Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Rodiče zakládají vlastní školy. Veřejné základky se jim nelíbí

Školné přestává být sprosté slovo. Zaplatit tisíce až desítky tisíc měsíčně za vzdělání je ochotno stále více rodičů. Zvlášť na základních školách, ke kterým jsou rodiče čím dál kritičtější. Během pěti let se tak počet dětí, které chodí na soukromou základku, zdvojnásobil - už jich je bezmála deset tisíc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V98l16a64d73i61m59í54r 44P57r96o69k34e93š 8967166830771

Myslím, že svobody a demokracii ve školství bylo po listopadu 89 zneužito, když se řádně nekontrolovalo zakládání soukromých škol.

V mnoha případech se zakladateli takových škol základních, středních i vysokých stali, bývalý soudruzi pracovníci z odborů školství ONV, KNV, ministerstev a různých školních inspekcí atp., kteří byli nuceni po listopadu 89 svoje posty pro předlistopadovou komunistickou angažovanost opustit. Oni ty školy zakládali ne proto, aby vzdělávali, ale hlavně proto, ale pro byznys, který v tom viděli. Měli dobré známosti, takže takové školy rostly jako houby po dešti.

Jistě do svobody a demokracie soukromé podnikání patří, ale třeba ve školství a zdravotnictví by si měl stát toto podnikání hlídat. To se nestalo a pro soukromé školy nastal bum, neboť tam byla záruka, že se všichni vyučí, nebo získají maturitu či diplom lehčeji než na těch státních, mnohdy ne úplně čistým způsobem.

Destruktivní jevem bylo a je dodnes státní podpora na počet žáků ve škole, což nutí jejich zřizovatele znáborovat co nejvíce žáků, většinou na úkor prospěchu.

Proto bych varoval před nějakým zakládáním nějakých rodičovských škol. Je nutné tvrdě požadovat po státu, aby změnil systém školství, aby se neděly na školách různé nepravosti a podfuky.

0/0
6.4.2016 10:04

J62a87r82d24a 72C28h64o53v67a13n76e87c 6451215743439

Až se prosadí ta inkluze, budou rodiče rádi platit a platit.

+5/0
5.4.2016 16:01

J18i86ř26í 58N29o76v91á31k 1294923777758

Dle mého názoru je inkluze snahou novomarxistických elit, jak snížit kvalitu vzdělání běžné populace, která nemá prostředky na soukromé školy. Jejich potomci pak budou mít menší konkurenci na trhu práce.

+1/0
5.4.2016 17:21

Š49t26e83f64a81n 74K36u78r61e19š 2353875986306

Kolik rodičů zakládá vlastní školy? Kolika % rodičů se veřejné základky nelíbí?

0/0
5.4.2016 15:09

S92a56m76u55e21l 85R93o89b85e19r88t35s58o84n 4958613942

Myslím že se to týká těch důležitých. Jak už na Idnes psalo, je to pro střední třídu a výše, tedy lékař, úředník ....

+1/0
5.4.2016 15:43
Foto

J79a49n 88B13r51a29u22n 1158698843955

Vůbec nevím, jak jsem to mohl přežít s červeným Slabikářem a bílou Početnicí. A jak jsem vůbec mohl vystát tu starou a přívětivou učitelku, která neměla jediného konfliktu s rodiči...

+8/−1
5.4.2016 14:30

A81l97e60n38a 58F98u82s45z53t73e80i91o80v58á 1409737749553

;-) a šlo to.

Rozum a disciplína !

+3/0
5.4.2016 14:36

J26a50r82o98m24í55r 47K20r26á51l 4360649494519

Hlavně ze strany rodičů.

+3/0
5.4.2016 18:02

D10a97v18i86d 58O60d76l59e12r 8602172313977

Vy jste měl jenom jednu...?

0/0
5.4.2016 16:05
Foto

J57a17n 53B20r55a46u59n 1528438223815

Od 1. do 5-té třídy furt jenom tu jednu.

0/0
5.4.2016 23:15

D83a15v89i47d 81O40d18l87e33r 8392902823507

A pak...?

0/0
5.4.2016 23:40

P24e24t78r 66K48n32ě91b92o56r89t 3131710

O to taky tý inkluzi jde. Už si platíme za lepší lékařskou péši, lepší dopravu,...tak proč ne za školy.

+2/0
5.4.2016 12:42

H40e80l28e89n97a 66Č85í35ž12k53o70v38á 9761701512288

Inkluze je v jádru dobrá myšlenka, ale nesmí se aplikovat jako vnucená direktiva. Protože pak vysocí představitelé státní moci (ministerstvo, poslanci...) vlastně říkají, že nejsou schopni (nebo ochotni) řešit věc systémově a důkladně o ní přemýšlet, a tak raději přenesou zodpovědnost na ředitele škol, na učitele, na rodiče. A to je prostě zbabělé.

0/0
5.4.2016 12:55

R96o68s65t33i13s67l40a32v 79C85a94h88a 8885891570982

Ale ona neni vynucena. Ty deti nepujdou povinne do normalni zakladky. Je to naopak - dite ziska pravo tam jit, pokud bude chtit a skola dostane na to penize.

0/−2
5.4.2016 13:12

H43e20l98e36n69a 42Č40í34ž96k25o49v70á 9531491892768

Aha, vidím, že asi znáte větší podrobnosti než já. Jestliže platí, že "pokud bude chtít a škola dostane příslušné peníze", tak je to v pořádku. Já měla dosud z celé této současné debaty spíše dojem, že každá škola musí přijmout každého žáka; pokud jsem se mýlila, tak jsem tomu jen ráda.

0/0
5.4.2016 13:34

R80o72s94t86i34s78l68a72v 50C94a19h22a 8715951450222

musi prijmout kazdeho, ktery do ni bude chtit. A ma na nej dostat penize. Skola tedy na vyber nema, zak ano.

+1/−1
5.4.2016 14:22

J94o70s94e66f 70V24l57t64a38v41s36k87y 3275685781403

Deti a rodice musi dostat pocit, ze do skoly se nechodi, aby rodice, kdyz jdou do prace, meli pro dite skladovaci regal. vsichni Ucitele, deti a rodice musi vedet, ze budouci generace si bez dobreho vzdelani "ani neskrtne".

0/0
5.4.2016 12:20

M95i27r18k26a 94S69v74o64j50t36k85o73v32á 3287618106784

Jsem moc ráda, že vznikají soukromé základní školy.Sice na rozdíl od většiny diskutujících nejsem proti inkluzi, ale bylo by třeba inkluzi vytvořit podmínky. Například snížit počet dětí ve třídách atd. A to se neděje, podmínky zůstávají tristní a přidávají se problémy. A dále si nemyslím, že soukromé základní školy by kopírovaly ne příliš kvalitní soukromé střední školy zakládané v 90. letech. Protože zde je motivace rodičů zcela odlišná. Na soukromé střední školy, které nic nenaučily se dávaly děti, které nic neuměly, ale rodiče chtěli aby potomstvo mělo maturu. Ale u základních škol, je u rodičů motivace, aby děti chodily do školy rády a zároveň se naučily co nejvíce. Protože soukromé základní školy(existují i výjimky) jsou většinou mnohem menší, než běžná státní škola, je zde i menší problém s šikanou a učitel má na dítě mnohem více času. Děti cítí větší volnost a přitom je na ně větší dohled(toto je moje soukromá zkušenost). No zkrátka to v ČR dopadne, jako v jiných západních státech, státní školství zbude jen pro ty co se na nic jiného nezmůžou.

+5/0
5.4.2016 12:06

J37i75ř82í 54V32o16n65d25r40á58č91e52k 5806554810264

Jen douška : Snížit počet dětí ve školách je problém už proto, že je nedostatek kantorů. Aby pedáky studovalo víc studentů, musel by stát učitelskému cechu mimo jiné přidat. Aby mu mohl přidat peníze, muselo by se sáhnout do rozpočtu a kromě toho by to obnášelo čelit všeobecné nelibosti, jelikož každý jouda si dnes myslí, že učitel nic nedělá a má jen prázdniny. Začarovaný kruh.

+2/0
5.4.2016 12:26

H78e26l54e86n29a 26Č35í94ž39k25o44v38á 9821411202788

Tak s tímto souhlasím. Stát stále líbivě řeční o důležitosti vzdělání, ale dát učitelům slušné platy, to by asi "nešlo", protože je třeba zalíbit se i té (bohužel nemalé) části voličů, pro něž je učitel a priori nekňuba, který "nic neumí, a proto učí"; a ještě se navíc "válí" (viz prázdniny nebo skutečnost, že nemusí být denně ve škole min. 8 hodin).

+1/0
5.4.2016 12:38

H36e18l88e92n94a 84Č72í20ž52k11o63v20á 9821211692798

Mluvíte mi z duše! Také nejsem proti inkluzi, jsem však proto, aby se praktikovala pouze tam, kde jsou na to podmínky (a aby se tyto podmínky vytvářely), a ne "z musu", za každou cenu a všude.

A stejně vidím i tu motivaci, aby děti do školy chodily rády a získaly pocit, že získávat poznání je skvělá věc.

Už to ve zdejších diskusích o školství opakuji za ty roky poněkolikáté, ale asi je to stále aktuální: Když bylo naše dítě v předškolním věku, "zkoumali" jsme (státní, na soukromou jsme moc nepomýšleli) základky v okolí. A vybrali školu s inkluzivním programem ("obousměrným" -- nejen pro děti se zdravotními potížemi apod., ale i pro děti nadané). Bylo to vynikající, nadané děti měly indiv. vzdělávací plán, autistický chlapec asistentku, do třídy chodili i dva romští chlapci z velmi slušných (řemeslnických) rodin, které stály o to, aby to jejich děti dotáhly "někam dál". A děti se opravdu mimoděk učily respektovat jinakost, učily se sociální citlivosti. Jenže... Tohle jde samozřejmě dělat jen v nepočetných třídách (většinou šlo o 15 až 18 dětí).

Ale městská část usoudila, že školu, kde je méně než 20 dětí ve třídě, prostě zruší, neboť je "neefektivní".

Tak jsme řešili, kam dítě půjde od 3. třídy; hlavně jsme chtěli, aby si ten pocit, že škola je fajn, udrželo i nadále. A nakonec se rozhodli pro jednu ze soukromých škol. Po uvedené zkušenosti i proto, že jsme chtěli takovou, kde není zřizovatelem stát, aby si zase nevzpomněl, že ji zruší.

A to jsme to měli ještě dobré, pro nadané dítě nakonec školu najdete, ale co ty romské rodiny? A co ten autistický chlapec? Ty to poškodilo nejvíce. Za největší hanebnost dodnes považuji tvrzení pana zastupitele, že děti přece mohou chodit do nejbližší "spádovky" (kde má děti on sám), která je ovšem nechvalně proslulá, např. i šikanou.

+3/0
5.4.2016 12:32

J14a57r53o11m17í23r 58K21r49á87l 4240179714379

Ta inkluze podle Vás tu už dávno funguje. Ve speciálce je okolo 8 dětí ve třídě, redukované osnovy a kantor specialista. Takže vlastně chcete jen přejmenovat školu ?

0/0
5.4.2016 18:04

J41a97n 48K23r25á71t66k87ý 9307923535435

Dokud stát nezačne zajímat vzdělanost národa, tak se nic nezmění.

Základní školy zoufale potřebují peníze. Až budou rozumné platy a vystudovaní kvalitní učitelé nebudou dělat jiná zaměstnání, ve kterých si dokáží vydělat násobně více, tak se ve školách nebudou k uzívání nudit ty paní, které tam docházejí dnes. Snad to tak není všude, ale v naší škole bohužel ano. Jsou opravdu hloupé, děti je nezajímají, jezdí tam jen, aby si odkroutily ty čtyři až pět hodin denně a měly volná odpoledne a nemusely do Kauflandu za kasu.

0/0
5.4.2016 11:59

P43e28t61r 24N21i28v54n64i34c35k87ý 3182704225597

Stát (a politiky) to samozřejmě nezačne zajímat NIKDY. Jejich primárním zájmem je moc + peníze, tedy ministerstva vnitra a obrany + financí (hned u zdroje peněz a citlivých informací), soc věcí (gigantický rozpočet) a místní rozvoj (hezky se rozhazují peníze).

Na okraji zájmu jsou ministrestva, kde je zainteresovaných hodně voličů, každá změna trvá příliš dlouho než se projeví (rozuměj za horizontem volebního období), vyvolá negativní rekce velké skupiny voličů (rodičů, žáků, pcientl, doktorů, sestřiček) a ještě k tomu je malý rozpočet: školství, zdravotnictví, kultura.

0/0
5.4.2016 12:03

T77o52m17á70š 64B48a25l68v65í71n 1690945972222

Děkuji všem za diskuzi..musím začít dělat něco jiného :-)

0/0
5.4.2016 11:58

B25r36o59n57i73s78l39a58v 35H75a95k61e16n 2128155206396

a nebo je to reakce na inkluzi?! ;-)

0/0
5.4.2016 11:44

H51e13l22e88n45a 22Č32í87ž93k28o58v95á 9521511322568

Částečně možná ano, ale nemám dojem, že by to byl jediný motiv.

0/0
5.4.2016 11:48

P51e18t98r 37O60b96r43l29í29k 2273415731133

kdo nic neumí , učí .

0/0
5.4.2016 11:43

J41a22n 63P54e41t27r91u85s 2332785237371

Tady je to zas samá inkluze a cigán. Lidi vy jste fakt někteří mimo.

Můj otec před X lety zakládal mezinárodní školu jednoduše proto, že ho štvaly poměry ve státním školství. Jedním z několika jeho důvodů byla výuka v angličtině - tedy aby dítě vylezlo ze ZŠ (příp. SŠ) a SKUTEČNĚ PLYNULE OVLÁDALO cizí jazyk, což ve státním není pravidlem.

+1/0
5.4.2016 11:12

O68n78d59ř80e61j 81Š33i73n15d64l93e16r 2817788546685

Kdyby to jen nebylo pravidlem ;-D Jednou jsem dostal trojku na konci pololetí v podstatě za to, že jsem uměl anglicky lépe než učitelka. ;-D;-D;-D

+2/0
5.4.2016 11:13

J91i68ř28í 79V57o84n62d16r94á51č21e34k 5396704270394

Jasně

0/0
5.4.2016 11:14

V84í10t 90G28a82b47r66i44e18l 5104973766287

Chtěl jsem se ti vysmát, ale nemá to cenu. Stejně bys to nepochopil.

0/0
5.4.2016 11:25

P57e72t61r 72P33o92k63o60r42n78ý 4832265532843

A teď tu O Červené Karkulce. ;-)

0/0
5.4.2016 11:25

O20n70d98ř44e43j 46Š63i30n80d86l36e85r 2537128826715

Pro představu: trvala na vyslovnosti slova "pleasure" jako "plížr", když jsem ji odporoval, dostal jsem sníženou známku. V písemkách trvala na překladu aj->čj nebo opačně jedním způsobem jaký si představovala. Když to člověk udělal trochu jinak (ale naprosto správně), už s tím měla problém. Námitka, že do hlavy ji nevidím taky nic neznamenala. Vyžadování výslovnosti s naprosto komicky přehanými "vowels" a mohl bych pokračovat...

0/0
5.4.2016 11:29

J56i85ř85í 86V47o77n59d60r16á77č62e78k 5516304160124

Říct mi ve škole namachrovaný puberťák, že mi nevidí do hlavy, dostal by do hlavy on a já bych okamžitě skončil u soudu. Chytráci, co se snažili na základní škole dokázat, že jsou chytřejší, než kantor a ještě drze, jsou přesně ti, co ve skutečnosti moc nepobrali.

0/0
5.4.2016 11:34

O38n62d56ř73e19j 65Š63i39n63d36l90e73r 2467478486615

Pokud k někomu shlížite s despektem jako k "namachrovanému puberťákovi", tak pak bych se vůbec nedivil, kdyby vám to oplácel. Zasloužil by jste si to.

Říct že někomu nevidím do hlavy je naprosto validní námitka, pokud chcete jedno konkrétní řešení z více možných správných. Běžně se používají fráze jako s "použítím ..." nebo ve formě..."

Tento příklad je mimcohodem z SŠ a pamatuji pár lidí kde "chytřejší než kantor" nebyla zrovna vysoko nastavená laťka.

+1/0
5.4.2016 11:40

J76i70ř31í 96V39o66n47d41r21á47č37e65k 5836844780594

Pokud ke kantorovi shlížíte vy s despektem a ještě vás v tom podporují rodiče, pak se není o čem bavit.

0/0
5.4.2016 11:42

O79n33d56ř90e54j 19Š61i90n32d56l33e21r 2867848246685

"kantor" je titul, pozice. K titulům a pozicím není dobré imho mít respekt. Respekt mám ke konkrétním lidem. Jednomu vyučujícímu z vš jsem shodou okolností včera psal děkovný email za vše co jsem se od něj naučil a co pro nás dělal (a to i ve svém volném čase bez nároku na odměnu - úžasný člověk).

Pokud idiotovi dáte odznak nebo ho posadíte před třídu ve škole, menšího idiota z něj neuděláte.

+1/0
5.4.2016 11:48

J39i11ř11í 79V97o19n71d71r24á25č62e71k 5376974540774

A pane Šindlere, píše se "byste" , ne "by jste". Když už jste u toho jazyka.

0/0
5.4.2016 11:43

O56n40d92ř22e89j 56Š16i66n18d40l74e82r 2427368536355

Hah. Děkuji. Tyhlety dohodnuté vyjímky mi vžycky dělaly problémy.

0/0
5.4.2016 11:49

R32o68s36t82i83s97l60a70v 61C83a76h39a 8565891620342

kdyz jsme u toho, tak 'výjimky' ;-)

A neni to vyjimka, jen ma clovek pocit, ze by jste je spisovnejsi, ale kupodivu neni.

0/0
5.4.2016 13:14

P11e54t63r 55P90o11k77o81r93n44ý 4712675442873

"by jste"? 8-o;-(

0/0
5.4.2016 11:44

R38o87s70t36i48s67l71a71v 93C58a78h32a 8595161790762

Sice to zde nedokazeme objektivne posoudit, ale faktem je, ze řada ucitelu cizich jazyku ten jazyk dobre neumi. Navic v dnesni dobe neni nic neobvykleho, ze dite/student umi anglicky lepe nez i dobry ucitel. Treba proto, ze v zahranici zil, nebo je z bilingvni rodiny.

Zprostredkovane jsem se setkal s tim, ze ucitelka hodnotila chybne dotaz v americke anglictine 'do you have?' misto 'have you got?'.

+4/0
5.4.2016 11:44

M19i28c77h50a81l 87H71a97u44f 4308909535871

No, bohužel nemáte pravdu, běžně se stávalo, že jsme učitele usvědčili z omylu či nevědomosti a to jsme neměli internet. A i když jsme to řekli slušně, stejně jsme dostali rektáž:-) (Příklady: Ano, existuje buk s červenými listy, ano, kaštan je jírovec maďal a ano, ty velké trsy s ořechy jsou plody turecké lísky.;-D)

0/0
5.4.2016 13:36

P48e36t92r 36P73o54k88o68r30n50ý 4932625382593

Pro objektivní posouzení by bylo nutné znát i názor té kantorky.

0/0
5.4.2016 11:36

J15i76ř68í 51V70o12n26d34r52á89č92e15k 5506254720914

Takže chcete naznačit, že by se české děti měly ve škole učit v nějakém pitomém cizím jazyce, ano? A za dvacet let se budou učit pro změnu v čínském, ne? Na to jsou snad jazykovky, čeče. Dnes je problém, že lidi neumí ani pořádně česky.

0/−2
5.4.2016 11:16

R27a76d27e82k 54D31v85o94ř85á60k 4897174880765

Tím chcete říci, že byste jim to nejraději zakázal?

0/−1
5.4.2016 11:24

J82i86ř53í 37V66o30n74d78r29á50č71e24k 5826134420674

To jsem snad neřekl.

0/0
5.4.2016 11:35

L14e72n95a 37P33á27t44k54o15v82á 8891723644209

Pardon. Jen si tak listuju a najednou minus.

0/0
5.4.2016 12:31

K21a18t44e75ř16i16n61a 22V57a51š26á48k56o76v21á 5401482819625

a proc ne, aspon ti, kteri chteji ? Ja se ucila ve FJ a je to super, protoze konecne jazyk pouzivate k necemu, a hlavne, umite si precist, co se pise ve svete

AJ mam z jazykovek a takovych tech nasich vyuk, a porad mi treba cteni clanku dela trochu problemy, necitim se v nem tak pohodlne.

Jinak souhlasim, ze spousta lidi neumi ani cesky, jenze to bohuzel je videt i v takovych profesich, kde by kvalitni CJ mela byt zaklad - korektury, novinarina, mluvci, moderatori, rozhlasovi komentatori.... pak je tezke neco udrzet, kdyz vlastne zadna referencni uroven neexistuje :-/

+4/0
5.4.2016 11:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.