Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Česku žije na 180 tisíc lidí ohrožených velkou vodou

Za posledních dvacet let se v Česku postavily kilometry hrází a bariér, které mají zabránit rozsáhlým a tragickým povodním. Přesto bezmála 180 tisíc Čechů stále žije v místech, která dostatečně chráněná nejsou. Nová mapa však ukazuje šestiletý plán, jak se s hrozícími povodněmi definitivně vypořádat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J52a21n 52F14r14o27l19í23k 6156730525124

Jaké povodně? Soudruzi říkali že musíme bojovat se suchem a už nám připravili speciální daň z vody.;-D

0/0
14.1.2016 12:06

J62o44s39e38f 90V66o27l55f85í49k 4638825639213

... Nová mapa však ukazuje šestiletý plán, jak se s hrozícími povodněmi definitivně vypořádat...

-----------------

Leda tak, že opět poručí větru a dešti.

+1/0
14.1.2016 8:51
Foto

M68i87c21h45a69l 27B50a55r27e80š 2664695273373

To ani není potřeba. Třeba u přívalových srážek je poldr výborné a účinné řešení.

+1/0
14.1.2016 9:02
Foto

P82e61t47r 66Š55m26e22j58k88a27l 9215790158887

Tak Modrava na fotce není zrovna dobrý příklad. Vodní toky v Modravských slatích nejsou uměle člověkem zregulované a meliorační rýhy kolem slatí byly u vetšiny přehrazeny, aby mohly slatě znovu zadržovat vodu. Prostě občas nasněží a zaprší a a tak to bylo i za Klostermanna...

+1/0
14.1.2016 8:34

Z12d13e57n68ě49k 91R58á31č11e69k 8145343602164

A stále se vydávají stavební povolení v těchto oblastech. Třeba hned pod přehradní zdí na Brněnské přehradě. Kdo to tam povoluje? Rv

+3/0
14.1.2016 8:28

T26o57m70á31š 48P88e71l33i11k96á36n 3471980191979

Správce toku to tam povoluje. Stavební úřad dává jen souhlasná stanoviska na základě stanoviska správce toku. U vás je to Povodí Dolní Moravy?

+2/0
14.1.2016 8:37

P93e33t89r 21M60i53k24e33š 4970291356784

bohužel legislativa je taková že se tam stavět smí čili správce toku nemůže jinak než to povolit ( pokud to neni v aktivní zóně ).

0/0
14.1.2016 8:48

P61a60v77e62l 31Ř64a15p41e41k 7562886419265

Docela by mě zajímalo, kolik lidí z těch 180 tisíc, kteří žijí v místě, kde žádný barák stát nemá, dostalo v posledních letech dotaci na kotlík, dotaci na FVE, dotaci na přípojku, dotaci na komunikaci, dotaci na zateplení, dotaci ........ jediná smysluplná dotace, když už to musí být, je dotace na přestěhování.

+2/0
14.1.2016 8:17

T27o77m11á59š 41P12e92l49i33k16á45n 3231230101629

S tím souhlasím. Stát je největším vlastníkem pozemků v zemi. Měl by aktivně podporovat a vyhledávat směny pozemků v záplavových oblastech (pokud ty oblasti skutečně potřebuje - právě například k rozšíření poldrů a rozlivových pásem) a také by měl podpořit, nebo plánovat postupný přesun obyvatelstva z rizikových oblastí. Bohužel to jsou ale dotace ve směru soukromé vlastnictví a ty se v EU nevypisují. Tady by měl nastoupit stát.

Revitalizace toků? Jednoznačně ano!

Revize povodňových profilů? Jednoznačně ano!

Změna struktury polních plodin? Jednoznačně ano!

Výstavba nových přehrad? Jednoznačně ne!

0/0
14.1.2016 8:32

J12o33s71e12f 22N20a20d72r33c43h15a82l 9933761651473

Proč NE přehradám? Proč ne akumulaci vody, kterou vysály meliorace?

+2/0
14.1.2016 8:46

T44o58m94á43š 75P22e73l65i27k42á39n 3371530421489

Protože přehrady povodně zhoršují. Jako příklad uvedu Rýn v německu na kterém byly v devadesátých letech prováděny měření a statistické výpočty. Porýní je vcelku obehnáno přehradami. Z průběhu povodní v 19. stol víme, že průměrná doba putování povodňové vlny mezi horním a dolním tokem Rýna byla devět dní. Voda se rozlývala v poldrech a jednotlivé profily zpomalovaly průběh povodní. V devadesátých letech se ale v průběhu povodní povodňová vlna na Rýně pohybovala mezi horním a dolním tokem v průběhu 26 hodin. A to hned ve dvou sledovaných případech.

Co z toho vyplývá? Povodeň se na kaskádě přehrad pohybuje až sedmkrát rychleji bez ohledu na říční profil. Jednotlivé povodňové vlny z přítoků Rýna se kumulovaly s hlavní vlnou a důsledek takové povodně byl až třikrát ničivější v dolním toku. Jinými slovy povodeň se v běžném říčním profilu rozloží do většícho časového úseku, čímž sice trvá déle, ale nedosahuje takových kritických hodnot. Tím ale samozřejmě podporuje vsak v jednotlivých územích a může tak být pro nasycení podloží příznivější. Než když rychle odteče.

Jako příklad z čech můžu uvést příklad Vltavy a Berounky. V průběhu povodní 2002 a 2013 víme že na soutoku nad Prahou došlo v obou případech k souběhu povodňových vln z obou toků (přičemž povodí Vltavy je delší) a to znásobilo dopad na způsobené škody. Vstupuje do toho ještě totiž lidský faktor který velí držet povodeň ve Vltavských kasádách co to jen jde, protože Praha potřebuje čas na postavení hrází. To mělo pak v roce 2013 katastrofální dopad na soutok Vltavy a Labe (vzpomeňte na Ústí kde se pak sešla Vltava s Labem hůř než v roce 2002)

0/−2
14.1.2016 9:03

M18i64c51h39a18l 83N86o28v16á16k 7140779257364

Z hlediska digitalizace map ve 3D a programů simulujících povodeň se místa upravily a vymezily. Většina obyvatel, kteří si postavili dům před posledními snad 10lety nemohli tušit v jaké oblasti si staví dům. Jestli je ohrozí 5letá voda nebo třeba 100letá. Navíc některý dům není stavěn na víc jak 100let, např. dřevostavby, kdysi třeba tzv. finské domky.

0/0
14.1.2016 7:38

P29e97t71r 66M68i10k64e27š 4650861896594

tak můžu Vás ujistit že zápalvová území už byla před deseti lety stanovena ;-)

+1/0
14.1.2016 8:03

F16r83a79n79t82i29š89e94k 96E27l51i47á57š 6627563405876

Ti lidé by se měli přestěhovat. Je v tom problém?

+2/−3
14.1.2016 7:37
Foto

M37i71c43h57a39l 97B43a67r69e83š 2414825893973

Problém mohou být peníze. Těžko někdo koupí dům v záplavovém území.

Ale pravda je, že stát teď lidi k přestěhování začíná tlačit.

0/0
14.1.2016 8:03

F64r48a57n76t12i47š35e32k 83E86l30i38á11š 6557333195156

Samozřejmě, že nezískají za svůj objekt žádnou hodnotu. Musí začít znovu a chytře.

0/0
14.1.2016 8:53

K38a25r55e12l 76K85r45a22m22e44r 2583214174281

Ono když se člověk podívá na záplavové území např. v Troubkách (www.edpp.cz/povodnovy-plan/troubky) nebo v Branticích (www.edpp.cz/povodnovy-plan/brantice), tak názory ohledně přestěhování jsou naprosto mimo všechny možnosti jak obyvatel, tak státu.

+3/0
14.1.2016 8:09
Foto

M85a97r98t84i54n 91V61a14l86i56n36a 6102955861439

Eliáši, vcelku si to představujete jako Hurvínek válku

+2/0
14.1.2016 8:21

F60r77a87n57t59i69š49e92k 55E10l26i11á22š 6197493385196

Valino, chce to dvě věci, být pracovitý a být moudrý.

0/0
14.1.2016 8:51

L31i81a69n34a 19V29o97l42k76o33v37á 9986746754886

Ano, je.

0/0
14.1.2016 15:10

J57a78n 61M65o69t62ů56r57e46k 7150522841389

A někdo by se měl zamyslet, jakou roli v tom hraje stavební úřad, kde povoluje nové stavby a jak koriguje stavby, které zasahují do přirozené regulace vody v přírodě + ten kdo koriguje zemědělce a jejich chování.

+3/0
14.1.2016 7:27

T89o49m93á46š 28P26e78l24i27k19á50n 3571880251829

Co stavební úřad.... zamysletb by se měly většinou státní podníky jednotlivých povodí. Protože na současném stavu nesou v praktickém slova smyslu zodpovědnost ony. A není to stavební úřad, který zakazuje stavby v záplavovém území. Ten k tomu nemá mandát, on musí počkat na vyjádření správce toku. A ten se kolikrát nechá velmi snadno podmazat, případně si pusti do kalhot, když na něj houkne o službičku hetman nebo starosta v zájmu nějaké developerské skupiny.

0/0
14.1.2016 8:35
Foto

F46r21a92n80t34i36š52e43k 57M82a67c56h73a33t32ý 7280656448699

Jenže když ten můj dům před 130 lety stavěli tak nebyla situace jako dnes a povodní bylo míň a menších než dnes.

+3/0
14.1.2016 7:16

J51a37n 38M90o80t57ů95r74e40k 7680202181809

a máte pro to nějaká statistická data a nebo jen "pocit"?

+1/−1
14.1.2016 7:25

J46a73r21o34m21í71r 60K11r47á15l 4460639594699

Leckde ano. U nás bylo dříve povodní více, ale ne tolik škod. Řeka se rozlila pod obcí. Zásahy do vodního toku a zrušením mostů došlo k tomu, že nestačí odtékat a zaplavuje i domy. A takových případů je tu řada.

+1/0
14.1.2016 7:37

F15r89a93n89t83i23š29e73k 55E18l30i22á32š 6377603225746

Škody byly nižší, majetky měly nižší hodnotu. Lidí v nivách řek žilo méně.

0/0
14.1.2016 8:55

J46a74r86o19m10í22r 97K17r93á83l 4670149324909

Ale houby ! Zkrátka tehdy ta voda stačila odtéci na louky. Po zrušení dvou mostků ze tří při rozšíření silnice neodteče a rozlije se v obci. Ono je jedno, jakou měl majetek hodnotu tehdy, pokud se mu povodeň vyhnula, víte ? :-)

0/0
14.1.2016 9:06

F37r30a87n90t84i45š78e36k 93E60l72i27á13š 6147983495326

Povodně byly stejné a bylo jich stejně.

+1/0
14.1.2016 7:37
Foto

F49r34a40n10t87i72š60e14k 77M95a82c89h39a60t69ý 7320266928919

Hlavně bych před dešti dopouštěl vodu z přehrad, jenže na tom nikdo nemá zájem. Podle elektrohospodaru je potřeba mít pořád přehrady plné.

+1/0
14.1.2016 7:08

M44a45r75t76i94n 20K79r35á46t81k18ý 3936174535604

Cože byste před dešti?

+1/−1
14.1.2016 7:36
Foto

J28i78ř91í 90K48l56u37š85á17k 6488955453645

Kdekoliv, kde za krátký čas spadne 100 mm srážek a více, jsou problémy.

0/0
14.1.2016 7:07

S10t12a93n85d20a 16H15o86r73á57k 8448893186473

Kupte si levný pozemek zn. zátopová oblast. :-)

+1/0
14.1.2016 7:02

R23o32s68t12i74s45l77a42v 89V40o35l53n44ý 8165591686

Ano, žije zde 180 tis. lidí ohrožených velkou vodou, ale žije zde také více než 10 mil. lidí ohrožených katastrofálním suchem. Nemělo by toto být prioritou?

+1/0
14.1.2016 6:57

T37o98m73á25š 34P43e86l32i82k11á48n 3731530301569

Mozna ze to spolu i nejak souvisi?!?

+3/0
14.1.2016 6:59

J11a40r18o23m63í48r 46K30r98á85l 4670219624609

Proto by se měly stavět nádrže, poldery, a podobně, Ne vybetonovat řeku, ale naopak zpomalit její tok.

+7/0
14.1.2016 7:01
Foto

M66i70c97h36a15l 30B45a25r91e23š 2784445453293

Však si to někdo uvědomil a třeba v novém Plánu dílčího povodí Horního a středního Labe jsou prioritou.

0/0
14.1.2016 8:10

J73a96r14o87m68í83r 34K23r36á92l 4940309904779

No, doufejme že to nesmetou se stolu.

0/0
14.1.2016 8:18
Foto

M73i38c66h31a33l 70B26a39r49e46š 2484105213843

To už snad ne. Vzhledem k tomu, v jaké fázi jsou některá opatření.

0/0
14.1.2016 8:36

J47o94s44e28f 12N26a56d12r81c78h51a78l 9363521441153

I můj dům stojí v záplavové oblasti, a co? Musím počítat s tím, že mě to taky někdy spláchne. Myslím, že když jsme vyhoželi, bylo hůř...

+2/0
14.1.2016 6:46

T41o84m38á66š 50P63e55l56i21k74á13n 3441560671499

No treba v krumlove jsou to uplne vsichni. Transportovali se cervi dirou do minulosti, domy si postavili, pak se do nich vratili, abyste jim ted mohl rict sva moudra.

0/0
14.1.2016 6:54

J68o72s48e75f 40N58a75d28r73c31h71a56l 9863781541443

nechápu:-(

0/0
14.1.2016 8:50

T72o93m44á15š 63P70e53l43i82k48á86n 3171360231229

Nějak podivně se zakategorizovala reakce, to nebylo k Vašemu příspěvku.

0/0
14.1.2016 9:46

L54a23d39i82s16l86a76v 13F56r64y65d64r45y78š17e68k 9773659408394

Dům v zátopové oblasti pojišťovna nepojistí.

+1/0
14.1.2016 6:39

J49a22n 62U84l96r28i15c91h 7910713688908

Možná pojistí, ale hodně draho.

0/0
14.1.2016 6:51
Foto

F42r56a95n47t56i95š90e86k 49M96a16c18h64a75t79ý 7180506958839

8000 ročně na maximální škodu 3 000 000

0/0
14.1.2016 7:12
Foto

F71r42a60n53t85i87š81e84k 21M84a95c74h15a36t61ý 7730216808289

Mám dům v záplavové oblasti. Ja zde pamatuji dvě povodně a přesto ho mám pojištěný

0/0
14.1.2016 7:11
Foto

M82i43c58h34a22l 87B90a19r49e25š 2224625273933

Problém je, že pojišťovny mají vlastní mapy, které nesouhlasí např. s digitálním povodňovým plánem. Krásně je to vidět na příkladu Pardubic zde: http://radyvnouzi.cz/pojisteni-a-zaplavove-oblasti

0/0
14.1.2016 7:56

J75a46n 82R81o12u20b59a74l20í79k 6127539311105

Ono to vysvetleni na tom linku je dosti zavadejici neb zona s nizkym rizikem neodpovida 100 lete vode, ale vode vyssi.

0/0
14.1.2016 11:59
Foto

M81i12c11h67a37l 32B23a49r23e18š 2474655933773

Máte pravdu odpovídá území maximálního rozlivu. Většinou je ale v povodňových plánech určeno právě 100letou vodou.

Právě 100letou vodu uváděla u 2. zóny i ČAP.

0/0
14.1.2016 12:17

J41a68n 97R32o77u79b38a88l78í91k 6197709671175

Tak to uvadela spatne

0/0
14.1.2016 15:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.