Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zakazovat školákům mobil i o přestávce je přehnané, radí ministerstvo

Některé školy nařizují dětem vypnout při výuce mobil, jinde jsou ještě přísnější. Přístup, jak učitelé předcházejí vyrušování nebo kyberšikaně, se různí. „Zakázat nosit mobil do školy není možné,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz právnička a náměstkyně ministryně školství Dana Prudíková.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J10a31n 82R34o61h96á76č 4452882887409

Koukam, ze dole jsou odsouzeny i interaktivni tabule. To je neuveritelny.;-D

0/−1
17.4.2016 15:19

M60a66r62i90e 96Z85e52l75e87n42á 2244801719151

Můj názor:

Pokud se ve škole během vyučovacích hodin a přestávek nedokáže bez používání mobilního telefonu žák obejít, pak jde o dost vysoký stupeň jeho závislosti na tomto technickém zařízení. Pokud takovou závislost nepostřehli u svého dítěte rodiče, měla by jim škola citlivou formou doporučit návštěvu pedagogicko psychologické poradny.

+1/−1
17.4.2016 12:12

M41a21r67e56k 25S57u52c58h35á11n77e85k 2301726328429

A v krajním připadě i odebrat dítě, že jo...:-P

0/−1
17.4.2016 12:49

M89a86r61i25e 64Z56e46l88e38n18á 2404831719971

Ó nikoliv, pane Suchánku, mluvím toliko o tom, že je třeba takto závislému dítěti pomoci. Prosím, nepodsouvejte mi nesmysly typu "odebrat dítě", je to hloupé.

0/0
17.4.2016 13:51

M66a16r12t62i56n 64N65o76v41ý 3732828178170

Jenže třeba u nás to je tak, že dcera ví, že to nevidíme rádi, tak se před námi krotí. Ale o to víc do mobilu čumí ve chvílích, kdy není s námi (ať už ve škole nebo kdykoliv s kamarády).

Takže my si ji můžeme "ohlídat" jen ve chvíli, kdy je s námi. Zbytek času neovlivníme.

A co proti tomu dělá škola? Nic, naopak to podporuje - žáci přijdou do školy a první věc, kterou udělají je to, že se připojí na školní wifi. Proč musí být ve škole dostupná wifi? Kvůli učitelům asi ne...

0/−1
17.4.2016 14:00

M37a88r29i98e 31Z13e64l10e34n92á 2194881769631

Pane Nový, já Vám rozumím, ale snad se shodneme na tom, že ten čas, který tráví Vaše dcera s vámi - nebo sama - doma, je mnohem delší než ten, který tráví ve škole. Tudíž logicky máte na svoji dceru mnohem větší vliv než škola, lépe řečeno dobrý učitel, ti můžou vám coby rodičům jen dát dobře míněnou radu nebo doporučení - jak jsem psala - a je jen na vás, rodičích, jak s tím naložíte. A krom toho si myslím, že vy, coby plátci účtu za mobil své dcery, si můžete prostřednictvím mobilního operátora nechat dítěti na určitý denní čas dítěti leckteré služby na určitý čas zablokovat, s celkem dobrým efektem.

0/0
17.4.2016 14:22

P31e67t85r 48K22o74č63i13č20k79a 4289208756777

Tenhle obrazek vystihuje naprosto dokonale dnesni stav i beze slov.

https://pbs.twimg.com/media/CGSr8vFWgAAwAq-.jpg:large

+2/0
17.4.2016 10:29

J34a19r29o50m81í49r 39K61r48á88l 4400619684429

;-D

0/0
17.4.2016 10:45

J66a80n18a 53Š66i87m11o55n73o87v43á 2946421739851

Jasně - a v divadle o přestávce mít vypnutý mobil je šikana. Mobilová lobby potřebuje, aby se děti ve škole vytahovaly před ostatními s mobily, protože jinak by obchod s mobily kulhal. Doma na rodiče totiž děti něudělají se svým mobilem takový dojem jako na spolužáky ve škole, to dá rozum.

Ten mobil mají děti o přestáve na co? Přestávka je na oddych mezi výukovými bloky, na najezení se, čurknutí a tak, ne na ukojení závislosti na mobilu a hrách na mobilu. V případě zdravotních komplikací žáka pedagogický sbor dokáže kontaktovat rodiče a vše řešit i bez žákova mobilu.

Bez rad ministerstev by asi správně řízený člověk ani nevěděl, kdy má použít mobil.

+3/−2
17.4.2016 10:07

J18a29r13o92m87í31r 10K82r88á48l 4930249914169

V dobách, kdy české základní školství mělo ještě dobrou úroveň platilo, že do školy nepatří to, co nesouvisí s výukou. Přestávka je od toho, aby se žák protáhl po sezení v lavici při hodině. Ne aby v ní seděl dál a psal sms.

+4/−4
17.4.2016 7:35

E46l59i80š23k93a 69K53u97č19e66r19o89v32á 7639552623473

a vy víte, co děcka s mobily dělají o přestávce?

0/−2
17.4.2016 10:28

J54a96r87o62m79í21r 57K75r54á44l 4800359634279

Ano. Vídám to ve škole. A nestačím zírat. My jsme třeba o velké přestávce hráli na dvorku fotbal, později pošťuchovali holky. :-) Dnes téměř všichni sedí jak pecky a čumí do mobilů.

+1/0
17.4.2016 10:41

V92l85a63d67i50m83í23r 28K78r26i64s30t92e35n 7786412765298

Stolní ping pong, či fotbal ve třídě a to prosím i na střední, pak samozřejmě dopisování domácích úkolů ;-)

0/0
17.4.2016 11:34

E42l85i56š69k94a 28K82u79č69e64r28o25v18á 7279832123903

hm, tak to jsme měli ve škole zakázáno. když jsme s holkama skákaly školku přes gumu, dostaly jsme poznámku, ven jsme nesměli, dvůr byl zavřený. zákaz lítání je i ve škole mých dcer, ven se nechodí, tak co mají na druhou stranu dělat?

0/−1
17.4.2016 14:14
Foto

V95l46a98d87a 21V62a40n77e18k 9463246894648

A co zapojit mobil, tablet do výuky? To asi ne ! Stejné jako angličtina ve školách po revoluci, když někteří žáci mluvili lépe jak " přeškolený " ruštináři! Největší odpor k chytrým telefonům mají lidé kteří je nevlastní ani neumí používat! Rv;-D

+3/−2
17.4.2016 6:26

J49a74r13o13m15í31r 41K46r26á68l 4490669144539

Tak to opravdu netuším, jaký význam by to na ZŠ mělo. Asi jste nikdy neučil, že ?

+2/0
17.4.2016 7:32

S63y59l10v56a 13Š19p33o86r45k40o30v54á 5736922380269

pokud s tím čuitel umí pracovat (což se o víc než polovině říct nedá), tak to smysl má. tablety se zapojují do výkuky v mnoha školách - a dězi díky tomu výuka víc baví - a pokud je něco baví, tak se taky víc naučí

+2/−1
17.4.2016 10:19

J19a46r64o78m10í78r 49K15r24á77l 4800599594299

Jenomže on v nižších ročnících není důvod. Výuku psaní, čtení, ani matematiky to nijak nezlepší. To dokázali lépe kantoři jen s křídou a tabulí. A navíc je tu problém, že ne každý má kvalitní tablet.

+1/0
17.4.2016 10:44

S39y48l54v58a 86Š23p58o45r66k85o54v26á 5876662710849

no ono v nižších ročnících, kde se učí psaní a čtení, děti do školy mobily moc nenosí (mám 6 vnoučat v různých městech, takže vím, o čem mluvím). V jedné třídě začaly děti pracovat s tablety od 3. třídy - kdo neměl svůj, půjčoval si v té hodině školní. Ve třídě navíc byla tzv. interaktivní tabule, se kterou tableta komunikovaly - a věřte, že to děti bavilo daleko víc než společné odříkávání násobilky

0/0
17.4.2016 10:56

J75a67r52o86m51í39r 30K48r73á63l 4800609514889

Možná je to bavilo, ale výuce to asi nijak nepomohlo. Konkrétně ty interaktivní tabule jsou na ZŠ jen pro zlost. Daleko lepší je projektor s laserovým ukazovátkem. Umí toho daleko víc a za poloviční cenu.

0/−1
17.4.2016 11:08

S40y51l36v84a 20Š89p16o29r44k51o13v60á 5106962910549

no - je to váš názor. na který máte samozřejmě právo - ale řada jiných učitelů má prostě jiný názor a hlavně jinou zkušenost.. Navíc - výuce to pomohá, ale to v tom, že děti učení baví - a to je základ, to je to hlavní, co be se měly v prvních ročnících ze školy odnést. Protožep okud zjistí, že od první třídy je ve škole otrava, k učenmí je to nijak nemotivuje a výsledky tomu pak odpovídají. Navíc - ze tříd s takovým způsobem výuky odchází víc dětí na osmiletá gymnázia a víc dětí z těchto tříd má zájem o "technické" předměty. Pokud vím, na základě těchto zkušeností z několika velkých škol (kde jsou třídy s růzými způsoby výuky - takže lze srovnávat) se k tomu chystá nějaký celostátní průzkum.

0/−1
17.4.2016 11:30

J62a60r47o51m92í14r 91K16r42á87l 4180339194229

Problém je v tom, že na školu přijde nějaké vybavení a kantoři o tom ani nevědí, natož aby se mohli předem vyjádřit. Interaktivní tabule je jen náhrada klasické tabule s malým vylepšením. Programy pro ně dělal někdo, kdo neví, jak se co učí a vývojové prostředí jakbysmet. Daleko praktičtější je NB s tím projektorem. A že to někteří kantoři zpočátku vítali ? To ano, ale už je to přešlo. Dělám léta servis na školách a všiml jsem si, že téměr všechny tabule jsou kdesi v koutě a jen několik kantorů je používá.

0/−1
17.4.2016 12:31

S59y77l84v25a 96Š24p73o61r81k60o93v68á 5476182450489

Koukám, že bu ́d jste od socíku nebyl ve škole, nebo ve škole, kterou znáte, vládne ředitel/ka stejně jako za socíku. Ve většině škola je to naopak aktivita učitelů, která rozhoduje o tom, co si škola nakoupí (nic tam od nikoho "nepřijde";-D). Jo - pokud takový čříďa nadfiriguje staršíu učiteli, co to s moderní tehcnikou moc neumí, mít interaktivní tabuliu - jel ogické, že ji nechá v koutě. Ovšem pokud o ni projeví učitel sám záje zajistí si ji (třebap omocí sponzorských darů), tak ji pak taky každodenně využívá. Jenže právě ten projektor bohužel není interaktivní - je to opět o tom, že učitel něco přednáší a navíc tedy doplňuje obrázky - ovšem interkativní tabuli mohou používat i žáci, navíc se dá propojit s tabletem- a o to jde, aby žák nebyl jen příjemcem informací, ale mohl se aktivně zapojit.

+1/0
17.4.2016 12:39

J78a29r51o80m18í27r 10K13r46á46l 4460449784779

;-D;-D;-D To zkuste říci nějakému kantorovi. Když se jim něco nelíbí, ředitel řekne, že zřizovatel dal na to peníze, nebo že dotace je jen na tohle a nic jiného se kupovat nebude. A v čem je ta interaktivní tabule interaktivní ? Že něco vidí ostatní i na tabletu, to žádná výhoda není. To ten projektor je interaktivnější, stačí dát žákovi do ruky el. ukazovátko.

0/−1
17.4.2016 13:11

S12y97l94v34a 38Š52p82o25r80k94o39v88á 5986652900979

aha - tak podle toho, co jste teď napsala, sice nevím, zda nechápete pojem interaktivní nebo funkci té tabule propojené s tablety - ale vysvětlovat vám obojí je nad můj časový limit i obsah této diskuse;-D

0/0
17.4.2016 13:25

J44a53r96o95m48í38r 14K67r41á50l 4590839224599

A ty mobily nosí děcka běžně už od první třídy.

0/0
17.4.2016 11:09

S76y36l26v12a 81Š91p70o51r83k17o95v95á 5136692840789

V prvních třídách přinese mobil do třídy občas a tu a tam jen pár dětí,. ve třetí zhruba polovina a teprv od 4. je to běžné

0/0
17.4.2016 11:32

J38a10r47o55m47í12r 89K81r81á63l 4680899664969

Nevím, odkud jste, ale třeba v Č.Třebové jsou prvňáci bez mobilu outsideři a je jich jen pár. A o té "zábavné" formě píše hezky Feynman. Tou zábavnou formou se často sčítají hrušky s jablky. Vnuk chodil do takové třídy a museli jsme ho pak doma učit počítat. Teď chodí do té "předpotopní" školy a matematiku zná a zvládá bez problémů.

0/0
17.4.2016 12:35

S11y32l40v68a 45Š61p61o81r62k18o16v73á 5116232880529

Mám šest vnoučat, chodí do škol v Praze a dvou dalších středně velkých městech, navíc mám i spoustu známých se školními dětmi. A věřte, že ani ti neustále kritizovaní Pražáci v první třídě mobil do školy většinou nenosí.

A co se týká oněch jablkek s hruškami (tedy onoou jsou to v té učebnici spíš zvířátka - myši, husy apod:-)) - tak tenhle způsob naopak vytváři schopnost logicky myslet a nikoliv se jen bezmyšlenkovitě něco nadrčet. Navíc se tam samoszřejmě učí i to klasické sčítání a odčítání. A právě děti, které prošly touto výukovou matematiky, jsou ty, které nemají s matikou problém na druhém stupni - a protože je baví, mají zájem op studium technických předmětů (na rozdíl od těch, co se jen mechanicky učí odříkávat násobilku). S otuto metodou výuky mají naopak problém rodiče a hlavně prarodiče, kterí s logikou moc nepřišli ve škola do styku a na jedničku z matiky jim stačilo právě to odříkávání násobilky,

0/0
17.4.2016 12:48

S41y11l96v55a 71Š30p83o74r13k39o34v36á 5306102380129

no právě že v nižších růčnících důvod JE: když se bude dítě od začátku ve škole nudit, učení je nebaví, bude se to s věkem jen zhrošovat. I Matematiky se v prvních ročnících dá učit zajímavě - existuje několik učebnich a tzáleží na tom, jakou si učitelka vybere. Některé vypadají bohužel podobně jako za mého dětství, jiné učí děti počítat daleko zábavnější formou - a děti v těchto třídách pak mívají lepší výsledky i později (a nemluvím samozřejmě o žádných alternativních školách, ale o učebnicích pro běžné ZŠ)

0/0
17.4.2016 11:26

M60i26r20o93s72l71a10v 49P26a76v28l83í46č41e37k 7873670925204

Jako kdyby nestačilo že při hodinách informatiky jsou na (nejen) na fejsbůku.

+1/−1
17.4.2016 6:03

P36e88t68r 50H39a12h56n 1933419326378

Když jsem v Benátkách vstoupil do nemocnice, chtěl jsem si zavolat a nešlo to. Jakmile jsem budovu opustil, volat šlo, tohle by asi bylo řešení i na těch školách...

+1/0
17.4.2016 5:58

E55l42i18š77k71a 50K95u78č57e68r38o95v15á 7559532643893

místnosti s rentgenem bývají izolovány nadstandardně, ale z toho nemůžete nic vyvozovat ;-)

+1/−1
17.4.2016 6:09

P65e96t95r 47H61a17h27n 1743719566688

Myslím, že to přehnané není, škola není na hraní her a neustálé telefonování!

+3/−2
17.4.2016 5:50

P64a69v24e16l 18K92r48o72u51p38a 4623658470702

Za nas to byla psaníčka, možná uz je mnozí nepamatují. Byl to risk..u koho se našlo, šel okamžitě k tabuli. Taková byla pravidla za nás, to samé dělají někteří učitelé i s mobily. Bohužel se najdou rodiče, kteří si chodí stěžovat a napadají reakci učitele. Prý zkouší neoprávněně... Ja jsem za podobné "zkoušení" dostal buď pár facek nebo zákaz. Teď se svým rodičům nedivím a učitele podporuji, nemají to a dnešními rodiči jednoduché.

+14/0
17.4.2016 3:27
Foto

M23i62l67a60n 71S44o83u58š90e14k 9746357411172

Používání mobilních telefonů dětmi je při vyučovací hodině škodlivé jak pro děti, tak pro vyučující. Děti odtahuje od výuky, kantor je rušen zvuky z mobilních telefonů a výuka je s ohledem na nepozornost dětí zabývajících se ve vyučovací hodině telefonem podstatně narušena. Děti manipulující ve vyučovací hodině s telefonem odtahují od výuky i ostatní děti.

Přestávka by teoreticky mohla umožnit používání mobilních telefonů, nicméně - jaký by k tomu měl být praktický důvod? Dejme tomu nutný kontakt s rodiči ap., ale co jiného?

Rodiče sami by měli své dítě vést k tomu, aby telefon při hodině rozhodně měli vypnutý a nenarušovali tak jak hodinu, tak pozornost nejen vlastního děcka, ale i těch okolních. Taková ta dříve daleko více samozřejmá ohleduplnost a slušnost, to by mělo být pro děcka samozřejmost. Pokud není, nevidím důvod, aby učitel okamžitě zasáhl a telefon dítě nechal odložit třeba do krabice k tomu určené a rozhodně co by měl udělat, upozornit rodiče na to, že jejich dítě používá při vyučovací hodině telefon a narušuje tím výuku. V případě opakování... atd.

+7/0
17.4.2016 2:45

V79i10l60é95m 77P49r19o92c97h24á89z96k61a 7140914488363

Fascinující diskuze. Děláte jako by smartphone byl nějaký pekelný nástroj. Samozřejmě nebráním vyrušování o hodině - to ale není problém telefonu, ale slušného chování.

Z mého pohledu jde o jeden z nejdůležitějších vynálezů historie lidstva. Což takhle místo zákazů vymyslet, jak ho k výuce efektivně využít? Možnosti vzdělávání, vyhledávání informací a instantní komunikace přece mohou jenom pomoci.

+4/−8
17.4.2016 0:52

M44i39l10a90n 92C63o16u21f83a33l 8793207323

To jako, že by děti ťukaly do telefonu i při vyučování? Na hraní jsou pískoviště.

0/−1
17.4.2016 1:41

V12i42l67é17m 64P71r38o12c68h68á31z14k68a 7680454818473

Ono i to hraní může mít pozitivní efekt. Já osobně, i řada lidí kolem mě, díky hraní ovládáme perfektně angličtinu a informační technologie jsou teď součástí naší kariéry.

0/0
17.4.2016 11:08

P31e54t97r 64K47o89č11i16č87k17a 4959888666647

Na "vyhledávání informací" mate cas doma, kde se mate take pripravit. Na hodine jde predevsim o interakci.

"instantní komunikace" nepatri do hodiny, kde ma student ziveho pedagoga pred sebou:

Instantni budoucnost je vubec to nejhorsi.

+5/−2
17.4.2016 1:46

S84y22l86v90a 87Š63p93o96r36k75o97v41á 5696412680879

asi jste už ze školy hodně dlouho;-D, nebo nevíte, co všechno "interakce" znamená. Třeba to, že se děti v hodině rozdělí do skupinek po 4-5 dětech a m mají za úkol nějaký "projekt" - děti se tak učí vzájemné spolupráci (to je také interakce - a lepší než jen mezi účou a žákem). A právě tady mohou děti vyhledávat informace k řešení na netu - a je úplně jedno, jeslti to dělají přes mobil, tablet nebo počítač

+1/0
17.4.2016 10:24

J94a47r74o12m85í58r 65K33r46á94l 4760159584829

Jak dlouho učíte a jaké máte zkušenosti s výukou ve skupinách ? Víte, ono to na ZŠ dopadne většinou tak, že jeden maká a ostatní se nudí, nebo blbnou. A nenaučí se nic. Význam to má na výběrové škole, kde děcka chápou, že se mají učit a mají o výuku zájem.

0/0
17.4.2016 10:48

S31y16l78v11a 66Š28p56o81r54k93o82v37á 5566712870489

sice nejsem učitelka, ale jako lektorka s dětmi pracujic často - takže zkušenosti mám. Navíc mám 6 vnoučat (žádné nechodí na výběrovou školu), takže vím, co a jak ve škole dělají a co je baví. Věřte, že pokud učitel vybere dobrý projekt a dokáže děti vhodně motivovat, funguje to z takových 90 %. Jasně že u takových osmáků - deváťáků je to o dost těžší než na prvním stupni, ale jde to (jak zase vím od své kamarádky - učitelky)

0/0
17.4.2016 10:59

J40a74r29o28m11í51r 91K62r98á62l 4300669504689

Učitel musí naučit to, co je obsahem toho kterého ročníku a předmětu. Nemůže vybrat jen to, co někoho baví. Navíc některá děcka baví matematika, jiná jsou spíše na jazyky, atd, atd.

+1/0
17.4.2016 11:13

S26y91l77v92a 76Š35p90o39r12k69o47v64á 5296182120319

já nemluvím o tom, CO, ale JAK. Tu samou věc může naučit nudně - děti sedí v lavicích a úča to odrecituje od stolu, nabo zajímavě. A to nejen v přírodpise. fyzice či chemii, ale i v matematice (nedávno byla nějaká reprtáž o učitelce matiky z Neratovic - 90 % dětí v její třídě tam matika baví. A protože tam pár lidí znám, tak mi to potvrdili, že rodiče mají zájem aby se děti dostaly právě na tuhle školu.

0/0
17.4.2016 11:22

V19i61l57é55m 28P73r82o62c12h14á37z19k13a 7290924608873

Svět nezajímá váš názor na budoucnost. Škola má připravit děti na reálný život, ne proti němu bojovat. Naučit se efektivně využívat informační technologie je to nejdůležitější, co můžete pro děti udělat.

+1/0
17.4.2016 11:05

K48a83r59o11l22í47n97a 64N96o11v85o25t27n18á 3185816419881

Nemohou JENOM pomoci.

Samozřejmě že to jsou užitečné věci, ale to máte jak s tím ohněm - dobrý služebník, ale zlý pán; kdo se nedokáže odtrhnout od instantní komunikace (hele, někdo na Facebooku okomentoval stejný příspěvek jako já), ten se těžko může soustředit na nějakou náročnější práci; informace neustále "na dosah ruky" vyvolávají v lidech dojem, že si je nemusejí pamatovat (což je omyl, protože pro praktickou aplikaci je musím mít zažité).

+4/0
17.4.2016 1:49

P17e30t67r 44N39o38v11ý 9921563928

V tom je asi ten zásadní problém. Mobil je jenom prostředek, nic víc.

Pokud stavíte roli prostředku nad vše ostatní ...

0/0
17.4.2016 2:00

M29i79r22o82s48l26a92v 65P56a14v86l97í16č70e97k 7853940475314

Dotaz: Někdo zde v diskusi tvrdil že za používání mobilu při hodině může mobil?

0/0
17.4.2016 6:09

J28a45r42o68m14í69r 24K40r80á48l 4300719204539

Žák má vyhledávat informace v první řadě v hlavě. ;-D Bohuže to dnes neplatí a pak je VŠ "odborník" bezradný, když má v terénu něco vypočítat a zrovna tam není signál. :-/

+3/−1
17.4.2016 7:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.