Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Experti: Praktické školy nekončí. Na inkluzi se lepí populismus a lži

Do škol se nahrnou stovky postižených dětí, praktické školy skončí a kvalita vzdělávání půjde dolů. To jsou podle České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání nejčastější mýty, které se šíří o společné výuce všech dětí. Podle organizace novela školského zákona od září změní zejména to, že děti s handicapem budou mít nárok na adekvátní pomoc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J54a18n 23N49o59v42á67k 4289529956490

Murphy definoval: Co se může pokazit, to se pokazí!

I zhlédlo se v tom panstvo a s rozkoší to praktikuje.. ;-(

+2/0
28.2.2016 17:16

P74a53v96e44l 61P10e19l54c 2279123895

Me prijde, ze se tu nadava na novou verzi inkluze uplne stejnym zpusobem, jakym se nadavalo na zavwedeni soucasne verze. A nyni je jakoby znicehonic soucasna verze v pohode, ale spatne je ta nova. Tipnu si, ze za pet let, az se budou pravidla znovu menit, diksuse tu bude staejna jako dnes. Lidi od natury neradi prijimaji zmeny.

0/−3
27.2.2016 11:03

R40a69d44o67v36a53n 25S24t45o50k38l11a24s84a 3979192666105

není žádná stará verze inkluze... Je zcela nová podoba inkluze, která předpokládá, že více než 14 tisíc mentálně postižených dětí s IQ mezi 50 až 70 bude z praktických škol převedeno do běžných tříd základních škol. To je nová věc, nesrovnatelná s čímkoliv, co se v minulosti ve školství zavádělo... :-/

+3/0
27.2.2016 15:34
Foto

J64a31n68a 31F85o97l82p52r81e54c32h65t50o12v90á 8790637268143

Pečlivě jsem si pročetla dosavadní diskusi. Jsem jedním z učitelů, kteří hlasovali proti inkluzi. Proč? Učím přes 20 let. Nejsem začátečník bez zkušeností. 10 let jsem pracovala mimo školství v obchodní sféře. Myslím, že mám tedy pohled na tuto problematiku "z obou stran plotu". Dost lidí si tu plete pojem integrace a inkluze.

Integrace je začlenění jakkoli hendikepovaných do stávajícího systému. Ta probíhá průběžně už spoustu let. Integrovat mohu ty, kteří o to stojí a přizpůsobí se tomu, co nabízím. V mém případě - jsme bezbariérová škola, přijímám děti tělesně postižené (s osobním asistentem) a děti, které jsou OPPP diagnostikovány do "spodního pásma průměru" a mají snahu v rámci svých možností pracovat na maximum (bez pedag. asistenta). Problémem jsou děti s poruchou chování (jakoukoli) a poruchou autistického spektra. Tyto se integrují špatně, na asistenty peníze nejsou (pro tento školní rok jsem dostala 0,2 úvazku, tj. 10 hodin týdně. Je to jako plivnutí do moře.

Inkluze je vytvoření podmínek pro děti, které by teprve přišly (vím, co přijde? - ani náhodou). Pro přijetí nových dětí s různým typem postižení bych byla povinna vypracovat individuální plány výuky. Každému na míru. Jak mám vědět, čeho je takové dítě schopno dosáhnout? A upřímně - aby žáci 8. třídy např. řešili lomené výrazy a výrazy s proměnnou a druhý dle ind. plánu nebyl schopen spočítat příklad: "Dosaď x = 6 a vypočítej........-4 + x = ?" .... kde to jsme? Kam až budeme muset požadavkům na vzdělání ustoupit? To bude osmák počítat do tisíce a cokoli dalšího bude nad jeho chápání a přesto projde do devítky a dosáhne základního vzdělání?

Jsem proti systému, který zavírá oči před realitou života. A inkluze tak, jak je teď nastavená, je popřením všeho, o co většině učitelů jde. Aspoň si to myslím.

+12/0
27.2.2016 10:17

J96a42n58a 73Š34i92m59o44n83o61v76á 2346561929401

Představte si, že si zaplatíte kurz společenských tanců. S vámi a mnoha dalšími na vaší úrovni se tam dostaví i nějaký lehce retardovaný miloučký človíček. Trenér se samozřejmě dle honoráře bude do roztrhání těla věnovat všem tak, aby je dotáhl na stejnou úroveň, tedy prakticky bude skákat jen a jen kolem toho miloučkého retarda. Budete spokojeni se vzděláváním, kterého se účastníte? Namísto společenských tanců si představte kurz keramiky, jazykový kurz, nebo cokoliv podobného, co je o vzdělávání. Psychickou i třeba fyzickou zátěž pedagoga při takové výuce si probereme asi pod jiným článkem, to bude také zajímavé.

+8/0
26.2.2016 21:39

R81a61d60o38v54a58n 68S27t85o25k58l23a81s17a 3259262126555

Rád bych reagoval na diskutující, kteří mi vyčítají, že za inkluzí chybně vidím jen začleňování dětí s lehkým mentálním postižením, tedy těch, které mají IQ od 50. ;-)

Jasně, že inkluze je širší pojem, ale nejproblematičtější částí je právě začlenění dětí s lehkým mentálním postižením do běžných tříd. Nevím, proč právě toto zlehčujete a opomíjíte. Nikdo nemá nic proti začleňování třeba postižených, což se dělo i bez novely zákona, nebo zdravých dětí z vyloučených lokalit, především romských, což také dosud probíhá. Problém je ale v tom, právě děti z vyloučených lokalit, a většinou romské, trpí lehkým mentálním postižením. Takže na jednu stranu je snaha tyto děti začlenit, ale na druhou stranu to dosud nebylo možné právě kvůli jejich postižení. Takže byl novelizován zákon, který to umožní. Ministerstvo školství navíc chytře zrušilo kategorii lehce mentálně postižení a zavedlo novou kategorii žáci se zvláštními vzdělávacími potřebami. To umožní začleňovat romské děti z vyloučených lokalit a tvářit se, že nejsou mentálně postižené, ale jen sociálně znevýhodněné. Statistika je ale neúprosná. Mentálně postižených, kteří mají být začleněni, je 14810. Do jaké kategorie budou začleněni a jak budou nazýváni, je už jedno. Výsledek bude ten, že mentálně postižení se budou vzdělávat společně se zdravými dětmi. A to vadí pedagogům i odborníkům, kteří naštěstí nejsou mentálně postižení a uvědomují si, jaký je skutečný smysl inkluze.

+7/0
26.2.2016 20:53

P37a22v76e97l 79K66r39ů16ž43e65l48a 7830229732

Naprosto přesně vystiženo, díky!R^

+1/0
26.2.2016 21:18

J91a26r18o41s44l79a64v 37K71o84s 3652423525413

Devadesát procent učitelů proti "inkluzi"......Ozvali se lidé, kteří vědí a v tom prostředí se pohybují denně. Teď zase couvají ti chytrolíni, kteří to "vymysleli" a tak mlží něco o populismu a lžích. Bylo by potřeba poslat ty myslitele někam !

+7/0
26.2.2016 19:19

P97e16t38r 13M17a17r70e77č80e67k 1793531229378

Aha, podle paní ředitelky nejde ve vzdělávacím sytému v prvé řadě o kvalitu vzdělání nýbrž o pestrost. Kdo by se nadál takové hlouposti od studovaného pedagoga ?! ;-€ Potřebuje snad společnost nevzdělané , ovšem pestré stádo ?

+14/0
26.2.2016 18:02

M56a23r88t73i47n59a 43M24o76u19d82r45á 7170523986139

R^ přesně ta. Pestrost mají mimo školu, ve škole mají být co nejlepší podmínky pro vzdělávání. Ty tam za přijatelný peníz děti se specifickými potřebami nedostanou.

Není ekonomicky únosné, aby v bezplatném školství měl kdekdo osobního asistenta k ruce. Ať si ho tedy zaplatí jako nadstandard.

+3/0
26.2.2016 19:46
Foto

J16a63r57o96m70í63r 11H21l22u36b18e58k 2726760434381

Expertů máme nadbytek, asistentů lehce retardovaných nedostatek. Nic snazšího, než personální přesun z místa přebytku do místa nedostatku. Ostatně tak se děje i v přírodě, která na to měla mnohem víc času.

+9/0
26.2.2016 17:55

J50i60ř29í 63B24r86o60ž 5849615542927

Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) - opět další ziskovka bojující o svoje miliony ze státního rozpočtu? :-P

+15/0
26.2.2016 17:53

G10a55b93r28i95e40l 31H34o64r75t13e54n 9201169453734

A tady máte názory paní předsedkyně:

http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-s-klarou-laurencikovou-d4s-/domaci.aspx?c=A150923_155850_domaci_zt

Ne náhodou je pod rozhovorem podepsaná rovněž Zdeňka Trachtová.

+7/0
26.2.2016 17:56

J44i53ř78í 66B79r47o28ž 5449945402717

Děkuji R^

+3/0
26.2.2016 18:19

F94r56a89n79t63i41š22e49k 90C57h22m30e97l87a25ř 6878450

Tak jsem si to našel o krom blábolů je na té stránce i jedna pozitivní věc: hlasování na otázku: "Měly by se školy snažit začlenit lehce postižené děti do normálních tříd?" s výsledkem Ne 2689 / Ano 287 :-D :-D :-D

0/0
26.2.2016 20:42

P50a15v34e45l 27K56r39ů60ž96e78l88a 7540459872

Přesně tak, "odbornice" laurenčíková je poradkyní mšmt, poradkyní mpsv, předsedkyní čosiv, učí na UK a ještě mnoho a mnoho dalších funkcí a pozic!

+3/0
26.2.2016 17:56

R81u32d94a 76S54l96a95v64í36k 5753208156111

„Děti s lehkým mentálním postižením budou mít stejné vzdělávací výstupy jako doposud, nedojde k tomu, že by musely nově zvládat stejné učivo jako jejich vrstevníci bez postižení,“

Už jsem si to přečelt 3x a pořád tomu nerozumím...

+4/0
26.2.2016 17:51

G48a95b88r85i25e16l 16H93o14r82t59e73n 9581129643744

To znamená, že váš Franta s většinou ostatních dětí v páté třídě ZŠ bude během hodiny ČJ sledovat výuku Pepíka, jak se učí abecedu.

+13/0
26.2.2016 17:54

M94a71r44t66i21n94a 72M67o37u27d19r55á 7940693466639

Čili budou si od dětství zvykat, že jsou outsideři

+1/0
26.2.2016 19:47

J94a60n62a 16V98a82l34e28n68t76o76v30á 1562793645208

Ježíši kriste! to je odborníků a expertů v týhle diskusi....

+1/0
26.2.2016 17:36

Z79d57e29n80a 16S32v51o73b47o85d30o49v20á 2434596473706

- myslíte rodičů? A kde najdu na stránkách ministerstva jasný výklad, aby ho pochopili i rodiče s IQ od 50?

+5/0
26.2.2016 17:40

P63a10v90e74l 46K65r49ů76ž74e29l57a 7100229152

Smysluplný výkřik

+3/0
26.2.2016 17:41

G31a28b36r31i75e10l 68H86o73r14t81e50n 9871129753974

Na to, abyste pochopila nesmyslnost projektu souběžné výuky dětí s IQ cca 60 a dětí s IQ cca 100 v jedné třídě, nemusíte být odborník. A "expert" tady byl v diskuzi jen jeden a ten za dvě hodiny nepochopil, že lidem nevadí inkluze jako taková, ale inkluze v provedení idealistů, kteří to první uvedené považují za skvělý nápad.

+12/0
26.2.2016 17:51

E87v70a 53S78v81o42b78o88d39o47v85á 2303682601865

Opět dvojí metr: "děti s handicapem budou mít nárok ".

Co ostatní děti? Ty mají povinnost snášet při vyučování neustálé vyrušování, smířit se s jedničkami za nic jen pro někoho, se zpomalením tempa /a tedy nudou/ a vědomím, že ač je těch běžných ve třídě většina, paní učitelka a asistenti skáčou jen kolem inkludovaných.

Bravo, jistě vznikne zvlášť pevný třídní kolektiv!

+24/0
26.2.2016 16:41

P72e55t21r 83A83s70c66h84e27n22b63r87e85n53n28e38r 6275103732601

Tohle jen ještě více zvýší zájem o víceletá gymnázia

0/0
26.2.2016 16:37

R70a35d18o33v79a40n 34S55t76o22k96l42a94s31a 3489702976715

:-( tak to je budou muset omezit, či rovnou zrušit...

0/0
26.2.2016 16:38

T38o22m66á12š 92S90k18á85l66a 6158547

naopak, podporovat. Nad soukromou školou má ministerstvo pořád autoritativní ruku, ale všechny průsery se svedou na školu a její neschopnost se řídit moudrými radami ministerstva.

+3/0
26.2.2016 16:51
Foto

B75á28r45a 50T48u32č84k69o67v64á 2554535656202

Jen docasne, nez i na nich bude zavedena inkluse

+2/0
26.2.2016 17:02

V66l51a37d79a62n 72Č87e14r71n33í61č62e38k 8402856833180

Ale ona tam zavedena je stejně jako na ostatních školách. Opravdu jsem udiven, že lidé diskutují a nejsou si schopni zjistit ani základní informace.

0/−4
26.2.2016 17:11

L41u61k26á63š 54C94v49r13č23e61k 1146914267

Mohl byste mi prozradit, jak mentálně zaostalý jedinec zvládne přijímačky na víceleté gymnázium?

+4/0
26.2.2016 17:20

V61l93a30d60a53n 68Č33e25r98n50í98č32e61k 8342836953930

Proč mentálně zaostalý 8-o? Mezi inkluzí a mentálně zaostalým není žádné rovnítko. Toto "jednoduché" spojení přinesla media a dav to přejímá bez toho aby se nad tím zamyslel.

0/−3
26.2.2016 17:23

R14a17d94o76v50a80n 42S58t13o23k96l93a77s63a 3559522546685

opravdu se mýlíte... v inkluzi jde o převedení více než 14 tisíc dětí s lehkým mentálním postižením do běžných tříd základních škol... Na gymnázia se samozřejmě hlásit nebudou...

+3/0
26.2.2016 17:30

V16l67a87d37a72n 32Č14e48r44n64í69č34e43k 8942446883450

Pane Stoklasa, Vy jste si pojem inkluze spojil s tímto. Já s tím nic nenadělám. Věřte, že inkluze na gymnáziích je.

0/−1
26.2.2016 17:44

R15a51d27o39v41a94n 75S57t73o28k18l13a72s57a 3509292756795

Problém bude na zš, na gymnáziích nejsou lmp

+1/0
26.2.2016 17:54

V82l96a20d39a41n 30Č97e36r72n51í45č34e68k 8302556583170

Vy pořád s tím LMP. Inkluze není jen LMP, zkuste to pochopit.

0/−1
26.2.2016 18:00

R17a89d98o81v33a92n 92S82t85o98k95l26a34s38a 3389662476695

Jasně, že inkluze je širší pojem, ale nejproblematičtější částí je právě začlenění dětí s lehkým mentálním postižením do běžných tříd. Nevím, proč právě toto zlehčujete a opomíjíte. Nikdo nemá nic proti začleňování třeba postižených, což se dělo i bez novely zákona, nebo zdravých dětí z vyloučených lokalit, především romských, což také dosud probíhá. Problém je ale v tom, právě děti z vyloučených lokalit, a většinou romské, trpí lehkým mentálním postižením. Takže na jednu stranu je snaha tyto děti začlenit, ale na druhou stranu to dosud nebylo možné právě kvůli jejich postižení. Takže byl novelizován zákon, který to umožní. Ministerstvo školství navíc chytře zrušilo kategorii lehce mentálně postižení a zavedlo novou kategorii žáci se zvláštními vzdělávacími potřebami. To umožní začleňovat romské děti z vyloučených lokalit a tvářit se, že nejsou mentálně postižené, ale jen sociálně znevýhodněné. Statistika je ale neúprosná. Mentálně postižených, kteří mají být začleněni, je 14810. Do jaké kategorie budou začleněni a jak budou nazýváni, je už jedno. Výsledek bude ten, že mentálně postižení se budou vzdělávat společně se zdravými dětmi. A to vadí pedagogům i odborníkům, kteří naštěstí nejsou mentálně postižení a uvědomují si, jaký je skutečný smysl inkluze.

0/0
26.2.2016 20:51

G70a37b11r78i68e87l 21H29o95r73t75e17n 9771719523594

Neznáte poslední vývoj? Cílem je odstranění známek, protože mohou vést k nezdravé soutěživosti a dokonce k naprosto nežádoucí negativní motivaci. Čili bych to druhé tvrzení určitě doplnil o "zatím".

+1/0
26.2.2016 18:01

V24l55a33d44a58n 38Č88e83r81n23í89č45e73k 8692226403750

Nikdy to nebude jen LMP.

0/−1
26.2.2016 18:06

G47a68b59r20i90e64l 69H53o65r55t32e22n 9571969273574

Bude to ------> i <------ LMP, tedy děti s IQ 50-69, a to je ten problém.

+1/0
26.2.2016 18:12

E46v26a 18S70v72o93b62o58d38o35v19á 2733642941605

Na gymnáziu jsem dítě s mozkovou dysfunkcí nepotkala a bohdá nepotkám.

0/0
26.2.2016 19:12

Z25d47e28n93a 89S39v68o77b80o63d31o27v62á 2514246313126

- informovat má ministerstvo - a to tak, aby to pochopil i "dav".. Kde například ředitelé škol zjistí, s kolika penezi mohou počítat (jestli z toho zaplatí třeba přesčasy za doučování, nebo rovnou učitelku) a jakou mají záruku, že ty peníze budou i příští rok?

+4/0
26.2.2016 17:38

V98l80a14d26a55n 84Č52e34r20n62í91č42e28k 8522446943810

Ale ministerstvo informuje, jestliže to dav nepochopil a bere za své co napíší media v honbě za senzací, potom je chyba i v tom školství. Kde si má ředitel zjistit informace - u svého zřizovatele. Promiňte, ale děláte z ředitele tak trochu neschopu. Snad je dostatečně samostaný a ví na co a kde se má ptát.

0/−2
26.2.2016 17:49

Z38d59e98n67a 91S47v71o60b23o19d57o55v43á 2634486953506

- jak potom vysvětlíte odpor učitelů?

- fakt nejsem odborník, ale dokážu si i představit, že na nižším stupni by byla třída žáky s mentálním handicapem(na matiku, češtinu..) a TV, pracovky, výtvarka, hudebka.. by byly společné.. což by mohlo ulehčit i těm školám, co už problémy mají..

+1/0
26.2.2016 19:13

V94l83a40d39a96n 84Č75e79r67n36í68č96e76k 8472756413190

Jen abychom si rozuměli. Já nepíši, že jak to ministerstvo připravilo je správné. Podle mého nestačí aby stát najednou nalil do inkluze více peněz. Alespoň se začalo něco v této otázce dělat. Co mi vadí zejména je ta davová psychoza spojující inkluzi s inteligencí.

0/0
26.2.2016 18:05

G26a13b68r20i65e62l 60H81o60r13t23e74n 9211939103944

Lidé - odborníci a rodiče - prostě odmítají tu část inkluze, která zahrnuje děti s výrazně podprůměrnou inteligencí.

To je celé.

+1/0
26.2.2016 18:14

V55l90a30d84a33n 82Č25e44r28n94í96č76e76k 8812796603700

Jste první kdo pochopil, že LMP je pouze (malá) část inkluze a není proto možné ihned odsoudit celou inkluzi. Přeci nevylejeme s vaničkou celé dítě. Bohužel většina diskutujících si toto neuvědomuje.

0/0
26.2.2016 18:18

G67a83b79r69i80e97l 16H92o62r65t74e59n 9761979263124

Kromě vás si to uvědomují všichni.

+1/0
26.2.2016 18:24

V44l26a65d24a37n 94Č51e90r74n19í70č16e68k 8602756793400

Tak to čteme každý jinou diskuzi.

0/0
26.2.2016 18:26

G58a76b74r15i96e78l 24H47o14r72t22e57n 9591479353254

Ale vůbec ne. To jen vy nerozumíte psanému textu. Prostě jste typický expert na inkluzivní vzdělávání.

0/0
26.2.2016 19:46

P78a70v88e26l 94K94r17ů17ž81e52l77a 7620899362

A to, že ministerstvo řídí naprosto nekompetentní osoba s naprosto nulovými zkušenostmi v oblasti školství a zejména toho speciálního, vám nevadí???

0/0
26.2.2016 18:17





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.