Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Betonové monstrum protne údolí. Ohrozí orly i hrozny, bojí se Bulhaři

Bulharsko plánuje výstavbu dálnice, která má spojit jih země s Řeckem. Proti nákladné stavbě se však bouří ochránci přírody i lidé z údolí Kresna. Dálnice totiž oproti původním plánům protne jedno z nejcennějších chráněných území v Evropě. Místo přílivu turistů hrozí devastace krajiny i exodus místních, píše The Guardian.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O94l63d75ř18i38c23h 16J86a34n68e38č98e98k 8909406393831

"Bulharské údolí Kresna Gorge" 8-o;-DRv (popisek u obrázku)

a jinak - to jim Brusel ty peníze nemůže prostě stopnout, když je to tak škodlivé a odporující původnímu projektu?!

0/0
22.2.2016 8:50

D49a27n37i88e39l 43D30r70n84e97c 6771119386652

Chtělo by to více informací než jen, že se v Bulharsku bude stavět dálnice. Připadá mi to trochu jako D8 v Českém Středohoří, kde bylo taky mnoho povyku pro nic (z článku je cítit snaha projekt co nejvíce pošpinit, nejsou však použity relevantní argumenty, autor navíc ani neuvedl délku původně plánovaného tunelu). Třeba tato dálnice povede někde na úpatí schovaná za PHS a bude na ní hromada biokoridorů. Ona ochrana Natura 2000 se občas taky dost přehání, viz D55 a problém s tím, že by kamiony mohly srazit ptáky, a dva tunely o délce 8 km jsou jim málo... S posudky vlivů na ochranu přírody je problém, že jakmile máte variantu s tunelem, pak z principu nemůže jiná varianta vyjít pro nejbližší okolí stavby lépe. Dochází pak k absurdním řešením jako již zmíněná dvojice tunelů na D55 nebo třeba u železničních tratí se vybere varianta se zastávkou v poli, protože pak bude v obci menší hluk a během stavby menší prašnost, co na tom, že v konečném důsledku bude více lidí jezdit autem...

Doplním tedy parametry tunelu z wikipedie:

délka: 15,4 km

metoda ražení: NRTM

cena: cca 560 000 000 Euro

Takto dlouhý tune je bezpečnostním rizikem a je drahý i provozně (osvětlení, vzduchotechnika, ...). Jen pro porovnání před pár lety byly náklady na provoz tunelů ve správě ŘSD 300 000 000 Kč.

+1/0
21.2.2016 22:02

S35t58a95n 83N20o74v43á94k 5587735485374

Věta "Místo přílivu turistů hrozí devastace krajiny" si protiřečí. Správně by měla znít "S přílivem turistů hrozí devastace krajiny".

+1/0
21.2.2016 20:22

I87v10a70n 87Č37u40k33a 3762774261922

varuji bulharské bratry před vstupem zahraničních investorů, doporučovaných mimo jiné profesorem klausem coby jediná záchrana hospodářství. také jsme měli co zachraňovat -pivovary, banky, ocelárny, řadu automobilek ani národní památky nezůstali naše. bratři - pomaleji, ale za svoje!

+3/−6
21.2.2016 15:57

I90v64a30n 55Č46u52k25a 3382844941122

a zase novákovská klika ))

0/−1
21.2.2016 16:04

M13a50r13i17n29a 64D49i53t68t62r49i12c54h30o10v96a 7696464764

Priroda v Bulharsku (mimo mesta) je nadherna a presne takova jaka by mela bejt vsude. Neznicena a neupravena lidmi. Z toho, ze to pujde do haje je mi smutno.

+4/0
21.2.2016 15:50

R61i87c18h65a15r29d 89N28o96v51a43k 8458626421842

preklad clanku: v bulharsku stavi dalnice, zelena monstra rvou vzteky.

+5/−12
21.2.2016 15:14

R95a29d83o30s20l68a36v 33K57l39a50u61d74a 5344458544542

Každý kdo nechce zničit přírodu je zelené monstrum. ZajímavéRv

+9/−2
21.2.2016 15:20

I90v18a42n 24Č94u83k97a 3862394451522

nováci tady mají nějaký rodinný zájem?

0/−1
21.2.2016 15:59

M11i34l27a86n 69N68o33v80á22k 2490355175355

Článek je zařazen v rubrice Zahraniční a přitom by měl být zařazen v rubrice Ekologie. Takovéto tendenční ekofanatické články do běžné rubriky nepatří.

+8/−10
21.2.2016 14:52

K63a60r36e63l 66N24e93č60a96s 5873549530980

Co je na tom vy veleduchu fanatického?Zabetonovat vše a potom brečet,že máte sklepy plný vody je fajn.Zničit poslední místa,kde se život odvíjí,jak by měl a kam se dá ještě bez prefabrikovaného idiotismu turismu jet ?:-/

+3/−3
21.2.2016 15:42

P70e11t45r 85M42i80c33h82a31l 2320224631912

Hlavně ať jim tam případný tunel nejde razit Metrostav. :-)

+3/0
21.2.2016 14:49

J15a11k64u42b 14M64a10t17o59u43š 3575432292243

A proč né jen ať platí zase někdo jiný ;-D;-D

0/0
21.2.2016 14:59

J51o90s14e46f 71N42o69v97á32k 1440353165

Proč? Dneska si už ani nedovedem představit Moravský kras bez Macochy - a Bulharům takovou atrakci nedopřejem?

0/0
21.2.2016 15:41

P54a83v51e42l 38S24o10b74o18t91k95a 5630824

Bulharsko je členem EU, proto je zcela irelevantní zda nějaká bulharská firma je schopna nějaký tunel postavit či nikoli - není možno preferovat domácího dodavatele a tendr na výstavbu dálnice (úseků) musí být otevřený všem.

+3/−1
21.2.2016 14:49

T88o52m90á21š 66K86u52c22h65a80ř 3917271858491

A budeme jí říkat migrantská magistrála. :-P

+5/−2
21.2.2016 14:44

F30r31a17n78t29i16š97e20k 26S65t27u15r43m 4422540160586

Trochu zmatený článek. Míchají se tu názory odborníků na přírodu, stevebních firem a důchodců ze zapadlého údolí na jihu Bulharska. Co třeba nějaké názory odborníků na dopravu? Ti by třeba mohli o problému něco vědět, ale co, raději se zeptáme místního důchodce (asi experta na demografii a vlivy dopravy na údolní mirkoklima). ;-)

+3/−1
21.2.2016 14:16

K94a50r62e81l 88N78e85č64a57s 5823939870120

Developer nebo odborník na dopravu pracuje v zájmu stavebních korporací.Ten sice může něco vědět,ale nezajímá jej to ,v palici má jen KOLIK,ZA KOLIK,KOMU.;-D;-D

+3/−1
21.2.2016 14:24

F58r24a51n73t78i52š11e23k 75S57t84u78r36m 4352930610536

On asi někdo z ČVUT nebo ŘSD těžko bude lobovat za stavební korporace někde v Bulharsku a vznést jednoduchý dotaz by neměl být pro novináře problém. Ale to bych chtěl asi moc, když to asi neudělali ani v Guardianu. :-)

0/0
21.2.2016 14:45

K67a59r32e96l 76N32e66č41a52s 5303239710330

A co by ám asi řekl?Že je to hovadismus pro lidi a přírodu,ale požehnání pro rychlejší pohyb komodit.;-D

0/0
21.2.2016 15:44

I13v31a23n 16Č12u62k68a 3632124141442

ale bylo by to s kulatým razítkem na tisíci stranách za padesát milionů

0/0
21.2.2016 16:03

R28a91d77o13s61l52a91v 12K14l72a35u38d79a 5614478294172

Z hlediska dopravy je pochopitelně ideální dálnice. Na to není potřeba se nikoho ptát. Jenže žijeme naštěstí v době, kdy jsme zjistili že ochrana cenných lokalit je daleko přednější.

+4/0
21.2.2016 14:24

P46a98v79e10l 14Ř33a80p57e22k 7282906979835

Tak jako nelze postavit silnici skrz vaši domácnost, tak jako nelze postavit dálnici skrz cizí stát, není morálně přípustné stavět silnice skrze obec či kraj, pokud je to proti vůli místního společenství.

+3/−1
21.2.2016 14:27

M55a64r54e86k 77Š83i54m63o78n 2104377208668

A co bys od odborníka na dopravu chtěl slyšet? Dálnice je potřeba, jestli tunel nebo most je celkem jedno. To by ti řekl.

0/0
21.2.2016 14:31

F59r77a92n43t54i63š42e61k 26S13t34u44r23m 4682950550486

Mě by třeba zajímalo, jestli nakonec by ten most nebyl dražší než tunel. Jestli se to údolí s chráněnou přírodou nedá lehce obejít apod.

0/0
21.2.2016 14:41

R33a10d14o29s27l70a83v 91K82l63a74u53d66a 5974518884462

Most bulharské firmy postavit dokážou, tunel ne. Lehce obejít to určitě nejde. Kdyby to šlo, tak by to tak udělali a bych by pokoj... Ono je to stejné jako obejít České středohoří.... Třeba přes Jizerky.

0/0
21.2.2016 14:47

P73a13v64e78l 73Ř37a64p32e39k 7612306529635

Průkopníkem dálnic v Evropě byl Hitler. Je ohromující, že tato zrůdnost přežívá i 70 let poté, namísto toho, abychom konečně zapracovali na přepravním systému důstojném 21. století.

+1/−5
21.2.2016 14:16

R25a57d17o39s75l37a16v 46K42l17a18u51d70a 5984678174582

Hitler nebyl průkopníkem. Dálnice se začaly budovat v Německu 10 let předtím, než se dostal k moci.

+3/0
21.2.2016 14:26

P14a81v55e76l 93Ř92a90p69e59k 7722486969865

Ano, i tak se to dá napsat. Ale realita je taková, že před Hitlerem bylo asi 100 km dálnic, Hitler dal postavit dalších nejméně 5 tisíc km.

0/−1
21.2.2016 14:30

M18a62r48e28k 48Š26i45m37o32n 2244827988408

A dálnice v USA stavěl taky Hitler?

+4/0
21.2.2016 14:32

P95a55v36e13l 37Ř96a24p79e56k 7472966869305

USA jsou demograficky odlišné území, s rozsáhlými pouštěmi a většími vzdálenostmi, s Evropou je to naprosto nesrovnatelné.

+1/−1
21.2.2016 14:39

R64a26d69o25s64l66a49v 54K97l55a12u51d60a 5504708314802

Realita je taková, že projekty převzal od nenáviděných předků... a to až když rozpoznal, že na tom může vydělat.

0/0
21.2.2016 14:37

P67a72v76e63l 95Ř44a42p56e44k 7512816169615

Jako ultralevičák musel být přímo nadšen, neboť dálnice splňují vše, po čem správný levičák touží - práce pro masu dělníků, obdoba výstavby hladové zdi, obrovské státní výdaje, násilí proti místním lidem při výstavbě a provozu, opíjení lidí iluzí blahobytu, distribuce socialistického jmění, možnost zdanění atd.

0/0
21.2.2016 14:43

R25a51d41o28s61l28a66v 16K59l25a59u84d97a 5984348604762

Hitler nebyl ani levičák, ani pravičák. Což není většina diktátorů. Hladová zeď je pověra, když někdo potřeboval z Kadla IV udělat komunistu. Součást normálního opevnění Prahy. Ve středověku byla hradba okolo každého města.

+1/0
21.2.2016 14:50

P55a52v58e75l 79Ř34a20p65e67k 7802366689305

Vy si s každým argumentem umíte poradit :-) No budiž vám to přáno.

0/0
21.2.2016 15:01

R25a66d48o45s40l60a20v 41K88l52a63u73d18a 5564268784972

Hitler byl sponzorován největšími průmyslníky té doby. Včetně Forda.

0/−1
21.2.2016 15:10

V45í18ť94a 66K94r38u57t85i44š 1260314615927

Tak zapracujte a konečně nám ten váš důstojný přepravní systém představte. Systém, který bude investičně i co do provozních nákladů efektivní a který umožní dopravu osob i nákladu kdykoliv a kamkoliv v rozumném čase a logisticky jednoduše. Miliardy lidí vám budou za váš převratný objev vděčny.

+2/0
21.2.2016 16:17

J47a40n47a 38P98r91o46c61h68á73z50k45o66v10á 5942110710764

Vláda si od ambiciozního projektu slibuje příliv investorů do oblasti i skokový růst turismu. Motivací je pro ni i štědrý dotační systém EU.

**********************************

Postaví si rychlejší a snadnější trasu pro migranty..Prachy, prachy, nic jiného není důležité?

+2/−5
21.2.2016 14:12

F92r86a69n45t27i72š62e29k 38S90t59u94r43m 4882780950156

A největším podporovatelem migrantů je prezident Zeman, který chce postavit kanál Dunaj-Odra-Labe ;-D. Zas nepřehánějme prosím. ;-)

+4/0
21.2.2016 14:19

K32a36r78e57l 34L41a46n75g44r 2542317380378

Betonářská loby si prosazuje své... Stejné je to všude ve světě.

+10/−1
21.2.2016 13:47

P61a83v72e49l 37Ř74a33p11e23k 7732746799635

Za vším zlem dneška hledejte dotace. I za tímto. EURv

0/0
21.2.2016 14:32

P55e11t73r 40N60a65j69d94e71k 7747926293681

Oceňuji, že se iDnes naučil v roce 2016 používat mapy R^

+14/0
21.2.2016 13:28

D54e32n69i82s 28H41u89m10l 4382755325926

Beton by měl spíš použit na hranici s Řeckem a Tureckem

+14/−3
21.2.2016 13:19

T60o14m72á13š 19B61y13d76e69l85s45k11ý 8130921640

a kde by jste si ho představoval? Řecko s nimi nemá suchou hranici

+2/−2
21.2.2016 13:47

D67e41n88i19s 79H29u68m30l 4102405395556

Hranice Bulharska s Řeckem a s Tureckem

0/0
21.2.2016 13:50

T43o88m63á27š 35M51a46r10t61í96n91e62k 2225888515979

A v kterém vesmíru nemá Řecko s Tureckem suchozemskou hranici? 8-o

+1/−1
21.2.2016 13:51

J68a86n 67P78r34i75c32h67y48s65t51a72l 8901838713

Vy zijete v jakem vesmiru?

To je ta hranice, na ktere Rekove uz pred lety postavili plot.

https://www.google.dk/maps/@41.2395887,26.4879251,9z?hl=en

+1/0
21.2.2016 14:03

D71e78n16i68s 87H16u68m19l 4592665915136

plot je malo, ma tam byt 4m vysoka zed se straznimi vezemi

0/0
21.2.2016 14:47

P70e49t36r 95V89l77c70e60k 5222725605307

mají, ale ta je nepropustná.....na severovýchodě Řecka

0/0
21.2.2016 14:15

J66a66n 94P77r68i98c72h19y77s34t29a82l 8161298623

V tom pripade nema ani Cesko s Nemeckem suchozemskou hranici?

Recko ma hranici s Tureckem

Bulharsko ma hranici s Tureckem i s Reckem

Nebo se snad domnivate, ze Turci se vzali Istanbulu a vratili jej Recku i s puvodnim nazvem Konstantinoupolis?

+1/0
21.2.2016 14:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.