Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Škola v roce 2030? Konec učebnic, on-line přenosy z tříd a víc učitelů

Jak budou vypadat české školy v roce 2030? Přežijí papírové učebnice? Budou rodiče sledovat dění ve třídě prostřednictvím on-line přenosů? MF DNES oslovila experty z různých oborů, aby zkusili popsat školství za zhruba patnáct let. Shodli se, že se školy musí měnit, protože se proměňuje i okolní svět.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A18l82o59i92s 79P13e52t81r40z37e98l 7975606435531

To bude geniusu,?

0/0
21.1.2016 21:42

A69u22g28u94s68t 97F93o19r78m24á81n94e92k 6645779340806

Tak jsem se docela pobavil. V roce 2030 mohou nastat úplně jiné situace : 1) na toto scifi nebudou peníze

2) nebou učitelé, protože, i když jim platy slušně vyrostly, nebudou ochotni se neustále rozčilovat s dětmi (zvláště poté, když ti méně chápající budou ve výuce zdržovat ty normální)

3) nebudou ani děti, ani učitelé, protože budou všichni podřezáni přivandrovalci.

+1/0
21.1.2016 15:24

M21a84r35t17i59n45a 94M28o28u39d28r42á 7560923166899

Začátek vyučování dětí na prvním stupni musí zohlednit možnosti rodičů. Jinak se stane jen to, že budou děti každé ráno déle tvrdnout ve školní družině.

+1/−1
21.1.2016 10:31

R31a61d35e39k 88Š87a82r49l84á65k 6821119870696

Je mi 25 a akorát začínají učit moje, převážně kamarádky, které dostudovaly. Jedna učí na velice malé základní škole na vesnici druhý stupeň. Z vyprávění vidím, že se tam za desetiletí nezměnilo nic, nemají techniku, peníze, žáci jsou bez zájmu, opora u rodičů neni, spíše kritika a obhajování toho jejich dárečku.

Druhá učí v Praze na soukromé základní škole, tam je to o poznání lepší, ale na druhou stranu z 15 dětí je tam 5 "speciálních", kteří mají mít asistenta, ale nemají, protože na to nejsou peníze. Jí naštěstí práce baví a je kreativní a snaží se děti zaujmout, ale musí k nim přistupovat individuálně, v 15 dětech je to tak na hraně, kdy se to dá zvládnout, ale v 30 si to představit neumím.

Z celkového vyprávění vidím akorát demotivované staré učitele, nejsou ohodnocení, tak se neučí nové věci a nesnaží se nijak změnit svůj styl výuky a já se jim 2x nedivím. Nebo je to prostě nebaví a to je uplně to nejhorší, pak nezaujmou nikdy. Mladí učitelé do toho jdou plni ideálů a nadšení, ale to je mnohdy udupáno ohodnocením, přístupem dětí a hlavně rodičů, protože děti zlobily vždy a učit se jim moc nechtělo, takže to bylo na rodičích a učitelích, ale učitel bez podpory rodiče dnes nezmůže nic...Rodič pak hází vinu na učitele, případně systém, učitel s tim nic neudělá, systém mu to nedovolí,stěžuje si na rodiče a děti, no a děti, ty se smějou a je jim to jedno, protože jsou blbý jak tága a stejně na ně nemůže být kladena hlavní část zodpovědnosti, protože jsou to přece furt děti a neměly by mít hlavní slovo...

0/0
21.1.2016 10:12

M86i47r72o31s73l78a32v 68S43u14c68h58y 5720799740780

Je dobré mít vize, je správné chtít dosahovat vyšších cílů. Rok 2030 je ale poměrně brzy. To budou ještě mnozí dnešní učitelé v praxi. Už někdo připravuje generaci těch nových učitelů? Připravuje někdo koncepci přeškolení těch stávajících? Už vznikají nové výukové programy? Může se vůbec naše školství za 15 let změnit?

Tak samozřejmě, změnit se může. K lepšímu i horšímu. Už dnes jsou školy, kde učebnice nahradily tablety. Soukromé školy, kde školné vysoce převyšuje možnosti průměrného Čecha. Věřím, že se tento trend rozšíří i mezi nás obyčejné smrtelníky. Za 15 let to ale určitě nebude. Mám děti na gymnáziu. Tablety ještě nepoužívají, mají ale ve třídách interaktivní tabule a datové projektory. Bohužel, řada vyučujících je vůbec neumí používat. A tak vrcholem techniky je, když se učitelům po několikaminutovém zápolení s technikou podaří pustit dokumentární film na probírané téma.

A tak v duchu srovnávám, jaká byla ta škola v době když jsem ji navštěvoval já, a jaká je dnes. Biflování, poučky, vzorečky, slovíčka, gramatika - ale souvislosti unikají. Vyložit látku, aby děti pochopily, to dnes umí málokdo. A tak musím dát za pravdu mnohým, kteří zde bědují nad upadající úrovní českého školství.

0/0
21.1.2016 8:52
Foto

P60a80v35e11l 85P73o55k72o55r80n94ý 2476344200602

Problém, projektorů je mi dobře znám. Protože se musí dělat výběrová řízení, tak se kupuje pokaždé jiný typ projektoru, tedy učitel má při výuce třeba 6 hodin 6 různých projektorů a 6 různých nastavení obrazovek, někde jsou obrazovky duplikované, někdy je plocha roztažená. A projektory mají různá rozlišení. A některé projektory se "nesnáší" se starším počítačem, tedy nový projektor někdy vyžaduje nový počítač, nebo speciální obsluhu, co jsem zažil já, když chci, aby projektor fungoval, musím ho kabelem odpojit, zapnout počítač a pak ho teprve připojit, jinak nejde. Ano, pak se někomu může jevit, že neumím projektor obsluhovat a musím volat o pomoc.

A tablety jsou bohužel jen na hraní. Ověřoval si někdo, kolik času se strávilo hraním a kolik výukou? A k čemu je mi mrňavá obrazovka tabletu, na které spíše nejde nic rozeznat?

+3/0
21.1.2016 9:46

M38a44r26e51k 58H55r18u30b84y 6267522391668

Zmena za pohych 15 let?

Staci se podivat na film Marecku, podejte mi pero z roku 1976, a uvedomit si, jaky vyvoj prodelalo ceske skolstvi za _40_ let.8-o

Ano, vubec zadny.Rv

+1/0
21.1.2016 8:44

V94á83c28l33a75v 14P89o14u50s16t43k84a 3610971752

;-D;-D

Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku. Budovatelé komunismu v Sovětském svazu i u nás budou ......

+1/0
21.1.2016 8:34

P10a33v50e72l 95K78o58š97u43t 5458582361124

Takže klasika. Do školství vláda přihodí miliardu, z toho miliardu a půl shrábnou "poskytovatelé IT služeb" a demotivovaní, špatně placení kantoři budou hlídat autisty, děti s IQ menším než 70, a průměrně a nadprůměrně inteligentní děti si budou hrát s tabletama. Je zvláštní, že v úrovni znalostí se děti z ČR neustále propadají žebříčkem níž a níž a jediné, co to může zachránit, je tablet a telekonference. A když vypnou proud, půjdeme na procházku, že, děti? Ze školství se dělá lukrativní byznys, tak, jako se už před lety stal ze zdravotnictví. Ke škodě nás všech.

+8/0
21.1.2016 7:42

J35o26s80e11f 57B13i42e88l85i20k 6282106438557

Souhlas.R^

Máte na tuto problematiku přesnější náhled, než většina učitelů které znám.

0/0
21.1.2016 7:55
Foto

M48a39r75t44i24n 70R56o31t19t25e28r 2875922989157

Ehm, cože? Společnost se možná mění, ale určitě ne způsobem, který by nějaký záhadným delikátním způsobem zavdával potřebu zavádět do výuky tak neefektivní věci jako online přenosy, tablety či další elektronické věci. Ze zkušenosti okolí vím, že tyhle věci jsou HRUBÉ neefektivní. Nenaučí.

Navíc: ve škole by se mělo učit myslet, ne biflovat jen fakta. To je ale na českém středním a částečně také základním školství nedělá.

+3/0
21.1.2016 6:46
Foto

M69a35r41t68i41n 76R48o80t26t13e59r 2495712679437

Sorry za překlepy, po ránu...

0/0
21.1.2016 6:53

T61o76m77a24s 51A94u15g81u90s86t64y69n 6597916411830

Nějak nedokážu pochopit, proč spousta lidí tlačí školy do používání neefektivních forem výuky, jako jsou tablety, online přenosy a podobně.

+4/0
21.1.2016 6:37
Foto

M54a94r85t15i58n 74R12o85t16t61e37r 2635972669967

Jsou v tom prachy. Lobby těch elektro firem a dalších lidí na to navázaných je velká. Stačí "udělat" pár průzkumů, tlačit na spravné lidi na MŠMT a šance rostou.

+5/0
21.1.2016 6:47

J80o46s57e83f 33B41i32e36l55i82k 6452636588847

Peníze pro zúčastněné.

+2/0
21.1.2016 7:57

T60o25m56a53s 67A17u87g23u48s77t55y27n 6137226641870

Ve vyjádřeních se jako vždy projevuje, že lidé, co školství znají jen jako žáci jsou uplně mimo. Naštěstí dali prostor i o.pravdovým odborníkům, jako je pan Korda...

+2/0
21.1.2016 6:36

J52a54n 37S88l96á72v77i55k 4833988309637

je otazkou, zda v tom roce vubec nejaka skola bude

0/0
20.1.2016 23:39

J63a78r12o90m65í32r 57K76r75á47l 4510239384739

A jestli bude ochoten někdo učit. :-/

0/0
21.1.2016 6:29

J57i44ř45í 54R84a14m32p42á27č57e20k 5131571713270

Dcera od začatku na Waldorfu, od první tř. anglina a španina, škola hrou doposud a její kamoška chodí na gympl a chodí se k nám doučovat. Vše záleží na učiteli, jak si upoutá pozornost.

+1/−1
20.1.2016 23:24

T82o75m21a33s 88A91u84g24u76s24t21y56n 6427406751780

myslím, že to není o Waldorfu. I Waldorf může fungovat špatně, tak jako "klasická" škola může fungovat výborně. Je to všude o konkrétních lidech.

+7/0
21.1.2016 6:38
Foto

M88a47r83t43i14n 96R49o62t74t77e58r 2555692739177

Přesně tak. Učitel si učební plán může trošku přiohnout a když učí dobře, tak žáci ani nepípnou. Je učitel a učitel.

+1/0
21.1.2016 6:48

P21a54v28e14l 29K67o46š27u49t 5688512591404

Fakt? Já zas znal "absolventa" waldorfu, který neuměl ve čtrnácti odečíst zlomek.

0/0
21.1.2016 7:44

J17o88s21e85f 84Č27e44j34k67a 2330434496718

A to byl už ve čtrnácti absolovent? To mi nějak nepasuje...

0/0
21.1.2016 7:55

J24a83r35o26s16l64a31v 54H47o48r30á84k 8562734685789

Takže podle Vás například z věty:

"Znám absolventa univerzity, který v pěti letech uměl násobit"

...plyne, že v těch pěti letech už byl absolventem UK? Máte opravdu zvláštní logiku chápání textu.

0/0
21.1.2016 15:32
Foto

J46a26r63o38m96í13r 44Č69i69h43á82k 1875895765296

Zase článek o ničem. Kdy konečně budete do čela rezortu stavět lidi, kteří školství rozumí ? Kdy začnete vzdělávat učitele tak, aby mezi děti nastupovali aspoň se třemi aprobacemi jako za první republiky ? Knížky jsou základ, počítače doplněk.

+2/0
20.1.2016 23:23

T59o79m85a28s 74A12u65g43u35s53t74y85n 6437736461640

Na co by byly tři aprobace dobré?

0/−2
21.1.2016 6:38

P41a87v59e98l 53K95o33š17u85t 5858322811464

Třeba na to, aby měli znalosti a pedagogické schopnosti. To je věc, kterou sociální inženýři současnosti pomíjejí.

+1/0
21.1.2016 7:45

T94o86m70a58s 58A53u65g95u93s81t60y71n 6237976931710

jedna aprobace navíc povede akorát tak k omezení společného základu, který je podle mě to nejdůležitější. Jak učit, jak vystupovat, jak komunikovat...

0/0
21.1.2016 10:19

R58u69d82a 35S69l46a33v58í87k 5693608356891

Takže do roku 2030 by operátoři v ČR mohli mít internet a FUP jako okolní země v roce 2010?

+1/0
20.1.2016 23:22
Foto

B93á66r26a 78T21u53č17k78o98v71á 2244875216752

Evropska skola v roce 2030? Prezence bude vypadat takto. Ucitel:

- Ahmed Ibn Asl! - Zde!

- Muhammad El Chatib! - Zde!

- Mich Alves Eli! ....???? Mich Alves Eli !!! ... ???? Tak je tu Mich Alves Eli???

V posledni lavici se zvedne hosik:

- to budu asi ja, ale cte se to Michal Vesely...

+6/−1
20.1.2016 23:16

M91a64r26t92i33n 19K19ř90í24ž 9723212620697

není to vtipné a už to tu bylo.

+1/−1
20.1.2016 23:54
Foto

B26á34r35a 10T64u94č44k68o91v65á 2144955286822

Ne, teprve to tu bude. Ano, neni to vtipne.

+6/−1
20.1.2016 23:59

P27a51v90e83l 62S55o57b22o81t95k14a 5430424

jj, dopadne to asi takhle:

http://www.csfd.cz/film/185578-absurdistan/prehled/

0/0
20.1.2016 23:07

D65a84v56i35d 63V47o41b53o19r81n46i87k 7872550793569

vzdyt uz ted staci ctrl-c a ctrl-v tak jake zmeny

0/0
20.1.2016 23:01

O95n34d36ř28e23j 90Š17v95e30j30d77a 4161709767230

Školství včetně učitelů je neskutečně zaostalé, hluboko v komunismu. Je potřeba velká reforma od stylu učení až po obsah učení...

+2/−8
20.1.2016 23:01
Foto

J35a35n80a 57F69o63l44p85r97e80c12h25t67o69v65á 8120487178183

Hlavně se musí ti panáci nahoře domluvit, co má ve které třídě dítě umět. Metody práce ať nechají na učiteli a hlavně!ať se děcka začnou učit a doma na ně rodiče dohlédnou. Pak zase postoupáme v žebříčku nahoru.

+1/0
21.1.2016 8:35

L46a70d65a 28N66o27v21a75k 4122213697

hm... bohatě stačí, když dnes neexistuje papírová žákovská knížka, ale elktronická... dítě ani učitelka neví proč tam má jakou známku a rodiče se to dozví až po urputném boji... Raději nechci vědět co bude za patnáct let...

+1/−2
20.1.2016 22:59

T73o69m86a88s 55A69u98g54u70s52t36y71n 6207326481750

přesně tak, tohle zvěrstvo zakázat. I když to náhodou někde funguje jak má, tak to rodiče čtou v práci a doma už neví, co tam bylo. Takže kontakt rodič-dítě nulový. Místo klasického, jak bylo ve škole? Dobrý... Přines mi žákovskou... :-)

0/0
21.1.2016 6:41

J89i12ř16í 56J25u29ř82i91c29a 2878203901

To byla strašná věta.

0/0
21.1.2016 6:48

M51a95r27t73i31n 78K89ř55í92ž 9983782230927

Největším problémem našeho školství je, že neprochází evolucí, ale každý ministr po sobě chce nechat epochální revoluci. Výsledek je chaos a neustálé opakování týž chyb. Jeden příklad za všechny: Když maturoval můj brácha v roce 1998, byly údajně na spadnutí státní maturity..a vida..uběhlo kolik? Asi patnáct let, než se to uvedlo neslavně do praxe. Mezitím se koncept x-krát změnil. A tak je to se vším. Co potřebujeme, je koncept, který přežije více než jednoho ministra, jednu vládu, jedno volební období. To je ale potíž celého státu, nejen v oblasti školství.

+6/0
20.1.2016 22:49
Foto

B46á18r60a 75T27u38č55k56o94v71á 2104225186632

Druhá věta: týchž, případně těchtýž. Vidno, že rozpad českého školství se na Vás podepsal rovněž :-) ačkoli s Vámi jinak principiálně souhlasím.

0/0
20.1.2016 23:54
Foto

J27a54r66o15s62l50a21v 44Z79a11v39i54a45č10i69č 3840446193178

Ministr Chládek se zajímal, proč je Česká republika nejlepší v informatice, Když jsem mu jako člen vědecké komise Intersteno vysvětlil, že klíčem je gramotnost (dnes ale i klávesnicová, tzv. "psaní naslepo", nikoli jen grafická, psaní tužkou na papír), souhlasil s námětem zařadit klávesnicovou gramotnost do povinností na ZŠ. Navíc ji v ČR umíme vyučovat vysoce efektivně jako individuální programovanou výuku. Kdo není klávesnicově gramotný, domnívá se, že "psát naslepo" má jen výhodu v tom, že "to jde rychleji". Ve skutečnosti ale jde o to, že kdo psát umí (nikoli hledá písmena pomocí zraku), má téměř 100 % intelektuální kapacity k dispozici, kdo ťuká "všema dvěma", ztrácí asi 2/3 myšlenek. Z nového vedení MŠMT nikdo zjevně psát neumí a není ochoten si to nechat vysvětlit. Jak by přece vypadal, kdyby se už v ZŠ učilo něco, co sám neumí! Myslím, že ten, kdo například rozhoduje o tom, mají-li se děti učit plavat, by sám plavat měl umět.:-(

0/0
21.1.2016 17:33
Foto

P77a11v35e45l 83P68o22k91o61r95n49ý 2326124310652

Jednoduchá otázka, kdo to vše zaplatí.

Jenom normální test studenta u nějaké závěrečné zkoušky vychází podle mě na desítky tisíc.

Existují výukové kurzy na MS Office, kolik do takového kurzu firma investovala. Tam jde spíše o miliony, než statisíce. A kolik bude stát úprava při další verzi MS Office. Třeba nápověda × menu je u verze MS Office 2016 koncepčně jinak, než bylo, nápověda vám vyvolá přímo menu, tedy vás nezajímá, kde máte začínat klikat, přímo vás to "hodí" do správného podmenu.

A kdo zaplatí učitele, vezmou se peníze ze sociálních dávek? Nebo se daně zvýší? Pak lidé zavřou firmu a půjdou na pracák.

A bud v té době existovat "Česká republika či nebude již po krachu, ke kterému to vedou socani systémem "po nás potopa".?

+1/−1
20.1.2016 22:44

M81a91r75t53i22n 17K40u95ř96í26t94k26a 6987116208935

Spousta základních i středních škol přešla na bezplatný OpenOffice/LibreOffice.

Škola ušetří peníze, a můžou si ho nainstalovat i žáci doma a nikdo nemusí nic kupovat.

Kdysi, ještě jako student, jsem ten Ofís zdarma zkusil a zjistil jsem, že umí všechno, co potřebuji. A už 10 let v něm jedu a stačí mi. Tohle není reklama, to je zkušenost.

0/0
21.1.2016 7:33
Foto

P12a24v76e97l 55P49o52k40o69r77n81ý 2986514270142

Ano, pamatuji, že když ještě formát MS Office nebyl otevřený (do roku myslím 2005), tak se vyhrožovalo Microsoftu, že úřady přejdou na Open Office. Microsoft formát otevřel, dal úřadům a školám vyhovující licence, tak se úvahy o OpenOffice na úřadech zrušily.

Já používám LibreOffice Portable na flešce, tedy mě nezajímá, co mají někde na počítači za software, mohu si spustit svůj z flešky, a to i třeba IrfanView a nějakého manažera. A pokud jsme u počítače déle, mohu si software zkopírovat do počítače.

Ale informatika je jen jedna z věcí, třeba weby státní a samosprávy se pořád mění, myslím tím zavádění e-government. Mění se počty planet, zrušili Pluto a teď Japonci vyhrožují, že našli novou 9. planetu. Tedy obsah výuky se pořád mění a kdo bude financovat nové výukové pomůcky?

0/0
21.1.2016 9:39

J88a31n 43M78a13c13h52á43č 3627646933942

Škola v roce 2030,začátek školního roku-Paní učitelka se seznamuje z dětmi-

Ahmed bin Salem? zde! , Muhamad Sadr? Zde! Hamíd ibn Kahr? Zde! Mich al Ves Elly? nic.Mich al Ves Elly? zvedne se jeden žák a povídá-To jsem já,ale čte se to Michal Veselý!

+7/−1
20.1.2016 22:43
Foto

J48i85ř51í 26R75o62h94a39n 5384108167875

Není důležité JAK ale CO děti učit. Počítače, on-line přenosy...K čemu, když se dnešní děti spoléhají jen na klikání do Googlu? Naučte je hlavně přemýšlet, anylyzovat a řešit logické problémy, zbytek se naučí sami. Všeobecně kolem sebe vidím, že základní lidské schopnosti degradují. Kupříkadu bez kalkulačky dnes některé dětí nespočítají ani malou násobilku (občas je totiž doučuji).

+4/0
20.1.2016 22:37

L82a45d36a 10N80o46v61a24k 4962743777

jak jako sami....?

+1/0
20.1.2016 23:03

M21i19r78e75k 24G97a21j34e64r 5921836589450

Ale to je to, co se vždy učilo zejména v předmětech jako matematika a fyzika. Vždy záleželo na učitelích. Takže není potřeba žádná reforma, ale tvrdá ruka a přísné požadavky. Souhlasím, že změnou techniky a poskytováním modernějších pomůcek (ne, že by to nebylo potřeba) se na tom nic nezmění. Chyba je ve snižování požadavků, ale i v inkluzivní výuce. Bývaly doby, kdy školství určitě nezaostávalo ve výsledcích za Čínou. Dnes už mají čínské děti náskok.

+2/0
21.1.2016 1:08
Foto

M30a90r39t82i74n 64R19o59t92t43e71r 2255292179177

Nelze souhlasit více.

0/0
21.1.2016 6:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.