Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Škola v roce 2030? Konec učebnic, on-line přenosy z tříd a víc učitelů

Jak budou vypadat české školy v roce 2030? Přežijí papírové učebnice? Budou rodiče sledovat dění ve třídě prostřednictvím on-line přenosů? MF DNES oslovila experty z různých oborů, aby zkusili popsat školství za zhruba patnáct let. Shodli se, že se školy musí měnit, protože se proměňuje i okolní svět.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A62l32o11i12s 86P14e92t21r18z90e49l 7255856215831

To bude geniusu,?

0/0
21.1.2016 21:42

A53u23g77u94s69t 33F97o91r48m43á48n20e55k 6325929710676

Tak jsem se docela pobavil. V roce 2030 mohou nastat úplně jiné situace : 1) na toto scifi nebudou peníze

2) nebou učitelé, protože, i když jim platy slušně vyrostly, nebudou ochotni se neustále rozčilovat s dětmi (zvláště poté, když ti méně chápající budou ve výuce zdržovat ty normální)

3) nebudou ani děti, ani učitelé, protože budou všichni podřezáni přivandrovalci.

+1/0
21.1.2016 15:24

M67a25r11t38i80n91a 24M93o97u83d95r77á 7220343726849

Začátek vyučování dětí na prvním stupni musí zohlednit možnosti rodičů. Jinak se stane jen to, že budou děti každé ráno déle tvrdnout ve školní družině.

+1/−1
21.1.2016 10:31

R75a86d59e12k 79Š55a71r63l39á61k 6681489930476

Je mi 25 a akorát začínají učit moje, převážně kamarádky, které dostudovaly. Jedna učí na velice malé základní škole na vesnici druhý stupeň. Z vyprávění vidím, že se tam za desetiletí nezměnilo nic, nemají techniku, peníze, žáci jsou bez zájmu, opora u rodičů neni, spíše kritika a obhajování toho jejich dárečku.

Druhá učí v Praze na soukromé základní škole, tam je to o poznání lepší, ale na druhou stranu z 15 dětí je tam 5 "speciálních", kteří mají mít asistenta, ale nemají, protože na to nejsou peníze. Jí naštěstí práce baví a je kreativní a snaží se děti zaujmout, ale musí k nim přistupovat individuálně, v 15 dětech je to tak na hraně, kdy se to dá zvládnout, ale v 30 si to představit neumím.

Z celkového vyprávění vidím akorát demotivované staré učitele, nejsou ohodnocení, tak se neučí nové věci a nesnaží se nijak změnit svůj styl výuky a já se jim 2x nedivím. Nebo je to prostě nebaví a to je uplně to nejhorší, pak nezaujmou nikdy. Mladí učitelé do toho jdou plni ideálů a nadšení, ale to je mnohdy udupáno ohodnocením, přístupem dětí a hlavně rodičů, protože děti zlobily vždy a učit se jim moc nechtělo, takže to bylo na rodičích a učitelích, ale učitel bez podpory rodiče dnes nezmůže nic...Rodič pak hází vinu na učitele, případně systém, učitel s tim nic neudělá, systém mu to nedovolí,stěžuje si na rodiče a děti, no a děti, ty se smějou a je jim to jedno, protože jsou blbý jak tága a stejně na ně nemůže být kladena hlavní část zodpovědnosti, protože jsou to přece furt děti a neměly by mít hlavní slovo...

0/0
21.1.2016 10:12

M88i25r28o80s56l69a19v 54S71u31c63h10y 5710489120240

Je dobré mít vize, je správné chtít dosahovat vyšších cílů. Rok 2030 je ale poměrně brzy. To budou ještě mnozí dnešní učitelé v praxi. Už někdo připravuje generaci těch nových učitelů? Připravuje někdo koncepci přeškolení těch stávajících? Už vznikají nové výukové programy? Může se vůbec naše školství za 15 let změnit?

Tak samozřejmě, změnit se může. K lepšímu i horšímu. Už dnes jsou školy, kde učebnice nahradily tablety. Soukromé školy, kde školné vysoce převyšuje možnosti průměrného Čecha. Věřím, že se tento trend rozšíří i mezi nás obyčejné smrtelníky. Za 15 let to ale určitě nebude. Mám děti na gymnáziu. Tablety ještě nepoužívají, mají ale ve třídách interaktivní tabule a datové projektory. Bohužel, řada vyučujících je vůbec neumí používat. A tak vrcholem techniky je, když se učitelům po několikaminutovém zápolení s technikou podaří pustit dokumentární film na probírané téma.

A tak v duchu srovnávám, jaká byla ta škola v době když jsem ji navštěvoval já, a jaká je dnes. Biflování, poučky, vzorečky, slovíčka, gramatika - ale souvislosti unikají. Vyložit látku, aby děti pochopily, to dnes umí málokdo. A tak musím dát za pravdu mnohým, kteří zde bědují nad upadající úrovní českého školství.

0/0
21.1.2016 8:52
Foto

P36a18v74e35l 78P45o42k69o86r21n53ý 2476974290322

Problém, projektorů je mi dobře znám. Protože se musí dělat výběrová řízení, tak se kupuje pokaždé jiný typ projektoru, tedy učitel má při výuce třeba 6 hodin 6 různých projektorů a 6 různých nastavení obrazovek, někde jsou obrazovky duplikované, někdy je plocha roztažená. A projektory mají různá rozlišení. A některé projektory se "nesnáší" se starším počítačem, tedy nový projektor někdy vyžaduje nový počítač, nebo speciální obsluhu, co jsem zažil já, když chci, aby projektor fungoval, musím ho kabelem odpojit, zapnout počítač a pak ho teprve připojit, jinak nejde. Ano, pak se někomu může jevit, že neumím projektor obsluhovat a musím volat o pomoc.

A tablety jsou bohužel jen na hraní. Ověřoval si někdo, kolik času se strávilo hraním a kolik výukou? A k čemu je mi mrňavá obrazovka tabletu, na které spíše nejde nic rozeznat?

+3/0
21.1.2016 9:46

M74a10r60e94k 80H59r40u77b12y 6747302241388

Zmena za pohych 15 let?

Staci se podivat na film Marecku, podejte mi pero z roku 1976, a uvedomit si, jaky vyvoj prodelalo ceske skolstvi za _40_ let.8-o

Ano, vubec zadny.Rv

+1/0
21.1.2016 8:44

V48á78c83l32a61v 25P35o60u72s67t67k53a 3810581932

;-D;-D

Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku. Budovatelé komunismu v Sovětském svazu i u nás budou ......

+1/0
21.1.2016 8:34

P44a26v71e56l 52K98o87š10u21t 5538302641944

Takže klasika. Do školství vláda přihodí miliardu, z toho miliardu a půl shrábnou "poskytovatelé IT služeb" a demotivovaní, špatně placení kantoři budou hlídat autisty, děti s IQ menším než 70, a průměrně a nadprůměrně inteligentní děti si budou hrát s tabletama. Je zvláštní, že v úrovni znalostí se děti z ČR neustále propadají žebříčkem níž a níž a jediné, co to může zachránit, je tablet a telekonference. A když vypnou proud, půjdeme na procházku, že, děti? Ze školství se dělá lukrativní byznys, tak, jako se už před lety stal ze zdravotnictví. Ke škodě nás všech.

+8/0
21.1.2016 7:42

J39o72s59e58f 30B13i30e17l37i30k 6842826928707

Souhlas.R^

Máte na tuto problematiku přesnější náhled, než většina učitelů které znám.

0/0
21.1.2016 7:55
Foto

M12a41r91t51i97n 10R46o42t85t12e73r 2715382609787

Ehm, cože? Společnost se možná mění, ale určitě ne způsobem, který by nějaký záhadným delikátním způsobem zavdával potřebu zavádět do výuky tak neefektivní věci jako online přenosy, tablety či další elektronické věci. Ze zkušenosti okolí vím, že tyhle věci jsou HRUBÉ neefektivní. Nenaučí.

Navíc: ve škole by se mělo učit myslet, ne biflovat jen fakta. To je ale na českém středním a částečně také základním školství nedělá.

+3/0
21.1.2016 6:46
Foto

M72a77r40t60i40n 30R10o18t19t33e78r 2375852179947

Sorry za překlepy, po ránu...

0/0
21.1.2016 6:53

T86o72m58a37s 84A68u28g12u32s63t57y96n 6867576831570

Nějak nedokážu pochopit, proč spousta lidí tlačí školy do používání neefektivních forem výuky, jako jsou tablety, online přenosy a podobně.

+4/0
21.1.2016 6:37
Foto

M74a69r38t63i52n 53R32o62t50t12e33r 2825272299727

Jsou v tom prachy. Lobby těch elektro firem a dalších lidí na to navázaných je velká. Stačí "udělat" pár průzkumů, tlačit na spravné lidi na MŠMT a šance rostou.

+5/0
21.1.2016 6:47

J60o35s89e25f 11B23i11e74l19i54k 6752186958817

Peníze pro zúčastněné.

+2/0
21.1.2016 7:57

T33o22m59a34s 75A14u67g56u52s52t42y50n 6957866821450

Ve vyjádřeních se jako vždy projevuje, že lidé, co školství znají jen jako žáci jsou uplně mimo. Naštěstí dali prostor i o.pravdovým odborníkům, jako je pan Korda...

+2/0
21.1.2016 6:36

J44a83n 12S89l96á71v95i41k 4823438729947

je otazkou, zda v tom roce vubec nejaka skola bude

0/0
20.1.2016 23:39

J29a19r75o44m35í79r 26K88r72á57l 4510259154139

A jestli bude ochoten někdo učit. :-/

0/0
21.1.2016 6:29

J81i47ř81í 59R27a24m90p73á19č90e16k 5161841613260

Dcera od začatku na Waldorfu, od první tř. anglina a španina, škola hrou doposud a její kamoška chodí na gympl a chodí se k nám doučovat. Vše záleží na učiteli, jak si upoutá pozornost.

+1/−1
20.1.2016 23:24

T28o51m41a40s 72A37u43g75u96s25t25y69n 6937716851410

myslím, že to není o Waldorfu. I Waldorf může fungovat špatně, tak jako "klasická" škola může fungovat výborně. Je to všude o konkrétních lidech.

+7/0
21.1.2016 6:38
Foto

M86a84r92t88i58n 58R32o25t58t13e54r 2985832389297

Přesně tak. Učitel si učební plán může trošku přiohnout a když učí dobře, tak žáci ani nepípnou. Je učitel a učitel.

+1/0
21.1.2016 6:48

P94a64v72e54l 15K20o84š42u74t 5478702831444

Fakt? Já zas znal "absolventa" waldorfu, který neuměl ve čtrnácti odečíst zlomek.

0/0
21.1.2016 7:44

J12o53s96e11f 32Č58e28j30k90a 2710664686298

A to byl už ve čtrnácti absolovent? To mi nějak nepasuje...

0/0
21.1.2016 7:55

J25a81r68o82s44l90a68v 95H29o15r30á27k 8802314125529

Takže podle Vás například z věty:

"Znám absolventa univerzity, který v pěti letech uměl násobit"

...plyne, že v těch pěti letech už byl absolventem UK? Máte opravdu zvláštní logiku chápání textu.

0/0
21.1.2016 15:32
Foto

J28a51r86o74m87í23r 14Č15i52h75á35k 1195975145916

Zase článek o ničem. Kdy konečně budete do čela rezortu stavět lidi, kteří školství rozumí ? Kdy začnete vzdělávat učitele tak, aby mezi děti nastupovali aspoň se třemi aprobacemi jako za první republiky ? Knížky jsou základ, počítače doplněk.

+2/0
20.1.2016 23:23

T15o84m85a93s 12A72u91g13u78s25t47y82n 6487756831510

Na co by byly tři aprobace dobré?

0/−2
21.1.2016 6:38

P37a26v77e72l 29K78o93š40u12t 5768622391674

Třeba na to, aby měli znalosti a pedagogické schopnosti. To je věc, kterou sociální inženýři současnosti pomíjejí.

+1/0
21.1.2016 7:45

T65o58m96a24s 22A25u42g93u36s98t78y35n 6487186581490

jedna aprobace navíc povede akorát tak k omezení společného základu, který je podle mě to nejdůležitější. Jak učit, jak vystupovat, jak komunikovat...

0/0
21.1.2016 10:19

R40u64d38a 68S33l96a92v30í41k 5723358906541

Takže do roku 2030 by operátoři v ČR mohli mít internet a FUP jako okolní země v roce 2010?

+1/0
20.1.2016 23:22
Foto

B91á35r19a 62T44u23č66k49o67v36á 2604515576102

Evropska skola v roce 2030? Prezence bude vypadat takto. Ucitel:

- Ahmed Ibn Asl! - Zde!

- Muhammad El Chatib! - Zde!

- Mich Alves Eli! ....???? Mich Alves Eli !!! ... ???? Tak je tu Mich Alves Eli???

V posledni lavici se zvedne hosik:

- to budu asi ja, ale cte se to Michal Vesely...

+6/−1
20.1.2016 23:16

M27a97r46t80i70n 45K89ř70í22ž 9333692430677

není to vtipné a už to tu bylo.

+1/−1
20.1.2016 23:54
Foto

B65á76r81a 48T88u50č48k44o72v68á 2714135946902

Ne, teprve to tu bude. Ano, neni to vtipne.

+6/−1
20.1.2016 23:59

P98a71v37e77l 27S75o96b74o31t93k90a 5630544

jj, dopadne to asi takhle:

http://www.csfd.cz/film/185578-absurdistan/prehled/

0/0
20.1.2016 23:07

D63a30v23i85d 91V10o54b11o72r84n86i70k 7102180643539

vzdyt uz ted staci ctrl-c a ctrl-v tak jake zmeny

0/0
20.1.2016 23:01

O39n74d76ř75e53j 90Š97v83e55j52d67a 4701899557870

Školství včetně učitelů je neskutečně zaostalé, hluboko v komunismu. Je potřeba velká reforma od stylu učení až po obsah učení...

+2/−8
20.1.2016 23:01
Foto

J57a35n94a 83F23o59l82p79r12e50c89h36t86o49v16á 8270677418303

Hlavně se musí ti panáci nahoře domluvit, co má ve které třídě dítě umět. Metody práce ať nechají na učiteli a hlavně!ať se děcka začnou učit a doma na ně rodiče dohlédnou. Pak zase postoupáme v žebříčku nahoru.

+1/0
21.1.2016 8:35

L91a29d23a 87N11o72v32a38k 4402493427

hm... bohatě stačí, když dnes neexistuje papírová žákovská knížka, ale elktronická... dítě ani učitelka neví proč tam má jakou známku a rodiče se to dozví až po urputném boji... Raději nechci vědět co bude za patnáct let...

+1/−2
20.1.2016 22:59

T82o20m27a96s 39A45u14g33u51s93t55y94n 6747356631630

přesně tak, tohle zvěrstvo zakázat. I když to náhodou někde funguje jak má, tak to rodiče čtou v práci a doma už neví, co tam bylo. Takže kontakt rodič-dítě nulový. Místo klasického, jak bylo ve škole? Dobrý... Přines mi žákovskou... :-)

0/0
21.1.2016 6:41

J21i43ř48í 35J98u39ř69i63c67a 2448463931

To byla strašná věta.

0/0
21.1.2016 6:48

M21a90r30t52i40n 69K66ř78í19ž 9883202700237

Největším problémem našeho školství je, že neprochází evolucí, ale každý ministr po sobě chce nechat epochální revoluci. Výsledek je chaos a neustálé opakování týž chyb. Jeden příklad za všechny: Když maturoval můj brácha v roce 1998, byly údajně na spadnutí státní maturity..a vida..uběhlo kolik? Asi patnáct let, než se to uvedlo neslavně do praxe. Mezitím se koncept x-krát změnil. A tak je to se vším. Co potřebujeme, je koncept, který přežije více než jednoho ministra, jednu vládu, jedno volební období. To je ale potíž celého státu, nejen v oblasti školství.

+6/0
20.1.2016 22:49
Foto

B43á89r36a 45T34u48č61k47o19v20á 2944905236432

Druhá věta: týchž, případně těchtýž. Vidno, že rozpad českého školství se na Vás podepsal rovněž :-) ačkoli s Vámi jinak principiálně souhlasím.

0/0
20.1.2016 23:54
Foto

J50a63r38o94s97l19a22v 60Z72a13v64i14a68č83i54č 3310326763228

Ministr Chládek se zajímal, proč je Česká republika nejlepší v informatice, Když jsem mu jako člen vědecké komise Intersteno vysvětlil, že klíčem je gramotnost (dnes ale i klávesnicová, tzv. "psaní naslepo", nikoli jen grafická, psaní tužkou na papír), souhlasil s námětem zařadit klávesnicovou gramotnost do povinností na ZŠ. Navíc ji v ČR umíme vyučovat vysoce efektivně jako individuální programovanou výuku. Kdo není klávesnicově gramotný, domnívá se, že "psát naslepo" má jen výhodu v tom, že "to jde rychleji". Ve skutečnosti ale jde o to, že kdo psát umí (nikoli hledá písmena pomocí zraku), má téměř 100 % intelektuální kapacity k dispozici, kdo ťuká "všema dvěma", ztrácí asi 2/3 myšlenek. Z nového vedení MŠMT nikdo zjevně psát neumí a není ochoten si to nechat vysvětlit. Jak by přece vypadal, kdyby se už v ZŠ učilo něco, co sám neumí! Myslím, že ten, kdo například rozhoduje o tom, mají-li se děti učit plavat, by sám plavat měl umět.:-(

0/0
21.1.2016 17:33
Foto

P64a49v42e27l 43P94o83k56o12r79n35ý 2606264360222

Jednoduchá otázka, kdo to vše zaplatí.

Jenom normální test studenta u nějaké závěrečné zkoušky vychází podle mě na desítky tisíc.

Existují výukové kurzy na MS Office, kolik do takového kurzu firma investovala. Tam jde spíše o miliony, než statisíce. A kolik bude stát úprava při další verzi MS Office. Třeba nápověda × menu je u verze MS Office 2016 koncepčně jinak, než bylo, nápověda vám vyvolá přímo menu, tedy vás nezajímá, kde máte začínat klikat, přímo vás to "hodí" do správného podmenu.

A kdo zaplatí učitele, vezmou se peníze ze sociálních dávek? Nebo se daně zvýší? Pak lidé zavřou firmu a půjdou na pracák.

A bud v té době existovat "Česká republika či nebude již po krachu, ke kterému to vedou socani systémem "po nás potopa".?

+1/−1
20.1.2016 22:44

M37a55r60t25i71n 13K31u38ř63í42t69k43a 6927626638885

Spousta základních i středních škol přešla na bezplatný OpenOffice/LibreOffice.

Škola ušetří peníze, a můžou si ho nainstalovat i žáci doma a nikdo nemusí nic kupovat.

Kdysi, ještě jako student, jsem ten Ofís zdarma zkusil a zjistil jsem, že umí všechno, co potřebuji. A už 10 let v něm jedu a stačí mi. Tohle není reklama, to je zkušenost.

0/0
21.1.2016 7:33
Foto

P71a24v11e77l 14P18o45k94o98r23n62ý 2206794460512

Ano, pamatuji, že když ještě formát MS Office nebyl otevřený (do roku myslím 2005), tak se vyhrožovalo Microsoftu, že úřady přejdou na Open Office. Microsoft formát otevřel, dal úřadům a školám vyhovující licence, tak se úvahy o OpenOffice na úřadech zrušily.

Já používám LibreOffice Portable na flešce, tedy mě nezajímá, co mají někde na počítači za software, mohu si spustit svůj z flešky, a to i třeba IrfanView a nějakého manažera. A pokud jsme u počítače déle, mohu si software zkopírovat do počítače.

Ale informatika je jen jedna z věcí, třeba weby státní a samosprávy se pořád mění, myslím tím zavádění e-government. Mění se počty planet, zrušili Pluto a teď Japonci vyhrožují, že našli novou 9. planetu. Tedy obsah výuky se pořád mění a kdo bude financovat nové výukové pomůcky?

0/0
21.1.2016 9:39

J47a77n 55M56a97c70h17á14č 3187426203782

Škola v roce 2030,začátek školního roku-Paní učitelka se seznamuje z dětmi-

Ahmed bin Salem? zde! , Muhamad Sadr? Zde! Hamíd ibn Kahr? Zde! Mich al Ves Elly? nic.Mich al Ves Elly? zvedne se jeden žák a povídá-To jsem já,ale čte se to Michal Veselý!

+7/−1
20.1.2016 22:43
Foto

J84i73ř60í 89R92o47h90a62n 5464248577185

Není důležité JAK ale CO děti učit. Počítače, on-line přenosy...K čemu, když se dnešní děti spoléhají jen na klikání do Googlu? Naučte je hlavně přemýšlet, anylyzovat a řešit logické problémy, zbytek se naučí sami. Všeobecně kolem sebe vidím, že základní lidské schopnosti degradují. Kupříkadu bez kalkulačky dnes některé dětí nespočítají ani malou násobilku (občas je totiž doučuji).

+4/0
20.1.2016 22:37

L29a19d65a 25N57o49v21a58k 4262893317

jak jako sami....?

+1/0
20.1.2016 23:03

M64i47r16e65k 28G64a19j91e44r 5931386609300

Ale to je to, co se vždy učilo zejména v předmětech jako matematika a fyzika. Vždy záleželo na učitelích. Takže není potřeba žádná reforma, ale tvrdá ruka a přísné požadavky. Souhlasím, že změnou techniky a poskytováním modernějších pomůcek (ne, že by to nebylo potřeba) se na tom nic nezmění. Chyba je ve snižování požadavků, ale i v inkluzivní výuce. Bývaly doby, kdy školství určitě nezaostávalo ve výsledcích za Čínou. Dnes už mají čínské děti náskok.

+2/0
21.1.2016 1:08
Foto

M47a32r68t71i88n 83R15o33t30t46e36r 2875152909557

Nelze souhlasit více.

0/0
21.1.2016 6:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.