Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kapitán letadla zříceného v Rusku chtěl odejít kvůli únavě

Kapitán letadla, které se minulý týden zřítilo při přistání v Rusku, byl ve výpovědní lhůtě. O uvolnění ze služby požádal sám z důvodu únavy. Vyplývá to z informací, které serveru BBC poskytl jeden z jeho kolegů. Neštěstí se odehrálo v sobotu a zahynulo při něm všech 62 lidí na palubě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A44l11e98n20a 96F36i96a44l92o12v87á 3599900797199

Je tu někdo, kdo ví něco o pilotování větších letadel? Jak vám připadá počasí na letišti v den havárie? Bylo to upilotovatelný?

0/0
25.3.2016 10:59

J51i73n10d57ř16i82c62h 55T12ů20m16a 1464102527168

To se nedá říci. V letovém počasí se vyskytují jevy, které nelze detekovat a přichází náhle. Jedno letadlo přistane bez problémů, druhé za minutu chytne "mikroburst" nízko nad zemí a je konec. Taky to záleží na spoustě dalších okolností. Typu letadla, zkušenosti posádky, rozložení nákladu v letadle....

Ani dodatečně (se všemi informacemi) to často nelze určit. Jednomu kolegovi špatně naložili letadlo. Místo dozadu dali zavazadla dopředu. Když se pokoušel odstartovat, zjistil, že to moc nejde (těžiště bylo moc vpředu). I když to podle platných pravidel měl "utrhnout" a letět (měl vyšší rychlost než, která povoluje zastavit na dráze). rozhodl se přerušit vzlet a zastavit. Dokázal to a podle mne zachránil asi šedesát lidí. Jenže ani po půl roce vyšetřování nebylo jasné, jestli mu dají medaili nebo ho vyhodí za porušení předpisů. Našli se lidé, kteří tvrdili, že by jistě, ale jistě šlo vzlétnout.:-(

U solidních společností se razila zásada, když si nejsi jistý, musíš zvolit bezpečné řešení. Bohužel ekonomický tlak je tak obrovský, že to už ne vždy platí. Nemohou za to vždy tyto společnosti, lidi by si měli prostě uvědomit, že za cenu pár jízdenek na tramvaj nemohou bezpečně letět na konec Evropy.

+1/0
25.3.2016 11:21

H53o30a50n74g 93A58n78h 17B40i20n91h 8395260162629

Samozřejmě, že za to můžou ty společnosti, že je spousta lidí hloupé stádo, které by bralo zadarmo i žloutenku je věc druhá.Ale zrovna tahle společnost byla braná v Evropě jako solidní, bezproblémová.....

0/0
25.3.2016 13:03

J76i82n50d73ř97i21c89h 25T82ů77m81a 1554952987908

Vypalo mi tam slovíčko "jen". I solidní společnost musí minimálně pokrýt náklady. A zkuste se prosadit s dražšími letenkami prohlášením, že máte odpočnuté posádky a používáte originální náhradní díly.

+1/0
25.3.2016 13:42

A89n96n91a 86T57r66o18c25h85t59o71v65a 1687475241531

Jaká velká škoda, že mu rychleji nevyhověli a nereagovali na jeho stesky únavy jeho organismu, pak se nemusela stát tato hrozná tragédie, ve které i tato známá skutečnost, jistě sehrála svou negativní roli! :-/

0/0
25.3.2016 8:28

B46o48h49u43s32l95a36v 53K93r63á14l67í95k 2221130819186

Sokratosova manželka letěla letadloem do muzeumu.

0/−2
25.3.2016 4:18

V48í30t 93H47r38a57d94i67l 2674635231362

A až na to přijde, koupíte si právě letenku od této společnosti... Bude totiž nejlevnější :-/

+4/0
25.3.2016 1:06

D54a30n77i67e34l 44J16a56n65í68č93e70k 8489917939617

Systém západní ekonomiky je založen na výkonu. Nebude sám, třeba Čína je na tom hůř. Ale přesto lze tvrdit, že na pracovníky jsou v tomto systému vytvářeny trvalé tlaky, které mají zvýšit výkon, produktivitu atd. Ale to nelze donekonečna. Nevím, zda příčina téhle nehody byla přepracovanost, ale jako zdravotník v ČR mohu zodpovědně tvrdit, že třeba sestry, které u nás chybí, tak ty často odcházejí mimo zdravotnictví pro neustále rostoucí tlak na výkonnost a narůstající únavu. A já se jim nedivím. Znám i lékaře, co odešli mimo systém do méně stresujícího prostředí. A to jsou stavy, kdy to nelze zlepšit ani většími penězi. Kdy jste "burn out", tedy vyhořelí, jak se správně česky říká, tak vám neudělá radost ani mercedes před domem, dokonce ani ferrari. A ani 5-10% platu navíc to nezlepší.....

+5/0
24.3.2016 23:46

F29r73a56n89t57i29š27e29k 16M17a90t54ě74j64č41e23k 7263482423361

Doufám, že ti je jasné, toto není jen ve zdravotnictví!!!

+1/0
24.3.2016 23:52

D98a71v76i95d 35T51o79m35a33n 9975457632427

Z textu vyplývá, že to byl jen příklad..

+3/0
25.3.2016 0:34

J26o47s88e65f 45R96i10c60h48t28e37r 9256115897143

Zjednodušeně: při přerušení přistání (go around) pilot nejdřív "přidá plný plyn". V tu chvíli má ještě plně vysunuté vztlakové klapky a letadlo má tendenci rychle zvedat nos. Zároveň působením setrvačných sil dochází kde vzniku iluze, kdy pocitově piloti vnímají jinej úhel naklopení letadla než je skutečnost. Iluze je ještě umocněna pokud je hnusně a je blbě vidět. Pokud se do toho přidá únava pilota, tak si tu iluzi nemusí vůbec uvědomit a nekoriguje ji. Pak může dojít k přetažení, tím spíš pokud ještě přijde pokryv větru, a letadlo se prostě "utrhne" a spadne skoro jako kámen.

+8/0
24.3.2016 23:02

M61i57c31h53a60l 35P51a56d96ě60r64a 7150492900947

Ale snad v takových případech úhel náklonu letadla neřeší pocity, ale přístroje ne?

0/0
26.3.2016 0:38

J17o70s36e21f 57R26i51c56h80t51e42r 9756595537483

No pokud se do toho přidá únava, tak si v danou chvíli neuvědomí že třeba umělej horizont mu ukazuje jinou hodnotu než "cítí", nebo špatně vyhodnotí proč mu klesá airspeed, atd. a dojde ke ztrátě prostorové orientace. Něco podobného bylo taky jednou z příčin havárie AF447.

0/0
26.3.2016 0:54

J80i33ř60í 74K72u75č76e91r13a 9165741908

od začátku roku uběhly 3 měsíce, tedy 1/4 roku a podalo výpověď 25 ze 600 pilotů to znamená že ze 600 pilotů za rok podá výpověĎ 100... no promiňte, ale to není žádný průšvih, to v překladu znamená, že pilot u společnosti v prlměru vydrží 6 let. Já vím, že za dob minulých bylo normální, že člověk pracoval pro jednu firmu celý život, ty doby jsou už ale dávno pryč a myslím, že 6 let je slušná doba... uznávám, březen ještě neskončil, tak ale i kdyby to byly jen 4 roky, tak to je taková v celku normálka. Samozřejmě neříkám že je ve zmíněnýh aerolinkách vše v pořádku ale nelíbí se mi, jak se snaží redaktoři z každého údaje udělat skandál i když se jední o něco naprosto normálního a nebo normalitě se jen lehoulince vymykajícího.

+5/0
24.3.2016 22:11

F91r15a80n90t59i69š52e20k 66M87a89t42ě87j20č10e50k 7113282593901

bylo normální, že člověk pracoval pro jednu firmu celý život, ty doby jsou už ale dávno pryč.

===============================

Proč,často jenom pro hamižnost majitelů firmy!

0/−1
24.3.2016 23:54

D13a58v78i40d 54T74o27m28a40n 9775337142827

Zůstat v jedné firmě taky může znamenat to, že se člověk stane nepoužitelným pro jinou..občasná změna je spíš prospěšná. Pryč jsou doby, kdy se pracovalo jen formálně, dnes je nutné stále se vzdělávat, ne někde zakrnět.

+1/0
25.3.2016 0:37

J35i59n51d98ř60i81c15h 16T42ů81m91a 1434282857628

U pilotů je to jiné. U společností běžně existuje tzv. seniorita, - pořadí, kdy jste ke společnosti nastoupil. Vyplývají z toho různé výhody. Pokud přestoupíte jinam, jste na konci seznamu.

A pokud chcete odejíít od létání úplně, nemáte to lehké. I když mezi dopravními piloty najdete nejrůznější původní profese (od vojáků po atomové fyziky) vrátit se zpátky do oboru je prakticky nemožné. Mimo jiné i proto, že odejdete až když už máte syndrom vyhoření.

+1/0
25.3.2016 7:54

L75u36k90a84s 56C82o86d43r 6358492450841

Presne tak, u pilotu je potreba vzit senioritu v potaz. Mimochodem na pprune jsou publikovane rozvrhy letu (rosters) pilotu inkriminovaneho letu a vicemene vsichni se tam shoduji na tom, ze je to celkem soda. Nedivim se, ze tolik pilotu chce od tehle spolecnosti odejit.

0/0
25.3.2016 7:59

T51o33n79d87a 64H84e58j62l60í58k 1508493459537

Ještě, aby za zaměstnance musely firmy víc platit, no fuj...

...a pak to takhle dopadá.

+1/0
24.3.2016 21:29

J84a69n 75T85a96r35a87b63a 4526146859489

Řek, byť kyperský? No tak ten určitě přepracován byl.

+1/−5
24.3.2016 21:13
Foto

J57a10r47o25s25l58a24v 96T63i81c62h92y 9375571686335

Sice je pravda, ze v dnesni dobe je unava leteckych posadek beznym jevem, ale nemyslim si ze v podobne situaci hrala klicovou roli.

To pristani nebylo kvuli spatnym povetrnostnim podminkam jednoduche.

I poradne unaveny clovek se v takove chvili dokaze vzpamatovat, protoze si uvedomi ze tam jde o krk.

+4/−3
24.3.2016 20:53

T12o27m84á51š 48T12a97t26í66č49e51k 5190952870808

Jasně, stresová situace vybičuje i unavený organismus k výkonu, ten ovšem podléhá chybám. Rozhodování bývají např. zkratovitá nebo opomíjejí okolnosti, které by v naprosto bdělém stavu opomenuty nebyly.

+6/0
24.3.2016 21:11

J75i12n26d36ř58i25c44h 42T90ů34m48a 1894122177828

Nejde o příliv adrenalinu, ten vás vybudí, ale o zhoršený úsudek. A taky podvědomou snahu moci si už odpočinout, což může být ta kapka, která posune hranici bezpečného rozhodování na nesprávnou stranu. Diverze pokaždé znamená spoustu problémů a práce navíc.

+3/0
24.3.2016 21:20

J58o48s66e64f 61R35i28c44h98t54e11r 9306585757163

Tady naopak ta únava přesně zapadá do mozaiky - vypadá to na nesprávně provedený go around.

+2/0
24.3.2016 22:50

D14a10v75i11d 85T90o20m31a20n 9185667832927

Skutečná únava je často ještě horší, než opilost..

+1/0
25.3.2016 0:39

J26o98z22e95f 18B82e89n13c52e41l 1351556563660

Nízko nákladové letecké spoločnosti musia techniku a personál maximálne využívať. To je jedná strana mince. Tá druhá je, že ak lietadlá iných spoločnosti pre zlé poveternostné podmienky pristáli na iných letiskách a tomuto pilotovi sa nepodarilo pristáť na prvý krát, mali jednoducho letisko uzavrieť. Pre pár ušetrených, v prípade letiska zarobených dolárov, nemuselo zomrieť toľko ľudí.

0/−7
24.3.2016 20:21

R26i80c56h93a85r66d 83B29u48š24e10k 6319916476277

letiste se neuzavira... leda kdyz je nezpusobila draha pro vzlet ci pristani...

mnoho dalsich letadel pred nim pristalo, pro uzavreni nebyl zadny relevantni duvod..

+2/−1
24.3.2016 20:28

J56o55z94e50f 34B27e10n42c15e21l 1741846133610

Asi toho máte nalietané viac ako ja. Ale pokiaľ som lietal ja letisko sa uzatváralo aj v dôsledku bočného vetra, ktorého sila je pre jednotlivé typy lietadiel rôzna. Bočný vietor, hlavne nárazový už spôsobil zopár stovák leteckých nehôd.

0/0
31.3.2016 11:01

R68i49c55h38a33r93d 49B62u23š79e27k 6199956596977

Při bočním větru se letiště neuzavírá. Letiště spadají do určité kategorie dle vybavenosti navigační technikou a to samé letadla. Letadla mají své limity ve kterých zvládnou boční vítr... Pokud jsou tato minima překročena díky povětrnostním podmínkám letadlo nesmí přistávat. Ale nejde o uzavření letiště.

0/0
31.3.2016 11:11

J94o86z90e52f 84B95e84n39c14e32l 1481256483500

To napísane predtým platí. Navigačná technika slúži k tomu aby som na letisko trafil a praktický pri pristávani nemá význam ak sa nejedná o automatické pristátie. Ako bolo napísané kapitán pristával na vizuál.

0/0
31.3.2016 14:42

K81a21r81e79l 67L79a73n54g91r 2682537770928

SU1166 letěl na jiné letiště až po 3 pokusu o přistání na žádost kapitána letu. Náhradní letiště bylo Krasnodar. To že si to netroufl neznamená, že by to nedal s jiným typem, ale Su 100 není moc dlouho v provozu. Předním to dali dva piloti místních aerolinek bez problémů, jenže oba Airbusy a piloti na nich mají nalétáno hodně hodit. Je to o zkušenostech s tím kterým typem a pokud se necítí v tom nečasu přistát, není ostuda to přiznat, že raději přistane jinde.

+3/0
24.3.2016 20:43

R42o24m32a25n 30P49o43l20á33č82e42k 5286649825

GermanWings je taky reálně Lufthansa...

+3/0
24.3.2016 20:04

K20a50r16e83l 77L10a21n41g68r 2452387380798

A pak někam létejme s takovouto společností... Už je na čase aby se na seznam společností, které mají zákaz letů do EU dávaly i takovéto co přetěžují personál. Je to stejné ohrožení jako létající vraky těch co jsou zde již zakázány.

+8/−6
24.3.2016 19:44

A33l50e94š 32Z97e17l13i52n24k80a 1164272746

Ještě větší nebezpečí, servisovaný "vrak" vydrží víc než neservisovaný člověk.

+9/0
24.3.2016 19:49

P15a40v57l37a 49H61r13a95d63i13l84o83v75a 3767801101554

Vrak neprojde, na evropskych letistich je velice prisna kontrola.

0/0
24.3.2016 19:59

P86e86t91r69a 20Z69r38u60b43e20c61k40á 3940681100660

Obávám se, že akutní únavu prostě sebou nese takové povolání obecně. Navíc není důvod se domnívat, že to souvisí s tragédií.

A Fly Dubai není žádná "taková společnost", má dobré renomé.

0/0
24.3.2016 19:49

K12a94t80e82ř40i95n75a 35V82ý69b46o20r48n31á 6400319519

To Malaysia Airlines také.

0/0
24.3.2016 19:51

J68a93n 28T35a15r93a70b29a 4756156519519

Jak to souvisí? Jedno letadlo jim odklonil bůhvíkdo bůhvíkam a druhé sestřelil vímekdo.

+2/0
24.3.2016 21:15

K65a68r43e83l 27V73l81k 7109260258

Kdo? 8-o

0/0
24.3.2016 21:31

K89a21t66e85ř49i32n27a 22V21ý79b39o87r35n74á 6800409959

A tohle spadlo bůhvíproč.

0/0
24.3.2016 21:35

J10i20n63d63ř89i33c83h 27T10ů12m35a 1304572587308

Souviset to samozřejmě může. Unavená posádka se už vidí v posteli, což při diverzi nepřipadá moc v úvahu. Takže se logicky snaží přistát v místě určení.

0/0
24.3.2016 21:13

K34a53t13e17ř68i29n53a 47V11ý63b92o71r21n76á 6420689129

Jenže personál dnes přetěžují všechny firmy. Nejen letecké.

+16/0
24.3.2016 19:49

P76a80v89e62l 60C98h86l81u67b49n30a 7917906628317

Minimum nákladů, maximum výkonů :-/

+10/0
24.3.2016 20:10

J19i63n81d70ř73i71c76h 55T71ů61m10a 1954612717508

To je sice pravda, ale unavená pokladní v supermarketu nikoho neohrožuje. Unavený pilot (letový dispečer, ale i unavený řidič autobusu). ano. Ten řidič ovšem může zastavit a dispečer požádat o vystřídání.

0/0
25.3.2016 8:26

J67a42r32o44s79l76a39v 71P92á13n29e85k 3608148270194

Karel Langr jste totalne mimo - o FLY DUBAI nic nevite

0/0
24.3.2016 20:31

K71a39r49e12l 23L59a97n38g23r 2102347270108

Totálně mimo? Myslíte? O přetěžování a stresu v letectví něco vím. V každé letectvím zabývající se firmě jsou školení o lidském faktoru, stres a přetěžování je i přes tato školení na denním pořádku.

0/0
24.3.2016 20:49

V59á12c34l20a27v 80Č86e68r56m82á53k 4783910887664

Však Vás nikdo nenutí, ne?

0/0
24.3.2016 20:39

J53i85n25d51ř54i52c38h 65T21ů69m37a 1174442937318

Obávám se, že by se přestalo v Evropě létat. Nízkonákladovky s tím začaly a většina společností to nakonec musela převzít.

0/0
24.3.2016 21:28

D79a51v22i70d 42T10o93m74a43n 9325407502257

Vadilo by to něčemu? Většina lidí létá naprosto zbytečně..

0/0
25.3.2016 0:43

J56i95n33d31ř70i40c83h 37T84ů82m72a 1574312457238

To záleží na tom, čemu říkáte zbytečně. Většina lidí se létat podvědomě bojí. A problémy s tím dnes spojené (kontroly na letištích apod.) také nikdo nevyhledává.

0/0
25.3.2016 8:32





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.