Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zakazovat školákům mobil i o přestávce je přehnané, radí ministerstvo

Některé školy nařizují dětem vypnout při výuce mobil, jinde jsou ještě přísnější. Přístup, jak učitelé předcházejí vyrušování nebo kyberšikaně, se různí. „Zakázat nosit mobil do školy není možné,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz právnička a náměstkyně ministryně školství Dana Prudíková.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J48a54n 91R20o53h89á59č 4162982147359

Koukam, ze dole jsou odsouzeny i interaktivni tabule. To je neuveritelny.;-D

0/−1
17.4.2016 15:19

M43a56r15i88e 80Z55e43l91e15n85á 2804701669941

Můj názor:

Pokud se ve škole během vyučovacích hodin a přestávek nedokáže bez používání mobilního telefonu žák obejít, pak jde o dost vysoký stupeň jeho závislosti na tomto technickém zařízení. Pokud takovou závislost nepostřehli u svého dítěte rodiče, měla by jim škola citlivou formou doporučit návštěvu pedagogicko psychologické poradny.

+1/−1
17.4.2016 12:12

M46a21r34e69k 41S74u45c86h42á29n53e70k 2601326388769

A v krajním připadě i odebrat dítě, že jo...:-P

0/−1
17.4.2016 12:49

M10a60r91i29e 86Z49e44l45e24n21á 2224891769831

Ó nikoliv, pane Suchánku, mluvím toliko o tom, že je třeba takto závislému dítěti pomoci. Prosím, nepodsouvejte mi nesmysly typu "odebrat dítě", je to hloupé.

0/0
17.4.2016 13:51

M77a87r95t72i42n 65N89o73v33ý 3672478108360

Jenže třeba u nás to je tak, že dcera ví, že to nevidíme rádi, tak se před námi krotí. Ale o to víc do mobilu čumí ve chvílích, kdy není s námi (ať už ve škole nebo kdykoliv s kamarády).

Takže my si ji můžeme "ohlídat" jen ve chvíli, kdy je s námi. Zbytek času neovlivníme.

A co proti tomu dělá škola? Nic, naopak to podporuje - žáci přijdou do školy a první věc, kterou udělají je to, že se připojí na školní wifi. Proč musí být ve škole dostupná wifi? Kvůli učitelům asi ne...

0/−1
17.4.2016 14:00

M61a27r30i33e 14Z24e14l34e87n50á 2784551129741

Pane Nový, já Vám rozumím, ale snad se shodneme na tom, že ten čas, který tráví Vaše dcera s vámi - nebo sama - doma, je mnohem delší než ten, který tráví ve škole. Tudíž logicky máte na svoji dceru mnohem větší vliv než škola, lépe řečeno dobrý učitel, ti můžou vám coby rodičům jen dát dobře míněnou radu nebo doporučení - jak jsem psala - a je jen na vás, rodičích, jak s tím naložíte. A krom toho si myslím, že vy, coby plátci účtu za mobil své dcery, si můžete prostřednictvím mobilního operátora nechat dítěti na určitý denní čas dítěti leckteré služby na určitý čas zablokovat, s celkem dobrým efektem.

0/0
17.4.2016 14:22
Foto

P20e57t28r 83K67o13č63i41č56k97a 4289658476127

Tenhle obrazek vystihuje naprosto dokonale dnesni stav i beze slov.

https://pbs.twimg.com/media/CGSr8vFWgAAwAq-.jpg:large

+2/0
17.4.2016 10:29

J75a91r54o28m60í87r 26K25r89á16l 4970859524959

;-D

0/0
17.4.2016 10:45

J37a18n49a 70Š66i55m42o55n49o10v44á 2466931149291

Jasně - a v divadle o přestávce mít vypnutý mobil je šikana. Mobilová lobby potřebuje, aby se děti ve škole vytahovaly před ostatními s mobily, protože jinak by obchod s mobily kulhal. Doma na rodiče totiž děti něudělají se svým mobilem takový dojem jako na spolužáky ve škole, to dá rozum.

Ten mobil mají děti o přestáve na co? Přestávka je na oddych mezi výukovými bloky, na najezení se, čurknutí a tak, ne na ukojení závislosti na mobilu a hrách na mobilu. V případě zdravotních komplikací žáka pedagogický sbor dokáže kontaktovat rodiče a vše řešit i bez žákova mobilu.

Bez rad ministerstev by asi správně řízený člověk ani nevěděl, kdy má použít mobil.

+3/−2
17.4.2016 10:07

J12a66r66o21m37í41r 42K32r28á67l 4840599294509

V dobách, kdy české základní školství mělo ještě dobrou úroveň platilo, že do školy nepatří to, co nesouvisí s výukou. Přestávka je od toho, aby se žák protáhl po sezení v lavici při hodině. Ne aby v ní seděl dál a psal sms.

+4/−4
17.4.2016 7:35

E30l97i25š17k36a 33K17u36č60e20r15o56v36á 7919202813663

a vy víte, co děcka s mobily dělají o přestávce?

0/−2
17.4.2016 10:28

J82a95r23o32m49í85r 57K20r62á14l 4890819844179

Ano. Vídám to ve škole. A nestačím zírat. My jsme třeba o velké přestávce hráli na dvorku fotbal, později pošťuchovali holky. :-) Dnes téměř všichni sedí jak pecky a čumí do mobilů.

+1/0
17.4.2016 10:41

V35l90a34d50i84m37í19r 69K96r92i51s55t60e64n 7106492325508

Stolní ping pong, či fotbal ve třídě a to prosím i na střední, pak samozřejmě dopisování domácích úkolů ;-)

0/0
17.4.2016 11:34

E60l83i87š46k95a 11K44u49č14e53r31o43v34á 7519522843243

hm, tak to jsme měli ve škole zakázáno. když jsme s holkama skákaly školku přes gumu, dostaly jsme poznámku, ven jsme nesměli, dvůr byl zavřený. zákaz lítání je i ve škole mých dcer, ven se nechodí, tak co mají na druhou stranu dělat?

0/−1
17.4.2016 14:14
Foto

V31l85a17d82a 71V95a85n13e70k 9763876304578

A co zapojit mobil, tablet do výuky? To asi ne ! Stejné jako angličtina ve školách po revoluci, když někteří žáci mluvili lépe jak " přeškolený " ruštináři! Největší odpor k chytrým telefonům mají lidé kteří je nevlastní ani neumí používat! Rv;-D

+3/−2
17.4.2016 6:26

J70a39r63o38m97í95r 70K39r88á89l 4100799824869

Tak to opravdu netuším, jaký význam by to na ZŠ mělo. Asi jste nikdy neučil, že ?

+2/0
17.4.2016 7:32

S36y71l50v97a 70Š46p43o24r41k49o77v64á 5966842740299

pokud s tím čuitel umí pracovat (což se o víc než polovině říct nedá), tak to smysl má. tablety se zapojují do výkuky v mnoha školách - a dězi díky tomu výuka víc baví - a pokud je něco baví, tak se taky víc naučí

+2/−1
17.4.2016 10:19

J22a23r91o43m23í67r 14K36r54á81l 4550349404849

Jenomže on v nižších ročnících není důvod. Výuku psaní, čtení, ani matematiky to nijak nezlepší. To dokázali lépe kantoři jen s křídou a tabulí. A navíc je tu problém, že ne každý má kvalitní tablet.

+1/0
17.4.2016 10:44

S37y98l83v68a 23Š61p72o15r51k86o42v38á 5896842720109

no ono v nižších ročnících, kde se učí psaní a čtení, děti do školy mobily moc nenosí (mám 6 vnoučat v různých městech, takže vím, o čem mluvím). V jedné třídě začaly děti pracovat s tablety od 3. třídy - kdo neměl svůj, půjčoval si v té hodině školní. Ve třídě navíc byla tzv. interaktivní tabule, se kterou tableta komunikovaly - a věřte, že to děti bavilo daleko víc než společné odříkávání násobilky

0/0
17.4.2016 10:56

J21a94r19o76m76í18r 45K68r29á32l 4450959254259

Možná je to bavilo, ale výuce to asi nijak nepomohlo. Konkrétně ty interaktivní tabule jsou na ZŠ jen pro zlost. Daleko lepší je projektor s laserovým ukazovátkem. Umí toho daleko víc a za poloviční cenu.

0/−1
17.4.2016 11:08

S21y12l38v14a 49Š93p95o82r32k11o24v69á 5356582150339

no - je to váš názor. na který máte samozřejmě právo - ale řada jiných učitelů má prostě jiný názor a hlavně jinou zkušenost.. Navíc - výuce to pomohá, ale to v tom, že děti učení baví - a to je základ, to je to hlavní, co be se měly v prvních ročnících ze školy odnést. Protožep okud zjistí, že od první třídy je ve škole otrava, k učenmí je to nijak nemotivuje a výsledky tomu pak odpovídají. Navíc - ze tříd s takovým způsobem výuky odchází víc dětí na osmiletá gymnázia a víc dětí z těchto tříd má zájem o "technické" předměty. Pokud vím, na základě těchto zkušeností z několika velkých škol (kde jsou třídy s růzými způsoby výuky - takže lze srovnávat) se k tomu chystá nějaký celostátní průzkum.

0/−1
17.4.2016 11:30

J81a40r36o43m85í45r 57K63r76á90l 4400639454779

Problém je v tom, že na školu přijde nějaké vybavení a kantoři o tom ani nevědí, natož aby se mohli předem vyjádřit. Interaktivní tabule je jen náhrada klasické tabule s malým vylepšením. Programy pro ně dělal někdo, kdo neví, jak se co učí a vývojové prostředí jakbysmet. Daleko praktičtější je NB s tím projektorem. A že to někteří kantoři zpočátku vítali ? To ano, ale už je to přešlo. Dělám léta servis na školách a všiml jsem si, že téměr všechny tabule jsou kdesi v koutě a jen několik kantorů je používá.

0/−1
17.4.2016 12:31

S65y56l88v40a 83Š13p33o49r90k76o26v87á 5926942160509

Koukám, že bu ́d jste od socíku nebyl ve škole, nebo ve škole, kterou znáte, vládne ředitel/ka stejně jako za socíku. Ve většině škola je to naopak aktivita učitelů, která rozhoduje o tom, co si škola nakoupí (nic tam od nikoho "nepřijde";-D). Jo - pokud takový čříďa nadfiriguje staršíu učiteli, co to s moderní tehcnikou moc neumí, mít interaktivní tabuliu - jel ogické, že ji nechá v koutě. Ovšem pokud o ni projeví učitel sám záje zajistí si ji (třebap omocí sponzorských darů), tak ji pak taky každodenně využívá. Jenže právě ten projektor bohužel není interaktivní - je to opět o tom, že učitel něco přednáší a navíc tedy doplňuje obrázky - ovšem interkativní tabuli mohou používat i žáci, navíc se dá propojit s tabletem- a o to jde, aby žák nebyl jen příjemcem informací, ale mohl se aktivně zapojit.

+1/0
17.4.2016 12:39

J58a40r45o47m90í19r 61K38r79á62l 4480619224199

;-D;-D;-D To zkuste říci nějakému kantorovi. Když se jim něco nelíbí, ředitel řekne, že zřizovatel dal na to peníze, nebo že dotace je jen na tohle a nic jiného se kupovat nebude. A v čem je ta interaktivní tabule interaktivní ? Že něco vidí ostatní i na tabletu, to žádná výhoda není. To ten projektor je interaktivnější, stačí dát žákovi do ruky el. ukazovátko.

0/−1
17.4.2016 13:11

S39y59l15v65a 54Š34p39o50r55k80o82v89á 5636192540929

aha - tak podle toho, co jste teď napsala, sice nevím, zda nechápete pojem interaktivní nebo funkci té tabule propojené s tablety - ale vysvětlovat vám obojí je nad můj časový limit i obsah této diskuse;-D

0/0
17.4.2016 13:25

J49a51r23o28m60í93r 26K54r68á13l 4270199774459

A ty mobily nosí děcka běžně už od první třídy.

0/0
17.4.2016 11:09

S51y21l39v61a 26Š21p31o48r70k76o98v13á 5586612560369

V prvních třídách přinese mobil do třídy občas a tu a tam jen pár dětí,. ve třetí zhruba polovina a teprv od 4. je to běžné

0/0
17.4.2016 11:32

J98a17r45o39m20í35r 43K60r24á23l 4150459624369

Nevím, odkud jste, ale třeba v Č.Třebové jsou prvňáci bez mobilu outsideři a je jich jen pár. A o té "zábavné" formě píše hezky Feynman. Tou zábavnou formou se často sčítají hrušky s jablky. Vnuk chodil do takové třídy a museli jsme ho pak doma učit počítat. Teď chodí do té "předpotopní" školy a matematiku zná a zvládá bez problémů.

0/0
17.4.2016 12:35

S25y61l15v13a 69Š53p38o47r97k32o53v78á 5746232250129

Mám šest vnoučat, chodí do škol v Praze a dvou dalších středně velkých městech, navíc mám i spoustu známých se školními dětmi. A věřte, že ani ti neustále kritizovaní Pražáci v první třídě mobil do školy většinou nenosí.

A co se týká oněch jablkek s hruškami (tedy onoou jsou to v té učebnici spíš zvířátka - myši, husy apod:-)) - tak tenhle způsob naopak vytváři schopnost logicky myslet a nikoliv se jen bezmyšlenkovitě něco nadrčet. Navíc se tam samoszřejmě učí i to klasické sčítání a odčítání. A právě děti, které prošly touto výukovou matematiky, jsou ty, které nemají s matikou problém na druhém stupni - a protože je baví, mají zájem op studium technických předmětů (na rozdíl od těch, co se jen mechanicky učí odříkávat násobilku). S otuto metodou výuky mají naopak problém rodiče a hlavně prarodiče, kterí s logikou moc nepřišli ve škola do styku a na jedničku z matiky jim stačilo právě to odříkávání násobilky,

0/0
17.4.2016 12:48

S42y68l27v69a 95Š81p78o66r20k18o59v24á 5476202740689

no právě že v nižších růčnících důvod JE: když se bude dítě od začátku ve škole nudit, učení je nebaví, bude se to s věkem jen zhrošovat. I Matematiky se v prvních ročnících dá učit zajímavě - existuje několik učebnich a tzáleží na tom, jakou si učitelka vybere. Některé vypadají bohužel podobně jako za mého dětství, jiné učí děti počítat daleko zábavnější formou - a děti v těchto třídách pak mívají lepší výsledky i později (a nemluvím samozřejmě o žádných alternativních školách, ale o učebnicích pro běžné ZŠ)

0/0
17.4.2016 11:26

M22i54r24o93s98l88a18v 27P88a10v84l90í59č45e21k 7273580815534

Jako kdyby nestačilo že při hodinách informatiky jsou na (nejen) na fejsbůku.

+1/−1
17.4.2016 6:03

P87e75t66r 54H45a94h93n 1943209386898

Když jsem v Benátkách vstoupil do nemocnice, chtěl jsem si zavolat a nešlo to. Jakmile jsem budovu opustil, volat šlo, tohle by asi bylo řešení i na těch školách...

+1/0
17.4.2016 5:58

E36l32i62š41k33a 59K29u25č23e34r51o37v68á 7209892293303

místnosti s rentgenem bývají izolovány nadstandardně, ale z toho nemůžete nic vyvozovat ;-)

+1/−1
17.4.2016 6:09

P98e89t10r 42H93a32h98n 1123679196298

Myslím, že to přehnané není, škola není na hraní her a neustálé telefonování!

+3/−2
17.4.2016 5:50

P10a14v77e78l 36K61r77o31u58p35a 4843918120452

Za nas to byla psaníčka, možná uz je mnozí nepamatují. Byl to risk..u koho se našlo, šel okamžitě k tabuli. Taková byla pravidla za nás, to samé dělají někteří učitelé i s mobily. Bohužel se najdou rodiče, kteří si chodí stěžovat a napadají reakci učitele. Prý zkouší neoprávněně... Ja jsem za podobné "zkoušení" dostal buď pár facek nebo zákaz. Teď se svým rodičům nedivím a učitele podporuji, nemají to a dnešními rodiči jednoduché.

+14/0
17.4.2016 3:27
Foto

M57i12l59a16n 55S63o25u73š94e14k 9206947951142

Používání mobilních telefonů dětmi je při vyučovací hodině škodlivé jak pro děti, tak pro vyučující. Děti odtahuje od výuky, kantor je rušen zvuky z mobilních telefonů a výuka je s ohledem na nepozornost dětí zabývajících se ve vyučovací hodině telefonem podstatně narušena. Děti manipulující ve vyučovací hodině s telefonem odtahují od výuky i ostatní děti.

Přestávka by teoreticky mohla umožnit používání mobilních telefonů, nicméně - jaký by k tomu měl být praktický důvod? Dejme tomu nutný kontakt s rodiči ap., ale co jiného?

Rodiče sami by měli své dítě vést k tomu, aby telefon při hodině rozhodně měli vypnutý a nenarušovali tak jak hodinu, tak pozornost nejen vlastního děcka, ale i těch okolních. Taková ta dříve daleko více samozřejmá ohleduplnost a slušnost, to by mělo být pro děcka samozřejmost. Pokud není, nevidím důvod, aby učitel okamžitě zasáhl a telefon dítě nechal odložit třeba do krabice k tomu určené a rozhodně co by měl udělat, upozornit rodiče na to, že jejich dítě používá při vyučovací hodině telefon a narušuje tím výuku. V případě opakování... atd.

+7/0
17.4.2016 2:45

V33i60l73é24m 39P29r21o44c54h24á75z90k88a 7400924458163

Fascinující diskuze. Děláte jako by smartphone byl nějaký pekelný nástroj. Samozřejmě nebráním vyrušování o hodině - to ale není problém telefonu, ale slušného chování.

Z mého pohledu jde o jeden z nejdůležitějších vynálezů historie lidstva. Což takhle místo zákazů vymyslet, jak ho k výuce efektivně využít? Možnosti vzdělávání, vyhledávání informací a instantní komunikace přece mohou jenom pomoci.

+4/−8
17.4.2016 0:52

M87i63l84a91n 71C91o56u13f92a55l 8143107673

To jako, že by děti ťukaly do telefonu i při vyučování? Na hraní jsou pískoviště.

0/−1
17.4.2016 1:41

V83i40l56é54m 70P84r21o54c72h90á11z12k86a 7830254658323

Ono i to hraní může mít pozitivní efekt. Já osobně, i řada lidí kolem mě, díky hraní ovládáme perfektně angličtinu a informační technologie jsou teď součástí naší kariéry.

0/0
17.4.2016 11:08
Foto

P32e38t87r 25K55o20č13i42č40k13a 4709308836247

Na "vyhledávání informací" mate cas doma, kde se mate take pripravit. Na hodine jde predevsim o interakci.

"instantní komunikace" nepatri do hodiny, kde ma student ziveho pedagoga pred sebou:

Instantni budoucnost je vubec to nejhorsi.

+5/−2
17.4.2016 1:46

S20y75l70v82a 28Š46p28o55r81k89o43v96á 5616812140879

asi jste už ze školy hodně dlouho;-D, nebo nevíte, co všechno "interakce" znamená. Třeba to, že se děti v hodině rozdělí do skupinek po 4-5 dětech a m mají za úkol nějaký "projekt" - děti se tak učí vzájemné spolupráci (to je také interakce - a lepší než jen mezi účou a žákem). A právě tady mohou děti vyhledávat informace k řešení na netu - a je úplně jedno, jeslti to dělají přes mobil, tablet nebo počítač

+1/0
17.4.2016 10:24

J75a89r80o70m27í25r 83K22r72á36l 4240239664249

Jak dlouho učíte a jaké máte zkušenosti s výukou ve skupinách ? Víte, ono to na ZŠ dopadne většinou tak, že jeden maká a ostatní se nudí, nebo blbnou. A nenaučí se nic. Význam to má na výběrové škole, kde děcka chápou, že se mají učit a mají o výuku zájem.

0/0
17.4.2016 10:48

S89y70l57v79a 35Š41p14o64r78k47o76v49á 5486542280929

sice nejsem učitelka, ale jako lektorka s dětmi pracujic často - takže zkušenosti mám. Navíc mám 6 vnoučat (žádné nechodí na výběrovou školu), takže vím, co a jak ve škole dělají a co je baví. Věřte, že pokud učitel vybere dobrý projekt a dokáže děti vhodně motivovat, funguje to z takových 90 %. Jasně že u takových osmáků - deváťáků je to o dost těžší než na prvním stupni, ale jde to (jak zase vím od své kamarádky - učitelky)

0/0
17.4.2016 10:59

J37a97r54o64m23í89r 58K66r97á36l 4630969554149

Učitel musí naučit to, co je obsahem toho kterého ročníku a předmětu. Nemůže vybrat jen to, co někoho baví. Navíc některá děcka baví matematika, jiná jsou spíše na jazyky, atd, atd.

+1/0
17.4.2016 11:13

S32y60l41v90a 28Š84p26o36r49k10o32v95á 5526132310779

já nemluvím o tom, CO, ale JAK. Tu samou věc může naučit nudně - děti sedí v lavicích a úča to odrecituje od stolu, nabo zajímavě. A to nejen v přírodpise. fyzice či chemii, ale i v matematice (nedávno byla nějaká reprtáž o učitelce matiky z Neratovic - 90 % dětí v její třídě tam matika baví. A protože tam pár lidí znám, tak mi to potvrdili, že rodiče mají zájem aby se děti dostaly právě na tuhle školu.

0/0
17.4.2016 11:22

V70i64l28é45m 37P69r58o52c34h41á14z59k52a 7710444578603

Svět nezajímá váš názor na budoucnost. Škola má připravit děti na reálný život, ne proti němu bojovat. Naučit se efektivně využívat informační technologie je to nejdůležitější, co můžete pro děti udělat.

+1/0
17.4.2016 11:05

K85a44r57o29l69í11n65a 86N97o31v67o70t85n37á 3875376709441

Nemohou JENOM pomoci.

Samozřejmě že to jsou užitečné věci, ale to máte jak s tím ohněm - dobrý služebník, ale zlý pán; kdo se nedokáže odtrhnout od instantní komunikace (hele, někdo na Facebooku okomentoval stejný příspěvek jako já), ten se těžko může soustředit na nějakou náročnější práci; informace neustále "na dosah ruky" vyvolávají v lidech dojem, že si je nemusejí pamatovat (což je omyl, protože pro praktickou aplikaci je musím mít zažité).

+4/0
17.4.2016 1:49

P61e27t44r 73N18o17v59ý 9241343728

V tom je asi ten zásadní problém. Mobil je jenom prostředek, nic víc.

Pokud stavíte roli prostředku nad vše ostatní ...

0/0
17.4.2016 2:00

M64i15r52o71s49l65a68v 72P58a10v62l62í57č39e47k 7893810475144

Dotaz: Někdo zde v diskusi tvrdil že za používání mobilu při hodině může mobil?

0/0
17.4.2016 6:09

J25a32r81o36m82í39r 25K81r77á37l 4970149444379

Žák má vyhledávat informace v první řadě v hlavě. ;-D Bohuže to dnes neplatí a pak je VŠ "odborník" bezradný, když má v terénu něco vypočítat a zrovna tam není signál. :-/

+3/−1
17.4.2016 7:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.