Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chybí nám praxe, říkají budoucí učitelé. Na dveře fakult „přibili“ teze

Studenti pedagogických fakult nespokojení s kvalitou výuky se inspirovali Martinem Lutherem a jeho 95 tezemi, které v šestnáctém století přibil na vrata kostela. Svých jednadvacet tezí v úterý vyvěsili na dveře fakult v Praze, Brně a Olomouci. Budoucí učitelé žádají více praxe, namísto důrazu na teorii se chtějí učit „jak učit“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J24a93n 76B62r36a75u44n 1898368213755

Až já budu velká,

budu učitelká

0/0
29.3.2016 22:52

Z50u12z21a74n65a 62T80i37c24h48á 4988696870883

Já znám tedy spoustu lidí, co studují pedagogickou fakultu nebo už vystudovali a učí, protože chtějí něco změnit ve školství a je to jejich vysněná práce. Jistěže tam studují i ti, co se jinam nedostali, ale vedle toho mám kamarádku, co se nedostala na PedF UK, ale na ČVUT na architekturu ano. Tak další rok začala studovat obě školy souběžně, na architektuře odbakalařila, ale k učitelství ji podle jejích slov "táhne srdce", takže tam hodlá dostudovat na magistru a jít učit.

A na co nejvíc tito mladí nadšenci naráží, je zkostnatělý kolektiv učitelů na škole, kam přijdou, dávající se na ně jako na naivní blázny, shovívavým pohledem pozorující jejich snahy, pravděpodobně se vzpomínkou na to, jak byli dříve taky takoví a jak dotyční ještě poznají, že je to marné... Ředitelé jedoucí ve vyjetých kolejích. Rodiče nechápající, že to, jak to bylo za nich, nemuselo být nejlepší (pak hysterčí, že jejich dítě má dvojku z výtvarky, protože nechtějí pochopit, že výtvarka je regulérní předmět apod.). Do toho je ještě aktuálně každý učitel jednou nohou ve vězení a rodiče je doma nazývají kretény. Zde v diskusi dokonce odpadem. No super, pak se má to školství někam hnout.

+4/−1
29.3.2016 21:42

R42o33m44a26n 33Z73i84e60g96l91e65r 4507398231250

Já tedy znám spoustu mladých absolventů naprosto nepřipravených učit a vyrovnat se s požadavky škol a žáků. Ti jsou plni nepokory vůči těm, kteří spoustu věcí umí, namachrovaní, ale nepoužitelní. Doufám, že poznám i ty, o kterých píšete vy. Jinak teze plně podporuji.

0/0
29.3.2016 22:17

Z54u20z52a62n45a 93T93i12c34h39á 4188376210983

On je problém, že na katedrách učí lidé, co vědecky rozebírají daný učitelský obor, kdysi možná chvíli učili, někdy ani to ne, a jsou odtrženi od praxe. Zároveň teoreticky skvěle rozumí oboru a vymýšlejí a píší vědecké práce o tom, jak ho co nejlépe učit, srovnávají s tím, jak se učí na českých a zahraničních školách a studentům vykládají, jak se to tady dělá blbě a že oni jsou tu od toho, aby to změnili (a začali učit podle učitelovy poslední knihy). To bude zdroj té nepokory, začíná u nepokory vědeckých pracovníků na fakultách vůči těm, co zůstali narozdíl od nich na školách. Ta pokora by být měla, protože ohledně praxe se mohou absolventi od zkušenějších kolegů hrozně moc naučit. Ale zároveň by se neměli nechat semlít zavedeným systémem a opustit ideály a snahy o změnu. V tom by je zase měli podpořit ti, co jsou v systému už zaběhlí, a nebát se těch změn. Z obou stran je potřeba více spolupráce. Ale když přijde pokorný absolvent, vědomý si svých rezerv, tak se k němu i ti již v systému zaběhlí, doufejme, budou chovat lépe.

0/0
29.3.2016 22:42

P20ř89e59m60y38s61l 89H83r92o44m55a34d20a 2874956308541

Uvědomte si, že dnes velkou část učitelů mezi 30 - 50 lety věku, tvoří učitelé, kteří studovali tzv. dálkově. No a ještě na nejrůznějších Komenského akademiích, nebo v Plzni :-/.

Pokud přijde někdo mladý a odborně zdatný, tak s ním nutně mají problém ;-)

0/0
30.3.2016 9:09

Z19d28e91n29ě53k 96N44u58t80z 3144218446156

PF je něco, co dle zákona musíte mít, abyste mohli učit. A to je vše. Že by z takové instituce vycházeli učitelé, tak to je hodně troufalé tvrzení. A proč nemají daleko více praxe? No takový student je někde v místě bydliště na praxi a nejí jim v soukromých menzách, nespí jim na lektory vlastněných kolejích, neinternetí za sprosté poplatky a tak dále. Stejně tak je to s dálkovým studiem.

+1/0
29.3.2016 21:05

J43i24ř34i31n44a 11M80a57n94d67á90t43o31v56á 9417898840745

No a někde "učí" bývalé družinářky, které si rychle dodělávají pedagogické minimum. O kvalitách jedné takové se přesvědčuji každý den, když doučuji dceru. A opravdu to není tím, že by dcera byla méně podnětná :-) Díky této paní učitelce už ze třídy odešlo několik žáků a my letos určitě také končíme. Prý nejsme jediní. A co na to pan ředitel? ..... Nic. prý na to naše malé okresní město takové vzdělání, které poskytují stačí ;-D. Takže asi nepočítají s tím, že by mohli učit budoucí lékaře, právníky ....

+2/0
29.3.2016 19:55
Foto

P20e15c84h 21J91i62ř28í 6151779244550

Je třeba si uvědomit, že studijní programy se netvoří podle toho co je třeba, aby studenti znali, ale podle toho na co školy seženou docenty a profesory, aby splnily požadavky akreditační komise.

+8/0
29.3.2016 19:16

J94a46r64o61s58l42a74v 76H25o30l14e86č32e61k 7852119446771

Stručné, přesné a výstižné. Proto by bylo lepší, zřídit místo pedagogických fakult po vzoru Ameriky spíše "teachers training", kde by se nehrálo na vědu, ale budoucí učitelé by se tam vzdělávali a "trénovali" v tom, jak správně učit. Dokud budou PF svázané tím, že tam musí učit dostatek vědců, nebudou jejich absolventi dobří učitelé.

+1/0
29.3.2016 19:23

Z85u39z73a69n22a 58T26i98c64h10á 4788366970463

Podle mě by to chtělo nějak nakombinovat.

0/0
29.3.2016 21:49

V28í97t 61G91a24b27r11i51e54l 5664323886187

A není spíš mnohem větší problém to, že na pedagogické školy chodí ti, co se nikam jinam nedostanou? Jak má budoucí elitu učit současný odpad?

+2/−7
29.3.2016 18:58

L69u16k34á62š 87M58a92l29í97č55e40k 3463852355607

Trochu radikální názor! Slovo "odpad" bych zcela určitě nepoužil! Ono se na každé škole, bez výjimky, vyskytuje určité procento méně talentovaných studentů. Ale od toho je škola a hlavně jednotlivé zkoušky, aby proběhla přirozená selekce. Bohužel ne všude to funguje. Nicméně ani přesto bych studenty PF neoznačoval jako odpad. To už je hodně přes čáru...

+4/0
29.3.2016 19:13

J95i55ř77i62n37a 89M68a31n19d41á44t22o88v77á 9697678440585

Tak já to mohu posoudit podle toho, kdo ze spolužáků z gymnázia na pedagogiku šel .... a pán není daleko od pravdy. Bohužel.

+1/−3
29.3.2016 19:57

J69a66r15o44s11l32a94v 61H59o92l47e65č46e46k 7642739616841

To od nás šel "odpad" na soukromé ekonomky, do práce, na práva do Plzně, do zahraničí, pokud tedy za odpad považujete těch 80% studentů, kteří nešli na medicínu, nebo na strojárnu - kam mimochodem brali bez přijímaček a vyřazovalo se až v 1. ročníku.

+5/0
29.3.2016 20:12

J45i22ř56i72n57a 26M56a92n30d23á44t58o40v50á 9947448620395

Tak to je asi mezi námi 20 let rozdíl. Za současných 40-cátníků soukromé školy nebyly, takže to "pajdáky" řešily.

0/0
29.3.2016 21:19

J98a45r62o39s96l89a53v 14H57o57l55e98č98e41k 7142219506871

a za komance byl naopak na pajdy naval a nejvetsi pitomci sli na prava.

0/0
29.3.2016 21:32

J65i48ř53i70n85a 70M81a10n26d96á62t48o29v83á 9167668820175

To už nebylo za komančů :-) To to letí .....

0/0
29.3.2016 22:36

J80a86r63o11s73l57a83v 51H80o79l34e77č19e85k 7792199726801

Chodí tam především Ti, kteří jsou šikovní na jazyky, které baví dějepis, zeměpis, biologie nebo sport, protože je nezajímá technika, ekonomie nebo právo.

+4/0
29.3.2016 19:17

R39o81b48e98r89t 76M16o46t46k73a 4496747219445

Koho baví jazyky nebo dějepis, jde na fildu.

0/−1
29.3.2016 20:58

Z40u39z62a65n46a 84T68i29c91h75á 4838116890533

Ne nutně. Třeba proto, že si uvědomuje, že v těchto předmětech cesta pokračuje většinou právě do školství a když je rovnou vystuduje na peďáku, tak si nebude muset dodělávat pedagogické minimum a celkově očekává, že bude připravenější jako učitel. Někteří z fildy i chodí na magisterské na peďáky, protože chtějí učit, a někteří zase z pedagogických fakult utíkají na magisterské studium někam jinam, protože jim dojde, že učit nechtějí.

+2/0
29.3.2016 21:33

J25a32r66o79s83l26a88v 76H70o43l23e23č36e61k 7222539216271

na muj obor nas v roce 97 prijali na PF 7 z 56, nastoupili jsme 4 a dokoncili 2

0/0
29.3.2016 21:35

L24i87b92o50r 66S87o43u88s78e49d37í32k 4763328951311

Presne proto, co Vite pisete, je mezi byvalymi uciteli hodne uspesnych podnikatelu nebo obchodnich zastupcu. Oni totiz ucitele maji krome teoretickych znalosti i slusnou socialni inteligenci. Ale to Vam asi nic nerika...

0/0
29.3.2016 20:45

V30í56t 96G78a40b97r31i14e76l 5504213346667

Pyramida OVB není obchodní zástupce.

0/0
29.3.2016 20:58

T54o41m97a34s 27A23u56g64u46s82t38y57n 6177926921540

jestli to tak je, tak jak to změnit? Zvýšit platy a budou se tam ti dobří jen hrnout...

+2/0
29.3.2016 20:50

D50a85v25i44d 94P63e90š49e43k 3763121628360

ja se po maturite dostal na 4 VŠ. Protoze jsem chtel byt ucitel uz od ZŠ, tak jsem po gymnaziu sel pajdak. Necitim se jako odpad mezi svymi vrstevniky...

A jen pro zajimavost a vasi informaci, "odpad" na nasich oborech byl nad 50%, takze jestli tam byl nekdo, kdo na uceni nemel, tak ke statnicim nedosel.

+2/0
29.3.2016 20:59

J95i35ř88í 18F70o64g92e72l 2850921936482

Angažovaný student skvělý kandidát do řad neziskových organizací.:-P

0/−3
29.3.2016 18:30

Z24u36z63a52n38a 53T82i85c18h23á 4588716890893

A student, kterému je jedno, že ho škola dostatečně nepřipravuje na budoucí praxi, je skvělý kandidát na co?

+1/0
29.3.2016 23:36

M52a77r71i38e 90V34a47š92í80č89k64o70v23á 3981533402238

No jo, když jsem vyšla z fakulty, nevěděla jsem ani, jak se zapisuje do třídní knihy, natož abych matně tušila, co jsou to katalogové listy, okamžitě jsem dostala třídnictví a uvádějícím učitelem byl člověk, který ovšem fungoval na druhé budově školy. Byly to krušné tři měsíce, kdy jsem trávila dvanáct hodin v práci, abych se alespoň trochu zorientovala.

Avšak, jakožto absolvent ped. fakulty, jsem měla k dobru nějakou tu praxi s učením a k tomu předměty z psychologie a didaktiky (nějaké i se vztahem k praxi).

Jenže ... lidé, kteří alespoň trochu přičichnou k praxi mohou učit jen na základkách. Na SŠ mohou učit jen studenti FF a PF, kteří k praxi nečichli, ale umí bezvadně historii vývoje fonologie cizího jazyka, či v mikroskopu dokáží rozeznat ruduchy od obrněnek. Takže... problém je také někde jinde.

+8/−1
29.3.2016 18:13

M32i71r16o51s80l15a41v 30Z27i39k72m45u52n57d 6278782797408

Co píše kantor do třídní knihy jsme věděli jako děti školou povinné - na to se stačilo podívat do třídnice o přestávce ... zjednodušeně řečeno "vyplňují se rubriky podle předtisku" ... tohle se na VŠ učit nikdy nebude ... na to stačí prostý rozum ...

A učit jak učit ... to je trošku nereálné ... já také "učím" a kromě 10 denního kurzu pedagogického minima jsem žádnou průpravou "jak učit neprošel" ... totéž desítky kolegů ...

+2/−1
29.3.2016 18:24

J54a79r14o13s38l76a10v 37H19o22l24e31č20e79k 7662429536401

ucit jak ucit je naprosto realne a na mnoha oborech pf se to tak i dela. to, ze ucite jeste neznamena, ze nedelate pri praci spoustu veci spatne a pokud by vas pri praci mohl videt jiny zkuseny pedagog a rozebrali byste hodinu napr na videu, mohl byste mozna mnoho veci delat lepe.

+7/0
29.3.2016 18:33

M69a71r22i15e 35V84a43š16í68č22k49o44v84á 3661203702758

Aha, tak proto mi tři "odborníci" z FF a PF bez pedagogického vzdělání neustále čmrkali do třídnice tak, že jsem byla každý týden na koberečku, že si ji neumím pohlídat? A o počítání hodin mi také nikdo neřekl, takže jsem tomu věnovala krásných více než deset hodin v pololetí. A protože jsem škrtala z prava doleva, musela jsem ji přepisovat?

Ono by stačilo některé dokumenty ukázat a říct kdy a jak se mají doplnit. A klidně si to i vyzkoušet. Také by se vyplatilo mít vždy uvádějícího učitele v kabinetě a za to aspoň symbolickou odměnu.

Učit se jak učit jsem si zažila až na kurzu v Británii - CLIL, mezipředmětové vztahy, fáze hodin, jak to přizpůsobit všem typům studentů (vizuálním, auditivním,...). Ti to mají fakt zmáklý. Škoda, že se to neučí u nás. Ne každý je přirozený talent jako Vy... Každopádně, jak říkám, k praxi by měli čuchnout i ti, co učí na střední, jenže ti to mají strašně osekané :(.

+7/0
29.3.2016 18:48

L39i85b22o59r 90S29o69u34s73e86d73í98k 4123738401511

Mozna to neni ani tak o tom, co vam naliji do hlavy, ale o vasem zajmu a schopnosti se zeptat a chtit se dozvedet...

0/0
29.3.2016 20:54

J90a92r45o33s85l66a63v 68H52o20l89e65č43e81k 7372199606871

to jiste, ale neni lepsi, kdyz uz jste nucen nekde travit 4 roky spousty hodin tydne, abyste se to tedy dozvedel v teto dobe a nemusel se to pak dozvidat po vecerech ze zajmu a v hodinach k tomu urcenych se bifloval telefonni seznamy nesmyslu?

+3/0
29.3.2016 21:25

Z46u71z28a65n81a 96T23i12c60h54á 4908256740763

5 let

+1/0
29.3.2016 21:43

L26i57b27o12r 50S27o65u49s29e78d76í63k 4193198461361

Jsem absolventem PdF v Olomouci a v ramci praxe jsem se vsechno dozvedel. Nehlede na to, ze kdyz nastoupi absolvent do prace, dostane vedouciho ucitele, ktery ho v pripravnem tydnu zasveti. Od toho ucitele nastupuji do prace posledni tyden v srpnu. Takze zadne studium po vecerech neni potreba.

0/0
29.3.2016 22:40

T25o55m42á30š 76B27e49d40e48r53k18a 4215891472205

Lidé z PedF UK mohou učit běžně i na středních školách.

0/0
29.3.2016 19:59

M35i18c48h48a76l 42H17u40s82e34k 9374613810384

Nemohu souhlasit, nevím tedy, jak to bylo dřív nebo jak to mají na jiných univerzitách, ale třeba já jsem měl v rámci bakalářského studia na přírodovědě praxi v rozsahu 14-6-14 (celkem 34). Oproti tomu na pedagogické stačilo být na praxi 5 dní po 4 hodinách (celkem 20). A s tou třídní knihou mně třeba ukazovali, jak se u nich vyplňuje, a také jsem si v rámci praxe přes přírodovědu vyzkoušel projít třídnici a zkontrolovat, kdo ještě nedodal omluvenku.

0/0
29.3.2016 20:49

M66i51r79o81s83l37a51v 84J36i32n17d46r37a 6637408912566

Generace Y. Kde asi generace X vzala svoji praci? No prece praciiii :).

0/0
29.3.2016 18:07
Foto

J10a80n11a 43B55í78l35k21o98v62á 1723131632347

Typičtí mladí konzumenti, co řvou "naučte nás", namísto aby se do té praxe vrhli. Já jim to učení na škole přeji.

+1/−8
29.3.2016 17:51

J46a67r55o20s12l33a83v 67H40o72l96e54č18e55k 7302429356391

typicka ovce, ktera kazdeho, kdo chce zlepsit stavajici system odsoudi. oni se nemuzou vrhnou do praxe driv, nez po 4 letech studia. a pokud maji pocit, ze to studium je na tu praxi nepripravuje, nic uzitecneho je nenauci, pak je spravne volat po zmene. ja byl s tim studiem taky nespokojeny, jen jsem bohuzel narozdil od nich pro zmenu neudelal nic. takze jim preji vice vytrvalosti nez mam ja nenechte se odradit ovcemi.

+9/0
29.3.2016 17:57

J49o78s57e36f 69N39á13d77b76ě27l58a 3905835386252

ano, chybí, v soukr. firmách, to by jim hodně dalo

0/0
29.3.2016 17:42

J30a83r62o69s33l67a93v 12H91o35l80e10č29e48k 7852429506361

jako absolvent pf s praxi i v jinem oboru vidim hlavni nedostatek vyuky na pf krome nedostatku praxe predevsim v teorii od praxe naprosto odtrzene. co je mi jako jazykari platne, ze znam do detailu vsechny teorie vyvoje jazyka, spory stredovekych jazykovedcu, valencni gramatiku, umim udelat literarni rozbor goethovych del, foneticky zapis dane reci a mam nauceny stovky definic a rozdeleni didaktickych, psychologickych i jazykovednych terminu, kdyz nemam poradne zazite, promyslene a procvicene ty podstatne z nich, ktere se skutecne tykaji vyuky a kterych je z dane problematiky jen maly zlomek. pak kdyz prijdu do praxe, nemam sanci se v beznych situacich, ktere se ve tride neustale meni a navazuji, ridit tolika nezazitymi informacemi najednou a proto ihned jako generace mych predchudcu zalovim v zasobarne zkusenosti z mych skolnich let a zacnu ucit stejne jako v dobach marie terezie, i kdyz vim, ze je to spatne, protoze nic jineho nemam zazite.

+12/0
29.3.2016 17:26

J12i73r59i 56D69o49m96i29n27i93k 1681468551200

Tu praxi ale musí získat SAMI a to tím, že začínají doslova od píky krok za krokem.

Je to ale jejich volba pracovat ve státním, jako státní zaměstnanec podle nějakých tabulek. Mohou ale získávat praxi i během studíí, učit brigádně, spousta škol potřebuje pomocníky na poloviční úvazek. Ale určitě ne za peníze, jaké si představují.

+2/−8
29.3.2016 16:42

H37o30n50z61a 27R50a10š58í48k 7580197494375

Nemohou ucit, protoze nemaji potrebnou kvalifikaci stanovenou zakonem ;-D;-D

0/−1
29.3.2016 17:17
Foto

J76a74n12a 66B12í30l43k41o94v12á 1883921322767

Mohou vypomáhat třeba jako asistent pedagoga, nebo doučovat zdarma sociálně znevýhodněné.

0/0
29.3.2016 17:48

H56o65n80z50a 73R62a58š28í89k 7460827414855

1) http://www.asistentpedagoga.cz/kvalifikacni-predpoklady

2) Ze tech socialne znevyhodnenych s ochotou vzdelavat se, kterym se zaroven vzdelani nedostava je vsude spousta :)

0/0
29.3.2016 17:56
Foto

J74a84n82a 80B66í81l93k97o83v62á 1723441652267

Zrovna brněnští mají Muzeum Romské kultury, kde se doučování praktikuje.

0/0
29.3.2016 17:58

P15a53v92l94a 45H98r36a94d88i40l28o13v54a 3557891101264

To jako byste rekl medikum, ze si maji nekde sehnat mrtvolu a doma si pitvat. Od ceho ta skola pak je, kdyz neuci budouci ucitele ucit ?

+3/0
29.3.2016 19:52

L83u30c63i61e 46K95o27m36i30n86i20k40o60v37á 2574776269590

Jedno bez druhého nemůže fungovat. Musí být dost teorie i praxe... Pokud by studenti měli málo znalostí z oboru, půjde školství směrem "soft skills" na prvním místě a to by nebylo dobře...ani pro pedagogické fakulty... Mimochodem ne neprávem nazývá spousta lidí soft skills raději "shit skills"... :-P

+1/−1
29.3.2016 16:37

J90i94ř56í 52E23n82g30l38i92š 1805499975731

Smekám před mladými adepty na pedagogy. Odsoudit sám sebe k mizerné výplate a psycickému teroru nedokáže jen tak někdo.

+7/0
29.3.2016 16:26





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.