Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Škola v roce 2030? Konec učebnic, on-line přenosy z tříd a víc učitelů

Jak budou vypadat české školy v roce 2030? Přežijí papírové učebnice? Budou rodiče sledovat dění ve třídě prostřednictvím on-line přenosů? MF DNES oslovila experty z různých oborů, aby zkusili popsat školství za zhruba patnáct let. Shodli se, že se školy musí měnit, protože se proměňuje i okolní svět.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A64l16o18i16s 69P49e66t62r91z45e54l 7705576685921

To bude geniusu,?

0/0
21.1.2016 21:42

A69u25g78u95s11t 65F94o28r98m73á41n89e96k 6125569700286

Tak jsem se docela pobavil. V roce 2030 mohou nastat úplně jiné situace : 1) na toto scifi nebudou peníze

2) nebou učitelé, protože, i když jim platy slušně vyrostly, nebudou ochotni se neustále rozčilovat s dětmi (zvláště poté, když ti méně chápající budou ve výuce zdržovat ty normální)

3) nebudou ani děti, ani učitelé, protože budou všichni podřezáni přivandrovalci.

+1/0
21.1.2016 15:24

M45a31r80t72i76n16a 13M18o71u44d93r68á 7380533986829

Začátek vyučování dětí na prvním stupni musí zohlednit možnosti rodičů. Jinak se stane jen to, že budou děti každé ráno déle tvrdnout ve školní družině.

+1/−1
21.1.2016 10:31

R68a83d29e60k 98Š84a40r48l37á21k 6141139540486

Je mi 25 a akorát začínají učit moje, převážně kamarádky, které dostudovaly. Jedna učí na velice malé základní škole na vesnici druhý stupeň. Z vyprávění vidím, že se tam za desetiletí nezměnilo nic, nemají techniku, peníze, žáci jsou bez zájmu, opora u rodičů neni, spíše kritika a obhajování toho jejich dárečku.

Druhá učí v Praze na soukromé základní škole, tam je to o poznání lepší, ale na druhou stranu z 15 dětí je tam 5 "speciálních", kteří mají mít asistenta, ale nemají, protože na to nejsou peníze. Jí naštěstí práce baví a je kreativní a snaží se děti zaujmout, ale musí k nim přistupovat individuálně, v 15 dětech je to tak na hraně, kdy se to dá zvládnout, ale v 30 si to představit neumím.

Z celkového vyprávění vidím akorát demotivované staré učitele, nejsou ohodnocení, tak se neučí nové věci a nesnaží se nijak změnit svůj styl výuky a já se jim 2x nedivím. Nebo je to prostě nebaví a to je uplně to nejhorší, pak nezaujmou nikdy. Mladí učitelé do toho jdou plni ideálů a nadšení, ale to je mnohdy udupáno ohodnocením, přístupem dětí a hlavně rodičů, protože děti zlobily vždy a učit se jim moc nechtělo, takže to bylo na rodičích a učitelích, ale učitel bez podpory rodiče dnes nezmůže nic...Rodič pak hází vinu na učitele, případně systém, učitel s tim nic neudělá, systém mu to nedovolí,stěžuje si na rodiče a děti, no a děti, ty se smějou a je jim to jedno, protože jsou blbý jak tága a stejně na ně nemůže být kladena hlavní část zodpovědnosti, protože jsou to přece furt děti a neměly by mít hlavní slovo...

0/0
21.1.2016 10:12

M62i27r14o64s73l54a21v 31S51u79c57h25y 5380889880250

Je dobré mít vize, je správné chtít dosahovat vyšších cílů. Rok 2030 je ale poměrně brzy. To budou ještě mnozí dnešní učitelé v praxi. Už někdo připravuje generaci těch nových učitelů? Připravuje někdo koncepci přeškolení těch stávajících? Už vznikají nové výukové programy? Může se vůbec naše školství za 15 let změnit?

Tak samozřejmě, změnit se může. K lepšímu i horšímu. Už dnes jsou školy, kde učebnice nahradily tablety. Soukromé školy, kde školné vysoce převyšuje možnosti průměrného Čecha. Věřím, že se tento trend rozšíří i mezi nás obyčejné smrtelníky. Za 15 let to ale určitě nebude. Mám děti na gymnáziu. Tablety ještě nepoužívají, mají ale ve třídách interaktivní tabule a datové projektory. Bohužel, řada vyučujících je vůbec neumí používat. A tak vrcholem techniky je, když se učitelům po několikaminutovém zápolení s technikou podaří pustit dokumentární film na probírané téma.

A tak v duchu srovnávám, jaká byla ta škola v době když jsem ji navštěvoval já, a jaká je dnes. Biflování, poučky, vzorečky, slovíčka, gramatika - ale souvislosti unikají. Vyložit látku, aby děti pochopily, to dnes umí málokdo. A tak musím dát za pravdu mnohým, kteří zde bědují nad upadající úrovní českého školství.

0/0
21.1.2016 8:52
Foto

P90a12v95e94l 37P73o12k71o45r75n46ý 2606214760302

Problém, projektorů je mi dobře znám. Protože se musí dělat výběrová řízení, tak se kupuje pokaždé jiný typ projektoru, tedy učitel má při výuce třeba 6 hodin 6 různých projektorů a 6 různých nastavení obrazovek, někde jsou obrazovky duplikované, někdy je plocha roztažená. A projektory mají různá rozlišení. A některé projektory se "nesnáší" se starším počítačem, tedy nový projektor někdy vyžaduje nový počítač, nebo speciální obsluhu, co jsem zažil já, když chci, aby projektor fungoval, musím ho kabelem odpojit, zapnout počítač a pak ho teprve připojit, jinak nejde. Ano, pak se někomu může jevit, že neumím projektor obsluhovat a musím volat o pomoc.

A tablety jsou bohužel jen na hraní. Ověřoval si někdo, kolik času se strávilo hraním a kolik výukou? A k čemu je mi mrňavá obrazovka tabletu, na které spíše nejde nic rozeznat?

+3/0
21.1.2016 9:46

M71a68r43e33k 89H64r83u15b45y 6647632291558

Zmena za pohych 15 let?

Staci se podivat na film Marecku, podejte mi pero z roku 1976, a uvedomit si, jaky vyvoj prodelalo ceske skolstvi za _40_ let.8-o

Ano, vubec zadny.Rv

+1/0
21.1.2016 8:44

V16á86c62l88a68v 78P94o74u24s65t32k70a 3250171692

;-D;-D

Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku. Budovatelé komunismu v Sovětském svazu i u nás budou ......

+1/0
21.1.2016 8:34

P45a80v19e59l 15K13o20š64u27t 5218672521324

Takže klasika. Do školství vláda přihodí miliardu, z toho miliardu a půl shrábnou "poskytovatelé IT služeb" a demotivovaní, špatně placení kantoři budou hlídat autisty, děti s IQ menším než 70, a průměrně a nadprůměrně inteligentní děti si budou hrát s tabletama. Je zvláštní, že v úrovni znalostí se děti z ČR neustále propadají žebříčkem níž a níž a jediné, co to může zachránit, je tablet a telekonference. A když vypnou proud, půjdeme na procházku, že, děti? Ze školství se dělá lukrativní byznys, tak, jako se už před lety stal ze zdravotnictví. Ke škodě nás všech.

+8/0
21.1.2016 7:42

J67o72s14e71f 89B96i35e79l21i27k 6152146888677

Souhlas.R^

Máte na tuto problematiku přesnější náhled, než většina učitelů které znám.

0/0
21.1.2016 7:55
Foto

M81a98r63t37i24n 50R28o81t74t49e56r 2595192359777

Ehm, cože? Společnost se možná mění, ale určitě ne způsobem, který by nějaký záhadným delikátním způsobem zavdával potřebu zavádět do výuky tak neefektivní věci jako online přenosy, tablety či další elektronické věci. Ze zkušenosti okolí vím, že tyhle věci jsou HRUBÉ neefektivní. Nenaučí.

Navíc: ve škole by se mělo učit myslet, ne biflovat jen fakta. To je ale na českém středním a částečně také základním školství nedělá.

+3/0
21.1.2016 6:46
Foto

M12a83r65t68i40n 57R12o96t78t47e56r 2445642739907

Sorry za překlepy, po ránu...

0/0
21.1.2016 6:53

T22o34m34a90s 92A58u22g32u98s69t33y13n 6447896301700

Nějak nedokážu pochopit, proč spousta lidí tlačí školy do používání neefektivních forem výuky, jako jsou tablety, online přenosy a podobně.

+4/0
21.1.2016 6:37
Foto

M24a60r40t64i67n 95R78o21t65t97e43r 2945962669487

Jsou v tom prachy. Lobby těch elektro firem a dalších lidí na to navázaných je velká. Stačí "udělat" pár průzkumů, tlačit na spravné lidi na MŠMT a šance rostou.

+5/0
21.1.2016 6:47

J30o12s36e91f 21B93i44e43l65i77k 6582736758807

Peníze pro zúčastněné.

+2/0
21.1.2016 7:57

T44o79m97a19s 24A52u10g73u52s29t97y72n 6937356341620

Ve vyjádřeních se jako vždy projevuje, že lidé, co školství znají jen jako žáci jsou uplně mimo. Naštěstí dali prostor i o.pravdovým odborníkům, jako je pan Korda...

+2/0
21.1.2016 6:36

J42a20n 43S71l89á18v47i33k 4813508219337

je otazkou, zda v tom roce vubec nejaka skola bude

0/0
20.1.2016 23:39

J47a53r72o60m44í55r 86K48r68á29l 4250319674319

A jestli bude ochoten někdo učit. :-/

0/0
21.1.2016 6:29

J92i21ř49í 20R29a91m24p66á14č64e48k 5501271113680

Dcera od začatku na Waldorfu, od první tř. anglina a španina, škola hrou doposud a její kamoška chodí na gympl a chodí se k nám doučovat. Vše záleží na učiteli, jak si upoutá pozornost.

+1/−1
20.1.2016 23:24

T64o46m34a44s 62A50u69g77u85s49t55y80n 6617126971640

myslím, že to není o Waldorfu. I Waldorf může fungovat špatně, tak jako "klasická" škola může fungovat výborně. Je to všude o konkrétních lidech.

+7/0
21.1.2016 6:38
Foto

M55a32r30t88i31n 12R23o28t27t22e97r 2425522689307

Přesně tak. Učitel si učební plán může trošku přiohnout a když učí dobře, tak žáci ani nepípnou. Je učitel a učitel.

+1/0
21.1.2016 6:48

P87a81v82e29l 77K96o29š98u66t 5568852141574

Fakt? Já zas znal "absolventa" waldorfu, který neuměl ve čtrnácti odečíst zlomek.

0/0
21.1.2016 7:44

J78o31s45e80f 64Č19e66j87k25a 2130144186238

A to byl už ve čtrnácti absolovent? To mi nějak nepasuje...

0/0
21.1.2016 7:55

J55a40r48o55s58l68a36v 56H47o19r43á76k 8762724485119

Takže podle Vás například z věty:

"Znám absolventa univerzity, který v pěti letech uměl násobit"

...plyne, že v těch pěti letech už byl absolventem UK? Máte opravdu zvláštní logiku chápání textu.

0/0
21.1.2016 15:32
Foto

J20a33r81o24m61í70r 35Č92i84h72á46k 1835175275736

Zase článek o ničem. Kdy konečně budete do čela rezortu stavět lidi, kteří školství rozumí ? Kdy začnete vzdělávat učitele tak, aby mezi děti nastupovali aspoň se třemi aprobacemi jako za první republiky ? Knížky jsou základ, počítače doplněk.

+2/0
20.1.2016 23:23

T62o89m81a25s 94A57u42g82u58s26t39y75n 6857216371610

Na co by byly tři aprobace dobré?

0/−2
21.1.2016 6:38

P28a78v81e35l 37K45o73š12u44t 5178652411964

Třeba na to, aby měli znalosti a pedagogické schopnosti. To je věc, kterou sociální inženýři současnosti pomíjejí.

+1/0
21.1.2016 7:45

T97o11m62a62s 45A95u92g68u55s74t47y30n 6517656291140

jedna aprobace navíc povede akorát tak k omezení společného základu, který je podle mě to nejdůležitější. Jak učit, jak vystupovat, jak komunikovat...

0/0
21.1.2016 10:19

R37u52d44a 67S43l69a96v94í88k 5213438206981

Takže do roku 2030 by operátoři v ČR mohli mít internet a FUP jako okolní země v roce 2010?

+1/0
20.1.2016 23:22
Foto

B89á67r22a 68T79u23č19k72o43v88á 2234365986652

Evropska skola v roce 2030? Prezence bude vypadat takto. Ucitel:

- Ahmed Ibn Asl! - Zde!

- Muhammad El Chatib! - Zde!

- Mich Alves Eli! ....???? Mich Alves Eli !!! ... ???? Tak je tu Mich Alves Eli???

V posledni lavici se zvedne hosik:

- to budu asi ja, ale cte se to Michal Vesely...

+6/−1
20.1.2016 23:16

M43a84r42t67i88n 98K63ř24í65ž 9103222910697

není to vtipné a už to tu bylo.

+1/−1
20.1.2016 23:54
Foto

B58á28r93a 12T36u95č73k65o62v14á 2194525756602

Ne, teprve to tu bude. Ano, neni to vtipne.

+6/−1
20.1.2016 23:59

P91a67v72e30l 58S69o36b17o80t62k22a 5760764

jj, dopadne to asi takhle:

http://www.csfd.cz/film/185578-absurdistan/prehled/

0/0
20.1.2016 23:07

D23a56v10i32d 69V25o98b53o72r31n95i52k 7772790703419

vzdyt uz ted staci ctrl-c a ctrl-v tak jake zmeny

0/0
20.1.2016 23:01

O58n46d92ř33e45j 59Š14v22e33j60d10a 4111849967450

Školství včetně učitelů je neskutečně zaostalé, hluboko v komunismu. Je potřeba velká reforma od stylu učení až po obsah učení...

+2/−8
20.1.2016 23:01
Foto

J41a98n87a 92F12o50l37p42r38e28c60h68t97o56v31á 8150957148213

Hlavně se musí ti panáci nahoře domluvit, co má ve které třídě dítě umět. Metody práce ať nechají na učiteli a hlavně!ať se děcka začnou učit a doma na ně rodiče dohlédnou. Pak zase postoupáme v žebříčku nahoru.

+1/0
21.1.2016 8:35

L37a84d41a 16N44o63v20a16k 4982343657

hm... bohatě stačí, když dnes neexistuje papírová žákovská knížka, ale elktronická... dítě ani učitelka neví proč tam má jakou známku a rodiče se to dozví až po urputném boji... Raději nechci vědět co bude za patnáct let...

+1/−2
20.1.2016 22:59

T93o40m49a70s 95A50u91g82u35s98t58y58n 6987306931320

přesně tak, tohle zvěrstvo zakázat. I když to náhodou někde funguje jak má, tak to rodiče čtou v práci a doma už neví, co tam bylo. Takže kontakt rodič-dítě nulový. Místo klasického, jak bylo ve škole? Dobrý... Přines mi žákovskou... :-)

0/0
21.1.2016 6:41

J70i83ř14í 98J40u13ř37i75c39a 2458943761

To byla strašná věta.

0/0
21.1.2016 6:48

M64a27r18t30i96n 74K18ř53í69ž 9733902360747

Největším problémem našeho školství je, že neprochází evolucí, ale každý ministr po sobě chce nechat epochální revoluci. Výsledek je chaos a neustálé opakování týž chyb. Jeden příklad za všechny: Když maturoval můj brácha v roce 1998, byly údajně na spadnutí státní maturity..a vida..uběhlo kolik? Asi patnáct let, než se to uvedlo neslavně do praxe. Mezitím se koncept x-krát změnil. A tak je to se vším. Co potřebujeme, je koncept, který přežije více než jednoho ministra, jednu vládu, jedno volební období. To je ale potíž celého státu, nejen v oblasti školství.

+6/0
20.1.2016 22:49
Foto

B56á43r24a 85T92u58č79k45o14v61á 2164775396422

Druhá věta: týchž, případně těchtýž. Vidno, že rozpad českého školství se na Vás podepsal rovněž :-) ačkoli s Vámi jinak principiálně souhlasím.

0/0
20.1.2016 23:54
Foto

J33a56r45o70s64l47a63v 17Z94a63v63i80a44č12i85č 3110726183958

Ministr Chládek se zajímal, proč je Česká republika nejlepší v informatice, Když jsem mu jako člen vědecké komise Intersteno vysvětlil, že klíčem je gramotnost (dnes ale i klávesnicová, tzv. "psaní naslepo", nikoli jen grafická, psaní tužkou na papír), souhlasil s námětem zařadit klávesnicovou gramotnost do povinností na ZŠ. Navíc ji v ČR umíme vyučovat vysoce efektivně jako individuální programovanou výuku. Kdo není klávesnicově gramotný, domnívá se, že "psát naslepo" má jen výhodu v tom, že "to jde rychleji". Ve skutečnosti ale jde o to, že kdo psát umí (nikoli hledá písmena pomocí zraku), má téměř 100 % intelektuální kapacity k dispozici, kdo ťuká "všema dvěma", ztrácí asi 2/3 myšlenek. Z nového vedení MŠMT nikdo zjevně psát neumí a není ochoten si to nechat vysvětlit. Jak by přece vypadal, kdyby se už v ZŠ učilo něco, co sám neumí! Myslím, že ten, kdo například rozhoduje o tom, mají-li se děti učit plavat, by sám plavat měl umět.:-(

0/0
21.1.2016 17:33
Foto

P54a70v38e46l 49P64o88k60o61r78n34ý 2596504610692

Jednoduchá otázka, kdo to vše zaplatí.

Jenom normální test studenta u nějaké závěrečné zkoušky vychází podle mě na desítky tisíc.

Existují výukové kurzy na MS Office, kolik do takového kurzu firma investovala. Tam jde spíše o miliony, než statisíce. A kolik bude stát úprava při další verzi MS Office. Třeba nápověda × menu je u verze MS Office 2016 koncepčně jinak, než bylo, nápověda vám vyvolá přímo menu, tedy vás nezajímá, kde máte začínat klikat, přímo vás to "hodí" do správného podmenu.

A kdo zaplatí učitele, vezmou se peníze ze sociálních dávek? Nebo se daně zvýší? Pak lidé zavřou firmu a půjdou na pracák.

A bud v té době existovat "Česká republika či nebude již po krachu, ke kterému to vedou socani systémem "po nás potopa".?

+1/−1
20.1.2016 22:44

M55a46r90t44i57n 13K28u21ř71í59t47k39a 6517846808495

Spousta základních i středních škol přešla na bezplatný OpenOffice/LibreOffice.

Škola ušetří peníze, a můžou si ho nainstalovat i žáci doma a nikdo nemusí nic kupovat.

Kdysi, ještě jako student, jsem ten Ofís zdarma zkusil a zjistil jsem, že umí všechno, co potřebuji. A už 10 let v něm jedu a stačí mi. Tohle není reklama, to je zkušenost.

0/0
21.1.2016 7:33
Foto

P79a71v74e52l 41P59o47k49o26r93n19ý 2276664400742

Ano, pamatuji, že když ještě formát MS Office nebyl otevřený (do roku myslím 2005), tak se vyhrožovalo Microsoftu, že úřady přejdou na Open Office. Microsoft formát otevřel, dal úřadům a školám vyhovující licence, tak se úvahy o OpenOffice na úřadech zrušily.

Já používám LibreOffice Portable na flešce, tedy mě nezajímá, co mají někde na počítači za software, mohu si spustit svůj z flešky, a to i třeba IrfanView a nějakého manažera. A pokud jsme u počítače déle, mohu si software zkopírovat do počítače.

Ale informatika je jen jedna z věcí, třeba weby státní a samosprávy se pořád mění, myslím tím zavádění e-government. Mění se počty planet, zrušili Pluto a teď Japonci vyhrožují, že našli novou 9. planetu. Tedy obsah výuky se pořád mění a kdo bude financovat nové výukové pomůcky?

0/0
21.1.2016 9:39

J12a29n 64M77a36c60h21á47č 3497176783922

Škola v roce 2030,začátek školního roku-Paní učitelka se seznamuje z dětmi-

Ahmed bin Salem? zde! , Muhamad Sadr? Zde! Hamíd ibn Kahr? Zde! Mich al Ves Elly? nic.Mich al Ves Elly? zvedne se jeden žák a povídá-To jsem já,ale čte se to Michal Veselý!

+7/−1
20.1.2016 22:43
Foto

J87i45ř46í 77R88o12h40a94n 5184648797305

Není důležité JAK ale CO děti učit. Počítače, on-line přenosy...K čemu, když se dnešní děti spoléhají jen na klikání do Googlu? Naučte je hlavně přemýšlet, anylyzovat a řešit logické problémy, zbytek se naučí sami. Všeobecně kolem sebe vidím, že základní lidské schopnosti degradují. Kupříkadu bez kalkulačky dnes některé dětí nespočítají ani malou násobilku (občas je totiž doučuji).

+4/0
20.1.2016 22:37

L74a74d25a 90N25o52v79a71k 4552643387

jak jako sami....?

+1/0
20.1.2016 23:03

M21i83r54e16k 46G60a17j96e26r 5801486989980

Ale to je to, co se vždy učilo zejména v předmětech jako matematika a fyzika. Vždy záleželo na učitelích. Takže není potřeba žádná reforma, ale tvrdá ruka a přísné požadavky. Souhlasím, že změnou techniky a poskytováním modernějších pomůcek (ne, že by to nebylo potřeba) se na tom nic nezmění. Chyba je ve snižování požadavků, ale i v inkluzivní výuce. Bývaly doby, kdy školství určitě nezaostávalo ve výsledcích za Čínou. Dnes už mají čínské děti náskok.

+2/0
21.1.2016 1:08
Foto

M18a25r25t38i31n 92R96o23t27t34e82r 2285942409277

Nelze souhlasit více.

0/0
21.1.2016 6:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.