Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kapitán letadla zříceného v Rusku chtěl odejít kvůli únavě

Kapitán letadla, které se minulý týden zřítilo při přistání v Rusku, byl ve výpovědní lhůtě. O uvolnění ze služby požádal sám z důvodu únavy. Vyplývá to z informací, které serveru BBC poskytl jeden z jeho kolegů. Neštěstí se odehrálo v sobotu a zahynulo při něm všech 62 lidí na palubě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A48l42e47n92a 55F37i25a42l81o65v73á 3119590497869

Je tu někdo, kdo ví něco o pilotování větších letadel? Jak vám připadá počasí na letišti v den havárie? Bylo to upilotovatelný?

0/0
25.3.2016 10:59

J56i61n24d54ř98i40c81h 96T89ů66m40a 1254912567648

To se nedá říci. V letovém počasí se vyskytují jevy, které nelze detekovat a přichází náhle. Jedno letadlo přistane bez problémů, druhé za minutu chytne "mikroburst" nízko nad zemí a je konec. Taky to záleží na spoustě dalších okolností. Typu letadla, zkušenosti posádky, rozložení nákladu v letadle....

Ani dodatečně (se všemi informacemi) to často nelze určit. Jednomu kolegovi špatně naložili letadlo. Místo dozadu dali zavazadla dopředu. Když se pokoušel odstartovat, zjistil, že to moc nejde (těžiště bylo moc vpředu). I když to podle platných pravidel měl "utrhnout" a letět (měl vyšší rychlost než, která povoluje zastavit na dráze). rozhodl se přerušit vzlet a zastavit. Dokázal to a podle mne zachránil asi šedesát lidí. Jenže ani po půl roce vyšetřování nebylo jasné, jestli mu dají medaili nebo ho vyhodí za porušení předpisů. Našli se lidé, kteří tvrdili, že by jistě, ale jistě šlo vzlétnout.:-(

U solidních společností se razila zásada, když si nejsi jistý, musíš zvolit bezpečné řešení. Bohužel ekonomický tlak je tak obrovský, že to už ne vždy platí. Nemohou za to vždy tyto společnosti, lidi by si měli prostě uvědomit, že za cenu pár jízdenek na tramvaj nemohou bezpečně letět na konec Evropy.

+1/0
25.3.2016 11:21

H77o55a36n48g 46A42n43h 83B28i23n47h 8525920822929

Samozřejmě, že za to můžou ty společnosti, že je spousta lidí hloupé stádo, které by bralo zadarmo i žloutenku je věc druhá.Ale zrovna tahle společnost byla braná v Evropě jako solidní, bezproblémová.....

0/0
25.3.2016 13:03

J74i96n96d94ř24i61c32h 19T47ů93m51a 1524802617408

Vypalo mi tam slovíčko "jen". I solidní společnost musí minimálně pokrýt náklady. A zkuste se prosadit s dražšími letenkami prohlášením, že máte odpočnuté posádky a používáte originální náhradní díly.

+1/0
25.3.2016 13:42

A44n68n77a 14T19r47o61c22h16t52o71v42a 1117165561471

Jaká velká škoda, že mu rychleji nevyhověli a nereagovali na jeho stesky únavy jeho organismu, pak se nemusela stát tato hrozná tragédie, ve které i tato známá skutečnost, jistě sehrála svou negativní roli! :-/

0/0
25.3.2016 8:28

B98o13h24u68s42l29a77v 93K41r67á17l41í96k 2931610809536

Sokratosova manželka letěla letadloem do muzeumu.

0/−2
25.3.2016 4:18

V83í53t 68H47r82a45d41i61l 2904535331802

A až na to přijde, koupíte si právě letenku od této společnosti... Bude totiž nejlevnější :-/

+4/0
25.3.2016 1:06

D60a25n62i10e94l 48J37a21n28í20č65e73k 8469467129157

Systém západní ekonomiky je založen na výkonu. Nebude sám, třeba Čína je na tom hůř. Ale přesto lze tvrdit, že na pracovníky jsou v tomto systému vytvářeny trvalé tlaky, které mají zvýšit výkon, produktivitu atd. Ale to nelze donekonečna. Nevím, zda příčina téhle nehody byla přepracovanost, ale jako zdravotník v ČR mohu zodpovědně tvrdit, že třeba sestry, které u nás chybí, tak ty často odcházejí mimo zdravotnictví pro neustále rostoucí tlak na výkonnost a narůstající únavu. A já se jim nedivím. Znám i lékaře, co odešli mimo systém do méně stresujícího prostředí. A to jsou stavy, kdy to nelze zlepšit ani většími penězi. Kdy jste "burn out", tedy vyhořelí, jak se správně česky říká, tak vám neudělá radost ani mercedes před domem, dokonce ani ferrari. A ani 5-10% platu navíc to nezlepší.....

+5/0
24.3.2016 23:46

F64r28a54n71t27i57š56e47k 18M64a62t71ě61j77č88e95k 7953432253141

Doufám, že ti je jasné, toto není jen ve zdravotnictví!!!

+1/0
24.3.2016 23:52

D17a46v57i66d 49T61o42m28a78n 9325117792397

Z textu vyplývá, že to byl jen příklad..

+3/0
25.3.2016 0:34

J75o43s46e81f 15R32i13c77h54t45e41r 9766745437393

Zjednodušeně: při přerušení přistání (go around) pilot nejdřív "přidá plný plyn". V tu chvíli má ještě plně vysunuté vztlakové klapky a letadlo má tendenci rychle zvedat nos. Zároveň působením setrvačných sil dochází kde vzniku iluze, kdy pocitově piloti vnímají jinej úhel naklopení letadla než je skutečnost. Iluze je ještě umocněna pokud je hnusně a je blbě vidět. Pokud se do toho přidá únava pilota, tak si tu iluzi nemusí vůbec uvědomit a nekoriguje ji. Pak může dojít k přetažení, tím spíš pokud ještě přijde pokryv větru, a letadlo se prostě "utrhne" a spadne skoro jako kámen.

+8/0
24.3.2016 23:02

M24i68c40h30a41l 93P68a16d61ě14r19a 7830392760247

Ale snad v takových případech úhel náklonu letadla neřeší pocity, ale přístroje ne?

0/0
26.3.2016 0:38

J16o83s33e94f 28R41i16c89h72t39e46r 9586715147803

No pokud se do toho přidá únava, tak si v danou chvíli neuvědomí že třeba umělej horizont mu ukazuje jinou hodnotu než "cítí", nebo špatně vyhodnotí proč mu klesá airspeed, atd. a dojde ke ztrátě prostorové orientace. Něco podobného bylo taky jednou z příčin havárie AF447.

0/0
26.3.2016 0:54

J90i16ř32í 28K58u48č12e68r85a 9695691818

od začátku roku uběhly 3 měsíce, tedy 1/4 roku a podalo výpověď 25 ze 600 pilotů to znamená že ze 600 pilotů za rok podá výpověĎ 100... no promiňte, ale to není žádný průšvih, to v překladu znamená, že pilot u společnosti v prlměru vydrží 6 let. Já vím, že za dob minulých bylo normální, že člověk pracoval pro jednu firmu celý život, ty doby jsou už ale dávno pryč a myslím, že 6 let je slušná doba... uznávám, březen ještě neskončil, tak ale i kdyby to byly jen 4 roky, tak to je taková v celku normálka. Samozřejmě neříkám že je ve zmíněnýh aerolinkách vše v pořádku ale nelíbí se mi, jak se snaží redaktoři z každého údaje udělat skandál i když se jední o něco naprosto normálního a nebo normalitě se jen lehoulince vymykajícího.

+5/0
24.3.2016 22:11

F42r72a30n92t36i63š47e60k 18M80a56t12ě32j34č94e10k 7823812323641

bylo normální, že člověk pracoval pro jednu firmu celý život, ty doby jsou už ale dávno pryč.

===============================

Proč,často jenom pro hamižnost majitelů firmy!

0/−1
24.3.2016 23:54

D34a69v96i85d 65T80o38m21a46n 9975627342467

Zůstat v jedné firmě taky může znamenat to, že se člověk stane nepoužitelným pro jinou..občasná změna je spíš prospěšná. Pryč jsou doby, kdy se pracovalo jen formálně, dnes je nutné stále se vzdělávat, ne někde zakrnět.

+1/0
25.3.2016 0:37

J62i47n28d85ř62i14c44h 21T44ů85m64a 1214962517108

U pilotů je to jiné. U společností běžně existuje tzv. seniorita, - pořadí, kdy jste ke společnosti nastoupil. Vyplývají z toho různé výhody. Pokud přestoupíte jinam, jste na konci seznamu.

A pokud chcete odejíít od létání úplně, nemáte to lehké. I když mezi dopravními piloty najdete nejrůznější původní profese (od vojáků po atomové fyziky) vrátit se zpátky do oboru je prakticky nemožné. Mimo jiné i proto, že odejdete až když už máte syndrom vyhoření.

+1/0
25.3.2016 7:54

L48u52k33a11s 21C38o46d51r 6288252500441

Presne tak, u pilotu je potreba vzit senioritu v potaz. Mimochodem na pprune jsou publikovane rozvrhy letu (rosters) pilotu inkriminovaneho letu a vicemene vsichni se tam shoduji na tom, ze je to celkem soda. Nedivim se, ze tolik pilotu chce od tehle spolecnosti odejit.

0/0
25.3.2016 7:59

T19o84n51d10a 92H91e17j58l49í28k 1978663849487

Ještě, aby za zaměstnance musely firmy víc platit, no fuj...

...a pak to takhle dopadá.

+1/0
24.3.2016 21:29

J40a61n 55T89a69r60a64b31a 4816126909749

Řek, byť kyperský? No tak ten určitě přepracován byl.

+1/−5
24.3.2016 21:13
Foto

J42a80r48o74s45l92a23v 79T49i21c57h20y 9755971816695

Sice je pravda, ze v dnesni dobe je unava leteckych posadek beznym jevem, ale nemyslim si ze v podobne situaci hrala klicovou roli.

To pristani nebylo kvuli spatnym povetrnostnim podminkam jednoduche.

I poradne unaveny clovek se v takove chvili dokaze vzpamatovat, protoze si uvedomi ze tam jde o krk.

+4/−3
24.3.2016 20:53

T38o50m85á48š 61T79a76t90í60č57e63k 5850232370828

Jasně, stresová situace vybičuje i unavený organismus k výkonu, ten ovšem podléhá chybám. Rozhodování bývají např. zkratovitá nebo opomíjejí okolnosti, které by v naprosto bdělém stavu opomenuty nebyly.

+6/0
24.3.2016 21:11

J60i35n59d21ř68i82c14h 35T84ů85m45a 1374822507788

Nejde o příliv adrenalinu, ten vás vybudí, ale o zhoršený úsudek. A taky podvědomou snahu moci si už odpočinout, což může být ta kapka, která posune hranici bezpečného rozhodování na nesprávnou stranu. Diverze pokaždé znamená spoustu problémů a práce navíc.

+3/0
24.3.2016 21:20

J91o86s89e35f 79R94i62c38h93t65e89r 9876265807163

Tady naopak ta únava přesně zapadá do mozaiky - vypadá to na nesprávně provedený go around.

+2/0
24.3.2016 22:50

D98a51v66i59d 31T60o64m39a97n 9655137642987

Skutečná únava je často ještě horší, než opilost..

+1/0
25.3.2016 0:39

J13o34z96e35f 21B67e70n73c60e42l 1421296323400

Nízko nákladové letecké spoločnosti musia techniku a personál maximálne využívať. To je jedná strana mince. Tá druhá je, že ak lietadlá iných spoločnosti pre zlé poveternostné podmienky pristáli na iných letiskách a tomuto pilotovi sa nepodarilo pristáť na prvý krát, mali jednoducho letisko uzavrieť. Pre pár ušetrených, v prípade letiska zarobených dolárov, nemuselo zomrieť toľko ľudí.

0/−7
24.3.2016 20:21

R92i30c80h66a33r28d 84B44u77š76e60k 6899236626887

letiste se neuzavira... leda kdyz je nezpusobila draha pro vzlet ci pristani...

mnoho dalsich letadel pred nim pristalo, pro uzavreni nebyl zadny relevantni duvod..

+2/−1
24.3.2016 20:28

J34o32z24e94f 59B13e95n39c77e29l 1551176553660

Asi toho máte nalietané viac ako ja. Ale pokiaľ som lietal ja letisko sa uzatváralo aj v dôsledku bočného vetra, ktorého sila je pre jednotlivé typy lietadiel rôzna. Bočný vietor, hlavne nárazový už spôsobil zopár stovák leteckých nehôd.

0/0
31.3.2016 11:01

R19i46c36h89a66r44d 58B40u41š83e79k 6649346566457

Při bočním větru se letiště neuzavírá. Letiště spadají do určité kategorie dle vybavenosti navigační technikou a to samé letadla. Letadla mají své limity ve kterých zvládnou boční vítr... Pokud jsou tato minima překročena díky povětrnostním podmínkám letadlo nesmí přistávat. Ale nejde o uzavření letiště.

0/0
31.3.2016 11:11

J45o96z15e80f 48B37e27n46c68e28l 1441636523600

To napísane predtým platí. Navigačná technika slúži k tomu aby som na letisko trafil a praktický pri pristávani nemá význam ak sa nejedná o automatické pristátie. Ako bolo napísané kapitán pristával na vizuál.

0/0
31.3.2016 14:42

K21a25r72e27l 35L40a49n69g33r 2782137570918

SU1166 letěl na jiné letiště až po 3 pokusu o přistání na žádost kapitána letu. Náhradní letiště bylo Krasnodar. To že si to netroufl neznamená, že by to nedal s jiným typem, ale Su 100 není moc dlouho v provozu. Předním to dali dva piloti místních aerolinek bez problémů, jenže oba Airbusy a piloti na nich mají nalétáno hodně hodit. Je to o zkušenostech s tím kterým typem a pokud se necítí v tom nečasu přistát, není ostuda to přiznat, že raději přistane jinde.

+3/0
24.3.2016 20:43

R48o44m40a35n 55P59o93l80á24č73e67k 5276499715

GermanWings je taky reálně Lufthansa...

+3/0
24.3.2016 20:04

K77a18r55e13l 91L96a29n25g20r 2612397920178

A pak někam létejme s takovouto společností... Už je na čase aby se na seznam společností, které mají zákaz letů do EU dávaly i takovéto co přetěžují personál. Je to stejné ohrožení jako létající vraky těch co jsou zde již zakázány.

+8/−6
24.3.2016 19:44

A75l22e27š 11Z33e55l87i81n16k42a 1724832686

Ještě větší nebezpečí, servisovaný "vrak" vydrží víc než neservisovaný člověk.

+9/0
24.3.2016 19:49

P70a46v46l57a 54H77r62a62d41i23l29o86v16a 3377751381814

Vrak neprojde, na evropskych letistich je velice prisna kontrola.

0/0
24.3.2016 19:59

P11e42t48r83a 81Z62r22u50b21e39c66k65á 3440441710430

Obávám se, že akutní únavu prostě sebou nese takové povolání obecně. Navíc není důvod se domnívat, že to souvisí s tragédií.

A Fly Dubai není žádná "taková společnost", má dobré renomé.

0/0
24.3.2016 19:49

K30a60t82e67ř64i82n75a 39V74ý61b91o40r94n94á 6790599109

To Malaysia Airlines také.

0/0
24.3.2016 19:51

J14a10n 33T98a86r18a33b95a 4456256219969

Jak to souvisí? Jedno letadlo jim odklonil bůhvíkdo bůhvíkam a druhé sestřelil vímekdo.

+2/0
24.3.2016 21:15

K27a95r51e85l 66V54l54k 7179720988

Kdo? 8-o

0/0
24.3.2016 21:31

K34a12t73e32ř89i32n27a 55V41ý78b65o60r44n21á 6710569219

A tohle spadlo bůhvíproč.

0/0
24.3.2016 21:35

J36i86n32d49ř70i78c22h 77T19ů15m72a 1494492717868

Souviset to samozřejmě může. Unavená posádka se už vidí v posteli, což při diverzi nepřipadá moc v úvahu. Takže se logicky snaží přistát v místě určení.

0/0
24.3.2016 21:13

K10a78t97e59ř76i96n85a 16V49ý13b46o54r45n82á 6840799389

Jenže personál dnes přetěžují všechny firmy. Nejen letecké.

+16/0
24.3.2016 19:49

P55a28v67e84l 33C37h55l89u94b22n83a 7587766168697

Minimum nákladů, maximum výkonů :-/

+10/0
24.3.2016 20:10

J91i65n80d45ř60i94c59h 34T30ů46m28a 1124252427388

To je sice pravda, ale unavená pokladní v supermarketu nikoho neohrožuje. Unavený pilot (letový dispečer, ale i unavený řidič autobusu). ano. Ten řidič ovšem může zastavit a dispečer požádat o vystřídání.

0/0
25.3.2016 8:26

J91a39r76o27s31l80a85v 63P72á33n17e63k 3638228360384

Karel Langr jste totalne mimo - o FLY DUBAI nic nevite

0/0
24.3.2016 20:31

K43a43r54e88l 64L46a34n84g78r 2302977310668

Totálně mimo? Myslíte? O přetěžování a stresu v letectví něco vím. V každé letectvím zabývající se firmě jsou školení o lidském faktoru, stres a přetěžování je i přes tato školení na denním pořádku.

0/0
24.3.2016 20:49

V30á21c23l61a12v 82Č16e41r55m35á82k 4373910577384

Však Vás nikdo nenutí, ne?

0/0
24.3.2016 20:39

J95i40n46d96ř90i13c84h 57T36ů76m90a 1674542977958

Obávám se, že by se přestalo v Evropě létat. Nízkonákladovky s tím začaly a většina společností to nakonec musela převzít.

0/0
24.3.2016 21:28

D33a58v29i42d 60T19o55m61a79n 9165947812177

Vadilo by to něčemu? Většina lidí létá naprosto zbytečně..

0/0
25.3.2016 0:43

J59i26n95d16ř18i37c53h 41T32ů16m27a 1804712847468

To záleží na tom, čemu říkáte zbytečně. Většina lidí se létat podvědomě bojí. A problémy s tím dnes spojené (kontroly na letištích apod.) také nikdo nevyhledává.

0/0
25.3.2016 8:32





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.