Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Německý řád podal několik žalob, chce hrad Sovinec i zámek v Bruntálu

Německý řád chce získat zámek v Bruntále, hrad Sovinec na Bruntálsku a několik školních objektů, které patří Moravskoslezskému kraji. O nemovitosti usiluje v šesti žalobách. Vedení kraje nároky řádu kategoricky odmítá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K52a67r14e86l 66N43a88p60i43e23r47a64l55a 2101770568416

Řekl bych, že je tady nasazena docela slušná sudeťácká a flanďácká úderka.

+1/0
2.3.2016 23:43
Foto

J67a34n 89Č98e58r93m22á97k 4389968605967

oni komunisté (a bohužel právě prezident Beneš jim v tom zdatně sekundoval) poškodili kdekoho. Místními přeživšími Židy počínaje... A místní krátkozrací pohrobci dělnickorolnického rudého uspořádání společnosti je za to ještě nyní i chválí... Oni komunisté si poradili i tam, kde nestačil ani Beneš se svými hanebnými dekrety (např. zákon Lex Schwarzenberg)... Bohužel pohrobků s rudým třídním anticírkevním a antišlechtickým myšlením bez ohledu na realitu mají stále mnoho...8-o

+2/−2
1.3.2016 21:30

K38a97r75e81l 50N36a54p42i14e25r86a54l37a 2931900928546

Hrrrrr na ně, děti!

0/0
2.3.2016 23:40

R76i38c28h87a48r77d 12N11o19v53a18k 8198736671152

drzim "nemeckemu" radu palce, necht stat vrati, co ukradl.

+5/−1
1.3.2016 17:14

J90o98s46e83f 48K87r73ů58p51a 4112982632188

WIKIPEDIE:

Zničující dopad na řád měl nástup nacismu. Řád patřil mezi jeho skalní odpůrce a trpěl rozsáhlým pronásledováním. V Československu na konci třicátých let poskytli němečtí rytíři zdarma některé své pozemky a objekty ve slezském pohraničí k obranným účelům a také půjčili státu peníze na výstavbu čs. pohraničního opevnění.(! )

Německé okupační orgány ihned po převzetí moci nad protektorátem (v pohraničí již dříve) nejdříve uvalily nucenou správu na majetek řádu a poté jej zkonfiskovaly. Po propuknutí druhé světové války byl řád krutě pronásledován, řada jeho členů (zejména mužské větve) byla nacisty vězněna, popravena nebo zavražděna (!) a řádový majetek byl nacisty konfiskován všude, kde pro ně byl k dosažení.

V zemích, které se po druhé světové válce ocitly pod nadvládou komunismu, pak následovalo po nacistickém pronásledování i pronásledování ze strany komunistů. Ačkoliv nešlo o německou, ale nadnárodní, protinacisticky zaměřenou a nacisty pronásledovanou organizaci, československé – komunisty ovládané – ministerstvo zemědělství v roce 1946 vyhlásilo konfiskaci majetku řádu podle Benešových dekretů a provedlo ji, ačkoliv mu to zakazovalo hned několik nařízení vlády (!)

V roce 1948 Nejvyšší správní soud v Praze konfiskace prohlásil za neodůvodněné a nezákonné a vydal rozhodnutí, podle kterého náleží konfiskovaný majetek stále řádu. Komunistický převrat ale znemožnil převzetí majetku řádem a komunistické úřady poté vyhnaly všechny rytíře německého původu ze země....

+7/−1
1.3.2016 16:28
Foto

J13a54n 31Č10e31r15m82á30k 4329788495597

mimochodem vážení, Řád německých rytířů je pouhý název, podobně jako Eidamský sýr či Olomoucké tvarůžky, případně jméno jako třeba Jan Čermák či Budvar... To nic nehovoří o národnosti členů a dokonce ani o zemi vzniku a už vůbec ne o nějakých nacionálních faktorech...

+5/−1
1.3.2016 15:39

L97i78b48o26r 11M34o93h51o28u48t 3456937548182

Německé řády i němečtí neřádi ať třeba odškodní české vyhnance-běžence ze Sudet a taky ať Německo zaplatí válečné reparace.PS.Čistě náhodou,nechtějí tyto majetky zpeněžit aby mohli živit současné migranty,svoje vážené a milé hosty?

+1/−5
1.3.2016 14:48

T15o87m63á68š 45N46o78v48o92t16n98ý 6855197529629

Pokud je někdo Maltézský rytíř, neznamená to, že je Malťan. ;-)

+7/−1
1.3.2016 14:57
Foto

J31i70r75k67a 44O88u88l93i19c34k10ý 3737683661845

A majetek po odsunutých Němcích je asi co, vy reparace .....;-O

0/−1
1.3.2016 23:23

O15t84t15o 75H96a77l41í67ř 9193137228286

Opravte mne, jestli se mýlím, ale restituce znamená vydání církevního majetku do rukou církví, za nevrácené majetky byla dohodnuta finanční náhrada. Jaký majetek bude vydán, bylo stanovenou dohodou mezi státem a církví. Tak co chtějí církve vydat dalšího?Zejména římskokatolická církev působí krajně nenažraně. To chtějí shrábnout peníze a soudit se o to, co se dohodli, že jim nebude vydáno? V takovém případě by dohoda měla pozbýt platnosti pro její neplnění ze strany církví. Takže by neměly dostat ani korunu a soudit se o každý majetek zvlášť. O kolaborantech typu Řád německých rytířů ani nemluvím.

+3/−3
1.3.2016 13:36

J40o55s20e12f 47K84r97ů64p26a 4742272852738

Ano, mýlíte se.

Dohoda nespočívá v tom, že by existoval nějaký jmenný seznam, výčet co bude církvím (církvím, tedy nikoli pouze té katolické) vráceno. Případy, kdy je vlastnictví církve jednoznačné by měly být vyřešeny bez průtahů, sporné případy vyřeší soud. Tohle je tedy zřejmě právě ten sporný případ, který nemůže rozhodnout nějaký úředník, ale soud. Pro obě zúčastněné strany je to tak lepší.

+5/0
1.3.2016 14:38

O26t97t68o 58H21a45l15í78ř 9353317928116

V tom případě celá dohoda mezi státem a církví postrádá smysl a jsou to jen vyhozené peníze daňových poplatníků.

0/−2
1.3.2016 15:35

T13o75m65á53š 39N18e57b40o75j70s63a 3630242972353

V zakone je jisty obecny vycet kdy majetek vydan cirkvi nebude, a za to cirkvi prislusi financni nahrada. Napr. se jedna o pozemky zastavene stavbou ve vlastnictvi jineho vlastnika, treba fyzicke osoby. Zadny jmenovity seznam, toho co ma byt vydano vydan nebyl.Soudit se mohou o kazdy majetek, pokud jim vydan nebude, to je obecne pravo kazdeho jit k soudu. Jinak Nemecky rad je v jine pozici, nez jine cirkve, kde jim to vzal skutecne bolsevik. Tady byl majetek konfiskovan a restitucni zakon by se na ne vztahovat nemel. Proto se snazi zpochybnovat konfiskaci probehlou jeste pred bolsevikem.

+2/−1
1.3.2016 15:26
Foto

J20a86n 88Č32e60r42m97á60k 4919768235607

mýlíte se a to hned 2x...

1) ten, kdo byl nacisty perzekuován, zavírán a majetek mu byl jimi odňat se nenazývá kolaborant, nýbrž oběť a je poškozený, nikoliv viník... Proto by mu měl být majetek navrácen a to se všemi právy a poctami... Podobně jako Židovským obcím...

2) finanční kompenzace se týká majetku, který je dnes v centrech měst a ta jej nějak užívají a z povahy a logiky věci být navráceny nemohou, jedná se i o polnosti či lesy na nichž vznikly nějaké stavby, jedná se i o znárodněné (ukradené) podniky typu pivovarů a jiných podniků a zařízení...

Jinak zákon ukládá církvím se o svůj majetek přihlásit a doložit vlastnictví... A právě to církve konají... Stát pak onen majetek vydá, pokud se nenajde někdo, kdo vlastnictví onoho majetku relevantně napadne... Potom se buď subjekty dohodnou mezi sebou a nebo při rozhodne soud... A to je myslím v demokratické a právní zemi jediný správný a také běžný postup...

+4/0
1.3.2016 15:31

O30t88t18o 46H80a31l98í71ř 9443197388436

Zkuste se zamyslet a trochu si ověřit fakta. Historicky známé dopisy velmistra řádu Hitlerovi svědčí o tom, že se jedná o organizaci, která proti nacismu neměla zhola nic. Takže ji nelze označit za organizaci Velkoněmecké říši nepřátelskou. Tolik k těm obětem. I když dle vaší logiky bylo vedení SA taky oběťmi a poškozenými.

0/−3
1.3.2016 15:39
Foto

J49a37n 15Č94e96r47m78á93k 4669118145897

podobnými dopisy by mohl Hitler (ale třeba i Stalin či Gottwald) tapetovat... Nic to však nemění na faktu, že řád byl německou Říší poškozen o majetek, čest a někteří bratří zavřeni...

+2/−1
1.3.2016 15:44

O26t85t42o 92H95a19l96í47ř 9983567128426

Faktem jsou ty servilní dopisy. Zbytek vaše představy.

+1/−2
1.3.2016 15:50
Foto

J34a89n 88Č13e46r29m25á74k 4769608885217

nikoliv. Jinak by se o to nevedl soud...

+1/−1
1.3.2016 15:54

O14t92t64o 94H39a44l66í62ř 9863137558636

Soud se dá vést o cokoli.

+2/−2
1.3.2016 15:55

T45o66m78á48š 10N40e94b50o80j13s61a 3710562892893

Tech soudu uz Rad vedl celou radu a dosud vsechny prohral, ted se chce oprit o restitucni zakon, ktery kdyz byl prijiman, tak se vsichni dusovali a tak zni i jeho zneni, ze se nebude vztahovat na krivdy zpusobene pred 25.2.1948

+1/0
1.3.2016 18:52
Foto

J29i81r88k25a 48O34u52l80i90c26k41ý 3517693221455

Všechny prohrál? Ale jděte ..... proč už tedy některé majetky vysoudili?

0/−1
1.3.2016 23:26

O79t46t85o 42H48a11l61í45ř 9363767308926

A jak to bylo s vedením SA? Já myslím, že byli taky poškozeni o majetek, čest a někteří zavřeni či dokonce popraveni.:-PHochu, hochu, zdá se, že jste církevní fanatik.

+1/−3
1.3.2016 15:54
Foto

J69a33n 89Č13e33r81m54á75k 4439158245407

a nebo vy proticírkevní?... Či vám nic neříká právo a spravedlnost?... A nebo jste ochoten si vymyslet kde co, jen abyste si ospravedlnil, proč církvím a jejich subjektům nedat vůbec nic a navíc pošlapal jejich čest či zásluhy, které mají pro tuto zem?... Nechovali se ostatně podobně komunisté (tím neříkám, že jím jste)?... A v zájmu této idei jste dokonce ochoten obětovat i zájem toho kraje, kterému může řád přinést stabilitu, pracovní místa a navíc charitní projekty, z nichž budou profitovat i místní lidé?... A vezmeme-li to do důsledku, pokud nemáte privatizační a majetkové zájmy na řádovém majetku či politické ambice (přičemž jsou vám lhostejné prostředky politického boje), pak by vám vlastně celý spor a především jeho výsledek měl být vlastně šumák... ;-D

+4/−1
1.3.2016 16:04

O25t20t24o 97H56a83l97í52ř 9803687668816

Co jsem si vymyslel? Dopisy velmistra řádu Hitlerovi?Četl jsem je mezi dokumenty vztahujícími se k II. SV. Zdroj teď přesně nevím, ale byla to ukázka servility a kolaborantství. Ty dopisy byly skutečné, tuším, že jsou v archivu v Berlíně. Odkazoval tu na ně v diskuzi i někdo jiný. Snad bude vědět zdroj. Zabavení majetku není důkazem ničeho, nacisté zabavili majetek i naprosto nepolitickým spolkům. A ještě pořád jste se nevyjádřil k SA? Byli podle vás také oběťmi a poškozenými?

+1/0
2.3.2016 8:27
Foto

J34i69r56k50a 28O30u52l87i71c14k58ý 3217673351385

Řád německých rytířů kolaboroval s kým, že jsem tak smělý? Považujete fyzickou likvidaci mnohých řeholníků a úplné zcizení jejich majtku nacisty za projev kolaborace?

Vy budete pěkně rudej fanatik. Rv

+2/−1
1.3.2016 23:24

O28t86t66o 68H45a41l71í12ř 9333907478476

To jste dost ujel vatikánský špehů. Z naší rodiny neměl nikdo nic společného s komunisty kromě perzekuce od nich - očekávám vaši omluvu. O jasných důkazech píšu opakovaně, nebudu se už opakovat - zkuste si najít dopisy velmistra řádu Hitlerovi a pak na základě jejich četby tady tvrďte, jaký to byl bojovník proti nacismu:-P

+1/−2
2.3.2016 8:30
Foto

J79i92r31k49a 88O64u32l31i97c21k97ý 3347243831705

Omluva? Prosím. Hned, jak vy se omluvíte všem, které jste v této diskusi označil za fanatiky.

Do té doby se nemám s rudým fanatikem o čem bavit.

+1/−1
2.3.2016 14:10
Foto

J51i53r15k64a 85O88u57l69i34c92k11ý 3977453921975

A abych nezapomněl. Nějaký odkaz na ty dopisy? A kde jsou jejich originály, aby šlo ověřit, že skutečně píšete pravdu?

0/−1
2.3.2016 14:12

M53i27r37o81s14l18a78v 82B18u31č12e13k 6173303751684

Paní Kazdová, ale vážně ... Rozumím tomu, že občanovi byl vnuknut pocit, že všelidové vlastnictví hradů - zámků - kostelů, jej osobně obohatí ... Tvrdím, že každý subjekt, (je-li to možné), má mít svého vlastníka, ten má mít starosti a odvádět Státu daň. Mne, jako občana, zajímá stav chodníku, čistota a osvětlení před domem. Nechápu Vaše obavy, kdo ty Zámky odveze, podobně Kostely ... Nevím jak Vy, já byl na Hluboké asi 4x, v zámku Bruntál 1x, ap. Sporné případy, nechť vyřeší soud - "Já osobně, žádné ukradené předměty - nemovitosti, vlastnit nechci" ! ...

+4/−2
1.3.2016 13:19

Z43d31e56ň10k59a 79K85a82z61d90o44v60á 6252945633

Leda tak kulový církevní restituce proběhly, většina objektů byla vydána, vyplácení nemalých peněz pokračuje.. atd. Tak co by kdo ještě chtěl?????

+3/−4
1.3.2016 12:26

J34a84n 15S23o53u17k86u12p 1654434746315

Toto ale vůbec nesouvisí s církevními restitucemi. ŘNR dlouhodobě požaduje navrácení všeličeho v ČR.

0/−2
1.3.2016 14:20

L55u63k85á54š 62B13r27a41n63d24e45j96s 2923465511981

Řád Německých rytířů není německou organizací, je to nadnárodní subjekt. Ihned po vzniku protektorátu byla na jeho majetek nacisty uvalena nucená správa, nato byla provedena konfiskace, neb šlo o subjekt nepřátelský říši.

ALE HLAVNĚ - když v r.1946 komunisty ovládané ministerstvo zemědělství nařídilo konfiskaci dle Benešových dekretů, bylo toto rozhodnutí v r.1948 zrušeno Nejvyšším správním soudem coby nezákonné a soud nařídil i navrácení všech majetků. Jenže to už byli u vesla komunisté a rozsudek prostě ignorovali. Nejvyšší správní soud byl následně zrušen, protože zákonnost rozhodnutí strany a vlády přece nebude podléhat kontrole...

Takže asi tak, není všechno černobílé...

+9/−3
1.3.2016 9:52

T52o26m43á31š 91N36e48b78o31j25s62a 3240362432543

No, Nemci za okupace zrusili vsechny spolky a tedy i rad. O tom, ze byli neprateli rise lze uspesne pochybovat, kdyz velmistr radu psal Goringivi a Hitlerovi a vyjadroval loajalitu. Stejne tak jsou doklady, ze Nemeckou armadu vitali z nadsenim. Podle dnesniho prava, by nejspise konfiskace asi neobstala, nicmene informace o zruseni konfiskace NSS je pekne zkreslena.Krome toho, ze nikdo nikdy skutecne rozhodnuti NSS,s vyjimkou jakehosi konceptu s rucnimi poznamkami, nevidel, tak konfiskaci ani NSS zrusit nemohl, protoze napadene nebylo rozhodnuti o konfiskaci, ale nejaka nasledna listina a prevzeti majetku. Navic rad, byt mel, tak nepodal zaloby k soudu podle specialniho zakona z roku 1946, aby dosahl navraceni majetku zabraneho Nemci zpet, takze nikdy nedoslo k obnove jeho vlastnictvi.

+3/−3
1.3.2016 10:33

O43t25t15o 63H36a96l15í89ř 9973227778316

Lžete, nejednalo se o subjekt nepřátelský říši. O tom svědčí mimo jiné servilní dopisy velmistra řádu Hitlerovi. Vy jste z řádu, že tak okatě lžete?

+1/−5
1.3.2016 13:38

O69t70t68o 25H60a69l45í12ř 9233277408986

Copak Čermáku - historická fakta se vám nehodí do krámu? Ty dopisy nezpochybnitelně existují. Svědčí podle vás o nepřátelském vztahu k Říši?;-D

+2/−1
1.3.2016 15:52

L62u37k46á74š 40B86r63a27n36d79e89j62s 2763415861721

Nepřátelským postojem k říši byla odůvodněna ona konfiskace. I to lze dohledat a je to tedy doložitelné. Dopisy? Ano, o některých vím, jen nemám důvod se domnívat, že to nebylo jako s Háchou, který, dokud mu to myslelo, cíleně pronášel projevy oslavující Říši/její představitele výměnou za propouštění studentů a politických vězňů z koncentráků... Kdoví, jak to bylo v těchto případech. Na rozdíl od Háchy tohle nevím..

+1/0
2.3.2016 10:32

M55i21r53o33s79l57a27v 18B60u55č46e63k 6663973511304

Sranda bude, až se olomoucké biskupství přihlásí o město Královec (německy Königsberg), dnešní - Kaliningrad. . Je jejím zakladatelem ... Historie je zajímavá ... Založil Přemysl Otakar II. Léta Páně 1255. Vydal k pohanským Prusům šířit křesťanství.

+4/0
1.3.2016 7:45

O97n73d64r72a 68P67á24t67e34k 8243149424905

Německé řády místo aby organizovaly křížové výpravy se soudí o majetek. Holt rytířstvo už není co bývalo. Amen.

+6/−2
1.3.2016 7:14

M77i62l83o37š 57Ř39e66h15á86k 8756828797295

Karel IV., jehož jubileum letos slaví oficiálně celý stát, byl také německým císařem (?!)

0/0
1.3.2016 17:41

J65a79k41u27b 63Š69a80f48a41n77d67a 7325987851531

Já nevím, o čem tato diskuze je. Podle mě toto v tomto stadiu vůbec není věcí státu nebo kraje. Pokud byly nemovitosti zabaveny Říší (a je jedno, zda legálně nebo nelegálně), podle Benešových dekretů byly zabaveny Československem a staly se vlastně částí válečných reparací. Řád by se tedy měl v prvé řadě obrátit na německou vládu jakožto nástupce Říše a žalovat tam. Německá vláda se následně může s ČR dohodnout na nějakých krocích, třeba na výměně předmětných nemovitostí za nějaké německé. Ale Benešovy dektrety jsou zatím nezpochybněné a tedy jen tak to vydat nelze.

+5/−2
1.3.2016 7:13

M38i64r55o42s22l74a68v 77B83u79č38e49k 6213633921864

NEOBHAJUJI - Jenom pro úplnost pohledu - Po nacistickém pronásledování pokračovalo, ze strany komunistů. Nešlo o německou, ale nadnárodní, protinacisticky zaměřenou organizaci ... Ministerstvo zemědělství v roce 1946, vyhlásilo konfiskaci majetku řádu podle Benešových dekretů a provedlo ji, (ačkoliv mu to zakazovalo hned několik nařízení vlády). V roce 1948 Nejvyšší správní soud v Praze konfiskace prohlásil za neodůvodněné a nezákonné a vydal rozhodnutí, podle kterého náleží konfiskovaný majetek stále řádu. Komunistický převrat ale znemožnil převzetí majetku řádem a komunistické úřady poté vyhnaly všechny rytíře německého původu ze země. Musí rozhodnout soud, německá vláda s tímto nemá nic společného ...

+5/−2
1.3.2016 8:36

T87o89m88á47š 57N86o92v96o50t71n20ý 6395307159699

To je nějaký podivný princip.

Kdyby vaši předkové vlastnili v Sudetech nějakou menší fabriku. Tu by jim jako nepřátelům Říše zkonfiskovali Němci. Takže by se stala majetkem Reichu.

Po válce by to zabavilo Československo a v rámci znárodnění by si to ponechalo.

Proč byste se měl obracet na německou vládu a proč by do toho měla vstupovat výměna nemovitostí?

Němečtí rytíři jsou církevním řádem, není to žádná německá instituce.

+5/−2
1.3.2016 8:50

O35t39t80o 61H57a20l36í46ř 9163897208636

Protože zabavený majetek říše i říšských občanů byl a je považován za součást válečných reparací.

0/−1
1.3.2016 13:48

P42e83t41r 40O36b77r84l80í43k 2193965151803

Nejsem věřící , ale není základem církví potažmo víry oprostit se od světských statků?

+4/−3
1.3.2016 6:43

M77a62r45t71i13n 58F47r62a73n68t24i81š81e40k 7385770623515

ne. co tam máte dál

+2/−1
1.3.2016 11:46

O40t66t76o 39H63a66l40í78ř 9123527298876

Pak ještě papeže Františka, jehož jednání se tolik liš od hamižnosti českých představitelů církve. Svatí mužové by kvůli plnému bříšku vraždili, stejně jako v minulosti...

+2/−2
1.3.2016 15:43
Foto

J90a30n 82Č55e75r42m73á10k 4449868615257

ale no ták... to už se vážně dostáváme do říše demagogie?...

+2/−2
1.3.2016 15:52

O79t19t72o 25H54a94l53í51ř 9643557548746

Nikoli, do historie. Velmi reálné a velmi známé.

+2/−2
1.3.2016 15:55

D23a11v33i81d 15A71d78á44m20e54k 9792321603986

nenažraná církev, ti mají bydlet v chatrčích u kostela a pojídat kobylky a modlit se. Ne se chovat jak mafiáni. Zabaví na našem území vše šeho se "dotkli", je to na našem území, beztak to postavili naši předci (možná za jejich chleba), a dopadne to tak, že top zabaví, starat se o to nebudou a pro veřejnost to přístupné nebude ;-O

+4/−6
1.3.2016 6:40

J84a61n 45S88o51u95k78u24p 1234824566675

Co konkrétně Řád německých rytířů (tj. žádná církev) ZABAVIL na našem území? Odmítnout jim návrat zámku a dalších (mnoha) statků na bruntálsku znamená popírat bitvu na Bílé hoře a její výsledky. O tom, že Řád zapříčinil, že vůbec něco v okolí Bruntálu dodnes je, ani nemluvě. Byli to Němci, kteří drželi celý kraj nad vodou, jenom se tak ze srandy podívejte, kolik Čechů bylo před válkou na tom území - v podstatě naprosté minimum. A navíc opravdu to má prt co společného s církví a jejími restitucemi, doplňte si vzdělání.

+6/−2
1.3.2016 7:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.