Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chybí nám praxe, říkají budoucí učitelé. Na dveře fakult „přibili“ teze

Studenti pedagogických fakult nespokojení s kvalitou výuky se inspirovali Martinem Lutherem a jeho 95 tezemi, které v šestnáctém století přibil na vrata kostela. Svých jednadvacet tezí v úterý vyvěsili na dveře fakult v Praze, Brně a Olomouci. Budoucí učitelé žádají více praxe, namísto důrazu na teorii se chtějí učit „jak učit“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J95a73n 95B41r59a62u40n 1548788843535

Až já budu velká,

budu učitelká

0/0
29.3.2016 22:52

Z11u77z91a24n73a 89T29i76c26h61á 4578246300223

Já znám tedy spoustu lidí, co studují pedagogickou fakultu nebo už vystudovali a učí, protože chtějí něco změnit ve školství a je to jejich vysněná práce. Jistěže tam studují i ti, co se jinam nedostali, ale vedle toho mám kamarádku, co se nedostala na PedF UK, ale na ČVUT na architekturu ano. Tak další rok začala studovat obě školy souběžně, na architektuře odbakalařila, ale k učitelství ji podle jejích slov "táhne srdce", takže tam hodlá dostudovat na magistru a jít učit.

A na co nejvíc tito mladí nadšenci naráží, je zkostnatělý kolektiv učitelů na škole, kam přijdou, dávající se na ně jako na naivní blázny, shovívavým pohledem pozorující jejich snahy, pravděpodobně se vzpomínkou na to, jak byli dříve taky takoví a jak dotyční ještě poznají, že je to marné... Ředitelé jedoucí ve vyjetých kolejích. Rodiče nechápající, že to, jak to bylo za nich, nemuselo být nejlepší (pak hysterčí, že jejich dítě má dvojku z výtvarky, protože nechtějí pochopit, že výtvarka je regulérní předmět apod.). Do toho je ještě aktuálně každý učitel jednou nohou ve vězení a rodiče je doma nazývají kretény. Zde v diskusi dokonce odpadem. No super, pak se má to školství někam hnout.

+4/−1
29.3.2016 21:42

R50o45m71a49n 53Z67i96e36g12l92e46r 4857618201640

Já tedy znám spoustu mladých absolventů naprosto nepřipravených učit a vyrovnat se s požadavky škol a žáků. Ti jsou plni nepokory vůči těm, kteří spoustu věcí umí, namachrovaní, ale nepoužitelní. Doufám, že poznám i ty, o kterých píšete vy. Jinak teze plně podporuji.

0/0
29.3.2016 22:17

Z64u50z75a35n40a 91T78i58c15h86á 4288816720323

On je problém, že na katedrách učí lidé, co vědecky rozebírají daný učitelský obor, kdysi možná chvíli učili, někdy ani to ne, a jsou odtrženi od praxe. Zároveň teoreticky skvěle rozumí oboru a vymýšlejí a píší vědecké práce o tom, jak ho co nejlépe učit, srovnávají s tím, jak se učí na českých a zahraničních školách a studentům vykládají, jak se to tady dělá blbě a že oni jsou tu od toho, aby to změnili (a začali učit podle učitelovy poslední knihy). To bude zdroj té nepokory, začíná u nepokory vědeckých pracovníků na fakultách vůči těm, co zůstali narozdíl od nich na školách. Ta pokora by být měla, protože ohledně praxe se mohou absolventi od zkušenějších kolegů hrozně moc naučit. Ale zároveň by se neměli nechat semlít zavedeným systémem a opustit ideály a snahy o změnu. V tom by je zase měli podpořit ti, co jsou v systému už zaběhlí, a nebát se těch změn. Z obou stran je potřeba více spolupráce. Ale když přijde pokorný absolvent, vědomý si svých rezerv, tak se k němu i ti již v systému zaběhlí, doufejme, budou chovat lépe.

0/0
29.3.2016 22:42

P39ř47e59m74y29s18l 27H67r15o34m27a55d73a 2744976778871

Uvědomte si, že dnes velkou část učitelů mezi 30 - 50 lety věku, tvoří učitelé, kteří studovali tzv. dálkově. No a ještě na nejrůznějších Komenského akademiích, nebo v Plzni :-/.

Pokud přijde někdo mladý a odborně zdatný, tak s ním nutně mají problém ;-)

0/0
30.3.2016 9:09

Z38d19e21n61ě20k 80N87u88t30z 3714868666626

PF je něco, co dle zákona musíte mít, abyste mohli učit. A to je vše. Že by z takové instituce vycházeli učitelé, tak to je hodně troufalé tvrzení. A proč nemají daleko více praxe? No takový student je někde v místě bydliště na praxi a nejí jim v soukromých menzách, nespí jim na lektory vlastněných kolejích, neinternetí za sprosté poplatky a tak dále. Stejně tak je to s dálkovým studiem.

+1/0
29.3.2016 21:05

J35i85ř33i14n72a 55M86a20n41d12á47t95o44v51á 9187848270135

No a někde "učí" bývalé družinářky, které si rychle dodělávají pedagogické minimum. O kvalitách jedné takové se přesvědčuji každý den, když doučuji dceru. A opravdu to není tím, že by dcera byla méně podnětná :-) Díky této paní učitelce už ze třídy odešlo několik žáků a my letos určitě také končíme. Prý nejsme jediní. A co na to pan ředitel? ..... Nic. prý na to naše malé okresní město takové vzdělání, které poskytují stačí ;-D. Takže asi nepočítají s tím, že by mohli učit budoucí lékaře, právníky ....

+2/0
29.3.2016 19:55
Foto

P59e37c97h 89J72i61ř70í 6281659704840

Je třeba si uvědomit, že studijní programy se netvoří podle toho co je třeba, aby studenti znali, ale podle toho na co školy seženou docenty a profesory, aby splnily požadavky akreditační komise.

+8/0
29.3.2016 19:16

J97a46r40o11s52l98a41v 32H69o12l52e90č76e95k 7162739656751

Stručné, přesné a výstižné. Proto by bylo lepší, zřídit místo pedagogických fakult po vzoru Ameriky spíše "teachers training", kde by se nehrálo na vědu, ale budoucí učitelé by se tam vzdělávali a "trénovali" v tom, jak správně učit. Dokud budou PF svázané tím, že tam musí učit dostatek vědců, nebudou jejich absolventi dobří učitelé.

+1/0
29.3.2016 19:23

Z39u79z14a12n67a 36T39i63c44h23á 4718426530883

Podle mě by to chtělo nějak nakombinovat.

0/0
29.3.2016 21:49

V25í34t 42G65a17b94r90i51e76l 5614573116167

A není spíš mnohem větší problém to, že na pedagogické školy chodí ti, co se nikam jinam nedostanou? Jak má budoucí elitu učit současný odpad?

+2/−7
29.3.2016 18:58

L46u30k93á65š 86M15a52l36í90č80e95k 3773132715887

Trochu radikální názor! Slovo "odpad" bych zcela určitě nepoužil! Ono se na každé škole, bez výjimky, vyskytuje určité procento méně talentovaných studentů. Ale od toho je škola a hlavně jednotlivé zkoušky, aby proběhla přirozená selekce. Bohužel ne všude to funguje. Nicméně ani přesto bych studenty PF neoznačoval jako odpad. To už je hodně přes čáru...

+4/0
29.3.2016 19:13

J63i27ř59i36n57a 63M74a52n62d50á65t70o83v87á 9127518540655

Tak já to mohu posoudit podle toho, kdo ze spolužáků z gymnázia na pedagogiku šel .... a pán není daleko od pravdy. Bohužel.

+1/−3
29.3.2016 19:57

J29a91r42o50s56l83a37v 11H62o33l53e46č86e14k 7322129866581

To od nás šel "odpad" na soukromé ekonomky, do práce, na práva do Plzně, do zahraničí, pokud tedy za odpad považujete těch 80% studentů, kteří nešli na medicínu, nebo na strojárnu - kam mimochodem brali bez přijímaček a vyřazovalo se až v 1. ročníku.

+5/0
29.3.2016 20:12

J12i30ř53i52n70a 77M40a24n30d43á67t48o87v38á 9507218820785

Tak to je asi mezi námi 20 let rozdíl. Za současných 40-cátníků soukromé školy nebyly, takže to "pajdáky" řešily.

0/0
29.3.2016 21:19

J55a23r70o74s97l55a11v 51H97o25l63e61č47e80k 7102539496331

a za komance byl naopak na pajdy naval a nejvetsi pitomci sli na prava.

0/0
29.3.2016 21:32

J22i76ř31i63n19a 42M62a92n42d24á45t25o95v74á 9307538550735

To už nebylo za komančů :-) To to letí .....

0/0
29.3.2016 22:36

J87a36r31o96s51l28a78v 25H60o68l95e86č48e43k 7872269976151

Chodí tam především Ti, kteří jsou šikovní na jazyky, které baví dějepis, zeměpis, biologie nebo sport, protože je nezajímá technika, ekonomie nebo právo.

+4/0
29.3.2016 19:17

R56o91b13e37r21t 14M22o86t16k82a 4296877419935

Koho baví jazyky nebo dějepis, jde na fildu.

0/−1
29.3.2016 20:58

Z35u35z65a22n11a 25T35i13c84h93á 4818936960553

Ne nutně. Třeba proto, že si uvědomuje, že v těchto předmětech cesta pokračuje většinou právě do školství a když je rovnou vystuduje na peďáku, tak si nebude muset dodělávat pedagogické minimum a celkově očekává, že bude připravenější jako učitel. Někteří z fildy i chodí na magisterské na peďáky, protože chtějí učit, a někteří zase z pedagogických fakult utíkají na magisterské studium někam jinam, protože jim dojde, že učit nechtějí.

+2/0
29.3.2016 21:33

J75a11r36o78s76l24a95v 63H70o59l25e27č83e64k 7222949956721

na muj obor nas v roce 97 prijali na PF 7 z 56, nastoupili jsme 4 a dokoncili 2

0/0
29.3.2016 21:35

L37i12b60o22r 77S75o24u82s79e53d16í19k 4553268171651

Presne proto, co Vite pisete, je mezi byvalymi uciteli hodne uspesnych podnikatelu nebo obchodnich zastupcu. Oni totiz ucitele maji krome teoretickych znalosti i slusnou socialni inteligenci. Ale to Vam asi nic nerika...

0/0
29.3.2016 20:45

V20í15t 56G49a21b26r96i70e63l 5154963836407

Pyramida OVB není obchodní zástupce.

0/0
29.3.2016 20:58

T70o89m88a96s 19A66u94g94u62s32t60y63n 6927446521560

jestli to tak je, tak jak to změnit? Zvýšit platy a budou se tam ti dobří jen hrnout...

+2/0
29.3.2016 20:50

D12a11v98i73d 22P26e81š49e50k 3573551898150

ja se po maturite dostal na 4 VŠ. Protoze jsem chtel byt ucitel uz od ZŠ, tak jsem po gymnaziu sel pajdak. Necitim se jako odpad mezi svymi vrstevniky...

A jen pro zajimavost a vasi informaci, "odpad" na nasich oborech byl nad 50%, takze jestli tam byl nekdo, kdo na uceni nemel, tak ke statnicim nedosel.

+2/0
29.3.2016 20:59

J14i59ř81í 33F49o34g88e39l 2490661476972

Angažovaný student skvělý kandidát do řad neziskových organizací.:-P

0/−3
29.3.2016 18:30

Z56u94z34a52n70a 42T38i59c74h55á 4708776650403

A student, kterému je jedno, že ho škola dostatečně nepřipravuje na budoucí praxi, je skvělý kandidát na co?

+1/0
29.3.2016 23:36

M91a80r76i70e 88V13a31š65í53č32k23o61v76á 3561643842618

No jo, když jsem vyšla z fakulty, nevěděla jsem ani, jak se zapisuje do třídní knihy, natož abych matně tušila, co jsou to katalogové listy, okamžitě jsem dostala třídnictví a uvádějícím učitelem byl člověk, který ovšem fungoval na druhé budově školy. Byly to krušné tři měsíce, kdy jsem trávila dvanáct hodin v práci, abych se alespoň trochu zorientovala.

Avšak, jakožto absolvent ped. fakulty, jsem měla k dobru nějakou tu praxi s učením a k tomu předměty z psychologie a didaktiky (nějaké i se vztahem k praxi).

Jenže ... lidé, kteří alespoň trochu přičichnou k praxi mohou učit jen na základkách. Na SŠ mohou učit jen studenti FF a PF, kteří k praxi nečichli, ale umí bezvadně historii vývoje fonologie cizího jazyka, či v mikroskopu dokáží rozeznat ruduchy od obrněnek. Takže... problém je také někde jinde.

+8/−1
29.3.2016 18:13

M43i60r75o64s31l56a96v 79Z24i26k39m40u57n88d 6148672197428

Co píše kantor do třídní knihy jsme věděli jako děti školou povinné - na to se stačilo podívat do třídnice o přestávce ... zjednodušeně řečeno "vyplňují se rubriky podle předtisku" ... tohle se na VŠ učit nikdy nebude ... na to stačí prostý rozum ...

A učit jak učit ... to je trošku nereálné ... já také "učím" a kromě 10 denního kurzu pedagogického minima jsem žádnou průpravou "jak učit neprošel" ... totéž desítky kolegů ...

+2/−1
29.3.2016 18:24

J17a61r78o77s43l75a90v 51H12o38l18e65č81e94k 7892939366261

ucit jak ucit je naprosto realne a na mnoha oborech pf se to tak i dela. to, ze ucite jeste neznamena, ze nedelate pri praci spoustu veci spatne a pokud by vas pri praci mohl videt jiny zkuseny pedagog a rozebrali byste hodinu napr na videu, mohl byste mozna mnoho veci delat lepe.

+7/0
29.3.2016 18:33

M88a74r70i33e 78V90a73š85í90č34k95o43v19á 3931673232568

Aha, tak proto mi tři "odborníci" z FF a PF bez pedagogického vzdělání neustále čmrkali do třídnice tak, že jsem byla každý týden na koberečku, že si ji neumím pohlídat? A o počítání hodin mi také nikdo neřekl, takže jsem tomu věnovala krásných více než deset hodin v pololetí. A protože jsem škrtala z prava doleva, musela jsem ji přepisovat?

Ono by stačilo některé dokumenty ukázat a říct kdy a jak se mají doplnit. A klidně si to i vyzkoušet. Také by se vyplatilo mít vždy uvádějícího učitele v kabinetě a za to aspoň symbolickou odměnu.

Učit se jak učit jsem si zažila až na kurzu v Británii - CLIL, mezipředmětové vztahy, fáze hodin, jak to přizpůsobit všem typům studentů (vizuálním, auditivním,...). Ti to mají fakt zmáklý. Škoda, že se to neučí u nás. Ne každý je přirozený talent jako Vy... Každopádně, jak říkám, k praxi by měli čuchnout i ti, co učí na střední, jenže ti to mají strašně osekané :(.

+7/0
29.3.2016 18:48

L32i82b65o26r 10S73o78u54s68e70d58í44k 4443508621611

Mozna to neni ani tak o tom, co vam naliji do hlavy, ale o vasem zajmu a schopnosti se zeptat a chtit se dozvedet...

0/0
29.3.2016 20:54

J86a77r44o70s83l82a86v 13H56o84l65e55č68e29k 7242969676471

to jiste, ale neni lepsi, kdyz uz jste nucen nekde travit 4 roky spousty hodin tydne, abyste se to tedy dozvedel v teto dobe a nemusel se to pak dozvidat po vecerech ze zajmu a v hodinach k tomu urcenych se bifloval telefonni seznamy nesmyslu?

+3/0
29.3.2016 21:25

Z66u21z69a98n88a 10T90i78c20h29á 4258516560833

5 let

+1/0
29.3.2016 21:43

L42i80b32o25r 32S51o72u49s94e61d68í25k 4183338841481

Jsem absolventem PdF v Olomouci a v ramci praxe jsem se vsechno dozvedel. Nehlede na to, ze kdyz nastoupi absolvent do prace, dostane vedouciho ucitele, ktery ho v pripravnem tydnu zasveti. Od toho ucitele nastupuji do prace posledni tyden v srpnu. Takze zadne studium po vecerech neni potreba.

0/0
29.3.2016 22:40

T56o60m75á96š 82B51e90d86e88r44k79a 4155711672875

Lidé z PedF UK mohou učit běžně i na středních školách.

0/0
29.3.2016 19:59

M15i38c80h22a87l 96H97u74s25e74k 9274253180394

Nemohu souhlasit, nevím tedy, jak to bylo dřív nebo jak to mají na jiných univerzitách, ale třeba já jsem měl v rámci bakalářského studia na přírodovědě praxi v rozsahu 14-6-14 (celkem 34). Oproti tomu na pedagogické stačilo být na praxi 5 dní po 4 hodinách (celkem 20). A s tou třídní knihou mně třeba ukazovali, jak se u nich vyplňuje, a také jsem si v rámci praxe přes přírodovědu vyzkoušel projít třídnici a zkontrolovat, kdo ještě nedodal omluvenku.

0/0
29.3.2016 20:49

M73i90r66o92s70l72a64v 75J58i10n89d88r44a 6367878712666

Generace Y. Kde asi generace X vzala svoji praci? No prece praciiii :).

0/0
29.3.2016 18:07
Foto

J76a37n73a 63B86í36l20k96o51v57á 1843591322657

Typičtí mladí konzumenti, co řvou "naučte nás", namísto aby se do té praxe vrhli. Já jim to učení na škole přeji.

+1/−8
29.3.2016 17:51

J35a82r56o24s52l22a21v 11H93o33l38e78č79e32k 7972619716861

typicka ovce, ktera kazdeho, kdo chce zlepsit stavajici system odsoudi. oni se nemuzou vrhnou do praxe driv, nez po 4 letech studia. a pokud maji pocit, ze to studium je na tu praxi nepripravuje, nic uzitecneho je nenauci, pak je spravne volat po zmene. ja byl s tim studiem taky nespokojeny, jen jsem bohuzel narozdil od nich pro zmenu neudelal nic. takze jim preji vice vytrvalosti nez mam ja nenechte se odradit ovcemi.

+9/0
29.3.2016 17:57

J53o17s49e87f 43N75á86d64b56ě95l28a 3255785266362

ano, chybí, v soukr. firmách, to by jim hodně dalo

0/0
29.3.2016 17:42

J44a63r16o87s21l44a59v 54H75o42l50e35č17e55k 7872979896851

jako absolvent pf s praxi i v jinem oboru vidim hlavni nedostatek vyuky na pf krome nedostatku praxe predevsim v teorii od praxe naprosto odtrzene. co je mi jako jazykari platne, ze znam do detailu vsechny teorie vyvoje jazyka, spory stredovekych jazykovedcu, valencni gramatiku, umim udelat literarni rozbor goethovych del, foneticky zapis dane reci a mam nauceny stovky definic a rozdeleni didaktickych, psychologickych i jazykovednych terminu, kdyz nemam poradne zazite, promyslene a procvicene ty podstatne z nich, ktere se skutecne tykaji vyuky a kterych je z dane problematiky jen maly zlomek. pak kdyz prijdu do praxe, nemam sanci se v beznych situacich, ktere se ve tride neustale meni a navazuji, ridit tolika nezazitymi informacemi najednou a proto ihned jako generace mych predchudcu zalovim v zasobarne zkusenosti z mych skolnich let a zacnu ucit stejne jako v dobach marie terezie, i kdyz vim, ze je to spatne, protoze nic jineho nemam zazite.

+12/0
29.3.2016 17:26

J97i15r24i 26D47o49m80i37n87i65k 1251818781530

Tu praxi ale musí získat SAMI a to tím, že začínají doslova od píky krok za krokem.

Je to ale jejich volba pracovat ve státním, jako státní zaměstnanec podle nějakých tabulek. Mohou ale získávat praxi i během studíí, učit brigádně, spousta škol potřebuje pomocníky na poloviční úvazek. Ale určitě ne za peníze, jaké si představují.

+2/−8
29.3.2016 16:42

H22o52n45z67a 91R73a59š51í93k 7610727544915

Nemohou ucit, protoze nemaji potrebnou kvalifikaci stanovenou zakonem ;-D;-D

0/−1
29.3.2016 17:17
Foto

J49a78n18a 67B96í38l38k79o20v21á 1273261652177

Mohou vypomáhat třeba jako asistent pedagoga, nebo doučovat zdarma sociálně znevýhodněné.

0/0
29.3.2016 17:48

H82o56n92z39a 93R63a95š23í64k 7200307164255

1) http://www.asistentpedagoga.cz/kvalifikacni-predpoklady

2) Ze tech socialne znevyhodnenych s ochotou vzdelavat se, kterym se zaroven vzdelani nedostava je vsude spousta :)

0/0
29.3.2016 17:56
Foto

J35a55n21a 62B52í91l56k40o58v78á 1973271522497

Zrovna brněnští mají Muzeum Romské kultury, kde se doučování praktikuje.

0/0
29.3.2016 17:58

P73a11v41l27a 51H35r66a75d94i10l32o78v89a 3957361241964

To jako byste rekl medikum, ze si maji nekde sehnat mrtvolu a doma si pitvat. Od ceho ta skola pak je, kdyz neuci budouci ucitele ucit ?

+3/0
29.3.2016 19:52

L46u89c22i13e 34K97o57m74i33n19i75k34o76v94á 2214506249320

Jedno bez druhého nemůže fungovat. Musí být dost teorie i praxe... Pokud by studenti měli málo znalostí z oboru, půjde školství směrem "soft skills" na prvním místě a to by nebylo dobře...ani pro pedagogické fakulty... Mimochodem ne neprávem nazývá spousta lidí soft skills raději "shit skills"... :-P

+1/−1
29.3.2016 16:37

J21i33ř91í 78E79n58g58l60i20š 1405739115601

Smekám před mladými adepty na pedagogy. Odsoudit sám sebe k mizerné výplate a psycickému teroru nedokáže jen tak někdo.

+7/0
29.3.2016 16:26





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.