- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
To je zas hokus pokus dobrosérů. Ve škole se dítěti dostává nejen vzdělaní, ale i socializace žáka, tj. žít a pracovat v kolektivu, dodržovat určité zásady apod. Dnes, kdy má VŠ vzdělání každej. t........, co se umí podepsat, tak ani to ani možná nebude na odborné úrovni. Jen tak se ženou jsme před nedávnem vedli diskuzi, kolik dětí našich příbuzných a známých má VŠ vzděláni a diskutovali jsme o tom, které dítě by VŠ dokončilo, kdyby tu byl "bolševik". Shodli jsme se na tom, že minimálně polovina by nebyla schopna dostat se nebo dokončit SŠ natož VŠ. Odhadli jsme, že tak 20% dětí má VŠ oprávněně.
Naprosto zásadní otázka je jiná a mám pocit, že je chápána jako "nežádoucí": Kolik rodičů využije domácí vzdělávání ve prospěch svých dětí, tedy např. v rozvoji skutečně existujícího mimořádného talentu nebo třeba jako ochrana před značně problémovou školou v místě, a kolik to využije jen pro ukájení vlastního extrapotenčního bludu nebo pro relativní izolaci svého potomka před světem?
Spíš si říkám, z jakého důvodu nechtějí své děti nechat učit ve škole? Tohle mi přijde praktické jen v takových případech, kde tam dítě z nějakého důvodu chodit nemůže (je dlouhodobě nemocné, škola pro jeho zdravotní stav není vybavena atd).
Anebo u těch starších je domácí učitel schopen naučit více, než kantor vystresovaný z těch inkludovaných dětí.
Pokud budou schopné skládat zkoušky, jako jejich vrstevníci, tak proč ne?
Chodit do skoly je chodit do skoly. Nevim jak by se moji synove doma sami vzdelavali kdyz bych byl ja i manzelka v zamestnani. Pracoval jsem od sedmi rano do sesti vecer. Prisel jsem domu a kazdeho jsem alespon denne pul hodiny kontroloval co bylo ve skole a co maji na pristi den. Pochybuji, ze by doma bez dozoru studovali z ucebnic a peclive se pripravovali kazdy den. Jit do skoly je nezbytne nejen z duvodu systematicke prace v hodine, ale stejne duleziteho kontaktu s vrstevniky.
Vy jste asi nepochopil o cem domaci vzdělávání je...
Pokud má být povolena existence systému domácí školy pro druhý stupeň ZŠ, tak jakékoliv omezení na vzdělání rodičů dětí je diskriminační. Mnohý ne vysokoškolsky vzdělaný člověk je schopen (případně i s placenou odbornou pomocí) zajistit výuku svých dětí na vyšší úrovni než obecně "vysokoškoláci".
VŠ nemusí být rodič, ale "vzdělávatel". Takže stačí se s někým dohodnout, ať už z okruhu přátel, nebo za úhradu. To ostatně píšete i vy "(případně i s placenou odbornou pomocí)".
Za mých mladých let sousedka zařazená v běžné základní škole:
1. třída prospěla
2. třída prospěla
3. třída neprospěla, 1 x opakovala a postup do 4. třídy
4. třída neprospěla, 1 x opakovala a postup do 5. třídy
5. třída neprospěla, 1 x opakovala a postup do 6. třídy
6. třída neprospěla, ukončeno základní vzdělávání.
Poznamenávám, že nebyla úplně blbá, nebyla Romka, manuálně velmi zručná, jediné dítě svých rodičů, výchovné vzdělávací prostředí nic moc.
Zřejmě se tedy účastnila něčeho jako je asi již schválené integrované školství, jen na na to nedopláceli ve velkém její spolužáci.
No, takže pokud by šla do zvláštní školy, aspoň by se vyučila a byla by na tom líp.
Názory na integrované školství mi připomněly nedávný komentář V. Klause (mladšího).
V TV debatě to přirovnával k tomu, jako by po něm chtěli, aby hrál prvního milovníka.
Trochu začínám pochybovat o tom, jak vlastně zejména v budoucnu budou nastaveny "laťky" pro přezkum zvládnutí učiva toho kterého ročníku. Bude to pořád tak, že třeba v první třídě by se mělo dítě naučit jakž takž číst a psát česky a počítat plus mínus do dvaceti? Nebo se bude muset vyčkat až to zvládne ten "nejslabší článek" a tomu se přizpůsobí požadované parametry?
A jak to vlastně bude dál? V první třídě se děti měly naučit počítat do dvaceti, v rámci integrovaného školství jsou třeba na patnácti. Ve druhé třídě už se ovšem počítá třeba s tím, že by měly umět počítat třeba do sta. Začnou všichni druháci na 15 místo 20 a skončí na 50 místo 100? Nebo všichni začnou na 20 s tím, že vyčká až desítkáři postoupí na 20? Ať to počítám, jak počítám, tak v rámci integrovaného školství se běžný deváťák v rámci základního školního vzdělávání nedostane přes úroveň stávajících páťáků.
Je to jenom pochopitelné. Vezměme si situaci, že je dítě mimořádně nadané a rodiče mimořádně movití, takže mu dokáží zajistit kvalitní pedagogy, lektory cizích jazyků a všestranné vzdělání doma. Tam by byla zřejmě škoda, aby děcko pět, šest hodin denně odsedělo mezi třiceti dalšími a do zblbnutí opakovalo "der, die, das psí ocas" když by ho někdo mohl tu němčinu (např. nebo cokoliv jiného) skutečně učit a naučit.