Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Škola se má přizpůsobit dětem, ne naopak, říká učitelka oceněná za inkluzi

Pestrá škola, kde jsou žáci s různými handicapy i bez nich je podle ředitelky základní školy v ústeckých Trmicích pro vzdělávání dětí nejlepší. „Je špatně, pokud je chce škola pouze připravovat na další studium a na výkon profese. Má je připravovat na život,“ říká Marie Gottfriedová v rozhovoru pro iDNES.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P43e70t41r 41B62ü27r76g89e53r 4477836877310

Tak to je směr, kterým se zřejmě základní školství šine: "Jsou to děti velmi šikovné například v matematice. Snažíme se samozřejmě i těmto dětem věnovat svoji péči..." I těmto dětem? Hm, pro práci v německých montovnách netřeba příliš matematiky, že? Očekávaný směr tedy bude exkluzivní vzdělání na soukromých placených školách a pro ty ostatní ne vzdělávání, nýbrž "příprava na život" jak velice hezky řekla paní ředitelka.Rv

0/0
27.4.2016 16:45

M76a81r74i18e 30Z53e41l93e62n85á 2614481699971

Jasně, po jedné ráně nastaví učitel vlídně a s porozuměním druhou tvář...:-/

+2/0
26.4.2016 11:12
Foto

O10s14k80a90r 91Š75t20e37j21f55a 2183417477629

Jde to do kytek. Jsem moc rád že už několik let studuji na víceletém gymnáziu. Ještě neinkluzivní třída.

+1/0
26.4.2016 7:36

J98á73n 51L78o41s16k75o34t 7235329405468

"... Škola se má přizpůsobit dětem, ne naopak, říká učitelka oceněná za inkluzi ..." ;-D;-D;-D

0/0
25.4.2016 13:41

J66a76n 48F18r55o78l23í57k 6786880485654

Nic nového pod sluncem. Už v roce 1953 kdy jsem chodil do ZDŠ byla inkluze vyřešena. Třídy byly rozděleny od 5. ročníku na a,b,c a do céčka šli ti největší tupci. Áčko jako špička jelo v tempu a s náročností a také všichni šli z devítky na gympl nebo průmyslovky. Z béčka se tam dostali nejlepší a céčko produkovalo učně nebo nevyučené. Kdyby nebylo těch stupidních politických akcí řekl bych, že školství v té době bylo špičkové. A především záleželo na osobnosti kantorů.

+2/0
25.4.2016 16:08

T91o95m55á65š 53K63l61í22m21a 4924417623213

jj skola se prizpusobuje se rikalo pridame hodinu telocviku, a efekt je takovy ze rodice daji zakum prvni tridy omluvenku na posledni hodinu kdy je zrovna telocvik ....

tak pokud se tedy skola ma prizpusobit tak navrhuji individualni plan pro kazdeho zaka :D, ale nevim co tam budou 9 let ucit - cist a psat :D ostatni at se nauci v zamestnani ci na pracaku

0/−1
25.4.2016 11:46

V19l69a37d91i34m79í66r 68P61r38o53k60e71š 8467616610341

Když už to ta paní myslí vážně, tak by měla zdůraznit, že přizpůsobovat se možná ano, ale pouze dětem, kteří budou mít pro školu a vzdělávací proces nějaký přínos, ale ne těm problémovým, který je v poslední době stále více.

Jistě, mezi zdravými dětmi by se měly vzdělávat i děti s určitým zdravotním hedikepem, ale měla by být hranice, kdy je taková výuka ještě únosná a nenaruší výuku zdravých dětí.

Nechtěl bych učit ve třídě, kde by byl potřebný, třeba u pěti či šesti dětí, dospělý asistent, to už není výuka ale pouze nějaký experiment.

Rušit ty tzv. zvláštní školy je hloupost, neboť je stále bohužel dost dětí, kteří se bez speciální výuky a speciálního přístupu speciálně vzdělaných pedagogů neobejdou.

+6/−2
25.4.2016 9:53

M14i30c83h12a22l 49M20i29l67l69e68r 9776332549822

budes se asi divit, ale pritomnost takovych asistentu je normalni ve skolach ruznych civilizovanych zemi. Moje neter (vzdelanim PhDr v pedagogickem oboru a odbornice na vzdelavani deti se "specialnimi potrebami"), je krajovou instruktorkou a koordinarkou pripravy techto asistentu. Podobne jako jeji dalsi kolegove.

Role techto asistentu je u nas u protinozcu nesmirne dulezita, protoze nemame ve skolach jen deti ruzne postizene a deti ze socialne slabych skupin s nepravidelnou skolni dochazkou a pripravou ( a lajdackymi rodici), ale take deti pristehovalcu z mnoha zemi. Casto neumi anglicky, kdyz tu zacnou chodit do skoly a anglicky neumi ani jejich rodice a sourozenci, tkaze neni nikdo, kdo by jim pomohl. V ruznych pripadech byla i jejich predchozi skolni dochazka a dosazena uroven vselijaka.

Zdejsi ucitele kvuli nim samozrejme nemohou zastavit vyucovani a pockat na vsechny tyto deti az to dohoni, aby mohli pokracovat spolecne. Nelze zdsrzovat akademicky progres ostatnich studentu/zaku.

Od toho tedy maji asistenty, aby temto detem pomohli zvladat ucivo a dohanet co treba. Dokonce tu mame na zakladkach tzv. "ctouci maminky a babicky", dobrovolnice ktere pravidelne dochazeji do skol, sednou si oddelene s temito detmi a pomahaji jim se ctenim. (U nas je dobrovolna cinnost v mnoha ruznych odvetvich verejneho zivota velmi rozvinuta.)

Kdyz potom v kazdorocne uverejnenych vysledcich statnich maturit, kde se znamky nedaji fixlovat, vidime jmena deti pristehovalcu se skvelymi vysledky ( a cteme pribehy nekterych z nich), vime, ze nas vzdelavaci system funguje.

+2/−1
25.4.2016 10:38

P16e55t43r 69F53i29a85l64a 9673976333433

Tomu se tady nikdo divit nebude, asistenti jsou v českých školách již nyní, s handicapovanými dětmi anebo s autisty, ale pán píše o tom, bude-li v jedné třídě současně pět až šest asistentů, že to naruší výuku.

Tady částečná inkluze funguje, někdy dobře, někdy špatně, záleží na tom, o jaké děti se jedná. Jenže inkluze, která má vstoupit v platnost, má začlenit do běžných škol i děti se značně nízkým intelektem, s IQ 70 a snad ještě nižším! Zatím navštěvují tzv. praktické školy, kde je pedagogický personál se vzděláním ve speciální pedagogice, ve třídách je mnohem méně dětí, učitelé se jim mohou více věnovat, a velká část takových dětí se pak i vyučila nějakému řemeslu.

V diskuzi se vyjadřovali rodiče dětí s mentálním postižením a převážně se shodli v tom, že pro jejich děti byla praktická škola lepší.

U dětí s fyzickým handicapem je to rozdílné, někteří rodiče si chválí zařazení do běžné školy, jiní dávají přednost specializované.

Nejlepší zkušenosti jsou z velkých škol, kde byly běžné třídy, praktické třídy a třeba i třídy pro vyloženě nadané děti, a některé hodiny měly děti společné, také družinu, jídelnu a volitelné kroužky.

Nechápu, proč by se měl rapidně změnit školský systém jen kvůli tomu, že v praktických školách je poměrně dost cikánských dětí anebo proto, že na západě to funguje trochu jinak. Kolik takových asistentů bývá u vás současně v jedné třídě a kolik dětí je ve třídě celkem?

+4/0
25.4.2016 11:48

P26e22t91r 90O24b59r59l68í36k 2413365161563

Když jsem chodil do školy, tak si pamatuju, že pro ty žáky co nestíhali, fungovaly doučovací kroužky.

Chápu , že jsou děti slabší a taky hujeři. Bylo to a bude.

Taky jsem nebyl žádný lumen.O to víc jsem se musel učit a nemohl jsem se spoléhat na to , že mi třída tzv. přizpůsobí.

+4/0
25.4.2016 9:06

P87e80t14r 22O95b10r82l15í97k 2773655901283

Na život mají děti především připravit rodiče.

+1/0
25.4.2016 8:56

J91a79n 84C43h29o44b24o26t 5753138549777

A co, když to neudělají, uděláte z nich automaticky klienty sociálky? Výhrou pro společnost je, když se i děti, jejichž rodiče neuměli, nebo nechtěli, podaří co nejlépe vzdělat a udělat z nich schopné členy společnosti.

Vezměte si jen toho kluka z článku. Mohl hnít v ústavu. Takhle studuje a jednou vám může zachránit život.

0/0
25.4.2016 23:04

L77u63b72o94š 24M79a23r16u62š96k41e15v59i55č 1115338602

Měli by jsme všechny děti, které nevyhovují kritériím pracujícího a dělného lidu a z jejich pohledu to jsou mrzáci, zavřít do ústavů za dvojitý plot s ostnatým drátem pod napětím. Jen tak lze správně tyto děti a děti ve školách pro normální děti,8-o připravit správně na život v české společnosti.....Co ještě zkusit eugeniku , milí hodní slované...?

0/−4
25.4.2016 7:26

B21ř23e24t34i32s41l66a87v 51Š97í16m71a 9424711152

Luboš Maruškevič

Racte se vyjadrovat v duchu prísloví - kazdý cikán hádá dle své planety?Rv

+3/0
25.4.2016 9:52
Foto

K11a66r28e31l 28S41c13h62w85e77i21t39z82e53r 7384695870223

Paní, co dělá většinou s malými občánky druhé kategorie, nemůže svou vizi fungování školství vnucovat většině...

+7/0
25.4.2016 7:01

M91i25c91h41a63l 52M40i41l37l36e37r 9256982899642

inkluze ma sve vyhody protoze skutecne pripravuje na zivot.

Dulezite je ale mit k tomu prislusne kvalifikovane asistenty, protoze nelze podporovat inkluzi na ucet nadanych a pracovitych zaku, aby se jako nasledek zanedbavalo jejich vzdelani a snizoval jejich akademicky potencial.

Nelze take nasazovat vyucovaci uroven na nejnizsiho spolecneho jmenovatele jen aby "vsichni prosli rocnikem".

Ze vseho nejvic mi na reditelcine projevu vadi odstavec o tom, jak se nadanejsi deti venuji tem pomalym, vysvetluji jim latku a pomahaji jim. To neni role zaku, kteri tim ztraceji cas potrebny pro sve vlastni vzdelavani, ale kvalifikovaneho personalu - asistentu.

Pokud to delaji mimo skolu, napr. travi cas se slabsim kamaradem a venuji jeho cast domacim ukolum, to je uz trochu jina.

Sam jsem takhle v 7. -8.tride pomahal kamosovi -spoluzakovi. Ten extra cas, ktery jsem stravil s nim nad domacimi ukoly, byl pro mne pozitivni, ale abych to delal behem skolnich hodin, to nebylo mozne.

+4/0
25.4.2016 5:41

J68a98n 58C87h82o11b41o78t 5203608489547

Ti žáci tím nic neztrácejí, to je velmi omezený pohled. Učí se tím...mimo jiné i hlouběji rozumět přesně té látce, kterou vysvětlují. A také se tím učí lekce pro život. Jednou třeba budou shopnější a otevřenější, než nositelé takto úzkoprsých názorů.

0/0
25.4.2016 23:08

M29i37c14h97a68l 46M82i29l78l89e18r 9356642789862

zaci se uci hloubeji porozumet vysvetlovanim pokud to delaji ve svem vlastnim case, tj. teba v dobe domacich ukolu a domaciho studia.

Kdyz jsou ve skole, kazdy ze zaku ma poslouchat vyklad ucitele, venovat se soucasnemu zadani prace a ne se zabyvat tim, co dela nekdo jiny nebo kde ktera moucha lita.

Kdyz je jejich pozornost obracena na reseni problemu jineho zaka a ne na ucitele, je dost pravdepodobne, ze prijdou o cast vykladu. Nehlede ani na to, ze kdyz dostanou od ucitele zadani prace a ve tride se 30 zaky zacne 10 zaku vysvetlovat latku 10 zakum s pomalejsim vnimanim, bude tam dost hlasity bor.....verejny dum. Ucitelovy pripadne poznamky nebo instrukce nebude ani slyset a tech 10 zaku akademickou urovni uprostred, kteri potrebuji klid na soustredeni na vlastni praci, nebude mit prostredi, jake k ni potrebuji a jejich uroven take pujde dolu. Nehlede ani k tomu, ze kdyz se kazdy ve tride snizi vykonem prace na nejnizsiho spolecneho jmenovatele, tech 10 nejnadanejsich si sice porad povede dobre, ale budou tazeni dolu a nedosahnou sveho akademickeho potencialu.

Pokud tohle povazujes za uzkoprse, bud vubec nevis co mluvis, nebo mas tak pokrivene a vylozene nerealisticke predstavy, ze je mi te lito. Nebo mas dite, ktere potrebuje zvlastni peci a ocekavas nerealisticky od vsech, aby se kvuli nemu obraceli naruby at to stoji co to stoji.

Je nutne si uvedomit, ze ne kazde dite je akademicky nadane a prijmout, ze ne kazde ma potencial byt nuklearnim vedcem nebo mozkovym chirurgem. Kazde dite ma svuj vlastni talent, ktery by melo rozvijet, ne byt mermomoci strkano do stejne sablony na ukor jinych. Dokoncit jen zakladni vzdelani, vyucit se nejakemu remeslu nebo podle zajmu a predpokladu se zaucit v nekvalifikovane praci, mit praci a zit poctive je stejne tak chvalyhodne jako mit 5 titulu z VS.

+1/0
27.4.2016 6:05

F98r75a36n57t61i21š48e28k 83C38h21m98e38l90a82ř 6228310

Všechny cesty do pekla jsou dlážděny dobrými úmysly :-/

+9/0
24.4.2016 23:38

Z12d13e85n21ě10k 31P39a55v62l16í44k 7891194495621

Velmi oceňuji vše, co paní ředitelka Gottfriedová dělá a jaké má názory. Plně s nimi souhlasím a domnívám se, že je to jediná správná cesta přes časté výhrady proti společnému vzdělávání pokud možno všech dětí na prvním a možná i druhém stupni. Vím, jaká je v Ústí situace, že to není jednoduché. Pracoval jsem několik let na FSE UJEP a stále jsem s kolegy v kontaktu. Mám však jeden dotaz a to se týká romského jazyka. Umí někdo z asistentů romsky? Vím, že se jedná o složitou otázku, ale zároveň vím také, že rodný jazyk je něco víc než dorozumívací prostředek, neboť k němu má každý emocionální vztah. Je to také jediné, co je Romům vlastní a při jeho rozvíjení by se určitě zlepšila i znalost a výuka češtiny. Prosím o odpověď na email <pavlik@natur.cuni.cz>

0/−10
24.4.2016 23:12

K27a31r53e78l 44Z33a90v91ř18e87l 2857244390

Krásný příklad má pán v doporučovaných příspěvcích o fotbalové inkluzi. Paní učitelka je podle mě odvážná a silná žena. Učit bych tam nechtěl. Bohužel si myslím, že svůj um odvahu a nadšení investovala do života neschopného projektu.

+10/−2
24.4.2016 20:16

M35a83r89t86i16n 94J14e62s75e11n87s74k15ý 3288161583425

Chyba je ve výchově v rodině. U nás měl učitel autoritu. Když jsme něco vyvedli, dostali jsme ukazovátkem nebo rovnou pár facek a bylo to(je mi 50). Nedej bůh, abych si doma postěžoval. Táta by mě seřezal jak koně! Dnes pár grázlů ušikanuje učitelku k smrti! Jak je to vůbec možné?! A to se rodiče jednoho z těch darebáků ještě odvolávají!

+15/−2
24.4.2016 19:29

R82o92s29t70i46s21l68a39v 43C86a77h21a 6923137227451

Tak si bezte narezat. Nikde nebylo prokazano, ze pricinou smrti byla sikana.

+2/−17
24.4.2016 19:35

K25a25r37e32l 53Z12a12v54ř58e64l 2557514900

a taky k tomu vůůůůbec nepřispěla....že jo? A vůbec jak si mohou žáci DOVOLIT šikanovat učitele?

+14/−1
24.4.2016 19:53

R68o28s72t85i59s55l12a30v 19C64a46h78a 6273767617261

To tezko nekdo z nas muze vedet, nebot duvod smrti zverejnen nebyl, takze je zbytecne davat takovato kategoricka tvrzeni.

+2/−7
24.4.2016 19:59

M83a63r17t83i62n 68J13e89s30e19n39s90k27ý 3258861553235

Taky otec podobného dárečka?

+5/−1
24.4.2016 19:57

R86o51s27t58i48s17l53a66v 42C93a16h72a 6843737837341

Darecku, mate snad dukaz, ze ta sikana je pricinou smrti? Nemate! A navic jste uplne mimo tema clanku.

+2/−9
24.4.2016 20:00

B92ř41e79t90i44s17l16a58v 69Š94í38m45a 9724391912

Jak si dovolujte psát pánovi, aby se bezel narezat?Ani jeden to nemuzete vedet, ale jeho názor je logictejsí nez vás. Sikana paní velmi ublizila a mohla k smrti prispet.

Sikana ve skole ovlivnuje i zdraví malých skoláku, psychosomatická onemocnení jsou dost castá!

+9/0
24.4.2016 20:00

R48o58s32t14i89s19l98a35v 25C98a39h95a 6363187837571

Narezat by si mel za to, ze odsuzuje, aniz by mel uplne informace.

Pokud si pamatuji dobre, psalo se, ze pani ucitelka mela zdravotni problemy jiz pri nastupu na skolu. Dale se psalo, ze zaci se omluvili, donesli kytku, pani ucitelka se tesila, ze uz vse bude v poradku. A nasledne zkolabovala. Takze bez presnych informaci se daji delat tezko zavery. Navic je toto vlakno absolutne mimo tema clanku.

+1/−9
24.4.2016 20:05

B33ř64e16t91i32s55l74a31v 51Š44í21m98a 9774211252

Kdyz se vám nelíbí, ze je to mimo téma clánku, proc reagujete?

Ackoliv také nevím, o jakou diagnózu se jednalo, naprosto zodpovedne vám mohu ríct, ze jí ta sikana na zdraví nepridala .... a nejaká kytka a omluva to asi vylepsit nemohla, uz to bylo prílis dlouho....

+6/0
24.4.2016 20:13

M30i69r64o23s33l35a51v 79K44a82š42p54a75r 3442767191321

Četl jsem jen úvod a stačilo:-/ Na život mají děti především rodiče, ano společnost a škola by v tomto měla být nápomocná ale úkol školy je primárně vzdělávací.

+8/−1
24.4.2016 19:11

M61i21r79o21s17l32a98v 26K13a56š81p47a74r 3862357471871

děti připravit především rodiče...

+2/0
24.4.2016 19:11

D24a74v66i53d 69M34e97r23h36a57u48t 3224302553170

No tak to je jasný proč máme mladý takový dacny když to učí takovýhle pomatenci.Doufám že jí jednou nějkej ten madej ukáže jak se má přispůsobit.Paní je my z vás zle

+3/−2
24.4.2016 18:52

R66o12s76t26i10s44l19a61v 41C23a17h32a 6933967957181

No Ty seš taky případ. Kritizuješ učitelku a sám napíšeš "je MY z vás zle". Hned dvě chyby. Z kolikáté třídy jsi vyšel?

+2/−1
24.4.2016 19:15

K55a29r38e56l 62Z44a65v18ř50e55l 2237924950

Když chybí argumenty i gramatika se hodí, že?:-P

+2/−2
24.4.2016 19:55

R51o76s89t36i36s40l17a84v 58C30a86h78a 6653147217561

Dobra, argument: Vy muzete kritizovat bez omezeni, na Vas se vzdelavani moc nepodpsalo. Evidentne za to mohla ucitelka a ne Vy.

0/0
24.4.2016 20:01

R26o74s29t38i61s40l66a10v 27C60a14h66a 6203187587881

Tak jinak, nedival jsem se na autory. Kritizovat bez omezeni muze pan Merhaut. Vas se muj vypad netyka, omlouvam se.

0/0
24.4.2016 20:06

K95a67r44e70l 39Z41a66v70ř65e10l 2697704170

Buďte tak laskav a neurážejte mne. Urážím já Vás?

A když už ostatní kritizujete za gramatické chyby, co třeba používat diakritiku?

0/−1
24.4.2016 20:13

R68o82s78t61i95s93l38a47v 73C67a89h45a 6323357187781

asi 7 minut pred Vasim prispevkem jsem se Vam omluvil. Vite, jak slozite je psat s diakritikou na mobilu? A T9 je na nic, ta pak haze nesmyslna slova.

0/0
24.4.2016 20:50

K12a27r47e22l 37Z89a68v45ř76e84l 2867434610

Vaší omluvy jsem si nevšiml...promiňte...a diakritika? Odkud myslíte, že píšu já?

0/0
25.4.2016 6:40

P67a94v40e95l 39T20e90s31a87ř58í22k 6640593570935

Takže soudružka ředitelka tvrdí, že vlastně vyřešila romský problém, tvrdí že 30% žáků z vyloučených lokalit naprosto bez problémů opouští její základní školu s ukončeným základním vzděláním, žádní kriminálníci nebo násilníci to nejsou, a pokračují v učebních oborech, učebních oborech s maturitou nebo na středních školách a potom jako kvalifikovaní nastupují do zaměstnání. 8-o

Mě osobně tohle tvrzení připadá jako osvětimská lež, to je jako kdyby někdo tvrdil že se mu z olova podařilo vyrobit zlato 8-o?

Tohle pokud se tady předkládá veřejnosti k uvěření by se mělo opravdu doložit konkrétně, jak ti žáci z téhle školy statisticky dopadnou.

+6/−1
24.4.2016 18:31

E76m80a92n18u41e61l 85K96l52o32b93o40u91k 1192255296189

A co těch zbylých 70 % žáků z vyloučených lokalit?

0/0
24.4.2016 23:11

M51i14c22h98a93l 15H36i95r97k87a 4807386870103

Je špatně, pokud je chce škola pouze připravovat na další studium a na výkon profese. Má je připravovat na život ... už tahle věta o něčem vypovídá, možná z těch nadanějších budou dobří sociální pracovníci, ale to bude asi tak všechno, pokud rovnou neskončí na sociálních dávkách, neboť dle paní ředitelky profese není to v životě nejdůležitější ...na jednu stranu má pravdu, ale právě ten ŽIVOT se na to bude ptát stále častěji ...

+3/−1
24.4.2016 18:26

R71o40s21t51i98s14l92a34v 30C16a19h42a 6533177257591

Samozrejme, ze skola pripravuje na zivot. Proc se jinak ucite biologii, zemepis, zaklady prava v obcanske nauce, pokud to nechcete studovat na VS?

+1/0
24.4.2016 18:43

E38m78a43n91u56e18l 53K80l77o85b86o81u45k 1622975256239

Třeba pro to mít všeobecný přehled? A nebýt za blbce? Ale to není určitě ta příprava pro život, co myslí paní ředitelka a i další co propagují inkluzi.

+3/0
24.4.2016 23:14

R43o92s68t61i96s73l29a14v 57C79a91h92a 6843727817871

Tak snad pro posmrtny zivot?

0/0
24.4.2016 23:41

V81l37a52d58i54s17l25a32v 67G69r31y27c 9154514848532

Dopadne to jak v USA, Švýcarech či jinde. Inkluzi ochutná jen chudina.

+12/0
24.4.2016 17:23

R21o26s39t72i31s90l75a81v 68C72a52h59a 6723887847111

Zde je odborniku na vzdelavani..... Pak neni divu, ze neustale roste pocet deti, ktere maji odklad skolni dochazky, i kdyz psychlogove rikaji, ze takove pocty jsou neumerne a pro radu deti je odklad kontraproduktivni.

0/0
24.4.2016 17:18

H24a10n56s 79J69ü72r63g88e85n 52L39e39g13l97e86r 9521379166485

Ta paní učitelka sdílí podivné názory o dnešních všeobecně vzdělávacích školách.

Nznám její intelektuální zázemí, ale to by se mělo vyšetřit.

Já jsem chodil do první třídy od října 1948 a od prvního dne jsme praktikovali inkluzi fyzicky postižených, a to úspěšně. Můj spolužák Míla F. byl po obrně, my jsme mu pomáhali s mobilitou a on nám vysvětloval učební látku - dobrá symbióza. Mentálně postižení dostávali speciální intenzivní péči v jiných odborných školách.

Já jsem se v této škole naučil během 1 roku perfektně česky. Někdy s kopancem, ale budiž. Možná, že to inspirovalo.

V roce 1957 jsme dostali na OV KSČ stranický úkol, dostat cikánské děti do školy. Zde soudruzi zastávali rozumný názor - ze své sociální bídy se dostanou jenom přes vzdělání.

Úspěch do dneška téměř nulový, moje tehdejší spolužačka, která to brala nádherně vážně se nad tímto neúspěchem při raportu u soudruhů úpěnlivě rozplakala.

Během mého pracovního pobytu v ČR v roce 1997 jsem si od poslance NS Ščuky musel vyslechnout, že jsme chtěli poničit cikánskou kulturu čechizováním. Přitom se mi vybavily slzy mé bývalé spolužačky. Být poblíž onoho poslance, neváhal bych, a nasolil mu muhutný pohlavek.

+11/0
24.4.2016 17:03

Z72d55e51n25ě60k 45P75a76v85l44í72k 7711934805461

Vaše stranické vzdělání se nezapře, postačí Vaše názory, nemusíte se k němu tak hrdě hlásit. Situace Romů u nás je důsledkem toho, že je komunisté nutili k asimilaci a k opuštění jejich jazyka (který neuznávali přestože se vyučoval v jazykových školách i na univerzitě), zakazovali jim kočování a snažili se je rozptýlit do různých obcí. Tím se narušila jejich sociální struktura a rodinné zázemí které byla pro jejich kulturu a soudržnost důležité. Důsledky tohoto přístupu pociťujeme dodnes a ani dnes není současná koncepce řešení romské problematiky plně vyjasněná a dokonalá.

0/−4
24.4.2016 23:37





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.