Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Škola v roce 2030? Konec učebnic, on-line přenosy z tříd a víc učitelů

Jak budou vypadat české školy v roce 2030? Přežijí papírové učebnice? Budou rodiče sledovat dění ve třídě prostřednictvím on-line přenosů? MF DNES oslovila experty z různých oborů, aby zkusili popsat školství za zhruba patnáct let. Shodli se, že se školy musí měnit, protože se proměňuje i okolní svět.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A82l44o53i79s 92P56e28t65r97z25e69l 7975676675261

To bude geniusu,?

0/0
21.1.2016 21:42

A14u95g41u81s28t 49F59o72r81m47á26n82e12k 6415829190156

Tak jsem se docela pobavil. V roce 2030 mohou nastat úplně jiné situace : 1) na toto scifi nebudou peníze

2) nebou učitelé, protože, i když jim platy slušně vyrostly, nebudou ochotni se neustále rozčilovat s dětmi (zvláště poté, když ti méně chápající budou ve výuce zdržovat ty normální)

3) nebudou ani děti, ani učitelé, protože budou všichni podřezáni přivandrovalci.

+1/0
21.1.2016 15:24

M57a71r62t76i78n41a 14M49o38u39d42r21á 7310323466209

Začátek vyučování dětí na prvním stupni musí zohlednit možnosti rodičů. Jinak se stane jen to, že budou děti každé ráno déle tvrdnout ve školní družině.

+1/−1
21.1.2016 10:31

R66a84d84e85k 12Š49a79r33l70á70k 6411759720256

Je mi 25 a akorát začínají učit moje, převážně kamarádky, které dostudovaly. Jedna učí na velice malé základní škole na vesnici druhý stupeň. Z vyprávění vidím, že se tam za desetiletí nezměnilo nic, nemají techniku, peníze, žáci jsou bez zájmu, opora u rodičů neni, spíše kritika a obhajování toho jejich dárečku.

Druhá učí v Praze na soukromé základní škole, tam je to o poznání lepší, ale na druhou stranu z 15 dětí je tam 5 "speciálních", kteří mají mít asistenta, ale nemají, protože na to nejsou peníze. Jí naštěstí práce baví a je kreativní a snaží se děti zaujmout, ale musí k nim přistupovat individuálně, v 15 dětech je to tak na hraně, kdy se to dá zvládnout, ale v 30 si to představit neumím.

Z celkového vyprávění vidím akorát demotivované staré učitele, nejsou ohodnocení, tak se neučí nové věci a nesnaží se nijak změnit svůj styl výuky a já se jim 2x nedivím. Nebo je to prostě nebaví a to je uplně to nejhorší, pak nezaujmou nikdy. Mladí učitelé do toho jdou plni ideálů a nadšení, ale to je mnohdy udupáno ohodnocením, přístupem dětí a hlavně rodičů, protože děti zlobily vždy a učit se jim moc nechtělo, takže to bylo na rodičích a učitelích, ale učitel bez podpory rodiče dnes nezmůže nic...Rodič pak hází vinu na učitele, případně systém, učitel s tim nic neudělá, systém mu to nedovolí,stěžuje si na rodiče a děti, no a děti, ty se smějou a je jim to jedno, protože jsou blbý jak tága a stejně na ně nemůže být kladena hlavní část zodpovědnosti, protože jsou to přece furt děti a neměly by mít hlavní slovo...

0/0
21.1.2016 10:12

M34i25r15o63s49l95a15v 49S34u63c36h42y 5890199260610

Je dobré mít vize, je správné chtít dosahovat vyšších cílů. Rok 2030 je ale poměrně brzy. To budou ještě mnozí dnešní učitelé v praxi. Už někdo připravuje generaci těch nových učitelů? Připravuje někdo koncepci přeškolení těch stávajících? Už vznikají nové výukové programy? Může se vůbec naše školství za 15 let změnit?

Tak samozřejmě, změnit se může. K lepšímu i horšímu. Už dnes jsou školy, kde učebnice nahradily tablety. Soukromé školy, kde školné vysoce převyšuje možnosti průměrného Čecha. Věřím, že se tento trend rozšíří i mezi nás obyčejné smrtelníky. Za 15 let to ale určitě nebude. Mám děti na gymnáziu. Tablety ještě nepoužívají, mají ale ve třídách interaktivní tabule a datové projektory. Bohužel, řada vyučujících je vůbec neumí používat. A tak vrcholem techniky je, když se učitelům po několikaminutovém zápolení s technikou podaří pustit dokumentární film na probírané téma.

A tak v duchu srovnávám, jaká byla ta škola v době když jsem ji navštěvoval já, a jaká je dnes. Biflování, poučky, vzorečky, slovíčka, gramatika - ale souvislosti unikají. Vyložit látku, aby děti pochopily, to dnes umí málokdo. A tak musím dát za pravdu mnohým, kteří zde bědují nad upadající úrovní českého školství.

0/0
21.1.2016 8:52
Foto

P60a25v79e72l 44P55o97k32o12r18n90ý 2386154180102

Problém, projektorů je mi dobře znám. Protože se musí dělat výběrová řízení, tak se kupuje pokaždé jiný typ projektoru, tedy učitel má při výuce třeba 6 hodin 6 různých projektorů a 6 různých nastavení obrazovek, někde jsou obrazovky duplikované, někdy je plocha roztažená. A projektory mají různá rozlišení. A některé projektory se "nesnáší" se starším počítačem, tedy nový projektor někdy vyžaduje nový počítač, nebo speciální obsluhu, co jsem zažil já, když chci, aby projektor fungoval, musím ho kabelem odpojit, zapnout počítač a pak ho teprve připojit, jinak nejde. Ano, pak se někomu může jevit, že neumím projektor obsluhovat a musím volat o pomoc.

A tablety jsou bohužel jen na hraní. Ověřoval si někdo, kolik času se strávilo hraním a kolik výukou? A k čemu je mi mrňavá obrazovka tabletu, na které spíše nejde nic rozeznat?

+3/0
21.1.2016 9:46

M37a75r22e15k 27H15r66u82b50y 6157272591308

Zmena za pohych 15 let?

Staci se podivat na film Marecku, podejte mi pero z roku 1976, a uvedomit si, jaky vyvoj prodelalo ceske skolstvi za _40_ let.8-o

Ano, vubec zadny.Rv

+1/0
21.1.2016 8:44

V59á69c59l69a16v 18P20o25u95s10t80k77a 3260821602

;-D;-D

Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku. Budovatelé komunismu v Sovětském svazu i u nás budou ......

+1/0
21.1.2016 8:34

P40a14v75e43l 26K63o97š65u77t 5148982561924

Takže klasika. Do školství vláda přihodí miliardu, z toho miliardu a půl shrábnou "poskytovatelé IT služeb" a demotivovaní, špatně placení kantoři budou hlídat autisty, děti s IQ menším než 70, a průměrně a nadprůměrně inteligentní děti si budou hrát s tabletama. Je zvláštní, že v úrovni znalostí se děti z ČR neustále propadají žebříčkem níž a níž a jediné, co to může zachránit, je tablet a telekonference. A když vypnou proud, půjdeme na procházku, že, děti? Ze školství se dělá lukrativní byznys, tak, jako se už před lety stal ze zdravotnictví. Ke škodě nás všech.

+8/0
21.1.2016 7:42

J42o39s67e27f 94B76i72e41l58i31k 6322956968837

Souhlas.R^

Máte na tuto problematiku přesnější náhled, než většina učitelů které znám.

0/0
21.1.2016 7:55
Foto

M41a74r41t36i10n 31R15o51t45t38e82r 2435652609147

Ehm, cože? Společnost se možná mění, ale určitě ne způsobem, který by nějaký záhadným delikátním způsobem zavdával potřebu zavádět do výuky tak neefektivní věci jako online přenosy, tablety či další elektronické věci. Ze zkušenosti okolí vím, že tyhle věci jsou HRUBÉ neefektivní. Nenaučí.

Navíc: ve škole by se mělo učit myslet, ne biflovat jen fakta. To je ale na českém středním a částečně také základním školství nedělá.

+3/0
21.1.2016 6:46
Foto

M80a64r17t60i26n 82R66o42t62t82e49r 2205282819817

Sorry za překlepy, po ránu...

0/0
21.1.2016 6:53

T52o47m28a79s 66A89u46g77u97s35t86y89n 6927386431610

Nějak nedokážu pochopit, proč spousta lidí tlačí školy do používání neefektivních forem výuky, jako jsou tablety, online přenosy a podobně.

+4/0
21.1.2016 6:37
Foto

M21a21r37t76i65n 24R44o79t10t74e42r 2775532609217

Jsou v tom prachy. Lobby těch elektro firem a dalších lidí na to navázaných je velká. Stačí "udělat" pár průzkumů, tlačit na spravné lidi na MŠMT a šance rostou.

+5/0
21.1.2016 6:47

J85o68s63e84f 44B24i85e93l23i44k 6862186358397

Peníze pro zúčastněné.

+2/0
21.1.2016 7:57

T92o72m14a28s 31A37u97g90u15s26t38y12n 6487796901570

Ve vyjádřeních se jako vždy projevuje, že lidé, co školství znají jen jako žáci jsou uplně mimo. Naštěstí dali prostor i o.pravdovým odborníkům, jako je pan Korda...

+2/0
21.1.2016 6:36

J67a34n 47S23l10á30v39i52k 4983468359277

je otazkou, zda v tom roce vubec nejaka skola bude

0/0
20.1.2016 23:39

J24a42r77o15m18í50r 16K11r38á58l 4310329234949

A jestli bude ochoten někdo učit. :-/

0/0
21.1.2016 6:29

J63i46ř56í 42R75a15m12p64á76č62e70k 5211381713430

Dcera od začatku na Waldorfu, od první tř. anglina a španina, škola hrou doposud a její kamoška chodí na gympl a chodí se k nám doučovat. Vše záleží na učiteli, jak si upoutá pozornost.

+1/−1
20.1.2016 23:24

T61o29m83a12s 80A75u72g47u32s92t96y72n 6887296181120

myslím, že to není o Waldorfu. I Waldorf může fungovat špatně, tak jako "klasická" škola může fungovat výborně. Je to všude o konkrétních lidech.

+7/0
21.1.2016 6:38
Foto

M24a10r14t66i91n 94R65o70t29t24e58r 2645252449957

Přesně tak. Učitel si učební plán může trošku přiohnout a když učí dobře, tak žáci ani nepípnou. Je učitel a učitel.

+1/0
21.1.2016 6:48

P21a44v67e76l 39K47o30š41u28t 5908982341484

Fakt? Já zas znal "absolventa" waldorfu, který neuměl ve čtrnácti odečíst zlomek.

0/0
21.1.2016 7:44

J77o42s22e45f 67Č59e56j21k33a 2150514656628

A to byl už ve čtrnácti absolovent? To mi nějak nepasuje...

0/0
21.1.2016 7:55

J22a81r65o27s17l31a86v 95H85o37r31á52k 8782644925679

Takže podle Vás například z věty:

"Znám absolventa univerzity, který v pěti letech uměl násobit"

...plyne, že v těch pěti letech už byl absolventem UK? Máte opravdu zvláštní logiku chápání textu.

0/0
21.1.2016 15:32
Foto

J84a74r91o69m27í92r 86Č11i22h96á64k 1865845865396

Zase článek o ničem. Kdy konečně budete do čela rezortu stavět lidi, kteří školství rozumí ? Kdy začnete vzdělávat učitele tak, aby mezi děti nastupovali aspoň se třemi aprobacemi jako za první republiky ? Knížky jsou základ, počítače doplněk.

+2/0
20.1.2016 23:23

T26o20m75a34s 47A75u11g83u76s46t51y91n 6147906921880

Na co by byly tři aprobace dobré?

0/−2
21.1.2016 6:38

P94a62v52e47l 39K58o94š44u28t 5948642141204

Třeba na to, aby měli znalosti a pedagogické schopnosti. To je věc, kterou sociální inženýři současnosti pomíjejí.

+1/0
21.1.2016 7:45

T65o10m21a97s 97A15u41g12u39s55t91y83n 6897246331750

jedna aprobace navíc povede akorát tak k omezení společného základu, který je podle mě to nejdůležitější. Jak učit, jak vystupovat, jak komunikovat...

0/0
21.1.2016 10:19

R11u81d20a 28S17l69a34v41í49k 5983668246401

Takže do roku 2030 by operátoři v ČR mohli mít internet a FUP jako okolní země v roce 2010?

+1/0
20.1.2016 23:22
Foto

B16á52r21a 96T73u21č46k39o92v15á 2844615866652

Evropska skola v roce 2030? Prezence bude vypadat takto. Ucitel:

- Ahmed Ibn Asl! - Zde!

- Muhammad El Chatib! - Zde!

- Mich Alves Eli! ....???? Mich Alves Eli !!! ... ???? Tak je tu Mich Alves Eli???

V posledni lavici se zvedne hosik:

- to budu asi ja, ale cte se to Michal Vesely...

+6/−1
20.1.2016 23:16

M17a60r63t48i43n 71K68ř27í22ž 9533842120957

není to vtipné a už to tu bylo.

+1/−1
20.1.2016 23:54
Foto

B74á78r58a 98T47u27č70k32o12v80á 2864265136852

Ne, teprve to tu bude. Ano, neni to vtipne.

+6/−1
20.1.2016 23:59

P45a17v75e34l 66S30o13b26o80t84k59a 5330514

jj, dopadne to asi takhle:

http://www.csfd.cz/film/185578-absurdistan/prehled/

0/0
20.1.2016 23:07

D71a87v39i66d 21V70o24b70o60r44n16i47k 7442250423149

vzdyt uz ted staci ctrl-c a ctrl-v tak jake zmeny

0/0
20.1.2016 23:01

O79n76d32ř39e84j 33Š19v46e28j27d81a 4911579967720

Školství včetně učitelů je neskutečně zaostalé, hluboko v komunismu. Je potřeba velká reforma od stylu učení až po obsah učení...

+2/−8
20.1.2016 23:01
Foto

J48a24n74a 98F44o72l23p74r55e87c24h83t72o68v86á 8320147698223

Hlavně se musí ti panáci nahoře domluvit, co má ve které třídě dítě umět. Metody práce ať nechají na učiteli a hlavně!ať se děcka začnou učit a doma na ně rodiče dohlédnou. Pak zase postoupáme v žebříčku nahoru.

+1/0
21.1.2016 8:35

L11a17d37a 92N66o47v77a92k 4472923877

hm... bohatě stačí, když dnes neexistuje papírová žákovská knížka, ale elktronická... dítě ani učitelka neví proč tam má jakou známku a rodiče se to dozví až po urputném boji... Raději nechci vědět co bude za patnáct let...

+1/−2
20.1.2016 22:59

T31o23m62a70s 67A32u68g25u97s40t65y11n 6757516691480

přesně tak, tohle zvěrstvo zakázat. I když to náhodou někde funguje jak má, tak to rodiče čtou v práci a doma už neví, co tam bylo. Takže kontakt rodič-dítě nulový. Místo klasického, jak bylo ve škole? Dobrý... Přines mi žákovskou... :-)

0/0
21.1.2016 6:41

J46i76ř41í 94J76u32ř45i95c64a 2208303171

To byla strašná věta.

0/0
21.1.2016 6:48

M60a65r79t75i81n 66K65ř11í31ž 9113112630627

Největším problémem našeho školství je, že neprochází evolucí, ale každý ministr po sobě chce nechat epochální revoluci. Výsledek je chaos a neustálé opakování týž chyb. Jeden příklad za všechny: Když maturoval můj brácha v roce 1998, byly údajně na spadnutí státní maturity..a vida..uběhlo kolik? Asi patnáct let, než se to uvedlo neslavně do praxe. Mezitím se koncept x-krát změnil. A tak je to se vším. Co potřebujeme, je koncept, který přežije více než jednoho ministra, jednu vládu, jedno volební období. To je ale potíž celého státu, nejen v oblasti školství.

+6/0
20.1.2016 22:49
Foto

B88á71r80a 45T16u60č51k95o98v41á 2254165976212

Druhá věta: týchž, případně těchtýž. Vidno, že rozpad českého školství se na Vás podepsal rovněž :-) ačkoli s Vámi jinak principiálně souhlasím.

0/0
20.1.2016 23:54
Foto

J98a76r66o16s56l12a61v 63Z42a60v89i29a19č84i68č 3260456753768

Ministr Chládek se zajímal, proč je Česká republika nejlepší v informatice, Když jsem mu jako člen vědecké komise Intersteno vysvětlil, že klíčem je gramotnost (dnes ale i klávesnicová, tzv. "psaní naslepo", nikoli jen grafická, psaní tužkou na papír), souhlasil s námětem zařadit klávesnicovou gramotnost do povinností na ZŠ. Navíc ji v ČR umíme vyučovat vysoce efektivně jako individuální programovanou výuku. Kdo není klávesnicově gramotný, domnívá se, že "psát naslepo" má jen výhodu v tom, že "to jde rychleji". Ve skutečnosti ale jde o to, že kdo psát umí (nikoli hledá písmena pomocí zraku), má téměř 100 % intelektuální kapacity k dispozici, kdo ťuká "všema dvěma", ztrácí asi 2/3 myšlenek. Z nového vedení MŠMT nikdo zjevně psát neumí a není ochoten si to nechat vysvětlit. Jak by přece vypadal, kdyby se už v ZŠ učilo něco, co sám neumí! Myslím, že ten, kdo například rozhoduje o tom, mají-li se děti učit plavat, by sám plavat měl umět.:-(

0/0
21.1.2016 17:33
Foto

P41a87v59e64l 60P58o59k78o21r61n34ý 2636684820552

Jednoduchá otázka, kdo to vše zaplatí.

Jenom normální test studenta u nějaké závěrečné zkoušky vychází podle mě na desítky tisíc.

Existují výukové kurzy na MS Office, kolik do takového kurzu firma investovala. Tam jde spíše o miliony, než statisíce. A kolik bude stát úprava při další verzi MS Office. Třeba nápověda × menu je u verze MS Office 2016 koncepčně jinak, než bylo, nápověda vám vyvolá přímo menu, tedy vás nezajímá, kde máte začínat klikat, přímo vás to "hodí" do správného podmenu.

A kdo zaplatí učitele, vezmou se peníze ze sociálních dávek? Nebo se daně zvýší? Pak lidé zavřou firmu a půjdou na pracák.

A bud v té době existovat "Česká republika či nebude již po krachu, ke kterému to vedou socani systémem "po nás potopa".?

+1/−1
20.1.2016 22:44

M65a34r63t94i53n 61K11u34ř39í29t55k85a 6517656378815

Spousta základních i středních škol přešla na bezplatný OpenOffice/LibreOffice.

Škola ušetří peníze, a můžou si ho nainstalovat i žáci doma a nikdo nemusí nic kupovat.

Kdysi, ještě jako student, jsem ten Ofís zdarma zkusil a zjistil jsem, že umí všechno, co potřebuji. A už 10 let v něm jedu a stačí mi. Tohle není reklama, to je zkušenost.

0/0
21.1.2016 7:33
Foto

P94a49v39e65l 32P49o22k16o56r96n32ý 2496124180952

Ano, pamatuji, že když ještě formát MS Office nebyl otevřený (do roku myslím 2005), tak se vyhrožovalo Microsoftu, že úřady přejdou na Open Office. Microsoft formát otevřel, dal úřadům a školám vyhovující licence, tak se úvahy o OpenOffice na úřadech zrušily.

Já používám LibreOffice Portable na flešce, tedy mě nezajímá, co mají někde na počítači za software, mohu si spustit svůj z flešky, a to i třeba IrfanView a nějakého manažera. A pokud jsme u počítače déle, mohu si software zkopírovat do počítače.

Ale informatika je jen jedna z věcí, třeba weby státní a samosprávy se pořád mění, myslím tím zavádění e-government. Mění se počty planet, zrušili Pluto a teď Japonci vyhrožují, že našli novou 9. planetu. Tedy obsah výuky se pořád mění a kdo bude financovat nové výukové pomůcky?

0/0
21.1.2016 9:39

J30a45n 62M28a43c61h50á31č 3247396623302

Škola v roce 2030,začátek školního roku-Paní učitelka se seznamuje z dětmi-

Ahmed bin Salem? zde! , Muhamad Sadr? Zde! Hamíd ibn Kahr? Zde! Mich al Ves Elly? nic.Mich al Ves Elly? zvedne se jeden žák a povídá-To jsem já,ale čte se to Michal Veselý!

+7/−1
20.1.2016 22:43
Foto

J44i15ř72í 17R23o83h78a38n 5244398277325

Není důležité JAK ale CO děti učit. Počítače, on-line přenosy...K čemu, když se dnešní děti spoléhají jen na klikání do Googlu? Naučte je hlavně přemýšlet, anylyzovat a řešit logické problémy, zbytek se naučí sami. Všeobecně kolem sebe vidím, že základní lidské schopnosti degradují. Kupříkadu bez kalkulačky dnes některé dětí nespočítají ani malou násobilku (občas je totiž doučuji).

+4/0
20.1.2016 22:37

L26a22d57a 47N55o39v61a32k 4312323347

jak jako sami....?

+1/0
20.1.2016 23:03

M49i88r46e92k 29G53a27j24e35r 5691286769100

Ale to je to, co se vždy učilo zejména v předmětech jako matematika a fyzika. Vždy záleželo na učitelích. Takže není potřeba žádná reforma, ale tvrdá ruka a přísné požadavky. Souhlasím, že změnou techniky a poskytováním modernějších pomůcek (ne, že by to nebylo potřeba) se na tom nic nezmění. Chyba je ve snižování požadavků, ale i v inkluzivní výuce. Bývaly doby, kdy školství určitě nezaostávalo ve výsledcích za Čínou. Dnes už mají čínské děti náskok.

+2/0
21.1.2016 1:08
Foto

M83a89r19t64i33n 78R81o89t28t39e12r 2315142129757

Nelze souhlasit více.

0/0
21.1.2016 6:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.