Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Škola se má přizpůsobit dětem, ne naopak, říká učitelka oceněná za inkluzi

Pestrá škola, kde jsou žáci s různými handicapy i bez nich je podle ředitelky základní školy v ústeckých Trmicích pro vzdělávání dětí nejlepší. „Je špatně, pokud je chce škola pouze připravovat na další studium a na výkon profese. Má je připravovat na život,“ říká Marie Gottfriedová v rozhovoru pro iDNES.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P55e66t48r 83B84ü58r68g19e13r 4237386827550

Tak to je směr, kterým se zřejmě základní školství šine: "Jsou to děti velmi šikovné například v matematice. Snažíme se samozřejmě i těmto dětem věnovat svoji péči..." I těmto dětem? Hm, pro práci v německých montovnách netřeba příliš matematiky, že? Očekávaný směr tedy bude exkluzivní vzdělání na soukromých placených školách a pro ty ostatní ne vzdělávání, nýbrž "příprava na život" jak velice hezky řekla paní ředitelka.Rv

0/0
27.4.2016 16:45

M60a95r34i51e 43Z33e83l25e93n43á 2334871269511

Jasně, po jedné ráně nastaví učitel vlídně a s porozuměním druhou tvář...:-/

+2/0
26.4.2016 11:12
Foto

O80s83k59a77r 31Š37t27e91j71f57a 2123267957599

Jde to do kytek. Jsem moc rád že už několik let studuji na víceletém gymnáziu. Ještě neinkluzivní třída.

+1/0
26.4.2016 7:36

J32á82n 26L27o98s14k28o44t 7455659235618

"... Škola se má přizpůsobit dětem, ne naopak, říká učitelka oceněná za inkluzi ..." ;-D;-D;-D

0/0
25.4.2016 13:41

J43a61n 39F72r14o60l95í41k 6266380285634

Nic nového pod sluncem. Už v roce 1953 kdy jsem chodil do ZDŠ byla inkluze vyřešena. Třídy byly rozděleny od 5. ročníku na a,b,c a do céčka šli ti největší tupci. Áčko jako špička jelo v tempu a s náročností a také všichni šli z devítky na gympl nebo průmyslovky. Z béčka se tam dostali nejlepší a céčko produkovalo učně nebo nevyučené. Kdyby nebylo těch stupidních politických akcí řekl bych, že školství v té době bylo špičkové. A především záleželo na osobnosti kantorů.

+2/0
25.4.2016 16:08

T60o60m27á42š 14K61l92í40m17a 4874647703593

jj skola se prizpusobuje se rikalo pridame hodinu telocviku, a efekt je takovy ze rodice daji zakum prvni tridy omluvenku na posledni hodinu kdy je zrovna telocvik ....

tak pokud se tedy skola ma prizpusobit tak navrhuji individualni plan pro kazdeho zaka :D, ale nevim co tam budou 9 let ucit - cist a psat :D ostatni at se nauci v zamestnani ci na pracaku

0/−1
25.4.2016 11:46

V16l70a27d46i61m49í24r 21P17r75o83k39e42š 8847976640981

Když už to ta paní myslí vážně, tak by měla zdůraznit, že přizpůsobovat se možná ano, ale pouze dětem, kteří budou mít pro školu a vzdělávací proces nějaký přínos, ale ne těm problémovým, který je v poslední době stále více.

Jistě, mezi zdravými dětmi by se měly vzdělávat i děti s určitým zdravotním hedikepem, ale měla by být hranice, kdy je taková výuka ještě únosná a nenaruší výuku zdravých dětí.

Nechtěl bych učit ve třídě, kde by byl potřebný, třeba u pěti či šesti dětí, dospělý asistent, to už není výuka ale pouze nějaký experiment.

Rušit ty tzv. zvláštní školy je hloupost, neboť je stále bohužel dost dětí, kteří se bez speciální výuky a speciálního přístupu speciálně vzdělaných pedagogů neobejdou.

+6/−2
25.4.2016 9:53

M28i16c54h96a63l 47M52i10l11l41e13r 9306312359732

budes se asi divit, ale pritomnost takovych asistentu je normalni ve skolach ruznych civilizovanych zemi. Moje neter (vzdelanim PhDr v pedagogickem oboru a odbornice na vzdelavani deti se "specialnimi potrebami"), je krajovou instruktorkou a koordinarkou pripravy techto asistentu. Podobne jako jeji dalsi kolegove.

Role techto asistentu je u nas u protinozcu nesmirne dulezita, protoze nemame ve skolach jen deti ruzne postizene a deti ze socialne slabych skupin s nepravidelnou skolni dochazkou a pripravou ( a lajdackymi rodici), ale take deti pristehovalcu z mnoha zemi. Casto neumi anglicky, kdyz tu zacnou chodit do skoly a anglicky neumi ani jejich rodice a sourozenci, tkaze neni nikdo, kdo by jim pomohl. V ruznych pripadech byla i jejich predchozi skolni dochazka a dosazena uroven vselijaka.

Zdejsi ucitele kvuli nim samozrejme nemohou zastavit vyucovani a pockat na vsechny tyto deti az to dohoni, aby mohli pokracovat spolecne. Nelze zdsrzovat akademicky progres ostatnich studentu/zaku.

Od toho tedy maji asistenty, aby temto detem pomohli zvladat ucivo a dohanet co treba. Dokonce tu mame na zakladkach tzv. "ctouci maminky a babicky", dobrovolnice ktere pravidelne dochazeji do skol, sednou si oddelene s temito detmi a pomahaji jim se ctenim. (U nas je dobrovolna cinnost v mnoha ruznych odvetvich verejneho zivota velmi rozvinuta.)

Kdyz potom v kazdorocne uverejnenych vysledcich statnich maturit, kde se znamky nedaji fixlovat, vidime jmena deti pristehovalcu se skvelymi vysledky ( a cteme pribehy nekterych z nich), vime, ze nas vzdelavaci system funguje.

+2/−1
25.4.2016 10:38

P73e11t54r 53F35i23a78l75a 9783496493533

Tomu se tady nikdo divit nebude, asistenti jsou v českých školách již nyní, s handicapovanými dětmi anebo s autisty, ale pán píše o tom, bude-li v jedné třídě současně pět až šest asistentů, že to naruší výuku.

Tady částečná inkluze funguje, někdy dobře, někdy špatně, záleží na tom, o jaké děti se jedná. Jenže inkluze, která má vstoupit v platnost, má začlenit do běžných škol i děti se značně nízkým intelektem, s IQ 70 a snad ještě nižším! Zatím navštěvují tzv. praktické školy, kde je pedagogický personál se vzděláním ve speciální pedagogice, ve třídách je mnohem méně dětí, učitelé se jim mohou více věnovat, a velká část takových dětí se pak i vyučila nějakému řemeslu.

V diskuzi se vyjadřovali rodiče dětí s mentálním postižením a převážně se shodli v tom, že pro jejich děti byla praktická škola lepší.

U dětí s fyzickým handicapem je to rozdílné, někteří rodiče si chválí zařazení do běžné školy, jiní dávají přednost specializované.

Nejlepší zkušenosti jsou z velkých škol, kde byly běžné třídy, praktické třídy a třeba i třídy pro vyloženě nadané děti, a některé hodiny měly děti společné, také družinu, jídelnu a volitelné kroužky.

Nechápu, proč by se měl rapidně změnit školský systém jen kvůli tomu, že v praktických školách je poměrně dost cikánských dětí anebo proto, že na západě to funguje trochu jinak. Kolik takových asistentů bývá u vás současně v jedné třídě a kolik dětí je ve třídě celkem?

+4/0
25.4.2016 11:48

P51e58t73r 29O18b42r51l87í46k 2643145181173

Když jsem chodil do školy, tak si pamatuju, že pro ty žáky co nestíhali, fungovaly doučovací kroužky.

Chápu , že jsou děti slabší a taky hujeři. Bylo to a bude.

Taky jsem nebyl žádný lumen.O to víc jsem se musel učit a nemohl jsem se spoléhat na to , že mi třída tzv. přizpůsobí.

+4/0
25.4.2016 9:06

P79e93t61r 47O81b17r86l54í57k 2653675831523

Na život mají děti především připravit rodiče.

+1/0
25.4.2016 8:56

J21a73n 15C36h78o28b23o96t 5972574528661

A co, když to neudělají, uděláte z nich automaticky klienty sociálky? Výhrou pro společnost je, když se i děti, jejichž rodiče neuměli, nebo nechtěli, podaří co nejlépe vzdělat a udělat z nich schopné členy společnosti.

Vezměte si jen toho kluka z článku. Mohl hnít v ústavu. Takhle studuje a jednou vám může zachránit život.

0/0
25.4.2016 23:04

L82u21b87o82š 84M37a46r49u44š27k42e84v23i40č 1665428662

Měli by jsme všechny děti, které nevyhovují kritériím pracujícího a dělného lidu a z jejich pohledu to jsou mrzáci, zavřít do ústavů za dvojitý plot s ostnatým drátem pod napětím. Jen tak lze správně tyto děti a děti ve školách pro normální děti,8-o připravit správně na život v české společnosti.....Co ještě zkusit eugeniku , milí hodní slované...?

0/−4
25.4.2016 7:26

B96ř10e18t61i34s88l40a23v 40Š38í35m89a 9924821942

Luboš Maruškevič

Racte se vyjadrovat v duchu prísloví - kazdý cikán hádá dle své planety?Rv

+3/0
25.4.2016 9:52
Foto

K13a94r25e33l 74S65c73h79w40e47i13t75z55e72r 7514645860553

Paní, co dělá většinou s malými občánky druhé kategorie, nemůže svou vizi fungování školství vnucovat většině...

+7/0
25.4.2016 7:01

M64i41c60h52a58l 31M86i98l52l70e95r 9176242549332

inkluze ma sve vyhody protoze skutecne pripravuje na zivot.

Dulezite je ale mit k tomu prislusne kvalifikovane asistenty, protoze nelze podporovat inkluzi na ucet nadanych a pracovitych zaku, aby se jako nasledek zanedbavalo jejich vzdelani a snizoval jejich akademicky potencial.

Nelze take nasazovat vyucovaci uroven na nejnizsiho spolecneho jmenovatele jen aby "vsichni prosli rocnikem".

Ze vseho nejvic mi na reditelcine projevu vadi odstavec o tom, jak se nadanejsi deti venuji tem pomalym, vysvetluji jim latku a pomahaji jim. To neni role zaku, kteri tim ztraceji cas potrebny pro sve vlastni vzdelavani, ale kvalifikovaneho personalu - asistentu.

Pokud to delaji mimo skolu, napr. travi cas se slabsim kamaradem a venuji jeho cast domacim ukolum, to je uz trochu jina.

Sam jsem takhle v 7. -8.tride pomahal kamosovi -spoluzakovi. Ten extra cas, ktery jsem stravil s nim nad domacimi ukoly, byl pro mne pozitivni, ale abych to delal behem skolnich hodin, to nebylo mozne.

+4/0
25.4.2016 5:41

J59a88n 20C45h51o19b90o40t 5352374308861

Ti žáci tím nic neztrácejí, to je velmi omezený pohled. Učí se tím...mimo jiné i hlouběji rozumět přesně té látce, kterou vysvětlují. A také se tím učí lekce pro život. Jednou třeba budou shopnější a otevřenější, než nositelé takto úzkoprsých názorů.

0/0
25.4.2016 23:08

M85i64c67h67a86l 69M12i46l28l62e51r 9526652119862

zaci se uci hloubeji porozumet vysvetlovanim pokud to delaji ve svem vlastnim case, tj. teba v dobe domacich ukolu a domaciho studia.

Kdyz jsou ve skole, kazdy ze zaku ma poslouchat vyklad ucitele, venovat se soucasnemu zadani prace a ne se zabyvat tim, co dela nekdo jiny nebo kde ktera moucha lita.

Kdyz je jejich pozornost obracena na reseni problemu jineho zaka a ne na ucitele, je dost pravdepodobne, ze prijdou o cast vykladu. Nehlede ani na to, ze kdyz dostanou od ucitele zadani prace a ve tride se 30 zaky zacne 10 zaku vysvetlovat latku 10 zakum s pomalejsim vnimanim, bude tam dost hlasity bor.....verejny dum. Ucitelovy pripadne poznamky nebo instrukce nebude ani slyset a tech 10 zaku akademickou urovni uprostred, kteri potrebuji klid na soustredeni na vlastni praci, nebude mit prostredi, jake k ni potrebuji a jejich uroven take pujde dolu. Nehlede ani k tomu, ze kdyz se kazdy ve tride snizi vykonem prace na nejnizsiho spolecneho jmenovatele, tech 10 nejnadanejsich si sice porad povede dobre, ale budou tazeni dolu a nedosahnou sveho akademickeho potencialu.

Pokud tohle povazujes za uzkoprse, bud vubec nevis co mluvis, nebo mas tak pokrivene a vylozene nerealisticke predstavy, ze je mi te lito. Nebo mas dite, ktere potrebuje zvlastni peci a ocekavas nerealisticky od vsech, aby se kvuli nemu obraceli naruby at to stoji co to stoji.

Je nutne si uvedomit, ze ne kazde dite je akademicky nadane a prijmout, ze ne kazde ma potencial byt nuklearnim vedcem nebo mozkovym chirurgem. Kazde dite ma svuj vlastni talent, ktery by melo rozvijet, ne byt mermomoci strkano do stejne sablony na ukor jinych. Dokoncit jen zakladni vzdelani, vyucit se nejakemu remeslu nebo podle zajmu a predpokladu se zaucit v nekvalifikovane praci, mit praci a zit poctive je stejne tak chvalyhodne jako mit 5 titulu z VS.

+1/0
27.4.2016 6:05

F66r31a18n44t39i87š31e31k 22C61h54m51e14l55a50ř 6298260

Všechny cesty do pekla jsou dlážděny dobrými úmysly :-/

+9/0
24.4.2016 23:38

Z30d10e10n23ě87k 13P37a30v53l51í86k 7411354675921

Velmi oceňuji vše, co paní ředitelka Gottfriedová dělá a jaké má názory. Plně s nimi souhlasím a domnívám se, že je to jediná správná cesta přes časté výhrady proti společnému vzdělávání pokud možno všech dětí na prvním a možná i druhém stupni. Vím, jaká je v Ústí situace, že to není jednoduché. Pracoval jsem několik let na FSE UJEP a stále jsem s kolegy v kontaktu. Mám však jeden dotaz a to se týká romského jazyka. Umí někdo z asistentů romsky? Vím, že se jedná o složitou otázku, ale zároveň vím také, že rodný jazyk je něco víc než dorozumívací prostředek, neboť k němu má každý emocionální vztah. Je to také jediné, co je Romům vlastní a při jeho rozvíjení by se určitě zlepšila i znalost a výuka češtiny. Prosím o odpověď na email <pavlik@natur.cuni.cz>

0/−10
24.4.2016 23:12

K84a17r14e73l 14Z29a85v56ř96e42l 2457544340

Krásný příklad má pán v doporučovaných příspěvcích o fotbalové inkluzi. Paní učitelka je podle mě odvážná a silná žena. Učit bych tam nechtěl. Bohužel si myslím, že svůj um odvahu a nadšení investovala do života neschopného projektu.

+10/−2
24.4.2016 20:16

M24a59r42t72i22n 32J36e45s10e85n52s43k14ý 3168181443785

Chyba je ve výchově v rodině. U nás měl učitel autoritu. Když jsme něco vyvedli, dostali jsme ukazovátkem nebo rovnou pár facek a bylo to(je mi 50). Nedej bůh, abych si doma postěžoval. Táta by mě seřezal jak koně! Dnes pár grázlů ušikanuje učitelku k smrti! Jak je to vůbec možné?! A to se rodiče jednoho z těch darebáků ještě odvolávají!

+15/−2
24.4.2016 19:29

R44o80s35t86i58s29l47a45v 55C21a11h24a 8535261540672

Tak si bezte narezat. Nikde nebylo prokazano, ze pricinou smrti byla sikana.

+2/−17
24.4.2016 19:35

K82a95r38e91l 53Z68a22v45ř66e48l 2167274300

a taky k tomu vůůůůbec nepřispěla....že jo? A vůbec jak si mohou žáci DOVOLIT šikanovat učitele?

+14/−1
24.4.2016 19:53

R70o24s79t48i62s63l10a73v 97C37a10h22a 8345761750242

To tezko nekdo z nas muze vedet, nebot duvod smrti zverejnen nebyl, takze je zbytecne davat takovato kategoricka tvrzeni.

+2/−7
24.4.2016 19:59

M44a85r42t36i87n 46J32e22s15e86n89s22k22ý 3518911793415

Taky otec podobného dárečka?

+5/−1
24.4.2016 19:57

R28o34s50t85i43s14l63a89v 66C19a96h11a 8905411430452

Darecku, mate snad dukaz, ze ta sikana je pricinou smrti? Nemate! A navic jste uplne mimo tema clanku.

+2/−9
24.4.2016 20:00

B68ř51e14t30i83s93l81a76v 56Š36í56m76a 9194601842

Jak si dovolujte psát pánovi, aby se bezel narezat?Ani jeden to nemuzete vedet, ale jeho názor je logictejsí nez vás. Sikana paní velmi ublizila a mohla k smrti prispet.

Sikana ve skole ovlivnuje i zdraví malých skoláku, psychosomatická onemocnení jsou dost castá!

+9/0
24.4.2016 20:00

R85o18s42t91i57s51l73a57v 51C38a72h96a 8785231240132

Narezat by si mel za to, ze odsuzuje, aniz by mel uplne informace.

Pokud si pamatuji dobre, psalo se, ze pani ucitelka mela zdravotni problemy jiz pri nastupu na skolu. Dale se psalo, ze zaci se omluvili, donesli kytku, pani ucitelka se tesila, ze uz vse bude v poradku. A nasledne zkolabovala. Takze bez presnych informaci se daji delat tezko zavery. Navic je toto vlakno absolutne mimo tema clanku.

+1/−9
24.4.2016 20:05

B95ř58e77t76i81s50l75a21v 43Š39í67m19a 9864771162

Kdyz se vám nelíbí, ze je to mimo téma clánku, proc reagujete?

Ackoliv také nevím, o jakou diagnózu se jednalo, naprosto zodpovedne vám mohu ríct, ze jí ta sikana na zdraví nepridala .... a nejaká kytka a omluva to asi vylepsit nemohla, uz to bylo prílis dlouho....

+6/0
24.4.2016 20:13

M23i56r57o21s24l81a98v 51K87a26š77p55a77r 3552317831961

Četl jsem jen úvod a stačilo:-/ Na život mají děti především rodiče, ano společnost a škola by v tomto měla být nápomocná ale úkol školy je primárně vzdělávací.

+8/−1
24.4.2016 19:11

M42i21r53o80s60l81a18v 13K67a65š80p24a22r 3152487641591

děti připravit především rodiče...

+2/0
24.4.2016 19:11

D65a83v32i65d 13M88e23r59h36a87u65t 3714292423860

No tak to je jasný proč máme mladý takový dacny když to učí takovýhle pomatenci.Doufám že jí jednou nějkej ten madej ukáže jak se má přispůsobit.Paní je my z vás zle

+3/−2
24.4.2016 18:52

R18o82s21t53i66s62l42a95v 74C12a20h24a 8425691730142

No Ty seš taky případ. Kritizuješ učitelku a sám napíšeš "je MY z vás zle". Hned dvě chyby. Z kolikáté třídy jsi vyšel?

+2/−1
24.4.2016 19:15

K71a17r23e94l 64Z10a74v76ř17e63l 2677114550

Když chybí argumenty i gramatika se hodí, že?:-P

+2/−2
24.4.2016 19:55

R29o47s94t46i47s36l14a32v 36C20a92h13a 8515351890112

Dobra, argument: Vy muzete kritizovat bez omezeni, na Vas se vzdelavani moc nepodpsalo. Evidentne za to mohla ucitelka a ne Vy.

0/0
24.4.2016 20:01

R77o97s26t66i24s61l10a22v 29C91a52h81a 8465761580972

Tak jinak, nedival jsem se na autory. Kritizovat bez omezeni muze pan Merhaut. Vas se muj vypad netyka, omlouvam se.

0/0
24.4.2016 20:06

K74a94r29e81l 72Z29a95v31ř47e10l 2487794120

Buďte tak laskav a neurážejte mne. Urážím já Vás?

A když už ostatní kritizujete za gramatické chyby, co třeba používat diakritiku?

0/−1
24.4.2016 20:13

R12o61s58t48i86s16l84a68v 83C87a15h85a 8945341270432

asi 7 minut pred Vasim prispevkem jsem se Vam omluvil. Vite, jak slozite je psat s diakritikou na mobilu? A T9 je na nic, ta pak haze nesmyslna slova.

0/0
24.4.2016 20:50

K60a49r89e43l 44Z15a76v40ř69e28l 2157774300

Vaší omluvy jsem si nevšiml...promiňte...a diakritika? Odkud myslíte, že píšu já?

0/0
25.4.2016 6:40

P44a76v61e60l 41T27e88s89a33ř96í89k 6520223150215

Takže soudružka ředitelka tvrdí, že vlastně vyřešila romský problém, tvrdí že 30% žáků z vyloučených lokalit naprosto bez problémů opouští její základní školu s ukončeným základním vzděláním, žádní kriminálníci nebo násilníci to nejsou, a pokračují v učebních oborech, učebních oborech s maturitou nebo na středních školách a potom jako kvalifikovaní nastupují do zaměstnání. 8-o

Mě osobně tohle tvrzení připadá jako osvětimská lež, to je jako kdyby někdo tvrdil že se mu z olova podařilo vyrobit zlato 8-o?

Tohle pokud se tady předkládá veřejnosti k uvěření by se mělo opravdu doložit konkrétně, jak ti žáci z téhle školy statisticky dopadnou.

+6/−1
24.4.2016 18:31

E41m76a85n34u70e14l 13K48l98o88b68o67u56k 1802185266869

A co těch zbylých 70 % žáků z vyloučených lokalit?

0/0
24.4.2016 23:11

M78i90c62h53a37l 34H43i91r10k53a 4697266920533

Je špatně, pokud je chce škola pouze připravovat na další studium a na výkon profese. Má je připravovat na život ... už tahle věta o něčem vypovídá, možná z těch nadanějších budou dobří sociální pracovníci, ale to bude asi tak všechno, pokud rovnou neskončí na sociálních dávkách, neboť dle paní ředitelky profese není to v životě nejdůležitější ...na jednu stranu má pravdu, ale právě ten ŽIVOT se na to bude ptát stále častěji ...

+3/−1
24.4.2016 18:26

R90o91s71t29i38s50l29a53v 58C40a73h22a 8615511570312

Samozrejme, ze skola pripravuje na zivot. Proc se jinak ucite biologii, zemepis, zaklady prava v obcanske nauce, pokud to nechcete studovat na VS?

+1/0
24.4.2016 18:43

E43m51a87n72u64e42l 23K57l86o49b61o89u78k 1132585776819

Třeba pro to mít všeobecný přehled? A nebýt za blbce? Ale to není určitě ta příprava pro život, co myslí paní ředitelka a i další co propagují inkluzi.

+3/0
24.4.2016 23:14

R95o25s75t63i19s88l87a45v 59C46a13h23a 8625211810492

Tak snad pro posmrtny zivot?

0/0
24.4.2016 23:41

V52l32a36d73i14s79l36a58v 57G70r50y11c 9664634798362

Dopadne to jak v USA, Švýcarech či jinde. Inkluzi ochutná jen chudina.

+12/0
24.4.2016 17:23

R25o43s78t55i41s55l78a41v 98C83a28h82a 8765531720852

Zde je odborniku na vzdelavani..... Pak neni divu, ze neustale roste pocet deti, ktere maji odklad skolni dochazky, i kdyz psychlogove rikaji, ze takove pocty jsou neumerne a pro radu deti je odklad kontraproduktivni.

0/0
24.4.2016 17:18

H49a17n38s 60J36ü51r18g90e44n 49L15e61g27l46e44r 9911829336855

Ta paní učitelka sdílí podivné názory o dnešních všeobecně vzdělávacích školách.

Nznám její intelektuální zázemí, ale to by se mělo vyšetřit.

Já jsem chodil do první třídy od října 1948 a od prvního dne jsme praktikovali inkluzi fyzicky postižených, a to úspěšně. Můj spolužák Míla F. byl po obrně, my jsme mu pomáhali s mobilitou a on nám vysvětloval učební látku - dobrá symbióza. Mentálně postižení dostávali speciální intenzivní péči v jiných odborných školách.

Já jsem se v této škole naučil během 1 roku perfektně česky. Někdy s kopancem, ale budiž. Možná, že to inspirovalo.

V roce 1957 jsme dostali na OV KSČ stranický úkol, dostat cikánské děti do školy. Zde soudruzi zastávali rozumný názor - ze své sociální bídy se dostanou jenom přes vzdělání.

Úspěch do dneška téměř nulový, moje tehdejší spolužačka, která to brala nádherně vážně se nad tímto neúspěchem při raportu u soudruhů úpěnlivě rozplakala.

Během mého pracovního pobytu v ČR v roce 1997 jsem si od poslance NS Ščuky musel vyslechnout, že jsme chtěli poničit cikánskou kulturu čechizováním. Přitom se mi vybavily slzy mé bývalé spolužačky. Být poblíž onoho poslance, neváhal bych, a nasolil mu muhutný pohlavek.

+11/0
24.4.2016 17:03

Z47d76e12n93ě20k 76P56a41v15l95í17k 7751804265771

Vaše stranické vzdělání se nezapře, postačí Vaše názory, nemusíte se k němu tak hrdě hlásit. Situace Romů u nás je důsledkem toho, že je komunisté nutili k asimilaci a k opuštění jejich jazyka (který neuznávali přestože se vyučoval v jazykových školách i na univerzitě), zakazovali jim kočování a snažili se je rozptýlit do různých obcí. Tím se narušila jejich sociální struktura a rodinné zázemí které byla pro jejich kulturu a soudržnost důležité. Důsledky tohoto přístupu pociťujeme dodnes a ani dnes není současná koncepce řešení romské problematiky plně vyjasněná a dokonalá.

0/−4
24.4.2016 23:37





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.