Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kapitán letadla zříceného v Rusku chtěl odejít kvůli únavě

Kapitán letadla, které se minulý týden zřítilo při přistání v Rusku, byl ve výpovědní lhůtě. O uvolnění ze služby požádal sám z důvodu únavy. Vyplývá to z informací, které serveru BBC poskytl jeden z jeho kolegů. Neštěstí se odehrálo v sobotu a zahynulo při něm všech 62 lidí na palubě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A12l54e11n38a 84F55i98a81l48o93v38á 3609610917569

Je tu někdo, kdo ví něco o pilotování větších letadel? Jak vám připadá počasí na letišti v den havárie? Bylo to upilotovatelný?

0/0
25.3.2016 10:59

J77i31n72d40ř10i90c94h 95T76ů55m28a 1684192377708

To se nedá říci. V letovém počasí se vyskytují jevy, které nelze detekovat a přichází náhle. Jedno letadlo přistane bez problémů, druhé za minutu chytne "mikroburst" nízko nad zemí a je konec. Taky to záleží na spoustě dalších okolností. Typu letadla, zkušenosti posádky, rozložení nákladu v letadle....

Ani dodatečně (se všemi informacemi) to často nelze určit. Jednomu kolegovi špatně naložili letadlo. Místo dozadu dali zavazadla dopředu. Když se pokoušel odstartovat, zjistil, že to moc nejde (těžiště bylo moc vpředu). I když to podle platných pravidel měl "utrhnout" a letět (měl vyšší rychlost než, která povoluje zastavit na dráze). rozhodl se přerušit vzlet a zastavit. Dokázal to a podle mne zachránil asi šedesát lidí. Jenže ani po půl roce vyšetřování nebylo jasné, jestli mu dají medaili nebo ho vyhodí za porušení předpisů. Našli se lidé, kteří tvrdili, že by jistě, ale jistě šlo vzlétnout.:-(

U solidních společností se razila zásada, když si nejsi jistý, musíš zvolit bezpečné řešení. Bohužel ekonomický tlak je tak obrovský, že to už ne vždy platí. Nemohou za to vždy tyto společnosti, lidi by si měli prostě uvědomit, že za cenu pár jízdenek na tramvaj nemohou bezpečně letět na konec Evropy.

+1/0
25.3.2016 11:21

H46o44a77n41g 51A22n61h 40B57i46n36h 8495250522449

Samozřejmě, že za to můžou ty společnosti, že je spousta lidí hloupé stádo, které by bralo zadarmo i žloutenku je věc druhá.Ale zrovna tahle společnost byla braná v Evropě jako solidní, bezproblémová.....

0/0
25.3.2016 13:03

J17i68n69d67ř56i92c70h 11T25ů16m57a 1334822657858

Vypalo mi tam slovíčko "jen". I solidní společnost musí minimálně pokrýt náklady. A zkuste se prosadit s dražšími letenkami prohlášením, že máte odpočnuté posádky a používáte originální náhradní díly.

+1/0
25.3.2016 13:42

A89n54n77a 56T92r81o30c49h43t25o90v24a 1927725511791

Jaká velká škoda, že mu rychleji nevyhověli a nereagovali na jeho stesky únavy jeho organismu, pak se nemusela stát tato hrozná tragédie, ve které i tato známá skutečnost, jistě sehrála svou negativní roli! :-/

0/0
25.3.2016 8:28

B52o42h78u21s10l49a68v 24K53r72á76l25í45k 2631370569916

Sokratosova manželka letěla letadloem do muzeumu.

0/−2
25.3.2016 4:18

V59í46t 94H47r94a50d93i86l 2284355511652

A až na to přijde, koupíte si právě letenku od této společnosti... Bude totiž nejlevnější :-/

+4/0
25.3.2016 1:06

D77a76n37i73e36l 14J90a13n53í85č50e84k 8639137299147

Systém západní ekonomiky je založen na výkonu. Nebude sám, třeba Čína je na tom hůř. Ale přesto lze tvrdit, že na pracovníky jsou v tomto systému vytvářeny trvalé tlaky, které mají zvýšit výkon, produktivitu atd. Ale to nelze donekonečna. Nevím, zda příčina téhle nehody byla přepracovanost, ale jako zdravotník v ČR mohu zodpovědně tvrdit, že třeba sestry, které u nás chybí, tak ty často odcházejí mimo zdravotnictví pro neustále rostoucí tlak na výkonnost a narůstající únavu. A já se jim nedivím. Znám i lékaře, co odešli mimo systém do méně stresujícího prostředí. A to jsou stavy, kdy to nelze zlepšit ani většími penězi. Kdy jste "burn out", tedy vyhořelí, jak se správně česky říká, tak vám neudělá radost ani mercedes před domem, dokonce ani ferrari. A ani 5-10% platu navíc to nezlepší.....

+5/0
24.3.2016 23:46

F14r14a79n87t43i32š43e36k 55M42a56t91ě84j34č80e24k 7263572743941

Doufám, že ti je jasné, toto není jen ve zdravotnictví!!!

+1/0
24.3.2016 23:52

D48a51v18i58d 46T53o47m73a95n 9195837912307

Z textu vyplývá, že to byl jen příklad..

+3/0
25.3.2016 0:34

J88o81s24e54f 63R32i55c43h11t27e92r 9576975287293

Zjednodušeně: při přerušení přistání (go around) pilot nejdřív "přidá plný plyn". V tu chvíli má ještě plně vysunuté vztlakové klapky a letadlo má tendenci rychle zvedat nos. Zároveň působením setrvačných sil dochází kde vzniku iluze, kdy pocitově piloti vnímají jinej úhel naklopení letadla než je skutečnost. Iluze je ještě umocněna pokud je hnusně a je blbě vidět. Pokud se do toho přidá únava pilota, tak si tu iluzi nemusí vůbec uvědomit a nekoriguje ji. Pak může dojít k přetažení, tím spíš pokud ještě přijde pokryv větru, a letadlo se prostě "utrhne" a spadne skoro jako kámen.

+8/0
24.3.2016 23:02

M15i36c68h15a37l 34P65a62d94ě30r50a 7890832690397

Ale snad v takových případech úhel náklonu letadla neřeší pocity, ale přístroje ne?

0/0
26.3.2016 0:38

J45o58s64e71f 94R51i66c68h61t35e29r 9616465337243

No pokud se do toho přidá únava, tak si v danou chvíli neuvědomí že třeba umělej horizont mu ukazuje jinou hodnotu než "cítí", nebo špatně vyhodnotí proč mu klesá airspeed, atd. a dojde ke ztrátě prostorové orientace. Něco podobného bylo taky jednou z příčin havárie AF447.

0/0
26.3.2016 0:54

J11i47ř34í 28K68u69č50e77r63a 9955331288

od začátku roku uběhly 3 měsíce, tedy 1/4 roku a podalo výpověď 25 ze 600 pilotů to znamená že ze 600 pilotů za rok podá výpověĎ 100... no promiňte, ale to není žádný průšvih, to v překladu znamená, že pilot u společnosti v prlměru vydrží 6 let. Já vím, že za dob minulých bylo normální, že člověk pracoval pro jednu firmu celý život, ty doby jsou už ale dávno pryč a myslím, že 6 let je slušná doba... uznávám, březen ještě neskončil, tak ale i kdyby to byly jen 4 roky, tak to je taková v celku normálka. Samozřejmě neříkám že je ve zmíněnýh aerolinkách vše v pořádku ale nelíbí se mi, jak se snaží redaktoři z každého údaje udělat skandál i když se jední o něco naprosto normálního a nebo normalitě se jen lehoulince vymykajícího.

+5/0
24.3.2016 22:11

F28r34a23n41t70i73š70e80k 44M91a36t32ě76j47č66e16k 7783182713281

bylo normální, že člověk pracoval pro jednu firmu celý život, ty doby jsou už ale dávno pryč.

===============================

Proč,často jenom pro hamižnost majitelů firmy!

0/−1
24.3.2016 23:54

D39a79v29i12d 64T65o11m69a94n 9795107742717

Zůstat v jedné firmě taky může znamenat to, že se člověk stane nepoužitelným pro jinou..občasná změna je spíš prospěšná. Pryč jsou doby, kdy se pracovalo jen formálně, dnes je nutné stále se vzdělávat, ne někde zakrnět.

+1/0
25.3.2016 0:37

J33i47n44d48ř92i57c86h 75T52ů79m18a 1214112517308

U pilotů je to jiné. U společností běžně existuje tzv. seniorita, - pořadí, kdy jste ke společnosti nastoupil. Vyplývají z toho různé výhody. Pokud přestoupíte jinam, jste na konci seznamu.

A pokud chcete odejíít od létání úplně, nemáte to lehké. I když mezi dopravními piloty najdete nejrůznější původní profese (od vojáků po atomové fyziky) vrátit se zpátky do oboru je prakticky nemožné. Mimo jiné i proto, že odejdete až když už máte syndrom vyhoření.

+1/0
25.3.2016 7:54

L12u44k97a54s 33C14o88d48r 6148202760151

Presne tak, u pilotu je potreba vzit senioritu v potaz. Mimochodem na pprune jsou publikovane rozvrhy letu (rosters) pilotu inkriminovaneho letu a vicemene vsichni se tam shoduji na tom, ze je to celkem soda. Nedivim se, ze tolik pilotu chce od tehle spolecnosti odejit.

0/0
25.3.2016 7:59

T72o10n85d64a 90H60e60j53l10í32k 1678853609847

Ještě, aby za zaměstnance musely firmy víc platit, no fuj...

...a pak to takhle dopadá.

+1/0
24.3.2016 21:29

J52a85n 10T20a90r62a23b79a 4676606809559

Řek, byť kyperský? No tak ten určitě přepracován byl.

+1/−5
24.3.2016 21:13
Foto

J51a66r43o98s39l37a26v 52T23i74c65h24y 9275591506975

Sice je pravda, ze v dnesni dobe je unava leteckych posadek beznym jevem, ale nemyslim si ze v podobne situaci hrala klicovou roli.

To pristani nebylo kvuli spatnym povetrnostnim podminkam jednoduche.

I poradne unaveny clovek se v takove chvili dokaze vzpamatovat, protoze si uvedomi ze tam jde o krk.

+4/−3
24.3.2016 20:53

T30o78m75á22š 93T48a61t12í47č93e29k 5230902910428

Jasně, stresová situace vybičuje i unavený organismus k výkonu, ten ovšem podléhá chybám. Rozhodování bývají např. zkratovitá nebo opomíjejí okolnosti, které by v naprosto bdělém stavu opomenuty nebyly.

+6/0
24.3.2016 21:11

J34i82n45d19ř93i19c10h 92T39ů68m18a 1704762307848

Nejde o příliv adrenalinu, ten vás vybudí, ale o zhoršený úsudek. A taky podvědomou snahu moci si už odpočinout, což může být ta kapka, která posune hranici bezpečného rozhodování na nesprávnou stranu. Diverze pokaždé znamená spoustu problémů a práce navíc.

+3/0
24.3.2016 21:20

J92o40s22e25f 59R87i83c67h60t13e14r 9406615447183

Tady naopak ta únava přesně zapadá do mozaiky - vypadá to na nesprávně provedený go around.

+2/0
24.3.2016 22:50

D13a60v31i42d 41T41o80m50a56n 9875297852467

Skutečná únava je často ještě horší, než opilost..

+1/0
25.3.2016 0:39

J53o85z76e84f 81B61e11n88c10e75l 1421536503240

Nízko nákladové letecké spoločnosti musia techniku a personál maximálne využívať. To je jedná strana mince. Tá druhá je, že ak lietadlá iných spoločnosti pre zlé poveternostné podmienky pristáli na iných letiskách a tomuto pilotovi sa nepodarilo pristáť na prvý krát, mali jednoducho letisko uzavrieť. Pre pár ušetrených, v prípade letiska zarobených dolárov, nemuselo zomrieť toľko ľudí.

0/−7
24.3.2016 20:21

R83i15c88h78a48r57d 31B65u56š49e44k 6889536216887

letiste se neuzavira... leda kdyz je nezpusobila draha pro vzlet ci pristani...

mnoho dalsich letadel pred nim pristalo, pro uzavreni nebyl zadny relevantni duvod..

+2/−1
24.3.2016 20:28

J65o36z40e12f 47B24e74n35c29e57l 1981436283120

Asi toho máte nalietané viac ako ja. Ale pokiaľ som lietal ja letisko sa uzatváralo aj v dôsledku bočného vetra, ktorého sila je pre jednotlivé typy lietadiel rôzna. Bočný vietor, hlavne nárazový už spôsobil zopár stovák leteckých nehôd.

0/0
31.3.2016 11:01

R83i87c87h89a26r96d 44B66u18š80e38k 6249866386377

Při bočním větru se letiště neuzavírá. Letiště spadají do určité kategorie dle vybavenosti navigační technikou a to samé letadla. Letadla mají své limity ve kterých zvládnou boční vítr... Pokud jsou tato minima překročena díky povětrnostním podmínkám letadlo nesmí přistávat. Ale nejde o uzavření letiště.

0/0
31.3.2016 11:11

J49o92z18e88f 98B44e48n12c51e12l 1101196793690

To napísane predtým platí. Navigačná technika slúži k tomu aby som na letisko trafil a praktický pri pristávani nemá význam ak sa nejedná o automatické pristátie. Ako bolo napísané kapitán pristával na vizuál.

0/0
31.3.2016 14:42

K31a49r23e12l 63L71a60n56g97r 2372247530988

SU1166 letěl na jiné letiště až po 3 pokusu o přistání na žádost kapitána letu. Náhradní letiště bylo Krasnodar. To že si to netroufl neznamená, že by to nedal s jiným typem, ale Su 100 není moc dlouho v provozu. Předním to dali dva piloti místních aerolinek bez problémů, jenže oba Airbusy a piloti na nich mají nalétáno hodně hodit. Je to o zkušenostech s tím kterým typem a pokud se necítí v tom nečasu přistát, není ostuda to přiznat, že raději přistane jinde.

+3/0
24.3.2016 20:43

R27o58m73a32n 36P45o97l78á63č90e54k 5286669445

GermanWings je taky reálně Lufthansa...

+3/0
24.3.2016 20:04

K85a46r86e25l 86L64a95n86g40r 2242217330658

A pak někam létejme s takovouto společností... Už je na čase aby se na seznam společností, které mají zákaz letů do EU dávaly i takovéto co přetěžují personál. Je to stejné ohrožení jako létající vraky těch co jsou zde již zakázány.

+8/−6
24.3.2016 19:44

A75l92e94š 79Z73e55l44i31n52k77a 1794722726

Ještě větší nebezpečí, servisovaný "vrak" vydrží víc než neservisovaný člověk.

+9/0
24.3.2016 19:49

P80a89v66l57a 68H82r95a36d74i20l20o21v36a 3877121391274

Vrak neprojde, na evropskych letistich je velice prisna kontrola.

0/0
24.3.2016 19:59

P58e20t13r79a 32Z85r68u20b79e72c32k23á 3430671170520

Obávám se, že akutní únavu prostě sebou nese takové povolání obecně. Navíc není důvod se domnívat, že to souvisí s tragédií.

A Fly Dubai není žádná "taková společnost", má dobré renomé.

0/0
24.3.2016 19:49

K24a83t16e30ř82i55n38a 37V38ý11b82o84r68n46á 6660429909

To Malaysia Airlines také.

0/0
24.3.2016 19:51

J34a29n 68T69a92r58a14b97a 4476876209739

Jak to souvisí? Jedno letadlo jim odklonil bůhvíkdo bůhvíkam a druhé sestřelil vímekdo.

+2/0
24.3.2016 21:15

K23a41r51e12l 68V22l14k 7959190448

Kdo? 8-o

0/0
24.3.2016 21:31

K12a81t74e50ř30i12n82a 51V43ý16b88o32r18n48á 6480819319

A tohle spadlo bůhvíproč.

0/0
24.3.2016 21:35

J34i11n31d44ř67i28c63h 25T69ů41m81a 1984342617458

Souviset to samozřejmě může. Unavená posádka se už vidí v posteli, což při diverzi nepřipadá moc v úvahu. Takže se logicky snaží přistát v místě určení.

0/0
24.3.2016 21:13

K80a88t26e85ř93i51n37a 12V24ý94b54o13r83n89á 6320129639

Jenže personál dnes přetěžují všechny firmy. Nejen letecké.

+16/0
24.3.2016 19:49

P85a90v78e94l 86C10h44l63u21b34n60a 7707116518187

Minimum nákladů, maximum výkonů :-/

+10/0
24.3.2016 20:10

J53i52n51d28ř32i61c86h 78T96ů98m17a 1484232247788

To je sice pravda, ale unavená pokladní v supermarketu nikoho neohrožuje. Unavený pilot (letový dispečer, ale i unavený řidič autobusu). ano. Ten řidič ovšem může zastavit a dispečer požádat o vystřídání.

0/0
25.3.2016 8:26

J35a46r38o28s22l43a82v 50P92á88n80e32k 3828278750404

Karel Langr jste totalne mimo - o FLY DUBAI nic nevite

0/0
24.3.2016 20:31

K23a53r45e59l 40L48a13n79g11r 2982227810948

Totálně mimo? Myslíte? O přetěžování a stresu v letectví něco vím. V každé letectvím zabývající se firmě jsou školení o lidském faktoru, stres a přetěžování je i přes tato školení na denním pořádku.

0/0
24.3.2016 20:49

V79á60c31l49a41v 98Č24e42r82m39á74k 4703110577394

Však Vás nikdo nenutí, ne?

0/0
24.3.2016 20:39

J50i39n14d60ř30i67c93h 94T76ů64m47a 1854422587268

Obávám se, že by se přestalo v Evropě létat. Nízkonákladovky s tím začaly a většina společností to nakonec musela převzít.

0/0
24.3.2016 21:28

D23a30v10i55d 23T37o59m81a50n 9275617972397

Vadilo by to něčemu? Většina lidí létá naprosto zbytečně..

0/0
25.3.2016 0:43

J23i69n87d39ř90i72c38h 71T93ů60m60a 1364852657538

To záleží na tom, čemu říkáte zbytečně. Většina lidí se létat podvědomě bojí. A problémy s tím dnes spojené (kontroly na letištích apod.) také nikdo nevyhledává.

0/0
25.3.2016 8:32





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.