Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zakazovat školákům mobil i o přestávce je přehnané, radí ministerstvo

Některé školy nařizují dětem vypnout při výuce mobil, jinde jsou ještě přísnější. Přístup, jak učitelé předcházejí vyrušování nebo kyberšikaně, se různí. „Zakázat nosit mobil do školy není možné,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz právnička a náměstkyně ministryně školství Dana Prudíková.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J58a33n 82R60o25h58á90č 4272652677509

Koukam, ze dole jsou odsouzeny i interaktivni tabule. To je neuveritelny.;-D

0/−1
17.4.2016 15:19

M57a15r25i30e 80Z49e24l69e91n78á 2374361689911

Můj názor:

Pokud se ve škole během vyučovacích hodin a přestávek nedokáže bez používání mobilního telefonu žák obejít, pak jde o dost vysoký stupeň jeho závislosti na tomto technickém zařízení. Pokud takovou závislost nepostřehli u svého dítěte rodiče, měla by jim škola citlivou formou doporučit návštěvu pedagogicko psychologické poradny.

+1/−1
17.4.2016 12:12

M37a70r15e15k 17S65u71c26h18á70n25e55k 2691636498189

A v krajním připadě i odebrat dítě, že jo...:-P

0/−1
17.4.2016 12:49

M29a75r11i73e 64Z44e14l15e85n56á 2424921299771

Ó nikoliv, pane Suchánku, mluvím toliko o tom, že je třeba takto závislému dítěti pomoci. Prosím, nepodsouvejte mi nesmysly typu "odebrat dítě", je to hloupé.

0/0
17.4.2016 13:51

M55a37r25t70i98n 75N84o94v49ý 3312348478570

Jenže třeba u nás to je tak, že dcera ví, že to nevidíme rádi, tak se před námi krotí. Ale o to víc do mobilu čumí ve chvílích, kdy není s námi (ať už ve škole nebo kdykoliv s kamarády).

Takže my si ji můžeme "ohlídat" jen ve chvíli, kdy je s námi. Zbytek času neovlivníme.

A co proti tomu dělá škola? Nic, naopak to podporuje - žáci přijdou do školy a první věc, kterou udělají je to, že se připojí na školní wifi. Proč musí být ve škole dostupná wifi? Kvůli učitelům asi ne...

0/−1
17.4.2016 14:00

M29a16r65i44e 77Z80e96l77e80n89á 2504461219251

Pane Nový, já Vám rozumím, ale snad se shodneme na tom, že ten čas, který tráví Vaše dcera s vámi - nebo sama - doma, je mnohem delší než ten, který tráví ve škole. Tudíž logicky máte na svoji dceru mnohem větší vliv než škola, lépe řečeno dobrý učitel, ti můžou vám coby rodičům jen dát dobře míněnou radu nebo doporučení - jak jsem psala - a je jen na vás, rodičích, jak s tím naložíte. A krom toho si myslím, že vy, coby plátci účtu za mobil své dcery, si můžete prostřednictvím mobilního operátora nechat dítěti na určitý denní čas dítěti leckteré služby na určitý čas zablokovat, s celkem dobrým efektem.

0/0
17.4.2016 14:22
Foto

P44e51t66r 56K52o49č17i96č60k20a 4659588636617

Tenhle obrazek vystihuje naprosto dokonale dnesni stav i beze slov.

https://pbs.twimg.com/media/CGSr8vFWgAAwAq-.jpg:large

+2/0
17.4.2016 10:29

J30a89r66o50m91í19r 50K27r67á34l 4550659674779

;-D

0/0
17.4.2016 10:45

J84a11n47a 86Š27i31m91o93n70o17v79á 2206321749331

Jasně - a v divadle o přestávce mít vypnutý mobil je šikana. Mobilová lobby potřebuje, aby se děti ve škole vytahovaly před ostatními s mobily, protože jinak by obchod s mobily kulhal. Doma na rodiče totiž děti něudělají se svým mobilem takový dojem jako na spolužáky ve škole, to dá rozum.

Ten mobil mají děti o přestáve na co? Přestávka je na oddych mezi výukovými bloky, na najezení se, čurknutí a tak, ne na ukojení závislosti na mobilu a hrách na mobilu. V případě zdravotních komplikací žáka pedagogický sbor dokáže kontaktovat rodiče a vše řešit i bez žákova mobilu.

Bez rad ministerstev by asi správně řízený člověk ani nevěděl, kdy má použít mobil.

+3/−2
17.4.2016 10:07

J97a72r32o64m30í84r 38K93r33á37l 4260449284929

V dobách, kdy české základní školství mělo ještě dobrou úroveň platilo, že do školy nepatří to, co nesouvisí s výukou. Přestávka je od toho, aby se žák protáhl po sezení v lavici při hodině. Ne aby v ní seděl dál a psal sms.

+4/−4
17.4.2016 7:35

E24l63i47š35k37a 70K83u16č47e18r11o11v76á 7369222383813

a vy víte, co děcka s mobily dělají o přestávce?

0/−2
17.4.2016 10:28

J34a62r63o85m54í31r 82K20r31á14l 4890259224929

Ano. Vídám to ve škole. A nestačím zírat. My jsme třeba o velké přestávce hráli na dvorku fotbal, později pošťuchovali holky. :-) Dnes téměř všichni sedí jak pecky a čumí do mobilů.

+1/0
17.4.2016 10:41

V32l29a70d15i85m94í81r 37K50r95i80s37t13e71n 7166312895678

Stolní ping pong, či fotbal ve třídě a to prosím i na střední, pak samozřejmě dopisování domácích úkolů ;-)

0/0
17.4.2016 11:34

E95l65i42š38k79a 84K23u61č70e98r24o42v12á 7809832533243

hm, tak to jsme měli ve škole zakázáno. když jsme s holkama skákaly školku přes gumu, dostaly jsme poznámku, ven jsme nesměli, dvůr byl zavřený. zákaz lítání je i ve škole mých dcer, ven se nechodí, tak co mají na druhou stranu dělat?

0/−1
17.4.2016 14:14
Foto

V56l54a52d12a 17V76a44n47e51k 9913316124218

A co zapojit mobil, tablet do výuky? To asi ne ! Stejné jako angličtina ve školách po revoluci, když někteří žáci mluvili lépe jak " přeškolený " ruštináři! Největší odpor k chytrým telefonům mají lidé kteří je nevlastní ani neumí používat! Rv;-D

+3/−2
17.4.2016 6:26

J14a44r19o17m87í71r 96K50r91á66l 4430799724919

Tak to opravdu netuším, jaký význam by to na ZŠ mělo. Asi jste nikdy neučil, že ?

+2/0
17.4.2016 7:32

S68y53l39v48a 97Š32p85o91r69k29o67v81á 5326402560959

pokud s tím čuitel umí pracovat (což se o víc než polovině říct nedá), tak to smysl má. tablety se zapojují do výkuky v mnoha školách - a dězi díky tomu výuka víc baví - a pokud je něco baví, tak se taky víc naučí

+2/−1
17.4.2016 10:19

J40a98r15o25m55í21r 35K35r46á46l 4120319344529

Jenomže on v nižších ročnících není důvod. Výuku psaní, čtení, ani matematiky to nijak nezlepší. To dokázali lépe kantoři jen s křídou a tabulí. A navíc je tu problém, že ne každý má kvalitní tablet.

+1/0
17.4.2016 10:44

S41y97l71v66a 36Š58p78o94r79k19o54v69á 5646462250289

no ono v nižších ročnících, kde se učí psaní a čtení, děti do školy mobily moc nenosí (mám 6 vnoučat v různých městech, takže vím, o čem mluvím). V jedné třídě začaly děti pracovat s tablety od 3. třídy - kdo neměl svůj, půjčoval si v té hodině školní. Ve třídě navíc byla tzv. interaktivní tabule, se kterou tableta komunikovaly - a věřte, že to děti bavilo daleko víc než společné odříkávání násobilky

0/0
17.4.2016 10:56

J28a66r12o92m43í57r 86K13r72á10l 4710179174519

Možná je to bavilo, ale výuce to asi nijak nepomohlo. Konkrétně ty interaktivní tabule jsou na ZŠ jen pro zlost. Daleko lepší je projektor s laserovým ukazovátkem. Umí toho daleko víc a za poloviční cenu.

0/−1
17.4.2016 11:08

S36y54l92v63a 13Š21p69o95r15k20o58v38á 5766792720249

no - je to váš názor. na který máte samozřejmě právo - ale řada jiných učitelů má prostě jiný názor a hlavně jinou zkušenost.. Navíc - výuce to pomohá, ale to v tom, že děti učení baví - a to je základ, to je to hlavní, co be se měly v prvních ročnících ze školy odnést. Protožep okud zjistí, že od první třídy je ve škole otrava, k učenmí je to nijak nemotivuje a výsledky tomu pak odpovídají. Navíc - ze tříd s takovým způsobem výuky odchází víc dětí na osmiletá gymnázia a víc dětí z těchto tříd má zájem o "technické" předměty. Pokud vím, na základě těchto zkušeností z několika velkých škol (kde jsou třídy s růzými způsoby výuky - takže lze srovnávat) se k tomu chystá nějaký celostátní průzkum.

0/−1
17.4.2016 11:30

J22a63r67o19m87í32r 36K53r42á85l 4380169304219

Problém je v tom, že na školu přijde nějaké vybavení a kantoři o tom ani nevědí, natož aby se mohli předem vyjádřit. Interaktivní tabule je jen náhrada klasické tabule s malým vylepšením. Programy pro ně dělal někdo, kdo neví, jak se co učí a vývojové prostředí jakbysmet. Daleko praktičtější je NB s tím projektorem. A že to někteří kantoři zpočátku vítali ? To ano, ale už je to přešlo. Dělám léta servis na školách a všiml jsem si, že téměr všechny tabule jsou kdesi v koutě a jen několik kantorů je používá.

0/−1
17.4.2016 12:31

S60y37l77v25a 20Š22p77o42r52k28o56v59á 5946512160129

Koukám, že bu ́d jste od socíku nebyl ve škole, nebo ve škole, kterou znáte, vládne ředitel/ka stejně jako za socíku. Ve většině škola je to naopak aktivita učitelů, která rozhoduje o tom, co si škola nakoupí (nic tam od nikoho "nepřijde";-D). Jo - pokud takový čříďa nadfiriguje staršíu učiteli, co to s moderní tehcnikou moc neumí, mít interaktivní tabuliu - jel ogické, že ji nechá v koutě. Ovšem pokud o ni projeví učitel sám záje zajistí si ji (třebap omocí sponzorských darů), tak ji pak taky každodenně využívá. Jenže právě ten projektor bohužel není interaktivní - je to opět o tom, že učitel něco přednáší a navíc tedy doplňuje obrázky - ovšem interkativní tabuli mohou používat i žáci, navíc se dá propojit s tabletem- a o to jde, aby žák nebyl jen příjemcem informací, ale mohl se aktivně zapojit.

+1/0
17.4.2016 12:39

J93a48r68o87m11í20r 11K40r77á26l 4260829394969

;-D;-D;-D To zkuste říci nějakému kantorovi. Když se jim něco nelíbí, ředitel řekne, že zřizovatel dal na to peníze, nebo že dotace je jen na tohle a nic jiného se kupovat nebude. A v čem je ta interaktivní tabule interaktivní ? Že něco vidí ostatní i na tabletu, to žádná výhoda není. To ten projektor je interaktivnější, stačí dát žákovi do ruky el. ukazovátko.

0/−1
17.4.2016 13:11

S56y42l46v11a 69Š15p49o36r39k37o83v57á 5476962570719

aha - tak podle toho, co jste teď napsala, sice nevím, zda nechápete pojem interaktivní nebo funkci té tabule propojené s tablety - ale vysvětlovat vám obojí je nad můj časový limit i obsah této diskuse;-D

0/0
17.4.2016 13:25

J98a75r26o75m25í38r 87K68r21á13l 4760819734149

A ty mobily nosí děcka běžně už od první třídy.

0/0
17.4.2016 11:09

S20y83l92v82a 39Š54p49o92r20k37o84v77á 5656382900539

V prvních třídách přinese mobil do třídy občas a tu a tam jen pár dětí,. ve třetí zhruba polovina a teprv od 4. je to běžné

0/0
17.4.2016 11:32

J77a63r39o18m20í75r 56K10r68á72l 4840989134219

Nevím, odkud jste, ale třeba v Č.Třebové jsou prvňáci bez mobilu outsideři a je jich jen pár. A o té "zábavné" formě píše hezky Feynman. Tou zábavnou formou se často sčítají hrušky s jablky. Vnuk chodil do takové třídy a museli jsme ho pak doma učit počítat. Teď chodí do té "předpotopní" školy a matematiku zná a zvládá bez problémů.

0/0
17.4.2016 12:35

S43y50l60v22a 61Š67p28o59r38k46o67v31á 5926522700159

Mám šest vnoučat, chodí do škol v Praze a dvou dalších středně velkých městech, navíc mám i spoustu známých se školními dětmi. A věřte, že ani ti neustále kritizovaní Pražáci v první třídě mobil do školy většinou nenosí.

A co se týká oněch jablkek s hruškami (tedy onoou jsou to v té učebnici spíš zvířátka - myši, husy apod:-)) - tak tenhle způsob naopak vytváři schopnost logicky myslet a nikoliv se jen bezmyšlenkovitě něco nadrčet. Navíc se tam samoszřejmě učí i to klasické sčítání a odčítání. A právě děti, které prošly touto výukovou matematiky, jsou ty, které nemají s matikou problém na druhém stupni - a protože je baví, mají zájem op studium technických předmětů (na rozdíl od těch, co se jen mechanicky učí odříkávat násobilku). S otuto metodou výuky mají naopak problém rodiče a hlavně prarodiče, kterí s logikou moc nepřišli ve škola do styku a na jedničku z matiky jim stačilo právě to odříkávání násobilky,

0/0
17.4.2016 12:48

S54y93l84v81a 58Š36p88o62r75k34o15v37á 5536472110719

no právě že v nižších růčnících důvod JE: když se bude dítě od začátku ve škole nudit, učení je nebaví, bude se to s věkem jen zhrošovat. I Matematiky se v prvních ročnících dá učit zajímavě - existuje několik učebnich a tzáleží na tom, jakou si učitelka vybere. Některé vypadají bohužel podobně jako za mého dětství, jiné učí děti počítat daleko zábavnější formou - a děti v těchto třídách pak mívají lepší výsledky i později (a nemluvím samozřejmě o žádných alternativních školách, ale o učebnicích pro běžné ZŠ)

0/0
17.4.2016 11:26

M38i80r29o73s12l18a38v 32P80a91v64l36í95č76e34k 7953860165144

Jako kdyby nestačilo že při hodinách informatiky jsou na (nejen) na fejsbůku.

+1/−1
17.4.2016 6:03

P65e48t73r 74H74a29h66n 1693909626738

Když jsem v Benátkách vstoupil do nemocnice, chtěl jsem si zavolat a nešlo to. Jakmile jsem budovu opustil, volat šlo, tohle by asi bylo řešení i na těch školách...

+1/0
17.4.2016 5:58

E64l52i64š19k93a 14K89u94č79e48r66o40v43á 7569642593803

místnosti s rentgenem bývají izolovány nadstandardně, ale z toho nemůžete nic vyvozovat ;-)

+1/−1
17.4.2016 6:09

P55e59t13r 28H25a24h30n 1783739546338

Myslím, že to přehnané není, škola není na hraní her a neustálé telefonování!

+3/−2
17.4.2016 5:50

P96a76v22e50l 26K76r36o25u61p30a 4113158380272

Za nas to byla psaníčka, možná uz je mnozí nepamatují. Byl to risk..u koho se našlo, šel okamžitě k tabuli. Taková byla pravidla za nás, to samé dělají někteří učitelé i s mobily. Bohužel se najdou rodiče, kteří si chodí stěžovat a napadají reakci učitele. Prý zkouší neoprávněně... Ja jsem za podobné "zkoušení" dostal buď pár facek nebo zákaz. Teď se svým rodičům nedivím a učitele podporuji, nemají to a dnešními rodiči jednoduché.

+14/0
17.4.2016 3:27
Foto

M25i50l90a83n 30S20o65u34š62e78k 9946817351962

Používání mobilních telefonů dětmi je při vyučovací hodině škodlivé jak pro děti, tak pro vyučující. Děti odtahuje od výuky, kantor je rušen zvuky z mobilních telefonů a výuka je s ohledem na nepozornost dětí zabývajících se ve vyučovací hodině telefonem podstatně narušena. Děti manipulující ve vyučovací hodině s telefonem odtahují od výuky i ostatní děti.

Přestávka by teoreticky mohla umožnit používání mobilních telefonů, nicméně - jaký by k tomu měl být praktický důvod? Dejme tomu nutný kontakt s rodiči ap., ale co jiného?

Rodiče sami by měli své dítě vést k tomu, aby telefon při hodině rozhodně měli vypnutý a nenarušovali tak jak hodinu, tak pozornost nejen vlastního děcka, ale i těch okolních. Taková ta dříve daleko více samozřejmá ohleduplnost a slušnost, to by mělo být pro děcka samozřejmost. Pokud není, nevidím důvod, aby učitel okamžitě zasáhl a telefon dítě nechal odložit třeba do krabice k tomu určené a rozhodně co by měl udělat, upozornit rodiče na to, že jejich dítě používá při vyučovací hodině telefon a narušuje tím výuku. V případě opakování... atd.

+7/0
17.4.2016 2:45

V21i30l61é39m 54P18r48o29c44h48á25z29k36a 7840844368323

Fascinující diskuze. Děláte jako by smartphone byl nějaký pekelný nástroj. Samozřejmě nebráním vyrušování o hodině - to ale není problém telefonu, ale slušného chování.

Z mého pohledu jde o jeden z nejdůležitějších vynálezů historie lidstva. Což takhle místo zákazů vymyslet, jak ho k výuce efektivně využít? Možnosti vzdělávání, vyhledávání informací a instantní komunikace přece mohou jenom pomoci.

+4/−8
17.4.2016 0:52

M62i35l16a73n 96C52o51u57f91a12l 8943717823

To jako, že by děti ťukaly do telefonu i při vyučování? Na hraní jsou pískoviště.

0/−1
17.4.2016 1:41

V33i11l35é44m 41P40r20o45c80h75á47z29k67a 7650854188893

Ono i to hraní může mít pozitivní efekt. Já osobně, i řada lidí kolem mě, díky hraní ovládáme perfektně angličtinu a informační technologie jsou teď součástí naší kariéry.

0/0
17.4.2016 11:08
Foto

P13e93t18r 70K56o61č89i58č95k10a 4359548686807

Na "vyhledávání informací" mate cas doma, kde se mate take pripravit. Na hodine jde predevsim o interakci.

"instantní komunikace" nepatri do hodiny, kde ma student ziveho pedagoga pred sebou:

Instantni budoucnost je vubec to nejhorsi.

+5/−2
17.4.2016 1:46

S26y66l18v41a 50Š31p82o42r37k43o29v66á 5636322490959

asi jste už ze školy hodně dlouho;-D, nebo nevíte, co všechno "interakce" znamená. Třeba to, že se děti v hodině rozdělí do skupinek po 4-5 dětech a m mají za úkol nějaký "projekt" - děti se tak učí vzájemné spolupráci (to je také interakce - a lepší než jen mezi účou a žákem). A právě tady mohou děti vyhledávat informace k řešení na netu - a je úplně jedno, jeslti to dělají přes mobil, tablet nebo počítač

+1/0
17.4.2016 10:24

J27a16r25o60m91í58r 90K17r85á81l 4670789554319

Jak dlouho učíte a jaké máte zkušenosti s výukou ve skupinách ? Víte, ono to na ZŠ dopadne většinou tak, že jeden maká a ostatní se nudí, nebo blbnou. A nenaučí se nic. Význam to má na výběrové škole, kde děcka chápou, že se mají učit a mají o výuku zájem.

0/0
17.4.2016 10:48

S30y42l85v66a 75Š72p15o75r36k22o88v76á 5496492880409

sice nejsem učitelka, ale jako lektorka s dětmi pracujic často - takže zkušenosti mám. Navíc mám 6 vnoučat (žádné nechodí na výběrovou školu), takže vím, co a jak ve škole dělají a co je baví. Věřte, že pokud učitel vybere dobrý projekt a dokáže děti vhodně motivovat, funguje to z takových 90 %. Jasně že u takových osmáků - deváťáků je to o dost těžší než na prvním stupni, ale jde to (jak zase vím od své kamarádky - učitelky)

0/0
17.4.2016 10:59

J94a80r27o54m78í51r 21K41r46á95l 4100549184109

Učitel musí naučit to, co je obsahem toho kterého ročníku a předmětu. Nemůže vybrat jen to, co někoho baví. Navíc některá děcka baví matematika, jiná jsou spíše na jazyky, atd, atd.

+1/0
17.4.2016 11:13

S35y65l35v21a 81Š37p17o71r25k63o24v59á 5376692390709

já nemluvím o tom, CO, ale JAK. Tu samou věc může naučit nudně - děti sedí v lavicích a úča to odrecituje od stolu, nabo zajímavě. A to nejen v přírodpise. fyzice či chemii, ale i v matematice (nedávno byla nějaká reprtáž o učitelce matiky z Neratovic - 90 % dětí v její třídě tam matika baví. A protože tam pár lidí znám, tak mi to potvrdili, že rodiče mají zájem aby se děti dostaly právě na tuhle školu.

0/0
17.4.2016 11:22

V26i15l49é19m 19P61r12o29c19h41á64z46k27a 7850414208933

Svět nezajímá váš názor na budoucnost. Škola má připravit děti na reálný život, ne proti němu bojovat. Naučit se efektivně využívat informační technologie je to nejdůležitější, co můžete pro děti udělat.

+1/0
17.4.2016 11:05

K19a67r20o35l38í18n51a 43N94o35v18o53t52n85á 3845296639681

Nemohou JENOM pomoci.

Samozřejmě že to jsou užitečné věci, ale to máte jak s tím ohněm - dobrý služebník, ale zlý pán; kdo se nedokáže odtrhnout od instantní komunikace (hele, někdo na Facebooku okomentoval stejný příspěvek jako já), ten se těžko může soustředit na nějakou náročnější práci; informace neustále "na dosah ruky" vyvolávají v lidech dojem, že si je nemusejí pamatovat (což je omyl, protože pro praktickou aplikaci je musím mít zažité).

+4/0
17.4.2016 1:49

P91e82t92r 46N21o15v97ý 9511523658

V tom je asi ten zásadní problém. Mobil je jenom prostředek, nic víc.

Pokud stavíte roli prostředku nad vše ostatní ...

0/0
17.4.2016 2:00

M89i66r74o53s14l96a35v 49P29a39v61l67í31č32e76k 7513180205514

Dotaz: Někdo zde v diskusi tvrdil že za používání mobilu při hodině může mobil?

0/0
17.4.2016 6:09

J31a39r18o19m43í97r 25K67r11á23l 4660489524879

Žák má vyhledávat informace v první řadě v hlavě. ;-D Bohuže to dnes neplatí a pak je VŠ "odborník" bezradný, když má v terénu něco vypočítat a zrovna tam není signál. :-/

+3/−1
17.4.2016 7:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.