Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

100 POHLEDŮ NA ČESKO: Troleje a koleje u Tábora

V posledních 150 letech toho Česko zažilo hodně. Dvě velké světové války, průmyslový rozmach, hospodářské krize i obrovské přesuny obyvatelstva. To všechno mělo vliv na podobu měst i krajiny. Seriál iDNES.cz vám ukáže méně známé pohledy na některá místa v Čechách, na Moravě i ve Slezsku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J63a84n 11C95i20h91e29l67n34a 2770321681448

Tady je to místo na fotce.

https://youtu.be/p91bgBYiIGk?t=44m

0/0
7.3.2016 14:27

J79a78n 85Z60a55p23l40e42t72a57l 3768389885916

Když chcete fotit do takzvaného "stroje času", měli byste si pohlídat kromě stejného místa taky stejnou ohniskovou vzdálenost a stejné nasměrování fotoaparátu, pro profesionála by to neměl být problém, zkušenější amatér by to zvládl taky, ale chce to pozornější a preciznější práci.

+1/0
4.3.2016 23:00
Foto

V82í12t54ě92z97s19l65a81v 89K23l43o90z17í48k 3361549624977

Ano, Křížík se obrací v hrobě když vídí regínu na své chloubě, tenkrát světové chloubě.

+1/0
4.3.2016 18:06

M11a83r41e66k 20H63r48u35b21y 6907902371348

Tak na tomhle snimku je skvele videt bourlivy rozvoj zeleznice v poslednich 150 letech ;-);-D

+1/−1
4.3.2016 11:18

O45l65d78ř83i34c59h 77J97a88n72e27č64e15k 8919156283931

v posledních 150 letech ano, v posledních 100 už tak moc ne.

nicméně - co je špatného na tom, že lokálka vypadá stejně jako před 113 lety, kdy byla postavena? to je běžné všude na světě.

+2/0
4.3.2016 11:22

B77o36h15u60s25l90a90v 53K72r97á74l90í61k 2871750709176

Co teprve kdyby bylo vidět, že tam sice jsou dráty, ale jezdí se tam už několik let jen na diesel.

+1/0
4.3.2016 13:50

M12i70r74e78k 73K51o15v43a77c46i46k 5831291281847

To je hrozný - kromě Podolí a Řípu (ten jsem ovšem nevěděl z který strany) jsem nepoznal vůbec nic... Ačkoliv jsem na většině těch míst alespoň jednou byl, tak se prostě nechytám :-/

0/0
4.3.2016 10:03

M71a42r55t40i24n 48K29r73á87t39k61ý 3606134165364

Pitomý stromy! :-P

0/0
4.3.2016 10:02

T83o51m92a96s 88S43v52o25b14o84d98a 5267475545537

trochu me mrzi, ze ty nove zabery se nesnazi co nejvice priblizit mistu originalni pozice fotografa ... zde je evidentni, ze byl podstatne blize kolejim a tim padem jinak situovany pohled ....

+7/0
4.3.2016 10:01

M69a52r78t88i28n 29K42r44á55t68k81ý 3966854495214

záleží i na optice, není to sranda trefit stejnou pozici, tak aby to vypadalo stejně. Ale to dá práci...

+1/0
4.3.2016 10:04

P89e12t36r 51N61i94v90n31i39c50k28ý 3272504555257

Souhlasím, ale když se iDnes na takový projekt dalo, trochu více snahy by neuškodilo.

+4/0
4.3.2016 10:09

M31a81r28t44i69n 18K81r23á86t16k51ý 3166464385164

Tak to s vámi nemůžu nesouhlasit.:-)

0/0
4.3.2016 10:30

L46u65k74a91s 93N96o89v95y 4914584785306

Mohli by to fotit na dobove fotoaparaty (aby byla sranda)

0/0
4.3.2016 10:59

I48v47a 98V11a90l88č40í46k10o77v51á 1789138171871

Elektrická dráha Tábor – Bechyně (též Bechyňská dráha, Bechyňka, Elinka, do poloviny 80. let trať 22e, do roku 1998/1999 trať 224, nyní trať 202) byla první elektrifikovanou tratí v Česku, kterou neřadíme mezi tramvajové, ale mezi železniční dráhy. V provozu je od 20. června 1903. Její délka je 24 km. Je napájena systémem stejnosměrného napětí 1500 V, trať má normální rozchod 1435 mm.

0/0
3.3.2016 18:56

E48r44i20k 88L53e92v33i14n62s51k58ý 8601274413855

Puvodne tam nebylo 1500V, ale 2x 700V. Proti kolejim, tedy zemi, mela jedna trolej +700V a druha -700V. V te dobe totiz nepovazoval Krizik za bezpecne tahat nad trati draty o vyssim napeti, tohle bylo vlastne podobne tramvaji, jen zdvojene.

+1/0
4.3.2016 11:12

P86a43v75e87l 15J59a27n16s90a 2165679241944

však na fotce je to dvojitý vedení vidět

0/0
4.3.2016 11:32

P88e85t18r 50H61a80v69r34á37n25e42k 9463597421379

Kdo máte zájem, koukněte do achivu Šechtl a Voseček. Na tomto odkazu najdete pohledy jak na elektrárnu, tak i most a je vidět i zmiňovaná tabačka. http://sechtl-vosecek.ucw.cz/cml/dir/railway1902.html

+2/0
3.3.2016 16:37

J22o15s24e51f 66H87l25i73n22o60m38a59z 3700464113268

Škoda, že tato trať vedoucí z Olomouce na Svatý kopeček, byla po atentátu na Heydricha nacisty srovnána se zemí a odvezena na Sibiř. Ale je chvalitebné, si tato dávno zapomenutá místa připomínat.

0/−1
3.3.2016 14:11

P46e48t55r 68H73a19v89r34á54n25e65k 9593277421509

;-) Z Olomouce na Svatý Kopeček???

+1/0
3.3.2016 16:31

P55e27t88r 92H84a90v25r56á17n72e22k 9953887321319

Bechyňská dráha, foceno od Čelkovic směrem na most přes Lužnici zvaný Elektrák (na fotce není vidět, ale je to ten rovný úsek trati). Vpravo pod mostem elektrárna s komínem napájela stejnosměrným proudem trať. V pozadí Tabačka, za soc. kasárna, teď pracák a sociálka.

0/0
3.3.2016 13:07

M35i97l95e97n13a 72N62o13v24a89n96s50k32a 4652567789209

První elektrifikovaná dráha? Proč tak sugestivní nápověda?! Tábor (trať na Bechyni)

0/0
3.3.2016 12:40

O42l81d53ř25i35c30h 90J48a95n61e23č11e12k 8339276773331

tak já bych bez té nápovědy neměl sebemenší tušení, protože jsem v těch místech nikdy nebyl ;-) takže bych si jen řekl 'hmm fakt netuším' (jak jsem si řekl při pohledu na obrázek před přečtením nápovědy) a podíval se sem, co už tu kdo napsal.

0/0
3.3.2016 17:54

B28o45h51u51s53l35a89v 70K11r28á16l83í17k 2641260779486

To všechno nafotil ten pan Scheufler, který se narodil roku 1950? A proč neuvádíte jména skutečných autorů?

0/0
3.3.2016 12:29

J88a25n 43V19a72c75a17, 63i76D10N89E23S87.73c33z 5546414371423

Vážený pane Králíku,

doporučuji si přečíst informace v rámečku a podívat se do některého z minulých dílů. Najdete tam i jméno autora historického snímku, pokud je tedy známé.

Přeji klidný zbytek dne

JV

+1/0
3.3.2016 14:33

P68e40t87r 55M63u54n33z11a83r 1645871959956

To bude odsud https://mapy.cz/s/tL5j

Podle profilu tratě. V těch budovách vzadu je nyní třeba úřad práce.

+1/0
3.3.2016 11:17

J32a62n 43S11t43o23d55o69l43a 7871760353100

Jo, a současný pohled bude velice odlišný, sám jsem netušil, že tak velká část Tábora byla postavena až tak pozdě.

0/0
3.3.2016 11:16

J57a23n 54S82t39o74d37o82l19a 7171100693790

Pohled na Tábor. Budova původně tabákovka, poté velení západního okruhu, tj. kasárna u nádraží.

+1/0
3.3.2016 11:14

P64a49v73e33l 98J87a13n92s89a 2345399311204

první el. tratí bylo spojení Tábor-Bechyně, takže někde tam, dle zástavby pravděpodobně poblíž Tábora

+3/0
3.3.2016 10:41

O27l81d72ř34i52c21h 30J62a96n19e56č10e35k 8229686223231

První elektrifikovaná železnice v Česku je jasná, ale kde podél ní, to fakt netuším :-)

+2/0
3.3.2016 10:40

L55u43k41a63s 58N16o94v20y 4884874315166

Pokud bych si musel tipnout, tak se jedná o nějakou prapůvodní tramvajovou trať na Barrandov. V dáli matně nevidíme Prahu a po levé straně jdou vidět filmové ateliéry (správně by měly být napravo, zřejmě omylem špatně a obráceně vyvolali negativ) :-P

+1/−7
3.3.2016 10:38

P66a88v25e61l 28Ř57a55p20e84k 7642886489265

Na těch starých fotkách mě fascinuje, že nikde nejsou stromy. Dnes je naše krajina mnohem zarostlejší, což je dobře, ale zase je likvidována masovým automobilismem.

+10/−2
3.3.2016 10:24

V66í39t 27B32r72z74o44b79o76h78a94t88ý 7550672753761

pane Řapku nezklamal jste, svůj masový automobilismus se Vám podařilo nacpat i pod článek, který s ním nemá nic společného. :-D

+4/−6
3.3.2016 10:51

H23a63n32a 98U56l39r30y41c48h16o64v22á 9120383908538

Ještě zapomněl přidat něco o psech, aby to bylo komplet. ;-D

+3/0
3.3.2016 11:00

P92e47t91r 75M76u87n25z22a85r 1355891199296

Ale jinak má pravdu, za posledních 200 let, má naše zem nyní nejvíc lesů.

+5/0
3.3.2016 11:06

J71i71ř88í 79B42o70r10o65v49i69č37k18a 8855826666193

To není tak jednoznačné, protože přírůstky lesů nejsou dány pouze novým zalesňováním, ale i změnami kultur na lesní plochy, kde lesní porost je již dokonce druhou (ne-li více) generací stromů, ale nikdo dosud nenechal kulturu změnit na lesní plochu. Tyto lesy zde zkrátka byly i dříve, ale nebyly v evidenci, nové mapování a pozemkové úpravy postupně uvádějí stav druhů pozemků do souladu s realitou, proto se může zdát, že se u nás zalesňuje vyšším tempem, než je skutečnost.

Ale máte pravdu, že se samozřejmě vysazují krom výše uvedeného i lesy nové.

0/0
3.3.2016 17:34

L31a77d48i87s50l95a18v 75H98r10ů35z47a 8191226300486

Ne, stačí ortofoto mapy, aby člověk jasně viděl, že se plochy lesů výrazně zvětšily.

(kontaminace.cenia.cz)

0/0
17.3.2016 0:17

V20í21t 76B43r75z42o68b67o89h87a52t76ý 7630662903141

On má spadeno taky na psy?

+2/0
3.3.2016 11:09

L57a12d64i57s51l31a77v 74H63r22ů80z42a 8441616560366

Vy jste nemocný, víte to?

0/0
17.3.2016 0:18

O49n87d97ř73e15j 32V43a88r18o80š96č62á52k 3404217413

Samozrejme, ze se jedna, bez dalsiho nutneho vysvetlovani, o Zastavku u Brna... uz vzhledem k zeleznici... Je jen smutne, ze se fotografovi, ktery, jak uz jsem uved,l je zanicenym sotousem, nepodarilo zachytit i salinu, kterou Brnaci na trat pokusne vypousteli, a v niz jako kondukterka pracovala i blahe pameti matka Franty Kocourka. Napad s pouzitim salin na zeleznici se vsak v Brne neujal, chopili se ho vsak obratne v Tabore a natahli mestskou drahu do Bechyne.

+3/0
3.3.2016 10:07

J18a30n 89Č16e57k72a96l 7879435114794

To je nějaký druh brněnského humoru? :-)

+6/0
3.3.2016 10:23

O63n61d36ř32e37j 40V26a37r75o68š26č97á35k 3684757483

To uz je jen setrvacnost :-)

0/0
3.3.2016 12:21

M70a34r24t31i32n 10B48r33e23j71c49h78a 3754890192401

Tak vzhledem k nápovědě si myslím, že je to Tábor.

Elektrická dráha Tábor – Bechyně (též Bechyňská dráha, Bechyňka, Elinka, do poloviny 80. let trať 22e, do roku 1998/1999 trať 224, nyní trať 202) byla první elektrifikovanou tratí v Česku, kterou neřadíme mezitramvajové, ale mezi železniční dráhy. V provozu je od 20. června 1903. Její délka je 24 km. Je napájena systémem stejnosměrného napětí 1500 V, trať má normální rozchod 1435 mm.

+5/0
3.3.2016 9:54

D14a52v79i36d 81P57o69l32á36k 7133450716901

pán je nabušený :D

0/0
3.3.2016 9:58

M31a63r46t81i34n 36B63r28e79j56c62h22a 3124190642891

Tak já jsem vláčkař a modelář. ;-)

+1/0
3.3.2016 10:27

K47a60r85e59l 85Š93ť81a88s48t65n22ý 2631919934297

A taky editor z wikipedie. A nebo naopak? Ctrl+C, Ctrl+V

+2/0
3.3.2016 10:49

P64e76t41r 90V17e12s95e51l63ý 8545215332946

Závist?

+1/−1
3.3.2016 11:53

L26u24b78o48š 14L41o88u51ž58e22n15s37k81ý 4570421673234

Bechyňská dráha. Ta nápověda byla jednoznačná

+3/0
3.3.2016 9:54

V98l36a84d37i97m45í69r 27S56c87h50e18u31f14l73e70r 4866726342856

Bechyňka, trať mezi Táborem a Bechyní, v pozadí Tábor. Fotka byla určitě pořízena brzy po výstavbě trati, trolejové vedení je ještě na dřevěných sloupech, asi provizorní (?).

+1/0
3.3.2016 9:48

J73i58ř60í 15C76í15s63a36ř 7635356549630

Provizorní nebyly, vydržely až do 40. let minulého století, kdy se měnilo napětí na 1500 V.

0/0
3.3.2016 10:01

O83n50d54r84e48j 66V28a77l18o30u57s53e48k 4430371177411

To tam furt vydrzelo 1,5kV do dnes? Podle polohy bych tipnul uz 22kV stridavych :-/

0/0
4.3.2016 11:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.