Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Betonové monstrum protne údolí. Ohrozí orly i hrozny, bojí se Bulhaři

Bulharsko plánuje výstavbu dálnice, která má spojit jih země s Řeckem. Proti nákladné stavbě se však bouří ochránci přírody i lidé z údolí Kresna. Dálnice totiž oproti původním plánům protne jedno z nejcennějších chráněných území v Evropě. Místo přílivu turistů hrozí devastace krajiny i exodus místních, píše The Guardian.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O10l92d54ř35i14c18h 79J74a61n55e92č19e16k 8829706573191

"Bulharské údolí Kresna Gorge" 8-o;-DRv (popisek u obrázku)

a jinak - to jim Brusel ty peníze nemůže prostě stopnout, když je to tak škodlivé a odporující původnímu projektu?!

0/0
22.2.2016 8:50

D85a39n54i88e42l 90D39r35n48e11c 6101729826942

Chtělo by to více informací než jen, že se v Bulharsku bude stavět dálnice. Připadá mi to trochu jako D8 v Českém Středohoří, kde bylo taky mnoho povyku pro nic (z článku je cítit snaha projekt co nejvíce pošpinit, nejsou však použity relevantní argumenty, autor navíc ani neuvedl délku původně plánovaného tunelu). Třeba tato dálnice povede někde na úpatí schovaná za PHS a bude na ní hromada biokoridorů. Ona ochrana Natura 2000 se občas taky dost přehání, viz D55 a problém s tím, že by kamiony mohly srazit ptáky, a dva tunely o délce 8 km jsou jim málo... S posudky vlivů na ochranu přírody je problém, že jakmile máte variantu s tunelem, pak z principu nemůže jiná varianta vyjít pro nejbližší okolí stavby lépe. Dochází pak k absurdním řešením jako již zmíněná dvojice tunelů na D55 nebo třeba u železničních tratí se vybere varianta se zastávkou v poli, protože pak bude v obci menší hluk a během stavby menší prašnost, co na tom, že v konečném důsledku bude více lidí jezdit autem...

Doplním tedy parametry tunelu z wikipedie:

délka: 15,4 km

metoda ražení: NRTM

cena: cca 560 000 000 Euro

Takto dlouhý tune je bezpečnostním rizikem a je drahý i provozně (osvětlení, vzduchotechnika, ...). Jen pro porovnání před pár lety byly náklady na provoz tunelů ve správě ŘSD 300 000 000 Kč.

+1/0
21.2.2016 22:02

S72t45a23n 15N79o40v82á78k 5617565105224

Věta "Místo přílivu turistů hrozí devastace krajiny" si protiřečí. Správně by měla znít "S přílivem turistů hrozí devastace krajiny".

+1/0
21.2.2016 20:22

I73v27a78n 33Č61u91k38a 3472354251752

varuji bulharské bratry před vstupem zahraničních investorů, doporučovaných mimo jiné profesorem klausem coby jediná záchrana hospodářství. také jsme měli co zachraňovat -pivovary, banky, ocelárny, řadu automobilek ani národní památky nezůstali naše. bratři - pomaleji, ale za svoje!

+3/−6
21.2.2016 15:57

I52v24a62n 98Č45u71k27a 3502484221542

a zase novákovská klika ))

0/−1
21.2.2016 16:04

M91a46r33i87n96a 21D95i80t59t24r15i63c38h81o35v36a 7376824924

Priroda v Bulharsku (mimo mesta) je nadherna a presne takova jaka by mela bejt vsude. Neznicena a neupravena lidmi. Z toho, ze to pujde do haje je mi smutno.

+4/0
21.2.2016 15:50

R58i43c80h17a74r78d 63N63o39v63a98k 8578636501562

preklad clanku: v bulharsku stavi dalnice, zelena monstra rvou vzteky.

+5/−12
21.2.2016 15:14

R76a40d21o16s98l90a24v 47K28l63a56u43d13a 5834398174872

Každý kdo nechce zničit přírodu je zelené monstrum. ZajímavéRv

+9/−2
21.2.2016 15:20

I67v23a84n 27Č19u53k73a 3532264141302

nováci tady mají nějaký rodinný zájem?

0/−1
21.2.2016 15:59

M11i94l59a74n 98N38o33v71á84k 2790165625465

Článek je zařazen v rubrice Zahraniční a přitom by měl být zařazen v rubrice Ekologie. Takovéto tendenční ekofanatické články do běžné rubriky nepatří.

+8/−10
21.2.2016 14:52

K36a80r26e60l 40N45e98č82a30s 5943729330420

Co je na tom vy veleduchu fanatického?Zabetonovat vše a potom brečet,že máte sklepy plný vody je fajn.Zničit poslední místa,kde se život odvíjí,jak by měl a kam se dá ještě bez prefabrikovaného idiotismu turismu jet ?:-/

+3/−3
21.2.2016 15:42

P67e18t26r 35M88i89c46h50a92l 2110594361412

Hlavně ať jim tam případný tunel nejde razit Metrostav. :-)

+3/0
21.2.2016 14:49

J17a33k64u18b 58M43a50t10o46u13š 3905362272453

A proč né jen ať platí zase někdo jiný ;-D;-D

0/0
21.2.2016 14:59

J87o69s70e59f 60N91o77v42á60k 1470523225

Proč? Dneska si už ani nedovedem představit Moravský kras bez Macochy - a Bulharům takovou atrakci nedopřejem?

0/0
21.2.2016 15:41

P71a40v25e82l 13S56o34b16o54t25k80a 5540194

Bulharsko je členem EU, proto je zcela irelevantní zda nějaká bulharská firma je schopna nějaký tunel postavit či nikoli - není možno preferovat domácího dodavatele a tendr na výstavbu dálnice (úseků) musí být otevřený všem.

+3/−1
21.2.2016 14:49

T76o88m29á40š 75K95u92c91h90a71ř 3777281798111

A budeme jí říkat migrantská magistrála. :-P

+5/−2
21.2.2016 14:44

F96r93a20n62t16i45š41e61k 36S52t70u71r33m 4382300820846

Trochu zmatený článek. Míchají se tu názory odborníků na přírodu, stevebních firem a důchodců ze zapadlého údolí na jihu Bulharska. Co třeba nějaké názory odborníků na dopravu? Ti by třeba mohli o problému něco vědět, ale co, raději se zeptáme místního důchodce (asi experta na demografii a vlivy dopravy na údolní mirkoklima). ;-)

+3/−1
21.2.2016 14:16

K40a86r49e85l 62N62e46č43a55s 5683239440820

Developer nebo odborník na dopravu pracuje v zájmu stavebních korporací.Ten sice může něco vědět,ale nezajímá jej to ,v palici má jen KOLIK,ZA KOLIK,KOMU.;-D;-D

+3/−1
21.2.2016 14:24

F35r21a41n96t16i74š34e31k 98S75t66u24r82m 4822980230696

On asi někdo z ČVUT nebo ŘSD těžko bude lobovat za stavební korporace někde v Bulharsku a vznést jednoduchý dotaz by neměl být pro novináře problém. Ale to bych chtěl asi moc, když to asi neudělali ani v Guardianu. :-)

0/0
21.2.2016 14:45

K84a24r31e22l 84N89e22č58a66s 5763379140410

A co by ám asi řekl?Že je to hovadismus pro lidi a přírodu,ale požehnání pro rychlejší pohyb komodit.;-D

0/0
21.2.2016 15:44

I67v95a47n 39Č10u15k94a 3892654721912

ale bylo by to s kulatým razítkem na tisíci stranách za padesát milionů

0/0
21.2.2016 16:03

R96a46d88o54s38l42a95v 56K20l88a94u24d98a 5174978424142

Z hlediska dopravy je pochopitelně ideální dálnice. Na to není potřeba se nikoho ptát. Jenže žijeme naštěstí v době, kdy jsme zjistili že ochrana cenných lokalit je daleko přednější.

+4/0
21.2.2016 14:24

P37a27v28e38l 38Ř66a43p85e59k 7312286829805

Tak jako nelze postavit silnici skrz vaši domácnost, tak jako nelze postavit dálnici skrz cizí stát, není morálně přípustné stavět silnice skrze obec či kraj, pokud je to proti vůli místního společenství.

+3/−1
21.2.2016 14:27

M43a83r19e35k 32Š28i26m29o60n 2294877828758

A co bys od odborníka na dopravu chtěl slyšet? Dálnice je potřeba, jestli tunel nebo most je celkem jedno. To by ti řekl.

0/0
21.2.2016 14:31

F98r71a48n37t49i15š89e95k 81S67t40u86r69m 4292700260106

Mě by třeba zajímalo, jestli nakonec by ten most nebyl dražší než tunel. Jestli se to údolí s chráněnou přírodou nedá lehce obejít apod.

0/0
21.2.2016 14:41

R75a61d70o59s66l75a41v 28K72l23a33u78d15a 5974118194762

Most bulharské firmy postavit dokážou, tunel ne. Lehce obejít to určitě nejde. Kdyby to šlo, tak by to tak udělali a bych by pokoj... Ono je to stejné jako obejít České středohoří.... Třeba přes Jizerky.

0/0
21.2.2016 14:47

P46a55v13e83l 32Ř56a43p52e92k 7782286399495

Průkopníkem dálnic v Evropě byl Hitler. Je ohromující, že tato zrůdnost přežívá i 70 let poté, namísto toho, abychom konečně zapracovali na přepravním systému důstojném 21. století.

+1/−5
21.2.2016 14:16

R60a85d41o90s10l26a65v 74K32l19a77u76d81a 5384578774182

Hitler nebyl průkopníkem. Dálnice se začaly budovat v Německu 10 let předtím, než se dostal k moci.

+3/0
21.2.2016 14:26

P54a16v18e63l 30Ř68a17p32e39k 7152666759445

Ano, i tak se to dá napsat. Ale realita je taková, že před Hitlerem bylo asi 100 km dálnic, Hitler dal postavit dalších nejméně 5 tisíc km.

0/−1
21.2.2016 14:30

M28a96r74e79k 43Š14i48m64o47n 2254767858458

A dálnice v USA stavěl taky Hitler?

+4/0
21.2.2016 14:32

P39a46v19e98l 47Ř65a75p20e49k 7692606409155

USA jsou demograficky odlišné území, s rozsáhlými pouštěmi a většími vzdálenostmi, s Evropou je to naprosto nesrovnatelné.

+1/−1
21.2.2016 14:39

R78a33d36o78s56l58a51v 92K13l20a11u46d20a 5604138384202

Realita je taková, že projekty převzal od nenáviděných předků... a to až když rozpoznal, že na tom může vydělat.

0/0
21.2.2016 14:37

P11a68v97e82l 53Ř39a46p92e75k 7302656459805

Jako ultralevičák musel být přímo nadšen, neboť dálnice splňují vše, po čem správný levičák touží - práce pro masu dělníků, obdoba výstavby hladové zdi, obrovské státní výdaje, násilí proti místním lidem při výstavbě a provozu, opíjení lidí iluzí blahobytu, distribuce socialistického jmění, možnost zdanění atd.

0/0
21.2.2016 14:43

R40a97d68o93s43l87a34v 41K45l53a59u65d81a 5864668164432

Hitler nebyl ani levičák, ani pravičák. Což není většina diktátorů. Hladová zeď je pověra, když někdo potřeboval z Kadla IV udělat komunistu. Součást normálního opevnění Prahy. Ve středověku byla hradba okolo každého města.

+1/0
21.2.2016 14:50

P54a74v72e39l 19Ř57a12p94e76k 7632376959135

Vy si s každým argumentem umíte poradit :-) No budiž vám to přáno.

0/0
21.2.2016 15:01

R29a15d98o36s89l44a11v 39K29l15a69u26d67a 5804738514172

Hitler byl sponzorován největšími průmyslníky té doby. Včetně Forda.

0/−1
21.2.2016 15:10

V85í86ť37a 93K42r97u38t46i84š 1320944635347

Tak zapracujte a konečně nám ten váš důstojný přepravní systém představte. Systém, který bude investičně i co do provozních nákladů efektivní a který umožní dopravu osob i nákladu kdykoliv a kamkoliv v rozumném čase a logisticky jednoduše. Miliardy lidí vám budou za váš převratný objev vděčny.

+2/0
21.2.2016 16:17

J39a31n46a 67P89r31o69c77h67á61z16k17o64v40á 5712980880524

Vláda si od ambiciozního projektu slibuje příliv investorů do oblasti i skokový růst turismu. Motivací je pro ni i štědrý dotační systém EU.

**********************************

Postaví si rychlejší a snadnější trasu pro migranty..Prachy, prachy, nic jiného není důležité?

+2/−5
21.2.2016 14:12

F42r77a19n81t62i54š94e42k 27S71t41u56r45m 4722920440816

A největším podporovatelem migrantů je prezident Zeman, který chce postavit kanál Dunaj-Odra-Labe ;-D. Zas nepřehánějme prosím. ;-)

+4/0
21.2.2016 14:19

K73a61r42e51l 51L14a48n95g64r 2672267740468

Betonářská loby si prosazuje své... Stejné je to všude ve světě.

+10/−1
21.2.2016 13:47

P32a38v30e91l 33Ř63a45p86e88k 7672586179675

Za vším zlem dneška hledejte dotace. I za tímto. EURv

0/0
21.2.2016 14:32

P25e81t34r 43N44a74j17d93e98k 7167546703671

Oceňuji, že se iDnes naučil v roce 2016 používat mapy R^

+14/0
21.2.2016 13:28

D26e75n40i20s 49H55u46m62l 4142255815986

Beton by měl spíš použit na hranici s Řeckem a Tureckem

+14/−3
21.2.2016 13:19

T49o63m23á88š 50B96y96d64e62l46s89k87ý 8960511430

a kde by jste si ho představoval? Řecko s nimi nemá suchou hranici

+2/−2
21.2.2016 13:47

D49e12n86i63s 22H96u34m57l 4892255315516

Hranice Bulharska s Řeckem a s Tureckem

0/0
21.2.2016 13:50

T81o75m56á74š 36M87a80r40t58í35n94e58k 2525408805279

A v kterém vesmíru nemá Řecko s Tureckem suchozemskou hranici? 8-o

+1/−1
21.2.2016 13:51

J28a78n 75P57r12i65c57h65y61s81t41a95l 8611108113

Vy zijete v jakem vesmiru?

To je ta hranice, na ktere Rekove uz pred lety postavili plot.

https://www.google.dk/maps/@41.2395887,26.4879251,9z?hl=en

+1/0
21.2.2016 14:03

D90e25n49i16s 48H40u93m18l 4212495755176

plot je malo, ma tam byt 4m vysoka zed se straznimi vezemi

0/0
21.2.2016 14:47

P61e31t56r 14V86l12c75e15k 5592445135337

mají, ale ta je nepropustná.....na severovýchodě Řecka

0/0
21.2.2016 14:15

J12a10n 97P72r69i39c25h78y75s92t98a95l 8521398883

V tom pripade nema ani Cesko s Nemeckem suchozemskou hranici?

Recko ma hranici s Tureckem

Bulharsko ma hranici s Tureckem i s Reckem

Nebo se snad domnivate, ze Turci se vzali Istanbulu a vratili jej Recku i s puvodnim nazvem Konstantinoupolis?

+1/0
21.2.2016 14:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.