Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V Rusku havarovalo letadlo z Dubaje, zahynulo všech 62 lidí na palubě

Na letišti Rostov na Donu na jihu Ruska se časně ráno zřítil Boeing 737-800 dubajských aerolinií FlyDubai s 62 lidmi na palubě. Nehodu, při níž letoun minul přistávací dráhu a po pádu začal hořet, podle úřadů nikdo nepřežil. Na palubě byli převážně Rusové. Nehodu zřejmě způsobilo nepříznivé počasí na místě. Letiště zůstává uzavřeno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J30i81n15d91ř48i88c54h 25T48ů49m56a 1924142557848

Podle dostupných informací bych soudil na střih větru či boční poryv, ztrátu rychlosti a pád ve vývrtce při Go-around. Mohli tomu napomoci zatáčkou "po větru" nebo měli jen smůlu. Otázkou je, jestli se nepokoušeli o přistání, za podmínek, kdy vítr směrem i rychlostí překračoval provozní limity letounu. Jinak každý kapitán ve své kariéře zažije spoustu takových okamžiků, kdy musí rozhodnout, zda to ještě půjde či už ne. Právě u počasí se to někdy rozhoduje velmi obtížně. Pokud se ale rozhodne špatně, většinou zaplatí cenu nejvyšší.

0/0
21.3.2016 20:39

J84a94r42o96s46l17a43v 25K19a86d46l36e49c 5581249882781

Nízkonákladovka si nemůže dovolit jen tak přistát jinde...

+2/−2
20.3.2016 9:02

M74a62r46t72i22n 39K63o96z73á23k 4744620279337

Samozřejmě, že může.

0/0
22.3.2016 14:40

V27i48k13t41o55r 69Š48a39n74t34r49ů18č55e41k 2553383155604

Možná by bylo dobré vědět jací ruští cestující tam byli, pak by mohlo být jasnější proč dvě hodiny někde kroužil.....

+1/0
19.3.2016 22:02
Foto

V12l29a53s55t41a 94C15o30u79f59a73l 7947149619225

Za bezpečné provedení letu odpovídá PIC - Pilot In Command. Nikdo jiný.

+1/0
19.3.2016 20:08

J22a33n 61Z85e40m89a71n 6406707311901

2 hodiny kroužení po prvním abortu je spíše opravdu neobvyklé, palivo by zřejmě stálo porovnatelně s cenou přistání na náhradním letišti. Podle ATC byla poslední zpráva od pilotů "bye-bye".

0/0
19.3.2016 19:01

V13á73c98l88a71v 33C14i28b31u71l94k22a 9865112211115

velmi špatné počasí - srážky, poryvy větru. Jsou verze o střihu větru při přistávacím manévru. Šlo o druhý pokus o přistání po více jak dvou hodinách čekání na lepší počasí. Otázkou tedy zůstává, proč raději nezvolili jiné letiště.

+2/0
19.3.2016 17:45

K23a16r44e69l 14L69a58n81g46r 2512757910488

To je právě to. Místní let Aeroflotu SU1166 to zkusil 3x a pak mizel na Krasnodar asi měli jeho piloti dost rozumu i když před ním dva místní lety přistály. A to bylo chvíli před pádem tohoto letu.

0/0
19.3.2016 17:54

P77a66v66e24l 50M33o73r59a57v67e69c 1304145714507

Osobně bych měl 2 teorie, za a nezkušenost pilotů a za b tlak společnosti, většinou právě u nízkonákladovek se mnohem víc tlačí na úsporu a letět na jiné letiště znamená plno dalších nákladů, zpoždění dalšího letu, možné poslání další posádky a celkově vysoké náklady. Neříkám že to musí být ten případ a že tradiční aerolinky nešetří, ale u low-cost je to častější a ve větší míře.

+1/0
19.3.2016 17:55

I87v29o 43J64a68n94á58č53e68k 8193883881662

Dovolím si oponovat, jelikož měli palivo na 4,5h letu navíc oproti přímému letu, tak asi o ekonomiku nejde, to by měli palivo jen podle předpisů a ne takové množství navíc Nezkušenost po 5000 hodinách na daném typu letadla mi rovněž moc nesedí..

0/−2
19.3.2016 18:21

P29a66v63e54l 46M84o30r28a29v47e32c 1534445984657

Tak sice letadlo je určitě těžší a spotřebuje víc paliva když je plné, ale zase si myslím že v Dubaji je to palivo levnější tak se jím to možná vyplatí ale přistát na jiném letišti znamená extra peníze za přistání a start (protože pak by se museli zase přesunout na původní letiště) a také pozemní přepravu pro cestující atd, ty náklady určitě nejsou malé. Jinak 5000 sice není úplně málo, ale kapitán by měl mít víc.

+1/0
19.3.2016 21:05

I21v94o 53J21a90n21á25č46e14k 8513593581332

No nevím, cena je aktuálně něco kolem 5Kč za litr co si pamatuji. Jinak spíš bych řekl, že natankoval i na cestu zpátky. Jistě, přistání jinde s sebou vždy nese náklady, ovšem vyčkávání na okruhu také.

0/0
20.3.2016 14:49

J12i54n55d73ř30i89c48h 77T80ů63m48a 1524822347738

Pokud je naděje na zlepšení počasí a dostatek paliva, vždy má přednost vyčkávání před diverzí na jiné letiště. Nejde jen o náklady (i když hlavně) ale i provozní problémy - přeplánování letů, sloty, limity posádky atd.

0/0
21.3.2016 20:48

J95i78ř48í 75S39c15h45a65u54e88r 5114535333235

Ani to nezkoušejte... Už jsem to tu psal taky a zdejší expert, který má zřejmě nalétáno tisíce hodin u několika leteckých společností, mne ubezpečil, že piloti nejsou tlačeni k žádným úsporám...

+1/0
19.3.2016 18:40

P51a63v34e68l 82M24o76r87a73v29e42c 1534205474747

Tak je dobře že zde máme experta ;-D ale vím že třeba Garuda dřív měla program který odměnil piloty když spotřebovali míň paliva (taky po jedné havárii to zrušili)

+1/0
19.3.2016 21:08

P63e72t22r 39M61a96r60š68o34u84n 5375328166786

Experti z webu flightradar, se satelitnimi daty, tak to jo...

A nejakeho experta z materidousky idnes nema?dneska je uz vazne kazdej expert.

Jo a ja taky, kdyby nekdo mel problem :P

+2/−2
19.3.2016 17:18

D43a24v54i81d 32P90e61t94r28l69í82k 4196706196644

Nechci se hádat o expertech z iDnes, ale pokud jde o informace, které dnes dostanete v médiích, tak prakticky všichni berou poklady od FR24...

Mimochodem, nejde o "satelitní data", ale zdrojem je přímo FAA a pak (zejména mimo USA) o sledování transpondérů letadel přes ADS-B a MLAT.

+2/0
19.3.2016 17:26

P61e61t27r 71M46a22r45š90o16u58n 5595778506946

Proto komentuji nejen experta ale i uvedeny zdroj dat (samozrejme blbe novinarem)

+1/0
19.3.2016 17:34

D17a84v62i18d 62P87e90t19r47l40í13k 4606186896884

A tak... :-)

0/0
19.3.2016 17:39

M48a98r12t42i98n 51K75o65z22á50k 4264800969817

O tom, jak Flightradar24 funguje zjevně nemáte ani páru.

0/0
22.3.2016 14:43

F45r20a55n70t88i69š20e14k 67S75c12h79l98i53c63h82t54s 9125962591125

62 nebo 61?

Jedna žena odlet nestihla a v současnosti je stále v Dubai. V seznamu cestujících pravděpodobně figuruje. Z pekla štěstí!

Stroj byl pojištěn, ale nikoliv na 50, ale rovnou na 600 mil. USD.

0/0
19.3.2016 17:00

P97a50v86e61l 55M17o82r29a19v20e22c 1354965954247

Tak nevím proč by měl být pojištěn na 50 mega když stojí přes 90, ale 600 je hodně ale do pádu letadla musíte započítat plno jiných věcí krom letadla, reputaci, ztrátu zákazníků, odškodnění atd, ale je pravda že 600 je dost.

0/0
19.3.2016 18:03

L32a62d35i54s78l91a38v 23S71o87u47k17u89p 9207709277377

Úhel dopadu letadla vůbec neodpovídá pokusu o přistání. Možná porucha, možná divná chyba někoho z posádky. Zatím bych ale nevylučoval žádnou hypotézu, ani něco jako faktor "Lubitz" nebo "IS". Právě proto jsem se ptal na národnost (příp. náboženské vyznání pilotů), článek to neuvádí. Přecejen téměř čistě ruské složení pasažérů a arabská, i když obecně u těchto "ropno-arabských" aerolinek mezinárodní posádka, svádí k jistým myšlenkám. Dostalo se mi však jen povýšeného a bezobsažného poučení od světáckého burana machrujícího s anglicismy.

0/−1
19.3.2016 16:36

D97a90v17i57d 21P85e71t68r26l16í29k 4936966786444

Pokusu o přistání odpovídá nicméně průběh předtím, to, co popisujete nastalo až po jeho přerušení. V této fázi je letoun velmi náchylný na vzdušné jevy kolem něj a například prudká změna směru a rychlosti větru (což je typicky popsáno jako riziko spojené s přistáváním na tomto letišti), dokáže nadělat svoje. Asi víte, proč se přistává proti a nikoli po větru, například.

0/0
19.3.2016 16:43

J53i70ř28í 15S11c44h79a44u24e42r 5814635783695

Posádka čistě mezinárodní, což si myslím, je také špatně a v krizové situaci se to projeví. 1. pilot - Kypřan, nalétáno 5700 hodin, jeden z nejlepších (prý); 2. pilot - Španěl, nalétáno 5600 hodin.

Nedávno jeden pilot říkal, že podobné věci se budou opakovat častěji, protože dnešní piloti už se učí létat pouze s přehršlí automatů a jak přijde krize a ruční ovládání, je konec a druhý faktor 2. pilot prý dnes nemá moc šancí se zdokonalovat a stát se 1. pilotem.... Sám nevím, nenadávejte mi, pouze cituji nedávné výroky jakéhosi pilota...

+1/−1
19.3.2016 16:48

L14a45d85i35s96l93a29v 36S63o70u43k27u36p 9107289317117

Takže možná špatná komunikace těch "smíšených" pilotů. Každopádně černé skříňky se najdou a příčina bude snad vyjasněna.

0/−1
19.3.2016 16:57

D69a25v72i47d 91P88e37t71r12l56í75k 4166366546824

Skříňky se našly a komunikace, jakkoli jistě může být problém, by to být neměla, už proto, že jeden pilot je řídící a ten by měl být schopen to dotáhnout sám (trend se v poslední době poněkud mění, ale i tak...)

0/0
19.3.2016 17:03

P65a25v37e31l 23M80o65r82a28v74e47c 1844255864787

To je nevýhoda nizkonakladovek, málo zkušení piloti, 5700 a 5600 není nic extra, alespoň jeden by měl mít kolem 10000.

0/0
19.3.2016 16:58

D21a29v60i43d 56P11e50t13r74l70í61k 4586126396984

V nízkonákladovce? Kolikpak je povinný nálet na ATPL, abyste mohl být kapitán?

0/0
19.3.2016 17:09

P90a67v85e51l 29M72o73r47a76v14e98c 1454265784187

Tak jako třeba Emirates berou 1 důstojníka se 3000 nebo 4000 hodin (záleží na velikosti letadla s kterým letaly) takže kapitán tam asi nebude mít jenom 5000 hodin a někdo kdo má 10 - 15 tisíc bude stát víc než někdo z 5000, jinak limit určitě plní ale ten minimální.

0/0
19.3.2016 17:17

D70a87v82i81d 37P30e21t66r14l21í45k 4646936736224

Pro ATPL potřebujete 1500 a můžete být kapitán.

Piloti jsou dnes trénováni přímo aerolinkami a ten nálet získávají v tréningu, protože opravdu jen málokdo může získat povinný nálet a pak ještě typové zkoušky tak, že si to zaplatí sám. A to toho ještě hromadu nalétáte na simulátorech...

Jasně, špičkové aerolinky si asi koupí kvalitní piloty.

0/0
19.3.2016 17:33

D39a61v18i56d 22P88e82t84r87l86í52k 4436196236834

Jo, tak jsem se koukal a požadavky na kapitána u Emirates jsou (pokud jde o flying time):

- 7000 total (bez simulátorů)

- Z toho 3000 jako velící na vícepilotních letech, vícemotorových, turbínách, s maximální startovní hmotností alespoň 50 tun a výše

0/0
19.3.2016 17:39

P37a13v36e70l 70M26o41r33a30v37e13c 1834145244977

Tak dobře ne 10 tisíc, ale 7 000 je pořád víc než měli piloti havarovaného letadla. Takže jak jste napsal, špičkové aerolinky si zaplatí zkušenější piloty.

+1/0
19.3.2016 17:50

D61a16v42i64d 68P44e51t52r65l78í19k 4796366686474

As myslíte následující článek, za kterým stojí Pavel Mácha a převzal ho kde kdo:

http://aeronoviny.cz/html/piloti_strojnici.html

Doporučil bych vám přečíst i následující:

http://www.dreamer.cz/blogs/?p=73

A pak zejména tohle:

http://www.dreamer.cz/blogs/?p=381

Je to výživné čtení, které ledacos vysvětluje a uvádí na pravou míru. Sám si pak můžete dohledat další reakce na Internetu. Celé je to mimochodem krásná ukázka, jak lze dnes snadno na Internetu zaútočit a je-li to dostatečně líbivé, tak mít i slušný úspěch.

Ostatně právě http://www.aeronoviny.cz/ jsou Máchovým produktem. Koukněte se tam dnes a počtěte si. Například hned na HP, sekce "Na jakou cestu nás dnes uvrhnou post-svazarmovci?", kdybych to tady citoval, smažou mě... Přijde vám ten člověk normální?

+1/−1
19.3.2016 17:01

Z47d35e78n26e67k 11H54l79a89d83i36k 5355476840

Pokud myslite Machuv výpotek, tak to ani zadny pilot poradne není ale prachsprosty psychopat.

0/0
19.3.2016 17:38

D95a57v59i64d 59P83e68t39r94l24í31k 4306696706114

Promiňte, ještě jsem zapomněl - děkuji, že jste mi odpověděl, předpokládám, že jde o odpověď na moji otázku. níže. R^

0/0
19.3.2016 16:50

L36a73d88i66s51l28a32v 57S44o75u60k35u37p 9257959667887

Níže jsem odpověděl taky :-)

0/0
19.3.2016 16:53

F70i61l80i52p 82V42a50l72d88e87r 1708288424984

Takže co lze všechno vyvodit z videa, informací z flightradar24, zpráv, zvukového záznamu komunikace (pakliže je autentický), ve velmi hrubých obrysech, bez záruky:

- Stroj je pouze 5 let starý.

- Povětrnostní podmínky byly nepříznivé, posádka se intenzivně zajímala o situaci.

- První pokus o přistání se nezdařil, byl přerušen ve výšce cca. 1700 ft (1000 ft nad terénem), stroj stoupal rychlostí 2300 fpm. Po tento moment je k dispozici na webu komunikace s řízením provozu, žádné anomálie.

- Následovaly 2 hodiny letu, kdy po několika manévrech stroj více než hodinu letu kroužil v "holding patternu", poté šel rovnou na přiblížení a přistávací manévr.

- Není k dispozici informace, že by v mezičase stroj hlásil problémy (technické nebo jiné).

- Druhý pokus o přistání byl přerušen v prostoru sestupové dráhy ve výšce cca. 1550 ft. (500 ft nad terénem), letadlo začalo stoupat rychlostí cca. 3400 fpm, přičemž získávalo plynule i dopředenou rychlost (až do nárazu). 10 až 20 vteřin před nárazem stroj prudce začal klesat - podle videa se při tom naklonil na bok o 90 stupňů.

- Letadlo dopadlo na zem vcelku (vedle přistávací dráhy), rozpad stroje byl způsoben až nárazem.

- Obrovské ohnivé koule dokazují jisté množství paliva v nádržích.

+1/0
19.3.2016 16:23

K71a59r65e67l 63L65a64n45g58r 2322687920228

Paliva může mít plné nádrže, ale nechytne ani omylem. Hoří pouze kerosinové páry.

0/0
19.3.2016 17:21

F41i60l20i93p 28V63a95l92d53e73r 1448468124364

Děkuji za upřesnění, obdobně je na tom např. nafta (viz srážka vlaků v Paddingtonu, rok 1999). Já jen chci jen podtrhnout ta dvě slova "jisté množství"...

0/0
19.3.2016 17:40

J84a98n 44S89l17a71d85k71y 8633187825958

jako sorry, ale dve hodiny krouzit ve vzduchu? snad cekal na lepsi pocasi? proc pro jistotu nezaletel na jine letiste, kdyz mohl dve hodni krouzit pred pristanim, pilot mohl katastrofe predejit...

+2/0
19.3.2016 16:21

M93a39r15t93i27n 85U28l95e90h50l30a 4941574858

Jestlipak uz Putin obvinil zapadni imperialisty ze sabotaze ruskeho navadeciho systemu ?:-P

+2/−7
19.3.2016 16:10

D80a88v76i41d 11P71e70t22r89l11í21k 4296426176234

Tohle už je jenom trapné. Možná jste na tuhle hlášku hrdý, protože jste na ní pracoval poslední hodinu, ale sám dokazujete, ona obvinění jsou zpravidla spíše opačného směru.

+5/−4
19.3.2016 16:14

L95a70d12i32s41l90a41v 83F70r76y49d17r96y42š66e22k 9263939268314

Zatím pouze ulehlu.:-P

0/−1
19.3.2016 17:05

P65a76v15e32l 11Č17e27r97n13ý 2327565736370

Ruský šlendrián, na Ruském letišti...Rv

+3/−23
19.3.2016 15:37

J94i78ř30í 87S86c44h89a20u86e54r 5984205393855

Škoda, že jste v tom letadle nebyl, bylo by o jednoho ubožáka na světě méně,na rozdíl od toho špičkového doktora a ostatních slušných lidí,které zabila ta nízkonákladovka a tato civilizace (která i vám umožňuje takovéto výblitky s vědomím, že nebudete potrestaný, až na božím soudu...) šetřící všude a na všem.

Proč si myslíte, že dvě letadla zatímco tento dvě hodiny kroužil odletěla na rezervní letiště do Krasnodaru, který je 150 km daleko (15 minut letu). Protože to jsou další náklady, za které ponese odpovědnost i pilot - poplatky cizímu letišti, náklady na nepředvídané přistání a vzlet, takže je lepší riskovat a zabít nevinné lidi...

+5/−4
19.3.2016 15:46

M96a88r45t49i70n 14K78o67z97á15k 4804290649607

Jeden lepší než druhej...

+3/0
19.3.2016 16:17

D58a33v84i53d 59P57e24t35r73l35í84k 4586626156694

Jen technická - samozřejmě, že jediný, kdo má právo finálního rozhodnutí je kapitán, ale většinou už dnes celé plánování a podklady pro rozhodnutí dělají specialisté v dané letecké společnosti, takže:

1) Kapitán není tlačen do špatných rozhodnutí ze strachu z nákladů

2) Na druhou stranu, pokud se na to opravdu necítí, je jeho POVINNOSTÍ rozhodnout sám , bez ohledu na doporučení, protože on je tou odpovědnou osobou za životy lidí

0/0
19.3.2016 16:18

D98a13v90i24d 11P14e94t52r73l82í92k 4566226186954

No, je vaše věc, jestli ze sebe chcete dělat vola, ale doufám, že se pak přijdete omluvit, až bude publikován výsledek vyšetřování. Jenže ono to dopadne asi stejně, jako když tady lidé vašeho typu podobně uboze mluvili v případě havárie polského vládního letounu a kampak se nakonec všichni vypařili, když bylo vyšetřeno, jak papaláši to letadlo pod sebou sundali sami?

+2/−1
19.3.2016 16:21

O38t93t12a 52Z38a55b13i50l54a25n12s28k51ý 9641307553636

Ehm, vyšetřeno? Je to šest let a rusák odmítá Polsku ty trosky letadla vrátit z důvodu nevyšetření případu....!

0/−4
19.3.2016 16:53





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.