Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Experti: Praktické školy nekončí. Na inkluzi se lepí populismus a lži

Do škol se nahrnou stovky postižených dětí, praktické školy skončí a kvalita vzdělávání půjde dolů. To jsou podle České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání nejčastější mýty, které se šíří o společné výuce všech dětí. Podle organizace novela školského zákona od září změní zejména to, že děti s handicapem budou mít nárok na adekvátní pomoc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J21a59n 24N22o72v38á12k 4549599446390

Murphy definoval: Co se může pokazit, to se pokazí!

I zhlédlo se v tom panstvo a s rozkoší to praktikuje.. ;-(

+2/0
28.2.2016 17:16

P21a81v28e90l 32P78e92l28c 2529903705

Me prijde, ze se tu nadava na novou verzi inkluze uplne stejnym zpusobem, jakym se nadavalo na zavwedeni soucasne verze. A nyni je jakoby znicehonic soucasna verze v pohode, ale spatne je ta nova. Tipnu si, ze za pet let, az se budou pravidla znovu menit, diksuse tu bude staejna jako dnes. Lidi od natury neradi prijimaji zmeny.

0/−3
27.2.2016 11:03

R53a73d73o36v49a40n 51S22t14o32k44l69a74s18a 3479402186115

není žádná stará verze inkluze... Je zcela nová podoba inkluze, která předpokládá, že více než 14 tisíc mentálně postižených dětí s IQ mezi 50 až 70 bude z praktických škol převedeno do běžných tříd základních škol. To je nová věc, nesrovnatelná s čímkoliv, co se v minulosti ve školství zavádělo... :-/

+3/0
27.2.2016 15:34
Foto

J33a79n51a 86F68o72l69p41r68e84c23h42t60o17v56á 8490157508473

Pečlivě jsem si pročetla dosavadní diskusi. Jsem jedním z učitelů, kteří hlasovali proti inkluzi. Proč? Učím přes 20 let. Nejsem začátečník bez zkušeností. 10 let jsem pracovala mimo školství v obchodní sféře. Myslím, že mám tedy pohled na tuto problematiku "z obou stran plotu". Dost lidí si tu plete pojem integrace a inkluze.

Integrace je začlenění jakkoli hendikepovaných do stávajícího systému. Ta probíhá průběžně už spoustu let. Integrovat mohu ty, kteří o to stojí a přizpůsobí se tomu, co nabízím. V mém případě - jsme bezbariérová škola, přijímám děti tělesně postižené (s osobním asistentem) a děti, které jsou OPPP diagnostikovány do "spodního pásma průměru" a mají snahu v rámci svých možností pracovat na maximum (bez pedag. asistenta). Problémem jsou děti s poruchou chování (jakoukoli) a poruchou autistického spektra. Tyto se integrují špatně, na asistenty peníze nejsou (pro tento školní rok jsem dostala 0,2 úvazku, tj. 10 hodin týdně. Je to jako plivnutí do moře.

Inkluze je vytvoření podmínek pro děti, které by teprve přišly (vím, co přijde? - ani náhodou). Pro přijetí nových dětí s různým typem postižení bych byla povinna vypracovat individuální plány výuky. Každému na míru. Jak mám vědět, čeho je takové dítě schopno dosáhnout? A upřímně - aby žáci 8. třídy např. řešili lomené výrazy a výrazy s proměnnou a druhý dle ind. plánu nebyl schopen spočítat příklad: "Dosaď x = 6 a vypočítej........-4 + x = ?" .... kde to jsme? Kam až budeme muset požadavkům na vzdělání ustoupit? To bude osmák počítat do tisíce a cokoli dalšího bude nad jeho chápání a přesto projde do devítky a dosáhne základního vzdělání?

Jsem proti systému, který zavírá oči před realitou života. A inkluze tak, jak je teď nastavená, je popřením všeho, o co většině učitelů jde. Aspoň si to myslím.

+12/0
27.2.2016 10:17

J45a87n71a 13Š47i40m17o75n21o53v82á 2846481849261

Představte si, že si zaplatíte kurz společenských tanců. S vámi a mnoha dalšími na vaší úrovni se tam dostaví i nějaký lehce retardovaný miloučký človíček. Trenér se samozřejmě dle honoráře bude do roztrhání těla věnovat všem tak, aby je dotáhl na stejnou úroveň, tedy prakticky bude skákat jen a jen kolem toho miloučkého retarda. Budete spokojeni se vzděláváním, kterého se účastníte? Namísto společenských tanců si představte kurz keramiky, jazykový kurz, nebo cokoliv podobného, co je o vzdělávání. Psychickou i třeba fyzickou zátěž pedagoga při takové výuce si probereme asi pod jiným článkem, to bude také zajímavé.

+8/0
26.2.2016 21:39

R29a21d29o65v14a10n 65S18t71o66k98l71a71s37a 3239342126965

Rád bych reagoval na diskutující, kteří mi vyčítají, že za inkluzí chybně vidím jen začleňování dětí s lehkým mentálním postižením, tedy těch, které mají IQ od 50. ;-)

Jasně, že inkluze je širší pojem, ale nejproblematičtější částí je právě začlenění dětí s lehkým mentálním postižením do běžných tříd. Nevím, proč právě toto zlehčujete a opomíjíte. Nikdo nemá nic proti začleňování třeba postižených, což se dělo i bez novely zákona, nebo zdravých dětí z vyloučených lokalit, především romských, což také dosud probíhá. Problém je ale v tom, právě děti z vyloučených lokalit, a většinou romské, trpí lehkým mentálním postižením. Takže na jednu stranu je snaha tyto děti začlenit, ale na druhou stranu to dosud nebylo možné právě kvůli jejich postižení. Takže byl novelizován zákon, který to umožní. Ministerstvo školství navíc chytře zrušilo kategorii lehce mentálně postižení a zavedlo novou kategorii žáci se zvláštními vzdělávacími potřebami. To umožní začleňovat romské děti z vyloučených lokalit a tvářit se, že nejsou mentálně postižené, ale jen sociálně znevýhodněné. Statistika je ale neúprosná. Mentálně postižených, kteří mají být začleněni, je 14810. Do jaké kategorie budou začleněni a jak budou nazýváni, je už jedno. Výsledek bude ten, že mentálně postižení se budou vzdělávat společně se zdravými dětmi. A to vadí pedagogům i odborníkům, kteří naštěstí nejsou mentálně postižení a uvědomují si, jaký je skutečný smysl inkluze.

+7/0
26.2.2016 20:53

P91a72v22e60l 76K14r56ů61ž96e58l86a 7850109732

Naprosto přesně vystiženo, díky!R^

+1/0
26.2.2016 21:18

J57a43r86o45s30l49a45v 46K78o79s 3102463475673

Devadesát procent učitelů proti "inkluzi"......Ozvali se lidé, kteří vědí a v tom prostředí se pohybují denně. Teď zase couvají ti chytrolíni, kteří to "vymysleli" a tak mlží něco o populismu a lžích. Bylo by potřeba poslat ty myslitele někam !

+7/0
26.2.2016 19:19

P44e48t97r 28M79a86r55e21č14e67k 1433241189528

Aha, podle paní ředitelky nejde ve vzdělávacím sytému v prvé řadě o kvalitu vzdělání nýbrž o pestrost. Kdo by se nadál takové hlouposti od studovaného pedagoga ?! ;-€ Potřebuje snad společnost nevzdělané , ovšem pestré stádo ?

+14/0
26.2.2016 18:02

M13a17r30t84i65n34a 23M38o49u76d14r61á 7600553936429

R^ přesně ta. Pestrost mají mimo školu, ve škole mají být co nejlepší podmínky pro vzdělávání. Ty tam za přijatelný peníz děti se specifickými potřebami nedostanou.

Není ekonomicky únosné, aby v bezplatném školství měl kdekdo osobního asistenta k ruce. Ať si ho tedy zaplatí jako nadstandard.

+3/0
26.2.2016 19:46
Foto

J60a40r65o87m26í57r 59H68l15u22b28e46k 2396280114151

Expertů máme nadbytek, asistentů lehce retardovaných nedostatek. Nic snazšího, než personální přesun z místa přebytku do místa nedostatku. Ostatně tak se děje i v přírodě, která na to měla mnohem víc času.

+9/0
26.2.2016 17:55

J40i92ř42í 70B59r24o79ž 5239545162987

Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) - opět další ziskovka bojující o svoje miliony ze státního rozpočtu? :-P

+15/0
26.2.2016 17:53

G30a24b27r36i98e26l 70H17o13r58t29e35n 9551579613794

A tady máte názory paní předsedkyně:

http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-s-klarou-laurencikovou-d4s-/domaci.aspx?c=A150923_155850_domaci_zt

Ne náhodou je pod rozhovorem podepsaná rovněž Zdeňka Trachtová.

+7/0
26.2.2016 17:56

J53i15ř76í 98B30r75o97ž 5319665222337

Děkuji R^

+3/0
26.2.2016 18:19

F82r46a60n51t43i20š57e38k 53C87h84m29e29l67a21ř 6968560

Tak jsem si to našel o krom blábolů je na té stránce i jedna pozitivní věc: hlasování na otázku: "Měly by se školy snažit začlenit lehce postižené děti do normálních tříd?" s výsledkem Ne 2689 / Ano 287 :-D :-D :-D

0/0
26.2.2016 20:42

P20a67v86e23l 96K43r35ů18ž76e16l77a 7540259952

Přesně tak, "odbornice" laurenčíková je poradkyní mšmt, poradkyní mpsv, předsedkyní čosiv, učí na UK a ještě mnoho a mnoho dalších funkcí a pozic!

+3/0
26.2.2016 17:56

R68u85d92a 86S69l52a16v85í24k 5963288176911

„Děti s lehkým mentálním postižením budou mít stejné vzdělávací výstupy jako doposud, nedojde k tomu, že by musely nově zvládat stejné učivo jako jejich vrstevníci bez postižení,“

Už jsem si to přečelt 3x a pořád tomu nerozumím...

+4/0
26.2.2016 17:51

G68a85b56r40i18e77l 51H20o98r35t19e84n 9121349433664

To znamená, že váš Franta s většinou ostatních dětí v páté třídě ZŠ bude během hodiny ČJ sledovat výuku Pepíka, jak se učí abecedu.

+13/0
26.2.2016 17:54

M13a79r83t37i90n25a 42M35o79u51d53r49á 7340523886939

Čili budou si od dětství zvykat, že jsou outsideři

+1/0
26.2.2016 19:47

J89a51n66a 31V29a75l69e75n73t85o69v60á 1822123665278

Ježíši kriste! to je odborníků a expertů v týhle diskusi....

+1/0
26.2.2016 17:36

Z71d28e21n27a 44S78v10o52b53o31d60o65v33á 2114846553456

- myslíte rodičů? A kde najdu na stránkách ministerstva jasný výklad, aby ho pochopili i rodiče s IQ od 50?

+5/0
26.2.2016 17:40

P25a94v60e67l 22K46r37ů19ž17e63l15a 7550809522

Smysluplný výkřik

+3/0
26.2.2016 17:41

G77a84b36r77i15e41l 71H59o20r51t24e77n 9971259133514

Na to, abyste pochopila nesmyslnost projektu souběžné výuky dětí s IQ cca 60 a dětí s IQ cca 100 v jedné třídě, nemusíte být odborník. A "expert" tady byl v diskuzi jen jeden a ten za dvě hodiny nepochopil, že lidem nevadí inkluze jako taková, ale inkluze v provedení idealistů, kteří to první uvedené považují za skvělý nápad.

+12/0
26.2.2016 17:51

E71v10a 23S24v67o16b15o59d59o81v82á 2173362241935

Opět dvojí metr: "děti s handicapem budou mít nárok ".

Co ostatní děti? Ty mají povinnost snášet při vyučování neustálé vyrušování, smířit se s jedničkami za nic jen pro někoho, se zpomalením tempa /a tedy nudou/ a vědomím, že ač je těch běžných ve třídě většina, paní učitelka a asistenti skáčou jen kolem inkludovaných.

Bravo, jistě vznikne zvlášť pevný třídní kolektiv!

+24/0
26.2.2016 16:41

P95e71t78r 81A80s96c33h78e23n73b64r83e19n53n44e47r 6225163652911

Tohle jen ještě více zvýší zájem o víceletá gymnázia

0/0
26.2.2016 16:37

R15a41d66o83v70a78n 75S27t33o58k63l33a94s56a 3279152296425

:-( tak to je budou muset omezit, či rovnou zrušit...

0/0
26.2.2016 16:38

T31o53m47á30š 10S50k12á31l95a 6168257

naopak, podporovat. Nad soukromou školou má ministerstvo pořád autoritativní ruku, ale všechny průsery se svedou na školu a její neschopnost se řídit moudrými radami ministerstva.

+3/0
26.2.2016 16:51
Foto

B43á70r11a 70T32u88č63k15o93v20á 2124315166552

Jen docasne, nez i na nich bude zavedena inkluse

+2/0
26.2.2016 17:02

V64l19a41d88a61n 35Č38e28r78n83í21č54e83k 8412256803480

Ale ona tam zavedena je stejně jako na ostatních školách. Opravdu jsem udiven, že lidé diskutují a nejsou si schopni zjistit ani základní informace.

0/−4
26.2.2016 17:11

L81u69k12á88š 86C62v61r72č67e62k 1986344317

Mohl byste mi prozradit, jak mentálně zaostalý jedinec zvládne přijímačky na víceleté gymnázium?

+4/0
26.2.2016 17:20

V29l32a41d74a44n 40Č70e42r43n80í85č24e90k 8262596763150

Proč mentálně zaostalý 8-o? Mezi inkluzí a mentálně zaostalým není žádné rovnítko. Toto "jednoduché" spojení přinesla media a dav to přejímá bez toho aby se nad tím zamyslel.

0/−3
26.2.2016 17:23

R32a88d22o70v29a61n 13S65t77o56k78l25a93s71a 3389922576645

opravdu se mýlíte... v inkluzi jde o převedení více než 14 tisíc dětí s lehkým mentálním postižením do běžných tříd základních škol... Na gymnázia se samozřejmě hlásit nebudou...

+3/0
26.2.2016 17:30

V87l22a18d95a83n 20Č16e47r87n25í74č95e45k 8122946613400

Pane Stoklasa, Vy jste si pojem inkluze spojil s tímto. Já s tím nic nenadělám. Věřte, že inkluze na gymnáziích je.

0/−1
26.2.2016 17:44

R20a22d59o98v70a37n 19S66t83o91k27l49a18s56a 3309432616705

Problém bude na zš, na gymnáziích nejsou lmp

+1/0
26.2.2016 17:54

V64l95a35d14a12n 64Č81e72r87n89í80č20e75k 8292416413280

Vy pořád s tím LMP. Inkluze není jen LMP, zkuste to pochopit.

0/−1
26.2.2016 18:00

R80a96d64o26v84a97n 39S10t28o87k97l79a67s53a 3619822406405

Jasně, že inkluze je širší pojem, ale nejproblematičtější částí je právě začlenění dětí s lehkým mentálním postižením do běžných tříd. Nevím, proč právě toto zlehčujete a opomíjíte. Nikdo nemá nic proti začleňování třeba postižených, což se dělo i bez novely zákona, nebo zdravých dětí z vyloučených lokalit, především romských, což také dosud probíhá. Problém je ale v tom, právě děti z vyloučených lokalit, a většinou romské, trpí lehkým mentálním postižením. Takže na jednu stranu je snaha tyto děti začlenit, ale na druhou stranu to dosud nebylo možné právě kvůli jejich postižení. Takže byl novelizován zákon, který to umožní. Ministerstvo školství navíc chytře zrušilo kategorii lehce mentálně postižení a zavedlo novou kategorii žáci se zvláštními vzdělávacími potřebami. To umožní začleňovat romské děti z vyloučených lokalit a tvářit se, že nejsou mentálně postižené, ale jen sociálně znevýhodněné. Statistika je ale neúprosná. Mentálně postižených, kteří mají být začleněni, je 14810. Do jaké kategorie budou začleněni a jak budou nazýváni, je už jedno. Výsledek bude ten, že mentálně postižení se budou vzdělávat společně se zdravými dětmi. A to vadí pedagogům i odborníkům, kteří naštěstí nejsou mentálně postižení a uvědomují si, jaký je skutečný smysl inkluze.

0/0
26.2.2016 20:51

G64a14b15r19i93e27l 97H49o28r84t72e25n 9961179763384

Neznáte poslední vývoj? Cílem je odstranění známek, protože mohou vést k nezdravé soutěživosti a dokonce k naprosto nežádoucí negativní motivaci. Čili bych to druhé tvrzení určitě doplnil o "zatím".

+1/0
26.2.2016 18:01

V49l45a95d54a78n 97Č94e14r83n76í82č92e29k 8462296373440

Nikdy to nebude jen LMP.

0/−1
26.2.2016 18:06

G88a76b36r22i71e12l 47H28o44r79t54e36n 9121909903124

Bude to ------> i <------ LMP, tedy děti s IQ 50-69, a to je ten problém.

+1/0
26.2.2016 18:12

E39v14a 25S85v85o60b66o18d11o35v27á 2433152291805

Na gymnáziu jsem dítě s mozkovou dysfunkcí nepotkala a bohdá nepotkám.

0/0
26.2.2016 19:12

Z65d45e79n18a 40S49v25o77b43o58d35o43v28á 2504766813856

- informovat má ministerstvo - a to tak, aby to pochopil i "dav".. Kde například ředitelé škol zjistí, s kolika penezi mohou počítat (jestli z toho zaplatí třeba přesčasy za doučování, nebo rovnou učitelku) a jakou mají záruku, že ty peníze budou i příští rok?

+4/0
26.2.2016 17:38

V91l89a89d42a13n 50Č58e37r19n28í21č45e84k 8132236253970

Ale ministerstvo informuje, jestliže to dav nepochopil a bere za své co napíší media v honbě za senzací, potom je chyba i v tom školství. Kde si má ředitel zjistit informace - u svého zřizovatele. Promiňte, ale děláte z ředitele tak trochu neschopu. Snad je dostatečně samostaný a ví na co a kde se má ptát.

0/−2
26.2.2016 17:49

Z88d89e31n81a 60S61v23o35b81o37d59o26v48á 2664336533416

- jak potom vysvětlíte odpor učitelů?

- fakt nejsem odborník, ale dokážu si i představit, že na nižším stupni by byla třída žáky s mentálním handicapem(na matiku, češtinu..) a TV, pracovky, výtvarka, hudebka.. by byly společné.. což by mohlo ulehčit i těm školám, co už problémy mají..

+1/0
26.2.2016 19:13

V50l24a39d48a61n 94Č31e80r30n31í13č41e57k 8542226283300

Jen abychom si rozuměli. Já nepíši, že jak to ministerstvo připravilo je správné. Podle mého nestačí aby stát najednou nalil do inkluze více peněz. Alespoň se začalo něco v této otázce dělat. Co mi vadí zejména je ta davová psychoza spojující inkluzi s inteligencí.

0/0
26.2.2016 18:05

G61a86b59r13i41e37l 75H16o30r22t97e20n 9701609873914

Lidé - odborníci a rodiče - prostě odmítají tu část inkluze, která zahrnuje děti s výrazně podprůměrnou inteligencí.

To je celé.

+1/0
26.2.2016 18:14

V52l62a97d84a58n 36Č94e98r11n39í39č20e93k 8342816473970

Jste první kdo pochopil, že LMP je pouze (malá) část inkluze a není proto možné ihned odsoudit celou inkluzi. Přeci nevylejeme s vaničkou celé dítě. Bohužel většina diskutujících si toto neuvědomuje.

0/0
26.2.2016 18:18

G28a15b46r92i37e19l 85H63o41r41t81e33n 9691589703254

Kromě vás si to uvědomují všichni.

+1/0
26.2.2016 18:24

V48l15a91d23a42n 70Č35e91r60n12í12č96e65k 8222956403590

Tak to čteme každý jinou diskuzi.

0/0
26.2.2016 18:26

G22a52b54r51i98e24l 52H22o31r27t93e22n 9751409793684

Ale vůbec ne. To jen vy nerozumíte psanému textu. Prostě jste typický expert na inkluzivní vzdělávání.

0/0
26.2.2016 19:46

P93a54v28e88l 34K64r57ů78ž53e42l35a 7170889972

A to, že ministerstvo řídí naprosto nekompetentní osoba s naprosto nulovými zkušenostmi v oblasti školství a zejména toho speciálního, vám nevadí???

0/0
26.2.2016 18:17





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.