Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V Rusku havarovalo letadlo z Dubaje, zahynulo všech 62 lidí na palubě

Na letišti Rostov na Donu na jihu Ruska se časně ráno zřítil Boeing 737-800 dubajských aerolinií FlyDubai s 62 lidmi na palubě. Nehodu, při níž letoun minul přistávací dráhu a po pádu začal hořet, podle úřadů nikdo nepřežil. Na palubě byli převážně Rusové. Nehodu zřejmě způsobilo nepříznivé počasí na místě. Letiště zůstává uzavřeno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J68i70n69d55ř23i91c17h 69T95ů64m81a 1214872777818

Podle dostupných informací bych soudil na střih větru či boční poryv, ztrátu rychlosti a pád ve vývrtce při Go-around. Mohli tomu napomoci zatáčkou "po větru" nebo měli jen smůlu. Otázkou je, jestli se nepokoušeli o přistání, za podmínek, kdy vítr směrem i rychlostí překračoval provozní limity letounu. Jinak každý kapitán ve své kariéře zažije spoustu takových okamžiků, kdy musí rozhodnout, zda to ještě půjde či už ne. Právě u počasí se to někdy rozhoduje velmi obtížně. Pokud se ale rozhodne špatně, většinou zaplatí cenu nejvyšší.

0/0
21.3.2016 20:39

J85a79r60o83s95l94a41v 33K45a22d37l59e79c 5831159362121

Nízkonákladovka si nemůže dovolit jen tak přistát jinde...

+2/−2
20.3.2016 9:02

M96a87r56t98i53n 23K38o32z71á97k 4354710239687

Samozřejmě, že může.

0/0
22.3.2016 14:40

V50i86k20t81o49r 30Š59a65n92t36r46ů33č43e84k 2423373855904

Možná by bylo dobré vědět jací ruští cestující tam byli, pak by mohlo být jasnější proč dvě hodiny někde kroužil.....

+1/0
19.3.2016 22:02
Foto

V37l78a24s98t31a 81C41o65u32f60a33l 7957169619325

Za bezpečné provedení letu odpovídá PIC - Pilot In Command. Nikdo jiný.

+1/0
19.3.2016 20:08

J52a86n 71Z68e12m64a16n 6526407941301

2 hodiny kroužení po prvním abortu je spíše opravdu neobvyklé, palivo by zřejmě stálo porovnatelně s cenou přistání na náhradním letišti. Podle ATC byla poslední zpráva od pilotů "bye-bye".

0/0
19.3.2016 19:01

V62á29c79l52a89v 44C22i43b43u43l54k51a 9655372491835

velmi špatné počasí - srážky, poryvy větru. Jsou verze o střihu větru při přistávacím manévru. Šlo o druhý pokus o přistání po více jak dvou hodinách čekání na lepší počasí. Otázkou tedy zůstává, proč raději nezvolili jiné letiště.

+2/0
19.3.2016 17:45

K97a41r95e29l 84L11a89n97g70r 2672837360308

To je právě to. Místní let Aeroflotu SU1166 to zkusil 3x a pak mizel na Krasnodar asi měli jeho piloti dost rozumu i když před ním dva místní lety přistály. A to bylo chvíli před pádem tohoto letu.

0/0
19.3.2016 17:54

P35a82v13e10l 29M21o85r79a70v88e83c 1714275884977

Osobně bych měl 2 teorie, za a nezkušenost pilotů a za b tlak společnosti, většinou právě u nízkonákladovek se mnohem víc tlačí na úsporu a letět na jiné letiště znamená plno dalších nákladů, zpoždění dalšího letu, možné poslání další posádky a celkově vysoké náklady. Neříkám že to musí být ten případ a že tradiční aerolinky nešetří, ale u low-cost je to častější a ve větší míře.

+1/0
19.3.2016 17:55

I44v15o 41J61a80n18á54č98e98k 8103773281892

Dovolím si oponovat, jelikož měli palivo na 4,5h letu navíc oproti přímému letu, tak asi o ekonomiku nejde, to by měli palivo jen podle předpisů a ne takové množství navíc Nezkušenost po 5000 hodinách na daném typu letadla mi rovněž moc nesedí..

0/−2
19.3.2016 18:21

P53a28v75e38l 17M22o18r70a47v65e18c 1384975274377

Tak sice letadlo je určitě těžší a spotřebuje víc paliva když je plné, ale zase si myslím že v Dubaji je to palivo levnější tak se jím to možná vyplatí ale přistát na jiném letišti znamená extra peníze za přistání a start (protože pak by se museli zase přesunout na původní letiště) a také pozemní přepravu pro cestující atd, ty náklady určitě nejsou malé. Jinak 5000 sice není úplně málo, ale kapitán by měl mít víc.

+1/0
19.3.2016 21:05

I51v21o 57J66a22n90á62č64e35k 8313543221802

No nevím, cena je aktuálně něco kolem 5Kč za litr co si pamatuji. Jinak spíš bych řekl, že natankoval i na cestu zpátky. Jistě, přistání jinde s sebou vždy nese náklady, ovšem vyčkávání na okruhu také.

0/0
20.3.2016 14:49

J83i14n98d51ř92i94c35h 51T22ů55m63a 1144792377968

Pokud je naděje na zlepšení počasí a dostatek paliva, vždy má přednost vyčkávání před diverzí na jiné letiště. Nejde jen o náklady (i když hlavně) ale i provozní problémy - přeplánování letů, sloty, limity posádky atd.

0/0
21.3.2016 20:48

J49i33ř33í 82S89c26h56a86u52e20r 5164975903625

Ani to nezkoušejte... Už jsem to tu psal taky a zdejší expert, který má zřejmě nalétáno tisíce hodin u několika leteckých společností, mne ubezpečil, že piloti nejsou tlačeni k žádným úsporám...

+1/0
19.3.2016 18:40

P50a16v61e10l 36M85o43r65a65v44e12c 1914845394657

Tak je dobře že zde máme experta ;-D ale vím že třeba Garuda dřív měla program který odměnil piloty když spotřebovali míň paliva (taky po jedné havárii to zrušili)

+1/0
19.3.2016 21:08

P92e61t41r 63M65a25r12š97o71u31n 5635378266566

Experti z webu flightradar, se satelitnimi daty, tak to jo...

A nejakeho experta z materidousky idnes nema?dneska je uz vazne kazdej expert.

Jo a ja taky, kdyby nekdo mel problem :P

+2/−2
19.3.2016 17:18

D40a86v96i43d 87P71e48t12r14l53í50k 4626836666874

Nechci se hádat o expertech z iDnes, ale pokud jde o informace, které dnes dostanete v médiích, tak prakticky všichni berou poklady od FR24...

Mimochodem, nejde o "satelitní data", ale zdrojem je přímo FAA a pak (zejména mimo USA) o sledování transpondérů letadel přes ADS-B a MLAT.

+2/0
19.3.2016 17:26

P80e97t41r 27M30a59r58š73o44u35n 5475478176896

Proto komentuji nejen experta ale i uvedeny zdroj dat (samozrejme blbe novinarem)

+1/0
19.3.2016 17:34

D77a72v58i27d 18P35e57t14r57l95í66k 4276906576864

A tak... :-)

0/0
19.3.2016 17:39

M22a13r40t44i19n 90K32o32z19á94k 4964800229627

O tom, jak Flightradar24 funguje zjevně nemáte ani páru.

0/0
22.3.2016 14:43

F18r50a33n40t22i35š80e90k 44S74c41h40l75i50c44h59t13s 9675112851315

62 nebo 61?

Jedna žena odlet nestihla a v současnosti je stále v Dubai. V seznamu cestujících pravděpodobně figuruje. Z pekla štěstí!

Stroj byl pojištěn, ale nikoliv na 50, ale rovnou na 600 mil. USD.

0/0
19.3.2016 17:00

P32a17v13e97l 97M54o49r48a31v21e53c 1444515484557

Tak nevím proč by měl být pojištěn na 50 mega když stojí přes 90, ale 600 je hodně ale do pádu letadla musíte započítat plno jiných věcí krom letadla, reputaci, ztrátu zákazníků, odškodnění atd, ale je pravda že 600 je dost.

0/0
19.3.2016 18:03

L43a85d78i31s16l31a67v 65S13o78u25k81u87p 9597919387797

Úhel dopadu letadla vůbec neodpovídá pokusu o přistání. Možná porucha, možná divná chyba někoho z posádky. Zatím bych ale nevylučoval žádnou hypotézu, ani něco jako faktor "Lubitz" nebo "IS". Právě proto jsem se ptal na národnost (příp. náboženské vyznání pilotů), článek to neuvádí. Přecejen téměř čistě ruské složení pasažérů a arabská, i když obecně u těchto "ropno-arabských" aerolinek mezinárodní posádka, svádí k jistým myšlenkám. Dostalo se mi však jen povýšeného a bezobsažného poučení od světáckého burana machrujícího s anglicismy.

0/−1
19.3.2016 16:36

D35a40v85i43d 30P42e23t79r40l51í23k 4636866956334

Pokusu o přistání odpovídá nicméně průběh předtím, to, co popisujete nastalo až po jeho přerušení. V této fázi je letoun velmi náchylný na vzdušné jevy kolem něj a například prudká změna směru a rychlosti větru (což je typicky popsáno jako riziko spojené s přistáváním na tomto letišti), dokáže nadělat svoje. Asi víte, proč se přistává proti a nikoli po větru, například.

0/0
19.3.2016 16:43

J11i87ř26í 27S88c78h79a10u63e51r 5984285823725

Posádka čistě mezinárodní, což si myslím, je také špatně a v krizové situaci se to projeví. 1. pilot - Kypřan, nalétáno 5700 hodin, jeden z nejlepších (prý); 2. pilot - Španěl, nalétáno 5600 hodin.

Nedávno jeden pilot říkal, že podobné věci se budou opakovat častěji, protože dnešní piloti už se učí létat pouze s přehršlí automatů a jak přijde krize a ruční ovládání, je konec a druhý faktor 2. pilot prý dnes nemá moc šancí se zdokonalovat a stát se 1. pilotem.... Sám nevím, nenadávejte mi, pouze cituji nedávné výroky jakéhosi pilota...

+1/−1
19.3.2016 16:48

L61a88d38i81s72l18a20v 62S22o22u52k64u50p 9757789537117

Takže možná špatná komunikace těch "smíšených" pilotů. Každopádně černé skříňky se najdou a příčina bude snad vyjasněna.

0/−1
19.3.2016 16:57

D26a82v90i79d 98P43e74t49r10l55í40k 4316916306234

Skříňky se našly a komunikace, jakkoli jistě může být problém, by to být neměla, už proto, že jeden pilot je řídící a ten by měl být schopen to dotáhnout sám (trend se v poslední době poněkud mění, ale i tak...)

0/0
19.3.2016 17:03

P40a17v78e62l 83M80o23r86a22v48e75c 1134735334387

To je nevýhoda nizkonakladovek, málo zkušení piloti, 5700 a 5600 není nic extra, alespoň jeden by měl mít kolem 10000.

0/0
19.3.2016 16:58

D13a30v20i49d 82P45e90t91r62l54í63k 4426726616794

V nízkonákladovce? Kolikpak je povinný nálet na ATPL, abyste mohl být kapitán?

0/0
19.3.2016 17:09

P40a30v91e38l 34M43o95r25a68v29e12c 1944775414337

Tak jako třeba Emirates berou 1 důstojníka se 3000 nebo 4000 hodin (záleží na velikosti letadla s kterým letaly) takže kapitán tam asi nebude mít jenom 5000 hodin a někdo kdo má 10 - 15 tisíc bude stát víc než někdo z 5000, jinak limit určitě plní ale ten minimální.

0/0
19.3.2016 17:17

D39a10v25i71d 51P19e21t51r46l77í48k 4246256176294

Pro ATPL potřebujete 1500 a můžete být kapitán.

Piloti jsou dnes trénováni přímo aerolinkami a ten nálet získávají v tréningu, protože opravdu jen málokdo může získat povinný nálet a pak ještě typové zkoušky tak, že si to zaplatí sám. A to toho ještě hromadu nalétáte na simulátorech...

Jasně, špičkové aerolinky si asi koupí kvalitní piloty.

0/0
19.3.2016 17:33

D48a50v35i42d 18P54e21t44r98l93í17k 4156506296804

Jo, tak jsem se koukal a požadavky na kapitána u Emirates jsou (pokud jde o flying time):

- 7000 total (bez simulátorů)

- Z toho 3000 jako velící na vícepilotních letech, vícemotorových, turbínách, s maximální startovní hmotností alespoň 50 tun a výše

0/0
19.3.2016 17:39

P50a22v60e39l 24M63o27r10a19v70e29c 1774545604847

Tak dobře ne 10 tisíc, ale 7 000 je pořád víc než měli piloti havarovaného letadla. Takže jak jste napsal, špičkové aerolinky si zaplatí zkušenější piloty.

+1/0
19.3.2016 17:50

D28a80v18i48d 80P60e69t45r32l77í28k 4646256766444

As myslíte následující článek, za kterým stojí Pavel Mácha a převzal ho kde kdo:

http://aeronoviny.cz/html/piloti_strojnici.html

Doporučil bych vám přečíst i následující:

http://www.dreamer.cz/blogs/?p=73

A pak zejména tohle:

http://www.dreamer.cz/blogs/?p=381

Je to výživné čtení, které ledacos vysvětluje a uvádí na pravou míru. Sám si pak můžete dohledat další reakce na Internetu. Celé je to mimochodem krásná ukázka, jak lze dnes snadno na Internetu zaútočit a je-li to dostatečně líbivé, tak mít i slušný úspěch.

Ostatně právě http://www.aeronoviny.cz/ jsou Máchovým produktem. Koukněte se tam dnes a počtěte si. Například hned na HP, sekce "Na jakou cestu nás dnes uvrhnou post-svazarmovci?", kdybych to tady citoval, smažou mě... Přijde vám ten člověk normální?

+1/−1
19.3.2016 17:01

Z14d69e32n65e37k 35H62l85a91d65i31k 5495256710

Pokud myslite Machuv výpotek, tak to ani zadny pilot poradne není ale prachsprosty psychopat.

0/0
19.3.2016 17:38

D88a75v66i83d 24P74e35t96r11l48í29k 4796766376604

Promiňte, ještě jsem zapomněl - děkuji, že jste mi odpověděl, předpokládám, že jde o odpověď na moji otázku. níže. R^

0/0
19.3.2016 16:50

L95a97d11i33s73l65a58v 55S87o33u58k65u93p 9257829597217

Níže jsem odpověděl taky :-)

0/0
19.3.2016 16:53

F53i73l43i11p 61V79a10l11d18e17r 1678838464564

Takže co lze všechno vyvodit z videa, informací z flightradar24, zpráv, zvukového záznamu komunikace (pakliže je autentický), ve velmi hrubých obrysech, bez záruky:

- Stroj je pouze 5 let starý.

- Povětrnostní podmínky byly nepříznivé, posádka se intenzivně zajímala o situaci.

- První pokus o přistání se nezdařil, byl přerušen ve výšce cca. 1700 ft (1000 ft nad terénem), stroj stoupal rychlostí 2300 fpm. Po tento moment je k dispozici na webu komunikace s řízením provozu, žádné anomálie.

- Následovaly 2 hodiny letu, kdy po několika manévrech stroj více než hodinu letu kroužil v "holding patternu", poté šel rovnou na přiblížení a přistávací manévr.

- Není k dispozici informace, že by v mezičase stroj hlásil problémy (technické nebo jiné).

- Druhý pokus o přistání byl přerušen v prostoru sestupové dráhy ve výšce cca. 1550 ft. (500 ft nad terénem), letadlo začalo stoupat rychlostí cca. 3400 fpm, přičemž získávalo plynule i dopředenou rychlost (až do nárazu). 10 až 20 vteřin před nárazem stroj prudce začal klesat - podle videa se při tom naklonil na bok o 90 stupňů.

- Letadlo dopadlo na zem vcelku (vedle přistávací dráhy), rozpad stroje byl způsoben až nárazem.

- Obrovské ohnivé koule dokazují jisté množství paliva v nádržích.

+1/0
19.3.2016 16:23

K58a34r35e95l 66L29a26n50g15r 2392307770608

Paliva může mít plné nádrže, ale nechytne ani omylem. Hoří pouze kerosinové páry.

0/0
19.3.2016 17:21

F65i19l41i80p 28V88a18l36d13e93r 1588438284114

Děkuji za upřesnění, obdobně je na tom např. nafta (viz srážka vlaků v Paddingtonu, rok 1999). Já jen chci jen podtrhnout ta dvě slova "jisté množství"...

0/0
19.3.2016 17:40

J31a64n 58S89l71a51d75k10y 8403677285258

jako sorry, ale dve hodiny krouzit ve vzduchu? snad cekal na lepsi pocasi? proc pro jistotu nezaletel na jine letiste, kdyz mohl dve hodni krouzit pred pristanim, pilot mohl katastrofe predejit...

+2/0
19.3.2016 16:21

M39a93r12t67i13n 80U82l29e44h91l76a 4351494938

Jestlipak uz Putin obvinil zapadni imperialisty ze sabotaze ruskeho navadeciho systemu ?:-P

+2/−7
19.3.2016 16:10

D38a30v54i40d 75P61e48t28r94l85í55k 4496576366844

Tohle už je jenom trapné. Možná jste na tuhle hlášku hrdý, protože jste na ní pracoval poslední hodinu, ale sám dokazujete, ona obvinění jsou zpravidla spíše opačného směru.

+5/−4
19.3.2016 16:14

L64a78d73i62s13l58a23v 33F44r89y77d60r98y65š39e87k 9333509768224

Zatím pouze ulehlu.:-P

0/−1
19.3.2016 17:05

P55a54v98e91l 65Č76e21r98n26ý 2227635326550

Ruský šlendrián, na Ruském letišti...Rv

+3/−23
19.3.2016 15:37

J44i79ř22í 12S72c46h45a24u95e20r 5494965113495

Škoda, že jste v tom letadle nebyl, bylo by o jednoho ubožáka na světě méně,na rozdíl od toho špičkového doktora a ostatních slušných lidí,které zabila ta nízkonákladovka a tato civilizace (která i vám umožňuje takovéto výblitky s vědomím, že nebudete potrestaný, až na božím soudu...) šetřící všude a na všem.

Proč si myslíte, že dvě letadla zatímco tento dvě hodiny kroužil odletěla na rezervní letiště do Krasnodaru, který je 150 km daleko (15 minut letu). Protože to jsou další náklady, za které ponese odpovědnost i pilot - poplatky cizímu letišti, náklady na nepředvídané přistání a vzlet, takže je lepší riskovat a zabít nevinné lidi...

+5/−4
19.3.2016 15:46

M62a65r96t32i98n 80K23o38z20á78k 4804950359477

Jeden lepší než druhej...

+3/0
19.3.2016 16:17

D24a17v32i36d 55P14e63t85r26l84í60k 4136416976584

Jen technická - samozřejmě, že jediný, kdo má právo finálního rozhodnutí je kapitán, ale většinou už dnes celé plánování a podklady pro rozhodnutí dělají specialisté v dané letecké společnosti, takže:

1) Kapitán není tlačen do špatných rozhodnutí ze strachu z nákladů

2) Na druhou stranu, pokud se na to opravdu necítí, je jeho POVINNOSTÍ rozhodnout sám , bez ohledu na doporučení, protože on je tou odpovědnou osobou za životy lidí

0/0
19.3.2016 16:18

D44a58v93i64d 36P58e43t28r88l63í51k 4426156686434

No, je vaše věc, jestli ze sebe chcete dělat vola, ale doufám, že se pak přijdete omluvit, až bude publikován výsledek vyšetřování. Jenže ono to dopadne asi stejně, jako když tady lidé vašeho typu podobně uboze mluvili v případě havárie polského vládního letounu a kampak se nakonec všichni vypařili, když bylo vyšetřeno, jak papaláši to letadlo pod sebou sundali sami?

+2/−1
19.3.2016 16:21

O31t75t20a 97Z10a88b86i23l51a95n84s75k48ý 9211717943486

Ehm, vyšetřeno? Je to šest let a rusák odmítá Polsku ty trosky letadla vrátit z důvodu nevyšetření případu....!

0/−4
19.3.2016 16:53





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.