Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kapitán letadla zříceného v Rusku chtěl odejít kvůli únavě

Kapitán letadla, které se minulý týden zřítilo při přistání v Rusku, byl ve výpovědní lhůtě. O uvolnění ze služby požádal sám z důvodu únavy. Vyplývá to z informací, které serveru BBC poskytl jeden z jeho kolegů. Neštěstí se odehrálo v sobotu a zahynulo při něm všech 62 lidí na palubě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A38l74e90n31a 35F61i39a49l53o10v55á 3829490747339

Je tu někdo, kdo ví něco o pilotování větších letadel? Jak vám připadá počasí na letišti v den havárie? Bylo to upilotovatelný?

0/0
25.3.2016 10:59

J51i37n88d88ř61i13c90h 73T13ů16m57a 1114672137478

To se nedá říci. V letovém počasí se vyskytují jevy, které nelze detekovat a přichází náhle. Jedno letadlo přistane bez problémů, druhé za minutu chytne "mikroburst" nízko nad zemí a je konec. Taky to záleží na spoustě dalších okolností. Typu letadla, zkušenosti posádky, rozložení nákladu v letadle....

Ani dodatečně (se všemi informacemi) to často nelze určit. Jednomu kolegovi špatně naložili letadlo. Místo dozadu dali zavazadla dopředu. Když se pokoušel odstartovat, zjistil, že to moc nejde (těžiště bylo moc vpředu). I když to podle platných pravidel měl "utrhnout" a letět (měl vyšší rychlost než, která povoluje zastavit na dráze). rozhodl se přerušit vzlet a zastavit. Dokázal to a podle mne zachránil asi šedesát lidí. Jenže ani po půl roce vyšetřování nebylo jasné, jestli mu dají medaili nebo ho vyhodí za porušení předpisů. Našli se lidé, kteří tvrdili, že by jistě, ale jistě šlo vzlétnout.:-(

U solidních společností se razila zásada, když si nejsi jistý, musíš zvolit bezpečné řešení. Bohužel ekonomický tlak je tak obrovský, že to už ne vždy platí. Nemohou za to vždy tyto společnosti, lidi by si měli prostě uvědomit, že za cenu pár jízdenek na tramvaj nemohou bezpečně letět na konec Evropy.

+1/0
25.3.2016 11:21

H37o94a18n29g 72A28n65h 25B68i27n20h 8375130372289

Samozřejmě, že za to můžou ty společnosti, že je spousta lidí hloupé stádo, které by bralo zadarmo i žloutenku je věc druhá.Ale zrovna tahle společnost byla braná v Evropě jako solidní, bezproblémová.....

0/0
25.3.2016 13:03

J75i24n37d89ř43i77c43h 51T47ů50m46a 1114872247768

Vypalo mi tam slovíčko "jen". I solidní společnost musí minimálně pokrýt náklady. A zkuste se prosadit s dražšími letenkami prohlášením, že máte odpočnuté posádky a používáte originální náhradní díly.

+1/0
25.3.2016 13:42

A59n70n45a 15T71r59o73c30h11t15o84v21a 1307705501741

Jaká velká škoda, že mu rychleji nevyhověli a nereagovali na jeho stesky únavy jeho organismu, pak se nemusela stát tato hrozná tragédie, ve které i tato známá skutečnost, jistě sehrála svou negativní roli! :-/

0/0
25.3.2016 8:28

B87o46h83u39s42l73a77v 69K69r93á53l70í77k 2361270779116

Sokratosova manželka letěla letadloem do muzeumu.

0/−2
25.3.2016 4:18

V90í67t 48H91r97a64d67i11l 2924355841572

A až na to přijde, koupíte si právě letenku od této společnosti... Bude totiž nejlevnější :-/

+4/0
25.3.2016 1:06

D65a23n79i95e75l 58J63a13n83í43č85e92k 8759447779167

Systém západní ekonomiky je založen na výkonu. Nebude sám, třeba Čína je na tom hůř. Ale přesto lze tvrdit, že na pracovníky jsou v tomto systému vytvářeny trvalé tlaky, které mají zvýšit výkon, produktivitu atd. Ale to nelze donekonečna. Nevím, zda příčina téhle nehody byla přepracovanost, ale jako zdravotník v ČR mohu zodpovědně tvrdit, že třeba sestry, které u nás chybí, tak ty často odcházejí mimo zdravotnictví pro neustále rostoucí tlak na výkonnost a narůstající únavu. A já se jim nedivím. Znám i lékaře, co odešli mimo systém do méně stresujícího prostředí. A to jsou stavy, kdy to nelze zlepšit ani většími penězi. Kdy jste "burn out", tedy vyhořelí, jak se správně česky říká, tak vám neudělá radost ani mercedes před domem, dokonce ani ferrari. A ani 5-10% platu navíc to nezlepší.....

+5/0
24.3.2016 23:46

F13r52a74n86t17i20š38e13k 12M82a89t80ě26j38č49e47k 7923222133791

Doufám, že ti je jasné, toto není jen ve zdravotnictví!!!

+1/0
24.3.2016 23:52

D72a73v12i76d 62T73o27m57a80n 9545267622867

Z textu vyplývá, že to byl jen příklad..

+3/0
25.3.2016 0:34

J61o96s50e59f 96R49i55c83h76t93e91r 9686825867553

Zjednodušeně: při přerušení přistání (go around) pilot nejdřív "přidá plný plyn". V tu chvíli má ještě plně vysunuté vztlakové klapky a letadlo má tendenci rychle zvedat nos. Zároveň působením setrvačných sil dochází kde vzniku iluze, kdy pocitově piloti vnímají jinej úhel naklopení letadla než je skutečnost. Iluze je ještě umocněna pokud je hnusně a je blbě vidět. Pokud se do toho přidá únava pilota, tak si tu iluzi nemusí vůbec uvědomit a nekoriguje ji. Pak může dojít k přetažení, tím spíš pokud ještě přijde pokryv větru, a letadlo se prostě "utrhne" a spadne skoro jako kámen.

+8/0
24.3.2016 23:02

M93i47c10h63a41l 96P43a39d49ě96r33a 7420912800317

Ale snad v takových případech úhel náklonu letadla neřeší pocity, ale přístroje ne?

0/0
26.3.2016 0:38

J56o66s36e93f 63R40i98c86h94t71e57r 9946955797193

No pokud se do toho přidá únava, tak si v danou chvíli neuvědomí že třeba umělej horizont mu ukazuje jinou hodnotu než "cítí", nebo špatně vyhodnotí proč mu klesá airspeed, atd. a dojde ke ztrátě prostorové orientace. Něco podobného bylo taky jednou z příčin havárie AF447.

0/0
26.3.2016 0:54

J18i79ř86í 70K62u43č53e61r31a 9885271678

od začátku roku uběhly 3 měsíce, tedy 1/4 roku a podalo výpověď 25 ze 600 pilotů to znamená že ze 600 pilotů za rok podá výpověĎ 100... no promiňte, ale to není žádný průšvih, to v překladu znamená, že pilot u společnosti v prlměru vydrží 6 let. Já vím, že za dob minulých bylo normální, že člověk pracoval pro jednu firmu celý život, ty doby jsou už ale dávno pryč a myslím, že 6 let je slušná doba... uznávám, březen ještě neskončil, tak ale i kdyby to byly jen 4 roky, tak to je taková v celku normálka. Samozřejmě neříkám že je ve zmíněnýh aerolinkách vše v pořádku ale nelíbí se mi, jak se snaží redaktoři z každého údaje udělat skandál i když se jední o něco naprosto normálního a nebo normalitě se jen lehoulince vymykajícího.

+5/0
24.3.2016 22:11

F10r61a72n16t62i13š54e46k 35M41a87t32ě25j94č59e15k 7903822113471

bylo normální, že člověk pracoval pro jednu firmu celý život, ty doby jsou už ale dávno pryč.

===============================

Proč,často jenom pro hamižnost majitelů firmy!

0/−1
24.3.2016 23:54

D59a39v88i53d 54T30o27m87a12n 9145157142467

Zůstat v jedné firmě taky může znamenat to, že se člověk stane nepoužitelným pro jinou..občasná změna je spíš prospěšná. Pryč jsou doby, kdy se pracovalo jen formálně, dnes je nutné stále se vzdělávat, ne někde zakrnět.

+1/0
25.3.2016 0:37

J71i97n34d31ř64i93c91h 50T42ů82m76a 1904642557678

U pilotů je to jiné. U společností běžně existuje tzv. seniorita, - pořadí, kdy jste ke společnosti nastoupil. Vyplývají z toho různé výhody. Pokud přestoupíte jinam, jste na konci seznamu.

A pokud chcete odejíít od létání úplně, nemáte to lehké. I když mezi dopravními piloty najdete nejrůznější původní profese (od vojáků po atomové fyziky) vrátit se zpátky do oboru je prakticky nemožné. Mimo jiné i proto, že odejdete až když už máte syndrom vyhoření.

+1/0
25.3.2016 7:54

L82u48k70a47s 86C79o18d69r 6728292600411

Presne tak, u pilotu je potreba vzit senioritu v potaz. Mimochodem na pprune jsou publikovane rozvrhy letu (rosters) pilotu inkriminovaneho letu a vicemene vsichni se tam shoduji na tom, ze je to celkem soda. Nedivim se, ze tolik pilotu chce od tehle spolecnosti odejit.

0/0
25.3.2016 7:59

T84o66n43d31a 35H83e84j52l95í34k 1828363889197

Ještě, aby za zaměstnance musely firmy víc platit, no fuj...

...a pak to takhle dopadá.

+1/0
24.3.2016 21:29

J95a26n 56T21a61r89a73b59a 4146636429679

Řek, byť kyperský? No tak ten určitě přepracován byl.

+1/−5
24.3.2016 21:13
Foto

J26a66r63o38s61l12a13v 61T16i83c98h61y 9515171786135

Sice je pravda, ze v dnesni dobe je unava leteckych posadek beznym jevem, ale nemyslim si ze v podobne situaci hrala klicovou roli.

To pristani nebylo kvuli spatnym povetrnostnim podminkam jednoduche.

I poradne unaveny clovek se v takove chvili dokaze vzpamatovat, protoze si uvedomi ze tam jde o krk.

+4/−3
24.3.2016 20:53

T71o58m65á43š 58T77a82t90í23č61e66k 5700672350618

Jasně, stresová situace vybičuje i unavený organismus k výkonu, ten ovšem podléhá chybám. Rozhodování bývají např. zkratovitá nebo opomíjejí okolnosti, které by v naprosto bdělém stavu opomenuty nebyly.

+6/0
24.3.2016 21:11

J79i87n66d66ř28i87c66h 72T80ů32m36a 1134222277938

Nejde o příliv adrenalinu, ten vás vybudí, ale o zhoršený úsudek. A taky podvědomou snahu moci si už odpočinout, což může být ta kapka, která posune hranici bezpečného rozhodování na nesprávnou stranu. Diverze pokaždé znamená spoustu problémů a práce navíc.

+3/0
24.3.2016 21:20

J68o54s20e70f 86R55i97c98h19t48e83r 9726245987443

Tady naopak ta únava přesně zapadá do mozaiky - vypadá to na nesprávně provedený go around.

+2/0
24.3.2016 22:50

D41a93v79i32d 29T72o84m50a60n 9255147842837

Skutečná únava je často ještě horší, než opilost..

+1/0
25.3.2016 0:39

J31o73z70e73f 28B92e22n59c95e48l 1151816883560

Nízko nákladové letecké spoločnosti musia techniku a personál maximálne využívať. To je jedná strana mince. Tá druhá je, že ak lietadlá iných spoločnosti pre zlé poveternostné podmienky pristáli na iných letiskách a tomuto pilotovi sa nepodarilo pristáť na prvý krát, mali jednoducho letisko uzavrieť. Pre pár ušetrených, v prípade letiska zarobených dolárov, nemuselo zomrieť toľko ľudí.

0/−7
24.3.2016 20:21

R27i44c25h51a73r45d 89B42u32š89e97k 6319826136597

letiste se neuzavira... leda kdyz je nezpusobila draha pro vzlet ci pristani...

mnoho dalsich letadel pred nim pristalo, pro uzavreni nebyl zadny relevantni duvod..

+2/−1
24.3.2016 20:28

J54o81z70e23f 87B87e73n23c98e95l 1151326813960

Asi toho máte nalietané viac ako ja. Ale pokiaľ som lietal ja letisko sa uzatváralo aj v dôsledku bočného vetra, ktorého sila je pre jednotlivé typy lietadiel rôzna. Bočný vietor, hlavne nárazový už spôsobil zopár stovák leteckých nehôd.

0/0
31.3.2016 11:01

R40i26c46h82a37r33d 25B10u61š20e48k 6299886516797

Při bočním větru se letiště neuzavírá. Letiště spadají do určité kategorie dle vybavenosti navigační technikou a to samé letadla. Letadla mají své limity ve kterých zvládnou boční vítr... Pokud jsou tato minima překročena díky povětrnostním podmínkám letadlo nesmí přistávat. Ale nejde o uzavření letiště.

0/0
31.3.2016 11:11

J74o96z19e18f 10B51e65n44c67e11l 1681526313250

To napísane predtým platí. Navigačná technika slúži k tomu aby som na letisko trafil a praktický pri pristávani nemá význam ak sa nejedná o automatické pristátie. Ako bolo napísané kapitán pristával na vizuál.

0/0
31.3.2016 14:42

K55a67r23e18l 44L90a72n60g48r 2552797430548

SU1166 letěl na jiné letiště až po 3 pokusu o přistání na žádost kapitána letu. Náhradní letiště bylo Krasnodar. To že si to netroufl neznamená, že by to nedal s jiným typem, ale Su 100 není moc dlouho v provozu. Předním to dali dva piloti místních aerolinek bez problémů, jenže oba Airbusy a piloti na nich mají nalétáno hodně hodit. Je to o zkušenostech s tím kterým typem a pokud se necítí v tom nečasu přistát, není ostuda to přiznat, že raději přistane jinde.

+3/0
24.3.2016 20:43

R30o59m74a67n 97P32o42l33á98č95e23k 5806559745

GermanWings je taky reálně Lufthansa...

+3/0
24.3.2016 20:04

K80a78r80e68l 79L93a83n15g52r 2342217530598

A pak někam létejme s takovouto společností... Už je na čase aby se na seznam společností, které mají zákaz letů do EU dávaly i takovéto co přetěžují personál. Je to stejné ohrožení jako létající vraky těch co jsou zde již zakázány.

+8/−6
24.3.2016 19:44

A17l24e58š 63Z38e65l95i45n84k92a 1434692296

Ještě větší nebezpečí, servisovaný "vrak" vydrží víc než neservisovaný člověk.

+9/0
24.3.2016 19:49

P88a91v56l71a 98H36r88a26d90i81l66o85v98a 3497701241174

Vrak neprojde, na evropskych letistich je velice prisna kontrola.

0/0
24.3.2016 19:59

P49e55t54r72a 35Z19r50u41b84e25c59k38á 3950841470980

Obávám se, že akutní únavu prostě sebou nese takové povolání obecně. Navíc není důvod se domnívat, že to souvisí s tragédií.

A Fly Dubai není žádná "taková společnost", má dobré renomé.

0/0
24.3.2016 19:49

K59a15t91e58ř79i35n83a 64V42ý25b42o90r76n38á 6260349319

To Malaysia Airlines také.

0/0
24.3.2016 19:51

J76a53n 86T25a56r63a82b16a 4406246219389

Jak to souvisí? Jedno letadlo jim odklonil bůhvíkdo bůhvíkam a druhé sestřelil vímekdo.

+2/0
24.3.2016 21:15

K87a93r95e29l 86V49l44k 7789640368

Kdo? 8-o

0/0
24.3.2016 21:31

K24a71t88e40ř19i75n58a 63V55ý98b34o17r28n40á 6590829139

A tohle spadlo bůhvíproč.

0/0
24.3.2016 21:35

J50i19n51d49ř20i72c36h 54T30ů45m71a 1894882807558

Souviset to samozřejmě může. Unavená posádka se už vidí v posteli, což při diverzi nepřipadá moc v úvahu. Takže se logicky snaží přistát v místě určení.

0/0
24.3.2016 21:13

K65a50t39e24ř35i25n53a 16V57ý75b67o21r14n79á 6740649689

Jenže personál dnes přetěžují všechny firmy. Nejen letecké.

+16/0
24.3.2016 19:49

P13a45v92e69l 23C86h13l98u62b84n88a 7407856738667

Minimum nákladů, maximum výkonů :-/

+10/0
24.3.2016 20:10

J27i77n50d77ř11i44c57h 86T96ů12m93a 1734522607318

To je sice pravda, ale unavená pokladní v supermarketu nikoho neohrožuje. Unavený pilot (letový dispečer, ale i unavený řidič autobusu). ano. Ten řidič ovšem může zastavit a dispečer požádat o vystřídání.

0/0
25.3.2016 8:26

J73a54r79o12s85l52a87v 85P52á63n36e25k 3728408640754

Karel Langr jste totalne mimo - o FLY DUBAI nic nevite

0/0
24.3.2016 20:31

K70a12r10e93l 35L39a96n63g33r 2552577950668

Totálně mimo? Myslíte? O přetěžování a stresu v letectví něco vím. V každé letectvím zabývající se firmě jsou školení o lidském faktoru, stres a přetěžování je i přes tato školení na denním pořádku.

0/0
24.3.2016 20:49

V23á60c48l40a21v 43Č59e82r86m24á39k 4903970247744

Však Vás nikdo nenutí, ne?

0/0
24.3.2016 20:39

J29i83n56d41ř36i32c70h 51T65ů94m44a 1574252787408

Obávám se, že by se přestalo v Evropě létat. Nízkonákladovky s tím začaly a většina společností to nakonec musela převzít.

0/0
24.3.2016 21:28

D93a91v29i32d 50T74o75m41a28n 9315257862257

Vadilo by to něčemu? Většina lidí létá naprosto zbytečně..

0/0
25.3.2016 0:43

J85i63n43d40ř81i88c14h 70T11ů63m39a 1954512197818

To záleží na tom, čemu říkáte zbytečně. Většina lidí se létat podvědomě bojí. A problémy s tím dnes spojené (kontroly na letištích apod.) také nikdo nevyhledává.

0/0
25.3.2016 8:32





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.