Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stáda na dohled paneláků. Pražská chráněná území spásají ovce i jalovice

V okolí Milíčovského rybníka na jižním okraji Prahy se ozývá bečení téměř dvou set ovcí a jehňat. Velké stádo si pronajal pražský magistrát, aby mu pomohlo spásat traviny v těžko přístupném terénu a v chráněných územích. Ovce spolu s kozami a krávami budou od dubna do října putovat mezi padesáti lokalitami po celém hlavním městě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J95o36s76e51f 83V46l58t29a56v85s78k87y 3895735801933

Ovce a skot kolem mesta planuji prevzit prazsky magistrat.

0/0
24.4.2016 19:07

K74a56r31e83l 49D25r52d12a 6514792647

U Milíčova jsem byl nedávno. Jsou tady koně městské policie. Z louky je spíš bahniště. Nově vysázené stromy okousané na dřevo nějakým poníkem či koněm... Do toho chce někdo majznout ještě krávy? Ten zdejší přírodní koutek tady rozjel předseda místní ODS a kolega Mlejnského. Je to nedodělané, jen bordel. Na radnici je dnes vše jinak.

Mně to "na vlastní oči" přijde spíš jako pěkný průšvih.

Navíc starostu Štylera a hnutí místních občanů, co vyhráli volby, koukají právě vykopat z radnice zastupitelé z TOP 09 a od Mlejnského mj. za smlouvy na údržbu zeleně. Na Jižním Městě teď provádí údržbu firma, co má jasný popis práce. Těch ovcí se týkají plochy, někde při okraji, které se ani udržovat nemusí. Takže je to taková aktivita podle mě patrně o ničem a placená pro nic. Doufám, že to nehradí Praha 11 za nějaké přehnané částky, co jí chybí jinde.

0/0
24.4.2016 18:09

T48o85m16a43s 21M85a92t50e66r19a 4616961763263

Se řeší ovce ... a to stádo - je to spisovný terminus technikus, kastrát býka - nikomu nevadí?

0/0
24.4.2016 16:29

P70e21t22r 22H43a25r93i39p35r91a72s12a74d 49H54a55j22i13č 8973400254177

Je dobře, že taková aktivita vznikla a má už relativně dlouhou tradici. Je možné, že se už zlepšuje nejen stav těchto chráněných lokalit a vrací se do nich druhová diverzita. Například netřesk , kterému se daří na teplých vápenitých loukách spásaných ovcemi. Stejně tak by se mohl opět začít objevovat jasoň červenooký, který je vázaný na výskyt rozchodníků, které jsou také teplomilné a jehož listy se housenky jasoně živí.

+4/0
24.4.2016 14:28

M70a92g37d31a 80K22a83t26z58o85v19á 9716371809378

Tady na Rané se taky chovají "vypásací" ovečky, kvůli ochraně vzácných rostlin.

0/0
24.4.2016 16:41
Foto

S18t22a53n71i74s82l40a92v 66M40í79č47e68k 3788455895166

Tady je něco pro redakci: https://www.youtube.com/watch?v=C49NPmqEwK0

Ovce je v čase 1:23 a pak je hned koza.

+2/0
24.4.2016 13:43

O33l42d89ř40i10c59h 97J44a52n26e30č45e31k 8479406413111

R^R^cekal jsem co se z odkazu vyklube a on tenhle hit ;-D

nicmene - tedy podle (severnich) Nemcu ovce dela 'mäh' a koza 'bäh' - zajimave...

+1/0
24.4.2016 17:01

A50n38t24o98n31í49n 39M22n89i61c12h 6759922192356

mečení téměř dvou set ovcí a jehňat. ;-D !! ;-D ;-D

+2/−1
24.4.2016 13:00

P52e29t40r 36H30a38r72i68p37r50a39s61a91d 61H35a38j39i19č 8533780244497

Ovce ani jehňata nemečí, ovce bečí. Ale hlavně, že jste vysmátej.

+1/−1
24.4.2016 14:09

O75l21d52ř37i37c34h 66J87a19n10e95č89e18k 8119186673711

po poledni - a ocividne jeste ve 13:00 kdyz to pan Mnich psal - v prvni vete clanku opravdu stalo to, co citoval, tedy ze ovce meci - prectete si diskuzi nize. pak to opravili.

+1/0
24.4.2016 17:04

O72l98d97ř62i16c68h 24J11a81n79e18č33e61k 8529436233981

teda hned prvni veta je fakt perla - "se ozyva meceni ovci a jehnat" ;-D pan novinar ocividne vyrostl uprostred betonove dzungle, zivou ovci videl poprve pri psani clanku - anebo mozna vubec, protoze prselo a mu se na pastvinu nechtelo - a kdyz se ve skolce probiralo, jak dela ktere zviratko, tak chybel... idnes je fakt cim dal lepsi. no aspon se clovek pobavi, kdyz uz trci v nemocnici...

+3/−3
24.4.2016 12:41

P91e12t12r 63H50a62r68i41p60r30a59s83a93d 62H64a39j20i90č 8713540354747

Čtu tam, že bečí, ale asi je takový překlep celkem irelevantní.

0/−2
24.4.2016 14:12

O38l72d29ř14i72c23h 54J94a10n13e86č16e47k 8679146133411

jo, protoze to nekdy mezi 13:00 a 14:00 opravili. predtim tam bylo 'meci'.

0/0
24.4.2016 17:05

K48a77r12e32l 74T61e45s51t69e26r 9617160271676

Fakt je, že tam mohlo být "bečení a mečení". Na druhou stranu, citoslovce jsou ošemetné, některé ovčí druhy mají k bečení asi tak daleko, jako ratlík k citoslovci "baf"

+2/0
24.4.2016 14:15

O84l36d72ř97i39c49h 94J66a68n37e72č23e22k 8269886593331

no kdyz "ovce a jehnata" (tj. ovce a jejich mladata), tak bezpochyby "beceni" a zadne "meceni" (jak v clanku stalo puvodne). anebo snad vite v CR o oblasti, kde se rika, ze ovce meci a kozy beci?

podle severnich Nemcu ocividne jo (viz odkaz p. Micka vyse).

+1/0
24.4.2016 17:09

E90v41a 88R48o79c73c39o 6858120129529

Ovce bečí, kozy mečí. Hodinky nebo holínky....Novináři.....

+5/0
24.4.2016 12:25

L65u95b86o20š 72M40a88r76e96k 1712475436131

Cože?

Město za to platí 1,3 milionů ročně?8-o

0/−3
24.4.2016 12:05

K74a63r88e16l 84T12e21s60t37e36r 9227360531376

Jo, o hodně míň, než kdyby totéž dělali sekačky a kroviňáky. O kvalitě nemluvě

+10/0
24.4.2016 12:25

P97e34t69r 54H73a53r18i55p94r96a83s46a24d 53H51a25j29i25č 8773980424937

Nejen o kvalitě. Jde o chráněná území. Hluk, smrad ze spalin a všude rozstříkaný olej, to jsou "vedlejší" efekty. :-(

+4/0
24.4.2016 14:32

K71a28r34e73l 75T40e38s51t58e22r 9487690431136

Přesně to jsem chtěl úkryt pod "kvalita". Kvalita života, kvalita prostředí, kvalita trávníku...

0/0
24.4.2016 19:29

J53i63ř90í 47N16o90s26e73k 1628437851906

Pro ty, co tvrdí, že majitel stáda by měl za pastvu platit: Jste trochu mimo.

Sekání travnatých ploch (a že jich na Jižňáku je mnohem víc než na jiných sídlištích) je pěkně drahá legrace, nehledě na to, že celodenní řev sekačky vám solidně rozjasní víkend.

+20/0
24.4.2016 11:49
Foto

O45l59d36r79i42c81h 19S72z59e93l24i44g11a 7583432569369

Jen další cesta, jak vytáhnout a přesměrovat z obecní kasy peníze. Normálně platí majitel stád za pastviny.

0/−21
24.4.2016 11:33

D49a43n70i89e59l 76R23e34i60c35h79e59l 8849369883

"Ovce spolu s kozami a krávami budou od dubna do října putovat mezi padesáti lokalitami po celém hlavním městě."

Za tohle by žádný majitel neplatil. Očividně problematice nerozumíte.

+20/0
24.4.2016 11:38

V24l48a59d95a69n 49Č49e87r75n29ý 8672516143576

"V okolí Milíčovského rybníka na jižním okraji Prahy se ozývá mečení téměř dvou set ovcí a jehňat."

Moje třííleté dítě by panu "novináři" vasvětlilo, že ovce nemečí, ale bečí! 8-o

+7/−1
24.4.2016 11:30

D90e78n50i81s 13H71u82m19l 4762215985116

ještě prosím třicetkrát, jinak váš pravopis taky nic moc

+2/−2
24.4.2016 11:36

O10l81d96ř81i82c45h 54J63a48n41e18č93e67k 8609306753291

tomu bych pravopis nerikal, to je proste schopnost psat

(a nez se do me pustite, ze nepisu cesky, protoze bez diakritiky, vemte prosim v potaz, ze mam pravou ruku v sadre a nemam cesky popsanou klavesnici)

+1/0
24.4.2016 12:45

D84e12n85i44s 82H77u31m17l 4762745595776

Je hezké, že znovu objevují už objevené, třeba kolem Lodnýna teď bečí jehňata všude. Jen se obávám, že jim zas nějaký dobroser bude cpát čersvé pečivo, podobně jako když otrávili koně v Milovicích.

+2/−2
24.4.2016 11:29

O25l47d59ř23i72c67h 65J52a30n64e29č20e95k 8629326273301

to objevili novinari idnesu, kteri ani nevedi, ktere zvire meci a ktere beci - pokud vim, v Troji se paslo uz cca. pred 7 lety.

za druhou vetu plus. bohuzel.

+1/0
24.4.2016 12:48

D16a83v85i79d 33F42a37k30t78o91r 2151315326158

hmmm... než jsem si přečetl ten nadpis, tak jsem si podle obrázku myslel, že to bude článek o Černobylu...

0/0
24.4.2016 11:26

J30a17n 13U34l67r50y37c24h 4401647560188

příznak absolutní vymknutosti současného fungování rozvinuté západní společnosti z přirozených kolejí: a) Praha PLATÍ přes milion ročně za to, že NECHÁ PÁST zvířata NA SVÝCH POZEMCÍCH; b) nejspíš na tom nikdo ze čtenářů článku ani přispěvatelů do vlákna neshledavá nic podivného...

0/−5
24.4.2016 11:26

J62a27n 62U71l47r31y96c51h 4271497930678

(P.S. tak nás podobná myšlenka napadla 2 najednou; samozřejmě to lze vidět jako typickou neschopnost obecních úředníků, ale možná by se rozumnější varianty (nechat si za pastvu platit, provozovat chov coby výdělečný podnik), nakonec ukázaly jako ještě nevýhodnější, případně nefunkční řešení...; docela bych to viděl jako typický projev celkové vymknutosti doby z kloubů...)

0/−2
24.4.2016 11:42

P67e18t51r 44H59a32r22i61p93r51a54s35a17d 85H64a59j74i95č 8403690244747

Spočítejte si, kolik by stály 2-3 seče ročně. Dnes by to nikdo kosou nedělal, takže si přičtěte cenu za benzín, je to dost těžká práce, navíc kvalifikovaná. Potřebujete ochranné pomůcky, takže se budete celý den potit v hluku a ve smradu na slunci v brnění a budete mít namožená záda, protože ta potvora je těžká a zatěžuje páteř stranově. Pak se to musí vyhrabat a seno někde zlikvidovat. Takže budete potřebovat odvoz a zaplatíte i za to, že to nějaká spalovna spálí. Pokud jste viděl, jak vypadá křeovinořezem "posečená" louka, tak tomu říkám vymknutá doba z kloubů. Opravdoví sekáči to měli zarovnané a tráva byla v jedné řadě. To ale už snad nikdo neumí. A ne, aby to lítalo na všechny strany a když se šmudla zamyslí, tak to vyholí až na hlínu. ;-D

Výsledkem je, že to stejně nikdo neseká, všechno to zarůstá třtinou. Děti a bezdomovci si tam rozdělávají ohníčky a pak hoří v širém okolí kdeco.

+4/0
24.4.2016 14:52

O57l40d70ř18i78c15h 65J35a48n45e26č26e15k 8779916273131

a to jsou 2 az 3 sece rocne myslim hodne malo (pokud se bavime o udrzbe krajiny a nikoliv o produkci sena)

0/0
24.4.2016 17:12

O61l66d44ř23i54c40h 97J22a72n34e65č81e12k 8749466363951

pokud by mel nekdo zajem na pozemcich mesta past sve stado, pak by po nem mesto pochopitelne melo penize pozadovat.

ale pastva maleho stada pro komercni ucely na okraji sidliste, kde se musi neustale hlidat a casto presouvat, nemuze byt nikdy rentabilni, tedy se nenajde nikdo, kdo by si pastviny chtel pronajmout.

mesto sve pozemky musi udrzovat, takze platit za to musi tak jako tak. pritom udrzba pastvou ma oproti mechanizaci mnoho nespornych vyhod.

mj. budou mestske deti vedet, ktere zvire meci a ktere beci (tedy pokud to vedi jejich rodice - pokud ne, snad si to vygoogli, nez aby verili idnesu...)

+3/0
24.4.2016 12:54

S25t68a60n96i18s61l26a24v 83K75r45e67j46c51a95r 6137896883224

Tady ale nejde o rentabilitu, ale o dvě věci!! Ušetřit za sekáče, a ukázat dětem domácí zvířectvo běžné v předminulém století. Máte pravdu, hlídat a chránit před blbci se tyto stádečka musí. Lidé z měst i s budoucím vyšším vzděláním, se mnohdy stávají blbci vandaly. R^

+2/0
24.4.2016 13:17

O48l25d52ř75i82c94h 53J87a83n40e94č65e39k 8719466253641

tak ja si nemyslim, ze ukazat detem zvirata by byl jeden ze dvou hlavnich duvodu, proc se to tak dela - spis si myslim, ze jde hlavne o snahu zachovat cenne biotopy a vubec bohatou krajinu a pritom asi i usetrit (netusim, co stoji mechanicke sekani) - ze se deti mohou chodit divat na zviratka je podle me toliko prijemny bonus. ale o to se asi nemusime hadat ;-)

+1/0
24.4.2016 17:17

J72a48n 66U27l97r10y68c59h 4571757360148

když konstatujete, jak je obhospodařování menších ploch (ostatně nejspíš i

velkých - dotace se přece dávají i za sekání všech zemědělských pozemků) nerentabilní, popisujete ovšem současný, nepřirozený stav...;

porovnáte-li si fotografie Česka z minulého přelomu století s dneškem, nejspíš vás praští do očí 2 markantní rozdíly - dnešní zadrátovanost (elektrické vedení) a všudypřítomná zarostlost - houštiny, stromy oproti dřívější pečlivě vyholené krajině (zvlášť ilustrativní je projekt a publikace Letem českým světem, spočívající v tom, že po stu letech skupina fotografů pořídila co nejshodnější záběry s originálním souborem původní stejnojmenné série) - oba dva jevy spolu souvisí - vypovídají o dostupnosti energie a díky ní poklesu ceny zemědělsky využitelné půdy - ty pečlivě oholené stráně pochopitelně před 100 lety nikdo jednou tejdně neobjížděl sekačkou, ty se intenzivně vypásaly...;

dík laciné energii, kterou vrážíme do zemědělské výroby (dílem na syntetická hnojiva, dílem do vlastního obhospodařování (a zpracování a transportu) pomocí strojů), můžou panovat poměry, kdy značná část zemědělské půdy je doslova bezcenná - viz i tento konkrétní příklad;

problém je, že zatím jde o jasně slepou uličku - drtivá část té energie vrážené do rostlinné (tudíž i s ní provázané živočišné) výroby (příznačný název) je pořád z neobnovitelných zdrojů, takže jde evidentně o neudržitelný, a tudíž nenormální stav... (takže pastva i na sebemenších kousíčcích pozemků samozřejmě není nerentabilní "nikdy", může být zatraceně rentabilní a vyhledávaná, k tomu stačí zas ne tak velká změna současných ekonomicko technologických poměrů; mimochodem já sám pamatuju na obrázek, kdy ještě v 70. letech tvrdošíjně přežívající soukromý zemědělec pravidelně pásával svou jedinou kravku na krajích okresní silnice..., sice případ zaviněný taky nepřirozenou situací, ale v podstatě mající k přirozenému stavu věcí blíž než dnešek)

0/0
24.4.2016 15:53

O17l60d76ř61i82c72h 73J30a24n72e22č76e66k 8609846223391

samozrejme ze popisuji soucasny stav, kdyz se tu diskutuje o tom, jaktoze mesto za pastvu (v soucasnosti) plati, misto aby za ni inkasovalo. dnes preci magistrat a zemedelce nezajima, jestli se pastva pred 150 lety vyplatila.

ano vyplatila, jen to podle me neni ani tak moc lacinou energii, jako spise cenou prace - a vyraznym poklesem cen (alespon vuci cene prace) zemedelskych produktu, ktery pravda s levnou energii a z toho plynouci mechanizaci uzce souvisi.

pred 150 lety se s malym zvirectvem na pastvu poslaly deti, nebo mozna celedin, nebo se tam proste vyhnaly a ani se hlidat nemusely - a vyplatilo se to, protoze i kdyz mozna vynosy nebyly vysoke, bylo to vyhodnejsi nez nedelat nic. pri dnesnich cenach masa a mleka z velkochovu a minimalni mzde resp. socialnim davkam se to proste absolutne nevyplati - je 'levnejsi' pastviny nechat lezet ladem a zarustat krovinami.

0/0
24.4.2016 17:29

J30a12n 73U12l38r84y90c87h 4521877660768

uberte z těch 150 let... (klidně i polovinu); a základní pointa těch energií je v tom, že současný způsob intenzivního zemědělství nutně musí být jen přechodný, anomální stav, pokud nezvládneme nějaké přesměrování na obnovitelné energie, fúzové elektrárny... (a já právě komentuju současný stav širší perspektivou, a to směrem do minulosti, ale zatím pořád i do budoucnosti)

0/0
24.4.2016 17:59

P48a78v86e91l 20N32e57č31á90s18e56k 3738122861159

Tak zatímco běžný chovatel za pronájem pastvin platí, tak Praha z toho umí udělat kšeft za 1.3 mil;-D. Ale což, daňový poplatník unese i větší ovcoviny.

+2/−8
24.4.2016 11:21

D87a81n15i68e79l 66R85e55i46c51h22e29l 8189879933

Promiňte, ale problematice očividně nerozumíte. Za prvé nemáte pravdu, že je to pražská specialita a za druhé zadarmo by tam se svým stádem nikdo nebyl.

+5/0
24.4.2016 11:34

P15a33v94e43l 31N61e89č29á44s68e75k 3648642271249

No jistě, který farmář nebo chovatel by chtěl zadarmo krmit svoje stáda...:-). A pokud opravdu ne, pak to ukazuje jen na dotacemi pokřivený trh...

0/−6
24.4.2016 12:01

K67a23r56e78l 32T18e85s11t21e39r 9967650661836

Který farmář by chtěl pást stáda zadarmo s tím, že je mnohokrát za rok musí přestěhovat na úplně jiné místo? Prosím kontakt.

+4/0
24.4.2016 12:26

S32t37a51n96i95s74l34a21v 22K67r69e29j16c50a13r 6617516283414

Zadarmo ani kuře nehrabne. To sice máte pravdu. U nás farmář, spásá svými stádečky nepřístupné obecní pozemky, za symbolickou cenu, už několik let. Město se mu po prvních zkušenostech postaralo o mobilní oplotenky. Ve městě všechny mateřské školky směřují své vycházky právě do míst, kde se ovce a kozy pasou. Pro první stupeň ZŠ se pořádají exkurse na střih ovčí vlny. Aby to co děti viděly v McLoudových dcerách viděly v praxi.

+2/0
24.4.2016 13:30

K89a71r89e21l 32T85e82s75t36e38r 9757470381616

No jestli dokáže stáda přestěhovat "po vlastní ose", tak tu symbolickou cenu chápu. Ve městě rozlohy Prahy to zas tak snadné/levné není. Stejně tak je tam relativní pojem "místní " (když ke stádu na některých lokalitách cestuje fakt dlouho.

+1/0
24.4.2016 14:12

J77o47s71e11f 39N53á15d56b96ě93l50a 3385285556432

;-D;-D;-D Ale je to pěkné a jen tak dál. Industrializace a Urbanizace by měla ustoupit i jinému způsobu života. Konečně to politikům zapaluje. ;-)

0/0
24.4.2016 11:19

H82o78n49z35a 75N55o60v45á54k 5758708665976

Já teda nevím,tady se o tom píše jako o novince,ale v Šárce nad Džbánem se už pasou ovce více jak 15 let.

0/0
24.4.2016 11:14

J86i81ř59i89n32a 56S15a20v59o55v93a 1311475486433

nejen tam; i u "sousedů" (např. v Německu) se běžně a dávno pase, zejména na svažitých terénech;

0/0
24.4.2016 11:15

H70o64n87z13a 13N36o11v61á30k 5858928175116

Nevím jak v Německu,ale tady se jedná o přírodní parky poblíž městských aglomerací.

+1/0
24.4.2016 11:19

J76i15ř12i51n70a 55S66a74v46o45v27a 1671985486603

konkrétně třeba v Burghausen - rozsáhlý svah pod hradem směrem k Wöhrsee; je to ve městě a jinak by to nebylo udržovatelné; kozy a ovce se tam pasou léta; a viděla jsem to porůznu na cestách i jinde;

0/0
24.4.2016 16:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.