Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Experti: Praktické školy nekončí. Na inkluzi se lepí populismus a lži

Do škol se nahrnou stovky postižených dětí, praktické školy skončí a kvalita vzdělávání půjde dolů. To jsou podle České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání nejčastější mýty, které se šíří o společné výuce všech dětí. Podle organizace novela školského zákona od září změní zejména to, že děti s handicapem budou mít nárok na adekvátní pomoc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J26a18n 76N15o64v82á50k 4919369636430

Murphy definoval: Co se může pokazit, to se pokazí!

I zhlédlo se v tom panstvo a s rozkoší to praktikuje.. ;-(

+2/0
28.2.2016 17:16

P71a82v62e10l 78P25e39l69c 2559723845

Me prijde, ze se tu nadava na novou verzi inkluze uplne stejnym zpusobem, jakym se nadavalo na zavwedeni soucasne verze. A nyni je jakoby znicehonic soucasna verze v pohode, ale spatne je ta nova. Tipnu si, ze za pet let, az se budou pravidla znovu menit, diksuse tu bude staejna jako dnes. Lidi od natury neradi prijimaji zmeny.

0/−3
27.2.2016 11:03

R96a63d64o79v88a48n 87S65t38o61k18l23a45s63a 3179432516375

není žádná stará verze inkluze... Je zcela nová podoba inkluze, která předpokládá, že více než 14 tisíc mentálně postižených dětí s IQ mezi 50 až 70 bude z praktických škol převedeno do běžných tříd základních škol. To je nová věc, nesrovnatelná s čímkoliv, co se v minulosti ve školství zavádělo... :-/

+3/0
27.2.2016 15:34
Foto

J23a33n37a 42F75o57l34p82r24e66c35h20t95o58v45á 8400217228503

Pečlivě jsem si pročetla dosavadní diskusi. Jsem jedním z učitelů, kteří hlasovali proti inkluzi. Proč? Učím přes 20 let. Nejsem začátečník bez zkušeností. 10 let jsem pracovala mimo školství v obchodní sféře. Myslím, že mám tedy pohled na tuto problematiku "z obou stran plotu". Dost lidí si tu plete pojem integrace a inkluze.

Integrace je začlenění jakkoli hendikepovaných do stávajícího systému. Ta probíhá průběžně už spoustu let. Integrovat mohu ty, kteří o to stojí a přizpůsobí se tomu, co nabízím. V mém případě - jsme bezbariérová škola, přijímám děti tělesně postižené (s osobním asistentem) a děti, které jsou OPPP diagnostikovány do "spodního pásma průměru" a mají snahu v rámci svých možností pracovat na maximum (bez pedag. asistenta). Problémem jsou děti s poruchou chování (jakoukoli) a poruchou autistického spektra. Tyto se integrují špatně, na asistenty peníze nejsou (pro tento školní rok jsem dostala 0,2 úvazku, tj. 10 hodin týdně. Je to jako plivnutí do moře.

Inkluze je vytvoření podmínek pro děti, které by teprve přišly (vím, co přijde? - ani náhodou). Pro přijetí nových dětí s různým typem postižení bych byla povinna vypracovat individuální plány výuky. Každému na míru. Jak mám vědět, čeho je takové dítě schopno dosáhnout? A upřímně - aby žáci 8. třídy např. řešili lomené výrazy a výrazy s proměnnou a druhý dle ind. plánu nebyl schopen spočítat příklad: "Dosaď x = 6 a vypočítej........-4 + x = ?" .... kde to jsme? Kam až budeme muset požadavkům na vzdělání ustoupit? To bude osmák počítat do tisíce a cokoli dalšího bude nad jeho chápání a přesto projde do devítky a dosáhne základního vzdělání?

Jsem proti systému, který zavírá oči před realitou života. A inkluze tak, jak je teď nastavená, je popřením všeho, o co většině učitelů jde. Aspoň si to myslím.

+12/0
27.2.2016 10:17

J83a93n11a 14Š69i35m80o62n69o26v45á 2716811869421

Představte si, že si zaplatíte kurz společenských tanců. S vámi a mnoha dalšími na vaší úrovni se tam dostaví i nějaký lehce retardovaný miloučký človíček. Trenér se samozřejmě dle honoráře bude do roztrhání těla věnovat všem tak, aby je dotáhl na stejnou úroveň, tedy prakticky bude skákat jen a jen kolem toho miloučkého retarda. Budete spokojeni se vzděláváním, kterého se účastníte? Namísto společenských tanců si představte kurz keramiky, jazykový kurz, nebo cokoliv podobného, co je o vzdělávání. Psychickou i třeba fyzickou zátěž pedagoga při takové výuce si probereme asi pod jiným článkem, to bude také zajímavé.

+8/0
26.2.2016 21:39

R41a48d57o64v87a17n 54S15t34o30k40l28a65s59a 3769142526945

Rád bych reagoval na diskutující, kteří mi vyčítají, že za inkluzí chybně vidím jen začleňování dětí s lehkým mentálním postižením, tedy těch, které mají IQ od 50. ;-)

Jasně, že inkluze je širší pojem, ale nejproblematičtější částí je právě začlenění dětí s lehkým mentálním postižením do běžných tříd. Nevím, proč právě toto zlehčujete a opomíjíte. Nikdo nemá nic proti začleňování třeba postižených, což se dělo i bez novely zákona, nebo zdravých dětí z vyloučených lokalit, především romských, což také dosud probíhá. Problém je ale v tom, právě děti z vyloučených lokalit, a většinou romské, trpí lehkým mentálním postižením. Takže na jednu stranu je snaha tyto děti začlenit, ale na druhou stranu to dosud nebylo možné právě kvůli jejich postižení. Takže byl novelizován zákon, který to umožní. Ministerstvo školství navíc chytře zrušilo kategorii lehce mentálně postižení a zavedlo novou kategorii žáci se zvláštními vzdělávacími potřebami. To umožní začleňovat romské děti z vyloučených lokalit a tvářit se, že nejsou mentálně postižené, ale jen sociálně znevýhodněné. Statistika je ale neúprosná. Mentálně postižených, kteří mají být začleněni, je 14810. Do jaké kategorie budou začleněni a jak budou nazýváni, je už jedno. Výsledek bude ten, že mentálně postižení se budou vzdělávat společně se zdravými dětmi. A to vadí pedagogům i odborníkům, kteří naštěstí nejsou mentálně postižení a uvědomují si, jaký je skutečný smysl inkluze.

+7/0
26.2.2016 20:53

P92a67v42e22l 29K67r17ů93ž94e64l65a 7770949522

Naprosto přesně vystiženo, díky!R^

+1/0
26.2.2016 21:18

J32a62r27o95s82l56a33v 43K38o87s 3752823395163

Devadesát procent učitelů proti "inkluzi"......Ozvali se lidé, kteří vědí a v tom prostředí se pohybují denně. Teď zase couvají ti chytrolíni, kteří to "vymysleli" a tak mlží něco o populismu a lžích. Bylo by potřeba poslat ty myslitele někam !

+7/0
26.2.2016 19:19

P24e12t91r 22M91a75r87e29č98e29k 1293891569938

Aha, podle paní ředitelky nejde ve vzdělávacím sytému v prvé řadě o kvalitu vzdělání nýbrž o pestrost. Kdo by se nadál takové hlouposti od studovaného pedagoga ?! ;-€ Potřebuje snad společnost nevzdělané , ovšem pestré stádo ?

+14/0
26.2.2016 18:02

M21a89r48t56i35n86a 94M12o42u79d31r95á 7700593386549

R^ přesně ta. Pestrost mají mimo školu, ve škole mají být co nejlepší podmínky pro vzdělávání. Ty tam za přijatelný peníz děti se specifickými potřebami nedostanou.

Není ekonomicky únosné, aby v bezplatném školství měl kdekdo osobního asistenta k ruce. Ať si ho tedy zaplatí jako nadstandard.

+3/0
26.2.2016 19:46
Foto

J45a45r38o10m78í91r 71H53l84u28b63e13k 2626960764921

Expertů máme nadbytek, asistentů lehce retardovaných nedostatek. Nic snazšího, než personální přesun z místa přebytku do místa nedostatku. Ostatně tak se děje i v přírodě, která na to měla mnohem víc času.

+9/0
26.2.2016 17:55

J98i38ř31í 48B48r28o56ž 5519205222697

Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) - opět další ziskovka bojující o svoje miliony ze státního rozpočtu? :-P

+15/0
26.2.2016 17:53

G22a89b94r14i38e89l 54H83o82r61t56e24n 9291279933704

A tady máte názory paní předsedkyně:

http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-s-klarou-laurencikovou-d4s-/domaci.aspx?c=A150923_155850_domaci_zt

Ne náhodou je pod rozhovorem podepsaná rovněž Zdeňka Trachtová.

+7/0
26.2.2016 17:56

J17i32ř91í 49B44r13o38ž 5969425382897

Děkuji R^

+3/0
26.2.2016 18:19

F15r26a87n85t88i66š31e59k 63C88h23m35e23l18a23ř 6928410

Tak jsem si to našel o krom blábolů je na té stránce i jedna pozitivní věc: hlasování na otázku: "Měly by se školy snažit začlenit lehce postižené děti do normálních tříd?" s výsledkem Ne 2689 / Ano 287 :-D :-D :-D

0/0
26.2.2016 20:42

P52a24v11e30l 53K57r49ů28ž28e72l35a 7180619972

Přesně tak, "odbornice" laurenčíková je poradkyní mšmt, poradkyní mpsv, předsedkyní čosiv, učí na UK a ještě mnoho a mnoho dalších funkcí a pozic!

+3/0
26.2.2016 17:56

R71u10d98a 49S66l94a74v66í56k 5973678406801

„Děti s lehkým mentálním postižením budou mít stejné vzdělávací výstupy jako doposud, nedojde k tomu, že by musely nově zvládat stejné učivo jako jejich vrstevníci bez postižení,“

Už jsem si to přečelt 3x a pořád tomu nerozumím...

+4/0
26.2.2016 17:51

G92a96b78r40i31e20l 96H54o27r36t69e60n 9681489663704

To znamená, že váš Franta s většinou ostatních dětí v páté třídě ZŠ bude během hodiny ČJ sledovat výuku Pepíka, jak se učí abecedu.

+13/0
26.2.2016 17:54

M93a95r50t11i90n50a 34M24o67u55d96r65á 7840663136619

Čili budou si od dětství zvykat, že jsou outsideři

+1/0
26.2.2016 19:47

J22a75n55a 31V49a41l13e97n64t53o54v72á 1382873975558

Ježíši kriste! to je odborníků a expertů v týhle diskusi....

+1/0
26.2.2016 17:36

Z17d94e61n11a 27S39v89o52b71o64d72o74v22á 2404686593326

- myslíte rodičů? A kde najdu na stránkách ministerstva jasný výklad, aby ho pochopili i rodiče s IQ od 50?

+5/0
26.2.2016 17:40

P17a47v92e91l 45K31r62ů91ž52e46l47a 7950609842

Smysluplný výkřik

+3/0
26.2.2016 17:41

G79a57b51r58i89e15l 11H44o82r84t13e58n 9841689383844

Na to, abyste pochopila nesmyslnost projektu souběžné výuky dětí s IQ cca 60 a dětí s IQ cca 100 v jedné třídě, nemusíte být odborník. A "expert" tady byl v diskuzi jen jeden a ten za dvě hodiny nepochopil, že lidem nevadí inkluze jako taková, ale inkluze v provedení idealistů, kteří to první uvedené považují za skvělý nápad.

+12/0
26.2.2016 17:51

E33v83a 93S50v31o49b14o62d70o72v98á 2193742911525

Opět dvojí metr: "děti s handicapem budou mít nárok ".

Co ostatní děti? Ty mají povinnost snášet při vyučování neustálé vyrušování, smířit se s jedničkami za nic jen pro někoho, se zpomalením tempa /a tedy nudou/ a vědomím, že ač je těch běžných ve třídě většina, paní učitelka a asistenti skáčou jen kolem inkludovaných.

Bravo, jistě vznikne zvlášť pevný třídní kolektiv!

+24/0
26.2.2016 16:41

P55e20t78r 91A26s70c81h77e54n31b72r63e17n88n85e46r 6935633662221

Tohle jen ještě více zvýší zájem o víceletá gymnázia

0/0
26.2.2016 16:37

R62a11d20o62v40a52n 87S86t26o15k91l69a90s42a 3569482156755

:-( tak to je budou muset omezit, či rovnou zrušit...

0/0
26.2.2016 16:38

T21o24m51á15š 49S29k57á84l96a 6738847

naopak, podporovat. Nad soukromou školou má ministerstvo pořád autoritativní ruku, ale všechny průsery se svedou na školu a její neschopnost se řídit moudrými radami ministerstva.

+3/0
26.2.2016 16:51
Foto

B36á14r55a 17T79u88č53k98o26v60á 2724815946612

Jen docasne, nez i na nich bude zavedena inkluse

+2/0
26.2.2016 17:02

V48l38a12d72a73n 42Č47e41r27n51í51č70e56k 8612906143540

Ale ona tam zavedena je stejně jako na ostatních školách. Opravdu jsem udiven, že lidé diskutují a nejsou si schopni zjistit ani základní informace.

0/−4
26.2.2016 17:11

L55u24k12á89š 11C46v61r21č52e12k 1486884247

Mohl byste mi prozradit, jak mentálně zaostalý jedinec zvládne přijímačky na víceleté gymnázium?

+4/0
26.2.2016 17:20

V48l41a56d53a10n 89Č55e21r32n40í46č93e85k 8142656183420

Proč mentálně zaostalý 8-o? Mezi inkluzí a mentálně zaostalým není žádné rovnítko. Toto "jednoduché" spojení přinesla media a dav to přejímá bez toho aby se nad tím zamyslel.

0/−3
26.2.2016 17:23

R91a18d21o16v27a67n 91S71t47o90k50l61a31s40a 3979522136125

opravdu se mýlíte... v inkluzi jde o převedení více než 14 tisíc dětí s lehkým mentálním postižením do běžných tříd základních škol... Na gymnázia se samozřejmě hlásit nebudou...

+3/0
26.2.2016 17:30

V19l23a13d61a10n 58Č43e32r82n64í94č24e42k 8952126203200

Pane Stoklasa, Vy jste si pojem inkluze spojil s tímto. Já s tím nic nenadělám. Věřte, že inkluze na gymnáziích je.

0/−1
26.2.2016 17:44

R40a76d18o31v73a63n 81S62t97o15k58l11a10s47a 3519822116555

Problém bude na zš, na gymnáziích nejsou lmp

+1/0
26.2.2016 17:54

V94l39a39d17a61n 71Č93e83r37n75í32č58e53k 8592216303670

Vy pořád s tím LMP. Inkluze není jen LMP, zkuste to pochopit.

0/−1
26.2.2016 18:00

R74a93d80o45v59a31n 98S12t53o83k31l82a26s52a 3419402506165

Jasně, že inkluze je širší pojem, ale nejproblematičtější částí je právě začlenění dětí s lehkým mentálním postižením do běžných tříd. Nevím, proč právě toto zlehčujete a opomíjíte. Nikdo nemá nic proti začleňování třeba postižených, což se dělo i bez novely zákona, nebo zdravých dětí z vyloučených lokalit, především romských, což také dosud probíhá. Problém je ale v tom, právě děti z vyloučených lokalit, a většinou romské, trpí lehkým mentálním postižením. Takže na jednu stranu je snaha tyto děti začlenit, ale na druhou stranu to dosud nebylo možné právě kvůli jejich postižení. Takže byl novelizován zákon, který to umožní. Ministerstvo školství navíc chytře zrušilo kategorii lehce mentálně postižení a zavedlo novou kategorii žáci se zvláštními vzdělávacími potřebami. To umožní začleňovat romské děti z vyloučených lokalit a tvářit se, že nejsou mentálně postižené, ale jen sociálně znevýhodněné. Statistika je ale neúprosná. Mentálně postižených, kteří mají být začleněni, je 14810. Do jaké kategorie budou začleněni a jak budou nazýváni, je už jedno. Výsledek bude ten, že mentálně postižení se budou vzdělávat společně se zdravými dětmi. A to vadí pedagogům i odborníkům, kteří naštěstí nejsou mentálně postižení a uvědomují si, jaký je skutečný smysl inkluze.

0/0
26.2.2016 20:51

G80a79b33r25i45e37l 88H35o15r39t49e60n 9981889793794

Neznáte poslední vývoj? Cílem je odstranění známek, protože mohou vést k nezdravé soutěživosti a dokonce k naprosto nežádoucí negativní motivaci. Čili bych to druhé tvrzení určitě doplnil o "zatím".

+1/0
26.2.2016 18:01

V75l87a30d19a44n 18Č40e14r17n87í71č10e20k 8322896273120

Nikdy to nebude jen LMP.

0/−1
26.2.2016 18:06

G52a40b49r44i59e57l 52H55o33r25t68e61n 9911849413134

Bude to ------> i <------ LMP, tedy děti s IQ 50-69, a to je ten problém.

+1/0
26.2.2016 18:12

E46v76a 52S20v40o71b72o49d28o17v57á 2653882251815

Na gymnáziu jsem dítě s mozkovou dysfunkcí nepotkala a bohdá nepotkám.

0/0
26.2.2016 19:12

Z48d31e58n55a 58S39v45o26b40o76d63o21v91á 2704526243136

- informovat má ministerstvo - a to tak, aby to pochopil i "dav".. Kde například ředitelé škol zjistí, s kolika penezi mohou počítat (jestli z toho zaplatí třeba přesčasy za doučování, nebo rovnou učitelku) a jakou mají záruku, že ty peníze budou i příští rok?

+4/0
26.2.2016 17:38

V39l96a73d55a47n 16Č70e80r67n10í25č51e98k 8862666183430

Ale ministerstvo informuje, jestliže to dav nepochopil a bere za své co napíší media v honbě za senzací, potom je chyba i v tom školství. Kde si má ředitel zjistit informace - u svého zřizovatele. Promiňte, ale děláte z ředitele tak trochu neschopu. Snad je dostatečně samostaný a ví na co a kde se má ptát.

0/−2
26.2.2016 17:49

Z30d40e43n38a 82S73v11o59b22o43d76o59v79á 2784756913546

- jak potom vysvětlíte odpor učitelů?

- fakt nejsem odborník, ale dokážu si i představit, že na nižším stupni by byla třída žáky s mentálním handicapem(na matiku, češtinu..) a TV, pracovky, výtvarka, hudebka.. by byly společné.. což by mohlo ulehčit i těm školám, co už problémy mají..

+1/0
26.2.2016 19:13

V35l90a51d35a11n 24Č86e74r90n39í29č74e40k 8882956133570

Jen abychom si rozuměli. Já nepíši, že jak to ministerstvo připravilo je správné. Podle mého nestačí aby stát najednou nalil do inkluze více peněz. Alespoň se začalo něco v této otázce dělat. Co mi vadí zejména je ta davová psychoza spojující inkluzi s inteligencí.

0/0
26.2.2016 18:05

G49a21b80r73i56e33l 71H95o34r72t93e30n 9861309493584

Lidé - odborníci a rodiče - prostě odmítají tu část inkluze, která zahrnuje děti s výrazně podprůměrnou inteligencí.

To je celé.

+1/0
26.2.2016 18:14

V54l61a74d66a18n 29Č25e55r63n90í43č80e83k 8812536803560

Jste první kdo pochopil, že LMP je pouze (malá) část inkluze a není proto možné ihned odsoudit celou inkluzi. Přeci nevylejeme s vaničkou celé dítě. Bohužel většina diskutujících si toto neuvědomuje.

0/0
26.2.2016 18:18

G32a38b63r21i79e78l 67H78o38r75t51e92n 9531149183794

Kromě vás si to uvědomují všichni.

+1/0
26.2.2016 18:24

V26l84a37d30a45n 49Č30e95r34n20í64č88e89k 8212526283220

Tak to čteme každý jinou diskuzi.

0/0
26.2.2016 18:26

G72a63b91r84i46e73l 81H17o86r78t52e72n 9621199853354

Ale vůbec ne. To jen vy nerozumíte psanému textu. Prostě jste typický expert na inkluzivní vzdělávání.

0/0
26.2.2016 19:46

P11a67v95e26l 59K20r82ů17ž67e86l69a 7230779872

A to, že ministerstvo řídí naprosto nekompetentní osoba s naprosto nulovými zkušenostmi v oblasti školství a zejména toho speciálního, vám nevadí???

0/0
26.2.2016 18:17





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.