Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chybí nám praxe, říkají budoucí učitelé. Na dveře fakult „přibili“ teze

Studenti pedagogických fakult nespokojení s kvalitou výuky se inspirovali Martinem Lutherem a jeho 95 tezemi, které v šestnáctém století přibil na vrata kostela. Svých jednadvacet tezí v úterý vyvěsili na dveře fakult v Praze, Brně a Olomouci. Budoucí učitelé žádají více praxe, namísto důrazu na teorii se chtějí učit „jak učit“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J80a31n 36B49r37a44u77n 1428778673605

Až já budu velká,

budu učitelká

0/0
29.3.2016 22:52

Z87u75z54a86n24a 13T41i84c34h43á 4308436500753

Já znám tedy spoustu lidí, co studují pedagogickou fakultu nebo už vystudovali a učí, protože chtějí něco změnit ve školství a je to jejich vysněná práce. Jistěže tam studují i ti, co se jinam nedostali, ale vedle toho mám kamarádku, co se nedostala na PedF UK, ale na ČVUT na architekturu ano. Tak další rok začala studovat obě školy souběžně, na architektuře odbakalařila, ale k učitelství ji podle jejích slov "táhne srdce", takže tam hodlá dostudovat na magistru a jít učit.

A na co nejvíc tito mladí nadšenci naráží, je zkostnatělý kolektiv učitelů na škole, kam přijdou, dávající se na ně jako na naivní blázny, shovívavým pohledem pozorující jejich snahy, pravděpodobně se vzpomínkou na to, jak byli dříve taky takoví a jak dotyční ještě poznají, že je to marné... Ředitelé jedoucí ve vyjetých kolejích. Rodiče nechápající, že to, jak to bylo za nich, nemuselo být nejlepší (pak hysterčí, že jejich dítě má dvojku z výtvarky, protože nechtějí pochopit, že výtvarka je regulérní předmět apod.). Do toho je ještě aktuálně každý učitel jednou nohou ve vězení a rodiče je doma nazývají kretény. Zde v diskusi dokonce odpadem. No super, pak se má to školství někam hnout.

+4/−1
29.3.2016 21:42

R91o93m64a35n 86Z34i38e18g93l34e97r 4837558121280

Já tedy znám spoustu mladých absolventů naprosto nepřipravených učit a vyrovnat se s požadavky škol a žáků. Ti jsou plni nepokory vůči těm, kteří spoustu věcí umí, namachrovaní, ale nepoužitelní. Doufám, že poznám i ty, o kterých píšete vy. Jinak teze plně podporuji.

0/0
29.3.2016 22:17

Z70u24z29a51n78a 92T53i16c52h92á 4278876190403

On je problém, že na katedrách učí lidé, co vědecky rozebírají daný učitelský obor, kdysi možná chvíli učili, někdy ani to ne, a jsou odtrženi od praxe. Zároveň teoreticky skvěle rozumí oboru a vymýšlejí a píší vědecké práce o tom, jak ho co nejlépe učit, srovnávají s tím, jak se učí na českých a zahraničních školách a studentům vykládají, jak se to tady dělá blbě a že oni jsou tu od toho, aby to změnili (a začali učit podle učitelovy poslední knihy). To bude zdroj té nepokory, začíná u nepokory vědeckých pracovníků na fakultách vůči těm, co zůstali narozdíl od nich na školách. Ta pokora by být měla, protože ohledně praxe se mohou absolventi od zkušenějších kolegů hrozně moc naučit. Ale zároveň by se neměli nechat semlít zavedeným systémem a opustit ideály a snahy o změnu. V tom by je zase měli podpořit ti, co jsou v systému už zaběhlí, a nebát se těch změn. Z obou stran je potřeba více spolupráce. Ale když přijde pokorný absolvent, vědomý si svých rezerv, tak se k němu i ti již v systému zaběhlí, doufejme, budou chovat lépe.

0/0
29.3.2016 22:42

P32ř60e87m84y72s44l 50H23r16o89m42a32d78a 2804306888391

Uvědomte si, že dnes velkou část učitelů mezi 30 - 50 lety věku, tvoří učitelé, kteří studovali tzv. dálkově. No a ještě na nejrůznějších Komenského akademiích, nebo v Plzni :-/.

Pokud přijde někdo mladý a odborně zdatný, tak s ním nutně mají problém ;-)

0/0
30.3.2016 9:09

Z57d38e65n63ě28k 10N90u70t82z 3484878216416

PF je něco, co dle zákona musíte mít, abyste mohli učit. A to je vše. Že by z takové instituce vycházeli učitelé, tak to je hodně troufalé tvrzení. A proč nemají daleko více praxe? No takový student je někde v místě bydliště na praxi a nejí jim v soukromých menzách, nespí jim na lektory vlastněných kolejích, neinternetí za sprosté poplatky a tak dále. Stejně tak je to s dálkovým studiem.

+1/0
29.3.2016 21:05

J69i45ř28i76n71a 73M19a97n81d67á77t57o18v39á 9197568230715

No a někde "učí" bývalé družinářky, které si rychle dodělávají pedagogické minimum. O kvalitách jedné takové se přesvědčuji každý den, když doučuji dceru. A opravdu to není tím, že by dcera byla méně podnětná :-) Díky této paní učitelce už ze třídy odešlo několik žáků a my letos určitě také končíme. Prý nejsme jediní. A co na to pan ředitel? ..... Nic. prý na to naše malé okresní město takové vzdělání, které poskytují stačí ;-D. Takže asi nepočítají s tím, že by mohli učit budoucí lékaře, právníky ....

+2/0
29.3.2016 19:55
Foto

P85e63c63h 68J58i53ř76í 6131599964230

Je třeba si uvědomit, že studijní programy se netvoří podle toho co je třeba, aby studenti znali, ale podle toho na co školy seženou docenty a profesory, aby splnily požadavky akreditační komise.

+8/0
29.3.2016 19:16

J89a95r62o11s73l29a95v 14H11o19l55e78č40e74k 7702879156201

Stručné, přesné a výstižné. Proto by bylo lepší, zřídit místo pedagogických fakult po vzoru Ameriky spíše "teachers training", kde by se nehrálo na vědu, ale budoucí učitelé by se tam vzdělávali a "trénovali" v tom, jak správně učit. Dokud budou PF svázané tím, že tam musí učit dostatek vědců, nebudou jejich absolventi dobří učitelé.

+1/0
29.3.2016 19:23

Z70u81z24a69n75a 11T56i77c11h86á 4738106670233

Podle mě by to chtělo nějak nakombinovat.

0/0
29.3.2016 21:49

V22í84t 91G71a24b56r43i19e22l 5524213626397

A není spíš mnohem větší problém to, že na pedagogické školy chodí ti, co se nikam jinam nedostanou? Jak má budoucí elitu učit současný odpad?

+2/−7
29.3.2016 18:58

L83u32k92á87š 64M71a92l87í24č98e29k 3303602535957

Trochu radikální názor! Slovo "odpad" bych zcela určitě nepoužil! Ono se na každé škole, bez výjimky, vyskytuje určité procento méně talentovaných studentů. Ale od toho je škola a hlavně jednotlivé zkoušky, aby proběhla přirozená selekce. Bohužel ne všude to funguje. Nicméně ani přesto bych studenty PF neoznačoval jako odpad. To už je hodně přes čáru...

+4/0
29.3.2016 19:13

J28i19ř39i11n51a 42M65a55n82d98á73t58o76v60á 9697718570235

Tak já to mohu posoudit podle toho, kdo ze spolužáků z gymnázia na pedagogiku šel .... a pán není daleko od pravdy. Bohužel.

+1/−3
29.3.2016 19:57

J71a72r54o17s98l19a37v 74H35o97l84e71č50e62k 7122479906121

To od nás šel "odpad" na soukromé ekonomky, do práce, na práva do Plzně, do zahraničí, pokud tedy za odpad považujete těch 80% studentů, kteří nešli na medicínu, nebo na strojárnu - kam mimochodem brali bez přijímaček a vyřazovalo se až v 1. ročníku.

+5/0
29.3.2016 20:12

J22i19ř20i96n27a 76M20a87n90d23á26t37o54v37á 9707178870805

Tak to je asi mezi námi 20 let rozdíl. Za současných 40-cátníků soukromé školy nebyly, takže to "pajdáky" řešily.

0/0
29.3.2016 21:19

J50a21r20o30s73l76a17v 67H69o20l57e20č55e38k 7692669586471

a za komance byl naopak na pajdy naval a nejvetsi pitomci sli na prava.

0/0
29.3.2016 21:32

J12i74ř54i77n95a 20M27a24n57d96á52t57o10v43á 9737308950785

To už nebylo za komančů :-) To to letí .....

0/0
29.3.2016 22:36

J90a91r45o42s89l59a16v 10H40o80l66e86č66e86k 7772339146231

Chodí tam především Ti, kteří jsou šikovní na jazyky, které baví dějepis, zeměpis, biologie nebo sport, protože je nezajímá technika, ekonomie nebo právo.

+4/0
29.3.2016 19:17

R36o72b25e10r12t 58M28o19t24k22a 4196237459355

Koho baví jazyky nebo dějepis, jde na fildu.

0/−1
29.3.2016 20:58

Z41u90z75a66n11a 68T84i93c70h95á 4788466560703

Ne nutně. Třeba proto, že si uvědomuje, že v těchto předmětech cesta pokračuje většinou právě do školství a když je rovnou vystuduje na peďáku, tak si nebude muset dodělávat pedagogické minimum a celkově očekává, že bude připravenější jako učitel. Někteří z fildy i chodí na magisterské na peďáky, protože chtějí učit, a někteří zase z pedagogických fakult utíkají na magisterské studium někam jinam, protože jim dojde, že učit nechtějí.

+2/0
29.3.2016 21:33

J40a65r79o76s39l60a93v 33H63o90l89e86č24e79k 7442939896261

na muj obor nas v roce 97 prijali na PF 7 z 56, nastoupili jsme 4 a dokoncili 2

0/0
29.3.2016 21:35

L45i41b54o75r 21S21o31u44s37e41d11í28k 4303658111561

Presne proto, co Vite pisete, je mezi byvalymi uciteli hodne uspesnych podnikatelu nebo obchodnich zastupcu. Oni totiz ucitele maji krome teoretickych znalosti i slusnou socialni inteligenci. Ale to Vam asi nic nerika...

0/0
29.3.2016 20:45

V77í58t 42G41a83b83r41i18e36l 5834753246547

Pyramida OVB není obchodní zástupce.

0/0
29.3.2016 20:58

T14o59m75a15s 62A11u25g26u63s54t67y55n 6937326611320

jestli to tak je, tak jak to změnit? Zvýšit platy a budou se tam ti dobří jen hrnout...

+2/0
29.3.2016 20:50

D44a70v34i84d 66P12e85š61e58k 3423601988460

ja se po maturite dostal na 4 VŠ. Protoze jsem chtel byt ucitel uz od ZŠ, tak jsem po gymnaziu sel pajdak. Necitim se jako odpad mezi svymi vrstevniky...

A jen pro zajimavost a vasi informaci, "odpad" na nasich oborech byl nad 50%, takze jestli tam byl nekdo, kdo na uceni nemel, tak ke statnicim nedosel.

+2/0
29.3.2016 20:59

J48i36ř44í 16F89o33g81e35l 2230661636852

Angažovaný student skvělý kandidát do řad neziskových organizací.:-P

0/−3
29.3.2016 18:30

Z40u23z13a73n85a 89T60i78c84h90á 4238516390863

A student, kterému je jedno, že ho škola dostatečně nepřipravuje na budoucí praxi, je skvělý kandidát na co?

+1/0
29.3.2016 23:36

M12a72r23i56e 30V49a26š79í25č27k33o49v13á 3981783962318

No jo, když jsem vyšla z fakulty, nevěděla jsem ani, jak se zapisuje do třídní knihy, natož abych matně tušila, co jsou to katalogové listy, okamžitě jsem dostala třídnictví a uvádějícím učitelem byl člověk, který ovšem fungoval na druhé budově školy. Byly to krušné tři měsíce, kdy jsem trávila dvanáct hodin v práci, abych se alespoň trochu zorientovala.

Avšak, jakožto absolvent ped. fakulty, jsem měla k dobru nějakou tu praxi s učením a k tomu předměty z psychologie a didaktiky (nějaké i se vztahem k praxi).

Jenže ... lidé, kteří alespoň trochu přičichnou k praxi mohou učit jen na základkách. Na SŠ mohou učit jen studenti FF a PF, kteří k praxi nečichli, ale umí bezvadně historii vývoje fonologie cizího jazyka, či v mikroskopu dokáží rozeznat ruduchy od obrněnek. Takže... problém je také někde jinde.

+8/−1
29.3.2016 18:13

M13i69r98o36s87l81a87v 71Z51i98k29m60u57n23d 6918752127308

Co píše kantor do třídní knihy jsme věděli jako děti školou povinné - na to se stačilo podívat do třídnice o přestávce ... zjednodušeně řečeno "vyplňují se rubriky podle předtisku" ... tohle se na VŠ učit nikdy nebude ... na to stačí prostý rozum ...

A učit jak učit ... to je trošku nereálné ... já také "učím" a kromě 10 denního kurzu pedagogického minima jsem žádnou průpravou "jak učit neprošel" ... totéž desítky kolegů ...

+2/−1
29.3.2016 18:24

J18a21r66o46s23l69a59v 97H85o49l46e85č61e98k 7872699206811

ucit jak ucit je naprosto realne a na mnoha oborech pf se to tak i dela. to, ze ucite jeste neznamena, ze nedelate pri praci spoustu veci spatne a pokud by vas pri praci mohl videt jiny zkuseny pedagog a rozebrali byste hodinu napr na videu, mohl byste mozna mnoho veci delat lepe.

+7/0
29.3.2016 18:33

M40a60r23i89e 35V83a77š50í95č29k66o14v40á 3721103772698

Aha, tak proto mi tři "odborníci" z FF a PF bez pedagogického vzdělání neustále čmrkali do třídnice tak, že jsem byla každý týden na koberečku, že si ji neumím pohlídat? A o počítání hodin mi také nikdo neřekl, takže jsem tomu věnovala krásných více než deset hodin v pololetí. A protože jsem škrtala z prava doleva, musela jsem ji přepisovat?

Ono by stačilo některé dokumenty ukázat a říct kdy a jak se mají doplnit. A klidně si to i vyzkoušet. Také by se vyplatilo mít vždy uvádějícího učitele v kabinetě a za to aspoň symbolickou odměnu.

Učit se jak učit jsem si zažila až na kurzu v Británii - CLIL, mezipředmětové vztahy, fáze hodin, jak to přizpůsobit všem typům studentů (vizuálním, auditivním,...). Ti to mají fakt zmáklý. Škoda, že se to neučí u nás. Ne každý je přirozený talent jako Vy... Každopádně, jak říkám, k praxi by měli čuchnout i ti, co učí na střední, jenže ti to mají strašně osekané :(.

+7/0
29.3.2016 18:48

L85i63b65o55r 38S76o88u95s47e35d65í47k 4293718861131

Mozna to neni ani tak o tom, co vam naliji do hlavy, ale o vasem zajmu a schopnosti se zeptat a chtit se dozvedet...

0/0
29.3.2016 20:54

J20a45r51o17s28l84a81v 67H72o72l39e40č80e19k 7722849826391

to jiste, ale neni lepsi, kdyz uz jste nucen nekde travit 4 roky spousty hodin tydne, abyste se to tedy dozvedel v teto dobe a nemusel se to pak dozvidat po vecerech ze zajmu a v hodinach k tomu urcenych se bifloval telefonni seznamy nesmyslu?

+3/0
29.3.2016 21:25

Z12u15z53a36n11a 83T33i92c86h57á 4228126750573

5 let

+1/0
29.3.2016 21:43

L79i11b30o37r 58S70o51u10s81e96d81í64k 4463588251381

Jsem absolventem PdF v Olomouci a v ramci praxe jsem se vsechno dozvedel. Nehlede na to, ze kdyz nastoupi absolvent do prace, dostane vedouciho ucitele, ktery ho v pripravnem tydnu zasveti. Od toho ucitele nastupuji do prace posledni tyden v srpnu. Takze zadne studium po vecerech neni potreba.

0/0
29.3.2016 22:40

T62o79m63á89š 69B81e58d82e43r67k82a 4345961342555

Lidé z PedF UK mohou učit běžně i na středních školách.

0/0
29.3.2016 19:59

M70i96c81h60a79l 87H45u36s22e86k 9114333550534

Nemohu souhlasit, nevím tedy, jak to bylo dřív nebo jak to mají na jiných univerzitách, ale třeba já jsem měl v rámci bakalářského studia na přírodovědě praxi v rozsahu 14-6-14 (celkem 34). Oproti tomu na pedagogické stačilo být na praxi 5 dní po 4 hodinách (celkem 20). A s tou třídní knihou mně třeba ukazovali, jak se u nich vyplňuje, a také jsem si v rámci praxe přes přírodovědu vyzkoušel projít třídnici a zkontrolovat, kdo ještě nedodal omluvenku.

0/0
29.3.2016 20:49

M45i46r74o77s58l94a42v 47J84i87n97d51r46a 6927908862276

Generace Y. Kde asi generace X vzala svoji praci? No prece praciiii :).

0/0
29.3.2016 18:07
Foto

J13a56n51a 21B67í63l96k44o50v26á 1533511132677

Typičtí mladí konzumenti, co řvou "naučte nás", namísto aby se do té praxe vrhli. Já jim to učení na škole přeji.

+1/−8
29.3.2016 17:51

J57a12r38o97s30l18a55v 47H39o23l32e22č93e62k 7382509526441

typicka ovce, ktera kazdeho, kdo chce zlepsit stavajici system odsoudi. oni se nemuzou vrhnou do praxe driv, nez po 4 letech studia. a pokud maji pocit, ze to studium je na tu praxi nepripravuje, nic uzitecneho je nenauci, pak je spravne volat po zmene. ja byl s tim studiem taky nespokojeny, jen jsem bohuzel narozdil od nich pro zmenu neudelal nic. takze jim preji vice vytrvalosti nez mam ja nenechte se odradit ovcemi.

+9/0
29.3.2016 17:57

J34o69s97e76f 14N42á77d81b77ě43l18a 3775875946812

ano, chybí, v soukr. firmách, to by jim hodně dalo

0/0
29.3.2016 17:42

J29a49r48o18s94l70a78v 70H64o27l38e87č54e69k 7432159986731

jako absolvent pf s praxi i v jinem oboru vidim hlavni nedostatek vyuky na pf krome nedostatku praxe predevsim v teorii od praxe naprosto odtrzene. co je mi jako jazykari platne, ze znam do detailu vsechny teorie vyvoje jazyka, spory stredovekych jazykovedcu, valencni gramatiku, umim udelat literarni rozbor goethovych del, foneticky zapis dane reci a mam nauceny stovky definic a rozdeleni didaktickych, psychologickych i jazykovednych terminu, kdyz nemam poradne zazite, promyslene a procvicene ty podstatne z nich, ktere se skutecne tykaji vyuky a kterych je z dane problematiky jen maly zlomek. pak kdyz prijdu do praxe, nemam sanci se v beznych situacich, ktere se ve tride neustale meni a navazuji, ridit tolika nezazitymi informacemi najednou a proto ihned jako generace mych predchudcu zalovim v zasobarne zkusenosti z mych skolnich let a zacnu ucit stejne jako v dobach marie terezie, i kdyz vim, ze je to spatne, protoze nic jineho nemam zazite.

+12/0
29.3.2016 17:26

J18i27r42i 68D80o97m95i29n47i39k 1221398601340

Tu praxi ale musí získat SAMI a to tím, že začínají doslova od píky krok za krokem.

Je to ale jejich volba pracovat ve státním, jako státní zaměstnanec podle nějakých tabulek. Mohou ale získávat praxi i během studíí, učit brigádně, spousta škol potřebuje pomocníky na poloviční úvazek. Ale určitě ne za peníze, jaké si představují.

+2/−8
29.3.2016 16:42

H36o40n73z23a 88R42a57š73í54k 7980437584755

Nemohou ucit, protoze nemaji potrebnou kvalifikaci stanovenou zakonem ;-D;-D

0/−1
29.3.2016 17:17
Foto

J53a32n22a 43B37í18l14k79o77v48á 1593681502217

Mohou vypomáhat třeba jako asistent pedagoga, nebo doučovat zdarma sociálně znevýhodněné.

0/0
29.3.2016 17:48

H74o32n48z57a 34R65a14š61í24k 7940307264665

1) http://www.asistentpedagoga.cz/kvalifikacni-predpoklady

2) Ze tech socialne znevyhodnenych s ochotou vzdelavat se, kterym se zaroven vzdelani nedostava je vsude spousta :)

0/0
29.3.2016 17:56
Foto

J26a44n71a 43B35í31l31k51o95v35á 1943831302567

Zrovna brněnští mají Muzeum Romské kultury, kde se doučování praktikuje.

0/0
29.3.2016 17:58

P53a57v91l23a 53H48r30a81d51i15l50o18v92a 3707911181264

To jako byste rekl medikum, ze si maji nekde sehnat mrtvolu a doma si pitvat. Od ceho ta skola pak je, kdyz neuci budouci ucitele ucit ?

+3/0
29.3.2016 19:52

L23u21c51i87e 44K16o14m34i46n28i69k77o95v53á 2734146199590

Jedno bez druhého nemůže fungovat. Musí být dost teorie i praxe... Pokud by studenti měli málo znalostí z oboru, půjde školství směrem "soft skills" na prvním místě a to by nebylo dobře...ani pro pedagogické fakulty... Mimochodem ne neprávem nazývá spousta lidí soft skills raději "shit skills"... :-P

+1/−1
29.3.2016 16:37

J13i31ř80í 75E76n45g43l92i65š 1925279385591

Smekám před mladými adepty na pedagogy. Odsoudit sám sebe k mizerné výplate a psycickému teroru nedokáže jen tak někdo.

+7/0
29.3.2016 16:26





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.