Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V Rusku havarovalo letadlo z Dubaje, zahynulo všech 62 lidí na palubě

Na letišti Rostov na Donu na jihu Ruska se časně ráno zřítil Boeing 737-800 dubajských aerolinií FlyDubai s 62 lidmi na palubě. Nehodu, při níž letoun minul přistávací dráhu a po pádu začal hořet, podle úřadů nikdo nepřežil. Na palubě byli převážně Rusové. Nehodu zřejmě způsobilo nepříznivé počasí na místě. Letiště zůstává uzavřeno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J76i41n62d75ř81i64c78h 82T59ů79m37a 1944832267738

Podle dostupných informací bych soudil na střih větru či boční poryv, ztrátu rychlosti a pád ve vývrtce při Go-around. Mohli tomu napomoci zatáčkou "po větru" nebo měli jen smůlu. Otázkou je, jestli se nepokoušeli o přistání, za podmínek, kdy vítr směrem i rychlostí překračoval provozní limity letounu. Jinak každý kapitán ve své kariéře zažije spoustu takových okamžiků, kdy musí rozhodnout, zda to ještě půjde či už ne. Právě u počasí se to někdy rozhoduje velmi obtížně. Pokud se ale rozhodne špatně, většinou zaplatí cenu nejvyšší.

0/0
21.3.2016 20:39

J29a36r32o58s41l21a35v 76K10a31d67l19e20c 5281409762351

Nízkonákladovka si nemůže dovolit jen tak přistát jinde...

+2/−2
20.3.2016 9:02

M77a36r24t88i19n 89K79o71z58á73k 4634360849237

Samozřejmě, že může.

0/0
22.3.2016 14:40

V14i96k46t66o19r 50Š95a60n45t63r13ů91č21e70k 2803583725884

Možná by bylo dobré vědět jací ruští cestující tam byli, pak by mohlo být jasnější proč dvě hodiny někde kroužil.....

+1/0
19.3.2016 22:02
Foto

V57l98a24s16t76a 78C16o31u95f76a46l 7777459399935

Za bezpečné provedení letu odpovídá PIC - Pilot In Command. Nikdo jiný.

+1/0
19.3.2016 20:08

J56a60n 31Z40e32m89a41n 6716917241221

2 hodiny kroužení po prvním abortu je spíše opravdu neobvyklé, palivo by zřejmě stálo porovnatelně s cenou přistání na náhradním letišti. Podle ATC byla poslední zpráva od pilotů "bye-bye".

0/0
19.3.2016 19:01

V14á96c92l34a46v 77C12i61b87u18l33k15a 9815392891405

velmi špatné počasí - srážky, poryvy větru. Jsou verze o střihu větru při přistávacím manévru. Šlo o druhý pokus o přistání po více jak dvou hodinách čekání na lepší počasí. Otázkou tedy zůstává, proč raději nezvolili jiné letiště.

+2/0
19.3.2016 17:45

K43a74r64e68l 27L34a55n81g75r 2342977500578

To je právě to. Místní let Aeroflotu SU1166 to zkusil 3x a pak mizel na Krasnodar asi měli jeho piloti dost rozumu i když před ním dva místní lety přistály. A to bylo chvíli před pádem tohoto letu.

0/0
19.3.2016 17:54

P34a19v81e44l 83M64o93r26a97v82e21c 1414675364427

Osobně bych měl 2 teorie, za a nezkušenost pilotů a za b tlak společnosti, většinou právě u nízkonákladovek se mnohem víc tlačí na úsporu a letět na jiné letiště znamená plno dalších nákladů, zpoždění dalšího letu, možné poslání další posádky a celkově vysoké náklady. Neříkám že to musí být ten případ a že tradiční aerolinky nešetří, ale u low-cost je to častější a ve větší míře.

+1/0
19.3.2016 17:55

I67v52o 97J35a50n59á51č41e57k 8483573441792

Dovolím si oponovat, jelikož měli palivo na 4,5h letu navíc oproti přímému letu, tak asi o ekonomiku nejde, to by měli palivo jen podle předpisů a ne takové množství navíc Nezkušenost po 5000 hodinách na daném typu letadla mi rovněž moc nesedí..

0/−2
19.3.2016 18:21

P68a78v64e11l 77M62o46r59a97v94e98c 1944155744497

Tak sice letadlo je určitě těžší a spotřebuje víc paliva když je plné, ale zase si myslím že v Dubaji je to palivo levnější tak se jím to možná vyplatí ale přistát na jiném letišti znamená extra peníze za přistání a start (protože pak by se museli zase přesunout na původní letiště) a také pozemní přepravu pro cestující atd, ty náklady určitě nejsou malé. Jinak 5000 sice není úplně málo, ale kapitán by měl mít víc.

+1/0
19.3.2016 21:05

I57v65o 85J16a92n86á54č43e66k 8553523321832

No nevím, cena je aktuálně něco kolem 5Kč za litr co si pamatuji. Jinak spíš bych řekl, že natankoval i na cestu zpátky. Jistě, přistání jinde s sebou vždy nese náklady, ovšem vyčkávání na okruhu také.

0/0
20.3.2016 14:49

J58i40n12d36ř25i45c81h 28T24ů41m76a 1664582787308

Pokud je naděje na zlepšení počasí a dostatek paliva, vždy má přednost vyčkávání před diverzí na jiné letiště. Nejde jen o náklady (i když hlavně) ale i provozní problémy - přeplánování letů, sloty, limity posádky atd.

0/0
21.3.2016 20:48

J92i98ř39í 50S64c45h66a17u89e91r 5584725753905

Ani to nezkoušejte... Už jsem to tu psal taky a zdejší expert, který má zřejmě nalétáno tisíce hodin u několika leteckých společností, mne ubezpečil, že piloti nejsou tlačeni k žádným úsporám...

+1/0
19.3.2016 18:40

P19a66v21e17l 93M36o23r45a68v92e78c 1584135754467

Tak je dobře že zde máme experta ;-D ale vím že třeba Garuda dřív měla program který odměnil piloty když spotřebovali míň paliva (taky po jedné havárii to zrušili)

+1/0
19.3.2016 21:08

P71e73t25r 30M95a63r45š62o52u91n 5435938936456

Experti z webu flightradar, se satelitnimi daty, tak to jo...

A nejakeho experta z materidousky idnes nema?dneska je uz vazne kazdej expert.

Jo a ja taky, kdyby nekdo mel problem :P

+2/−2
19.3.2016 17:18

D28a35v53i33d 54P48e50t66r98l46í70k 4356656846934

Nechci se hádat o expertech z iDnes, ale pokud jde o informace, které dnes dostanete v médiích, tak prakticky všichni berou poklady od FR24...

Mimochodem, nejde o "satelitní data", ale zdrojem je přímo FAA a pak (zejména mimo USA) o sledování transpondérů letadel přes ADS-B a MLAT.

+2/0
19.3.2016 17:26

P81e70t66r 17M14a24r55š86o98u59n 5695238126746

Proto komentuji nejen experta ale i uvedeny zdroj dat (samozrejme blbe novinarem)

+1/0
19.3.2016 17:34

D54a50v44i79d 51P73e56t59r33l59í52k 4906326336584

A tak... :-)

0/0
19.3.2016 17:39

M31a58r91t19i95n 66K97o60z32á37k 4384240209977

O tom, jak Flightradar24 funguje zjevně nemáte ani páru.

0/0
22.3.2016 14:43

F45r55a88n79t52i95š70e26k 84S30c14h51l17i23c16h82t54s 9715632631755

62 nebo 61?

Jedna žena odlet nestihla a v současnosti je stále v Dubai. V seznamu cestujících pravděpodobně figuruje. Z pekla štěstí!

Stroj byl pojištěn, ale nikoliv na 50, ale rovnou na 600 mil. USD.

0/0
19.3.2016 17:00

P10a48v64e19l 65M57o82r46a29v28e46c 1284455224607

Tak nevím proč by měl být pojištěn na 50 mega když stojí přes 90, ale 600 je hodně ale do pádu letadla musíte započítat plno jiných věcí krom letadla, reputaci, ztrátu zákazníků, odškodnění atd, ale je pravda že 600 je dost.

0/0
19.3.2016 18:03

L16a44d43i52s15l34a86v 75S34o75u62k55u53p 9187309547687

Úhel dopadu letadla vůbec neodpovídá pokusu o přistání. Možná porucha, možná divná chyba někoho z posádky. Zatím bych ale nevylučoval žádnou hypotézu, ani něco jako faktor "Lubitz" nebo "IS". Právě proto jsem se ptal na národnost (příp. náboženské vyznání pilotů), článek to neuvádí. Přecejen téměř čistě ruské složení pasažérů a arabská, i když obecně u těchto "ropno-arabských" aerolinek mezinárodní posádka, svádí k jistým myšlenkám. Dostalo se mi však jen povýšeného a bezobsažného poučení od světáckého burana machrujícího s anglicismy.

0/−1
19.3.2016 16:36

D48a43v81i79d 87P40e87t85r15l67í11k 4836846336694

Pokusu o přistání odpovídá nicméně průběh předtím, to, co popisujete nastalo až po jeho přerušení. V této fázi je letoun velmi náchylný na vzdušné jevy kolem něj a například prudká změna směru a rychlosti větru (což je typicky popsáno jako riziko spojené s přistáváním na tomto letišti), dokáže nadělat svoje. Asi víte, proč se přistává proti a nikoli po větru, například.

0/0
19.3.2016 16:43

J93i69ř69í 92S64c28h29a32u94e24r 5764435403815

Posádka čistě mezinárodní, což si myslím, je také špatně a v krizové situaci se to projeví. 1. pilot - Kypřan, nalétáno 5700 hodin, jeden z nejlepších (prý); 2. pilot - Španěl, nalétáno 5600 hodin.

Nedávno jeden pilot říkal, že podobné věci se budou opakovat častěji, protože dnešní piloti už se učí létat pouze s přehršlí automatů a jak přijde krize a ruční ovládání, je konec a druhý faktor 2. pilot prý dnes nemá moc šancí se zdokonalovat a stát se 1. pilotem.... Sám nevím, nenadávejte mi, pouze cituji nedávné výroky jakéhosi pilota...

+1/−1
19.3.2016 16:48

L30a89d74i19s26l73a76v 72S26o33u64k55u21p 9267489807177

Takže možná špatná komunikace těch "smíšených" pilotů. Každopádně černé skříňky se najdou a příčina bude snad vyjasněna.

0/−1
19.3.2016 16:57

D32a90v76i32d 82P23e59t83r74l83í25k 4616566926264

Skříňky se našly a komunikace, jakkoli jistě může být problém, by to být neměla, už proto, že jeden pilot je řídící a ten by měl být schopen to dotáhnout sám (trend se v poslední době poněkud mění, ale i tak...)

0/0
19.3.2016 17:03

P21a51v74e85l 80M93o20r23a53v30e92c 1954765414637

To je nevýhoda nizkonakladovek, málo zkušení piloti, 5700 a 5600 není nic extra, alespoň jeden by měl mít kolem 10000.

0/0
19.3.2016 16:58

D73a20v77i74d 94P36e17t90r53l66í91k 4956656896114

V nízkonákladovce? Kolikpak je povinný nálet na ATPL, abyste mohl být kapitán?

0/0
19.3.2016 17:09

P88a11v70e18l 61M94o15r95a16v31e51c 1964665194397

Tak jako třeba Emirates berou 1 důstojníka se 3000 nebo 4000 hodin (záleží na velikosti letadla s kterým letaly) takže kapitán tam asi nebude mít jenom 5000 hodin a někdo kdo má 10 - 15 tisíc bude stát víc než někdo z 5000, jinak limit určitě plní ale ten minimální.

0/0
19.3.2016 17:17

D92a66v86i97d 51P61e87t45r25l50í25k 4256666946364

Pro ATPL potřebujete 1500 a můžete být kapitán.

Piloti jsou dnes trénováni přímo aerolinkami a ten nálet získávají v tréningu, protože opravdu jen málokdo může získat povinný nálet a pak ještě typové zkoušky tak, že si to zaplatí sám. A to toho ještě hromadu nalétáte na simulátorech...

Jasně, špičkové aerolinky si asi koupí kvalitní piloty.

0/0
19.3.2016 17:33

D36a28v27i87d 40P91e16t74r69l54í21k 4256716786884

Jo, tak jsem se koukal a požadavky na kapitána u Emirates jsou (pokud jde o flying time):

- 7000 total (bez simulátorů)

- Z toho 3000 jako velící na vícepilotních letech, vícemotorových, turbínách, s maximální startovní hmotností alespoň 50 tun a výše

0/0
19.3.2016 17:39

P15a65v93e86l 57M61o12r97a12v12e46c 1494825714467

Tak dobře ne 10 tisíc, ale 7 000 je pořád víc než měli piloti havarovaného letadla. Takže jak jste napsal, špičkové aerolinky si zaplatí zkušenější piloty.

+1/0
19.3.2016 17:50

D53a89v79i48d 35P24e69t48r91l50í61k 4746796326814

As myslíte následující článek, za kterým stojí Pavel Mácha a převzal ho kde kdo:

http://aeronoviny.cz/html/piloti_strojnici.html

Doporučil bych vám přečíst i následující:

http://www.dreamer.cz/blogs/?p=73

A pak zejména tohle:

http://www.dreamer.cz/blogs/?p=381

Je to výživné čtení, které ledacos vysvětluje a uvádí na pravou míru. Sám si pak můžete dohledat další reakce na Internetu. Celé je to mimochodem krásná ukázka, jak lze dnes snadno na Internetu zaútočit a je-li to dostatečně líbivé, tak mít i slušný úspěch.

Ostatně právě http://www.aeronoviny.cz/ jsou Máchovým produktem. Koukněte se tam dnes a počtěte si. Například hned na HP, sekce "Na jakou cestu nás dnes uvrhnou post-svazarmovci?", kdybych to tady citoval, smažou mě... Přijde vám ten člověk normální?

+1/−1
19.3.2016 17:01

Z16d75e29n52e71k 36H20l11a11d49i77k 5655246880

Pokud myslite Machuv výpotek, tak to ani zadny pilot poradne není ale prachsprosty psychopat.

0/0
19.3.2016 17:38

D38a88v68i35d 85P82e74t71r81l98í49k 4786506336474

Promiňte, ještě jsem zapomněl - děkuji, že jste mi odpověděl, předpokládám, že jde o odpověď na moji otázku. níže. R^

0/0
19.3.2016 16:50

L65a21d49i33s31l79a64v 43S16o52u92k80u63p 9687479347747

Níže jsem odpověděl taky :-)

0/0
19.3.2016 16:53

F90i82l76i60p 33V84a20l95d94e33r 1118568704724

Takže co lze všechno vyvodit z videa, informací z flightradar24, zpráv, zvukového záznamu komunikace (pakliže je autentický), ve velmi hrubých obrysech, bez záruky:

- Stroj je pouze 5 let starý.

- Povětrnostní podmínky byly nepříznivé, posádka se intenzivně zajímala o situaci.

- První pokus o přistání se nezdařil, byl přerušen ve výšce cca. 1700 ft (1000 ft nad terénem), stroj stoupal rychlostí 2300 fpm. Po tento moment je k dispozici na webu komunikace s řízením provozu, žádné anomálie.

- Následovaly 2 hodiny letu, kdy po několika manévrech stroj více než hodinu letu kroužil v "holding patternu", poté šel rovnou na přiblížení a přistávací manévr.

- Není k dispozici informace, že by v mezičase stroj hlásil problémy (technické nebo jiné).

- Druhý pokus o přistání byl přerušen v prostoru sestupové dráhy ve výšce cca. 1550 ft. (500 ft nad terénem), letadlo začalo stoupat rychlostí cca. 3400 fpm, přičemž získávalo plynule i dopředenou rychlost (až do nárazu). 10 až 20 vteřin před nárazem stroj prudce začal klesat - podle videa se při tom naklonil na bok o 90 stupňů.

- Letadlo dopadlo na zem vcelku (vedle přistávací dráhy), rozpad stroje byl způsoben až nárazem.

- Obrovské ohnivé koule dokazují jisté množství paliva v nádržích.

+1/0
19.3.2016 16:23

K85a41r60e76l 11L22a53n73g65r 2162197140918

Paliva může mít plné nádrže, ale nechytne ani omylem. Hoří pouze kerosinové páry.

0/0
19.3.2016 17:21

F79i39l80i90p 28V39a12l53d74e41r 1648878594254

Děkuji za upřesnění, obdobně je na tom např. nafta (viz srážka vlaků v Paddingtonu, rok 1999). Já jen chci jen podtrhnout ta dvě slova "jisté množství"...

0/0
19.3.2016 17:40

J47a20n 82S68l20a14d94k31y 8183767375858

jako sorry, ale dve hodiny krouzit ve vzduchu? snad cekal na lepsi pocasi? proc pro jistotu nezaletel na jine letiste, kdyz mohl dve hodni krouzit pred pristanim, pilot mohl katastrofe predejit...

+2/0
19.3.2016 16:21

M57a72r77t38i13n 93U27l75e16h14l25a 4921304658

Jestlipak uz Putin obvinil zapadni imperialisty ze sabotaze ruskeho navadeciho systemu ?:-P

+2/−7
19.3.2016 16:10

D52a43v83i86d 84P44e46t34r93l57í28k 4946366456814

Tohle už je jenom trapné. Možná jste na tuhle hlášku hrdý, protože jste na ní pracoval poslední hodinu, ale sám dokazujete, ona obvinění jsou zpravidla spíše opačného směru.

+5/−4
19.3.2016 16:14

L74a44d58i81s50l11a25v 95F12r62y36d83r64y97š70e14k 9773539268834

Zatím pouze ulehlu.:-P

0/−1
19.3.2016 17:05

P39a78v74e91l 49Č11e22r36n53ý 2437545756310

Ruský šlendrián, na Ruském letišti...Rv

+3/−23
19.3.2016 15:37

J49i69ř31í 49S58c70h83a11u41e68r 5904825803195

Škoda, že jste v tom letadle nebyl, bylo by o jednoho ubožáka na světě méně,na rozdíl od toho špičkového doktora a ostatních slušných lidí,které zabila ta nízkonákladovka a tato civilizace (která i vám umožňuje takovéto výblitky s vědomím, že nebudete potrestaný, až na božím soudu...) šetřící všude a na všem.

Proč si myslíte, že dvě letadla zatímco tento dvě hodiny kroužil odletěla na rezervní letiště do Krasnodaru, který je 150 km daleko (15 minut letu). Protože to jsou další náklady, za které ponese odpovědnost i pilot - poplatky cizímu letišti, náklady na nepředvídané přistání a vzlet, takže je lepší riskovat a zabít nevinné lidi...

+5/−4
19.3.2016 15:46

M49a39r59t57i90n 57K91o64z90á15k 4794170579617

Jeden lepší než druhej...

+3/0
19.3.2016 16:17

D24a83v75i19d 92P39e88t75r31l43í56k 4136676226554

Jen technická - samozřejmě, že jediný, kdo má právo finálního rozhodnutí je kapitán, ale většinou už dnes celé plánování a podklady pro rozhodnutí dělají specialisté v dané letecké společnosti, takže:

1) Kapitán není tlačen do špatných rozhodnutí ze strachu z nákladů

2) Na druhou stranu, pokud se na to opravdu necítí, je jeho POVINNOSTÍ rozhodnout sám , bez ohledu na doporučení, protože on je tou odpovědnou osobou za životy lidí

0/0
19.3.2016 16:18

D76a43v33i58d 28P40e27t13r14l94í28k 4406906776654

No, je vaše věc, jestli ze sebe chcete dělat vola, ale doufám, že se pak přijdete omluvit, až bude publikován výsledek vyšetřování. Jenže ono to dopadne asi stejně, jako když tady lidé vašeho typu podobně uboze mluvili v případě havárie polského vládního letounu a kampak se nakonec všichni vypařili, když bylo vyšetřeno, jak papaláši to letadlo pod sebou sundali sami?

+2/−1
19.3.2016 16:21

O58t52t90a 75Z53a79b53i16l17a71n26s20k49ý 9821357563116

Ehm, vyšetřeno? Je to šest let a rusák odmítá Polsku ty trosky letadla vrátit z důvodu nevyšetření případu....!

0/−4
19.3.2016 16:53





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.