízkým intelektem, s IQ 70 a snad ještě nižším! Zatím navštěvují tzv. praktické školy, kde je pedagogický personál se vzděláním ve speciální pedagogice, ve třídách je mnohem méně dětí, učitelé se jim mohou více věnovat, a velká část takových dětí se pak i vyučila nějakému řemeslu.

V diskuzi se vyjadřovali rodiče dětí s mentálním postižením a převážně se shodli v tom, že pro jejich děti byla praktická škola lepší.

U dětí s fyzickým handicapem je to rozdílné, někteří rodiče si chválí zařazení do běžné školy, jiní dávají přednost specializované.

Nejlepší zkušenosti jsou z velkých škol, kde byly běžné třídy, praktické třídy a třeba i třídy pro vyloženě nadané děti, a některé hodiny měly děti společné, také družinu, jídelnu a volitelné kroužky.

Nechápu, proč by se měl rapidně změnit školský systém jen kvůli tomu, že v praktických školách je poměrně dost cikánských dětí anebo proto, že na západě to funguje trochu jinak. Kolik takových asistentů bývá u vás současně v jedné třídě a kolik dětí je ve třídě celkem?

+4/0
25.4.2016 11:48

P53e18t67r 94O28b91r67l54í69k 2533855201793

Když jsem chodil do školy, tak si pamatuju, že pro ty žáky co nestíhali, fungovaly doučovací kroužky.

Chápu , že jsou děti slabší a taky hujeři. Bylo to a bude.

Taky jsem nebyl žádný lumen.O to víc jsem se musel učit a nemohl jsem se spoléhat na to , že mi třída tzv. přizpůsobí.

+4/0
25.4.2016 9:06

P28e76t60r 26O69b19r70l78í20k 2453605751493

Na život mají děti především připravit rodiče.

+1/0
25.4.2016 8:56

J32a70n 65C79h20o22b79o91t 5492864648381

A co, když to neudělají, uděláte z nich automaticky klienty sociálky? Výhrou pro společnost je, když se i děti, jejichž rodiče neuměli, nebo nechtěli, podaří co nejlépe vzdělat a udělat z nich schopné členy společnosti.

Vezměte si jen toho kluka z článku. Mohl hnít v ústavu. Takhle studuje a jednou vám může zachránit život.

0/0
25.4.2016 23:04

L77u67b36o64š 80M85a27r90u64š33k25e43v94i79č 1445118882

Měli by jsme všechny děti, které nevyhovují kritériím pracujícího a dělného lidu a z jejich pohledu to jsou mrzáci, zavřít do ústavů za dvojitý plot s ostnatým drátem pod napětím. Jen tak lze správně tyto děti a děti ve školách pro normální děti,8-o připravit správně na život v české společnosti.....Co ještě zkusit eugeniku , milí hodní slované...?

0/−4
25.4.2016 7:26

B73ř96e31t43i51s52l45a83v 13Š73í75m97a 9104361362

Luboš Maruškevič

Racte se vyjadrovat v duchu prísloví - kazdý cikán hádá dle své planety?Rv

+3/0
25.4.2016 9:52
Foto

K72a60r40e41l 12S51c55h63w73e58i57t66z46e50r 7464245410443

Paní, co dělá většinou s malými občánky druhé kategorie, nemůže svou vizi fungování školství vnucovat většině...

+7/0
25.4.2016 7:01

M89i59c22h67a17l 43M26i83l29l96e82r 9536252669332

inkluze ma sve vyhody protoze skutecne pripravuje na zivot.

Dulezite je ale mit k tomu prislusne kvalifikovane asistenty, protoze nelze podporovat inkluzi na ucet nadanych a pracovitych zaku, aby se jako nasledek zanedbavalo jejich vzdelani a snizoval jejich akademicky potencial.

Nelze take nasazovat vyucovaci uroven na nejnizsiho spolecneho jmenovatele jen aby "vsichni prosli rocnikem".

Ze vseho nejvic mi na reditelcine projevu vadi odstavec o tom, jak se nadanejsi deti venuji tem pomalym, vysvetluji jim latku a pomahaji jim. To neni role zaku, kteri tim ztraceji cas potrebny pro sve vlastni vzdelavani, ale kvalifikovaneho personalu - asistentu.

Pokud to delaji mimo skolu, napr. travi cas se slabsim kamaradem a venuji jeho cast domacim ukolum, to je uz trochu jina.

Sam jsem takhle v 7. -8.tride pomahal kamosovi -spoluzakovi. Ten extra cas, ktery jsem stravil s nim nad domacimi ukoly, byl pro mne pozitivni, ale abych to delal behem skolnich hodin, to nebylo mozne.

+4/0
25.4.2016 5:41

J87a16n 31C28h13o69b85o32t 5512664688921

Ti žáci tím nic neztrácejí, to je velmi omezený pohled. Učí se tím...mimo jiné i hlouběji rozumět přesně té látce, kterou vysvětlují. A také se tím učí lekce pro život. Jednou třeba budou shopnější a otevřenější, než nositelé takto úzkoprsých názorů.

0/0
25.4.2016 23:08

M39i92c23h40a30l 72M89i25l49l73e32r 9896502609302

zaci se uci hloubeji porozumet vysvetlovanim pokud to delaji ve svem vlastnim case, tj. teba v dobe domacich ukolu a domaciho studia.

Kdyz jsou ve skole, kazdy ze zaku ma poslouchat vyklad ucitele, venovat se soucasnemu zadani prace a ne se zabyvat tim, co dela nekdo jiny nebo kde ktera moucha lita.

Kdyz je jejich pozornost obracena na reseni problemu jineho zaka a ne na ucitele, je dost pravdepodobne, ze prijdou o cast vykladu. Nehlede ani na to, ze kdyz dostanou od ucitele zadani prace a ve tride se 30 zaky zacne 10 zaku vysvetlovat latku 10 zakum s pomalejsim vnimanim, bude tam dost hlasity bor.....verejny dum. Ucitelovy pripadne poznamky nebo instrukce nebude ani slyset a tech 10 zaku akademickou urovni uprostred, kteri potrebuji klid na soustredeni na vlastni praci, nebude mit prostredi, jake k ni potrebuji a jejich uroven take pujde dolu. Nehlede ani k tomu, ze kdyz se kazdy ve tride snizi vykonem prace na nejnizsiho spolecneho jmenovatele, tech 10 nejnadanejsich si sice porad povede dobre, ale budou tazeni dolu a nedosahnou sveho akademickeho potencialu.

Pokud tohle povazujes za uzkoprse, bud vubec nevis co mluvis, nebo mas tak pokrivene a vylozene nerealisticke predstavy, ze je mi te lito. Nebo mas dite, ktere potrebuje zvlastni peci a ocekavas nerealisticky od vsech, aby se kvuli nemu obraceli naruby at to stoji co to stoji.

Je nutne si uvedomit, ze ne kazde dite je akademicky nadane a prijmout, ze ne kazde ma potencial byt nuklearnim vedcem nebo mozkovym chirurgem. Kazde dite ma svuj vlastni talent, ktery by melo rozvijet, ne byt mermomoci strkano do stejne sablony na ukor jinych. Dokoncit jen zakladni vzdelani, vyucit se nejakemu remeslu nebo podle zajmu a predpokladu se zaucit v nekvalifikovane praci, mit praci a zit poctive je stejne tak chvalyhodne jako mit 5 titulu z VS.

+1/0
27.4.2016 6:05

F26r63a10n67t52i39š71e35k 79C72h10m63e25l10a77ř 6878600

Všechny cesty do pekla jsou dlážděny dobrými úmysly :-/

+9/0
24.4.2016 23:38

Z77d32e11n96ě67k 52P34a25v13l68í76k 7821324625771

Velmi oceňuji vše, co paní ředitelka Gottfriedová dělá a jaké má názory. Plně s nimi souhlasím a domnívám se, že je to jediná správná cesta přes časté výhrady proti společnému vzdělávání pokud možno všech dětí na prvním a možná i druhém stupni. Vím, jaká je v Ústí situace, že to není jednoduché. Pracoval jsem několik let na FSE UJEP a stále jsem s kolegy v kontaktu. Mám však jeden dotaz a to se týká romského jazyka. Umí někdo z asistentů romsky? Vím, že se jedná o složitou otázku, ale zároveň vím také, že rodný jazyk je něco víc než dorozumívací prostředek, neboť k němu má každý emocionální vztah. Je to také jediné, co je Romům vlastní a při jeho rozvíjení by se určitě zlepšila i znalost a výuka češtiny. Prosím o odpověď na email <pavlik@natur.cuni.cz>

0/−10
24.4.2016 23:12

K84a15r70e87l 78Z98a55v18ř10e30l 2867604570

Krásný příklad má pán v doporučovaných příspěvcích o fotbalové inkluzi. Paní učitelka je podle mě odvážná a silná žena. Učit bych tam nechtěl. Bohužel si myslím, že svůj um odvahu a nadšení investovala do života neschopného projektu.

+10/−2
24.4.2016 20:16

M72a36r10t49i95n 44J38e71s38e29n29s94k57ý 3428371353125

Chyba je ve výchově v rodině. U nás měl učitel autoritu. Když jsme něco vyvedli, dostali jsme ukazovátkem nebo rovnou pár facek a bylo to(je mi 50). Nedej bůh, abych si doma postěžoval. Táta by mě seřezal jak koně! Dnes pár grázlů ušikanuje učitelku k smrti! Jak je to vůbec možné?! A to se rodiče jednoho z těch darebáků ještě odvolávají!

+15/−2
24.4.2016 19:29

R58o96s49t46i85s39l93a17v 10C81a78h75a 8915951460652

Tak si bezte narezat. Nikde nebylo prokazano, ze pricinou smrti byla sikana.

+2/−17
24.4.2016 19:35

K73a66r40e42l 75Z42a36v28ř48e23l 2767514670

a taky k tomu vůůůůbec nepřispěla....že jo? A vůbec jak si mohou žáci DOVOLIT šikanovat učitele?

+14/−1
24.4.2016 19:53

R82o50s23t80i74s27l38a62v 18C36a49h69a 8555881430552

To tezko nekdo z nas muze vedet, nebot duvod smrti zverejnen nebyl, takze je zbytecne davat takovato kategoricka tvrzeni.

+2/−7
24.4.2016 19:59

M92a62r36t33i58n 91J68e69s94e69n81s63k22ý 3278461263265

Taky otec podobného dárečka?

+5/−1
24.4.2016 19:57

R64o41s98t37i62s20l30a29v 36C20a58h13a 8925161860472

Darecku, mate snad dukaz, ze ta sikana je pricinou smrti? Nemate! A navic jste uplne mimo tema clanku.

+2/−9
24.4.2016 20:00

B83ř92e29t24i24s44l34a58v 53Š21í79m57a 9554981942

Jak si dovolujte psát pánovi, aby se bezel narezat?Ani jeden to nemuzete vedet, ale jeho názor je logictejsí nez vás. Sikana paní velmi ublizila a mohla k smrti prispet.

Sikana ve skole ovlivnuje i zdraví malých skoláku, psychosomatická onemocnení jsou dost castá!

+9/0
24.4.2016 20:00

R18o12s52t38i33s12l56a64v 10C25a12h38a 8645571200902

Narezat by si mel za to, ze odsuzuje, aniz by mel uplne informace.

Pokud si pamatuji dobre, psalo se, ze pani ucitelka mela zdravotni problemy jiz pri nastupu na skolu. Dale se psalo, ze zaci se omluvili, donesli kytku, pani ucitelka se tesila, ze uz vse bude v poradku. A nasledne zkolabovala. Takze bez presnych informaci se daji delat tezko zavery. Navic je toto vlakno absolutne mimo tema clanku.

+1/−9
24.4.2016 20:05

B76ř75e75t74i42s53l95a12v 50Š96í73m77a 9184981502

Kdyz se vám nelíbí, ze je to mimo téma clánku, proc reagujete?

Ackoliv také nevím, o jakou diagnózu se jednalo, naprosto zodpovedne vám mohu ríct, ze jí ta sikana na zdraví nepridala .... a nejaká kytka a omluva to asi vylepsit nemohla, uz to bylo prílis dlouho....

+6/0
24.4.2016 20:13

M70i80r20o63s94l89a62v 57K24a81š45p64a24r 3972427941931

Četl jsem jen úvod a stačilo:-/ Na život mají děti především rodiče, ano společnost a škola by v tomto měla být nápomocná ale úkol školy je primárně vzdělávací.

+8/−1
24.4.2016 19:11

M94i10r87o80s79l32a29v 75K57a56š36p81a14r 3812857901261

děti připravit především rodiče...

+2/0
24.4.2016 19:11

D60a67v82i46d 56M95e85r23h27a60u59t 3184412863520

No tak to je jasný proč máme mladý takový dacny když to učí takovýhle pomatenci.Doufám že jí jednou nějkej ten madej ukáže jak se má přispůsobit.Paní je my z vás zle

+3/−2
24.4.2016 18:52

R63o78s83t22i98s61l89a11v 87C43a29h41a 8155311410772

No Ty seš taky případ. Kritizuješ učitelku a sám napíšeš "je MY z vás zle". Hned dvě chyby. Z kolikáté třídy jsi vyšel?

+2/−1
24.4.2016 19:15

K62a77r32e81l 80Z36a20v57ř53e91l 2937654150

Když chybí argumenty i gramatika se hodí, že?:-P

+2/−2
24.4.2016 19:55

R68o25s49t24i48s39l50a12v 12C78a26h97a 8765811580222

Dobra, argument: Vy muzete kritizovat bez omezeni, na Vas se vzdelavani moc nepodpsalo. Evidentne za to mohla ucitelka a ne Vy.

0/0
24.4.2016 20:01

R75o54s17t95i28s81l54a63v 63C69a82h51a 8725631550692

Tak jinak, nedival jsem se na autory. Kritizovat bez omezeni muze pan Merhaut. Vas se muj vypad netyka, omlouvam se.

0/0
24.4.2016 20:06

K95a44r81e74l 13Z91a90v81ř11e37l 2597744530

Buďte tak laskav a neurážejte mne. Urážím já Vás?

A když už ostatní kritizujete za gramatické chyby, co třeba používat diakritiku?

0/−1
24.4.2016 20:13

R65o81s59t37i97s40l25a49v 58C18a49h42a 8935591830692

asi 7 minut pred Vasim prispevkem jsem se Vam omluvil. Vite, jak slozite je psat s diakritikou na mobilu? A T9 je na nic, ta pak haze nesmyslna slova.

0/0
24.4.2016 20:50

K66a60r38e24l 69Z38a80v47ř76e46l 2727614250

Vaší omluvy jsem si nevšiml...promiňte...a diakritika? Odkud myslíte, že píšu já?

0/0
25.4.2016 6:40

P23a27v54e93l 87T20e14s10a91ř45í64k 6240533560845

Takže soudružka ředitelka tvrdí, že vlastně vyřešila romský problém, tvrdí že 30% žáků z vyloučených lokalit naprosto bez problémů opouští její základní školu s ukončeným základním vzděláním, žádní kriminálníci nebo násilníci to nejsou, a pokračují v učebních oborech, učebních oborech s maturitou nebo na středních školách a potom jako kvalifikovaní nastupují do zaměstnání. 8-o

Mě osobně tohle tvrzení připadá jako osvětimská lež, to je jako kdyby někdo tvrdil že se mu z olova podařilo vyrobit zlato 8-o?

Tohle pokud se tady předkládá veřejnosti k uvěření by se mělo opravdu doložit konkrétně, jak ti žáci z téhle školy statisticky dopadnou.

+6/−1
24.4.2016 18:31

E72m35a70n96u40e96l 41K69l98o45b38o94u53k 1782885316939

A co těch zbylých 70 % žáků z vyloučených lokalit?

0/0
24.4.2016 23:11

M52i86c42h94a32l 87H98i71r73k64a 4667676920593

Je špatně, pokud je chce škola pouze připravovat na další studium a na výkon profese. Má je připravovat na život ... už tahle věta o něčem vypovídá, možná z těch nadanějších budou dobří sociální pracovníci, ale to bude asi tak všechno, pokud rovnou neskončí na sociálních dávkách, neboť dle paní ředitelky profese není to v životě nejdůležitější ...na jednu stranu má pravdu, ale právě ten ŽIVOT se na to bude ptát stále častěji ...

+3/−1
24.4.2016 18:26

R84o34s62t13i21s12l64a84v 26C84a84h94a 8525811190562

Samozrejme, ze skola pripravuje na zivot. Proc se jinak ucite biologii, zemepis, zaklady prava v obcanske nauce, pokud to nechcete studovat na VS?

+1/0
24.4.2016 18:43

E23m55a42n30u10e68l 51K77l13o81b97o68u33k 1752125406519

Třeba pro to mít všeobecný přehled? A nebýt za blbce? Ale to není určitě ta příprava pro život, co myslí paní ředitelka a i další co propagují inkluzi.

+3/0
24.4.2016 23:14

R12o14s29t91i55s20l54a47v 26C34a83h64a 8205341170292

Tak snad pro posmrtny zivot?

0/0
24.4.2016 23:41

V19l52a31d78i20s89l28a54v 17G11r62y50c 9554864958872

Dopadne to jak v USA, Švýcarech či jinde. Inkluzi ochutná jen chudina.

+12/0
24.4.2016 17:23

R21o95s28t70i70s92l69a11v 14C69a65h20a 8695401380942

Zde je odborniku na vzdelavani..... Pak neni divu, ze neustale roste pocet deti, ktere maji odklad skolni dochazky, i kdyz psychlogove rikaji, ze takove pocty jsou neumerne a pro radu deti je odklad kontraproduktivni.

0/0
24.4.2016 17:18

H50a91n20s 91J12ü73r90g46e60n 48L21e83g38l80e12r 9271859556695

Ta paní učitelka sdílí podivné názory o dnešních všeobecně vzdělávacích školách.

Nznám její intelektuální zázemí, ale to by se mělo vyšetřit.

Já jsem chodil do první třídy od října 1948 a od prvního dne jsme praktikovali inkluzi fyzicky postižených, a to úspěšně. Můj spolužák Míla F. byl po obrně, my jsme mu pomáhali s mobilitou a on nám vysvětloval učební látku - dobrá symbióza. Mentálně postižení dostávali speciální intenzivní péči v jiných odborných školách.

Já jsem se v této škole naučil během 1 roku perfektně česky. Někdy s kopancem, ale budiž. Možná, že to inspirovalo.

V roce 1957 jsme dostali na OV KSČ stranický úkol, dostat cikánské děti do školy. Zde soudruzi zastávali rozumný názor - ze své sociální bídy se dostanou jenom přes vzdělání.

Úspěch do dneška téměř nulový, moje tehdejší spolužačka, která to brala nádherně vážně se nad tímto neúspěchem při raportu u soudruhů úpěnlivě rozplakala.

Během mého pracovního pobytu v ČR v roce 1997 jsem si od poslance NS Ščuky musel vyslechnout, že jsme chtěli poničit cikánskou kulturu čechizováním. Přitom se mi vybavily slzy mé bývalé spolužačky. Být poblíž onoho poslance, neváhal bych, a nasolil mu muhutný pohlavek.

+11/0
24.4.2016 17:03

Z14d67e63n24ě39k 15P48a41v60l20í16k 7161644855771

Vaše stranické vzdělání se nezapře, postačí Vaše názory, nemusíte se k němu tak hrdě hlásit. Situace Romů u nás je důsledkem toho, že je komunisté nutili k asimilaci a k opuštění jejich jazyka (který neuznávali přestože se vyučoval v jazykových školách i na univerzitě), zakazovali jim kočování a snažili se je rozptýlit do různých obcí. Tím se narušila jejich sociální struktura a rodinné zázemí které byla pro jejich kulturu a soudržnost důležité. Důsledky tohoto přístupu pociťujeme dodnes a ani dnes není současná koncepce řešení romské problematiky plně vyjasněná a dokonalá.

0/−4
24.4.2016 23:37





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.