Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Chceme být v angličtině Czechia, oznámí Zaorálek v OSN

Česká republika by měla mít v databázi OSN překlady jednoslovného názvu Česko, oznámil v úterý ministr zahraničí Lubomír Zaorálek. Úpravu seznamu oficiálních názvů zemí podle něho ve čtvrtek na schůzi podpoří i ostatní ústavní činitelé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F23r28a72n62t28i27š65e72k 83K74o86c25o35u20r96e45k 6120263517629

Zaorálku, ty hňupe, kde tě vyorali? To chceš možná jen ty. Tak se sbal, strč si tu svou čechii do zadnice a zaorej se zpět, kam patříš, ty politické budižkničemu.

0/−2
15.4.2016 13:15

P32a55v69e57l 29P63r72o20c17h75á55z17k76a 5519180948484

Někteří novinářští kolegové mě nepřestávají udivovat. Třeba na idnes.cz běží anketa, zda se našim spoluobčanům líbí anglický překlad slova Česko - Czechia? To je jako bychom se ptali, zdali se Čechům líbí, že se anglicky řekne stůl table, kniha book a hlava head. Nebo, zda se jim líbí, že Německo je anglicky Germany, Rusko Russia a Španělsko Spain? Ještě bychom udělat referendum o tom, jestli mohou Angličané, Američané a Australané nazývat Prahu Prague. Mimochodem, slovo Czechia je známé již od 17. století.

0/0
15.4.2016 0:35

T13o52m60a43s 50P83i92l34n39y 9443699925192

Nechceme........vy chcete!![>-]

0/0
14.4.2016 22:02

J96a29n 16N62e84m66e58t24h 1429643536541

Stále nechápu proč jednoslovní název. Také nežíkáme Dominikánsko, ale Dominikánská republika, neříkáme Jihoafricko, ale říkáme Jihoafrická republika, v případě USA výraz Amerika není ten správný, neboť je to název světadílu od Aljašky po Ohnivou zemi.

+1/−1
14.4.2016 20:16

H65a17n28a 78P47r83o12k11o95p97o72v89á 8289810703751

"Korunovanej ..." je zato ten, kdo mluví, aniž by věděl, o čem...

+1/0
14.4.2016 16:47

A33n89t29o12n27i96n 78K36a11d23l66c50e46k 9332709861176

Moravane a Slezane,

Nema smysl se dohadovat s Cechy o tom, jak si prejmenuji svoji zemi a tim zaroven i tento podivny stat. Vidite, ze na nas a nasi existenci neberou zadny ohled a pokud budou chtit, tak se prejmenuji treba i na Kocourkov. Bratri Cechove nam nase zeme sami od sebe nevrati a s tim nic nenadelame. Namisto toho bychom se meli organizovat doma v moravskych a slezskych organizacich, kde skrze nas patriotismus, historii, pravdu, svobodu a lepsi ekonomicky plan zvedneme vlnu odporu vudci temto historickym krivdam a budeme pozadovat navraceni nasi historicke existence, ktera nam byla totalitne odebrana a dodnes ostudne vymazavana z historie. Neni dulezite jestli budeme existovat v ramci ceskych zemi nebo ne. Nebylo by to poprve, kdybychom tuto unii opustili z duvodu disrespektu. Horsi alternativa by byla neexistance a likvidace z ruky nasich bratri!

0/−1
14.4.2016 16:05

V87o83j76t74ě54c91h 59T67r90a22p97l 1558265443123

Zahraničních Věcí České Republiky? Podle ústavy se naše země jmenuje jednoznačně, takže ani pan "ministr" si nemůže dovolit ani v angličtině navrhnout jinak. Ledaže je korunovanej a to von není, není král, tak nemá co měnit. Vláda především jako moc výkonná zákony a Ústavu České republiky dodržovat musí !! Takže i in English "Czech Republic" a ne jinak! I Havel měl pravdu, nebyl posluhovač a také cui bono???? Pane ministře za CSSD. Ledaže by se partaj měla jmenovat třeba jen "socani", pardon "Sotials" nebo jinak stejně pitomně.[>-][>-][>-]

+2/−1
14.4.2016 15:42
Foto

M95a81r90e51k 45Z50i37m68m37e90l 4779330264614

socani :) to je dobré ;-D

0/0
14.4.2016 22:45

M64i71c37h84a81e39l 96K92o11u77t97e68c44k35ý 3835800806

Jedině "Čechy". Odjakživa se tak označovaly české země. Překlad do cizích jazyků: Bohemia.R^[>-]

0/0
14.4.2016 14:23

A83n78t63o53n64i42n 28K51a66d60l25c48e82k 9752679431166

Cechy byly pouze jedna z ceskych zemi, ne nazev celeho svazku.

0/0
14.4.2016 14:58

P36e49t69r 69L43e14h15n12e80r22t 2537755158116

Navrhuju Czechshitland, protože nic jiného to tady není.

0/0
14.4.2016 12:35

A84n56t20o92n54í61n 17Š98e39v19č42i25k 7786813543271

PROHLÁŠENÍ: nesouhlasíme s přejmenováním státu na Čechii.

Je to protiústavní útok na identitu Moravanů prostřednictvím přejmenování ČR na Čechii. !!

V těchto dnech vrcholí nečekaná snaha některých ústavních

činitelů pod vedením ministra zahraničí L. Zaorálka o násilné prosazení

pojmu „Czechia“ u OSN jako oficiálního jednoslovného pojmenování státu

Česká republika v zahraničí. Strana Moravané s tímto postupem a názvem

důrazně nesouhlasí, a to z těchto důvodů:

- politici o tak důležitém symbolu, jako je název státu, mají nechat rozhodnout po dlouhé a všem názorům otevřené diskuzi občany v referendu; navíc tento bod neměli ve svých volebních programech, na jejichž základě byli do svých funkcí zvoleni. Ministr Zaorálek a ostatní ústavní činitelé tedy konají bez demokratického mandátu od občanů ČR.

Více v odkazu: R^

http://www.moravane.cz/blog/2016/04/prohlaseni-nesouhlasime-s-prejmenovanim-statu-na-cechii

+1/−4
14.4.2016 11:16

H11a40n35a 37P98r43o21k20o50p73o58v50á 8839290743751

Prosím vás, přečtěte si už o tom něco, ať se konečně dozvíte, že to není žádná novinka, žádné přejmenovávání, ale záležitost stará stejně jako naše republika. Třeba tady máte nádherně zdokumentováno i vysvětleno, proč se odborníci v roce 1993 rozhodli zvolit právě to Czechia - http://www.czechia-initiative.com/cesko_name.html - a všimněte si taky, že "problém" je jen s tímto anglickým překladem - v ostatních jazycích se naprosto analogické ekvivalenty používají zcela přirozeně...

Problém totiž není u anglicky mluvících, ale jen u nás doma.

A vy, Moravané, těmito svými provoláními, která bohužel naprosto jasně ukazují pouze vaši zaslepenost a neschopnost zorientovat se v "problému" (čti melete pořád svou bez ohledu na reálie), možná nejen u mě čím dál víc ztrácíte svůj kredit... A je mi to líto - na Moravě (i ve Slezsku - ač pokorně přiznávám, že ho z "úsporných" důvodů běžně zahrnuji pod Moravu) mám hodně přátel, dvě z mých dětí přesídlily na Moravu za svými partnery... - ale vy mi připadáte spíš jak z jiné planety... :-/

+1/−2
14.4.2016 14:18

A60n58t40o91n72í81n 22Š80e98v36č20i60k 7366273343331

Oni programově pracují na rozbití České republiky do náruče Bruselu.

Pražský centralismus jenž podporuje český šovinismus tak definitivně

odkryl karty.

Moravané a Slezané pamatujte na tuto zradu !

TENTO STÁT POTŘEBUJE OBNOVIT "ZEMSKÉ ZŘÍZENÍ" JAKO OBRANA PROTI ZLOVŮLI PRAŽSKÉHO CENTRALISMU.

Preambule ústavy ČR

My, občané České republiky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku ... atd

Tohle je neskutečná arogance a opovrhování ústavou ČR

co předvádí Karel Schwarzenberg z TOP 09. ;-€

"Proč se vyhýbáme staroslavnému výrazu Bohemia, který byl po staletí označením naší země? Tomu nerozumím," reagoval. "Je to ctihodný název, Království České".

+1/−5
14.4.2016 9:25

V57á62c20l23a50v 76Š12u50l45i10s52t79a 9134657250198

Bohemia jsou jen Cechy, to by Vas Moravane hnali. Schwarzenberg za to nemuze, ten byl vzdy proti Czechia. Rozhodla o tom tato komise dle zakona http://www.cuzk.cz/O-resortu/Poradci-a-poradni-organy/Nazvoslovna-komise-CUZK/Nazvoslovna-komise-CUZK.aspx Zaoralel pouze kona dle zakona, to je cele! Jinak Czech Republic zustava, Ustava se nemeni, pasy take ne, tak se uklidnete[>-]

0/−1
14.4.2016 9:46

M44i66l64e29n51a 61N54o28v27a54n38s71k33a 4592827329489

My, Zaorálek Velký, chceme..... Dále bez komentáře.

0/0
14.4.2016 8:18

Z35d92e30n19ě60k 34W82o56l88f 9561710397415

Czechland R^[>-]

0/0
14.4.2016 7:12

M76i42l20e10n26a 68N62o15v81a94n18s90k94a 4952487399279

Spíše by se soudruzi měli poradit s nějakým arabistou, jaký výraz pro Česko se v arabštině používá. Nebo konzultovat se znalcem paštú... Aby se název zase za pár let nemusel měnit ;-D

+1/0
14.4.2016 8:24

P84a26v30e40l 77N72o94v10o82t42n81y 2723613153819

Bylo by to sice dobre,ale jestli to zitra zavedou tak to zase vezme minimalne 20let nez se ve svete nauci co a kde to je. No, to zas bude vysvetlovani.:-/

0/0
14.4.2016 0:29

P88e85t76r 95K60r32á43l23í68č43e52k 9967217273659

ČESKO = CZECHIA

Každý by měl vědět, že anglicky Česko se řekne Czechia. Angličtina je dnes jediným dominantním světovým jazykem, proto by každý Čech a každý návštěvník naší země měl vědět, jaký je anglický jednoslovní název českého státu - je to Czechia.

Lidé, kteří proti tomuto logickému názvu protestují, jsou zeměpisní analfabeti a měli by tudíž mlčet. Naše země měla v historii opravdový názvoslovní paskvil, a to byl název Československo bez pomlčky. Název se původně psal správně Česko-Slovensko, ale od roku 1919 se už používal pouze název bez pomlčky, což souviselo s dnes již zapomenutým prvorepublikovým čechoslovakismem. Název bez pomlčky měl tedy stejnou názvoslovní logiku, jako název Rakouskouhersko bez pomlčky. Zkrátka paskvil. Ale vžil se a dnes se pořád lidem líbí - je na tomto příkladu názorně vidět, že zvyk je silnější než logika.

Od 9.století do roku 1918 se pro český stát v angličtině používal výhradně název Bohemia, což je anglický název Čech. Země Koruny české se překládají jako Lands of the Bohemian Crown.

+3/−1
13.4.2016 22:41

I38v44o 26Ž71i70ž54k18a 8103977691251

Líbí se mi příklad srovnání Czechia jako Indonesia, před pár dny jsem se z ní vrátil a je to tam super. Třeba díky dobrému názvu také nastartujeme raketový růst životní úrovně. R^

0/−1
13.4.2016 21:36

P98a42u36l 80J41a29r88o36s 2123198280

.Radej dejte dohromady ten chaos vladnoucich politikych stran ve vedeni statu,vcetne Milose..Nazev Czech republic ,nebo Czechia na tom nic nezmeni,ze tu je bordel.

0/0
13.4.2016 19:36

M51a77r93t50i13n 61J96a34n75u82š 9821269144470

Česko a Czechia jsou prázdné pojmy. Naše vlast se jmenuje Česká republika! Běžte s těma novotinama do háje! [>-][>-][>-]

+6/−4
13.4.2016 18:46

H56a88n44a 36P80r84o77k35o45p32o10v86á 8879120323171

Tak znova - bože, po kolikáté už? :-)

Česko a Czechia jsou jako oficiální zkrácený (také geografický) název naší vlasti v platnosti už 23 let - jsou tedy prakticky stejně staré, jako je sama Česká republika.

Pokud jde o výraz Czechia, ten je prvně doložen v latinském textu z roku 1634, v anglických textech od roku 1841, v australském tisku od roku 1866, v Americe se v minulém století používal zcela běžně už pro západní (= českou) část Československa... Vy novotino...! :-/

http://www.go-czechia.cz/

+5/−5
13.4.2016 18:58

A84n25t56o19n91i47n 77K29a51d56l13c73e93k 9422269261326

Cesko, Czechia byly historicky pouzivane nazvy pouze pro "Cechy"! Ale kdyz je neco zformalizovane nebo nekym uzakonene neznamena, ze to musi byt zaroven moralni a spravne.

+3/−1
13.4.2016 19:46

H43a84n40a 54P98r30o33k50o26p42o70v50á 8259720933111

Minimálně od dob Československa už to mělo naprosto stejný obsah jako dnes - svět se prostě mění... jen někteří jedinci se zjevně zasekli na jedné drážce...

+2/−2
13.4.2016 20:06

A67n96t66o69n93i54n 18K21a24d83l34c80e14k 9412139161836

Myslite od toho Ceskoslovenska, ktere jako spatny projekt selhalo? Mate pravdu, svet se meni, ale u nas ne k dobremu.

Pokud myslite zaseknuti jako odmitani lzi a zla, tak mate take pravdu, jinak by to bylo povysovani coz by bylo v tomto pripade znamka nacionalismu.

+3/0
13.4.2016 20:21

H63a54n27a 91P61r85o93k32o68p74o15v16á 8789360823181

Jak souvisí "selhání špatného projektu Československo" s anglickým pojmenováním Česka?

"Odmítání lži a zla" - no tak jen to té Czechii nandejte, abyste se nacionálně nepovyšoval... 8-o

Promiňte, ale musím konstatovat, že na hovor v těchto intencích nejsem patřičně fundovaná. Proberte to raději se svým psychiatrem, abyste si ještě neublížil, to bude nejjistější...

+1/−3
13.4.2016 21:27

A71n35t44o58n56i37n 87K76a29d39l24c95e51k 9452839391646

Tady jste predvedla krasnou klasiku diskutera, ktery pokud se mu neco nelibi, tak znervozni a zacne se navazet do osobnich vypadu. Opravdu klasika!!!

+3/−1
13.4.2016 21:30

V65á60c28l76a19v 15Š21u72l46i35s79t12a 9144447570508

to je nesmysl Cechy jsou Bohemia, zkuste si o tom nejdrive neco precist

0/0
14.4.2016 9:48

A72n41t16o67n56i37n 36K65a50d72l31c70e97k 9792329901756

Nesmysl to neni, tak se Cechove v historii zkouseli pojmenovavat ikdyz to zni blbe. Nikde neargumentuju o Bohemia, to je opravdove a korektni pojmenovani Cech.

0/0
14.4.2016 13:07

V51á23c74l63a41v 62Š29u33l85i19s12t18a 9734247930668

aha tak vy jiste jezdite do Chorvatske republiky k mori a kdyz krajeme hokej proti Svedskemu kralovstvi tak jiste fandite!;-D:-P zkuste pochopit rozdil mezi politickym a zemepisnym nazvem statu!

+1/0
14.4.2016 9:47

P55e78t14r 77V70o17c38í34l61k36a 1454837498747

To je priprava, aby se to pak rymovalo s Sharia for Czechia?

+1/−3
13.4.2016 17:13

P66e12t87r 36K62r31á82l85í41č77e85k 9437707283339

KONEČNĚ.

+3/−2
13.4.2016 15:30

V57l75a58d36i14m52i10r 27P22o14h43u83n49e12k 2148270451834

V Belgii uvadim na korespondenci Republique Tcheque.Francouzsky nazev "Tchequie" tu nikdo neuziva,ani si pod timto nazev nedokazi ujasnit kde lezi.Republique Tcheque je zavedeny termin,ktery je nejvystiznejsi pro moji zem.Nedej boze,abysi nas pletli s Tchetchenie,coz uz se nekolikrat stalo.!![>-][>-]

+1/−3
13.4.2016 15:24
Foto

M21i51l98a29n 46Š61o71b83a 1686474358904

Myslíte v Belgickém království? :)

+5/0
13.4.2016 18:29

A37n46t20o11n13i59n 86K56a44d32l65c83e74k 9322289471426

Problem s jasne stanovenym jmenem statu a dresy reprezentace existuje proto, ze od sameho arbitrarniho zalozeni statu jsme stavili na spatnych zakladech a nerespektovani druhych. Czechia nic nezmeni a tudiz bude mit tento spatne nastaveny stat v budoucnu dalsi problemy az do te doby nez se vyporada se svou historii.

+2/−1
13.4.2016 15:22

J83a36n 60S50t59o59d75o33l38a 7391950643300

Tomu moc nerozumím. Už tisíc let jsme země Koruny české (od roku 1918 už zase ne, ale pořád existujeme na jeho základech). Název je tedy v pořádku a název Čechie se používal i za dob království.

+1/0
13.4.2016 15:56

A82n62t91o31n75i96n 73K48a97d54l39c88e48k 9882859241536

Problem je v tom, zeme Koruny ceske byl svazek/unie zemi, ktere byly vice mene nezavisle. CR je novy stat, ktery nerespektuje historicke vazby a z velke casti po vzoru komunistu nastavil dnesni stat.

Nazev Cechie a stejne tak Cesko byl historicky mineny pouze pro Cechy a tudiz neni take spravny jako nazev celeho statu.

+2/0
13.4.2016 17:08

J23a42n 34S50t83o21d73o50l76a 7861440763740

Nezávislé? Možná v raném středověku, ale o skutečnou nezávislost nešlo. Všechny spojoval panovník, společná zahraniční politika atd. Za císaře pána už fakticky nešlo ani o formální nezávislost, ač zemské uspořádání stále existovalo de iure. Ve všech názvech máte něco se slovem český/čech atp., takže si nevyberete. Dnes je krajské uspořádání, kraje mají samosprávu. Jak byste si v praxi představoval větší nezávislost historických zemí?

+1/−2
13.4.2016 17:21

A29n89t91o24n48i12n 91K53a55d31l72c93e85k 9802319601216

Samozrejme, ze vsechny spojoval panovnik, ale znacna nezavislost tam byla. Z dneskem se to neda vubec prirovnat, ale nevim co myslite, ze ve vsem bylo neco ceskeho.

Dnesni krajske usporadani bylo zavedeno po vzoru sovetu za cilem kontroly a moci. Kraje jsou loutkove a samosprave pouze na povrch. Ja bych idealne videl usporadani tohoto statu tak, jak uz jsme jednou byli a zhruba tak, jak je dnes Rakousko a Nemecko.

+3/0
13.4.2016 18:02

J70a88n 19S83t25o63d39o79l97a 7501270793980

Rakousko a Německou jsou dnes naprosto nezávislé státy, spojuje je jen členství v EU. Ta loutkovost krajů záleží pouze na nich. Jak třeba byly země KČ nezávislé např. v roce 1750 a pak dále do 1918? Nebo 1360? Jak se to v praxi projevovalo? Slezsko by dnes bylo poněkud mrňavé, ale proč ne.

0/0
13.4.2016 18:12

A19n39t71o32n34i49n 96K33a49d82l32c98e66k 9202609561976

Myslel jsem spolkove nastaveni obou statu. Nase kraje jsou prece umele, nemaji zadny hostoricky podklad a byly usity na politickou zakazku, ktera je ostudna. Stat, ktery ma takoveto centralisticke nastaveni s nacionalistickym nadechem nema od principu predpoklad k uspechu.

Napr do roku 1750 se mezi Cechami a Moravou vybiralo clo. Tyto zeme mely svoji justici, zakonodarstvi, reprezentaci, armadu, bankovnictvi... To je dost siroka nezavislost/autonomie.

Poslednich 170 let mocnarstvi bylo Slezsko a Morava complete osamostatnene od Prahy a jako korunni zeme Rakouska pouze odpovidalo Vidni. Stale se sirokou samospravou a da se argumentovat, ze po moravskem narovnani vic respektivne, nez je tomu dnes.

+3/0
13.4.2016 18:51

V39á52c88l64a26v 54L66a89d14a 6352613444493

tak to zkrátíme na Českomoravskoslezsko ať to máme komplet ;-D

0/0
13.4.2016 20:25

T60o73m 73D56v22o43r32n62í55k 4802633872300

Mam dotaz. Co je spatneho na "Czechlands" podle vzoru Netherlands?

0/0
13.4.2016 15:03

H15a86n83a 57P52r77o32k10o21p73o89v43á 8929830143411

Vcelku nic, jen je to překlad jednoho z označení historického územního celku - ne názvu našeho současného státu...

+2/0
13.4.2016 15:18

A30n23t44o88n98i31n 57K35a20d97l26c33e44k 9822709351766

Nic, ale dava to az moc smysl. Proto se u nas musi vymyslet ruzne nesmyslne patvary.

+2/−2
13.4.2016 15:25

J94a49n 79S16t55o82d83o21l49a 7491980823220

Nizozemci se tak sami odjakživa nazývají. I v češtině se po staletí užíval název Nízké země - vždy v plurálu. U nás byly země Koruny české pouze oficiální název a to "země" je tam jen pomocké, proto s malým z.

0/0
13.4.2016 16:00

V28á59c27l31a35v 67Š28u97l30i82s39t58a 9474547600978

za 1. bolsevik zrusil zemske zrizeni v roce 1949, bohuzel. 2) z hlediska jazykoveho je to novotvar, tedy Ceskozemsko 3)mame zakon o zememericstvi, ktery je stale platny, kde se definuje, kdo za to zodpovida, je to tato komise http://www.cuzk.cz/O-resortu/Poradci-a-poradni-organy/Nazvoslovna-komise-CUZK/Nazvoslovna-komise-CUZK.aspx ta se vyslovila o Czechia jiz v roce 1993

+1/0
13.4.2016 16:36

D64o37m13i64n66i96k 44H33e35r74z40á60n 1769595813

Jediné správné označení je Velká Morava. Allahu akbar! VV

+1/−2
13.4.2016 14:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.