Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Golanské výšiny budou navždy patřit Izraeli, prohlásil premiér Netanjahu

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu v neděli oznámil, že Golanské výšiny zůstanou navždy v rukou Svaté země. Podle něj nadešel čas, aby to svět konečně uznal. Židovský stát tuto část Sýrie obsadil po Šestidenní válce v roce 1967 a část výšin ovládá, zbytek zůstal Sýrii. Na oddělení vojsk obou zemí od roku 1974 dohlížejí vojáci OSN.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L94a63d73i98s45l71a16v 19L94a58k47e82r 2513419925706

Ihned po vyhrané šestidenní válce v roce 1967 se izraelský parlament usnesl, že vrátí dobyté Golanské výšiny Sýrii - pod podmínkou, že bude podepsána mírová smlouva mezi oběma státy. Jak jednoduché. Syřané už tehdy mohli dostat celé Golany zpět.

Jenomže Arabové vždycky chtějí získat úplně všechno.

Odpovědí na izraelské mírové snahy byla chartúmská rezoluce (1967). V ní se vrcholní představitelé osmi arabských zemí vyjádřili, že trvá neomezený válečný stav s Izraelem: Egypt, Syrie, Jordansko, Libanon, Irák, Alžír, Kuwait, Sudán. Rezoluce jednoznačně stanovila: NE mírové smlouvě s Izraelem, NE uznání státu Izrael, NE rozhovorům s Izraelem.

Nu, a proto Golanské výšiny budou navěky patřit Izraeli. Mohou si za to Arabové sami, ale je zbytečné jim to vysvětlovat. Nikdy se nepoučí.

+4/0
18.4.2016 16:31
Foto

J18i54ř45í 90B19a95b21i32n20s96k24ý 7797639118451

kecy kecy kecy , především jde o vodu ,Izrael z golandských výšin pokrývá víc než 40% své spotřeby vody ,voda je důvod proč Golany okupují a voda je důvod proč je ukradly a nikdy nevrátí

+2/−3
18.4.2016 14:11

M90i75c22h18a69l 23M91o73u71c55h67a 9578539523794

To, že by se příznivci konspiračních teorií naučili česky, neočekávám. Ale aspoň byste se, pánové, mohli dohonout, jestli jde o ropu nebo o vodu... ;-D

+2/0
18.4.2016 14:36

J30i93r82k31a 20K78o69p43a83c85e66k 4618753356743

Chcete jako tvrdit, že Syřané ostřelovali Izrael z Golanských výšin

právě kvůli tomu, aby jim mohli předat vodu? ;-)

+2/0
18.4.2016 17:12

V90l39a41d56i11m91í74r 29R84o10z93e62h70n29a62l 5378630777676

..a to v rozporu s rezolucemi OSN.....

+1/−2
18.4.2016 11:29

D26a93l84i80b78o34r 21J16a77n33d83a 1559396972452

OSN? nejsou to ty recesisti co nedavno prohlasili ze falklandy lezi v argentinskejch vodach? ;-D

+3/0
18.4.2016 12:46

J79i76r27k22a 94K77o38p28a62c46e19k 4838173716643

OSN je mírně řečeno nefunkční útvar a s jeho rezolucemi si všichni vytírají...

Bylo by smutné, pokud by se v tak vážném případě měl Izrael podvolit rezoluci OSN, když na druhé straně není OSN ochotno a schopno chránit oprávněné a spravedlivé zájmy Izraele!

+1/0
18.4.2016 17:18

M32i38c97h96a67l 58M96o53u60c76h76a 9798689503604

Nutno zmínit 2 důležité věci:

.

1/ Izrael se v minulosti mnohokrát snažil domluvit se s Asadem na vrácení Golanských výšin Sýrii výměnou za mírovou dohodu. Sýrie však byla příliš ve vleku Íránu a Asad tak dohodu odmítl. Konstatoval k tomu něco ve smyslu: "Izrael nám Golany nabízí na stříbrném podnosu. My je ale brzy dostaneme na zlatém....". V kontextu toho i v kontextu současné situace je zcela logické, že Izrael již nemá zájem dále udržovat na Golanech "nejistotu" o jejich dalším osudu a chce je oficiálně připojit. Přes 40 let bylo dost času na to, aby se Sýrie dokázala rozumně domluvit, podobně jako Egypt nebo Jordánsko.

.

2/ Myslím, že až se Golany oficiálně připojí k Izraeli, většině tamních arabských obyvatel spadne obrovský kámen ze srdce. Kdo kdy na Golanských výšinách byl, jistě chápe...

+3/0
18.4.2016 11:14

D26a48l32i72b83o82r 60J45a65n71d47a 1649656272422

na golanech zadny arabove neziji, zijou tam druzove, tem uz kamen davno spadl, byt to tam maj trochu slozity, protoze zbytek druzu zije v syrii. jinak je tam par vesnic, par kibucu a par vojenskejch zakladen

+1/0
18.4.2016 12:48

M24i37c98h16a68l 61M26o41u11c76h31a 9788729613274

Drůzové jsou ovšem Arabové, původně muslimové, kteří se v 11. století oddělili od šíítské větve Islámu. A složitý to nemají, žijí nejen v Sýrii, ale také v Libanonu a Izraeli, kde jich je přes 100 tisíc. takže získat připojením Golanských výšin k Izraeli izraelské občanství by pro ně bylo to nejlepší, co by je mohlo potkat.

+1/0
18.4.2016 13:07
Foto

J11a57n 59C21i84b92u45l83k98a 9792488760619

Ropa na Golanech:

http://eretz.cz/2015/10/ropa-na-golanech/

https://en.wikipedia.org/wiki/Genie_Energy (za povšimnutí stojí Dick Cheney v jejím představenstvu)

0/−1
18.4.2016 9:31

J40i95ř20í 41P86a42j44k 8613525690447

Přesně, na Golanech je ropa a není jí málo. Což staví mírové řeči Izraele do hospodářsky vypočítavého světla. Na druhou stranu je pravda, že Golany sloužily dlouhodobě jako základna pro výpady proti Izraeli. Také je pravda, že vojenská ochrana těžby hořlavé ropy by nebyla jednoduchá. Spíše skoro nemožná. Dostřelí tam kdekdo.

0/0
18.4.2016 10:46

D91a64l31i90b70o16r 60J81a71n14d53a 1459166162162

vojenska ochrana tezby ropy by byla velmi jednoducha, protoze izrael je davno za nasim humanistickym uvazovanim reseni konfliktu se nehumanistickymi civilizacemi, kterymi arabove jsou. daleko dulezitejsi nez ropa jsou ovsem golany coby zasobarna vody, protoze na rozdil od zbytku izraele maji v podstate evropske klima. a za treti a to mozna ten nejdulezitejsi duvod, z golan jde dnesnimi technologiemi strilet do pulky izraele a to izrael zkratka nemuze dopustit. a v neposledni dobe je to super zemedelska oblast, kde se daji pestovat evropsky plodiny. takze jim ty golany prejme, i tem lidem, at uz zidum nebo druzum tam pod vladou izraele je a bude lip

+2/0
18.4.2016 12:52

M56i31r90o24s16l87a22v 48D78v69o80ř20á46k 9845280827495

Podle toho odkazu tam není ropa ale břidlice. :-/

0/0
18.4.2016 13:03
Foto

J15a89n 75C92i38b23u91l37k73a 9872948890359

"Společnost Afek Oil & Gas, která spadá pod americký koncern Genie Energy, potvrdila po rok trvajících pokusných vrtech nález velkých zásob ropy na Golanských výšinách."

- promiňte, jestli v tom vidím ropu a ne břidlici...:-P

0/0
18.4.2016 14:20

M51i74r34o80s35l86a40v 60D54v38o13ř51á81k 9225110357505

Na tom odkazu,co jsem byl,byla řeč o břidlici.Možná jsem měl hledat dál...

0/0
18.4.2016 15:49

M44i86r84o69s95l11a25v 39D62v91o76ř31á77k 9245340537875

P.S.

doufám,že vám nepraskla žilka.:-P

0/0
18.4.2016 15:50

A43l38e45x 21C14e91k94l18o53v45s47k88y 3858418798362

Tento uskaty senil nech vysiela signaly svojej babke, a nie USA alebo Rusku. O tom, co bude patrit a komu, rozhoduju nanajvys tito dvaja. Skriatok pocmarany.

+1/−7
18.4.2016 9:18

P47e46t59r 12Z49d80e78n33ě64k 2954339474

Aby se v tom šejtán vyznal. V každém případě ale IzraelR^, PalestinciRv.

+2/−1
18.4.2016 9:04

A83l32e60x 88C27e38k33l66o95v14s33k81y 3928748868572

aby sa Ti z tych "mierumilovnych" zidov nepostavil, davaj pozor ;-D

+1/−8
18.4.2016 9:19

P79e91t73r 16Z45d51e50n76ě86k 2924849924

Hlavička jako makovička, rozoumku co by na......

+1/0
18.4.2016 9:30

A57l66e87x 48C95e70k70l68o22v86s10k68y 3128558688502

Jasne, to len ti s jarmulkou a ich priaznivci maju rozoumku, ako inak :-)

+1/−5
18.4.2016 9:50

I42v36o 29S56c16h90l75ä83g14e59l 9400489797192

Klídek, Sašo. Bacha na žilku, potvůrku.

+1/0
18.4.2016 12:14

A22l39e45x 47C73e48k47l44o43v95s13k25y 3878678148722

Ak si nepostrehol, ja sa na tych vseveducich bavim, co by som mal mat zilku. ;-D

Horsie je to s tym ked ma nejaky narod patent na bolest a vsetku svoju politiku smeruje k vyuzivaniu tohto faktu. U nas si nieco podobne zacinaju budovat romovia (a na to, ze maju oproti zidom IQ tykve, su na to nejako dost sikovni). Toho sa obavam. Dnes ked nefandis zidom, si antisemita, ak povies nieco na cigana, si rasista.

Alebo fandite romom? Skuste sa vyjadrit, noze. ;-)

+1/−1
18.4.2016 12:23

M47a42r95t81i35n 54B65u64r45á50k 2740223632910

to je vů+ůl :-) přece nic netrvá věčně, to ví všichni :-D

ani ten jeho Bůh tu nebude věčně :-P

+1/−13
17.4.2016 22:35

J21i39ř30í 41Ř76e87z38n66í17k 4942122933915

Ano, Bohové existují do té doby, dokud v ně někdo věří.

+3/−2
17.4.2016 22:41

J85i60ř12í 74Ř86e26z98n85í92k 4152832363865

Stejně nepřipomíná Vám vyhlášení izraelského premiéra heslo Se Sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak. Začíná být pěkně nervozní.

+1/−2
17.4.2016 22:30
Foto

J84a78n 81C37i96b72u32l79k14a 9912858660359

...no vona se tam tudle našla ropa, hafo ropy, víme? A v těch společnostech, co tam na to maj zálusk, figuruje dost amerických papalášů s vazbou na izraelský papaláše (pejzy s pejzama...), aby měl Ben fakt silnej argument pro to, co tady říká.

Závěr: Izraeli vyhovuje Islámský stát a rozdrobená Sýrie, ostatně zadržené dodávky izraelských zbraní a munice pro džihádisty to dokazují.

0/−5
17.4.2016 22:01
Foto

R37a84d18e74k 87Š86t32e60n73c78l 2842470989346

To psali v hromu?

+3/0
18.4.2016 7:07

J46i92r34k45a 25K56o49p11a52c87e35k 4668143306683

A víme, že bezpečnost země vůči bývalému agresorovi je nad cenu jakékoliv nerostné suroviny?

A víme, že ropa má dnes stejně jen zlomek či jen menší část z původní ceny ?

A že to (díky jiným zdrojům energie) nevypadá, že by se cena ropy měla začít zvyšovat? ... Takže pokud to všechno víte, pak je to, co zde blábolíte naprosto bezpředmětné.

+1/0
18.4.2016 17:26

P16e55t20e88r 30F90r71a11n83e39k 4956494634345

Kdyby Izrael podlehl mezinárodnímu tlaku a skutečně se z toho území stáhl, tak tamější Drúzové budou jistě nadšeni...

+6/0
17.4.2016 21:14

M14i13c51h58a72l 96M42o20u66c49h50a 9778869833654

Museli by se zase začít učit Arabsky...

+1/0
18.4.2016 11:16

K86a61r29e27l 39P14e72t38e36r20k14a 8550319321619

Netanjahu už očekává porcování Sýrie Rv

+3/−10
17.4.2016 20:22

M84i60l10a46n 28K82l32o24u54č56e70k 9734447539486

Vždyť už golanské výšiny mají

+8/−1
17.4.2016 20:40

D78a22n84i27e28l 52T43s30c45h93e10r39n22a31y 2625922859882

ne cele

0/0
17.4.2016 21:23

M44i87r65o27s85l46a47v 14D39v14o71ř82á42k 9985930827705

Mají takový kus,jaký potřebovali.Kdyby je chtěli celé,nebyl problém.V roce 1973 se dostali na dostřel dělostřelectva k Damašku.Pak uzavřeli se Sýrií mír.Jako vítězové si mohli zabrat cokoliv,nebyl nikdo,kdo by jim v tom mohl zabránit.

Myslím vojensky.Žvanění OSN a jiných nikdy nebrali vážně.

+1/0
18.4.2016 13:09

K34a42r46i15n42a 42J26a78n11á33k82o91v12á 9330924774867

1. Jordánsko: král vyhnal část palestinských uprchíků, kteří dělali v zemi rozvrat, podněcovali k násilí proti židovskému státu .... (..něco jako Arafat).

2. Tyto vyhnané militanty přijala v dobré víře mírumilovná Sýrie.

3. Přesně tito začali z Gonalských výšin odstřelovat Izraelské území. Způsobili tim mezi oběma zeměmi válku (dvě války?). Podotýkám, že Sýrie a Izrael spolu nemají jiný vážný spor.

4. Izrael nemohl zabezpečit své území proti odstřelování jinak, než okupací Golanských výšin.

..můj názor: neumím určit, komu by území mělo patřit.

+6/−1
17.4.2016 19:58

J54i19ř60í 23Ř94e97z80n80í48k 4132252723215

Nepatří tomu, kdo si ho po roce 1945 přivlastnil silou. A upozorňuji, že izraelská politická reprezentace souhlasila s Plánem na rozdělení Palestiny v r. 1947 a tam není ani slovo o tom, že Golány a Jeruzalém mají se stát součástí vznikajícího židovského státu.

+3/−8
17.4.2016 20:01

M66a40t28o47u90š 68Z52o52u38b54e32k 5102171440244

Oni souhlasili i s mnohem drastičtějším plánem na rozdělení. Ale je to vše irelevantní, protože rezoluce 181/1947 není právně závazná. Jelikož s tímto plánem na rozdělení nesouhlasili sami arabové (mimochodem odmítali označit sami sebe za Palestince a tvrdili, že nejsou žádní palestinci, ale arabové ze Sýrie), tak neplatí a nikdy v platnost nevstoupila. Pokud se na ni dnes někdo odvolává, tak potvrzuje svoji neznalost problematiky.

+8/0
17.4.2016 20:58

J30i47ř12í 48Ř88e64z21n48í73k 4202212473475

Vůbec tím svým odvoláním na Plán nepotvrzuje, protože téměř všechna velvyslanectví zůstala v Tel Avivu, tedy ten Plán zůstává v platnosti. A není nezávazný, protože 1) Británie zmocnila OSN, aby rozhodlo, 2) Odvolává se na něj Deklarace nezávislosti Státu izrael, 3) V souladu s Plánem vznikla arabská vláda.

To, že nějaký stát vyhlásil, že ten Plán neuznává, tak to nemění níc na jeho platnosti.

0/−2
17.4.2016 21:42

M34a61t93o22u63š 37Z21o25u60b82e84k 5122191430124

1) Část Jeruzaléma byla okupovaná Jordánskem, těžko za tohoto stavu zde mít zastoupení státu. I samotná vláda se usadila v Tel Avivu, protože jiná možnost nešla. Ale to nebylo díky rezoluci 181, ale kvůli arabské agresi a okupaci.

2) Británie těžko mohla někoho zmocnit. Jednalo by se o porušení samotné charty OSN. Samotná OSN při svém vzniku potvrdila platnost a neměnnost mandátních smluv. Vy si plete to, že Británie se zbavila poručnictví, s tím, že chtěla revokovat rozhodnutí Ligy Národů - které de iure revokovat nešlo, protože by se tím porušila samotná charta OSN. Takže Británie jenom přestala být poručníkem, ale samotná mandátní smlouva Ligy Národů nadále platila. Navíc stát Izrael byl vyhlášen ještě v době trvání britského mandátu.

3) Váš argument o deklaraci státu Izrael jenom potvrzuje vaši demagogii. Vytrhl jste z kontextu jednu část a nezmínil zbytek. Deklarace nezávislosti se odvolává na Balfourovu deklaraci a na Ligu Národů. Ale co je mnohem důležitější, je samotné jednání přípravného výboru den před vyhlášením státu Izrael. Jednali, zda mají stát vyhlásit v hranicích určených rezolucí 181. Ale Ben Gurion to odsoudil jako nesmyslné se uzavírání do menších hranic, než na jaké mají ZÁKONNÉ PRÁVO. Zkuste si ty zápisky najít a prostudovat. Bylo o tom hlasováno a návrh Ben Guriona byl potvrzen. Takže opět manipulujete s pravdou ve prospěch své lži.

+5/0
17.4.2016 21:50

J79i15ř90í 94Ř89e45z66n27í65k 4232332323115

Ben Gurion byl tehdy představitelem neoficiální židovské reprezentace, takže si mohl říkat, co chtěl. Mně stačí ke štěstí článek 85 Charty OSN:

Funkce Organizace spojených národů ve věci poručenských dohod pro všechny oblasti neoznačené jako strategické, včetně schvalování ustanovení poručenských dohod a jejich úprav nebo změn, vykonává Valné shromáždění

Nikoliv Rada bezpečnosti.

0/−2
17.4.2016 22:25

M29a79t73o80u56š 15Z14o14u92b37e86k 5532171120154

Opět si z mezinárodního práva děláte svoji kůlničku na dříví? Mandátní smlouvy Ligy Národů pro Palestinu se týká článek 80. Ben Gurion zcela v souladu s mezinárodním právem byl právě oním člověkem, který měl plné právo o tom spolurozhodovat. VS OSN nemá rozhodovací pravomoc. A nikdy neměla.

+2/0
17.4.2016 22:27

J86i28ř63í 86Ř55e77z46n93í15k 4302522573885

Jakým způsobem povznáší až do nebes článek 80. Ben Guriona, když se nejednalo tehdy o členský stát OSN?

0/−2
17.4.2016 22:38

M94a76t56o49u14š 87Z23o40u13b21e30k 5612371960754

Mandátní smlouva Ligy Národů pro Palestinu. Článek 80 pouze reaguje na již dříve uzavřené mandátní smlouvy Ligou Národů. OSN de iure, a také de facto, převzala právní závaznost všech mandátních smluv uzavřených Ligou Národů. Takže článek 80 se netýká jen mandátní smlouvy pro Palestinu, ale i všech ostatních. Liga Národů skončila a OSN se stala nástupnickou organizací, která přebírá veškeré závazky Ligy Národů.

+1/0
17.4.2016 22:55

J22i62ř17í 46Ř37e63z21n78í93k 4682452553515

Pokud jádrem Balfourovy deklarace je formulace, převzatá do remešské deklarace, že Vláda jejího Veličenstva pohlíží příznivě na zřízení židovské národní domoviny, nelze z toho vyvozovat nějaký její právně závazný charakter, toliko snad politickou podporu židovské emancipace.

+1/−1
17.4.2016 23:44

M43a78t74o36u62š 56Z24o96u60b40e13k 5122231900554

Zase špatně. Je to opačně. Jádrem smlouvy ze San Rema je Balfourova deklarace. A jelikož se jedná o právní dokument schválený Ligou Národů, tak má právně závazný charakter, neboť Liga Národů měla pravomoc k vytváření právně závazných smluv. Takže navzdory vašemu přání - Mandátní smlouva Ligy Národů je právně závazný charakter. Dodnes platný a nikdy nezrušený, navíc potvrzený OSN

+2/0
18.4.2016 8:29

A25l52e65x 93C49e48k28l92o66v44s20k60y 3418648778552

Jiri Reznik, Matous Zoubek - pani, obom vam davam velke plus a sucasne dakujem za vasu diskusiu, kde, hoc aj mate na niektore veci rozdielny pohlad, ste mi za par minut osviezili mnoho historickych faktov. Sprvoti som si musel overit, ci som vobec na diskusii na Idnes.

Bodaj by takto vyzerali vsetky diskusie k clankom! R^R^R^

0/0
18.4.2016 11:55

M44a51t67o88u68š 41Z55o34u74b49e60k 5242121750434

Velmi rád slyším, že diskuze posloužila někomu třetímu. Popravdě řečeno, toto je moje hlavní motivace, proč se diskuzi na idnes věnuji - dát možnost dozvědět se něčemu novému i dalším "tichým" diskutujícím, či diskuzi sledujícím.

+2/0
18.4.2016 11:59

P77e26t79e61r 12F93r60a81n69e27k 4466634654945

Izrael to území získal v obranné válce a okupace byla zcela v souladu s mezinárodním právem: Izrael mimochodem území nikdy neanektoval a mnohokrát se ho pokoušel vrátit výměnou za mír. Ale v současnosti není ta pravá chvíle, protože Asad neovládá část svého území a mír s Izraelem je zcela mimo mísu. Osobně si myslím že by si Izrael měl to území nechat (i to lze legalizovat mezinrodním právem), když už jenom kvůli tamějším Drúzům co tam žijí (na jejich názor se bohužel nikdo moc neptá)

+3/−1
17.4.2016 21:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.