Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Betonové monstrum protne údolí. Ohrozí orly i hrozny, bojí se Bulhaři

Bulharsko plánuje výstavbu dálnice, která má spojit jih země s Řeckem. Proti nákladné stavbě se však bouří ochránci přírody i lidé z údolí Kresna. Dálnice totiž oproti původním plánům protne jedno z nejcennějších chráněných území v Evropě. Místo přílivu turistů hrozí devastace krajiny i exodus místních, píše The Guardian.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O81l14d14ř32i70c90h 33J37a47n97e67č85e48k 8669406593741

"Bulharské údolí Kresna Gorge" 8-o;-DRv (popisek u obrázku)

a jinak - to jim Brusel ty peníze nemůže prostě stopnout, když je to tak škodlivé a odporující původnímu projektu?!

0/0
22.2.2016 8:50

D81a89n81i24e46l 60D58r57n89e98c 6361729176942

Chtělo by to více informací než jen, že se v Bulharsku bude stavět dálnice. Připadá mi to trochu jako D8 v Českém Středohoří, kde bylo taky mnoho povyku pro nic (z článku je cítit snaha projekt co nejvíce pošpinit, nejsou však použity relevantní argumenty, autor navíc ani neuvedl délku původně plánovaného tunelu). Třeba tato dálnice povede někde na úpatí schovaná za PHS a bude na ní hromada biokoridorů. Ona ochrana Natura 2000 se občas taky dost přehání, viz D55 a problém s tím, že by kamiony mohly srazit ptáky, a dva tunely o délce 8 km jsou jim málo... S posudky vlivů na ochranu přírody je problém, že jakmile máte variantu s tunelem, pak z principu nemůže jiná varianta vyjít pro nejbližší okolí stavby lépe. Dochází pak k absurdním řešením jako již zmíněná dvojice tunelů na D55 nebo třeba u železničních tratí se vybere varianta se zastávkou v poli, protože pak bude v obci menší hluk a během stavby menší prašnost, co na tom, že v konečném důsledku bude více lidí jezdit autem...

Doplním tedy parametry tunelu z wikipedie:

délka: 15,4 km

metoda ražení: NRTM

cena: cca 560 000 000 Euro

Takto dlouhý tune je bezpečnostním rizikem a je drahý i provozně (osvětlení, vzduchotechnika, ...). Jen pro porovnání před pár lety byly náklady na provoz tunelů ve správě ŘSD 300 000 000 Kč.

+1/0
21.2.2016 22:02

S79t73a89n 78N56o70v29á82k 5697305145174

Věta "Místo přílivu turistů hrozí devastace krajiny" si protiřečí. Správně by měla znít "S přílivem turistů hrozí devastace krajiny".

+1/0
21.2.2016 20:22

I76v60a16n 19Č26u51k74a 3342774221872

varuji bulharské bratry před vstupem zahraničních investorů, doporučovaných mimo jiné profesorem klausem coby jediná záchrana hospodářství. také jsme měli co zachraňovat -pivovary, banky, ocelárny, řadu automobilek ani národní památky nezůstali naše. bratři - pomaleji, ale za svoje!

+3/−6
21.2.2016 15:57

I66v67a53n 72Č22u10k34a 3112744901722

a zase novákovská klika ))

0/−1
21.2.2016 16:04

M95a67r92i49n79a 27D20i70t98t54r25i55c50h79o38v91a 7266564654

Priroda v Bulharsku (mimo mesta) je nadherna a presne takova jaka by mela bejt vsude. Neznicena a neupravena lidmi. Z toho, ze to pujde do haje je mi smutno.

+4/0
21.2.2016 15:50

R29i64c11h60a11r21d 88N26o55v69a68k 8948136421852

preklad clanku: v bulharsku stavi dalnice, zelena monstra rvou vzteky.

+5/−12
21.2.2016 15:14

R87a20d51o33s11l93a17v 67K51l88a22u51d96a 5314418714412

Každý kdo nechce zničit přírodu je zelené monstrum. ZajímavéRv

+9/−2
21.2.2016 15:20

I83v27a34n 52Č40u65k41a 3472684381922

nováci tady mají nějaký rodinný zájem?

0/−1
21.2.2016 15:59

M24i38l84a30n 51N18o93v50á81k 2730325635345

Článek je zařazen v rubrice Zahraniční a přitom by měl být zařazen v rubrice Ekologie. Takovéto tendenční ekofanatické články do běžné rubriky nepatří.

+8/−10
21.2.2016 14:52

K57a43r18e22l 98N46e29č33a37s 5963639290240

Co je na tom vy veleduchu fanatického?Zabetonovat vše a potom brečet,že máte sklepy plný vody je fajn.Zničit poslední místa,kde se život odvíjí,jak by měl a kam se dá ještě bez prefabrikovaného idiotismu turismu jet ?:-/

+3/−3
21.2.2016 15:42

P60e44t78r 84M90i63c35h77a73l 2370594361312

Hlavně ať jim tam případný tunel nejde razit Metrostav. :-)

+3/0
21.2.2016 14:49

J54a23k47u30b 59M19a94t70o27u81š 3315332342683

A proč né jen ať platí zase někdo jiný ;-D;-D

0/0
21.2.2016 14:59

J91o73s89e10f 87N66o32v92á42k 1150123875

Proč? Dneska si už ani nedovedem představit Moravský kras bez Macochy - a Bulharům takovou atrakci nedopřejem?

0/0
21.2.2016 15:41

P41a10v98e79l 69S80o62b72o24t73k20a 5890754

Bulharsko je členem EU, proto je zcela irelevantní zda nějaká bulharská firma je schopna nějaký tunel postavit či nikoli - není možno preferovat domácího dodavatele a tendr na výstavbu dálnice (úseků) musí být otevřený všem.

+3/−1
21.2.2016 14:49

T13o19m29á89š 26K96u63c67h38a66ř 3857981468581

A budeme jí říkat migrantská magistrála. :-P

+5/−2
21.2.2016 14:44

F48r64a32n30t15i24š57e30k 63S69t28u12r60m 4512710940766

Trochu zmatený článek. Míchají se tu názory odborníků na přírodu, stevebních firem a důchodců ze zapadlého údolí na jihu Bulharska. Co třeba nějaké názory odborníků na dopravu? Ti by třeba mohli o problému něco vědět, ale co, raději se zeptáme místního důchodce (asi experta na demografii a vlivy dopravy na údolní mirkoklima). ;-)

+3/−1
21.2.2016 14:16

K10a79r20e21l 62N23e72č52a88s 5153349720710

Developer nebo odborník na dopravu pracuje v zájmu stavebních korporací.Ten sice může něco vědět,ale nezajímá jej to ,v palici má jen KOLIK,ZA KOLIK,KOMU.;-D;-D

+3/−1
21.2.2016 14:24

F41r93a70n43t13i34š58e50k 89S83t61u55r87m 4652290970936

On asi někdo z ČVUT nebo ŘSD těžko bude lobovat za stavební korporace někde v Bulharsku a vznést jednoduchý dotaz by neměl být pro novináře problém. Ale to bych chtěl asi moc, když to asi neudělali ani v Guardianu. :-)

0/0
21.2.2016 14:45

K12a26r65e70l 18N97e66č48a36s 5123189560610

A co by ám asi řekl?Že je to hovadismus pro lidi a přírodu,ale požehnání pro rychlejší pohyb komodit.;-D

0/0
21.2.2016 15:44

I35v52a95n 89Č97u86k18a 3892174681702

ale bylo by to s kulatým razítkem na tisíci stranách za padesát milionů

0/0
21.2.2016 16:03

R28a58d88o35s58l17a35v 17K32l89a20u32d56a 5154698844712

Z hlediska dopravy je pochopitelně ideální dálnice. Na to není potřeba se nikoho ptát. Jenže žijeme naštěstí v době, kdy jsme zjistili že ochrana cenných lokalit je daleko přednější.

+4/0
21.2.2016 14:24

P76a64v96e56l 42Ř43a31p35e12k 7902756319205

Tak jako nelze postavit silnici skrz vaši domácnost, tak jako nelze postavit dálnici skrz cizí stát, není morálně přípustné stavět silnice skrze obec či kraj, pokud je to proti vůli místního společenství.

+3/−1
21.2.2016 14:27

M85a22r18e96k 98Š89i49m77o22n 2774937828488

A co bys od odborníka na dopravu chtěl slyšet? Dálnice je potřeba, jestli tunel nebo most je celkem jedno. To by ti řekl.

0/0
21.2.2016 14:31

F39r44a41n72t42i92š26e32k 27S40t14u73r70m 4262550130326

Mě by třeba zajímalo, jestli nakonec by ten most nebyl dražší než tunel. Jestli se to údolí s chráněnou přírodou nedá lehce obejít apod.

0/0
21.2.2016 14:41

R14a43d41o11s78l33a20v 48K18l69a94u32d97a 5524298614592

Most bulharské firmy postavit dokážou, tunel ne. Lehce obejít to určitě nejde. Kdyby to šlo, tak by to tak udělali a bych by pokoj... Ono je to stejné jako obejít České středohoří.... Třeba přes Jizerky.

0/0
21.2.2016 14:47

P93a91v90e69l 28Ř42a37p93e63k 7932766929355

Průkopníkem dálnic v Evropě byl Hitler. Je ohromující, že tato zrůdnost přežívá i 70 let poté, namísto toho, abychom konečně zapracovali na přepravním systému důstojném 21. století.

+1/−5
21.2.2016 14:16

R28a33d31o18s54l88a48v 17K37l64a18u62d93a 5844558374942

Hitler nebyl průkopníkem. Dálnice se začaly budovat v Německu 10 let předtím, než se dostal k moci.

+3/0
21.2.2016 14:26

P41a61v54e18l 65Ř61a21p41e43k 7252976729845

Ano, i tak se to dá napsat. Ale realita je taková, že před Hitlerem bylo asi 100 km dálnic, Hitler dal postavit dalších nejméně 5 tisíc km.

0/−1
21.2.2016 14:30

M69a25r70e24k 44Š75i98m76o43n 2734727218858

A dálnice v USA stavěl taky Hitler?

+4/0
21.2.2016 14:32

P64a35v61e64l 47Ř52a47p36e98k 7442416799195

USA jsou demograficky odlišné území, s rozsáhlými pouštěmi a většími vzdálenostmi, s Evropou je to naprosto nesrovnatelné.

+1/−1
21.2.2016 14:39

R66a69d96o22s54l32a19v 63K79l48a46u32d69a 5204608954642

Realita je taková, že projekty převzal od nenáviděných předků... a to až když rozpoznal, že na tom může vydělat.

0/0
21.2.2016 14:37

P27a79v45e54l 74Ř55a16p81e59k 7602296469425

Jako ultralevičák musel být přímo nadšen, neboť dálnice splňují vše, po čem správný levičák touží - práce pro masu dělníků, obdoba výstavby hladové zdi, obrovské státní výdaje, násilí proti místním lidem při výstavbě a provozu, opíjení lidí iluzí blahobytu, distribuce socialistického jmění, možnost zdanění atd.

0/0
21.2.2016 14:43

R26a36d82o63s66l41a16v 46K61l27a87u76d10a 5554228284242

Hitler nebyl ani levičák, ani pravičák. Což není většina diktátorů. Hladová zeď je pověra, když někdo potřeboval z Kadla IV udělat komunistu. Součást normálního opevnění Prahy. Ve středověku byla hradba okolo každého města.

+1/0
21.2.2016 14:50

P82a36v75e13l 79Ř23a10p72e22k 7932506169725

Vy si s každým argumentem umíte poradit :-) No budiž vám to přáno.

0/0
21.2.2016 15:01

R72a57d43o42s15l30a95v 85K55l92a63u57d79a 5284288664972

Hitler byl sponzorován největšími průmyslníky té doby. Včetně Forda.

0/−1
21.2.2016 15:10

V54í59ť68a 41K45r46u19t66i23š 1550694635927

Tak zapracujte a konečně nám ten váš důstojný přepravní systém představte. Systém, který bude investičně i co do provozních nákladů efektivní a který umožní dopravu osob i nákladu kdykoliv a kamkoliv v rozumném čase a logisticky jednoduše. Miliardy lidí vám budou za váš převratný objev vděčny.

+2/0
21.2.2016 16:17

J29a21n94a 54P53r24o28c65h22á17z96k28o96v79á 5812480310424

Vláda si od ambiciozního projektu slibuje příliv investorů do oblasti i skokový růst turismu. Motivací je pro ni i štědrý dotační systém EU.

**********************************

Postaví si rychlejší a snadnější trasu pro migranty..Prachy, prachy, nic jiného není důležité?

+2/−5
21.2.2016 14:12

F80r54a54n95t94i55š13e40k 22S96t32u47r17m 4492260910106

A největším podporovatelem migrantů je prezident Zeman, který chce postavit kanál Dunaj-Odra-Labe ;-D. Zas nepřehánějme prosím. ;-)

+4/0
21.2.2016 14:19

K44a45r84e72l 73L51a79n88g46r 2612437270488

Betonářská loby si prosazuje své... Stejné je to všude ve světě.

+10/−1
21.2.2016 13:47

P39a84v73e34l 36Ř81a47p73e25k 7102976509825

Za vším zlem dneška hledejte dotace. I za tímto. EURv

0/0
21.2.2016 14:32

P16e67t89r 68N89a77j80d87e80k 7137846573181

Oceňuji, že se iDnes naučil v roce 2016 používat mapy R^

+14/0
21.2.2016 13:28

D79e12n26i16s 19H51u96m94l 4582925625426

Beton by měl spíš použit na hranici s Řeckem a Tureckem

+14/−3
21.2.2016 13:19

T25o88m19á61š 69B30y83d73e33l67s73k30ý 8560911530

a kde by jste si ho představoval? Řecko s nimi nemá suchou hranici

+2/−2
21.2.2016 13:47

D49e67n50i13s 69H49u77m73l 4672705985926

Hranice Bulharska s Řeckem a s Tureckem

0/0
21.2.2016 13:50

T88o97m85á20š 19M95a15r57t61í90n78e29k 2435648725439

A v kterém vesmíru nemá Řecko s Tureckem suchozemskou hranici? 8-o

+1/−1
21.2.2016 13:51

J55a44n 51P85r61i58c52h54y90s52t59a71l 8751208443

Vy zijete v jakem vesmiru?

To je ta hranice, na ktere Rekove uz pred lety postavili plot.

https://www.google.dk/maps/@41.2395887,26.4879251,9z?hl=en

+1/0
21.2.2016 14:03

D93e97n30i89s 84H35u80m62l 4202595855956

plot je malo, ma tam byt 4m vysoka zed se straznimi vezemi

0/0
21.2.2016 14:47

P86e75t71r 82V36l83c15e40k 5212365565177

mají, ale ta je nepropustná.....na severovýchodě Řecka

0/0
21.2.2016 14:15

J37a48n 43P65r28i53c55h84y85s80t43a34l 8441448813

V tom pripade nema ani Cesko s Nemeckem suchozemskou hranici?

Recko ma hranici s Tureckem

Bulharsko ma hranici s Tureckem i s Reckem

Nebo se snad domnivate, ze Turci se vzali Istanbulu a vratili jej Recku i s puvodnim nazvem Konstantinoupolis?

+1/0
21.2.2016 14:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.