Diskuze

Modré čáry města uklidí, řešením jsou ale podzemní garáže, říká urbanista

Řada českých měst rozšiřuje zóny placeného parkování, což je podle urbanisty Ivana Kaplana logickou snahou pročistit zahlcený veřejný prostor. „Modré čáry ale nepředstavují navždy jediné řešení,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz. Budoucnost vidí v masové výstavbě podzemních garáží a v důraznější motivaci k využívání městské hromadné dopravy.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

K46a76r19e32l 72D27r47d56a

15. 3. 2016 17:00

Ročenka pražské dopravy TSK za rok 2014:

Poměr MHD a IAD, 57% ku 43%. Nebo MHD 43%, IAD 33%, cyklisté 1%, chodci 23%.

Počet osobních aut v republice mírně stoupá. V Praze se počet aut od roku 1997 příliš nemění. Přepravní výkony od roku 2009 mírně klesají. Povedlo se vytěsnit nákladní dopravu z Prahy, dnes jde 92% přepravy za osobními auty. V širším centru automobilová doprava stále mírně klesá, ve vnější pásmu stoupá. Daří se tedy vytěsňovat IAD z centra. Celkový objem automobilové dopravy je od roku 2010 v Praze konstantní.

V pracovní den projíždí širším centrem 526 tis. osobních vozidel a vnějším pásmem 546 tis. os. vozidel. Obsazenost je 1,3. (Tedy, dle mých výpočtů, IAD přepraví v Praze denně cca 1,4 mil. cestujících. Jen metro přepraví 1,3 mil.)

Praha 1 zavedla parkovací zóny pro Nově Město v roce 1996. Obsazenost byla 90-95%. Respektovanost modrých zón kolem 60% a parkovacích hodin také jen 20%, později 50%. Řidiči na zóny z 50% zcela kašlali. V roce 2008 měly zóny Praha 1, 2, 3 a 8. Obsazenost klesla na 75%. Jsou tedy místa, co mají zóny zavedeny zbytečně. Respektovanost stoupla u modrých zón na 90%, u parkovacích hodin na 55%. Tedy, stále 1/2 řidičů parkuje a neplatí.

V modrých zónách je 36 tis. parkovacích míst. V zelených a oranžových 7 tis. míst. Ve smíšených 1,6 tis. míst. V Pražské památkové rezervaci je dále 10 tis. míst ve veřejných garážích, 5 tis. míst v neveřejných garážích a 3 tis. míst ve vnitroblocích.

P+R jsou ve 13 lokalitách a mají 3 tis. parkovacích míst. Přepočítávám obsazenost a vychází mi to na 100%. Zájem o P+R je tedy i o víkendech. Ale hlavně, v pracovní den je obsazeno a zájemci mají smůlu. Provoz stojí 30 mil. ročně a je ztrátový. Praha P+R dotuje 14 mil. ročně.

(Fajn, ale výroky Petra Čermáka a urbanisty z ČVUT v tom tedy nepoznávám.) ;-)

http://www.tsk-praha.cz/wps/portal/root/dopravni-inzenyrstvi/rocenky

0 0
možnosti

To je jen ukázka toho že je rozdíl text číst a textu porozumět. ;-)

0 0
možnosti

K47a33r13e18l 27D40r17d23a

14. 3. 2016 18:58

Vidím několik problémů. Pokud jsou poplatky za byt 3-4 tis. Kč, a to i v centru, je poplatek za garážové stání kolem 3 tis. Kč nemorální. Jako majitel bytu bych chtěl své peníze investovat a garážové stání si zakoupit trvale k bytu do OV. Samozřejmě s tím, že měsíční poplatek za služby by měl být pak do 500 Kč. Nevidím problém, aby developeři takovou službu nabídli. O nic by přece nepřišli. (Někdo tady uváděl, že se to v Bratislavě neosvědčilo. Proč?) Je tato forma garáží řešením "pro odborníky" nebo není?

Chceme zajisti dostatek volných krátkodobých parkovacích míst na povrchu, aby se dalo po Praze lépe jezdit. (Já se placení zcela vyhýbám. Rád jezdím po Praze v noci, kdy se po 18 hodině neplatí. Zneužívám nákupní centra. Znám fleky, kde se neplatí...) Neumím si představit, že v plné špičce platím dobrovolně parkovné. Jako že občas musím a měl by to platit můj zaměstnavatel, který to neřeší. Pro mě je to normální zlodějna. Okrádání řidičů. Nevidím v tom tu svobodu užívání IAD, která tady byla před zavedením zón. Nestojím o víc parkovacích hodin.

A když tady náhodou zavládne naprostá svoboda, Praha intenzitu IAD nepobere. Praha dělá vše pro to, aby se auty po Praze zbůhdarma nejezdilo. Naopak se uvažuje o zrušení Ječné, Žitné, Magistrály... o zklidňování dopravy. Což je v naprostém rozporu se záměrem, že vytěsníme šikanou auta z povrchu a bude se lépe jezdit. Ne nebude. Praha nestojí o jezdící auta v ulicích. Toleruje jen zajíždění rezidentů k bytu a pár bohatým řidičům zajíždění ke kanceláři. Ty cíle si pak odporují. Někdo tady lže.

A jsem dost často u Bulhara. Hrnou se sem auta od kanceláří. Nikdo nikam nezajíždí, neutrácí, nechce služby, obchody, restaurace. Zajet do centra a zaparkovat je přece neřešitelná ztráta času. Takže ta kolona se hrne z 95% ven Magistrálou na periferie a z Prahy. Zcela bez užitku, doprava pro dopravu, jen za cenu zamořeného životního prostředí v centru. Kocourkov. Těší mě, že to pak mají v ruce praví Kocourkovští z ČVUT.

0 0
možnosti

K49a68r68e27l 52D93r74d22a

14. 3. 2016 19:53

Ten odborník popisuje poptávku po garážích, která teprve vznikne a je třeba jí pomoc předraženým parkováním na ulici. Až to bude masová záležitost, že ceny garáží budou více přijatelné a město to i rádo zadotuje... (Ehm, první řidiči to tedy finančně odnesou. To je jako říct, všichni čekejte a nic nedělejte. A město je ztrátové, k dotacím bude mít vždy daleko. Na zateplení se fakticky žádné dotace nenašly...)

Zaráží mě, že ta poptávka podle "odborníka" údajně není již dnes. Podle toho, jak jsme vedli diskuse mezi řidiči, (když nám radnice chtěla stavět garáže před domem), poptávka tady je velká. Problém je pouze v přemrštěné ceně. Stále mám pocit, že řešením "odborníků" je přemrštěnou cenu řidičům postupem doby vnutit a ne nabídnout cenu přijatelnou.

ODS měla řešení v nadzemních garážích. Tím by srazila jejich cenu. Zhoršení kvality bytů, které by tím zastavěla, tedy znehodnocení cizího majetku, se považovalo za přijatelné. Že majitel bytu nemá nárok zpochybňovat stavbu na pozemku, co mu nepatří i když mu bude stavba clonit. A pak, má být takto vytvořen byznys radnice. Pouze parkovací stání k pronájmu. Nejde o garáže, které by si někdo mohl koupit a zhodnotit cenu svého bytu.

Potřeboval bych doložit, jak je to s tou poptávkou a formou vlastnictví garáží. Opravdu není zájem si garáže kupovat? (Za kolik se dají postavit?)

0 0
možnosti

J90a84n 72P28r14i98b98y17l

14. 3. 2016 10:54

Pan Urbanista bude spíše nějaký prostitut, který píše za peníze na objednávku.

"Zvyšuje se životní úroveň, obrat zboží, lidé více spotřebovávají, čímž přibývá odpadků. A toto vše se vrší v městském prostoru, který je zahlcený. Je jasné, že se musí postupně začít uklízet."

Jak to proboha souvisí? Na ulici jsou odpadky, tak musíme zakázat parkovat?

"Ve městech parkuje několik typů řidičů - handicapovaní, ti, kteří tam bydlí, ti, kteří tam podnikají a „cizinci“. Je potřeba postupně je začít „postupně vytěsňovat“. První na řadě jsou právě cizinci, kteří přijíždějí odjinud."

Aha. Takže další na řadě budou firmy, pak místní a nakonec bude třeba vytěsnit i invalidy? A kdo tam tedy bude žít? Cílem jsou vybydlené ulice? Pak bude urbanista spokojený?

"Například na Praze 3, kde bydlím, to už dobře funguje a lidé si to pochvalují."

Asi pán žije v jiné Praze 3, než jsem žil já. Lidé zóny nechtěli. Několikrát se jim podařilo plán radnice přerušit peticí, ale nakonec si radnice prosadila svou i přes odpor místních. Situace před zavedením zón na Praze 3 byla, že přes den bylo volno a večer přijeli místní a neměli kde zaparkovat, protože míst byl nedostatek. Namalováním modrých čas se kupodivu nic nezměnilo, ulice jdou dál stejně dlouhé a široké a parkovacích míst bylo stejně. Pro mě byl toto jeden z faktorů, proč už jsem na Praze 3 žít nechtěl a bydlení jsem pořizoval v jiné části.

"propagace zdravého životního stylu, chůze a cyklodopravy"

Za tohle by ten senila zasloužil pumpičkou do rekta. Nevím, jak mě zdravý životní styl, chůze a cyklodoprava pomůže ráno a odpoledne rozvézt děti, dopravit se do práce a odpoledne zase děti posbírat a dopravit domů i s nákupem.

Možná bych si mohl nákup pověsit na řídítka, jedno děcko posadit na štangli a druhé na nosič a nebo si dát každé ráno zdravou 10km procházku a odpoledne druhou. Dětem to prospěje.

0 0
možnosti

K14a60r66e20l 27D91r15d78a

14. 3. 2016 19:18

Dost mě zaráží, kolik aut se točí před osmou u naší základky. Škola nic moc. To jsou rodiče z okolí Prahy nebo místní lenoši, co by děcko nenechali jít 500 metrů pěšky?

Pak, škola končí v 13:00. Já chodím z práce kolem 17:00. Opravdu to funguje jak popisujete? Ráno rozvoz, odpoledne dovoz a nákup? Děti nejsou ve škole 9 hodin. Mně to časově nesedí.

Osobně jsem přešel na "zdravý životní styl" a hlavně víc chodím. Doporučuji.

0 0
možnosti

K91a77r23e72l 11D14r41d20a

12. 3. 2016 6:59

Pohled odborníka: je třeba vytvořit poptávku po podzemních garážích, aby se developerům vyplatilo do takových staveb investovat. Parkování zdarma na ulici je pak nekalou konkurencí. Modré zóny mají dva efekty: a) pomáhají vytěsnit návštěvníky a zajistí místním o něco lepší parkování, b) jsou šikanou města, aby si i místní našli jiné parkování a byli ochotni za parkování platit.

Jsem asi velký idealista, ale já stojím o parkování v garáži i když mohu vedle parkovat zdarma na ulici. Auto je v garáži chráněno před kriminalitou a vlivy počasí. Mám stále garantováno parkovací místo. Ježdění je pohodlnější. Proč proti mě město a odborníci rozjíždí zbytečně šikanu?

Jediné vysvětlení. Město nehodlá řešit službu pro obyvatele. Nestojí o garážové domy jako majetky SVJ. Má vzniknout byznys s pronájmem parkovacích míst. Aby se vyplatil, musí být ochota řidičů platit cca 3000 Kč měsíčně za místo. Podle mě město šikanou obyvatel kouká umožnit snadný zisk majitelům pozemků a provozovatelům garážových domů.

(Stále řeším jak umožnit život Pražana s příjmem cca 20 tis. měsíčně, co hodlá žít v centru Prahy, mít zde rodinu a auto. A to proto, aby Praha nevymírala.)

0 0
možnosti

Pohled odborníka je správný.

Váš přístup je sice také správný, ale nesystemový protože většina řidičů takhle nefunguje. A dokud bude možnost parkovat na veřejném prostoru zadarmo nebo směšnou sumu, tak to nikdy fungovat nebude. A větě o šikaně nerozumím - pokud vy jste zastánce garáží, pak tato snaha je neopak v souladu.

Pak už je to dost subjektivní pohled - samozřejmě že budou vznikat i ryze komerční projekty, na druhou stranu stanovéní ceny se dnes nedá absolutně určit, a i kdyby to bylo 3000 tak pro mnoho lidí to bude akceptovatelná suma. A naopak na spoustě míst může vzniknout parkování pouze v rámci stávajích objektů (třeba na Vinohradech už to část lidí pochopila a hojně vyuźívají typické vnitrobloky), a tam se pak jedná o jejich majetek.

Poslední věta je dost utopistická a mimo. Jako nejsme už v socialismu aby měl někdo na něco nárok, a pokud má někdo příjem jaký má, tak mu musí přizpůsobit životní standart. A pokud má někdo v Praze 20 tis, tak potom pochopitelně nemůže bydlet v centru už jenom kvůli ceně nemovitostí.

0 0
možnosti
Uživatel požádal o vymazání
0 2
možnosti
Uživatel požádal o vymazání
0 2
možnosti

K28a41r19e38l 95D73r54d53a

11. 3. 2016 15:38

Praha od 1.4.2016 zdražila parkování na dvojnásobek. Víte to? Rezident za první auto zaplatí 1200 Kč ročně. Pak se zvedají parkovací hodiny na 80, 60 a 40 Kč za hodinu.

Usnesení a ceníky:

http://zastupitelstvo.praha.eu/ina2014/tedusndetail.aspx?id=271979

Web o parkování na zónách v Praze:

http://www.parkujvklidu.cz/parkuj-v-klidu/

0 1
možnosti

Není to sice dvojnásobek, ale zdražení to je. Na druhou stranu je to pořád zadarmo, 100 korun měsíčně...

0 1
možnosti

K61a17r91e92l 98D73r10d76a

11. 3. 2016 15:11

Zpráva z Prahy 7, 2/2016:

Zóna placeného stání generuje výnosy přes 42 mil. Kč. Ty však plynou magistrátuhl. m. Prahy a větší část (30 mil. Kč) slouží na pokrytí nákladů spojenýchs organizací a provozem zóny. Městská část dostává 50% podíl ze zisku (6 mil. Kč)a další 2,3 mil. Kč na náklady spojené s vydáváním parkovacích karet (údaje platnék r. 2015).

0 0
možnosti

Velmi povedený článek který říká některé neoblibené (ale nevyhnutelné) fakta nahlas. Modré zóny jsou pouze ždímačka na peníze, dopravní efekt mají minimální a tím jak se rozšiřují tak klesá nule. Budoucnost je přesně tak je uvedeno v článku - majitelé aut si budou muset zajistit vlastní stání (což ostatně každý normální dělá už dnes nebo se o to snaží) a uvolněný prostor poslouží té krátkodobé dopravní obsluze. Funguje to tak jinde, není potřeba vymýšlet ameriku a vlastní cesty řešení které nefungují.R^

1 4
možnosti

Historickou zástavbu ve městech plánujete jen vylidnit, nebo rovnou vybourat?

1 3
možnosti

Jo, můžete se zeptat v Chebu jak to dopadlo, když se omezilo parkování třeba na náměstí kr. Jiřího. Jak po několika měsících doslova řvali místní podnikatelé, že jim rapidně ubylo zákazníků a jak to skončilo. Že se z náměstí stalo mrtvé místo a že i ti soukromníci z tohoto místa zmizeli. Dnes je tam povoleno volné parkování na 2 hodiny, ale mám za to, že už je pozdě na nápravu. A při tom, se přímo kousek od náměstí nabízelo místo na výstavbu parkovacího domu, který by problémy s parkováním vyřešil.

4 1
možnosti

J40i42ř73í 80K60ü32h44r

11. 3. 2016 12:48

A kdo byl vlastníkem té parcely? A co za ní chtěl?

0 0
možnosti

J57o88s35e56f 29L60a63n43z

11. 3. 2016 11:49

Modrá zony jsou úžasný vynález.Líbí se mi jak kdejaký tupec , co má vzadu díru je expert na dopravu , a ze všeho nejlepší je , že rozlišují na pouze na řidiče co v místě bydlí a řidiče co dojíždějí za prací. Ale pokud jste třeba řemeslník a máte zakázku v modré zoně , máte docela problém a auto na P+R teoreticky můžete nechat, ale těžko metrem povezete materiál a nářadí...Poměrně přívětivý systém mají ve Vídni- v každé trafice si můžete koupit časové zaškrtávací karty a snima v modrých zonách parkovat , navíc na stání do 15 minut jsou karty zdarma a bez omezení množství. A taky lze pro řemeslníky získat kartu na vozidlo , i když je to poněkud administratině náročnější.

2 1
možnosti

V Praze je tez moznost jednorazovych karet, s postupem casu se mnozily smisene zony a vzdy jsou radove procenta nechna pro zasobovani na 15 minut.

Patnactiminutove karty zadarmo v Praze nejsou, ale nechci vedet, co by s nimi cesi dokazali vymyslet.

2 1
možnosti