Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Chybí nám praxe, říkají budoucí učitelé. Na dveře fakult „přibili“ teze

Studenti pedagogických fakult nespokojení s kvalitou výuky se inspirovali Martinem Lutherem a jeho 95 tezemi, které v šestnáctém století přibil na vrata kostela. Svých jednadvacet tezí v úterý vyvěsili na dveře fakult v Praze, Brně a Olomouci. Budoucí učitelé žádají více praxe, namísto důrazu na teorii se chtějí učit „jak učit“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J15a21n 96B24r27a69u80n 1338808293595

Až já budu velká,

budu učitelká

0/0
29.3.2016 22:52

Z94u85z91a32n38a 82T16i10c45h26á 4478906580913

Já znám tedy spoustu lidí, co studují pedagogickou fakultu nebo už vystudovali a učí, protože chtějí něco změnit ve školství a je to jejich vysněná práce. Jistěže tam studují i ti, co se jinam nedostali, ale vedle toho mám kamarádku, co se nedostala na PedF UK, ale na ČVUT na architekturu ano. Tak další rok začala studovat obě školy souběžně, na architektuře odbakalařila, ale k učitelství ji podle jejích slov "táhne srdce", takže tam hodlá dostudovat na magistru a jít učit.

A na co nejvíc tito mladí nadšenci naráží, je zkostnatělý kolektiv učitelů na škole, kam přijdou, dávající se na ně jako na naivní blázny, shovívavým pohledem pozorující jejich snahy, pravděpodobně se vzpomínkou na to, jak byli dříve taky takoví a jak dotyční ještě poznají, že je to marné... Ředitelé jedoucí ve vyjetých kolejích. Rodiče nechápající, že to, jak to bylo za nich, nemuselo být nejlepší (pak hysterčí, že jejich dítě má dvojku z výtvarky, protože nechtějí pochopit, že výtvarka je regulérní předmět apod.). Do toho je ještě aktuálně každý učitel jednou nohou ve vězení a rodiče je doma nazývají kretény. Zde v diskusi dokonce odpadem. No super, pak se má to školství někam hnout.

+4/−1
29.3.2016 21:42

R81o23m40a86n 84Z60i20e64g89l14e67r 4417728191860

Já tedy znám spoustu mladých absolventů naprosto nepřipravených učit a vyrovnat se s požadavky škol a žáků. Ti jsou plni nepokory vůči těm, kteří spoustu věcí umí, namachrovaní, ale nepoužitelní. Doufám, že poznám i ty, o kterých píšete vy. Jinak teze plně podporuji.

0/0
29.3.2016 22:17

Z79u47z11a85n13a 40T71i62c50h82á 4798186930703

On je problém, že na katedrách učí lidé, co vědecky rozebírají daný učitelský obor, kdysi možná chvíli učili, někdy ani to ne, a jsou odtrženi od praxe. Zároveň teoreticky skvěle rozumí oboru a vymýšlejí a píší vědecké práce o tom, jak ho co nejlépe učit, srovnávají s tím, jak se učí na českých a zahraničních školách a studentům vykládají, jak se to tady dělá blbě a že oni jsou tu od toho, aby to změnili (a začali učit podle učitelovy poslední knihy). To bude zdroj té nepokory, začíná u nepokory vědeckých pracovníků na fakultách vůči těm, co zůstali narozdíl od nich na školách. Ta pokora by být měla, protože ohledně praxe se mohou absolventi od zkušenějších kolegů hrozně moc naučit. Ale zároveň by se neměli nechat semlít zavedeným systémem a opustit ideály a snahy o změnu. V tom by je zase měli podpořit ti, co jsou v systému už zaběhlí, a nebát se těch změn. Z obou stran je potřeba více spolupráce. Ale když přijde pokorný absolvent, vědomý si svých rezerv, tak se k němu i ti již v systému zaběhlí, doufejme, budou chovat lépe.

0/0
29.3.2016 22:42

P33ř87e73m16y65s35l 87H66r92o93m44a98d84a 2314116288701

Uvědomte si, že dnes velkou část učitelů mezi 30 - 50 lety věku, tvoří učitelé, kteří studovali tzv. dálkově. No a ještě na nejrůznějších Komenského akademiích, nebo v Plzni :-/.

Pokud přijde někdo mladý a odborně zdatný, tak s ním nutně mají problém ;-)

0/0
30.3.2016 9:09

Z50d42e90n57ě46k 98N88u72t88z 3504518766456

PF je něco, co dle zákona musíte mít, abyste mohli učit. A to je vše. Že by z takové instituce vycházeli učitelé, tak to je hodně troufalé tvrzení. A proč nemají daleko více praxe? No takový student je někde v místě bydliště na praxi a nejí jim v soukromých menzách, nespí jim na lektory vlastněných kolejích, neinternetí za sprosté poplatky a tak dále. Stejně tak je to s dálkovým studiem.

+1/0
29.3.2016 21:05

J11i79ř12i69n28a 80M78a67n66d53á61t90o79v18á 9907678410855

No a někde "učí" bývalé družinářky, které si rychle dodělávají pedagogické minimum. O kvalitách jedné takové se přesvědčuji každý den, když doučuji dceru. A opravdu to není tím, že by dcera byla méně podnětná :-) Díky této paní učitelce už ze třídy odešlo několik žáků a my letos určitě také končíme. Prý nejsme jediní. A co na to pan ředitel? ..... Nic. prý na to naše malé okresní město takové vzdělání, které poskytují stačí ;-D. Takže asi nepočítají s tím, že by mohli učit budoucí lékaře, právníky ....

+2/0
29.3.2016 19:55
Foto

P40e49c64h 19J66i61ř79í 6741509734270

Je třeba si uvědomit, že studijní programy se netvoří podle toho co je třeba, aby studenti znali, ale podle toho na co školy seženou docenty a profesory, aby splnily požadavky akreditační komise.

+8/0
29.3.2016 19:16

J91a45r47o25s25l58a43v 28H82o60l81e47č90e81k 7752469946541

Stručné, přesné a výstižné. Proto by bylo lepší, zřídit místo pedagogických fakult po vzoru Ameriky spíše "teachers training", kde by se nehrálo na vědu, ale budoucí učitelé by se tam vzdělávali a "trénovali" v tom, jak správně učit. Dokud budou PF svázané tím, že tam musí učit dostatek vědců, nebudou jejich absolventi dobří učitelé.

+1/0
29.3.2016 19:23

Z29u80z80a30n19a 64T46i94c45h70á 4448186480153

Podle mě by to chtělo nějak nakombinovat.

0/0
29.3.2016 21:49

V37í93t 49G60a26b53r63i91e42l 5344223136787

A není spíš mnohem větší problém to, že na pedagogické školy chodí ti, co se nikam jinam nedostanou? Jak má budoucí elitu učit současný odpad?

+2/−7
29.3.2016 18:58

L66u27k27á83š 85M42a79l95í53č45e21k 3253372595787

Trochu radikální názor! Slovo "odpad" bych zcela určitě nepoužil! Ono se na každé škole, bez výjimky, vyskytuje určité procento méně talentovaných studentů. Ale od toho je škola a hlavně jednotlivé zkoušky, aby proběhla přirozená selekce. Bohužel ne všude to funguje. Nicméně ani přesto bych studenty PF neoznačoval jako odpad. To už je hodně přes čáru...

+4/0
29.3.2016 19:13

J62i96ř57i47n52a 43M41a63n87d35á85t78o11v64á 9877488940955

Tak já to mohu posoudit podle toho, kdo ze spolužáků z gymnázia na pedagogiku šel .... a pán není daleko od pravdy. Bohužel.

+1/−3
29.3.2016 19:57

J61a66r38o28s53l60a31v 16H35o41l49e13č49e11k 7252149236781

To od nás šel "odpad" na soukromé ekonomky, do práce, na práva do Plzně, do zahraničí, pokud tedy za odpad považujete těch 80% studentů, kteří nešli na medicínu, nebo na strojárnu - kam mimochodem brali bez přijímaček a vyřazovalo se až v 1. ročníku.

+5/0
29.3.2016 20:12

J37i64ř64i36n32a 84M63a94n59d55á10t94o88v56á 9717298410965

Tak to je asi mezi námi 20 let rozdíl. Za současných 40-cátníků soukromé školy nebyly, takže to "pajdáky" řešily.

0/0
29.3.2016 21:19

J21a34r77o13s85l30a36v 16H31o47l32e46č77e84k 7602749696671

a za komance byl naopak na pajdy naval a nejvetsi pitomci sli na prava.

0/0
29.3.2016 21:32

J41i95ř40i15n43a 89M64a71n59d34á46t60o55v76á 9807838160115

To už nebylo za komančů :-) To to letí .....

0/0
29.3.2016 22:36

J54a59r60o78s15l95a77v 41H57o37l18e32č19e37k 7812129606981

Chodí tam především Ti, kteří jsou šikovní na jazyky, které baví dějepis, zeměpis, biologie nebo sport, protože je nezajímá technika, ekonomie nebo právo.

+4/0
29.3.2016 19:17

R11o80b28e43r23t 30M58o76t80k84a 4856757699955

Koho baví jazyky nebo dějepis, jde na fildu.

0/−1
29.3.2016 20:58

Z10u54z73a24n18a 79T27i35c19h65á 4578176440513

Ne nutně. Třeba proto, že si uvědomuje, že v těchto předmětech cesta pokračuje většinou právě do školství a když je rovnou vystuduje na peďáku, tak si nebude muset dodělávat pedagogické minimum a celkově očekává, že bude připravenější jako učitel. Někteří z fildy i chodí na magisterské na peďáky, protože chtějí učit, a někteří zase z pedagogických fakult utíkají na magisterské studium někam jinam, protože jim dojde, že učit nechtějí.

+2/0
29.3.2016 21:33

J12a36r33o73s73l30a83v 15H30o36l25e47č57e56k 7282959566701

na muj obor nas v roce 97 prijali na PF 7 z 56, nastoupili jsme 4 a dokoncili 2

0/0
29.3.2016 21:35

L60i48b35o18r 82S18o86u52s28e82d55í18k 4773648231231

Presne proto, co Vite pisete, je mezi byvalymi uciteli hodne uspesnych podnikatelu nebo obchodnich zastupcu. Oni totiz ucitele maji krome teoretickych znalosti i slusnou socialni inteligenci. Ale to Vam asi nic nerika...

0/0
29.3.2016 20:45

V35í78t 57G62a12b94r75i25e49l 5524873916427

Pyramida OVB není obchodní zástupce.

0/0
29.3.2016 20:58

T69o77m89a68s 11A45u83g12u75s27t49y64n 6857766641310

jestli to tak je, tak jak to změnit? Zvýšit platy a budou se tam ti dobří jen hrnout...

+2/0
29.3.2016 20:50

D73a27v47i81d 43P42e92š27e97k 3183571528590

ja se po maturite dostal na 4 VŠ. Protoze jsem chtel byt ucitel uz od ZŠ, tak jsem po gymnaziu sel pajdak. Necitim se jako odpad mezi svymi vrstevniky...

A jen pro zajimavost a vasi informaci, "odpad" na nasich oborech byl nad 50%, takze jestli tam byl nekdo, kdo na uceni nemel, tak ke statnicim nedosel.

+2/0
29.3.2016 20:59

J91i43ř64í 98F59o85g23e76l 2270181636772

Angažovaný student skvělý kandidát do řad neziskových organizací.:-P

0/−3
29.3.2016 18:30

Z39u32z12a39n22a 46T18i97c59h27á 4778706540603

A student, kterému je jedno, že ho škola dostatečně nepřipravuje na budoucí praxi, je skvělý kandidát na co?

+1/0
29.3.2016 23:36

M35a45r96i51e 12V37a35š58í26č34k16o10v86á 3271783172968

No jo, když jsem vyšla z fakulty, nevěděla jsem ani, jak se zapisuje do třídní knihy, natož abych matně tušila, co jsou to katalogové listy, okamžitě jsem dostala třídnictví a uvádějícím učitelem byl člověk, který ovšem fungoval na druhé budově školy. Byly to krušné tři měsíce, kdy jsem trávila dvanáct hodin v práci, abych se alespoň trochu zorientovala.

Avšak, jakožto absolvent ped. fakulty, jsem měla k dobru nějakou tu praxi s učením a k tomu předměty z psychologie a didaktiky (nějaké i se vztahem k praxi).

Jenže ... lidé, kteří alespoň trochu přičichnou k praxi mohou učit jen na základkách. Na SŠ mohou učit jen studenti FF a PF, kteří k praxi nečichli, ale umí bezvadně historii vývoje fonologie cizího jazyka, či v mikroskopu dokáží rozeznat ruduchy od obrněnek. Takže... problém je také někde jinde.

+8/−1
29.3.2016 18:13

M98i38r27o65s12l70a24v 67Z94i20k44m60u41n25d 6858372147358

Co píše kantor do třídní knihy jsme věděli jako děti školou povinné - na to se stačilo podívat do třídnice o přestávce ... zjednodušeně řečeno "vyplňují se rubriky podle předtisku" ... tohle se na VŠ učit nikdy nebude ... na to stačí prostý rozum ...

A učit jak učit ... to je trošku nereálné ... já také "učím" a kromě 10 denního kurzu pedagogického minima jsem žádnou průpravou "jak učit neprošel" ... totéž desítky kolegů ...

+2/−1
29.3.2016 18:24

J86a40r30o66s60l49a13v 72H84o14l15e46č30e80k 7802209806701

ucit jak ucit je naprosto realne a na mnoha oborech pf se to tak i dela. to, ze ucite jeste neznamena, ze nedelate pri praci spoustu veci spatne a pokud by vas pri praci mohl videt jiny zkuseny pedagog a rozebrali byste hodinu napr na videu, mohl byste mozna mnoho veci delat lepe.

+7/0
29.3.2016 18:33

M26a42r69i42e 36V36a44š41í25č24k65o91v90á 3241593222538

Aha, tak proto mi tři "odborníci" z FF a PF bez pedagogického vzdělání neustále čmrkali do třídnice tak, že jsem byla každý týden na koberečku, že si ji neumím pohlídat? A o počítání hodin mi také nikdo neřekl, takže jsem tomu věnovala krásných více než deset hodin v pololetí. A protože jsem škrtala z prava doleva, musela jsem ji přepisovat?

Ono by stačilo některé dokumenty ukázat a říct kdy a jak se mají doplnit. A klidně si to i vyzkoušet. Také by se vyplatilo mít vždy uvádějícího učitele v kabinetě a za to aspoň symbolickou odměnu.

Učit se jak učit jsem si zažila až na kurzu v Británii - CLIL, mezipředmětové vztahy, fáze hodin, jak to přizpůsobit všem typům studentů (vizuálním, auditivním,...). Ti to mají fakt zmáklý. Škoda, že se to neučí u nás. Ne každý je přirozený talent jako Vy... Každopádně, jak říkám, k praxi by měli čuchnout i ti, co učí na střední, jenže ti to mají strašně osekané :(.

+7/0
29.3.2016 18:48

L30i65b77o70r 66S25o98u96s39e62d89í73k 4233788601141

Mozna to neni ani tak o tom, co vam naliji do hlavy, ale o vasem zajmu a schopnosti se zeptat a chtit se dozvedet...

0/0
29.3.2016 20:54

J15a66r86o92s27l96a93v 40H26o18l87e57č28e21k 7232329706671

to jiste, ale neni lepsi, kdyz uz jste nucen nekde travit 4 roky spousty hodin tydne, abyste se to tedy dozvedel v teto dobe a nemusel se to pak dozvidat po vecerech ze zajmu a v hodinach k tomu urcenych se bifloval telefonni seznamy nesmyslu?

+3/0
29.3.2016 21:25

Z37u89z24a91n54a 74T54i43c38h95á 4808516510113

5 let

+1/0
29.3.2016 21:43

L86i41b85o18r 91S34o59u12s67e83d40í49k 4163208481201

Jsem absolventem PdF v Olomouci a v ramci praxe jsem se vsechno dozvedel. Nehlede na to, ze kdyz nastoupi absolvent do prace, dostane vedouciho ucitele, ktery ho v pripravnem tydnu zasveti. Od toho ucitele nastupuji do prace posledni tyden v srpnu. Takze zadne studium po vecerech neni potreba.

0/0
29.3.2016 22:40

T50o75m51á51š 20B32e24d89e73r42k27a 4715621652435

Lidé z PedF UK mohou učit běžně i na středních školách.

0/0
29.3.2016 19:59

M45i65c46h56a41l 79H36u23s77e42k 9764863550184

Nemohu souhlasit, nevím tedy, jak to bylo dřív nebo jak to mají na jiných univerzitách, ale třeba já jsem měl v rámci bakalářského studia na přírodovědě praxi v rozsahu 14-6-14 (celkem 34). Oproti tomu na pedagogické stačilo být na praxi 5 dní po 4 hodinách (celkem 20). A s tou třídní knihou mně třeba ukazovali, jak se u nich vyplňuje, a také jsem si v rámci praxe přes přírodovědu vyzkoušel projít třídnici a zkontrolovat, kdo ještě nedodal omluvenku.

0/0
29.3.2016 20:49

M23i34r47o33s88l85a39v 75J98i58n75d18r71a 6287288912426

Generace Y. Kde asi generace X vzala svoji praci? No prece praciiii :).

0/0
29.3.2016 18:07
Foto

J39a14n28a 96B14í50l73k91o78v70á 1483381722777

Typičtí mladí konzumenti, co řvou "naučte nás", namísto aby se do té praxe vrhli. Já jim to učení na škole přeji.

+1/−8
29.3.2016 17:51

J55a37r43o65s28l91a34v 39H75o56l15e89č46e96k 7652709646931

typicka ovce, ktera kazdeho, kdo chce zlepsit stavajici system odsoudi. oni se nemuzou vrhnou do praxe driv, nez po 4 letech studia. a pokud maji pocit, ze to studium je na tu praxi nepripravuje, nic uzitecneho je nenauci, pak je spravne volat po zmene. ja byl s tim studiem taky nespokojeny, jen jsem bohuzel narozdil od nich pro zmenu neudelal nic. takze jim preji vice vytrvalosti nez mam ja nenechte se odradit ovcemi.

+9/0
29.3.2016 17:57

J59o50s44e56f 50N89á26d30b96ě58l96a 3175675376702

ano, chybí, v soukr. firmách, to by jim hodně dalo

0/0
29.3.2016 17:42

J85a97r62o43s83l62a73v 49H15o74l51e50č97e59k 7372949226981

jako absolvent pf s praxi i v jinem oboru vidim hlavni nedostatek vyuky na pf krome nedostatku praxe predevsim v teorii od praxe naprosto odtrzene. co je mi jako jazykari platne, ze znam do detailu vsechny teorie vyvoje jazyka, spory stredovekych jazykovedcu, valencni gramatiku, umim udelat literarni rozbor goethovych del, foneticky zapis dane reci a mam nauceny stovky definic a rozdeleni didaktickych, psychologickych i jazykovednych terminu, kdyz nemam poradne zazite, promyslene a procvicene ty podstatne z nich, ktere se skutecne tykaji vyuky a kterych je z dane problematiky jen maly zlomek. pak kdyz prijdu do praxe, nemam sanci se v beznych situacich, ktere se ve tride neustale meni a navazuji, ridit tolika nezazitymi informacemi najednou a proto ihned jako generace mych predchudcu zalovim v zasobarne zkusenosti z mych skolnich let a zacnu ucit stejne jako v dobach marie terezie, i kdyz vim, ze je to spatne, protoze nic jineho nemam zazite.

+12/0
29.3.2016 17:26

J82i43r23i 37D20o80m92i74n12i71k 1371808781490

Tu praxi ale musí získat SAMI a to tím, že začínají doslova od píky krok za krokem.

Je to ale jejich volba pracovat ve státním, jako státní zaměstnanec podle nějakých tabulek. Mohou ale získávat praxi i během studíí, učit brigádně, spousta škol potřebuje pomocníky na poloviční úvazek. Ale určitě ne za peníze, jaké si představují.

+2/−8
29.3.2016 16:42

H47o62n74z21a 67R18a31š20í96k 7750947514755

Nemohou ucit, protoze nemaji potrebnou kvalifikaci stanovenou zakonem ;-D;-D

0/−1
29.3.2016 17:17
Foto

J47a74n31a 46B30í12l93k67o53v37á 1713701522627

Mohou vypomáhat třeba jako asistent pedagoga, nebo doučovat zdarma sociálně znevýhodněné.

0/0
29.3.2016 17:48

H90o86n71z76a 76R92a72š10í60k 7960627824545

1) http://www.asistentpedagoga.cz/kvalifikacni-predpoklady

2) Ze tech socialne znevyhodnenych s ochotou vzdelavat se, kterym se zaroven vzdelani nedostava je vsude spousta :)

0/0
29.3.2016 17:56
Foto

J90a60n32a 25B60í24l39k26o37v36á 1503901592757

Zrovna brněnští mají Muzeum Romské kultury, kde se doučování praktikuje.

0/0
29.3.2016 17:58

P54a78v18l46a 48H95r64a68d28i19l14o28v73a 3817731741694

To jako byste rekl medikum, ze si maji nekde sehnat mrtvolu a doma si pitvat. Od ceho ta skola pak je, kdyz neuci budouci ucitele ucit ?

+3/0
29.3.2016 19:52

L48u67c28i49e 76K92o14m56i19n37i33k73o59v44á 2354856439950

Jedno bez druhého nemůže fungovat. Musí být dost teorie i praxe... Pokud by studenti měli málo znalostí z oboru, půjde školství směrem "soft skills" na prvním místě a to by nebylo dobře...ani pro pedagogické fakulty... Mimochodem ne neprávem nazývá spousta lidí soft skills raději "shit skills"... :-P

+1/−1
29.3.2016 16:37

J55i81ř88í 25E44n57g35l91i14š 1165569955641

Smekám před mladými adepty na pedagogy. Odsoudit sám sebe k mizerné výplate a psycickému teroru nedokáže jen tak někdo.

+7/0
29.3.2016 16:26





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.