Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zánik geriatrie povede znovu k „turistice“ po doktorech, míní experti

Letos zřejmě ze seznamu základních lékařských oborů po dvanácti letech zmizí geriatrie, která se zaměřuje na zvládání chorob v pokročilém stáří. Počítá s tím novela zákona o způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání. Geriatři varují, že tento krok zkomplikuje péči o seniory, jejichž počet se v příští dekádě zdvojnásobí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P60a74v22e18l 82S27o41b71o83t40k69a 5810314

Kdo se penze nedožije, šetří výdaje státu nejen na zdravotní, ale hlavně na penzijní systém!!

0/0
13.1.2016 12:15

D24a48n79i72e97l 74N69. 38P68o52k18o89r60n34ý 6677886905841

Nějak v článku nevidím ty experty, zmíněné v titulku :-(

Článek sám nestojí za nic, inu LUPA ;-( Geriatrie se neruší, jen se stane oborem nadstavbovým, což je přesně její místo.

+1/0
13.1.2016 10:23

M76a31r88t33i15n70a 50S88e37d77l96i71c62k42á 5792395721612

Nic se nestane. Atestovaných geriatrů je už teď zanedbatelně málo, fungují leda v krajských městech. Drtivá většina seniorů je v péči internistů či různých specialistů, ostatně jako mladí nemocní. Ona běžná okresní lůžková interna není prakticky nic jiného než geriatrie, ovšem bez oficiálních papírů. ;-)

No a jinak, redaktoři idnes by si měli objasnit pojmy. Slovo "medik" označuje člověka studujícího na lékařské fakultě. Lékařská fakulta učí všechny budoucí lékaře stejně, od všeho hrubý základ. Po 6 letech učení "ode všeho trochu" a absolvování zkoušek se medik stává lékařem, doktorem medicíny. Pak až nastupuje vzělávání postgraduální - podle toho, kde lékař najde zaměstnání. Toto předatestační vzdělávání trvá dalších 5-7 let (i míň dle oboru nebo naopak víc, zvlášť, když vám nadřízený dělá obstrukce s povinnými stážemi.)

+3/0
13.1.2016 0:43

K29a50r44e68l 51M32a17r66t32i56n57e58c 6518798986624

To je tuná stálo humbuká kolom tých gerontov, veď si uvedomtě, že je to generácia, čo stejnáko němá v súčasnej slobodnej demográtýckem spoločnosti nijákú peršpektívu.

0/−5
12.1.2016 23:45

L48a92d97i19s77l38a82v 69M96a72t65u15l20a 3371599870712

Troubo!

0/0
13.1.2016 11:40

H48a47n55a 25U34l97r81y65c82h23o91v40á 9850963968198

To vypadá jako nová forma důchodové reformy.Rv

0/0
12.1.2016 23:23

L24u48c81i30a93n 33P45a80p47a95z85i26a95n 5394717681855

Krátkozraké rozhodnutí, který místo kroků kupředu bude znamenat mnoho kroků zpět. Inu i takový ja kapitalismus po česku. Jeden krok vpřed a deset zpátky.

+2/−5
12.1.2016 22:43

M20a14r33t82i38n50a 20S41e35d64l46i52c83k98á 5742565901712

Tendenční článek, výstup pro praxi nula nula nic

+1/0
13.1.2016 0:47

T55i39n93a 48M13a66l18á 5299485813854

Problém péče o staré lidi nevidím ani tak ve změně lékařských oborů, jako ve změně celé současné společnosti a jejích funkcí.

1 - kolem nás již několik desítek let zuří uctívání mládí. Vše pro mladé. Je pravda, že mladí mají své potřeby a je dobré, když nestrádají. Ovšem uctívání mládí téměř jako kultu je zcela jistě chybné. Konečně snad si i zaměstnavatelé (alespoň někteří) uvědomují, že mladý, začínající člověk má mnoho kladů, ale chybí mu zkušenosti a trochu nadhledu - ten se totiž dostaví až s praxí, často po mnoha létech.

2 - zlikvidovalo se soužití tzv. velkých rodin. Velká rodina má spoustu výhod - učí člověka se zařadit od dětství a převzít svou roli a zodpovědnost, ukazuje dětem vzor chování, toleranci a zodpovědnosti nejenom za sebe, ale i druhé.

A další výhoda byla a je třeba v péči o děti - starší generace pomáhala s výchvou dětí a je vidět i na současné rozvodovosti a selhávání mladých rodin, jak vzor v tomto ohledu chybí.

3 - ve velké rodině se nestává, aby byl starý člověk odkázán po nemoci na LDN - většinou se o něj rodina dokáže postarat. Stejně tak třeba dochází do nemocnice a babičku či dědu tzv. dokrmují - nemocný starší člověk často nemá ani chuť, ani sílu, pojíst v určené době předložené jídlo, takže slábne i hladem, ačkoli personál mu jídlo přinese na stolek. Stejně tak je to s osobní hygienou a alespoň základním udržením schopnosti pohybu a vůbec zájmu o okolí. Proto si myslím, že ať budou či nebudou v nemocnicích jakkoli dobrá geriatrická oddělení, nic nenahradí zájem a lásku blízkých. A bez těchto dvou základních veličin starší lidé často rezignují nejen na uzdravení, ale i na pokračování svého života.

+4/0
12.1.2016 22:12

R36e21n54é 16T29y80c 9725245808731

V mnohém máte pravdu. Př. stará zkušená sestra, která prokázala svoje kvality, charakter a po mnoha letech zkušeností by se měla stát vrchní sestrou a držet lať těm mladým.. hle přijde fracek Mgr. lajdák bez citu, ale už se cpe nahoru.. bohužel starších a zkušeným a třeba i upracovaných si tato společnost neváží...

+3/0
12.1.2016 22:23

J38o49s93e38f 85V91a95l47a 9310383353343

ano ano absolutne ano

+1/0
12.1.2016 22:40

S82y41l73v46a 17Š46p25o63r88k68o34v15á 5246202390329

mám dvě připomínky - onen kult mládí "nezuří" - vždy záleží na výchově v rodině a inteligenci. A problémy z bodu 2 a 3 nejsou problémy posledních let. tyto problémy totiž způsobil socialismus a na západě tzv. sociální stát, který sňal z lidí odpovědnost tím, že stanovil obrovskou sociální síť, na kterou se může každý spolehnout. Proč by se někdo staral o rodiče, když se postará stát, proč by měl mít víc dětí, když není potřeba, aby se o něj ve stáří postarali - je tu přece důchod a sociální dávky a domovy seniorů a LDN ... (totéž platí i o dalších negativních jevech - rozvodech, svobodných matkách apod.). A čím víc bude stát na tzv. sociální politiku vydávat, tím horší bude mezilidská solidarita a tím méně "lásky a zájmu" bližních

0/−2
13.1.2016 0:32

P12e35t60r75a 27H42e16l44i64k61a20r69o69v97a 9198554607524

V tom máte pravdu, ale sociální stát už má svůj vrchol zřejmě za sebou a zase to bude čím dál víc na lidech samotných, protože státy nebudou mít peníze na tak rozsáhlá soc. opatření pro tolik lidí. Zajímavé bude sledovat, jak si s tím lidé, přece jen za dobu soc. státu poněkud zpohodlnělí, poradí.

0/0
13.1.2016 8:01

S78y79l68v22a 43Š57p60o90r14k13o43v79á 5286562690929

No já očekávám nějakou katarzi v podobě katastrofy - ať už společenská (válka) nebo přírodní (a následně společenské) - a přežijí hlavně ti, kteří se původních hodnot nevzdali - mají široké rodinné zázemí, alespoň jednu možnost života na venkově, který znamená určitou soběstačnost atd. Další možností - nechci říkat zda horší či lepší - je nějaká podoba komunisticko-nacistické totality, protože ona zpohodlnělá většina se o sebe prostě nebude chtít postarat, čehož "někdo" určitě využije

0/0
13.1.2016 8:55

M22a69r62t17i90n76a 95S18e84d96l76i54c64k78á 5222735611442

Jo, ono se stává, že 90letého dědečka "mladí" odvezou do nemocnice s nějakou "banalitou" a pak se móóóc diví, že dědeček na "banalitu" umřel, oni ti zlí doktoři ho zabili. Nikdo se nezamyslí nad tím, proč se o něj nepostarali doma lépe.

0/0
13.1.2016 0:57

M40a70r20t67i76n 10H83o22r39á71k 9643469154

Článek o geriatrii se snaží nabudit dojmu, že se něco stane, ale ono se toho zase tolik nestane.

Geriatrie nepatří mezi základní obory ani náhodou. Je to jednoznačně nadstavbový obor na internu či praktické lékařství pro dospělé. Někteří geriatři mají velké oči a snahu nafouknout svůj obor v očích veřejnosti. Nikdo nesnižuje jejich potřebnost, ale on každý obor medicíny je potřebný, jen to u některých není tolik vidět veřejností.

Problém je v tom, kolik internistů si dodělá geriatrii a kolik praktiků si dodělá geriatrii. Praktiků bude asi minimum. Je otázka, zda by se praktikům geriatrie vyplatila, tedy jaké výkony budou moci a za jakých podmínek účtovat pojišťovně nad kapitaci. Pokud pojišťovna umožní či přímo zvýhodní vykazování určité práce praktikům/geriatrům, věřím, že o obor geriatrie bude větší zájem.

To samé je stejné u internistů, kteří si udělají geriatrii. Domnívám se, že není od věci, když lékař kromě geriatrie má přehled i o interní medicíně, ze které péče o staré pacienty dost vychází, ať se toto líbí někomu nebo ne. I zde platí, pokud budou geriatři dobře ohodnoceni v daných zařízeních či bude možné se uživit jako lékař geriatr soukromník. Proč ne.

Bohužel i v medicíně tedy i zde je to především otázka peněz. Stále se divím, čemu se ostatní diví. Ve zdravotnictví funguje tvrdý kapitalismus, pouze platby jsou socialistické, definované státem (pojišťovnami).

PS: Prosím pana redaktora o větší objektivitu a nevytváření zbytečných poplašných zpráv.

+4/−6
12.1.2016 20:57
Foto

M50a76r57i37e 56M48e69t74l81i70c83k25á 9661134941212

Vážený pane Horáku, je velmi pravděpodobné, že nepracujete se seniory, nepracujete pro seniory, nejste s nimi denně ve styku. Pak byste pochopil, že článek vůbec není nesmyslný. Stejně tak, jako je pravda, že nemocnice nám vyrábějí ležáky. To není ovšem chyba nemocnic jako takových. Ale jen člověk se zkušeností z geriatrie ví, jak málo stačí, aby senior "zapoměl" chodit. A z praxe vím, jak velký rozdíl je, když senior může docházet ke geriatrovi a nebo když tu možnost nemá a koluje po lékařských ordinacích.

+6/−1
12.1.2016 21:06

M91a39r80t44i86n 85H58o34r44á69k 9773949604

Jsem lékař a velké množství mých pacientů jsou senioři. Ono senioři obecně jsou skupina nejčastěji nemocných. Mám tudíž jistou představu, jak systém funguje.

1. Bohužel velký rozdíl obecně je v kvalitě nemocnic v ČR.

2. Mnoho problémů nevyřeší ani geriatři, ale fungující nemocnice jako takové s kvalitním nepřepracovaným personálem. Pokud současné limity počtu sester na oddělení jsou tak nízko nastavené, že většina sester nestíhá, je jasné, že péče o pacienty klesá. Zdravotníci to vidí, ale těžko s tím něco nadělají.

3. Průměrně i v "lepších" nemocnicích chybí až 50 sester. S doktory je to stejné jen čísla jsou menší, je jich na počet pacientů potřeba méně, průměrně jich chybí 10-20 na nemocnici (záleží samozřejmě podle oborů). Zavírají se či redukují se oddělení a to někde musí být vidět.

Z mého pohledu nevím, čemu se lidi diví, ten srab, v jakém je naše zdravotnictví, je obrovský, jen není tolik na veřejnosti vidět. Manažeři kradou (často na politickou objednávku) a když náhodou se rozhodnou někoho přijmout, tak není koho.

+5/0
12.1.2016 21:25

J15a41r71o78m56í10r 96Š37r32á72m13e86k 3627686857942

A jak to souvisí s tím, že kolega upozorňuje ta no, že ve skutečnosti nejde o rušení geriatrie, jak článek nevhodně sugeruje, ale pouze návrat geriatrie mezi nadstavbové obory? Tedy - a to dodávám za sebe - stav, který tu byl až do roku 2005 (resp. 2010, kdy se poprvé mohli objevit lékaři s atestací z geriatrie jako základního oboru), a stav, který je i ve světě běžný.

+1/0
12.1.2016 21:29

M11a73r14t72i29n 10H89o30r59á29k 9903519224

Souhlasím, je to tendenční poplašný článek.

Je jasné, že celému vedení geriatrické společnosti je proti mysli, aby se jejich obor vrátil mezi nadstavbové, kam patří.

Co mají říkat endokrinologové, gastroenterologové patříci pod internu, nebo různí chirurgové začínající pod oborem všeobecná chirurgie a teprve následně se specializující na svůj vybraný obor.

+3/0
12.1.2016 21:35

J66o77s53e18f 69V50a98l14a 9680663153673

mam zkusenosti z nekolika geriatrickych zarizeni v SRN a sam jsem mel nabidku na geriatrickem oddeleni pracovat jako vedouci lekar. Pan dr. Horak ma pravdu,pouze mozna trochu nestastne formulovanou. Geriatrie je alespon v nemecke praxi samostatnym oborem jenom na oddelenich klinicke geriatrie a navic je zhruba prodlouzenim neceho, co byly "slavne" ceske LDN. Geriatrie je prevaznou vetsinou o vyplnovani stovek formularu "geriatrickeho assessmentu" neboli "odborneho odhadu", vyplnovani protokolu o hojeni ran, protokolu o rehabilitaci a protokolu o pricinach padu pacienta. Jedine, co ma opravdu lecebny smysl, je obor cilene geriatricke farmakoterapie. Kvuli tomu si ale opravdu zadny praktik nebude delat geriatrickou nastavbu. Protoze ale je videt politicka snaha "zaujmout" volice-duchodce, kteri brzo budou silnou skupinou volicu, tak proto se zacinaji budovat postupne geriatricka luzkova oddeleni (v Nemecku). Ve venkovske praxi nemeckeho praktickeho lekare geriatrie ale znamena pouze presunuti financi od pojistovny z jednoho pytliku nebo z druheho pytliku, protoze je nutne navic uctovat geriatricke kody atd. Zadna pojistovna ale neproplati geriatrickym pacientum vice pece nez beznym praceschopnym zamestnancum. Treba financovani stacionarni rehabilitace je naopak pro pojistovny podstatne zajimavejsi u pracujicich nez u duchodcu...na opravdovou ucinnou rehabilitaci ma v Nemecku jenom bohaty duchodce a musi si hodne priplacet, navic nektere v CZ bezne hrazene klasicke zalezitosti treba pojistovny v Nemecku vubec nehradi - transport na vysetreni/osetreni : treba i na dialyzu (umelou ledvinu ) jezdi vetsina pacientu za vlastni taxikem 3x tydne

+3/0
12.1.2016 21:51

M87a28r35t93i80n27a 98S63e33d70l65i15c74k60á 5252215211592

Na internách, kde jsem měla možnost působit, intenzivně docházejí fyzioterapeuti a snaží se každého stařečka rozpohybovat dle jeho možností. Ovšem ani to nenahradí plnou domácí péči. Ústavní péče je hromadná prostě nemůže být tak intenzivní jako domácí od vlastní pečující rodiny.

+1/0
13.1.2016 1:00

M64a57r83t69i53n29a 94S27e22d69l80i36c43k68á 5462835101732

Presne tak, atestovanych geriatru je jak safranu, drtiva vetsina senioru konci u internistu a dalsich specialistu

0/0
12.1.2016 22:39

P94e48t41r29a 37H27e51l11i72k77a57r53o38v86a 9548134187304

S péčí o seniory je to v Česku tristní a podle toho, co jsem měla možnost vidět na vlastní oči, tak staří pacienti vlastně nikoho nezajímají. Lékaři ani příliš nezkoumají, co jim vlastně je - prostě je starý a nazdar. Bohužel to nemusí být lepší ani v zahraničí - nedávno jsem slyšela od jednoho lékaře případ z Německa, kdy se tam osmdesátiletá paní podrobila operaci čelisti, po které ji pustili hned do domácího ošetřování. Bohužel neměla nikoho, kdo by ji ošetřoval, takže si samozřejmě nevařila bujony, nepila, no a nakonec skončila s dehydratací opět v nemocnici. Vzhledem k dehydrataci měla psychické problémy, takže ji zbavili svéprávnosti, což se prý v Německu dá celkem snadno a je prakticky nemožné to potom zase vrátit. Paní se po zavodnění opět dala dohromady, jenže glejt nesvéprávného už se s ní táhl, systém ji semlel a nakonec skončila v léčebně, kde zemřela. Přitom stačilo, aby ji po té operaci nepouštěli hned domů, kde se o ni neměl kdo starat, ale postarali se o ni v té nemocnici. Ona byla jinak úplně fit. Takže ono je to všude stejné - pokud prostě senior nemá někoho (nejlépe mladšího, dítě, vnuka, mladšího partnera - protože vrstevníci už jsou, co se týče péče, k nepotřebě, ti mají dost práce sami se sebou), komu na něm záleží a je schopný se o něj starat a řešit věci, tak je nahraný a ani peníze mu nepomohou - o ty se ho pak akorát všichni najatí pečovatelé snaží připravit.

+1/0
12.1.2016 20:52
Foto

M96a44r97i40e 76M68e57t27l37i89c12k28á 9301734851292

Vážená dámo, váš příspěvek je na konci naprosto urážlivý. Pokud jste vy taková, že vám dělá dobře seniory okrádat tak prosím, ale laskavě neurážejte lidi, kteří poskytují profesionálně péči a osobní asistenci!!

0/−2
12.1.2016 21:09

P71e79t39r37a 40H42e68l79i51k47a72r82o82v36a 9328344477484

Jestli někdo uráží, jste to vy. Nejsem pečovatelka a neokrádám nikoho, ovšem je realita, že osamělý starý člověk, který není úplně chudý, je pro různé vykuky lákadlem. A to ani nemusí jít přímo o krádeže - taky jsem nepsala, že by se je snažili přímo okrást - i když i o takových případech jsem slyšela - pečovatel třeba nosil seniorce oběd a nádavkem si odnesl něco cenného z bytu - ale spíš se mu snaží nabídnout všechny možné služby a věci, i které třeba ani nepotřebuje, jenom aby ho zinkasovali. A ten starý člověk už není schopný se adekvátně bránit.

+3/−2
12.1.2016 21:21
Foto

M48a11r43i28e 78M83e11t98l36i49c81k51á 9141704331652

Urážíte vy - pracuji jako osobní asistence - tedy pomáhám nemocným, seniorům, těm kteří se už sami o sebe nedokáží plně postarat sami. A to co jste napsala v prostřední větě je prostě urážka. To že nejste pečovatelka je asi dobře, neboť vám chybí zřejmě několik základních věcí, jako například slušnost. To že se objeví jeden špatný člověk rozhodně neznamená, že jsou takoví všichni. To že jedna organizace je pochybná neznamená, že je takových i zbylých sto. Co se týče přímo osobní asistence, tak tam je to jednoznačné, platí se prostě taxa za hodinu a je jedno, co v té hodině udělám. Pečovatelská služba je placená podle úkonu a i tam je to velmi hlídáno. Tedy u těch organizací, které splňují náležitosti dané zákonem o sociálních službách. Převážně jsou to úkony jako obstarání nákupu, donesení, případně i podání oběda, úklid v domácnosti. A možná, že právě to co vy považujete pro dotyčného seniora za zbytečné, je pro něj důležité.

+2/0
12.1.2016 23:35

P17e24t74r77a 87H38e63l56i92k14a84r74o90v14a 9658634797804

Tak si to vyřiďte s těmi, kteří dělají vašemu cechu špatnou pověst, a nenavážejte se do mě, která na to pouze upozorňuje.

0/0
13.1.2016 8:54

B71á52r11a 91T95e38s37n13e92r85o37v46á 5755480264759

Mám zcela jiné zkušenosti, a sice s pečovatelkami a zdravotními sestrami farní charity, které se staraly o mou babičku. Byly to všechno skvělé dámy, jejich práci, ochotu, snahu a trpělivost obdivuji, já bych na to neměla. Chodilo jich k nám za ty asi čtyři roky, co babička potřebovala, několik dvakrát denně, vždy všechno zvládly i v "polních" podmínkách (babi např. nebylo možné koupat ve vaně, nebyli jsme na to zařízení) a nikdy nic neukradly, neobohacovaly se na úkor nemohoucího. Podobně mohu mluvit i o pečovateskách a soc. pracovnicích z domova pro seniory, kde je ubytovaná druhá babička. Také jsou to všechno skvělé a ochotné dámy. Nevím, jak jste přišla na příklad, která tu uvádíte, ale já mám úplně jiné zkušenosti a věřím, že těch, kteří "ležáky" okrádají, zatímco se o ně mají starat, je naprosté minimum.

0/0
13.1.2016 0:25

R22e56n56é 59T19y84c 9545495238931

Dobře, vy máte zkušenost, že je všechno skvělé...no já rozhodně ne... Ono záleží i na pohledu jak byla vaše babička postižená.. jestliže stačilo ji navštěvovat "jen" 2x denně, musela být částečně soběstačná a v tom je obrovský rozdíl.. jsou lidé, kteří se třeba nehýbou vůbec, nekomunikují...

0/0
13.1.2016 0:40

B18á20r94a 70T84e11s70n41e27r32o72v20á 5845470734949

Babička byla ležák, zvládla se najíst pouze lžící, když jí jídlo někdo přidržoval, a napít z dětské lahvičky. Jo a zapnout si televizi. To, že ji pečovatelky navštěvovaly "pouze" dvakrát denně, ještě neznamená, že o ní nebylo postráno, pořád jsme tu byli také my, její rodina. Ale třeba mytí, většinu přebalování a hlavně různé zdravotní úkony a cvičení (jemná motorika) dělaly dámy z charity. Bylo to s ní těžké, rodinu vůbec neposlouchala, v pozdější fázi už nás ani nepoznávala. Nebýt sester a pečovatelek (a mého muže), narovinu říkám, že by mi z toho si hráblo. Z pracovních důvodů se v současné době s dámami z charity několikrát ročně potkávám a stále jsou to skvělé ženy, na které nemohu říct křivého slova.

0/0
13.1.2016 1:04

P52e35t20r26a 64H68e98l77i56k19a14r70o95v27a 9138864977864

Tak ale to je velký rozdíl, pokud jste s ní byli i vy, její rodina. Tady byla řeč o osamělých seniorech, kteří nikoho nemají. A třeba jste měla zrovna štěstí na dobré lidi, bohužel ale to není samozřejmé.

0/0
13.1.2016 10:21

R27e42n42é 17T83y66c 9145585268521

Pro ty nejvíce potřebné u nás žádná osobní asistence neexistuje. Nebo ne za dostupné peníze. Je legrační považovat za asistentku 50 ti kilovou studentku, která by měla zdvihnout 100 kilového člověka.... a tak to asi vypadá v naší zemi s tou osobní asistencí...

0/0
12.1.2016 22:46
Foto

M64a36r19i81e 63M66e59t44l32i58c34k19á 9411474611802

Máte pocit, že zdravotní sestry jsou všechny trénované vzpěračky? Osobní asistence existuje pro všechny. Slušná organizace vždy najde řešení, pomáhá i s vyřízením příspěvku na péči.

+1/0
12.1.2016 23:41

R40e73n24é 24T44y74c 9335675148411

Některé (ty dobré) zdravotní sestry obdivuji - jdou dvě, tři... "raz, dva, tři, hop.." a těžký pacoš je tam kde ho chtěly mít.. takových ale bohužel ubývá.. přibývá zařízeních, kde lidé doslova hnijí a množství sester s titulem... Nezlobte se, ale s "osobními" asistencemi to nevidím lépe. Snad dovoz jídla, úklid, pomoc víceméně soběstačným lidem... připouštím že se jedná o záslužnou práci, někdy bohužel ale i nekorektní. To že ale neexistuje pomoc nepotřebnějším, na tom trvám. Dejte odkaz a rád si ověřím.

0/0
13.1.2016 0:00

J86o67s67e15f 67V48a25l43a 9510473363493

je to sice, smutne, ale to riziko tu proste je. Ani v SRN ani v CR nebudete mit prilis sanci, pokud nebudete mit rodinne zazemi. Naklady na odbornou peci jsou neunosne a jenom malo duchodcu si je muze dovolit - bezna cena bezneho domova duchodcu 30 km od mnichovskeho centra je neco pres 3000 eur mesicne, z toho i v "nejvyhodnejsim" pripade ( priznani nejzavaznejsi skuupiny postizeni a tedy i nejvetsiho socialniho priplatku) nedostanete od statu vice nez 1200 eur

0/0
12.1.2016 22:00

M13a46r82t79i38n72a 76S85e93d79l36i52c92k89á 5442805771412

No ano, péči rodiny žádná nemocnice nenahradí.

0/0
13.1.2016 0:53

M68a14r50t75i97n90a 38S64e19d19l74i88c10k34á 5402375371412

A kdo má podle vás řešit, že senior "nemá nikoho"? Doktoři? Ve většině nemocnic funguje něco jako sociální pracovnice, které se o tyto věci starají, ale jednak to nevyřeší úplně hned a i tak se nezdravě často stává, že akutní lůžko zabírá "sociální případ", který by mohl být doma, ale "nemá nikoho". Ano, lidsky je mi těchto lidí líto, ale proč by měli být v nemocnicích?

0/0
13.1.2016 1:04

P44e15t11r55a 80H19e60l60i24k74a24r32o66v46a 9128824427854

To byla spíš taková reakce na lidi, kteří říkají, že jim stačí si dobře vydělat a na stáří jsou zabezpečeni a žádnou rodinu nepotřebují - tak že to je omyl. Prostě osamělí lidé mají ve stáří problém, ať zabezpečení, nebo ne. Jenom peníze na stáří nestačí.

0/0
13.1.2016 10:29

D72a15n54i53e24l29a 63N11o95v93á54k95o25v64á 7571106756766

Po kolapsu se moje babička z interny dostala do LDN kde po dvou měsících zemřela. Potřebovala celodenní péči kterou jsem jí nemohla zajistit, jako samoživitelka prostě musím pracovat abych uživila své dítě. Chodila jsem za ní každý den a na tu hrůzu nemohu dodnes zapomenout. LDN v Thomayerově nemocnici. Pokoje po šesti, bez ohledu na stav pacientů, všudypřítomný zápach, arogantní sestry, pokálenou babičku odmítly přijít převléknout a umýt protože to bylo v jiný čas než v který si to ony naplánovaly, jedním slovem hrůza. K večeři kompot z půlek broskví, broskve kluzké, k tomu malá lžička a dělej si s tím stařečku co chceš. Děs. A to babiččin důchod šel na poplatky spojené s pobytem. Nabídla jsem jim velký počet plenkových kalhotek, babička trpěla inkontinencí, ale ty je nezajímaly, zajímaly je pouze peníze. Zoufale chybí lékaři a sestry kteří mají k těmto lidem vztah. Je to jistě náročná práce pro kterou se ne každý hodí. Výjimkám které se ke stařečkům chovají empaticky a profesionálně skládám velkou poklonu.

+1/0
12.1.2016 20:39

R84e86n93é 88T25y83c 9255235418511

Hezký příspěvek.. A jen k zamyšlení. Myslíte, že tohle by vyřešil "odborník" geriatr, který by jí jednou denně změřil tlak a popsal 5 papírů... nebo svědomitá, pracovitá a trochu milá zdravotní sestra?

+2/0
12.1.2016 20:45

P71e72t16r 66S48p66á32l81e86n29ý 3845467539838

Sám mám podobnou zkušenost. A i pohled z druhé strany. On ten personál je sedřený z kůže, přesčasy, noční, psychicky náročné, nezaplacené. Velmi rychle vyhoří a pak se chovají jako hovada. Švýcarské kliniky tu nebudou, dokud zdravotnickýci nebudou zaplacení a mít možnost si odpočinout, i psychicky.

+5/0
12.1.2016 20:46
Foto

M24a15r64i97e 20M65e32t90l69i26c94k47á 9961574301392

Ve Švýcarsku, Německu a dalších "západních" zemí se prosazuje především péče domácí. Jde to už i u nás. Jen si musí lidé dát pozor na to, co jim ta která organizace nabízí.

+1/0
12.1.2016 21:15

J39o81s76e90f 38V89a37l16a 9380923813703

na domaci peci skoro nikdo nema. Individualni domaci pece pres den stoji v Nemecku zhruba >2000 eur, a to jenom za predpokladu, ze si najdete pres agenturu levnou Polku, ktera neumi ani blafnout nemecky. pokud budete chtit sluzbu jenom na nekolik hodin, zaplatite primerene mene...jinak domaci peci nabizi i cirkevni organizace, kratkodobou a levnejsi, ale ty maji zase vyrovnavaji prijmy z obecnich rozpoctu a z daru........

0/0
12.1.2016 22:39
Foto

M79a89r39i41e 12M78e82t60l84i15c57k19á 9601114551202

Tak jsem se dívala, většinou je to od 1200 do 2200 za měsíční péči, a stejně jako u nás existují příspěvky....

0/0
13.1.2016 0:09

J28o51s18e11f 52V57a47l17a 9540253933863

Priplatek u pacientu , kteri nemaji prukaz tzv. bezmocnosti ( Pflegestufe) cini 123 eur. Zase odpocitejte asi 250 eur, ktere musi duchodce platit za zdravotni a socialni pojisteni ( ano, v SRN plati kazdy, kdo neni dite, tedy i duchodci, zdravotni a socialni pojisteni. Udeleni Pflegestufe I vyzaduje dukaz, ze pacient minimalne 90 minut / den potrebuje peci druhe osoby. Ten potrebny cas meri komise u nej doma se stopkami v ruce. Pokud je stupen I udelen, pak ma narok pacient na prispevek asi 300 eur. A pocitejte s tim, ze invalidni duchod muze cinit 600-1000 eur. Vyborny statni duchod postovniho zamestnance cini hrubeho 1300 eur. Z nej se plati pojisteni dane ( ano, duchodci plati i dane !!), doprava k lekari a spoluucast na lecich ( zhruba 5 eur na jedno predepsane baleni leku.

0/0
13.1.2016 6:46

S98y35l15v37a 94Š52p10o40r84k91o67v23á 5966452330819

Asi jste si vybrala špatnou LDN - zažila jsme podobnou situaci se svou maminkou - a to dokonce dvakrát, jednou se po 2 měsících dostala do stadia, kdy si došla pár kroků k přenosnému záchodu - a v tom okamžiku jsme si ji vzali domů (při jjeích 100 kg jsem ji prostě nezvedla). Když jsem viděla poměry v LDN, kam ji převezli z nemocnice, během pár dnů jsem sehnala jinou (obojí byly samozřejmě státní). Na vícelůžkové pokoje nechtěli žádné poplatky, my platili ale za to, že máma měla jednolůžkový pokoj (a padla na to polovina jejího důchodu). Byly tam výborné rehabilitační sestry, díky nimž se napoprvé rozpohybovala a mohli jsme si ji vzít k nám - což jsem za pomoci charity zvládala i při práci. Je ot prostě vždycky jednek o vedení LDN, jednak o zájmu rodiny - najít takové zařízení, které není hrozné

+2/0
12.1.2016 20:57

R72e26n89é 81T78y18c 9645295918391

Pište konkrétně. Která LDN to byla? A vaše zkušenost je ojedinělá nebo mnohaletá?

0/0
12.1.2016 21:01

S22y42l81v83a 26Š18p91o83r34k79o77v61á 5656602700709

KOnkrétní LDN vám tu psát nebudu, ale týkaly se středočeského kraje a Prahy. První zkušenost byla před cca 10 lety, kdy se máma právě díky dobré péči v LDN mohla vrátit po dvou měsících nejdříb na půl roku k nám a pak i k sobě domů, druhá cca půlroční zkušenost byla před několika málo lety, kdy už bohužel nebylo pomoci - ale přesto jsem si na LDN nemohla stěžovat, stejně tak na jednu pražskou LDN, ve které byla asi půl roku po mrtvici má teta (a vrátila se nakonec domů - byť jen na krátkou dobu, než zemřela). Špatnou zkušenost jsem měla s jednou severočeskou a jendou pražskou LDN.

0/0
12.1.2016 21:09
Foto

M28a59r37i21e 64M28e74t73l90i64c42k25á 9771444151222

Paní Nováková, ta zkušenost je samozřejmě ošklivá, ale ony jsou v tom ty sestry tak trochu nevinně. Možností je domácí péče, kde péči poskytují profesionálové, ale jeden člověk se věnuje jednomu člověku, což je samozřejmě obrovský rozdíl. Je to také za peníze, ale dá se mnohem lépe při domlouvání této péče najít rozumnou alternativu pro seniora a pečující rodinu.

+1/0
12.1.2016 21:14





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.