- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Já jako učitel matematiky na střední škole s povinnou maturitou z matematiky souhlasím s tím, že se ale musí změnit výuka matematiky již od první třídy. Bohužel někteří mí žáci mají takové mezery ze základní školy, že připravit je na maturitu z matematiky s hodinovou dotací 2 hodiny týdně je téměř nemožné.
Jestli budou mít děcka takové matikáře, jako jsem měla já na SŠ, tak maturu neudělá nikdo. Díkybohu za pruďase matikáře ze základky, kterého jsme pro to nesnášeli, ale matiku jsme uměli perfektně. Vždycky říkal, že matematika ze základky je prostě základ.
První učitel na SŠ byl od slyšení dobrý, ale bohužel naše třída ho nedostala. Druhý něco zamumlal, něco napsal na tabuli a zbytek hodiny se divil, proč to nikdo nechápe. Při pokusech pomocí našich dotazů jsme byli za blbce a tím haslo. A někdy to dopadlo tak, že si s kluky povídali o Spartě. U testů jsme všichni protestovali, že to psát nebudeme. Já se naštěstí dokázala naučit sama z internetu. Třetí pouze opisovala co měla v učebnici, nebo v sešitě a mám silné podezření, že z toho i četla, jak se to počítá, po 20 letech, co učila matematiku. Testy u ní probíhaly tak, že stejný příklad, jako byl opsán z tabule do sešitu, byl i v testu a směl se používat sešit. Kamarádka, protože jako jediná se naučila ty příklady nazpaměť a neopisovala je, se přihlásila natěšeně na maturu z matematiky. Nemusím nikomu snad říkat, že to neudělala ani napodruhé.
Může mě někdo napsat, v jakých třídách se učí procenta = půjčky, úroky (?7. třída), trojčlenka, zlomky, rovnice o více neznámých, vzorce (?9. třída), mocniny (?9. třída). Pořád mě vychází, že maturanti často nezvládají ani matematiku základní školy, jeden učitel ze střední škole mi říkal, že musí opakovat zlomky, já vím, že studenti vysoké školy nezvládají trojčlenku. A jak se může učit matematika na střední či dokonce vysoké škole, když studenti nemají základy ze základní školy? Přece výuka navazuje?
Proto opakuji, minimum k maturitě je komplet znalostí ze základní školy. Že žák matematiku základní školy nezná, neřeším, ale maturant by jí znát měl.
Pane Hrbku,
nevidím vůbec žádný důvod, aby nemohla být vyzdvižena konkrétní osobnost, i když nebude mít maturitu a bude mít jen pár tříd základky. Pouze někteří si myslí, že všichni musí mít maturitu. Já si myslím, že kvalitní člověk může být i bez maturity. Pokud ovšem maturitu má, pak se vším všudy, tedy i s tou matematikou!
Tak ,pane Hajtmare,určitě.Sportovci,zejména v kolektivních sportech to nepotřebují.Kvalitním člověkem bez maturity byla třeba moje prababička.
Také znám spoustu velmi vzdělaných autodidaktů.
Ale obecně:Vzdělanost už neexistuje.Svět ovládá nevzdělanost/viz Konrad Liessmann Teorie nevzdělanosti.
Jediné pozitivní na tom může být, že to pak studenti vládě a politikům pěkně spočítají.
Matematika jest základ.Ale měla by se učit i estetika/vkus lidí už neexistuje/etnologie,politická geografie a historie.Bez klasického vzdělání nelze porozumět světu v souvislostech,rozporech. Studium není příprava firemního fachidiota.
Existuje.Je to vsechno prosviceny sluncem
Logicky myslet učí i latina, která vždycky tvořila na gymnáziích selekci: kdo prošel latinskou gramatikou, byl schopen studovat na univerzitě. Gymnazistům by měla být ponechána volba matematika - latina.
Hmmm. Na tu vyuku je ale omezený čas. IMHO bynnapříklad kurzy algoritmizace a formální logiky byly daleko lepší nákládání s časem než učení se mrtvému jazyku.
Škodlivější, než povinná, nebo nepovinná maturita z matiky je platba na žáka. Pak se každá škola snaží jich mít logicky co nejvíc. A ještě horší je, že prokazatelně špatné školy mohou působit dál! Viz Plzeň a další "školy" pro prominenty.
ma byt zrusena. Tedy ta platba na zaka.
Povinná maturita z matematiky je pro oběti našeho strašlivého škosltví - děti. Jen rána z milosti. Až na jednoho, všichni, kdo mě učili na ZŠ a SŠ matematiku chtěli jen pamatování vzorečků a otrocké používání naučených postupů. Za vývin vlastních, platných a konzistentních řešení jsem byl přímo trestán.
Škola dnes bohužel neučí používat hlavu, ale v zásadě papouškovat a jinak držet hubu. Pokud chceme něco udělat se školstvím, tak ten obor musí být atraktivní pro kvalitní osobnosti. Já jsem z 80% zažil na ZŠ a částečně i SŠ takové zamindrákované figurky, které měly ve své nadřízenosti a neomylnosti ivnestici ega až to bolí. Na mysl mi přichází angličtinářka trvající na výslovnosti slova "pleasure" jako "plížr". Když jsem ji dokázal, že nemá pravdu, dostal jsem za to trojku.
Nam zas na zemepise jedna ucitelka skalopevne tvrdila, ze Pluto je hvezda. Nevim ale, jaky z toho vyvodit zaver. Podle me jednotne testy muzou pomoct. Rodice budou mit srovnani skol, skoly budou muset zlepsit vysledky a ucitele se spatnymi vysledky u maturit budou odejiti. Je to mozna trochu naivni predstava.
Tímto krokem se pouze sníží požadavky na studenty u přijímaček na SŠ a zrovna tak u maturit. SŠ technického směru mají zákonitě jiné požadavky, než např. umělecké.