- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Murphy definoval: Co se může pokazit, to se pokazí!
I zhlédlo se v tom panstvo a s rozkoší to praktikuje..
Me prijde, ze se tu nadava na novou verzi inkluze uplne stejnym zpusobem, jakym se nadavalo na zavwedeni soucasne verze. A nyni je jakoby znicehonic soucasna verze v pohode, ale spatne je ta nova. Tipnu si, ze za pet let, az se budou pravidla znovu menit, diksuse tu bude staejna jako dnes. Lidi od natury neradi prijimaji zmeny.
není žádná stará verze inkluze... Je zcela nová podoba inkluze, která předpokládá, že více než 14 tisíc mentálně postižených dětí s IQ mezi 50 až 70 bude z praktických škol převedeno do běžných tříd základních škol. To je nová věc, nesrovnatelná s čímkoliv, co se v minulosti ve školství zavádělo...
Pečlivě jsem si pročetla dosavadní diskusi. Jsem jedním z učitelů, kteří hlasovali proti inkluzi. Proč? Učím přes 20 let. Nejsem začátečník bez zkušeností. 10 let jsem pracovala mimo školství v obchodní sféře. Myslím, že mám tedy pohled na tuto problematiku "z obou stran plotu". Dost lidí si tu plete pojem integrace a inkluze.
Integrace je začlenění jakkoli hendikepovaných do stávajícího systému. Ta probíhá průběžně už spoustu let. Integrovat mohu ty, kteří o to stojí a přizpůsobí se tomu, co nabízím. V mém případě - jsme bezbariérová škola, přijímám děti tělesně postižené (s osobním asistentem) a děti, které jsou OPPP diagnostikovány do "spodního pásma průměru" a mají snahu v rámci svých možností pracovat na maximum (bez pedag. asistenta). Problémem jsou děti s poruchou chování (jakoukoli) a poruchou autistického spektra. Tyto se integrují špatně, na asistenty peníze nejsou (pro tento školní rok jsem dostala 0,2 úvazku, tj. 10 hodin týdně. Je to jako plivnutí do moře.
Inkluze je vytvoření podmínek pro děti, které by teprve přišly (vím, co přijde? - ani náhodou). Pro přijetí nových dětí s různým typem postižení bych byla povinna vypracovat individuální plány výuky. Každému na míru. Jak mám vědět, čeho je takové dítě schopno dosáhnout? A upřímně - aby žáci 8. třídy např. řešili lomené výrazy a výrazy s proměnnou a druhý dle ind. plánu nebyl schopen spočítat příklad: "Dosaď x = 6 a vypočítej........-4 + x = ?" .... kde to jsme? Kam až budeme muset požadavkům na vzdělání ustoupit? To bude osmák počítat do tisíce a cokoli dalšího bude nad jeho chápání a přesto projde do devítky a dosáhne základního vzdělání?
Jsem proti systému, který zavírá oči před realitou života. A inkluze tak, jak je teď nastavená, je popřením všeho, o co většině učitelů jde. Aspoň si to myslím.
Představte si, že si zaplatíte kurz společenských tanců. S vámi a mnoha dalšími na vaší úrovni se tam dostaví i nějaký lehce retardovaný miloučký človíček. Trenér se samozřejmě dle honoráře bude do roztrhání těla věnovat všem tak, aby je dotáhl na stejnou úroveň, tedy prakticky bude skákat jen a jen kolem toho miloučkého retarda. Budete spokojeni se vzděláváním, kterého se účastníte? Namísto společenských tanců si představte kurz keramiky, jazykový kurz, nebo cokoliv podobného, co je o vzdělávání. Psychickou i třeba fyzickou zátěž pedagoga při takové výuce si probereme asi pod jiným článkem, to bude také zajímavé.
Rád bych reagoval na diskutující, kteří mi vyčítají, že za inkluzí chybně vidím jen začleňování dětí s lehkým mentálním postižením, tedy těch, které mají IQ od 50.
Jasně, že inkluze je širší pojem, ale nejproblematičtější částí je právě začlenění dětí s lehkým mentálním postižením do běžných tříd. Nevím, proč právě toto zlehčujete a opomíjíte. Nikdo nemá nic proti začleňování třeba postižených, což se dělo i bez novely zákona, nebo zdravých dětí z vyloučených lokalit, především romských, což také dosud probíhá. Problém je ale v tom, právě děti z vyloučených lokalit, a většinou romské, trpí lehkým mentálním postižením. Takže na jednu stranu je snaha tyto děti začlenit, ale na druhou stranu to dosud nebylo možné právě kvůli jejich postižení. Takže byl novelizován zákon, který to umožní. Ministerstvo školství navíc chytře zrušilo kategorii lehce mentálně postižení a zavedlo novou kategorii žáci se zvláštními vzdělávacími potřebami. To umožní začleňovat romské děti z vyloučených lokalit a tvářit se, že nejsou mentálně postižené, ale jen sociálně znevýhodněné. Statistika je ale neúprosná. Mentálně postižených, kteří mají být začleněni, je 14810. Do jaké kategorie budou začleněni a jak budou nazýváni, je už jedno. Výsledek bude ten, že mentálně postižení se budou vzdělávat společně se zdravými dětmi. A to vadí pedagogům i odborníkům, kteří naštěstí nejsou mentálně postižení a uvědomují si, jaký je skutečný smysl inkluze.
Devadesát procent učitelů proti "inkluzi"......Ozvali se lidé, kteří vědí a v tom prostředí se pohybují denně. Teď zase couvají ti chytrolíni, kteří to "vymysleli" a tak mlží něco o populismu a lžích. Bylo by potřeba poslat ty myslitele někam !
Aha, podle paní ředitelky nejde ve vzdělávacím sytému v prvé řadě o kvalitu vzdělání nýbrž o pestrost. Kdo by se nadál takové hlouposti od studovaného pedagoga ?! Potřebuje snad společnost nevzdělané , ovšem pestré stádo ?
přesně ta. Pestrost mají mimo školu, ve škole mají být co nejlepší podmínky pro vzdělávání. Ty tam za přijatelný peníz děti se specifickými potřebami nedostanou.
Není ekonomicky únosné, aby v bezplatném školství měl kdekdo osobního asistenta k ruce. Ať si ho tedy zaplatí jako nadstandard.
Expertů máme nadbytek, asistentů lehce retardovaných nedostatek. Nic snazšího, než personální přesun z místa přebytku do místa nedostatku. Ostatně tak se děje i v přírodě, která na to měla mnohem víc času.
Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) - opět další ziskovka bojující o svoje miliony ze státního rozpočtu?
A tady máte názory paní předsedkyně:
http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-s-klarou-laurencikovou-d4s-/domaci.aspx?c=A150923_155850_domaci_zt
Ne náhodou je pod rozhovorem podepsaná rovněž Zdeňka Trachtová.
„Děti s lehkým mentálním postižením budou mít stejné vzdělávací výstupy jako doposud, nedojde k tomu, že by musely nově zvládat stejné učivo jako jejich vrstevníci bez postižení,“
Už jsem si to přečelt 3x a pořád tomu nerozumím...
To znamená, že váš Franta s většinou ostatních dětí v páté třídě ZŠ bude během hodiny ČJ sledovat výuku Pepíka, jak se učí abecedu.