Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zakazovat školákům mobil i o přestávce je přehnané, radí ministerstvo

Některé školy nařizují dětem vypnout při výuce mobil, jinde jsou ještě přísnější. Přístup, jak učitelé předcházejí vyrušování nebo kyberšikaně, se různí. „Zakázat nosit mobil do školy není možné,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz právnička a náměstkyně ministryně školství Dana Prudíková.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J66a17n 22R84o40h29á90č 4222462487349

Koukam, ze dole jsou odsouzeny i interaktivni tabule. To je neuveritelny.;-D

0/−1
17.4.2016 15:19

M54a51r51i71e 91Z80e62l26e79n93á 2854761469831

Můj názor:

Pokud se ve škole během vyučovacích hodin a přestávek nedokáže bez používání mobilního telefonu žák obejít, pak jde o dost vysoký stupeň jeho závislosti na tomto technickém zařízení. Pokud takovou závislost nepostřehli u svého dítěte rodiče, měla by jim škola citlivou formou doporučit návštěvu pedagogicko psychologické poradny.

+1/−1
17.4.2016 12:12

M17a48r98e54k 55S13u14c22h29á87n39e19k 2741826378339

A v krajním připadě i odebrat dítě, že jo...:-P

0/−1
17.4.2016 12:49

M26a71r39i18e 39Z78e58l12e36n38á 2204441689691

Ó nikoliv, pane Suchánku, mluvím toliko o tom, že je třeba takto závislému dítěti pomoci. Prosím, nepodsouvejte mi nesmysly typu "odebrat dítě", je to hloupé.

0/0
17.4.2016 13:51

M79a39r74t11i33n 80N90o67v90ý 3442308418320

Jenže třeba u nás to je tak, že dcera ví, že to nevidíme rádi, tak se před námi krotí. Ale o to víc do mobilu čumí ve chvílích, kdy není s námi (ať už ve škole nebo kdykoliv s kamarády).

Takže my si ji můžeme "ohlídat" jen ve chvíli, kdy je s námi. Zbytek času neovlivníme.

A co proti tomu dělá škola? Nic, naopak to podporuje - žáci přijdou do školy a první věc, kterou udělají je to, že se připojí na školní wifi. Proč musí být ve škole dostupná wifi? Kvůli učitelům asi ne...

0/−1
17.4.2016 14:00

M63a42r81i16e 78Z88e55l77e24n47á 2374531379891

Pane Nový, já Vám rozumím, ale snad se shodneme na tom, že ten čas, který tráví Vaše dcera s vámi - nebo sama - doma, je mnohem delší než ten, který tráví ve škole. Tudíž logicky máte na svoji dceru mnohem větší vliv než škola, lépe řečeno dobrý učitel, ti můžou vám coby rodičům jen dát dobře míněnou radu nebo doporučení - jak jsem psala - a je jen na vás, rodičích, jak s tím naložíte. A krom toho si myslím, že vy, coby plátci účtu za mobil své dcery, si můžete prostřednictvím mobilního operátora nechat dítěti na určitý denní čas dítěti leckteré služby na určitý čas zablokovat, s celkem dobrým efektem.

0/0
17.4.2016 14:22

P96e28t26r 92K69o52č58i18č98k44a 4729598566427

Tenhle obrazek vystihuje naprosto dokonale dnesni stav i beze slov.

https://pbs.twimg.com/media/CGSr8vFWgAAwAq-.jpg:large

+2/0
17.4.2016 10:29

J57a79r93o87m96í56r 93K68r53á31l 4400549234909

;-D

0/0
17.4.2016 10:45

J64a91n46a 56Š94i89m93o48n73o51v59á 2876721549421

Jasně - a v divadle o přestávce mít vypnutý mobil je šikana. Mobilová lobby potřebuje, aby se děti ve škole vytahovaly před ostatními s mobily, protože jinak by obchod s mobily kulhal. Doma na rodiče totiž děti něudělají se svým mobilem takový dojem jako na spolužáky ve škole, to dá rozum.

Ten mobil mají děti o přestáve na co? Přestávka je na oddych mezi výukovými bloky, na najezení se, čurknutí a tak, ne na ukojení závislosti na mobilu a hrách na mobilu. V případě zdravotních komplikací žáka pedagogický sbor dokáže kontaktovat rodiče a vše řešit i bez žákova mobilu.

Bez rad ministerstev by asi správně řízený člověk ani nevěděl, kdy má použít mobil.

+3/−2
17.4.2016 10:07

J47a42r29o41m22í29r 44K52r49á55l 4790949374739

V dobách, kdy české základní školství mělo ještě dobrou úroveň platilo, že do školy nepatří to, co nesouvisí s výukou. Přestávka je od toho, aby se žák protáhl po sezení v lavici při hodině. Ne aby v ní seděl dál a psal sms.

+4/−4
17.4.2016 7:35

E93l62i24š39k67a 52K17u96č25e63r66o48v19á 1156528387189

a vy víte, co děcka s mobily dělají o přestávce?

0/−2
17.4.2016 10:28

J82a49r35o16m88í21r 23K10r70á30l 4490969114249

Ano. Vídám to ve škole. A nestačím zírat. My jsme třeba o velké přestávce hráli na dvorku fotbal, později pošťuchovali holky. :-) Dnes téměř všichni sedí jak pecky a čumí do mobilů.

+1/0
17.4.2016 10:41

V93l65a73d78i88m45í58r 15K11r35i49s26t64e74n 7736202385988

Stolní ping pong, či fotbal ve třídě a to prosím i na střední, pak samozřejmě dopisování domácích úkolů ;-)

0/0
17.4.2016 11:34

E20l47i96š55k11a 66K15u50č11e39r95o32v66á 1986248487719

hm, tak to jsme měli ve škole zakázáno. když jsme s holkama skákaly školku přes gumu, dostaly jsme poznámku, ven jsme nesměli, dvůr byl zavřený. zákaz lítání je i ve škole mých dcer, ven se nechodí, tak co mají na druhou stranu dělat?

0/−1
17.4.2016 14:14
Foto

V81l44a35d63a 92V59a76n47e10k 9663716554478

A co zapojit mobil, tablet do výuky? To asi ne ! Stejné jako angličtina ve školách po revoluci, když někteří žáci mluvili lépe jak " přeškolený " ruštináři! Největší odpor k chytrým telefonům mají lidé kteří je nevlastní ani neumí používat! Rv;-D

+3/−2
17.4.2016 6:26

J35a60r90o49m85í63r 27K48r63á16l 4730479434289

Tak to opravdu netuším, jaký význam by to na ZŠ mělo. Asi jste nikdy neučil, že ?

+2/0
17.4.2016 7:32

S18y78l67v49a 12Š25p13o91r74k12o45v27á 5866292180119

pokud s tím čuitel umí pracovat (což se o víc než polovině říct nedá), tak to smysl má. tablety se zapojují do výkuky v mnoha školách - a dězi díky tomu výuka víc baví - a pokud je něco baví, tak se taky víc naučí

+2/−1
17.4.2016 10:19

J10a43r94o62m13í45r 40K27r22á60l 4310329274379

Jenomže on v nižších ročnících není důvod. Výuku psaní, čtení, ani matematiky to nijak nezlepší. To dokázali lépe kantoři jen s křídou a tabulí. A navíc je tu problém, že ne každý má kvalitní tablet.

+1/0
17.4.2016 10:44

S61y26l58v40a 68Š67p41o26r69k40o44v43á 5846882140689

no ono v nižších ročnících, kde se učí psaní a čtení, děti do školy mobily moc nenosí (mám 6 vnoučat v různých městech, takže vím, o čem mluvím). V jedné třídě začaly děti pracovat s tablety od 3. třídy - kdo neměl svůj, půjčoval si v té hodině školní. Ve třídě navíc byla tzv. interaktivní tabule, se kterou tableta komunikovaly - a věřte, že to děti bavilo daleko víc než společné odříkávání násobilky

0/0
17.4.2016 10:56

J75a96r40o62m16í40r 52K80r25á72l 4480509364509

Možná je to bavilo, ale výuce to asi nijak nepomohlo. Konkrétně ty interaktivní tabule jsou na ZŠ jen pro zlost. Daleko lepší je projektor s laserovým ukazovátkem. Umí toho daleko víc a za poloviční cenu.

0/−1
17.4.2016 11:08

S93y79l73v47a 50Š29p67o56r60k49o69v83á 5726632270699

no - je to váš názor. na který máte samozřejmě právo - ale řada jiných učitelů má prostě jiný názor a hlavně jinou zkušenost.. Navíc - výuce to pomohá, ale to v tom, že děti učení baví - a to je základ, to je to hlavní, co be se měly v prvních ročnících ze školy odnést. Protožep okud zjistí, že od první třídy je ve škole otrava, k učenmí je to nijak nemotivuje a výsledky tomu pak odpovídají. Navíc - ze tříd s takovým způsobem výuky odchází víc dětí na osmiletá gymnázia a víc dětí z těchto tříd má zájem o "technické" předměty. Pokud vím, na základě těchto zkušeností z několika velkých škol (kde jsou třídy s růzými způsoby výuky - takže lze srovnávat) se k tomu chystá nějaký celostátní průzkum.

0/−1
17.4.2016 11:30

J59a50r23o53m83í33r 91K64r31á31l 4730769254949

Problém je v tom, že na školu přijde nějaké vybavení a kantoři o tom ani nevědí, natož aby se mohli předem vyjádřit. Interaktivní tabule je jen náhrada klasické tabule s malým vylepšením. Programy pro ně dělal někdo, kdo neví, jak se co učí a vývojové prostředí jakbysmet. Daleko praktičtější je NB s tím projektorem. A že to někteří kantoři zpočátku vítali ? To ano, ale už je to přešlo. Dělám léta servis na školách a všiml jsem si, že téměr všechny tabule jsou kdesi v koutě a jen několik kantorů je používá.

0/−1
17.4.2016 12:31

S28y90l88v28a 45Š64p69o47r48k84o10v29á 5466902920319

Koukám, že bu ́d jste od socíku nebyl ve škole, nebo ve škole, kterou znáte, vládne ředitel/ka stejně jako za socíku. Ve většině škola je to naopak aktivita učitelů, která rozhoduje o tom, co si škola nakoupí (nic tam od nikoho "nepřijde";-D). Jo - pokud takový čříďa nadfiriguje staršíu učiteli, co to s moderní tehcnikou moc neumí, mít interaktivní tabuliu - jel ogické, že ji nechá v koutě. Ovšem pokud o ni projeví učitel sám záje zajistí si ji (třebap omocí sponzorských darů), tak ji pak taky každodenně využívá. Jenže právě ten projektor bohužel není interaktivní - je to opět o tom, že učitel něco přednáší a navíc tedy doplňuje obrázky - ovšem interkativní tabuli mohou používat i žáci, navíc se dá propojit s tabletem- a o to jde, aby žák nebyl jen příjemcem informací, ale mohl se aktivně zapojit.

+1/0
17.4.2016 12:39

J66a87r63o54m23í96r 37K82r65á69l 4870199254289

;-D;-D;-D To zkuste říci nějakému kantorovi. Když se jim něco nelíbí, ředitel řekne, že zřizovatel dal na to peníze, nebo že dotace je jen na tohle a nic jiného se kupovat nebude. A v čem je ta interaktivní tabule interaktivní ? Že něco vidí ostatní i na tabletu, to žádná výhoda není. To ten projektor je interaktivnější, stačí dát žákovi do ruky el. ukazovátko.

0/−1
17.4.2016 13:11

S54y90l40v65a 30Š77p93o53r27k62o10v22á 5126382520649

aha - tak podle toho, co jste teď napsala, sice nevím, zda nechápete pojem interaktivní nebo funkci té tabule propojené s tablety - ale vysvětlovat vám obojí je nad můj časový limit i obsah této diskuse;-D

0/0
17.4.2016 13:25

J86a11r70o98m63í84r 23K69r81á30l 4630169624759

A ty mobily nosí děcka běžně už od první třídy.

0/0
17.4.2016 11:09

S75y59l31v29a 39Š19p87o80r69k24o37v22á 5696102540109

V prvních třídách přinese mobil do třídy občas a tu a tam jen pár dětí,. ve třetí zhruba polovina a teprv od 4. je to běžné

0/0
17.4.2016 11:32

J94a98r39o11m82í86r 47K25r64á69l 4760709824989

Nevím, odkud jste, ale třeba v Č.Třebové jsou prvňáci bez mobilu outsideři a je jich jen pár. A o té "zábavné" formě píše hezky Feynman. Tou zábavnou formou se často sčítají hrušky s jablky. Vnuk chodil do takové třídy a museli jsme ho pak doma učit počítat. Teď chodí do té "předpotopní" školy a matematiku zná a zvládá bez problémů.

0/0
17.4.2016 12:35

S24y87l90v51a 85Š49p89o82r97k43o75v15á 5406562710509

Mám šest vnoučat, chodí do škol v Praze a dvou dalších středně velkých městech, navíc mám i spoustu známých se školními dětmi. A věřte, že ani ti neustále kritizovaní Pražáci v první třídě mobil do školy většinou nenosí.

A co se týká oněch jablkek s hruškami (tedy onoou jsou to v té učebnici spíš zvířátka - myši, husy apod:-)) - tak tenhle způsob naopak vytváři schopnost logicky myslet a nikoliv se jen bezmyšlenkovitě něco nadrčet. Navíc se tam samoszřejmě učí i to klasické sčítání a odčítání. A právě děti, které prošly touto výukovou matematiky, jsou ty, které nemají s matikou problém na druhém stupni - a protože je baví, mají zájem op studium technických předmětů (na rozdíl od těch, co se jen mechanicky učí odříkávat násobilku). S otuto metodou výuky mají naopak problém rodiče a hlavně prarodiče, kterí s logikou moc nepřišli ve škola do styku a na jedničku z matiky jim stačilo právě to odříkávání násobilky,

0/0
17.4.2016 12:48

S25y22l24v80a 35Š63p75o60r91k88o22v16á 5646692420279

no právě že v nižších růčnících důvod JE: když se bude dítě od začátku ve škole nudit, učení je nebaví, bude se to s věkem jen zhrošovat. I Matematiky se v prvních ročnících dá učit zajímavě - existuje několik učebnich a tzáleží na tom, jakou si učitelka vybere. Některé vypadají bohužel podobně jako za mého dětství, jiné učí děti počítat daleko zábavnější formou - a děti v těchto třídách pak mívají lepší výsledky i později (a nemluvím samozřejmě o žádných alternativních školách, ale o učebnicích pro běžné ZŠ)

0/0
17.4.2016 11:26

M96i69r98o49s31l27a24v 15P20a22v10l95í34č76e55k 7893530235534

Jako kdyby nestačilo že při hodinách informatiky jsou na (nejen) na fejsbůku.

+1/−1
17.4.2016 6:03

P63e55t11r 73H59a21h40n 1593969366838

Když jsem v Benátkách vstoupil do nemocnice, chtěl jsem si zavolat a nešlo to. Jakmile jsem budovu opustil, volat šlo, tohle by asi bylo řešení i na těch školách...

+1/0
17.4.2016 5:58

E27l38i11š57k18a 70K56u31č29e97r97o19v70á 1236638797359

místnosti s rentgenem bývají izolovány nadstandardně, ale z toho nemůžete nic vyvozovat ;-)

+1/−1
17.4.2016 6:09

P24e42t31r 61H51a25h77n 1703949956488

Myslím, že to přehnané není, škola není na hraní her a neustálé telefonování!

+3/−2
17.4.2016 5:50

P37a89v66e27l 77K36r93o70u94p75a 4683848420322

Za nas to byla psaníčka, možná uz je mnozí nepamatují. Byl to risk..u koho se našlo, šel okamžitě k tabuli. Taková byla pravidla za nás, to samé dělají někteří učitelé i s mobily. Bohužel se najdou rodiče, kteří si chodí stěžovat a napadají reakci učitele. Prý zkouší neoprávněně... Ja jsem za podobné "zkoušení" dostal buď pár facek nebo zákaz. Teď se svým rodičům nedivím a učitele podporuji, nemají to a dnešními rodiči jednoduché.

+14/0
17.4.2016 3:27
Foto

M92i55l64a46n 40S59o95u41š14e44k 9636147311752

Používání mobilních telefonů dětmi je při vyučovací hodině škodlivé jak pro děti, tak pro vyučující. Děti odtahuje od výuky, kantor je rušen zvuky z mobilních telefonů a výuka je s ohledem na nepozornost dětí zabývajících se ve vyučovací hodině telefonem podstatně narušena. Děti manipulující ve vyučovací hodině s telefonem odtahují od výuky i ostatní děti.

Přestávka by teoreticky mohla umožnit používání mobilních telefonů, nicméně - jaký by k tomu měl být praktický důvod? Dejme tomu nutný kontakt s rodiči ap., ale co jiného?

Rodiče sami by měli své dítě vést k tomu, aby telefon při hodině rozhodně měli vypnutý a nenarušovali tak jak hodinu, tak pozornost nejen vlastního děcka, ale i těch okolních. Taková ta dříve daleko více samozřejmá ohleduplnost a slušnost, to by mělo být pro děcka samozřejmost. Pokud není, nevidím důvod, aby učitel okamžitě zasáhl a telefon dítě nechal odložit třeba do krabice k tomu určené a rozhodně co by měl udělat, upozornit rodiče na to, že jejich dítě používá při vyučovací hodině telefon a narušuje tím výuku. V případě opakování... atd.

+7/0
17.4.2016 2:45

V23i32l86é22m 74P18r93o38c40h80á40z43k29a 7920834588553

Fascinující diskuze. Děláte jako by smartphone byl nějaký pekelný nástroj. Samozřejmě nebráním vyrušování o hodině - to ale není problém telefonu, ale slušného chování.

Z mého pohledu jde o jeden z nejdůležitějších vynálezů historie lidstva. Což takhle místo zákazů vymyslet, jak ho k výuce efektivně využít? Možnosti vzdělávání, vyhledávání informací a instantní komunikace přece mohou jenom pomoci.

+4/−8
17.4.2016 0:52

M57i88l39a57n 69C22o34u63f45a52l 8953857313

To jako, že by děti ťukaly do telefonu i při vyučování? Na hraní jsou pískoviště.

0/−1
17.4.2016 1:41

V63i73l14é27m 57P71r88o55c20h34á38z63k24a 7830154958403

Ono i to hraní může mít pozitivní efekt. Já osobně, i řada lidí kolem mě, díky hraní ovládáme perfektně angličtinu a informační technologie jsou teď součástí naší kariéry.

0/0
17.4.2016 11:08

P12e56t54r 88K16o25č91i28č52k19a 4619578386647

Na "vyhledávání informací" mate cas doma, kde se mate take pripravit. Na hodine jde predevsim o interakci.

"instantní komunikace" nepatri do hodiny, kde ma student ziveho pedagoga pred sebou:

Instantni budoucnost je vubec to nejhorsi.

+5/−2
17.4.2016 1:46

S97y52l18v27a 66Š39p11o44r22k68o98v46á 5636112920549

asi jste už ze školy hodně dlouho;-D, nebo nevíte, co všechno "interakce" znamená. Třeba to, že se děti v hodině rozdělí do skupinek po 4-5 dětech a m mají za úkol nějaký "projekt" - děti se tak učí vzájemné spolupráci (to je také interakce - a lepší než jen mezi účou a žákem). A právě tady mohou děti vyhledávat informace k řešení na netu - a je úplně jedno, jeslti to dělají přes mobil, tablet nebo počítač

+1/0
17.4.2016 10:24

J38a29r66o15m49í48r 40K42r56á57l 4210989144629

Jak dlouho učíte a jaké máte zkušenosti s výukou ve skupinách ? Víte, ono to na ZŠ dopadne většinou tak, že jeden maká a ostatní se nudí, nebo blbnou. A nenaučí se nic. Význam to má na výběrové škole, kde děcka chápou, že se mají učit a mají o výuku zájem.

0/0
17.4.2016 10:48

S37y97l80v68a 40Š21p16o66r47k66o39v66á 5446852890689

sice nejsem učitelka, ale jako lektorka s dětmi pracujic často - takže zkušenosti mám. Navíc mám 6 vnoučat (žádné nechodí na výběrovou školu), takže vím, co a jak ve škole dělají a co je baví. Věřte, že pokud učitel vybere dobrý projekt a dokáže děti vhodně motivovat, funguje to z takových 90 %. Jasně že u takových osmáků - deváťáků je to o dost těžší než na prvním stupni, ale jde to (jak zase vím od své kamarádky - učitelky)

0/0
17.4.2016 10:59

J60a90r34o96m80í42r 89K33r25á58l 4220759694199

Učitel musí naučit to, co je obsahem toho kterého ročníku a předmětu. Nemůže vybrat jen to, co někoho baví. Navíc některá děcka baví matematika, jiná jsou spíše na jazyky, atd, atd.

+1/0
17.4.2016 11:13

S28y11l39v59a 41Š10p64o94r70k81o48v70á 5806102750819

já nemluvím o tom, CO, ale JAK. Tu samou věc může naučit nudně - děti sedí v lavicích a úča to odrecituje od stolu, nabo zajímavě. A to nejen v přírodpise. fyzice či chemii, ale i v matematice (nedávno byla nějaká reprtáž o učitelce matiky z Neratovic - 90 % dětí v její třídě tam matika baví. A protože tam pár lidí znám, tak mi to potvrdili, že rodiče mají zájem aby se děti dostaly právě na tuhle školu.

0/0
17.4.2016 11:22

V14i54l51é87m 95P29r74o17c80h94á17z57k53a 7800984398963

Svět nezajímá váš názor na budoucnost. Škola má připravit děti na reálný život, ne proti němu bojovat. Naučit se efektivně využívat informační technologie je to nejdůležitější, co můžete pro děti udělat.

+1/0
17.4.2016 11:05

K38a48r37o36l84í53n88a 13N65o30v51o58t20n60á 3895576429541

Nemohou JENOM pomoci.

Samozřejmě že to jsou užitečné věci, ale to máte jak s tím ohněm - dobrý služebník, ale zlý pán; kdo se nedokáže odtrhnout od instantní komunikace (hele, někdo na Facebooku okomentoval stejný příspěvek jako já), ten se těžko může soustředit na nějakou náročnější práci; informace neustále "na dosah ruky" vyvolávají v lidech dojem, že si je nemusejí pamatovat (což je omyl, protože pro praktickou aplikaci je musím mít zažité).

+4/0
17.4.2016 1:49

P66e33t80r 22N97o36v32ý 9771463928

V tom je asi ten zásadní problém. Mobil je jenom prostředek, nic víc.

Pokud stavíte roli prostředku nad vše ostatní ...

0/0
17.4.2016 2:00

M17i51r88o82s18l73a51v 61P47a54v28l10í61č84e39k 7973320585704

Dotaz: Někdo zde v diskusi tvrdil že za používání mobilu při hodině může mobil?

0/0
17.4.2016 6:09

J43a26r10o20m35í41r 15K25r26á49l 4100149164179

Žák má vyhledávat informace v první řadě v hlavě. ;-D Bohuže to dnes neplatí a pak je VŠ "odborník" bezradný, když má v terénu něco vypočítat a zrovna tam není signál. :-/

+3/−1
17.4.2016 7:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.