Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Rusku havarovalo letadlo z Dubaje, zahynulo všech 62 lidí na palubě

Na letišti Rostov na Donu na jihu Ruska se časně ráno zřítil Boeing 737-800 dubajských aerolinií FlyDubai s 62 lidmi na palubě. Nehodu, při níž letoun minul přistávací dráhu a po pádu začal hořet, podle úřadů nikdo nepřežil. Na palubě byli převážně Rusové. Nehodu zřejmě způsobilo nepříznivé počasí na místě. Letiště zůstává uzavřeno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J11i18n18d31ř60i81c94h 63T37ů74m72a 1234442387668

Podle dostupných informací bych soudil na střih větru či boční poryv, ztrátu rychlosti a pád ve vývrtce při Go-around. Mohli tomu napomoci zatáčkou "po větru" nebo měli jen smůlu. Otázkou je, jestli se nepokoušeli o přistání, za podmínek, kdy vítr směrem i rychlostí překračoval provozní limity letounu. Jinak každý kapitán ve své kariéře zažije spoustu takových okamžiků, kdy musí rozhodnout, zda to ještě půjde či už ne. Právě u počasí se to někdy rozhoduje velmi obtížně. Pokud se ale rozhodne špatně, většinou zaplatí cenu nejvyšší.

0/0
21.3.2016 20:39

J37a63r38o77s27l43a10v 53K61a44d42l65e34c 5101749492921

Nízkonákladovka si nemůže dovolit jen tak přistát jinde...

+2/−2
20.3.2016 9:02

M23a31r28t75i28n 94K65o35z22á85k 4454520949777

Samozřejmě, že může.

0/0
22.3.2016 14:40

V37i48k82t96o55r 48Š48a33n43t48r72ů74č65e36k 2803293245434

Možná by bylo dobré vědět jací ruští cestující tam byli, pak by mohlo být jasnější proč dvě hodiny někde kroužil.....

+1/0
19.3.2016 22:02
Foto

V61l51a93s67t20a 71C70o38u26f91a80l 7907159759345

Za bezpečné provedení letu odpovídá PIC - Pilot In Command. Nikdo jiný.

+1/0
19.3.2016 20:08

J95a58n 67Z78e61m36a25n 6586747571521

2 hodiny kroužení po prvním abortu je spíše opravdu neobvyklé, palivo by zřejmě stálo porovnatelně s cenou přistání na náhradním letišti. Podle ATC byla poslední zpráva od pilotů "bye-bye".

0/0
19.3.2016 19:01

V20á91c23l45a20v 77C33i93b57u36l67k65a 9765532791635

velmi špatné počasí - srážky, poryvy větru. Jsou verze o střihu větru při přistávacím manévru. Šlo o druhý pokus o přistání po více jak dvou hodinách čekání na lepší počasí. Otázkou tedy zůstává, proč raději nezvolili jiné letiště.

+2/0
19.3.2016 17:45

K66a56r27e67l 24L76a26n97g57r 2292927970838

To je právě to. Místní let Aeroflotu SU1166 to zkusil 3x a pak mizel na Krasnodar asi měli jeho piloti dost rozumu i když před ním dva místní lety přistály. A to bylo chvíli před pádem tohoto letu.

0/0
19.3.2016 17:54

P86a92v51e57l 27M57o34r27a48v68e86c 1424775184677

Osobně bych měl 2 teorie, za a nezkušenost pilotů a za b tlak společnosti, většinou právě u nízkonákladovek se mnohem víc tlačí na úsporu a letět na jiné letiště znamená plno dalších nákladů, zpoždění dalšího letu, možné poslání další posádky a celkově vysoké náklady. Neříkám že to musí být ten případ a že tradiční aerolinky nešetří, ale u low-cost je to častější a ve větší míře.

+1/0
19.3.2016 17:55

I28v14o 86J25a93n78á96č90e60k 8793363221442

Dovolím si oponovat, jelikož měli palivo na 4,5h letu navíc oproti přímému letu, tak asi o ekonomiku nejde, to by měli palivo jen podle předpisů a ne takové množství navíc Nezkušenost po 5000 hodinách na daném typu letadla mi rovněž moc nesedí..

0/−2
19.3.2016 18:21

P93a52v22e92l 46M10o16r78a49v17e52c 1364415934797

Tak sice letadlo je určitě těžší a spotřebuje víc paliva když je plné, ale zase si myslím že v Dubaji je to palivo levnější tak se jím to možná vyplatí ale přistát na jiném letišti znamená extra peníze za přistání a start (protože pak by se museli zase přesunout na původní letiště) a také pozemní přepravu pro cestující atd, ty náklady určitě nejsou malé. Jinak 5000 sice není úplně málo, ale kapitán by měl mít víc.

+1/0
19.3.2016 21:05

I23v49o 59J55a58n21á20č41e34k 8243103921362

No nevím, cena je aktuálně něco kolem 5Kč za litr co si pamatuji. Jinak spíš bych řekl, že natankoval i na cestu zpátky. Jistě, přistání jinde s sebou vždy nese náklady, ovšem vyčkávání na okruhu také.

0/0
20.3.2016 14:49

J22i24n44d82ř63i81c15h 55T31ů85m36a 1984672607758

Pokud je naděje na zlepšení počasí a dostatek paliva, vždy má přednost vyčkávání před diverzí na jiné letiště. Nejde jen o náklady (i když hlavně) ale i provozní problémy - přeplánování letů, sloty, limity posádky atd.

0/0
21.3.2016 20:48

J77i55ř30í 24S64c57h40a14u31e24r 5114125683385

Ani to nezkoušejte... Už jsem to tu psal taky a zdejší expert, který má zřejmě nalétáno tisíce hodin u několika leteckých společností, mne ubezpečil, že piloti nejsou tlačeni k žádným úsporám...

+1/0
19.3.2016 18:40

P21a98v19e87l 90M43o65r53a69v31e85c 1714925864507

Tak je dobře že zde máme experta ;-D ale vím že třeba Garuda dřív měla program který odměnil piloty když spotřebovali míň paliva (taky po jedné havárii to zrušili)

+1/0
19.3.2016 21:08

P90e93t82r 43M64a21r19š58o52u62n 5315908106426

Experti z webu flightradar, se satelitnimi daty, tak to jo...

A nejakeho experta z materidousky idnes nema?dneska je uz vazne kazdej expert.

Jo a ja taky, kdyby nekdo mel problem :P

+2/−2
19.3.2016 17:18

D80a93v53i92d 55P22e97t44r64l12í17k 4156566686574

Nechci se hádat o expertech z iDnes, ale pokud jde o informace, které dnes dostanete v médiích, tak prakticky všichni berou poklady od FR24...

Mimochodem, nejde o "satelitní data", ale zdrojem je přímo FAA a pak (zejména mimo USA) o sledování transpondérů letadel přes ADS-B a MLAT.

+2/0
19.3.2016 17:26

P30e76t17r 48M20a48r80š46o89u58n 5785688456876

Proto komentuji nejen experta ale i uvedeny zdroj dat (samozrejme blbe novinarem)

+1/0
19.3.2016 17:34

D96a90v10i84d 58P26e37t39r59l94í52k 4846886866764

A tak... :-)

0/0
19.3.2016 17:39

M85a94r63t88i80n 44K23o21z51á29k 4954890449737

O tom, jak Flightradar24 funguje zjevně nemáte ani páru.

0/0
22.3.2016 14:43

F33r19a33n11t53i63š26e57k 87S28c39h96l34i34c31h58t32s 9705932511365

62 nebo 61?

Jedna žena odlet nestihla a v současnosti je stále v Dubai. V seznamu cestujících pravděpodobně figuruje. Z pekla štěstí!

Stroj byl pojištěn, ale nikoliv na 50, ale rovnou na 600 mil. USD.

0/0
19.3.2016 17:00

P69a97v33e31l 75M54o70r14a93v24e52c 1134305354937

Tak nevím proč by měl být pojištěn na 50 mega když stojí přes 90, ale 600 je hodně ale do pádu letadla musíte započítat plno jiných věcí krom letadla, reputaci, ztrátu zákazníků, odškodnění atd, ale je pravda že 600 je dost.

0/0
19.3.2016 18:03

L98a30d71i39s88l67a65v 65S63o56u22k64u88p 9797359537637

Úhel dopadu letadla vůbec neodpovídá pokusu o přistání. Možná porucha, možná divná chyba někoho z posádky. Zatím bych ale nevylučoval žádnou hypotézu, ani něco jako faktor "Lubitz" nebo "IS". Právě proto jsem se ptal na národnost (příp. náboženské vyznání pilotů), článek to neuvádí. Přecejen téměř čistě ruské složení pasažérů a arabská, i když obecně u těchto "ropno-arabských" aerolinek mezinárodní posádka, svádí k jistým myšlenkám. Dostalo se mi však jen povýšeného a bezobsažného poučení od světáckého burana machrujícího s anglicismy.

0/−1
19.3.2016 16:36

D73a75v10i86d 56P55e81t59r31l42í45k 4256186706404

Pokusu o přistání odpovídá nicméně průběh předtím, to, co popisujete nastalo až po jeho přerušení. V této fázi je letoun velmi náchylný na vzdušné jevy kolem něj a například prudká změna směru a rychlosti větru (což je typicky popsáno jako riziko spojené s přistáváním na tomto letišti), dokáže nadělat svoje. Asi víte, proč se přistává proti a nikoli po větru, například.

0/0
19.3.2016 16:43

J35i11ř85í 91S81c36h85a69u15e51r 5214665863735

Posádka čistě mezinárodní, což si myslím, je také špatně a v krizové situaci se to projeví. 1. pilot - Kypřan, nalétáno 5700 hodin, jeden z nejlepších (prý); 2. pilot - Španěl, nalétáno 5600 hodin.

Nedávno jeden pilot říkal, že podobné věci se budou opakovat častěji, protože dnešní piloti už se učí létat pouze s přehršlí automatů a jak přijde krize a ruční ovládání, je konec a druhý faktor 2. pilot prý dnes nemá moc šancí se zdokonalovat a stát se 1. pilotem.... Sám nevím, nenadávejte mi, pouze cituji nedávné výroky jakéhosi pilota...

+1/−1
19.3.2016 16:48

L45a60d40i49s76l13a42v 77S47o26u70k50u96p 9537519567947

Takže možná špatná komunikace těch "smíšených" pilotů. Každopádně černé skříňky se najdou a příčina bude snad vyjasněna.

0/−1
19.3.2016 16:57

D33a30v21i77d 95P97e98t67r92l67í34k 4886296686814

Skříňky se našly a komunikace, jakkoli jistě může být problém, by to být neměla, už proto, že jeden pilot je řídící a ten by měl být schopen to dotáhnout sám (trend se v poslední době poněkud mění, ale i tak...)

0/0
19.3.2016 17:03

P45a97v90e92l 68M21o75r91a91v18e39c 1454945384837

To je nevýhoda nizkonakladovek, málo zkušení piloti, 5700 a 5600 není nic extra, alespoň jeden by měl mít kolem 10000.

0/0
19.3.2016 16:58

D38a74v81i30d 98P88e90t74r46l91í46k 4806516246224

V nízkonákladovce? Kolikpak je povinný nálet na ATPL, abyste mohl být kapitán?

0/0
19.3.2016 17:09

P18a65v80e71l 58M14o83r39a79v12e40c 1224805414107

Tak jako třeba Emirates berou 1 důstojníka se 3000 nebo 4000 hodin (záleží na velikosti letadla s kterým letaly) takže kapitán tam asi nebude mít jenom 5000 hodin a někdo kdo má 10 - 15 tisíc bude stát víc než někdo z 5000, jinak limit určitě plní ale ten minimální.

0/0
19.3.2016 17:17

D69a24v38i28d 85P13e88t40r77l16í98k 4166536216264

Pro ATPL potřebujete 1500 a můžete být kapitán.

Piloti jsou dnes trénováni přímo aerolinkami a ten nálet získávají v tréningu, protože opravdu jen málokdo může získat povinný nálet a pak ještě typové zkoušky tak, že si to zaplatí sám. A to toho ještě hromadu nalétáte na simulátorech...

Jasně, špičkové aerolinky si asi koupí kvalitní piloty.

0/0
19.3.2016 17:33

D96a62v82i35d 37P66e86t90r53l53í57k 4716516186274

Jo, tak jsem se koukal a požadavky na kapitána u Emirates jsou (pokud jde o flying time):

- 7000 total (bez simulátorů)

- Z toho 3000 jako velící na vícepilotních letech, vícemotorových, turbínách, s maximální startovní hmotností alespoň 50 tun a výše

0/0
19.3.2016 17:39

P57a89v15e31l 62M28o94r48a34v81e40c 1594805654157

Tak dobře ne 10 tisíc, ale 7 000 je pořád víc než měli piloti havarovaného letadla. Takže jak jste napsal, špičkové aerolinky si zaplatí zkušenější piloty.

+1/0
19.3.2016 17:50

D91a67v42i27d 28P14e83t24r54l19í26k 4706806556434

As myslíte následující článek, za kterým stojí Pavel Mácha a převzal ho kde kdo:

http://aeronoviny.cz/html/piloti_strojnici.html

Doporučil bych vám přečíst i následující:

http://www.dreamer.cz/blogs/?p=73

A pak zejména tohle:

http://www.dreamer.cz/blogs/?p=381

Je to výživné čtení, které ledacos vysvětluje a uvádí na pravou míru. Sám si pak můžete dohledat další reakce na Internetu. Celé je to mimochodem krásná ukázka, jak lze dnes snadno na Internetu zaútočit a je-li to dostatečně líbivé, tak mít i slušný úspěch.

Ostatně právě http://www.aeronoviny.cz/ jsou Máchovým produktem. Koukněte se tam dnes a počtěte si. Například hned na HP, sekce "Na jakou cestu nás dnes uvrhnou post-svazarmovci?", kdybych to tady citoval, smažou mě... Přijde vám ten člověk normální?

+1/−1
19.3.2016 17:01

Z94d70e81n86e11k 77H52l35a25d77i71k 5805526750

Pokud myslite Machuv výpotek, tak to ani zadny pilot poradne není ale prachsprosty psychopat.

0/0
19.3.2016 17:38

D55a11v80i97d 84P21e40t53r46l33í13k 4136796876594

Promiňte, ještě jsem zapomněl - děkuji, že jste mi odpověděl, předpokládám, že jde o odpověď na moji otázku. níže. R^

0/0
19.3.2016 16:50

L81a71d60i52s63l98a52v 58S13o22u79k75u89p 9697459747387

Níže jsem odpověděl taky :-)

0/0
19.3.2016 16:53

F37i22l72i21p 40V59a49l11d95e71r 1678788164224

Takže co lze všechno vyvodit z videa, informací z flightradar24, zpráv, zvukového záznamu komunikace (pakliže je autentický), ve velmi hrubých obrysech, bez záruky:

- Stroj je pouze 5 let starý.

- Povětrnostní podmínky byly nepříznivé, posádka se intenzivně zajímala o situaci.

- První pokus o přistání se nezdařil, byl přerušen ve výšce cca. 1700 ft (1000 ft nad terénem), stroj stoupal rychlostí 2300 fpm. Po tento moment je k dispozici na webu komunikace s řízením provozu, žádné anomálie.

- Následovaly 2 hodiny letu, kdy po několika manévrech stroj více než hodinu letu kroužil v "holding patternu", poté šel rovnou na přiblížení a přistávací manévr.

- Není k dispozici informace, že by v mezičase stroj hlásil problémy (technické nebo jiné).

- Druhý pokus o přistání byl přerušen v prostoru sestupové dráhy ve výšce cca. 1550 ft. (500 ft nad terénem), letadlo začalo stoupat rychlostí cca. 3400 fpm, přičemž získávalo plynule i dopředenou rychlost (až do nárazu). 10 až 20 vteřin před nárazem stroj prudce začal klesat - podle videa se při tom naklonil na bok o 90 stupňů.

- Letadlo dopadlo na zem vcelku (vedle přistávací dráhy), rozpad stroje byl způsoben až nárazem.

- Obrovské ohnivé koule dokazují jisté množství paliva v nádržích.

+1/0
19.3.2016 16:23

K27a69r62e64l 34L18a81n98g26r 2522877100318

Paliva může mít plné nádrže, ale nechytne ani omylem. Hoří pouze kerosinové páry.

0/0
19.3.2016 17:21

F94i50l94i77p 18V94a89l39d68e57r 1108428694634

Děkuji za upřesnění, obdobně je na tom např. nafta (viz srážka vlaků v Paddingtonu, rok 1999). Já jen chci jen podtrhnout ta dvě slova "jisté množství"...

0/0
19.3.2016 17:40

J80a94n 29S45l46a85d52k27y 8213657605638

jako sorry, ale dve hodiny krouzit ve vzduchu? snad cekal na lepsi pocasi? proc pro jistotu nezaletel na jine letiste, kdyz mohl dve hodni krouzit pred pristanim, pilot mohl katastrofe predejit...

+2/0
19.3.2016 16:21

M75a21r84t34i71n 88U45l18e54h32l87a 4751764498

Jestlipak uz Putin obvinil zapadni imperialisty ze sabotaze ruskeho navadeciho systemu ?:-P

+2/−7
19.3.2016 16:10

D46a64v26i37d 91P10e53t23r61l62í79k 4656456826204

Tohle už je jenom trapné. Možná jste na tuhle hlášku hrdý, protože jste na ní pracoval poslední hodinu, ale sám dokazujete, ona obvinění jsou zpravidla spíše opačného směru.

+5/−4
19.3.2016 16:14

L38a89d40i12s96l19a65v 66F79r21y91d87r46y75š14e28k 9793989818694

Zatím pouze ulehlu.:-P

0/−1
19.3.2016 17:05

P25a34v21e22l 47Č11e22r40n28ý 2887885786160

Ruský šlendrián, na Ruském letišti...Rv

+3/−23
19.3.2016 15:37

J27i23ř30í 89S66c20h81a65u52e33r 5494545333485

Škoda, že jste v tom letadle nebyl, bylo by o jednoho ubožáka na světě méně,na rozdíl od toho špičkového doktora a ostatních slušných lidí,které zabila ta nízkonákladovka a tato civilizace (která i vám umožňuje takovéto výblitky s vědomím, že nebudete potrestaný, až na božím soudu...) šetřící všude a na všem.

Proč si myslíte, že dvě letadla zatímco tento dvě hodiny kroužil odletěla na rezervní letiště do Krasnodaru, který je 150 km daleko (15 minut letu). Protože to jsou další náklady, za které ponese odpovědnost i pilot - poplatky cizímu letišti, náklady na nepředvídané přistání a vzlet, takže je lepší riskovat a zabít nevinné lidi...

+5/−4
19.3.2016 15:46

M93a80r63t97i95n 29K58o97z26á51k 4384890659907

Jeden lepší než druhej...

+3/0
19.3.2016 16:17

D76a77v11i14d 74P73e26t84r47l17í97k 4426386466754

Jen technická - samozřejmě, že jediný, kdo má právo finálního rozhodnutí je kapitán, ale většinou už dnes celé plánování a podklady pro rozhodnutí dělají specialisté v dané letecké společnosti, takže:

1) Kapitán není tlačen do špatných rozhodnutí ze strachu z nákladů

2) Na druhou stranu, pokud se na to opravdu necítí, je jeho POVINNOSTÍ rozhodnout sám , bez ohledu na doporučení, protože on je tou odpovědnou osobou za životy lidí

0/0
19.3.2016 16:18

D78a86v72i52d 30P57e42t32r68l40í79k 4896756836394

No, je vaše věc, jestli ze sebe chcete dělat vola, ale doufám, že se pak přijdete omluvit, až bude publikován výsledek vyšetřování. Jenže ono to dopadne asi stejně, jako když tady lidé vašeho typu podobně uboze mluvili v případě havárie polského vládního letounu a kampak se nakonec všichni vypařili, když bylo vyšetřeno, jak papaláši to letadlo pod sebou sundali sami?

+2/−1
19.3.2016 16:21

O34t74t43a 14Z64a48b58i74l38a48n11s86k82ý 9311697593536

Ehm, vyšetřeno? Je to šest let a rusák odmítá Polsku ty trosky letadla vrátit z důvodu nevyšetření případu....!

0/−4
19.3.2016 16:53





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.